Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.580 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JoKo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:43:
Ik ga van de zomer nieuwe leggen...........wil zo min mogelijk dakpannen zien.
Die leveren niks op.
En inderdaad.....t kost geld..... >:)
Nee nee, het levert geld op, je moet het alleen even voor schieten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 18:59

Goverman

not loaded

Zijn er hier meer mensen die gedoe hebben met de Omnikportal app (met name voor android)? Ik krijg er geen data uit. Op iOS en op de website alles prima.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:01
Goverman schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:50:
Zijn er hier meer mensen die gedoe hebben met de Omnikportal app (met name voor android)? Ik krijg er geen data uit. Op iOS en op de website alles prima.
Die app werkt bij goed weer bijna nooit, te veel mensen willen dan kijken.

Iemand die me kan vertellen of 21Kwh voor 1 dag voor 4125WP op het westen goed of slecht etc. is?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Bschnitz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:53:
[...]

Die app werkt bij goed weer bijna nooit, te veel mensen willen dan kijken.

Iemand die me kan vertellen of 21Kwh voor 1 dag voor 4125WP op het westen goed of slecht etc. is?
Best wel goed, dat heb ik nog maar 1 keer gehad met 4200 WP op het zuid-westen (dat was eergisteren en tevens de eerste voorjaarsdag met zon EN zonnepanelen op mijn huis). Het piekvermogen bij mij is trouwens 42,1 kW (een paar dagen eerder gemeten).

Ik kan aan de grafiek nu zien dat het niet onbewolkt is in Den Haag: ik kom nu net boven de 3 kW uit, terwijl met deze stand 4 kW dus zou moeten bij onbewolkt/helder weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Goverman schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:59:
[...]

Best wel goed, dat heb ik nog maar 1 keer gehad met 4200 WP op het zuid-westen (dat was eergisteren en tevens de eerste voorjaarsdag met zon EN zonnepanelen op mijn huis). Het piekvermogen bij mij is trouwens 42,1 kW (een paar dagen eerder gemeten).

Ik kan aan de grafiek nu zien dat het niet onbewolkt is in Den Haag: ik kom nu net boven de 3 kW uit, terwijl met deze stand 4 kW dus zou moeten bij onbewolkt/helder weer...
Bij mij was dat gisteren, heb 15x275WP CanSolar met een 4K Omnik erachter. 1x gehad dat ik een piek had van 4K maar vaak hangt die rond de 3,5k ivm de temperatuur, is nu al 44c met maar 2.7k :X

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Het boeltje is zojuist aangesloten en opgeleverd. Momenteel produceer ik zo’n 3300 watt. Hah!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Lekker zonnig dagje! Mijn (redelijk nieuwe) installatie (27x320Wp) met oost/west opstelling doet momenteel 4800W! Zal binnenkort even wat foto's posten ;)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Bij mij is er begin dit jaar 12x 320Wp gelegd op mijn 45gr dak op het zuiden. Op dagen in de volle zon doet dit zo'n 3200W. Is dit normaal? Het lijkt mij wat aan de weinige kant (net geen 85% van 3840Wp).

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

virtualJac schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:50:
Bij mij is er begin dit jaar 12x 320Wp gelegd op mijn 45gr dak op het zuiden. Op dagen in de volle zon doet dit zo'n 3200W. Is dit normaal? Het lijkt mij wat aan de weinige kant (net geen 85% van 3840Wp).
Niet slecht hoor. Ik kwam vandaag niet verder dan 80 % op 40 graden helling (optimaal vandaag is 41 graden) zuidoost.
295 Wp Canadian solar. En zo slecht zijn mijn panelen niet op jaarbasis. 1100Wp/Wh
Dat komt wel goed bij jou.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:04
Bschnitz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:18:
[...]
Bij mij was dat gisteren, heb 15x275WP CanSolar met een 4K Omnik erachter. 1x gehad dat ik een piek had van 4K maar vaak hangt die rond de 3,5k ivm de temperatuur, is nu al 44c met maar 2.7k :X
De temperatuur van je omvormer lijkt mij niet echt de oorzaak, de hogere temperatuur van je panelen zorgt er voor dat de opbrengst van de panelen lager is. En de buiten temperatuur heeft daar veel invloed op, alsmede ook of er wel of geen wind staat welke voor verkoeling zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Rouske schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:48:
[...]

De temperatuur van je omvormer lijkt mij niet echt de oorzaak, de hogere temperatuur van je panelen zorgt er voor dat de opbrengst van de panelen lager is. En de buiten temperatuur heeft daar veel invloed op, alsmede ook of er wel of geen wind staat welke voor verkoeling zorgt.
Dat bedoel ik ook, dacht dat de temp die het systeem aangaf de temp is van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Bschnitz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:09:
[...]

Dat bedoel ik ook, dacht dat de temp die het systeem aangaf de temp is van de panelen?
Ik ben een totale noob met een installatie van 2 uur oud, maar dat is wat de installateur ook tegen mij zei; het is de temp van de panelen, gemiddeld over alle panelen die je hebt.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
DigitalExcorcist schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:12:
[...]

Ik ben een totale noob met een installatie van 2 uur oud, maar dat is wat de installateur ook tegen mij zei; het is de temp van de panelen, gemiddeld over alle panelen die je hebt.
Lijkt mij dus ook :), nu 3k met 50c dus lijkt me duidelijk dat het om de panelen gaat in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Vraag ik me af welke omvormer en panelen je dan hebt, waarbij de omvormer de temperatuur van de panelen laat zien.
Want panelen die meer opbrengen bij hogere temperaturen wil iedereen hier wel hebben. :Y

14:18 'is nu al 44c met maar 2.7k'
16:16 'nu 3k met 50c '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Bschnitz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:53:
[...]

Je efficiency is (21 kWh voor 4,125 kWP) = 5.09 kWh/kWP.
Op https://pvoutput.org/live....jsp?o=gss&d=desc&tid=426 kun je live vergelijken met andere tweakers.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Rouske schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:23:
Vraag ik me af welke omvormer en panelen je dan hebt, waarbij de omvormer de temperatuur van de panelen laat zien.
Want panelen die meer opbrengen bij hogere temperaturen wil iedereen hier wel hebben. :Y

14:18 'is nu al 44c met maar 2.7k'
16:16 'nu 3k met 50c '
Dat hangt meer af van de stand van de zon dan de temp, mijn piek is altijd rond 17:00 en tot die tijd bouw ik op tot max 4k mits het kouder is natuurlijk, nu is mijn piek dus max rond de 3k juist vanwege de temp.

CanadionSolar 275WP en Omnik 4K = niks bijzonders volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hoeveel kost dat extra? Iedere paneel met temperatuur sensor uitvoeren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gregory76 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:07:
[...]

Inderdaad op het zuiden ja. 'Men' gaf aan dat het niet veel zin had om ook op het noorden te leggen. Ik hoef ook niet té veel opbrengst, omdat levering terug aan het net toch niet opschiet qua EUR.
M.b.t. de tussenruimte waar je het over hebt: ik heb het laten leggen door mensen die er verstand van zouden moeten hebben, dus heb hier geen moment aan gedacht. :?
Dakhelling van 20 graden op noord doet nog altijd 70% op jaarbasis
https://static.tweakers.n...VgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Ik dacht, ik waarschuw ff, voor als je verslaafd raakt...
Omdat het kan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Bschnitz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:36:
[...]
Dat hangt meer af van de stand van de zon dan de temp, mijn piek is altijd rond 17:00 en tot die tijd bouw ik op tot max 4k mits het kouder is natuurlijk, nu is mijn piek dus max rond de 3k juist vanwege de temp.
CanadionSolar 275WP en Omnik 4K = niks bijzonders volgens mij.
Het vermelden van de interne temperatuur van de omvormer zelf heeft dan ook geen toegevoegde waarde in mij ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 18:09
[...]

en @Bschnitz

tja een noob kun je alles wijs maken. ;)

het knopje op de omvormer al ontdekt waar mee hij in turbo mode gaat.
kun je maar 1x in de 24 uur gebruiken, maar dan levert hij 2x zoveel. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
migjes schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:18:
[...]

en @Bschnitz

tja een noob kun je alles wijs maken. ;)

het knopje op de omvormer al ontdekt waar mee hij in turbo mode gaat.
kun je maar 1x in de 24 uur gebruiken, maar dan levert hij 2x zoveel. >:)
Nee, daar moet ik een firmwareupdate voor hebben 😓

Heb wel het voornemen om ‘s nachts een bouwlamp op mn panelen te laten schijnen zodat ze 24 uur lang opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DigitalExcorcist
en @Bschnitz

er zitten vaak 2 temperatuur sensors in de omvormer.
1 die meet de lucht temperatuur in de omvormer.
2. die meet de DC/AC converter.
word 1 van die 2 boven de 45 graden dan zet hij een ventilator aan.
of als dat nog niet genoeg is en komt hij boven de 65 graden dan gaat de omvormer minder leveren aan het net om zo niet te warm te worden (deraten).

