Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.572 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:18:
[...]
Dan gaat mijn PC aan en de PC van mijn man. En dan zitten we weer op 800W extra.
Verbruiken jullie PC's 400W per stuk? Beste PC's dan. Mijn desktop met i7 processor zit idle (en dat is ie toch meestal) net over de 20 W...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Andrehj schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:06:
[...]

Verbruiken jullie PC's 400W per stuk? Beste PC's dan. Mijn desktop met i7 processor zit idle (en dat is ie toch meestal) net over de 20 W...
Als mijn pc staat te idlen, staat hij uit... En als we gamen verbruikt hij duidelijk meer dan 20W... En als we niet gamen, staat hij uit... (moet nog even wennen, mijn nieuwe pc is duidelijk zuiniger dan m'n oude, die oude gebruikte 400W op de top, m'n nieuwe 300W) En we zijn beide gamers.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Dit grafiekje is wel een héél goeie reden om voor een nieuw PV-systeem voor een oost-west opstelling te kiezen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40
Heb een oost-west opstelling liggen op m'n platte dak. Aan de noordzijde nog een rand van 95cm bij 940cm over. Flatfix Fusion heeft ruim een meter ruimte nodig. Iemand bekend met een platzak bevestigingssysteem dat hierin past? Zou toch mooi zijn als ik daar nog 5 paneeltjes op het zuiden kan neerleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niek_ schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:15:
Heb een oost-west opstelling liggen op m'n platte dak. Aan de noordzijde nog een rand van 95cm bij 940cm over. Flatfix Fusion heeft ruim een meter ruimte nodig. Iemand bekend met een platzak bevestigingssysteem dat hierin past? Zou toch mooi zijn als ik daar nog 5 paneeltjes op het zuiden kan neerleggen :)
Staan beton voeten op marktplaats, slijptol erin en ze zijn zo stukje korter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Speedfightserv schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:23:
[...]

Hij krijgt zijn stroom van de zonnepanelen, dus dat klopt :)
Bij mijn vorige dak had ik een SMA, die deed het gewoon 's nachts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30

JME

zeg maar Jamie

migjes schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:24:
[...]

kan ik je niet mee helpen, weet te weinig van GoodWe zijn precieze werking af.
maar het is een TL omvormer en die werken eigenlijk allemaal het zelfde. ;)
ik ga er van uit dat je een GW3600D-NS hebt?

[...]

omvormer kan op vele manieren aftoppen.
1. max A van de mpp bereikt.
volgens de specs is dat 11A.
dus je panelen worden afgetopt als ze meer leveren.
de mpp topt dan af niet de omvormer
(dit maak je waarschijnlijk niet mee of je hebt wel hele speciale set-up. >:)
dit zie je eerder bij fout geconfigureerde setjes of slechte installateurs. )

2. max W wat de DC/AC converter aan kan.
dat is de Max. Output Apparent Power (VA) en dat is 3680VA.
dit getal is een niet hard getal.
afhankelijk van je Vac die je krijgt van de netbeheerder kan het iets hoger of lager zitten. ;)
(220V of 230V, het maakt een beetje uit.)
nu topt de omvormer zelf dus af, dit word verdeeld over de 2x mpp tot het genoeg aftopping is

3. max W die de mpp accepteert.
sorry goodwe is niet echt netjes in vertellen bij hoeveel hij dat doet.
dus ik moet hier een gecalculeerde gok maken, en zeg ik: rond de 2600W per mpp gaat die af toppen.
dit is voor zuid setjes geen probleem, want dan top hij af met puntje 2, maar met oost-west kun je wel tegen deze grens aan komen.
dus doen de panelen van mpp1 400W en mpp2 3000W.
dan word mpp2 afgetopt tot 2600W en dan samen met de mpp1 van 400W heb je maar 3000W uit de omvormer en helaas geen 3400W wat het zou moeten zijn.
hier is goed te zien wat dat dus doet:
[afbeelding]
omvormer was een 3300VA, maar de mpp deed maar 2000W.
west had 3000Wp en die wou wel, maar de mpp topte af rond de 2000W. (tussen 15:30 en 17:30)

(knelle, mijn computer hangt half, ben nog niet klaar even geduld AUB.)
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie. Er hangt hier inderdaad een GW3600D-NS. De grafiek die je laat zien, zoiets zou ik dus graag willen hebben! Ik heb inmiddels wel ontdekt dat op de GoodWe portal wel de V en de A per mpp worden weergegeven, dus in Excel kan ik daar zelf wel een W van maken. De som van de 2 opbrengsten die ik dan krijg, komt qua ordegrootte ook vrij aardig overeen met totale productie. En de grafieken die ik daarmee kan maken lijken veel op de jouwe. En ik zie daarin geen aftoppen.

Ik verwacht ook dat het sowieso wel goed zit met dat aftoppen hier. Op oostzuidoost ligt namelijk 9x285=2565Wp en op westzuidwest 8x285=2280Wp. Beide blijven (net) onder de 2600 die jij noemt als redelijke aanname voor wat ie aankan.

Iets anders dan: de waarden op de portal knallen nogal heen en weer, waardoor mijn grafieken niet mooi vloeiend lopen maar regelmatig hakkelen. Niet alleen de zelf gemaakte, maar ook de eigen grafieken van GoodWe. Ook zie je soms een meetpunt helemaal terugvallen en direct daarna een enorme piek. Terwijl in werkelijkheid de productie waarschijnlijk gewoon constant is geweest. Het lijkt er dus op dat de metingen niet goed optellen/uitmiddelen, of niet steeds met dezelfde frequentie worden gedaan. Klinkt dat logisch? Ik zal zo een voorbeeldje plaatsen.

Plaatje 1, 22 februari, gekke dip en piek:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yy5inpam.jpg

Plaatje 2, 26 februari, allemaal gekke dippen en pieken:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vlnuycd5zw8ui.jpg

Plaatje 3, 25 februari, hij kan het dus wel:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zsfa2s91yr.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 19-04-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:11
Vraag. Voor mijn nieuwe woning die nu in aanbouw is moet ik een keuze maken voor zonnepanelen. Ik heb afgelopen dagen een groot deel van de draadjes hier gelezen en veel dingen op internet nagelezen. Toch kan ik nog niet echt een goede keuze maken. Hopelijk willen jullie mij helpen met wat tips om de keuze te maken.

In de offerte van de installateur heb ik ooit het volgende afgesproken:
-18x 275wp panelen
-Mono Cristal met zwarte rand
-Opdak systeem op hoek van 50 graden op de zuid-Oost kant van het dak.
-inclusief omvormer en montage
Totaal prijs 5500 excl btw

Nu geeft de installateur aan dat ik nog wel wat keuzes kan maken met de panelen. Bijvoorbeeld door iets zwaardere panelen te nemen, bijv 300 of 320 wp, of eventueel een paar extra.

Nu zie ik allemaal verschillende merken en vermogens hier voorbij komen. Wat raden jullie aan als merk en type paneel? Zou ik bij de 275 blijven en mogelijk 1 of 2 panelen extra leggen, of juist zo hoog mogelijk vermogen per paneel pakken, en eventueel later er nog wat bij leggen.

De zuid kant van de woning is te klein om een groot aantal panelen kwijt te kunnen. Op die kant zou ik er maximaal iets van 10 kwijt kunnen. Ik denk dat ik dat minder mooi vind als er 10 op die kant krijg, en dan 8 op de andere kant. Echter heeft de pure zuid kant wel een betere opbrengst. Volgens de installateur scheelt het 7% tussen de zuid kant en de oost kant. Zijn advies is om juist wat zwaardere panelen te pakken en zo de 7% verlies te compenseren.

Dilemma's...... alvast dank voor jullie tips.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
@GAEvakYD
Heb je een zuid/oost dak en een zuid dak ? Een huis met muren/daken onder een hoek van 45 graden dan ?

Google maps afbeelding helpt meestal wel...

Meerprijs van panelen hoeft niet zo veel te zijn. Als je een trina solar van 275 wp voor €167 online ziet, en dan een 295 wp voor €189 en een 300 wp voor €199

Of het echt lonend is ? Ik heb nu maar gekozen om voor 25€ incl een paneel te nemen wat 15 wattpeak meer levert op mijn toekomstige zijdak. Dat zijn dan 7 panelen. Het kon wel eens lang duren voordat ik die €175 meerprijs er uit heb met 105 wattpeak meer. Het is meer de wetenschap dat ik het anders had kunnen doen.

[ Voor 65% gewijzigd door jacovn op 20-04-2018 06:19 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 06:10:
@GAEvakYD
Meerprijs van panelen hoeft niet zo veel te zijn. Als je een trina solar van 275 wp voor €167 online ziet, en dan een 295 wp voor €189 en een 300 wp voor €199
Je noemt de webshop prijzen op.
De prijzen die een aannemer rekent is een veelvoud ervan.

@GAEvakYD
Kun je naderhand niet zelf plaatsen en de excuuspanelen op markplaats zetten (wellicht goedkoper om het zelf aan te schaffen)
Of heb je een onafhankelijke installateur?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2018 06:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 06:26:
[...]

