Bijplaatsen zonnepanelen - verschillende Wp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 23:19
Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd met 5 zonnepanelen van het type Trina Solar 265 WP Full Black en een omvormer van het type Trannergy SGN 2300TL.
We willen graag uitbreiden met zoveel mogelijk panelen, maar nou hebben we een aantal vragen:
  1. Klopt het dat we 110% van de omvormer's max. DC-primair vermogen kunnen plaatsen aan Wp voor de zonnepanelen? Dus 2.530Wp aan zonnepaneel vermogen?
  2. Waarmee moeten we rekening houden m.b.t. het bijplaatsen van zonnepanelen? Zelfde type natuurlijk (dus monocell), maar hoe zit het met merk en Wp? Kunnen er bijvoorbeeld 270 of 275 WP panelen van Trina bijgeplaatst worden?
Alvast dank voor de hulp _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 11:24
In het "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen" topic krijg je vaak wat sneller antwoord. Ik zal alvast een kort antwoord geven:

1: 110% wordt inderdaad veel toegepast. Er zijn hier op het forum berekeningen gemaakt, waaruit blijkt dat het pas boven de 130% significant meer jaaropbrengst gaat kosten. Er zijn uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld een Oost-West opstelling. Daar is 150% ook te doen doordat er meer spreiding is over de dag.

2: De string met vijf panelen kun je inderdaad uitbreiden met panelen die meer Wp hebben. Het is wel zo dat de panelen met meer vermogen dan niet boven die 265W uit kunnen komen. Het paneel met het minste vermogen bepaald het vermogen van de string. Bij het kiezen van een vergelijkbaar monopaneel zijn het aantal cellen het belangrijkst, dat bepaald het voltage.

In de specificaties van een paneel staan altijd twee waardes:
De VOC > Het voltage wanneer de omvormer uit staat of niet aangesloten is.
De VMPP > Het voltage wanneer de omvormer het maximale vermogen uit het paneel trekt

Deze waardes staan ook weer in de specificaties van de omvormer. De som van alle panelen bepaald dus of de omvormer de string lengte aankan. Kom je met het voltage te hoog uit, kan het optie zijn om twee strings te maken en die parallel aan te sluiten op de omvormer. Hiernaast is er ook een berekening nodig of de string, bij strenge vorst niet een te hoge VOC krijgt.

Vergeet ook niet dat een omvormer een sweet spot heeft wat voltage betreft. Die kun je ook in de specs vinden. (Waarschijnlijk rond de 350V)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Thanks Skipper. Hoezo een kort antwoord? Er staat veel informatie in waar ik wat mee kan, super!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-07 22:01
volgens : http://www.trannergy.com/.../10/20161019140643844.pdf
kunnen er 12 panelen aan deze omvormer voor je in de problemen kunt komen in de winter. zoals al gezegd door Skipper kun je de 265 met 270 of 275 combineren zonder problemen. Kun je de panelen kwijt dan zou ik voor 12 gaan, anders is 10 een leuk alternatief.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik heb 2 datasheets gevonden, voor de omvormer en voor de zonnepanelen.
Dus als ik het goed begrijp:

Het 265 Wp paneel heeft de specs: VOC: 38.5V, VMPP: 30.7
Het 275 Wp paneel heeft de specs: VOC: 38.7V, VMPP: 31.2

De bijbehorende gegevens van de omvormer kan ik wat moeilijker terug vinden, maar volgens mij max. DC voltage: 500V (en daarbinnen moet dus het aantal panelen x VOC vallen?).
Die sweet spot zie ik niet terug, alleen de operating range?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
Het totale voltage moet inderdaad onder de 500V blijven.In de datasheet van de panelen staat ook "Temperature Coefficient of VOC -0.31%. Dat betekent dat wanneer de cellen één graad koeler worden de VOC 0.31% hoger is.

De VOC is bepaald bij 25 graden celtemperatuur. Is de celtemperatuur bijvoorbeeld -15 in de ochtend. Dan heb je een verschil van 40 graden.