(en elk model/merk doet het natuurlijk net iets anders, maar dat kun je opzoeken in je handleiding)
veel meer is die temperatuur sensor niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
migjes schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:43:
@DigitalExcorcist
en @Bschnitz

er zitten vaak 2 temperatuur sensors in de omvormer.
1 die meet de lucht temperatuur in de omvormer.
2. die meet de DC/AC converter.
word 1 van die 2 boven de 45 graden dan zet hij een ventilator aan.
of als dat nog niet genoeg is en komt hij boven de 65 graden dan gaat de omvormer minder leveren aan het net om zo niet te warm te worden (deraten).

(en elk model/merk doet het natuurlijk net iets anders, maar dat kun je opzoeken in je handleiding)
veel meer is die temperatuur sensor niet. ;)
Oh ok :( naja duidelijk verhaal op zin minst! Thx voor de uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bij solaredge heeft ook elke optimizer nog een temperatuursensor. Dat is dan de temperatuur van/in de optimizer. Niet hetzelfde als de temperatuur per paneel, maar het geeft in ieder geval een indicatie.

Maar ik moet zeggen dat de optimizers vandaag behoorlijk warm worden (50-52), terwijl ze vorig jaar pas tweede helft mei boven de 50 graden kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
ocaj schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:32:
Bij solaredge heeft ook elke optimizer nog een temperatuursensor. Dat is dan de temperatuur van/in de optimizer. Niet hetzelfde als de temperatuur per paneel, maar het geeft in ieder geval een indicatie.

Maar ik moet zeggen dat de optimizers vandaag behoorlijk warm worden (50-52), terwijl ze vorig jaar pas tweede helft mei boven de 50 graden kwamen.
Mijn panelen zijn Trina Solar, de omvormer een SolarEdge. Van de optimizers heb ik geen idee, is dat afhankelijk van het merk omvormer, of de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

ik heb vandaag 21,30kWh opgewekt op 4200 wP. Is dat een beetje acceptabel? Het was de hele dag onbewolkt, hoewel er wel veel vliegtuig strepen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DigitalExcorcist schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:20:
[...]

Mijn panelen zijn Trina Solar, de omvormer een SolarEdge. Van de optimizers heb ik geen idee, is dat afhankelijk van het merk omvormer, of de panelen?
Ja duh.... De optimiser is ook solar edge natuurlijk, die horen bij elkaar en kunnen niet zonder elkaar werken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalExorcist
reneeke1970 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:16:
[...]

Ja duh.... De optimiser is ook solar edge natuurlijk, die horen bij elkaar en kunnen niet zonder elkaar werken.
“Ja duh” .... zó logisch vind ik ‘t anders niet. “Ja duh” zeg ik ook altijd als iemand mij vraagt hoe je bestanden opslaat in vi. Básiskennis zeg ik dan.

Ik stel volgens mij een legitieme vraag... :-) het kon toch ook zijn dat het uitwisselbaar is met elkaar? Dat je een Asus PC hebt wil toch ook niet per definitie zeggen dat er “dus” een Nvidia videokaart in móet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 12:58
SolarEdge moet je meer als Apple zien.... het is prima hardware, je betaald er best wel wat extra voor en je kan het nooit uitwisselen met andere merken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

JME

zeg maar Jamie

Goverman schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:24:
ik heb vandaag 21,30kWh opgewekt op 4200 wP. Is dat een beetje acceptabel? Het was de hele dag onbewolkt, hoewel er wel veel vliegtuig strepen waren.
Waar liggen ze? Hier 21,8 opgewekt op een installatie van 4845 Wp maar die liggen op ozo/wnw. Overigens best wat Saharazand erop liggen, zou dat veel schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DigitalExcorcist schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:20:
[...]

Zoals @reneeke1970 al zei heb je bij een SolarEdge omvormer altijd SolarEdge-optimizers nodig.

Een normale string-omvormer heeft 1 of 2 trackers om het optimale vermogen uit een string te halen. En verder zet de omvormer DC naar AC om.
Bij Solaredge heb je een optimizer per paneel die per paneel het optimale vermogen eruit haalt. Het omzetten van DC naar AC gebeurt bij Solaredge in de omvormer. Doordat de optimizers ervoor zorgen dat er altijd een vast voltage aan DC aangeboden wordt is de solaredge-omvormer dan weer wat simpeler.

Aangezien je net nieuw spul hebt laten installeren kun je het type optimizers waarschijnlijk op je offerte/factuur nalezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DigitalExcorcist schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:23:
[...]

“Ja duh” .... zó logisch vind ik ‘t anders niet. “Ja duh” zeg ik ook altijd als iemand mij vraagt hoe je bestanden opslaat in vi. Básiskennis zeg ik dan.

Ik stel volgens mij een legitieme vraag... :-) het kon toch ook zijn dat het uitwisselbaar is met elkaar? Dat je een Asus PC hebt wil toch ook niet per definitie zeggen dat er “dus” een Nvidia videokaart in móet zitten?
Ja sorry hoor, je hebt jezelf al een noop genoemd, maar ik vraag me af als ik deze uitspraken hoor of je wel weet wat je eigenlijk gekocht hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

JME schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:34:
[...]

Waar liggen ze? Hier 21,8 opgewekt op een installatie van 4845 Wp maar die liggen op ozo/wnw. Overigens best wat Saharazand erop liggen, zou dat veel schelen?
Bij mij liggen ze op zuidwesten, op een plat dak zonder schaduw van bomen, zie setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RRQZ4PkuKqCbUCeTxIJI0uOA/medium.jpg

Enige punt is dat de achterste rij bij lager staande zon deels in de schaduw van de voorste rij staan. Dat is echter alleen aan de randen van de dag en dat is dus niet echt een rendementkiller. Mijn piek van vandaag was 3200 watt, tegen 4210 watt ergens drie weken geleden...

Het Saharazand heb ik ook zien liggen, maar ook wel vogelpoep zo nu en dan. Ik kan daar echter goed bij met een tuinslang, sterker nog, daarvoor heb ik zelfs een waterleiding doorgetrokken en een kraan op aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door Goverman op 18-04-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Goverman schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:21:
[...]

Het Saharazand heb ik ook zien liggen, maar ook wel vogelpoep zo nu en dan. Ik kan daar echter goed bij met een tuinslang, sterker nog, daarvoor heb ik zelfs een waterleiding doorgetrokken en een kraan op aangesloten.
Ik heb begrepen dat je niet met kraanwater moet reinigen. Vanwege kalkaanslag neem ik aan. Dus vraag me af of tuinslang wel zo verstandig is.

Die vogelpoep...maakt dat nou nog iets uit? Zag laatst dat er een koeievogel over was gevlogen. Moet ik het resultaat daarvan asap weghalen of loopt dat niet zo’n vaart?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cupid673 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:57:
[...]

Ik heb begrepen dat je niet met kraanwater moet reinigen. Vanwege kalkaanslag neem ik aan. Dus vraag me af of tuinslang wel zo verstandig is.

Die vogelpoep...maakt dat nou nog iets uit? Zag laatst dat er een koeievogel over was gevlogen. Moet ik het resultaat daarvan asap weghalen of loopt dat niet zo’n vaart?
Maakt beide niet veel uit. Schoonregenen is ook goed.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
reneeke1970 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:46:
[...]

Ja sorry hoor, je hebt jezelf al een noop genoemd, maar ik vraag me af als ik deze uitspraken hoor of je wel weet wat je eigenlijk gekocht hebt.
Ik heb zonnepanelen gekocht. En wat het vervolgens voor merken, types en dat soort futiliteiten betreft is op zich niet belangrijk - ik wil een werkend systeem. Er zaten stickertjes van Trina Solar op de panelen en er staat SolarEdge in koeienletters op de omvormer, dus die weet ik. Die optimizers heb ik niet eens gezien maar ik weer dat die er moeten zijn.

Als ik een auto koop hoef ik toch ook niet te weten in welke fabriek de vloermatten geproduceerd zijn? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Cupid673 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:57:
[...]

Ik maak ze gewoon met de 'hogedrukreiniger' (niet op hogedrukstand, gewoon als verlengstuk zodat ik erbij kan) schoon. Ja, er komt kalkaanslag op, maar dat is een stuk minder zonblokkerend dan een cel diep aan algen, zand of in mijn geval: pollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DigitalExcorcist schreef op donderdag 19 april 2018 @ 06:35:
[...]

Ik heb zonnepanelen gekocht. En wat het vervolgens voor merken, types en dat soort futiliteiten betreft is op zich niet belangrijk - ik wil een werkend systeem. Er zaten stickertjes van Trina Solar op de panelen en er staat SolarEdge in koeienletters op de omvormer, dus die weet ik. Die optimizers heb ik niet eens gezien maar ik weer dat die er moeten zijn.

Als ik een auto koop hoef ik toch ook niet te weten in welke fabriek de vloermatten geproduceerd zijn? 😊
Nee maar ik neem aan dat je wel naar de soort motor kijkt met bijbehorend verbruik.

