Dat vega wat meer zou slurpen zat er eigenlijk al een tijd aan te komen. Nvidia heeft de tegenovergestelde beweging gemaakt met Pascal; minder real estate voor meer performance = meer winst. AMD kon niet volgen en zet dus wat meer real estate in voor meer performance. Daaruit volgt wat meer warmte en wat minder winst. Altijd nog beter dan helemaal niet mee doen in high-end.
Het zal vooral spannend worden wat minders van deze kaart vinden. Anders zijn ze straks uberhaupt niet te krijgen... Wat het kost maakt momenteel voor die etherium minders gewoon niet meer uit, die huren hele vliegtuigen in. Zolang het per dollar maar meer hash oplevert.
@
Werelds
Er zijn een tijd wat geruchten geweest dat Vega december 2016 op de markt zou komen. Wellicht wordt daar aan gerefereerd.
Paprika schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:54:
[...]
Ja, omzet is natuurlijk maar een deel van het verhaal (wel erg relevant voor de marktwaarde). Met een Q4 revenue van $2.173 miljoen en een operating income van $773 miljoen is het wel aannemelijk dat gaming met de 'bescheiden' $1.348 miljoen daar wel een groot deel in heeft gespeeld. Professional visualization zat op $225 miljoen, datacenter $296 miljoen, auto $128 miljoen en OEM $176 miljoen. Dus tenzij die markten geen R&D kostten (wat dus zeer zeker niet het geval is) is de gaming markt toch nog altijd behoorlijk wat waard.
AMD had vast groene cijfers gehad als hun GPU afdeling deze getallen op de consumenten markt zou behalen (de revenue voor gaming bij Nvidia valt hoger uit dan heel de omzet van AMD)...
Dat is inderdaad precies wat ik wilde posten.
Vroeger was gaming vooral iets met veel omzet en weinig winst, leuk om je R&D mee terug te verdienen. Winst kwam toen uit Pro (quadro) met een marge van, als ik me niet vergis, 50%.
Toen kwam Maxwell en kreeg Nvidia het voor elkaar om een goedkope chip voor veel geld aan de consumenten te slijten. De marges bij gaming schoten flink omhoog. Nu met pascal is dit truukje nog een keer uitgehaald. Zie cijfers van (fiscal) q1 2018.
Omzetcijfers laatste kwartaal:
Gaming 1,027
Pro 205
Datacenter 409
Auto 140
OEM & IP 156
Even uitgaande van de Pro markt nog altijd 50% geeft dan is dat nu beperkt tot 100 M winst. De rest moet dus van de overige onderdelen komen. Van Auto, en OEM zou ik niet veel verwachten daar stappen ze net in dus de marges zullen daar niet heel hoog liggen. Datacenter blijft een vraagteken, maar met 40% van de omzet tov gaming kan het niet anders dan dat gaming meer geld op levert dan ooit tevoren.
[
Voor 56% gewijzigd door
sdk1985 op 31-07-2017 16:23
]