sjekneck schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:03:
[...]
Wat gaat de prijs veranderen, serieus? 50 euro minder (just a number) maakt het niet opeens een veel betere kaart. Met alle nadelen moet hij echt royaal onder de 1080 komen. Dat maakt de kaart economisch een ramp voor AMD. Duurder om te produceren en voor minder moeten verkopen. Die willen ze asap gaan vervangen. Mocht het allemaal onterecht zijn neem ik ook rustig mijn woorden terug, ik ben alleen bang dat we het stadium 'hopen op' voorbij zijn met lekjes van vandaag.
Nee, 50€ minder maakt het niet een betere kaart voor 50€ meer, koopt iedereen vega en koopt niemand de 580, wat AMD een product geeft wat niemand koopt en dus onnodig wordt zo kort na launch (dure grap).
Het verschil tussen de 570 en 580 was 100€ bij launch (prijzen nu zijn niet goed vergelijkbaar), ik verwacht ook dat vega 100€ meer gaat zijn dan de 580 ~450€ is een significant verschil met een 1080 ~600€.
ALS het deze prijs is (wat ik dus denk) is dat goed voor AMD, want niemand die dan nog een 1080 koopt of een 1070 aangezien vega beter of gelijk presteert dan beiden alleen lager in prijs dan een 1070.
maaarrrr.....
Aan de andere kant heb je dan nV die iets moet doen, deze gaat zijn prijzen verlagen en komt eind dit jaar met een opvolger, ze houden wel de prestatie kroon ruim in handen. Maar een bedrijf als nV merkt het wel als hun midden segment aangetast word. Als gamer zou ik geen nV kopen als in op zoek ben naar een 1070/1080 met een hoger budget kijk je niet naar vega maar het aantal kopers van een 1080ti is vrij klein.
Zie
steam survey voor gebruikte hardware, meeste mensen gebruiken nV maar de eerste gpu's zijn in deze volgorde:
1060-1070-1050(ti)-1080....... (naar beneden scrollen).... 1080ti (0.42%)
Als de prijzen gelijk zijn, kijken mensen naar de spec's en zien dan tdp en lezen de reviews: komen dan uit bij geluid en powerdraw....
Opvolger nV zou volgens de geruchten geen volta zijn maar een pascal refresh, van 16nm naar 12nm (realistisch gezien zal het wel gewoon het zelfde 16nm zijn alleen andere node size

),
En pas in 2018 komt er een volta (high end) maar realistisch zou het ook dit jaar kunnen komen, aangezien nV volta al wel in productie heeft (p100) en uitgeeft.
Hoe dan ook: win voor ons de consument of je nou voor nV of AMD gaat.
(steam survey laat nog iets anders interessants zien, niemand die een 570/580 koopt voor gaming, want deze komt niet eens in de dx12 lijst voor.... jezus)
400-450W in dual..... HOLY SHIT, leuk als je van flightsims houdt en graag doet alsof je naast een turbine staat.
sjekneck schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:44:
Die mening deel ik niet. Een 1080 met 180 watt tdp of een Vega met ruim 300 watt is een wereld van verschil in warmte en herrie. Dat is een flinke CPU aan verbruik verschil in het voordeel van nVidia! Dat maakt een potentiële koper in dit segment echt wel uit. Dit soort kaarten verkoop je doorgaans enkel aan kenners/fans en die weten precies wat ze kopen en wat ze dan krijgen.
Alleen als ze de TI structureel voorbij gaan gamers warmte en herrie accepteren, want specs en bragging rights.
Same, als nV de prijzen gelijk trekt of iets hoger doet dan die van AMD: Op eerste plaats staat voor de meesten: prijs/performance verhouding (voornamelijk prijs), daarna verbruik -->geluid en warmte productie.
Het aantal mensen dat undervolt of überhaupt under/overvolt is vrij klein, mensen zitten echt niet te wachten op een kaart die ze 'moeten' undervolten met 90% prestaties te hebben met lager verbruik. Koop je gewoon een 1080...(dan met de) zelfde prijs maar die dan altijd beter presteert met gelijk verbruik als een undervolted vega.
Structureel een Ti voorbijgaan, zie ik niet snel gebeuren, eigenlijk helemaal niet.
j0ppie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:10:
Na 2 jaar innovatie verwacht ik sowieso een betere IPC. Hiermee zou de Vega chip toch richting de 1080ti moeten gaan! We wachten nog maar eventjes af. Wou vooral mijn theorie even delen en ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Zie het verhaal van
bulldozer vs Thuban, lower ipc. Misschien hebben ze met vega te veel gekeken naar infinity fabric en de toekomst. who knows, laten we wachten tot de 31ste.
Ik neem met liefde alles terug als blijkt dat vega de 1080ti evenaart of verslaat.
(Bulldozer vs Thuban: bulldozer was nieuwe architectuur en had een lager ipc dan zijn voorganger, het uitgangs punt bij bulldozer was meer gericht op meer cores, wat in die periode enorme faal was, maar waar ze nu de vruchten van plukken met ryzen--> waarbij ze wel gekeken hebben naar een substantieel ipc verbetering tav bulldozer en on par with intel).
[
Voor 10% gewijzigd door
D0gtag op 26-07-2017 11:02
]
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's