Wat zal die installateur een grijns op zijn gezicht hebben gehad. Je bent een gouden klant.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:02:
[...]

Nee maar ik neem aan dat je wel naar de soort motor kijkt met bijbehorend verbruik.

Wat zal die installateur een grijns op zijn gezicht hebben gehad. Je bent een gouden klant.
Bij m'n vorige auto had ik weinig keus, ik wilde er niet op achteruit gaan tov. de vorige, dus contactloos starten + openen, airco, begrenzer & cruise control, genoeg bagageruimte. Ze hadden er toevallig één met een iets luxer pakket dan ik oorspronkelijk had gehoeven, dus die is 't geworden. En ik doe aan private lease, dus voor die paar euro per maand méér heb ik wel wat meer luxe gekregen. Verbruik doet me niet zoveel; ja, hij is zuinig dan m'n vorige, maar geen hybride.

Ja ik doe daar over het algemeen niet zo moeilijk over.Ik ga niet eindeloos zitten vergelijken. We kregen begin dit jaar een voorstel voor zonnepanelen (iederéén in de gemeente kreeg dat) en ik vond 't wel grappig en interessant. Ben er altijd faliekant op tegen geweest maar ach .. gezien m'n energierekening van vorig jaar (iets meer dan 5000 KWh) dacht ik dat 't wel verstandig zou zijn. Online gekeken hoeveel panelen er op 't dak passen, en laat maar komen. Als ik de tijd, energie en kennis had om het eindeloos met elkaar te vergelijken had ik dát wel gedaan, dat heeft nu iemand anders mogen uitzoeken voor me.

Maar in principe zit ik in hetzelfde schuitje; ik ben systeembeheerder, als mijn klanten zélf verstand van IT hadden gehad, hadden ze mij niet nodig gehad. Ik denk graag mee in werkbare oplossingen en wil mijn klanten daar ook zo min mogelijk mee lastig vallen. En dat gemak betaal je inderdaad óók iets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DigitalExcorcist
Als je nog besluit een warmtepomp aan te schaffen, vraag dan op het forum even om advies.
Dat is altijd beter dan een installateur zijn plannetje te laten uitvoeren (zodat hij weer all-in naar de maladiven kan)
Hier worden onafhankelijke adviezen gegeven. (tenminste ieder zijn voorkeur)

Heb je uberhaupt schaduw op je dak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:11:
@DigitalExcorcist
Als je nog besluit een warmtepomp aan te schaffen, vraag dan op het forum even om advies.
Dat is altijd beter dan een installateur zijn plannetje te laten uitvoeren (zodat hij weer all-in naar de maladiven kan)

Wat een onzin, niet iedereen heeft de tijd zin of kennis om zonnepanelen zelf te gaan zitten uitpluizen. Ik geef dagelijks klanten advies over een nog aan te schaffen zonnepanelen systeem en dat doe ik echt niet vanuit het oogpunt dat ik 3 keer per jaar royaal op vakantie kan. Ik wil voor die mensen gewoon een goede oplossing, passend bij hun verbruik en dak. Natuurlijk zijn er ook bedrijven die dat anders doen maar jouw antwoord vind ik erg kortzichtig en een belediging voor mijn dagelijks werk.
Er worden hier ook prachtige adviezen gegeven door mensen met verstand van zaken waar ik ook nog wel eens wat van bijleer maar niet iedereen gaat dagelijks op internet zoeken naar dat soort info.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@No Hands
Dus jij gaat er ook vanuit dat salderen door blijft gaan? Je zegt immers "passend bij hun verbruik"
Dat is al een verkeerd advies. Jaaropwek en jaarverbruik tegen elkaar wegstrepen is niet meer aan de orde straks. (dus bij Digitalexorcist mocht gerust nog 1 paneeltje meer).
En ik ben ook benieuwd of je andere oplossingen dan solar edge aanbied. Kijkend naar de portomonee van de klant.

Vreemd dat ik nooit een antwoord krijg op de vraag: Heb je ook schaduw?

Edit: ah, hieronder wel dus..

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2018 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
@DigitalExcorcist

Nope, op geen enkele manier schaduw. Dát had ik natuurlijk wel bekeken ;) en daarom raadde diezelfde installateur het ook af om panelen op het schuine dak op de (aangebouwde) garage te plaatsen; die zouden de helft van de dag in de schaduw van het dak van de woning liggen. Volgens hem dan. Wat mij betreft had 't prima gekund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:35:
@No Hands
Dus jij gaat er ook vanuit dat salderen door blijft gaan? Je zegt immers "passend bij hun verbruik"
Dat is al een verkeerd advies. Jaaropwek en jaarverbruik tegen elkaar wegstrepen is niet meer aan de orde.
En ik ben ook benieuwd of je andere oplossingen dan solar edge aanbied. Kijkend naar de portomonee van de klant.

Stukje terug staat zijn foto van het dak.
Geen schaduw...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DigitalExcorcist
Dus je koos solaredge voor de logging?
Dat had ook met een kWh meter gekund van een paar tientjes..(1-fase, op 3-fase iets duurder ;) )
Of met een raspberry pi.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2018 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
@DigitalExcorcist

Ik heb zelf even gekeken naar een warmtepomp maar ik kwam een aantal forumposts (weet niet eens of dat hier of elders op het internet was) tegen die zo'n systeem zó afkraakten dat ik dat niet wil. Wel heb ik de installateur voorgelegd dat ik een Powerwall/batterijsysteem wil hebben maar dat raadde hij ook af omdat het qua kosten niet interessant genoeg was met mijn opbrengst. Dwz. ik zou die batterij met een uurtje volblaffen en er 's avonds te weinig lol van hebben om het interessant te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:37:
@DigitalExcorcist
Dus je koos solaredge voor de logging?
Dat had ook met een kWh meter gekund van een paar tientjes..(1-fase, op 3-fase iets duurder ;) )
Of met een raspberry pi.
Die Raspberry Pi heb ik al. Maar niet perse voor de logging, maar voor het omvormen. De logging doe ik gewoon via internet.

Bovendien heb ik dat niet gekozen, dat is gewoon het systeem dat ik aangeboden kreeg. Had natuurlijk ook elk ánder merk kunnen zijn (denk ik; geen idee of er een technische reden voor is om specifiek deze Solaredge te gebruiken).

@AUijtdehaag : Salderen zal komen te vervallen, maar wat er voor in de plaats komt? Geen idee nog. Men spreekt over een terugleversubsidie. Dan denk ik, dat dat gebaseerd wordt op wat je maximaal kunt terugleveren. En dát is in mijn geval weer gunstig met 16x 275Wp.

Overigens zie ik verderop in de buurt, gistermiddag, enkele huizen met 6 panelen erop. Er staat een bomenlaantje vlak achter de oprijlaan, en van die 6 panelen zitten er 5 *vol* in de schaduw van die bomen, om 14.30 uur 's middags. Dát is pas onnozel.

[ Voor 28% gewijzigd door DigitalExorcist op 19-04-2018 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DigitalExcorcist
Een batterij opslag is inderdaad nog niet interessant (tenzij je het leuk vind) zolang we mogen salderen.
Afhankelijk van wat de regering gaat doen met de versobering, zal het wellicht wel interessanter worden.
Maar eerst moeten de batterijen goedkoper worden.

Een warmtepomp werkt prima.
Alweer 2 jaar gasloos en alles zelf aangesloten. (heb f-gassen papieren, dat wel)
Je huis moet wel geschikt zijn voor LTV (lage temperatuurs verwarming)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2018 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
ferrykoets schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:33:
SolarEdge moet je meer als Apple zien.... het is prima hardware, je betaald er best wel wat extra voor en je kan het nooit uitwisselen met andere merken
Ik ben groot fan van Apple en het wisselt uit met iederéén en z'n moeder, dus dat zegt me niet zoveel ;) heb laatst voor EUR 7,50 een USB-stickje van 16Gb gekocht met USB 3 én Lightning connectortje bij het Kruidvat, ik kan makkelijker dan ooit alles met laptops, iPads en iPhones uitwisselen, en alles van en naar het geheugen van m'n iPhone gooien..

[ Voor 24% gewijzigd door DigitalExorcist op 19-04-2018 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:41:
@DigitalExcorcist
Een batterij opslag is inderdaad nog niet interessant (tenzij je het leuk vind) zolang we mogen salderen.
Afhankelijk van wat de regering gaat doen met de versobering, zal het wellicht wel interessanter worden.

Een warmtepomp werkt prima.
Alweer 2 jaar gasloos en alles zelf aangesloten. (heb f-gassen papieren, dat wel)
Je huis moet wel geschikt zijn voor LTV (lage temperatuurs verwarming)
Die termen zeggen me niks. Gasloos zou leuk zijn (ik woon in Groningen... nee niet in aardbevingsgebied), maar dit huis is al chronisch laag-temperatuurverwarmd. Sterker nog, het is nauwelijks warm te stoken hier :P (maar misschien bedoel je iets anders).

