kipusoep schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:36:
Ik heb 2 datasheets gevonden, voor
de omvormer en voor
de zonnepanelen.
Dus als ik het goed begrijp:
Het 265 Wp paneel heeft de specs: VOC:
38.5V, VMPP:
30.7
Het 275 Wp paneel heeft de specs: VOC:
38.7V, VMPP:
31.2
De bijbehorende gegevens van de omvormer kan ik wat moeilijker terug vinden, maar volgens mij max. DC voltage:
500V (en daarbinnen moet dus het
aantal panelen x VOC vallen?).
Die sweet spot zie ik niet terug, alleen de operating range?
zoals skipper al berekend 12X waarschijnlijk geen probleem (hoe vaak is het -15 in nederland.

)
straks heb je 5x30,7Vmpp (en dat zakt ongeveer naar 27Vmpp als de panelen echt heet zijn.)
dus de mpp krijgt maar 153Vmpp (en in extreme gevallen eind zomer goed warm etc etc een 135Vmpp)
pak je dan de efficiëntie grafiek van de omvormer:

tja dan staat de efficientie niet eens meer er op(grafiek gaat niet lager als 242V), dus het zal ergens onder de 95% zijn (ik gok zelfs dat je de 94% niet zult redden.)
maak je er wel de volle 12 van (wat geen probleem is in nederland.) dan heb je 12x30,7Vmpp = 368.4Vmpp.
(en als de panelen echt goed heet zijn ergens rond de 330Vmpp.)
dan heb je stiekem wel 2+% meer efficiëntie uit de omvormer.
dat maakt een stuk van het onder dimensioneren goed.
mixen van verschillende aantallen Wp, is eigenlijk toch geen probleem.
(je bereikt toch eerder de 2000W (of beter de 2200VA) van de omvormer eerst voor dat het mixen een probleem word.)
maar kies wel het zelfde merk met de zelfde cellen techniek, al is het maar dat de kleur dan misschien een beetje het zelfde is.
normaal zou ik zeggen ga niet verder als 130% met onder dimensioneren.
(maar dit is zeer breekbare tip. heb zelf 5660Wp op een 3000W(3300VA) omvormer gehad.
dit was wel oost-west, maar dan nog ging het zonder veel problemen verlies was maar een +/-250kWh per jaar, maar nog steeds een 4000+kWh opbrengst

.)
probeer er maar een 12x275Wp van te maken.
als je het echt leuk vind kun je later nog wel eens een keer de omvormer vervangen voor b.v.:
http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html
die heeft 2x een mpp, dus dan kun je de 12X op 1mpp hangen en later nog een keer op desnoods noord! nog een extra string hangen.
(ook noord kan, is wel lagere opbrengst, maar kan wel.)
als je dat allemaal gedaan hebt, dan heb je zoveel kWh, dan kun je gaan kijken naar een warmtepomp en zo je huis verwarmen, of een elektriche auto etc etc.....
(er is zoveel meer te doen na een EPC pv paneel of een NOM-huis. lol

)
edit:
vergeet ik deze hellemaal, lol.
kijk je in de panelen van trina, dan geven ze netjes de STC vermogens.
275Wp geeft dan 275W.
jep, maar dat is alleen maar voor een paar dagen in de lente zo.
de panelen zijn dan goed koud en dan leveren ze wel voor een uur per dag die waardes.
meer in de zomer leveren de panelen meer NOCT waardes, van 197W.
12x197W= 2300W.
dus alleen aftopping in de lente, dat is jammer maar geen probleem.
(zals @
Proton_ het ook wel eens zegt.
onderdimensioneren heeft meer met de bloeddruk te maken van de tweaker als met de werkelijke opbrengst.

)
[
Voor 9% gewijzigd door
migjes op 22-03-2017 11:42
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)