@GAEvakYD
Kun je naderhand niet zelf plaatsen en de excuuspanelen op markplaats zetten (wellicht goedkoper om het zelf aan te schaffen)
Dan blijft de delta liniair wellicht ?

Affijn, het lijkt nooit verstandig de EPC panelen via de bouwer te kopen.

Ik doe zonnepanelen in eigen beheer. De bouwer vind het prima zolang er bij oplevering maar de panelen (of beter gezien in wattpeak) uit de vergunning op zitten.

Aan de buurman met 12x275 wp talesun poly panelen en een Omnik inverter voor 6000€ gezien dat duur is bij de bouwer..
Bij mij komt Sunpower x22-360 met Solaredge goedkoper uit per wattpeak..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 06:10:
@GAEvakYD
Heb je een zuid/oost dak en een zuid dak ? Een huis met muren/daken onder een hoek van 45 graden dan ?

Google maps afbeelding helpt meestal wel...

Of het echt lonend is ? Ik heb nu maar gekozen om voor 25€ incl een paneel te nemen wat 15 wattpeak meer levert op mijn toekomstige zijdak. Dat zijn dan 7 panelen. Het kon wel eens lang duren voordat ik die €175 meerprijs er uit heb met 105 wattpeak meer. Het is meer de wetenschap dat ik het anders had kunnen doen.
Dit is een foto van ons huis in aanbouw. De oost kant van het huis zit aan de andere kant. Ik heb ervoor gekozen beide dakramen aan 1 kant te doen. Eerst zat er aan beide kanten eentje. Ook de leidingen van WTW etc heb ik naar de kant van de dakramen laten zetten. Nu kunnen mooier een partij panelen leggen ipv tetrissen om de damramen heen.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/Huis_panelen.jpg

Dit is het legplan van de installateur voor de panelen aan de oost kant.
http://ordelman.org/legplan%20panelen-Model.pdf
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 06:26:
[...]

@GAEvakYD
Achteraf kan wel, maar dat klinkt ook wel als zonde. Tevens zijn 18 panelen van 275wp, nog geen excuuspanelen toch? Excuuspanelen vind ik huizen die hier ook staan met twee of drie panelen erop om de EPC te halen. Het huis is volledig eigen bouw met een eigen gekozen aannemer een losse installateur voor de hele installatie. Mogelijk is het niet relevant, maar misschien wel. Er komt een w/w warmtepomp in het huis met een aardbron, en een los buffervat van 300 liter. Met de installateur heb ik gekeken naar mogelijkheden dat ALS het salderen eraf gaat, ik de overbodige stroom kan gaan gebruiken om tapwater en CV water te gaan bufferen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GAEvakYD
Geen excuus panelen dus, vandaar dat ik vroeg of je een eigen installateur had...

Dit ziet er ook wel leuk uit, voor zo een dak:
https://zerohomebills.com...at&filter_brand=trinergia
(geen ervaring in)

Op zo een nieuwbouwhuis zou ik gewoon LG 320 black of Panasonic hit Kuro 325 leggen.
(sunpower zoals jacovn wil, is vrij prijzig)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2018 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:02:
@GAEvakYD
Geen excuus panelen dus, vandaar dat ik vroeg of je een eigen installateur had...

(geen ervaring in)

Op zo een nieuwbouwhuis zou ik gewoon LG 320 black of Panasonic hit Kuro 325 leggen.
375 bifacials, stukje cheaper.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:27:
[...]

375 bifacials, stukje cheaper.
en zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Niet zwart, maar donkere mono's en zijn er al in 395 zelfs

http://www.lg-solar.com/nl/product/neon-bifacial.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:58:
[...]

Een beetje gelijk heeft die leverancier wel, maar..... Wzw levert toch iets meer op dan de andere kant, en de montage kosten zijn denk ik iets hoger voor twee daken.
Ik zou er twintig op west zetten met beetje ruime, zeker 5 of 6 kW, drie fase omvormer, en dan eens goed bekijken of die schaduw wel zo erg is dat je solar edge nodig hebt . Want je kunt ook een goeie sma omvormer nemen waar je later gewoon ook de oost kant mee vol kan leggen zonder aanpassingen.
Als ik ga uitbreiden ga ik vooral op WZW, daar kan een boel op. Schaduw buren is minimaal maar de offerte (overigens 5650 ex btw voor deze opstelling) gaat inderdaad uit van optimizers. Installateur geeft aan dat rendement sowieso wat hoger kan zijn met optimizer? Ook wel gaaf dat je op de mobiel per paneel de situatie kan zien. Klopt zijn uitspraak?

Maakte vergeleken met andere partij wel deskundige indruk. Gaan ook de 220volt kabel korter maken, de omvormer in de garage hangen (want koeler) en dan de kabels naar boven trekken (minder verlies). Kon ik wel waarderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die bifacial is 300 wp aan de voorkant en dan 375 als je genoeg reflectie van de ondergrond hebt,
Dus dan moet je er een wit dakvlak onder maken. Moet lukken op een plat dak, maar schuin dak moeilijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:49:
[...]

Dit is een foto van ons huis in aanbouw. De oost kant van het huis zit aan de andere kant. Ik heb ervoor gekozen beide dakramen aan 1 kant te doen. Eerst zat er aan beide kanten eentje. Ook de leidingen van WTW etc heb ik naar de kant van de dakramen laten zetten. Nu kunnen mooier een partij panelen leggen ipv tetrissen om de damramen heen.

[afbeelding]

Dit is het legplan van de installateur voor de panelen aan de oost kant.
Is dat achterste (rechts op de foto) dakvlak wat je op de foto ziet zuid gericht ?
En het dakvlak links op de foto met de dakramen de west kant ?

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 20-04-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:40:
Die bifacial is 300 wp aan de voorkant en dan 375 als je genoeg reflectie van de ondergrond hebt,
Dus dan moet je er een wit dakvlak onder maken. Moet lukken op een plat dak, maar schuin dak moeilijker denk ik.
315Wp
En inderdaad is reflectie het ideaal, of als schutting monteren, plat dak op witte platen zetten of op spiegels ;)
Wel up tot 400+ bij ideaal.
Zou wel eens een logging willen zien van een set met weer zoals vandaag of gisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:52:
[...]

315Wp
En inderdaad is reflectie het ideaal, of als schutting monteren, plat dak op witte platen zetten of op spiegels ;)
Wel up tot 400+ bij ideaal.
Zou wel eens een logging willen zien van een set met weer zoals vandaag of gisteren.
Het is wel een slim concept inderdaad, maar je moet het op de juiste manier toepassen.

Met deze warmte kakt de opbrengst toch in omdat de panelen warm worden?

Ik zie panelen in pvoutput doen (gisteren) peak output van stc.
70% stc yingly panda 15 graden elevatie op 180 graden zuidelijk Voor_mij_de_zonvloed
84% stc panasonic 30 graden elevatie op 180 graden zuidelijk (@Gasschuif ) gasschuif
85% stc Sunpower (x21-335) 1 graden elevatie zuid oost en zuid west Angels Power
89% stc Sunpower (x20-327) 45 graden elevatie op 131 graden zuid/oost Rous Hoofddorp
90% stc sunpower (x21-345) 20 graden elevatie op 180 graden zuid. AAA Zonnestroom
90% stc Solar Frontier 40 graden elevatie op 130 graden zuid/oost (@DJKroon ) DJKroon

Wel appels met peren vergelijken qua elevatie en orientatie natuurlijk...

Maar er zijn er ook die boven 100% van stc zitten: https://pvoutput.org/intr...3395&sid=2638&dt=20180418

Edit: procentje erbij voor @Gasschuif

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 20-04-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
mm, dat is @SunshineCompany
denk dat hij een aantal panelen heeft vervangen en dat niet heeft aangepast op de pvoutput site.
een oepsje denk ik dan. ;)

edit:
ook nog niet op de website:
https://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen/

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 20-04-2018 09:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
migjes schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:30:
[...]

mm, dat is @SunshineCompany
denk dat hij een aantal panelen heeft vervangen en dat niet heeft aangepast op de pvoutput site.
een oepsje denk ik dan. ;)

edit:
ook nog niet op de website:
https://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen/
Dat zal dan wel want als je nu op pvoutput kijkt zit hij al op 14000 watt. Dus het is niet even pieken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:14:
[...]

Het is wel een slim concept inderdaad, maar je moet het op de juiste manier toepassen.

Met deze warmte kakt de opbrengst toch in omdat de panelen warm worden?

Ik zie panelen in pvoutput doen (gisteren) peak output van stc.
70% stc yingly panda 15 graden elevatie op 180 graden zuidelijk
83% stc panasonic 30 graden elevatie op 180 graden zuidelijk (@Gasschuif )
85% stc Sunpower (x21-335) 1 graden elevatie zuid oost en zuid west
89% stc Sunpower (e19-327) 45 graden elevatie op 131 graden zuid/oost
90% stc sunpower (x21-345) 20 graden elevatie op 180 graden zuid.
90% stc Solar Frontier 40 graden elevatie op 130 graden zuid/oost (@DJKroon )

Wel appels met peren vergelijken qua elevatie en orientatie natuurlijk...

