Ik heb 2 volumes, hoe kan ik een share automatisch dupliceren over 2 volumes? Gaat om documenten share
Staat die share op BTRFS?TweakerVincent schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:18:
Ik heb 2 volumes, hoe kan ik een share automatisch dupliceren over 2 volumes? Gaat om documenten share
https://kb.synology.com/e...ile_share_clone?version=6
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ja btrfs maar ik lees dit:MeNTaL_TO schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:26:
[...]
Staat die share op BTRFS?
https://kb.synology.com/e...ile_share_clone?version=6
The cloned shared folder will be created on the same volume as the original shared folder.
Ik wil maar een andere pool en volume wegschrijven
update: ik heb maar gewoon een backup gemaakt, is prima
[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 10-07-2021 12:21 ]
Vreemd probleem na de update naar DSM 7 op mijn ds720; of tenminste, ik denk sinds de update.
Systeem geeft een waarschuwing dat 1 van mijn schijven niet ondersteund wordt, maar ik heb wel het idee dat ie gewoon gebruikt wordt omdat ie m wisselend weergeeft. Zie de screenshots hieronder (via mobiele inlog, 1e screenshot na opspagbeheer onder volume > topvolumegebruik > volume 1; 2e screenshot onder zelfde tab maar dan HDD/SDD). Nas herstarten met uit- en inpluggen schijf heeft niet geholpen. Mis helaas een andere pc om de schijf los te controleren.
Iemand enig idee?
/f/image/VPa0mK0PPJpdqIgEP0TUiKL8.png?f=fotoalbum_large)
Systeem geeft een waarschuwing dat 1 van mijn schijven niet ondersteund wordt, maar ik heb wel het idee dat ie gewoon gebruikt wordt omdat ie m wisselend weergeeft. Zie de screenshots hieronder (via mobiele inlog, 1e screenshot na opspagbeheer onder volume > topvolumegebruik > volume 1; 2e screenshot onder zelfde tab maar dan HDD/SDD). Nas herstarten met uit- en inpluggen schijf heeft niet geholpen. Mis helaas een andere pc om de schijf los te controleren.
Iemand enig idee?
/f/image/VPa0mK0PPJpdqIgEP0TUiKL8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VqXXur9bXTLrhe20EwaDgIsk.png?f=fotoalbum_large)
@TweakerVincent Waarom heb je 2 volumes gemaakt? Wat is het voordeel hiervan?
Meer ruimte en iets meer veiligheid. Als je ze als shr of raid 1 zet heb je de ruimte van één schijf. Nu heb je de ruimte van 2 schijven.dreamwalker schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:23:
Als je de als één groot volume instelt, JOBD of Raid0 dan ban je alles kwijt als een van de schijven kapot gaat.
Je bent dan helemaal afhankelijk van de slechtste schijf. Gaan ze gemiddeld 5 jaar mee, en een er van gaat 10 jaar mee en de andere 14 dagen, dan gaat je hele systeem dus 14 dagen mee.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
@Ortep Snap ik niet helemaal. Volumes hebben toch niks te maken met welke Raid je kiest?
Ik kan bijv. in Raid1 meerdere volumes maken op mijn gemaakte 'storage pool'. Heb gekozen om van mijn 'storage pool' 1 volume te maken. Maar ik vroeg me af door de post van Tweakervincent of het misschien slimmer is om van een 'storage pool' meerdere volumes te maken. Ben benieuwd wat de voordelen hiervan zouden kunnen zijn.
Ik kan bijv. in Raid1 meerdere volumes maken op mijn gemaakte 'storage pool'. Heb gekozen om van mijn 'storage pool' 1 volume te maken. Maar ik vroeg me af door de post van Tweakervincent of het misschien slimmer is om van een 'storage pool' meerdere volumes te maken. Ben benieuwd wat de voordelen hiervan zouden kunnen zijn.
Ik kan 8 schijven in bays stoppen, nu zes.dreamwalker schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:23:
Precies wat hierboven staat, ik wil onafhnakelijk van elkaar dingen doen, surveillance en extra backup naar pool2/volume2
Een raid kan kapot gaan en nu meer veiligheid.
Natuurlijk kan je twee volumes aanmaken op een enkele raid 1. Maar dan heb je dus wel het ruikmte verlies door de raid. BV 2 maal 4TB schijven in RAID 1 geeft je een totale ruimte van 4 TB. Je kan dat over bv twee volumes van 2 TB verdelen.dreamwalker schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:11:
@Ortep Snap ik niet helemaal. Volumes hebben toch niks te maken met welke Raid je kiest?
Maar als je de twee schijven niet aan elkaar koppelt dus geen RAID 0 of JBOD dan heb je dus 2 * 4TB tot je beschikking. Maar je moet dan wel 2 volumes aan maken. Een voor iedere schijf.
Dat hoeft dus niet als je Raid0 of JBOD doet, maar dan loop je dus dat verhoogde risico op uitval
@Ortep
Hij bedoelt dat hij een een storage pool maakt met zijn disken in bijvoorbeeld SHR1
Op zo'n storage pool kun je een of meerdere basic volumes maken.
Dat is enkel een verdeling in volumes en geeft geen extra overhead.
Het verschil is enkel van administratieve aard.
Een volume is handiger.
Als je bijvoorbeeld een netto storage pool van 2TB hebt en je daar twee volumes van ieder 1 TB op aanmaakt en een van die volumes begint vol te raken terwijl het andere volume nog genoeg ruimte heeft dan is het niet heel simpel om vrije ruimte over te hevelen.
Als je alles op een volume hebt is dat nooit nodig.
Hij bedoelt dat hij een een storage pool maakt met zijn disken in bijvoorbeeld SHR1
Op zo'n storage pool kun je een of meerdere basic volumes maken.
Dat is enkel een verdeling in volumes en geeft geen extra overhead.
Het verschil is enkel van administratieve aard.
Een volume is handiger.
Als je bijvoorbeeld een netto storage pool van 2TB hebt en je daar twee volumes van ieder 1 TB op aanmaakt en een van die volumes begint vol te raken terwijl het andere volume nog genoeg ruimte heeft dan is het niet heel simpel om vrije ruimte over te hevelen.
Als je alles op een volume hebt is dat nooit nodig.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hier iets aparts, wellicht dat anderen wat aan de oplossing hebben.
Ik kreeg na de update naar DSM7 ineens foutmeldingen van de Snapshot Replication service. "Failed to take a snapshot from share <ftp> by <scheduler> (System busy)". En dat dus op al mijn shares waar ik dagelijks een snapshot op schedule (als bescherming tegen ransomware). Op internet eigenlijk niks te vinden, maar een handmatige snapshot na het verwijderen van de bestaande snapshots werkte prima.
Ik kreeg na de update naar DSM7 ineens foutmeldingen van de Snapshot Replication service. "Failed to take a snapshot from share <ftp> by <scheduler> (System busy)". En dat dus op al mijn shares waar ik dagelijks een snapshot op schedule (als bescherming tegen ransomware). Op internet eigenlijk niks te vinden, maar een handmatige snapshot na het verwijderen van de bestaande snapshots werkte prima.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Zie paar post terug van mij. Blijkbaar pauzeert dsm taken als er hoge cpu load is.
Ik heb het ook en nog oplossing voor gevonden.
Ik heb het ook en nog oplossing voor gevonden.
Ik teken nergens meer voor
Tip van Flip laat DSM 7 maar even zitten.
(er is geen weg meer terug naar DSM 6 na updaten naar DSM 7!)
Synology VPN server niet meer bereikbaar, websites gehost op synology doen het niet meer.
Synology VPN server niet meer bereikbaar, websites gehost op synology doen het niet meer.
[ Voor 19% gewijzigd door Speedster op 11-07-2021 11:36 ]
never argue with a moderator, he will shut your account down.
@Speedster
Vind je dit ook als iemand nog nooit een NAS heeft gehad en dus geen last heeft van bestaande apps of add-ons voor DSM 6 die niet meer werken in DSM 7?
Veel van de problemen die spelen bij het upgraden zijn er dan niet. Of raad je dan nog steeds aan om DSM 6 te behouden?
Vind je dit ook als iemand nog nooit een NAS heeft gehad en dus geen last heeft van bestaande apps of add-ons voor DSM 6 die niet meer werken in DSM 7?
Veel van de problemen die spelen bij het upgraden zijn er dan niet. Of raad je dan nog steeds aan om DSM 6 te behouden?
Tip van MeNTaL_TOSpeedster schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:34:
Dat ligt echt ergens bij jou, OpenVPN doet het bij mij nog steeds.
Websites zou ik niet weten, die gebruik ik niet behalve Photos.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Persoonlijk zou ik zeker aanraden nog een tijd weg te blijven van DSM 7 als er niet iets inzit wat je perse nodig hebt.
Synology heeft de structuur van o.a. de packages grondig gewijzigd en daardoor moeten alle packages van derden gewijzigd, gebouwd en getest worden wat een behoorlijke klus is.
Ook Synology zelf heeft daar last van met hun eigen packages waar nog kinderziekten uit komen en die zijn al meer dan een jaar bezig.
Het zou me ook niets verbazen als in DSM 7 nog kinderziekten zitten, dus ik wacht met mijn hoofd Nas nog wel een tijdje met updaten.
Synology heeft de structuur van o.a. de packages grondig gewijzigd en daardoor moeten alle packages van derden gewijzigd, gebouwd en getest worden wat een behoorlijke klus is.
Ook Synology zelf heeft daar last van met hun eigen packages waar nog kinderziekten uit komen en die zijn al meer dan een jaar bezig.
