[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

MeNTaL_TO

The future is not set

Saekerhett schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:04:
Op dit moment ben ik bezig met een gigantische kopieeractie van ruim 3 TB van mijn DS413 met 4x WD Red in Raid-5 naar een Windows 10 machine (naar ook een nieuwe WD Red). De eerste helft ging strak met 80 MB/s, maar daarna zakte hij weg naar 30-40 MB/s en hoor ik de schijven in de NAS flink ratelen. Het kopiëren loopt wel gewoon door. Is dit normaal gedrag? Waar zou dit aan kunnen liggen? Cache? De cpu van de DS413 zit nu rond de 80%.
Welke wd red zit er in de pc? Eentje met SMR of PMR drive (gok het laatste)?
En wat zegt je resource monitor over je disk gebruik?

[ Voor 4% gewijzigd door MeNTaL_TO op 24-07-2021 10:13 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Welke wd red zit er in de pc? Eentje met SMR of PMR drive (gok het laatste)?
En wat zegt je resource monitor over je disk gebruik?
In de pc zitten twee WD40EFZX versies, CMR dus.

Maar oei, dit zal het denk ik zijn, een van de schijven in de NAS geeft het volgende in bay 3:

Schijven
Niveau,Tijd,Model,Serienummer,Apparaat,Positie,Gebeurtenis,
Warning,2020/03/13 14:29:26,WD40EFRX-68WT0N0 ,DS413,Drive 3,Het aantal beschadigde sectoren van de schijf heeft de voorgedefinieerde limiet overschreden.
Error,2020/03/13 14:06:11,WD40EFRX-68WT0N0,DS413,Drive 3,I/O-fouten.

Tijd voor een nieuwe

[ Voor 9% gewijzigd door Saekerhett op 24-07-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Saekerhett schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Maar oei, dit zal het denk ik zijn, een van de schijven in de NAS geeft het volgende in bay 3:

Schijven
Warning,2020/03/13 14:29:26,WD40EFRX-68WT0N0 ,WD-WCC4E1168393,DS413,Drive 3,Het aantal beschadigde sectoren van de schijf heeft de voorgedefinieerde limiet overschreden.
Error,2020/03/13 14:06:11,WD40EFRX-68WT0N0,WD-WCC4E1168393,DS413,Drive 3,I/O-fouten.

Tijd voor een nieuwe
Die meldingen zijn van maart vorig jaar, niet van nu, is die niet al uit de array gegooid?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:36
Saekerhett schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:27:
[...]

Maakt geen verschil helaas. Ook grote bestanden (1 GB of groter zelfs) gaan nu met ~40 MB/s. Heel vreemd.
Hoe vol begint je nieuwe schijf te raken? Meer dan 15% of meer dan 80%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Saekerhett schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Schijven
Warning,2020/03/13 14:29:26,WD40EFRX-68WT0N0 ,WD-WCC4E1168393,DS413,Drive 3,Het aantal beschadigde sectoren van de schijf heeft de voorgedefinieerde limiet overschreden.
Error,2020/03/13 14:06:11,WD40EFRX-68WT0N0,WD-WCC4E1168393,DS413,Drive 3,I/O-fouten.

Tijd voor een nieuwe
Haal de serienummers misschien even weg uit je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Die meldingen zijn van maart vorig jaar, niet van nu, is die niet al uit de array gegooid?
Nope, draait nog steeds, zie nu pas dat die van vorig jaar waren haha.
FrankHe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:58:
[...]

Hoe vol begint je nieuwe schijf te raken? Meer dan 15% of meer dan 80%?
De nieuwe schijf is nu ongeveer 80 procent vol, maar het begon al rond de helft van de kopieeractie, dus zeg maar rond de 40 procent. De nieuwe schijven zijn in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
technorabilia schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:06:
@Amos_x
Ook helemaal niet verkeerd hoor. Ik kijk er zelf ook naar. Zeker de PCIe expansie card spreekt mij wel aan. Beide QNAP en Synology hebben pros en cons. Maar daar is genoeg over te lezen op internet wat je waarschijnlijk al hebt gedaan. ;)
Ben(V) schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:13:
Qnap is wat innovatiever op hardware gebied, maar loopt ver achter op software gebied.
Er is voor Synology simpelweg veel betere en meer software beschikbaar.

En je blindstaren op dingen als hdmi poort (niemand zet zijn Nas naast de TV), 2.5Gbps netwerk poort ( bijna iedereen heeft max 1Gbps) en pcie uitbreiding (wat zou je erin willen stoppen) zijn in mijn ogen niet heel noodzakelijk voor een Nas.
Jullie hebben me aan het twijfelen gebracht. En heb dan maar een DS220+ gekocht met 2 hard disks.
Nog sterk getwijfeld tussen 220+, 420+ en 720+... maar uiteindelijk maar besloten om een instapper te nemen met iets meer opslag dan ik eerst van plan was ipv omgekeerd.

Een 4-bay had me toegelaten om later 2 extra hd's toe te voegen, en de 720+ schijnt op papier toch wel beter te presteren omwille van de quadcore ipv dualcore.

Dit gezegd zijnde, mijn eisen zullen voorlopig erg beperkt zijn. Dus met de 220+ kan ik al kennis maken met het platform, de software, de configuratie. Normaal kan ik hiermee nog een heel tijdje doen. Als het moet prik ik er nog wat ram bij.

Eventueel later, indien opschalen nodig blijkt (maar dat zie ik dan wel), kan ik er nog een 2 bay naast zetten, of een combinatie maken van een NAS in huis en een NAS op afstand.

Ik ga meteen aan de slag, en zou 'm graag van in het begin zo correct mogelijk naar m'n wensen configureren. Mogelijks opnieuw moeten beginnen (data er af, wipen, opnieuw configureren) lijkt me veel werk.

Ik ga rustig de software en mogelijkheden bestuderen.

Echter al meteen een vraag. In welk scenario zijn meerdere volume's handig? Is dit aan te raden? Of beter 1 volume en dan met mappen/shares werken?

Ik ben van plan om ook een timemachine backup te draaien. Op de macbook zelf weet ik dat timemachine backups enkel naar een volume kunnen gemaakt worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:54:
[...]

Ik ben van plan om ook een timemachine backup te draaien. Op de macbook zelf weet ik dat timemachine backups enkel naar een volume kunnen gemaakt worden...
Ik heb dit ook draaien via SMB. Je backup gaat naar een Shared Folder. Dat werkt prima. Zie hier voor de instructies.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Amos_x

Meerdere volumes op een twee bay nog is niet erg zinvol, daarmee komt je op een gegeven moment erachter dat een volume vol raakt terwijs je ruimte over hebt op andere volumes.

Gewoon met shares werken en niet met volumes.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 24-07-2021 21:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:52
@Amos_x

Eens met Ben. 1 volume als je maar 2 schijven hebt. Shares opzetten en gaan.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik loop tegen aardig wat issues aan met het opzetten van een OpenVPN verbinding tussen twee Synology apparaten. Ik volg onderstaande stappen, wat gaat er mis?
  • Forward poort naar server
  • Stel Synology DDNS naam in, xxx.synology.me
  • Vraag Synology DDNS certificate aan voor xxx.synology.me
  • Stel certificaat in als standaard voor VPN Server
  • Start OpenVPN server, exporteer configuratie
  • Zet xxx.synology.me als remote in VPNConfig.ovpn
  • Importeer VPNConfig.ovpn en ca.crt in externe Synology
En dan krijg ik de error: Connection failed or certificate expired. Please use a valid certificate issued by the VPN server and try again.

De server werkt, ik kan vanaf mijn telefoon via 5G gewoon verbinden met dit profiel en bijbehorende username en password.

Wat doe ik dan verkeerd bij het instellen van de Synology client? Veel kan je niet aanpassen, duidelijke error krijg je ook niet. Op sommige momenten kan het echt zo'n bagger product zijn :'(

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:00
Ik had een paar weken geleden dezelfde foutmelding. OpenVPN werkte niet meer (daarvoor wel), en kreeg het probleem niet gevonden.

