[F1] Seizoen 2017 - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 71 Laatste
Acties:
  • 402.955 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

We kunnen weer! Kudos @nachtnet

[F1 2017] Race 12 - GP van België

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 22-08-2017 08:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Renault stiekem toch dingen in de pijplijn? O-)
https://www.motorsport.co...-at-spa-and-monza-943275/
“Spa and Monza will see new software and hardware updates,”

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2017 09:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, maar zoals ik het lees verwachten ze weinig performance gain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:08

Oekol

waka waka hey hey

Vandaag naar het Louwman Museum met de McLaren F1 expositie! Zin innnnn

(door tip van iemand hier op 't forum!)

https://www.louwmanmuseum.nl

[ Voor 17% gewijzigd door Oekol op 22-08-2017 10:33 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:16

Martinspire

Awesomeness

MikeyMan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:53:
[...]

Ja, maar zoals ik het lees verwachten ze weinig performance gain.
Als ze betrouwbaarheid verhogen en de hardware beter benutten, dan kan dat alsnog een gain leveren. Of op zijn minst een hoger gemiddelde met minder momenten waarop ze hem terug moeten schroeven.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 16:03
Komt net binnen op de bloomberg:
(ONE) FERRARI: Renewal of the agreement between Scuderia Ferrari and Kimi Raikkonen

+------------------------------------------------------------------------------+

FERRARI: Renewal of the agreement between Scuderia Ferrari and Kimi Raikkonen
2017-08-22 10:16:03.952 GMT

Ferrari N.V. (NYSE/MTA: RACE) announces that Scuderia Ferrari has renewed its technical and racing agreement with Kimi Raikkonen. The Finnish driver will therefore race for the Maranello team in the 2018 Formula One World Championship.
bron

[ Voor 12% gewijzigd door DJTimo op 22-08-2017 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6OgZ8eSPOKi13wco7hbxmbzY/full.jpg?nohitcount=1
Afgelopen weekend binnengekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
DJTimo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:35:

[...]

bron
Lol en zo lees je dat Ferrari tegenwoordig eigenlijk een Nederlands bedrijf (de holding dan) is ;)

Maar goed voor Kimi in ieder geval. Begint er steeds meer op te lijken dat komende winter saai gaat worden qua transfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:10
frankyboy707 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:52:
[...]

Lol en zo lees je dat Ferrari tegenwoordig eigenlijk een Nederlands bedrijf (de holding dan) is ;)

Maar goed voor Kimi in ieder geval. Begint er steeds meer op te lijken dat komende winter saai gaat worden qua transfers.
Zal wel met een brievenbus te maken hebben :P

Maar leuk voor RAI, betekend dit dat VET ook nog een jaartje blijft?

En we gaan door.

Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/headlines/2017/8/supersofts-the-fashionable-tyre-choice-for-italy/_jcr_content/articleContent/image.img.jpg/1503400745657.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Jasphur op 22-08-2017 13:50 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:16

Martinspire

Awesomeness

[...]

bron
Erg jammer. Van mij mag ie de komende race al weg gaan. Duidelijk te lang blijven hangen en kan al jaren zijn vorm van enkele jaren geleden niet eens meer terug krijgen. Al 2 (bijna 3) jaar achter elkaar van Vettel verliezen, van Alonso verliezen, was beter dan Grojean maar die was nog vrij onbesuist en voor zijn sebattical was ie ook nog even een jaartje van Massa aan het verliezen, waarbij de enige highlight zijn WDC is sinds 2007. Als Massa dit jaar blijft, slaat ie ook een modderfiguur. Het blijft zo jammer, want als Kimi niet weggaat, blijft komende winter het hele zootje gewoon weer op slot zitten.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Leuke video van Jon Olsson en regerend F1 Kampioen Nico Rosberg :)

YouTube: THE FASTEST YOUTUBER IN THE WORLD! I Nico Rosberg I | VLOG² 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Met zijn RB pet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:17

[...]

bron
Weekje te vroeg, of zou Ferrari het echt belangrijke nieuws voor Monza bewaard hebben.
VET zal dan volgende week tijdens Monza aangekondigd worden.

Silly Season wordt dan een heel beperkt seizoen.
ALO gaat waarschijnlijk gewoon bij McL blijven.
MAS blijft bij Williams.
PAL & WEH moeten op zoek naar een ander tijdverdrijf.
Open is alleen of KVY plaats moet maken voor GAS
En open is wie het stoeltje van WEH gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

nachtnet schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:03:
..
Het blijft natuurlijk nog wel een beetje onzeker maar wel waarschijnlijk wie daarvoor in de plaats komt.
Alleen al aan PR kunnen ze hem bekostigen volgens mij en gegarandeerd meer punten.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
nachtnet schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:03:
[...]

Weekje te vroeg, of zou Ferrari het echt belangrijke nieuws voor Monza bewaard hebben.
VET zal dan volgende week tijdens Monza aangekondigd worden.

ALO gaat waarschijnlijk gewoon bij McL blijven.
MAS blijft bij Williams.
Stoeltje van WEH gaat dan naar een Ferrari talent vermoed ik? Leclerc of Giovinazzi.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
McL bevestigd dat VAN ook ion 2018 in de McLaren blijft rijden.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DH5_6Y5WsAAl-fu.jpg
http://www.mclaren.com/fo...018-announcement-3165489/

Ik zie ook berichten dat met de hulp van Illmore de Honda op de DYNO veel belovende resultaten laat zien.
http://f1news.autoroad.cz...-tim-rozhodovani-mclarenu (Tsjechisch)

[ Voor 21% gewijzigd door nachtnet op 23-08-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 21:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

XyritZz schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Stoeltje van WEH gaat dan naar een Ferrari talent vermoed ik? Leclerc of Giovinazzi.
Wat ik me dan afvraag: de motor van 2016. Wordt die dan nog extra gemaakt of gebruiken ze die die vorig jaar zijn overgebleven? ☺️

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nachtnet schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:04:
Ik zie ook berichten dat met de hulp van Illmore de Honda op de DYNO veel belovende resultaten laat zien.
http://f1news.autoroad.cz...-tim-rozhodovani-mclarenu (Tsjechisch)
Het Honda dyno verhaal is ook gewoon in het engels te vinden:
https://www.motorsport.co...-gets-ilmor-boost-943641/

:) voor de mensen waar het Tsjechisch wat roestig is :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@pjottum Dat zou alleen voor 2017 nog gelden. In 2017 rijdt sauber nog met 2016 motoren. Die zullen eind vorig seizoen deels nieuw voor Sauber gemaakt zijn. (en vermoedelijk ook uit de ongebruikte reserve voorraad van HAAS & Ferrari gekomen zijn.) Ik vermoed dat Ferrari die gewoon in het magazijn heeft/had staan.

@YakuzA Dat kan ook.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:50
Ik weet niet of het hier al vermeld is, maar VAG zou aangegeven hebben geen toekomst in F1 te zien, niet voor hunzelf, niet voor de sport in het algemeen.
Kans is nu dus vrijwel 0 dat VAG erin zal stappen (enige die ik nog een kans had gegeven).

VAG geeft aan dat het 1. veel, veel te duur is. 2. geen toekomst visie, 3. circuits worden onbetaalbaar voor de eigenaren en etc.

Oftewel, de F1 moet op de schop qua onmenselijke bedragen of het is in de ogen van VAG een stervende sport.
Wel vinden ze de MotoGP op elk gebied veel beter, qua show, qua onkosten, qua alles. Maar dat is natuurlijk niet vreemd, daar waar ze eigenaar zijn van Ducati en die het zeer goed doen op dat gebied. Maar hoe ik het op steeds meer forums (buiten tweakers.net) lees, beginnen steeds meer oude F1 fans over te stappen op de MotoGP sport. Dus de mening van VAG wordt (helaas voor mij, en sommige andere) door een heel groot deel van de (oud) F1 fans ondersteund.

Dan komt ook weer de vraag hoe het met Mercedes zal gaan, daar waar hun fabrieksteam extreem veel verlies maakt elk jaar, voor dat ''beetje'' promotie/reclame materiaal is dat ook gewoon wachten totdat ze eruit gaan..

Tenzij, de kosten van de F1 flink, flink omlaag gaan anders zie ik VAG nog weleens gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:16:
Ik weet niet of het hier al vermeld is, maar VAG zou aangegeven hebben geen toekomst in F1 te zien, niet voor hunzelf, niet voor de sport in het algemeen.
Kans is nu dus vrijwel 0 dat VAG erin zal stappen (enige die ik nog een kans had gegeven).

VAG geeft aan dat het 1. veel, veel te duur is. 2. geen toekomst visie, 3. circuits worden onbetaalbaar voor de eigenaren en etc.

Oftewel, de F1 moet op de schop qua onmenselijke bedragen of het is in de ogen van VAG een stervende sport.
Wel vinden ze de MotoGP op elk gebied veel beter, qua show, qua onkosten, qua alles. Maar dat is natuurlijk niet vreemd, daar waar ze eigenaar zijn van Ducati en die het zeer goed doen op dat gebied. Maar hoe ik het op steeds meer forums (buiten tweakers.net) lees, beginnen steeds meer oude F1 fans over te stappen op de MotoGP sport. Dus de mening van VAG wordt (helaas voor mij, en sommige andere) door een heel groot deel van de (oud) F1 fans ondersteund.

Dan komt ook weer de vraag hoe het met Mercedes zal gaan, daar waar hun fabrieksteam extreem veel verlies maakt elk jaar, voor dat ''beetje'' promotie/reclame materiaal is dat ook gewoon wachten totdat ze eruit gaan..

Tenzij, de kosten van de F1 flink, flink omlaag gaan anders zie ik VAG nog weleens gelijk krijgen.
Niet dat ik je niet geloof :P Maar toch zie ik graag een (of meerdere) officiële bron.

En persoonlijk als dit echt de rede is van VAG vind ik dat ze nogal vroeg zijn met hun besluit. Liberty is pas net eigenaar en heeft ook al verteld dat ze de sport graag betaalbaarder willen maken. Maar dit kost tijd en de contracten/beslissingen die nog met Bernie gemaakt zijn, zijn pas na volgend seizoen (dacht ik) van de baan. Ik kijk geen MotoGp want ik heb niet zoveel met die tweewielers dus ik heb geen mening over de opzet daarvan, maar geef Liberty even de kans hun plannen te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Jasphur schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Niet dat ik je niet geloof :P Maar toch zie ik graag een (of meerdere) officiële bron.