Hoe dan ook, salderen zal vervallen, maar over een jaar klapt het kabinet mogelijk tóch wel weer, komt Groenlinks aan de macht en die beslissen wel weer anders. (En nee, ik ben totaal niet voor Groenlinks...dus dat zou een horrorscenario zijn).

Bij wijze van spreken natuurlijk. Ik bedoel, de regering staat nou niet echt bepaald bekend om vooruit denken en zo. Wie weet wat er vóór 2020 allemaal nog veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Overigens, vanaf dit moment (7.48 uur) draai ik al overproductie. 50 watt lever ik terug momenteel. TV beneden staat aan, de slimme verlichting is nog niet overal uit, laptops staan staan (en 2 koelkasten en een vriezer).

Belooft wel wat moois weer te worden vandaag. Sinds gistermiddag 14.15 uur (in gebruikname vh systeem) heb ik 9.6KWh geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DigitalExcorcist
"vang" nog ff de sleutel op...
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:41:
Ja, ik ben ook benieuwd wat ze gaan doen. Omdat wij beide overdag werken en vooral 's ochtends en 's avonds gebruiken, zou een kleine batterij best wel eens interessant kunnen zijn. Om in ieder geval tussen maart en oktober ons volledig verbruik te kunnen dekken (dat zijn de maanden waarop we minimaal ons verbruik per maand dekken).

@DigitalExcorcist Er is een ander topic voor de opbrengsten:
Het grote "jouw productie" topic - Deel 3

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:35:
@No Hands
Dat is al een verkeerd advies. Jaaropwek en jaarverbruik tegen elkaar wegstrepen is niet meer aan de orde straks. (dus bij Digitalexorcist mocht gerust nog 1 paneeltje meer).

Edit: ah, hieronder wel dus..
Omdat we niet weten hoe de nieuwe regel wordt als salderen wordt vervangen door een andere regel kun je niet spreken van verkeerd advies. Misschien weet jij meer dan ik, dan hoor ik graag van jou hoe de nieuwe regeling wordt. Ik biedt vaker geen SolarEdge aan dan wel. Het is prachtig spul maar zeker niet in alle situaties de beste oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:02:
[...]

Ja, ik ben ook benieuwd wat ze gaan doen. Omdat wij beide overdag werken en vooral 's ochtends en 's avonds gebruiken, zou een kleine batterij best wel eens interessant kunnen zijn. Om in ieder geval tussen maart en oktober ons volledig verbruik te kunnen dekken (dat zijn de maanden waarop we minimaal ons verbruik per maand dekken).

@DigitalExcorcist Er is een ander topic voor de opbrengsten:
Het grote "jouw productie" topic - Deel 3
Tussen maart en oktober, op zich goeie gedachte, maar je moet eens berekenen wat je tussen 20.00 en 06.30 aan stroom verbruikt, want daar zit de besparing. Dat is best weinig voor een dure accu. Ik beschouw het als zinloos, dan maar beetje stroom betalen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nohands
Ik heb geen glazen bol, maar ga uit van het ergste scenario.
- iedereen aan de slimme meter -> kwartierbemetering (overdag dus lage vergoeding, snachts een hoge)
- ondernemers voor de btw mogen belasting gaan betalen over de opbrengst uit hun zonnemoestuintje
- er komt een extra heffing. zonnepaneelbezitters maken "extra" gebruik van het net.

Hopelijk lezen "ze" niet mee...

Maar bedankt voor een eerlijk antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:10:
[...]

Tussen maart en oktober, op zich goeie gedachte, maar je moet eens berekenen wat je tussen 20.00 en 06.30 aan stroom verbruikt, want daar zit de besparing. Dat is best weinig voor een dure accu. Ik beschouw het als zinloos, dan maar beetje stroom betalen.
Hangt er toch wel vanaf, in mijn geval zou ik dan wasmachine, vaatwasser en dat soort spul moeten gaan uitrusten met domotica of simpele tijdklokken zodat ze alleen draaien op dat deel van de dag dat er opbrengst is.

Overigens heb je dan zelfs op de tijden dat je wel opbrengst hebt nog wat aan een kleine accu voor het opvangen van kortstondige dips in opwek zonder dat je gelijk afnemer wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 19-04-2018 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:10:
[...]

Tussen 23:00 en 7:00 hier. Maar wij verbruiken zo'n 4 a 5kWh in de laagstroom tijden (doordeweeks natuurlijk, in de weekenden alles :p) Dus een accu van 5kWh zou al voldoende zijn om ons verbruik tussen maart en oktober naar practisch nul te brengen (practisch nul, omdat er altijd slechte dagen kunnen zijn). Maar het is niet alleen laagsstroom. Als ik naar de grafiek van mijn meter kijk, zie ik dat ruim voordat de zon onder is, ons verbruik weer naar boven de 0 gaat, rond een uur of 19:00. Dan gaat mijn PC aan en de PC van mijn man. En dan zitten we weer op 800W extra.
Sander schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:16:
[...]
Hangt er toch wel vanaf, in mijn geval zou ik dan wasmachine, vaatwasser en dat soort spul moeten gaan uitrusten met domotica of simpele tijdklokken zodat ze alleen draaien op dat deel van de dag dat er opbrengst is.
Dat zijn bij ons niet eens de grote verbruikers, maar eerder onze PC's... En die ga je niet aanzetten als je er toch niet bent :P

[ Voor 34% gewijzigd door Wailing_Banshee op 19-04-2018 08:23 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Ja, hallo, ik heb óók een baan overdag hoor ;) prima voor in de avonduurtjes maar als je iets van 48 uur de tijd hebt (waarvan er bij mij, voordat ik eraan toe kom, al 36 om zijn...) grijp ik bij voorbaat al mis. Ach, zo belangrijk is 't nou ook weer niet. Bovendien moet ik dan extra investeren (heb even geen hub over... snap sowieso niet waarom een gewone switch niet afdoende zou zijn als je NIC een promiscuous mode heeft). Afijn.

Nee die encryptiesleutel zal aan me voorbij gaan. Ik doe 't wel gewoon met de website van SolarEdge/app die ooit nog wel een update zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DigitalExcorcist
Zet gewoon die omvormer uit, totdat je wel tijd hebt? ;)

(internet verbinding kan ook volgens mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:18:
[...]

Tussen 23:00 en 7:00 hier. Maar wij verbruiken zo'n 4 a 5kWh in de laagstroom tijden (doordeweeks natuurlijk, in de weekenden alles :p) Dus een accu van 5kWh zou al voldoende zijn om ons verbruik tussen maart en oktober naar practisch nul te brengen (practisch nul, omdat er altijd slechte dagen kunnen zijn). Maar het is niet alleen laagsstroom. Als ik naar de grafiek van mijn meter kijk, zie ik dat ruim voordat de zon onder is, ons verbruik weer naar boven de 0 gaat, rond een uur of 19:00. Dan gaat mijn PC aan en de PC van mijn man. En dan zitten we weer op 800W extra.

[...]

Dat zijn bij ons niet eens de grote verbruikers, maar eerder onze PC's... En die ga je niet aanzetten als je er toch niet bent :P
Dus 8 maanden per jaar maal dertig dagen maal 5 kWh (90 cent) geeft een besparing van 215 euro. En dat voor een accu van 5000 euro geeft een tvt van 23 jaar. Haalt ie niet met levensduur helaas.
Om zeven uur kun je die PC nog dekken met paar extra panelen natuurlijk.
En voor die meneer hierboven, iedere droger vaatwasser en wasmachine heeft een knop om over 3/6/9 uur te starten binnen de tijd dat je zonnepanelen actief zijn. En als je panelen niet krachtig genoeg zijn om het overdag te leveren kun je er al zeker geen accu mee laden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:39:
@DigitalExcorcist
Zet gewoon die omvormer uit, totdat je wel tijd hebt? ;)

(internet verbinding kan ook volgens mij)
Meh. Dat is innoveren puur om het innoveren. Niet echt tweaker-waardig, dat besef ik, maar ik besteed m'n tijd liever aan het goed werkend krijgen van ándere domotica - slimme verlichting, bewaking, IFTTT, noem maar op. Ik kan in de app of de site de opbrengst zien, ik kan op de slimme meter m'n netto teruglevering zien - en die, als ik dat wil, ook aan een app of m'n Raspberry koppelen - dat is voor mij nu even genoeg om me druk over te maken. Het mooie zou nog zijn om echt álles in één app te hebben maar dat zal wel toekomstmuziek blijven. HomeKit komt een heel eind maar bijv. energieproductie dan weer niet.

Het zelf kunnen uitlezen van de SE terwijl de website daar ook voor voldoet is me de moeite niet genoeg waard tov. de tijd die ik erin moet gaan steken, en spullen voor moet aanschaffen is het niet waard tov. de besparing van het zelf uitlezen tov. de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:39:
[...]

