JME schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:54:
Weet iemand of (en zo ja, hoe) je via de GoodWe portal de opbrengstlijntjes van je afzonderlijke strings kunt uitlezen? Ik heb 1 string op oost en 1 string op west en ik ben benieuwd hoe die zich tot elkaar verhouden. Maar ik zie nu alleen de totale opbrengst in kWh.
kan ik je niet mee helpen, weet te weinig van GoodWe zijn precieze werking af.
maar het is een TL omvormer en die werken eigenlijk allemaal het zelfde.
ik ga er van uit dat je een GW3600D-NS hebt?
In het verlengde daarvan: als een omvormer gaat aftoppen, doet hij dat dan per string of alleen op totaalniveau? Oftewel, bestaat mijn 3.6k omvormer uit 2 strings van ieder max. 1.8k of kan de ene string bijvoorbeeld best tot 2.2k zolang de andere maar onder de 1.4k blijft?
omvormer kan op vele manieren aftoppen.
1. max A van de mpp bereikt.
volgens de specs is dat 11A.
dus je panelen worden afgetopt als ze meer leveren.
de mpp topt dan af niet de omvormer
(dit maak je waarschijnlijk niet mee of je hebt wel hele speciale set-up.

dit zie je eerder bij fout geconfigureerde setjes of slechte installateurs. )
2. max W wat de DC/AC converter aan kan.
dat is de Max. Output Apparent Power (VA) en dat is 3680VA.
dit getal is een niet hard getal.
afhankelijk van je Vac die je krijgt van de netbeheerder kan het iets hoger of lager zitten.
(220V of 230V, het maakt een beetje uit.)
nu topt de omvormer zelf dus af, dit word verdeeld over de 2x mpp tot het genoeg aftopping is
3. max W die de mpp accepteert.
sorry goodwe is niet echt netjes in vertellen bij hoeveel hij dat doet.
dus ik moet hier een gecalculeerde gok maken, en zeg ik: rond de 2600W per mpp gaat die af toppen.
dit is voor zuid setjes geen probleem, want dan top hij af met puntje 2, maar met oost-west kun je wel tegen deze grens aan komen.
dus doen de panelen van mpp1 400W en mpp2 3000W.
dan word mpp2 afgetopt tot 2600W en dan samen met de mpp1 van 400W heb je maar 3000W uit de omvormer en helaas geen 3400W wat het zou moeten zijn.
hier is goed te zien wat dat dus doet:

omvormer was een 3300VA, maar de mpp deed maar 2000W.
west had 3000Wp en die wou wel, maar de mpp topte af rond de 2000W. (tussen 15:30 en 17:30)
(knelle, mijn computer hangt half, ben nog niet klaar even geduld AUB.)
[
Voor 34% gewijzigd door
migjes op 19-04-2018 14:57
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)