En persoonlijk als dit echt de rede is van VAG vind ik dat ze nogal vroeg zijn met hun besluit. Liberty is pas net eigenaar en heeft ook al verteld dat ze de sport graag betaalbaarder willen maken. Maar dit kost tijd en de contracten/beslissingen die nog met Bernie gemaakt zijn, zijn pas na volgend seizoen (dacht ik) van de baan. Ik kijk geen MotoGp want ik heb niet zoveel met die tweewielers dus ik heb geen mening over de opzet daarvan, maar geef Liberty even de kans hun plannen te realiseren.
Even de grote F1 sites afgaan, stond er gisteren of eergisteren op :D

PS er werd gesproken namens VW, niet namens VAG :D

Liberty kan veel zeggen, in NL hebben ze de eerste zetten al volledig fout neergezet met hun Ziggo only ellende. Hoewel ik daar geen last van heb als Ziggo klant, wel veel andere mensen die voorheen lekker naar de F1 konden kijken, kunnen dat nu plots niet meer. Wel kunnen ze genieten van MotoGP, daar waar iedereen zonder extra kosten het kan bekijken (zolang je een willekeurig tv abonnement hebt).

Ik volg de MotoGP ook (nog) niet, maar hoe ik de verhalen van iedereen lees en hoor zou het veel leuker moeten zijn om naar te kijken.
Race is daar nooit na 1 ronde zga bepaald, maar meestal wordt die pas ergens op het einde bepaald. Althans, hoe ik het overal lees :D
Waarschijnlijk, doordat ik zelf geen motorrijder ben lijkt het mij ook niet zo interessant. Maar ik ga het weleens een kans geven :D

[ Voor 35% gewijzigd door LopendeVogel op 23-08-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Ik kom het precies andersom tegen, VAG (Porsche) die richting de F1 zou kunnen/willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/07jVLNrc43DyYvWNuO05BqPW/full.png

maar je doelt op dit interview met een volkswagen motorsport baas. http://en.f1i.com/news/27...-boss-takes-apart-f1.html

Met daarbij de reacties dat het erop lijkt alsof VAG de regels voor post-2020 in haar voordeel wil beinvloeden.

[ Voor 9% gewijzigd door nachtnet op 23-08-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
nachtnet schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:32:
[...]

Ik kom het precies andersom tegen, VAG (Porsche) die richting de F1 zou kunnen/willen.
[afbeelding]

maar je doelt op dit interview met een volkswagen motorsport baas. http://en.f1i.com/news/27...-boss-takes-apart-f1.html
Ja zekers, zoek maar op Lamborghini dan zie je dezelfde reacties, of Ford, Fiat, Opel, elke fan van een bepaald merk geeft wel aan dat hun merk naar de F1 komt. Nog net geen Yamaha fan die het roept haha :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Hier een van de nieuwssite

https://www.autosport.com...dangerous-path-with-costs

En er word meer gesproken over de kosten in het algemeen (en dat dat een rede is dat VW niet instapt) en dat er snel iets moet veranderen.

In principe is dat 'oud' nieuws. Ik geloof echt wel dat Liberty weet dat dit een mega agenda-item is. En ik geloof ook echt wel dat Liberty met man en macht bezig hier iets aan te doen. Maar dit zijn dingen die gewoon niet zo gemakkelijk te veranderen zijn. Ik kan mij voorstellen dat contracten die nu in het voordeel zijn van bepaalde mensen (weet even niet wie) niet worden vernietigd voor de einddatum van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Jasphur schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:33:
[...]

Hier een van de nieuwssite

https://www.autosport.com...dangerous-path-with-costs

En er word meer gesproken over de kosten in het algemeen (en dat dat een rede is dat VW niet instapt) en dat er snel iets moet veranderen.

In principe is dat 'oud' nieuws. Ik geloof echt wel dat Liberty weet dat dit een mega agenda-item is. En ik geloof ook echt wel dat Liberty met man en macht bezig hier iets aan te doen. Maar dit zijn dingen die gewoon niet zo gemakkelijk te veranderen zijn. Ik kan mij voorstellen dat contracten die nu in het voordeel zijn van bepaalde mensen (weet even niet wie) niet worden vernietigd voor de einddatum van het contract.
Oa, ook f1today (die ik liever niet vermeld, maar daar had ik het gelezen, en later inderdaad ook op de site die jij geeft).

Maar dat was inderdaad het stuk tekst van VW die ik gelezen had, oftewel een no-go ( met nog een hele, hele kleine kans maar goed, ga er maar vanuit dat ze er niet in zullen stappen ).

Natuurlijk, stel er is 0,0001% kans dat ze toch erin komen, dan zul je wel weer sommige mensen geruchten zien verzinnen waarom die 0,0001% kans eigenlijk 101% kans zou moeten zijn. Echter zul je die reacties als een korreltje rijst moeten nemen :D

Liberty denkt aan 1 ding: geld verdienen, zie het in oa Nederland. Ze zetten het achter een betaald kanaal, tenzij je Ziggo hebt.
MotoGP? Gewoon op een publieke zender die iedereen zonder extra kosten kan kijken, of je nu KPN, XS4ALL, Telfort of Ziggo klant bent, niemand hoeft er extra voor te betalen.
Dus of Liberty het allemaal zo goed wilt doen? Het begin verteld 100% het tegenover gestelde, eerste wat ze doen is het voor de thuiskijkers duurder/onmogelijk maken.

Persoonlijk en helaas, zie ik eerder Mercedes de F1 verlaten dan dat er een nieuwe fabrikant bijkomt. Vanuit Liberty komt het bij mij over alsof ze snel even een pak geld willen verdienen en er daarna weer uitstappen met alle gevolgen van dien. VW zal heus wel hun onderzoeken gedaan hebben, hun gesprekken gehad hebben en etc. Conclusie: F1 wordt het niet.

[ Voor 22% gewijzigd door LopendeVogel op 23-08-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Voor wat het waard is, maar ik neem de reactie en uitspraken van VAG ook met een korrel zout. Politiek zit altijd onder dit soort uitspraken. (beinvloeden van (toekomstige) regelgeving is uiteindelijk ook politiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
nachtnet schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:44:
Voor wat het waard is, maar ik neem de reactie en uitspraken van VAG ook met een korrel zout. Politiek zit altijd onder dit soort uitspraken. (beinvloeden van (toekomstige) regelgeving is uiteindelijk ook politiek)
Maar, waar liegen ze dan? Ze noemen 1 voor 1 feiten, geen geruchten of verzinsels.
1. het klopt dat het te duur is voor circuits houders (je ziet niks anders dan dat soort berichten namens de eigenaren van bepaalde circuits, het is onbetaalbaar. Hoe vaak hebben wij wel niet geklaagd over het feit dat grote en mooie circuits gestopt zijn of waarschijnlijk zullen stoppen omdat het te duur is en teveel schulden oplevert?)
2. het klopt dat er meer dan 1500 mensen aan 2 Mercedes auto's werken, het klopt dat die werknemers het niet gratis doen
3. het klopt dat de sport te duur en te moeilijk wordt
4. het klopt dat VW geen dik, dik verlies wilt maken voor een beetje reclame materiaal
5. het klopt dat grote sponsoren weggaan en er weinig-geen grote/bekende sponsoren erin stappen
elk punt die ze aanhalen, het klopt en zijn gebaseerd op feiten.

Ps. ik vind het ook niet leuk nieuws hoor, maar indien voor mij iets niet leuk is ga ik het niet ontkennen.
Ik ben een roker en ik geef ook toe dat het slecht is, ik ga niet zeggen dat het niet klopt en het juist goed is.

Want zeg eerlijk, indien wij (tweakers) een groep erin zagen stappen, dan was de kans groot dat we aan VAG dachten (audi, vw, porsche of wat dan ook). Indien hun het al niet aandurven wegens tientallen redenen, hoe moet een ander het gaan doen?
Maar again, het is VW wat het zegt.. Wie weet wat Audi of Porsche besluit, hoewel ik denk dat die zich aan zullen sluiten bij hun moeder; VW.

[ Voor 19% gewijzigd door LopendeVogel op 23-08-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
1. Niet het pakje aan van VAG. Dat is onderdeel van oude afspraken tussen FOM en circuits En zal door Liberty invulling krijgen. Als er maar een kalender met races is.
2. bekende kosten die niet ineens nieuw zijn. Die teams draaien al langere tijd op veel duur personeel.
3. complexe eisen aan de techniek. Zonder die complexe eisen zouden Mercedes & renault niet eens in de F1 meedoen. (hybride techniek) F1 is uithangbord voor constructeurs (lees: techniek)
4. Geldig argument, maar een eigen keuze.
5. Heineken, BWT, zijn recent in de F1 ingestapt.(wie zijn er weggegaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

Oa, ook f1today (die ik liever niet vermeld, maar daar had ik het gelezen, en later inderdaad ook op de site die jij geeft).

Maar dat was inderdaad het stuk tekst van VW die ik gelezen had, oftewel een no-go ( met nog een hele, hele kleine kans maar goed, ga er maar vanuit dat ze er niet in zullen stappen ).

Natuurlijk, stel er is 0,0001% kans dat ze toch erin komen, dan zul je wel weer sommige mensen geruchten zien verzinnen waarom die 0,0001% kans eigenlijk 101% kans zou moeten zijn. Echter zul je die reacties als een korreltje rijst moeten nemen :D

Liberty denkt aan 1 ding: geld verdienen, zie het in oa Nederland. Ze zetten het achter een betaald kanaal, tenzij je Ziggo hebt.
MotoGP? Gewoon op een publieke zender die iedereen zonder extra kosten kan kijken, of je nu KPN, XS4ALL, Telfort of Ziggo klant bent, niemand hoeft er extra voor te betalen.
Dus of Liberty het allemaal zo goed wilt doen? Het begin verteld 100% het tegenover gestelde, eerste wat ze doen is het voor de thuiskijkers duurder/onmogelijk maken.

