Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.582 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:26
exroosje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:42:
[...]

Volgens de bronnen hier mag het wel maar tot max 3000 watt.
De max ac power van mn Sofar Solar 2200TL is 2000 watt. Das dus lager dan die 3000 watt, dus dan zou dat toch wel kunnen/mogen?
Waarom zou die aanbieder dan zeggen dat het niet meer mag sinds dit jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Exigence schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:45:
[...]

Wat is er precies ontzettend slecht aan de beveiliging?

Als je de WIFI module eraf haalt zit daaronder de RS485 aansluiting. Deze kun je uitlezen: CodeIT in "Datalogging: PV systemen" (https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger)

Daarnaast eventueel via USB: [GoodWe] Uitlezen inverters via USB (https://github.com/sircuri/GoodWeUSBLogger)
Slecht is relatief. Op zich is de goodwe een apparaat dat niet zelf een webserver functie heeft (anders dan voor het eenmalig instellen van de wifi ) dus wat is er dan te beveiligen

Het is wel zaak dat na het instellen van de wifi het gastnetwerk uitgeschakeld is. Dat is wel eens niet zo geweest bij Goodwes Als dat uit is kun je dat alleen weer aankrijgen met fysieke toegang (je moet het apparaat dan resetten).

Anders wordt het natuurlijk als er een backdoor op de goodwe zit zodat ie toch op afstand uit te lezen is.. Maar dan nog hoort ie in je thuisnetwerk geen publiek IP adres te hebben.

De data kun je alleen lezen als je de omvormer code ook weet. En je kunt een omvormer maar 1 keer registreren...
.
Het kan altijd veiliger, maar dramatisch zou ik niet zeggen. De Goodwe is niet het eerste device waar ik me zorgen over maak in mijn thuisnetwerk...

Ook de Omnik etc werkt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
deBennie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:50:
[...]

De max ac power van mn Sofar Solar 2200TL is 2000 watt. Das dus lager dan die 3000 watt, dus dan zou dat toch wel kunnen/mogen?
Klok /klepel?
Iets extra willen verdienen?
Verkeerd voorgelicht?

Maar neem dit niet van mij alleen aan, er zijn hier mensen die de NEN norm daadwerkelijk gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:45:
[...]

De mijne loopt al 5 jaar terug en heb tot maandag om te beslissen om hem te laten hangen. Twijfel, twijfel. Ik vind het uitlezen van een slimme dan ook wel weer aardig. Uiteindelijk zullen alle oude toch worden uitgefaseerd. Kwestie van tijd.
Ik lees mijn slimme niet uit maar via een online portal, je mist er weinig aan als je dat niet hebt. :) waar ik het voor heb is dat ik wil zien hoe hij mijn verbruik ziet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:49
DigitalExcorcist schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:51:
[...]

Powerwalls zijn inderdaad te duur. Warmwaterpompen ook en dat zie ik al helemáál niet zitten. Gas is ook niet alles, dus het is en blijft maar even zoeken naar het ideale evenwicht. Ik moet 't nog maar zien dat het salderen ook écht gaat verdwijnen en wat ervoor in de plaats gaat komen. Kabinetten vallen hier sneller dan de blaadjes aan de bomen bij een zuidwesterstorm dus om nou blind te varen op afspraken die ooit gemaakt zijn daarover lijkt me óók niet perse nodig....
Ik ben toch wel blij dat ik geen gasaansluiting heb en door zo'n 13K te investeren in pv en WP betaal ik nu zo'n 14 euro per maand ipv 180.

Dus met 7 jaar terug verdient, en niet afhankelijk van allerlei gasdiscussies :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik las in de einde van gas thread dat je voor btw teruggave maar eens in de 5 jaar ontheffing kunt krijgen. Als je dan weer btw wilt terugvragen binnen die tijd voor een fase-2 dan zou je aangiftes moeten doen voor btw. Of hopen dat de belastingdienst meegaand is en het nog een keer goedkeurd.

Iemand hier ervaring mee ?

Andere optie is om fase 2 direct maar te doen. Scheelt me dan snel de helft op installatiekosten van fase 2 en ik kan met een dikkere inverter uit en hoef niet een 2e op te hangen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jacovn schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:11:
Ik las in de einde van gas thread dat je voor btw teruggave maar eens in de 5 jaar ontheffing kunt krijgen. Als je dan weer btw wilt terugvragen binnen die tijd voor een fase-2 dan zou je aangiftes moeten doen voor btw. Of hopen dat de belastingdienst meegaand is en het nog een keer goedkeurd.

Andere optie is om fase 2 direct maar te doen. Scheelt me dan snel de helft op installatiekosten van fase 2 en ik kan met een dikkere inverter uit en hoef niet een 2e op te hangen.
Of op naam van een andere bewoner?

Of fase 2 belastingvrij kopen (2e hands)

Zorg in iedergeval voor een plan B de belastingdienst staat niet bekend om zijn flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Exigence schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:45:
[...]

Wat is er precies ontzettend slecht aan de beveiliging?

Als je de WIFI module eraf haalt zit daaronder de RS485 aansluiting. Deze kun je uitlezen: CodeIT in "Datalogging: PV systemen" (https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger)

Daarnaast eventueel via USB: [GoodWe] Uitlezen inverters via USB (https://github.com/sircuri/GoodWeUSBLogger)
De reden voor mij om dat ding uit de lucht te halen is vooral geweest omdat hij het wachtwoord van de router die hij zoekt gewoon via http laat zien. Zoiets is van die typische China kwaliteit beveiliging... Kan me niet voorstellen dat daar iemand langer dan 5 minuten met beveiliging aan bezig is geweest, dus ga ik ook niet verder zoeken (KRACK, etc.), het moet er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
exroosje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:51:
[...]

