Mag je een string met paneeltype X later aanvullen (vergroten/verlengen dus) met een paneeltype Y? Bv in dezelfde typereeks maar een ander Wp?
Ik vraag zo iets nooit.... ik doe dat gewoon, hier ligt van alles en nog wat aan elkaar gepriktHyperBart schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:27:
Mag je een string met paneeltype X later aanvullen (vergroten/verlengen dus) met een paneeltype Y? Bv in dezelfde typereeks maar een ander Wp?
en is nog nooit ontploft
150Wp, 240Wp en 300Wp allemaal door de mekander
laat je niet afschrikken door een aantal puristen hier aanwezig.
Één merk adverteert er zelfs mee, Panasonic bv.
Bijplaatsen zonnepanelen - verschillende Wp
Goed, ik krijg een aanbieding, 30 x CIS paneel van 145wP van Avancis. Mooi paneel, vrouw vindt ze prachtig en ik eigenlijk ook wel.
30 kan ik op m'n dak kwijt, omvormer in de garage maar welke omvormer te kiezen? Mag ik deze op mijn 40A enkelfase hoofdzekering met een 20A schakelautomaar aansluiten voor terugleveren?
Ik heb een schuin dak op het ZW, WZW zonder schaduw. Het enige wat schaduw zou kunnen veroorzaken is het pijpje van de WTW maar dat kan ik voorkomen door op die plek geen paneel neer te leggen.
30 kan ik op m'n dak kwijt, omvormer in de garage maar welke omvormer te kiezen? Mag ik deze op mijn 40A enkelfase hoofdzekering met een 20A schakelautomaar aansluiten voor terugleveren?
Ik heb een schuin dak op het ZW, WZW zonder schaduw. Het enige wat schaduw zou kunnen veroorzaken is het pijpje van de WTW maar dat kan ik voorkomen door op die plek geen paneel neer te leggen.
Is het niet relatief duur om 145 wp panelen te installeren (tenzij paneel erg goedkoop is)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Aangezien het toch ook met zonnepanelen te maken heeft
:
Iemand bekend met de Lightyear One?
Kan er nog niet zoveel info over vinden en vraag me af hoe ze het voor elkaar denken te krijgen om in NLD voldoende zonlicht te vangen om jaarlijks 10.000km te kunnen rijden. Ze geven aan dat de actieradius rond de 800km zou moeten liggen. Ik lees verderop in de specs dat opladen ook mogelijk is met een stekker waarbij 1 uur: 3,7kW 40km (0,0925kW/km) oplevert, 10kW 110km (0,0909kW/km) en 75kW 850km (0,88kW/km)
Uitgaande van bovenstaande zal het accupack rond de 70kW moeten zijn. Om de 10.000km te halen zal in het meest gunstige geval met de zonnecellen op het voertuig 10.000km * 0,88kW = 882kW opbrengst gegenereerd moeten worden.
Stel dat het beschikbare dakoppervlakte ruim genomen 2m breed en 4m lang is, dus 8m2. Naar boven afgerond 5 standaard zonnepanelen van 1x1,65 dan moet het voertuig altijd zo optimaal mogelijk in de zon gezet worden om aan de 880kWh per jaar te komen. Of maak ik ergens een reken/denkfout? (goed mogelijk hoor
)
Kan er nog niet zoveel info over vinden en vraag me af hoe ze het voor elkaar denken te krijgen om in NLD voldoende zonlicht te vangen om jaarlijks 10.000km te kunnen rijden. Ze geven aan dat de actieradius rond de 800km zou moeten liggen. Ik lees verderop in de specs dat opladen ook mogelijk is met een stekker waarbij 1 uur: 3,7kW 40km (0,0925kW/km) oplevert, 10kW 110km (0,0909kW/km) en 75kW 850km (0,88kW/km)
Uitgaande van bovenstaande zal het accupack rond de 70kW moeten zijn. Om de 10.000km te halen zal in het meest gunstige geval met de zonnecellen op het voertuig 10.000km * 0,88kW = 882kW opbrengst gegenereerd moeten worden.
Stel dat het beschikbare dakoppervlakte ruim genomen 2m breed en 4m lang is, dus 8m2. Naar boven afgerond 5 standaard zonnepanelen van 1x1,65 dan moet het voertuig altijd zo optimaal mogelijk in de zon gezet worden om aan de 880kWh per jaar te komen. Of maak ik ergens een reken/denkfout? (goed mogelijk hoor
Die 10.000 km zal je dan wel alleen in de zomer moeten rijden, want in de winter ga je in Nederland nooit voldoende zonlicht vangen. Leuke auto, voor in de Sahara....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Iemand ervaring met clickfit evo,het ziet er allemaal veel belovend uit op de website en het is goedkoop maar zo ziet het er ook uit.
Ik twijfel of ik niet gewoon voor de standaard clickfit moet gaan.
Komt op noord dak 10m20 hoog.
@Andre1973 ?
@Andre1973 ?
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 11-04-2018 17:38 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoe heb je die 1 x 20 meter 6mm2 aarde aangesloten? Aan de panelen/frame en vervolgens aan je 'huisaarde'?straider schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:13:
Dit weekend (als onervarene) aangelegd, 45 graden op zuid westen. Gepoogd volgens nieuwste NEN1010 aan te leggen, en 30cm van de dakranden weg te blijven.
15 x JA solar 290Wp mono (4350Wp)
1 x Goodwe omvormer 3 fase 6000Watt
3 x clickfit evo all black landscape 5 panelen
1 x 4P 100mA aardlek + 4P 16A zekering (is combinatieding)
4 x stukjes 6mm2 voor in zekeringskast
1 x klein extra zekeringskastje
1 x 20 meter 6mm2 aarde en 4 x 12 meter 2.5mm2 installatie draden.
1 x 24 meter 6mm2 PV draad met connectoren en 1 x 5 meter 6mm2 PV draad met connectore
1 x 4P lastscheider voor onder omvormer, PV lastscheider zit ingebouwd
En wat klein prul.
totaal ben ik ongeveer 3800eu kwijt ex. BTW. Wil nog 6 panelen bijplaatsen als ik een warmtepomp heb, onder een andere hoek, aangezien de omvormer tot 6kW kan.
Vandaag voor het eerst aangezet, 23,1kWh opgewekt @ 5,31kWh/kWp.
Best trots en tevreden, met z'n twee hadden we de rails en panelen in ongeveer vier uur op het dak. De omvormer en leiding leggen heb ik vervolgens zelf nog gedaan in twee uurtjes.
Foto's: https://imgur.com/a/SyrPC (deel is niet te zien door stuk plat dak).
Het lijkt mij dat ze alle aandacht kunnen gebruiken, mogelijk kun je ze uitnodigen om hier iets te vertellen daarover?Niek_ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:17:
Aangezien het toch ook met zonnepanelen te maken heeft:
Stel dat het beschikbare dakoppervlakte ruim genomen 2m breed en 4m lang is, dus 8m2. Naar boven afgerond 5 standaard zonnepanelen van 1x1,65 dan moet het voertuig altijd zo optimaal mogelijk in de zon gezet worden om aan de 880kWh per jaar te komen. Of maak ik ergens een reken/denkfout? (goed mogelijk hoor)
Iets als een prijsindicatie zou ook wel wat zijn. Het zal wel Tesla ++ zijn vrees ik.mfmonkey schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:27:
[...]
Het lijkt mij dat ze alle aandacht kunnen gebruiken, mogelijk kun je ze uitnodigen om hier iets te vertellen daarover?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Kwestie van scrollenjacovn schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:37:
[...]
Iets als een prijsindicatie zou ook wel wat zijn. Het zal wel Tesla ++ zijn vrees ik.
119.000 ex tax
Opzich klopt dat,Niek_ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:17:
Aangezien het toch ook met zonnepanelen te maken heeft:
Stel dat het beschikbare dakoppervlakte ruim genomen 2m breed en 4m lang is, dus 8m2. Naar boven afgerond 5 standaard zonnepanelen van 1x1,65 dan moet het voertuig altijd zo optimaal mogelijk in de zon gezet worden om aan de 880kWh per jaar te komen. Of maak ik ergens een reken/denkfout? (goed mogelijk hoor)
Ik weet niet of je de solar race van afgelopen jaar hebt gezien, daar lieten ze zien dat de stella vie (ingeschreven door tu eindhoven) al een app had om data zoals je agenda en weerbericht samen te voegen en dat de auto dus kan bepalen vanaf wanneer hij moet gaan laden uit het net.
Het idee is dus je prikt hem aan het net, je verteld hem waneer je weg moet en hij bepaald vervolgens hoe hij aan de energie moet komen. (waarschijnlijk een mix van solar en 220, met de huidige stand van de techniek ontkom je haast niet aan stekkeren)
En hoewel het in australie was heeft de sella vie het voor elkaar gekregen om tijdens het rijden de accu op te laden met zonneenergie iets wat een jaar of 5 geleden nog onmogelijk leek.
Daarnaast kan infinneti door het beperkte oppervlak Gallium Arsenide gebruiken, deze zijn naast veel duurder ook een heel stuk efficienter dan wat wij op het dak leggen.
En hoewel het in nederlands winters lastig gaat worden, dromen moet kunnen. waneer nooit iemand de ambitie had gehad om naar de maan te vliegen, waren we er nooit gekomen.
Ja, "gewoon" naar de meterkast en op de aarderail. Het is trouwens wel een flexibele kabel. Ik weet niet of dit geheel volgens de norm is.. echter om 6mm^2 naar de omvormer te leggen en vervolgens 2.5mm^2 naar de meterkast leek mij raar.Wolly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:16:
[...]
Hoe heb je die 1 x 20 meter 6mm2 aarde aangesloten? Aan de panelen/frame en vervolgens aan je 'huisaarde'?
Daarnaast heb ik ietswat gecheat door 4x2.5mm2 door een flexibele PVC buis te trekken (officieel mag maar 3x2.5mm2), maar qua dissipatie is dit totaal geen probleem (6[kW]/(230[V]*3[f])=8.7[A] per fase, 0.007[Ohm]*8.7^2[A^2]*3[f]=1,5[Watt/m]). Er vanuitgaande dat de omvormer de fasestromen netjes gebalanceerd houdt en ook niet in een foutconditie veel meer stroom door de nul gaat sturen. Ter vergelijking 1 fase @ 16A levert 0.007[Ohm]*16^2[A^2]*2[f]=3.5[Watt/m]. (Het was uiteindelijk meer een gevecht met de flex buis...)
[ Voor 13% gewijzigd door straider op 11-04-2018 10:09 ]
Wie kan me helpen met het kiezen van een omvormer voor 9 Panasonic HIT-N330 SJ47 330Wp panelen.
Het probleem is dat de bovenste 3 panelen in de ochtend schaduw krijgen omdat het dak iets terug ligt achter een gevel. Panelen komen portrait te liggen.
Het probleem is dat de bovenste 3 panelen in de ochtend schaduw krijgen omdat het dak iets terug ligt achter een gevel. Panelen komen portrait te liggen.
Een 3 kW omvormer die voc van 700 volt aan kan, misschien sma?Leudal schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:10:
Wie kan me helpen met het kiezen van een omvormer voor 9 Panasonic HIT-N330 SJ47 330Wp panelen.
Of een omvormer met twee aansluitingen, eentje met vier ( waarvan de 3 schaduw ) en de andere aansluiting 5 panelen, en dat kan iedere willekeurige omvormer aan.
1 PVoutput . Dongen NB
En dan de 2 strings aansluiten, 1 string met 4 panelen en de andere string met 5 panelen.
Ik heb de vraag welke omvormer ook neer gelegd bij een leverancier
Deze omvormer gaat tot 750 volt dus één string van 9 is geen probleem, goed voor optitrackLeudal schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:09:
[...]
En dan de 2 strings aansluiten, 1 string met 4 panelen en de andere string met 5 panelen.
Reguliere omvormers gaan maar tot 550/600 volt dus dan moet je hem opsplitsen in twee string. Een goodwe hosola omnik is wel 400 euro goedkoper.
[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 11-04-2018 13:17 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Of steca 3000
Met alleen de bovenste rij die schaduw heeft optimisers om de kosten en storingen laag te houden?
Dat kan, maar optitrac heeft graag een hoge(re) spanning.Leudal schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:09:
[...]
