[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 21:57
Arachnan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:12:

Vanuit de NAS van mijn vader naar mij backuppen werkt prima, maar als ik die van mij andersom wil instellen dan kan ik niet inloggen om vervolgens de wizard verder te doorlopen. Het enige wat ik zie is iets van 1 seconde een "loading" schermpje als ik op "Login" klik en die verdwijnt vervolgens weer, zonder een login popup te geven
Ik had ook zoiets. Alleen kreeg ik de melding dat de verbinding niet actief was. Terwijl die dat wel was. Uiteindelijk heb ik hyper backup op de zendende synology verwijderd en weer geinstalleerd. Daarna werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Nog een aantal vraagjes.

Kan je een NAS/share mounten in DSM? En dan van daaruit rechtstreeks 2 NAS (voor initiële setup) naar elkaar laten over kopiëren, zonder een pc/laptop/andere host ertussen te moeten hebben? Dan kan m'n pc uit.

Is dit de betreffende pagina om dit te doen? Dan zoek ik het zelf wel uit: https://kb.synology.com/e...untremotevolume?version=6

Bij het updaten naar DSM 7 kwamen enkele notificatie bubbles in beeld met boodschappen als "ontdek de nieuwe functies" , "tour DSM 7", zoiets... Omdat ik meteen naar iets anders doorklikte (of opnieuw moest verbinden, geen idee meer), ben ik nu die bubbles kwijt, en geen idee hoe ze terug opnieuw op te roepen.

Enig idee waarom bij de eerste keer opstarten van DSM 7 vanaf een 6.2 update opnieuw gevraagd wordt om een nieuwe ADMIN aan te maken? Je krijgt hetzelfde scherm als bij de initiële setup van een DS uit de doos. Zonder mogelijkheid om via een bestaande ADMIN in te loggen. Was al even in de waan dat ipv een update er een volledige reset had plaatsgevonden, was eventjes stress :X
Daarna bij inloggen die nieuwe ADMIN account verwijderd en gewoon verder gedaan vanop de bestaande ADMIN account die ik al had.

Edit: Misschien kan deze post wel toegevoegd worden aan de TS?

Ik ga dit weekend aan de slag (bijlezen) voor het openstellen van m'n NAS naar het internet voor access van buitenaf. Ik vermoed dat veel kopers van dit soort NAS toch wel dat soort gebruik op het oog hebben. In mijn geval bevind ik me regelmatig niet op m'n LAN, dus is het wel gemakkelijk dat ik van overal bij kan.

Maar dat ik wil ik dan wel zo veilig mogelijk en dichtgetimmerd hebben...

[ Voor 18% gewijzigd door Amos_x op 07-08-2021 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:58
@Amos_x Ik heb, toen ik mijn 920+ heb binnengekregen, de SharedFolder sync gebruikt om content van de 509+ te kopieren naar de 920+. Ik weet niet of je hier naar op zoek bent?

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:11
@Amos_x Ja dat is de manier. Als je anderhalf jaar terug bladert in het forum kom je mijn post tegen toen ik tegen hetzelfde aanliep. Ik begrijp nog steeds niet waarom dit niet op de migratie pagina staat van de synology help. (Google was overigens ook waardeloos bij de zoektocht naar de snelste manier om data te kopieeren tussen twee Synology NAS-en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben een beetje huiverig voor het updaten naar DSM7. En dan vooral dat het me toch aardig wat tijd gaat kosten om alles weer goed te zetten. Wat is jullie ervaring daarmee?

En dan vooral rondom MailPlus (belangrijk dat dat goed blijft draaien) en bijvoorbeeld het afspelen van video via Videostation. Daar heb ik nu de FFMPEG package voor geinstalleerd. Maar die werkt niet met DSM7. Nu is er wel de Advanced Media Extension vanuit Synology, maar werkt die ook voor DTS?

edit: Hmm ik zie een dsm7 versie voor ffmpeg, iemand ervaring hier al mee?
https://synocommunity.com/package/ffmpeg

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 07-08-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Laagheim schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:50:
@Amos_x Ja dat is de manier. Als je anderhalf jaar terug bladert in het forum kom je mijn post tegen toen ik tegen hetzelfde aanliep. Ik begrijp nog steeds niet waarom dit niet op de migratie pagina staat van de synology help. (Google was overigens ook waardeloos bij de zoektocht naar de snelste manier om data te kopieeren tussen twee Synology NAS-en)
Zou je daarmee ook een andere "NAS" kunnen mounten? WD Book Live, dat soort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
Zonet op mijn DS716+II de migratie naar DSM 7.0 gestart. Ik ben benieuwd hoe dit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:11
@Amos_x Ja en ook omgekeerd werkt het prima. Ik laat een mediaspelertje (odroid met coreelec) de video-map van de nas mounten en stream snel en stabiel alle bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jelte schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:09:
Ik ben een beetje huiverig voor het updaten naar DSM7. En dan vooral dat het me toch aardig wat tijd gaat kosten om alles weer goed te zetten. Wat is jullie ervaring daarmee?

En dan vooral rondom MailPlus (belangrijk dat dat goed blijft draaien) en bijvoorbeeld het afspelen van video via Videostation. Daar heb ik nu de FFMPEG package voor geinstalleerd. Maar die werkt niet met DSM7. Nu is er wel de Advanced Media Extension vanuit Synology, maar werkt die ook voor DTS?
Geen ervaring met MailPlus als zodanig. Ik heb wel een package geïnstalleerd, maar momenteel niet actief, als hulpmiddel tijdens een migratie vorig jaar maar die heb ik nu niet in gebruik. Op dat punt kan ik helaas geen ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Amos_x schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Zou je daarmee ook een andere "NAS" kunnen mounten? WD Book Live, dat soort?
Je kunt inderdaad een mount van een netwerk share maken. Dat staat uitgebreid beschreven in de knowledge base maar lukt ook prima zonder handleiding. In File Station onder Tools zijn verschillende mogelijkheden beschikbaar om netwerkschijven aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
De update naar DSM 7.0 is afgerond en nu eens even kijken of alles nog naar behoren functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Als je iets wil over kopieren van een pc met massa's kleine(re) bestanden, is het dan beter een zip te maken => kopieren naar NAS => unzippen op NAS? Om te vermijden dat de snelheid inzakt met al die kleinere bestanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaan1o
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-10 20:56
Amos_x schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:55:
Nog een aantal vraagjes.

Ik ga dit weekend aan de slag (bijlezen) voor het openstellen van m'n NAS naar het internet voor access van buitenaf. Ik vermoed dat veel kopers van dit soort NAS toch wel dat soort gebruik op het oog hebben. In mijn geval bevind ik me regelmatig niet op m'n LAN, dus is het wel gemakkelijk dat ik van overal bij kan.

Maar dat ik wil ik dan wel zo veilig mogelijk en dichtgetimmerd hebben...
Inlezen is inderdaad aan te raden. Ik had mijn NAS liefst ook zo weinig mogelijk 'open' op het web staan. Als ik extern wil benaderen zet ik eerst een VPN sessie op naar mijn router ( ook synology ) en daarna kan ik NAS benaderen zoals ik thuis ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amos_x schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:16:
Als je iets wil over kopieren van een pc met massa's kleine(re) bestanden, is het dan beter een zip te maken => kopieren naar NAS => unzippen op NAS? Om te vermijden dat de snelheid inzakt met al die kleinere bestanden?
Je kunt het zo proberen maar meestal is de tijd die nodig is om te zippen plus te unzippen groter dan de transfertijd winst en duurt het netto nog langer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:34:
[...]

Je kunt het zo proberen maar meestal is de tijd die nodig is om te zippen plus te unzippen groter dan de transfertijd winst en duurt het netto nog langer.
Zeker als je eerst een paar uur gaat uitzoeken wat de snelste methode is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
stefaan1o schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:47:
[...]