Het zou me ook niets verbazen als in DSM 7 nog kinderziekten zitten, dus ik wacht met mijn hoofd Nas nog wel een tijdje met updaten.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Die had ik ook nodig, m.b.v. de instructies hier (min of meer) heb ik die module kunnen bouwen voor DSM7 (in mijn geval voor "apollolake").Ben(V) schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:49:
Ik heb ook een device dat een CP210x.ko nodig heeft maar helaas heeft Synology die kernel mod uit hun linux distributie verwijderd (was onder DSM 6 ook al zo).
Heb geen docker dus dat helpt me niets
Ik oriënteer me op een NAS, om opslag (en eventueel in de toekomst een aantal services) te centraliseren en de opslag-noden van verschillende pc's/laptops minder prominent te maken.
Performance is weinig belangrijk (huiselijke setting). Verder weet ik bijna niets van het concept "NAS", dus een consumer systeempje dat plug-and-play is, lijkt me wel belangrijk.
Ik zou prima de correcte hardware in elkaar kunnen zetten, daar zit het probleem niet. Maar zelf Unraid of TrueNas configureren is waarschijnlijk een stap te ver.
Op zich wel jammer, want voor prijs van de NAS die ik op het oog heb (DS420+), kan je best wel een veel krachtiger systeempje zelf bouwen. (x86 low power intel i3, 16Gb ram, ...).
Maar goed, ik begrijp dat een synology of QNAP een zeer specifiek en proprietary product is, gericht op een bepaald publiek (inclusief de leken), met daarbij zelf ontwikkelde software die precies dat hele plug and play moet mogelijk maken. Dat is dan de value proposition, want het is dus kiezen tussen 'geen NAS', of een consumer NAS zoals deze.
Hopelijk blijven mijn eisen erg bescheiden en loop ik met een DS420+ niet al te snel tegen de limieten aan in de zeer nabije toekomst. Toch wel een puntje als ik de gebruikservaringen lees van 5-6 jaar oude Synology apparaten. Als de CPU bij release altijd al zeer nauw bemeten is naar de workload van het moment, vraag ik me af hoe toekomstbestendig het allemaal is. Even gemakkelijk wat upgraden om je NAS wat nieuw leven in te blazen, zit er dan ook niet echt in.
Met dit soort 'single purpose' hardware zou ik toch graag een jaartje of 5 (tot 8?) kunnen trekken (zonder inbegrip van slijtage en hardware falen)
Vraagjes:
Performance is weinig belangrijk (huiselijke setting). Verder weet ik bijna niets van het concept "NAS", dus een consumer systeempje dat plug-and-play is, lijkt me wel belangrijk.
Ik zou prima de correcte hardware in elkaar kunnen zetten, daar zit het probleem niet. Maar zelf Unraid of TrueNas configureren is waarschijnlijk een stap te ver.
Op zich wel jammer, want voor prijs van de NAS die ik op het oog heb (DS420+), kan je best wel een veel krachtiger systeempje zelf bouwen. (x86 low power intel i3, 16Gb ram, ...).
Maar goed, ik begrijp dat een synology of QNAP een zeer specifiek en proprietary product is, gericht op een bepaald publiek (inclusief de leken), met daarbij zelf ontwikkelde software die precies dat hele plug and play moet mogelijk maken. Dat is dan de value proposition, want het is dus kiezen tussen 'geen NAS', of een consumer NAS zoals deze.
Hopelijk blijven mijn eisen erg bescheiden en loop ik met een DS420+ niet al te snel tegen de limieten aan in de zeer nabije toekomst. Toch wel een puntje als ik de gebruikservaringen lees van 5-6 jaar oude Synology apparaten. Als de CPU bij release altijd al zeer nauw bemeten is naar de workload van het moment, vraag ik me af hoe toekomstbestendig het allemaal is. Even gemakkelijk wat upgraden om je NAS wat nieuw leven in te blazen, zit er dan ook niet echt in.
Met dit soort 'single purpose' hardware zou ik toch graag een jaartje of 5 (tot 8?) kunnen trekken (zonder inbegrip van slijtage en hardware falen)
Vraagjes:
- Is het voor +-160 euro extra de moeite om voor een DS920+ te gaan ipv DS420+? Zijn er belangrijke verschillen die het prijsverschil rechtvaardigen?
- Ik zie in de prijsklasse van een 420+ (+-480 euro) ook een QNAP gebaseerd op intel celeron en 2.5GbE Connectivity. Enig advies?
- Om de kosten in het begin te drukken zou ik voorlopig 2 x 4 TB disks in raid 1 plaatsen. Is het daarna mogelijk om bvb 2 x 8 TB disks bij te plaatsen, ook in Raid 1, en het volume uit breiden naar (in dit voorbeeld) 12 TB in raid 1? Dus 2x JBOD in raid 1? Nogmaals, ik heb me ingelezen, maar heb weinig kennis ivm alle mogelijke setups.
- Ik las net een aantal artikels die RAID 5 ten zeerste afraden. Als zeer complex, zeer fragiel, zeer fout gevoelig. Ik las zelfs: "friends don't let friends drive RAID 5". Allemaal redelijk oude blogposts/artikels, klopt dit nog steeds? Hebben gebruikers hier veel moeite gehad om bij drive failure de array te 'rebuilden' in een synology NAS? Hoort daar steeds een schietgebedje bij?
Ervaring hier op DSM7, zowel PHP7.3 (PhpMyAdmin) als PHP7.4 (Synology Office) op NGinx:Speedster schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:34:
websites gehost op synology doen het niet meer.
Gewoon prima. Websites werken correct met PHP-componenten.
Kan alleen even geen PHP icm databases testen, nu.
Ik gebruik WebStation, i.t.t. tot m'n buurman hieronder.
[ Voor 7% gewijzigd door DUX op 11-07-2021 15:45 ]
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Wat voor websites?Speedster schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:34:
websites gehost op synology doen het niet meer.
Alles 3rd party draai ik via Docker logischerwijs (zoals WordPress)
[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 11-07-2021 15:51 ]
Alvast even hierop reageren. Het lijkt me idd verstandiger om SHR ipv traditionele RAID te gebruiken. Leesvoer .Amos_x schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:35:
• Ik las net een aantal artikels die RAID 5 ten zeerste afraden. Als zeer complex, zeer fragiel, zeer fout gevoelig. Ik las zelfs: "friends don't let friends drive RAID 5". Allemaal redelijk oude blogposts/artikels, klopt dit nog steeds? Hebben gebruikers hier veel moeite gehad om bij drive failure de array te 'rebuilden' in een synology NAS? Hoort daar steeds een schietgebedje bij?
[/list]
Wat voor services denk je dan aan? Dan kunnen we een beetje helpen nadenken als we een beetje weten als je aan lightweight of zwaardere services (zoals een email server?) zit te denken?Amos_x schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:35:
(en eventueel in de toekomst een aantal services)
[ Voor 19% gewijzigd door Shadow771 op 11-07-2021 15:48 ]
Hoeft niet perse Docker te zijn.Ben(V) schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:37:
https://help.synology.com...d/system_requirement.html
Ik draai virtueel Ubuntu op mijn 7 jaar oude laptop en dat is ook nog 7x sneller dan mijn DS716+.
👉🏻 Blog 👈🏻
Geen idee eigenlijk.Shadow771 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:46:
[...]
Wat voor services denk je dan aan? Dan kunnen we een beetje helpen nadenken als we een beetje weten als je aan lightweight of zwaardere services (zoals een email server?) zit te denken?
Maar inderdaad,
- email server bvb.
- Media hosten over het netwerk naar ps4/mediaplayers/...
- Ebooks bijhouden en aanbieden aan het netwerk via een plex achtige interface is ook mogelijk lees ik?
- Downloads uitvoeren
- Is het mogelijk om TimeMachine backups naar een NAS te maken. (lijkt me niet?)
- Eventueel een webpagina/foto's hosten...
- Piehole?
https://www.oliviertraver...ainers-media-self-hosted/
Goed leesbaar in het begin, en evolueert gaandeweg naar iets diepere topics.
de 16 slaat op het jaartal, toch? Betekent dit dan (zie m'n post hierboven) dat een 5 jaar oude Synology al onwerkbaar traag wordt?technorabilia schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:04:
[...]
Hoeft niet perse Docker te zijn.
https://help.synology.com...d/system_requirement.html
Ik draai virtueel Ubuntu op mijn 7 jaar oude laptop en dat is ook nog 7x sneller dan mijn DS716+.
[ Voor 17% gewijzigd door Amos_x op 11-07-2021 16:16 ]
Met dit begin ik nogal tegen de DS920+ aan te leunen vanwege de quadcore CPU om dit allemaal moeiteloos te trekken voor de komende 8 jaar.Amos_x schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:14:
[...]
Geen idee eigenlijk.Ik ga er meer van uit dat beschikbaarheid van de hardware gaandeweg wat use cases zal doen ontstaan. Kip-ei verhaal. Ook omdat ik nu nog niet weet wat er precies mogelijk is.
Maar inderdaad,
- email server bvb.
- Media hosten over het netwerk naar ps4/mediaplayers/...
- Ebooks bijhouden en aanbieden aan het netwerk via een plex achtige interface is ook mogelijk lees ik?
- Downloads uitvoeren
- Is het mogelijk om TimeMachine backups naar een NAS te maken. (lijkt me niet?)
- Eventueel een webpagina/foto's hosten...
- Piehole?
Ja Synology NAS heeft TimeMachine backup features ingebouwd.
Ebooks ding in een plex achtige interface, daar zal vast Docker oplossingen voor zijn wat je op de NAS kan draaien.
Voor jou beeldvorming, als dit helpt. Ik heb een DS718+ (met 16GB RAM upgrade), oudere model (voorganger van de DS720+) maar ook een quad core CPU.