Dus het lijkt me ook geen probleem om alles in 1 string aan te sluiten. (maar goed, je hebt een keuze)
Een maat van mij wil een carport bouwen van 5x4m, bestaande uit een aantal Douglas balken.
De vraag is nu of hij de panelen direct bovenop de balken monteert (0 hellingsgraad).
Alleen zijn wij onzeker hoe je een schans op een plat dak goed kan bevestigen. Met ballast is een mogelijkheid, maar dan moet je constructie het wel aankunnen en eigenlijk wil hij de carport niet 'enorm massief' uitvoeren. De schans zal wel aan de zij- en achterkant dichtgezet worden zodatd e wind er (niet makkelijk) onder kan, al geeft dat ook een probleem (?).
Is het ook mogelijk om de schans op de een of andere manier direct aan de balken te bevestigen, kan je schroeven in EPDM of levert dat alleen maar lekkages op?
De vraag is nu of hij de panelen direct bovenop de balken monteert (0 hellingsgraad).
- + Goedkoop
- + Makkelijk
- - Panelen zijn niet precies de afmeting van de carport
- - Niet de beste orientatie
- - Panelen zijn van onderaf te zien, wellicht niet erg mooi icm kabelwerk
Alleen zijn wij onzeker hoe je een schans op een plat dak goed kan bevestigen. Met ballast is een mogelijkheid, maar dan moet je constructie het wel aankunnen en eigenlijk wil hij de carport niet 'enorm massief' uitvoeren. De schans zal wel aan de zij- en achterkant dichtgezet worden zodatd e wind er (niet makkelijk) onder kan, al geeft dat ook een probleem (?).
BronHet probleem is waarschijnlijk niet de wind die er onderkomt, maar de wind die er met grote snelheid overheen geblazen wordt, waardoor er net als bij een vliegtuigvleugel onderdruk ontstaat. En het geheel dus omhoog wordt gezogen. De balast lijkt mij dan ook veel te weinig.
Is het ook mogelijk om de schans op de een of andere manier direct aan de balken te bevestigen, kan je schroeven in EPDM of levert dat alleen maar lekkages op?
- + EPDM is makkelijk voor de DHZ'er
- + Professioneel aanzicht,
- - OSB platen + EPDM + 3cm PIR tegen schimmel maakt het wat duurder
- - Angst voor lekkages of hele zware uitvoering houtwerk ivm ballast
Verwijderd
Nee, ik heb nog een dag/nacht tarief meter. Moet nog veranderen naar enkel tarfie en hopelijk wordt het een slimme...Jan-man schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:08:
[...]
Heb je een slimme meter ? Dan de p1 poort uitlezen met een raspberry pi en een USB p1 kabel. Kun je direct je sma uitlezen SMASpot en alles automatisch laten uitrekenen.
Misschien is dit een idee:Wolly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:02:
Een maat van mij wil een carport bouwen van 5x4m, bestaande uit een aantal Douglas balken.
De vraag is nu of hij de panelen direct bovenop de balken monteert (0 hellingsgraad).Andere optie is dat hij kiest voor een OSB/planken laag met daarop EPDM bedekking. Het voordeel van een dak met EPDM is dat het relatief eenvoudig is voor een doehetzelver. Hij kan dan ook een (zelfgebouwde) schans bouwen met panelen richting het zuiden. De schans zou niet erg hoog komen ivm aanzicht, ik gok 5 graden.
- + Goedkoop
- + Makkelijk
[...]
Bron
Is het ook mogelijk om de schans op de een of andere manier direct aan de balken te bevestigen, kan je schroeven in EPDM of levert dat alleen maar lekkages op?Alle advies is welkom
hors0125 in "2 zonnepanelen op schuur plaatsen, advies gevraagd"
Beetje groot vlak voor een schans, komt hoog uit, gaat er niet uit zien. Gewoon vlak op de epdm schroeven, de carport beetje met afschot bouwen, indien mogelijk zelfs een soort puntdak op maken voor oost west zeg maarWolly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:02:
De vraag is nu of hij de panelen direct bovenop de balken monteert (0 hellingsgraad).Andere optie is dat hij kiest voor een OSB/planken laag met daarop EPDM bedekking. Het voordeel van een dak met EPDM is dat het relatief eenvoudig is voor een doehetzelver. Hij kan dan ook een (zelfgebouwde) schans bouwen met panelen richting het zuiden. De schans zou niet erg hoog komen ivm aanzicht, ik gok 5 graden.
- + Goedkoop
- + Makkelijk
[...]
Bron
Is het ook mogelijk om de schans op de een of andere manier direct aan de balken te bevestigen, kan je schroeven in EPDM of levert dat alleen maar lekkages op?Alle advies is welkom
1 PVoutput . Dongen NB
Tja, het staat met Evo wel wat hoger op het dak. Je kan de klemmen wat lager instellen, ze staan standaard even onder het midden van de hoogte. Ik zou de onderste rail niet te laag plaatsen t.o.v. het paneel.Rol-Co schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:03:
Iemand ervaring met clickfit evo,het ziet er allemaal veel belovend uit op de website en het is goedkoop maar zo ziet het er ook uit.
@Andre1973 ?
Als je dak niet teveel doorbuigt is het idd makkelijker te plaatsen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? In 2009 is er een productiemeter geplaatst door Liander.
Dit was verplicht om in aanmerking te komen voor de toenmalige SDE subsidie regeling.
Je moet kunnen aantonen dat je inderdaad electriciteit had opgewekt en je subsidie is afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte kWh en de geldende electriciteits prijs.
So far so good en ik ontvang maandelijks circa € 24,-- subsidie 15 jaar lang, dus nog tot 2024.
Maar ik kwam er zojuist achter dat het display van die meter "dood" is sinds vandaag.
De pulsjes doen het ook niet meer aangezien de Youless vandaag niets meer heeft doorgegeven aan PV output.
Ik ben gelijk al een plekje gezakt op PV ladder Gelderland (installatie Grootstal), boehh
(en ongetwijfeld ook op PV ladder Tweakers)
Liander dus maar eens gebeld en de medewerker begreep het natuurlijk niet (snap ik wel). Hij verwees mij eerst door naar de installateur van de zonnepanelen.
Ik denk dat ik hem er uiteindelijk toch van heb weten te overtuigen dat die meter echt van Liander is.
Hij heeft een notitie gemaakt en ik wordt binnen 10 dagen gebeld voor een afspraak met een monteur. Meer heb ik er niet uit kunnen slepen.
Intussen wordt er dus niets gemeten. Zou het kunnen dat de hele meterstand "verloren" is?
Heel toevallig is er een maand geleden wel een meteropnemer langs geweest, na jaren. Dus helemaal verloren is de stand in ieder geval niet. Mijn vrouw moest hem wel uitleggen om welke stand het ging op die meter, namelijk de stand met "Re" (terug) ervoor.
Het is een tweedehands meter die al op 8084 afgenomen kWh stond bij plaatsing, en daar staat die natuurlijk nu nog steeds op. Mijn panelen nemen nooit stroom af gelukkig. Die stand wilde hij dus eerst noteren. Overigens stond de productiestand gisteren op 14949 kWh voor de geinteresseerden (installatie is 1800 kW).
Ik denk trouwens wel dat de opgewekte kWh vandaag gewoon zijn meegenomen door de onverwoestbare ferrarismeter aangezien die slecht 1 kWh hoger staat dan vanmorgen om 6 uur.
Dit was verplicht om in aanmerking te komen voor de toenmalige SDE subsidie regeling.
Je moet kunnen aantonen dat je inderdaad electriciteit had opgewekt en je subsidie is afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte kWh en de geldende electriciteits prijs.
So far so good en ik ontvang maandelijks circa € 24,-- subsidie 15 jaar lang, dus nog tot 2024.
Maar ik kwam er zojuist achter dat het display van die meter "dood" is sinds vandaag.
De pulsjes doen het ook niet meer aangezien de Youless vandaag niets meer heeft doorgegeven aan PV output.
Ik ben gelijk al een plekje gezakt op PV ladder Gelderland (installatie Grootstal), boehh
Liander dus maar eens gebeld en de medewerker begreep het natuurlijk niet (snap ik wel). Hij verwees mij eerst door naar de installateur van de zonnepanelen.
Ik denk dat ik hem er uiteindelijk toch van heb weten te overtuigen dat die meter echt van Liander is.
Hij heeft een notitie gemaakt en ik wordt binnen 10 dagen gebeld voor een afspraak met een monteur. Meer heb ik er niet uit kunnen slepen.
Intussen wordt er dus niets gemeten. Zou het kunnen dat de hele meterstand "verloren" is?
Heel toevallig is er een maand geleden wel een meteropnemer langs geweest, na jaren. Dus helemaal verloren is de stand in ieder geval niet. Mijn vrouw moest hem wel uitleggen om welke stand het ging op die meter, namelijk de stand met "Re" (terug) ervoor.
Het is een tweedehands meter die al op 8084 afgenomen kWh stond bij plaatsing, en daar staat die natuurlijk nu nog steeds op. Mijn panelen nemen nooit stroom af gelukkig. Die stand wilde hij dus eerst noteren. Overigens stond de productiestand gisteren op 14949 kWh voor de geinteresseerden (installatie is 1800 kW).
Ik denk trouwens wel dat de opgewekte kWh vandaag gewoon zijn meegenomen door de onverwoestbare ferrarismeter aangezien die slecht 1 kWh hoger staat dan vanmorgen om 6 uur.
Dank je, ik ga wel voor de gewone, die is prima en dan heb ik achteraf geen spijt.Andre1973 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:08:
[...]
Tja, het staat met Evo wel wat hoger op het dak. Je kan de klemmen wat lager instellen, ze staan standaard even onder het midden van de hoogte. Ik zou de onderste rail niet te laag plaatsen t.o.v. het paneel.
Als je dak niet teveel doorbuigt is het idd makkelijker te plaatsen.
Je had het eens over een montage hulpje zodat het paneel aan de rail blijft hangen tijdens montage, welke is dat?
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 11-04-2018 21:26 ]
Niet te moeilijk over denken er zijn tig voorbeelden waarbij de panelen direct als dak zijn gebruiktWolly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:02:
- + Goedkoop
- + Makkelijk
[...]
Bron
de kosten die je bespaard op epdm en underlayment lekker in de panelen steken en er een mooie oplossing van maken. je kan de afmeting natuurlijk altijd een klein beetje aanpassen op het formaat van de panelen(het is immers nog niet gebouwd.)
en mocht je er zoiets van maken, kom ik kijken en misschien helpen

Is dat nou niet juist het mooie van Evo? Even aannemende dat de rails hier vertikaal gemonteerd gaan worden: Evo beugel monteren op panlat en dakpan, hoogte verstelling los maken, beugel zakt dan naar beneden (voor zover dat dan kan, is maar weinig). Rails er vervolgens los opleggen, dus los op de beugels. Dan de hoogteverstelling vervolgens zo op de beugels instellen zodat de rails kaarsrecht van boven naar beneden erop ligt en vastschroeven. Dan rails in de beugel klikken en zo liggen de rails rete strak (recht).
De oude beugel is van alu toch, de nieuwe van gepoedercoat staal. Veel en veel steviger materiaal ook nog es.
De oude beugel is van alu toch, de nieuwe van gepoedercoat staal. Veel en veel steviger materiaal ook nog es.
Rol-Co schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:14:
[...]
Dank je, ik ga wel voor de gewone, die is prima en dan heb ik achteraf geen spijt.
Je had het eens over een montage hulpje zodat het paneel aan de rail blijft hangen tijdens montage, welke is dat?
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
De rails komt gewoon standaard horizontaal, met 5 panelen er op.TweakersAddict schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:35:
Is dat nou niet juist het mooie van Evo? Even aannemende dat de rails hier vertikaal gemonteerd gaan worden: Evo beugel monteren op panlat en dakpan, hoogte verstelling los maken, beugel zakt dan naar beneden (voor zover dat dan kan, is maar weinig). Rails er vervolgens los opleggen, dus los op de beugels. Dan de hoogteverstelling vervolgens zo op de beugels instellen zodat de rails kaarsrecht van boven naar beneden erop ligt en vastschroeven. Dan rails in de beugel klikken en zo liggen de rails rete strak (recht).