Slecht is relatief. Op zich is de goodwe een apparaat dat niet zelf een webserver functie heeft (anders dan voor het eenmalig instellen van de wifi ) dus wat is er dan te beveiligen

Het is wel zaak dat na het instellen van de wifi het gastnetwerk uitgeschakeld is. Dat is wel eens niet zo geweest bij Goodwes Als dat uit is kun je dat alleen weer aankrijgen met fysieke toegang (je moet het apparaat dan resetten).

Anders wordt het natuurlijk als er een backdoor op de goodwe zit zodat ie toch op afstand uit te lezen is.. Maar dan nog hoort ie in je thuisnetwerk geen publiek IP adres te hebben.

De data kun je alleen lezen als je de omvormer code ook weet. En je kunt een omvormer maar 1 keer registreren...
.
Het kan altijd veiliger, maar dramatisch zou ik niet zeggen. De Goodwe is niet het eerste device waar ik me zorgen over maak in mijn thuisnetwerk...

Ook de Omnik etc werkt op deze manier.
Hier bleef de ingebouwde wifi server in elk geval steeds terugkomen. Mijn router voor dit soort toepassingen heeft geen internet, dus volgens mij zet hij daarom steeds die server aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deBennie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:50:
[...]

Ik vermoed vanuit de praktische kant gezien dat ze er vanuit gaan dat er 2.5mm2 kabel ligt, en die mag niet over belast worden.
Als je volgens hetzelfde principe een tweede meterkast in je garage maakt met een dikke voedings kabel dan mag het weer wel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Oké, ik heb de panelen besteld 12 x rec twinpeak 275 wp.
Het is een ongelooflijk gepuzzel geweest om het legplan rond te krijgen hier op het platte dak.

Rest nog één vraag gaan we voor een growatt 2500mtls of de 3000 MTL-S.
Volgens mij is de 3000 MTL-S de meest geschikte.

Volgens mij dan, en volgens jullie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Supertip
Komen alle 12 de panelen in 1 string?
Kun je dan niet beter een goodwe met 1 mppt nemen?
http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html
https://www.solar-outlet.nl/goodwe-3000-ns-omvormer.html

Of growatt met 1 mppt
https://www.solar-outlet....owatt-3000s-omvormer.html

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2018 16:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dat zijn idd wel alternativen, maar voor die honderd euro ga ik liever voor het nieuwe ontwikkelde model de MTL-S.
Want daar heb ik meer vertrouwen in, al hou ik mp ook goed in de gaten voor eventueel een sma of zo wel géén btw aftrek dus
Blijf nu nipt onder de 2500 € zonder kleinmatriaal.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 08:31

JME

zeg maar Jamie

Verstekbakker schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:35:
Hier bleef de ingebouwde wifi server in elk geval steeds terugkomen. Mijn router voor dit soort toepassingen heeft geen internet, dus volgens mij zet hij daarom steeds die server aan.
Hier ook, ook met een 3600D-NS. Terwijl volgens de handleiding het access point van de Goodwe zou moeten uitschakelen nadat hij op het thuisnetwerk is aangesloten. Dus contact opgenomen met de installateur en via Goodwe een nieuwe WiFi module toegestuurd gekregen. Probleem opgelost. Schijnt een foute batch WiFi modules te zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Een half jaar later is deze week mijn tweede dak met panelen live gegaan:
- 46 x LG 320WP
- SMA 12000tl-20
- Van der Valk pitched insert montagespul

Het verhaal:
In mijn eerste installatie had ik al 48 x 260 Axitecs met een Goodwe liggen. Die draait prima op mijn normale aansluiting van 3x25A. Voor de nieuwe installatie had ik drie opties: verzwaren naar 3x50A, een extra aansluiting van 3x25A of een terugleveraansluiting. Aangezien verzwaren mijn vastrechtkosten van €230 naar €1300 zou verhogen, viel die optie af. Optie B zou me nogmaals €230 kosten op jaarbasis, maar dan zou ik daar wel verbuikers aan mogen hangen. Optie C is het geworden: een pure terugleveraansluiting. Die kost me maar €50 per jaar.
Nu was ik er vanuit gegaan dat ik alles wat ik teruglever afgerekend wordt a €0,10/kWh. Echter toen ik Qurrent belde om voor deze aansluiting een contract af te sluiten, bleek dat ze de terugleveraansluiting koppelen aan het contract voor mijn "normale" aansluiting. Dwz dat de opwek op de grote hoop gegooid wordt en dat ik dus op de normale aansluiting meer kan gaan verbruiken ( bijv. auto) en dat dit gesaldeerd wordt met mijn terugleveraansluiting. Dat gaat wonderen doen voor mijn tvt!

Volgen jullie het nog? Ik dacht dat het wellicht interessant is voor mensen in vergelijkbare situatie.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Dan nog een vraag: het is mij nog niet gelukt een ethernetstekker in mijn omvormer te stoppen (SMA 12000tl-20.) De handleiding is bijzonder onduidelijk hierover en kan nergens een videotje of zoiets vinden. Duw ik hem gewoon helemaal erin tot er een klik komt? Ik heb dit al geprobeerd, maar dufde niet verder te duwen, omdat de stekker helemaal verdwijnt. Ik heb angst dat dit niet goed is en ik hem er niet meer uit krijg.
Een ervaringsdeskundige met tips aanwezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Cupid673 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:59:
Optie C is het geworden: een pure terugleveraansluiting. Die kost me maar €50 per jaar.
Ik vind dat gek, alle netbeheerders schreeuwen moord en brand dat ze die pieken van zonnestroom niet aankunnen en dat het net overbelast raakt maar je kunt voor 50 euro per jaar een aparte aansluiting krijgen om het net te gaan belasten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:14:
[...]

Ik vind dat gek, alle netbeheerders schreeuwen moord en brand dat ze die pieken van zonnestroom niet aankunnen en dat het net overbelast raakt maar je kunt voor 50 euro per jaar een aparte aansluiting krijgen om het net te gaan belasten?
Aghja, zodra het een echt probleem wordt beperken ze gewoon het terugleveren ala duitsland.

bij liander is het iets duurder (74 euro) en de eenmalige kosten liegen er niet om (804 euro)

https://www.liander.nl/co...-aansluiting-terugleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
twain4me schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:26:
[...]