Dit zijn de Synology packages dat erop draaien:

De Docker containers:

Oh, en er draait hier ook nog een Ubuntu 18.04 GUI-loos server VM:

Dat ook Docker containers draait (MailCow):

Zo ziet de resource monitor van deze NAS er momenteel uit:

Kheb nog een DS216+II (met 8GB RAM) draaien en die zou de helft van dit alles echt niet trekken (CPU constant op 100%).
De vraag ging specifiek om een build. Dat is niet echt een taak voor een NAS -kan wel- maar gaat altijd trager dan ook een gemiddelde andere computer. Nu is mijn NAS inderdaad uit 2016 en mijn laptop een i7 dus dat versterkt het beeld wellicht.Amos_x schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:14:
[...]
de 16 slaat op het jaartal, toch? Betekent dit dan (zie m'n post hierboven) dat een 5 jaar oude Synology al onwerkbaar traag wordt?
Over het algemeen kun je best aardig wat draaien op je NAS. Dat lukt prima. Zelf wissel ik om de 6 jaar, maar dat is maar net wat je ermee doet natuurlijk. Beetje files serven gaat met een 10 jaar oude NAS ook nog prima...
👉🏻 Blog 👈🏻
Mijn DS120j draaide 6.2.3. Ik wil de update naar 7.0 installeren (Manual DSM update) , maar de installatie breekt steeds af na Transferring... en Loading... met (popup) foutmelding "The operation failed. Please log in to DSM again and retry."
Ik gebruik het DSM_DS120j_41890.pat bestand dat ik (2x) heb gedownload van de Synology website, de MD5 is correct.
Daarna eerst maar op dezelfde wijze update naar 6.2.4 uitgevoerd, dat ging probleemloos. Maar de update naar 7.0 breekt nog steeds af met deze niet behulpzame foutmelding. Iemand een suggestie wat ik verder kan doen om te updaten en/of troubleshooten? Is er ergens een logbestand met meer details?
Ik gebruik het DSM_DS120j_41890.pat bestand dat ik (2x) heb gedownload van de Synology website, de MD5 is correct.
Daarna eerst maar op dezelfde wijze update naar 6.2.4 uitgevoerd, dat ging probleemloos. Maar de update naar 7.0 breekt nog steeds af met deze niet behulpzame foutmelding. Iemand een suggestie wat ik verder kan doen om te updaten en/of troubleshooten? Is er ergens een logbestand met meer details?
@runnershigh
Ik heb dit ook wel gehad. Ik heb volgens mij toen wat gerommeld met de locatie van het pat bestand. Van de NAS naar je lokale computer of andersom.
Ik heb dit ook wel gehad. Ik heb volgens mij toen wat gerommeld met de locatie van het pat bestand. Van de NAS naar je lokale computer of andersom.
👉🏻 Blog 👈🏻
De VPN server gebruik ik niet (dat kan mijn Ubiquiti router beter), maar al mijn websites draaien gewoon vrolijk verder onder DSM7. Web Station geen probleem, idem reverse proxy. Dus de tip van Flip geldt niet voor iedereen...Speedster schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:34:
Edit: ik draai vrijwel alles met Joomla en PHP 7.4. Ook draai ik nog wat 3rd party zaken in Docker, ook geen enkel probleem.
Enige probleem wat ik had was dat de Spotweb package een paar foutmeldingen gaf, maar ik had daar al rekening mee gehouden en een Docker versie paraat.
[ Voor 20% gewijzigd door elsinga op 11-07-2021 18:43 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
na mijn update naar DSM7 wil ik videostation weer eens gebruiken.
Gewoon simpel films vanaf mijn nas kunnen afspelen en aangezien er een ook android tv app is werkt dat prima met mijn shield.
Afspelen en indexeren werkt prima, ik loop echter tegen het probleem aan dat het lijkt alsof er geen metadata wordt gedownload.
Video info plugin heb ik ingesteld en heb een account aangemaakt bij the movie database. Als ik de verbinding test werkt deze ook gewoon. Er komt echter geen metadata binnen.
Iemand nog en idee?
Gewoon simpel films vanaf mijn nas kunnen afspelen en aangezien er een ook android tv app is werkt dat prima met mijn shield.
Afspelen en indexeren werkt prima, ik loop echter tegen het probleem aan dat het lijkt alsof er geen metadata wordt gedownload.
Video info plugin heb ik ingesteld en heb een account aangemaakt bij the movie database. Als ik de verbinding test werkt deze ook gewoon. Er komt echter geen metadata binnen.
Iemand nog en idee?
Ik heb vandaag de update naar DSM 7.0 doorgevoerd met mijn DS220+. Daarmee ben ik dus ook van Moments naar Photos gegaan. De map Moments stond altijd (naar mijn beleving) in Home/Gebruikersnaam/Drive/Moments en werd daardoor automatisch gesynchroniseerd. Photos is echter automatisch verplaatst naar Home/Gebruikersnaam/Photos en is daardoor verwijderd uit de Synology Drive en wordt dus niet meer gesynchroniseerd.
Als ik naar Synology Drive Admin Console ga dan krijg ik bij Teammappen echter niet de map van Photos te zien om die te koppelen.
Wie heeft hier een oplossing voor?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ko2jdmXjeDdddHVelJLDhB8k.jpg?f=user_large)
Als ik naar Synology Drive Admin Console ga dan krijg ik bij Teammappen echter niet de map van Photos te zien om die te koppelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ko2jdmXjeDdddHVelJLDhB8k.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4qBL0dxIZRZWo4CWm62nOlC8.jpg?f=user_large)
Ik heb sinds de upgrade naar DSM 7 nu al 2 keer gehad dat het hele systeem unresponsive is.
De enige manier er weer leven in te krijgen is hem uit te zetten door de power button ingedrukt te houden totdat ie uit gaat (geeft ook geen piep dat ie gaat afsluiten).
Het gekke is dat er exact een week tussen de 2 crashes zit dus ik vermoed dat dit door een of andere job word veroorzaakt.
Heeft iemand een idee hoe ik logging kan verzamelen van die momenten zodat ik evt kan achterhalen wat deze crashes veroorzaakt?
Dezelfde NAS is met DSM 6 echt nooit vastgelopen en het is echt niet tof op RAID systemen zomaar uit te drukken omdat ze niet meer reageren, dus dat wil graag zien te voorkomen volgend weekend...
De enige manier er weer leven in te krijgen is hem uit te zetten door de power button ingedrukt te houden totdat ie uit gaat (geeft ook geen piep dat ie gaat afsluiten).
Het gekke is dat er exact een week tussen de 2 crashes zit dus ik vermoed dat dit door een of andere job word veroorzaakt.
Heeft iemand een idee hoe ik logging kan verzamelen van die momenten zodat ik evt kan achterhalen wat deze crashes veroorzaakt?
Dezelfde NAS is met DSM 6 echt nooit vastgelopen en het is echt niet tof op RAID systemen zomaar uit te drukken omdat ze niet meer reageren, dus dat wil graag zien te voorkomen volgend weekend...
Ik ben een Github repository gestart waar DSM 7 USB serial drivers gedownload kunnen worden:Ben(V) schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:37:
https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers
Vooralsnog alleen voor het apollolake platform, maar ik sta open voor verzoekjes.
@brightvalve
Ik heb een armadaxp en een armada38x dus als je daar drivers voor zou willen bouwen ben ik je zeer dankbaar.
Overigens kun je beter alleen de kernel modules maken en beschikbaar stellen
Het package dat je gemaakt hebt kan niet werken.
Onder DSM 7 kun je niets als root draaien dus ook geen insmod commando.
Of gewoon een script meeleveren zoals ik hier beschreven heb.
Ben(V) in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Ik heb een armadaxp en een armada38x dus als je daar drivers voor zou willen bouwen ben ik je zeer dankbaar.
Overigens kun je beter alleen de kernel modules maken en beschikbaar stellen
Het package dat je gemaakt hebt kan niet werken.
Onder DSM 7 kun je niets als root draaien dus ook geen insmod commando.
Of gewoon een script meeleveren zoals ik hier beschreven heb.
Ben(V) in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
[ Voor 62% gewijzigd door Ben(V) op 12-07-2021 15:14 ]
@brightvalve
Wat @Ben(V) zegt.
Maar misschien kun je ze nog wel een resource file nog wel naar /usr/lib/modules linken?
https://help.synology.com...tion/usrlocal_linker.html
N.B.
Je scripts/start-stop-status script verwijst nog naar hello_kernel.ko...
Wat @Ben(V) zegt.
Maar misschien kun je ze nog wel een resource file nog wel naar /usr/lib/modules linken?
N.B.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb vanochtend precies hetzelfde gehad. Hiervoor nooit, nu op DSM7 voor de eerste keer. Pi-hole draait er ook op, dus er was wat haast bij geboden om iedereen thuis tevreden te houdenRFdeGroot schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:07:
Ik heb sinds de upgrade naar DSM 7 nu al 2 keer gehad dat het hele systeem unresponsive is.

Ik heb geprobeerd te pingen, hier kwam geen reactie op. Verder uiteraard geen werkende web interface, zowel van DSM zelf als van de dockers die erop draaien.
Een 'zachte' shutdown met de power button werkte niet, ik heb ongeveer 15 minuten gewacht. Na de knop langer ingedrukt te houden de NAS volledige (hard) uitgeschakeld en opnieuw gestart. Hierna werkt deze weer naar behoren.
Er is niets raars is de logs terug te vinden.
Het wordt een kwestie van handmatig kopiëren en een rc.d script installerentechnorabilia schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:54:
@brightvalve
Wat @Ben(V) zegt.
N.B.