[...]
Denk dat je horizontaal bedoeld.TweakersAddict schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:35:
[...]
Ik heb nog maar 2 of 3 x de "oude" verstelbare dakhaak van CF gebruikt, zelf vind ik het netter staan als de rail met het dak meeloopt, i.p.v. recht t.o.v. een "krom" dak, zeker als het niet symetrisch ligt t.o.v. het dak, want dan ziet het er van onderaf uit alsof het scheef ligt t.o.v. de pannen.
Ik vind die Evo's enorm logge haken die waar ze tussen de pannen door gaan ook nog eens dikker zijn.
De pannen staan dus verder open, je moet dus vaker slijpen / hakken.
Naar mijn idee is die evo haak vooral voor de mensen van kantoor gemaakt, ze kunnen nu niet meer de
verkeerde haak bestellen. Een beetje een alles in een oplossing, dat is meestal bij gereedschap bijvoorbeeld
5 keer het net niet.
T doet me vooral aan dit ding denken:
http://www.wilko.com/all-...anner-6-15mm/invt/0344170
Het enige moment dat je daar blij mee bent is als je op de fiets onderweg bent en er valt bijna iets cruciaals vanaf.
Daarnaast moet je een accutol mee het dak op nemen, en loshalen kan lastig zijn als je ze een keer redelijk vast hebt gedraaid (dan verbuigt het oogje waardoor de bout als eerste gaat).
Daarnaast kan je m niet tussen de bovenste pannen steken (dus op pan 2 leggen) omdat je die schroef met aandraaien (en dan zou je door die dakpan heen moeten schroeven), die oude kan je er vaak wel (met wat ervaring, vloeken en schrammen) tussen krijgen. Daardoor ben je 1 rij pannen kwijt, of je moet de nok loshalen. En er tussen frutten is bij mij veel vaker voor gekomen dan die stelmogelijkheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 11-04-2018 22:14 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
https://www.esdec.com/Com...-9001-Nylon-ophangbus.htmRol-Co schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:14:
[...]
https://www.esdec.com/Com...S-Zeskantbout-M6-x-20.htm
https://www.esdec.com/Com...0-RVS-Zeskant-moer-M6.htm
Zelf begruik ik meestal boutjes die net even langer zijn met zelfborgende moeren, geen grotere schrik als je een paneel over de rail doorschuift en hij komt aan een kant los. Of de org. gebruiken en dan even wat locktite er tussen.
Soms worden ze ook als setje aangeboden, dan zitten er van alles 2 in een zakje.
[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 11-04-2018 22:16 ]
Ik wil graag bij iemand een garagedak 3panelen ( bijv. CSUN 355Wp van 1956lengte ) plaatsen in portrait stand.
Er is maar _net_ iets over de 3meter breedte beschikbaar. Dus regulier, met horizontale rails word net te breed.
Wat te doen? Een 2x zoveel rails gebruiken, en alle 3 de panelen met 2x verticale rails, om binnen de 3meter te blijven? Of andere opties. Gaat om een pannendak
En ik twijfel nog over aansluiten. 2x een APS YC600 gebruiken... of? Bewoners willen geen "losse" omvormer binnen hebben. De wasmachine aansluiting zit vlak onder dat dak.
Er is maar _net_ iets over de 3meter breedte beschikbaar. Dus regulier, met horizontale rails word net te breed.
Wat te doen? Een 2x zoveel rails gebruiken, en alle 3 de panelen met 2x verticale rails, om binnen de 3meter te blijven? Of andere opties. Gaat om een pannendak
En ik twijfel nog over aansluiten. 2x een APS YC600 gebruiken... of? Bewoners willen geen "losse" omvormer binnen hebben. De wasmachine aansluiting zit vlak onder dat dak.
[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 11-04-2018 22:13 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Of Enpfase. en het gaat dan denk ik over een pannendak?! mijn glazen bol is net ff weg voor APK..Atomic2005 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:02:
Ik wil graag bij iemand een garagedak 3panelen ( bijv. CSUN 355Wp van 1956lengte ) plaatsen in portrait stand.
Wat te doen? Een 2x zoveel rails gebruiken, en alle 3 de panelen met 2x verticale rails, om binnen de 3meter te blijven? Of andere opties.
Idd, pannendak ja. Dat staat er nu toch duidelijk bij?Andre1973 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:10:
[...]
Of Enpfase. en het gaat dan denk ik over een pannendak?! mijn glazen bol is net ff weg voor APK..

En hoe zit je met de zijkanten? ligt daar een kantpan? dan kan je sowieso niet ver genoeg doorsteken, naast dat dat lelijk is, haak tussen een kantpan geeft meestal gezeur (zitten vaak vastgeschroefd en heeft bijna niemand op reserve liggen, en zet je daar een haak tussen dan komt ie wat omhoog en dat zie je (erg slecht voor de WAF, die komt controleren als jij net klaar en me bent)Atomic2005 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:15:
[...]
Idd, pannendak ja. Dat staat er nu toch duidelijk bij?![]()
![]()
De eene kant is het huis/gemetselde muur. Andere kant is het pannendak van de garage vd buren. Is dus pannendak van ruim 6meter breed, over beide garages.Andre1973 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:20:
[...]
En hoe zit je met de zijkanten? ligt daar een kantpan? dan kan je sowieso niet ver genoeg doorsteken, naast dat dat lelijk is, haak tussen een kantpan geeft meestal gezeur (zitten vaak vastgeschroefd en heeft bijna niemand op reserve liggen, en zet je daar een haak tussen dan komt ie wat omhoog en dat zie je (erg slecht voor de WAF, die komt controleren als jij net klaar en me bent)
Niet een topfoto, maar het regende

[ Voor 12% gewijzigd door Atomic2005 op 11-04-2018 22:34 ]
Met oude CF kom je op een rail van 3,040 meter als je het netjes legt (20 mm speling moet kunnen voor een keer met 1 rij).Atomic2005 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:22:
[...]
De eene kant is het huis/gemetselde muur. Andere kant is het pannendak van de garage vd buren. Is dus pannendak van ruim 6meter breed, over beide garages.
Je wint zo'n 70 mm met vert. rail, en het is duurder door meer materiaal en lastiger plaatsen op verticaal.
Ja daarom, mijn huis is een betonnen blokkendoos en kaars recht dak, geen last dat ik moet stellen.Andre1973 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:51:
[...]
Denk dat je horizontaal bedoeld.
Ik heb nog maar 2 of 3 x de "oude" verstelbare dakhaak van CF gebruikt, zelf vind ik het netter staan als de rail met het dak meeloopt, i.p.v. recht t.o.v. een "krom" dak, zeker als het niet symetrisch ligt t.o.v. het dak, want dan ziet het er van onderaf uit alsof het scheef ligt t.o.v. de pannen.
Ik vind die Evo's enorm logge haken die waar ze tussen de pannen door gaan ook nog eens dikker zijn.
De pannen staan dus verder open, je moet dus vaker slijpen / hakken.
Naar mijn idee is die evo haak vooral voor de mensen van kantoor gemaakt, ze kunnen nu niet meer de
verkeerde haak bestellen. Een beetje een alles in een oplossing, dat is meestal bij gereedschap bijvoorbeeld
5 keer het net niet.
T doet me vooral aan dit ding denken:
http://www.wilko.com/all-...anner-6-15mm/invt/0344170
Het enige moment dat je daar blij mee bent is als je op de fiets onderweg bent en er valt bijna iets cruciaals vanaf.
Daarnaast moet je een accutol mee het dak op nemen, en loshalen kan lastig zijn als je ze een keer redelijk vast hebt gedraaid (dan verbuigt het oogje waardoor de bout als eerste gaat).
Daarnaast kan je m niet tussen de bovenste pannen steken (dus op pan 2 leggen) omdat je die schroef met aandraaien (en dan zou je door die dakpan heen moeten schroeven), die oude kan je er vaak wel (met wat ervaring, vloeken en schrammen) tussen krijgen. Daardoor ben je 1 rij pannen kwijt, of je moet de nok loshalen. En er tussen frutten is bij mij veel vaker voor gekomen dan die stelmogelijkheid.
Hallo,
Misschien is dit niet de juiste plek om het te vragen, maar ik kon geen geschikt(er) topic vinden.
Ik heb een probleem met mijn SolarEdge installatie. Het betreft 19 SF170 panelen, welke per koppeltje van 2 gekoppeld zijn aan 1 optimizer. Dit werkte tot een maand geleden als een ‘zonnetje’. Echter, toen werden opeens in mijn app 2 panelen ‘zwart’: 0 W productie van die 2 panelen. De rest produceert wel gewoon door. Dus, ik de installateur bellen, en deze heeft de optimizer vervangen. Er zit immers 25 jaar garantie op. Ging eerst nog mis omdat de verkeerde optimizer vervangen was, maar uiteindelijk is de goede nu toch vervangen.

Qua hardware klopt het nu wel, echter krijg ik die optimizers niet ‘gepaired’ bij mijn omvormer. Als ik het pairing proces start, blijft dit eeuwig staan op ‘pairing in process’, en komt hier nooit uit.
Daarnaast heb ik ergens gelezen dat een optimizer 1V afgeeft als de omvormer uit staat, dus ik zou 10 V verwachten. Ik zie echter 120V?
Ook zie ik dat de omvormer slechts 8 optimizers kent, terwijl er dus 10 in de string zitten.
Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Is het misschien niet goed aangesloten oid? Ik heb al een ticket aangemaakt bij SolarEdge, en ook mijn installateur verwittigd. Tot op heden, van beide, geen reactie.
Misschien is dit niet de juiste plek om het te vragen, maar ik kon geen geschikt(er) topic vinden.
Ik heb een probleem met mijn SolarEdge installatie. Het betreft 19 SF170 panelen, welke per koppeltje van 2 gekoppeld zijn aan 1 optimizer. Dit werkte tot een maand geleden als een ‘zonnetje’. Echter, toen werden opeens in mijn app 2 panelen ‘zwart’: 0 W productie van die 2 panelen. De rest produceert wel gewoon door. Dus, ik de installateur bellen, en deze heeft de optimizer vervangen. Er zit immers 25 jaar garantie op. Ging eerst nog mis omdat de verkeerde optimizer vervangen was, maar uiteindelijk is de goede nu toch vervangen.

Qua hardware klopt het nu wel, echter krijg ik die optimizers niet ‘gepaired’ bij mijn omvormer. Als ik het pairing proces start, blijft dit eeuwig staan op ‘pairing in process’, en komt hier nooit uit.
Daarnaast heb ik ergens gelezen dat een optimizer 1V afgeeft als de omvormer uit staat, dus ik zou 10 V verwachten. Ik zie echter 120V?
Ook zie ik dat de omvormer slechts 8 optimizers kent, terwijl er dus 10 in de string zitten.
Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Is het misschien niet goed aangesloten oid? Ik heb al een ticket aangemaakt bij SolarEdge, en ook mijn installateur verwittigd. Tot op heden, van beide, geen reactie.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
@Sandrioni
Heb je de installateur gebeld? Verwittigen klinkt als een mail oid. En met dit jaargetijde is het topdrukte..
Heb je de installateur gebeld? Verwittigen klinkt als een mail oid. En met dit jaargetijde is het topdrukte..
@Sandrioni Er ontbreken dus 2 optimizers. De defecte die vervangen is, is niet gepaired en blijkbaar is er nog een optimizer kapot òf de verkeerd gewisselde optimizer is eveneens niet gepaired.
Zoals @Noord27 al suggereert, zou ik bellen met de installateur, al heb ik zelf de ervaring dat SolarEdge zelf ook redelijke adequaat reageert (maar dat was 5 jr geleden toen ik m'n set net had geïnstalleerd).
Wil je niet bang maken, maar ik hoop voor je dat het bij 1 defecte optimizer blijft. 'k Heb hier op GoT al van verschillenden geluiden gehoord van optimizers die bij bosjes uitvallen. SE ondersteunt ook niet de SF175 panelen (volgens mij vanwege te hoge spanningen).
Zoals @Noord27 al suggereert, zou ik bellen met de installateur, al heb ik zelf de ervaring dat SolarEdge zelf ook redelijke adequaat reageert (maar dat was 5 jr geleden toen ik m'n set net had geïnstalleerd).