Persoonlijk en helaas, zie ik eerder Mercedes de F1 verlaten dan dat er een nieuwe fabrikant bijkomt. Vanuit Liberty komt het bij mij over alsof ze snel even een pak geld willen verdienen en er daarna weer uitstappen met alle gevolgen van dien. VW zal heus wel hun onderzoeken gedaan hebben, hun gesprekken gehad hebben en etc. Conclusie: F1 wordt het niet.
Die paywall tv is nog een overblijfsel van Bernie en tv contracten. Liberty heeft al eens gezegd dat ze eens gaan kijken hoe ze op een andere manier F1 op de buis kunnen krijgen. Was volgens mij iets in de trant van sommige races gratis en sommige met betaling oid. Overigens kun je elke race gewoon los kopen via de site van ziggo en is ziggo sport als extra zender pakket te koop bij kpn. Dacht 15 euro pm. Gezien Ziggo van Liberty is verwacht ik niet dat de NOS of Discovery (Eurosport) genoeg geld willen neerleggen om het ons 'gratis' te laten bekijken. Net zoals bepaalde toernooien bij het voetbal.

Wat je opnoemt zijn inderdaad allemaal feiten en daar kunnen we niet omheen. We weten dit en als we Liberty mogen geloven word er aangewerkt. Dat VW dit nog eens extra aankaart en zeggen dat ze niet instappen is voor Liberty denk ik alleen maar meer rede om hard aan de scheve constructies te werken.

Zoals het nu gaat, gaat F1 inderdaad richting afgrond. En ik verwacht dat Liberty dat niet laat gebeuren. Een directeur laat zijn eigen bedrijf toch ook niet failliet gaan, toch? :)

Ik vind de uitspraak van VW gewoon een beetje een rare uitspraak. Alsin: ik doe niet mee want…, ah jullie hebben het aangepast. Ik doe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
nachtnet schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:54:
1. Niet het pakje aan van VAG. Dat is onderdeel van oude afspraken tussen FOM en circuits En zal door Liberty invulling krijgen. Als er maar een kalender met races is.
2. bekende kosten die niet ineens nieuw zijn. Die teams draaien al langere tijd op veel duur personeel.
3. complexe eisen aan de techniek. Zonder die complexe eisen zouden Mercedes & renault niet eens in de F1 meedoen. (hybride techniek) F1 is uithangbord voor constructeurs (lees: techniek)
4. Geldig argument, maar een eigen keuze.
5. Heineken, BWT, zijn recent in de F1 ingestapt.(wie zijn er weggegaan?)
Uiteraard, VW bedoelt ermee: indien de sport zelf weinig toekomst heeft, waarom in iets stappen wat een aflopende zaak is?
Althans, zo is hoe hun het zien en qua argumenten gebruiken ze ontiegelijk veel feiten die niemand kan ontkennen.
Dat sommen ze op ( + vast nog wel een hele lading meer wat intern besproken is) en de conclusie is uiteindelijk: nowp, F1 wordt het niet.

MAAR, alles draait om de kosten (euro's)
Circuits kunnen het niet meer betalen, sponsoren zien er geen brood meer in, teams kunnen hun hoofd niet-net wel boven water houden en etc. Dit zijn geen voortekenen van iets geweldigs, iets moois, maar juist voortekenen van een aflopende zaak.

Ondanks dat ik niks leuk vind van wat VW zegt, kan ik niks, maar dan ook niks ontkennen van wat ze zeggen over de F1.
Dat ontkennen is hetzelfde als dat ik als roker ontken dat het ongezond is, dat is een keiharde feit. Hoe graag ik ook wil zien dat het super gezond voor me zou zijn, het is ongezond.

@Jasphur Dit van Ziggo had voor mij geen koppeling met VW (hoewel die er vast en zeker wel is), maar dat jij zegt dat Liberty het allemaal goedkoper wilt maken (dat zou beter voor nieuwe fabrikanten zijn), echter bewijst de werkelijkheid het tegenover gestelde. Liberty maakt het duurder voor de thuiskijker. Dit heeft niks met een vorige eigenaar te maken, dit heeft alles met Liberty te maken.

Een directeur koopt wel vaker bedrijven op en maakt het later kapot. Dat is tegenwoordig niks vreemds meer :D

[ Voor 12% gewijzigd door LopendeVogel op 23-08-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Je bedoeld dit artikel:
https://www.motorsport.co...s-path-over-costs-943475/
?

Ik zie nergens iets staan over verlies maken van Mercedes?
En verder alleen de melding dat ze op een 'gevaarlijke' weg zijn met de F1 en dat MotoGP dat beter voor elkaar heeft.
Verder heb ik geen idee of die meneer Gobmeier op een positie zit om hier beslissingen over te nemen.

/edit had nog geen F5 gedaan net, dus misschien is het mosterd na de maaltijd :+
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:35:
Je bedoeld hier meneer Bernie E. denk ik.
Sinds Liberty is aangetreden heb ik voor het eerst meneer Chase gezien die doorhad dat je met paywalls alleen maar nieuwe kijkers afschrikt en een kleinere fanbase krijgt.
Mister E. heeft daar nooit scrupules bij gehad en ging alleen voor de doekoe.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 23-08-2017 13:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Je bedoeld dit artikel:
https://www.motorsport.co...s-path-over-costs-943475/
?

En verder alleen de melding dat ze op een 'gevaarlijke' weg zijn met de F1 en dat MotoGP dat beter voor elkaar heeft.
Verder heb ik geen idee of die meneer Gobmeier op een positie zit om hier beslissingen over te nemen.

/edit had nog geen F5 gedaan net, dus misschien is het mosterd na de maaltijd :+
Jongens, gebruik aub google. Mercedes maakt elk jaar tientallen miljoenen euro's verlies. Dit varieert tussen de 20(?) tot 100 miljoen euro verlies (elk jaar is het anders). Dat is niet omdat ze de sport zo super leuk vinden, dat is puur voor reclame materiaal.

Dit is oa ook waarom VW aangeeft de MotoGP ook leuk te vinden, buiten dat het voor alles en iedereen goedkoper is, valt er ook nog daadwerkelijk geld te verdienen. Onkosten voor fabrikanten/teams zijn lager, prijzen in verhouding veel hoger waardoor teams ook daadwerkelijk geld verdienen aan het eind van de streep.

Even de eerste beste link en daar een stukje tekst uit, omtrent Mercedes 2014
In 2014 bedroegen de inkomsten 146,9 miljoen pond en de uitgaven 240 miljoen pond. De uitgaven stegen met liefst 50 miljoen pond doordat het team fors investeerde in de uitbreiding van het aantal FTE. Liefst 765 mensen zijn in dienst van het Formule 1 team van Mercedes.
Nu? 2-3x zoveel mensen in dienst, nog duurdere processen, alles is nog duurder voor de teams. Kan je nagaan, en dat voor een beetje reclame op de buis :D
Inkomsten: 147 miljoen pond
Uitgaven: 240 miljoen pond
Reken je verlies maar uit :D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:10:
Volgend mij maken die ook geen verlies. Als je bij de topteams meedraait kun je als team overleven van het geld dat het oplevert.
Het probleem zit juist bij de teams die niet bij de top zitten en de achterhaalde verdelingen van het prijzengeld en die rare constructies dat sommige teams meer krijgen dan anderen.

Ik denk dat VW zich heel goed realiseert dat meedoen in de F1 alleen zin heeft als je bereid bent er een enorme bak geld in te storten. En zelfs dat is nog geen garantie.
Instappen als motor leverancier in samenwerking met een top team lijkt dan een goede keuze... Tot je Honda ziet worstelen samen met voormalig top team McLaren.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:16:
[...]

Jongens, gebruik aub google. Mercedes maakt elk jaar tientallen miljoenen euro's verlies. Dit varieert tussen de 20(?) tot 100 miljoen euro verlies (elk jaar is het anders). Dat is niet omdat ze de sport zo super leuk vinden, dat is puur voor reclame materiaal.

Dit is oa ook waarom VW aangeeft de MotoGP ook leuk te vinden, buiten dat het voor alles en iedereen goedkoper is, valt er ook nog daadwerkelijk geld te verdienen. Onkosten voor fabrikanten/teams zijn lager, prijzen in verhouding veel hoger waardoor teams ook daadwerkelijk geld verdienen aan het eind van de streep.

Even de eerste beste link en daar een stukje tekst uit, omtrent Mercedes 2014
In 2014 bedroegen de inkomsten 146,9 miljoen pond en de uitgaven 240 miljoen pond. De uitgaven stegen met liefst 50 miljoen pond doordat het team fors investeerde in de uitbreiding van het aantal FTE. Liefst 765 mensen zijn in dienst van het Formule 1 team van Mercedes.
Nu? 2-3x zoveel mensen in dienst, nog duurdere processen, alles is nog duurder voor de teams. Kan je nagaan, en dat voor een beetje reclame op de buis :D
Inkomsten: 147 miljoen pond
Uitgaven: 240 miljoen pond
Reken je verlies maar uit :D:D
Als je 2014 gaat cherry picken maken ze inderdaad verlies omdat ze geen kampioensbonus etc kregen en laag in het wk waren geeindigd.
Bovendien pretendeer je dat Mercedes 0 euro van externe sponsors krijgt en moet leven van het FIA geld :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
sanderb schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

Volgend mij maken die ook geen verlies. Als je bij de topteams meedraait kun je als team overleven van het geld dat het oplevert.
Het probleem zit juist bij de teams die niet bij de top zitten en de achterhaalde verdelingen van het prijzengeld en die rare constructies dat sommige teams meer krijgen dan anderen.

Ik denk dat VW zich heel goed realiseert dat meedoen in de F1 alleen zin heeft als je bereid bent er een enorme bak geld in te storten. En zelfs dat is nog geen garantie.
Instappen als motor leverancier in samenwerking met een top team lijkt dan een goede keuze... Tot je Honda ziet worstelen samen met voormalig top team McLaren.
Mercedes maakt heel veel verlies, bedragen die de beste loterij je nog niet geeft.
Maar, voor dat verlies krijgen ze reclame, oftewel het is een zeer dure reclame stunt de F1.

Kleinere teams maken minder verlies, maar die kunnen het verlies ook niet dragen zoals Mercedes wel even 50 miljoen verlies maakt in 1 jaartje F1. Kleinere teams hebben het geld niet om zoveel verlies te maken. Stel ze geven 1 jaar teveel uit omdat ze veel positieve verwachtingen hebben, dan kan dat ook betekenen dat het exit F1 voor ze is.

@YakuzA inkomsten zijn de totale inkomsten (winnen, sponsorgeld etc etc)
Aan het eind van de streep maakt elk team veel verlies, enige wat ze aan het eind van de streep krijgen is wat reclame (als fabrikant zijne, als klantenteam krijg je helemaal niks, behalve hoop ooit geld te kunnen verdienen. Meeste stoppen er dan ook mee).