Dus 8 maanden per jaar maal dertig dagen maal 5 kWh (90 cent) geeft een besparing van 215 euro. En dat voor een accu van 5000 euro geeft een tvt van 23 jaar. Haalt ie niet met levensduur helaas.
Om zeven uur kun je die PC nog dekken met paar extra panelen natuurlijk.
'
Nee, die ruimte voor extra panelen is er niet. De ruimte die we nu nog over hebben waar eventueel nog panelen op kunnen liggen, heeft juist 's avonds behoorlijk wat schaduw. Als het hoofddak als niet eens meer 1000W extra op kan brengen na 19:00, zal er boven de keuken nog minder opgebracht worden (vooral omdat de panelen daar ZO/NW neergelegd zouden moeten worden om het meest efficient gebruik te kunnen maken van de ruimte)

En klopt, het is nu absoluut nog niet de moeite waard. Maar we hadden het over na 2020. Als er dus geen salderen meer is. Als je bijv. meer gaat betalen voor stroom als het aanbod laag is, en minder als het aanbod hoog is (wat @AUijtdehaag schetst), kan zo'n rekensom ineens heel anders worden. Hetzelfde als accu's in prijs naar beneden gaat. Niet als de netwerkkosten omhoog gaat, natuurlijk (die post "opslag duurzame energie"...), want dan zou je volledig van het netwerk af moeten.
En voor die meneer hierboven, iedere droger vaatwasser en wasmachine heeft een knop om over 3/6/9 uur te starten binnen de tijd dat je zonnepanelen actief zijn.
Onze afwasmachine heeft die knop niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:59:
[...]
'
Nee, die ruimte voor extra panelen is er niet. De ruimte die we nu nog over hebben waar eventueel nog panelen op kunnen liggen, heeft juist 's avonds behoorlijk wat schaduw. Als het hoofddak als niet eens meer 1000W extra op kan brengen na 19:00, zal er boven de keuken nog minder opgebracht worden (vooral omdat de panelen daar ZO/NW neergelegd zouden moeten worden om het meest efficient gebruik te kunnen maken van de ruimte)

En klopt, het is nu absoluut nog niet de moeite waard. Maar we hadden het over na 2020. Als er dus geen salderen meer is. Als je bijv. meer gaat betalen voor stroom als het aanbod laag is, en minder als het aanbod hoog is (wat @AUijtdehaag schetst), kan zo'n rekensom ineens heel anders worden. Hetzelfde als accu's in prijs naar beneden gaat. Niet als de netwerkkosten omhoog gaat, natuurlijk (die post "opslag duurzame energie"...), want dan zou je volledig van het netwerk af moeten.

[...]

Onze afwasmachine heeft die knop niet hoor...
Ik heb het ook over na 2020 ,die 215 euro voor s'nachts kun je overdag verzamelen tegen 5 cent met extra panelen, zo krijg je rekening ook op nul. Je hebt plek zat jij, je wilt niet vanwege niet mooi.....
En stroom blijft altijd overdag het duurst hoor, wat er ook gebeurt.

Tja je afwasmachine, heb je al bedacht wat voor stroom pieken je uitspaart als je die machines gaat vullen met zelf bereid warm water op heel laag pitje met klein verwarmings element overdag?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Klopt het dat zo'n Goodwe omvormer niet is uit te lezen na zonsondergang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Verstekbakker schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:20:
Klopt het dat zo'n Goodwe omvormer niet is uit te lezen na zonsondergang?
Hij krijgt zijn stroom van de zonnepanelen, dus dat klopt :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:20:
[...]

Ik heb het ook over na 2020 ,die 215 euro voor s'nachts kun je overdag verzamelen tegen 5 cent met extra panelen, zo krijg je rekening ook op nul. Je hebt plek zat jij, je wilt niet vanwege niet mooi.....
En stroom blijft altijd overdag het duurst hoor, wat er ook gebeurt.
Oh, jij weet al wat ze gaan doen na 2020?
En het is niet alleen 's nachts. Het is met name 's avonds. En nee, 's avonds produceren wij niet zo heel veel, ook niet als we panelen op noord zouden leggen (wat wij absoluut niet willen, tast het karakter van ons huis aan) en op NW/ZO (moet ik nog nameten hoeveel er nog precies op zouden passen, altijd indien de dakconstructie sterk genoeg is, ook rekening houdend met aardbevingen).

En waarom zou stroom overdag het duurst blijven? In de winter, ja, maar in de zomer?
Tja je afwasmachine, heb je al bedacht wat voor stroom pieken je uitspaart als je die machines gaat vullen met zelf bereid warm water op heel laag pitje met klein verwarmings element overdag?
Ja, niets. Keuken opbreken, nieuwe afwasmachine installeren (één die niet zelf water verwarmt), ergens zo'n verwarmingselement zien te installeren... Voordat je die kosten eruit hebt, moet de stroom wel heel erg duur gaan worden... (voor een afmaschine die 2 of 3 keer in de week aan gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Hier staat wel een blog met EEN voorbeeld scenario

http://blog.zonnepanelend...ulieren-en-kleinverbruik/

Die redenatie gaat uit van Feed-in wat gebruikelijk is in veel landen.

Er staat als voorstel:
-----------------------------------------------------

Ga voor aansluitingen t/m 3×25 ampère uit van een invoedtarief van 14 cent per kWh (2018) t/m 2023 (6 jaar) bouw dit vervolgens met 2% (lineair, t.o.v 2023) per jaar af.

Ga voor aansluitingen tussen 3×40 – 3×80 ampère uit van een invoertarief van 12 cent per kWh (2018) t/m 2023 (6 jaar) bouw dit met 2% (lineair, t.o.v 2023) per jaar af.

Er is geen maximum aantal jaren dat men gebruik mag maken van de regeling.

De jaarlijkse afname van het tarief kan alleen naar beneden worden aangepast aan de marktontwikkelingen.

--------------------------------------------

Het is maar een voorbeeld natuurlijk. En de begin datum in 2018 is ook wel vreemd.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:29:
[...]

En het is niet alleen 's nachts. Het is met name 's avonds. En nee, 's avonds produceren wij niet zo heel veel, ook niet als we panelen op noord zouden leggen (wat wij absoluut niet willen, tast het karakter van ons huis aan) en op NW/ZO (moet ik nog nameten hoeveel er nog precies op zouden passen, altijd indien de dakconstructie sterk genoeg is, ook rekening houdend met aardbevingen).

En waarom zou stroom overdag het duurst blijven? In de winter, ja, maar in de zomer?

[...]

Ja, niets. Keuken opbreken, nieuwe afwasmachine installeren (één die niet zelf water verwarmt), ergens zo'n verwarmingselement zien te installeren... Voordat je die kosten eruit hebt, moet de stroom wel heel erg duur gaan worden... (voor een afmaschine die 2 of 3 keer in de week aan gaat...)
Nee ik weet niet van na 2020 en dat hoef ik ook niet te weten. Minder dan de kale stroom prijs van 4/5 cent is niet mogelijk, dat is slechtste scenario.

Stroom blijft overdag altijd het duurst want dan is er altijd tekort, dat beetje PV van ons dekt drie procent van nl geloof ik.

En je hoeft je wasmachine niet te vervangen, gewoon warm water in laten lopen vanuit wp boiler en het element gaat niet meer aan. Je denkt iets te omslachtig nu

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:56:
Hier staat wel een blog met EEN voorbeeld scenario

http://blog.zonnepanelend...ulieren-en-kleinverbruik/

Die redenatie gaat uit van Feed-in wat gebruikelijk is in veel landen.

Er staat als voorstel:
-----------------------------------------------------

Ga voor aansluitingen t/m 3×25 ampère uit van een invoedtarief van 14 cent per kWh (2018) t/m 2023 (6 jaar) bouw dit vervolgens met 2% (lineair, t.o.v 2023) per jaar af.

Ga voor aansluitingen tussen 3×40 – 3×80 ampère uit van een invoertarief van 12 cent per kWh (2018) t/m 2023 (6 jaar) bouw dit met 2% (lineair, t.o.v 2023) per jaar af.

Er is geen maximum aantal jaren dat men gebruik mag maken van de regeling.

De jaarlijkse afname van het tarief kan alleen naar beneden worden aangepast aan de marktontwikkelingen.

--------------------------------------------

Het is maar een voorbeeld natuurlijk. En de begin datum in 2018 is ook wel vreemd.
Ik mag het hopen, dan levert over productie tenminste goed op. Krijgt iedereen ineens spijt van de half gevulde daken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:29:
[...]
De eerste berichten speken over een regeling waarbij de TvT op 6-7 jaar blijft, afhankelijk van de prijs van een zonnestroom installatie dus. Hopelijk kijken ze dan naar de dure installateurs....
Ik weet niet hoe veel je huis onder zee nivo staat maar als hij tzt deels onderwater staat is dat erg slecht voor je karakter van het huis :) (ik heb er 64 op een oude boerderij liggen, naast de 120 heatpipes, jammer dan)
Je veranderd het karakter (karakteristiek maar toch duurzaam), je tast het niet aan.
Het verbruik is overdag nog steeds zoveel hoger dat kunnen wij de eerste 20 jaar met zonnestroom niet oplossen. Het weekend overdag zal de eerste zijn waar de piek is afgeschaafd en de prijs zal dalen.
[...]