Wil je niet bang maken, maar ik hoop voor je dat het bij 1 defecte optimizer blijft. 'k Heb hier op GoT al van verschillenden geluiden gehoord van optimizers die bij bosjes uitvallen. SE ondersteunt ook niet de SF175 panelen (volgens mij vanwege te hoge spanningen).
Ik heb de installateur een appje gedaan.Cranberry schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:36:
@Sandrioni Er ontbreken dus 2 optimizers. De defecte die vervangen is, is niet gepaired en blijkbaar is er nog een optimizer kapot òf de verkeerd gewisselde optimizer is eveneens niet gepaired.
Overigens is het SF170. Ik weet niet of dat wat uitmaakt, maar ik hoop maar dat het hierbij blijft idd.
Die 120V is met de DC schakelaar op OFF?
Zouden ze soms 1 paneel rechtstreeks aangesloten hebben, want Voc van SF is toch 112V? + 8x 1V van de optimizers.
Zouden ze soms 1 paneel rechtstreeks aangesloten hebben, want Voc van SF is toch 112V? + 8x 1V van de optimizers.
[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 12-04-2018 15:03 ]
Snap sowieso niet hoe je 19 panelen in groepjes van 2 kan plaatsen, dan blijft er toch 1 over?
@Sandrioni: Zoals @Rouske al suggereerde moet je de DC schakelaar uitschakelen en dan een tijdje wachten totdat alle optimisers afgeschakeld zijn. Dan zou je ongeveer 10 Volt moeten zien.
Heb dit net bij mijn installatie geprobeerd. Ik kreeg een waarschuwing dat er een onveilige situatie was en de spanning daalde tot ongeveer 16V op het display.
Het feit dat je maar 8 optimisers ziet lijkt erop te wijzen dat er iets niet goed is.
Er moet wel voldoende licht zijn voordat je kunt pairen want de optimisers moeten actief zijn.
Een andere mogelijkheid is netspanning van de inverter uit te schakelen. Daarna de MC4 connectoren bij de inverter losmaken en dan de DC spanning tussen de connectoren meten. Oppassen dat je zelf niet onder spanning komt te staan.
Succes
Heb dit net bij mijn installatie geprobeerd. Ik kreeg een waarschuwing dat er een onveilige situatie was en de spanning daalde tot ongeveer 16V op het display.
Het feit dat je maar 8 optimisers ziet lijkt erop te wijzen dat er iets niet goed is.
Er moet wel voldoende licht zijn voordat je kunt pairen want de optimisers moeten actief zijn.
Een andere mogelijkheid is netspanning van de inverter uit te schakelen. Daarna de MC4 connectoren bij de inverter losmaken en dan de DC spanning tussen de connectoren meten. Oppassen dat je zelf niet onder spanning komt te staan.
Succes
Vraag mbt veiligheid.
Tot nu toe heb ik mbt mijn toekomstige zonnepanelen gekeken om mijn investering beperkt te houden en daarom heeft Solaredge bij mij een lage prioriteit. Kost nl E0.20 per Wp meer.
De vraag blijft is dat een verstandige keuze mbt veiligheid? Ik heb begrepen dat SE veel meer veiligheids functies heeft ingebouwd. Zoals flamboog detectie en afschakelen van panelen als de omvormer wordt afgesloten van het net.
In mijn geval met 22 panelen in een string heb ik toch bijna 700- 900V op mijn dak liggen, wat waarschijnlijk niet afgeschakeld kan worden voor bv onderhoud - emergencies - e.d.
Heeft iemand enige ervaring mee?
Hoe vervang je bv veilig een paneel/ tigo optimizer met daarop nog hoge string voltage?
Zijn er string omvormers die extra veiligheid funties hebben alla SE?
Wat is jullie mening ?
Tot nu toe heb ik mbt mijn toekomstige zonnepanelen gekeken om mijn investering beperkt te houden en daarom heeft Solaredge bij mij een lage prioriteit. Kost nl E0.20 per Wp meer.
De vraag blijft is dat een verstandige keuze mbt veiligheid? Ik heb begrepen dat SE veel meer veiligheids functies heeft ingebouwd. Zoals flamboog detectie en afschakelen van panelen als de omvormer wordt afgesloten van het net.
In mijn geval met 22 panelen in een string heb ik toch bijna 700- 900V op mijn dak liggen, wat waarschijnlijk niet afgeschakeld kan worden voor bv onderhoud - emergencies - e.d.
Heeft iemand enige ervaring mee?
Hoe vervang je bv veilig een paneel/ tigo optimizer met daarop nog hoge string voltage?
Zijn er string omvormers die extra veiligheid funties hebben alla SE?
Wat is jullie mening ?
Alle omvormers stoppen met produceren zodra de netspanning wegvalt. Daarin biedt SE dus geen meerwaarde.
Wat betreft vlamboogdetectie weet ik niet precies wat ik me er bij voor moet stellen.
Voordeel van SE (en verschillende andere optimizers hebben dat dacht ik ook) is het feit dat een string nooit meer dan het aantal optimizers x 1V aan open spanning kan hebben,
Wat betreft vlamboogdetectie weet ik niet precies wat ik me er bij voor moet stellen.
Voordeel van SE (en verschillende andere optimizers hebben dat dacht ik ook) is het feit dat een string nooit meer dan het aantal optimizers x 1V aan open spanning kan hebben,
Ook al produceert een omvormer niet meer, de kabel van panelen naar omvormer staat wel onder (behoorlijk hoge en gevaarlijke) spanning bij een stringomvormer.
Bij solaredge is het stukje kabel dat onder spanning blijft staan beperkt tot de kabel van paneel naar optimizer. Daar staat maximaal de Voc van het paneel op.
Bij stekkers met slechte contacten of die door de jaren heen zich loswerken loop je inderdaad risico op vlambogen en/of brandgevaar. Solaredge kan dat kennelijk (soms? altijd?) detecteren en de spanning van de string afschakelen.
Het is net als met autogordels of airbags: Als je ze nooit nodig hebt, waarom zou je er dan extra voor betalen?
Als je zelf nooit op je dak hoeft te zijn en onderhoud laat doen door mensen die begrijpen waar ze mee bezig zijn, dan maakt het weinig uit, behalve in situaties met brand.
Als je zelf iets minder ervaren bent met DC-spanning >50Volt en toch af en toe zelf wat wil klussen op je dak dan is het misschien geen gek idee om voor veiligheid te kiezen.
Bij solaredge is het stukje kabel dat onder spanning blijft staan beperkt tot de kabel van paneel naar optimizer. Daar staat maximaal de Voc van het paneel op.
Bij stekkers met slechte contacten of die door de jaren heen zich loswerken loop je inderdaad risico op vlambogen en/of brandgevaar. Solaredge kan dat kennelijk (soms? altijd?) detecteren en de spanning van de string afschakelen.
Het is net als met autogordels of airbags: Als je ze nooit nodig hebt, waarom zou je er dan extra voor betalen?
Als je zelf nooit op je dak hoeft te zijn en onderhoud laat doen door mensen die begrijpen waar ze mee bezig zijn, dan maakt het weinig uit, behalve in situaties met brand.
Als je zelf iets minder ervaren bent met DC-spanning >50Volt en toch af en toe zelf wat wil klussen op je dak dan is het misschien geen gek idee om voor veiligheid te kiezen.
die 1.1.4 zit in zijn eentje, dat is opzich prima.3ssen schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:30:
Snap sowieso niet hoe je 19 panelen in groepjes van 2 kan plaatsen, dan blijft er toch 1 over?
je hebt ook een PB.
Je hebt waarschijnlijk een zogenaamde Bruto Productie Meter (BP Meter), ik dacht dat deze van Liander was, maar ben hier niet helemaal zeker van. Je ferraris meter heeft je opwek wel geregistreerd als het goed is, ofwel minder hard gedraaid. Das het mooie van die ferraris meter, die kan zelfs achteruit draaienElectricAlex schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:11:
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? In 2009 is er een productiemeter geplaatst door Liander.
Ik ben gelijk al een plekje gezakt op PV ladder Gelderland (installatie Grootstal), boehh![]()
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Onze meter is inderdaad een zogenaamde brutoproductiemeter (bpm)van Liander . Maar ik realiseerde mij ineens dat we eergisternacht een paar flinke onweersklappen hadden gehoord.T-8one schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:31:
[...]
Je hebt waarschijnlijk een zogenaamde Bruto Productie Meter (BP Meter), ik dacht dat deze van Liander was, maar ben hier niet helemaal zeker van. Je ferraris meter heeft je opwek wel geregistreerd als het goed is, ofwel minder hard gedraaid. Das het mooie van die ferraris meter, die kan zelfs achteruit draaien
Dus ik ben vanavond nog weer in de meterkast gedoken en ik zag dat de zekering van de extra groep voor de zonnepanelen er uit lag. Niet eerder aan gedacht en nooit eerder meegemaakt.
Zekering weer teruggezet en de meter doet het weer! Twee van de drie Soladins knipperen ook weer normaal zoals het hoort, de derde geeft nog alleen continu brandende rode ledjes. Maar dat kan er aan liggen dat de zon bijna onder is hoop ik. Morgen nog eens kijken/testen.
Nog een pluim voor Liander: er was vanochtend al iemand onaangekondigd langs geweest terwijl er niemand thuis was. Briefje was achter gelaten met 06 nummer en dat heb ik zojuist gebeld om door te geven dat het niet meer nodig was. Maar ook deze man met 20 met jaar dienstervaring had nog nooit van een brutoproductiemeter verstrekt door Liander gehoord. Blijkbaar is dat toch een zeldzaam fenomeen maar ik heb het hem graag uitgelegd.
Ik vraag me af, ik heb een offerte ontvangen voor 9 panelen met een opbrengst van rond de 2400wp en een omvormer voor serieschakeling. De offerte komt op 4059 euro.
De meerprijs voor een omvormer voor parallel is rond de 600 euro.
Is het de 600 euro waard om voor een parallel schakeling te gaan?
De panelen komen op een plat dak en zullen geen last krijgen van schaduw.
Dan is het niet nodig, parallel bedoel je solaredge denk ik?deBennie schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:18:
Ik vraag me af, ik heb een offerte ontvangen voor 9 panelen met een opbrengst van rond de 2400wp en een omvormer voor serieschakeling. De offerte komt op 4059 euro.
Kijken ze allemaal dezelfde kant op?
De prijs is wel wat veel voor 9x 270? Wp?
Ga je zelf leggen?
9x PV Trina Solar 270 Poly zonnepaneel, 2430 Wp totaal, 1300 euroRol-Co schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:44:
[...]
Dan is het niet nodig, parallel bedoel je solaredge denk ik?
Kijken ze allemaal dezelfde kant op?
De prijs is wel wat veel voor 9x 270? Wp?
Ga je zelf leggen?
Omvormer Sofar Solar 2200TL, 425 euro
Flat montagesysteem, 600 euro
Montagekosten, 650 euro
Montage ac/dc, 300 euro
Totaal dus zon 3300 euro ex btw
Meerprijs:
SolarEdge HD Wave SE2200H omvormer met 9 SolarEdge Optimizer P300 optimizers is € 600 excl. BTW
Laat alles leggen...
[ Voor 8% gewijzigd door deBennie op 12-04-2018 22:10 ]
Ex btw is het best aan de prijs hoor, plat dak kost iets meer maar 950,- ex voor het plaatsen is ook fors, ik verdien het niet in 1 dag.deBennie schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:08:
[...]
9x PV Trina Solar 270 Poly zonnepaneel, 2430 Wp totaal, 1300 euro
Montagekosten, 650 euro
Montage ac/dc, 300 euro
Meerprijs:
SolarEdge HD Wave SE2200H omvormer met 9 SolarEdge Optimizer P300 optimizers is € 600 excl. BTW
Laat alles leggen...
Panelen zijn ook niet goedkoop, zie hier onder en zie ook wat je kan hebben voor jouw prijs.

Platdak is zo makkelijk zelf te doen, is snel verdiend hoor.
In de btw, zelfde spullen en een paneel meer.
https://eindelijkzon.nl/d...a-poly-270wp-sofar-2700tl
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 12-04-2018 23:09 ]
zijn systeem = 1,16 p/wp (zonder arbeid incl btw)Rol-Co schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:00:
[...]
