[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat kan.
Je kunt ook downgraden.
zie hier:
https://www.blackvoid.club/dsm-7-to-dsm-6-downgrade/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:24:
Ja dat kan.
Je kunt ook downgraden.
zie hier:
Ik wil niet downgraden. Maar ik wil even testen of een complete reset mijn Hyperbackup aan de praat krijgt. Mocht dat werken zoek ik wel uit hoe ik dat het beste kan doen. Werkt het niet wil ik gewoon de schijf weer terug kunne zetten en door gaan met waar ik was.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Moet geen probleem zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ortep schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:01:
[...]

Ik wil niet downgraden. Maar ik wil even testen of een complete reset mijn Hyperbackup aan de praat krijgt. Mocht dat werken zoek ik wel uit hoe ik dat het beste kan doen. Werkt het niet wil ik gewoon de schijf weer terug kunne zetten en door gaan met waar ik was.
Ja, dat kan. Althans, in mijn geval op een DS716+. Ik heb dat een keer gedaan omdat ik DSM op een SSD wilde testen. Dus HDD's eruit. Enkele SSD erin en find.synology.com en DSM installeren. Hierna de SSD er weer uit. Originele HDD's erin en boot en je hebt de oude DSM + instellingen terug. Wel goed de volgorde van je HDD's onthouden / labelen.

Je kunt op deze manier overigens niet terug naar een vorige DSM versie. Want de DSM versie wordt in flash memory opgeslagen. Dan moet je een andere weg bewandelen. Maar goed, een downgrade is niet je intentie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgorde maakt niets uit.
Ook niet als je een raidset als volume hebt, op de disk staat gewoon info welke disk van de set het is, dus de fysieke plek is niet van belang.

Verder staat Dsm in een mirror op elke disk in een eigen partitie.
Je moet er alleen op letten alleen disken die bij elkaar horen erin te stoppen.
Als je per ongeluk mengt heb je een probleem.

Maar ik neem aan dat je gewoon met een enkele disk gaat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, wist ik niet. Net even omgewisseld. RAID 1. Idd zonder problemen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:48:

Maar ik neem aan dat je gewoon met een enkele disk gaat testen.
Er zit inderdaad maar een disk in. Dit weekend even testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:43:
[...]

Er zit inderdaad maar een disk in. Dit weekend even testen
Raid 1 is een mirror dus was te verwachten dat het geen verschil zou maken, die zijn exact gelijk
Maar ik heb het wel eens gedaan met een Raid 5 set, was dus geen enkel probleem de disken van slot te verwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09
Voor wat betreft locatie van HDD in de NAS, bij mdadm maakt dat niets uit. Ik ben overigens nog nooit een situatie tegen gekomen waar dit een probleem was op enkel een 'vraag' om de set te importeren na (door mismatch met HBA config).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Ik heb een nieuwe DS118, en een DS116 al langer in gebruik.

MEt een 10TB seagate schijf erin, haal ik nu bij grote, lange file transfers een miserabele 30-35MB/sec. Bron van de data is een via USB 3 aangesloten samsung SSD T5 2TB. Daarmee haal ik naar de interne SSD zo'n 500MB/sec.

Een zoektocht op google levert op dat ik de MTU waarde zou kunnen vergroten. Weet überhaupt niet of dat de magische factor is, maar als ik op mijn mac mini m1 de MTU waarde op 9000 ("jumbo frames") zet en op de DS118, dan kan ik wel via de webbrowser opd e DS118 inloggen en beheren, maar de apple verkenner/Finder ziet dan de mappen op de DS118 ook, maar ik zie geen inhoud meer, hij blijft hangen.

Ik zie dat op de ziggo router de maximale MTU 1500 is. Zou dat het probleem zijn, of moet ik misschien het ergens anders zoeken om de snelheid op te krikken naar 100-110MB/sec zoals op mijn DS116?

Als ik de MTU weer op de mac en synology terugzet naar 1500 werkt alles weer normaal, maar zit ik met dezelfde lage transfer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@JAHRASTAFARI jumbo frames gebruik je normaal gesproken alleen op een gescheiden storage netwerk waar alle componenten dit moeten ondersteunen. Internet verkeer en andere componenten die het niet ondersteunen wil je liever niet fragmenteren, zeker niet met een simpele switch zonder (of met beperkte) port buffers.

Hoe dan ook heeft het wijzigen van de MTU maar een zeer beperkte invloed op de transfer snelheid, bij gigabit heb je ongeveer 80k frames/sec bij 1500 MTU tegenover 14k frames/sec bij 9000 MTU hier haal je maximaal 4Mbps winst uit (dus maar 4%). Voordeel is wel de lagere CPU load (minder frames), nadeel is de (meestal) hogere latency.

Overigens als je frames niet 9K aan data bevatten heb je juist weer meer overhead, vandaar dat het niet handig is om storage en andere dingen via dezelfde interface te laten lopen.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 30-07-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
DukeBox schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:39:
@JAHRASTAFARI jumbo frames gebruik je normaal gesproken alleen op een gescheiden storage netwerk waar alle componenten dit moeten ondersteunen. Internet verkeer en andere componenten die het niet ondersteunen wil je liever niet fragmenteren, zeker niet met een simpele switch zonder (of met beperkte) port buffers.

Hoe dan ook heeft het wijzigen van de MTU maar een zeer beperkte invloed op de transfer snelheid, bij gigabit heb je ongeveer 80k frames/sec bij 1500 MTU tegenover 14k frames/sec bij 9000 MTU hier haal je maximaal 4Mbps winst uit (dus maar 4%). Voordeel is wel de lagere CPU load (minder frames), nadeel is de (meestal) hogere latency.

Overigens als je frames niet 9K aan data bevatten heb je juist weer meer overhead, vandaar dat het niet handig is om storage en andere dingen via dezelfde interface te laten lopen.
OK, maar hoe krijg ik dan de snelheid omhoog?

EDIT: opgelost, ik heb de DS118 in de ziggo router/switch geplugd ipv via een andere domme switch in de meterkast.

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 30-07-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Mensen,

Ik heb mogelijk iets simpels maar ik kom er niet uit.

Wat ik wil is bestanden tussen mijn smartphone en NAS syncen. Dat hoeft voor mij enkel thuis te kunnen en niet als ik aan de andere kant van de aardkloot ben.

Ik heb echter geen idee welke (Synology) tools ik daar voor nodig heb.

DS Cloud werkt voor zover ik kan ontdekken enkel icm QuicConnect, maar dat is dus niet wat ik wil.
Enkel thuis zo makkelijk mogelijk syncen van bepaalde files/folders is wat ik wil.

Enig idee wat dan de beste opties zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Frappuccino schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:28:

DS Cloud werkt voor zover ik kan ontdekken enkel icm QuicConnect, maar dat is dus niet wat ik wil.
Enkel thuis zo makkelijk mogelijk syncen van bepaalde files/folders is wat ik wil.
En wat wil je dan wel precies?
DS Cloud kan ook gewoon met een IP address of FQDN werken..

Ikzelf gebruik FolderSync en heb het geconfigureerd om via WebDAV met mijn NAS te praten.

https://webdav.mijndomain.nl

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow771 op 30-07-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mensen,

Wat ik wil is bestanden tussen mijn smartphone en NAS syncen. Dat hoeft voor mij enkel thuis te kunnen en niet als ik aan de andere kant van de aardkloot ben.