Aghja, zodra het een echt probleem wordt beperken ze gewoon het terugleveren ala duitsland.

bij liander is het iets duurder (74 euro) en de eenmalige kosten liegen er niet om (804 euro)

https://www.liander.nl/co...-aansluiting-terugleveren
Die 804€ maakt de tvt iets langer. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cupid673 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:29:
[...]

Die 804€ maakt de tvt iets langer. Meer niet.
Niet iedereen zit te wachten op een langere terugverdientijd in de toch wel een beetje onzekere tijd waar we nu in zitten (salderen, terugleveren etc )
Het is dus wel een drempel voor mensen die het niet 101% nodig hebben. Voor alleen maar makkelijk een meter in de schuur is het eigenlijk te duur. meer wilde ik er niet mee zeggen.

Hoe hebben ze dat eigenlijk aangesloten?
2e meter op dezelfde kabel of nieuw stukje kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:13:
[...]

Hier ook, ook met een 3600D-NS. Terwijl volgens de handleiding het access point van de Goodwe zou moeten uitschakelen nadat hij op het thuisnetwerk is aangesloten. Dus contact opgenomen met de installateur en via Goodwe een nieuwe WiFi module toegestuurd gekregen. Probleem opgelost. Schijnt een foute batch WiFi modules te zijn?
Ik zal maandag eens bellen, misschien dat het inderdaad een defect is.

Dat AP van dat ding moet alleen met fysieke toegang in te schakelen zijn. Noem mij paranoia, maar met een simpele deauth kun je zo dat AP triggeren. Dan inloggen met standaardwachtwoord en je kunt het wachtwoord lezen van de betreffende wifi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
twain4me schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:52:
[...]

Niet iedereen zit te wachten op een langere terugverdientijd in de toch wel een beetje onzekere tijd waar we nu in zitten (salderen, terugleveren etc )
Het is dus wel een drempel voor mensen die het niet 101% nodig hebben. Voor alleen maar makkelijk een meter in de schuur is het eigenlijk te duur. meer wilde ik er niet mee zeggen.

Hoe hebben ze dat eigenlijk aangesloten?
2e meter op dezelfde kabel of nieuw stukje kabel?
Zekerheid heb je in het leven maar over twee dingen: belastingen en de dood _O-

Tweede kabel gegraven vanaf de straat. Meter in straatkast tegen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ons nieuwe huis wat gekocht hebben is een systeem aanwezig . Van het merk sofar solar mass energy . Nu zou ik graag dit willen uitlezen via een app zodat ik de opbrengst een beetje kan zien.

Alleen omdat dit nogal nieuw voor me is . Heb ik wat hulp nodig . Waar vind ik de app .en wat heb ik verder nog nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Waar heb je al gezocht om erachter te komen, google?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No Hands schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:19:
Waar heb je al gezocht om erachter te komen, google?
Ja juist en daar.kwam ik niet verder dan de handleiding .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:00:
[...]
Ja juist en daar.kwam ik niet verder dan de handleiding .
De eerste manual die ik voor sofar solar vind heeft een heel hoofdstuk over logging. Heb je de handleiding gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:07
Cupid673 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:04:
Dan nog een vraag: het is mij nog niet gelukt een ethernetstekker in mijn omvormer te stoppen (SMA 12000tl-20.) De handleiding is bijzonder onduidelijk hierover en kan nergens een videotje of zoiets vinden. Duw ik hem gewoon helemaal erin tot er een klik komt? Ik heb dit al geprobeerd, maar dufde niet verder te duwen, omdat de stekker helemaal verdwijnt. Ik heb angst dat dit niet goed is en ik hem er niet meer uit krijg.
Een ervaringsdeskundige met tips aanwezig?
Ik heb de 10000 en kon de aansluiting eerst niet vinden aan de onderzijde, maar moest hem inderdaad goed diep erin duwen

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
bbn_ldp schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:19:
[...]

Ik heb de 10000 en kon de aansluiting eerst niet vinden aan de onderzijde, maar moest hem inderdaad goed diep erin duwen
Dat zal ik dan maar proberen morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itchin schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:07:
[...]

De eerste manual die ik voor sofar solar vind heeft een heel hoofdstuk over logging. Heb je de handleiding gelezen?
Die was in het.engels en laat dat nou net niet mijn beste taal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dus je zoekt niet de app (waar je naar vroeg) maar een vertaalbureau ;-)
Sorry, maandagmorgen, uitgeslapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Verstekbakker schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:47:
Ik zal maandag eens bellen, misschien dat het inderdaad een defect is.

Dat AP van dat ding moet alleen met fysieke toegang in te schakelen zijn. Noem mij paranoia, maar met een simpele deauth kun je zo dat AP triggeren. Dan inloggen met standaardwachtwoord en je kunt het wachtwoord lezen van de betreffende wifi...
Dat was precies mijn argument. En is dus keurig opgelost. Pakketje kwam in eerste instantie niet aan, maar na reclameren is de importeur zelf in de auto gesprongen en heeft ie er persoonlijk eentje langsgebracht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
jacovn schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:11:

De truc is om bij je 2e installatie BTW terug te vragen terwijl je vrijstelling gewoon door loopt.
Je kunt tijdens je vrijstelling geen reguliere btw aangifte doen (logisch), maar wel een suppletie aangifte.

Wel moet je dan je forfait nog een keer betalen....

ZIe verder het BTW topic hjier\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

exroosje schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:10:
[...]

De truc is om bij je 2e installatie BTW terug te vragen terwijl je vrijstelling gewoon door loopt.
Je kunt tijdens je vrijstelling geen reguliere btw aangifte doen (logisch), maar wel een suppletie aangifte.

Wel moet je dan je forfait nog een keer betalen....

ZIe verder het BTW topic hjier\
Heb je daar dan ook een link voor, want als ik ga zoeken op google, kom ik alleen tegen dat je dan elk kwartaal aangifte mag gaan doen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

En dan 2 paginas terug...