Maar er zijn er ook die boven 100% van stc zitten: https://pvoutput.org/intr...3395&sid=2638&dt=20180418
88% van stc ;)
https://pvoutput.org/intr...6883&dt=20180420&gs=3&m=0

Maar ik bedoel een set met de lg, al denk ik dat er nog niet veel zijn die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:44:
[...]

Dat zal dan wel want als je nu op pvoutput kijkt zit hij al op 14000 watt. Dus het is niet even pieken..
Ja maar is bij hem ook al 14:10 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Hoe warm mag eigenlijk je omvormer worden ? Gisteren na paar uur stoken op 2500 watt eens gevoeld en kon niet echt zeggen dat ie warm was.

Volgens de log was hij ca 50 graden.

Kan eventueel een ventilator erin zetten (nog even kijken welke) en dan klein 6 of 12V paneeltjes op het dak dan kost het ook geen energie 😄. En ook geen gedoe met temperatuur regeling. Gewoon Als er zon is ventilator aan en geen zon ventilator uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co
Die bult heb ik nog niet eerder gezien...
https://pvoutput.org/comp...83&sid1=58452&dt=20180419

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jij hebt ook alles in de gaten he ;)
Ja was beetje cheat 8) maar ze liggen weer op een stapel hoor dus geen zorgen meer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jan-man schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:49:
Hoe warm mag eigenlijk je omvormer worden ? Gisteren na paar uur stoken op 2500 watt eens gevoeld en kon niet echt zeggen dat ie warm was.

Kan eventueel een ventilator erin zetten (nog even kijken welke) en dan klein 6 of 12V paneeltjes op het dak dan kost het ook geen energie 😄. En ook geen gedoe met temperatuur regeling. Gewoon Als er zon is ventilator aan en geen zon ventilator uit.
Ik had een fan op een zwave tussenstekker zitten. Geschakeld door interne temperatuur SMA in domoticz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3U0uJyIxiiIA9CqZXeXZNRxh/thumb.jpg
Heb nu 3-fase SMA met fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okasha schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:39:
[...]

Als ik ga uitbreiden ga ik vooral op WZW, daar kan een boel op. Schaduw buren is minimaal maar de offerte (overigens 5650 ex btw voor deze opstelling) gaat inderdaad uit van optimizers. Installateur geeft aan dat rendement sowieso wat hoger kan zijn met optimizer? Ook wel gaaf dat je op de mobiel per paneel de situatie kan zien. Klopt zijn uitspraak?

Maakte vergeleken met andere partij wel deskundige indruk. Gaan ook de 220volt kabel korter maken, de omvormer in de garage hangen (want koeler) en dan de kabels naar boven trekken (minder verlies). Kon ik wel waarderen!
Nou dan heb je wel iemand over de vloer die er beetje verstand van heeft, dat is al positief. Je prijs is niet eens zo slecht, zonder optimiser en andere omvormer zou je misschien 500 kunnen besparen maar heb je ook ietsje minder opbrengst als je inderdaad wat last heb van schaduw. Solar edge laat inderdaad het vermogen per paneel zien, je haalt er dus ook snel een kapotte uit. Maar met andere systemen kan dat ook dus niet zo heel bijzonder. Tigo is dan degene die prijs technisch in de buurt zit maar het is de vraag of jou installateur daar mee werkt.
Wat extra opbrengst betreft is het een fabeltje, een paneel in schaduw blijft schaduw, komt geen watt meer uit met een optimiser.het enige wat gebeurt is zorgen dat de goeie panelen ook niet naar beneden worden gehaald in de string. Verder verbruikt een optimiser ook energie dus met een schaduw loos dak geeft solar edge juist daardoor minder opbrengst.
Met tigo is dit bv niet het geval. Maar wees gerust het verschil is zeer klein

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
Jan-man schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:49:

de meeste wil je onder de 65 graden houden.
(lager is wel beter, maar verwacht niet veel beter)

paneeltje, van een tuin verlichtings-setje (kost geen drol) is vaak al genoeg voor een klein ventilatortje.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Ik zie bij Zaanzon Huawei Optimizers langskomen die op normale stringomvormers passen. Het is in principe een MPP tracker voor een specifiek paneel.

https://zaanzon.nl/shop/l...n-kopen/smart-optimizers/
Handig wanneer u bv slechts bij 1 of 2 zonnepanelen schaduw heeft op de installatie, dan plaatst u alleen bij deze zonnepanelen een huawei smart optimizer. Zo lost u het schaduwprobleem eenvoudig op tegen slechts een geringe meerprijs.
Dit zou voor mij ideaal zijn voor wat panelen links/rechts van een dakkapel.

Ik zag ze nog nergens langskomen in dit topic, iemand al ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 20-04-2018 11:08 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
Okasha schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:39:
[...]

Dat kan, maar of het de moeite van de investering waard is is de vraag uiteraard. De optimizers kosten je ca 1% vermogen. Met slechte panelen kan je een negatieve afwijking hebben op het vermogen, echter bij moderne/betere panelen zie je dat nog amper, die hebben een afwijking naar boven. Zonder optimizers werkt je systeem zo goed als het slechtste paneel in de string. Met optimizers krijg je per paneel het volledige vermogen... minus die 1%. Aangezien de afwijking nu erg klein is met moderne panelen komt het er bij mij op neer dat de optimizers ongeveer evenveel stroom kosten als ze opleveren door paneel afwijking (ok, ongeveer een halve procent extra). Als je echter warmere plekken in je installatie hebt op zonnige dagen dan kan het wel wat meer schelen, gister zag ik behoorlijke verschillen tussen de panelen (ik heb er 39 in 1 groot vlak en de warmte kan zonder genoeg wind niet heel snel weg in het midden, gaf zo’n 5% verschil).

Het hangt dus af van veel factoren, maar het kan wel. Het is in iedergeval leuk om te zien, en voor grotere installaties zijn ze behoorlijk goed geprijsd. Ik zou aan die installateur vragen of hij het ook kan quoten zonder optimizers zodat je het verschil kan zien wat je extra betaald bij de zelfde leverancier waar je al vertrouwen in hebt.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:15
Hoeveel lawaai en warmte maakt een omvormer eigenlijk?
Ik ga waarschijnlijk 320 WP Mono black panelen plaatsen op mijn nog te bouwen huis.
4x12 = 48 stuks, goed voor 15360WP

Ik kan nog de keuze maken om de omvormer in de kelder op te hangen. Is dat slim?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireStarter schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:56:
Ik ga waarschijnlijk 320 WP Mono black panelen plaatsen op mijn nog te bouwen huis.

Ik kan nog de keuze maken om de omvormer in de kelder op te hangen. Is dat slim?
Jazeker want daar is het koel, sommige zoemen een beetje maar is merk afhankelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Bij mij hangt de omvormer op zolder (bereikbaar met vlizotrap) en ik heb hem nog nooit gehoord. (Fronius)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:15
Ik heb een aparte ruimte gemaakt op zolder dat dient als technische ruimte. Hier zou de omvormer oorspronkelijk komen te hangen.
Daarnaast is er nog een slaapkamer en een werkkamer.

Onder het mom van, ik kan nu nog kiezen...

Komen eerst al die 48 panelen samen in 2 draden? Of per zone twee draden? Anders kan het weer een hogere kostenpost worden om de energie naar de omvormer in de kelder te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door FireStarter op 20-04-2018 13:15 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18-09 13:28
Grolsch schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:59:
Bij mij hangt de omvormer op zolder (bereikbaar met vlizotrap) en ik heb hem nog nooit gehoord. (Fronius)
Houten of betonnen vliering wil ook uitmaken natuurlijk. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:30:
[...]

Houten of betonnen vliering wil ook uitmaken natuurlijk. ;)
Houten vliering, de omvormer is op een soort "frame" gemonteerd tussen de dakbalken door. Ik heb er helaas geen foto van, maar ziet er strak uit, en ik hoor helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireStarter schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:13:
Ik heb een aparte ruimte gemaakt op zolder dat dient als technische ruimte. Hier zou de omvormer oorspronkelijk komen te hangen.
Daarnaast is er nog een slaapkamer en een werkkamer.

Onder het mom van, ik kan nu nog kiezen...

Komen eerst al die 48 panelen samen in 2 draden? Of per zone twee draden? Anders kan het weer een hogere kostenpost worden om de energie naar de omvormer in de kelder te krijgen.
Hangt van omvormer en panelen af, kunnen twee draden zijn maar dat is hele kleine kans. Waarschijnlijk komt het als 2×24 panelen naar binnen en dus vier kabels. Het kan echter zijn dat jou panelen een hoge spanning hebben en dat het 3×16 word en dus zes kabels. Kwestie van navragen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:45:
[...]

Is dat achterste (rechts op de foto) dakvlak wat je op de foto ziet zuid gericht ?
En het dakvlak links op de foto met de dakramen de west kant ?
Klopt beide. Deze foto is deze week genomen rond een uur of 1900. Dus met ondergaande zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
@GAEvakYD

(geen ervaring in)

Nice. Ik ga even naar die LG 320 en/of Panasonic 325 kijken hoe die uitkomen met de meerprijs t.o.v. die standaard 275wp panelen.