Dat is natuurlijk wat overdreven en niet nodig. Een simpele close in boiler met tijd schakelaar voor je huidige afwasmachine is voldoende. Die afwas machine heeft namelijk een thermostaat .....
En de close in boiler heb je waarschijnlijk al.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:58:
[...]
En je hoeft je wasmachine niet te vervangen, gewoon warm water in laten lopen vanuit wp boiler en het element gaat niet meer aan. Je denkt iets te omslachtig nu
We hadden het over een afwasmachine. En geen WP boiler (zou het nog duurder maken...)
WoudseHoeve schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:01:
[...]
De eerste berichten speken over een regeling waarbij de TvT op 6-7 jaar blijft, afhankelijk van de prijs van een zonnestroom installatie dus. Hopelijk kijken ze dan naar de dure installateurs....
De terugverdientijd voor ons systeem is sowieso al geen 6 jaar (maar 8), dus dat zou alleen maar gunstig zijn :p
Ik weet niet hoe veel je huis onder zee nivo staat maar als hij tzt deels onderwater staat is dat erg slecht voor je karakter van het huis :) (ik heb er 64 op een oude boerderij liggen, naast de 120 heatpipes, jammer dan)
Je veranderd het karakter (karakteristiek maar toch duurzaam), je tast het niet aan.
Als het nou echt wat zou opbrengen, ja, maar de voorkant van ons huis (met het dak wat niet bedekt gaat worden), ligt op het noorden, met ook 's morgens practisch geen zon (vanwege bomen voor het huis). En dan heb je het dus over een inefficient systeem, wat ook nog eens lelijk is (vooral vanwege de wolfskap aan de voorkant en schuine kap aan de achterkant) Sorry, maar zo graag wil ik niet energie neutraal worden. (en wij staan op de wierde!)
Dat is natuurlijk wat overdreven en niet nodig. Een simpele close in boiler met tijd schakelaar voor je huidige afwasmachine is voldoende. Die afwas machine heeft namelijk een thermostaat .....
En de close in boiler heb je waarschijnlijk al.
We hebben een Quooker, als je dat bedoelt. Maar als je gaat lezen, is dat gewoon niet de moeite waard om te doen. (als de inhoud van de Quooker al voldoende zou zijn...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:00:
[...]

Ik mag het hopen, dan levert over productie tenminste goed op. Krijgt iedereen ineens spijt van de half gevulde daken
De feed in in Duitsland is hoger dan de prijs die je betaalt voor een kWh. (subsidie)
Ze hebben wel veel meer solar geinstalleerd daar door die maatregel.

Er zijn mensen met panelen op het dak die niet van hunzelf zijn, maar ze verhuren het dak aan een ondernemer die de panelen plaatst en onderhoud.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wat te doen?

Op een schuin pannendak van een garage wil ik 2 panelen plaatsen (denk CSUN 355Wp) , en op het platte dak achter de woning 4panelen. De panelen staan per 2 in diverse richtingen. Ze willen geen omvormer binnen hebben.

Direct onder het pannendak is de wasmachine groep etc.

Nu twijfel ik tussen :

Enhpase M250 Micro
APS YC600

Bij de Enhpase heb je 1 per paneel nodig. Bij de APS 1 per 2panelen. En de APS kan 600Wp op 2mppt's, en de Enphase 250Wp. Voor de panelen van 355Wp zou waarschijnlijk de APS geschikter zijn denk ik?

Wat te doen? Maakt dat veel uit qua materiaal, kabel(kosten), rendement?
Tips?

[ Voor 13% gewijzigd door Atomic2005 op 19-04-2018 10:27 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik heb de aps 500 is echt een ideaal dingetje en niet duur voor 179 euro voor 2 panelen :) hangen 2x 285wp panelen aan in oost/West.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:58:
[...]

Nee ik weet niet van na 2020 en dat hoef ik ook niet te weten. Minder dan de kale stroom prijs van 4/5 cent is niet mogelijk, dat is slechtste scenario.

Stroom blijft overdag altijd het duurst want dan is er altijd tekort, dat beetje PV van ons dekt drie procent van nl geloof ik.
Dat ben ik niet met je eens, stroom is op PV gunstige tijdstippen altijd goedkoop, zie de prijs per uur van vandaag: Dus wanneer wij PV over hebben is de verkoopprijs laag. Wanneer wij stroom nodig hebben is de inkoopprijs hoog. Dat noemt men marktwerking :P

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2qdcphv.jpg

Bron: https://www.easyenergy.com/

Het salderen gaat er af, maar ze laten ons echt niet zitten de komende jaren.
Installaties die reeds gekocht zijn blijven een ROI houden van +- 7 jaar onder normale omstandigheden, wel zal het versoberen.

Jij hebt 21.000WP op je dak liggen omdat het je hobby is, maar naar mijn idee niet verstandig om een "gemiddelde" Nederlander te adviseren :P

Zelfs met 21000WP kom je 's winters te kort om bijvoorbeeld je WP te kunnen laten draaien, dus eigen verbruik + een beetje is wat mij betreft toch het beste advies voor niet PV fanatiekelingen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 19-04-2018 10:33 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Grolsch schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:30:
[...]
Jij hebt 21.000WP op je dak liggen omdat het je hobby is, maar naar mijn idee niet verstandig om een "gemiddelde" Nederlander te adviseren :P

Zelfs met 21000WP kom je 's winters te kort om bijvoorbeeld je WP te kunnen laten draaien, dus eigen verbruik + een beetje is wat mij betreft toch het beste advies voor niet PV fanatiekelingen :P
Als men de ruimte heeft (financieel en dak) waarom niet? Je mag best wel wat doen voor de wereld, een soort vrijwilligers werk zeg maar.

Maar voor 0.012/kWh leg ik al mijn daken vol !! Moet ik wel naar een wat zwaardere hoofdzekering :)
Ik kan nu net de 3x25A heel houden ..... (max 18 kW in of uit)

Misschien voor de winter een 1kW windmolentje op een hooiberg paal .. waf is nog wat laag ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
WoudseHoeve schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:40:
[...]

Als men de ruimte heeft (financieel en dak) waarom niet? Je mag best wel wat doen voor de wereld, een soort vrijwilligers werk zeg maar.

Maar voor 0.012/kWh leg ik al mijn daken vol !! Moet ik wel naar een wat zwaardere hoofdzekering :)
Ik kan nu net de 3x25A heel houden ..... (max 18 kW in of uit)

Misschien voor de winter een 1kW windmolentje op een hooiberg paal .. waf is nog wat laag ....
Klopt, dat mag ook, helemaal niets mis mee.

Maar uit financieel oogpunt wordt de ROI een heel stuk slechter als je veel overproductie hebt.

De t.v.t. wordt berekend op dit moment met de wetenschap dat je kunt salderen, dus leveren je panelen +- 0,20 € per KW op.

Op de KW's die je "over" hebt krijg je ongeveer de helft, dus de terugverdientijd op die overproductie kWh's is aanzienlijk slechter te noemen.

Het merendeel van de PV bezitters (waaronder ik zelf :+ ) doen het toch echt voor hun eigen portemonnee, en niet vanwege de groene gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat ben ik niet met je eens, stroom is op PV gunstige tijdstippen altijd goedkoop, zie de prijs per uur van vandaag: Dus wanneer wij PV over hebben is de verkoopprijs laag. Wanneer wij stroom nodig hebben is de inkoopprijs hoog. Dat noemt men marktwerking :P

[afbeelding]

Installaties die reeds gekocht zijn blijven een ROI houden van +- 7 jaar onder normale omstandigheden, wel zal het versoberen.

Wij hebben toch niks met de inkoop prijzen van leveranciers te maken? De vraag is overdag groter dan aanbod, en dat zal zo blijven.
Als de shel overdag goedkoper benzine produceert verkoopt ie het toch ook niet goedkoper aan ons?

En de roi van panelen, ik vind 18 of 14 cent nou niet zo heel veel uitmaken. En het blijft nog steeds een investering die wat moet opleveren.
Als ik bij de bank kan kiezen om 1000 euro te beleggen voor 6 procent, of 2000 voor 5 procent gegarandeerd dan kies ik voor het laatste.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:16:
[...]

We hadden het over een afwasmachine. En geen WP boiler (zou het nog duurder maken...)
Nee hoor, met de subsidie staat er hier een atantic wp boiler die 0,- heeft gekost >:)
Oke een paar een koppelingen om hem op het watercircuit aan te sluiten en 10 euro voor een afvoertje en zadeltje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:03:
[...]

Wij hebben toch niks met de inkoop prijzen van leveranciers te maken? De vraag is overdag groter dan aanbod, en dat zal zo blijven.
Als de shel overdag goedkoper benzine produceert verkoopt ie het toch ook niet goedkoper aan ons?
Natuurlijk zijn inkoopprijzen en verkoopprijzen aan elkaar gekoppeld. Jij wordt namelijk dan leverancier van stroom, en de prijs die jou klant per uur betaalt (de energiemaatschappijen) worden weergegeven in de grafiek die ik eerder liet zien.