Inlezen is inderdaad aan te raden. Ik had mijn NAS liefst ook zo weinig mogelijk 'open' op het web staan. Als ik extern wil benaderen zet ik eerst een VPN sessie op naar mijn router ( ook synology ) en daarna kan ik NAS benaderen zoals ik thuis ben.
Gebruik je hier een externe VPN provider voor? Ik ben namelijk ook op zoek naar zo’n constructie, zodat ik het van buiten mijn lan veilig kan benaderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee een externe VPN provider heb je daar niet voor nodig.
zie hier hoe het moet:
https://kb.synology.com/n...enter/vpn_setup?version=6

Een VPN provider is er voor als je vanaf je Lan (dus ook je Nas) het internet op wil via aan VPN.
Als je vanaf het internet via een VPN tunnel op je Nas wilt komen gaat dat zoals in de link beschreven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:32
Ferra schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Gebruik je hier een externe VPN provider voor? Ik ben namelijk ook op zoek naar zo’n constructie, zodat ik het van buiten mijn lan veilig kan benaderen!
Niet nodig, op je nas de vpn server package installeren en de nodige poort(en) op je router/modem forwarden naar je nas is voldoende. Zo kan je van waar dan ook "veilig" in je home netwerk.

Buiten de vpn poorten om zou je sowieso niets open mogen zetten in je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Chrisje1983 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Niet nodig, op je nas de vpn server package installeren en de nodige poort(en) op je router/modem forwarden naar je nas is voldoende. Zo kan je van waar dan ook "veilig" in je home netwerk.

Buiten de vpn poorten om zou je sowieso niets open mogen zetten in je modem.
Poort 5000 heb je toch nodig om de NAS te kunnen benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 12:24
Helaas is zojuist mijn 15 jaar oude HDD overleden. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe. Nu zat ik al een tijdje te kijken naar een NAS oplossing omdat ik ook graag mijn films/series en andere bestanden vanaf buitenhuis wil raadplegen en ook mijn gemaakte foto's meteen wil opslaan.

Nu heb ik hier nog wel wat vragen over wat ik zo 123 niet kan vinden.

De bedoeling is dus dat ik een Synology DS220+ of een DS920+ ga halen. Dit inclusief 4xhttps://tweakers.net/pric...plus-4tb-128mb-cache.html of 4x https://tweakers.net/pric...plus-6tb-128mb-cache.html

Op het moment gaat mijn interesse uit naar de 920+ met Raid5.

Mijn vragen zijn:

1. Is het handig om Plex Pass kopen voor het streamen? Meeste bestanden zullen 1080(MKV of H264) zijn. Wellicht H265.
2. Ik heb nog een https://tweakers.net/pric...op-storage-6tb-zwart.html kan die er ook achter? Of is dat niet handig? Deze laat ik wel in de case zitten omdat ik daar straks mijn back-up naar wil verhuizen(lees bestanden die ik zo 123 niet nodig heb maar wel wil bewaren).
3. Kan ik IPV van bv schijf 4 als hotswap in te stellen dit ook als shared maken zodat mijn partner die kan gaan gebruiken?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Kloever schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:37:
Helaas is zojuist mijn 15 jaar oude HDD overleden. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe. Nu zat ik al een tijdje te kijken naar een NAS oplossing omdat ik ook graag mijn films/series en andere bestanden vanaf buitenhuis wil raadplegen en ook mijn gemaakte foto's meteen wil opslaan.

Nu heb ik hier nog wel wat vragen over wat ik zo 123 niet kan vinden.

De bedoeling is dus dat ik een Synology DS220+ of een DS920+ ga halen. Dit inclusief 4xhttps://tweakers.net/pric...plus-4tb-128mb-cache.html of 4x https://tweakers.net/pric...plus-6tb-128mb-cache.html

Op het moment gaat mijn interesse uit naar de 920+ met Raid5.

Mijn vragen zijn:

1. Is het handig om Plex Pass kopen voor het streamen? Meeste bestanden zullen 1080(MKV of H264) zijn. Wellicht H265.
2. Ik heb nog een https://tweakers.net/pric...op-storage-6tb-zwart.html kan die er ook achter? Of is dat niet handig? Deze laat ik wel in de case zitten omdat ik daar straks mijn back-up naar wil verhuizen(lees bestanden die ik zo 123 niet nodig heb maar wel wil bewaren).
3. Kan ik IPV van bv schijf 4 als hotswap in te stellen dit ook als shared maken zodat mijn partner die kan gaan gebruiken?
Heb hier een 2 bay model met twee keer een pricewatch: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB HDD in mirrorset. Synology Hybrid RAID SHA-1 met 1-drive fault tolerance. De redenatie is dat je met minder schijven minder kans hebt dat er dingen stuk gaan. Robuuste opslag zonder problemen.

Ik gebruik een externe USB-schijf voor een on-site backup en de Synology C2 service voor de off-site backup. Waarbij alleen de echt belangrijke dingen zoals documenten en foto's off-site gaan.

Je on-site backup kun je in beginsel verdelen over verschillende USB-schijven.

Aanvulling, mijn voorkeur gaat uit naar een groot volume dat je kunt onderverdelen in verschillende shares. Iedere gebruiker en iedere share kun je voorzien van quota. Zo behoud je overzicht.

[ Voor 4% gewijzigd door FrankHe op 08-08-2021 12:10 . Reden: shares ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Ferra schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Poort 5000 heb je toch nodig om de NAS te kunnen benaderen?
Niet als je via VPN je NAS benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Vraag je hier of je dit via USB kan aansluiten op de NAS? Jazeker. Kan je mooi gebruiken als onsite-backup volume.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee probeert te bereiken. Als je partner iets apart wilt, heb je deze opties van makkelijk/goedkoop naar moeilijker/duurder:

- alle disk in 1 SHR storage pool, 1 BTRFS volume en aparte share aanmaken voor partner
- alle disk in 1 SHR storage pool, 2 volumes aanmaken apart voor partner
- 3 disk in 1 SHR storage pool, de andere in een aparte single disk storage pool. Dit word zowiezo 2 volumes. <- je kiest voor dit? waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Shadow771 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:15:
[...]

Vraag je hier of je dit via USB kan aansluiten op de NAS? Jazeker. Kan je mooi gebruiken als onsite-backup volume.
Het zijn dingen die ik nog niet weet, dus vraag. Het leek mij wel te kunnen maar zeker weten doe ik het niet. Moet zeggen dat ik me tot nu toe volledig gefocust heb op welke NAS en welke schijf en wil ik 4 of 6 of 8T aan HDD erin. Voornamelijk ging me het om Plex, maar er zijn meer dingen die handig zijn bleek bij het uitzoeken.

[...]
Ik snap niet helemaal wat je hiermee probeert te bereiken. Als je partner iets apart wilt, heb je deze opties van makkelijk/goedkoop naar moeilijker/duurder:

- alle disk in 1 SHR storage pool, 1 BTRFS volume en aparte share aanmaken voor partner
- alle disk in 1 SHR storage pool, 2 volumes aanmaken apart voor partner
- 3 disk in 1 SHR storage pool, de andere in een aparte single disk storage pool. Dit word zowiezo 2 volumes. <- je kiest voor dit? waarom?
Ik wou zelf het merendeel van de schijven voor eigen gebruik pakken. En omdat ik het niet zo zie zitten om alles in 1 map te doen dacht ik handig te zijn en een aparte schijf ervoor te pakken. Maar ik denk dat een eigen share voor haar makkelijker is.

Nu alleen nog wachten op een leuke aanbieding.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Kloever schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Ik wou zelf het merendeel van de schijven voor eigen gebruik pakken. En omdat ik het niet zo zie zitten om alles in 1 map te doen dacht ik handig te zijn en een aparte schijf ervoor te pakken. Maar ik denk dat een eigen share voor haar makkelijker is.
Ik denk dat makkelijkst is om je partner een eigen account te geven en daaraan verbonden is dan een eigen home-map. Zo wordt alles gescheiden opgezet. Je kan met quota's werken zodat een gebruiker maar een beperkt gedeelte van het volume mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
2 vraagjes:
1.) Werkt met DSM7 "sudo su" nog wél gewoon om op de terminal root rechten te verkrijgen en CLI-tooltjes met root permissies te draaien?
2.) Ik las hier iets over het niet langer supporten van USB-devices die geen storage device zijn, ik neem aan dat dat niet geldt voor passthrough naar VM via Virtual Machine Manager?