40 x 0.31% = 12,4%
VOC: 38,7 x 1,124% komt uit op 43,5
43,5 x 12 panelen = 522V

Door 522V zal de omvormer nog niet stuk gaan. Dan zal hij hooguit wachten met opstarten tot de temperatuur wat gestegen is. -15 celtemperatuur komt natuurlijk weinig voor, wanneer de zon er even bij komt warmen ze snel op ;)

Met die sweet spot bedoelde ik de grafiek links van de omvormer specificaties. Daar kun je aflezen tussen welke VMPP range de omvormer het efficiëntst werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Skipper-93 op 22-03-2017 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Skipper-93 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:03:
2: De string met vijf panelen kun je inderdaad uitbreiden met panelen die meer Wp hebben. Het is wel zo dat de panelen met meer vermogen dan niet boven die 265W uit kunnen komen. Het paneel met het minste vermogen bepaald het vermogen van de string. Bij het kiezen van een vergelijkbaar monopaneel zijn het aantal cellen het belangrijkst, dat bepaald het voltage.
Dit klopt niet. De spanning van een paneel is niet relevant bij het mixen van panelen. De panelen staan immers in serie, alleen de stroom is dan gelijk door elk paneel.

Hiermee zie je ook dat een hoger vermogen paneel (met een hogere Vmpp) wel degelijk een hoger vermogen zal leveren dan de oude panelen.

Een 60cel paneel kan je best combineren met 72cel panelen, als de Impp van de panelen maar binnen zo'n 10% van elkaar liggen.
Je kan zelfs mono en poly combineren, als aan deze voorwaarde maar voldaan is.

ECsolar maakt met dezelfde cellen verschillende maten panelen (met ander aantal cellen dus), daarmee kan men het dak strak volleggen en alles in serie knopen.
Skipper-93 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:50:
Het totale voltage moet inderdaad onder de 500V blijven
[...]
43,5 x 12 panelen = 522V

Door 522V zal de omvormer nog niet stuk gaan. Dan zal hij hooguit wachten met opstarten tot de temperatuur wat gestegen is. -15 celtemperatuur komt natuurlijk weinig voor, wanneer de zon er even bij komt warmen ze snel op ;)
Het gedrag bij overspanning is niet goed gedefiniëerd, sommige omvormers gaan die dag dan helemaal niet meer aan. Hoe erg dat is, en of het schade oplevert, is voer voor discussie :)
Ik zou het niet aanraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2017 10:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Proton_ schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:58:
[...]

Dit klopt niet. De spanning van een paneel is niet relevant bij het mixen van panelen. De panelen staan immers in serie, alleen de stroom is dan gelijk door elk paneel.

Hiermee zie je ook dat een hoger vermogen paneel (met een hogere Vmpp) wel degelijk een hoger vermogen zal leveren dan de oude panelen.

Een 60cel paneel kan je best combineren met 72cel panelen, als de Impp van de panelen maar binnen zo'n 10% van elkaar liggen.
Je kan zelfs mono en poly combineren, als aan deze voorwaarde maar voldaan is.

ECsolar maakt met dezelfde cellen verschillende maten panelen (met ander aantal cellen dus), daarmee kan men het dak strak volleggen en alles in serie knopen.
Bedankt voor de verbetering :)
De stroomsterkte is dus belangrijker dan het voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:49
kipusoep schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:36:
Ik heb 2 datasheets gevonden, voor de omvormer en voor de zonnepanelen.
Dus als ik het goed begrijp:

Het 265 Wp paneel heeft de specs: VOC: 38.5V, VMPP: 30.7
Het 275 Wp paneel heeft de specs: VOC: 38.7V, VMPP: 31.2