Heb jij dan een link / index / bron dat stroomprijzen op PV gunstige tijdstippen hoger liggen :?

Het is allemaal nog toekomst kijken, maar ik denk dat we over 5 tot 20 jaar op deze manier gaan afrekenen.
En de roi van panelen, ik vind 18 of 14 cent nou niet zo heel veel uitmaken. En het blijft nog steeds een investering die wat moet opleveren.
Als ik bij de bank kan kiezen om 1000 euro te beleggen voor 6 procent, of 2000 voor 5 procent gegarandeerd dan kies ik voor het laatste.
Als ik reken met € 0,20 en mijn ROI is 7 jaar, dan is mijn ROI met € 0,10 een keer zo lang.
Zo moeilijk is de formule niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

[afbeelding]

Mooi grafiekje,ik probeerde laatst nog zoiets te vinden O+
Helaas is het zo dat waneer er veel over productie is , die prijs zal dalen.
je werkt zegmaar mee aan je eigen ondergang ;)

Zolang we de ROI maar halen ben ik allang blij... daarna mogen ze verzinnen wat ze willen verzinnen

belasting op overproductie
belasting op geinstaleerd vermogen
extreem laag teruglever tarief
maximum percentage van geinstaleerd vermogen terugleveren
salderen 2.0
subsidie voor thuis accu's

En ze kunnen er vast nog wel een paar verzinnen in Denhaag. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

thefox154 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:05:
[...]

Nee hoor, met de subsidie staat er hier een atantic wp boiler die 0,- heeft gekost >:)
Oke een paar een koppelingen om hem op het watercircuit aan te sluiten en 10 euro voor een afvoertje en zadeltje :9
Dat zijn uitzonderingen, geen regels!
reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:03:
[...]
Ja, maar dan leg je de zonnepanelen niet alleen omdat je ze nodig hebt, maar ook als investering. Dat was ook één van de redenen dat wij in november uitgebreid hebben. Geld op de spaarrekening doet zo weinig. En met meer panelen hebben we ons jaarverbruik gedekt (met salderen, natuurlijk!). Datzelfde kan uiteindelijk ook een reden zijn dat je wel degelijk een accu koopt (als de TVT flink binnen de levensduur van het apparaat komt, wat nu ook bij zonnepanelen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
DigitalExcorcist schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:52:
[...]
Het zelf kunnen uitlezen van de SE terwijl de website daar ook voor voldoet is me de moeite niet genoeg waard tov. de tijd die ik erin moet gaan steken, en spullen voor moet aanschaffen is het niet waard tov. de besparing van het zelf uitlezen tov. de website.
De SE site (en je omvormer) rapporteren meestal een (paar) procent te hoog, maar wat je zonder moeite kan doen is loggen naar PVOutput (en dan uiteraard bij de tweaker groep aansluiten ;) ). Ik heb hier de key ook niet opgevangen maar gewoon met de admin API key van SolarEdge de PVOutput site opgezet.
Daarnaast bekijk ik verbruik via slimmemeterportal omdat Nuon er een zootje van maakt, zou leuk zijn om dat ook door te kunnen sturen naar PVO maar helaas kan dat nog niet met de huidige services die er te vinden zijn.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:22:
[...]

Dat zijn uitzonderingen, geen regels!

[...]

Ja, maar dan leg je de zonnepanelen niet alleen omdat je ze nodig hebt, maar ook als investering. Dat was ook één van de redenen dat wij in november uitgebreid hebben. Geld op de spaarrekening doet zo weinig. En met meer panelen hebben we ons jaarverbruik gedekt (met salderen, natuurlijk!). Datzelfde kan uiteindelijk ook een reden zijn dat je wel degelijk een accu koopt (als de TVT flink binnen de levensduur van het apparaat komt, wat nu ook bij zonnepanelen is).
Zolang salderen blijft bestaan is de tvt oneindig in veel landen is de tvt allang zeer behoorlijk te noemen
zodra je maar een enkele cent terug krijgt voor het het terug leveren en de inkoop van energie hoog genoeg is. Helaas kan de politiek dus enorm sturen. dus ze gaan straffen met belasting oid op het moment dat je geen accu's hebt (negatieve motivatie) en/of ze gaan belonen met subsidie (postivie motivatie)

De nederlandse brandweer is helemaal niet zo heel erg blij met thuis accu's. Het brengt extra gevaar zetting mee voor hun manschappen. het mooie van nederland is dat de brandweer enorm veel macht heeft in situaties als deze. willen ze het niet, dan gebeurd het niet PUNT.
Dus wellicht moeten we onze hoop vestigen op onze vrienden in rood ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
twain4me schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:38:
[...]

Zolang salderen blijft bestaan is de tvt oneindig in veel landen is de tvt allang zeer behoorlijk te noemen
zodra je maar een enkele cent terug krijgt voor het het terug leveren en de inkoop van energie hoog genoeg is. Helaas kan de politiek dus enorm sturen. dus ze gaan straffen met belasting oid op het moment dat je geen accu's hebt (negatieve motivatie) en/of ze gaan belonen met subsidie (postivie motivatie)

De nederlandse brandweer is helemaal niet zo heel erg blij met thuis accu's. Het brengt extra gevaar zetting mee voor hun manschappen. het mooie van nederland is dat de brandweer enorm veel macht heeft in situaties als deze. willen ze het niet, dan gebeurd het niet PUNT.
Ik zit met smart te wachten op de zeezout batterij, als ik die in m'n kruipruimte kan leggen zal de brandweer ook niet klagen over wat extra bluswater :) Voor de opslag van genoeg energie voor de winter lijkt de ammoniak/mierenzuur optie een mogelijkheid, al zie ik zo'n bom dan weer liever niet onder m'n huis dus misschien kunnen we dat beter centraal regelen (geen idee hoever Nuon is met hun test/ontwikkeling).

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als deze mannen nu eens in prijs omlaag gaan:
https://redflow.com/

Dat is zinc-bromine en blijkbaar niet giftig, brand niet, geen schaars materiaal.

Ze zijn 100% diep te ontladen.
Wel 100 KG + voor 10 kWh

Heb je wel een Victron unit voor nodig omdat de Zcel alleen een 48 volt accu systeem is.

We hebben nog een paar jaar gelukkig.

Edit:
https://www.greentechmedi...l-applications#gs.oEltPE8

Duurder dan Lithium Ion en ze verlaten de consumer markt in Europa en USA ?

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 19-04-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
twain4me schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:38:
[...]
De Nederlandse brandweer is ook niet blij met die gasleidingen in huis ....
En wat dacht je van die 240V tot 400V die op al die kabels die door het huis lopen staat.
Wie heeft er niet een fles wasbenzine of spiritus in het keuken kastje staan?
Of die gas fles van de caravan/BBQ op zolder .....
De auto in de aangebouwde garage ...
Zo kan ik nog even door gaan .....

Booom....

[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-04-2018 13:23 . Reden: bewijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jacovn schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:17:

Edit:
https://www.greentechmedi...l-applications#gs.oEltPE8

Duurder dan Lithium Ion en ze verlaten de consumer markt in Europa en USA ?
whahah de reacties die eronder staan zijn geweldig :D

Er zijn veel opties, en dat maakt de toekomst best leuk. ik merk wel dat ik soms keuzes maak die ik nooit zou maken waneer we wat meer duidelijkheid zouden hebben.
mijn ups heeft eigenlijk nieuwe accu's nodig, maar ik koop ze niet omdat er misschien wel een thuisaccu moet komen :( ergens gaat er dus iets mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@twain4me
Ik zal aan de buurman vragen of hij zijn accu voor mijn poort ook weghaalt, een golf e geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die site heeft wel leuke artikelen.

Tesla solar roof.
https://www.greentechmedi...las-solar-roof#gs.MLqcdoU

9.9 kWh aan dakpan panelen (40% van dak) en met een powerwall slechts $50.000
Wel wordt complete dak blijkbaar vervangen, dus niet alleen dakpannen.

Hmm.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 19-04-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WoudseHoeve schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:58:
[...]

De Nederlandse brandweer is ook niet blij met die gasleidingen in huis ....
En wat dacht je van die 240V tot 400V die op al die kabels die door het huis lopen staat.
Wie heeft er niet een fles wasbenzine of spiritus in het keuken kastje staan?
Of die gas fles van de caravan/BBQ op zolder .....
De auto in de aangebouwde garage ...
Zo kan ik nog even door gaan .....
Gasleidingen zijn te sluiten en zijn aan behoorlijk strenge regels gebonden (maximale druk gas dichte mantel in kruipruimte etc etc) , voor gasflessen vervoer en opslag is gewoon regelgeving (ookal houden mensen zich daar niet altijd aan)
Naar een aan aangebouwde garage hebje gewoon een brandgrens .
Het doel is dat mensen veilig hun huis uit kunnen komen, veder maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
de brandweer komt en blust het en gaat weer naar huis ... en daar zit het probleem met sommige thuis accu's, het blussen.