Zit te twijfelen of ik moet upgraden naar DSM7. Heb qua community software enkel SynoCLI spulletjes geïnstalleerd, die zijn allemaal compatible met DSM7. Verder moet ik iPhone's aan m'n VM's op de NAS kunnen hangen als ik ze moet registreren in de VM. :P Heb daarnaast wel root nodig op de terminal.

[ Voor 31% gewijzigd door WhatsappHack op 09-08-2021 05:18 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WhatsappHack
Beide is geen probleem.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:41

Vmu

Rotatate

Ik krijg de laatste tijd (sinds ik op DSM7 zit eigenlijk) steeds deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2hUgT0xVjvPSfPttNkX-iFQudM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJeYL4n9uI5YnjxUKRhHMKNq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGURwANWUHDd6rkZVghOJhuYOmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MNAw1TYKxDZTTLzpYgxhWvwy.jpg?f=user_large

Maar ten eerste heb ik "pas" 75% van mijn ruimte gebruikt en ten tweede wordt defragmenteren ten zeerste afgeraden als je snapshots gebruikt.

Iemand wat advies of inzicht?

Vmu

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dit zijn de perikelen van een BTRFS systeem.
Een BTRFS weet nooit hoeveel data er precies in gebruik is, dus die 75% is maar een "best estimate".
Dit komt doordat het een COW systeem is en dus afhankelijk van hoe vaak er wijzigingen optreden er meer links onderhouden moeten worden.
Vooral snapshots maken is funest hiervoor.

Defragmenteren veroorzaakt alleen maar meer "Bloat" van je filesystem vooral als je read-only snapshots hebt, dus de performance gaat iets omhoog maar je maakt weer meer links en dus meer ruimte kwijt.

Het enige wat jouw helpt is meer ruimte maken door op te ruimen of meer diskruimte aan het volume toevoegen.

De kreet "is fragmented" moet je niet interpreteren dat je moet defragmenteren.
Dat is overigens het advies ook niet dat in je melding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:41

Vmu

Rotatate

Bedankt voor de uitleg. Ik ga wat dingen wissen om ruimte vrij te maken.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neggix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 09:41
Misschien al wel een keer voorbij gekomen.
Ik heb m'n synology opnieuw moeten installeren ds214+. Ik had altijd smb/gedeelde mappen aanstaan via m'n Samsung tv, hierdoor staat er gewoon een kanaal synology of inloggen op vlc. Deze mappen worden alleen niet goed meer geüpdate. Ik heb een map complete en een map series. Als ik in series kijk, zie ik daar geen nieuwe items bijkomen, als ik dan inlog op dsfile, daar eventueel een bestand kopieer naar complete, dan kan de tv het wel vinden.
Ik heb wel de indexering aanstaat op alle mappen. Iemand enig idee. Beetje lastig zoeken.

Mario Kart FC 1590-4774-1019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 23:37

The Legend

*Plop*

Iemand hier die goed is met Unix/Linux en Docker? Ik heb heel veel tutorials gelezen en gevolgd, maar ik begrijp gewoon niet wat ik aan het doen ben, en dus ook niet waar het misgaat 8)7

Ik had Sonarr, Nzbget en Couchpotato draaien op m’n 415+. Die ging stuk, en m’n nieuwe 920+ is direct ge-update naar DSM7. Daardoor ‘moet’ ik nu de zaak in Docker gaan draaien. Op zich lukt het om de containers te installeren, maar het post processen in Sonarr lukt niet. Ik krijg daar steeds de melding dat het pad niet bestaat of dat de permissions niet kloppen. Vervolgens alles verwijderd en weer opnieuw geprobeerd, maar nu werkt het helemaal niet meer.

Ik heb eerst een DIR structuur aangemaakt via root:

/volume1/Data/Series
/volume1/Data/Movies

/volume1/docker/nzbget/config
/volume1/docker/nzbget/downloads

/volume1/docker/sonarr/config

Vervolgens (volgens mij) symbolic links gemaakt:
ln -s /volume1/docker/nzbget/downloads /volume1/docker/sonarr/downloads
ln -s /volume1/Data/Series /volume1/docker/sonarr/tv

Vervolgens de container aangemaakt met de GUID en PGID van de ‘standaard’ user die ik daarvoor ook gebruikte. Als ik Sonarr vervolgens opstart wil ik de Root DIR daar instellen, maar dan kan ik de hele mapstructuur /volume1/Data niet eens zien :? Dan krijg ik de melding dat user abc het pad niet kent, maar die hele user abc kan ik nergens vinden en dus ook niet zien welke rechten die heeft en zou moeten hebben.

Kortom, ik begrijp er geen reet van :p Iemand die wil helpen?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

User abc is de default user die LSIO mapt naar de puid/guid, weet je zeker dat je die goed hebt staan en dat die user op je Syno voldoende rechten heeft?

Verder wil ik je graag verwijzen naar de geweldige documentatie van @TRaSH:

https://trash-guides.info...ow-to-setup-for/Synology/

Daar kun je tevens nog veel meer interessante info vandaan halen :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Sp33dFr34k schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:54:
[...]

User abc is de default user die LSIO mapt naar de puid/guid, weet je zeker dat je die goed hebt staan en dat die user op je Syno voldoende rechten heeft?

Verder wil ik je graag verwijzen naar de geweldige documentatie van @TRaSH:

https://trash-guides.info...ow-to-setup-for/Synology/

Daar kun je tevens nog veel meer interessante info vandaan halen :)
Ik ben weer van voor af aan begonnen. Docker eerst verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd. Ik heb de DIR structuur aangemaakt zoals op deze link. Vervolgens de containers geïnstalleerd en gelet dat alle mappen dezelfde user heeft. Ik heb een symbolic link gemaakt van /volume1/data/media/series naar /volume1/docker/sonarr/tv. Die link werkt in WinSCP. Als ik in Sonarr een Root folder voor m’n library wil kiezen, dan krijg ik echter niet m’n ‘normale’ mappen structuur te zien. Dat komt doordat die structuur niet binnen Docker te zien is als ik het goed begrijp? Maar hoe weet ik dan welke map ik moet kiezen? Er staat wel een map ‘tv’ maar als ik die kies is hij leeg, en bij het importeren van series zegt hij ook dat de map leeg is (terwijl ik er als test al wel een serie heb staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The Legend
Als je bijvoorbeeld de volgende volume mapping hebt:
/volume1/docker/nzbget/downloads:/downloads
Dan kun je in de container vanuit de Docker applicatie de directory /volume1/docker/nzbget/downloads op de host benaderen als /downloads.

Als je niets ziet in de directory in de container terwijl op de host wel iets in de directory staat, dan heb je mogelijk een rechten probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door technorabilia op 09-08-2021 22:26 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Thx! Ben weer iets verder. In de Docker GUI stond de volume mapping nog niet ingesteld, een symbolic link op zich is dus niet voldoende. Dat aangevuld, en nu werkt dat iig wel. Kan ik weer verder prutsen :)

Whoop whoop! Heb het aan de praat. Sonarr en Nzbget doen het netjes samen. Morgen maar verder met Couchpotato.

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 09-08-2021 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
The Legend schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:30:
en symbolic link op zich is dus niet voldoende.
In mijn ervaring werkt symbolic links idd niet lekker in combinatie met volume mounts voor Docker containers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@The Legend
Ik heb er destijds e.e.a. over opgeschreven.
https://www.technorabilia...r-lidarr-on-synology-nas/
Er wordt geen gebruik gemaakt van hard links tussen de applicaties. Hiervoor kun je eventueel gebruik maken van de trash guides die eerder zijn genoemd.

Mijn advies is om eens naar docker-compose te kijken i.p.v. de Synology Docker GUI. Dat heeft toch wel zijn voordelen.