[ Voor 20% gewijzigd door exroosje op 16-04-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:21:
[...]

Heb je daar dan ook een link voor, want als ik ga zoeken op google, kom ik alleen tegen dat je dan elk kwartaal aangifte mag gaan doen...
Wat ook maar vijf min werk is toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:42:
[...]

Wat ook maar vijf min werk is toch?
Als je er nul-komma-nul verstand van hebt? Wij vonden het bedrag wat we terugkregen voor 5 jaar geemmer in ieder geval niet de moeite waard.

@exroosje dank voor de link, maar ik zie nergens iets wat op onze situatie lijkt... (2015 panelen gekocht, BTW teruggevraagd, 2017 panelen bij laten leggen)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 07:45:
[...]

Heb je al contact gehad met de verkoper (bouwer/instalateur) of de importeur/fabrikant
je zou ook het een en ander aan garantie bepalingen en handleidingen van hun moeten hebben gekregen, wellicht zit daar nog iets bij.
(meestal in een map samen met boekjes van politiekeurmerk, cv, mv en sleutel certivicaten etc.)
nederlandse handleidingingen zijn niet meer verplicht, maar misschien hebben ze wel iets in een taal die je wel kan lezen en anders door google translate gooien. (zo werden alle handleidingingen vroeger ook gemaakt, dus qua leesbaarheid maakt dat geen verschil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:58:
[...]

Heb je al contact gehad met de verkoper (bouwer/instalateur) of de importeur/fabrikant
je zou ook het een en ander aan garantie bepalingen en handleidingen van hun moeten hebben gekregen, wellicht zit daar nog iets bij.
(meestal in een map samen met boekjes van politiekeurmerk, cv, mv en sleutel certivicaten etc.)
nederlandse handleidingingen zijn niet meer verplicht, maar misschien hebben ze wel iets in een taal die je wel kan lezen en anders door google translate gooien. (zo werden alle handleidingingen vroeger ook gemaakt, dus qua leesbaarheid maakt dat geen verschil.)
Heb de sleutel.nog niet 3 weken nog. Wilde gewoon al vast voor bereiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:00:
[...]

Heb de sleutel.nog niet 3 weken nog. Wilde gewoon al vast voor bereiden
Helemaal goed, uitleg vragen bij de oplevering, vertellen dat je slecht engels kan en je dus uitleg nodig hebt in het nederlands. indien je op een grote bouw zit zullen ze waarschijnlijk de stagiere een dagje naar je toe sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:58:
[...]

Als je er nul-komma-nul verstand van hebt? Wij vonden het bedrag wat we terugkregen voor 5 jaar geemmer in ieder geval niet de moeite waard.

@exroosje dank voor de link, maar ik zie nergens iets wat op onze situatie lijkt... (2015 panelen gekocht, BTW teruggevraagd, 2017 panelen bij laten leggen)
Vijf jaar geëmmer?
Je opent de kwartaal aangifte, in één vakje geef je aan 0 euro aan te geven, digitaal ondertekenen en verzend. Echt nog geen vijf min.

Vermoed als je nu aangifte doet gewoon van beide tegelijk doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:13:
[...]

Vijf jaar geëmmer?
Je opent de kwartaal aangifte, in één vakje geef je aan 0 euro aan te geven, digitaal ondertekenen en verzend.
volgens mij ben je zelfs al een vraag eerder klaar :D

Hebt u dit tijdvak iets aan te geven?
Ja
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Niet eens dus.
Als je al vrijstelling hebt van 2 jaar geleden ga je eenmalig naar het belastingdienst portaal met je accountgegevens, je ziet dan dus geen actuele BTW aangiftes (want je hebt vrijstelling) , maar je kunt wel bij overige formulieren BTW suppletie aankiezen. Dan vul je op exact dezelfde wijze als bij een normale BTW een aangifte van je extra spullen in, verrekend het forfait (maar nu wel op basis van de totaal installatie natuurlijk) en klaar. 3-4 weken later krijg je de aanslag en je geld.

Maar goed als je het liever laat liggen is dat voor ons als maatschappij beter natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bedankt voor de antwoorden. Dan kan ik de fase-2 laten rusten. Komt me financieel beter uit met te veel onzekerheden met nieuw huis bouwen :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Heb recent getekend voor een nieuwbouwwoning en krijg bij oplevering 5 panelen op mijn platte dak. Huis wordt Q4 opgeleverd maar heb de keuze om nog meer panelen te laten installeren. Panelen zijn van Trina Solar 270WP, meerprijs per paneel bedraagt 360 excl. BTW en excl. aanpassing omvormer. Toevallig recent voor een kennis ook aanvraag gedaan bij drie partijen voor zonnepanelen, all-in prijs per paneel zaten bij hun tussen de 328-364 excl. BTW zonder te onderhandelen over de prijs. Vermoedt dat aankomende jaren het huishouden niet groter wordt dan twee personen.

Als ik extra panelen door de aannemer laat plaatsen ben ik voor 7 extra panelen (360) en omvormer (396) 2916€ kwijt, grote voordeel is dan dat er een partij verantwoordelijk is. Volgens opgaven van kennis ben ik 7 extra panelen (346 gemiddelde prijs per paneel) 2422€. Situatie is natuurlijk niet vergelijkbaar; kennis had een schuin dak en ik een plat dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

asdf25 schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:54:
Heb recent getekend voor een nieuwbouwwoning en krijg bij oplevering 5 panelen op mijn platte dak. Huis wordt Q4 opgeleverd maar heb de keuze om nog meer panelen te laten installeren. Panelen zijn van Trina Solar 270WP, meerprijs per paneel bedraagt 360 excl. BTW en excl. aanpassing omvormer. Toevallig recent voor een kennis ook aanvraag gedaan bij drie partijen voor zonnepanelen, all-in prijs per paneel zaten bij hun tussen de 328-364 excl. BTW zonder te onderhandelen over de prijs. Vermoedt dat aankomende jaren het huishouden niet groter wordt dan twee personen.