Toen package verwijderd en opnieuw geïnstalleerd met dezelfde instellingen en hij draait weer als een zonnetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tsurany
Je kunt met een Synology Nas geen site-to-site VPN opzetten.
Die kan alleen VPN-server zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 25-07-2021 09:43 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

elsinga

=8-)

Ben(V) schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:23:
@Tsurany
Die kan alleen VPN-server zijn.
Ah, dan heb ik het onmogelijke gedaan.... Kijk eens in de Network instellingen, daar kun je een VPN client verbinding maken:

Afbeeldingslocatie: https://download.elsinga.net/forums/synovpnclient.jpg

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Saekerhett schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:14:
[...]

De nieuwe schijf is nu ongeveer 80 procent vol, maar het begon al rond de helft van de kopieeractie, dus zeg maar rond de 40 procent. De nieuwe schijven zijn in orde.
En je gaat van HDD naar HDD? Er is dus geen SSD in het spel?

Wellicht dat de oorzaak gezocht moet worden in de manier waarop de NTFS Master File Table (MFT) werkt en hoe deze provisioning toepast.

De MFT heeft in beginsel een aantal slimmigheden in zich die erg goed uitpakken wanneer een schijf nog relatief leeg is. Maar zodra een schijf wat voller begint te raken dan verlies je een deel van dat voordeel. Hoe het exact werkt durf ik niet te zeggen maar wat ik ervan heb begrepen komt het erop neer dat de MFT niet alleen de metadata van bestanden bevat maar ook daadwerkelijk zelf bestanden kan opslaan, mits deze klein zijn en het er niet te veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elsinga schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Ah, dan heb ik het onmogelijke gedaan.... Kijk eens in de Network instellingen, daar kun je een VPN client verbinding maken:

[Afbeelding]
Ok niet helemaal goed geformuleerd.
De Synology VPN server geen client en server gelijktijdig zijn, dus waar het hier over ging is een site-to-site VPN en dan moet hij zowel server als client zijn.

Een Synology router kan dat wel met het VPN-plus package + licentie.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 25-07-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Ben(V) schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Ok niet helemaal goed geformuleerd.
De Synology VPN server geen client en server gelijktijdig zijn, dus waar het hier over ging is een site-to-site VPN en dan moet hij zowel server als client zijn.

Een Synology router kan dat wel met het VPN-plus package + licentie.
Dat maakt dan toch niet uit? Een kant de client en 1 kant de server en je hebt een tunnel waardoor je kan communiceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Ik zie @Tsurany niet echt specifiek vragen om een site-2-site VPN op te zetten om 2 gehele netwerken aan elkaar te koppelen (waar je idd Synology VPN Plus voor nodig heb) . Zo te zien wil hij gewoon een VPN verbinding tussen 2 Synology NAS'en hebben wat gewoon kan.

Dus ik snap deze reactie niet en waarom hierover gesproken word. Of ik mis iets.
Ben(V) schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:23:
@Tsurany

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is me gelukt, uiteindelijk moest ik gewoon de verbinding aanmaken zonder het certificaat bij te voegen 8)7 nu kan ik weer backuppen over de VPN.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shadow771 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:11:
Ik zie @Tsurany niet echt specifiek vragen om een site-2-site VPN op te zetten om 2 gehele netwerken aan elkaar te koppelen (waar je idd Synology VPN Plus voor nodig heb) . Zo te zien wil hij gewoon een VPN verbinding tussen 2 Synology NAS'en hebben wat gewoon kan.

Dus ik snap deze reactie niet en waarom hierover gesproken word. Of ik mis iets.

[...]
Misschien begreep ik het verkeerd maar ik las dat hij twee netwerken met een VPN wil verbinden.
De enige manier om twee netwerken met elkaar te verbinden door middel van een VPN tunnel is volgens mij een site-to-site VPN.

Alle andere mogelijkheden zijn client/server combinaties en dan kun je maar een richting op.
Dan ziet de client het server netwerk, maar de server ziet niet het client netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 25-07-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:36:
De enige manier om twee netwerken met elkaar te verbinden door middel van een VPN tunnel is volgens mij een site-to-site VPN.
Nogmaals, daar vroeg @Tsurany niet om....

[ Voor 26% gewijzigd door Shadow771 op 25-07-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ben(V) schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:36:
[...]

Misschien begreep ik het verkeerd maar ik las dat hij twee netwerken met een VPN wil verbinden.

Alle andere mogelijkheden zijn client/server combinaties en dan kun je maar een richting op.
Dan ziet de client het server netwerk, maar de server ziet niet het client netwerk.
De bedoeling is de remote Synology op mijn netwerk te krijgen zodat ik backups heen en weer kan sturen. Ik heb thuis twee Synology's staan die als backup target fungeren voor de remote en mijn main Synology stuurt zijn backup ook weer naar de remote toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik ben gisterenavond aan de slag gegaan met het configureren van een DS220+ met 2x 6TB (beschikbaar +- 5.5TB), met behulp van wat guides en 20 tabs open in m'n browser :P

Ik geef toe, als iemand die niet de minste notie heeft van netwerken of fileservers, of een beetje voeling met alle terminologie/protocollen en services, is het best wel een hele hap informatie om te verwerken.

De NAS werd in het begin soms niet altijd goed gevonden via de webrowser interface, ook al stond deze gewoon aan en ging het net daarvoor wel goed. Dat lijkt nu voorbij.

Vooral dan bij het wegspringen van de tab naar de tab voor het maken van een synology account, en bij het terug gaan naar de http://synology:5000 pagina. Aantal keer gereset en dan wou het wel.

Als beginner geef ik toe dat de interface op zich wel erg clean is, en weinig ruimte laat om er echt een puinhoop van te maken. Heb meteen de security scan gedraaid, en de aanbevelingen opgevolgd. Op zich wel een goede tool, want hoe zou ik er zelf ooit achter komen om de standaard admin account te 'disablen'? Vraag me dan wel af waarom synology de software niet zelf reeds conform de eigen security scan instelt?

Voornamelijk dan het disablen van de admin account en een limiet instellen op het aantal inlogpogingen en dergelijke meer.

Ik heb gekozen voor een raid 1 opstelling, en dan btrfs als filesystem. Hopelijk de juiste keuze, maar erg veel tegenstrijdig advies op internet te vinden.

Heb ergens wel lichte spijt van niet meteen voor de 4bay nas te zijn gegaan. Ik realiseerde me dat ik hier nog een ongebruikt 500 GB SSD heb liggen, die had kunnen dienst doen voor het installeren van DSM (maakt dit DSM iets sneller?) en als swap/cache drive.

Ook wel lichte spijt van de beide WD Red Plus (die aageduid stonden als NAS drive op de website van de shop waar ik ben geweest). Ik zag een alert staan in de zin van: "disks not on supported hardware list" en dan iets van "can cause errors..." Moet ik mij hier nu echt zorgen om maken? Verpakkingen zijn open geweest en denk niet dat ik alles zomaar terug kan inleveren (ook niet echt tijd voor) :| ;(

Ah, en ook hier, enkel DSM 6.2 beschikbaar. NAS meldt: software up to date. Gewoon wachten dus??

Maar kort gezegd: als leek lijkt het mij inderdaad dat DSM vrij gebruiksvriendelijk is. Ik zal waarschijnlijk nooit meer overwegen om zelf een NAS in elkaar te knutselen. De meerwaarde van professionals die een lean en uitgekleed single purpose OS maken is niet te onderschatten.

Nu nog wat bijlezen over security, het is namelijk de bedoeling dat de NAS ook van buitenaf beschikbaar wordt. Hopelijk met het beperken van landen/IP's/moeilijke paswoorden en aantal inlogpogingen kan ik al een eind in de goede richting wat betreft security. En het up to date houden van DSM natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Amos_x op 25-07-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brightvalve
  • Laatst online: 23-09 17:42
Amos_x schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:53:
Ah, en ook hier, enkel DSM 6.2 beschikbaar. NAS meldt: software up to date. Gewoon wachten dus??
Of hier downloaden: https://www.synology.com/...rt/download/DS220+#system (bovenaan bij "OS Version" kun je kiezen voor "7.0 series")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

brightvalve schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:27:
[...]