DS Cloud werkt prima. Gewoon via je locale ip-adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Zoals eerder genoemd, interne ip is het makkelijkst. Andere (naar mijn idee mooiere) optie is een custom dns voor ds-file en alleen local lan toestaan in de firewall, dan kan het nog steeds met SSL en een certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:52
Mensen,

Is het niet DS Drive? En volgens mij kan je gewoon je interne IP adres gebruiken.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Nee, DS Cloud is de voorloper van de 'Drive' app.. Alleen het rare is dat de Drive app van smartphones geen sync mogelijkheden heeft. Dat zit nog in de 'oude' DS Cloud app..

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow771 op 30-07-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
Shadow771 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Nee, DS Cloud is de voorloper van de 'Drive' app.. Alleen het rare is dat de Drive app van smartphones geen sync mogelijkheden heeft. Dat zit nog in de 'oude' DS Cloud app..
Mmm, versta ik iets anders onder "syncen" dan jij? (Serieuze vraag) Als ik bestanden via mijn Mac in de Drive zet kan ik ze gewoon benaderen via mijn Android phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Mensen,

Als je Android gebruikt is het eventueel ook een optie om de Syncthing Android app te installeren. Via Docker kan je Syncthing draaien op de NAS.

Syncthing is een open source oplossing en is flexibel te gebruiken. Ik ben er erg tevreden over en gebruik het oa. om te syncen tussen Android (foto's e.d.), Windows, Ubuntu server en de NAS. Voor de centrale backup is de NAS bij mij ingesteld als ontvanger en de andere apparaten als zenders. Op bepaalde mappen heb ik via Synology Drive ook nog versiebeheer aangezet.

Bij elke map die je wilt synchroniseren kan je negeerpatronen instellen. Voor mappen op de Synology NAS gebruik ik de volgende negeerpatronen:
code:
1
2
3
(?i)*synology*
@eaDir
DS_Store

Vergeet verder niet om het synchroniseren van bestandsrechten uit te zetten via het vinkje "Machtigingen negeren", belangrijk voor zowel Synology als Android apparaten.

[ Voor 14% gewijzigd door ravedek op 30-07-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
TyKH schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Mmm, versta ik iets anders onder "syncen" dan jij? (Serieuze vraag) Als ik bestanden via mijn Mac in de Drive zet kan ik ze gewoon benaderen via mijn Android phone.
Wat jij met Drive doet is simpelweg 'browsen'. De file staat niet lokaal op je apparaat, dus het word steeds naar binnengehaald en opgeslagen in een cache/temp folder om dat bestand in te kunnen lezen.

Met syncen word echt mee bedoelt dat ervoor gezorgt word dat files fysiek op 2 locaties (telefoon/pc <> NAS) staan en iets ervoor zorgt dat ze altijd hetzelfde zijn. De file staat lokaal, en elke wijziging word gesynchroniseertmet de file dat op de NAS staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Allen dank voor de adviezen. :)

Het enige wat ik op dit moment wil is mijn Keepass container syncen tussen mijn Android phone en mijn NAS.
Mijn NAS en pc/laptop syncen wel btw.

Nou dacht ik slim te zijn om dat via DS Cloud te doen maar ik realiseerde me in ene dat dat niet de oplossing gaat zijn. In prinicipe is de file op mijn NAS de master, maar ik zou natuurlijk altijd iets kunnen wijzigen op mijn phone terwijl er al iets gewijzig is op mijn NAS. Dan gaat het syncen op genoemde manier natuurlijk gigantisch fout.

Eigenlijk moet de app de files syncen tussen NAS en phone. Dat zou moeten kunnen maar ik ben er nog niet uit hoe. Ik ga nog even op onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Frappuccino schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:31:
Het enige wat ik op dit moment wil is mijn Keepass container syncen tussen mijn Android phone en mijn NAS.
Ondersteund jou NAS Docker? Zoja, dan zou ik BitWarden draaien in een Docker container. Webbased, browser plugins en werkt met Android app (overal auto-fill!!!) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frappuccino schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:31:
Allen dank voor de adviezen. :)

Mijn NAS en pc/laptop syncen wel btw.

Nou dacht ik slim te zijn om dat via DS Cloud te doen maar ik realiseerde me in ene dat dat niet de oplossing gaat zijn. In prinicipe is de file op mijn NAS de master, maar ik zou natuurlijk altijd iets kunnen wijzigen op mijn phone terwijl er al iets gewijzig is op mijn NAS. Dan gaat het syncen op genoemde manier natuurlijk gigantisch fout.

Eigenlijk moet de app de files syncen tussen NAS en phone. Dat zou moeten kunnen maar ik ben er nog niet uit hoe. Ik ga nog even op onderzoek.
Je kunt dit toch gewoon doen met Synology Drive for android samen met Synology Drive op je Nas?
In de android app moet je er dan voor kiezen om die file offline beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Nu ik het IP-adres van mijn NAS heb aangepast ziet de Synology ActiveInsight mobiele app mijn apparaat niet meer, er staat nu namelijk "offline" bij. Via DSM of de mobiele app kan ik nergens een IP aangeven die ActiveInsight gebruikt. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit weer werkend kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Vandaag even wat testen gedaan met HyperBackup.
Er is een source DS218 die DSM 7 draait
Er is een target DS216j die DSM 7 draait.
Op de target locatie staat ook een DS220+ die DSM 6 draait.

1 ) Het is niet mogelijk om een HB vanaf de 218 naar de 216j te maken. Bij het instellen krijg ik het inlogveld niet te zien. Rsync werkt wel.
2 ) Na het omzetten van de port forwarding kon ik zonder enig probleem HB opstarten naar de 220+
3 ) Het lijkt er dus op dat er iets vreemds is met de 216j is. Mogelijk ging er iets mis met de upgrade van 6->7 Ik heb daar de schijf uit gehaald en vervangen door een lege en helemaal opnieuw geinstalleerd.
Natuurlijk de port forwarding in orde gemaakt. Weer is HB niet mogelijk en rsync wel.

Ik kon trouwens ook een HB maken van de DS220+ naar de DS216j. Maar dat is op het zelfde netwerkt.

Mijn conclusie is:
De DS218 is in orde. Die kan in principe gewoon een HB sessie opstarten naar de DS220+. Dat betekent dat de hele netwerk keten ook in orde is. Daar wijst het werken van rsync ook op. Ik ben dus ook in staat de port forwarding juist in te stellen.
Er zit niets bijzonders in de DS216j bijvoorbeeld veroorzaakt door het upgraden. Een verse install doet het ook niet.

Het lijkt er op dat er (soms) HB niet werkt van Dsm7 > DSM 7

Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 31-07-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de hyperbackup taak aanmaakt op de DS218 naar de DS216j voer je dan het admin account van de DS216j in?
Ik heb gemerkt dat bepaalde functionaliteiten alleen werken als je het admin account gebruikt, zelfs andere accounts die administrator rechten hebben werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:23:
Als je de hyperbackup taak aanmaakt op de DS218 naar de DS216j voer je dan het admin account van de DS216j in?
Ik heb gemerkt dat bepaalde functionaliteiten alleen werken als je het admin account gebruikt, zelfs andere accounts die administrator rechten hebben werken niet.
Ik kan niet eens het account invoeren. Dat hele scherm krijg ik niet. Als ik op de login button klikt flits het scherm even en dat was het dan. Een enkele keer krijg ik de melding dat er geen verbinding mogelijk is. Maar meestal helemaal niets.

