[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 182 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:20
Dat meen je niet.... :-(

Ik kom van een Windows Home Server af die dit al jaren doet en een Synology zou dit niet kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Ortep @FrankHe @Rik.

Probleem gevonden.
De rsync server is verhuist naar het item "File Services" in het control panel.
Daar moet je de de rsync server aanzetten (poort gewoon 22 houden) en een account aan die rsync server hangen.
Dat account moet rechten hebben op de folder waar je naartoe wilt schrijven.
En uiteraard moet je bij de bron NAs dat account ingeven.
Plus natuurlijk de juiste poorten forwarden( 22 en 873) voor hyperbackup 6281 als je via het internet werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2021 15:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ferret schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:17:

Ik kom van een Windows Home Server af die dit al jaren doet en een Synology zou dit niet kunnen?
Een windows server maakt uit zichzelf ook geen backups. Ook daar heb je extra tools bij nodig :)

Hoe had je dat ingericht? als je de in windows zelf aanwezige bestandsgeschiedenis backup gebruikt dan kun je die gewoon blijven gebruiken (hoewel dat ook geen image is eigenlijk)

Edit: i stand corrected, windows home server had dus wel tools.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 15-07-2021 14:24 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 22:57
Ferret schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:07:
Ik wil graag dat er dagelijks een image (systeemkopie) van mijn PC's wordt gemaakt die dan naar de NAS weggeschreven worden.
Magic schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:14:
Ik geloof niet dat Synology een tool heeft om een systeemimage te maken
Jawel: https://www.synology.com/...active_backup_business/pc

[ Voor 31% gewijzigd door Shadow771 op 15-07-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Magic schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Een windows server maakt uit zichzelf ook geen backups. Ook daar heb je extra tools bij nodig :)

Hoe had je dat ingericht? als je de in windows zelf aanwezige bestandsgeschiedenis backup gebruikt dan kun je die gewoon blijven gebruiken (hoewel dat ook geen image is eigenlijk)
Ik heb het over Windows Home Server en die maakt elke nacht een incrementele backup van al mijn PC's en dat zijn complete images die ik na een crash van een PC zo terug kan zetten. Dat was ook de kracht van WHS. Echter wordt WHS niet meer ondersteund en zocht ik een futureproof alternatief. Een mooie DS720+ die dus geen images kan maken kennelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ah, door dat business tagje heb ik daar eigenijk nooit naar gekeken, ik dacht dat die meer voor VM's bedoeld was, maar dat lijkt te zijn wat @Ferret nodig heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferret schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:17:

Om een image copy van een windows system disk te kunnen maken heb je ntfs en volume shadow copy nodig.
Beiden zijn enkel onder windows beschikbaar.
Een vreemd OS moet via een netwerkprotocol zoals bijvoorbeeld smb werken die kent dat helemaal niet.
Dus als een vreemd OS zoiets wil doen moet er op dat Windows systeem iets draaien dat een image aanmaakt en die image zou je als backup naar je Nas kunnen overzetten.
Dan nog heb je een tool nodig die zo'n (bootable) image terug kan zetten naar een draaiend windows systeem wat niet erg simpel is.
Heb je ofwel een usb boot of een netwerk boot voor nodig.
Kortom wat jij denkt dat simpel is, wordt al heel snel zeer gecompliceerd.

Ik gebruik zelf hier nclone voor, maar dat draait momenteel enkel onder DSM 6.
http://www.l8ter.com/?p=857

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2021 14:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Om een image copy van een windows system disk te kunnen maken heb je ntfs en volume shadow copy nodig.
Beiden zijn enkel onder windows beschikbaar.
Een vreemd OS moet via een netwerkprotocol zoals bijvoorbeeld smb werken die kent dat helemaal niet.
Dus als een vreemd OS zoiets wil doen moet er op dat Windows systeem iets draaien dat een image aanmaakt en die image zou je als backup naar je Nas kunnen overzetten.
Dan nog heb je een tool nodig die zo'n (bootable) image terug kan zetten naar een draaiend windows systeem wat niet erg simpel is.
Heb je ofwel een usb boot of een netwerk boot voor nodig.
Kortom wat jij denkt dat simpel is, wordt al heel snel zeer gecompliceerd.
Gelukkig kan @Ferret dit bericht negeren, want Synology Active Backup kan met een client-side agent werken om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Shadow771 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:32:
[...]

Gelukkig kan @Ferret dit bericht negeren, want Synology Active Backup kan met een client-side agent werken om dit voor elkaar te krijgen.
Wel enigszins afhankelijk van welk model synology hij heeft, zo te zien werkt active backup alleen met "plus" modellen en hoger.

Zeer mooi overzichtje overigens van alle backup mogelijkheden op synology:
https://global.download.s...up_solution_guide_enu.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Magic op 15-07-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Magic schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:33:
Wel enigszins afhankelijk van welk model synology hij heeft, zo te zien werkt active backup alleen met "plus" modellen en hoger.
Ferret schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:25:
...Een mooie DS720+ die dus ...
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
't is vandaag geen beste dag om te lezen merk ik :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Shadow771 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:32:
[...]

Oh echt? Super, ik ga ermee induiken!

En bedankt voor de reacties luitjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
NaN schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:44:
[...]

Supertip, nooit geweten! _/-\o_
Bekijk eens wat video`s van SpaceRex op Youtube. Hij heeft wel meer videos waardoor ik op dingen uit kwam die ik nog niet wist.

Onderstaande video gaat over active backup for business

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Top Synology Feature - Backup Any Windows PC to a Synology NAS with Active Backup for Business

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qplate
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 13:57
Van de week DSM 7.0 geïnstalleerd, en bijbehorende synology photos ingesteld.
Werkt allemaal fantastisch, beter dan DS photos, echter bij het backuppen van nieuwe foto's slaat het een foto en een filmpje op, omdat ik altijd Live Photos maak met de iPhone. Het filmpje 12345.mov is niet in synology photos te zien, echter wel in de file manager in DSM of via Finder in de backup map.

In DS Photo kon je volgens mij de optie live-photo video opslaan uitzetten, echter kan ik het nu nergens vinden.

Meer mensen met die (irritante) probleem, en eventueel een oplossing? (behalve Live Photos uitzetten...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

pietje63

RTFM

@Qplate oplossing ds file gebruiken voor de backup

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 09:09
Qplate schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:37:
Van de week DSM 7.0 geïnstalleerd, en bijbehorende synology photos ingesteld.
Werkt allemaal fantastisch, beter dan DS photos, echter bij het backuppen van nieuwe foto's slaat het een foto en een filmpje op, omdat ik altijd Live Photos maak met de iPhone. Het filmpje 12345.mov is niet in synology photos te zien, echter wel in de file manager in DSM of via Finder in de backup map.

In DS Photo kon je volgens mij de optie live-photo video opslaan uitzetten, echter kan ik het nu nergens vinden.

Meer mensen met die (irritante) probleem, en eventueel een oplossing? (behalve Live Photos uitzetten...)
Je kunt wel het live filmpje terug kijken in de Photos interface: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWvgBI4ERLXOxapgnoO1S4dlPxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nv8CT0ApfSLrKJqlE4P8oVct.png?f=user_large
Maar ik weet niet of dat je vraag was - filmpje niet uploaden is nu niet een optie in de photos app (en wel via DS File zoals @pietje63 aangeeft.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:24
Ben(V) schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:44:
[...]

Het zit puur in de grote hoeveelheden met name kleine bestanden die doorgeploegd moeten worden, dat is noch cpu noch memory bound.
Moments en Drive zullen wel op dezelfde bestanden werken en dus met hetzelfde bezig zijn.
Alle bestanden worden door de backup getouched en dus gaat moments en drive ook weer alles indexeren.

Maar ik zou toch maar eens om die hyperbackup taak op te splitsen in meerdere taken.
Je hebt vast en zeker wel een hoeveelheid data die veel minder wijzigt.