Is dit Phono Solar een goedkoop paneel met een veel minder goed rendement dan die LG?
https://www.installand.nl...y5r5iRdz3kN0aAmePEALw_wcB

350Wp voor 209 euro lijkt een no-brainer, maar daar zal vast een verklaarbare reden voor zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door GAEvakYD op 20-04-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GAEvakYD ik gok zonder btw omdat ze willen dat je in logt. Dit paneel is wel bijna twee meter lang he

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:16:
@GAEvakYD ik gok zonder btw omdat ze willen dat je in logt. Dit paneel is wel bijna twee meter lang he
Zo te lezen in de FAQ wel incl btw

Zijn de vermelde prijzen inclusief BTW?
Ja, al onze prijzen zijn inclusief BTW vermeld. De meeste klanten van ons zijn immers consumenten die gewoon de BTW moeten betalen. Sommige consumentenwebshops kiezen er voor om hun prijzen exclusief BTW te vermelden, waardoor hun klanten een te gunstige voorstelling van de prijzen krijgen. Pas bij het afrekenen komt men er dan achter dat er nog een toeslag van 21% BTW over de prijzen heen komt. Dit is misleidend en past niet binnen onze bedrijfsfilosofie om onze klanten op transparante en eerlijke wijze te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

Ja het kost ons veel geld 15.000€ incl btw.
7x sunpower x21-350 black
16x sunpower x22-360
23x optimizer p500
Solaredge 3 fase 9K
Met montage, aarding, ballast, btw teruggave advies en hulp.

Scheelde 2400€ voor aanbod met panasonic hit-n325 x16 op platdak en 7x x21-335.
X21-350 full black is €25 duurder dan x21-335 full black, en 5€ duurder dan een x22-360 is me verteld.
Op zijdak vond ik het voor 7 panelen te doen met €25 meer,

Betere garantie (25 jaar all in inclusief opbrengst verlies)
Panelen blijven tot 25 jaar 92% opbrengen.

We krijgen enorme schaduw op zijdak op piek moment dag, dus daarom solar edge.

Terug verdientijd is erg lang, ergens 8.x jaar als ik het uitreken. Met minder dan 1% rente op de bank is het verlies aan rente te overzien. Minder aan hypotheek met 2.6% en 52% teruggave is ook niet echt veel.
Zelfs met teruglever vergoeding levert het meer op denk ik dan maar.

Vrouw tevreden met echt egaal zwarte panelen (ok blauw achtig als de zon er onder een hoek op staat)
Veel opbrengst op beperkt stuk dak wat ik heb,

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 20-04-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:59:
[...]

Ja het kost ons veel geld 15.000€ incl btw.
7x sunpower x21-350 black
16x sunpower x22-360
23x optimizer p500
Solaredge 3 fase 9K
Met montage, aarding, ballast, btw teruggave advies en hulp.

Scheelde 2400€ voor aanbod met panasonic hit-n325 x16 op platdak en 7x x21-335.
X21-350 full black is €25 duurder dan x21-335 full black, en 5€ duurder dan een x22-360 is me verteld.
Op zijdak vond ik het voor 7 panelen te doen met €25 meer,

Betere garantie (25 jaar all in inclusief opbrengst verlies)
Panelen blijven tot 25 jaar 92% opbrengen.

We krijgen enorme schaduw op zijdak op piek moment dag, dus daarom solar edge.

Terug verdientijd is erg lang, ergens 8.x jaar als ik het uitreken. Met minder dan 1% rente op de bank is het verlies aan rente te overzien. Minder aan hypotheek met 2.6% en 52% teruggave is ook niet echt veel.
Zelfs met teruglever vergoeding levert het meer op denk ik dan maar.

Vrouw tevreden met echt egaal zwarte panelen (ok blauw achtig als de zon er onder een hoek op staat)
Veel opbrengst op beperkt stuk dak wat ik heb,
Zon paneel wil ik ook wel om de camper op te voeren maar wat een prijs goeie genade

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:35
@jacovn ik zie dat ik volgens jou e19-327 Sunpower panelen heb?
Bij mijn weten zij het toch echt X20-327-BLK panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rouske schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:38:
@jacovn ik zie dat ik volgens jou e19-327 Sunpower panelen heb?
Bij mijn weten zij het toch echt X20-327-BLK panelen.
Ja ik kon niet veel vinden van x20-327 panelen. Zal het aanpassen :)

Je ziet nu alleen e20-320 black, x21-335 black, x21-345 en x22-360 in de website winkels.
Hoe ik bij e19 kom, geen idee, even niet goed nagedacht.

[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 20-04-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Laatst online: 18-09 08:49
Ik zit eraan te denken om ook panelen te plaatsen op mijn schuurtje. Deze heeft een golfplaten plat dak.
Mijn idee was om hier 4 panelen te plaatsen in portrait. Maar ik zat de handleiding van de Clickfit voor glofplaten te lezen en ik zag dat er in de handleiding stond dat er een minimale afstand vanaf de rand moet zijn van 30 cm.. Maar met een schuurtje met afmeting van 4.27 bij 1.80 kan je dan in 1 keer maar 2 panelen in landscape kwijt.

Volgens deze site zou ik 0.17 en 0.50m afstand van de randen moeten behouden. Maar de vraag is of dit in mijn geval wel nodig is. Het schuurtje is redelijk ingesloten door huizen. In de breedte zitten er verder geen rand aangezien het over de volledige lengte van het huizenblok de schuren lopen. Dus van opkomende wind langs de breedte kant is ook geen sprake.

Is het verstandig om het advies te volgen of kan ik gewoon panelen van 165 breed op een 180 dak leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:56
Ik heb een vraag betreft de opbrengst van mijn zonnepanelen. Er liggen hier in totaal 18 panelen aangesloten op 2 omvormers (Sunny Boy 2.5 1VL-40) waar elk 9 panelen op staan.
Een niet voor de hand liggende keuze, maar dat is een lang verhaal.

Nu zie ik de laatste dagen rond 12 uur een dip in de opbrengst,
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dqB247/Grafiek_omv_1.png
Totale opbrengt 24.24 KWh
Het is een strak blauwe lucht en geen schaduw op de panelen.

Volgens mij zou het zoals onderstaand grafiek (gisteren) moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/nLP0rn/Grafiek_omv_2.png
Totale opbrengst 26.4 KWh
Is hier een logisch verklaring voor ?

En dan nog een laatste vraag onderstaande storing komt regelmatig voor,
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cCNWxS/Logboek.png
Via google is het mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tumb
Het lijkt erop dat je de maximale netspanning bereikt van 254 V tijdens de piek van de dag.
Hierdoor gaat de omvormer in storing.

Kun je via sunnyexplorer de SMA's uitlezen en dan met name de netspanning als het gebeurt?
https://www.sma.de/en/pro...ntrol/sunny-explorer.html
Edit: als je gewoon inlogt via het ipadres van de sma als installateur kan je ook direkt de momentane waarden uitlezen.

Ik log ook een SMA met een raspberry pi en sbfspot
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478

Hoe lang zijn de kabels van omvormer naar de groepenkast?
Zitten beide SMA's op dezelfde kabel?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Slecht contact / aansluiting in de meterkast.
Mooiste is even in een willekeurig stopcontact meten met een multimeter of je ook echt zo hoog meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
WaSteiL schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:56:
Ik zit eraan te denken om ook panelen te plaatsen op mijn schuurtje. Deze heeft een golfplaten plat dak.
Mijn idee was om hier 4 panelen te plaatsen in portrait. Maar ik zat de handleiding van de Clickfit voor glofplaten te lezen en ik zag dat er in de handleiding stond dat er een minimale afstand vanaf de rand moet zijn van 30 cm.. Maar met een schuurtje met afmeting van 4.27 bij 1.80 kan je dan in 1 keer maar 2 panelen in landscape kwijt.

Volgens deze site zou ik 0.17 en 0.50m afstand van de randen moeten behouden. Maar de vraag is of dit in mijn geval wel nodig is. Het schuurtje is redelijk ingesloten door huizen. In de breedte zitten er verder geen rand aangezien het over de volledige lengte van het huizenblok de schuren lopen. Dus van opkomende wind langs de breedte kant is ook geen sprake.

Is het verstandig om het advies te volgen of kan ik gewoon panelen van 165 breed op een 180 dak leggen?
Veel mensen volgen het advies ook niet, maar of het verstandig is...
Heb je een foto van de situatie?
En de golfplaten zijn geen asbest neem ik aan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

FireStarter schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:56:

De 3 fasen Fronius maken wel degelijk redelijk wat geluid, de SMA volgens mij al een stuk minder. Bedenk wel dat ze vooral geluid maken bij hoge productie, dus slapen zal geen probleem zijn, maar je werkkamer in de buurt weer wel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andre1973
Een 3-fase SMA slaat pas aan bij ~86 graden.
https://pvoutput.org/intr...282&sid=42901&dt=20180420

Ik haalde dat net niet vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZRlMlrtdkQ36ckTYFyJINc1/thumb.jpg
Dus in het schuurtje bleef het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier vandaag 72graden max bij een maximale belasting van 4500W op een 3fase SMA STP5000 TL20.
En de Omnik 4.0 werd max 51graden bij 3240W op piek van de parabool.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Andre1973 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:51:
[...]