Als ik naar de DS220 ga krijg ik het wel. En dan werkt ook een een account met admin rechten.

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 31-07-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijft vreemd, maar gezien het feit dat er op het internet meer mensen zijn die dit soort vreemde verschijnselen ondervinden lijkt het me een Synology probleem en geen configuratie probleem aan jouw kant.

Hier werkt het met alle combinatie lokaal gewoon goed maar over het internet kan ik dus niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 20:50

Disaster-Master

ùit De Haag

Je hebt wel HyperBackup Vault op je doel-nas staan? Anders werkt het niet.
Reguliere hyperbackup op de ene nas, en de vault op de andere nas en dan wil het wel.

Heb daar in begin ook mee zitten stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Disaster-Master schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:52:
Je hebt wel HyperBackup Vault op je doel-nas staan? Anders werkt het niet.
Reguliere hyperbackup op de ene nas, en de vault op de andere nas en dan wil het wel.
Hyperbackup Vault staat er op. Het werk lokaal immers ook. Van de DS220+ kan ik naar de DS216 prima een backup starten. Maar dat is op hetzelfde netwerk en niet over internet

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 31-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:01
Ik heb ook wat vaags met hyper backup:
Backup van een DS920+ naar een offsite DS214Play via een VPN gaat goed.

Back-up van de DS920+ naar een offsite CentOS 7 VM via een VPN middels Hyper Back-up rsync single file gaat mis. Die heeft voor de upgrade naar DSM7 altijd perfect gedraaid. Heb zelfs offsite de gehele map verwijderd en een nieuwe taak op de DS920+ gemaakt, toen syncte er wel iets maar op een gegeven moment toch failed en als je hem herstart weer direct failed. Locs zijn zeer beperkt op de syno, rsync logs op de centos7 kant laat niks zien.. Irritant.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:32
Ik ben klaar met Plex op m'n NAS... Wat een geklooi zeg.

Ik ben bezig om al mijn series over te zetten van mijn server naar de NAS en van zowat elke serie laat Plex seizoen 2 niet zien. Niet op de TV, niet op m'n iPad en niet in een browser.

Ik ga weer lekker naar Kodi.

@modjes; excuses voor de rant ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

@Ortep ik had even gemist dat het niet om een intern netwerk ging.

@Ferret Ik heb ook plex draaien. Het is een beetje uitpluizen hoe soms sommige bestandsnamen genoemd moeten zijn. Je moet ook niet alle seizoenen in 1 map zetten. Hoofdmap van de serie maken en dan per seizoen een map. En dan zorgen dat er in de bestandsnaam S02E01 staat bijv. Dan gaat het meestal wel goed.

Een upgarde van DSM6 naar DSM7 met behoud van de huidige plex werkt niet echt.
Beste is upgrade doen naar DSM7 en dan de laatste plex versie erop. En even zorgen dat alle rechten juist zijn anders kan plex niet bij de bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Disaster-Master schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:21:
Een upgarde van DSM6 naar DSM7 met behoud van de huidige plex werkt niet echt.
Beste is upgrade doen naar DSM7 en dan de laatste plex versie erop. En even zorgen dat alle rechten juist zijn anders kan plex niet bij de bestanden.
Beste is om Plex een Docker container te draaien natuurlijk, net zoals het eigenlijk hoort voor elke 3rd party app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer eerst DS Video eens. Dat werkt eigenlijk best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Oh dat zal.. daar ben ik niet bekend mee.. maar ik ervaar hier 0 problemen met het herkennen van content en ook de plex app zelf werkt hier perfect.. heb geen hardware transcoding; 2 redenen. Ik heb daar niet voor betaald, en 2; de DS1621+ heeft geen GPU dus er valt niks te hardware transcoden ;)

Maar alles draait hier via directplay dus heb de CPU load altijd behoorlijk laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Laatst online: 05:32
Disaster-Master schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:21:

@Ferret Ik heb ook plex draaien. Het is een beetje uitpluizen hoe soms sommige bestandsnamen genoemd moeten zijn. Je moet ook niet alle seizoenen in 1 map zetten. Hoofdmap van de serie maken en dan per seizoen een map. En dan zorgen dat er in de bestandsnaam S02E01 staat bijv. Dan gaat het meestal wel goed.
Zo heb ik mijn mappenstructuur al jaren en juist daarom is het raar en frustrerend dat het misgaat. Maar goed, ik heb dat hele Plex verwijderd en ga weer lekker m'n Kodi box gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb net DSM7 geinstalleerd op mijn 220+. Ik merk dat het package center blijft "hangen" en images niet worden geladen. Ook wordt na het open van het package center de DSM interface traag. Herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 03:17
Ferra schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:14:
Ik heb net DSM7 geinstalleerd op mijn 220+. Ik merk dat het package center blijft "hangen" en images niet worden geladen. Ook wordt na het open van het package center de DSM interface traag. Herkennen jullie dit?
Afgelopen week mijn DS220+ mogen ontvangen en dus een clean Install van DSM7 gedaan.
Van een DS214play afkomend heb ik een enorm snelle ervaring.
De DSM interface is rete snel alsof ik op een normale desktop zit. Ik herken dus niet de traagheid die jij omschrijft.

Voor mij is nu de HEVC afspeel beperking binnen Photo's nu een probleem.
Herkenbaar probleem als ik zo de verschillende forums lees. Op Reddit hebben ze het over een Add-on Package die zit zou kunnen verhelpen maar die krijg ik nergens gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ook wordt na het open van het package center de DSM interface traag. Herkennen jullie dit?
Is dat niet omdat hij druk bezig is allerlei video materiaal te indexeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:40
Ortep schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:39:
Vandaag even wat testen gedaan met HyperBackup.
Er is een source DS218 die DSM 7 draait
Er is een target DS216j die DSM 7 draait.
Op de target locatie staat ook een DS220+ die DSM 6 draait.

1 ) Het is niet mogelijk om een HB vanaf de 218 naar de 216j te maken. Bij het instellen krijg ik het inlogveld niet te zien. Rsync werkt wel.
2 ) Na het omzetten van de port forwarding kon ik zonder enig probleem HB opstarten naar de 220+
3 ) Het lijkt er dus op dat er iets vreemds is met de 216j is. Mogelijk ging er iets mis met de upgrade van 6->7 Ik heb daar de schijf uit gehaald en vervangen door een lege en helemaal opnieuw geinstalleerd.
Natuurlijk de port forwarding in orde gemaakt. Weer is HB niet mogelijk en rsync wel.

Ik kon trouwens ook een HB maken van de DS220+ naar de DS216j. Maar dat is op het zelfde netwerkt.

Mijn conclusie is:
De DS218 is in orde. Die kan in principe gewoon een HB sessie opstarten naar de DS220+. Dat betekent dat de hele netwerk keten ook in orde is. Daar wijst het werken van rsync ook op. Ik ben dus ook in staat de port forwarding juist in te stellen.
Er zit niets bijzonders in de DS216j bijvoorbeeld veroorzaakt door het upgraden. Een verse install doet het ook niet.

Het lijkt er op dat er (soms) HB niet werkt van Dsm7 > DSM 7

Zie ik iets over het hoofd?
Ik had hetzelfde probleem al op dsm6. Heeft heel lang goed gewerkt en van de ene op de andere dag niet meer. Ik heb van alles geprobeerd maar niets werkte. Toen bleek rsync te werken en ben ik gestopt met troubleshooten.

