Gisteren deze voor de eerste maal laten rondrijden, leuk ding

. Duurde wel even om hem correct in te stellen via de app (verbinding werd geregeld verbroken), maar uiteindelijk is alles gelukt. Singapore Server is echt wel noodzakelijk, ook al zegt de app dat je die in de VS moet gebruiken. Daarna relatief snel de Engelse voice pack erop kunnen zetten, samen met de laatste firmware.
Eerste rondje ging vlot, het dock werd gemakkelijk gevonden. Enkel als ik de robot (Mihoen genaamd) via de remote control te ver van z'n dock verplaats, raakt hij helemaal de kluts kwijt. Kaartje klopt aan geen kanten en hij raakt ook niet meer vanzelf terug. Misschien is de indeling van m'n woonkamer gewoon te moeilijk

.
Hier ook wel last van een soort 'tikkend' geluid dat op variabele ogenblikken opduikt. Zou blijkbaar iets te maken hebben met het opvangbakje dat iets té los zit en over sommige types vloer sleept. Bij sommige mensen gaat dit vanzelf weg, anderen moeten blijkbaar een soort glijmiddel over de slepende rand doen

. We zien wel.
Ook misschien handig voor wie wil overschakelen: vroeger had ik een Neato Signature XV-toestel, waar ik altijd erg tevreden over was. Na het derde nieuwe batterijpack heeft het LCD scherm het begeven, waardoor het toestel nu vrijwel onbruikbaar is (geen timer, geen meldingen, geen instellingen, ...). Een nieuwe Neato maakt je al snel 700 euro lichter, dus was het tijd om goedkopere alternatieven op te zoeken... Hallo Xiaomi!
Ter vergelijking is de Xiaomi een stuk stiller (zelfs op de 'balanced'-modus -behalve het tikkend geluid uiteraard-) en kan deze beter het vuil van de randen halen (door de extra zijborstel). Een oordeel over de reinigingsresultaten kan ik pas vormen na enkele dagen testen. Wel heb ik de indruk dat Neato iets voorzichtiger is, de Xiaomi vliegt soms nogal lomp tegen (donkere) voorwerpen aan. Maar aan de andere kant: Xiaomi negeert mooi de eetbakken van m'n kat, terwijl Neato vrijwel altijd over de bakken heen probeerde te rijden... Xiaomi heeft ook een grotere en gevoeligere bumper, dus de kans op schade aan je meubels is even klein als met het Neato toestel.
Eerste indruk is zeer positief, eens je het aan de praat krijgt. De aanwezige features (gegenereerde kaart, afstandsbediening, gesproken feedback, ...) zijn indrukwekkend. Voorlopig een dikke aanrader dus

.