Ook kun je een script gebruiken om makkelijk LinuxServer.io containers te installeren.
https://www.technorabilia...io-application-installer/

Misschien heb je er iets aan...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Op mijn Synology heb ik via de VM manager een Ubuntu VM draaien met een Wireguard server.
Zojuist heb ik een speedtest gedaan vanaf mijn werk (600Mb download) maar dan haal ik maximaal 20Mb, thuis waar ik mijn VPN draai hebben wij zo'n 300Mb download. Hoe kan het dat mijn verbinding zo langzaam is? Hopelijk heeft iemand een idee, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:15
Luuk2015 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:13:
Op mijn Synology heb ik via de VM manager een Ubuntu VM draaien met een Wireguard server.
Zojuist heb ik een speedtest gedaan vanaf mijn werk (600Mb download) maar dan haal ik maximaal 20Mb, thuis waar ik mijn VPN draai hebben wij zo'n 300Mb download. Hoe kan het dat mijn verbinding zo langzaam is? Hopelijk heeft iemand een idee, thanks!
Wat is de uploadsnelheid van je abonnement? Waarschijnlijk is dit de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

nielsn schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Wat is de uploadsnelheid van je abonnement? Waarschijnlijk is dit de beperkende factor.
Op mijn werk (waar ik het test) zo'n 50Mb, thuis waar de VPN draait zo'n 30Mb.
Maar de upload snelheid heeft hier toch niet zoveel mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:15
Luuk2015 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

Op mijn werk (waar ik het test) zo'n 50Mb, thuis waar de VPN draait zo'n 30Mb.
Maar de upload snelheid heeft hier toch niet zoveel mee te maken?
Jawel, dat is juist het hele probleem.

Het uitgaande verkeer vanaf jouw thuisverbinding is de upload. In theorie kun je data met 300 Mbit/s op je NAS kopiëren maar kun je er maar met een snelheid van 30 Mbit/s er vanaf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

nielsn schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:42:
[...]
Jawel, dat is juist het hele probleem.

Het uitgaande verkeer vanaf jouw thuisverbinding is de upload. In theorie kun je data met 300 Mbit/s op je NAS kopiëren maar kun je er maar met een snelheid van 30 Mbit/s er vanaf halen.
Oh nu je het zegt klinkt dat inderdaad logisch.
Dank voor je reactie, weet ik in ieder geval dat het zo dus gewoon hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik ben helaas slachtoffer geworden van een hacker die in een van mijn VM's is gekropen. Hierop stonden mijn NAS shares gemount en deze zijn nu allemaal encrypted (helaas...).

Stellar Data Recovery kan er niets mee, alleen maar lokaal op de VM zelf, maar niet richting NAS SMB shares... iemand anders een idee wat ik nog kan proberen voordat ik maar alles shift+delete en opnieuw begin?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Ik ben me inmiddels aan het inlezen in welke Synology ik wil halen en kom zo steeds meer tegen waarvan ik denk, he dat is handig.(ik wou eerst voor een 6T gaan, maar ik denk dat het toch minimaal 8T gaat worden, ook type nas is inmiddels veranderd naar of een 720 of een 920(afhankelijk welke als eerste in de aanbieding is)). Ben inmiddels ook op YouTube tutorials aan het kijken over hoe en wat.

Maar het levert ook weer vragen op. Ik ben compleet nieuw hierin maar absoluut niet bang om dingen te proberen(ik ben geen IT'er, mijn kennis ligt in de Telecom). Dat brengt me meteen bij het gebruiken van Active backup for Business, ik zag dat ik van hier zowel mijn complete C drive backups kan maken als ook losse onderdelen. Ik wil namelijk nog wel eens wat aanpassen in mijn Windows wat niet helemaal juist blijkt te zijn dus lijkt me dat handig. Maar, kan ik zoiets ook gebruiken voor mijn gsm? Ik hoef daar niet van alles een backup te hebben, maar van de foto's bv is wel handig.

Iets anders wat ik wil gaan gebruiken is een VPN. Ik vind het wel wat tricky dat ik een nas heb waar mijn Windows backup op staat( en wellicht andere dingen). Stel ik stel een VPN in, heeft dat gevolgen voor mijn Plex als ik buitens huis ben(bv op het werk of in het buitenland)? En ook het backups maken van de telefoon werkt dan nog wel? Want de VPN is toch puur om de NAS in te komen?

Wat zijn verder handige apps om te gebruiken in de NAS? Ik weet nog niet of ik een mail server wil gaan gebruiken, heb nu Office 365 via het werk waar ik alles opsla.

(Sorry voor de vragen, ben nieuw hierin en zal af en toe dingen moeten vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:53:
Vraagje, ik ben helaas slachtoffer geworden van een hacker die in een van mijn VM's is gekropen. Hierop stonden mijn NAS shares gemount en deze zijn nu allemaal encrypted (helaas...).

Stellar Data Recovery kan er niets mee, alleen maar lokaal op de VM zelf, maar niet richting NAS SMB shares... iemand anders een idee wat ik nog kan proberen voordat ik maar alles shift+delete en opnieuw begin?
Heeft de hacker nog iets achtergelaten qua info? Welke encryptie?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

technorabilia schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:13:
[...]

Heeft de hacker nog iets achtergelaten qua info? Welke encryptie?
Deze extensie hebben al mijn files nu: .id[702DD5C9-3221].[ICQ_HORSEMONEY].HORSEMONEY

Ik heb Stellar Data Recovery al geprobeerd via een Windows machine en SMB mounts naar de Syno, maar dat werkt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:53:

Helaas is er dan weinig te doen. Uithuilen en opnieuw beginnen met goede backups dit keer.

https://www.politie.nl/in...oen-tegen-ransomware.html

Hier nog een link met wat decryptiesleutels:
https://www.nomoreransom.org/

Maar goed, een slimme crimineel zal natuurlijk niet gekraakte sleutels gebruiken, dus kleine kans dat het zo lukt, maar wie weet heb je geluk. Veel succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

peetgate schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:36:
[...]

Helaas is er dan weinig te doen. Uithuilen en opnieuw beginnen met goede backups dit keer.

https://www.politie.nl/in...oen-tegen-ransomware.html

Hier nog een link met wat decryptiesleutels:
https://www.nomoreransom.org/

Maar goed, een slimme crimineel zal natuurlijk niet gekraakte sleutels gebruiken, dus kleine kans dat het zo lukt, maar wie weet heb je geluk. Veel succes iig!
Ging ik idd al vanuit. Thanks voor de link, ik heb de files geüpload en kreeg zowaar 2 executables terug. Eentje zegt geen encrypted files gevonden, de ander zegt klaar maar doet verder niets. Helaas pindakaas ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Kloever schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:09:
Ik ben me inmiddels aan het inlezen in welke Synology ik wil halen en kom zo steeds meer tegen waarvan ik denk, he dat is handig.(ik wou eerst voor een 6T gaan, maar ik denk dat het toch minimaal 8T gaat worden, ook type nas is inmiddels veranderd naar of een 720 of een 920(afhankelijk welke als eerste in de aanbieding is)). Ben inmiddels ook op YouTube tutorials aan het kijken over hoe en wat.
Ik heb een 720+ met 8TB ; ik merk dat ik steeds meer gebruik van de mogelijkheden en dat ik dus ook steeds sneller méér opslag ruimte nodig heb. Ik zou nu wel 12TB schijven er in doen..echt waar. Ik doe veel aan fotografie en vindt het hebben van backups van 20jr aan digitale foto's wel een fijne gedachte. Naast een NAS thuis heb ik een echte backup op een andere locatie staan. Mijn oude 211j draait daarvoor wekelijks een backup taak. Die hoeft nog maar 2u per week aan te staan.
Maar het levert ook weer vragen op. Ik ben compleet nieuw hierin maar absoluut niet bang om dingen te proberen(ik ben geen IT'er, mijn kennis ligt in de Telecom). Dat brengt me meteen bij het gebruiken van Active backup for Business, ik zag dat ik van hier zowel mijn complete C drive backups kan maken als ook losse onderdelen. Ik wil namelijk nog wel eens wat aanpassen in mijn Windows wat niet helemaal juist blijkt te zijn dus lijkt me dat handig. Maar, kan ik zoiets ook gebruiken voor mijn gsm? Ik hoef daar niet van alles een backup te hebben, maar van de foto's bv is wel handig.
Ik gebruik ook Active backup for Business voor 3 systemen - en daarvan alleen de systeempartities; de gebruikers-data staat als gedeelde mappen op mijn NAS. De gebruikt aardig wat ruimte, terwijl Synology al heel knap data voor AbfB dedupliceert.