Als ik extra panelen door de aannemer laat plaatsen ben ik voor 7 extra panelen (360) en omvormer (396) 2916€ kwijt, grote voordeel is dan dat er een partij verantwoordelijk is. Volgens opgaven van kennis ben ik 7 extra panelen (346 gemiddelde prijs per paneel) 2422€. Situatie is natuurlijk niet vergelijkbaar; kennis had een schuin dak en ik een plat dak.
Je komt bij de bouwer uit op ruim 1,50 p/WP en dat is voor extra panelen erg veel geld omdat we het over meerkosten zouden moeten hebben zou het iets rond de 1,00 p/WP moeten zijn.

Bij je kennis is het iets van 1,27/wp en zelfs dat kan nog iets goedkoper.

Ik zou geen meerwerk doen bij de bouwer, omvormer verkopen op marktplaats (of hier) en een grotere terug plaatsen. met een zooi extra panelen.
het aanpassen van je installatie kan je ook prima zelf doen al het moeilijke is al gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 07:45:
[...]
Dit Youtube filmpje laat in ieder geval de stappen zien om je omvormer online te krijgen: https://m.youtube.com/watch?v=SajRUM8UtO8 (en ja, ook deze is in het Engels).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itchin schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:39:
[...]

Dit Youtube filmpje laat in ieder geval de stappen zien om je omvormer online te krijgen: https://m.youtube.com/watch?v=SajRUM8UtO8 (en ja, ook deze is in het Engels).
Succes!
Dankje nu nog de app :) dan kan dan mooi aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met zonnepanelen van Ikea? Ik zie net dat ze deze ook aanbieden incl. montage, maar de panelen lijken een laag rendement te hebben. Ik weet niet hoe up-to-date die informatie is en of ze tegenwoordig andere panelen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je vergelijkt de solstrale panelen met de hanergy panelen dat zijn heel andere panelen.

Solstrale panelen zijn gewoon partijen van verschillende fabrikanten onder ikea naam.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
SteveWoz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:46:
Heeft er iemand ervaring met zonnepanelen van Ikea? Ik zie net dat ze deze ook aanbieden incl. montage, maar de panelen lijken een laag rendement te hebben. Ik weet niet hoe up-to-date die informatie is en of ze tegenwoordig andere panelen gebruiken.
De Hanergy link is naar dunne film panelen, de Ikea link zijn poly's en mono's.
Dunne film panelen hebben een lagere opbrengst per m2, maar kunnen het beter doen bij een lagere instraling.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Kan iemand met een SMA 3000/4000/5000TL eens de grid parameters posten die je uitleest uit Sunny Explorer? Ik wil eens even vergelijken met een SB4.0 want die lijkt wat gevoeliger afgesteld te staan? (met name afsluitparameters, overvoltage 253V en duurtijd daarvan etc etc)

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 17-04-2018 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 18:30

Gregory76

Sony PlayStation freak

Zoooooo, ook hier sinds afgelopen vrijdag panelen liggen. :)
Wij hebben er nu 10 st. liggen, AEG mono van 300Wp. Met een SolarEdge SE3000 omvormer.

Laat de zomer maar komen! :)

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Hoe warm kan/mag een omvormer eigenlijk worden? Zie dat er vandaag ongeveer 65 graden maximaal weer gegeven wordt. En heb al meerderen met zelfbouw schakelingen met ventilatoren hier in dit topic voorbij zien komen. 65 graden lijkt mij toch helemaal niet warm; voor A-merk omvormer (SMA 5000-TL21)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Gregory76 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:56:
Zoooooo, ook hier sinds afgelopen vrijdag panelen liggen. :)
Wij hebben er nu 10 st. liggen, AEG mono van 300Wp. Met een SolarEdge SE3000 omvormer.

Laat de zomer maar komen! :)
Zonder foto's geloven we er niets van (hardcore techneuten)
"Laat de zon maar komen", zomer en zon zijn niet hetzelfde.
Voor zonnepanelen al helemaal niet (negatieve temperatuur-coëfficiënt)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 20:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er valt me iets op bij mijn systeem.

ik heb 2.75kwp liggen.
Ik zie op intermittent bewolking dagen uitschieters naar 2.5kW .
Maar op dagen zonder bewolking piekt het rond 2.1kW.

Is dat de temperatuur van de panelen?

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 17-04-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtomicShockwave schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:53:

ik heb 2.75kwp liggen.

Ja temperatuur is nadelig en het weerkaatsen van de wolken ontbreekt.
De persoon hier boven weet ook nog niet dat de zomer eigenlijk niet zo best is. Enige voordeel is lange dagen en door hoge zon minste schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AtomicShockwave schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:53:

ik heb 2.75kwp liggen.

Kijk :
Op 20-3 zie je een mooie parabool bij mij bijvoorbeeld. Max 3740W rond het middaguur
https://pvoutput.org/intr...374&sid=48559&dt=20180320

Op 26-03 zie je een paar hoge pieken van rond de 4000W. De zon komt dan opeens achter de wolken vandaan, op een kouder paneel. Dan komen de hoge pieken..
https://pvoutput.org/intr...8559&dt=20180325&gs=0&m=1

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Gregory76 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:22:
Zo dan, taalnazi?! :9

Aangezien de zon er in de zomer over het algemeen vaker is en sterker is dan in de winter, ging ik er vanuit dat de meesten wel snappen wat ik bedoel. Maar er zijn inderdaad altijd uitzonderingen zoals jij.
Mooi systeempje ! zitten de voeten op het bitumen geplakt en geschroefd ?
Je kan er wel goed bij voor het schoon maken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 20:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Atomic2005 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:05:
[...]