Of hier downloaden: https://www.synology.com/...rt/download/DS220+#system (bovenaan bij "OS Version" kun je kiezen voor "7.0 series")
Ik zou wachten als je net je eerste stappen in Synologyland gezet hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor beide valt wat te zeggen. Als je net een nieuwe NAS hebt gekocht en geen ervaring hebt met DSM dan zou ik gelijk voor DSM 7 gaan. Daar zitten toch een aantal verbeteringen in en dan hoef je ook geen migratietraject in (het meeste gaat dan wel automatisch maar toch). Bugs zijn beperkt tot uitzonderingssituaties.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar derde partijen software is nog maar heel beperkt geschikt gemaakt voor DSM 7.
En persoonlijk heb ik nog niets in DSM 7 gezien dat een "must have" is, maar dat kan natuurlijk voor iedereen anders liggen.
Dus ik zou zeggen, kijk of DSM 7 iets heeft wat je echt belangrijk vind en DSM 6 niet heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Docker @Ben(V) . Docker! ;) ;) ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja ben nu eenmaal een arme sloeber met een Arm cpu, dus dockerloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
FrankHe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:36:
[...]

En je gaat van HDD naar HDD? Er is dus geen SSD in het spel?

Wellicht dat de oorzaak gezocht moet worden in de manier waarop de NTFS Master File Table (MFT) werkt en hoe deze provisioning toepast.

De MFT heeft in beginsel een aantal slimmigheden in zich die erg goed uitpakken wanneer een schijf nog relatief leeg is. Maar zodra een schijf wat voller begint te raken dan verlies je een deel van dat voordeel. Hoe het exact werkt durf ik niet te zeggen maar wat ik ervan heb begrepen komt het erop neer dat de MFT niet alleen de metadata van bestanden bevat maar ook daadwerkelijk zelf bestanden kan opslaan, mits deze klein zijn en het er niet te veel zijn.
Ik ga van HDD op de NAS met btrfs naar HDD in Windows 10 met ntfs. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar 30 MB/s lijkt me te langzaam in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Saekerhett schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Ik ga van HDD op de NAS met btrfs naar HDD in Windows 10 met ntfs. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar 30 MB/s lijkt me te langzaam in elk geval.
Het zou wellicht kunnen dat de NTFS Master File Table (MFT) een beetje vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou wel wat verklaren, als dat het geval is begint Windows namelijk te defragmenteren.
Je zou even kunnen kijken of dat actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:32
Ik ben gisterenavond aan de slag gegaan met het configureren van een DS220+ met 2x 6TB (beschikbaar +- 5.5TB), met behulp van wat guides en 20 tabs open in m'n browser :P

Ik geef toe, als iemand die niet de minste notie heeft van netwerken of fileservers, of een beetje voeling met alle terminologie/protocollen en services, is het best wel een hele hap informatie om te verwerken.

De NAS werd in het begin soms niet altijd goed gevonden via de webrowser interface, ook al stond deze gewoon aan en ging het net daarvoor wel goed. Dat lijkt nu voorbij.

Vooral dan bij het wegspringen van de tab naar de tab voor het maken van een synology account, en bij het terug gaan naar de http://synology:5000 pagina. Aantal keer gereset en dan wou het wel.

Als beginner geef ik toe dat de interface op zich wel erg clean is, en weinig ruimte laat om er echt een puinhoop van te maken. Heb meteen de security scan gedraaid, en de aanbevelingen opgevolgd. Op zich wel een goede tool, want hoe zou ik er zelf ooit achter komen om de standaard admin account te 'disablen'? Vraag me dan wel af waarom synology de software niet zelf reeds conform de eigen security scan instelt?

Voornamelijk dan het disablen van de admin account en een limiet instellen op het aantal inlogpogingen en dergelijke meer.

Ik heb gekozen voor een raid 1 opstelling, en dan btrfs als filesystem. Hopelijk de juiste keuze, maar erg veel tegenstrijdig advies op internet te vinden.

Heb ergens wel lichte spijt van niet meteen voor de 4bay nas te zijn gegaan. Ik realiseerde me dat ik hier nog een ongebruikt 500 GB SSD heb liggen, die had kunnen dienst doen voor het installeren van DSM (maakt dit DSM iets sneller?) en als swap/cache drive.

Ook wel lichte spijt van de beide WD Red Plus (die aageduid stonden als NAS drive op de website van de shop waar ik ben geweest). Ik zag een alert staan in de zin van: "disks not on supported hardware list" en dan iets van "can cause errors..." Moet ik mij hier nu echt zorgen om maken? Verpakkingen zijn open geweest en denk niet dat ik alles zomaar terug kan inleveren (ook niet echt tijd voor) :| ;(

Maar kort gezegd: als leek lijkt het mij inderdaad dat DSM vrij gebruiksvriendelijk is. Ik zal waarschijnlijk nooit meer overwegen om zelf een NAS in elkaar te knutselen. De meerwaarde van professionals die een lean en uitgekleed single purpose OS maken is niet te onderschatten.

Nu nog wat bijlezen over security, het is namelijk de bedoeling dat de NAS ook van buitenaf beschikbaar wordt. Hopelijk met het beperken van landen/IP's/moeilijke paswoorden en aantal inlogpogingen kan ik al een eind in de goede richting wat betreft security. En het up to date houden van DSM natuurlijk.
Ik ben ook nieuw in Synology-land met mijn DS720+ maar ik heb deze meteen voorzien van DSM 7.0 om te voorkomen dat ik alles na het inrichten weer moest aanpassen na een update.

Ik heb wel iets vreemds met Plex; ik heb de serie The Mandalorion in mijn bibliotheek maar Plex weigert om de juiste metadata te tonen. Ik heb alles in de mappenstructuur 'The Mandalorion -> Season 1 -> S01E01' enzovoort. Andere series worden wel goed getoond behalve deze serie. Enige anders is is dat The Mandalorion 2160 is ipv 1080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ferret
Pst, het is MandaloriAn... :P

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:32

Sharky

Skamn Dippy!

Ferret schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Ik ben ook nieuw in Synology-land met mijn DS720+ maar ik heb deze meteen voorzien van DSM 7.0 om te voorkomen dat ik alles na het inrichten weer moest aanpassen na een update.

Ik heb wel iets vreemds met Plex; ik heb de serie The Mandalorion in mijn bibliotheek maar Plex weigert om de juiste metadata te tonen. Ik heb alles in de mappenstructuur 'The Mandalorion -> Season 1 -> S01E01' enzovoort. Andere series worden wel goed getoond behalve deze serie. Enige anders is is dat The Mandalorion 2160 is ipv 1080.
Je kunt als je naar de serie gaat in Plex (dus niet naar een seizoen of aflevering) de koppeling aanpassen. Wellicht dat Plex de serie niet goed herkent en daarom de metadata niet ophaalt.

Hoe speel je die 4K content eigenlijk af? Ik heb namelijk nog geen manier gevonden om dat soepel af te spelen (meerdere clients geprobeerd) zelfs als ik de media eerst optimaliseer voor direct play. Ik heb een 920+ dus het zou moeten werken als ik het internet moet geloven.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:32
Ik heb nog niks afgespeeld dus ik zou het niet weten wat hij met 4K content doet. En ik had een typo in mijn post over The Mandalorian maar niet in mijn bibliotheek ;-)

Ander vraagje; ik ondervind wat internetproblemen en wil mijn modem even rebooten. Zal ik mij dan eerst afmelden op de NAS of maakt dat niks uit?

[ Voor 30% gewijzigd door Ferret op 26-07-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:40
@Sharky ik speel 4k content af via DS220+ en LG G1 (reguliere Plex app). Ik probeer zoveel als mogelijk naar h265 te zoeken omdat die betere compressie hebben en dus minder gigabytes. Als een film ongeveer onder de 30g blijft, dan heb ik geen problemen met direct play. Ook zonder Plex Pass overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

rwr_ schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:12:
@Sharky ik speel 4k content af via DS220+ en LG G1 (reguliere Plex app). Ik probeer zoveel als mogelijk naar h265 te zoeken omdat die betere compressie hebben en dus minder gigabytes. Als een film ongeveer onder de 30g blijft, dan heb ik geen problemen met direct play. Ook zonder Plex Pass overigens.
Nice. Ik kreeg het niet voor elkaar op een GX, browser en PS4. Nog nooit specifiek op codec gezocht, ik zal eens kijken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:37
Sharky schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:11:
[...]
...