Bij de overgang naar dsm 7 werkte het weer een poosje. Daarna hetzelfde probleem. En nu gebruik ik weer rsync.

Heb dus geen oplossing alleen een bevestiging dat het niet werkt.

Toevoeging: lokaal LAN, dezelfde dsm versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk niet dat dit hetzelfde probleem is.

Lokaal Lan werkt hier alles prima, en elders op het internet vind ik wel problemen over het internet maar nergens soortgelijk problemen op een lan.

Verder denk ik dat zonder dat er iets wijzigt en Hyperbackup eerst werk en dan zomaar niet meer heel vreemd is.
Denk eerder dat zoiets met je netwerkconfiguratie te maken heeft.

Verder heeft @Ortep al problemen heeft met het vinden van de remote Hyperbackuk Vault en jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Misschien ff in je Resource Monitor kijken of je kan vinden wat je NAS traag maakt.

Of htop via SSH opstarten en kijken of iets je CPU/MEM/DiskIO zit op te vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Shadow771 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Misschien ff in je Resource Monitor kijken of je kan vinden wat je NAS traag maakt.

Of htop via SSH opstarten en kijken of iets je CPU/MEM/DiskIO zit op te vreten.
Heb het gevonden. Was inderdaad het indexeren. Ik wilde weer te snel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:50

kraats

Ik rol

@Ortep gebruik je de default poorten met rsync, of een andere portmapping? Het lijkt er een beetje op of het target doorgeeft op welke poort hij data wil ontvangen en dit niet overeenkomt met de poort die je ingesteld hebt staan. In hetzelfde netwerk of met VPN werkt het dan wel omdat je niet doorhebt over welke poort hij eigenlijk communiceert.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kraats schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:00:
@Ortep gebruik je de default poorten met rsync, of een andere portmapping?
De DS216 en de DS220 staan op dezelfde locatie.
De DS218 ergens anders.

Ik gebruik de standaard mapping 22, 873, 6281.
Dat het werkt blijkt ook uit dat de DS218 gewoon naar de DS220+ kan backuppen over internet. Daar had ik voor de test even Hyperbackup Vault op gezet.

Het enige wat ik daar voor moet doen is de IP in de poortmapping veranderen.

De Rsync die altijd werkt gaat dan gewoon mee.

Als ik de DS216 vers installeer en daat Vault op zet dan werkt ook de rsync netjes, maar niet de Hyperbackup.

Afgezien van de hardware is het verschil tussen de DS220 en DS216 dat de DS220 nog op DSM 6 draait en de DS216 op DSM 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik maak tegenwoordig gebruik van Synology Drive omdat File Station / DS File niet meer bijgewerkt wordt, dan wel klote werkt op iOS.
Maar nu lijkt het er op dat Drive niet heel vlot is met het tonen van nieuwe bestanden. Zo'n 30 minuten geleden is er een bestand gedownload: nog steeds niet te zien in de file browser van Drive. File Station laat hem wel zien. Hoe kan ik Drive tot een update dwingen? Dit is natuurlijk geen werken zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb vier android telefoons in beheer thuis waarvan en nu 1 total loss is. Het herstellen van WhatsApp, foto's en andere zaken kost me meer moeite dan ik wil. Bitwarden zorgt wel voor de accounts, maar ik zou graag hebben dat ik een Android telefoon kan restoren vanuit een backup op m'n synology nas. Wie beeft zoiets werkend gekregen?

Als je van Samsung naar Samsung gaat werkte onderstaande prettig, maar dat gaat er ook nog eens vanuit dat je de telefoon kan bedienen (wat niet meer kan)
https://play.google.com/s...com.sec.android.easyMover

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik ben bezig om wat docker containers in te richten. 1e stap NZBGET. Ik kom een heel eind. Waar ik tegen aan loop is dat ik graag mijn downloads naar een bepaalde gedeelde map laat wegschrijven. Ik heb een user aangemaakt en die rechten gegeven op die gedeelde map. Die user is ook gekoppeld aan die docker container. Echter lukt het me niet om de verwijzing in nzbget werkend te krijgen naar die gedeelde map. Moet ik nog iets in de container instellen om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

elsinga

=8-)

Ik gok dat je het buiten de container liggende mapje niet (met de juiste verwijzing) als volume in de container hebt geconfigureerd. De container kent namelijk de buitenwereld niet, tenzij als volume(s) geconfigureerd.

Alles wat je in de handleiding als /v=xxxx ziet nog even naar kijken.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47
Disaster-Master schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:39:
Oh dat zal.. daar ben ik niet bekend mee.. maar ik ervaar hier 0 problemen met het herkennen van content en ook de plex app zelf werkt hier perfect.. heb geen hardware transcoding; 2 redenen. Ik heb daar niet voor betaald, en 2; de DS1621+ heeft geen GPU dus er valt niks te hardware transcoden ;)

Maar alles draait hier via directplay dus heb de CPU load altijd behoorlijk laag..
bevalt de ds1621+ een beetje? waar gebruik je hem voornamelijk voor?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
elsinga schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:34:
Ik gok dat je het buiten de container liggende mapje niet (met de juiste verwijzing) als volume in de container hebt geconfigureerd. De container kent namelijk de buitenwereld niet, tenzij als volume(s) geconfigureerd.

Alles wat je in de handleiding als /v=xxxx ziet nog even naar kijken.
Klopt. Ik heb dat inmiddels ingeregeld! Was even klooien met padverwijzingen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

@Quakie ; ja bevalt goed. Vooral dat ik nu een 6-bay hebt bied meer uitkomst hoe ik het wil hebben wat opslag betreft.. maar het is mijn zoveelste Synology al.. de voorganger was een 920+ en daarvoor een 415+.. ook nog tig modellen daarvoor gehad.. slechts in al die jaren 1 defecte gehad (nee niet de 415+, die heb ik voorzien van een weerstand voordat de klokteller defect ging) volgens mij mn 412+ die steeds de LAN verbinding kwijt raakte..

Gebruik de 1621 hoofdzakelijk voor opslag, voorzien van 10GbE (dat was de reden om te upgraden van de 920 naar de 1621) en 4GB extra Ram, spul hangt aan een dito 10GbE switch (Netgear).. dat gaat rap. 1,08 GB/s sequentieel lezen, schrijven tussen de 950MB/s - 1,05 GB/s.

Daarnaast draait er surveillance op met 2 cams, webserver en plex.. moet me nog even gaan verdiepen in het nieuwe synology photo sinds DSM7. verder voorzien van 2x 6TB WD Red Plus (Raid0) en 4x 3,84 TB Seagate IronWolf Pro 125 (Raid5).. heb eerst nog 2x 6TB IronWolf Pro gehad ipv de WD’s maar die waren met 3 dagen retour; liepen veels te warm (48 graden ofzo in idle) en een constante resonantie (humm humm humm humm humm geluid.. vréselijk).. dus toch maar terug naar 5400 rpm WD. Nooit issues daarmee gehad. Voor wat betreft HDD was seagate de eerste en meteen de laatste keer. De surveillance draait overigens op de HDD’S; had gelezen op de synology site dat SSD’s afgeraden word ivm de versnelde wear.. al zal dat in mijn geval met die 125’s wel mee vallen gok ik

De 2x 6TB gebruik ik als backup van het raid5 volume en tevens staat het hele spul nog gemirrord op een DS420j welke 2 etages hoger staat in huis voorzien van 4x 4TB WD Red ook in Raid5. Ik doe dat via HyperBackup.

een nadeel van de DS1621;
Wanneer de CPU load langere tijd hoog is en de cpu temp ook oploopt, komt gelukkig weinig tot niet voor, maar áls; dan gaan beide fans op full-speed en dan is het een behoorlijk lawaaierig ding..