Een ander alternatief is om een sync op te zetten naar een bepaalde locatie die elk gewijzigde bestand naar een aparte locatie kopieerd.
Dat hoef je alleen die locatie te backuppen en kun je die daarna verwijderen.
Ik ben nav jouw reactie nog even verder op onderzoek uit gegaan, en het bleek dat als ik eigenschappen kies van mijn Archief hoofdmap, dat de grootte op schijf 4.5TB is, terwijl ik volgens opslagbeheer slechts 4.39TB in totaal gebruik (inclusief andere hoofdmappen zoals photos videos etc). Ik herinnerde me toen dat ik een USB-schijf hierin had gebackupt waarop ik (jaaaaren geleden) tijdens een project dagelijks via rsync een incremental backup maakte, waarbij ongewijzigde files een hardlink kregen naar de voorgaande backup. Ja, natuurlijk telt de Synology die tiendubbel mee in het schijfgebruik voor een map, en natuurlijk vindt HyperBackup dat het al die hardlinks naar dezelfde inode/files steeds weer opnieuw moet bekijken. Ik heb die directory nu uit de backup procedure gehaald (wijzigt idd vrijwel nooit) en hij was na iets van 10 uur klaar, het systeem bleef verder gewoon redelijk responsive. Dussss goeie tip, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadenken over archiving en backup is altijd lonend, blij dat het geholpen heeft. :)

Overigens als je Btfrs gebruikt is het kijken naar gebruikte en vrije ruimte niet zinvol.
Een Btfrs systeem kan dat niet met zinnige nauwkeurigheid weergeven omdat het een COW(Copy On Write) systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32

aex351

I am the one

Wachten... schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:58:
[...]

Bekijk eens wat video`s van SpaceRex op Youtube. Hij heeft wel meer videos waardoor ik op dingen uit kwam die ik nog niet wist.

Onderstaande video gaat over active backup for business

[YouTube: Top Synology Feature - Backup Any Windows PC to a Synology NAS with Active Backup for Business]
Synology Drive heeft ook back-up functionaliteit, wellicht is dat een stuk praktischer voor de thuisgebruiker.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:59

Sharky

Skamn Dippy!

Kan iemand me helpen met het volgende; Ik maak iedere dag een back-up van mijn bestanden naar een externe HD met Hyper back-up. Ik wil de boel ook graag off-site hebben dus sync ik dezelfde bestanden met Cloud sync met Stack. Toch zou ik liever de back-up op mijn externe HD syncen met Stack. Cloudsync staat echter niet toe dat je een externe HD als bron kiest en Hyper back-up werkt niet lekker met Stack vanwege een protocoldingetje. Hoe los ik dit handig op?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Sharky schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:47:
Kan iemand me helpen met het volgende; Ik maak iedere dag een back-up van mijn bestanden naar een externe HD met Hyper back-up. Ik wil de boel ook graag off-site hebben dus sync ik dezelfde bestanden met Cloud sync met Stack. Toch zou ik liever de back-up op mijn externe HD syncen met Stack. Cloudsync staat echter niet toe dat je een externe HD als bron kiest en Hyper back-up werkt niet lekker met Stack vanwege een protocoldingetje. Hoe los ik dit handig op?
Stack heeft WebDAV functionaliteit, en HyperBackup ook.
Heb je dus ook toevallig geprobeert met een WebDAV backup task naar je Stack opslag te backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Stack heeft WebDAV functionaliteit, en HyperBackup ook.
Heb je dus ook toevallig geprobeert met een WebDAV backup task naar je Stack opslag te backuppen?
Ja ooit geprobeerd, dat is het protocoldingetje waar ik naar verwijs. Misschien is het in de tussentijd aangepast hoor door Transip maar ik kreeg het (6 maanden geleden) niet aan de praat.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Weet iemand hoe je in Windows 10 de Synology Drive integratie in Windows Explorer de map Synology Drive in de linkerekolom direct kan laten doorverwijzen naar de daadwerkelijke map?

Nu wordt er eerste een lege map geopend met daarin een snelkoppeling naar "My Drive".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 15:40
Sharky schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Ja ooit geprobeerd, dat is het protocoldingetje waar ik naar verwijs. Misschien is het in de tussentijd aangepast hoor door Transip maar ik kreeg het (6 maanden geleden) niet aan de praat.
Er was destijds een workaround.
technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Maar dat werkt al een tijdje niet meer. Dus dat is idd geen optie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
aex351 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Synology Drive heeft ook back-up functionaliteit, wellicht is dat een stuk praktischer voor de thuisgebruiker.
Dat is echt compleet wat anders, met deze functie kun je een image maken van je pc. Veel waardevoller dan enkel bestanden te backuppen.

Er zit dus een aardig verschil tussen de applicaties.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Wachten... schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:19:
[...]

Dat is echt compleet wat anders, met deze functie kun je een image maken van je pc. Veel waardevoller dan enkel bestanden te backuppen.

Er zit dus een aardig verschil tussen de applicaties.
Ja, daar zit het verschil. Een image maken van je complete computer is toch een verschil. Echter is het niet zo dat het maken van een complete image per definitie veel waardevoller is. Ik zelf heb de optie ook, ik doe het alleen niet. Hoe vaak heb ik ooit een image terug moeten zetten? nooit. Hoe vaak heb ik bestanden uit een back-up moeten trekken? Misschien ooit een enkele keer. Verder nooit. Mocht de computer crashen dan staan mijn bestanden nu veilig. Windows 10 is zo opnieuw geïnstalleerd evenals de applicaties waar ik gebruik van maak. Het enige wat dus belangrijk is zijn de bestanden.

Mocht de computer crashen dan zal je toch waarschijnlijk windows eerst opnieuw moeten installeren voordat je überhaupt een image terug kan zetten. Kortom, daar gaat ook weer veel tijd inzitten.

Dus ja, een leuke bezigheidstherapie denk ik. Maar er is een reden denk ik dat deze functionaliteit gericht is op bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@aex351
Mee eens. En je houdt zo je Windows installatie ook nog een beetje schoon. ;)

Off topic hier maar ik native boot Windows direct van van een vhdx. Je kunt dan vrij makkelijk een vhdx toevoegen, backuppen, restoren. Kwestie van één file kopiëren.

Deploy Windows with a VHDX (Native Boot)
https://docs.microsoft.co...ows-on-a-vhd--native-boot

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik nclone.
Dat is een package waarvan de PC een netwerkboot (PXE boot) kan doen waardoor de PC een Linux kernel boot van een ramdisk.
Dan wordt er met clonezilla een image van de PC harddisk(en) gemaakt en op de Nas gezet.
Werkt als een trein.

Het grote voordeel is dat als je bijvoorbeeld een diskcrash van je Windows disk krijgt, je na het monteren van een nieuwe disk je in een half uurtje weer een exact dezelfde windows omgeving hebt als tevoren.

Windows opnieuw installeren is niet zo'n probleem, maar al je applicaties en configuraties opnieuw doen is veel werk (bij mij tenminste wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
aex351 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Ja, daar zit het verschil. Een image maken van je complete computer is toch een verschil. Echter is het niet zo dat het maken van een complete image per definitie veel waardevoller is. Ik zelf heb de optie ook, ik doe het alleen niet. Hoe vaak heb ik ooit een image terug moeten zetten? nooit. Hoe vaak heb ik bestanden uit een back-up moeten trekken? Misschien ooit een enkele keer. Verder nooit. Mocht de computer crashen dan staan mijn bestanden nu veilig. Windows 10 is zo opnieuw geïnstalleerd evenals de applicaties waar ik gebruik van maak. Het enige wat dus belangrijk is zijn de bestanden.