Hoe speel je die 4K content eigenlijk af? Ik heb namelijk nog geen manier gevonden om dat soepel af te spelen (meerdere clients geprobeerd) zelfs als ik de media eerst optimaliseer voor direct play. Ik heb een 920+ dus het zou moeten werken als ik het internet moet geloven.
Bijzonder, ik kan zelfs 4K films afspelen met mijn oudere DS116 en Samsung KS7000 (via de DS video en Plex apps op de tv) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:41
Sharky schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Je kunt als je naar de serie gaat in Plex (dus niet naar een seizoen of aflevering) de koppeling aanpassen. Wellicht dat Plex de serie niet goed herkent en daarom de metadata niet ophaalt.

Instelilngen in Plex voor Directplay goed zetten en Plex app gebruiken. Dan kun je (wired) prima 4K afspelen.

Zie: https://support.plex.tv/a...30303-streaming-overview/

Gebruik Plex Dash app of Tautilli om te kijken hoe de media afspeelt

https://play.google.com/s...lex.labs.dash&hl=nl&gl=US

[ Voor 13% gewijzigd door wvkreg op 26-07-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 11:50
Tsurany schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:42:
[...]

De bedoeling is de remote Synology op mijn netwerk te krijgen zodat ik backups heen en weer kan sturen. Ik heb thuis twee Synology's staan die als backup target fungeren voor de remote en mijn main Synology stuurt zijn backup ook weer naar de remote toe.
Kun je wat screenshots tonen hoe je het hebt ingesteld? Ik heb dit vorig jaar ook eens proberen te doen, maar liep er hopeloos op vast. Misschien ook, omdat mijn primaire nas is verbonden met een VPN t.b.v. P2P.

Mijn backups lopen dus nu (encrypted) via het grote kwade internet zonder VPN tunnel, maar beide nassen worden zo'n beetje continue lastig gevallen door russen e.d.
Ik heb ze daarom liever achter een privé VPN hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als jouw Nas het internet opgaat via een VPN naar een VPN provider dan kun je vanaf het internet die Nas niet bereiken.
Het entry point is dan namelijk de VPN server van je VPN dienst en de meeste van die VPN diensten kunnen geen portforwarding doen omdat ze met sharded IP-adressen werken.

Dat van die Russen snap ik niet, ik neem aan dat je alleen de poorten forward die voor Hyperbackup van belang zijn, daar kunnen die Russen helemaal niet bijkomen, want op die poorten vangt de Hyperbackup applicatie al het verkeer af en dump alles wat niet van een andere Hyperbackup applicatie afkomstig is met de juiste credentials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ben(V) schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:29:
Als jouw Nas het internet opgaat via een VPN naar een VPN provider dan kun je vanaf het internet die Nas niet bereiken.
Het entry point is dan namelijk de VPN server van je VPN dienst en de meeste van die VPN diensten kunnen geen portforwarding doen omdat ze met sharded IP-adressen werken.

Dat van die Russen snap ik niet, ik neem aan dat je alleen de poorten forward die voor Hyperbackup van belang zijn, daar kunnen die Russen helemaal niet bijkomen, want op die poorten vangt de Hyperbackup applicatie al het verkeer af en dump alles wat niet van een andere Hyperbackup applicatie afkomstig is met de juiste credentials.
M'n NAS is alsnog toegankelijk via m'n provider IP. Daar heb ik de DDNS ook (handmatig) aan gekoppeld.
Maar volgens mij probeerden die gasten ook met name op DSM in te breken. In de log wordt er dan zelfs iets vermeld over de ssh verbinding, maar die wordt door de router volledig geblokkeerd en ook door de firewall van de NAS. SSH is enkel toegankelijk vanuit m'n LAN range.

Met wat instellingen in de firewall, om enkel communicatie tussen de 2 routers toe te staan zijn de inlogpogingen wel afgenomen, maar gezien mijn NAS dus via VPN communiceert wil dat IP adres nog wel eens wijzigen en krijgt de 2e NAS geen verbinding meer.

Ik heb wel eens pogingen gedaan om de 2e NAS te laten verbinden met m'n RaspberryPi met OpenVPN zodat ik de 2e NAS vanuit mijn netwerk kon bereiken, maar dat kreeg ik ook niet aan de praat doordat DSM6.x een verouderde OpenVPN client gebruikt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je router ssh blockeerd kan je natuurlijk nooit een ssh entry in de log van je Nas tegenkomen.

En inbraak pogingen op DSM komen alleen voor als DSM zichtbaar is op het internet dus als je forwards naar je NAS hebt aanstaan.

En een veranderend WAN ipadres heb je juist DDNS voor dus het allemaal erg onduidelijk wat je doet, want normaal gesproken houd je bij elke ISP bijna altijd hetzelfde IP adres en zeker als je de router niet uitzet.

Enkel je entry point van je VPN provider kan veranderen, maar dat ipadres kun je toch niet gebruiken om van buiten een backup te maken, want dat is (bij 90% van de VPN providers) een shared IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Dat ligt aan de synology log. Die meldt een inlogpoging op SSH, terwijl het om poort 5002 gaat die rsync gebruikt.

Poort 5001 (https) en 5002 (rsync) zijn bereikbaar vanaf internet.

Ddns gebruik ik enkel om het het xxx.synology.me adres te kunnen gebruiken. Gezien de nas permanent met een VPN verbonden is, wil hij het ip adres van de VPN automatisch doormelden. Vandaar dat ik het uitgaande IP adres handmatig heb aangepast naar mijn provider adres.
Via het vpn adres kom je de router niet binnen vanaf internet, maar nog wel via het provider adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

wvkreg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Instelilngen in Plex voor Directplay goed zetten en Plex app gebruiken. Dan kun je (wired) prima 4K afspelen.

Zie: https://support.plex.tv/a...30303-streaming-overview/

Gebruik Plex Dash app of Tautilli om te kijken hoe de media afspeelt

https://play.google.com/s...lex.labs.dash&hl=nl&gl=US
Had ik allemaal al gedaan, maarrrr ik had opeens een helder moment en heb de ondertiteling uitgezet, nu werkt het prima bij een testbestand. Eens kijken of dit het altijd is geweest. Thanks iig.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FunFair
Poort 5001 is de management interface van DSM over ssl.
Poort 5002 wordt door videostation gebruikt.
Geen van deze twee poorten wordt door rsync gebruikt
Rsync gebruik poort 873 als je geen encryption gebruikt en poort 22 met ssh als je encrypted wilt werken.

Zie:
https://kb.synology.com/e...used_by_Synology_services

Rsync is niet erg veilig om over het internet te gebruiken.
Zie:
https://www.rapid7.com/bl...ata-exposed-through-rsync

Het is verstandiger gewoon remote Nas te kiezen in Hyperbackup.

Als je rechtstreeks naar het Wan ipadres van je Nas connect, dan heeft die VPN hier natuurlijk niets mee te maken en dat klopt ook want je kunt geen backup via de VPN van een VPN provider gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
@Ben(V) ik zal er nog eens induiken dan. Het is jaren geleden dat ik hyper backup tussen mijn 2 nassen heb ingesteld. Ik denk dat ik zelf poort 5002 heb geconfigureerd met rsync.

Ik zie in de instellingen dat het ook op een andere manier kan. Geen idee waarom ik destijds voor rsync heb gekozen...

Zo leer je nog eens wat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 09:41
Sharky schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:42:
[...]