Binnenkort ga ik een ds220+ met 2x 6tb aanschaffen. Ik heb nu een wdmycloud staan. De bestanden die hierop staan wil ik overzetten naar de ds220+. Maar op de DS wil ik het in andere mappen zetten. Wat is de beste methode? Eerst alles uitzoeken en dan per map overzetten of eerst alles naar de DS en dan in de nieuwe mappen verdelen?
Eerst uitzoeken, DS configureren dan pas naar de juiste plaat overzetten is by far de beste methode.
armadaxp wil niet compileren, moet nog even uitzoeken waarom, maar armada38x wel: https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-driversBen(V) schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:51:
@brightvalve
edit: probleem met armadaxp opgelost, die is gebaseerd op linux-3.x terwijl armada38x en apollolake gebaseerd zijn op linux-4.4.x
[ Voor 15% gewijzigd door brightvalve op 12-07-2021 17:20 ]
Heb je voor het configureren een pc nodig of kan het ook op een chroombook?Ben(V) schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:07:
Eerst uitzoeken, DS configureren dan pas naar de juiste plaat overzetten is by far de beste methode.
Als ik zo de ervaringen met DSM lees ga ik het even uitzingen met DSM 6.
Hoe zijn de ervaringen met Photos? Als ik zo zie wat het doet, dan ziet het er niet uit als een echt significante verbetering wat ik wel jammer vind. Ik had graag meer manieren om sneller door mijn collectie te slice en dicen en downdrillen dan nu met moments het geval is. Vaak kan ik die ene foto in Photo Station makkelijker vinden.
Hoe zijn de ervaringen met Photos? Als ik zo zie wat het doet, dan ziet het er niet uit als een echt significante verbetering wat ik wel jammer vind. Ik had graag meer manieren om sneller door mijn collectie te slice en dicen en downdrillen dan nu met moments het geval is. Vaak kan ik die ene foto in Photo Station makkelijker vinden.
De Dsm interface is een webinterface, dus elke webbrowser voldoet.John nexus schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:22:
[...]
Heb je voor het configureren een pc nodig of kan het ook op een chroombook?
Ik heb dit de laatste 2 weken ook gehad, inclusief het pi-hole scenario. Interface was vastgelopen, geen ping, http of wat voor reactie dan ook. Harde reboot...davasch schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:07:
[...]
Ik heb vanochtend precies hetzelfde gehad. Hiervoor nooit, nu op DSM7 voor de eerste keer. Pi-hole draait er ook op, dus er was wat haast bij geboden om iedereen thuis tevreden te houden![]()
Ik heb geprobeerd te pingen, hier kwam geen reactie op. Verder uiteraard geen werkende web interface, zowel van DSM zelf als van de dockers die erop draaien.
Een 'zachte' shutdown met de power button werkte niet, ik heb ongeveer 15 minuten gewacht. Na de knop langer ingedrukt te houden de NAS volledige (hard) uitgeschakeld en opnieuw gestart. Hierna werkt deze weer naar behoren.
Ik draai overigens nog gewoon DSM 6 op een DS216+ii. In mijn geval weet ik de oorzaak waarschijnlijk, want hyperbackup was bezig, en ik merk de laatste tijd steeds vaker dat de schijven dan 1, 2 dagen hard staan te pruttelen en alles wat minder responsive wordt. Het lijkt niet direct aan CPU of geheugen gebruik te liggen, althans niet volgens de metertjes op de DSM desktop, ik vermoed dat de I/O toch teveel resources pakt. Maar goed, als jij ziet dat dit elk weekend gebeurt kun je misschien even checken wanneer de back-up taken draaien, als je die hebt.
Nu meteen maar ombuigen naar een vraag
Ik ben er wel achter gekomen dat als ik wat extra zaken als drive, cloud sync en moments uit zet dat het dan allemaal wat soepeler loopt. Kan het zijn dat die 1GB geheugen toch te krap bemeten is, ook al kom ik in de stats nooit ver boven de 70% geheugen gebruik uit? Het gedrag doet me denken aan overmatig swappen wat mijn Linux bak vroeger ook weleens deed, maar ik kan niet vinden of mijn DSM ook swapt naar de HDD...
Klinkt alsof je smr disken hebt.
Ik moest ff googlen wat SMR precies is, maar het blijkt dus Shingled Magnetic Recording te zijn. Ik vond dit nieuwsbericht waarin staat dat sommige WD Red NAS schijven dit inderdaad gebruiken. Ik heb 2x8TB WD RED er in zitten, die lijken volgens dit bericht met CMR te werken.
Dan is het gewoon je disk belasting.
Als jij van de hele disk een backup maakt en daar zitten heel veel kleine bestanden in zoals foto's dan moet die backup taak elk bestand bekijken of er iets aan verandert is en dat is een zware belasting en duurt lang.
Heeft niet zoveel met hoeveelheid geheugen te maken, dat wordt pas een issue als bij zo'n backup veel data verandert is die encrypted moet worden en overgestuurd, dan pas wordt cpu en geheugen van belang.
Een betere tactiek zou zijn om met iets van staging te werken.
Met andere woorden nieuwe bestanden en/of bewerking van bestanden op een staging plek zetten.
Die staging dagelijks backuppen en de rest niet.
Dan eens per maand de staging area naar z'n definitieve plek verplaatsen en van alles een backup maken op een moment dat je de Nas niet gebruikt.
Als jij van de hele disk een backup maakt en daar zitten heel veel kleine bestanden in zoals foto's dan moet die backup taak elk bestand bekijken of er iets aan verandert is en dat is een zware belasting en duurt lang.
Heeft niet zoveel met hoeveelheid geheugen te maken, dat wordt pas een issue als bij zo'n backup veel data verandert is die encrypted moet worden en overgestuurd, dan pas wordt cpu en geheugen van belang.
Met andere woorden nieuwe bestanden en/of bewerking van bestanden op een staging plek zetten.
Dan eens per maand de staging area naar z'n definitieve plek verplaatsen en van alles een backup maken op een moment dat je de Nas niet gebruikt.
Opgelost.runnershigh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:22:
Mijn DS120j draaide 6.2.3. Ik wil de update naar 7.0 installeren (Manual DSM update) , maar de installatie breekt steeds af na Transferring... en Loading... met (popup) foutmelding "The operation failed. Please log in to DSM again and retry."
Het probleem was dat de standaard DNS server niet werd gevonden, of niet goed werkte. Door handmatig 8.8.8.8 in te stellen in het Control Panel, werkte de update wel.
Wel vreemd: de update van 6.2.3 naar 6.2.4 had geen werkende DNS nodig, de update naar 7.0 wel.
Als perfomance niet belangrijk, je gebruikt een NAS puur voor data opslag dan is de 420+ zeker voldoende, misschien zelfs overkill. Ik zou overigens een alert op Pepper zetten; met enige regelmaat komt de 920+ voorbij voor dezelfde prijs als de 420+. Geen van beide, gezien je eisen, zullen over 5-6 jaar niet meer valide zijn. Ik heb tot dit jaar gebruik gemaakt van een DS211 (9 jaar lang) en gebruikte dit voor data opslag + downloads. De processoren en ram geheugen van toen waren wel erg zwak.Amos_x schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:35:
Ik oriënteer me op een NAS, om opslag (en eventueel in de toekomst een aantal services) te centraliseren en de opslag-noden van verschillende pc's/laptops minder prominent te maken.
Vraagjes:
- Is het voor +-160 euro extra de moeite om voor een DS920+ te gaan ipv DS420+? Zijn er belangrijke verschillen die het prijsverschil rechtvaardigen?
- Ik zie in de prijsklasse van een 420+ (+-480 euro) ook een QNAP gebaseerd op intel celeron en 2.5GbE Connectivity. Enig advies?
- Om de kosten in het begin te drukken zou ik voorlopig 2 x 4 TB disks in raid 1 plaatsen. Is het daarna mogelijk om bvb 2 x 8 TB disks bij te plaatsen, ook in Raid 1, en het volume uit breiden naar (in dit voorbeeld) 12 TB in raid 1? Dus 2x JBOD in raid 1? Nogmaals, ik heb me ingelezen, maar heb weinig kennis ivm alle mogelijke setups.
- Ik las net een aantal artikels die RAID 5 ten zeerste afraden. Als zeer complex, zeer fragiel, zeer fout gevoelig. Ik las zelfs: "friends don't let friends drive RAID 5". Allemaal redelijk oude blogposts/artikels, klopt dit nog steeds? Hebben gebruikers hier veel moeite gehad om bij drive failure de array te 'rebuilden' in een synology NAS? Hoort daar steeds een schietgebedje bij?
Als jij maar 2 schijven wilt gebruiken waarom niet voor de DS220 gaan? Goedkoper en voldoet ook dan aan je eisen als opslag.
Kan weinig zeggen over QNAP maar is net als Synology Plug-and-play.
PSN: TyKashin
https://synupdate.tech/
/f/image/PL17kLdLUCx9HyuEwTIcY60j.png?f=fotoalbum_large)
Kwam dit vanavond tegen
Je kan je opgeven op een email te krijgen voor alsnog een update voor DSM 7.0 voor oudere Synology nassen. ( Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan doen.)
Weet dat je vroeger in een config bestand van bijvoorbeeld een DS411 naar een DS413j kon veranderen en zodoende alsnog een update te draaien. want qua hardware waren die Nas modellen het zelfde,
Beetje het zelfde als met de ds412+ en de DS1513+ (welke je de update niet automatisch krijgt maar je hem wel als patch kan downloaden via synology officieel)
/f/image/7lr9nkqVthDej37ZIyt2Bw60.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik zelf twijfel want een nas is toch belangrijk om veilig te hebben. (mijn ouders gebruiken mijn oude DS412+) en mijn backup staat erop.