Maar ipv alles als onwaar te bestempelen, gebruik gewoon google, yahoo, bing of welke zoekmachine dan ook :)

[ Voor 14% gewijzigd door LopendeVogel op 23-08-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Mercedes maakt heel veel verlies, bedragen die de beste loterij je nog niet geeft.
Maar, voor dat verlies krijgen ze reclame, oftewel het is een zeer dure reclame stunt de F1.

Kleinere teams maken minder verlies, maar die kunnen het verlies ook niet dragen zoals Mercedes wel even 50 miljoen verlies maakt in 1 jaartje F1. Kleinere teams hebben het geld niet om zoveel verlies te maken. Stel ze geven 1 jaar teveel uit omdat ze veel positieve verwachtingen hebben, dan kan dat ook betekenen dat het exit F1 voor ze is.

@YakuzA inkomsten zijn de totale inkomsten (winnen, sponsorgeld etc etc)
Aan het eind van de streep maakt elk team veel verlies, enige wat ze aan het eind van de streep krijgen is wat reclame (als fabrikant zijne, als klantenteam krijg je helemaal niks, behalve hoop ooit geld te kunnen verdienen. Meeste stoppen er dan ook mee).

Maar ipv alles als onwaar te bestempelen, gebruik gewoon google, yahoo, bing of welke zoekmachine dan ook :)
Wat ik terug kan vinden is dat Red Bull winst maakt, en dat Mercedes 33M$ verlies maakte in 2015.
http://www.independent.co...errari-move-a7399911.html
https://www.forbes.com/si...-f1-revenue/#13bfd1f5591d
Welk verlies weer geoffset werd door de 3 Miljard aan geschatte reclame waarde oid:
"Advertising Value Equivalent (AVE). This alone is believed to have come to $3 billion last year which more than offsets Daimler’s investment in the team."

Geen idee waar jij zoekt, want blijkbaar is het zo top-secret dat je je bronnen alleen zelf mag zien :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-08-2017 13:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:54
Wat heet verlies? Voor MB is het natuurlijk ook een investering in de techniek die ze ook weer kunnen introduceren in hun personenwagens, daarnaast is het ook een grote marketing investering voor het merk... ze kunnen het vast wel lijden ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:39
[...]

Het punt is, dat dit voor Mercedes geen verlies is.
Dat is het alleen als je puur naar de directe inkomsten & uitgaven van het F1 team kijkt.

Zoals je zelf al zegt, daar krijgen ze reclame voor terug. Die reclame is wereldwijd en bijna een volledig jaar lang.

Als je er op die manier naar kijkt, zoals Mercedes zal doen, is het een koopje. Probeer maar eens op een andere manier voor dat geld een jaar lang wereldwijd reclame te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Nu online
[...]
Vooruit.. Je hebt gelijk. Ik dacht dat het Mercedes team ook zelfstandig van de opbrengst kon overleven net als Red Bull.

Maar dan nog..
22 Miljoen pond verlies (2015) op de totale operatie van het F1 team is een habbekrats. Dat is niet een hele dure reclamestunt, maar een spotgoedkope.
Dat onder de streep Mercedes-Benz Grand Prix Limited verlies maakt zegt nog helemaal niets over het geld dat verdiend wordt voor/door Daimler AG.
(Dit jaar BOT ipv ROS scheelt alweer naar schatting 8 Miljoen. )

Mercedes het Merk verdient gewoon dik aan formule 1. Ook als Mercedes het Team meer geld uitgeeft dan er binnenkomt.

Dat het een heel ander verhaal is voor bijvoorbeeld een Sauber, Haas, of FI....zijn we het volgens mij wel over eens. :+

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Klopt inderdaad. Het is dan ook geen top secret, het is gewoon een ontiegelijk dure reclame campagne (f1 in het algemeen), je moet het er maar voor over hebben.
Maar ik vind het volkomen logisch dat niemand erin wilt, genoeg andere wegen zonder zulke risico's, schandpalen en etc waar je reclame kan maken :D

Zo nam ik inderdaad Mercedes als voorbeeld (al een bepaalde tijd DE fabrikant in de F1) maar die hebben dat budget voor de reclame over. Daarnaast doen ze het ook al enkele jaren goed op de grid en sinds hun vele lease mogelijkheden met particuliere auto's gaat het op dat gebied goed (gebied van particuliere auto's).

Maar de F1 is 1 grote kostenpost en een zeer dure reclamestunt waarmee je hard kan falen. Stel Mercedes maakt en zeer veel verlies in de F1 qua onkosten en presteren vervolgens ook nog eens niet. Hebben ze miljoenen euro's weggegooid aan slechte reclame. Zoals bijv Renault momenteel, goede reclame hebben ze niet, wel veel onkosten. Ze betalen simpelweg voor negatieve reclame voor hun merk tot zover dit jaar. Dan hebben ze 2 keuzes: handdoek in de ring gooien, of toch proberen erbovenop te komen.
Welke fabrikant wilt dat risico nemen? We gaan het hopelijk nog meemaken dat er een nieuwe fabrikant toetreed (en ik gun het ons en de F1 in het algemeen van harte!). Honda heeft er in ieder geval veel moeite mee, ik ben dan ook blij dat het een groep pitbulls zijn die niet los willen laten.
Maar ook in het geval van Honda zal iedereen er respect voor hebben indien ze straks ermee stoppen, teveel onkosten voor een lading negatieve reclame wilt niemand hebben.

@sanderb Juistum, in geval van Mercedes zijn alle onkosten aan de F1 misschien niet al te erg, want ze doen het goed op de grid.
Hoe denk je dat Honda zich voelt? Het is dat ze een ijzer sterke mentaliteit hebben en het minder erg vinden om met geld te smijten alsof het niks is. Maar voor al het verlies wat ze maken, krijgen ze wel een lading negatieve reclame, en dat is natuurlijk niet echt dat gene wat een fabrikant wilt.
Idem dito voor Renault, veel onkosten, veel negatieve reclame.
Wilt Ford, VAG of Alfa ditzelfde? Veel verlies maken in ruil voor negatieve reclame? Stel ze zouden in 2018 instappen is het 100% verliesgevend, 100% negatieve reclame. Als je nu leest dat de motoren bij de nieuwe regelgeving vrijwel even moeilijk zal zijn maar weliswaar iets goedkoper.. Nah niet handig van Liberty / F1.

Oftewel, dan kom je terug op de uitspraken van Volkswagen: het moet goedkoper anders is het einde oefening voor de F1 in het algemeen. Hopen natuurlijk dat Liberty goed luistert naar Volkswagen anders kan VW nog weleens gelijk krijgen (hoewel niemand dat wilt). Maar tot zover heeft Liberty er zich niks van aan getrokken aangezien de nieuwe motoren net zo moeilijk zullen zijn, leuk voor de huidige teams, niet voor eventuele nieuwkomers. Dit zal dan ook wel oa de reden zijn waarom VW er niet inkomt, het is te duur, het blijft te duur (qua onkosten, inkomsten kunnen omhoog kunnen gaan indien meer mensen het via de tv en/of in het echt kunnen volgen, die kosten kunnen nog eventueel omlaag gaan voor bezoekers. Maar daar is niks over bekend) en de drempel is veel, veel te hoog.

En ja we zijn het zeker eens, je moet een potentiële nieuwe fabrikant in de F1 hetzelfde als een McLaren van de afgelopen tijd zien. Ze zullen niet direct mee strijden in de top, ze zullen eerder dezelfde ellende als Honda over zich heen krijgen. Er zullen vast en zeker sponsoren zijn die heel, heel graag op een Mercedes of Ferrari willen plakken, maar kijk je naar de minder presterende teams en zie welke sponsoren die hebben en in welk formaat.. Ook logisch van de sponsor, een slechte auto geeft niet bepaald een goede reclame voor je bedrijf. En dat slaat ook weer op 1 van de reacties van VW: al jaren gaan grote sponsoren weg en er komen nauwelijks tot geen nieuwe grote sponsoren bij. Dat zal niet zo zijn omdat het allemaal zo lekker gaat in dat wereldje.

Uiteraard jammer voor ons, en hopen dat de F1 er weer bovenop gaat komen want veel interesses heb ik nog niet in de MotoGP (toegegeven, ik moet het eens gaan volgen) en de Formule E vind ik al helemaal een flauwe grap (hoewel daar vast en zeker wel weer meer toekomst in gaat zitten helaas).

[ Voor 44% gewijzigd door LopendeVogel op 23-08-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Nu online
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:02:
Dit zal dan ook wel oa de reden zijn waarom VW er niet inkomt, het is te duur, het blijft te duur (qua onkosten, inkomsten kunnen omhoog kunnen gaan indien meer mensen het via de tv en/of in het echt kunnen volgen, die kosten kunnen nog eventueel omlaag gaan voor bezoekers. Maar daar is niks over bekend) en de drempel is veel, veel te hoog.
Volkswagen wilde voor de V6 kwam instappen, maar dan wel met een I4 en niet een V6. Pas nadat VW afhaakte werd het toch een V6.
De reden indertijd schijnt te zijn dat ze dichter bij road cars wilden blijven, zodat de investering niet alleen voor de sport is, maar ook voor de straatauto.

"Helaas" is de toekomst voor de straatauto geen V6, maar zelfs überhaupt geen verbrandingsmotor meer.
De nieuwe baas van VW wil na dieselgate vol inzetten op elektrisch... Dan past het hele motorenconcept van een F1 helemaal niet meer.

De move van Porsche (=VAG) en Mercedes om deel te gaan nemen aan Formula E komt niet uit de lucht vallen.
Win on Sunday, Sell on Monday geldt nog steeds... De vraag is alleen waar je moet winnen.
Als de F1 vast blijft houden aan verbrandingsmotoren gaan ze uiteindelijk de strijd verliezen.

Ik zou het supermooi vinden als VAG samen met RBR aan de slag gaat. Maar ik vrees dat VAG alleen interesse heeft als ze er op de lange termijn ook vertrouwen in hebben. Dat gaat niet alleen om de investering op korte termijn, maar ook op de lange termijn.

Wat is de visie van Liberty Media? Wat is de visie van de teams zelfs?
Ferrari heeft in ieder geval aangegeven zeker niet in te gaan zetten op full electric voor hun 'normale' auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
sanderb schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:40:
[...]

Volkswagen wilde voor de V6 kwam instappen, maar dan wel met een I4 en niet een V6. Pas nadat VW afhaakte werd het toch een V6.
De reden indertijd schijnt te zijn dat ze dichter bij road cars wilden blijven, zodat de investering niet alleen voor de sport is, maar ook voor de straatauto.