[ Voor 5% gewijzigd door Disaster-Master op 02-08-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
Shadow771 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Wat jij met Drive doet is simpelweg 'browsen'. De file staat niet lokaal op je apparaat, dus het word steeds naar binnengehaald en opgeslagen in een cache/temp folder om dat bestand in te kunnen lezen.

Met syncen word echt mee bedoelt dat ervoor gezorgt word dat files fysiek op 2 locaties (telefoon/pc <> NAS) staan en iets ervoor zorgt dat ze altijd hetzelfde zijn. De file staat lokaal, en elke wijziging word gesynchroniseertmet de file dat op de NAS staat.
Je hebt helemaal gelijk. Beetje nutteloos, kan ik net zo goed DSfile voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Disaster-Master schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:42:
@Quakie ; ja bevalt goed. Vooral dat ik nu een 6-bay hebt bied meer uitkomst hoe ik het wil hebben wat opslag betreft.. maar het is mijn zoveelste Synology al.. de voorganger was een 920+ en daarvoor een 415+.. ook nog tig modellen daarvoor gehad.. slechts in al die jaren 1 defecte gehad (nee niet de 415+, die heb ik voorzien van een weerstand voordat de klokteller defect ging) volgens mij mn 412+ die steeds de LAN verbinding kwijt raakte..

Gebruik de 1621 hoofdzakelijk voor opslag, voorzien van 10GbE (dat was de reden om te upgraden van de 920 naar de 1621) en 4GB extra Ram, spul hangt aan een dito 10GbE switch (Netgear).. dat gaat rap. 1,08 GB/s sequentieel lezen, schrijven tussen de 950MB/s - 1,05 GB/s.

Daarnaast draait er surveillance op met 2 cams, webserver en plex.. moet me nog even gaan verdiepen in het nieuwe synology photo sinds DSM7. verder voorzien van 2x 6TB WD Red Plus (Raid0) en 4x 3,84 TB Seagate IronWolf Pro 125 (Raid5).. heb eerst nog 2x 6TB IronWolf Pro gehad ipv de WD’s maar die waren met 3 dagen retour; liepen veels te warm (48 graden ofzo in idle) en een constante resonantie (humm humm humm humm humm geluid.. vréselijk).. dus toch maar terug naar 5400 rpm WD. Nooit issues daarmee gehad. Voor wat betreft HDD was seagate de eerste en meteen de laatste keer. De surveillance draait overigens op de HDD’S; had gelezen op de synology site dat SSD’s afgeraden word ivm de versnelde wear.. al zal dat in mijn geval met die 125’s wel mee vallen gok ik

De 2x 6TB gebruik ik als backup van het raid5 volume en tevens staat het hele spul nog gemirrord op een DS420j welke 2 etages hoger staat in huis voorzien van 4x 4TB WD Red ook in Raid5. Ik doe dat via HyperBackup.

een nadeel van de DS1621;
Wanneer de CPU load langere tijd hoog is en de cpu temp ook oploopt, komt gelukkig weinig tot niet voor, maar áls; dan gaan beide fans op full-speed en dan is het een behoorlijk lawaaierig ding..
Damn een beest met je 4x 4Tb SSD, maar mooi om te lezen!
Heb zelf ook de 415+. Geen weerstand, net vervangen door Synology voor heel CPU issue dus vermoed dat deze gewoon een keer gaat failen.. Jarenlang ging die trouwens elke avond uit.. maar draait nu eigenlijk 24/7. Waarschijnlijk toch overkill maar ik houd wel beetje van overhead.. helaas door icloud gebruik ik de nas minder heftig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja ik moest en zou 10GbE snelheid hebben. En dat heb ik nu ;)
Ik had er eerst Samsung Evo 870’s in… had er binnen een half haar 3 van de 4 kaduuk.. geen idee hoe dat nou kan hoor… daarom nu enterprise seagates.

Volgens mij als de DS415 refurbished terug komt van Synology zit diezelfde weerstand er.
Kun je zelf ook even nakijken of die er zit.

Voorbeeld van mijn DS415 destijds;
https://www.synology-foru...alen/msg284841/#msg284841

[ Voor 27% gewijzigd door Disaster-Master op 02-08-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44
Op dit moment gebruik ik mijn NAS (DS 1520+) alleen lokaal en heeft dus geen verbinding met buiten. Ik gebruik ook nog het standaard Admin account.

Ik wil graag het standaard admin account uitschakelen. Om dit te kunnen doen moet ik eerst een nieuw admin account aanmaken.
Hier begint het probleem.

Volgens Synology is de best/eenvoudigste manier om een kopie te maken van het standaard admin account en deze een ander naam te geven. Dat kopieren en andere naam geven lukt. Het inloggen op de webserver lukt niet.
Ik krijg een niet volledig onbekende melding: "U bent niet gemachtigd deze service te gebruiken"
Ik heb nog gecontrolleerd of het nieuwe account ook tot de groep administrators behoort. En dat doet het. Maar geen toegang tot de webpagina

Daarom het kopie account verwijderd en een nieuwe account aangemaakt en handmatig toegevoegd aan de groep administrators. Ook nu ben ik niet gemachtigd.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Athome schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:49:
Op dit moment gebruik ik mijn NAS (DS 1520+) alleen lokaal en heeft dus geen verbinding met buiten. Ik gebruik ook nog het standaard Admin account.

Ik wil graag het standaard admin account uitschakelen. Om dit te kunnen doen moet ik eerst een nieuw admin account aanmaken.
Hier begint het probleem.

Volgens Synology is de best/eenvoudigste manier om een kopie te maken van het standaard admin account en deze een ander naam te geven. Dat kopieren en andere naam geven lukt. Het inloggen op de webserver lukt niet.
Ik krijg een niet volledig onbekende melding: "U bent niet gemachtigd deze service te gebruiken"
Ik heb nog gecontrolleerd of het nieuwe account ook tot de groep administrators behoort. En dat doet het. Maar geen toegang tot de webpagina

Daarom het kopie account verwijderd en een nieuwe account aangemaakt en handmatig toegevoegd aan de groep administrators. Ook nu ben ik niet gemachtigd.

Wat doe ik verkeerd?
Heb je aan dat nieuwe admin account, ook alle machtigingen toegekend? Alle juiste toepassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat heb ik mezelf ook afgevraagd. Zo ver als ik instellingen kon vinden, zijn deze gelijk aan het originele admin account maar ik heb blijkbaar wat over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 17:46
Athome schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:05:
Dat heb ik mezelf ook afgevraagd. Zo ver als ik instellingen kon vinden, zijn deze gelijk aan het originele admin account maar ik heb blijkbaar wat over het hoofd gezien.
Het nieuwe account moet in elk geval toegang hebben tot DSM onder 'Applications' of hoe dat in het Nederlands ook heet. Maar administrators hebben daar standaard toegang tot. Kan geen kwaad om daar effe te kijken of je niet per ongeluk iets op Deny hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb DSM7 en nu kan ik geen file requests maken sinds een week. De link werkt überhaupt niet. Naar mijn idee is er niets veranderd in de tussentijd. Hebben jullie daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Disaster-Master schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:41:
Ik had er eerst Samsung Evo 870’s in… had er binnen een half haar 3 van de 4 kaduuk.. geen idee hoe dat nou kan hoor… daarom nu enterprise seagates.