Had ik allemaal al gedaan, maarrrr ik had opeens een helder moment en heb de ondertiteling uitgezet, nu werkt het prima bij een testbestand. Eens kijken of dit het altijd is geweest. Thanks iig.
Altijd srt gebruiken en intern en geen PGS ondertiteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:42:
@FunFair
Rsync is niet erg veilig om over het internet te gebruiken.
Zie:
https://www.rapid7.com/bl...ata-exposed-through-rsync

Het is verstandiger gewoon remote Nas te kiezen in Hyperbackup.
Dat krijg ik dus werkelijk niet aan de praat. Hij weigert e verbinden. Rsync werkt al jaren als een zonnetje

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:56
Ik heb iets vreemds en ontzettend irritants.
Elke keer als ik een scherm open in mijn DSM dan wordt mijn username in het aanwezige invoerveld gezet.

voorbeeld: ik klik op "Control Panel" en dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlVPRdvpDi44OKxFJT163YL7KXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d1B3Ywl00Gzp7gKgM6dtqFux.png?f=fotoalbum_large

In het 'zoek veld' wordt automatisch mijn username gezet. Weet iemand hoe dit te fixen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

pietje63

RTFM

@kuwerti ik verwacht dat de oorzaak buiten DSM zit. Wellicht een password manager / browser add on?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22
kuwerti schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:08:
In het 'zoek veld' wordt automatisch mijn username gezet. Weet iemand hoe dit te fixen is?
Waarschijnlijk gebruik je chrome, even in chrome://flags 'Fill passwords on account selection' op enabled zetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
kuwerti schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:08:
Ik heb iets vreemds en ontzettend irritants.
Elke keer als ik een scherm open in mijn DSM dan wordt mijn username in het aanwezige invoerveld gezet.

voorbeeld: ik klik op "Control Panel" en dan zie ik dit:
[Afbeelding]

Doet hij het ook als je 'incognito mode' in de browser gebruikt?
Anders is het iets wat door de browser m.b.v. autofill wordt ingevuld.
Ortep schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Dat krijg ik dus werkelijk niet aan de praat. Hij weigert e verbinden. Rsync werkt al jaren als een zonnetje
Het werkt hier wel prima. Net getest of ik verbinding kan opzetten en dat werkt. Moest wel een andere poort forwarden. Ik begrijp nu ook eindelijk waar de hyper backup vault toe dient, want met rscync maakt hij daar natuurlijk geen gebruik van.

Vanmiddag de backups instellen en opnieuw laten lopen. Het ziet er niet naar uit dat hij de informatie van de bestaande backup files kan gebruiken. Zal hij wel even mee bezig zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door FunFair op 27-07-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 13:18
Weet iemand of je ergens de totale statistieken van Synology Download Station kan zien?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is niets meer dan wat je in het scherm ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:56
DukeBox schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Waarschijnlijk gebruik je chrome, even in chrome://flags 'Fill passwords on account selection' op enabled zetten.
Dank, dit was de oplossing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

FunFair schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Het werkt hier wel prima. Net getest of ik verbinding kan opzetten en dat werkt. Moest wel een andere poort forwarden. Ik begrijp nu ook eindelijk waar de hyper backup vault toe dient, want met rscync maakt hij daar natuurlijk geen gebruik van.
Net nog een keer getest.
Ik kies externe NAS -> Volgende
Vul het ip adres in (Of de naam, maakt niet uit)
Kies aanmelden
en dan wordt het minuten stil. Daarna zegt hij dat hij niet kan verbinden.

De port forwardig is in orde. Ik weet hoe dat werkt. Dat lukt me ook prima met Rsync en wat andere dingen.
Het gaat trouwens ook mis als ik een lokale andere synology als target gebruik.
Het enige verschil is dat hij dan sneller meldt dat hij niet kan verbinden.
Firewall even uitschakelen helpt ook niet.

EDIT

Ik heb nog wat testen gedaan. Het werkt niet van.

DSM7 -> DSM7
DSM7 -> DSM6

Maar wel van DSM 6 -> DSM 7 |:( 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 27-07-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch moet er iets fout zitten, ik gebruik het hier ook al heel lang zonder problemen.
Heb je wel Hyper Backup Vault aan de target kant draaien?

Overigens moet je met een backup over het internet natuurlijk wel het wan ipadres van de router aldaar in vullen (naam van de Nas kan dus nooit werken) en in die router poort 6281 forwarden naar die Nas zodat het bij Hyper Backup Vault terecht komt.
En als je het goed wilt doen DDNS opzetten want je ISP garandeert niet dat je altijd hetzelfde ipadres houd.

EDIT:

Hier werken alle combinaties van DSM 6 en DSM 7

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 27-07-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:03:
Toch moet er iets fout zitten, ik gebruik het hier ook al heel lang zonder problemen.
Heb je wel Hyper Backup Vault aan de target kant draaien?
Ja die draait. Met 6->7 lukt het dus
Overigens moet je met een backup over het internet natuurlijk wel het wan ipadres van de router aldaar in vullen (naam van de Nas kan dus nooit werken)
IP adres werktniet met 7->7 maar wel 6->7
Ik kan trouwens de naam van de Nas prima gebruiken. Ze bereik ik hem met rsync ook: XXXX.synology.me
en in die router poort 6281 forwarden naar die Nas zodat het bij Hyper Backup Vault terecht komt.
Die is ingesteld. Ik weet hoe het werkt. Blijkbaar staat het ook goed, wan 6->7 werkt. Anders zou dat ook niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XXXX.synology.me is natuurlijk niet de naam van de Nas maar z'n DDNS naam

Ik zou het ook eens proberen met het wan ip adres van je target router.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 27-07-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 13:18
Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:17:
Er is niets meer dan wat je in het scherm ziet.
Thnx! Toch wel jammer Transmission wat de basis is voor deze App heeft dat wel. Dan misschien toch maar een keer Docker overwegen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:19:
XXXX.synology.me is natuurlijk niet de naam van de Nas maar z'n quickconnect adres.

Ik zou het eens proberen met het wan ip adres van je target router.
Dat schreef ik al. Dat werkt dus ook niet.

Nogmaals, het netwerk/router/portforwarding zijn allemaal in orde. Anders zou 6->7 ook niet werken.

Het moet iets zijn wat door DSM 7 wordt veroorzaakt. Ik had eerder ook al problemen met een rsync die bijna 2 jaar prima liep van 6->6 en daarna niet meer werkte toen beide machines naar 7 gingen.
Dat heb ik aan de praat gekregen door alles weg te smijten en opnieuw te beginnen en met die tip die je toen gaf.
Maar Hyperbackup werkt dus echt niet van 7->7 wel van 6->7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien een issue by Synology aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:27:
Misschien een issue by Synology aanmelden?
Ik heb nog even door gezocht. Op Reddit zijn er 10tallen die het ook melden na de upgrade naar DSM7. En honderden die zeggen waar heb je het over, hier werkt alles goed.

Het wordt in ieder geval in grote hoeveelheden aan Synology gemeld

Er zijn er zelfs die een totale reset van hun systeem hebben gedaan om het aan de praat te krijgen.
Dat ga ik maar niet doen. Ik werk gewoon door met rsync. Dat werkt prima.

Ik hoor wel als Synology zijn zaakjes op orde heeft. Dan ga ik misschien voor mijn hoofd server ook over. Nu in ieder geval nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Ik heb een vraag over het upgraden naar DSM 7.0. Natuurlijk wordt er aangeraden om een backup te maken van de data die er op staat, dat geven alle ~20 sites aan waar ik op heb gezocht. Maar ik heb nu even geen mogelijkheid om de 3Tb te backuppen. Is de upgrade naar DSM 7.0 te doen zonder dataverlies?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 22:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

its_Muppet schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:50:
Ik heb een vraag over het upgraden naar DSM 7.0. Natuurlijk wordt er aangeraden om een backup te maken van de data die er op staat, dat geven alle ~20 sites aan waar ik op heb gezocht. Maar ik heb nu even geen mogelijkheid om de 3Tb te backuppen. Is de upgrade naar DSM 7.0 te doen zonder dataverlies?
In theorie zou dat prima moeten gaan. Die backup is natuurlijk voor als het niet volgens plan verloopt (bijv stroomstoring tijdens upgrade).

Ik heb geen backup gemaakt omdat al mijn belangrijke data al externe backups heeft, en buiten een wat langere upgrade-tijd ging het ook prima.

Synology en review/tutorial sites zullen dat echter nooit tegen je zeggen omdat ze niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor eventueel dataverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
gwystyl schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:08:
[...]

In theorie zou dat prima moeten gaan. Die backup is natuurlijk voor als het niet volgens plan verloopt (bijv stroomstoring tijdens upgrade).

Ik heb geen backup gemaakt omdat al mijn belangrijke data al externe backups heeft, en buiten een wat langere upgrade-tijd ging het ook prima.