De bijbehorende gegevens van de omvormer kan ik wat moeilijker terug vinden, maar volgens mij max. DC voltage: 500V (en daarbinnen moet dus het aantal panelen x VOC vallen?).
Die sweet spot zie ik niet terug, alleen de operating range?
zoals skipper al berekend 12X waarschijnlijk geen probleem (hoe vaak is het -15 in nederland. :? )

straks heb je 5x30,7Vmpp (en dat zakt ongeveer naar 27Vmpp als de panelen echt heet zijn.)
dus de mpp krijgt maar 153Vmpp (en in extreme gevallen eind zomer goed warm etc etc een 135Vmpp)
pak je dan de efficiëntie grafiek van de omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/tranergie.jpg
tja dan staat de efficientie niet eens meer er op(grafiek gaat niet lager als 242V), dus het zal ergens onder de 95% zijn (ik gok zelfs dat je de 94% niet zult redden.)

maak je er wel de volle 12 van (wat geen probleem is in nederland.) dan heb je 12x30,7Vmpp = 368.4Vmpp.
(en als de panelen echt goed heet zijn ergens rond de 330Vmpp.)
dan heb je stiekem wel 2+% meer efficiëntie uit de omvormer. >:)
dat maakt een stuk van het onder dimensioneren goed. ;)

mixen van verschillende aantallen Wp, is eigenlijk toch geen probleem.
(je bereikt toch eerder de 2000W (of beter de 2200VA) van de omvormer eerst voor dat het mixen een probleem word.)
maar kies wel het zelfde merk met de zelfde cellen techniek, al is het maar dat de kleur dan misschien een beetje het zelfde is.

normaal zou ik zeggen ga niet verder als 130% met onder dimensioneren.
(maar dit is zeer breekbare tip. heb zelf 5660Wp op een 3000W(3300VA) omvormer gehad.
dit was wel oost-west, maar dan nog ging het zonder veel problemen verlies was maar een +/-250kWh per jaar, maar nog steeds een 4000+kWh opbrengst >:) .)
probeer er maar een 12x275Wp van te maken.
als je het echt leuk vind kun je later nog wel eens een keer de omvormer vervangen voor b.v.:
http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html
die heeft 2x een mpp, dus dan kun je de 12X op 1mpp hangen en later nog een keer op desnoods noord! nog een extra string hangen.
(ook noord kan, is wel lagere opbrengst, maar kan wel.)

als je dat allemaal gedaan hebt, dan heb je zoveel kWh, dan kun je gaan kijken naar een warmtepomp en zo je huis verwarmen, of een elektriche auto etc etc.....
(er is zoveel meer te doen na een EPC pv paneel of een NOM-huis. lol ;) )

edit:
vergeet ik deze hellemaal, lol.

kijk je in de panelen van trina, dan geven ze netjes de STC vermogens.
275Wp geeft dan 275W.
jep, maar dat is alleen maar voor een paar dagen in de lente zo.
de panelen zijn dan goed koud en dan leveren ze wel voor een uur per dag die waardes.
meer in de zomer leveren de panelen meer NOCT waardes, van 197W.
12x197W= 2300W.
dus alleen aftopping in de lente, dat is jammer maar geen probleem.

(zals @Proton_ het ook wel eens zegt.
onderdimensioneren heeft meer met de bloeddruk te maken van de tweaker als met de werkelijke opbrengst. >:) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 22-03-2017 11:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
@migjes dank voor de heldere en uitgebreide uiteenzetting, weer wat dingen bijgeleerd! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
kipusoep schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:47:
@migjes dank voor de heldere en uitgebreide uiteenzetting, weer wat dingen bijgeleerd! :-)
uit eindelijk moet je de kipusoep niet zo heet eten als hij word opgediend. ;)

moet je even kijken hoeveel panelen je nog bij kunt plaatsten, 12X is wel een beetje de max op een TL omvormer.
5x vind ik veel te weinig, maar alles tussen de 8 en 12 x is leuk. ;)
dan haal je te minste de 242V en val je weer binnen de specs van de omvormer.

hier nog een grafiekje van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
was een zeer warme dag eind zomer.
vandaar dat de opbrengst iets wat laag is en aftopping minimaal.
mijn oude omvormer had 2x mpp, maar die gingen niet verder als 2000W per mpp (2098VA).
dus west had met 10X300Wp (220W NOCT) wel wat af topping.
maar verlies die dag was minder als 1kWh. ;)
(oost heeft stringen parallel met verschillende hoeken. dus negeer die maar even.)