Volgens mij als de DS415 refurbished terug komt van Synology zit diezelfde weerstand er.

Thx, zal hem een keer uit elkaar halen om het te checken.. Tja geen idee of synology natuurlijk lang ervoor al op de hoogte gesteld was door Intel. Het was echt een of twee maanden voordat bug naar buiten kwam.
Ergens rond die periode ook mijn 8GB stick kwijt geraakt 8)7 Ik weet dat hij met orginele 2GB terug ging naar synology.

Heerlijk zn snel netwerk... Ik was in mijn vorige leven (lees het leven zonder vrouw en kinderen) ook zo. Alles maximaal omdat het kan. Nu ben ik gewoon lui en vind ik het al gauw best. We hebben zo wat alle streaming diensten. Ik heb iCloud voor het gemak. NAS maakt backup naar andere NAS.
Zit na te denken om mijn internet snelheid te downgraden. Nu overkill met 500Mbit glas. Volgende NAS moet een 1621 + zijn maar als ik dan weer verder denk en kijk.... help! ik ben ziek:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:21
Verwijderd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:51:
Ik heb DSM7 en nu kan ik geen file requests maken sinds een week. De link werkt überhaupt niet. Naar mijn idee is er niets veranderd in de tussentijd. Hebben jullie daar ook last van?
Werkt prima bij mij in DSM7. Wat doe je en wat werkt er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

savagenld schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:33:
[...]

Werkt prima bij mij in DSM7. Wat doe je en wat werkt er niet?
Ik maak een nieuwe map aan, rechtermuisknop en ik maak een request folder aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBxjaICuaAj0ZIgaOuFGCCzu9uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QtmZwFngJjTL11XxdTF8dPk1.png?f=fotoalbum_large

https://hugebigthing.synology.me:5101/sharing/Q2UEkmQxs

Maar volgens mij doet die het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Verwijderd
Port geforward in je router indien extern?

Je zou ook poort 443 gebruiken misschien handiger.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technorabilia schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:42:
@Verwijderd
Port geforward in je router indien extern?

Je zou ook poort 443 gebruiken misschien handiger.
Ah top, ik denk dat ik daar inderdaad moet gaan kijken. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Saekerhett schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:06:
[...]

Het nieuwe account moet in elk geval toegang hebben tot DSM onder 'Applications' of hoe dat in het Nederlands ook heet. Maar administrators hebben daar standaard toegang tot. Kan geen kwaad om daar effe te kijken of je niet per ongeluk iets op Deny hebt gezet.
Ik heb die instelling ook gevonden maar dat hielp in eerste instantie niet.
Kwam uiteindelijk op de volgende instelling.

User Admin is zowel lid van Administrators als van Users.
Hetzelfde geldt voor mijn nieuwe Admin account.

Wat ik dus ook ingesteld had. De groep Users wordt de toegang tot DSM geweigerd. Daar had ik een vinkje gezet bij DSM
Deze instelling heeft geen invloed op de system default Admin account. Echter met een zelf gemaakt Admin account of een kopie van de systeem eigen Admin overruled de weigering van de groep users de privileges van de groep Administrators

Het vinkje bij weigeren voor de groep Users weggehaald en toen deed het nieuwe Admin account het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blokkeren gaat boven toegang verlenen.
En elke gebruiker die je aanmaakt zit automatische in de groep users.

[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 03-08-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het eerste wist ik niet. Maar nu dus wel
Het tweede heb ik gemerkt bij aanmaken van accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ik word compleet overspoeld door 'hack'-pogingen op m'n NAS.

Wat heb ik fout staan in m'n Firewall?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbdx3ZHP-_6tUDXxjatYVJlKEfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4tIGcB73CAyAx5wavW0qSRF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Smultie Ik denk dat het ten eerste goed is om te kijken welke poorten in je router open staan. Als je SSH (poort 22) niet gebruikt zou ik daar zeker geen portforwarding voor instellen. Let op: poort 22 wordt bijvoorbeeld ook gebruikt als je Synology een HyperBackup Vault is.
Wat de firewall-instellingen op je Synology zelf betreft: Ik kan in je screenshot niet zien welke poorten (Ports) allemaal open staan, maar ik denk dat de eerste regel wel iets te breed open staat. Daarnaast staat bij LAN1 (rechtsboven waar nu All interfaces staat) ook nog wat er moet gebeuren als er geen regel geraakt wordt. Staat die op Deny access?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Smultie
Die firewall is altijd je tweede "defence line", primair kun je er beter voor zorgen dat er niets op je lan kan komen door geen portforwarding (of nog erger uPnP) te gebruiken.

Als je perse vanaf het internet op je lan moet komen kun je veel beter de VPN server van je Nas aanzetten, enkel die port forwarden naar je Nas en vanaf het internet je lan altijd via die VPN benaderen.

Bedenk ook dat die firewall alleen voor je Nas werkt, als ze je lan opkomen kunnen ze alles wat daarop zit bereiken.

Verder is het handig als laatste regel een deny all for all ports op te nemen.
De regels worden van boven naar onder afgewerkt en de evaluatie stopt als er een regel van toepassing is, dus als er niets van toepassing is, dan is het slim deny for all toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
kraats schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:12:
@Smultie Ik denk dat het ten eerste goed is om te kijken welke poorten in je router open staan. Als je SSH (poort 22) niet gebruikt zou ik daar zeker geen portforwarding voor instellen. Let op: poort 22 wordt bijvoorbeeld ook gebruikt als je Synology een HyperBackup Vault is.
Wat de firewall-instellingen op je Synology zelf betreft: Ik kan in je screenshot niet zien welke poorten (Ports) allemaal open staan, maar ik denk dat de eerste regel wel iets te breed open staat. Daarnaast staat bij LAN1 (rechtsboven waar nu All interfaces staat) ook nog wat er moet gebeuren als er geen regel geraakt wordt. Staat die op Deny access?
Regel 1 is Transmission - Video Station - Airplay.
SSH heb ik op poort 222 gezet en die zou alleen vanuit het interne netwerk bereikbaar moeten zijn.
LAN is momenteel nog helemaal leeg.
Ben(V) schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:08:
@Smultie
Die firewall is altijd je tweede "defence line", primair kun je er beter voor zorgen dat er niets op je lan kan komen door geen portforwarding (of nog erger uPnP) te gebruiken.

Als je perse vanaf het internet op je lan moet komen kun je veel beter de VPN server van je Nas aanzetten, enkel die port forwarden naar je Nas en vanaf het internet je lan altijd via die VPN benaderen.

Bedenk ook dat die firewall alleen voor je Nas werkt, als ze je lan opkomen kunnen ze alles wat daarop zit bereiken.

Verder is het handig als laatste regel een deny all for all ports op te nemen.
De regels worden van boven naar onder afgewerkt en de evaluatie stopt als er een regel van toepassing is, dus als er niets van toepassing is, dan is het slim deny for all toe te passen.
Die laatste Deny all heb ik nu toegevoegd. Kijken of het daarmee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
DS220+, 2 wd red plus 5400 rpm in raid 1

Welke snelheden mag ik verwachten bij het bulk over kopiëren van (media) data? Hangt waarschijnlijk ook van de bron af. Heb een oude wd mybooklive (zo’n single disk netwerk drive) die vrij traag is.