/f/image/PL17kLdLUCx9HyuEwTIcY60j.png?f=fotoalbum_large)
Kwam dit vanavond tegen
Weet dat je vroeger in een config bestand van bijvoorbeeld een DS411 naar een DS413j kon veranderen en zodoende alsnog een update te draaien. want qua hardware waren die Nas modellen het zelfde,
Beetje het zelfde als met de ds412+ en de DS1513+ (welke je de update niet automatisch krijgt maar je hem wel als patch kan downloaden via synology officieel)
/f/image/7lr9nkqVthDej37ZIyt2Bw60.png?f=fotoalbum_large)
Ik zelf twijfel want een nas is toch belangrijk om veilig te hebben. (mijn ouders gebruiken mijn oude DS412+) en mijn backup staat erop.
Vake bei te bange
Ik ga ook mijn oude DS412+ bij mijn ouders neerzetten als offsite backup. En dan is DSM 6.2 meer dan genoeg. Meer hoeft het niet te doen. Kwam er gisteren ook pas achter dat de 412 geen update kreegangerfist-yentl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:14:
https://synupdate.tech/
[Afbeelding]
Kwam dit vanavond tegenJe kan je opgeven op een email te krijgen voor alsnog een update voor DSM 7.0 voor oudere Synology nassen. ( Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan doen.)
[Afbeelding]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Lijkt me ook volkomen nutteloos om een NAS met zo'n beperkt gebruik te willen voorzien van DSM 7.
Als die backup het doet onder DSM 6 lekker zo laten.
Als die backup het doet onder DSM 6 lekker zo laten.
Als je voor veiligheid gaat lijkt het me een beetje gek om een andere partij dan Synology aan de software van je NAS te laten klooien. Zeker als er zo weinig over bekend is.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Het zal wel een scriptje worden die wat rommelt aan de config files en hierna een synoupgrade --start forceert.
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Ik raad ook altijd aan om het advies van een bedrijf (in dit geval Synology) te volgen.
Ook al zou die in theorie DSM7 kunnen draaien. Je hebt niet de garantie/support van Synology dan. En dat vind ik zelf iets wat echt belangrijk is.
En 8/9 jaar is al best lang. En DSM 6.2 is ook hartstikke goed, zeker voor de doeleinden die je aangeeft. Zolang er nog beveiligingsupdates uit worden gebracht. zit je goed.
Ook al zou die in theorie DSM7 kunnen draaien. Je hebt niet de garantie/support van Synology dan. En dat vind ik zelf iets wat echt belangrijk is.
En 8/9 jaar is al best lang. En DSM 6.2 is ook hartstikke goed, zeker voor de doeleinden die je aangeeft. Zolang er nog beveiligingsupdates uit worden gebracht. zit je goed.
ik kom er net achter dat bij DSM 7 je nu gratis EXFAT erbij kunt halen.Ben(V) schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:03:
Voor exFat moet je bij Synology een licentie kopen.
zijn er mensen die hier al (uberhaubt) ervaring mee hebben?
Ik zou graag via usb m'n geheugenkaartlezer (xqd) willen koppelen aan de nas, met de nodige copy scripts.
Werkt perfect gewoon exfat addon ff installerenHyperTrophy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:08:
[...]
ik kom er net achter dat bij DSM 7 je nu gratis EXFAT erbij kunt halen.
zijn er mensen die hier al (uberhaubt) ervaring mee hebben?
Ik zou graag via usb m'n geheugenkaartlezer (xqd) willen koppelen aan de nas, met de nodige copy scripts.
ik moet dsm dan nog dus handmatig installeren, want is zo nog niet beschikbaar op m'n ds418
Ik wilde mijn NAS gaan updaten naar DSM7. De enige package die ik draai is Plex. Ik was een beetje aan het Googlen en kwam deze link tegen op het Plex forum. Dat is nogal wat, zo lijkt het.
Zijn er mensen met DSM7 en Plex? Hoe is de migratie (van Plex) gegaan?
Ik zoek meer geheugen voor mn DS220+. Ik kijk naar pricewatch: Crucial CT4G4SFS8266 maar zie op Tweakers zowel deze review: productreview: Synology DS220+ review door janr1966 als dit topic: NAS 220+ compatible RAM?
Is het Crucial geheugen nu wel of niet geschikt? Of wat is wel (voordelig het liefst) geschikt 4GB ram?
Edit: inmiddels dit topic gevonden [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model
Is het Crucial geheugen nu wel of niet geschikt? Of wat is wel (voordelig het liefst) geschikt 4GB ram?
Edit: inmiddels dit topic gevonden [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model
[ Voor 12% gewijzigd door Slaut op 14-07-2021 14:50 . Reden: Meer info gevonden ]
Bedankt voor je reactie. Bij nader inzien denk ik dat het toch 90% opslag zal worden. Ik heb me in een eerdere post uitgesproken over een aantal extra services, maar als ik realistisch ben, zijn dat weinig waarschijnlijk scenario's. Al was het maar wegens beperkte skills voor het opzetten en onderhouden van die services.TyKH schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:07:
[...]
Als perfomance niet belangrijk, je gebruikt een NAS puur voor data opslag dan is de 420+ zeker voldoende, misschien zelfs overkill. Ik zou overigens een alert op Pepper zetten; met enige regelmaat komt de 920+ voorbij voor dezelfde prijs als de 420+. Geen van beide, gezien je eisen, zullen over 5-6 jaar niet meer valide zijn. Ik heb tot dit jaar gebruik gemaakt van een DS211 (9 jaar lang) en gebruikte dit voor data opslag + downloads. De processoren en ram geheugen van toen waren wel erg zwak.
In de basis misschien nog net een torrent service en pihole.
Wegens uitbreidingsmogelijkheden zoek ik een 4-bay NAS. Om te kosten bij de initiële aanschaf wat te drukken, plan ik een 4 bay NAS met 2 schijven in raid 1. Dat kan dan daarna eventueel nog uitgebreid worden met 2 extra schijven (met meer storage) in raid 1.Als jij maar 2 schijven wilt gebruiken waarom niet voor de DS220 gaan? Goedkoper en voldoet ook dan aan je eisen als opslag.
Ok. Na wat opzoekingswerk ontloopt het elkaar weinig merk ik. Het lijkt een markt met 2 grote spelers en gezonde competitie. Ze houden dus elkaar scherp en naar feature-set van beiden zal het elkaar waarschijnlijk niet veel ontlopen. QNAP schijnt ook gaandeweg iets meer te evolueren naar de gebruiksvriendelijkere 'mac-achtige' interface van Synology.Kan weinig zeggen over QNAP maar is net als Synology Plug-and-play.
Gezien het beoogde doelpubliek kunnen ze ook niet echt anders denk ik. Dit moeten nog steeds plug and play devices voor de gewone, technisch weinig onderlegde, consument zijn.
Dit topic lijkt me ook vrij levendig met veel aanwezige kennis, wat in het voordeel speelt van de Synology. Heb nog niet gekeken of het tweakers QNAP-topic even actief is.
Dit gezegd zijnde, kan iemand me een laatste zetje geven? Eventueel met ervaring met beide merken? Ben van plan vanavond een bestelling te maken. Het gaat tussen een DS420+ (+-480 euro) en een QNAP TS-453D-4G (ook +-480 euro op amazon)
De QNAP heeft echter "Network Storage with 2.5GbE Connectivity, 4GB RAM, Intel Celeron Quad-Core, 2.0 GHz Processor". Een x86 platform dus, met 2,5Gb ethernet (versus gigabit op synology), met een PCI-E expansion slot om eventueel een SSD als boostdrive te kunnen inzetten.
Lijkt me toch iets meer waar en performance voor het geld te bieden.
Is er op het gebied van veiligheid 1 platform dat er uit springt? Het is de bedoeling om ook extern aan de NAS te kunnen (ik weet het, geen slim idee voor amateur gebruikers zoals mezelf! Hopelijk valt het mee, of vind ik een goede tutorial om alles netjes dicht te zetten!)
Bedankt. Ik snap wat je bedoelt, maar de nieuwe bestanden die ik geautomatiseerd zou willen backuppen worden gedurende een week nu eenmaal op verschillende plekken/volumes gezet. Moments in de homedirs synct elke nacht de foto's van onze telefoons, een shared volume gebruik ik voor zaken die voor meerdere users relevant zijn, photos volume voor de PhotoStation collectie, etc. Om dat allemaal te gaan stagen haalt wel een beetje de charme er af. Wat ik wel kan doen is mijn Archief volume uit de backup halen, dat muteert sowieso erg weinig, als ik er wat neerzet zijn dat vaak RAWs die ik al uitgewerkt heb, kopietjes van oude (usb) schijven, integrale kopieën voordat ik een telefoon of computer formatteer.Ben(V) schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:28:
Dan is het gewoon je disk belasting.
Maar het blijft vreemd dat als ik wat achtergrondtaken zoals Moments en Drive uitzet, dat HyperBackup dan wel zonder problemen kan afronden.
Instant edit: omdat ik dus niet persé zie dat de CPU of MEM maxxen tijdens de backup taak, vraag ik me af of het zinnig is om een nieuwe DS model aan te schaffen. Vooral het feit dat ik pihole nu op de DS draai en effectief het netwerk breekt als de DS vastloopt maakt die vastlopers wel vervelend. Ik heb ook nog wel een spare raspberry liggen maar als ik hier sommigen tientallen docker containers zie draaien zouden die 2 van mij toch geen groot issue moeten zijn, dacht ik...