(om eerlijk te zijn, ik heb nu wel een omvormer die 4kW doet, en 3kW per mpp.
kon hem gratis omruilen, tja dat is natuurlijk leuker als af toppen >:)
mijn bloeddruk is zoizo al te hoog, laat ik het maar niet hoger maken, lol. )

naar het aantal Wp van de panelen hoef je niet te kijken, zolang het maar +/- de zelfde techniek is.
maar kies gewoon het zelfde merk en type, dan ziet het er ook nog een beetje leuk uit.
(een beetje kleur verschil heb je meestal wel, maar dan is het te minste minimaal.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-03-2017 13:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
12 stuks zou inderdaad leuk zijn. Hebben niet super veel ruimte op het dak (het betreft de hoekwoning):
Foto met 4 panelen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tj7RevSZWWPXVlGwRcxsHmVW/thumb.jpg
Foto met 5 panelen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nhDVArnbMmhR41FtCdsb6Hxs/thumb.jpg

Er liggen nu dus 5 panelen op, maar heb die met de 4 panelen ook even bijgevoegd, omdat die een beter beeld geeft van de ruimte.
Aan deze kant moet nog of een dakraam van 114 x 140 cm komen. of een grote dakkapel (maar dat duurt nog jaren, misschien wel 10).
Ik neig naar het dakraam, zal ook nog wel een aardige hoeveelheid ruimte in beslag nemen. Kun je het dak tot aan de randen vol leggen? Of moet je altijd een marge overhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kipusoep schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:20:
12 stuks zou inderdaad leuk zijn. Hebben niet super veel ruimte op het dak (het betreft de hoekwoning):
Foto met 4 panelen: [afbeelding]
Foto met 5 panelen: [afbeelding]

Er liggen nu dus 5 panelen op, maar heb die met de 4 panelen ook even bijgevoegd, omdat die een beter beeld geeft van de ruimte.
Aan deze kant moet nog of een dakraam van 114 x 140 cm komen. of een grote dakkapel (maar dat duurt nog jaren, misschien wel 10).
Ik neig naar het dakraam, zal ook nog wel een aardige hoeveelheid ruimte in beslag nemen. Kun je het dak tot aan de randen vol leggen? Of moet je altijd een marge overhouden?
als je eenmaal panelen hebt en ziet wat ze opbrengen, dan wil je geen dakraam meer of dakkapel ;)
(dat soort dingen doe je op de noord kant als het perse moet.)

tot de rand volleggen kan wel, maar een cm of 10-20 is wel verstandig om van de rand te blijven.
(om wind fluiten voorkomen.)
mij lijkt het dat 4 of 5 naast elkaar wel gaat lukken.
en dan 3 onder elkaar ook wel.
dus 12x ik zie niet veel problemen (maar mis even de precieze cijfers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Heb nu wat reacties van installatiebedrijven die zonnepanelen kunnen leveren/plaatsen.
Eén van de bedrijven geeft aan dat er totaal 8 panelen op de omvormer kunnen, een ander gaat voor 9 en weer een ander voor 10.
Maar het is wel zeker dat 12 panelen ook goed zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
@migjes O-)

Reactie van een installateur toen ik aangaf dat ik er 12 zou willen:
Mijn advies blijft maximaal 10 panelen op deze omvormer.
Anders gaat de omvormer met name met mooi weer te veel verlies geven omdat die dan constant naar beneden moet bijstellen.
Bij elkaar zou dit toch gauw een verlies geven van tussen de 8 en 12 procent van de opbrengst en dit staat dan weer niet in verhouding tot de meer investering van die 2 extra panelen.

[ Voor 94% gewijzigd door plofkip op 03-04-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kipusoep
12 van dat type panelen op dat type omvormer is geen probleem, kan.

meer Wp = meer opbrengst.
helaas wel iets verlies door iets te veel Wp, maar alles is beter als dakpannen. ;)
(je kunt in de toekomst altijd nog de omvormer een keer vervangen als je echt zou willen.)