In de btw, zelfde spullen en een paneel meer.
https://eindelijkzon.nl/d...a-poly-270wp-sofar-2700tl
jouw systeem = 1,14 p/wp (met verkeerd bevestigingssysteem)
maar je hebt veder geheel gelijk het is prijzig
zowel de omvormer als de panelen kunnen 21% goedkoper.. (waardoor ik ga denken dat ts misschien gewoon incl btw prijzen heeft gepost)
ik kom bij een bijna willekeurige webshop op :
panelen excl btw 1070
omvormer excl btw 384 (goodwe)
montage systeem 600 (zelfde aangehouden als ts, ik heb geen idee wat hij nodig heeft)
totaal = 2054 excl btw
800 euro montage
2854 euro totaal (eerste 450 euro besparing)
Jouw systeem is een beetje duur, ik heb geen idee van je ligging maar indien nagenoeg perfect 2400 kWh opbrengst is dan ongeveer 500 euro per jaar. Bij gelijk blijvende salderingsregeling zal je er dus bijna 7 jaar over doen om hem terug te verdienen. waarschijnlijk is je ligging niet perfect en dan zal je dus hard richting de 8 jaar gaan plaats je dan ook nog die 600 euro aan optimizers zit je dus op 9 jaar en dat is voor poly panelen best wel heel erg veel.deBennie schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:08:
[...]
9x PV Trina Solar 270 Poly zonnepaneel, 2430 Wp totaal, 1300 euro
Montagekosten, 650 euro
Montage ac/dc, 300 euro
Meerprijs:
Laat alles leggen...
en nagenoeg niemand verwacht dat de salderingsregeling nog 9 jaar zal bestaan dus de werkelijke tvt wordt nog veel hoger. je wilt ze wel "gratis" gebruiken voordat je gaat verhuizen
Tientjes worden honderdjes en honderdjes worden duizendjes, je kan het beste op zoveel mogelijk besparen. bij geen schaduw dus geen optimizers en wanneer je even gaat shoppen en het zelf plaatst kom je na btw teruggave uit onder de 2000 uit en dus een tvt van 4 jaar.Nederlanders verhuizen gemiddeld 7 keer in hun leven. Dat is dus gemiddeld één keer in de 10 jaar.
Wanneer je niet zelf wil plaatsen zorg er dan voor dat de werkzaamheden die veel tijd kunnen kosten al zijn gedaan ( kabel trekken van de omvormer naar de meterkast bv)
Je hebt er pv instalateurs bij die maar wat rekenen. Ik heb 4000€ zien staan voor 23 panelen installeren. En dan vragen ze je wat je vind van de offerte. Hmm, beetje aan de prijs, oh toen kon er wel 1500€ van de installatiekosten af..
Ik heb er 5 aangeschreven en maar 1 goede getroffen, of althans die me overtuigd heeft van zijn kennis.
Ik heb er 5 aangeschreven en maar 1 goede getroffen, of althans die me overtuigd heeft van zijn kennis.
@twain4me
Het is ook een voorbeeld, heb nog niet eens gezocht, maar zie aan de panelen al dat het aan de hoge kant is.
Bevestiging heb ik ook zo gelaten, plat dak heb je tegels nodig dus heeft ie die zelf of neemt de paneelboer mee? Die dingen kan hij ook goed zelf waarschijnlijk.
Het kan allemaal nog wat beter.
Het is ook een voorbeeld, heb nog niet eens gezocht, maar zie aan de panelen al dat het aan de hoge kant is.
Bevestiging heb ik ook zo gelaten, plat dak heb je tegels nodig dus heeft ie die zelf of neemt de paneelboer mee? Die dingen kan hij ook goed zelf waarschijnlijk.
Het kan allemaal nog wat beter.
Hoe zit het nou precies in de realiteit.
Het volgende is m'n vraag (en nee, ik heb niet de gelegenheid om honderden pagina's aan reacties door te spitten ...):
Ik krijg straks 16 panelen á 275Wp op het dak. Ik heb een slimme meter. Nu meet die meter op dit moment, zonder panelen, alle electra die ik verbruik in zowel hoog- als laagtarief. Dat is een <x> aantal KWh.
Mijn panelen gaan straks natuurlijk wat electra genereren. En ik heb begrepen dat je installatie thuis eerst pakt wat je panelen genereren, verbruik je meer dan wat je panelen maken, dan komt dat van je energieleverancier. Genereren je panelen méér dan wat je verbruikt, dan lever je terug aan het net.
Als ik teruglever, telt mijn slimme meter dan ook terug? (Die heeft 2 veldjes voor teruglevering, namelijk hoog- en laagtarief). Of is dat puur administratief en telt de meter gewoon de verbruikte stroom ongeacht de herkomst?
Ik snap 't namelijk niet helemaal geloof ik. Mijn installatie houdt straks via de omvormer óók bij hoeveel m'n panelen opgewekt hebben, maar die logt dan weer niet hoeveel ik verbruikt heb (want dat doet m'n slimme meter, toch?).
Ik krijg hiervan het idee dat die hele zonne-energie gewoon een administratief truukje is. Je legt die panelen neer om de omvormer een getalletje te laten produceren hoeveel KWh je hád kunnen opwekken en kunt dat aftrekken van de energierekening die je uiteindelijk krijgt omdat je slimme meter toch gewoon blijft doortikken op basis van je gebruik.
Het volgende is m'n vraag (en nee, ik heb niet de gelegenheid om honderden pagina's aan reacties door te spitten ...):
Ik krijg straks 16 panelen á 275Wp op het dak. Ik heb een slimme meter. Nu meet die meter op dit moment, zonder panelen, alle electra die ik verbruik in zowel hoog- als laagtarief. Dat is een <x> aantal KWh.
Mijn panelen gaan straks natuurlijk wat electra genereren. En ik heb begrepen dat je installatie thuis eerst pakt wat je panelen genereren, verbruik je meer dan wat je panelen maken, dan komt dat van je energieleverancier. Genereren je panelen méér dan wat je verbruikt, dan lever je terug aan het net.
Als ik teruglever, telt mijn slimme meter dan ook terug? (Die heeft 2 veldjes voor teruglevering, namelijk hoog- en laagtarief). Of is dat puur administratief en telt de meter gewoon de verbruikte stroom ongeacht de herkomst?
Ik snap 't namelijk niet helemaal geloof ik. Mijn installatie houdt straks via de omvormer óók bij hoeveel m'n panelen opgewekt hebben, maar die logt dan weer niet hoeveel ik verbruikt heb (want dat doet m'n slimme meter, toch?).
Ik krijg hiervan het idee dat die hele zonne-energie gewoon een administratief truukje is. Je legt die panelen neer om de omvormer een getalletje te laten produceren hoeveel KWh je hád kunnen opwekken en kunt dat aftrekken van de energierekening die je uiteindelijk krijgt omdat je slimme meter toch gewoon blijft doortikken op basis van je gebruik.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
In plaats van een vraag neer te plempen had je ook wat zoektermen kunnen gebruiken.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:51:
Omdat jij te lui bent om te zoeken moeten wij maar energie steken in jouw vraag?
Omdat ik iemand ben die dat soort dingen niet kan laten geef ik je 1 tip: druk eens op de knop van je slimme meter? Zitten daar telwerken die nog op 0 staan?
Er zit trouwens ook een boekje bij je slimme meter.
Kostte even wat zoeken, maar waarschijnlijk zoek je dit bericht met plaatje:DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:51:
Ja, er staan telwerken die op 0 staan, omdat - als je de vráág zou hebben gelezen - ik nog géén panelen hebApC_IcE schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:37:
[...]
In plaats van een vraag neer te plempen had je ook wat zoektermen kunnen gebruiken.
Omdat jij te lui bent om te zoeken moeten wij maar energie steken in jouw vraag?
Omdat ik iemand ben die dat soort dingen niet kan laten geef ik je 1 tip: druk eens op de knop van je slimme meter? Zitten daar telwerken die nog op 0 staan?
Er zit trouwens ook een boekje bij je slimme meter.heb je die al gelezen?
Dit soort opmerkingen helpen dan ook niet bepaald. Maar goed, ik kan er tot de dag vóór installatie van die meuk nog van afzien. Scheelt me een hoop geld.
Ja er zit een boekje (of meer een foldertje) bij die slimme meter. Heel nuttig ook. Dat er een gasmeter aan kan hangen, en als je 6x op die knop drukt je alle menuutjes wel gezien hebt zo'n beetje. En dat je het remote uitlezen uit kan laten zetten, wat ik gelijk al gedaan heb. En daar houdt het wel mee op.
Beetje jammer wel dat er geen fatsoenlijke discussie hier te voeren valt. Ja, ik kan zelf een woud van verschillende meningen gaan lopen doorspitten op zoek naar een antwoord, maar meningen heb ik niks aan, ik wil graag *feiten* horen. En als je niet technisch nogal op de hoogte bent zijn feiten nogal lastig te filteren van meningen binnen Google.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ja precies, dat plaatje kende ik dan toevallig al wél. Maar die 1876KWh die de panelen terugleveren aan het net, moet je die zelf aftrekken van het verbruik dat je meter dan aangeeft of niet? Want zo ja, dan wordt het toch gewoon een administratief truukje? Want wie zegt dan dat ik niet gewoon 2000KWh opgewekt heb, of maar 1500KWh?3ssen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:46:
[...]
Kostte even wat zoeken, maar waarschijnlijk zoek je dit bericht met plaatje:
[...]
Je energieleverancier ziet alleen maar wat er door de meter heen gaat. Van die waardes doen ze verbruik minus retour om je totaal te bepalen. Het maakt ze dus niet uit of je nu bijvoorbeeld 8000KWh opwekt en daarvan 2000 teruglevert of 4000 opwekt en daarvan 2000 teruglevert.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:56:
[...]
Ja precies, dat plaatje kende ik dan toevallig al wél. Maar die 1876KWh die de panelen terugleveren aan het net, moet je die zelf aftrekken van het verbruik dat je meter dan aangeeft of niet? Want zo ja, dan wordt het toch gewoon een administratief truukje? Want wie zegt dan dat ik niet gewoon 2000KWh opgewekt heb, of maar 1500KWh?
Als je veel opwekt dan zal je dus ook minder afnemen van het net en dus zullen die tellers minder snel oplopen.
@DigitalExcorcist
Je omvormer houdt gewoon bij hoeveel je hebt opgewekt, zonder verbruik want dat ziet hij niet.
Je slimme meter houdt gewoon bij wat je van het net haalt (dal en piek) en of levert (dal en piek). Alles wat je voor de meter (dus in je huis) verbruikt ziet de slimme meter niet. Dus als je de hoeveelheid van je slimme meter aftrekt van de waarde van je omvormer, dan weet je hoeveel je zelf (van je pv) verbruikt hebt. Je meter loopt niet terug.. dit kan alleen met een oude meter.
Je hoeft zelf niks te verrekenen, in principe doet je energie leverancier dat.
Je omvormer houdt gewoon bij hoeveel je hebt opgewekt, zonder verbruik want dat ziet hij niet.
Je slimme meter houdt gewoon bij wat je van het net haalt (dal en piek) en of levert (dal en piek). Alles wat je voor de meter (dus in je huis) verbruikt ziet de slimme meter niet. Dus als je de hoeveelheid van je slimme meter aftrekt van de waarde van je omvormer, dan weet je hoeveel je zelf (van je pv) verbruikt hebt. Je meter loopt niet terug.. dit kan alleen met een oude meter.
Je hoeft zelf niks te verrekenen, in principe doet je energie leverancier dat.
[ Voor 7% gewijzigd door Knoetie op 13-04-2018 09:12 ]
Ja maar da's toch gek? Ik haal toch alleen electra van het net als ik het ook verbruik? Als ik alles uitschakel in huis staat de teller stil, 'dus' verbruik ik op dat moment niks. Nee je ziet 't niet per groep of per device wellicht maar wat mijn huishouden in totaal verstookt zie je in feite terug door dal- en piek bij elkaar op te tellen.Knoetie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:04:
@DigitalExcorcist
Dus als ik je goed begrijp is het gewoon een kwestie van doorgeven wat de slimme meter zegt eind van het jaar, plus de teruglevering aangeven? En de omvormer is voor m'n eigen inzicht (want die geeft aan wat ik opgewekt heb dan).