Synology en review/tutorial sites zullen dat echter nooit tegen je zeggen omdat ze niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor eventueel dataverlies.
Thanx! Ik heb zojuist de update gedaan en alle data blijft behouden.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Ik ben thuis bezig met het opzetten van een OpenVPN server op mijn Synology NAS.
Vanaf mijn werk (IP range: 192.168.0.X) kan ik verbinden met mijn VPN thuis (zelfde IP range), echter kom ik maar niet bij mijn apparaten die in het remote netwerk zitten, ik krijg namelijk een foutmelding in mijn browser.
Stel ik gebruik mijn VPN via een cellular verbinding (hele andere IP range) dan werkt wel alles gewoon.
Ik vermoed dus dat het fout gaat omdat op mijn werk dezelfde IP range wordt gebruikt als bij mij thuis.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Nu moet ik namelijk alles via hotspot van mijn telefoon doen (cellular).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Luuk2015 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:30:
Ik ben thuis bezig met het opzetten van een OpenVPN server op mijn Synology NAS.
Vanaf mijn werk (IP range: 192.168.0.X) kan ik verbinden met mijn VPN thuis (zelfde IP range), echter kom ik maar niet bij mijn apparaten die in het remote netwerk zitten, ik krijg namelijk een foutmelding in mijn browser.
Stel ik gebruik mijn VPN via een cellular verbinding (hele andere IP range) dan werkt wel alles gewoon.
Ik vermoed dus dat het fout gaat omdat op mijn werk dezelfde IP range wordt gebruikt als bij mij thuis.
Dit klopt.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Dus je moet je OpenVPN subnet in een andere range zetten. Dat word ook bijvoorbeeld hier aangeraden: https://openvpn.net/commu...umbering-private-subnets/ .

Ikzelf zou bijv 192.168.235.0/24 ofzo gebruiken. Zeer kleine kans dat dat ergens gebruikt word in fysieke netwerken zoals je werk, bij iemand anders thuis of public wifi spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Shadow771 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Dit klopt.

[...]

Dus je moet je OpenVPN subnet in een andere range zetten. Dat word ook bijvoorbeeld hier aangeraden: https://openvpn.net/commu...umbering-private-subnets/ .

Ikzelf zou bijv 192.168.235.0/24 ofzo gebruiken. Zeer kleine kans dat dat ergens gebruikt word in fysieke netwerken zoals je werk, bij iemand anders thuis of public wifi spots.
Dank voor je reactie, ik ga later vandaag even naar die link kijken.
Op Raspberry Pi binnen mijn netwerk heb ik een Wireguard server draaien, deze werkt waarschijnlijk ook niet door hetzelfde probleem. Zou voor deze VPN eenzelfde oplossing ook werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Luuk2015 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:45:
Dank voor je reactie, ik ga later vandaag even naar die link kijken.
Op Raspberry Pi binnen mijn netwerk heb ik een Wireguard server draaien, deze werkt waarschijnlijk ook niet door hetzelfde probleem. Zou voor deze VPN eenzelfde oplossing ook werken?
Waarschijnlijk wel.

Probleem zit 'm gewoon is dat als je VPN verbinding gemaakt heb, dan heb je 2 NIC's die elkaars IP ranges zitten te kruisen. Je OS snapt dan niet meer welke netwerk pakket naar welke NIC die moet sturen. Windows moet het bijvoorbeeld doen met het route tabel wat je kan vinden onder
route print

Je fysieke NIC: 192.168.0.0/24
Je VPN NIC: 192.168.0.0/24

Een device in je thuisnetwerk bevind zich hierdoor in hetzelfde range als je lokale netwerk. Dat word dan niet gerouteerd naar de VPN NIC. Daarom moeten deze IP ranges nooit elkaar overlappen zoals beschreven op de officiele OpenVPN documentatie, maar dit geld voor alle VPN oplossingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow771 op 28-07-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Shadow771 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Dit klopt.

[...]

Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ik dit subnet moet aangeven in de configuratie van mijn VPN.
In de Synology VPN app kom ik de volgende optie tegen, moet ik hier gewoon 192.168.235.0 opgeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNnMZKM6i1ZLeAMuGXZUX_ZSD4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sV8lwz95IBO4uytyxNnYh0ma.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik wil even een test draaien met een DS216J met DSM 7 er op.

Ik neem aan dat als ik de schijf er uit haal en die vervang door een lege dat ik het systeem opnieuw moet installeren.
Maar wat gebeurt er als ik de oude schijf er weer in terug doe?

Heb ik dan de oorspronkelijke instellingen weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Luuk2015 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ik dit subnet moet aangeven in de configuratie van mijn VPN.
In de Synology VPN app kom ik de volgende optie tegen, moet ik hier gewoon 192.168.235.0 opgeven?
Yep.

"Client toegang geven de LAN-server"
LoL wat een slechte nederlandse vertaling...... |:(

Maar ik had verwacht dat je daar een vinkje had gezet. Dat is normaal nodig om andere netwerk devices in je netwerk naast de NAS te kunnen bereiken. Dus het verbaasd me dat dit werkt:
...
echter kom ik maar niet bij mijn apparaten die in het remote netwerk zitten
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Shadow771 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Yep.

Maar ik had verwacht dat je daar een vinkje had gezet. Dat is normaal nodig om andere netwerk devices in je netwerk naast de NAS te kunnen bereiken. Dus het verbaasd me dat dit werkt:

[...]
Oh blijkbaar zat ik op mijn andere NAS in de VPN instellingen te kijken 8)7
Op de juiste NAS staat dat vinkje wel aan. Ik zal straks de range even aanpassen en kijken of dat werkt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:18

Zenyatta

Tsjakka!

Heeft een van jullie ervaring met het verschil tussen een DS420+ en een DS920+?

De achtergrond van mijn vraag is dat ik nu een DS218j heb draaien. Daar zit 2x4TB in, maar ik begin tegen de grens van de opslagcapaciteit te lopen. Dan heb ik 2 opties: of grotere schijven of meer schijven. Als ik het rekensommetje maak, denk ik dat ik met meer schijven (die ik later altijd nog voor grotere kan vervangen) voordeliger uit ben.

Helemaal omdat ik mee weeg dat ik best een video-database heb draaien (oude VHS-tapes gedigitaliseerd), waar we niet alleen zelf maar ook anderen op mee kijken. De halve familie in binnen- en buitenland kijkt mee. Dat maakt dat het nog wel eens wil gebeuren dat mijn huidige DS218j nog wel eens tegen de grenzen van zijn kunnen opereert.

Voordelen van de DS920+ zijn de M.2-slots en mogelijkheid een expansion unit te gebruiken, plus dat er meer werkgeheugen in zit en in kan, naast het feit dat de processor sterker is. Nadeel is dat het prijskaartje groter is dan dat van de DS420+.

Ik heb eerlijk gezegd weinig behoefte nu (na ca. 2 jaar de DS218j draaien) een update te doen en over een jaar of 2 opnieuw een upgrade te moeten doen. Ik ben liever (voor zover mogelijk) voorbereid op de toekomst.

Dat de 920 meer CPU en RAM heeft en M.2 cache kan draaien, ga je dat in de praktijk erg merken? Of is voor mijn belasting de 420 toereikend?

Ik gebruik de NAS voor de volgende activiteiten:
- Video-hosting voor familie in Plex
- Synology Drive vanaf de pc
- Automagische foto-backup van diverse Android telefoons
- Indien de opslagcapaciteit toereikend is, automatische backup van een familie-archief op andere locatie

The answer is 42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zenyatta
N.B.
De DS420+ heeft ook de cache mogelijkheid.
https://www.synology.com/...cts/compare/DS420+/DS920+
Qua memory kun je er in de praktijk voldoende geheugen bijplaatsen. Meer dan er officieel mogelijk is.

Persoonlijk zou ik voor de DS920+ met wat extra CPU power kiezen maar in de praktijk denk ik dat de D420+ ook wel zal voldoen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Shadow771 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Yep.

[...]
Mag ik vragen hoe jij je VPN hebt opgezet?
Voorheen had ik mijn Wireguard en OpenVPN server op mijn Pi draaien, nu wil ik dat graag naar mijn NAS overhevelen. Echter weet ik niet of ik nou de native VPN server van Synology moet gebruiken of een andere.
Een Wireguard app voor Synology kan ik ook niet vinden.