Had met syncback een back een profiel gestart om alles van de mybooklive te halen. In eerste instantie ging het enkel aan 12-14MB/s. Nu haalt de transfer ineens 38-40MB/s idee waarom.

Het betreft +- 1,4TB , zal nog wel even bezig blijven :z :z

Enig idee wat ik nog kan doen met zo’n oude wd mybooklive ? Werkt verder nog prima, is 2TB, maar waarschijnlijk zo onveilig als de pest.

Dacht eventueel aan het netwerk toe te voegen als een 2TB ‘beetje van alles’ NAS met een public share voor onbelangrijke data…

Heb ‘m al eens open gehad om de schijf te recupereren, maar bedacht me dat ik geen pc meer heb waar ik 3,5” drives kan of wil in monteren. :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:32
Mijn ervaring: kopieeren van grote bestanden (paar Gb en meer) ging met snelheden boven de 100MB, kleinere bestanden dan zakt de snelheid in tot 60/70MB. Twee Synology NAS-en, WD red schijven, unifi switchje en samba protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat is het advies momenteel, upgraden naar DSM7 of voorlopig wachten? Mijn DS220+ krijgt het nu aangeboden, de DS213j (nog?) niet, maar is er een reden om gelijk te upgraden? Ik draai er geen speciale software of dockers op, is puur backup elke twee nachten van 220+ > 213j en 213j > OneDrive.

Ik zie nog geen reden om het nu te doen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gambieter
Moeilijk om zo te zeggen of het blijft werken. Zie een paar posts terug voor de problemen die @Ortep had. Het zal waarschijnlijk werken maar het is niet 100% van tevoren te zeggen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51

The Legend

*Plop*

Mijn Synology 415+ is gisteravond overleden, naar nu blijkt door de bij mij niet bekende processorfout. De unit heb ik in het najaar van 2015 gekocht. Het jaar extra garantie is inmiddels dus al verstreken. Heeft iemand hier toevallig ervaring met een poging om toch garantie te claimen?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30
Laagheim schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:01:
Mijn ervaring: kopieeren van grote bestanden (paar Gb en meer) ging met snelheden boven de 100MB, kleinere bestanden dan zakt de snelheid in tot 60/70MB. Twee Synology NAS-en, WD red schijven, unifi switchje en samba protocol.
Grappig dat jullie het hier over hebben want heb er toevallig heel erg op gelet met welke snelheden ik van de oude (214play) naar de nieuwe Syno (420j) kon.

- Van oude naar nieuwe Syno rechtstreeks over het netwerk kwam ie niet verder dan 15MB/s. Maar ik heb het vermoeden dat het, omdat ik het in de verkenner deed, van Syno1 via laptop naar Syno2 ging.

- Van laptop naar Syno (of andersom) gaat het max ongeveer met 30MB/s

- Van Syno naar ingeplugde externe HDD ging het met 70MB/s

En dat terwijl ik over hetzelfde netwerk makkelijk 500 MB/s haal. Dan lijkt de Syno wel echt een bottlenek die ik niet kan verklaren.

*edit: MB/s goed gezet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@The Legend
Garantie denk ik niet. Je kunt dacht ik wel via een redelijk eenvoudige hardwarematige ingreep het probleem weer oplossen (weerstand solderen?). Mogelijk kun je dat zelf of door een mede-tweaker laten doen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
Dennisdn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

Grappig dat jullie het hier over hebben want heb er toevallig heel erg op gelet met welke snelheden ik van de oude (214play) naar de nieuwe Syno (420j) kon.

- Van oude naar nieuwe Syno rechtstreeks over het netwerk kwam ie niet verder dan 15mb/s. Maar ik heb het vermoeden dat het, omdat ik het in de verkenner deed, van Syno1 via laptop naar Syno2 ging.

- Van laptop naar Syno (of andersom) gaat het max ongeveer met 30 mb/s.

- Van Syno naar ingeplugde externe HDD ging het met 70 mb/s.

En dat terwijl ik over hetzelfde netwerk makkelijk 500 mb/s haal. Dan lijkt de Syno wel echt een bottlenek die ik niet kan verklaren.
Haal je hier MB/s of mbps door elkaar heen of heb je een 10gbps netwerk liggen? Want 500megabyte per seconde over een 1gbps netwerk gaat natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@The Legend Toevallig een paar posts boven jouw post (2 Aug)
Disaster-Master schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:41:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:42

timovd

Voorsprong door techniek

spokje schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:26:
[...]

Haal je hier MB/s of mbps door elkaar heen of heb je een 10gbps netwerk liggen? Want 500megabyte per seconde over een 1gbps netwerk gaat natuurlijk niet.
Dennisdn heeft het hier zelfs over 500 millibit/seconde.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 18:51

The Legend

*Plop*

Quakie schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:32:
@The Legend Toevallig een paar posts boven jouw post (2 Aug)

[...]
Hij heeft hem zelf gefixt voordat ‘ie defect ging lees ik daar :) Dezelfde fix als @technorabilia noemt. Die had ik idd gevonden, alleen vind ik het eigenlijk van de zotte dat een apparaat met een bekend probleem dat binnen de garantietermijn bekend is bij de fabrikant maar dat zich buiten die termijn openbaart, niet onder de garantie zou vallen. Heb maar een bericht gestuurd met die strekking naar CB. Heb al een nieuwe besteld omdat ik niet te lang zonder NAS zitten.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

MeNTaL_TO

The future is not set

Dennisdn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

- Van oude naar nieuwe Syno rechtstreeks over het netwerk kwam ie niet verder dan 15mb/s. Maar ik heb het vermoeden dat het, omdat ik het in de verkenner deed, van Syno1 via laptop naar Syno2 ging.

- Van laptop naar Syno (of andersom) gaat het max ongeveer met 30 mb/s.

- Van Syno naar ingeplugde externe HDD ging het met 70 mb/s.

En dat terwijl ik over hetzelfde netwerk makkelijk 500 mb/s haal. Dan lijkt de Syno wel echt een bottlenek die ik niet kan verklaren.
SMB3 gebruiken, dan gaat het verkeer direct tussen de 2 nassen (iig bij mijn 214se en 420J)
Ik haal overigens tussen beide eigenlijk altijd het max van het netwerk (bij grote files) 125 MB/s, maar beide nassen zitten ook op dezelfde switch.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30
spokje schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:26:
[...]

:$
Bedoel MB/s :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBvtODiSnigtI0kuFhC-93Uaqfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g9yqkXYJCPIJowi0XY4FRDU7.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Dennisdn op 06-08-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

The Legend schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:51:
Mijn Synology 415+ is gisteravond overleden, naar nu blijkt door de bij mij niet bekende processorfout. De unit heb ik in het najaar van 2015 gekocht. Het jaar extra garantie is inmiddels dus al verstreken. Heeft iemand hier toevallig ervaring met een poging om toch garantie te claimen?
Via Synology verliep het bij mij nogal stroef, maar via de retailer waar ik het kocht lukte het uiteindelijk wel. Bij mij speelde het overigens twee jaar geleden, terwijl de nas van najaar 2014 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Afgelopen paar dagen mijn eigen NAS en die van mijn vader (beide een DS920+) naar DSM 7.0 geüpgraded, maar sinds die upgrade heb ik een probleem met Hyper Backup.