@DigitalExcorcist Volgens mij is het vrij simpel. Hopelijk verduidelijken deze voorbeelden het:
Moment 1: Je verbruikers verbruiken 500W. Je zonnepanelen wekken 500W op. Je maakt al je opgewekte energie direct zelf op. Je slimme meter registreert noch afgenomen noch teruggeleverde energie op. De slimme meter 'ziet' geen energietransport.
Moment 2: Je verbruikers verbruiken 500W. Je zonnepanelen wekken 1000W op. Je maakt de helft van je opgewekte energie direct zelf op. De andere helft wordt teruggeleverd. Je slimme meter ziet 500W vanuit jouw installatie terug het net op gaan. De terugleverteller loopt op
Moment 3: Je verbruikers verbruiken 500W. Je zonnepanelen wekken 100W op. Je maakt al je opgewekte energie direct zelf op. Het resterende verbruik van 400W komt vanaf het net. Je slimme meter ziet dat je 400W van het net afneemt. De teller voor geleverde energie telt op.
Moment 4: Je verbruikers verbruiken niets, 0W (komt in de praktijk normaal nooit voor). Je zonnepanelen wekken 500W op. Al je opgewekte energie wordt teruggeleverd aan het net. Je slimme meter registreert 500W teruglevering. De teller voor teruglevering loopt op.
Je energieleverancier gaat bij de afrekening de hoeveelheid verbruikte energie verminderen met de hoeveelheid teruggeleverde energie. Je betaalt dus voor wat je netto gebruikt. Lever je meer terug dan je zelf verbruikt, dan krijg een bedrag per kWh van je energieleverancier terug. Dit afhankelijk van je leverancier zo'n 5 - 13 ct per kWh.
Bovenstaande is in woorden wat het plaatje van antoonboonstra hierboven laat zien.
Wat je omvormer vermeld over de hoeveelheid opgewekte energie is voor je leverancier/netbeheerder/factuur totaal irrelevant. Het is alleen voor jezelf leuk en/of zinvol om te kunnen zien wat er qua opwek gebeurt.
Moment 1: Je verbruikers verbruiken 500W. Je zonnepanelen wekken 500W op. Je maakt al je opgewekte energie direct zelf op. Je slimme meter registreert noch afgenomen noch teruggeleverde energie op. De slimme meter 'ziet' geen energietransport.
Moment 2: Je verbruikers verbruiken 500W. Je zonnepanelen wekken 1000W op. Je maakt de helft van je opgewekte energie direct zelf op. De andere helft wordt teruggeleverd. Je slimme meter ziet 500W vanuit jouw installatie terug het net op gaan. De terugleverteller loopt op
Moment 3: Je verbruikers verbruiken 500W. Je zonnepanelen wekken 100W op. Je maakt al je opgewekte energie direct zelf op. Het resterende verbruik van 400W komt vanaf het net. Je slimme meter ziet dat je 400W van het net afneemt. De teller voor geleverde energie telt op.
Moment 4: Je verbruikers verbruiken niets, 0W (komt in de praktijk normaal nooit voor). Je zonnepanelen wekken 500W op. Al je opgewekte energie wordt teruggeleverd aan het net. Je slimme meter registreert 500W teruglevering. De teller voor teruglevering loopt op.
Je energieleverancier gaat bij de afrekening de hoeveelheid verbruikte energie verminderen met de hoeveelheid teruggeleverde energie. Je betaalt dus voor wat je netto gebruikt. Lever je meer terug dan je zelf verbruikt, dan krijg een bedrag per kWh van je energieleverancier terug. Dit afhankelijk van je leverancier zo'n 5 - 13 ct per kWh.
Bovenstaande is in woorden wat het plaatje van antoonboonstra hierboven laat zien.
Wat je omvormer vermeld over de hoeveelheid opgewekte energie is voor je leverancier/netbeheerder/factuur totaal irrelevant. Het is alleen voor jezelf leuk en/of zinvol om te kunnen zien wat er qua opwek gebeurt.
[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 13-04-2018 09:14 ]
Juist en die láátste zin ging het me vooral om. Ik ga er vanuit dat ik met 16x 275Wp aan panelen méér opwek dan normaal gebruik (bij 'idle' gebruik trek ik zo'n 400W in m'n woning, zegt m'n meter nu) overdag. En dan zou, in theorie, m'n meter overdag stil moeten staan en zelfs terug moeten gaan leveren.3ssen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:03:
[...]
Je energieleverancier ziet alleen maar wat er door de meter heen gaat. Van die waardes doen ze verbruik minus retour om je totaal te bepalen. Het maakt ze dus niet uit of je nu bijvoorbeeld 8000KWh opwekt en daarvan 2000 teruglevert of 4000 opwekt en daarvan 2000 teruglevert.
Als je veel opwekt dan zal je dus ook minder afnemen van het net en dus zullen die tellers minder snel oplopen.
@Cranberry Juist, dat soort voorbeelden kan ik meer mee. :-) dank!
[ Voor 4% gewijzigd door DigitalExorcist op 13-04-2018 09:17 ]
@DigitalExcorcist
Niet alleen in theorie maar zelfs in de praktijk zal de terugleverteller heel vaak oplopen. De ouderwetse draaschijfmeters zie je letterlijk terugdraaien en de meterstanden teruglopen. Op het moment dat opwek en verbruik gelijk zijn, zie je dat het draaiwiel van deze meter echt stil staat.
De tellers voor verbruik en opwek kunnen nooit tegelijkertijd oplopen. Òf je verbruikt energie òf je levert terug òf je verbuikt nog levert terug.
Niet alleen in theorie maar zelfs in de praktijk zal de terugleverteller heel vaak oplopen. De ouderwetse draaschijfmeters zie je letterlijk terugdraaien en de meterstanden teruglopen. Op het moment dat opwek en verbruik gelijk zijn, zie je dat het draaiwiel van deze meter echt stil staat.
De tellers voor verbruik en opwek kunnen nooit tegelijkertijd oplopen. Òf je verbruikt energie òf je levert terug òf je verbuikt nog levert terug.
Je slimme meter loopt eigenlijk nooit terug.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:14:
[...]
Juist en die láátste zin ging het me vooral om. Ik ga er vanuit dat ik met 16x 275Wp aan panelen méér opwek dan normaal gebruik (bij 'idle' gebruik trek ik zo'n 400W in m'n woning, zegt m'n meter nu) overdag. En dan zou, in theorie, m'n meter overdag stil moeten staan en zelfs terug moeten gaan leveren.
Je meet afname en teruglevering als 2 losse dingen, die 2 zullen nooit terug lopen, maar het totaal onder aan de streep is afname - teruglevering en dat getal zal dus wel terug kunnen lopen en (negatief) kunnen zijn.
Alles wat je direct verbruikt van je panelen krijgt de meter nooit onder ogen en word ook niet geregistreerd (tenzij 3 fase dan kan je 2400Wh opleveren (wat 800Wh per fase is) maar op 1 fase wel 2000Wh verbruiken dan lever je dus 1600Wh terug en vraag je tegelijk ook 1200Wh), gelukkig maakt dat door het administratieve trucje wat jij benoemd dus niet uit
Was die zo roestig dat ie niet meer kon draaienDigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:28:
Ja, alleen had ik een dusdanig oude meter dat deze niet terug kón draaien, gaf Enexis aan. En ik heb er te weinig kijk op om te zeggen of dat wel of niet zo is..
[ Voor 55% gewijzigd door watercoolertje op 13-04-2018 09:31 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ja, alleen had ik een dusdanig oude meter dat deze niet terug kón draaien, gaf Enexis aan. En ik heb er te weinig kijk op om te zeggen of dat wel of niet zo is..Cranberry schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:17:
@DigitalExcorcist
Enexis zal altijd bij oude meters zeggen dat ze niet terug kunnen draaien. Ze willen meer inzicht dus ze willen graag iedereen aan een slimme meter. Het is gunstiger om de oude meter aan te houden als dat kan.
Testen of hij terugloopt is wel handig, sommige oude meters hebben een terugloopbeveiliging.
Meer over die discussie in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1596546
Testen of hij terugloopt is wel handig, sommige oude meters hebben een terugloopbeveiliging.
Meer over die discussie in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1596546
[ Voor 15% gewijzigd door Knoetie op 13-04-2018 09:30 ]
@DigitalExcorcist Het kan inderdaad zijn dat je meter niet terug kan draaien. Er staat dan een bepaald symbool op (teruglooprem).
Mijn netbeheerder gaf ook aan dat m'n meter niet terug zou kunnen draaien. Maar vaak is dat meer bangmakerij dan realiteit.
Mijn netbeheerder gaf ook aan dat m'n meter niet terug zou kunnen draaien. Maar vaak is dat meer bangmakerij dan realiteit.
Gaat dit ook op voor 3 fase omvormersCranberry schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:17:
@DigitalExcorcist
Heel af en toe zie ik in mijn Youless (begin van de dag / einde van de dag) zowel verbruik als opwek tegelijkertijd:

Ik heb het vermoeden dat er dan op een fase wordt teruggeleverd en op een andere verbruikt
we verwachten op Tweakers gewoon een beetje eigen inzet.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:54:
[...]
Ja, er staan telwerken die op 0 staan, omdat - als je de vráág zou hebben gelezen - ik nog géén panelen heben de bronnen die ik vind op internet zijn ófwel dusdanig rabiaat dat zonnepanelen heiligdommen zijn waar niet aan getwijfeld mág worden, óf hel en verdoemenis zijn (wat ik óók altijd van mening ben geweest) en dus bij voorbaat al zinloos. Een zinnige invulling hiervan lijkt er niet te wezen, en zeker niet voor leken als ikzelf.
Dit soort opmerkingen helpen dan ook niet bepaald. Maar goed, ik kan er tot de dag vóór installatie van die meuk nog van afzien. Scheelt me een hoop geld.
Ja er zit een boekje (of meer een foldertje) bij die slimme meter. Heel nuttig ook. Dat er een gasmeter aan kan hangen, en als je 6x op die knop drukt je alle menuutjes wel gezien hebt zo'n beetje. En dat je het remote uitlezen uit kan laten zetten, wat ik gelijk al gedaan heb. En daar houdt het wel mee op.
Beetje jammer wel dat er geen fatsoenlijke discussie hier te voeren valt. Ja, ik kan zelf een woud van verschillende meningen gaan lopen doorspitten op zoek naar een antwoord, maar meningen heb ik niks aan, ik wil graag *feiten* horen. En als je niet technisch nogal op de hoogte bent zijn feiten nogal lastig te filteren van meningen binnen Google.
Deze vraag is al zo vaak gesteld en beantwoord.
Sterker nog in de 1e post van dit topic staat je antwoord ook.
1 simpele zoekopdracht binnen dit topic op "slimme meters" Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6
En je hebt alle antwoorden.
Letop: dit is niet bedoelt om je af te vlammen maar om mensen "op te voeden" (ook niet onaardig bedoelt).
Dit zodat we niet 100x dezelfde vragen krijgen.
@Grolsch Met 3 fase maak je het inderdaad wat complexer. Maar je vermoeden is correct.
Als het goed is wordt je totale verbruik van de fases opgeteld en de totale opwek van de fases er af getrokken, maar er schijnen een aantal slimme meters te zijn die hier de mist mee ingaan. Is een keer ter sprake gekomen...
@ApC_IcE Je bedoelde het waarschijnlijk goed maar je kwam wel wat bot over. Iemand kan immers niet aanvoelen of deze vraag al 100 keer geweest is. Je hebt wel gelijk dat het op te zoeken was.
Als het goed is wordt je totale verbruik van de fases opgeteld en de totale opwek van de fases er af getrokken, maar er schijnen een aantal slimme meters te zijn die hier de mist mee ingaan. Is een keer ter sprake gekomen...
@ApC_IcE Je bedoelde het waarschijnlijk goed maar je kwam wel wat bot over. Iemand kan immers niet aanvoelen of deze vraag al 100 keer geweest is. Je hebt wel gelijk dat het op te zoeken was.