Foto's van je mobiel kun je bv via de DS File app laten synchroniseren. Heb je dan geen omkijken meer aan.
Iets anders wat ik wil gaan gebruiken is een VPN. Ik vind het wel wat tricky dat ik een nas heb waar mijn Windows backup op staat( en wellicht andere dingen). Stel ik stel een VPN in, heeft dat gevolgen voor mijn Plex als ik buitens huis ben(bv op het werk of in het buitenland)? En ook het backups maken van de telefoon werkt dan nog wel? Want de VPN is toch puur om de NAS in te komen?
Ik begrijp je vragen hier niet helemaal maar probeer wel wart info te geven: VPN kan twee kanten op: je NAS kan een VPN client zijn (ik heb dat bv met een VPN provider voor specifieke toepassingen) en kan een VPN host zijn. Dat gebruik ik soms ook om beveiligd in m'n NAS te komen van buiten mijn eigen netwerk.
Wat zijn verder handige apps om te gebruiken in de NAS? Ik weet nog niet of ik een mail server wil gaan gebruiken, heb nu Office 365 via het werk waar ik alles opsla.
Ik kan bij al m'n bestanden en foto's van buiten m'n eigen huis. Ik kan foto's en films kijken op m'n mobiel en m'n TV thuis. Je kunt een dienst als Evernote helemaal uitzetten en zelf gebruik maken van DS Note. Je kunt Dropbox (o.i.d.) helemaal de deur uit doen...je kunt dus heel veel cloud diensten vervangen door je eigen cloud. Dat heeft voordelen (privacy wat mij betreft) en nadelen (als je je security niet op orde hebt).

Verder zijn er zo veel pakketten te installeren of via Docker te gebruiken...het is uiteindelijk een server, maar dan één die gewoon in je meterkast staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
jkrol schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:20:
Dat heeft voordelen (privacy wat mij betreft) en nadelen (als je je security niet op orde hebt).
Wat je in de cloud host kan ook qua security zo lek als gatenkaas zijn als je het zelf niet goed configureert.. :)
het ligt er natuurlijk ook aan wat je laat hosten in de cloud en hoe (managed/unmanaged).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:30
Mijn OpenVPN werkte prima op DSM 7 tot ik hem vandaag eens weer ging gebruiken op werk. Kan bij DS Files bv via iphone of ipad maar niet een willekeurige site connecten. Is er iets veranderd opeens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
TweakerVincent schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:21:
Mijn OpenVPN werkte prima op DSM 7 tot ik hem vandaag eens weer ging gebruiken op werk. Kan bij DS Files bv via iphone of ipad maar niet een willekeurige site connecten. Is er iets veranderd opeens?
En zou je werk het niet toevallig dichtgegooid Hebben (wat mij heel logisch lijkt)? :+

Anyway, misschien ff wat meer details posten plz.

Je setup en configuraties
Foutmeldingen?
Troubleshoot pogingen dat je al gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Ik kan bij al m'n bestanden en foto's van buiten m'n eigen huis. Ik kan foto's en films kijken op m'n mobiel en m'n TV thuis. Je kunt een dienst als Evernote helemaal uitzetten en zelf gebruik maken van DS Note. Je kunt Dropbox (o.i.d.) helemaal de deur uit doen...je kunt dus heel veel cloud diensten vervangen door je eigen cloud. Dat heeft voordelen (privacy wat mij betreft) en nadelen (als je je security niet op orde hebt).

Verder zijn er zo veel pakketten te installeren of via Docker te gebruiken...het is uiteindelijk een server, maar dan één die gewoon in je meterkast staat :)
Docker sla ik nog even over. Wel wat over gelezen maar is nog teveel op het moment denk ik.
jkrol schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:20:
[...]

[...]

Ik begrijp je vragen hier niet helemaal maar probeer wel wart info te geven: VPN kan twee kanten op: je NAS kan een VPN client zijn (ik heb dat bv met een VPN provider voor specifieke toepassingen) en kan een VPN host zijn. Dat gebruik ik soms ook om beveiligd in m'n NAS te komen van buiten mijn eigen netwerk.
Wat ik bedoel is. Stel ik zet voor mijn veiligheid een VPN op, ik kan via mijn werk aan een goede komen voor niks(voordeel van werken bij een grote IT groep), omdat ik toch wil dat mijn data veilig is als ik niet op mijn eigen netwerk zit. Als ik deze dan heb ingesteld moet ik dan elke keer de VPN opstarten als ik bijvoorbeeld een backup van mijn telefoon wil maken als ik niet op mijn eigen netwerk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Kloever schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Wat ik bedoel is. Stel ik zet voor mijn veiligheid een VPN op, ik kan via mijn werk aan een goede komen voor niks(voordeel van werken bij een grote IT groep), omdat ik toch wil dat mijn data veilig is als ik niet op mijn eigen netwerk zit. Als ik deze dan heb ingesteld moet ik dan elke keer de VPN opstarten als ik bijvoorbeeld een backup van mijn telefoon wil maken als ik niet op mijn eigen netwerk zit?
Je kunt je NAS als VPN host instellen waar je telefoon als VPN client op inlogt. Dat kun je aan en uit zetten wanneer je dat wilt, maar je kunt het ook altijd aan hebben. Dan loopt je mobiele verkeer dus via je NAS en gaat het dan pas naar buiten.

Je kunt de back ups van je foto's misschien wel zo instellen dat die, door je lokale (thuis) NAS netwerk adres te gebruiken, pas gaat backuppen als je je VPN aanzet. Want als je je VPN aanzet, dan kun je alle apparaten in je lokale netwerk benaderen met hun lokale adres (bv 192.168.1.***)

Wellicht dat anderen hier daar meer over kunnen zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als @Kloever zegt dat hij een gratis VPN van zijn werk kan krijgen dan denk ik dat het een hardware VPN is en dan is het slimmer die te gebruiken.
Dat is dan een VPN server en om dan bij je thuis netwerk te kunnen komen vanaf het internet moet je op die client (je telefoon bijvoorbeeld) een VPN client app opstarten die hetzelfde protocol praat als de VPN server.

Die twee gezamenlijk (hardware VPN server en VPN client app op je telefoon) zetten dan een VPN tunnel op waardoor je veilig op je thuisnetwerk kunt komen.

Uiteraard kan een Synology Nas ook VPN server zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Na ruim 11 jaar een NAS van Synology gebruikt te hebben, laat ik het dan zo zeggen (zonder ongelakt hout af te hoeven kloppen): als je alle standaard maatregelen neemt mbt de beveiliging van je NAS (en zowel Synology als vele websites én bv dit forum geven je daar veel info over), dan heb ik nog niet het gevoel gehad dat ik hem zo dicht moet zetten dat ik alleen via een VPN van buiten af m'n NAS nog kan benaderen.

En ik weet dan anderen daar anders over denken.
Ik voel me senang bij mijn evenwicht in gebruiksgemak vs beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Ik verwacht ook niet dat ik dit perse moet gaan gebruiken, maar ik ben even de opties aan het nalezen. Denk zelfs dat de Quick Connect al wel afdoende beschermd is als je alles volgt zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik probeer via onderstaande tutorial een reverse proxy op te zetten:
https://mariushosting.com...e-reverse-proxy-on-dsm-7/

Nu heb ik een nieuw item toegevoegd aan de lijst met reverse proxies.
Hiervoor heb ik deze settings gebruikt.
Volgens de tutorial zou er bij mijn lijst met certificaten een nieuw item moeten staan, echter is dat niet gebeurd.
Als ik vervolgens via dit venster handmatig een certificaat probeer toe te voegen d.m.v. Let's Encrypt, dan krijg ik een foutmelding dat er iets niet klopt met mijn reverse proxy.

Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

PS: Ik heb nog geen portforwarding gedaan of mijn DNS records aangepast bij mijn provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Even een vraag. Sinds enkele dagen heb ik de overstap gemaakt van een 213j naar een 220+, (wat een genot!).
Nu downloadde ik al via VPN i.c.m. download station. Op mijn 213j was die snelheid ca. 1,5mb/s , dit is nu op de 220+ rond de 8mb/s. Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik heb alles meerdere malen gecheckt, maar volgens mij loopt alles nog zoals voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 19:43
Blueflame_Core schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:10:
Even een vraag. Sinds enkele dagen heb ik de overstap gemaakt van een 213j naar een 220+, (wat een genot!).
Nu downloadde ik al via VPN i.c.m. download station. Op mijn 213j was die snelheid ca. 1,5mb/s , dit is nu op de 220+ rond de 8mb/s. Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik heb alles meerdere malen gecheckt, maar volgens mij loopt alles nog zoals voorheen.
Oei, wat een lage snelheid..... :(
Ik heb een 216+II en haal met downloadstation de volledige downloadsnelheid van 37MB/s (Ziggo 300Mb/s). Oke, ik maak weliswaar geen gebruik van een VPN. Wellicht dat de oorzaak daar ligt. Wat haal je zonder VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Nu online
Ik zit in het standaard pakket van ziggo (75mbit/s), dus die snelheden van jou red ik sowieso niet.
Heb het net zonder vpn geprobeerd en dan kom ik rond de 8, nu vpn weer ingeschakeld en nu kom ik rond de 7 (dit was dus voorheen op mijn 213j rond de 1,5mb/s). Maar mijn vraag was eigenlijk, kan de download snelheid zoveel sneller zijn door een snellere nas?

[ Voor 7% gewijzigd door Blueflame_Core op 11-08-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Laatst online: 14:07

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo allemaal, ik heb een probleem :( Cloud Sync naar Stack IP liep altijd goed, na de upgrade naar DSM 7 gaat het mis, en blijkbaar al tijden zonder dat ik door had. Er worden mega veel Conflict bestanden gemaakt. Deze zijn te openen, echter de originele bestandsnaam is niet te openen.

-rwxrwxrwx+ 1 admin users 520939 Aug 22 2009 PPIL3774_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg
-rwxrwxrwx+ 1 admin users 520939 Aug 22 2009 PPIL3774-fd0000_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg
-rwxrwxrwx+ 1 nasadmin users 517231 Jan 31 2019 PPIL3774-fd0000.jpg
-rwxrwxrwx+ 1 nasadmin users 517224 Jan 31 2019 PPIL3774.jpg

Ik wil die conflict bestanden met een script hernoemen, maar dat gaat niet echt goed.

Foutmelding:
/bin/mv: cannot move './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774-fd0000_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg' to './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774-fd0000.jpg': No such file or directory
Need to rename

/bin/mv: cannot move './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg' to './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774.jpg': No such file or directory
Need to rename

Script wat ik gebruik is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
find -name "*_Conflict*" | while read -r line
do
filename=$(echo $line | sed 's/_.*Conflict//g')
echo "Need to rename"
$(which mv) -n -v "$line" "$filename"
done

Vraag: heeft iemand hier een idee hoe op te lossen? Dat ik al die bestanden moet hernoemen is me duidelijk, echter dit kost veel tijd en het script werk niet echt top... Nadeel is nu dat Stack vervuild is met die Conflict bestanden, maar dat kan ik opnieuw syncen.. maar ik denk eerst de Nas weer schoon te krijgen en dan pas weer een sync te draaien. Oorzaak is naar mijn idee de photo applicatie van DSM die tegelijk met Sync van alles probeert te doen... (niet slim, maar helaas...)

alvast bedankt voor meedenken.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 19:43
Blueflame_Core schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:06:
Ik zit in het standaard pakket van ziggo (75mbit/s), dus die snelheden van jou red ik sowieso niet.
Heb het net zonder vpn geprobeerd en dan kom ik rond de 8, nu vpn weer ingeschakeld en nu kom ik rond de 7 (dit was dus voorheen op mijn 213j rond de 1,5mb/s). Maar mijn vraag was eigenlijk, kan de download snelheid zoveel sneller zijn door een snellere nas?
Ah, ik begrijp je vraag.
Ja zeker, kan die zoveel sneller zijn! Jouw 220+ heeft t.o.v. de 213J nartuurlijk een aanzien grotere hoeveelheid RAM aan boord en een aanzienlijk snellere CPU. 1 +1 = 2.

Edit: Maar jij hebt het over Mb/s. Als ik jouw 7 of 8 Mb/s omreken naar MB/s kom ik uit op een ontzettend lage 1 MB/s. Dat is echt heel erg weinig!

[ Voor 9% gewijzigd door RicoK op 11-08-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Nu online
RicoK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Ah, ik begrijp je vraag.
Ja zeker, kan die zoveel sneller zijn! Jouw 220+ heeft t.o.v. de 213J nartuurlijk een aanzien grotere hoeveelheid RAM aan boord en een aanzienlijk snellere CPU. 1 +1 = 2.

Edit: Maar jij hebt het over Mb/s. Als ik jouw 7 of 8 Mb/s omreken naar MB/s kom ik uit op een ontzettend lage 1 MB/s. Dat is echt heel erg weinig!
Ook klinkt misschien stom, maar wist niet dat dit iets met de downloadsnelheid te maken had. Maar goed bedankt, vraag beantwoord!

Nog even een tweede vraag. Als ik een groot bestand overzet naar een externe hdd (usb 2.0) en dit gaat met een gangetje van 25-30mb/s is dit normaal? Of kan dit sneller? Ik doe dit dan wel vanuit Windows overigens, via een bekabelde gigabit aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

Nog even een tweede vraag. Als ik een groot bestand overzet naar een externe hdd (usb 2.0) en dit gaat met een gangetje van 25-30mb/s is dit normaal? Of kan dit sneller? Ik doe dit dan wel vanuit Windows overigens, via een bekabelde gigabit aansluiting.
Bedoel je Megabit (Mb/s) of Megabyte (MB/s) per seconde...?
Dat scheelt namelijk een factor 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maximale snelheid haal je door de usb disk aan de Nas te hangen en met FileStation te kopieren.
Dat gezegd hebben wijst de praktijk uit dat 25-30Mbps ongeveer het maximale is wat een USB 2 disk haalt.

PS
Let even op je gebruik van snelheidindicatie .
mb/s staat voor millibyte per seconden terwijl ik vermoed dat je Mb/s bedoelt wat voor Megabytes per seconden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Nu online
Ja inderdaad 25-30 Megabyte per seconde bedoel ik. Redelijk normaal dus, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterpijpelink schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:18:
Hallo allemaal, ik heb een probleem :( Cloud Sync naar Stack IP liep altijd goed, na de upgrade naar DSM 7 gaat het mis, en blijkbaar al tijden zonder dat ik door had. Er worden mega veel Conflict bestanden gemaakt. Deze zijn te openen, echter de originele bestandsnaam is niet te openen.

-rwxrwxrwx+ 1 admin users 520939 Aug 22 2009 PPIL3774_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg
-rwxrwxrwx+ 1 admin users 520939 Aug 22 2009 PPIL3774-fd0000_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg
-rwxrwxrwx+ 1 nasadmin users 517231 Jan 31 2019 PPIL3774-fd0000.jpg
-rwxrwxrwx+ 1 nasadmin users 517224 Jan 31 2019 PPIL3774.jpg

Ik wil die conflict bestanden met een script hernoemen, maar dat gaat niet echt goed.

Foutmelding:
/bin/mv: cannot move './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774-fd0000_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg' to './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774-fd0000.jpg': No such file or directory
Need to rename

/bin/mv: cannot move './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774_DiskStation_Aug-06-2004-2021_Conflict.jpg' to './Campbell River trip to Kelsey Bay/PPIL3774.jpg': No such file or directory
Need to rename

Script wat ik gebruik is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
do
filename=$(echo $line | sed 's/_.*Conflict//g')
echo "Need to rename"
$(which mv) -n -v "$line" "$filename"
done

Vraag: heeft iemand hier een idee hoe op te lossen? Dat ik al die bestanden moet hernoemen is me duidelijk, echter dit kost veel tijd en het script werk niet echt top... Nadeel is nu dat Stack vervuild is met die Conflict bestanden, maar dat kan ik opnieuw syncen.. maar ik denk eerst de Nas weer schoon te krijgen en dan pas weer een sync te draaien. Oorzaak is naar mijn idee de photo applicatie van DSM die tegelijk met Sync van alles probeert te doen... (niet slim, maar helaas...)

alvast bedankt voor meedenken.
Het zijn hidden files en die kun je niet zomaar herbenomen, copieren of verplaatsen.
Neem dit commando in je script op dan zou het wel moeten gaan.
shopt -s dotglob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Ben(V) schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:36:
[...]