De 3 fasen Fronius maken wel degelijk redelijk wat geluid, de SMA volgens mij al een stuk minder. Bedenk wel dat ze vooral geluid maken bij hoge productie, dus slapen zal geen probleem zijn, maar je werkkamer in de buurt weer wel.
Zou zo maar kunnen, maar ik heb het nog nooit gehoord. Nu ga ik ook niet voor de hobby op het warmst van de dag via een vlizotrap op een hete zolder naar mijn omvormer luisteren :+

Maar dus wel verstandig dat op een plek neer te hangen waar je er geen last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumb
@AUijtdehaag

Yup dat is geen probleem, ben inmiddels ingelogd als installateur direct op de omvormer.
Zal het in de gaten houden.

Dat is nog eens data,uitlezen, ziet er strak uit.

De kabels zijn vrij lang, lopen vanaf het schuine dak onder de pannen door via de kruipruimte naar de meter kast, geschatte lengte 15m.
Beide omvormers zitten op dezelfde kabel, enkel gezekerd.

@Rol-Co Ga de multimeter eraan hangen.

Even vooruitlopend op de zaken, stel dat netspanning werkelijk te hoog ligt wat kan dit veroorzaken en hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb nogal wat problemen gehad met de installatie.
Snelle uitleg om het nog leesbaar te houden.

Indirecte bliksem inslag Growatt omvormer (10 panelen) naar de bliksem. Nieuwe geïnstalleerd, ging bepaalde apparatuur flippen, na lang zoeken, hadden we een spanning van 20/24V tussen de nul- en aarddraad, nieuwe omvormer werkte niet goed.
Lang wachten geen reactie van Growatt (3mnd), gezeik zat, SMA omvormer eraan gehangen en gelijk offerte om nog eens 8 panelen bij te leggen.
Deze zijn nu allemaal aangesloten op 2x SMA suny boy, 2x 9 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tumb
En dat allemaal in Ouddorp? :+
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage

Als netvoltage te hoog zou zijn, zou je de 2e SMA op een aparte kabel (en groep) kunnen leggen?
Of dikkere aders dan de huidige AC kabel.
Of verplaatsen, dichterbij de groepenkast. (en dus DC kabels worden dan langer)

Maar er kan vanalles mis zijn. meten is weten...
En alle automaten/aansluitingen controleren. zowel op juiste verbinding/spanningsverschil etc.
Die AC kabel is niet beschadigd tijdens blikseminslag?

Als je bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting zou hebben, kan je op een andere fase proberen met lager voltage.
Of de 2e sma op een andere fase zetten.

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2018 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumb
@AUijtdehaag

Dat komt van de zoute lucht daar..... 8)7
Hier in Drenthe geen last van.

Thks voor de uitleg.
Ik ga het bij gelegenheid allemaal meten en terug koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kan ik bij mijn fronius de temperatuur uitlezen :? Ik kan het niet vinden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
WaSteiL schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:56:

Dat zij richtlijnen. Bij mij liggen de panelen op 5 cm van de nok en met de herfststorm zijn hier 6 bomen omgegaan maar de panelen gaven geen kick :*).

Als het schuurtje 2 meter hoog is zeg maar dan gewoon 4 extra haken nemen voor op de hoeken dan kan er vrij weinig mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb even een paar IR opnamen gemaakt van mijn energie opweklijn op zoek
naar eventuele hitte problemen, valt dus mee, enkel de HS in de MK krijgt het
boven de 50°C

AEG 1
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/IR%2021-04-18%20zonnestroom/AEG%201.bmp

AEG 2
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/IR%2021-04-18%20zonnestroom/AEG%202.bmp

AEG 2 + 1
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/IR%2021-04-18%20zonnestroom/AEG%202%20+%201.bmp

Verdeel / lasdoos 2 x AEG
op de klemmen gemeten, deksel verwijderd.
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/IR%2021-04-18%20zonnestroom/Verdeeldoos%202x%20AEG.bmp

Zek kastje voor de omvormers + S0 meters
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/IR%2021-04-18%20zonnestroom/Zek%20kastje%20bij%20de%20omvormers.bmp

HS voor alle omvormers, 2 x AEG, 2 x Involar 250
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/IR%2021-04-18%20zonnestroom/HS%20voor%20de%20omvormers.bmp

HS in MK
Totale vermogen ongeveer 4.5Kw a.t.m.
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/IR%2021-04-18%20zonnestroom/HS%20MK.bmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@PClop
Interessante fotos en meteen even aan de HS gevoeld.
Oh wacht ik heb 3-fase, hij is gewoon koud... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PClop Je hebt overal op niet metalen oppervlaktes gemeten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PClop met 4.5 kW al 50 graden worden?
Geloof nooit dat dat goed is. Ben blij dat ik zon ding niet heb hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 08:07
Ook hier aan het puzzelen gegaan voor zonnepanelen voor op de schuur 4,2x5,8m (Zuid).
12 stuks landscape zou dan net moeten passen.

Nu is het zou dat de schuur aan het eind van de dag, vanaf een uur of 5/half6 gedeeltelijk schaduw van het huis krijgt. De onderste 1,5 rij eerst en uurtje later de rest ook.
Loont het om voor die paar uurtjes zon voor een SolarEdge icm optimezers te kiezen? Voelt een beetje als overkill. Wel "leuk" speeltje voor deze tweaker om te monitoren per paneel natuurlijk >:)

Panelen waar ik aan dacht zijn de wat goedkopere Trina/Ja/Boviet 300wp percium. Die kunnen neem ik aan gewoon gecombineerd worden met solaredge?
Anders wordt het een Goodwe omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boertje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:08:
Ook hier aan het puzzelen gegaan voor zonnepanelen voor op de schuur 4,2x5,8m (Zuid).
12 stuks landscape zou dan net moeten passen.

Nu is het zou dat de schuur aan het eind van de dag, vanaf een uur of 5/half6 gedeeltelijk schaduw van het huis krijgt. De onderste 1,5 rij eerst en uurtje later de rest ook.
Loont het om voor die paar uurtjes zon voor een SolarEdge icm optimezers te kiezen? Voelt een beetje als overkill. Wel "leuk" speeltje voor deze tweaker om te monitoren per paneel natuurlijk >:)

Panelen waar ik aan dacht zijn de wat goedkopere Trina/Ja/Boviet 300wp percium. Die kunnen neem ik aan gewoon gecombineerd worden met solaredge?
Anders wordt het een Goodwe omvormer.
Nee dat loont niet, zodra alles in schaduw ligt blijft het schaduw hoe dan ook. Daar haalt geen enkele techniek meer rendement uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:54:
@PClop Je hebt overal op niet metalen oppervlaktes gemeten?
Weet, binnenin is het nog heter als je op niet metaal richt maar op kunststofdelen
de hs van de mk hou ik zowiezo nu wel in de gaten, daarom heb ik ook
hier en daar de kap/deksel eraf gehaald voor de betere meting van de andere meet punten
Trouwens log ik ook wel de temps van de AEG omvormers en die blijven mooi ver beneden de 50c
( beide met extra externe fan )
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:35:
@PClop met 4.5 kW al 50 graden worden?
Geloof nooit dat dat goed is. Ben blij dat ik zon ding niet heb hi
Heb je je eigen installatie al eens gemeten. :P
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:37:
@PClop
Interessante fotos en meteen even aan de HS gevoeld.
Oh wacht ik heb 3-fase, hij is gewoon koud... :P
Je aardlek was er vast alweer uitgevlogen, ach ja sma, dan krijg je dat. 8)

[ Voor 35% gewijzigd door PClop op 21-04-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Laatst online: 18-09 08:49
busscherski schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:36:
[...]

Veel mensen volgen het advies ook niet, maar of het verstandig is...
Heb je een foto van de situatie?
En de golfplaten zijn geen asbest neem ik aan?
Het is geen asbest. Gebouwd in 2005, dus ik mag hopen dat ze daar niet in oude partij asbest platen op de kop hebben getikt. Ik kwam er net achter dat ik in mijn eerste inititele meten een klein foutje had gemaakt en uiteindelijk 25cm van de kant af kom, dat moet meer dan genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 18:49:
[...]

Weet, binnenin is het nog heter als je op niet metaal richt maar op kunststofdelen
de hs van de mk hou ik zowiezo nu wel in de gaten, daarom heb ik ook
hier en daar de kap/deksel eraf gehaald voor de betere meting van de andere meet punten
Trouwens log ik ook wel de temps van de AEG omvormers en die blijven mooi ver beneden de 50c
( beide met extra externe fan )

[...]