"Helaas" is de toekomst voor de straatauto geen V6, maar zelfs überhaupt geen verbrandingsmotor meer.
De nieuwe baas van VW wil na dieselgate vol inzetten op elektrisch... Dan past het hele motorenconcept van een F1 helemaal niet meer.

De move van Porsche (=VAG) en Mercedes om deel te gaan nemen aan Formula E komt niet uit de lucht vallen.
Win on Sunday, Sell on Monday geldt nog steeds... De vraag is alleen waar je moet winnen.
Als de F1 vast blijft houden aan verbrandingsmotoren gaan ze uiteindelijk de strijd verliezen.

Ik zou het supermooi vinden als VAG samen met RBR aan de slag gaat. Maar ik vrees dat VAG alleen interesse heeft als ze er op de lange termijn ook vertrouwen in hebben. Dat gaat niet alleen om de investering op korte termijn, maar ook op de lange termijn.

Wat is de visie van Liberty Media? Wat is de visie van de teams zelfs?
Ferrari heeft in ieder geval aangegeven zeker niet in te gaan zetten op full electric voor hun 'normale' auto's.
Precies, dit is ook de reden waarom ik zei:
Uiteraard jammer voor ons, en hopen dat de F1 er weer bovenop gaat komen want veel interesses heb ik nog niet in de MotoGP (toegegeven, ik moet het eens gaan volgen) en de Formule E vind ik al helemaal een flauwe grap (hoewel daar vast en zeker wel weer meer toekomst in gaat zitten helaas).

Ferrari zal inderdaad liever de deuren sluiten (ook particulier) dan dat ze verplicht worden 100% Elektrisch te gaan (zowel op de grids als particulier). Dat is geen Ferrari meer, in de ogen van niemand.

Nja ik denk dat RBR liever met Mercedes of Ferrari werkt dan een McLaren horror situatie maar dan niet met een Honda erin maar met een VAG. Ja stel Audi komt en weet op 1 of andere magische manier een motor neer te zetten die elk team om de oren rijd (zoals Mercedes vorig jaar), dan is het toch wel even super gaaf. Realistisch? Nee, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:28
Voor iedereen die nog nooit een MotoGP race gezien heeft: probeer het eens!
Want:
-Meerdere keren per ronde stuivertje wisselen komt regelmatig voor (ook tussen de nummers 1 en 2)
-Regelmatig drie verschillende teams op de eerste startrij
-Driftend met het voorwiel van de grond naast de fiets hangend de bocht uit accelereren, prachtig!
-Met 240 km/h met een rokende achterband door de bocht, prachtig!
-Knokken tot de laatste bocht
-Gratis (Eurosport)
-Crashes (als dat je ding is), die gelukkig meestal goed aflopen
-Voorafgaand de moto2 en moto3, middagvullend programma
Tot zover mijn schaamteloze MotoGP plug... :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:50:

Ja stel Audi komt en weet op 1 of andere magische manier een motor neer te zetten die elk team om de oren rijd (zoals Mercedes vorig jaar), dan is het toch wel even super gaaf. Realistisch? Nee, helaas.
Dat is een hele rare uitspraak over een motorsport team dat met een diesel nog rondjes om iedereen wist te rijden. Ja het is een andere klasse, maar als ze er instappen dan doen ze het meteen wel goed denk ik.
Maar ik denk niet dat er Audi op de motor komt te staan. Het zal ook geen Skoda worden, maar ik vermoed iets exotisch, Italiaans wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Precies, dit is ook de reden waarom ik zei:

Ferrari zal inderdaad liever de deuren sluiten (ook particulier) dan dat ze verplicht worden 100% Elektrisch te gaan (zowel op de grids als particulier). Dat is geen Ferrari meer, in de ogen van niemand.

Nja ik denk dat RBR liever met Mercedes of Ferrari werkt dan een McLaren horror situatie maar dan niet met een Honda erin maar met een VAG. Ja stel Audi komt en weet op 1 of andere magische manier een motor neer te zetten die elk team om de oren rijd (zoals Mercedes vorig jaar), dan is het toch wel even super gaaf. Realistisch? Nee, helaas.
MotoGP is het waard om te volgen :). Mist alleen beetje de 'diepgang' van een F1 race. Qua spektakel top!

Qua elektrisch: is de uitdaging voor luxe sportmerken zoals Ferrari niet juist om emotie te creëren in dan wel elektrische voertuigen, of met een (emotievol) alternatief te komen voor de elektrische PU? In veel landen wordt de verkoop van verbrandingsmotoren op relatief korte termijn verboden (Noorwegen o.a.). Als long term planning kun je niet meer richten op verbrandingsmotoren imo.

Super coole conceptuele uitdaging voor o.a. Ferrari die onder andere ook de toekomst van F1 zal bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:10:
[...]

Dat is een hele rare uitspraak over een motorsport team dat met een diesel nog rondjes om iedereen wist te rijden. Ja het is een andere klasse, maar als ze er instappen dan doen ze het meteen wel goed denk ik.
Maar ik denk niet dat er Audi op de motor komt te staan. Het zal ook geen Skoda worden, maar ik vermoed iets exotisch, Italiaans wellicht.
Honda doet het op andere motorsporten ook redelijk goed hoor :D Dat Honda het zo goed doet in andere motorsporten wilt niet zeggen dat ze het in de F1 ook binnen enkele jaren voor elkaar hebben. Volgens mij valt Honda nog altijd wel redelijk tegen? Ik denk dat het helemaal geen VAG product gaat worden in de F1, ook geen Seat, ook geen Lamborghini, ook geen Porsche en al helemaal geen Ducati.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-10 22:15
RBR gaat geen Mercedes of Ferrari motoren krijgen. Als Ferrari volgend jaar Sauber motoren levert, leveren ze allebei motoren aan 2 andere teams en kunnen ze niet verplicht worden aan RBR te leveren. Zij willen natuurlijk ook geen motoren leveren, want dat betekent een extra concurrent.

Maar er zijn voor de nieuwe motoren formule meer opties dan alleen VAG. Op dit moment pusht Red Bull voor een simpele motor waardoor independent engine suppliers in kunnen stappen. De formule 1 wordt dan niet elektrisch, dus behouden we Ferrari en wordt het goedkoper voor de customer teams. Uiteraard kan dit wel betekenen dat Mercedes en Renault op termijn uit de formule 1 stappen, maar laten we eerlijk zijn, op dit moment zijn die motoren ook niet bijster road relevant en is het vooral de reclame waar je het voor moet doen.

Maar er zou dus bijvoorbeeld wel een Cosworth en dergelijke in kunnen stappen, eventueel gefinancierd door Red Bull en/of McLaren. En de nieuwe motoren formule wordt zeker simpeler als het aan RB/McLaren/Liberty ligt. Dezelfde V6 verbrandingsmotor maar met dubbele turbo en een gestandaardiseerde energy recovery (waarvan al duidelijk gezegd is dat dit bij Renault en Honda vooral het lastige is). Als de fuel flow en toeren omhooggevallen gaan, zal het nog beter klinken ook!

Als we daarnaast ook nog gaan inzetten op ground effect icm active suspension + low drag aero, dan kunnen we DRS afschaffen en hebben we nog steeds inhaalacties! En schaf het verbod op on track testing af zodat nieuwe coureurs makkelijker kunnen wennen en simulaties en windtunnels minder belangrijk worden zodat de kleiner teams makkelijker kunnen ontwikkelen. Dan gaan we hopelijk een beetje een herhaling van 2010/2012 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RichardQG schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:15:
[...]

RBR gaat geen Mercedes of Ferrari motoren krijgen. Als Ferrari volgend jaar Sauber motoren levert, leveren ze allebei motoren aan 2 andere teams en kunnen ze niet verplicht worden aan RBR te leveren. Zij willen natuurlijk ook geen motoren leveren, want dag betekent een extra concurrent.

Maar er zijn voor de nieuwe motoren formule meer opties dan alleen VAG. Op dit moment pusht Red Bull voor een simpele motor waardoor independent engine suppliers in kunnen stappen. De formule 1 wordt dan niet elektrisch, dus behouden we Ferrari en wordt het goedkoper voor de customer teams. Uiteraard kan dit wel betekenen dat Mercedes en Renault op termijn uit de formule 1 stappen, maar laten we eerlijk zijn, op dit moment zijn die motoren ook niet bijster road relevant en is het vooral de reclame waar je het voor moet doen.

Maar er zou dus bijvoorbeeld wel een Cosworth en dergelijke in kunnen stappen, eventueel gefinancierd door Red Bull en/of McLaren. En de nieuwe motoren formule wordt zeker simpeler als het aan RB/McLaren/Liberty ligt. Dezelfde V6 verbrandingsmotor maar met dubbele turbo en een gestandaardiseerde energy recovery (waarvan al duidelijk gezegd is dat dit bij Renault en Honda vooral het lastige is). Als de fuel flow en toeren omhooggevallen gaan, zal het nog beter klinken ook!

Als we daarnaast ook nog gaan inzetten op ground effect icm active suspension + low drag aero, dan kunnen we DRS afschaffen en hebben we nog steeds inhaalacties! En schaf het verbod op on track testing af zodat nieuwe coureurs makkelijker kunnen wennen en simulaties en windtunnels minder belangrijk worden zodat de kleiner teams makkelijker kunnen ontwikkelen. Dan gaan we hopelijk een beetje een herhaling van 2010/2012 krijgen.
Je betoog is redelijk coherent, tot het einde. Het unlimited track time is juist verdwenen omdat Ferrari 24/7 rondjes kon rijden op Fiorano en de kleine teams niet.
Simulaties en windtunnels hebben nu exacte maximums aan rekentijd die voor alle teams gelijk zijn. Het speelveld is daar juist het meest egaal over de hele F1 heen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
RichardQG schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:15:
[...]

RBR gaat geen Mercedes of Ferrari motoren krijgen. Als Ferrari volgend jaar Sauber motoren levert, leveren ze allebei motoren aan 2 andere teams en kunnen ze niet verplicht worden aan RBR te leveren. Zij willen natuurlijk ook geen motoren leveren, want dag betekent een extra concurrent.