Kijk :
Op 20-3 zie je een mooie parabool bij mij bijvoorbeeld. Max 3740W rond het middaguur
https://pvoutput.org/intr...374&sid=48559&dt=20180320

Op 26-03 zie je een paar hoge pieken van rond de 4000W. De zon komt dan opeens achter de wolken vandaan, op een kouder paneel. Dan komen de hoge pieken..
https://pvoutput.org/intr...8559&dt=20180325&gs=0&m=1
Aha, ik dacht al zoiets. Goed om te horen dat ik niet alleen ben :)

Verder klaag ik niet hoor, steven vandaag af op 5kWh/kWp :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

WoudseHoeve schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:20:
[...]

Mooi systeempje ! zitten de voeten op het bitumen geplakt en geschroefd ?
Je kan er wel goed bij voor het schoon maken !
De voeten zitten inderdaad geplakt en geschroefd. Ik denk/ging er vanuit dat het zwarte spul een soort kit ofzo zou zijn om lekkages door de schroeven te voorkomen. Maar misschien is het ook nog wel t.b.v. de hechting inderdaad.

En het komt inderdaad mooi uit dat er naast het dakraam nog een stukje vrij is :) al had ik liever 12 panelen gehad, zoals de eerste berekening, voor controle ter plaatste was. Maar ja, je kunt niet alles hebben. :D

Dat monitoring.solaredge.com is trouwens ook erg leuk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:06:
[...]

De persoon hier boven weet ook nog niet dat de zomer eigenlijk niet zo best is. Enige voordeel is lange dagen en door hoge zon minste schaduw
Je bedoelde mij neem ik aan?

Ondanks dat het overduidelijk is dat je panelen in de zomer nu eenmaal het meeste opbrengst genereren, vind jij de zomer 'eigenlijk niet zo best'?

Ik zie je logica niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
WoudseHoeve schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:54:
[...].
Voor zonnepanelen al helemaal niet (negatieve temperatuur-coëfficiënt)
Als je dit leest: http://mastersinsolar.nl/...-temperatuur-coefficient/
scheelt het een keer 5% opbrengst als je van een gemiddeld 0.4% per graad naar een 0.29% per graad paneel gaat bij 60 graden paneel temperatuur. (Dat is het al snel denk ik, dus het wellicht in vol zomer nog meer)

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 17-04-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gregory76
Dat is op het zuiden?
Met zo een lage hellingshoek (hoeveel is het?) doen noordpanelen ook nog leuk mee...
(ik had de panelen wat tussenruimte gegeven tussen de bovenste en onderste rij... Nu blijft vuil hangen tussen de panelen)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-04-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er misschien nog iemand een panasonic hit overbodig in de schuur van ongeveer 280 wp of meer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
14 x JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK 300Wp Mono All Black
7 x aps yc600 of 14 x solaredge p300 met se4000h

wat zouden jullie doen aps of de solaredge. Bij de solaredge heb je nog extra omvormer die je bij APS niet nodig hebt.
Heb namelijk op 4 - 6 panelen iets schaduw vorming
Prijs beide systemen us gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door sjnelle op 17-04-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjnelle schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:56:
14 x JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK 300Wp Mono All Black
7 x aps yc600 of 14 x solaredge p300 met se4000h

wat zouden jullie doen aps of de solaredge. Bij de solaredge heb je nog extra omvormer die je bij APS niet nodig hebt.
Heb namelijk op 4 - 6 panelen iets schaduw vorming
Is de schade van de schaduw zo groot dan dat daar zon dure oplossing voor nodig is?
Geef mij maar aps als ik niet naar geld hoef te kijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sjnelle
Ff aanbellen bij de buurman en geef hem 100 euro om de boom te verwijderen.
Is goedkoper
https://i.imgur.com/IFlYm2c.jpg

(SF van MP niets?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
reneeke1970 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:08:
[...]

Is de schade van de schaduw zo groot dan dat daar zon dure oplossing voor nodig is?
Geef mij maar aps als ik niet naar geld hoef te kijken
Aps als solaredge komt op zelfde kosten uit.
Opzich vallen kosten van solaredge tegenover standaard omvormer ook mee kost me maanden tvt extra dat heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:17:
@sjnelle
Is goedkoper

(SF van MP niets?)
Haha dat gaat hem niet worden. Bomen fanaat. Aan andere kant heb ik ook beetje schaduw
Wat bedoel je met sf van mp dan heb ik toch veel minder opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjnelle schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:22:
[...]

Haha dat gaat hem niet worden. Bomen fanaat. Aan andere kant heb ik ook beetje schaduw
Wat bedoel je met sf van mp dan heb ik toch veel minder opbrengst.
SF = solar frontier.

Hoeveel 2e hands SF kan je kwijt en hoeveel Wp is dat? En hoeveel met mono?
Wat kost dat totaal?
SF doet sowiezo 8-10% meer kWh opleveren per Wp

(Een dakkapel volledige breedte kan je ook volleggen met SF, in stringen van 3)

Geen optimizers nodig, dus die kosten hoef je al niet meer op te wekken = kortere tvt
Chinees omvormertje

Maar meten = weten.

Edit:
Toegegeven dat de prijzen van mono gezakt zijn, maar als daar allerlei kosten bijkomen van optimizers of microomvormers, is het ineens niet zo goedkoop meer.
Maar leg weg wat het beste past qua maatvoering. Waar niks ligt wekt ook niks op.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-04-2018 21:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjnelle schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:17:
[...]

Aps als solaredge komt op zelfde kosten uit.
Opzich vallen kosten van solaredge tegenover standaard omvormer ook mee kost me maanden tvt extra dat heb ik er wel voor over.
Kun jij in paar maanden 500 euro terug verdienen door een beetje schaduw verlies te beperken? Dat vind ik toch wel knap. Heb je foto's van die schaduw problemen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
Haal alstublieft dat bescherm plasticje van het scherm van je omvormer, lijkt wel een tokkie bank zo ;) (ok ok, ik ben een beetje OCD met die dingen ;) )

Ligt er mooi bij, ook leuk om de binnenkant van die omvormer te zien :)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:17:
@sjnelle
Is goedkoper

(SF van MP niets?)
Ik betaal net 1800 euro om een paar bomen weg te laten halen, dan is zo'n solaredge toch echt goedkoper! :)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

SteveWoz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:46:
De vorige keer (toen met die Hanergy panelen) waren ze erg duur t.o.v. de rest van de markt. Toen werd je in de winkel verleid om te tekenen en E500,00 af te rekenen, en dan zouden ze komen opnemen en als je er dan nog vanaf zag kreeg je E400 retour. Ik werd toen benaderd om voor ze te werken en heb daar gelukkig vanaf gezien. Nu hebben ze volgens mij gewoon een samenwerkingsverband met een club die alles doet, het enige wat Ikea doet denk ik is klanten binnenslepen, en door verwijzen, en daar gerust wat geld voor pakken.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
01001000 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:26:
[...]