Heb je je eigen installatie al eens gemeten. :P
Niet gemeten, wel gevoeld toen ik jou foto zag. De automaat voelt lauw (30 graden )met 17 kW erdoor. Zal eens ir meter mee nemen van werk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb rond 15.00 ook maar even een paar IR opnamen gemaakt van mijn energie opweklijn. :)
SMA 3000TL : 34,6 graden
SMA 2500HF: 35,9 graden.
Goodwe 2000 39,9 graden.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumb
@AUijtdehaag
Vanmiddag was het weer raak, beide omvormers vielen weg.
Eentje zeer kort de andere was zeker 2 uur van de kaart.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mDJLRx/2018_04_21.png
Duidelijk te zien in de opbrengst grafiek
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gxS3eH/2018_04_21_2.png

Vanmorgen stopcontact 235V gemeten.
In de middag was dit opgelopen tot 245V, gemeten met action meter.

Uitlezing SMA omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/e0fpKH/2018_04_21_2.png

Voor zover ik weet is de kabel niet beschadigd, zouden anders niet beide omvormers in storing gaan?
De kabel zit wel aan zijn max vermogen, het is een 3 aderige 2.5mm kabel, voelt warm aan.
In de middag werd gezamenlijk max 3750W opgewekt.
De gehele installatie heeft een piek wat van 4600Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tumb
De uitlezing SMA omvormer is 251,53 V
Dus is niet vreemd dat hij in storing gaat....

Ik zou een aparte voedingskabel gaan leggen voor de 2e SMA.
Ik vermoed dat het voltage teveel omhoog gelift moet worden met de 15m lengte van de 3x 2,5 mm2
Als je al 245V meet op een stopcontact, dan is 253V (de max) al heel dichtbij voor de omvormer...
En ik vraag me af, of de SMA's elkaar niet beinvloeden. DIe meten beide een hoge spanning en liften elkaar weer verder op... :|

Edit: het mag officieel niet, maar je zou even een netsnoer kunnen aansluiten (van 2,5 mm2 aders) op 1 SMA. En dan aansluiten op een stopcontact. en kijken wat het resultaat is.
Doe dit wel op eenzelfde zonnige dag.
Maar nogmaals: tegenwoordig moet alles apart op een groep.

Hoe zitten de 2 SMa's nu aangesloten?
Op een aardlek van 30 mA ? of niet op een aardlekbeveiliging?
Misschien vind @PClop dat ook interessant om te weten. O-)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ach, dr zijn mensen hier die vertellen dat 2.5mm2 gebruikt kan worden bij deze belastingen voor 25 meter of langer :-)

Ik zou je toch aanraden een 4mm2 kabel te nemen voor jouw installatie en behalve dit nog beter: Verhuis je omvormer richting de meterkast en gebruik een 6mm2 DC kabel. Scheelt je ook nog es opbrengst!

PS: Zitten beide SMA's op dezelfde fase dan?

PS2: Veel zonnepanelen in de buurt?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:26:
@Tumb

Ik vermoed dat het voltage teveel omhoog gelift moet worden met de 15m lengte van de 3x 2,5 mm2
Als je al 245V meet op een stopcontact, dan is 253V (de max) al heel dichtbij voor de omvormer...
En ik vraag me af, of de SMA's elkaar niet beinvloeden. DIe meten beide een hoge spanning en liften elkaar weer verder op... :|

Edit: het mag officieel niet, maar je zou even een netsnoer kunnen aansluiten (van 2,5 mm2 aders) op 1 SMA. En dan aansluiten op een stopcontact. en kijken wat het resultaat is.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumb
Ik denk dan toch dat het een 2e of dikkere kabel wordt.
De omvormer dichterbij de meterkast is geen optie.
SMA geeft idd ook aan afvoeren van vermogen.

Beide omvormers zijn aangesloten op dezelfde kabel en zekering standaard 16A,geloof ik.
Ben een eindgebruiker heb de installatie niet zelf aangelegd.

In de buurt wel wat zonnepanelen maar niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Even een vraag hier, volgende week spreek ik mijn zonnepanelen meneer weer. Maar het volgende:

In de TS staat:
Of je een omvormer op een 1-fase of een 3 fase elektriciteitsinstallatie moet aansluiten. Grotere systemen op een omvormer met een vermogen 4000 watt of groter moeten over het algemeen op een 3 fase aansluiting worden aangesloten. Heb je die nog niet dan moet dus de huisinstallatie ook worden geupgrade..
Ik heb 1 fase. Hij is daar ook vanuit gegaan bij de offerte. De opbrengst moet 5400kw wezen (18 panelen X 290WP).
Echter ga ik ook een Warmtepomp laten plaatsen rond de 7~9KW.
Mijn vragen:
1. Kan ik ongeacht van de omvormer de meterkast van 1 tot 3 fasen laten ombouwen?
2. Ik lees soms dat de netbeheerder hiervoor ook kosten in rekening brengt, maar ik kan ze op de site van Enixis niet vinden. (inmiddels is deze beantwoord: https://www.enexis.nl/con...-aansluiting-of-meter_2_2 )
3. De warmtepomp (Nefit Enviline All Electric monoblock) zou juist beter moeten werken op een 1 fase. Klopt dat?
4. Heeft een ombouw verder invloed op de rest van het huis? Of gaat het dan gewoon om de belasting per groep, ik snap het niet zo goed :(.

Hoop dat het niet te offtopic is, maar ik zit er even mee in mijn maag dat alles straks is aangesloten en ik nog een keer een omvormer moet kopen, energie moet omgooien of dat de warmtepomp het wel doet en de PV niet (of andersom)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
WaSteiL schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 18:52:
[...]

Het is geen asbest. Gebouwd in 2005, dus ik mag hopen dat ze daar niet in oude partij asbest platen op de kop hebben getikt. Ik kwam er net achter dat ik in mijn eerste inititele meten een klein foutje had gemaakt en uiteindelijk 25cm van de kant af kom, dat moet meer dan genoeg zijn.
welke panelen en omvormer heb je op het oog?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Even een vraag tussendoor. Wij nemen 28 zonnepanelen in 2 strings van 14. Standaard 270WP panelen met Vmpp van 30V. Totaal dus 7560WP met max 420V per string. Nu kunnen we kiezen tussen een Growatt 7000 omvormer of een Solax mic x3-7.0.
De Growatt heeft een opstartspanning van 350V, de Solax een 140V, volgens de specs.
De Solax kost wel 100 euro meer, is dit het waard voor zulk lagere opstartspanning? Je hebt zo tenslotte wel meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik zag net op mijn omvormer (omnik 2.5) dat er nog 306 volt gemeten werd, er was al geen amperage meer maar de voltjes waren nog aanwezig. Om 20:42 had ik nog 270 volt...
Ik zou me geen zorgen maken met de 350 startspanning, met 14 panelen ga je dat wel halen.
Houd even rekening met de spanning van de panelen, ik heb met 10 stuks om 08:18 354 volt in de log staan. Dus kijk of je omvormer 14x35 volt aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Tumb schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:16:
@AUijtdehaag
Vanmiddag was het weer raak, beide omvormers vielen weg.
Eentje zeer kort de andere was zeker 2 uur van de kaart.
[afbeelding]
Duidelijk te zien in de opbrengst grafiek
[afbeelding]

Vanmorgen stopcontact 235V gemeten.
In de middag was dit opgelopen tot 245V, gemeten met action meter.

Uitlezing SMA omvormer.
[afbeelding]

Voor zover ik weet is de kabel niet beschadigd, zouden anders niet beide omvormers in storing gaan?
De kabel zit wel aan zijn max vermogen, het is een 3 aderige 2.5mm kabel, voelt warm aan.
Officieel mag je max 3680 watt op 2.5 mm2 bij een 16 Amphere zekering.

Zou een 2e kabel leggen tussen mtk en omvormer en dan 4mm2 kabel en 2e zekering in de meterkast. Dus de kleinste omvormer op de 3x2.5mm2 en de grootste ook op een eigen kabel en die zou ik dan direct 3x4mm2 nemen als je dan toch bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kecin schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:28:
Even een vraag hier, volgende week spreek ik mijn zonnepanelen meneer weer. Maar het volgende:

In de TS staat:

[...]

Ik heb 1 fase. Hij is daar ook vanuit gegaan bij de offerte. De opbrengst moet 5400kw wezen (18 panelen X 290WP).
Mijn vragen:
1. Kan ik ongeacht van de omvormer de meterkast van 1 tot 3 fasen laten ombouwen?
2. Ik lees soms dat de netbeheerder hiervoor ook kosten in rekening brengt, maar ik kan ze op de site van Enixis niet vinden. (inmiddels is deze beantwoord: https://www.enexis.nl/con...-aansluiting-of-meter_2_2 )
3. De warmtepomp (Nefit Enviline All Electric monoblock) zou juist beter moeten werken op een 1 fase. Klopt dat?
4. Heeft een ombouw verder invloed op de rest van het huis? Of gaat het dan gewoon om de belasting per groep, ik snap het niet zo goed :(.