[ Voor 11% gewijzigd door Visitor.q op 14-07-2021 15:26 ]
Enig idee wanneer je een melding krijgt van Synology zelf dat je kan updaten zonder dat je het manueel moet installeren?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Het zit puur in de grote hoeveelheden met name kleine bestanden die doorgeploegd moeten worden, dat is noch cpu noch memory bound.Visitor.q schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:19:
[...]
Bedankt. Ik snap wat je bedoelt, maar de nieuwe bestanden die ik geautomatiseerd zou willen backuppen worden gedurende een week nu eenmaal op verschillende plekken/volumes gezet. Moments in de homedirs synct elke nacht de foto's van onze telefoons, een shared volume gebruik ik voor zaken die voor meerdere users relevant zijn, photos volume voor de PhotoStation collectie, etc. Om dat allemaal te gaan stagen haalt wel een beetje de charme er af. Wat ik wel kan doen is mijn Archief volume uit de backup halen, dat muteert sowieso erg weinig, als ik er wat neerzet zijn dat vaak RAWs die ik al uitgewerkt heb, kopietjes van oude (usb) schijven, integrale kopieën voordat ik een telefoon of computer formatteer.
Maar het blijft vreemd dat als ik wat achtergrondtaken zoals Moments en Drive uitzet, dat HyperBackup dan wel zonder problemen kan afronden.
Instant edit: omdat ik dus niet persé zie dat de CPU of MEM maxxen tijdens de backup taak, vraag ik me af of het zinnig is om een nieuwe DS model aan te schaffen. Vooral het feit dat ik pihole nu op de DS draai en effectief het netwerk breekt als de DS vastloopt maakt die vastlopers wel vervelend. Ik heb ook nog wel een spare raspberry liggen maar als ik hier sommigen tientallen docker containers zie draaien zouden die 2 van mij toch geen groot issue moeten zijn, dacht ik...
Moments en Drive zullen wel op dezelfde bestanden werken en dus met hetzelfde bezig zijn.
Alle bestanden worden door de backup getouched en dus gaat moments en drive ook weer alles indexeren.
Maar ik zou toch maar eens om die hyperbackup taak op te splitsen in meerdere taken.
Je hebt vast en zeker wel een hoeveelheid data die veel minder wijzigt.
Een ander alternatief is om een sync op te zetten naar een bepaalde locatie die elk gewijzigde bestand naar een aparte locatie kopieerd.
Dat hoef je alleen die locatie te backuppen en kun je die daarna verwijderen.
Ikke. DSM bijgewerkt, toen kreeg ik de melding dat de plex user meer rechten moest hebben, en uiteindelijk de laatste plex versie gedownload en geinstalleerd, toen werkte alles weer zoals voorheen. Voor DSM 7 is er nl een nieuwe plex installatie ui, Synology (DSM7) is nu apart te kiezen op de update pagina https://www.plex.tv/nl/media-server-downloads/iAR schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:24:
Ik wilde mijn NAS gaan updaten naar DSM7. De enige package die ik draai is Plex. Ik was een beetje aan het Googlen en kwam deze link tegen op het Plex forum. Dat is nogal wat, zo lijkt het.
*edit* oh, ik moet toch even verder kijken zie ik, nu ik op de door jou gegeven link kijk kom ik erachter dat ook de rechten op de shares aangepast moeten worden. Ik ga even aan de slag
[ Voor 10% gewijzigd door GVR op 14-07-2021 16:16 ]
Haha, nog even aan het werk dus!GVR schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:14:
Ikke. DSM bijgewerkt, toen kreeg ik de melding dat de plex user meer rechten moest hebben, en uiteindelijk de laatste plex versie gedownload en geinstalleerd, toen werkte alles weer zoals voorheen. Voor DSM 7 is er nl een nieuwe plex installatie ui, Synology (DSM7) is nu apart te kiezen op de update pagina https://www.plex.tv/nl/media-server-downloads/
*edit* oh, ik moet toch even verder kijken zie ik, nu ik op de door jou gegeven link kijk kom ik erachter dat ook de rechten op de shares aangepast moeten worden. Ik ga even aan de slag
Ja, je moet iets met een andere user en rechten om vervolgens de obsolete share leeg te trekken in een nieuwe plek. Met geplande errors enzo. Leek me nogal een klusje.
Overigens andere vraag: ik zag dat je een Plex Server kunt unclaimen. Om een andere user weer toegang te geven. Ik wilde mijn account eigenlijk wijzigen (naam + sign in with apple), dat moet ik dan dus zo doen?
Volgens mij draait de boel nu weer goed. De enige 2 zaken die ik heb moeten aanpassen:GVR schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:14:
[...]
Ikke. DSM bijgewerkt, toen kreeg ik de melding dat de plex user meer rechten moest hebben, en uiteindelijk de laatste plex versie gedownload en geinstalleerd, toen werkte alles weer zoals voorheen. Voor DSM 7 is er nl een nieuwe plex installatie ui, Synology (DSM7) is nu apart te kiezen op de update pagina https://www.plex.tv/nl/media-server-downloads/
2. You will need to grant permission for System Internal User - PlexMediaServer just as you previously did for user Plex. This change was unavoidable.
4. For each share that you wish Plex Media Server to access, you need to go and set read/write permissions for the PlexMediaServer system internal user.
En daarna de laatste versie installeren. Zowel plex als de mediashares staan bij mij op hetzelfde volume.
Heeft iemand nog een oplossing voor bovenstaande?gerard87 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:45:
Ik heb vandaag de update naar DSM 7.0 doorgevoerd met mijn DS220+. Daarmee ben ik dus ook van Moments naar Photos gegaan. De map Moments stond altijd (naar mijn beleving) in Home/Gebruikersnaam/Drive/Moments en werd daardoor automatisch gesynchroniseerd. Photos is echter automatisch verplaatst naar Home/Gebruikersnaam/Photos en is daardoor verwijderd uit de Synology Drive en wordt dus niet meer gesynchroniseerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor alle Synology 3rd party packages zullen handmatige share permissie aanpassingen voor Internal User denk ik onvermijdelijk zijn. Dit i.v.m. de aangepaste structuur van lagere user privileges van de packages in DSM 7.
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat is afhankelijk van regio en model en meer. Het exacte algoritme dat Synology gebruikt is ons onbekend. Dus als je de upgrade wilt plannen dan kun je beter handmatig downloaden en installeren. Dat geeft verder geen verschil in de functionaliteit.JoeZuCK schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:32:
Enig idee wanneer je een melding krijgt van Synology zelf dat je kan updaten zonder dat je het manueel moet installeren?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik quote mezelf even. Deze review laat me er toe besluiten toch voor de QNAP te kiezen (90% zeker, tenzij ik onverhoopt nog erg negatieve punten lees bij het zoeken naar reviews). In de gelinkte review worden de 920+ en 220+ vergeleken met de QNAP.Amos_x schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:46:
[...]
Dit gezegd zijnde, kan iemand me een laatste zetje geven? Eventueel met ervaring met beide merken? Ben van plan vanavond een bestelling te maken. Het gaat tussen een DS420+ (+-480 euro) en een QNAP TS-453D-4G (ook +-480 euro op amazon)
"Bottom line: we've now had the opportunity to test both the DS920+ and TS-453D, and as much as we appreciate Synology's software, if we had to pick just one it would be the Qnap. The performance uplift of 2.5GbE is just too good to pass up."
Ook al zal het dan voornamelijk een file server zijn voor een lichte gebruiker, snellere data-overdracht is altijd een pluspunt hoe dan ook. En zeker als het ding bij voorkeur 5-6 jaar blijft staan en z'n ding moet doen, is er nog wat head room met de 2,5 Gb/s connectie.
Ik ga me even inlezen in het QNAP topic.
Qnap is wat innovatiever op hardware gebied, maar loopt ver achter op software gebied.
Er is voor Synology simpelweg veel betere en meer software beschikbaar.
En je blindstaren op dingen als hdmi poort (niemand zet zijn Nas naast de TV), 2.5Gbps netwerk poort ( bijna iedereen heeft max 1Gbps) en pcie uitbreiding (wat zou je erin willen stoppen) zijn in mijn ogen niet heel noodzakelijk voor een Nas.
Voor een Nas is meerdere netwerkpoorten in een bond net zo efficiënt als 2.5Gbps waar je dan ook al je devices geschikt voor moet maken.
Just my 50 cents on the subject!
En je blindstaren op dingen als hdmi poort (niemand zet zijn Nas naast de TV), 2.5Gbps netwerk poort ( bijna iedereen heeft max 1Gbps) en pcie uitbreiding (wat zou je erin willen stoppen) zijn in mijn ogen niet heel noodzakelijk voor een Nas.
Voor een Nas is meerdere netwerkpoorten in een bond net zo efficiënt als 2.5Gbps waar je dan ook al je devices geschikt voor moet maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 14-07-2021 20:36 ]
Vreemd hoor. Ik heb het vandaag voor de 3e keer gehad.davasch schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:07:
[...]
Ik heb vanochtend precies hetzelfde gehad. Hiervoor nooit, nu op DSM7 voor de eerste keer. Pi-hole draait er ook op, dus er was wat haast bij geboden om iedereen thuis tevreden te houden![]()
Ik heb nu tijdelijk hyper backup uitgeschakeld om te testen of het daaraan ligt.
Daarnaast heb ik een ticket ingeschoten bij Synology, ben benieuwd wat ze ervan zeggen. Ik hou je op de hoogte.
Jij nog weer vastlopers gehad ook?
Nog even check check, ik houd de boel graag een beetje schoon. De oude Plex share is leeg, dus die heb ik verwijderd. Kun je de oude (?) Plex user ook verwijderen?GVR schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:14:
[...]
Ik heb meerdere Syno's in beheer voor andere mensen. Een er van, een DS218 maakt al meer dan 2 jaar een backup naar een remote DS216.