Ik betaal net 1800 euro om een paar bomen weg te laten halen, dan is zo'n solaredge toch echt goedkoper! :)
Dat klopt natuurlijk niet.
Solaredge maakt van schaduw geen zon.
Dus die 1800 euro is beter besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
01001000 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:26:
[...]

Maar jou 1800 levert extra stroom op, solar edge niet!

Edit, @AUijtdehaag was me al voor

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 18-04-2018 07:30 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
reneeke1970 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:20:
[...]

Kun jij in paar maanden 500 euro terug verdienen door een beetje schaduw verlies te beperken? Dat vind ik toch wel knap. Heb je foto's van die schaduw problemen?
Dan ga ik er wel vanuit dat ik zonder solar edge of aps 4 panelen minder plaats.
Als je idd zelfde aantal op een string omvormer zou gooien dan zal het goedkoper zijn, maar de vraag is hoeveel verlies heb je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:25:
@Gregory76
Dat is op het zuiden?
Met zo een lage hellingshoek (hoeveel is het?) doen noordpanelen ook nog leuk mee...
(ik had de panelen wat tussenruimte gegeven tussen de bovenste en onderste rij... Nu blijft vuil hangen tussen de panelen)
Inderdaad op het zuiden ja. 'Men' gaf aan dat het niet veel zin had om ook op het noorden te leggen. Ik hoef ook niet té veel opbrengst, omdat levering terug aan het net toch niet opschiet qua EUR.
M.b.t. de tussenruimte waar je het over hebt: ik heb het laten leggen door mensen die er verstand van zouden moeten hebben, dus heb hier geen moment aan gedacht. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

01001000 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:24:
[...]

Haal alstublieft dat bescherm plasticje van het scherm van je omvormer, lijkt wel een tokkie bank zo ;) (ok ok, ik ben een beetje OCD met die dingen ;) )

Ligt er mooi bij, ook leuk om de binnenkant van die omvormer te zien :)
Het plastic is er allang vanaf. Don't worry! Ik kan daar zelf ook niet tegen.
Die foto was van toen het apparaat net op de muur zat.

Bewijs: https://photos.app.goo.gl/4k6vu3RtRuH2LyM22 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Zijn er naast @jerh nog andere mensen met een dak met geïntegreerde panelen? Ik moet een flinke reparatie aan mijn dak laten doen en wil dan misschien maar het hele dak gaan vervangen. Zijn die oplossingen vergelijkbaar met losse panelen of is het altijd een compromis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjnelle schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:54:
[...]

Dan ga ik er wel vanuit dat ik zonder solar edge of aps 4 panelen minder plaats.
Als je idd zelfde aantal op een string omvormer zou gooien dan zal het goedkoper zijn, maar de vraag is hoeveel verlies heb je dan.
Hoeveel verlies hangt van jou schaduw probleem af. Foto??
Maar verlies is veel minder dan je denkt hoor. 5 of 10 procent. Liggen ze een halve dag in schaduw misschien 20 procent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
reneeke1970 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:52:
[...]

Hoeveel verlies hangt van jou schaduw probleem af. Foto??
Maar verlies is veel minder dan je denkt hoor. 5 of 10 procent. Liggen ze een halve dag in schaduw misschien 20 procent.
Zie foto hier beneden. Het dak van de garage loopt nu door. Helaas geen recentere foto van de boom. Die is op moment nog kaal.
https://1drv.ms/u/s!AnDH1zUKbKUL6m0RqjbAbLqJfJl_
https://1drv.ms/u/s!AnDH1zUKbKUL6mwE7fyTVQoFPwDz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjnelle schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:03:
[...]

Zie foto hier beneden. Het dak van de garage loopt nu door. Helaas geen recentere foto van de boom. Die is op moment nog kaal.
https://1drv.ms/u/s!AnDH1zUKbKUL6m0RqjbAbLqJfJl_
https://1drv.ms/u/s!AnDH1zUKbKUL6mwE7fyTVQoFPwDz
Aangezien plat dak is ga je zelf leggen neem ik aan? Goed puzzelen om zoveel mogelijk in te passen en zorgen dat de string spanning in het optimale punt komt van omvormer. En dan voorlopig geen optimiser ,als het erg slecht uit valt kan het altijd nog. Ik heb ook zon boom ten zuiden van mijn plat dak staan, ietsje groter nog, en ik zie aan de optimisers dat er maar zelden een paneel nog voor de helft vermogen geeft. En dat is maand per jaar met vol blad eraan. Nu heeft hij nog niet eens blad. Dus maak je niet teveel zorgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
reneeke1970 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:16:
[...]

Aangezien plat dak is ga je zelf leggen neem ik aan? Goed puzzelen om zoveel mogelijk in te passen en zorgen dat de string spanning in het optimale punt komt van omvormer. En dan voorlopig geen optimiser ,als het erg slecht uit valt kan het altijd nog. Ik heb ook zon boom ten zuiden van mijn plat dak staan, ietsje groter nog, en ik zie aan de optimisers dat er maar zelden een paneel nog voor de helft vermogen geeft. En dat is maand per jaar met vol blad eraan. Nu heeft hij nog niet eens blad. Dus maak je niet teveel zorgen
Hoe doe je dat puzzelen precies, is daar ergens goede uitleg over te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
emnich schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:11:
Zijn er naast @jerh nog andere mensen met een dak met geïntegreerde panelen? Ik moet een flinke reparatie aan mijn dak laten doen en wil dan misschien maar het hele dak gaan vervangen. Zijn die oplossingen vergelijkbaar met losse panelen of is het altijd een compromis?
Je hebt verschillende oplossingen, ik zie in ieder geval op steeds meer nieuwbouw huizen oplossingen. Mijn oplossing ben ik nog tegengekomen, maar is vooral heel simpel, als je ooit wilt vervangen en voldoet prima qua rendement. Ik zit op 1025 kWh per kW geinstalleerd vermogen in het midden van het land.