Het zijn hidden files en die kun je niet zomaar herbenomen, copieren of verplaatsen.
Neem dit commando in je script op dan zou het wel moeten gaan.

[...]
Dank voor je antwoord Ben, vraagje, zou dit dan werken? Of moet ik het shopt in de find en rename actie meenemen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
!bash
shopt -s dotglob
do 
filename=$(echo $line | sed -E "s/_${dsName}_.+_Conflict//g") 
echo "$line --> $filename" mv -n "$line" "$filename" 
done

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit zou moeten werken.
Het is een setting die voor het hele script werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Gisteren geüpdatet naar DSM 7 en toen ook meteen een aantal andere dingen op het wensenlijstje opgepakt. Één van deze zaken betrof het inschakelen van SFTP (File Service) en het toewijzen van een specifieke chroot directory aan een enkele user. Dit kun je deels in de GUI instellen onder File Service --> FTP --> General --> Advanced Settings. Probleem is echter dat je daar alleen een Shared Folder kunt kiezen en niet de mogelijkheid hebt om een sub folder te selecteren.

Na een poosje zoeken (uiteindelijk in een SSH shell met find bekeken welke config files de laatste 5 minuten zijn aangepast na het wijzigen van instellingen in de GUI) kwam ik erachter dat de chroot config voor SFTP hier ingesteld kan worden:
/usr/syno/etc/ftpchrootrule.conf
Wanneer je daar een langer pad opgeeft, dan wordt dit ook zichtbaar in de GUI. Wijzigingen kunnen echter alleen via SSH worden doorgevoerd. Aandachtspuntje voor Synology; lijkt me een relatief kleine moeite om dit in de GUI configureerbaar te maken.

Anyway, ik wilde het even delen voor het geval iemand anders hetzelfde wil doen. Scheelt mogelijk weer wat zoekwerk.

• ChiLLeR
  • Laatst online: 14:45
Al wat rondgezocht op fora maar ik kom niet helemaal verder met troubleshooten. Na installatie van DSM7 op mijn DS416play heb ik Sanbzbd nu als docker draaien omdat de normale community package nog niet gereed is voor DSM7. Ik dacht prima, dus alles geinstalleerd en draait. Echter kwam de download speed op DSM6 als package nog rond de 16mb/s binnen, nu komt hij via docker niet verder dan ca. 10mb/s. Het is ook niet constant, vliegt even omhoog en dropt dan weer. (Glasvezel 200/200mbit).

Iemand tip hoe dit te tweaken? De docker draait via een bridged network, wellicht daar een 'host' van maken maar weet niet of dat iets uitmaakt.

Ram gebruik tijdens idle 25% van 8gb.

[ Voor 3% gewijzigd door ChiLLeR op 12-08-2021 09:59 ]

>> Signature?

• Amos_x
Heb ik het goed gelezen dat btrfs file names en folders names van maximum 143 tekens aanvaardt? Ergens bij het aanmaken van het volume (wat ik nu dus niet opnieuw kan zien). Of was het 144?

Ik kopieer schijven die ik al had met backups naar de NAS via syncback. Dit levert mij voor een +-1tb disk een 200 tal errors op. Syncback geeft enkel de error, maar niet de reden. Echter als ik naar de bestanden kijk lijkt me dat de reden te zijn.

Is er een gemakkelijke manier om een harddisk automatisch te doorlopen en alle folder names af te kappen op 143 tekens? Automatisch?

• Blueflame_Core
  • Nu online
Kan het kloppen dat DS photo / photo station niet meer werkt onder dsm 7? Ik heb nu Synology Photo's geprobeerd maar dat bevalt me totaal niet als het gaat om de backup functie.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Blueflame_Core schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:12:
Kan het kloppen dat DS photo / photo station niet meer werkt onder dsm 7? Ik heb nu Synology Photo's geprobeerd maar dat bevalt me totaal niet als het gaat om de backup functie.
klopt. dit werkt meer. En de photo backup functie is drama in de Photos app. Photos is drama op zowel nas als mobiel, beetje drama :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Blueflame_Core schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:12:
DS file heeft ook een backupfunctie. Die kun je eens verkennen. :)

• ChiLLeR
  • Laatst online: 14:45
ChiLLeR schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:58:
Al wat rondgezocht op fora maar ik kom niet helemaal verder met troubleshooten. Na installatie van DSM7 op mijn DS416play heb ik Sanbzbd nu als docker draaien omdat de normale community package nog niet gereed is voor DSM7. Ik dacht prima, dus alles geinstalleerd en draait. Echter kwam de download speed op DSM6 als package nog rond de 16mb/s binnen, nu komt hij via docker niet verder dan ca. 10mb/s. Het is ook niet constant, vliegt even omhoog en dropt dan weer. (Glasvezel 200/200mbit).

Iemand tip hoe dit te tweaken? De docker draait via een bridged network, wellicht daar een 'host' van maken maar weet niet of dat iets uitmaakt.

Ram gebruik tijdens idle 25% van 8gb.
Ik heb inmiddels het aantal server connecties op 16 gezet ipv 4, en nu gaat hij max speed.. Opgelost :P

>> Signature?

• Blueflame_Core
  • Nu online
Opi schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

DS file heeft ook een backupfunctie. Die kun je eens verkennen. :)
Haha je was me net voor, had het inderdaad zelf al ontdekt zojuist en wilde het hier even melden.
Dit lijkt inderdaad precies dezelfde backup functie te zijn als in DS Photo. Net getest en werkt prima.
Toch bedankt ;)

Edit: Nog even wat anders. Klopt het dat Antivirus Essential niet automatisch update?

[ Voor 9% gewijzigd door Blueflame_Core op 12-08-2021 12:42 ]

• Hulliee
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Edit: Nog even wat anders. Klopt het dat Antivirus Essential niet automatisch update?
Nee gaat hier automatisch.

• Shadow771
Amos_x schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:24:
Heb ik het goed gelezen dat btrfs file names en folders names van maximum 143 tekens aanvaardt? Ergens bij het aanmaken van het volume (wat ik nu dus niet opnieuw kan zien). Of was het 144?
Als ik hier lees dan is het max 255 tekens...
Is er een gemakkelijke manier om een harddisk automatisch te doorlopen en alle folder names af te kappen op 143 tekens? Automatisch?
Ik had hier denk een PowerShell scriptje voor gemaakt.

[ Voor 198% gewijzigd door Shadow771 op 12-08-2021 13:30 ]

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 22:54
Er is een limiet van ongeveer 143 tekens per bestandsnaam wanneer je encryptie inschakelt op een share, als ik me goed herinner is dit onafhankelijk van het onderliggende bestandssysteem.
@Atmoz
Volgens mij is de maximale lengte van file en folder namen 255 bytes. maar omdat er utf-8 gebruikt wordt zullen speciale karakters twee bytes gebruiken.

Dit is overigens de enkelvoudige naam en niet een volledig path naam, die mag namelijk max 4096 bytes zijn.
Heb je het daar niet over want file- of foldernamen van 255 karakters lijkt mij wat aan de lange kant en erg onhandig.

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:40
Heeft iemand ervaring met Ubuntu en een iscsi drive (LUN)? Ik heb het probleem dat alles werkt maar bij een reboot wordt er niet automatisch gemount (portal login failed, maar via iscsiadm werkt het in 1x wel goed).