Hoop dat het niet te offtopic is, maar ik zit er even mee in mijn maag dat alles straks is aangesloten en ik nog een keer een omvormer moet kopen, energie moet omgooien of dat de warmtepomp het wel doet en de PV niet (of andersom)
Die monobloc 9.0 TS van nefit is een 3-fase warmtepomp? (pagina 16)
https://www.warmteservice...iOGE5ODg1MWI2Zjc5ZTkzOTYx
Binnenunit 1x 16A /230 V (zal wel wat besturing en een pomp inzitten of iets dergelijks)
Buitenunit: 3x 16A/400 V -> dus 3-fase nodig (de werkelijke warmtepomp / inverter)

Ombouw van 1 fase naar 3 fase door de enexis kost 240 euro.
Je dient zelf zorg te dragen dat er een 3-fase hoofdschakelaar zit (en de groepenkast is omgebouwd)
Indien er geen 3-fase hoofdschakelaar zit, gaat het feestje niet door en vertrekken ze weer.
Enige wat ze doen is 2 zekeringen bijzetten (en 1 verkleinen naar 25A) en een nieuwe meter plaatsen.

Deze groepenkasten zijn geschikt om op 1-fase te gebruiken en op 3-fase (na kleine aanpassing)
https://www.groepenkastbe...AF-1/3-fase-groepenkasten

Houd rekening met, dat 3-fase omvormer en 3-fase WP zekeringautomaat al 8 posities inneemt in de groepenkast. (je hebt bovenin maar 12 posities)
Misschien is het verstandig een dubbele groepenkast te nemen.

Als je 18 zonnepanelen neemt, kan dat prima op een 3-fase omvormer in 1 string (SMA, Goodwe, of fronius)
Heb je verder nog gegevens daarvan? Schaduw? alles in 1 vlak?
Een 5000 watt 1-fase omvormer wordt afgezekerd op 25 Amp.
Je hoofdzekering is 3x 25 A. Dus je bent niet selectief....
(daar zijn de meningen over verdeeld)
Ik zou dus een 3-fase omvormer ophangen. Is efficienter dan een 1-fase omvormer, je hebt ook met de WP meer direkt verbruik over alle 3 de fases. Dat kan handig zijn in de toekomst als salderen versoberd.

De indeling van je groepen, hangt af van de verbruikers. Je probeert zoveel mogelijk de grootverbruikers te verdelen over de 3 fases.

Onlangs ben ik ook overgestapt op 3-fase. Bevalt erg goed.
(de 3-fase doorstroomverwarmer trekt gewoon 10000 watt >:) )

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2018 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:26:
@Tumb

Nee hoef ik niet te weten, ik leef hier in weelde kwa net spanningen, alles in 6mm² aangelegd
van de mk naar de sub verdeler boven ( 6m ) daarna met 4mm² (70cm) naar de beide AEG's en 2,5
naar de twee involars.
De netspanning is hier doorgaans 226V en onder "vol" invoeden nu 236V max, wat denk ik
dan toch aan de hoofdschakelaar is te wijten, 10V verhoging vind ik voor mijn installatie
toch vreemd hoog, anders zelden hoger gekomen dan + 5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumb
Beide omvormers zijn gelijk.
Een extra kabel en apart zekeren lijkt mij het beste.
In ieder geval is de oorzaak mij nu duidelijk, ga dit morgen aan de installateur voorleggen.
De fase spanning van de omvormer is nu 242V.

De installatie draait, zoals die nu is alweer 2 jaar en hoewel ik in begin ook al af en toe deze storing had, was het lang niet zo erg als nu.
Is hier nog een logische verklaring voor?

Ps. offtopic, Is er een handige NOOB know how, voor die rasberry pi uitlezing ?
Jan-man schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:41:
[...]

Officieel mag je max 3680 watt op 2.5 mm2 bij een 16 Amphere zekering.

Zou een 2e kabel leggen tussen mtk en omvormer en dan 4mm2 kabel en 2e zekering in de meterkast. Dus de kleinste omvormer op de 3x2.5mm2 en de grootste ook op een eigen kabel en die zou ik dan direct 3x4mm2 nemen als je dan toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tumb schreef op zondag 22 april 2018 @ 07:40:
In ieder geval is de oorzaak mij nu duidelijk, ga dit morgen aan de installateur voorleggen.
De fase spanning van de omvormer is nu 242V.

De installatie draait, zoals die nu is alweer 2 jaar en hoewel ik in begin ook al af en toe deze storing had, was het lang niet zo erg als nu.
Is hier nog een logische verklaring voor?

Ps. offtopic, Is er een handige NOOB know how, voor die rasberry pi uitlezing ?

[...]
Er kan meer weerstand komen, over de aansluitingen van een zekeringautomaat/aardlekautomaat/aardlekschakelaar/hoofdschakelaar.
Maar in de loop der jaren kan ook de netspanning hoger worden door externe factoren. Windmolens en zonnepanelen.
Zolang niemand klaagt zal de netbeheerder daar niets aan doen. Die kunnen namelijk wat wijzigen in het trafohuis (zo had ik begrepen)
Het kan ook zo zijn, dat de netspanning lager is, op een andere fase.. (mocht je 3-fase hebben)
Anders zou de netbeheerder, je op een andere fase kunnen zetten (als je 1-fase hebt)

Ik heb deze handleiding ooit gemaakt: (gebruikt op raspian jessie)
https://drive.google.com/...lWVZFWkk/view?usp=sharing

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2018 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tumb schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:16:
@AUijtdehaag
Uitlezing SMA omvormer.
[afbeelding]

Jij stuurt 4600 Wp over 20 meter 3x2.5mm² en vindt het dat gek dat je spanning te hoog wordt? 8)7 .
Dat soort vermogens moet je helemaal niet over 1 fase willen voeren, daar zijn 3-fasen omvormers voor.
Daarmee is je spanningsverhoging is factor 3 minder en het vermogensverlies een factor 6. Helpt veel meer dan 4mm².
Slecht contact lijkt me niet de oorzaak, dan was er door lokale opwarming al lang iets uitgebrand.
Hou er verder ook rekening mee dat de spanning niet alleen oploopt tot de meterkast, maar ook in de grondkabel daarna tot aan het trafo-huisje.

Kortom: je moet aan de drie-fasen omvormer.
Tumb schreef op zondag 22 april 2018 @ 07:40:
Dat is niet de juiste oplossing, en maakt je probleem maar een heel klein beetje kleiner. Alleen het stukje kabel tot aan de meterkast wordt daarmee verdubbeld. Dit soort vermogens horen op 3 fasen.

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 07:39
Hallo Allemaal,

Hoop dat ik hier op het juiste forum zit.
Wij zijn ook besmet met zonnepanelen virus 💪🏻.
Nu is ons dak niet zo groot dat we veel panelen kwijt kunnen, met ons huidige verbruik. Ongeveer 4100kwh
Ik heb een offerte liggen voor 12 x LG panelen van 370WP met een SolarEdge Se-5000. Meer kunnen we er niet kwijt.
Nu heb ik zelf nog wat zitten speuren en kwam ik uit bij benq 330Wp panelen (SunForte PM096B00). Deze zijn een maat kleiner. Hier zouden wij er 15 van kwijt kunnen.
Ons dak aan de voorzijde ligt op zuid zuid oost.
Achter willen ze geen panelen neerleggen vanwege het lage rendement. Terwijl we van april tot oktober hier wel zon hebben! Is het verstandig hier toch zonnepanelen te laten plaatsen.

Voor en achter op ons dak is er gerk sprake van schaduw vorming door obstakels.

Wij hebben 2 jonge kinderen dus weten niet wat de toekomst ons gaat brengen wat betreft stroomverbruik.

Kunnen jullie advies geven ? Of zijn er andere zonnepanelen die jullie adviseren?

Nogmaals ik hoop hier op het juiste forum te zitten.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Gr. Danny

[ Voor 3% gewijzigd door danny012 op 22-04-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@danny012
Ik heb zelfs panelen op noord liggen (op 35 graden helling). Doet nog altijd 55% van zuid op jaarbasis.
Wat is je dakhelling? Heb je 3-fase in huis? Fototje dak(en)?

Als het zwart moet zijn, deze hebben ongeveer dezelfde maat als de Benq's
https://zerohomebills.com...l-n325k-kuro-vbhn325kj01/
Benq en Panasonic hit zijn 54 Vmpp panelen. (ipv 32 Vmpp)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
danny012 schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:46:
Hallo Allemaal,

Hoop dat ik hier op het juiste forum zit.
Wij zijn ook besmet met zonnepanelen virus 💪🏻.
Nu is ons dak niet zo groot dat we veel panelen kwijt kunnen, met ons huidige verbruik. Ongeveer 4100kwh
Ik heb een offerte liggen voor 12 x LG panelen van 370WP met een SolarEdge Se-5000. Meer kunnen we er niet kwijt.
Nu heb ik zelf nog wat zitten speuren en kwam ik uit bij benq 330Wp panelen (SunForte PM096B00). Deze zijn een maat kleiner. Hier zouden wij er 15 van kwijt kunnen.
Ons dak aan de voorzijde ligt op zuid zuid oost.
Achter willen ze geen panelen neerleggen vanwege het lage rendement. Terwijl we van april tot oktober hier wel zon hebben! Is het verstandig hier toch zonnepanelen te laten plaatsen.

Wij hebben 2 jonge kinderen dus weten niet wat de toekomst ons gaat brengen wat betreft stroomverbruik.

