Tja, is het nieuwe reglement of de V6 nu zo slecht?
Ik noem die motoren nog wel eens gekscherend "stofzuigers", want zo klinken ze een beetje. Zeker die van Ferrari is echt hopeloos. Honda is best aardig, maar ja, dat is Honda.

Renault is iets beter dan Mercedes, maar beiden hebben wel enige potentie. Zeker bij de Mercedes hoor je nog wel eens dat er wat in zit. Helaas schakelen ze altijd bij dat punt waardoor je er niks aan hebt. Renault is ietsje beter daarin. Maakt verder niet uit omdat motorgeluid niet het fundamentele probleem van de F1 is, meer een bijzaak om fundamentele problemen te maskeren.
We krijgen dus een nieuwe V6, zonder MGU-H, met een grotere en gestandaardiseerde batterij die de coureur zelf kan gebruiken naar eigen inzicht. Daar ben ik het mee eens. Wat je tegenwoordig voor vermogen kan halen uit een V6 met moderne technieken is ongelofelijk. Dat is ook de trend voor veel auto's. Minder maar veel efficiëntere blokken die brandstof besparen. Combineer dit met veel versnellingen voor een efficiënte aandrijving. De F1 is hier niet anders in.
Het fundamentele probleem met de F1 en de V6 is niet de motor zelf, of dat onding van een MGU-H, maar de kunstmatige limiet op brandstof. Dit jaar ging het ondanks protest van Mercedes van 100KG per race naar 105kg per race. Heb je ook nog de limiet dat je maar 100kg/h mag verbranden. Die is relevant voor kwalificatie, niet voor de race. In een race zitten ze constant brandstof te besparen, waardoor die motoren ook niet oplopen qua toerental. Dan krijg je inderdaad een optocht. Precies wat Mercedes wil want die ontwerpen hun auto's om het snelste te zijn over een rondje, en niet om mee te races. Nee, gewoon vooraan, en vooraan blijven. Doodsaai, behalve dit seizoen waar ze het moeilijk hadden omdat de andere teams inlopen.
Ik zou een groot voorstander zijn van de limiet verhogen naar ongeveer 150kg/h. De meeste races duren ongeveer anderhalf uur, dus dan kan je flink doortrappen zonder je zorgen te maken over brandstof. Kunnen de toerentallen ook omhoog voor geluid.
Dit zal alleen een ander probleem met zich meebrengen, namelijk de motoren zelf. Die dingen zijn bedoeld voor korte sessies vol gas, en vooral veel cruisen zodat ze niet oververhit raken of zichzelf voortijdig slopen. Ergo, te licht gebouwd voor piekprestaties. Meer brandstof erbij kan dus ook niet zomaar want dan krijg je dat teams het negeren, Mercedes nog dominanter wordt omdat hun motoren het wel aankunnen, of heel erg veel ploffende motoren. Waarschijnlijk een combinatie van al deze drie...
Dat is ook een reden waarom de minder motorenregels hartstikke dom zijn, tot het punt dat Mercedes erop tegen lijkt, terwijl die er voordeel uit kunnen halen met hun veel betrouwbaardere motoren. Je gaat met een vermindering alleen maar bereiken dat er minder brandstof per race verbrand zal worden, waardoor ze langzamer worden. Dat zal het veld dichterbij elkaar brengen, daarom is Mercedes ook tegen. Die willen gewoon weg kunnen rijden en geen enkele moeite hoeven doen om te winnen.
Ook zullen de kosten per motor stijgen want het effect van economische schaalvergroting verminderd. Veel liever zie ik dat er meer motoren per seizoen gebruikt mogen worden, en dat de brandstoflimiet omhoog gaat. Dan krijg je hogere toeren en actie.
Eigenlijk ben ik het dus wel redelijk eens met de verandering, hoewel ik het liever eerder zou zien en nog wat scherper. Schrap DRS ook gewoon. Desnoods compenseer je met een nog grotere batterij voor extra vrijheid voor de courreur om deze op te laten en te gebruiken voor een inhaalactie. Het liefst zou ik per 2019 al 150kg/h zien, geen MGU-H en een grotere batterij. Helaas zullen motoren dan niet klaar zijn, waardoor we nog even zitten met wat we nu hebben.
Gelukkig hebben we Max nog die in staat is om de gebrekkige DRS/batterij en motor te gebruiken om alsnog in te halen.
Het kan alleen heel veel beter, met V6 hybride motoren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.