....
Maar er is een reden denk ik dat deze functionaliteit gericht is op bedrijven.
Kijk dat denk ik ook. Bij een enterprise omgeving omgeving ofzo wil je wel de mogelijkheid kunnen hebben om bijvoorbeeld een Windows server snel te kunnen restoren vanaf een image mocht dat nodig zijn bij een OS crash ofzo. Vooral als het bijv gaat om een database en/of applicatie server, dan wil je de SQL beheerders (en MIM-teams) snel van je Teams/WebEx chat af hebben door gewoon snel een image te restoren met alle hun configuraties erop en eraan en weer gaan.

Goed, in de enterprise bedrijf waar ik werk word natuurlijk geen Synology gebruikt. Maar NetBackup dat een image kan trekken van een snapshot van een machine dat in VMWare draait... :p
technorabilia schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:18:
@aex351
Mee eens. En je houdt zo je Windows installatie ook nog een beetje schoon. ;)
Indeed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Daar ben ik weer...

Ik heb dus de DS720+ met DSM 7.0 erop en op advies van een vriend heb ik Plex geïnstalleerd op de nas. Ik kan de app openen en ga vervolgens naar de webinterface van Plex. Ik zie links in het menu 'Jouw media' maar als ik dat selecteer dan krijg ik alleen maar een optie om Plex Media Server te downloaden. En dat had ik daarvoor dus al gedaan... Een soort loop dus.

Daarnaast begrijp ik dat er automatisch door Plex tijdens de installatie een PlexMediaServer gebruiker wordt aangemaakt die ik vervolgens rechten zou moeten geven op de mappen waar mijn media in staan. Ik zie die gebruiker dus ook niet.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 03-05 22:50
Safari? probeer eens een andere browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Chrome hier dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ferret schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:11:
Daar ben ik weer...

Ik heb dus de DS720+ met DSM 7.0 erop en op advies van een vriend heb ik Plex geïnstalleerd op de nas. Ik kan de app openen en ga vervolgens naar de webinterface van Plex. Ik zie links in het menu 'Jouw media' maar als ik dat selecteer dan krijg ik alleen maar een optie om Plex Media Server te downloaden. En dat had ik daarvoor dus al gedaan... Een soort loop dus.

Daarnaast begrijp ik dat er automatisch door Plex tijdens de installatie een PlexMediaServer gebruiker wordt aangemaakt die ik vervolgens rechten zou moeten geven op de mappen waar mijn media in staan. Ik zie die gebruiker dus ook niet.

Wat doe ik fout?
Wat voor instructies heb je precies gevolgd? Ik lees hier en daar veel problemen met gebruikers die naar DSM7 gegaan (zelfs in de Beta tijd............) zijn en (oa) Plex problemen kregen.

Hier kun je bijvoorbeeld een verhaal erover lezen.

Vanaf hier stop ik want ik ben een tegenstander van 3rd party apps direct op een Synology NAS installeren ipv via Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Shadow771 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Wat voor instructies heb je precies gevolgd? Ik lees hier en daar veel problemen met gebruikers die naar DSM7 gegaan (zelfs in de Beta tijd............) zijn en (oa) Plex problemen kregen.

Hier kun je bijvoorbeeld een verhaal erover lezen.

Vanaf hier stop ik want ik ben een tegenstander van 3rd party apps direct op een Synology NAS installeren ipv via Docker.
Nou, ik heb gewoon de stappen gevolgd die ik voor m'n neus kreeg op Plex.tv. Aangegeven dat ik DSM 7.0 draai en de 64-bits installer binnengehaald. Ik heb daarna de beta versie van Plex van de nas verwijderd (omdat ik daar de boel niet mee aan de praat kreeg en die een lager versienummer had dan die ik van Plex had weggehaald). Ik heb de nas herstart en handmatig de nieuwe package geïnstalleerd met als resultaat dat ik het nog steeds niet werkend krijg.

Ik er later wel weer mee aan de slag en zal me ook eens in Docker verdiepen, thanks!! Nu naar buiten en wachten tot ergens de bar opengaat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Op dit moment heb ik (nog) een acht jaar oude DS413 draaien met 4 x 4TB in Raid 5 en dat werkt nog prima. Echter wordt deze niet meer geüpgraded naar DSM 7. Nou ja, helaas. Maar toen bedacht ik me of het zo langzamerhand niet eens tijd wordt om dat hele ding te upgraden naar een DS920+ o.i.d., met het idee van veiligheid en zo, want dat ding hangt bij mij ook aan het internet.

Of blijven er de komende tijd nog de nodige beveiligingspatches uitkomen?
Ik wil t.z.t. trouwens ook twee IP-camera's gaan installeren, gaat dat überhaupt met zo'n oud beestje? :P

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:53

Yucko

One clown to rule them all !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iiOxd1ZB4X-EGZSVlG2l_hZjlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbaQJUh7aam0FJvzkQQlrcwN.jpg?f=fotoalbum_large
Daar ben ik weer...

Wat doe ik fout?
onder [settings] > [shared folders]
hier de folder selecteren die je media bestanden bevat > [edit] > tabblad [permissions]
je ziet dat "local users" geselecteerd is. Deze verander je in "System internal users".
Hierna zie je de user PlexMediaServer. Deze geef je dan de juiste rechten. In mijn geval lees rechten (om te voorkomen dat andere gebruikers bestanden weggooien via plex 😜)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
@Yucko; gevonden! Thanks! Weer een stapje verder.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar ben ik weer...

Wat doe ik fout?
Je moet de op share waar je de video's hebt staan de "system internal user" met de naam "PlexMediaServer" lees/schrijfrechten geven.
Daarna moet je met FileStation ook alle subfolder en files op die share die er al staan dezelfde rechten geven en vergeet niet het vinkje linksonder te zetten om dat recursief te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ondertussen de upgrade naar DSM 7 gedaan, Plex werkt weer. Maar nu opruimen... tijdens de setup zag ik dat Synology standaard een SSL certificaat installeert. Maar welke is dat? En waarvoor?

Ik was ooit ook bezig geweest maar ik kreeg het niet voor elkaar. Nginx, DDNS, via mijn domein, etc. Ik weet het niet meer precies. Ik weet dus ook even niet meer wat ik precies moet bewaren en wat niet.

Dit zijn de certificaten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5xmWXl6Q40BVff3bwDsPj2VUAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AW697rZJwpOHxETtTvTQ43dN.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast is er ook nog een Acme user, voor SSL-certificaten, vaag herinner ik me dat die voor Nginx is aangemaakt, but not sure.
Hoe check ik wat weg kan en wat niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Sharky schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:47:
@Sharky is het al gelukt met de backup? Met behulp van de comments op gijs.io is het mij gelukt om meerdere backups met HyperBackup te maken naar Stack via WebDAV. Dat was wel even puzzelen :) Maar de backups draaien dagelijks en het werkt al meer dan 2 maanden zonder problemen.

Als eerste heb je (tijdelijk) een eigen WebDAV server nodig. Zelf heb ik daarvoor de jgeusebroek/webdav docker container image gebruikt. Is 3 jaar oud maar werkt prima.

Voer dan het volgende uit:
  1. Maak met Hyperbackup de backup naar de eigen WebDAV server. Als de WebDAV server op een afwijkende poort draait kan je deze binnen HyperBackup achter het IP adres vermelden bv. 10.0.0.10:873
  2. Geef in de hbk dir en alle subdirs de bestanden van 0 bytes de extensie txt (en noteer de originele extensie)
  3. Upload de hbk dir naar Stack (de webinterface werkte prima - bij grote backups wel in delen uploaden)
  4. Pas binnen Stack de extensie weer aan van de 0 byte bestanden (naar de originele extensie)
Nu heb je de backup op Stack staan. Dit is eenmalig nodig voor elke backup taak die je aan wilt maken binnen HyperBackup.