[ Voor 28% gewijzigd door Knoetie op 13-04-2018 09:41 ]
@Grolsch Nee, voor 3 fasen geldt dat inderdaad niet. Alleen maakt dat het verhaal alleen maar complexer. Hebt geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk te verwoorden
En dit bedoel ik dus ook: @Knoetie zegt iets anders (zonder bronvermelding, bovendien heb ik de meter administratief uit laten zetten!) dan wat je zelf zegtCranberry schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:31:
@DigitalExcorcist Het kan inderdaad zijn dat je meter niet terug kan draaien. Er staat dan een bepaald symbool op (teruglooprem).
Knoetie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:40:
@Grolsch Met 3 fase maak je het inderdaad wat complexer. Maar je vermoeden is correct.
Het zou ook nog aan de meetfrequentie kunnen liggen, bij de Youless is dit 1 minuut, en binnen die ene minuut kan er natuurlijk zowel afname als levering plaatsvinden, vooral tijdens opstarten-afsluiten van het systeem.Cranberry schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:40:
@Grolsch Nee, voor 3 fasen geldt dat inderdaad niet. Alleen maakt dat het verhaal alleen maar complexer. Hebt geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk te verwoorden
Maar ik had al het vermoeden dat bij 3 fasen het zo kan zijn als ik eerder omschreef.
Maar staat inderdaad los van het feit dat de vraag van @DigitalExcorcist wekelijks voorbij komt
@DigitalExcorcist, Als je een meter hebt die je administratief uit hebt gezet dan is het geen oude draaimeter. Deze is immers niet op afstand uit te lezen.
De terugloopbeveiliging is alleen van toepassing op oude draaimeters.
Dan heb je een slimme meter zonder gprs module of met. Lijkt me dan dat er wel standaard een telwerk voor teruglevering in zit. Maar helemaal 100% zeker ben ik hier niet van.
En volgens mij zeg ik hetzelfde als Cranberry. Mogelijk verschil in interpretatie?
Dan heb je een slimme meter zonder gprs module of met. Lijkt me dan dat er wel standaard een telwerk voor teruglevering in zit. Maar helemaal 100% zeker ben ik hier niet van.
En volgens mij zeg ik hetzelfde als Cranberry. Mogelijk verschil in interpretatie?
[ Voor 9% gewijzigd door Knoetie op 13-04-2018 09:51 ]
Nee, ik hád een ouderwetse draaimeter, en die kon volgens Enexis niet terugdraaien (mogelijk ivm een terugloopbeveiliging?) en dus heb ik nu wél een slimme meter, en die op AU (administratief uit) laten zettenKnoetie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:50:
@DigitalExcorcist, Als je een meter hebt die je administratief uit hebt gezet dan is het geen oude draaimeter. Deze is immers niet op afstand uit te lezen.
Allicht zal Enexis inzetten op slimme meters, maar "omdat ze meer inzicht willen" is een gevoel - zeker als ik het administratief uitzet. En ik heb geen gevoel, dus kan ik daar niks mee ;-)
Ergo: inmiddels heb ik een slimme meter die niet op afstand uitgelezen mag worden, mét LTE zelfs geloof ik.
Op je jaarafrekening van je energieleverancier zie je drie dingen:DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:51:
1. Totaal afgenomen van het net x je tarief
2. Totaal teruggeleverd aan het net
3. Wat je netto moet betalen (x je tarief) danwel wat je terugkrijgt als dit negatief is (x een vaste vergoeding van ik geloof rond de 8 ct). Dit is dus de som van de uitkomst onder 1 en 2.
Juist. Maar als ik 't goed begrijp is "totaal afgenomen van het net" dus al min de hoeveelheid die m'n zonnepanelen opgebracht hebben en ik direct al verbruikt heb. Dus als ik 400W trek als m'n huis 'idle' is, en m'n panelen exact 400W leveren, is op dat moment m'n afname 0 ... natuurlijk compenseer je dat 's avonds wel weer, en dan komt het salderen weer ter sprake.Fitzierpi schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:59:
[...]
Op je jaarafrekening van je energieleverancier zie je drie dingen:
1. Totaal afgenomen van het net x je tarief
2. Totaal teruggeleverd aan het net
3. Wat je netto moet betalen (x je tarief) danwel wat je terugkrijgt als dit negatief is (x een vaste vergoeding van ik geloof rond de 8 ct). Dit is dus de som van de uitkomst onder 1 en 2.
Overigens moet ik nog maar zien hoe dat salderen straks in z'n werk gaat. Het zou afgeschaft worden en vervangen worden voor een vast bedrag gebaseerd op je teruglevering meen ik, maar het lijkt me dat een evt. volgend kabinet daar anders over kan denken... geen idee nog wat dat vaste bedrag zou betekenen voor 16x 275Wp ... ik denk dat ik, na het afschaffen van het salderen, m'n huis maar electrisch moet gaan verwarmen dan. Wordt m'n verbruik hoger, terugleveren doe ik dan niet meer, maar allicht is het goedkoper dan gas verstoken.
Maar zelf kun je je slimme meter nog wel uitlezen als ware het een ouderwetse ferrarismeter, die dan in mijnDigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:55:
[...]
Nee, ik hád een ouderwetse draaimeter, en die kon volgens Enexis niet terugdraaien (mogelijk ivm een terugloopbeveiliging?) en dus heb ik nu wél een slimme meter, en die op AU (administratief uit) laten zetten
Allicht zal Enexis inzetten op slimme meters, maar "omdat ze meer inzicht willen" is een gevoel - zeker als ik het administratief uitzet. En ik heb geen gevoel, dus kan ik daar niks mee ;-)
Ergo: inmiddels heb ik een slimme meter die niet op afstand uitgelezen mag worden, mét LTE zelfs geloof ik.
geval wel kon terug draaien ( ook het telwerk tikte mee terug, gelukkig wel )
Hier in de praktijk,
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=tsW8mJFZYZg]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hCHzOQWQchE]
Voor ik zonnepanelen had was mijn gas verbruik in top jaren ongeveer 1800 m³ per jaar
nu schommelt het zo rond de 600 m³ p/j ( ja ik moet over naar een warmtepomp
Mijn stroom verbruik was toen ( zonder zonnestroom ) ongeveer 2000 Kwh/j
Nu is mijn stroom verbruik ( administratief ) ~ nul per jaar, in de praktijk heb ik echter
~ 5000 Kwh verbruikt, maar ook ~ 5000 Kwh terug geleverd.
Die 5000 Kwh verbruik ik nu om gas te besparen in de vorm van voor alle warm water via een
elektrische boiler ipv de combi cv, en elektrische bij verwarming mbv div elektrische kachels
En ja dus, van de ene kant is het een administratief spelletje, van de andere kant weer niet
en heb toch echt stroom geleverd aan het net waar ik ( zo lang het nog duurt ) het zelfde
voor krijg betaald als dat het mij zou kosten als ik dat enkel uit het net moest halen.
Klopt, wat je zelf direct gebruikt gaat direct naar je apparaten en wordt niet geregistreerd door je slimme meter. Het is inderdaad de vraag wat daarmee gaat gebeuren. Zou zelf nooit meer opwekken dan ik verbruik. Zie het ook nog wel gebeuren dat de Belastingdienst de teruggeleverde elektriciteit straks (nog meer) gaat belasten ook. Maar in een toekomst waarin we allemaal van het gas af moeten, zul je denk ik niet snel teveel terugleveren. Het is alleen nog een probleem dat er nog geen goede (betaalbare) accu's zijn om de stroom mee op te slaan. Het is nu natuurlijk een enorm omgekeerde badkuipmodel: zomers wek je veel meer op dan nodig en 's winters juist veel te weinig.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:22:
[...]
Juist. Maar als ik 't goed begrijp is "totaal afgenomen van het net" dus al min de hoeveelheid die m'n zonnepanelen opgebracht hebben en ik direct al verbruikt heb. Dus als ik 400W trek als m'n huis 'idle' is, en m'n panelen exact 400W leveren, is op dat moment m'n afname 0 ... natuurlijk compenseer je dat 's avonds wel weer, en dan komt het salderen weer ter sprake.
Overigens moet ik nog maar zien hoe dat salderen straks in z'n werk gaat. Het zou afgeschaft worden en vervangen worden voor een vast bedrag gebaseerd op je teruglevering meen ik, maar het lijkt me dat een evt. volgend kabinet daar anders over kan denken... geen idee nog wat dat vaste bedrag zou betekenen voor 16x 275Wp ... ik denk dat ik, na het afschaffen van het salderen, m'n huis maar electrisch moet gaan verwarmen dan. Wordt m'n verbruik hoger, terugleveren doe ik dan niet meer, maar allicht is het goedkoper dan gas verstoken.
Mja als ik naar de afgelopen, pakweg, 2 maanden kijk en steekproefsgewijs zie hoeveel ik 'van het net' trek, zit ik rond zo'n 400 watt. Ik werk van huis uit moet ik erbij zeggen, dus er staat altijd wel een laptop of 2 aan, ik wil het comfortabel warm hebben, slimme verlichting geïnstalleerd en sowieso alles LED, koelkast zoemt rustig door, vriezer ook. 's Avonds gaat de Playstation, TV erbij aan als "grootverbruiker". Totaal zit ik met vrouw en 2 kinderen op zo'n 5000 KWh per jaar.Fitzierpi schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:30:
[...]
Klopt, wat je zelf direct gebruikt gaat direct naar je apparaten en wordt niet geregistreerd door je slimme meter. Het is inderdaad de vraag wat daarmee gaat gebeuren. Zou zelf nooit meer opwekken dan ik verbruik. Zie het ook nog wel gebeuren dat de Belastingdienst de teruggeleverde elektriciteit straks (nog meer) gaat belasten ook. Maar in een toekomst waarin we allemaal van het gas af moeten, zul je denk ik niet snel teveel terugleveren. Het is alleen nog een probleem dat er nog geen goede (betaalbare) accu's zijn om de stroom mee op te slaan. Het is nu natuurlijk een enorm omgekeerde badkuipmodel: zomers wek je veel meer op dan nodig en 's winters juist veel te weinig.
Komende woensdag krijg ik 16x 275Wp panelen op 't dak. Dan zou ik in theorie op 4400 KWh uitkomen als het sommetje 16*Wp zo werkt. Raspessimist dat ik ben ga ik er van uit dat ik pakweg de helft haal, dus zo'n 2500KWh per jaar. Dan zou onder de streep m'n jaarrekening zo'n 50% lichter moeten zijn. Enige wat ik dan hóóp is dat dat inderdaad een pessimistische inschatting is

Powerwalls zijn inderdaad te duur. Warmwaterpompen ook en dat zie ik al helemáál niet zitten. Gas is ook niet alles, dus het is en blijft maar even zoeken naar het ideale evenwicht. Ik moet 't nog maar zien dat het salderen ook écht gaat verdwijnen en wat ervoor in de plaats gaat komen. Kabinetten vallen hier sneller dan de blaadjes aan de bomen bij een zuidwesterstorm dus om nou blind te varen op afspraken die ooit gemaakt zijn daarover lijkt me óók niet perse nodig....
Bedankt voor de reacties heren.
19 is inderdaad een onlogisch aantal, maar er is dus idd 1 paneel met een eigen optimizer.
Ik zal installateur melden dat er ws wat verkeerd aangesloten is
19 is inderdaad een onlogisch aantal, maar er is dus idd 1 paneel met een eigen optimizer.
Ik zal installateur melden dat er ws wat verkeerd aangesloten is
tsja en dan komen de anti pv paneel argumentenDigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:51:
[...]
Kabinetten vallen hier sneller dan de blaadjes aan de bomen bij een zuidwesterstorm dus om nou blind te varen op afspraken die ooit gemaakt zijn daarover lijkt me óók niet perse nodig....
Argument 1
in dat geval moet je vooral geen pv panelen nemen. de kalle energie prijs is lager dan wat het kost om energie op te wekken met pv. dus een paar aanpassingen van een nieuw kabbinet kan het zonnepanelen kaartenhuis zo doen invallen.
Het is heel simpel, in de beschaafde wereld weet je 1 ding zeker en dat is dat je belasting moet betalen.
dus je moet zeker niet met kale energie prijzen gaan zitten rekenen.
Argument 2
Salderen gaat stoppen, en zonder kan je een installatie nooit terug verdienen!