Kunnen jullie advies geven ? Of zijn er andere zonnepanelen die jullie adviseren?

Nogmaals ik hoop hier op het juiste forum te zitten.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Gr. Danny
wat zijn de orientaties van de daken (in graden vanaf noord), hellingshoek ten opzichte van de grond, heb je schaduw, 1 of 3 fasen meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
@AUijtdehaag
@busscherski

Mijn hellingshoeken zijn voor en achter 30 graden
Ik zit op 330 graden noordwest.
Er is geen schaduw vorming. Alleen de pijp van de ketel staat op het dak.
Mijn meterkast is 1 fase.
Dak is 485 bij 570

[ Voor 13% gewijzigd door danny012 op 22-04-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@danny012 : Dat vermogen op 1 fase is vragen om dezelfde problemen als waar @Tumb nu mee zit. Geen aanrader dus. Hier hoort gewoon een 3-fasen omvormer bij.
En waarom het dure SolarEdge systeem als je nergens schaduw hebt?
Wat is het totaalbedrag van de offerte?

[ Voor 33% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
1 fase omvormer gaat prima hier; om even tegen het 1-3 fasen verhaal in te gaan. Omvormer heeft wel maximaal 3 meter kabel naar de zekeringautomaat in de meterkast. Door de verschillende oriëntaties en liggingen zie ik tot op heden de omvormer (5000W, max piek 5250W) niet aftoppen met 7160Wp aan panelen.

Zie als maximum voltage 235,8V staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 22-04-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
@Andrehj
Totaal bedrag is €6750 met de 370wp panelen.
Heb ook een offerte liggen met Trina solar 300wp en een solar edge 4000
€4350
Prijzen zijn ex btw
Reden voor een solar edge, goede ervaringen bij vrienden. Mag dus ook een ander merk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
danny012 schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:54:
@Andrehj
Totaal bedrag is €6750 met de 370wp panelen.
Heb ook een offerte liggen met Trina solar 300wp en een solar edge 4000
€4350
Prijzen zijn ex btw
Reden voor een solar edge, goede ervaringen bij vrienden. Mag dus ook een ander merk zijn.
Geen schaduw dan ook geen SolarEdge scheelt je ook weer ~800 euro. Of het moeten verschillende hoeken zijn.

@Andrehj

Als je 35 Amphere zekering hebt mag je max 5000 watt invoeren (of dat moet veranderd zijn laatst). Dus als je dan een 20 Amphere zekering met 4 of 6 mm2 draad neemt kun je zo uit het hoofd tot 4600 watt omvormer ophangen op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny012 schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:31:
@AUijtdehaag
@busscherski

Dak is 485 bij 570
330 graden noordwest is 150 graden volgens onderstaand schematje.
Dat doet nog altijd 64% op jaarbasis (en je kan koken op direkte zonnestroom 'savonds :> )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dFaFARsdpx8KPPjCzgiv4gPU/thumb.jpg

15x Benq sunforte of Pananasonic hit (kuro als het zwart moet zijn)
En op de andere kant nog 14 dan?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
danny012 schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:31:
@AUijtdehaag
@busscherski

Dak is 485 bij 570
https://goo.gl/images/smwFSV

door de kleine hoek is de opbrengst op noord nog niet zo slecht, 70%. Maar wek je niet al genoeg op met je andere dak?

Wat betreft de pijp van de ketel, waarom niet alleen zuid vol leggen, ketel eruit en warmtepomp er in? dan heb je geen last meer van het pijpje.
(komen wel eventueel kosten bij voor vloerverwarming etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tumb
Andrehj schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:24:
[...]

Jij stuurt 4600 Wp over 20 meter 3x2.5mm² en vindt het dat gek dat je spanning te hoog wordt? 8)7 .
Dat soort vermogens moet je helemaal niet over 1 fase willen voeren, daar zijn 3-fasen omvormers voor.
Daarmee is je spanningsverhoging is factor 3 minder en het vermogensverlies een factor 6. Helpt veel meer dan 4mm².
Slecht contact lijkt me niet de oorzaak, dan was er door lokale opwarming al lang iets uitgebrand.
Hou er verder ook rekening mee dat de spanning niet alleen oploopt tot de meterkast, maar ook in de grondkabel daarna tot aan het trafo-huisje.

Kortom: je moet aan de drie-fasen omvormer.

[...]

Dat is niet de juiste oplossing, en maakt je probleem maar een heel klein beetje kleiner. Alleen het stukje kabel tot aan de meterkast wordt daarmee verdubbeld. Dit soort vermogens horen op 3 fasen.
In de meterkast meet nagenoeg hetzelfde, maar de acrtion meter is niet echt betrouwbaar, schommelt constant tussen de 239 en 243V.
Maar een extra kabel trekken om beide omvormers van goeie afvoer te voorzien is geen overbodige luxe.

Wellicht dat dit nog van invloed kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
@busscherski
Had misschien wat duidelijker moeten zijn, pijp van de ketel zit op de noord zijde.
Op de noord zijde zou ik maximaal 8 panelen kwijt kunnen.

Als ik alle panelen op zuid leg moet ik de 370wp panelen pakken anders haal ik niet genoeg kWh

Wij denken nu dat als we een goedkoper type paneel pakken van ongeveer 300/ 320wp er een hoger rendement te bahalen valt.
Dus voor 12 x 300 en achter 8x 300 neerleggen wij ook voor de toekomst klaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Kecin schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:28:

In de TS staat:

[...]

Mijn vragen:

Bij de warmtepomp is de compressor 1 fase, maar de elekrische bijverwarming van 9kW op 3 fasen, zeer waarschijnlijk 3x 1kW + 3x2kW element. zo zit dat namelijk bij mij (maar dan met een enviline split)

je kan m al aanzetten op 1 fase, maar voor het gebruiken van de bijverwarming moet ie dan op 3 fasen draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 22-04-2018 11:45 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Jan-man schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:38:
Als je 35 Amphere zekering hebt mag je max 5000 watt invoeren (of dat moet veranderd zijn laatst). Dus als je dan een 20 Amphere zekering met 4 of 6 mm2 draad neemt kun je zo uit het hoofd tot 4600 watt omvormer ophangen op 1 fase.
Ik zeg ook niet dat de stroom een probleem is, maar de spanningsverhoging die zo'n hoge stroom op slechts 1 fase geeft is het probleem.
De meesten rekenen hier vaak alleen met de spanningsverhoging tot de meterkast, maar vergeten even dat de stroom door de kabel tussen woning en transformatorhuisje ook over één fase loopt. Deze grondkabel is weliswaar veel dikker, maar ook veel langer dan de kabel binnenshuis.
Het kan goed gaan zoals bij @Noord27, die zijn omvormer dicht bij de meterkast heeft, waarschijnlijk ook dicht bij een transformatorhuisje zit en lokaal een niet al te hoge netspanning heeft. Maar als het tegenzit zit je met de problemen die @Tumb momenteel heeft. Problemen die eenvoudig zijn te voorkomen door grote PV-vermogens gewoon op 3-fasen in te koppelen.

Afgezien van de misschien iets duurdere omvormer heeft 3 fasen louter voordelen:
  • Hoger rendement door minder vermogensverlies tussen omvormer en meterkast (scheelt ca 1.2% bij 15 meter 2.5mm²)
  • Minder opwarming van je woning in de zomer (scheelt 50W bij bovenstaande configuratie).
  • Veel minder kans op problemen door overspanning, omdat de spanningsverhoging een factor 3.5 minder is.
  • Je kunt gewoon gebruik maken van 2.5mm² bekabeling in een 19mm buis
PClop schreef op zondag 22 april 2018 @ 00:27:
De netspanning is hier doorgaans 226V en onder "vol" invoeden nu 236V max, wat denk ik
dan toch aan de hoofdschakelaar is te wijten, 10V verhoging vind ik voor mijn installatie
toch vreemd hoog, anders zelden hoger gekomen dan + 5V
Ik weet de stromen niet, maar stel dat die 16 ampere in totaal zijn, dan is levert 5 Volt over de hoofdschakelaar een vermogen op van 80 Watt, oftewel, jouw hoofdschakelaar moet aardig warm zijn...
Kortom, ik denk niet dat die verhoging door je hoofdschakelaar komt. Zou ook niet best zijn.
Waar meet je trouwens die 236 Volt?
Tumb schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:26:
In de meterkast meet nagenoeg hetzelfde, maar de acrtion meter is niet echt betrouwbaar, schommelt constant tussen de 239 en 243V.
Maar een extra kabel trekken om beide omvormers van goeie afvoer te voorzien is geen overbodige luxe.
Dus in de meterkast meet je nagenoeg hetzelfde als bij de omvormer? Dan zit je te ver van het transformatorhuisje, of de netspanning in je regio is sowieso te hoog.
In beide gevallen gaat een extra kabel naar je tweede omvormer niet (of nauwelijks) helpen. Een 3-fase omvormer wel, want die geeft ook over de kabel naar het transformatorhuisje een factor 3.5 minder spanningsverhoging.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2018 12:40 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??