Vervolgstappen:
  1. Voeg binnen HyperBackup een nieuwe taak toe, nadat je voor WebDAV hebt gekozen kies je voor "Opnieuw koppelen met een bestaande taak". Vul de Stack gegevens in en verwijs naar de backup die je hierboven handmatig op Stack hebt gezet
  2. Voer een integriteitscontrole uit
De backup kan vanaf nu worden gedraaid.

Als het opnieuw koppelen met een bestaande taak niet werkt dan is er nog een alternatieve methode die ook werkte bij mij:
  1. Pas de taak aan die je hebt gebruikt om een backup te maken naar de eigen WebDAV server: verander het doel naar Stack en verwijs naar de backup die je hierboven handmatig op Stack hebt gezet
Ik draai DSM 6.2.4-25556 met HyperBackup 2.2.7-1374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

ravedek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:33:
[...]

@Sharky is het al gelukt met de backup? Met behulp van de comments op gijs.io is het mij gelukt om meerdere backups met HyperBackup te maken naar Stack via WebDAV. Dat was wel even puzzelen :) Maar de backups draaien dagelijks en het werkt al meer dan 2 maanden zonder problemen.

Als eerste heb je (tijdelijk) een eigen WebDAV server nodig. Zelf heb ik daarvoor de jgeusebroek/webdav docker container image gebruikt. Is 3 jaar oud maar werkt prima.

Voer dan het volgende uit:
  1. Maak met Hyperbackup de backup naar de eigen WebDAV server. Als de WebDAV server op een afwijkende poort draait kan je deze binnen HyperBackup achter het IP adres vermelden bv. 10.0.0.10:873
  2. Geef in de hbk dir de bestanden van 0 bytes de extensie txt (en noteer de originele extensie)
  3. Upload de hbk dir naar Stack (de webinterface werkte prima - bij grote backups wel in delen uploaden)
  4. Pas binnen Stack de extensie weer aan van de 0 byte bestanden (naar de originele extensie)
Nu heb je de backup op Stack staan. Dit is eenmalig nodig voor elke backup taak die je aan wilt maken binnen HyperBackup.

Vervolgstappen:
  1. Voeg binnen HyperBackup een nieuwe taak toe, nadat je voor WebDAV hebt gekozen kies je voor "Opnieuw koppelen met een bestaande taak". Vul de Stack gegevens in en verwijs naar de backup die je hierboven handmatig op Stack hebt gezet
De backup kan vanaf nu worden gedraaid.

Als het opnieuw koppelen met een bestaande taak niet werkt dan is er een nog een alternatieve methode die ook werkte bij mij:
  1. Pas de taak aan die je hebt gebruikt om een backup te maken naar de eigen WebDAV server: verander het doel naar Stack en verwijs naar de backup die je hierboven handmatig op Stack hebt gezet
Ik draai DSM 6.2.4-25556 met HyperBackup 2.2.7-1374
toon volledige bericht
Ik heb die methode ooit geprobeerd maar kreeg het niet aan de praat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet al te veel tijd in wil steken. Ik heb gisteren een gratis Azure-account aangemaakt en dat werkte in één keer vlekkeloos. Volgens mij is Azure ook goedkoper dus als de gratis periode is afgelopen zeg ik Stack denk ik op. Maar bedankt voor het meedenken!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eternalspy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 00:26
Ik ben aan het twijfelen tussen de RS1221+ en de DS1821+.

ik zou graag de rackversie hebben zodat alles mooi is weggewerkt maar de DS1821+ is goedkoper en zo te zien de nvme M.2 cach slots.

Ik ga zowiezo een 10GB NIC erin plaatsen maar is er nog een andere reden waarom ik voor de 1 of ander zou kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qplate
Na update dsm 7.0 heb ik in mijn persoonlijke ruimte in synology photos, gezichtsherkennint aangezet. Nu zie ik in album personen na 5 dagen nog steeds niks, en in dsm staat al dagen bezit met bijwerken. Het betreft zo'n 16k foto's. Is dit normaal dat dit zolang duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightvalve
  • Laatst online: 17:21
iAR schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:36:
Hoe check ik wat weg kan en wat niet?
Bij de certificaten staat precies voor welke diensten ze gebruikt worden (achter "For:"). Ik zou alle drie de certificaten die je toont laten staan.

Voor wat betreft het Acme verhaal, daarvoor kan ik alleen maar verzinnen dat je ooit acme.sh geïnstalleerd hebt, daarmee kun je (ook) Let's Encrypt certificaten beheren. Maar tenzij je iets speciaals doet, zoals bv wildcard certificaten, is het makkelijker Synology's ingebouwde certificaatbeheer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Ik heb onze oude Syno vervangen voor een nieuwe (DS420j op DSM7). Hierbij bewust helemaal opnieuw begonnen en alles wat we wilden bewaren is nu bijna overgezet.

De 2 schijven die in de oude zitten zou ik graag in de nieuwe bijplaatsen (zijn dus verder leeg, alleen de Syno-installatie staat er nog op). Kan ik die gewoon uit de oude halen, in de nieuwe stoppen en dat die dan vanzelf gaat formatteren? Of zit er bijvoorbeeld een beveiliging in dat de schijven worden geblokkeerd als ze uit de NAS worden gehaald?

De meeste info die ik zelf kan vinden gaat over overhuizen incl data wat ik dus niet gedaan heb.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 19-07-2021 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 14:09
Dennisdn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:25:
Ik heb onze oude Syno vervangen voor een nieuwe (DS420j op DSM7). Hierbij bewust helemaal opnieuw begonnen en alles wat we wilden bewaren is nu bijna overgezet.

De 2 schijven die in de oude zitten zou ik graag in de nieuwe bijplaatsen (zijn dus verder leeg, alleen de Syno-installatie staat er nog op). Kan ik die gewoon uit de oude halen, in de nieuwe stoppen en dat die dan vanzelf gaat formatteren? Of zit er bijvoorbeeld een beveiliging in dat de schijven worden geblokkeerd als ze uit de NAS worden gehaald?

De meeste info die ik zelf kan vinden gaat over overhuizen incl data wat ik dus niet gedaan heb.
Ja je kan ze prima formateren, dan wordt alles gewist en kan je schijven weer als nieuw gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 14:09
Qplate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:57:
Na update dsm 7.0 heb ik in mijn persoonlijke ruimte in synology photos, gezichtsherkennint aangezet. Nu zie ik in album personen na 5 dagen nog steeds niks, en in dsm staat al dagen bezit met bijwerken. Het betreft zo'n 16k foto's. Is dit normaal dat dit zolang duurt?
Er staat rechtsboven in DSM een cirkeltje bolletjes die beweegt, daar staat hoever Photo;s is met indexeren. Hieraan kan je ongeveer inschatten hoe lang het nog duurt.
De duur ligt aan het aantal fotos, de kwaliteit en vast nog wel extra dingen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:21

MeNTaL_TO

The future is not set

Dennisdn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:25:

Van welke Syno kom je? Ik ben van een 214SE naar een 420J gegeaan, daar was het disks overzetten en Diskstation opnieuw installeren (dacht van USB) en gewoon verder gaan, ligt een beetje aan je disk indeling en gebruikte format.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

fyr0 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:42:
[...]

Er staat rechtsboven in DSM een cirkeltje bolletjes die beweegt, daar staat hoever Photo;s is met indexeren. Hieraan kan je ongeveer inschatten hoe lang het nog duurt.
De duur ligt aan het aantal fotos, de kwaliteit en vast nog wel extra dingen..
Volgens mij geeft deze geen status als er enkel wordt gewerkt aan gezichtsherkenning.. Ik heb iig gemerkt dat het proces nog dagen 50% CPU gebruikte terwijl het overige indexeren (incl circel) klaar was.

