Ik vindt dat je wel erg fel van leer trekt in je betoog, ik krijg echter sterk de indruk dat je zelf niet helemaal weet waar de klepel hangt?
2,5mm2 tot maximaal 25 meter? in de utiliteitsbouw worden met gemak lengtes tot circa 100 meter in 2,5 mm2 uitgevoerd.
Gooi het voor de grap eens in de Draka kabulator, of de rekentool van TKF, of nog beter sla er het tabellenboekje uit de NEN1010 op na, dan zul je zelf ook snel concluderen dat het geen enkel probleem is.
RCD klasse B aardlekschakelaar toepassen bij TL omvormers is geen harde eis in de NEN1010:2015 indien de fabrikant van de omvormer een RCD klasse B systeem verklaring afgeeft komt deze eis te vervallen, dit houdt in dat de omvormer een maximale lekstroom van 6Ma DC! terug het net op mag sturen.
De meeste goedkope Chinese omvormers beschikken over de systeemverklaring 6Ma.
Indien je dan toch RCD klasse B aardlekschakelaars gaat toepassen dan volstaat het niet om enkel de PV groep achter een klasse B aardlekschakelaar c.q. alamat te plaatsen, alle aardlekschakelaars in de verdeler moeten als klasse B worden uitgevoerd.
Het ligt overigens wel in de lijn der verwachting dat bij een nieuwe uitgave van de NEN1010 men aardlekschakelaars met vlamboogdetectie gaat verplichten, momenteel heeft Schneider deze al enkele in het assortiment, deze zijn bijna net zo duur als een complete verdeler.
Wat ik persoonlijk een belangrijker punt van aandacht vindt bij het uitbreiden van een verdeler met een PV-groep is de controle op de geschiktheid van de verdeler.
Plaats een PV groep bij voorkeur niet tussen 2 andere automaten i.v.m. de warmteontwikkeling, 3680VA omvormer worden vaak achter een 16 ampère automaat geplaatst, als de omvormer een paar uur lang 16 ampere het net op gooit wordt je automaat behoorlijk warm, plaats deze bij voorkeur dan ook bovenin de verdeler.
Indien deze PV groep achter een bestaande aardlekschakelaar wordt geplaatst dient met ook rekening te houden met het maximale vermogen wat deze aardlekschakelaar en het railsysteem te verduren kunnen krijgen, standaard verdelers zijn vaak maar berekend op 40 ampère, veel PV cowboys plaatsen zonder blikken of blozen een 20 ampère automaat samen met 3 andere 16 ampère automaat achter 1 aardlekschakelaar van 40 ampère.
Het advies van @
migjes is niets mis mee, bij het uitkomen van een nieuwe normering ben je toch niet verplicht om gelijk je hele huis-installatie aan te passen naar de nieuwe normering?
Als er de mogelijkheid bestaat om met een PV-verdeler een bestaande groep op te splitsen geniet dat natuurlijk de voorkeur, echter is het ook geen enkel probleem om een kleine 2000VA aan PV in te voeden op een bestaande groep.
Aangaande het feit dat PV-installaties geaard moeten worden heb je gelijk, echter de manier waarop staat niet onomstotelijk omschreven in de NEN1010.
Ik stuur mijn monteurs op pad met het instructie om de aarddraad welke vanaf de verdeler komt (vaak 2,5mm2) aan te sluiten op een aardrailtje, zo'n simpel 6 voudig aardblokje van JMV, en van daaruit kan men de aarddraden aftakken naar de omvormer en naar de PV-installatie op het dak.
Volgens mij haal je de termen potentiaalvereffening en veiligheidsaarding door elkaar.
De potentiaalvereffening op de badkamer geschied ook middels 2,5mm2, welke vanaf het centraaldoosje in de badkamer wordt afgetakt.
Echter wanneer de bedrading niet is beschermd tegen mechanische beschadiging dient met een slag dikkere draad toe te passen.
Voor de aarddraden welke vanaf het centraal aardpunt naar de te vereffenen metalen delen door de cementdekvloer worden gelegd wordt dan ook 4mm2 toegepast..
Betreffende de aansluitmethode van de MC4 connectoren moet ik je helemaal gelijk geven.
Voordat je de string op de panelen gaat aansluiten eerst zorgen dat je de DC bekabeling aan de omvormer zijde op de juiste plaats hebt hangen en daar de connectoren aankrimpen, vervolgens kun je op het dak de panelen gaan stekkeren.
Echter kan ik je verhaal over enkelvoudig geïsoleerde DC bekabeling niet helemaal rijmen, PV kabels zijn altijd dubbel geïsoleerd, dit is ook voorgeschreven in de NEN1010.