• xAnarchyBaS
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:13

xAnarchyBaS

Urist

Ik heb sinds afgelopen weekend mijn eerste synology NAS.
En ben al even bezig om plex erop draaiend te krijgen.
Ik heb de plex package van hun eigen site geïnstalleerd.
Deze vraagt om de juiste folder de rechten te geven, heb ik gedaan.
Hij vraagt ook om een claim code, deze heb ik ingevuld.
Maar hij blijft de "Not Authorized You do not have access to this server" geven.
Ik heb gekeken of het aan mijn firewall, of mijn pihole ligt, deze heb ik -tijdelijk- uitgezet.
De juiste poorten worden automatisch opengezet.
Niets lijkt te werken.
Heeft iemand een idee?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Theone098 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:26:
Heeft iemand ervaring met Ubuntu en een iscsi drive (LUN)? Ik heb het probleem dat alles werkt maar bij een reboot wordt er niet automatisch gemount (portal login failed, maar via iscsiadm werkt het in 1x wel goed).
Is de iscsi service correct ingesteld om te starten na network availability?

https://ubuntu.com/server/docs/service-iscsi

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Shadow771
xAnarchyBaS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:11:
Ik heb sinds afgelopen weekend mijn eerste synology NAS.
En ben al even bezig om plex erop draaiend te krijgen.
Ik heb de plex package van hun eigen site geïnstalleerd.
...
Niets lijkt te werken.
Heeft iemand een idee?
Zeker meteen DSM7 geinstalleerd en je probeert het native op de NAS te installeren ipv via Docker?
(geen zorgen, je bent al de zoveelste)

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 12-08-2021 19:34 ]

• Shadow771
Snake schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:16:
[...]

Theone098 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:26:
En hebben de devices een handmatige IP configuratie ingesteld ipv DHCP (ook al heb je een reservation)? Ik dacht dat dat ook weleens wat uit kon maken.

• xAnarchyBaS
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:13

xAnarchyBaS

Urist

Shadow771 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

Zeker meteen DSM7 geinstalleerd en je probeert het native op de NAS te installeren ipv via Docker?
(geen zorgen, je bent al de zoveelste)
Klopt, ik kan me niet direct herinneren dat ik een keuze had bij de initial setup.
Ik, uhm, volgde gewoon het boekje.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:01
Blueflame_Core schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Haha je was me net voor, had het inderdaad zelf al ontdekt zojuist en wilde het hier even melden.
Dit lijkt inderdaad precies dezelfde backup functie te zijn als in DS Photo. Net getest en werkt prima.
Toch bedankt ;)

Ik vond persoonlijk DS Photo ook fijner dan Synology Photos maar zelf weinig tot geen verschil gemerkt in de back-up functie. Wat maakt voor jou de back-up functie minder?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:40
Snake schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:16:
[...]

Het lijkt er op dat de netwerk service voor de iscid wordt gestart. Helaas gebruikt jouw voorbeeld netplan, ik heb kubuntu 21.04 en deze gebruikt networkmanager.

/etc/netplan$ cat 01-network-manager-all.yaml
# Let NetworkManager manage all devices on this system
network:
version: 2
renderer: NetworkManager

Ik zal nog even kijken of ik dit wat kan verifieren.
Shadow771 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:36:
[...]

[...]

En hebben de devices een handmatige IP configuratie ingesteld ipv DHCP (ook al heb je een reservation)? Ik dacht dat dat ook weleens wat uit kon maken.
Helaas, geen verschil.

[ Voor 0% gewijzigd door Theone098 op 13-08-2021 13:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:40
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een externe hardeschijf die 24/7 gekoppeld is aan zijn of haar Synology?

Ik heb momenteel 2 schijven in mijn NAS geconfigureerd als Basic. Ééntje met data (welke wekelijks backupt naar een offsite locatie) en ééntje met mijn media. Nu wil ik graag gebruik gaan maken van RAID1 voor mijn data en mijn media gaan bewaren op een externe disk. Betrouwbaarheid daarbij is niet gigantisch belangrijk, het zijn hooguit enkele honderden GB's. Maar het is natuurlijk zonde om na een jaar een nieuwe schijf te moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaan1o
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-10 20:56
Luuk2015 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:52:
Ik probeer via onderstaande tutorial een reverse proxy op te zetten:
https://mariushosting.com...e-reverse-proxy-on-dsm-7/

Nu heb ik een nieuw item toegevoegd aan de lijst met reverse proxies.
Hiervoor heb ik deze settings gebruikt.
Volgens de tutorial zou er bij mijn lijst met certificaten een nieuw item moeten staan, echter is dat niet gebeurd.
Als ik vervolgens via dit venster handmatig een certificaat probeer toe te voegen d.m.v. Let's Encrypt, dan krijg ik een foutmelding dat er iets niet klopt met mijn reverse proxy.

Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

PS: Ik heb nog geen portforwarding gedaan of mijn DNS records aangepast bij mijn provider.
Zonder gepast DNS record en portforwarding kan je geen certificaat aanmaken. Ook zal je om het certificaat aan te maken tijdelijk poort 80 dienen te forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lunaticc schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:15:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een externe hardeschijf die 24/7 gekoppeld is aan zijn of haar Synology?

Ik heb momenteel 2 schijven in mijn NAS geconfigureerd als Basic. Ééntje met data (welke wekelijks backupt naar een offsite locatie) en ééntje met mijn media. Nu wil ik graag gebruik gaan maken van RAID1 voor mijn data en mijn media gaan bewaren op een externe disk. Betrouwbaarheid daarbij is niet gigantisch belangrijk, het zijn hooguit enkele honderden GB's. Maar het is natuurlijk zonde om na een jaar een nieuwe schijf te moeten kopen.
Dat werkt prima, ik denk dat een zeer groot deel van de synology gebruikers een externe schijf aangesloten heeft. Ikzelf gebruik het alleen voor backup-doeleinden, maar je kunt er ook gewoon data op kwijt. Let wel op dat je niet zelf gedeelde mappen (shares) kan definiëren op een externe schijf.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:40
Magic schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Dat werkt prima, ik denk dat een zeer groot deel van de synology gebruikers een externe schijf aangesloten heeft. Ikzelf gebruik het alleen voor backup-doeleinden, maar je kunt er ook gewoon data op kwijt. Let wel op dat je niet zelf gedeelde mappen (shares) kan definiëren op een externe schijf.
Hmm, dat gaat dan nog wel problemen opleveren met mijn Dockerr containers die bij die schijf moeten kunnen.. of kun je die externe schijf wel gewoon benaderen vanuit DSM (als /ext01 o.i.d.)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lunaticc schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Hmm, dat gaat dan nog wel problemen opleveren met mijn Dockerr containers die bij die schijf moeten kunnen.. of kun je die externe schijf wel gewoon benaderen vanuit DSM (als /ext01 o.i.d.)?
Dat hoeft geen probleem te zijn, ik heb zelf ook eens geexperimenteerd met docker files op een externe SSD. in docker kun je gewoon de map aangeven als usbshare1/jemapwaardockerfilesstaan/jecontainer/config bijvoorbeeld. Of via de commandline /volume1/usbshare1/jemapwaardockerfilesstaan/jecontainer/config

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De usb disk wordt door Dsm als share gepresenteerd, wat bedoelt wordt is dat je er geen eigen naam aan kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50
Magic schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:43:
Let wel op dat je niet zelf gedeelde mappen (shares) kan definiëren op een externe schijf.
Dat kan wel via een loop-back mount.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Nu online
Oke hoe kan dit dan mij niet werken :). Heb jij hem toevallig op elke dag scannen en dan de optie "Virusdefinitie bijwerken voor scannen" aan? Hoor het graag want dat elke keer checken en handmatig bijwerken is niks.
ndonkersloot schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:54:
[...]

Ik vond persoonlijk DS Photo ook fijner dan Synology Photos maar zelf weinig tot geen verschil gemerkt in de back-up functie. Wat maakt voor jou de back-up functie minder?
Nou bijvoorbeeld dat Synology Photos alles in een nieuwe map zet. DS Photo kon je gewoon echt de directe map selecteren waar je het wilt hebben. En bij Synology Photos merkte ik dat ik in windows verkenner geen toegang had om dingen te knippen/plakken of te verwijderen. Alles grondig nagekeken op machtigingen, maar misschien wat over het hoofd gezien. In ieder geval ben blij met DS File en de oude DS Photo backupfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Oke hoe kan dit dan mij niet werken :). Heb jij hem toevallig op elke dag scannen en dan de optie "Virusdefinitie bijwerken voor scannen" aan? Hoor het graag want dat elke keer checken en handmatig bijwerken is niks.
3x per week een systeemscan. Verder niets aan ingesteld. Probeer hem eens helemaal te verwijderen, eventueel reboot, en dan de app opnieuw installeren?
Pagina: 1 ... 108 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).