Vanuit de NAS van mijn vader naar mij backuppen werkt prima, maar als ik die van mij andersom wil instellen dan kan ik niet inloggen om vervolgens de wizard verder te doorlopen. Het enige wat ik zie is iets van 1 seconde een "loading" schermpje als ik op "Login" klik en die verdwijnt vervolgens weer, zonder een login popup te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0RixSa0ViliOSZO8l1Qaawf2vE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v1jwG5qcocPsWKZJvVQks34M.png?f=user_large

Dit werkte prima op de vorige versie van DSM overigens en ik heb alle verschillende settings al geprobeerd (transfer encryption aan uit en trust en ignore), maar dat mocht niet baten.

Ook de standaard dingen gecontroleerd als firewall rules en ook vanuit mijn pc kan ik via een telnet een connectie opzetten op de poort van Hyper Backup en het externe IP van mijn ouders huis. De oorzaak zal dus ergens in de software liggen, maar ik ben er nog niet achter.

Iemand enig idee waar te zoeken of verder te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:15
Arachnan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:12:
Afgelopen paar dagen mijn eigen NAS en die van mijn vader (beide een DS920+) naar DSM 7.0 geüpgraded, maar sinds die upgrade heb ik een probleem met Hyper Backup.

Vanuit de NAS van mijn vader naar mij backuppen werkt prima, maar als ik die van mij andersom wil instellen dan kan ik niet inloggen om vervolgens de wizard verder te doorlopen. Het enige wat ik zie is iets van 1 seconde een "loading" schermpje als ik op "Login" klik en die verdwijnt vervolgens weer, zonder een login popup te geven:
[Afbeelding]

Dit werkte prima op de vorige versie van DSM overigens en ik heb alle verschillende settings al geprobeerd (transfer encryption aan uit en trust en ignore), maar dat mocht niet baten.

Ook de standaard dingen gecontroleerd als firewall rules en ook vanuit mijn pc kan ik via een telnet een connectie opzetten op de poort van Hyper Backup en het externe IP van mijn ouders huis. De oorzaak zal dus ergens in de software liggen, maar ik ben er nog niet achter.

Heb je een gebruiker aangemaakt en heeft deze de juiste rechten de folder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
nielsn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:17:
[...]
Heb je een gebruiker aangemaakt en heeft deze de juiste rechten de folder?
Daar kom ik niet eens ;) Normaliter krijg je een login popup waarin je de user en wachtwoord kan invoeren, maar die verschijnt dus niet meer sinds de upgrade naar DSM 7.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Arachnan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:19:
[...]

Daar kom ik niet eens ;) Normaliter krijg je een login popup waarin je de user en wachtwoord kan invoeren, maar die verschijnt dus niet meer sinds de upgrade naar DSM 7.0.
Heel herkenbaar...dat is bij mij ook zo. Niet aan de praat te krijgen.
Andere mensen hebben geen probleem. Jij en ik blijkbaar wel. Lees maar eens terug wat ik allemaal al geprobeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Ik las op een ander forum dat er waarschijnlijk op de achtergrond iets mis gaat met het openen van de poorten voor HyperBackup. Bij sommigen blijft een firewall-instelling actief. Helaas kregen zij het alleen weer werkend door middel van een herinstallatie van DSM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arachnan
Het vreemde is dat ik net de NAS naar het internet ontsloten heb via DDNS met een xxx.synology.me adres en dat werkt wel voor Hyper Backup. Het directe IP alleen nog steeds niet. Nouja dat wilde ik sowieso al doen ivm Synology Photos dus in mijn situatie niet heel erg :)

[ Voor 3% gewijzigd door Arachnan op 06-08-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kraats schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:58:
Bij sommigen blijft een firewall-instelling actief. Helaas kregen zij het alleen weer werkend door middel van een herinstallatie van DSM.
Mogelijk heeft ze dat geholpen. Bij mij was dat ook de oplossing niet. Ik heb de oude schijf er uit gehaald en er een nieuwe ingezet. Daarna DSM 7 vers geïnstalleerd.
Nog steeds geen succes. Rsync werkt, HB niet.
Tenzij de firewall instellingen ergens buiten de schijf worden opgeslagen zou ik toch een schoon systeem moeten hebben na deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 30-09 18:42

Yucko

One clown to rule them all !

Iemand ervaring met het aanpassen van de notificatie berichten van DSM?
En dan specifiek voor een succesvolle download middels Download Station.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYNyJrIZYVoZQtjoj_TzCIKYLLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qlr6egfTZsjEtGKmO3dFzgQe.png?f=fotoalbum_large

ondanks dat ik een bevestiging krijg middels de boodschap "Changes applied" bevat de email notificatie (dus body tekst = content) na een voltooide download "Your BT download task is completed with success.... etc." ipv "test".

DSM7 icm een DS1019+

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Dat is wel heel erg traag ja.. zeker in vergelijking met wat ik hier heb haha!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLJy-TOaRHTlGy5RlVLEnqDsM8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2ecBOwaLdE5une06RJLSvEI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Arachnan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:12:

[Afbeelding]

Je hoort een login popup van je browser in een nieuw venster te krijgen. Mogelijk heb je een adblocker of popup blocker die nogal actief is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 17:36
The Legend schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:51:
Afhankelijk van je model kun je een weerstand er op solderen. Zo hebben wij onze 1815 weer tot leven gebracht. Even zoeken op Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
DSM 7 is net aangeboden op m'n DS220+. Een aantal pagina's terug las ik een korte discussie van een aantal voorstanders en tegenstanders van de update.

Als beginnende NAS gebruiker (en beginnende synology gebruiker) heb ik de beperkte kennis tot nu toe allemaal opgedaan in 6.2. Het argument was dan ook van best 6.2 te blijven draaien aangezien dat dan vertrouwde omgeving is.
MeNTaL_TO schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Ik zou wachten als je net je eerste stappen in Synologyland gezet hebt.
technorabilia schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:35:
Voor beide valt wat te zeggen. Als je net een nieuwe NAS hebt gekocht en geen ervaring hebt met DSM dan zou ik gelijk voor DSM 7 gaan. Daar zitten toch een aantal verbeteringen in en dan hoef je ook geen migratietraject in (het meeste gaat dan wel automatisch maar toch). Bugs zijn beperkt tot uitzonderingssituaties.
Ben(V) schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:28:
Maar derde partijen software is nog maar heel beperkt geschikt gemaakt voor DSM 7.
En persoonlijk heb ik nog niets in DSM 7 gezien dat een "must have" is, maar dat kan natuurlijk voor iedereen anders liggen.
Dus ik zou zeggen, kijk of DSM 7 iets heeft wat je echt belangrijk vind en DSM 6 niet heeft.
Heb daarnet echter wel op de update geklikt. Hopelijk valt het allemaal wel mee, en worden alle settings en configuraties netjes overgedragen zonder dat dingen 'kapot' gaan.

De configuratie is super basic, een aantal shares (waarvan sommige versleuteld met keys op een usb stickje), en een aantal standaard packages.

Wat is bij jullie de ervaring ivm updates? Bij bijna alle hardware die ik heb (m.u.v. de ps4 wellicht) wacht ik steeds even af bij het bijwerken naar major versie nummers. (iOS vooral dan! |:( )

Nu is DSM een erg specifiek stukje software dat maar op 1 enkel gebruik is toegespitst. Gezien het belang van dergelijke NAS'jes in de huishoudens die er eentje hebben draaien + alle mogelijke security risico's ga ik er van uit dat deze upgrades GRONDIG getest zijn geweest.
Pagina: 1 ... 107 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).