Dat gaat via Hyperbackup op de 218 naar rsync op de 216. Alles werkte prima tot de upgrade naar DSM7
Plotseling kan de 218 de 216 niet meer bereiken.
Ik heb geprobeerd om een nieuwe taak aan te maken maar dat lukt niet.
Daarna heb ik op de 216 ook de Vault geïnstalleerd (dat was nooit nodig) Maar ook die is niet bereikbaar.
Het gekke is dat ik vanaf de locatie waar de 218 staat gewoon kan inloggen op de 216. Dus de basis netwerk functionaliteit is in orde.
Natuurlijk denk je dan aan problemen met poorten. Maar daar is niets veranderd. Op de 216 locatie is niets veranderd aan de router. En voor zover ik weet hoef je niets met port forwarding te doen op de 218 locatie
Heeft iemand enig idee waar ik kan gaan zoeken?
Dat gaat via Hyperbackup op de 218 naar rsync op de 216. Alles werkte prima tot de upgrade naar DSM7
Daarna heb ik op de 216 ook de Vault geïnstalleerd (dat was nooit nodig) Maar ook die is niet bereikbaar.
Het gekke is dat ik vanaf de locatie waar de 218 staat gewoon kan inloggen op de 216. Dus de basis netwerk functionaliteit is in orde.
Natuurlijk denk je dan aan problemen met poorten. Maar daar is niets veranderd. Op de 216 locatie is niets veranderd aan de router. En voor zover ik weet hoef je niets met port forwarding te doen op de 218 locatie
Ik heb exact het zelfde probleem, ik dacht eerst dat het aan de upgrade van mijn DS218 naar een DS920+ ligt, maar het heeft eerder met DSM7.0 te maken heb ik het idee.Ortep schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:08:
Ik heb meerdere Syno's in beheer voor andere mensen. Een er van, een DS218 maakt al meer dan 2 jaar een backup naar een remote DS216.
Cogitationis poenam nemo patitur
Ik heb ook de update naar DSM7 gedaan. Eerste uitdaging was de update can mariaDB5 naar MariaDB10. Dat viel nog tegen (en achteraf blijkt het ook niet goed te zijn met een aantal special chars..).
Daarna gaan spelen met Synology photo. Na alle indexacties (en 100.000 nieuwe thumbnails), dacht ik "ik probeer de face recognition nog een keer". Dat duurt natuurlijk ongelooflijk lang, resultaten tot nu toe vallen tegen en NAS is niet-responsive.
De vraag is dan ook "hoe kan ik dit uitzetten". Heb het vinkje in de webportal al verwijderd, maar hij lijkt eerst de que af te willen maken voordat hij er echt mee stopt.. Dit komt iig overeen met werking onder DSM 6 (want zien op DSM6, maar bestand kan ik onder dsm7 niet vinden), of zien juist op het aanzetten. Lijken meerdere processen, bijv in
p.s. de vertalingen van Synology Photos lijkt ook nog niet af, wat het begrijpen van functies of statussen ook niet altijd eenvoudiger maakt...
Daarna gaan spelen met Synology photo. Na alle indexacties (en 100.000 nieuwe thumbnails), dacht ik "ik probeer de face recognition nog een keer". Dat duurt natuurlijk ongelooflijk lang, resultaten tot nu toe vallen tegen en NAS is niet-responsive.
De vraag is dan ook "hoe kan ik dit uitzetten". Heb het vinkje in de webportal al verwijderd, maar hij lijkt eerst de que af te willen maken voordat hij er echt mee stopt.. Dit komt iig overeen met werking onder DSM 6 (want zien op DSM6, maar bestand kan ik onder dsm7 niet vinden), of zien juist op het aanzetten. Lijken meerdere processen, bijv in
Iemand suggesties voor de volgende stap?/var/packages/SynologyPhotos/target/usr/bin
exiv2 synofoto-bin-delete-sharing-entry synofoto-bin-restore-sharing-entry
synofoto-bin-check-file-extension synofoto-bin-face-verification-tool synofoto-bin-sdk-plugin
synofoto-bin-check-index-status synofoto-bin-index-tool synofoto-bin-sdk-tool
synofoto-bin-check-user-group synofoto-bin-migrate-tool synofoto-bin-team-library-tool
synofoto-bin-clear-index-task synofoto-bin-person-migrate-tool synofoto-bin-userdata-collector
synofoto-bin-daemon-tool synofoto-bin-refetch-geocoding synophoto-bin-metadata-wrapper
synofoto-bin-database-tool synofoto-bin-reset-index-task
p.s. de vertalingen van Synology Photos lijkt ook nog niet af, wat het begrijpen van functies of statussen ook niet altijd eenvoudiger maakt...
[ Voor 9% gewijzigd door pietje63 op 15-07-2021 10:38 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik heb zojuist een nieuwe DS720+ binnengekregen. Ik zie dat daar DSM versie 6.2.3-25426 Update 3 op staat. Is het verstandig voordat ik alles ga instellen enzo eerst de update naar DSM 7 ga doen?
Overigens vind ik het vreemd bij zo'n nieuw apparaat dat hij niet zelf meteen die update doet...
Overigens vind ik het vreemd bij zo'n nieuw apparaat dat hij niet zelf meteen die update doet...
Dat zou ik wel doen, anders loop je daar later weer tegenaan.Ferret schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:34:
Is het verstandig voordat ik alles ga instellen enzo eerst de update naar DSM 7 ga doen?
Dat doe die wel bij het configureren met assistent krijg je de optie de laatste versie direct te installeren, sla je dat over dan krijg je de melding ook bij de security assessment en vervolgens ook nog eens bij auto update als DSM 7.0 GA is voor het betreffende model.Overigens vind ik het vreemd bij zo'n nieuw apparaat dat hij niet zelf meteen die update doet...
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik heb hier een machine met DSM 7 en een met DSM 6.Ortep schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:08:
De hyperbackup tussen deze machines werkt prima, beide kanten op.
Natuurlijk wel met Hyperbackup vault op beide machine geïnstalleerd.
Zonder gaat volgens mij helemaal nooit.
Deze test is natuurlijk nalleen lokaal, maar zie niet in wat het verschil zou zijn.
Gebruik je wel het admin account van de remote machine?
Ondanks de stomzinnige meldingen van DSM dat het niet veilig is, zijn er gewoon een aantal zaken die enkel met het admin account werken en niet met accounts die enkel in de administrator group zitten.
En hyperbackup is er daar een van.
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2021 11:40 ]
Die moet weg kunnen inderdaad. Ik heb hem voor nu even uitgeschakeld om te kijken of de boel blijft draaien, so far so good. Permanent verwijderen kan later nog.iAR schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:49:
[...]
Nog even check check, ik houd de boel graag een beetje schoon. De oude Plex share is leeg, dus die heb ik verwijderd. Kun je de oude (?) Plex user ook verwijderen?
Vault heb je niet nodig als je de remote syno alleen als rsync server gebruikt. Het heeft ook bijna 2 jaar iedere werkdag een backup gemaakt. Die was ook terug te halen als ik dat wilde.Ben(V) schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:37:
[...]
Het is een van de opties die je nog steeds kan kiezen.
Het zou een poorten kwestie kunnen zijn. Maar zo te zien zijn er hier op Tweakers al 3 mensen die er tegenaan zijn gelopen.Deze test is natuurlijk nalleen lokaal, maar zie niet in wat het verschil zou zijn.
Ik gebruik niet het admin account. Dat was nog nooit nodig. Ik zal het gaan proberen.Gebruik je wel het admin account van de remote machine?
Ondanks de stomzinnige meldingen van DSM dat het niet veilig is, zijn er gewoon een aantal zaken die enkel met het admin account werken en niet met accounts die enkel in de administrator group zitten.
Edit:
Net met het admin account geprobeerd. Geen succes. Ook met uitgeschakelde firewall geen succes.
Ik krijg binnen een tiende seconde de melding Failed to Connect.
Dat is zo snel dat ik me afvraag of de remote machine dat wel doet. Zo snel reageert hij niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 15-07-2021 12:11 ]
Als die 2.5 gigabit doorslaggevend is dan moet men inderdaad daar voor kiezen. Al zou ik dan eerlijk gezegd direct naar 10 Gbit gaan en de 2,5 stap helemaal overslaan. In de praktijk van een thuisnetwerk en Small Office Home Office SOHO waar het meeste verkeer via WiFi wordt afgehandeld is de 1 Gbit meer dan toereikend.Ben(V) schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:13:
Qnap is wat innovatiever op hardware gebied, maar loopt ver achter op software gebied.
De firmware / software van Synology DSM heeft mij in al die jaren al heel veel tijd gescheeld en zich al dubbel en dwars terugverdiend.
Ik heb een soortgelijke setup maar nog niet geüpgraded. NAS 1 doet dagelijks een remote backup via het grote boze internet naar NAS 2. Beide machines zijn op dit moment nog DSM 6.2.4-25556 en ik heb in de planning om in ieder geval de remote machine de komende dagen te gaan upgraden.Ben(V) schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:37:
[...]
Ik heb hier een machine met DSM 7 en een met DSM 6.
De hyperbackup tussen deze machines werkt prima, beide kanten op.
Deze test is natuurlijk nalleen lokaal, maar zie niet in wat het verschil zou zijn.
Gebruik je wel het admin account van de remote machine?
Ik zal terugkoppelen als ik ergens tegenaan loop.
Mijn verwachting is dat er wellicht issues zullen zijn met de nieuwe rechtenstructuur waarin ze de veiligheid wat hebben aangescherpt en misschien dat na de upgrade de firewall even aandacht nodig heeft. Maar verder verwacht ik eigenlijk geen problemen. Ben overigens wel benieuwd naar de nieuwe functionaliteit in Hyper Backup, naar wat ik heb begrepen zijn er uitgebreidere rapportages beschikbaar en meer van dat soort zaken.