Een van de oplossingen die ik zie als je ook wilt isoleren is Kingspan isolatie panelen met pv er gelijk op. Ik heb bij mij wel gezien dat de maatvoering heel belangrijk is, dus ik zou eerst goed meten en kijken hoe je uitkomt. Wij hebben bij het ontwerp rekening gehouden, maar als je al een dak hebt is, moet je goed kijken hoe je het beste uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjnelle schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:32:
[...]

Hoe doe je dat puzzelen precies, is daar ergens goede uitleg over te vinden
Nee niet echt, maar als je detail tekening maakt met de maten op hooguit 5 cm nauwkeurig dan zijn hier veel mensen die mee denken. Er zijn best wel wat panelen met afwijkende maten te vinden, en de spanning bepaalt vervolgens weer welke omvormer er het beste bij past. En we weten graag hoeveel je wilt opwekken?
Al weten wij ook dat een virus snel toe slaat en binnen een jaar ligt iedere hoek van je tuin vol haha. Want op de foto heb je ook nog een schuin pannen dak toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
reneeke1970 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:47:
[...]

Nee niet echt, maar als je detail tekening maakt met de maten op hooguit 5 cm nauwkeurig dan zijn hier veel mensen die mee denken. Er zijn best wel wat panelen met afwijkende maten te vinden, en de spanning bepaalt vervolgens weer welke omvormer er het beste bij past. En we weten graag hoeveel je wilt opwekken?
Al weten wij ook dat een virus snel toe slaat en binnen een jaar ligt iedere hoek van je tuin vol haha. Want op de foto heb je ook nog een schuin pannen dak toch?
Ik zal eens gaan kijken. Pannendak wordt lastig er staat over volle breedte een dakkapel en daar onder heb ik niet veel plaats een paneel van 165 zou tot voor de raam komen. Ik zag dat panasonic eventuele kortere panelen heeft van 159 maar dan vindt ik het nog lang. Ben ook bang dat regenwater te snel gaat en zo over de goot schiet. Dus daarom plat dak Als ik van standaard maat uitga krijg ik 14 panelen op platte dak en met een kleine uitbreiding van garage misschien straks 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

jerh schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:35:
[...]

Je hebt verschillende oplossingen, ik zie in ieder geval op steeds meer nieuwbouw huizen oplossingen. Mijn oplossing ben ik nog tegengekomen, maar is vooral heel simpel, als je ooit wilt vervangen en voldoet prima qua rendement. Ik zit op 1025 kWh per kW geinstalleerd vermogen in het midden van het land.

Een van de oplossingen die ik zie als je ook wilt isoleren is Kingspan isolatie panelen met pv er gelijk op. Ik heb bij mij wel gezien dat de maatvoering heel belangrijk is, dus ik zou eerst goed meten en kijken hoe je uitkomt. Wij hebben bij het ontwerp rekening gehouden, maar als je al een dak hebt is, moet je goed kijken hoe je het beste uitkomt
Isoleren is op zich niet nodig en ik heb het liever los omdat ik denk dat met een levensduur van 20-30 jaar beter is.

Midden van het land zeg je, kan je mij per pm sturen wie dit heeft gedaan voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Nou, er wordt druk gewerkt hier op het dak. Installatie van de panelen vandaag. Ze hebben in elk geval mooi weer uitgekozen ;)

16x Trina Solar 275Wp icm SolarEdge omvormer.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:33
DigitalExcorcist schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:52:
Nou, er wordt druk gewerkt hier op het dak. Installatie van de panelen vandaag. Ze hebben in elk geval mooi weer uitgekozen ;)

16x Trina Solar 275Wp icm SolarEdge omvormer.
Wij hier op tweakers zijn gek op foto's :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jan-man schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:19:
[...]

Ja komt er zo aan. Ben nog aan het werk ;) over 10 minuten niet meer. En ja ik werk weliswaar van huis uit.. maar.. etc. <Insert smoesje here>

EDIT: net een foto gemaakt. Het is misschien wel wat overkill, 16 stuks... haha

[ Voor 11% gewijzigd door DigitalExorcist op 18-04-2018 11:44 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DigitalExcorcist schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:28:
[...]

Ja komt er zo aan. Ben nog aan het werk ;) over 10 minuten niet meer. En ja ik werk weliswaar van huis uit.. maar.. etc. <Insert smoesje here>

EDIT: net een foto gemaakt. Het is misschien wel wat overkill, 16 stuks... haha
Hoezo steken ze buiten dak uit?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
@reneeke1970 Nee dat niet, maar wat ik normaliter verbruik kan ik ook met 3 panelen wel af...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jan-man schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2qja9ar.jpg

Waarvan akte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Daar kon er nog wel eentje bij :P

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:27
JoKo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:24:
Zelf 4!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoKo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:24:
Ééntje?? Minstens vier, een rij ernaast. En alles naar beneden en boven langs nog hele rij, het is maar goed dat het mijn dak niet is haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Was ook niet direct mijn idee maar vind t wel goed zo 😎 4 was niet meer gelukt denk ik, dan ligt ie bij de buurman op t dak. Die wilde eerst ook wel maar vond t te kostbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik ga van de zomer nieuwe leggen...........wil zo min mogelijk dakpannen zien.
Die leveren niks op.
En inderdaad.....t kost geld..... >:)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??