Een thermische run away van pak hem beet 20 kWh aan cellen wil je echt niet hebben in een flat.
dit kost teveel tijd om bij te blijven staan (kan dagen duren)
Onderschat de precedentwerking niet welke tesla met zijn auto's heeft veroorzaakt. het niet te blussen, lastig om veilig open te knippen veiligheids procedures die niet werken etc etc etc ..

De verwachting van iemand dicht bij het spreekwoordelijke vuur is dat thuisoplsag of in soort opslag of in kWh zal worden beperkt. je moet dit zien als risco beperking gelijk aan het maxmimaal aantal kg vuurwerk in huis of gasflessen al dan niet op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Graag jullie support bij uitdenken van onze zonnedak en de huidige offerte.

Situatie:
Ons huis is 10 meter breed, 2 woonlagen met lage zolder.
2 daken kunnen wij gebruiken:
Lengte(hoogte) 390 cm op WZW (helling ~23-25 graden) > beetje schaduw huis buren
Lengte(hoogte) 270 cm op ONO (helling ~33-35 graden) > geen schaduw

De leverancier adviseert de panelen te splitsen voor betere spreiding leverantie over de dag. 7 panelen voor en 9 panelen achter. Kun je dan laten groeien bij meer energiebehoefte. Vorig jaar verbruikte ons gezin (1 dochter van 3 2700kwh, we koken electrisch en hebben in keuken een (kokend)waterboiler.

Advies is nu als volgt:
16x DMEGC ZWART 295WP (9 achter op WZW en 7 voor op ONO)
16x SolarEdge Power Optimizer P300
1x Omvormer Solaredge SE 4000HD Wave 4kwh

De omvormer wil ik upgraden naar 5kwh op de toekomst. Zij bereken dat ik 3900 watt ga opwekken met deze opstelling.

Graag jullie kritisch oog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 23:18

JME

zeg maar Jamie

Weet iemand of (en zo ja, hoe) je via de GoodWe portal de opbrengstlijntjes van je afzonderlijke strings kunt uitlezen? Ik heb 1 string op oost en 1 string op west en ik ben benieuwd hoe die zich tot elkaar verhouden. Maar ik zie nu alleen de totale opbrengst in kWh.
In het verlengde daarvan: als een omvormer gaat aftoppen, doet hij dat dan per string of alleen op totaalniveau? Oftewel, bestaat mijn 3.6k omvormer uit 2 strings van ieder max. 1.8k of kan de ene string bijvoorbeeld best tot 2.2k zolang de andere maar onder de 1.4k blijft?

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 19-04-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:00:
@twain4me
Ik zal aan de buurman vragen of hij zijn accu voor mijn poort ook weghaalt, een golf e geloof ik.
eens, Het is natuurlijk wel een verschil of iets voor een gebouw staat of erin.

Maar ik snap je wel, 2 dozen haarlak of een gasfles,mijn verzameling verf spuitbussen, spiritus in het keukenkastje. het is allemaal "gevaarlijk",
Het is echter wel een feit dat de brandweer het thuisaccu verhaal een serrieus genoeg potentieel probleem vindt dat ze er nu toch echt mee bezig zijn. wat eruit gaat komen zullen we zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JME schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:54:
Weet iemand of (en zo ja, hoe) je via de GoodWe portal de opbrengstlijntjes van je afzonderlijke strings kunt uitlezen? Ik heb 1 string op oost en 1 string op west en ik ben benieuwd hoe die zich tot elkaar verhouden. Maar ik zie nu alleen de totale opbrengst in kWh.
kan ik je niet mee helpen, weet te weinig van GoodWe zijn precieze werking af.
maar het is een TL omvormer en die werken eigenlijk allemaal het zelfde. ;)
ik ga er van uit dat je een GW3600D-NS hebt?
In het verlengde daarvan: als een omvormer gaat aftoppen, doet hij dat dan per string of alleen op totaalniveau? Oftewel, bestaat mijn 3.6k omvormer uit 2 strings van ieder max. 1.8k of kan de ene string bijvoorbeeld best tot 2.2k zolang de andere maar onder de 1.4k blijft?
omvormer kan op vele manieren aftoppen.
1. max A van de mpp bereikt.
volgens de specs is dat 11A.
dus je panelen worden afgetopt als ze meer leveren.
de mpp topt dan af niet de omvormer
(dit maak je waarschijnlijk niet mee of je hebt wel hele speciale set-up. >:)
dit zie je eerder bij fout geconfigureerde setjes of slechte installateurs. )

2. max W wat de DC/AC converter aan kan.
dat is de Max. Output Apparent Power (VA) en dat is 3680VA.
dit getal is een niet hard getal.
afhankelijk van je Vac die je krijgt van de netbeheerder kan het iets hoger of lager zitten. ;)
(220V of 230V, het maakt een beetje uit.)
nu topt de omvormer zelf dus af, dit word verdeeld over de 2x mpp tot het genoeg aftopping is

3. max W die de mpp accepteert.
sorry goodwe is niet echt netjes in vertellen bij hoeveel hij dat doet.
dus ik moet hier een gecalculeerde gok maken, en zeg ik: rond de 2600W per mpp gaat die af toppen.
dit is voor zuid setjes geen probleem, want dan top hij af met puntje 2, maar met oost-west kun je wel tegen deze grens aan komen.
dus doen de panelen van mpp1 400W en mpp2 3000W.
dan word mpp2 afgetopt tot 2600W en dan samen met de mpp1 van 400W heb je maar 3000W uit de omvormer en helaas geen 3400W wat het zou moeten zijn.
hier is goed te zien wat dat dus doet:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
omvormer was een 3300VA, maar de mpp deed maar 2000W.
west had 3000Wp en die wou wel, maar de mpp topte af rond de 2000W. (tussen 15:30 en 17:30)

(knelle, mijn computer hangt half, ben nog niet klaar even geduld AUB.)

[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 19-04-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Hoi allen,

Ff een noob-vraag... ik heb een omniksol omvormer. Ik wil me aansluiten bij tweakers.net pvoutput, maar ik weet niet wat ik waar moet invullen... Wie kan me ff helpen? Ik heb een API-key nodig. Is dat het S/N van mijn omvormer? En hoe koppel ik mijn omvormer / public site aan pv output?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Goverman schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:11:
Hoi allen,

Ff een noob-vraag... ik heb een omniksol omvormer. Ik wil me aansluiten bij tweakers.net pvoutput, maar ik weet niet wat ik waar moet invullen... Wie kan me ff helpen? Ik heb een API-key nodig. Is dat het S/N van mijn omvormer? En hoe koppel ik mijn omvormer / public site aan pv output?

Alvast bedankt :)
Zover ik kan vinden kent de omniksol omvormer geen pushservice / koppeling naar PVoutput.

Dus daar zul je een "truukje" voor moeten bedenken, er zijn vast en zeker wel Tweakers die dat weten.

In onderstaand topic wordt het ook benoemd:

Datalogging: PV systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Welke van de 2?

BenQ PM060MB2 300 W Mono Full Black
JA Solar JAM60S02 PR 300 W Mono Full Black

Prijs nagenoeg zelfde benq 15 jaar garatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okasha schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:41:
Graag jullie support bij uitdenken van onze zonnedak en de huidige offerte.

Situatie:
Ons huis is 10 meter breed, 2 woonlagen met lage zolder.
2 daken kunnen wij gebruiken:
Lengte(hoogte) 390 cm op WZW (helling ~23-25 graden) > beetje schaduw huis buren
Lengte(hoogte) 270 cm op ONO (helling ~33-35 graden) > geen schaduw

De leverancier adviseert de panelen te splitsen voor betere spreiding leverantie over de dag. 7 panelen voor en 9 panelen achter. Kun je dan laten groeien bij meer energiebehoefte. Vorig jaar verbruikte ons gezin (1 dochter van 3 2700kwh, we koken electrisch en hebben in keuken een (kokend)waterboiler.

Advies is nu als volgt:
16x DMEGC ZWART 295WP (9 achter op WZW en 7 voor op ONO)
16x SolarEdge Power Optimizer P300
1x Omvormer Solaredge SE 4000HD Wave 4kwh

De omvormer wil ik upgraden naar 5kwh op de toekomst. Zij bereken dat ik 3900 watt ga opwekken met deze opstelling.

Graag jullie kritisch oog ;)
Een beetje gelijk heeft die leverancier wel, maar..... Wzw levert toch iets meer op dan de andere kant, en de montage kosten zijn denk ik iets hoger voor twee daken.
Ik zou er twintig op west zetten met beetje ruime, zeker 5 of 6 kW, drie fase omvormer, en dan eens goed bekijken of die schaduw wel zo erg is dat je solar edge nodig hebt . Want je kunt ook een goeie sma omvormer nemen waar je later gewoon ook de oost kant mee vol kan leggen zonder aanpassingen.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??