Dank alvast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Zenyatta schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:39:
Heeft een van jullie ervaring met het verschil tussen een DS420+ en een DS920+?

De achtergrond van mijn vraag is dat ik nu een DS218j heb draaien. Daar zit 2x4TB in, maar ik begin tegen de grens van de opslagcapaciteit te lopen. Dan heb ik 2 opties: of grotere schijven of meer schijven. Als ik het rekensommetje maak, denk ik dat ik met meer schijven (die ik later altijd nog voor grotere kan vervangen) voordeliger uit ben.

Helemaal omdat ik mee weeg dat ik best een video-database heb draaien (oude VHS-tapes gedigitaliseerd), waar we niet alleen zelf maar ook anderen op mee kijken. De halve familie in binnen- en buitenland kijkt mee. Dat maakt dat het nog wel eens wil gebeuren dat mijn huidige DS218j nog wel eens tegen de grenzen van zijn kunnen opereert.

Voordelen van de DS920+ zijn de M.2-slots en mogelijkheid een expansion unit te gebruiken, plus dat er meer werkgeheugen in zit en in kan, naast het feit dat de processor sterker is. Nadeel is dat het prijskaartje groter is dan dat van de DS420+.

Ik heb eerlijk gezegd weinig behoefte nu (na ca. 2 jaar de DS218j draaien) een update te doen en over een jaar of 2 opnieuw een upgrade te moeten doen. Ik ben liever (voor zover mogelijk) voorbereid op de toekomst.

Dat de 920 meer CPU en RAM heeft en M.2 cache kan draaien, ga je dat in de praktijk erg merken? Of is voor mijn belasting de 420 toereikend?

Ik gebruik de NAS voor de volgende activiteiten:
- Video-hosting voor familie in Plex
- Synology Drive vanaf de pc
- Automagische foto-backup van diverse Android telefoons
- Indien de opslagcapaciteit toereikend is, automatische backup van een familie-archief op andere locatie
Als ik zo snel kijk dan zie ik dat het prijsverschil +- 60 euro is.
Zelf zou ik voor de 920+ gaan, dit i.v.m. de dubbele hoeveelheid RAM + een quadcore t.o.v. een dualcore CPU. Voor taken als streaming is dat erg fijn. Wil je in de toekomst eventueel ook VM's/Docker gaan gebruiken? Dan is dat helemaal mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Is de package "media server" nuttig? Als je video station al hebt geïnstalleerd? Doet het hetzelfde?

Ik lees in de omschrijving dat media server synology bestanden aanlevert aan het netwerk onder DLNA/UPnP. Dan lees ik telkens ook op tweakers dat dit het eerste is wat je zou moeten disablen op elk netwerk gezien de vele security issues met UPnP. Dus wat is aangeraden?

Je ziet in de package center trouwens ook niet de laatste submittal datum van een package. Wel versie nummer en developer, maar niet datum. Met de datum erbij had je enigzins kunnen afleiden of het deprecated packages betreft, of legacy packages voor oudere versies van DSM, of oudere NAS. Beetje zoals je in andere 'app stores' wel hebt...

Moet ik me hierover zorgen maken? Zou toch wel moeten loslopen hopelijk?

[ Voor 30% gewijzigd door Amos_x op 29-07-2021 01:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mediaserver doet hetzelfde als VideoStation.
Het zijn beiden DLNA servers die via het DLNA protocol media aan bieden aan DLNA clients.
Als je dus al VideoStation hebt dan heeft het geen nut meer om ook mediaserver te installeren.
Kan ook weinig kwaad, want onder tafel gebruiken ze dezelfde software libraries.

Mediaserver is beschikbaar voor als je de overige functionaliteit van Video Station niet nodig hebt en toch een DLNA server wilt gebruiken.
En ja het is een heel slecht en krakkemikkig protocol, maar vaak is er gewoon geen alternatief omdat bijvoorbeeld veel TV fabrikanten weigeren rechtstreeks bestanden af te spelen.

Overigens denk ik dat jou security waarschuwingen betrekking hebben op uPnP dat in routers gebruikt wordt.
Dat is echt heel iets anders, dat is een protocol waarbij een router automatisch een portforward kan doen als een applicatie van buiten daar om vraagt.
Je begrijpt dat zoiets een gigantisch security lek is.
Maar dat protocol heeft echt helemaal niets met DLNA/uPnP te maken.

En wat je disken betreft, dat is enkel een melding van Synology om zich in te dekken.
Ze hebben deze schijven simpelweg niet getest in al hun Nassen, want ze kunnen niet alle schijven op de markt testen.
Waar je op moet letten is dat je geen smr schijven in een Nas stopt, maar WD Red plus zijn gewoon cmr schijven en kunnen prima in je Nas.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:18

Zenyatta

Tsjakka!

technorabilia schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:50:
@Zenyatta
N.B.
De DS420+ heeft ook de cache mogelijkheid.
https://www.synology.com/...cts/compare/DS420+/DS920+
Qua memory kun je er in de praktijk voldoende geheugen bijplaatsen. Meer dan er officieel mogelijk is.

Persoonlijk zou ik voor de DS920+ met wat extra CPU power kiezen maar in de praktijk denk ik dat de D420+ ook wel zal voldoen.
Ah, dan had ik de cache mogelijkheid van de 420 niet goed gezien. 8)7 Hoe merk je dat je er extra cache in gezet hebt? Moet je daar speciale schijven voor gebruiken of zal any random versie in principe goed zijn? Ik neig zelf inderdaad ook naar de 920, maar probeer een beter beeld te krijgen of die het extra geld waard is.
Luuk2015 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Als ik zo snel kijk dan zie ik dat het prijsverschil +- 60 euro is.
Zelf zou ik voor de 920+ gaan, dit i.v.m. de dubbele hoeveelheid RAM + een quadcore t.o.v. een dualcore CPU. Voor taken als streaming is dat erg fijn. Wil je in de toekomst eventueel ook VM's/Docker gaan gebruiken? Dan is dat helemaal mooi meegenomen.
Is wel een goed punt. Op zich is het prijsverschil zo groot ook niet meer.

Zou het de moeite waard zijn op kortingsacties te wachten? Of doet Synology daar niet zo aan?

En om het over een andere boeg te gooien, de DS420j? Is die voldoende voor mijn gebruik of loop ik dan direct tegen grenzen aan? Op dit moment gebruik ik geen VM's, dat wilde ik wellicht wel gaan doen. Docker's heb ik veel over gehoord maar heb ik nog niet in de vingers. Gebruik ik nu niet, maar wie weet... De kans acht ik niet zo groot voor nu.

The answer is 42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Zenyatta schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Ah, dan had ik de cache mogelijkheid van de 420 niet goed gezien. 8)7 Hoe merk je dat je er extra cache in gezet hebt? Moet je daar speciale schijven voor gebruiken of zal any random versie in principe goed zijn? Ik neig zelf inderdaad ook naar de 920, maar probeer een beter beeld te krijgen of die het extra geld waard is.

[...]

Is wel een goed punt. Op zich is het prijsverschil zo groot ook niet meer.

Zou het de moeite waard zijn op kortingsacties te wachten? Of doet Synology daar niet zo aan?

En om het over een andere boeg te gooien, de DS420j? Is die voldoende voor mijn gebruik of loop ik dan direct tegen grenzen aan? Op dit moment gebruik ik geen VM's, dat wilde ik wellicht wel gaan doen. Docker's heb ik veel over gehoord maar heb ik nog niet in de vingers. Gebruik ik nu niet, maar wie weet... De kans acht ik niet zo groot voor nu.
De J modellen zijn instapmodellen, voor streaming zou ik dat niet aanraden.
Persoonlijk ben ik van mening dat je beter een wat luxer model kan kiezen, in de toekomst wil je namelijk misschien er meer dingen mee gaan doen. Als je misschien toch iets met VM's/Docker wilt doen dan heb je minimaal een plus model nodig. De J modellen ondersteunen dit namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47
@Zenyatta je gaf eigenlijk zelf al het antwoord in je vorige post. Als je de 420J kiest ga je waarschijnlijk in toekomst gauwer tegen een upgrade aanlopen..
Qua cache tja, meningen zijn verdeeld. Ik heb het jaren draaien.. sindskort alleen lees ipv schrijf / lees en dat merk ik niet. Bij het aanzetten merkte ik het ook niet... leuk om te te testen maar zou ik nu weer mijn geld er voor uit geven nee. Met jouw verwachtte taken ga je het ook niet merken. Zou eerder geheugen uitbreiden dan cache erin zetten.