@Qplate de tijd die gezichtsherkenning kost hangt erg af van je CPU kracht. Welke Syno heb je? 16K foto's zou te overzien moeten zijn. Kan wel kloppen dat hij pas iets toont als hij helemaal klaar is.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

brightvalve schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:20:
Bij de certificaten staat precies voor welke diensten ze gebruikt worden (achter "For:"). Ik zou alle drie de certificaten die je toont laten staan.
Je kunt die wel apart instellen bij de settings.
QuickConnect is onwijzigbaar gelinkt aan de tweede <quickconnectID>.direct.quickconnect.to, ik gok dat DSM7 die dan heeft ingesteld als verplicht SSL certificaat.
De eerst heb ik wellicht zelf ergens gedaan. Geen idee of dat nog werkt. En de 3e herken ik ook niet.
Er is verder niet echt achter te komen wie welke heeft ingesteld en of ze nog gebruikt worden. En belangrijker: of ze ge-update worden.

Voor wat betreft het Acme verhaal, daarvoor kan ik alleen maar verzinnen dat je ooit acme.sh geïnstalleerd hebt, daarmee kun je (ook) Let's Encrypt certificaten beheren. Maar tenzij je iets speciaals doet, zoals bv wildcard certificaten, is het makkelijker Synology's ingebouwde certificaatbeheer te gebruiken.
[/quote]
Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik wilde vandaag mijn nas DS920+ gaan updaten naar versie 7.0, maar als ik in mijn configuratiescherm kijk, dan staat er dat mijn huidige versie DSM 6.2.4-25556 is.
Bij status staat Uw DSM-versie is up-to-date.

Zijn er meer mensen die dit hebben? Ik had echt verwacht dat de nieuwe update nu wel klaar zou staan eigenlijk.

Toegevoegd: Ik ga de update nu handmatig doen. Maar blijf het vreemd vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Teletekst op 20-07-2021 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:54
Teletekst schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:07:
Ik wilde vandaag mijn nas DS920+ gaan updaten naar versie 7.0, maar als ik in mijn configuratiescherm kijk, dan staat er dat mijn huidige versie DSM 6.2.4-25556 is.
Bij status staat Uw DSM-versie is up-to-date.

Zijn er meer mensen die dit hebben? Ik had echt verwacht dat de nieuwe update nu wel klaar zou staan eigenlijk.

Toegevoegd: Ik ga de update nu handmatig doen. Maar blijf het vreemd vinden.
Ze rollen de update gefaseerd uit. Dit heeft twee redenen. De eerste is dat de servers van Synology niet worden overladen met downloads maar dat je deze over een periode van enkele weken uitsmeert. Ten tweede heeft het tot doel om eventueel optredende problemen met de nieuwe versie vroegtijdig te kunnen onderkennen. Hoewel Synology er in beginsel wel bekend om staat dat hun nieuwe versies zeer degelijk zijn getest voordat ze live worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qplate
pietje63 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:30:
[...]

Volgens mij geeft deze geen status als er enkel wordt gewerkt aan gezichtsherkenning.. Ik heb iig gemerkt dat het proces nog dagen 50% CPU gebruikte terwijl het overige indexeren (incl circel) klaar was.

@Qplate de tijd die gezichtsherkenning kost hangt erg af van je CPU kracht. Welke Syno heb je? 16K foto's zou te overzien moeten zijn. Kan wel kloppen dat hij pas iets toont als hij helemaal klaar is.
Ik heb de DS220+. Inderdaad het cirkeltje met indexeren ging vrij vlot. Daarna gezichtsherkenning (personen) aangeklikt, en deze staat al dagen op bezig met bijwerken wanneer ik via DSM het album personen open. CPU staat op 0%, RAM 48% dus ik vraag mij af hij nog daadwerkelijk bezig is ermee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@Qplate als CPU op 0% staat, dan is hij er niet mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightvalve
iAR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Je kunt die wel apart instellen bij de settings.
Ja, dat klopt, je kunt er ook voor kiezen om voor alle drie hetzelfde certificaat te gebruiken (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

brightvalve schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:26:
Ja, dat klopt, je kunt er ook voor kiezen om voor alle drie hetzelfde certificaat te gebruiken (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt :) )
Ja zoiets. Als dat zomaar kan. Ik begrijp niet goed hoe die certificaten werken op een NAS.
En volgens mij had ik ooit (icm mijn domein) een DDNS iets ingesteld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brightvalve
iAR schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Ja zoiets. Als dat zomaar kan. Ik begrijp niet goed hoe die certificaten werken op een NAS.
En volgens mij had ik ooit (icm mijn domein) een DDNS iets ingesteld...
Bij Synology werkt het best makkelijk: je kunt nieuwe (Let's Encrypt) certificaten aanmaken, en die koppelen aan apps en websites die op je NAS draaien. Een certificaat dat je door DSM laat aanmaken krijgt een vaste lijst van hostnames waarvoor het certificaat geldig is: als je bijvoorbeeld de websites www.example.com en www.voorbeeld.nl hebt, kun je er voor kiezen om één certificaat te maken met beide namen, of voor elke site een apart certificaat.

Als je Synology's DDNS gebruikt kun je daar ook een "wildcard" certificaat voor gebruiken. Als je bijvoorbeeld "example.synology.me" hebt geregistreerd kun je met zo'n certificaat alle "onderliggende" hostnames matchen: web.example.synology.me, mail.example.synology.me, enzovoort. Die lijst hoeft niet, zoals bij een normaal certificaat, van te voren vast te liggen.

Zodra je wildcard certificaten wilt gaan inzetten voor eigen domeinen wordt het ingewikkelder, want dat kan DSM niet. Dan moet je uitwijken naar een script als acme.sh, die dat wel kan (in combinatie met je nameserver provider, mits die ondersteund wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Als je Docker hebt dan is SWAG ook nog een optie. Je beweegt dan wel weg van Synology maar het is een flexibele oplossing.

Edit:
Zeer actieve support via LinuxServer.io Discord hier.

[ Voor 22% gewijzigd door technorabilia op 21-07-2021 09:48 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

brightvalve schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:23:
Bij Synology werkt het best makkelijk: je kunt nieuwe (Let's Encrypt) certificaten aanmaken, en die koppelen aan apps en websites die op je NAS draaien. Een certificaat dat je door DSM laat aanmaken krijgt een vaste lijst van hostnames waarvoor het certificaat geldig is: als je bijvoorbeeld de websites www.example.com en www.voorbeeld.nl hebt, kun je er voor kiezen om één certificaat te maken met beide namen, of voor elke site een apart certificaat.

Als je Synology's DDNS gebruikt kun je daar ook een "wildcard" certificaat voor gebruiken. Als je bijvoorbeeld "example.synology.me" hebt geregistreerd kun je met zo'n certificaat alle "onderliggende" hostnames matchen: web.example.synology.me, mail.example.synology.me, enzovoort. Die lijst hoeft niet, zoals bij een normaal certificaat, van te voren vast te liggen.

Zodra je wildcard certificaten wilt gaan inzetten voor eigen domeinen wordt het ingewikkelder, want dat kan DSM niet. Dan moet je uitwijken naar een script als acme.sh, die dat wel kan (in combinatie met je nameserver provider, mits die ondersteund wordt).
Op zich helder, maar niet helemaal :/
Ik heb ooit geprobeerd om via mijn eigen domein (dus radarr.mijndomein.ovh) een beveiligde verbinding te realiseren maar dat is niet gelukt.
  • Ik gebruik nu dus quickconnect met portforwarding rules om de verschillende dingen te benaderen. Maar zelfs dat vind ik erg ingewikkeld, want...
  • Ik heb QuickConnect met een QuickConnectID: iar.
  • Ik kan DSM bereiken op: quickconnect.to/iar (in Safari is de naam van dit certificaat "iar.direct.quickconnect.to"). Dit lukt niet via iar.synology.me (niet via de bekende poorten of de UPnP poorten in mijn router, behalve 5000; een niet veilige verbinding).
  • Als ik lokaal naar mijn DSM console ga, dan zie ik de naam van dit certificaat als "iar.synology.me". Als ik die in de configuatie wijzig naar "iar.direct.quickconnect.to", en bezoek de pagina dan zegt Safari dat de verbinding niet veilig is. Als ik toch naar de site ga dan zie ik wel een slotje met het certificaat :?
Bij DDNS is geconfigureerd een hostname: iar.synology.me met een extern IP-adres. Hier is "Get a certificate from Let's Encrypt and set it as default" grijs, en dus niet te gebruiken.
Ik kan mijn Radarr setup bereiken via iar.synology.me:radarrpoort omdat er een port forwarding in mijn router staat. Deze verbinding is niet via SSL beveiligd.