Helemaal mee eens (ik dacht van, ik ga mezelf eens anders verwoorden en ineens krijg ik reacties dat ik denk he-he ;) ) ze zullen niet (snel) met een Ferrari of Mercedes blok rijden, dit was ook al algemeen bekend muha. Voor de rest, over alle mooie dingen die je zegt. Ja dat zou ik ook geweldig vinden, mja..:

Laten we maar niet op google gaan kijken naar de nieuwsberichten vanuit de F1 wereld van afgelopen 2 maanden, dan komen we van een koude kermis thuis (althans, voor sommige fans wordt het waarschijnlijk leuker op gebied van geluid en de mooie halo). Wel komt er waarschijnlijk meer focus op de elektromotor te liggen (stapje richting FE dus).
http://nl.motorsportz.net...uwe-formule-1-motor-6659/
En zo zijn er nog tig sites. Uiteraard, qua design / auro van de auto kan er nog van alles gebeuren. Maar het motorische gebied waar dan VAG oid voor in zou moeten staan, nah. Die (VW) zullen de conclusie wel weten en mede daarom luid en duidelijk gesproken hebben over het feit dat ze niet in zullen treden tot de F1.

[ Voor 5% gewijzigd door LopendeVogel op 23-08-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-10 22:15
YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:20:
[...]

Je betoog is redelijk coherent, tot het einde. Het unlimited track time is juist verdwenen omdat Ferrari 24/7 rondjes kon rijden op Fiorano en de kleine teams niet.
Simulaties en windtunnels hebben nu exacte maximums aan rekentijd die voor alle teams gelijk zijn. Het speelveld is daar juist het meest egaal over de hele F1 heen.
Tja dat is ook waar, maar op dit moment is het voor de kleinere teams te moeilijk om de aero ontwikkelingen van de top 3 bij te benen (kijk maar naar het verschil tussen RB en FI in race pace). Maar in plaats daarvan misschien een paar extra test weken voor alle teams.
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:25:
[...]

Helemaal mee eens (ik dacht van, ik ga mezelf eens anders verwoorden en ineens krijg ik reacties dat ik denk he-he ;) ) ze zullen niet (snel) met een Ferrari of Mercedes blok rijden, dit was ook al algemeen bekend muha. Voor de rest, over alle mooie dingen die je zegt. Ja dat zou ik ook geweldig vinden, mja..:

Laten we maar niet op google gaan kijken naar de nieuwsberichten vanuit de F1 wereld van afgelopen 2 maanden, dan komen we van een koude kermis thuis (althans, voor sommige fans wordt het waarschijnlijk leuker op gebied van geluid en de mooie halo). Wel komt er waarschijnlijk meer focus op de elektromotor te liggen (stapje richting FE dus).
http://nl.motorsportz.net...uwe-formule-1-motor-6659/
En zo zijn er nog tig sites. Uiteraard, qua design / auro van de auto kan er nog van alles gebeuren. Maar het motorische gebied waar dan VAG oid voor in zou moeten staan, nah. Die (VW) zullen de conclusie wel weten en mede daarom luid en duidelijk gesproken hebben over het feit dat ze niet in zullen treden tot de F1.
Tja, maar er moet een keuze gemaakt worden om ofwel road relevant te blijven, waardoor ze eigenlijk binnen niet al te lange tijd al full electric moeten gaan, ofwel simpele verbrandingsmotoren. Mercedes, Renault en alle milieu hippies willen het eerste, maar het gros van de F1 fans en independent teams (RB, Williams) willen het 2e. Liberty zal hierin op termijn een keuze moeten maken.

Ofwel een competitie van 4-6 fabrikanten die met elkaar concurreren op hun motoren en daarbij mooie elektrische motoren ontwikkelen (qua performance dan hè ;) ) en verder alleen wat veldvulling a la Sauber, ofwel een race competitie met veel independent teams en weinig grote fabrikanten (op Ferrari en McLaren na).

Het kan echter niet allebei en de keuze ligt nu bij Liberty Media.

[ Voor 57% gewijzigd door RichardQG op 23-08-2017 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RichardQG schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:28:
[...]

Tja dat is ook waar, maar op dit moment is het voor de kleinere teams te moeilijk om de aero ontwikkelingen van de top 3 bij te benen (kijk maar naar het verschil tussen RB en FI in race pace). Maar in plaats daarvan misschien een paar extra test weken voor alle teams.
Ze zouden wel iets als een reverse track time kunnen doen:
#10 uit vorige wk mag 10 tracktest-dagen uitvoerenin het volgende jaar, #9 mag er 9 etc.

(de vraag is dan wel weer of Sauber uberhaupt geld heeft om die testdagen uit te voeren)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 23-08-2017 15:45 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
RichardQG schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:28:
[...]

[...]

Tja, maar er moet een keuze gemaakt worden om ofwel road relevant te blijven, waardoor ze eigenlijk binnen niet al te lange tijd al full electric moeten gaan, ofwel simpele verbrandingsmotoren. Mercedes, Renault en alle milieu hippies willen het eerste, maar het gros van de F1 fans en independent teams (RB, Williams) willen het 2e. Liberty zal hierin op termijn een keuze moeten maken.

Ofwel een competitie van 4-6 fabrikanten die met elkaar concurreren op hun motoren en daarbij mooie elektrische motoren ontwikkelen (qua performance dan hè ;) ) en verder alleen wat veldvulling a la Sauber, ofwel een race competitie met veel independent teams en weinig grote fabrikanten (op Ferrari en McLaren na).

Het kan echter niet allebei en de keuze ligt nu bij Liberty Media.
Klopt, wat jij zegt zou dan wel een oplossing kunnen zijn. Maar is het dan nog wel F1 waardig? Dan wordt het of een Formule 3 toestand of een Formule E?
Formule 3 is ook in het algemeen makkelijker, en Formule E is misschien meer toekomst gericht (want, volledig elektrisch). Daarnaast zal er in de Formule E ook wel het 1 en ander gaan veranderen om het leuker te maken. Nu vind ik en vele andere het niet leuk om te zien/horen (horen? Er valt niks te horen). Het is niet dat de Formule E in hun eindhalte zit, die komen net kijken.

Oftewel, het bestaat al wat jij wilt.. Dit is dus min of meer wat ik bedoel, wat moet de F1 nog doen? Als een grote partij zoals VW al duidelijk zegt geen toekomst te zien en niet in te zullen treden (tenzij er iets gigantisch verandert, maar dat zal dus waarschijnlijk de komende 10 jaar niet het geval zijn). Er moet juist een fabrikant komen met ontiegelijk veel geld die ze weg kunnen gooien, die negativiteit kan overleven en etc..
F1 moet groots, snel, ruig en deels gevaarlijk zijn.
Wat gebeurt er? Het wordt kleiner, minder ruig, minder gevaarlijk, wel wordt het duurder (kijkend naar de toekomst visie, het nu en het verleden).

Er zijn zoveel oplossingen, fans roepen zoveel mooie dingen waar iedereen het mee eens is. Toch doen ze het tegenovergestelde.... Ik vind het maar een vaag iets aan het worden, alsof ze het bewust kapot willen maken? Ze luisteren niet eens meer naar de coureurs zelf, dan is het einde zoek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24
Mij lijkt dat het probleem er in zit dat F1 op het moment op efficiency wordt gereguleerd. De hoeveelheid brandstof welke in een race wordt gebruikt en de fuel flow zijn beperkend. Degene wie de meest efficiente motor kan bouwen heeft een enorm voordeel (Mercedes op het moment). Jaren geleden, toen er nog getankt mocht worden kon je simpelweg een paar kilo's extra meeslepen om de rest bij te blijven op vermogen.

Het issue voor de verschillende teams is niet zozeer om veel vermogen uit die 1.6 V6 te peuteren maar meer om dat op een zo efficient mogelijke manier te doen samen met de hybride systemen. Die combinatie wordt enorm complex en al helemaal als het lange tijd zwaar wordt belast én rijdbaar moet blijven.

Ik denk dat het straks afschaffen van de MGU-H wel degelijk gaat bijdragen aan een motorenformule welke makkelijker te beheersen en bevatten is. Hoewel een stap terug in technologische ontwikkeling denk ik op het moment de beste beslissing welke genomen kan worden. Andere optie zou kunnen zijn om niet meer maximum fuel te limiteren maar meer op maximum vermogen / koppel. Heb je dan een efficientere motor dan heb je nog altijd een voordeel, maar een kleiner voordeel. Maar dat is meteen weer zo beperkend richting teams dat je je kunt afvragen of dit wel wenselijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderb
  • Nu online
LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:49:
[...]
Daarnaast zal er in de Formule E ook wel het 1 en ander gaan veranderen om het leuker te maken. Nu vind ik en vele andere het niet leuk om te zien/horen (horen? Er valt niks te horen). Het is niet dat de Formule E in hun eindhalte zit, die komen net kijken.
Ik vind de Formula E op dit moment nog helemaal niets..
Even flink gechargeerd:
Het gaat veel te langzaam...op mickey mouse baantjes....met tweederangs of uitgerangeerde coureurs.

Ik zie het dan ook meer als een experiment. Of het zal slagen zal nog moeten blijken.
Elk seizoen komen er meer mogelijkheden en ontwikkelt de klasse zich. En daar zit wat mij betreft een flink probleem bij de F1. De ontwikkeling is er wel, maar wordt door de verkeerde dingen ingegeven.

Ik verwacht dat met het instappen van grote merken bij de FE daar ook een en ander flink zal veranderen. Al is het maar omdat er dus ook meer budget voor die teams beschikbaar komt. Als Mercedes daar net zo gaat huishouden als in de F1 wordt Wehrlein straks makkelijk kampioen :+ (en de FE een stuk duurder)

De F1 heeft een rijke historie. Zowel de merken/teams als de circuit. Toch denk ik dat het op niet al te lange termijn ook over kilowatts gaat en niet over PK's..
Ik verwacht dat de FE niet zal blijven bestaan, omdat de F1 op een bepaald moment de stap maakt dat ze full electric gaan. Ze kunnen nu al langzamerhand steeds meer energie toestaan voor de ERS. Meer vermogen voor de MGU-K...en (nog) minder brandstof voor de ICE. Dan verschuift de hybride verhouding van ICE naar MGU

Ik durf 'm wel aan: Max rijdt nog in een full electric F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
sanderb schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:03:
[...]

Even flink gechargeerd:
Het gaat veel te langzaam...op mickey mouse baantjes....met tweederangs of uitgerangeerde coureurs.