Synology doet niet echt aan acties. Je moet dan meer gaan wachten op nieuwe modellen en hopen dat shop ouder model wat goedkoper aanbied, maar dan nog praat je over tientjes werk. Op een nas die je jaren hebt draaien zou ik bij aanschaf altijd voor laatste versie gaan. Ook als die 40 euro duurder is.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bedenk dat bij een vier bay Nas de grootste kosten in verhouding in de disken gaan zitten lijkt mij dat iets meer uitgeven voor je Nas zelf wat toekomst bestendiger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Luuk2015 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:59:
[...]

Mag ik vragen hoe jij je VPN hebt opgezet?
Voorheen had ik mijn Wireguard en OpenVPN server op mijn Pi draaien, nu wil ik dat graag naar mijn NAS overhevelen. Echter weet ik niet of ik nou de native VPN server van Synology moet gebruiken of een andere.
Een Wireguard app voor Synology kan ik ook niet vinden.

Dank alvast ;)
Eerlijk gezegt maak ik gebruik van Synology SSL VPN, 1 van de features van de Synology VPN Plus server pakket (dat alleen beschikbaar is op Synology Routers). Opzet hiervan is belachelijk simpel. Het kan zelfs in hetzelfde subnet werken als de perimeter netwerk als je zou willen. Routing tabellen updaten word hier automatisch voor je gedaan.

Ik weet niet wat voor NAS model je hebt, maar als jou NAS Docker ondersteunt kan je via Docker anders proberen een Wireguard server op te zetten op je NAS. Hier zie ik bijvoorbeeld een image: https://hub.docker.com/r/denisix/wireguard .

EDIT: https://hub.docker.com/r/linuxserver/wireguard (thanks @technorabilia )

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 29-07-2021 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
...LinuxServer.io heeft ook een image.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/wireguard
Deze is veel gebruikt en goede support via hun Discord...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
technorabilia schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:11:
...LinuxServer.io heeft ook een image.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/wireguard
Deze is veel gebruikt en goede support via hun Discord...
Ah nog beter, die zag ik niet. Images van linuxserver.io hebben ook altijd mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Shadow771 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Eerlijk gezegt maak ik gebruik van Synology VPN, 1 van de features van de Synology VPN Plus server pakket (dat alleen beschikbaar is op Synology Routers). Opzet hiervan is belachelijk simpel. Het kan zelfs in hetzelfde subnet werken als de perimeter netwerk als je zou willen. Routing tabellen updaten word hier automatisch voor je gedaan.

Ik weet niet wat voor NAS model je hebt, maar als jou NAS Docker ondersteunt kan je via Docker anders proberen een Wireguard server op te zetten op je NAS. Hier zie ik bijvoorbeeld een image: https://hub.docker.com/r/denisix/wireguard .
Op een of andere manier heb ik altijd gedoe met de VPN configuraties die de SynologyVPN app exporteert.
Mijn OpenVPN iOS client heeft namelijk altijd problemen met het gebruikte certificaat.
Ik ga binnenkort alles proberen over te zetten naar Docker containers, dat is misschien het makkelijkst in onderhoud, nu draait een deel nog op mijn NAS en een ander deel op een Raspberry Pi.
Nogmaals dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Luuk2015 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:16:
Op een of andere manier heb ik altijd gedoe met de VPN configuraties die de SynologyVPN app exporteert.
Mijn OpenVPN iOS client heeft namelijk altijd problemen met het gebruikte certificaat.
Het is voor mij weer ff een tijd geleden, maar ik heb dit ook ervaren.
En op de 1 of andere manier gaat het beter met OpenVPN op Synology Routers. En daarna ben ik dus overgegaan naar Synology's eigen VPN oplossing (voor nu) en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Shadow771 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Het is voor mij weer ff een tijd geleden, maar ik heb dit ook ervaren.
En op de 1 of andere manier gaat het beter met OpenVPN op Synology Routers. En daarna ben ik dus overgegaan naar Synology's eigen VPN oplossing (voor nu) en werkt prima.
Jij schreef gister over het gebruik van "192.168.235.0", bedoelde je hiermee dat je hele netwerk in deze range zit? Ik zat er namelijk aan te denken om een hele andere range in mijn router in te stellen, nu maken alle apparaten gebruik van de standaard "192.168.0.X" range. Als de range anders is heb ik waarschijnlijk ook geen gedoe met die "conflicting" IP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je wireguard op een Synology wilt gebruiken heb je hier misschien iets aan.
https://github.com/runfalk/synology-wireguard

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luuk2015 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:32:
[...]

Jij schreef gister over het gebruik van "192.168.235.0", bedoelde je hiermee dat je hele netwerk in deze range zit? Ik zat er namelijk aan te denken om een hele andere range in mijn router in te stellen, nu maken alle apparaten gebruik van de standaard "192.168.0.X" range. Als de range anders is heb ik waarschijnlijk ook geen gedoe met die "conflicting" IP's.
Dat is precies wat je moet doen.

Je kunt gewoon niet hetzelfde subnet gebruiken dat op je werk gebruikt wordt, dus de oplossing is om zelf een ander subnet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ben(V) schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Dat is precies wat je moet doen.

Je kunt gewoon niet hetzelfde subnet gebruiken dat op je werk gebruikt wordt, dus de oplossing is om zelf een ander subnet te gebruiken.
Ah nu snap ik hem.
Ik snapte niet helemaal wat @Shadow771 bedoelde met dat IP-adres.
Wij jij toevallig of het veel gedoe is om de IP-range aan te passen op mijn router?
Of is het alleen een kwestie van de range + DHCP range aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Meestal alleen een kwestie van het lan adres van je router aanpassen en de DHCP range aanpassen als je geen devices hebt waar je zelf een fixed ip-adres hebt ingesteld.
Is dat wel het geval dan moet je die uiteraard ook wijzigen.

Als je wel vaste ipadressen wilt gebruiken (voor bijvoorbeeld een printer of een Nas) dan doe je dat het beste ook in de router door een mac-adress <-->Ip adress koppeling te maken zodat die devices altijd hetzelfde ip-adres krijgen.

PS.
Wel even je devices opnieuw opstarten na de wijziging, anders krijgen ze geen nieuw ipadres.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ben(V) schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:56:
Meestal alleen een kwestie van het lan adres van je router aanpassen en de DHCP range aanpassen als je geen devices hebt waar je zelf een fixed ip-adres hebt ingesteld.
Is dat wel het geval dan moet je die uiteraard ook wijzigen.

Als je wel vaste ipadressen wilt gebruiken (voor bijvoorbeeld een printer of een Nas) dan doe je dat het beste ook in de router door een mac-adress <-->Ip adress koppeling te maken zodat die devices altijd hetzelfde ip-adres krijgen.
Maakt het eigenlijk in welke volgorde ik dit doe? Eerst de IP-range/DHCP en daarna de statische IP's of als eerst de statische IP's?

PS: Maakt het uit welke gereserveerde range ik kies? Hebben jullie een "voorkeur"? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk2015 op 29-07-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

elsinga

=8-)

Zolang het niet dezelfde is als je nu al gebruikt is het prima. 10.0.0.0/24 werkt net zo goed als 172.16.0.0/24.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luuk2015 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Maakt het eigenlijk in welke volgorde ik dit doe? Eerst de IP-range/DHCP en daarna de statische IP's of als eerst de statische IP's?

PS: Maakt het uit welke gereserveerde range ik kies? Hebben jullie een "voorkeur"? :P
Maakt niet uit als de ze maar niet overlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een voorzichtige bump omdat dit ondergesneeuwd lijkt te zijn in subnets.

Ik wil een test draaien met een DS216J met DSM 7 er op.

Ik neem aan dat als ik de schijf er uit haal en die vervang door een lege dat ik het systeem opnieuw moet installeren.
Maar wat gebeurt er als ik de oude schijf er weer in terug doe?

Heb ik dan de oorspronkelijke instellingen weer terug?

Pagina: 1 ... 106 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).