Tot slot is er een synology.com certificaat dat door geen enkele dienst gebruikt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39
Wat ik eigenlijk nog steeds mis is om een storagepool simpel te verkleinen. Ik heb nu een 1815+ met 5 x 3 TB schijven en daaraan een DX513 met 5 x 5TB schijven.

Inmiddels heb ik de opgeslagen data teruggebracht naar 35% omdat ik ook een Unraid server heb gebouwd waar nu het meeste naar toe is verhuisd. Ik zou dus meer dan genoeg ruimte hebben aan de 5 x 5 TB. Dit geeft me ook de mogelijkheid om, indien nodig want de 1815+ is toch een soort tijdbom zie ook een paar posts terug, makkelijk over te stappen naar een 1821+ zonder dat ik er meteen een DX517 bij moet kopen. In de bestaande situatie heb ik 2 schijven teveel om zo over te stappen (ik heb al een keer een 1515+ verloren buiten de garantie en daar de 1815+ voor in de plaats gezet)

Je kunt natuurlijk alle data er vanaf kopiëren, opslagpool en volume verwijderen, nieuwe aanmaken met minder schijven en data terugzetten. Je moet maar net ergens nog een 'paar' TB over hebben en kost enorm veel tijd.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightvalve
iAR schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:46:
  • Ik gebruik nu dus quickconnect met portforwarding rules om de verschillende dingen te benaderen. Maar zelfs dat vind ik erg ingewikkeld, want...
  • Ik heb QuickConnect met een QuickConnectID: iar.
  • Ik kan DSM bereiken op: quickconnect.to/iar (in Safari is de naam van dit certificaat "iar.direct.quickconnect.to"). Dit lukt niet via iar.synology.me (niet via de bekende poorten of de UPnP poorten in mijn router, behalve 5000; een niet veilige verbinding).
  • Als ik lokaal naar mijn DSM console ga, dan zie ik de naam van dit certificaat als "iar.synology.me". Als ik die in de configuatie wijzig naar "iar.direct.quickconnect.to", en bezoek de pagina dan zegt Safari dat de verbinding niet veilig is. Als ik toch naar de site ga dan zie ik wel een slotje met het certificaat :?
Bij DDNS is geconfigureerd een hostname: iar.synology.me met een extern IP-adres. Hier is "Get a certificate from Let's Encrypt and set it as default" grijs, en dus niet te gebruiken.
Ik kan mijn Radarr setup bereiken via iar.synology.me:radarrpoort omdat er een port forwarding in mijn router staat. Deze verbinding is niet via SSL beveiligd.

Tot slot is er een synology.com certificaat dat door geen enkele dienst gebruikt wordt...
toon volledige bericht
Om te beginnen: ik heb geen ervaring met QuickConnect of Synology's DDNS.

Maar: volgens mij moet je een nieuw Let's Encrypt certificaat aanmaken met als domain name "iar.synology.me ". Daar kun je dan als Subject Alternative Name ook "*.iar.synology.me" bij zetten zodat je voor bijvoorbeeld "web.iar.synology.me" en "ietsanders.iar.synology.me" ook HTTPS kunt gebruiken.

Dan zou ik verwachten dat https://iar.synology.me:5000 zou moeten werken zodra je dat certificaat aan Synology/DSM koppelt. Als je van die :5000 af wilt moet je dat waarschijnlijk in je router regelen met een port forward van (externe) poort 443 naar (interne) poort 5000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@brightvalve
Klopt.

Je kunt DSM ook nog op poort 443 configureren. En dan poort 443 op je router doorsturen naar poort 443 op je NAS.
Je gebruikt dan een wildcard certificate voor al je reverse proxies, File Station, Video Station etc. en je reverse proxies zijn allemaal https/poort 443.
Als je SWAG gebruikt dan kun je wat makkelijker bv. een basic auth etc. op je reverse proxies zetten maar dat is een niet-Synology oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZig4oMJPcb8VFkRPd7i6tAKmtw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sezBqQtLPug0qsaqWyWtUenG.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 0% gewijzigd door technorabilia op 21-07-2021 19:47 . Reden: Typos ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Ik dacht een simpele vraag even te googlen, maar ik kan zo snel het antwoord niet vinden. Is een NAS waar Hyper Backup Vault op draait nog steeds te gebruiken als een normale NAS? M.a.w., is het mogelijk om bijvoorbeeld 4 TB toe te wijzen aan de vault en de andere 4 TB te gebruiken voor normale doeleinden als storage etc.? Of ben je dan meteen de hele NAS kwijt aan de Vault?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
@Saekerhett
De nas kun je nog steeds voor andere zaken gebruiken. Geen zorgen!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kent helemaal geen aparte hoeveelheden aan HyperBackup vault toe.

Die gebruikt gewoon de beschikbare ruimte op een volume en zolang die ruimte niet opgebruikt is kan datzelfde volume gebruikt worden voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Possible noob question..

Ik heb een DS218play met Coud Station en ik wil dat er doorlopend backup's gemaakt worden van mappen op mijn PC.

Dat gaat helemaal goed op 1 ding na: Wanneer de NAS uitstaat of onbereikbaar is dan mis ik een waarschuwing. De Drive Client ziet er 'normaal' uit, ook als hij op 'connecting' staat.

Je zou verwachten dat er op een gegeven moment een uitroepteken o.i.d. verschijnt.

Iemand ideeën?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou je dat verwachten?

Die sync staat gewoon te wachten tot de Nas beschikbaar komt en gaat dan alsnog syncen.
Als daar een timeout op zou staan moet je zelf actie gaan ondernemen als die Nas weer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30
Diederik schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:48:
Possible noob question..

Ik heb een DS218play met Coud Station en ik wil dat er doorlopend backup's gemaakt worden van mappen op mijn PC.

Dat gaat helemaal goed op 1 ding na: Wanneer de NAS uitstaat of onbereikbaar is dan mis ik een waarschuwing. De Drive Client ziet er 'normaal' uit, ook als hij op 'connecting' staat.

Je zou verwachten dat er op een gegeven moment een uitroepteken o.i.d. verschijnt.

Iemand ideeën?
Je kan wel aan de NAS kan een melding laten sturen naar jou.
Verder Wake-on-LAN etc. aanzetten voor als je een keer onverwacht stroomuitval hebt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:20:
Waarom zou je dat verwachten?

Die sync staat gewoon te wachten tot de Nas beschikbaar komt en gaat dan alsnog syncen.
Als daar een timeout op zou staan moet je zelf actie gaan ondernemen als die Nas weer beschikbaar is.
NAS staat op andere locatie
Ik ben druk
NAS valt uit/verliest internetverbinding

Na periode X crashed mijn laptop > dataverlies.

Met een uitroepteken o.i.d. wordt ik geattendeerd op een niet bestaande werkende connectie.

[ Voor 3% gewijzigd door Diederik op 22-07-2021 12:36 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt door die Nas een notification laten sturen als hij down gaat.
Of een klein jobje op je PC draaien die regelmatig kijkt of de Nas nog bereikbaar is.

Overgaan van Cloud Station naar Synology Drive, misschien zit het daar in?
Aan Cloud Station wordt al heel lang niet meer ontwikkelt door Synology en is vanaf DSM 7 helemaal uit gefaseerd.