Ik zie het dan ook meer als een experiment. Of het zal slagen zal nog moeten blijken.
Elk seizoen komen er meer mogelijkheden en ontwikkelt de klasse zich. En daar zit wat mij betreft een flink probleem bij de F1. De ontwikkeling is er wel, maar wordt door de verkeerde dingen ingegeven.

Ik verwacht dat met het instappen van grote merken bij de FE daar ook een en ander flink zal veranderen. Al is het maar omdat er dus ook meer budget voor die teams beschikbaar komt. Als Mercedes daar net zo gaat huishouden als in de F1 wordt Wehrlein straks makkelijk kampioen :+ (en de FE een stuk duurder)

De F1 heeft een rijke historie. Zowel de merken/teams als de circuit. Toch denk ik dat het op niet al te lange termijn ook over kilowatts gaat en niet over PK's..
Ik verwacht dat de FE niet zal blijven bestaan, omdat de F1 op een bepaald moment de stap maakt dat ze full electric gaan. Ze kunnen nu al langzamerhand steeds meer energie toestaan voor de ERS. Meer vermogen voor de MGU-K...en (nog) minder brandstof voor de ICE. Dan verschuift de hybride verhouding van ICE naar MGU

Haha heb je weleens de Formule E gezien? JA klopt, het gaat langzaam, het enige wat je hoort zijn bandjes (alsof een groep wespen voorbij komen) MAAR, botsen? Hell yeah!
Vrijwel elke bocht botsen en door gassen? Hell yeah! Voldoende sensatie op dit vlak? Ja zekers :D

Ik heb het 1x 15 minuten gezien (de punten die jij noemt liet het mij ook afzetten), maar sjesus wat een geduw, getrek, geknal en gewoon door gassen. Zowel je auto als de coureur moet in de Formule E echt wel tegen een stootje kunnen, dit lijkt wel de F1 van tientallen jaren terug qua agressie.

Oké ik heb 2 coureurs en de muur geramd in de eerste bocht? Dus? Gewoon vol gas door!

Wat ook grappig is, is dat je de accu statussen van alle wagens kan zien, er zitten voor ons tweakers wel wat leuke dingetjes in hoor (nu al).

Maar goed, laten we maar gewoon hopen dat er nog mooie dingen in de F1 gaan gebeuren waardoor het voor elke groep (fabrikant, fia, coureurs, werknemers, sponsoren, teams, fans, kijkers, succes kijkers) leuker gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Probleem met FormuleE (en eigenlijk ook met Indycar) is dat het chassis gestandaardiseerd is waardoor echte formule 1 invloeden behoorlijk beperkt zijn. Optie die o.a. @sanderb noemt: verbrandingsmotor beperken (fuel cap) maar gelijktijdig alle hybride systemen verruimen. Niet meer de 1.21 GigaWatt max. maar vrijgegeven van capaciteit, vermogen en verbruik. Dan kan de Formule1 echt nog behoorlijke stappen gaan maken terwijl ze toch groen & road relevant blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sanderb schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:03:
[...]

Even flink gechargeerd:

Hoe hard jij ook formule 1 wil veranderen naar formule e. Het gaat niet gebeuren :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 20:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LopendeVogel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:08:
[...]

Haha heb je weleens de Formule E gezien? JA klopt, het gaat langzaam, het enige wat je hoort zijn bandjes (alsof een groep wespen voorbij komen) MAAR, botsen? Hell yeah!
Vrijwel elke bocht botsen en door gassen? Hell yeah! Voldoende sensatie op dit vlak? Ja zekers :D

Ik heb het 1x 15 minuten gezien (de punten die jij noemt liet het mij ook afzetten), maar sjesus wat een geduw, getrek, geknal en gewoon door gassen. Zowel je auto als de coureur moet in de Formule E echt wel tegen een stootje kunnen, dit lijkt wel de F1 van tientallen jaren terug qua agressie.
Laat ze nu eens op echte circuits rijden ipv van die kartbanen van krap 2 auto's breed en opeens is het weer een doodsaaie bedoeling.

Nee, wil je beetje duw en trekwerk hebben zijn er betere classes om te kijken, gebrul van de SuperV8 (als we het dan toch over een zeer competitief veld hebben, die gasten vechten duizendsten), of zelfs nascar (non-oval).

En tactiek? Ze mogen blijkbaar bij uitval/achterblijven gewoon de laatste ronde weer het veld in om snelste ronde te zetten 8)7 Om de humor van pitstops maar te negeren, sensatie duikt gewoon onder 0.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanderb
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:06:
[...]
Hoe hard jij ook formule 1 wil veranderen naar formule e. Het gaat niet gebeuren :)
Volgens mij heet het de Formula 1. Niet de Formula V6-Hybrid-15rpm

We hebben turbo's gehad (jaren 80) en verboden. We hebben 12, 10 en 8 cilinders gehad en nu een 6 cilinder.
We hebben tot 4,5 Liter motoren gehad. Geen limiet op toerental en wel limiet op toerental. En nu hebben we een hybride..

De F1 is nooit -alleen- gebaseerd op welke motor erin lag.
Sloop de MGU-K of ERS uit de Mercedes en ze kunnen niet meer meekomen.

Hoe hard jij ook wil dat F1 niet evolueert...Het gaat toch gebeuren :+

(En Ferrari moet met Kodak gaan praten...die kunnen je prima vertellen wat er gebeurt als je als bedrijf niet mee wil gaan met nieuwe ontwikkelingen...zelfs als je zelf aan de wieg hebt gestaan bij die ontwikkeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sanderb schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:00:
[...]

Volgens mij heet het de Formula 1. Niet de Formula V6-Hybrid-15rpm

We hebben turbo's gehad (jaren 80) en verboden. We hebben 12, 10 en 8 cilinders gehad en nu een 6 cilinder.
We hebben tot 4,5 Liter motoren gehad. Geen limiet op toerental en wel limiet op toerental. En nu hebben we een hybride..

De F1 is nooit -alleen- gebaseerd op welke motor erin lag.
Sloop de MGU-K of ERS uit de Mercedes en ze kunnen niet meer meekomen.

Hoe hard jij ook wil dat F1 niet evolueert...Het gaat toch gebeuren :+

(En Ferrari moet met Kodak gaan praten...die kunnen je prima vertellen wat er gebeurt als je als bedrijf niet mee wil gaan met nieuwe ontwikkelingen...zelfs als je zelf aan de wieg hebt gestaan bij die ontwikkeling)
Liberty en de FIA hebben al laten weten dat het niet volledig elektrisch wordt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:03:
[...]

Liberty en de FIA hebben al laten weten dat het niet volledig elektrisch wordt.
Nooit? Of bij de volgende ronde in 2021 niet?
Natuurlijk gaan ze nu niet al over op full electric. Dan krijg je inderdaad de rare fratsen zoals in de FE met coureurs die in een andere auto moeten springen.

Dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurt. Zelfs al roepen ze "nooit!"..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boinkie
Vandaag bij de presentatie geweest van de nieuwe IWC Engineur collectie in de P.C. Hooftstraat waarbij Valtteri Bottas ook aanwezig was. Een uur te laat (hoe kan het met zulke klokken? ;) ) Was hij daar en was er ruimte om de man een aantal vragen te stellen. Alle voor doorgegeven vragen konden overboord gegooid worden want het werd een gezellig gesprek met de aanwezige mensen en Humberto Tan als gastheer. Grappig om te zien dat Bottas toch een stuk ontspannender oogt dan tijdens de raceweekenden. Daarnaast is hij ervan overtuigd dat hij en MB-AMG dit jaar voor de titel kunnen gaan.

Z'n favoriete circuit is Suzuka en het meest uitdagend Monaco. Tijdens zijn overstap naar MB in Januari heeft die ontelbaar uren gemaakt in de simulator om de auto te leren kennen. Toch kon hij in Barcelona nog niet altijd de juiste knoppen vinden vanwege het automatisme dat er nog in zat van de Williams. Grappig om te horen na zoveel uren in een simulator.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:19

Kiwi

Gadgetfreak

Ik heb tijdens de zomerstop een edit gemaakt van het seizoen tot nu toe, volgens mij kan ik die hier wel achterlaten :)
Warriors - F1 2017 Mid Season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
Boinkie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:29:
Vandaag bij de presentatie geweest van de nieuwe IWC Engineur collectie in de P.C. Hooftstraat waarbij Valtteri Bottas ook aanwezig was. Een uur te laat (hoe kan het met zulke klokken? ;) ) Was hij daar en was er ruimte om de man een aantal vragen te stellen. Alle voor doorgegeven vragen konden overboord gegooid worden want het werd een gezellig gesprek met de aanwezige mensen en Humberto Tan als gastheer. Grappig om te zien dat Bottas toch een stuk ontspannender oogt dan tijdens de raceweekenden. Daarnaast is hij ervan overtuigd dat hij en MB-AMG dit jaar voor de titel kunnen gaan.

Z'n favoriete circuit is Suzuka en het meest uitdagend Monaco. Tijdens zijn overstap naar MB in Januari heeft die ontelbaar uren gemaakt in de simulator om de auto te leren kennen. Toch kon hij in Barcelona nog niet altijd de juiste knoppen vinden vanwege het automatisme dat er nog in zat van de Williams. Grappig om te horen na zoveel uren in een simulator.
Tof! Nog een setje handschoenen meegekregen?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
XyritZz schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:01:
[...]

Tof! Nog een setje handschoenen meegekregen?
Nee, helaas alleen een petje. Ook geen klokje :(

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

Die stelling is achterhaald. Ducati is nu in handen van Harley-Davidson.

• LopendeVogel
Zahariac schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Haha ondanks dat het 2 wieler merk offtopic is, thanks, dat wist ik niet. Het enige wat ik onlangs gelezen had was dat HD interesses had maar ik wist niet dat het al daadwerkelijk rond was.
Ducati was natuurlijk maar een grapje, die zie ik sowieso niet in een 4 wieler sport stappen.

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
First view of the updated F1 two seater for 2018 designed at MGI Motorsport Ltd
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DH_djpaXoAAI4Rt.jpg

https://twitter.com/MikeGascoyne/status/900682058028265472

Zie je alsnog niks :?

------------------------------------------------------------
Mick Schumacher eert vader
Afbeeldingslocatie: https://www.grandprixradio.nl/wp-content/uploads/2017/08/michaelschumacher.jpg

https://www.grandprixradi...ck-schumacher-eert-vader/

[ Voor 48% gewijzigd door Paulus07 op 24-08-2017 16:06 ]

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Paulus07 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

[afbeelding]

https://twitter.com/MikeGascoyne/status/900682058028265472

Zie je alsnog niks :?