[ Voor 60% gewijzigd door migjes op 03-04-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
migjes schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:21:
@kipusoep
12 van dat type panelen op dat type omvormer is geen probleem, kan.

meer Wp = meer opbrengst.
helaas wel iets verlies door iets te veel Wp, maar alles is beter als dakpannen. ;)
(je kunt in de toekomst altijd nog de omvormer een keer vervangen als je echt zou willen.)
Want als ik het goed begrijp krijg je met 12 panelen het volgende:
  • Volop zon: er gaat wat opbrengst verloren omdat de omvormer zijn piek bereikt, maar je krijgt nooit minder opbrengst dan bij 10 panelen die volop opbrengen op dat moment?
  • Redelijk zon: er wordt meer opgebracht dan bij 10 omdat je nou eenmaal 2 panelen extra hebt, zolang de omvormer niet aan z'n limiet zit
Of is dit te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kipusoep schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:40:
[...]

Want als ik het goed begrijp krijg je met 12 panelen het volgende:
  • Volop zon: er gaat wat opbrengst verloren omdat de omvormer zijn piek bereikt, maar je krijgt nooit minder opbrengst dan bij 10 panelen die volop opbrengen op dat moment?
  • Redelijk zon: er wordt meer opgebracht dan bij 10 omdat je nou eenmaal 2 panelen extra hebt, zolang de omvormer niet aan z'n limiet zit
Of is dit te kort door de bocht.
jep grof weg is dat het geval. ;)

(negeer oost, kijk naar west.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
omvormer doet max 2000W per mpp (ik heb "toevallig" een omvormer met 2x een mpp)
er hangt 10X300Wp aan.
omvormer gaat dan een beetje zwabberen tussen de 2000 en 2098W.

edit:
doe niet te moeilijk knal er 12 panelen op.
jammer van een klein beetje verlies, maar je hebt iets waar je in de toekomst nog iets leuks mee kan doen. ;)

wees niet te bang, het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 03-04-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Helemaal goed, thanks voor je uitgebreide hulp en advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
@migjes Nog even een korte vraag :o
De 275Wp is niet meer verkrijgbaar, alternatief is de 280Wp (http://shop.winkelman-zon...ii--280wp-mono-black.html).
Kan ik er daar ook gewoon 7 van bijplaatsen?
De medewerker van de verkopende partij waarschuwde dat verschillende panelen op een string omvormer problemen kan veroorzaken, maar hier heb ik al veel genuanceerdere verhalen gehoord; het kan wel echt zonder problemen toch? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kipusoep schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:33:
@migjes Nog even een korte vraag :o
De 275Wp is niet meer verkrijgbaar, alternatief is de 280Wp (http://shop.winkelman-zon...ii--280wp-mono-black.html).
Kan ik er daar ook gewoon 7 van bijplaatsen?
De medewerker van de verkopende partij waarschuwde dat verschillende panelen op een string omvormer problemen kan veroorzaken, maar hier heb ik al veel genuanceerdere verhalen gehoord; het kan wel echt zonder problemen toch? :/
geen probleem, dat kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Inmiddels zitten ze er op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BrQxoXhYZFgdq9wQeAFvRVEG/thumb.jpg

Het resultaat is ook goed zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kBBNfFG43kX3txn7YsfTB2Yd/thumb.png

Wat me opvalt zijn de pieken naar 2300W, heeft dat te maken met afkoelen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@kipusoep
Wat dacht je van derating met zoveel panelen (Wp) op een omvormer die "maar" 2300 watt af kan geven?
Ik ben wel benieuwd naar de 'interne temperatuur' ....
6 uur lang "mishandel" je hem.. :P
Ik zou eens op zoek gaan naar een grotere omvormer... (markplaats?)

Edit: en er kunnen nog panelen bij...