Maar als je zoiets zou willen moet je het aan Synology vragen als new feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Gevonden, in de DDNS dienst zit een heartbeat die mailtjes stuurt.
https://www.synology-foru...rver/msg196170/#msg196170
Daar kom ik een eind mee.

@Ben(V) Ik heb ook Drive, maar haal die namen door elkaar, bedankt.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:10
Hallo allemaal !

Ik zit met een raadseltje waar ik eigenlijk geen raad mee weet. Ik gebruik een Synology DS-119 , een oudje , maar hij doet het nog altijd prima. Ik gebruik mijn xbox one S om dmv VLC daar films vanaf te spelen. een hele simpele set-up, maar het werkt naar tevredenheid. Echter, er is een klein ding wat mij irriteert.

Ik heb 2 soorten shares. SMB , en Upnp. beide werken prima, en doen alles wat ze moeten doen. Als ik een film van bijvoorbeeld SMB start, en ik wil de subtitles aanzetten, dan kan hij ze niet vinden. Switch ik naar exact dezelfde film via de upnp share, dan werkt het ineens wel. Bij andere films kan het precies andersom zijn. Ik zou graag 1 type share gebruiken, maar dit gaat dus niet omdat de helft van mijn films dan geen subs meer kunnen vinden.

Is er iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven waarom het zo gaat?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Upnp is geen share dat is een DLNA server die praat met de dlna client van je xbox.
Die Upnp server op je Synology is de media server (of Video Station als je die hebt geïnstalleerd)
Je ziet op die xbox dan ook alleen maar videos die in een folder staan die door de mediaserver geïndexeerd wordt.

Een xbox ondersteund geen ondertitels vanaf een smb share.
Commercieel issue, fabrikanten zijn huiverig om dat het dan allemaal te gemakkelijk wordt, die houden liever vast aan het krakkemikkige dlna protocol met al z'n beperkingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 22-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

De SRT in de MKV container opnemen met mkvtoolnix ofzo een optie?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt ook niet.
xbox speelt gewoon geen ondertitels af vanaf een share.

De enige oplossing zou zijn de ondertitels als image in de video muxen, maar dat zie er werkelijk niet uit en is een langzaam proces.
Duurt afhankelijk van je cpu capaciteit wel net zolang als de video gewoon afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Ben(V) schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:03:
Werkt ook niet.
xbox speelt gewoon geen ondertitels af vanaf een share.

De enige oplossing zou zijn de ondertitels als image in de video muxen, maar dat zie er werkelijk niet uit en is een langzaam proces.
Duurt afhankelijk van je cpu capaciteit wel net zolang als de video gewoon afspelen.
Dat heb ik vroeger veel gedaan. Op een athlon 1400 ging dat op ca 50% van de filmsnelheid. Zou verwachten dat het nu wel wat sneller kan. Maar resultaat is niet optimaal.
Ik zou gaan uitzoeken welke films het via upnp doen en kijken of je de andere films op dezelfde manier kunt serveren (aan de media server). Wellicht een file format of bestandsnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:50
Sp33dFr34k schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:05:
De SRT in de MKV container opnemen met mkvtoolnix ofzo een optie?
Ik gebruik hier altijd Xmedia Recode voor. Echt super makkelijk en voor kleine wijzigingen aan de container lekker snel. Weet alleen niet of de Xbox ondertiteling uit de container wel kan afspelen.

Ben ik toch blij met mijn stokoude AC Ryan Mini2, die speelt alles behalve H.265.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan ook gewoon heel simpel met ffmpeg, maar helpt niets als je een xbox hebt.

Heb hier nog altijd een eveneens stokoude mede8er in gebruik, doet het nog steeds prima met uitzondering van hevc/h265 gecodeerde videos, die zet ik dan om naar h264 met ffmpeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:34
Sinds 2013 gebruik mogen maken van mijn DS214play met 2xWDRED4TB schijven zonder problemen of een fail. Afgelopen week begon hij tegen z’n max aan te lopen qua volume en heb ik nog een kleine 150Gb over. Morgen zal mijn nieuwe DS220+ afgeleverd worden 🙏 En start ik met een schone lei en DSM 7.

Mijn vraag heeft betrekking met de backup van mijn foto’s en video’s (gemaakt via iPhone) sinds ik mijn eerste kindje heb mogen krijgen 💙
Sinds januari 2021 ben ik na een tussentijdse uitstap weer terug in het Apple ecosysteem. Voorheen de app moments gebruikt via de NAS vanuit een Android phone.

Nu werk ik met iCloud en de “optimise” functie op mijn MacBook. Maar dat betekend dat fysiek mijn volledige kwaliteit foto’s in de cloud staan van Apple. Sowieso wil ik een fysieke back up van deze foto’s op mijn NAS gaan organiseren.
Dat kan oa. door de photo library vanuit Mac -> NAS te kopiëren lijk ik te begrijpen? Timemachine zou een optie zijn. Maar dan staan mijn foto’s toch niet fysiek op de NAS denk ik? Of moet ik iCloud sowieso uit gaan zetten en de nieuwe Photo app van Synology zelf gaan gebruiken?

Als hobby fotograaf gaat het best rap qua data omdat ik veel in RAW schiet en bewerk. Mocht iemand advies hebben op de NAS zodanig in te richten als goede backup van vooral foto/video materiaal binnen Apple ecosysteem zou dat super zijn.

En terwijl ik bovenstaande heb getypt vraag ik mij af of ik de originele library niet vanuit afbeeldingen op de Mac in optimise versie kan laten draaien op de NAS met originele bestanden gedownload aangevinkt.

Hopelijk zit hier iemand tussen die mijn vraag begrijpt en advies kan geven over zijn of haar werkwijze. Thanks in elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:01
@UninPro ik gebruik ook iCloud en is echt grootste nadeel van Apple. Zij gebruiken het als sync tool. Je moet zelf dus aan de slag om kopieën te bewaren. Omdat je optimalisatie hebt gekozen heb je niks aan een kopie. Dat zijn thumbnails. Vanuit Photos zou je dus moeten exporteren dan worden originelen gedownload.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb net een ds220+ geinstalleerd. Klopt het dat DSM7 nog niet gepusht wordt? En heeft iemand ervaring met couchpotato en nzbget met DSM7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Werken geen van beiden nog niet op DSM 7.
Wel is Download Station van Synology zelf beschikbaar en dat is onder water ook nzbGet

En DSM 7 wordt net als alle Synology software gefaseerd gepush en het is niet te voorspellen wanneer jouw Nas aan de beurt is.
Bij hoge nood kun je DSM 7 gewoon downloaden en manual installeren, maar aangezien er nog heel weinig packages geport zijn naar DSM 7 zou ik geen haast maken.

Alle derde partijen software moet aangepast worden op DSM 7, dus dat gaat nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Ferra schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:38:
Ik heb net een ds220+ geinstalleerd. Klopt het dat DSM7 nog niet gepusht wordt? En heeft iemand ervaring met couchpotato en nzbget met DSM7?
Toevallig afgelopen week een nieuwe Syno geinstalleerd en ook even moeten zoeken.
In het downloadcenter moet je na het selecteren van je type, aan de rechterkant op "alle downloads" klikken. Dan staat DSM7 bovenaan en kan je hem handmatig installeren.

https://www.synology.com/...rt/download/DS220+#system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die 220+ kan prima docker draaien. Gebruik dat en je kan plotseling veel meer en je bent niet meer afhankelijk van wat Synology veranderd en of de comunity dat kan bijhouden.

Als je wilt kan je zelfs een virtual machine draaien

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@UninPro zelf gebruik ik DS File om de foto's van iPhone naar Syno to backuppen. Werkt goed en stabiel, alleen volgens mij niet 100% bij bepaalde bewerkingen (die je op de iphone doet na bewerking), maar dat is voor mij te overzien (serieuze bewerkingen doe ik in Lightroom en dat gaat wel goed).

