SnowDude schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:36:
[...]
Dan verschillen we daar behoorlijk van mening. Het is geen misbruik maar gebruik. En er is bijna niemand in de 2e kamer die er echt wat aan wil doen. Ja voor de bühne schreeuwen ze moord en brand maar puntje bij paaltje doen ze niets.
Zolang ze het niet willen oplossen beschouw ik het als mijn plicht om de grenzen op te zoeken
Dat het niet strafbaar is, maakt het niet meteen goed. Je maakt wel degelijk misbruik van de regels. We stellen dat je X bedrag betaald voor de aanschaf en daar een Y bedrag aan BTW over betaalt. Ga je bepaalde acties doen om niet Y maar Z (minder) betalen, dan is dat niet wat we hebben afgesproken. Inmiddels houdt de begroting rekening met het feit dat wat je instelt niet automatisch x 17 miljoen is en het bedrag wat binnenkomt.
Je hebt verder dezelfde instelling als mijn vader op dit vlak. Die vind ook dat ie alles mag, zonder na te denken over de consequenties. Nogmaals: het is egoïstisch. Niet strafbaar.
Leuke poging, maar je reactie hoort dan weer in het race-topic

Zahariac schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:36:
[...]
HAM is totaal niet mijn favoriete rijder. Verre van dat. Maar ik snap die haat nooit op mensen met veel geld die wat vage constructies toepassen. Dat doet elk groot beursgenoteerd bedrijf. Maar als persoon is het ineens fout. Juist door die constructies loopt er heel geld via Nederland. Wees er juist blij mee, scheelt de Nederlandse burger weer belasting.
Dus omdat bedrijven het doen is het ineens niet fout? Nee, daar is het OOK fout bij. Maar we zijn het aan het accepteren omdat bedrijven in de globalisering geen probleem hebben om dan maar naar een land te gaan waar ze net zo weinig belasting betalen. John Oliver had er een leuk stukje over hoe in de VS verschillende staten aan concurrentie doen, maar uiteindelijk er alleen maar geld op toeleggen.
YouTube: Economic Development: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)
Uiteindelijk hoort iedereen een bepaald percentage aan belasting te betalen over zijn hele inkomen en uitgaven. Dat je daaronder gaat zitten is sociaal acceptabel geworden, maar zeker niet de bedoeling toen we de regels zijn gaan opstellen.
En je doet alsof rijken helemaal niets betalen, dat is natuurlijk niet waar.
Niet niets, maar wel te weinig. Juist doordat ze zoveel omsluizen zitten we met veel problemen bij de overheid. Scholen in financiële problemen, ziektekosten die steeds duurder worden, kwaliteit van onderwijs wat achteruit gaat, wegbezuinigen politie, etc. Hoe je het ook wend of keert, doordat we allemaal op zoek zijn naar minder belastingdruk is het er allemaal niet beter op geworden.
Dat sommigen het al niet meer moreel verwerpelijk vinden, geeft al aan hoe ver we gezonken zijn.
Het recht? Oh die is nieuw? Staat die onder de vrijheid van meningsuiting? "Gij heeft het recht alles eraan te doen om zo min mogelijk belasting te betalen, zodat we als gemeenschap niet genoeg geld hebben om overheidstaken uit te voeren". Zoiets? Pffff. Nogmaals het is niet strafbaar omdat politici er net zo hard aan mee doen en bedrijven er veel voor lobbyen, maar dat maakt het niet meteen goed. Ja je kunt met 200kmh over een dijk rijden, maar dat betekend niet dat je het moet doen of dat als je het doet je niet toevallig een meisje van 18 dood rijdt omdat je de auto niet onder controle had. Want ja, je werd niet geflitst dus er was geen bewijs en zonder bewijs geen zaak. Of is dat ineens wel fout?
Dus omdat de politiek verzaakt (mede door lobbyen of eigen belangen) om belasting loopholes te sluiten, moeten we er maar misbruik van maken? Leuke redenatie, maar nog steeds moreel verwerpelijk.
Daar gebruik van maken vind ik compleet normaal. Als het uit kan doe ik hetzelf ook namelijk. Alleen met 2x modaal schiet dat niet zo op

[edit]
andere discussie, ja ik vind in NL de belastingdruk voor de midden en hoge inkomens veel te hoog.
Mag je vinden, maar dat betekend niet dat je dan maar minder moet gaan betalen. Ja het is jammer om te zien dat er zoveel geld wegstroomt, maar die percentages blijven zo hoog als we telkens dit soort acties maar door de vingers gaan zien.
Weet je hoeveel de belastingdruk per persoon in Nederland omlaag kan als iedereen (en bedrijven) de belasting betaalt van wat we hebben afgesproken? Dan kan het terug naar 20% voor iedereen, me dunkt.
[
Voor 25% gewijzigd door
Martinspire op 07-11-2017 10:54
]