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2017 17:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
@kipusoep
De kans is groot dat het overtrekkende wolken geweest zijn. Pas na een compleet heldere dag kun je uitsluiten of er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Skipper-93
Als er bewolking in het spel is, dan zijn de pieken (naar onder) wel groter.
Maar goed, jij bent de ervaringsdeskundige... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
@AUijtdehaag
Misschien sluierbewolking, maar ik ben er ook nog niet helemaal zeker van, of het wel of geen temperatuur derating is.

Ik ben ook benieuwd naar de temperatuur, of hij een waarschuwing geeft en naar de DC-voltage grafiek :)

Proton_ heeft hieronder gelijk! Ik ging er van uit dat die 2300 max. AC was, maar die stiekemerds hebben de max. DC gebruikt als typeaanduiding :o

[ Voor 24% gewijzigd door Skipper-93 op 17-07-2017 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit is gewoon een aftoppende omvormer. Niets aan de hand, mits de temperaturen OK blijven.
De omvormer is 2200W nominaal en hij durft er af en toe overheen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Skipper-93 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:29:
@AUijtdehaag
Misschien sluierbewolking, maar ik ben er ook nog niet helemaal zeker van, of het wel of geen temperatuur derating is.

Ik ben ook benieuwd naar de temperatuur, of hij een waarschuwing geeft en naar de DC-voltage grafiek :)

Proton_ heeft hieronder gelijk! Ik ging er van uit dat die 2300 max. AC was, maar die stiekemerds hebben de max. DC gebruikt als typeaanduiding :o
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59896&sid=53293

Hier kun je de stats zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Start tijd: 10.20, het aftoppen is begonnen.
Eind tijd: (vul ik later in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Gefeliciteerd @AUijtdehaag :-)
We hebben deze omvormer al als upgrade gekocht bij de bouw van het huis, zou het zonde vinden om nu weer te moeten investeren in een 'grotere' variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dankje. ;)

Maar het gaat geen jaar meer duren, voordat je er achter komt, dat er (misschien) toch nog meer panelen op je dak kunnen.
Dan hang je meteen wel een nieuwe met 2x mppt ingang (of 2e handse van MP) op toch?

18x 280 Wp = 5040 Wp
http://www.ebay.de/itm/SM...18cfffa0258%257Ciid%253A1
En 3x 4mm2 door de huidige buizen trekken en een zekering van 25 A in de meterkast ;)

2x 9 kan op mppt1 parallel (bij geen schaduw) en gooi nog wat SF tegen je noord dak aan op mppt 2

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:13:
Dankje. ;)

Maar het gaat geen jaar meer duren, voordat je er achter komt, dat er (misschien) toch nog meer panelen op je dak kunnen.
Dan hang je meteen wel een nieuwe met 2x mppt ingang (of 2e handse van MP) op toch?

18x 280 Wp = 5040 Wp
http://www.ebay.de/itm/SM...18cfffa0258%257Ciid%253A1
En 3x 4mm2 door de huidige buizen trekken en een zekering van 25 A in de meterkast ;)

2x 9 kan op mppt1 parallel (bij geen schaduw) en gooi nog wat SF tegen je noord dak aan op mppt 2
Nou ga daar maar niet teveel van uit, er komt in de toekomst eerst een dakkapel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kipusoep
Nog beter, daar passen de SF'jes mooi op, met een lage hellingshoek.
(dakkapel op noord neem ik aan, ivm warmte?)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:39:
@kipusoep
Nog beter, daar passen de SF'jes mooi op, met een lage hellingshoek.
(dakkapel op noord neem ik aan, ivm warmte?)
Denken zelf aan zuid i.v.m. uitzicht. Daar kijken we vrij uit, op noord kijken we de wijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kipusoep
Neem dan meteen een airco... om je zolder te koelen...
(dan maar een minder uitzicht, denk ik dan)
Zolder te heet. Hoe op te lossen?