Mijn vrouw gebruikt iCloud en het werkt goed, totdat je controle over je eigen dat wilt :). Volgens mij heeft de photos app op de mac nog wel een optie om de data op de Synology op te slaan (al dan niet met een Hack), maar dat vertrouw ik niet. Ik weet ook niet zeker hoe de bestanden op de Mac er exact uit zien (van die leuke bestandssystemen waarbij iets een directory is, maar niet zo wordt getoond).

T.a.v. workflow voor grote hoeveelheden foto's. Zelf doe ik het volgende
- copy SD naar tijdelijke folder op synology
- externe backup (HiDrive - draait 2x/week)
- foto's uitzoeken
- geselecteerde foto's worden via script in juiste map geplaatst (JPG + CR2). Van niet geselecteerde foto's wordt enkel de JPG bewaard (praktisch gezien wordt de CR2 gekopieerd naar een "to delete" folder zodat deze altijd een keer in de backup mee draait)
- Op Mac shortcut naar de photo's share
Sinds kort nog een tussenstap ingebouwd (eerst copy naar USB in Mac, die synct met Synology). Dit voorkomt vertraging bij het uitzoeken scrollen voor selecteren gaat lokaal toch net wat sneller)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Zoals gezegd is Docker een mooi alternatief voor de Synology packages.

Ik heb destijds Portainer templates en Docker compose files en run commando's gegenereerd voor de LinuxServer.io images. Deze zou je kunnen gebruiken.

Portainer templates
[Portainer] 140+ App Templates for LinuxServer.io containers

Docker compose en run commando's
[Docker] 140+ Docker scripts for LinuxServer.io containers
Deze kun je desgewenst ook eenvoudige via het daar genoemde getlsioapp.sh script installeren.

Ik ben nog bezig om Synology packages te genereren die deze LinuxServer.o applicaties via een package installeren, maar Synology moet daar helaas nog wat bugs voor fixen in hun DSM 7 software. Wordt vervolgd.

/shameless plug

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 15:39
Een goedemorgen. in mijn security advisor krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJKmq1lwp0QPLlgS3u1Y1wGRbmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pc0H7K4TpU8ovbJZxTR26HZc.png?f=user_large

en als ik daar op klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOk0vzCSNAWIiROKpBy35eQDg6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqNyb2KSswXHEbLFJWSs9YZa.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik gezocht in dit forum op "Synology Disable port SMB services" maar kan hier niets over vinden.
Als ik click op de link (open control panel" dan ga ik naar de security-tab i control panel.
Kan iemand mij heel even op weg helpen waar /hoe ik de recommended action moet doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@kuwerti
Welke poorten forward je op je router naar de nas?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
technorabilia schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:33:
@kuwerti
Welke poorten forward je op je router naar de nas?
Hoi @technorabilia op dit moment forward ik
443
1723 (vpn)
5000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 01-05 14:59
@kuwerti Ik vermoed dat de melding over de firewall van je syno gaat, en niet over die van je router.
Dus ik zou daar op zoek gaan naar een regel die iets zegt over de smbpoort 139/445.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
job schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:00:
@kuwerti Ik vermoed dat de melding over de firewall van je syno gaat, en niet over die van je router.
Dus ik zou daar op zoek gaan naar een regel die iets zegt over de smbpoort 139/445.
Als ik aar SECURITY ga en dan naar de firewall tab dan zie ik dat het firewall profile 'Default (active profile) is. met daaronder geen enkele rule (ook niet voor de specifieke interfaces)
8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:19
kuwerti schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:05:
Als ik aar SECURITY ga en dan naar de firewall tab dan zie ik dat het firewall profile 'Default (active profile) is. met daaronder geen enkele rule (ook niet voor de specifieke interfaces)
8)7
Maar als je vervolgens rechtsboven 'LAN 1' selecteert, staat dan onderaan: 'Allow Access' of 'Deny Access'?

Dat maakt nogal een verschil. 8)

Persoonlijk heb ik hem op 'Deny Access' staan, en dan via 'Create' de gewenste poorten whitelisten (de lokale IP range 192.168.1.xxx op ALL en in NL enkele (custom) poorten)

Edit:
Deze stappen zijn nog steeds actueel en zou ik iedereen aanraden.

[ Voor 30% gewijzigd door SmiGueL op 23-07-2021 12:02 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
SmiGueL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Maar als je vervolgens rechtsboven 'LAN 1' selecteert, staat dan onderaan: 'Allow Access' of 'Deny Access'?

Dat maakt nogal een verschil. 8)

Persoonlijk heb ik hem op 'Deny Access' staan, en dan via 'Create' de bovengenoemde gewenste poorten whitelisten (In lokale IP range 192.168.1.xxx en in NL)
Aha. daar staat (in mijn geval LAN4) "allow access"
dat is het dus waarschijnlijk. wat ik dus eigenlijk moet doen is op deze LAN de poorten specifiek forwarden. klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Anders zet je de firewall even uit en run de advisor opnieuw.
Of even je VPN uitpoetsen en opnieuw de advisor runnen.
Beetje trial en error / success. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:21

MeNTaL_TO

The future is not set

kuwerti schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:23:
Een goedemorgen. in mijn security advisor krijg ik de volgende melding:
[Afbeelding]

en als ik daar op klik:
[Afbeelding]

Nu heb ik gezocht in dit forum op "Synology Disable port SMB services" maar kan hier niets over vinden.
Als ik click op de link (open control panel" dan ga ik naar de security-tab i control panel.
Kan iemand mij heel even op weg helpen waar /hoe ik de recommended action moet doorvoeren?
Security manager heeft ook nog een andere mooie, die controleert of je je guest en admin account aan hebt staan. Bij personal staat admin check aan, guest check staat uit. Vervolgens geeft ie via onveilige usernames aan dat je een guest account hebt, ja klopt, die mag in sommige folders lezen zodat ik op iedere device muziek kan luisteren.
Echter kan je die niet uitzetten tenzij je een customrule aanmaakt, echter kan je daarmee weer geen lijst activeren en aanpassen maar moet je echt met de hand alles aan of uitzetten,
Of je moet de meldingen gaan negeren, maar dat doe ik liever weer ook niet.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Op dit moment ben ik bezig met een gigantische kopieeractie van ruim 3 TB van mijn DS413 met 4x WD Red in Raid-5 naar een Windows 10 machine (naar ook een nieuwe WD Red). De eerste helft ging strak met 80 MB/s, maar daarna zakte hij weg naar 30-40 MB/s en hoor ik de schijven in de NAS flink ratelen. Het kopiëren loopt wel gewoon door. Is dit normaal gedrag? Waar zou dit aan kunnen liggen? Cache? De cpu van de DS413 zit nu rond de 80%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:42
Saekerhett schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:04:
Op dit moment ben ik bezig met een gigantische kopieeractie van ruim 3 TB van mijn DS413 met 4x WD Red in Raid-5 naar een Windows 10 machine (naar ook een nieuwe WD Red). De eerste helft ging strak met 80 MB/s, maar daarna zakte hij weg naar 30-40 MB/s en hoor ik de schijven in de NAS flink ratelen. Het kopiëren loopt wel gewoon door. Is dit normaal gedrag? Waar zou dit aan kunnen liggen? Cache? De cpu van de DS413 zit nu rond de 80%.
Grote versus vele kleine files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:54
stormfly schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Inderdaad dat. Het kopieren van een hand vol grote bestanden gaat doorgaans sneller dan het kopieren van duizend kleine bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
stormfly schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Maakt geen verschil helaas. Ook grote bestanden (1 GB of groter zelfs) gaan nu met ~40 MB/s. Heel vreemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Saekerhett op 24-07-2021 09:27 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 182 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).