Sluit ik mij helemaal bij aan al is het wel zo dat er een 4-bay NAS de bandbreedte niet snel het limiet is.FrankHe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
Als die 2.5 gigabit doorslaggevend is dan moet men inderdaad daar voor kiezen. Al zou ik dan eerlijk gezegd direct naar 10 Gbit gaan en de 2,5 stap helemaal overslaan.
En zoals @Ben(V) ook al aangeeft heb je met LACP en/of multipath support bijna dezelfde performance.
Overigens kan je ook nog een USB3-2.5/5Gbit adapter aansluiten al is dat niet native ondersteund.
productreview: Club 3D USB 3.2 Gen1 Type A to RJ45 2.5Gbps Ethernet Adapter r...
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
@Ortep
@FrankHe
Heb nog even verder getest, maar het probleem zit in de rsync.
Geen van beide machines kan de rsync server van de andere bereiken.
Het is dus geen poort probleem.
De normale hyperbackup werkt wel prima (wel met het admin account, anders niet).
Zou overgaan op de gewone hyperbackup en eventueel een issue aanmelden by Synology.
@FrankHe
De normale hyperbackup werkt wel prima (wel met het admin account, anders niet).
Zou overgaan op de gewone hyperbackup en eventueel een issue aanmelden by Synology.
[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2021 12:36 ]
Wellicht dat rsync minder rechten heeft gekregen in DSM 7?Ben(V) schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:13:
@Ortep
@FrankHe
Exact het zelfde, op één ding na.... Op de NAS die ik wil back-uppen geeft Hyperbackup aan dat de andere nas off-line is. Snap er geen bal van, dat is hij namelijk niet.Ortep schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Vault heb je niet nodig als je de remote syno alleen als rsync server gebruikt. Het heeft ook bijna 2 jaar iedere werkdag een backup gemaakt. Die was ook terug te halen als ik dat wilde.
Het is een van de opties die je nog steeds kan kiezen.
[...]
Het zou een poorten kwestie kunnen zijn. Maar zo te zien zijn er hier op Tweakers al 3 mensen die er tegenaan zijn gelopen.
[...]
Ik gebruik niet het admin account. Dat was nog nooit nodig. Ik zal het gaan proberen.
Edit:
Net met het admin account geprobeerd. Geen succes. Ook met uitgeschakelde firewall geen succes.
Ik krijg binnen een tiende seconde de melding Failed to Connect.
Dat is zo snel dat ik me afvraag of de remote machine dat wel doet. Zo snel reageert hij niet.
Wel 2x DSM 7.0
Ik heb hier in huis een DS920+ staan, bij mijn ouders staat een DS119J puur en alleen bedoeld als back-up drive, iets wat 2 jaar zonder probleem heeft gewerkt. Ik weet het niet zeker, maar de back-ups zijn volgens mij gestop naar de upgrade naar 7.0
Cogitationis poenam nemo patitur
Denk dat de rsync van hyperbackup gewoon niet werkt.FrankHe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:41:
[...]
Wellicht dat rsync minder rechten heeft gekregen in DSM 7?
Bij het aanmaken van een rsync hyperbackup task wel dat hij de server kan vinden maar bij de volgende stap zegt hij dat hij geen antwoordt krijgt van de rsync server.
Een gewone hyperbackup task doet het echter prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2021 12:49 ]
Mijn synology 1815+ is een paar dagen geleden uitgevallen en gaat heel soms voor 10-15 seconden aan en dan weer gelijk uit.
De feiten:
- 1815 + gekocht in 2016 en in 2018 door synology omgeruild voor een vervangend exemplaar vanwege een probleem met de befaamde Atom C2000 bug.
- het vervangende exemplaar kwam al met een weerstand gesoldeerd op het mobo als fix voor de c2000 bug.
De genomen acties:
- gegoogled.
- ander geheugen geprobeerd.
- nieuwe 100 ohm weerstand gesoldeerd.
- nieuwe powersupply geprobeerd.
- met en zonder HD’s proberen te bootsen.
- ander stopcontact geprobeerd.
- cmos batterij vervangen.
Het probleem blijft.
Iemand toevallig een gouden tip wat ik nog kan proberen voordat ik hem in de kliko gooi ?
De feiten:
- 1815 + gekocht in 2016 en in 2018 door synology omgeruild voor een vervangend exemplaar vanwege een probleem met de befaamde Atom C2000 bug.
- het vervangende exemplaar kwam al met een weerstand gesoldeerd op het mobo als fix voor de c2000 bug.
De genomen acties:
- gegoogled.
- ander geheugen geprobeerd.
- nieuwe 100 ohm weerstand gesoldeerd.
- nieuwe powersupply geprobeerd.
- met en zonder HD’s proberen te bootsen.
- ander stopcontact geprobeerd.
- cmos batterij vervangen.
Het probleem blijft.
Iemand toevallig een gouden tip wat ik nog kan proberen voordat ik hem in de kliko gooi ?
Hier helaas niet. Die heb ik ook geprobeerd.Ben(V) schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:49:
[...]
@netvista
Heb je de batterij ook los gehad? Even de systeemklok van de spanning af en kijken of dat soelaas biedt?
Wanneer een systeem snel weer uit gaat dan denk ik in beginsel aan de voeding. Maar wellicht dat er in dit geval een stukje programmatuur in de hardware zit die het systeem uitzet?
Heb je de batterij ook los gehad? Even de systeemklok van de spanning af en kijken of dat soelaas biedt?
Wanneer een systeem snel weer uit gaat dan denk ik in beginsel aan de voeding. Maar wellicht dat er in dit geval een stukje programmatuur in de hardware zit die het systeem uitzet?
Nog vergeten te melden idd. De batterij gaf nog maar 1 volt en was dus leeg. Dus die is ook vervangen. Systeemklok is dus van de spanning af geweest voor een paar uur.FrankHe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:09:
@netvista
Voeding was inderdaad 1 van de verdachte componenten en die heb ik dan ook vervangen , maar ook dat bleek geen oplossing helaas.
Verwacht je dat rsync helemaal niet werkt bij Hyper Backup in DSM 7? Dat zou niet zo moeten zijn namelijk.. Ik draai iedere nacht 2 backups naar een rsync server en dat werkt zonder problemen.Ben(V) schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:49:
[...]
Denk dat de rsync van hyperbackup gewoon niet werkt.
Bij het aanmaken van een rsync hyperbackup task wel dat hij de server kan vinden maar bij de volgende stap zegt hij dat hij geen antwoordt krijgt van de rsync server.
Ok, dan kun je die afstrepen.netvista schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Nog vergeten te melden idd. De batterij gaf nog maar 1 volt en was dus leeg. Dus die is ook vervangen. Systeemklok is dus van de spanning af geweest voor een paar uur.
Voeding was inderdaad 1 van de verdachte componenten en die heb ik dan ook vervangen , maar ook dat bleek geen oplossing helaas.
Lastig dit. Ik weet niet precies wat er nog meer een 'geforceerde' shutdown kan veroorzaken. Misschien is de VRM van de CPU wel defect? En zit er een een of ander circuit dat het systeem uitschakelt wanneer de VRM niet de juiste spanning aanlevert?
Excuses voor wellicht een domme vraag; ik ben namelijk helemaal nieuw en groen in Synology...
Ik wil graag dat er dagelijks een image (systeemkopie) van mijn PC's wordt gemaakt die dan naar de NAS weggeschreven worden. Na wat zoekwerk zou ik daar Synology Drive Server en Drive Client moeten kunnen gebruiken.
Ik heb Drive Server op de NAS geïnstalleerd en ik heb op mijn PC de Drive Client geïnstalleerd. Nu wil ik een nieuwe backuptaak maken maar ik kan in de Client mijn C:\ niet selecteren. Wel alleen de eronder hangende mappen en de twee andere partities. Maar ik wil alleen de C:\ partitie kunnen selecteren maar de balk is uitgegrijst. Zie afbeelding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VwH03ukXNJWMNGlWcitRFrfp.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MLindGURJt2yS0yfLWQJxqcd.jpg?f=user_large)
Wat doe ik verkeerd?
Ik wil graag dat er dagelijks een image (systeemkopie) van mijn PC's wordt gemaakt die dan naar de NAS weggeschreven worden. Na wat zoekwerk zou ik daar Synology Drive Server en Drive Client moeten kunnen gebruiken.
Ik heb Drive Server op de NAS geïnstalleerd en ik heb op mijn PC de Drive Client geïnstalleerd. Nu wil ik een nieuwe backuptaak maken maar ik kan in de Client mijn C:\ niet selecteren. Wel alleen de eronder hangende mappen en de twee andere partities. Maar ik wil alleen de C:\ partitie kunnen selecteren maar de balk is uitgegrijst. Zie afbeelding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VwH03ukXNJWMNGlWcitRFrfp.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MLindGURJt2yS0yfLWQJxqcd.jpg?f=user_large)
Wat doe ik verkeerd?
Synology drive is niet bedoeld om een systeemimage te maken (op zichzelfstaand is het eigenlijk niet eens een backup oplossing). Synology drive moet je vergelijken met dropbox, onedrive en google drive.Ferret schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:07:
Excuses voor wellicht een domme vraag; ik ben namelijk helemaal nieuw en groen in Synology...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat doe ik verkeerd?
Ik geloof niet dat Synology een tool heeft om een systeemimage te maken, maar je kunt natuurlijk wel een oplossing als veeam endpoint backup gebruiken om via SMB je image te maken.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).