Bovendien maak je je buren ook niet blij met de schaduw.
En ze hebben al zo weinig opwek :o

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
@kipusoep
Eindelijk iemand met ballen _/-\o_
Nu kunnen we aftop wedstrijden houden: :D

https://pvoutput.org/comp...93&sid1=44793&dt=20170718

[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 18-07-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kipusoep
Start tijd: 10.20, het aftoppen is begonnen.
Eind tijd: 16.15
6 uurtjes aftoppen.

Deze is wel interessant voor je om te vergelijken, ligt 6 km van je vandaan
https://pvoutput.org/comp...8926&sid=52442&sid1=53293
Met een iets andere richting, maar aan het eind van de dag zou dat niet veel uit mogen maken.

Valt me ook op dat je systeem grootte niet klopt:
5x 265 = 1325
7 x 280 = 1960
Totaal: 3285 Wp.
ipv 3180 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:20:
@kipusoep

[...]

6 uurtjes aftoppen.

Deze is wel interessant voor je om te vergelijken, ligt 6 km van je vandaan
https://pvoutput.org/comp...8926&sid=52442&sid1=53293
Met een iets andere richting, maar aan het eind van de dag zou dat niet veel uit mogen maken.

Valt me ook op dat je systeem grootte niet klopt:
5x 265 = 1325
11 x 285 = 1995
Totaal: 3320 Wp.
ipv 3180 Wp
toon volledige bericht
Heb er 5 van 265 op liggen en 7 van 280. Aangezien die van 280 gelimiteerd worden door die van 265 maak ik er 12 * 265 = 3180 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Excuus, ik maak een paar tikfoutjes...
Maar met het efficiency getal van de ander zou je, je "verlies" kunnen berekenen (indien je het zou willen weten)

(ik wordt ook een jaartje ouder ;) )

Bijvoorbeeld gisteren:
Zijn efficiency - jouw efficiency * jouw systeemgroote/1000
(6,655 - 6,299) * 3,180 = 1,13 kWh verlies

Al blijft vergelijken lastig, je weet niet waarmee hij logt, en hoe accuraat dat is.

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
kipusoep schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:31:
[...]

Heb er 5 van 265 op liggen en 7 van 280. Aangezien die van 280 gelimiteerd worden door die van 265 maak ik er 12 * 265 = 3180 van.
Ze kunnen ondanks dat ze in een string met 265Wp panelen liggen iets meer opwekken dan die 265Wpiekers Dat komt dan door het iets hogere voltage van die 280Wpiekers :9~

Gefeliciteerd Alfons!

• JezeBelle
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-04-2023
Weet niet of ik hier de vraag mag stellen, maar waag het erop!
We willen ons zonnepanelenpark uitbreiden, maar....door een andere instalateur.
Heeft iemand daar ervaring mee?
De extra panelen moeten natuurlijk aan gesloten worden op het bestaande (uitlees) systeem.
Het toevoegen van de extra panelen moet dus ook in dat systeem plaatsvinden. En daar zit em de kneep; alleen de oorspronkelijke installateur kan dat doen.
Kan ik hemerichten tte lijven doenof is hij verplicht om het systeem ' vrij' te geven zodat we dat zelf kunnen?
Een tweede punt is de garantie...iemand daar ervaring mee?
Bij eventuele problemen kunnen beide installateurs natuurlijk elkaar gaan wijzen voor de fout.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
kipusoep schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:40:
[...]

Denken zelf aan zuid i.v.m. uitzicht. Daar kijken we vrij uit, op noord kijken we de wijk in.
Hoe vaak zit je van het uitzicht te genieten dan in je dakkapel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JezeBelle schreef op donderdag 23 november 2017 @ 18:08:
Weet niet of ik hier de vraag mag stellen, maar waag het erop!
We willen ons zonnepanelenpark uitbreiden, maar....door een andere instalateur.
Heeft iemand daar ervaring mee?
De extra panelen moeten natuurlijk aan gesloten worden op het bestaande (uitlees) systeem.
Het toevoegen van de extra panelen moet dus ook in dat systeem plaatsvinden. En daar zit em de kneep; alleen de oorspronkelijke installateur kan dat doen.
Kan ik hemerichten tte lijven doenof is hij verplicht om het systeem ' vrij' te geven zodat we dat zelf kunnen?
Een tweede punt is de garantie...iemand daar ervaring mee?
Bij eventuele problemen kunnen beide installateurs natuurlijk elkaar gaan wijzen voor de fout.
geen probleem dat je hier post.
maar handig is het niet. ;)