Salderen zal zeker niet eeuwig lopen, maar dat hoeft ook niet.
salderen zal hoogst waarschijnlijk niet in een keer weg zijn , omdat dan de millieu doelen nooit zullen worden gehaald. het is dus wel verstandig om rekening te houden met het eventueel versoberen of afschaffen van de salderings regeling
Argument 3
het maken van pv panelen kost zoveel energie, dat je het nooit terug verdiend
Inmiddels is dit niet meer waar, met de eerste pv panelen was dit waarschijnlijk nog wel waar, veder is dit een ethisch vraagstuk waar ik veder niet meer op in zal gaan.
Het gaat er dus eigenlijk om hoe kan ik omgaan met de onzekere toekomst.
veel pv leveranciers rekenen nog steeds uitsluitend met als uitgangspunt jaarverbruik en de salderingsregeling. ik zal proberen uit te leggen hoe het handiger kan.
Je kan het salderings "probleem" op 2 manieren oplossen
Een kleinere installatie dan het jaar verbruik, op deze manier verbruik je in verhouding veel meer pv stroom direct op en zal je dus waneer salderen veranderd er minder last van hebben.
Je panelen in oost west orientatie helpen hier ook enorm aan bij doordat de opwek beter is verdeeld over de dag. Daarnaast kan je af met een kleinere omvormer en kan je doorgaans makkelijker meer panelen kwijt.
Op jaarbasis moet je dan aan zoiets denken:
jaar verbruik 4500kWh = 990
jaar opwek 2500kWh (kost rond de 2000 euro)
kosten 1 kWh = 22cent
terug leveren 1 kWh = 12 cent
situatie zolang salderen bestaad
4500-2500= 2000 *0,22 = 440 euro
Situatie waar salderen niet langer bestaat maar terugleveren voor 12 cent nog wel
(eigenverbruik is een getal wat voor mij redelijk waarheid is, of dat voor jou ook zo is moet je echt zelf bekijken) Even ter illustratie er zijn hier op het forum mensen met installaties van 1500 tot 2000kWh die nouwelijks iets terug leveren op jaarbasis (hun directe verbruik ligt dus nog ver boven de 1000kWh
eigen verbruik 1000kWh = 220 euro
terug leveren 1500kWh=180 euro
totale besparing = 400 euro
situatie waar salderen niet langer bestaat terugleveren voor gemiddelde kalle energie prijs
eigen verbruik 1000kWh = 220 euro
terug leveren 1500kWh= 75 euro
totale besparing = 295 euro
in dit redelijk onwaarschijnlijke senario zou je dus uitkomen op het volgende
2 jaar salderen = 880 euro
4 jaar kalle energie = 1180 euro
totaal = 2060 je werkelijke tvt is dus 6 jaar
De sleutel zit hem dus in eigen gebruik, bewustwoording en een slim huis kunnen hierin nog grote stappen maken (afhankelijk van het weerbericht de wasmachine aansturen e.d.)
De andere taktiek is iets minder spelend op save
je legt je gehele dak vol, het liefst oost west
Jaar verbruik 4500kWh = 990
jaar opwek 9000kWh (kost rond de 7000 euro)
kosten 1 kWh = 22cent
terug leveren 1 kWh = 12 cent
Zolang salderen zal bestaan
eigen verbruik 990
opwek 540
totaal 1530
Omdat je zoveel overproductie hebt gaat je directe verbruik ook omhoog
met 12 cent teruglevertarief
eigen verbruik 1200kWh = 264 euro
terug leveren 7800kWh= 936 euro
totale besparing = 1200 euro tvt ligt rond de 6 jaar
met 5 cent teruglevertarief
eigen verbruik 1200kWh = 264 euro
terug leveren 7800kWh= 390 euro
totale besparing = 654 euro tvt ligt rond de 8 jaar
Nu zie je waarom deze tactiek iets risicovoller is, echter met het plaatsen van een accu zal de besparing exceptioneel stijgen en omdat we millieudoelen hebben zullen we niet tegelijk geen salderen meer hebben en een lager teruglevertarief. (een klein beetje vertrouwen in rechtsbeginselen en de politiek moet je dus wel hebben) een accu van 8kWh zal mijn eigen verbruik doen stijgen naar 2000kWh ofzo.
Zelf kies ik voor optie 2, een klein risco maar zodra de saderingsregeling niet geheel wordt afgeschaft binnen de terug verdien tijd wel spekkoper. mochten ze het toch afschaffen ligt het draaiboek al klaar, thuis werken, electriche auto, slim aansturen wasmachine en droger, bitcoins minen etc etc etc.
Maar maak je vooral niet druk, doordat de de politiek jaren geleden de salderings kant is opgegaan hebben we de leuke situatie dat waneer dat zou stoppen alle nederlanders met zonnepanelen aan de retrofit accupakketen moet. er zal keuze genoeg zijn, en prijzen zullen uiteindelijk (na de eerste piek) dalen.
De kans dat accupakketen aan banden worden gelegd acht ik trouwens redelijk groot, op dit moment is de brandweer met de branchorganisaties en leveranciers bezig om te bekijken wat en op welke manier accu's veilig in een huis kunnen worden geplaatst.
Het doel is het ontwikkelen van blus strategien en ontwikkelen van regels voor het plaatsen.
Als ik zou moeten gokken denk ik dat we op een flink aantal plaatsen naar wijkopslag en slimme trafo huisjes gaan (accu's of het omzetten naar gas) dit ivm met de veiligheid en het moeilijker kunnen retrofitten van woningen in steden.
Wat betreft je vraag over de slimme meter.
Het is mogelijk (bij 3 fase) dat je tegelijk terug gaat leveren en gebruiken.
De slimme meter telt de plussen en minnen bij elkaar op en plaatst het resultaat in het plus of min register
op dit moment hebben we salderen, later zal het waarschijnlijk terugleveren worden al dan niet met directe of indirecte subsidie.
Maar zoals je hier boven ziet kom het zelfs in redelijke doomsenario's nog behoorlijk uit de verf, want laten we eerlijk zijn. De verwachting is dat de meeste huidige panelen 25 jaar of langer mee zullen kunnen een jaar of 18 gratis stroom voor direct verbruik, hoe weinig je ook terug krijgt voor levering, is natuurlijk nooit verkeerd.
Probeer flexibel te blijven, raak niet in de stres van elk negatief bericht en we zien wel waar we eindigen.
(en anders komen we hier samen om uit te huilen, en een oplossing te vinden, we zitten immers allemaal in het zelfde schuitje)
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 13-04-2018 16:49 ]
Voor mij was de rekensom nog eenvoudiger, uitgaande dat de basis aanschafwaarde het normale verbruik zal gaan dekken waren de kosten van de uitbereiding om mijn hele dak vol te leggen, relatief goedkoper per Wp van de uitbereiding. Omdat deze overcapaciteit teruggeleverd wordt tegen een lager tarief maakte het per Wp niet zoveel meer uit.
De besparing die ik in de toekomst denk te maken is bijvoorbeeld het plaatsen van een airco in de woonkamer, close in boiler ect. deze zullen dus hopelijk grotendeels draaien op de overcapaciteit waarbij de € per Wp goedkoper was in de opwek.
Niet echt tweakers style om dit zonder getallen neer te zetten, maar het is even mijn gedachtegang.
De besparing die ik in de toekomst denk te maken is bijvoorbeeld het plaatsen van een airco in de woonkamer, close in boiler ect. deze zullen dus hopelijk grotendeels draaien op de overcapaciteit waarbij de € per Wp goedkoper was in de opwek.
Niet echt tweakers style om dit zonder getallen neer te zetten, maar het is even mijn gedachtegang.
[ Voor 5% gewijzigd door Solasurus op 13-04-2018 14:06 ]
O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW
Ik begrijp van een zonnepanelen aanbeider dat een automatenkastje op de bestaande wasmachine voeding sinds dit jaar niet meer mag?
Dus dit mag niet meer?
Dus dit mag niet meer?

Hmm, raar, twee van de drie omvormers staan in foutcodes bij het zwembad.
SMA Tripower op code 6438 en een andere enkel-fase omvormer laat Isolatieweerstand zien.. Hopelijk kunnen ze het fixen, ik kom niet echt op een oplossing.
SMA Tripower op code 6438 en een andere enkel-fase omvormer laat Isolatieweerstand zien.. Hopelijk kunnen ze het fixen, ik kom niet echt op een oplossing.
Zijn de panelen niet in het zwembad gevallen?Looney11 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:38:
Hmm, raar, twee van de drie omvormers staan in foutcodes bij het zwembad.
Sorry, kon het niet laten hi
1 PVoutput . Dongen NB
Ik dacht dat de kabouters (natuurkunde middelbare school) zijn gaan zwemmenreneeke1970 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:01:
[...]
Zijn de panelen niet in het zwembad gevallen?
Sorry, kon het niet laten hi
Model voor elektrische energie
Het volgende model geeft een niet-realistische, maar wel grappige voorstelling van de energie die een spanningsbron, zoals een batterij levert.
De lading kun je je voorstellen als kabouters, die met een rugzak vol energie op pad gaan door de stroomkring om een taak uit te voeren. Die energie halen ze op in de batterij. Hoe hoger de spanning van de batterij, hoe voller de rugzak. In de verbindingsdraden kunnen ze flink doorstappen. In de apparaten moeten ze een taak uitvoeren, vóór ze verder kunnen. Hoeveel kabouters uit de minpool van de batterij komen, hangt ervan af of hun voorgangers de vaart er in houden. Als dat zo is gaan er meer kabouters per seconde op pad. Het aantal kabouters dat bij de minpool vertrekt = het aantal dat bij de pluspool aankomt. Als ze door een apparaat komen (lamp, radio) gebruiken ze de energie uit hun rugzak om warmte, licht of geluid te maken; dat is immers hun taak. De kabouters die terugkomen in de batterij, laden weer nieuwe energie in hun rugzak en kunnen dan weer op pad om hun taak uit te voeren: elektrische energie in de apparaten omzetten in andere vormen.
Vertaling naar een stroomkring met een lamp De elektronen vervoeren elektrische energie van de spanningsbron naar de lamp. De elektronen krijgen de energie van de spanningsbron. Hoe meer lading per seconde door de draden loopt, hoe groter de stroomsterkte. In de lamp geven de elektronen die energie af in de vorm van bijvoorbeeld warmte of licht. De lading stroomt daarna weer terug naar de spanningsbron en krijgt nieuwe energie. De spanning van de batterij geeft aan hoeveel energie iedere coulomb lading meekrijgt. Hoe hoog de spanning is wordt aangegeven in volt (V).
Zijn er hier mensen met een Goodwe omvormer? Ik heb sinds vandaag een 3600D-NS hangen en vind de wifi beveiliging zo ontzettend slecht dat ik besloten heb de antenne eraf te halen.
Is dat ding ook via RJ45 aan te sluiten? Ik kan daarover niks terugvinden...
Wat is er precies ontzettend slecht aan de beveiliging?Verstekbakker schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:25:
Zijn er hier mensen met een Goodwe omvormer? Ik heb sinds vandaag een 3600D-NS hangen en vind de wifi beveiliging zo ontzettend slecht dat ik besloten heb de antenne eraf te halen.
Als je de WIFI module eraf haalt zit daaronder de RS485 aansluiting. Deze kun je uitlezen: CodeIT in "Datalogging: PV systemen" (https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger)
Daarnaast eventueel via USB: [GoodWe] Uitlezen inverters via USB (https://github.com/sircuri/GoodWeUSBLogger)
Verwijderd
De mijne loopt al 5 jaar terug en heb tot maandag om te beslissen om hem te laten hangen. Twijfel, twijfel. Ik vind het uitlezen van een slimme dan ook wel weer aardig. Uiteindelijk zullen alle oude toch worden uitgefaseerd. Kwestie van tijd.Knoetie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:30:
Enexis zal altijd bij oude meters zeggen dat ze niet terug kunnen draaien. Ze willen meer inzicht dus ze willen graag iedereen aan een slimme meter. Het is gunstiger om de oude meter aan te houden als dat kan.
Volgens de bronnen hier mag het wel maar tot max 3000 watt.deBennie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:49:
Ik begrijp van een zonnepanelen aanbeider dat een automatenkastje op de bestaande wasmachine voeding sinds dit jaar niet meer mag?
Dus dit mag niet meer?
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??