------------------------------------------------------------

[...]
Inderdaad en ik snap dat het de rolbeugel is, maar als ze nu een rolbeugel maken aan beide kanten met een buis, zoals de verguisde (ik weet de naam niet eens meer) veiligheidsslipper, met een lagere headrest voor de coureur, dan ziet de gast er achter net iets meer.

Is dit trouwens niet de Minardi X2 van zoveel jaar geleden, toen Jos nog in de F1 reed?

• nachtnet
Paddock pass :X (niet helemaal zoals gewoonlijk..)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zahariac schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Nee hoor, is nog steeds van Audi, en daar gaat voorlopig niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 21:24
MikeyMan schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:36:
[...]

Nee hoor, is nog steeds van AudiLamborghini, en daar gaat voorlopig niks aan veranderen.
fixed ;) (uiteraard is het 1 pot nat want het valt onder vag maar formeel is Lamborghini eigenaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Silly season: ‘Daniel Ricciardo naar Ferrari’

https://www.grandprixradi...l-ricciardo-naar-ferrari/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Op zich geen gekke transfer, maarja Silly Season en het is pas na het volgende seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet

Mika!

[ Voor 82% gewijzigd door nachtnet op 25-08-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:04

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Ferrari bevestigd Vettel tot eind 2020. Bron: Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Nu online
Wat vinden we van het nieuws dat Pappa Stroll een nieuwe leraar zoekt voor Lance?
https://nl.motorsport.com...liams-realistisch-945006/

Het begint echt een beetje te lijken op zo'n rijkeluiskindje wat met geweld door school geleid moet worden, waarbij het altijd aan de omstandigheden ligt als het niet lukt. Leraren niet goed...school niet goed...systeem niet goed...

Ik denk dat pappa Stroll - als het waar is - zich vergist...
Met Alonso in de Williams al leraar, zal het pijnlijk duidelijk worden dat Lance dat niveau (uiteraard) echt niet haalt. Waar Vandoorne al achter blijft bij Alonso acht ik die stukken hoger in. Bovendien is het in de McLaren niet mogelijk om echt een verschil te maken met je teamgenoot.

Voor Williams zou het echter wel een mooie kans zijn. Tenminste...als er niet alleen geld wordt uitgegeven aan het salaris van Alonso, maar als Stroll ook gaat betalen voor de ontwikkeling.
Met Lowe aan boord en een flinke zak geld, moet het mogelijk zijn om stappen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Dat is toch geen nieuws? Hij had al F1 engineers van Williams voor zijn F3 auto. Teamgenoten die hem moesten helpen en een hele testtournee met een 2 jaar oude Williams.

Verstappen is geboren als F1 coureur, Stroll is gemaakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
https://www.motorsport.co...ng-tyre-waves-spa-945425/

Ik weet niet precies hoe het zit met de trillingen in een f1-wagen maar ik kan me voorstellen dat zo'n v6 aardig wat micro-trillingen met zich mee brengt. Mogelijk dat het rubber van de banden in dit geval simpelweg gaat mee vibreren?

Dat lijkt me geen onaannemelijke verklaring aangezien de band breder is dus de golflengte die in de "snaar" past is groter geworden en mogelijk dat deze aangepaste rubbersoort gevoeliger is voor resonantie.

(Gekozen dit in het algemene topic te plaatsen aangezien de banden na spa ook gebruikt zullen worden en de vibrations in vorige races ook al naar voren kwamen bij Hamilton en Raikkonen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Sprekend over Williams en Stroll, ik vind het beneden Williams om een paydriver te hebben.

Ik kwam net deze briljante documentaire over de FW14B en de active suspention tegen.

Een team wat ooit dit, en veel meer kon, zuur dat die op deze manier aan geld moeten komen.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

(jarig!)
Jasphur schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Op zich geen gekke transfer, maarja Silly Season en het is pas na het volgende seizoen.
Ik vind het geen voor de hand liggende optie eigenlijk. Hij komt dan naast Vettel te rijden, en wordt dan dus echt de #2 coureur. Dat is geen goede plek als je nog eens WK wil worden, wat hij wel altijd zegt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:58

Crazy D

I think we should take a look.

ATS schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 08:55:
Ik vind het geen voor de hand liggende optie eigenlijk. Hij komt dan naast Vettel te rijden, en wordt dan dus echt de #2 coureur. Dat is geen goede plek als je nog eens WK wil worden, wat hij wel altijd zegt.
Ik vind Daniel ook niet echt een #2 rijder. Maar, aan de andere kant (lekker koffie dik kijken): stel Vettel blijft nu nog 3 jaar, en vertrekt dan bij Ferrari (wat me op zich niet vreemd lijkt). Deal met Daniel is dat hij nog 2 jaar (want Kimi zit er dit jaar nog) #2 rijder is (dan heeft Vettel wel een stevige 2e rijder wat ook goed voor het team is) en hij daarna de #1 wordt... Ik kan me er iets bij voorstellen dat dat wel interssant kan zijn als rijder. Aan de andere kant, om nu al te tekenen voor zoiets.... Over 2 kan Ferrari dik kampioen zijn, of keihard moeten vechten om sowieso top 6 te rijden. Om dan nu al voor zoiets te tekenen....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ATS schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 08:55:
[...]

Volgens mij reed ricciardo Vettel aardig om z'n oren bij red Bull.

Overigens werd er gisteren vrij expliciet gesproken over een exitclausule die Vettel zou hebben. Denk dat ie nog 1 WK haalt en dan een rosbergje doet.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 27-08-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cranzai schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:20:
https://www.motorsport.co...ng-tyre-waves-spa-945425/

Ik weet niet precies hoe het zit met de trillingen in een f1-wagen maar ik kan me voorstellen dat zo'n v6 aardig wat micro-trillingen met zich mee brengt. Mogelijk dat het rubber van de banden in dit geval simpelweg gaat mee vibreren?

Dat lijkt me geen onaannemelijke verklaring aangezien de band breder is dus de golflengte die in de "snaar" past is groter geworden en mogelijk dat deze aangepaste rubbersoort gevoeliger is voor resonantie.

(Gekozen dit in het algemene topic te plaatsen aangezien de banden na spa ook gebruikt zullen worden en de vibrations in vorige races ook al naar voren kwamen bij Hamilton en Raikkonen)
Als het aan de motor lag zou je het vaker zien. Lijkt me meer te wijten aan een onhandige afstand van de curbs waardoor de banden op hun eigen frequentie terecht komen.
Of, en dat lijkt me evengoed plausibel, toch iets van een pulserend differentieel. Soort van rudimentaire tractiecontrole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:17
Crazy D schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:22:
[...]
Deal met Daniel is dat hij nog 2 jaar (want Kimi zit er dit jaar nog) #2 rijder is (dan heeft Vettel wel een stevige 2e rijder wat ook goed voor het team is) en hij daarna de #1 wordt... Ik kan me er iets bij voorstellen dat dat wel interssant kan zijn als rijder. Aan de andere kant, om nu al te tekenen voor zoiets....
Deals met Ferrari zijn nog minder waard dan het papier waarop het vastgelegd wordt. Dat weet Ricciardo ook.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
blog over zandvoort door Mark Gallagher
http://www.mark-gallagher...ch-zandvoort-f1-as-it-was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:49
Jos Verstappen haalt uit naar Red Bull na deceptie zoon Max op Spa

Ik weet het sensatie media maar toch er worden hier wel rake klappen uitgedeeld.
"Het materiaal is gewoon niet goed, klaar. Zég dat dan gewoon tegen de pers, draai er niet omheen. Het is gewoon klote op deze manier."
"Ze moeten maar zelf weten hoe ze het aan gaan pakken, maar het gaat niet lang meer duren op deze manier. Dat voel ik wel aan. We moeten straks maar eens met de rest van het team gaan praten en kijken wat zij te zeggen hebben."
Gefrustreerde Verstappen: 'Ik hou dit niet lang meer vol'
De Limburger viel eerder dit seizoen uit in de Grands Prix van Bahrein, Spanje, Canada, Azerbeidzjan en Oostenrijk. "Dit hou ik niet lang meer vol. Dat ik wel zal moeten? Ik moet helemaal niks", zei hij gefrustreerd.
Als ik dit bovenstaand zo allemaal lees, dan denk ik dat Red Bull nu toch wel iets moet gaan doen.
Want het lijkt er heel erg op dat de familie Verstappen het wel aardig heeft gehad met Red Bull...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

Phydomir

Dennis

Opzich een logische reactie. Volledig te begrijpen maar je schiet er niet heel veel mee op. Red Bull zelf zal ook balen en het anders willen.
Hij heeft een contract uit te zitten en ik denk ook dat Red Bull als team op dit moment het beste team is voor Max. Met de stoeltjes die er nog beschikbaar zijn lijkt het me niet dat je op dit moment een onhoudbare situatie wil creëren.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

CrazyFool schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:24:

Ik weet het sensatie media maar toch er worden hier wel rake klappen uitgedeeld.

[...]

[...]

[...]

Als ik dit bovenstaand zo allemaal lees, dan denk ik dat Red Bull nu toch wel iets moet gaan doen.
Want het lijkt er heel erg op dat de familie Verstappen het wel aardig heeft gehad met Red Bull...
Wat moet redbull doen dan? Als ze de problemen hadden kunnen voorkomen hadden ze dat al lang gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Och, zou hier ook niet wat olie op het vuur gegooid zijn door RB zelf?
Voor hun relatie met Renault is het beter als de Verstappens zich negatief uitlaten dan als dat bij RB vandaan komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Misschien is het beter als Jos zich er effe niet mee bemoeid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CrazyFool schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:24:

[...]

[...]

[...]

jah boeien wat verstappen vindt, bij rbl zijn ze niet zo van kriteik uit eigen cirkel. feit blijft dat ric zijn bak niet kapot gaat; zelfde materiaal .... en ook nog iets met contract :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
Sean Gelael gaat voor STR 4 FP1 sessies rijden: Singapore, Malaysia, US & Mexico
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DITwXxZXgAA_1T9.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 28-08-2017 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10 12:41
Vanavond voor het eerst maar eens rondo kijken met Max Verstappen.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Pagina: 1 ... 27 ... 71 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is het topic voor 2017. Discussie over het nieuwe seizoen kan inmiddels in [F1] Seizoen 2018 - deel 1 *O*

Alle weekend-topics van 2017: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1