post het nog een keer, maar dan hier.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6

en vertel welk systeem je gebruikt. (maakt veel uit, maar dit lijkt wel solaredge?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:11
@plofkip ik lees dat jij ook verschillende Wp panelen in string gecombineerd hebt tegen advies van verkoper in. Gaat dit nog steeds goed? Ik overweeg dit ook te doen maar de verkopers en installateurs weerhouden mij hier nog een beetje van omdat ze het sterk afraden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
Allereerst @gebruiker001 gefeliciteerd met het necro-en van een vier jaar oud draadje.

Ten tweede, ik heb hier al jaren 3*230 met 2*270 en 1* 275 samen in 1 string, werkt als een tierelier.

Zolang de oriëntatie enigszins dezelfde kant op is (10 graden afwijking alle kanten op merk je niet zo) kun je de panelen prima combineren. De nieuwe panelen worden op ampère gelimiteerd door de oude, maar in de praktijk merk je dat 90% van de tijd panelen 70% of minder van het top vermogen leveren. Als de panelen bij elkaar in de buurt zitten qua leeftijd en vermogen kun je zonder gedonder 10% vermogens afwijkingen nemen zonder significante verliezen. Je kunt 350 Watt panelen prima met 375 combineren bijvoorbeeld. Kijk naar de ampère van het paneel bij NOCT test condities en zorg dat dat bij elkaar in de buurt ligt.

Ik zou oude 190 Watt mono (36 volt 5,2amp) niet combineren met 400 Watt panelen uit de moderne serie, maar dat lijkt me evident.

[ Voor 6% gewijzigd door Lardman op 04-12-2021 15:24 . Reden: Taai pooh ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:11
Lardman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:22:
Allereerst @gebruiker001 gefeliciteerd met het necro-en van een vier jaar oud draadje.

Ten tweede, ik heb hier al jaren 3*230 met 2*270 en 1* 275 samen in 1 string, werkt als een tierelier.

Zolang de oriëntatie enigszins dezelfde kant op is (10 graden afwijking alle kanten op merk je niet zo) kun je de panelen prima combineren. De nieuwe panelen worden op ampère gelimiteerd door de oude, maar in de praktijk merk je dat 90% van de tijd panelen 70% of minder van het top vermogen leveren. Als de panelen bij elkaar in de buurt zitten qua leeftijd en vermogen kun je zonder gedonder 10% vermogens afwijkingen nemen zonder significante verliezen. Je kunt 350 Watt panelen prima met 375 combineren bijvoorbeeld. Kijk naar de ampère van het paneel bij NOCT test condities en zorg dat dat bij elkaar in de buurt ligt.

Ik zou oude 190 Watt mono (36 volt 5,2amp) niet combineren met 400 Watt panelen uit de moderne serie, maar dat lijkt me evident.
4 jaar stil en dan zo snel een top reactie :). Thnx!
Situatie is dat ik panelen wil laten monteren. 25 stuks 405 Wp en 1 360 Wp. Zelfde merk, zelfde type (Denim all black). Impp van 405 Wp is iets lager dus dat is gunstig. Voltages verschillen wel en dat snappen andere tweakers niet maar ze denken dat dit geen probleem is. Ondanks dat houd ik wat twijfel omdat alle installateurs het afraden, maar zachtjes aan verdwijnt de twijfel :).

gebruiker001 in "405 Wp en 360 Wp panelen in serie combineren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Ik ga op de andere plek wel even antwoord geven, ik raak het overzicht kwijt zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
gebruiker001 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:07:
@plofkip ik lees dat jij ook verschillende Wp panelen in string gecombineerd hebt tegen advies van verkoper in. Gaat dit nog steeds goed?
Jazeker!
Pagina: 1