Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:29:
[...]
Of we op termijn inderdaad gasloos gaan is nog maar de vraag. Als ik mij niet vergis kan aardgas in het huidige net tot 20% worden bijgemengd met waterstof. Het huidige net kan dan in stand blijven. Groningen is op termijn geen factor want gas kan uiteindelijk gewoon geïmporteerd worden en dus kan er sprake zijn van een overgang.
Als toevoeging: (wel een beetje offtopic)
in een proef op ameland wordt inderdaad 20% bijmengen aangehouden,
gasuni verwacht 5 tot 10 miljoen m2 waterstofgas landelijk te kunnen verbruiken in 2050.
we pompen aardig wat meer op en het meeste verstoken we ook nog eens om electra op te wekken
dus voor wie niet snapt dat we kort geleden kolencentrales hebben gebouwd, dat was daarom.
er zat opzich een soort van logica achter zullen we maar zeggen
Het rendement van waterstof maken via electrolise is best wel hoog 50-70% en daarna heb je een product wat erg lang te bewaren is, waarna je het of kunt verbanden voor warmte of weer kan omzetten in electra.
De meeste waterstof wereldwijd wordt geproduceerd uit bio massa (95%) slechts 5% via electrolise die 5 % wordt gemaakt met zonneenergie en overproductie uit andere (minder groene) energie opwekking
Belgie heeft een geheel toevallig en perongeluk een hele toffe opslag oplossing
Wikipedia: Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts
dat is een zogenoemde pompcentrale, je pompt het water naar boven met overschot energie en je laat het naar beneden komen waneer het nodig is.
Lang geleden toen ik nog een klein/ medium twaintje was, ben ik daar geweest en zwaar onder de indruk heb ik later samen met een natuutkunde docent eens zitten uitrekenen of je het ijselmeer daar niet voor kan gebruiken. de uitkomst was ja opzich wel maar al snel kwamen we er achter dat een verval van enkele meters niet snel voldoende is, en amsterdamers zullen waarschijnlijk niet naast een soort mega watertoren willen wonen die bij doorbraak heel noord holland de noordzee in spoeld
Op dit moment is voor thuis accu's nog het grootste probleem capasiteit, echter waneer dat is opgelost komt er een nieuw grootste probleem om de hoek kijken en dat is veiligheid.
richard hammond (vroeger van topgear) is vorig jaar gecrashed met een electrische supercar. resultaat van die crash was een dagen durende brand. een ketting reactie in het cellenparket was de oorzaak
een tesla powerwall (of enig andere thuis opslag) is niet veel anders dan electrische auto zonder wielen.
die zelfde ketting reactie zou dus kunnen gebeuren in het huis van je buren.
Brandweer zal dus appart getrained moeten worden. Het zou mij niet verbazen als ze al vrij snel komen met een maximum kWh aan opslag die je in huis mag hebben, en daarmee definitief thuisopslag de nek omdraaien.
echt aan alles kleven voor en nadelen en als overheid heb je ook nog de verplichting om de echt lastige plekken ook betaalbaar op te lossen.
we gaan hoe dan ook uitkomen op hybride systemen oplossingen die elkaars nadelen kunnen overlapen met voordelen
simpel voorbeeldje in duitsland worden op dit moment al hybride zonne/wind energie systemen bij woningen geplaatst. soms heb je wel zon maar geen wind en visa versa.
en waarom gebeurd dat wel daar en niet hier? de salderingsregeling
opslag is duur en duitsers hopen dat ze hun opslag snachts en in de winter kunnen bijladen met wind.
Vanwegen toekomstige veranderingen en omdat het gewoon zo veel mooier is (het oog wil ook wat)
heb ik gekozen om mijn toekomstige pv systeem zwaar over te dimensineren ten opzichte van mijn huidige verbruik tot ruim het dubbele 3500kWh ->8500kWh
Met behulp van referenties van hier op het forum ben ik er achter dat deze verdubbeling enkele weken extra de dag opbrengst zou produceren die ik nu nodig heb voor die dagen zou een kleine opslag (3kWh ofzo) voldoende zijn om snachts gewoon lekker door te blijven draaien op zonne energie. wil je dat aantal dagen nog maals verdubbelen moet je ook weer de opwekkers verdubbelen en dan loop je serieus tegen de problemen aan van het opstarten van de installatie en wie heeft er nu zoon groot dak
ik zou echt een heel eind komen met 8500kWh opbrengst en een thuisopslag van 40kWh
opslag kost nu 300 dollar per kWh. Op lab nivo is het vorigjaar gelukt om onder de 100 dollar productie kosten te komen
Iets zegt me dat thuisopslag een onderdeel van het systeem gaat worden hier. eerst met wielen daarna misschien ook zonder wielen
stabiliteit/continuiteit
Het gas netwerk is belachelijk stabiel, je zal nagoeg altijd gas je huis in kunnen krijgen,
Het electra net in nederland is behoorlijk stabiel, maar wordt naar mijn verwachting minder stabiel en pas na alle komende veranderingen zal het netwerk zijn huidige stabiliteit terug vinden. Mensen met als verwarmingsbron electra (warmtepompen) kunnen wel eens vaker in de kou komen te zitten dan ze wenselijk zouden vinden.
Mijn belangrijkste uitgangspunt is blijf zo flexibel mogelijk, maak je niet afhankelijk van een doorlopende subsidie regeling of langlopende huur/lease constructies en wed niet op 1 paard, warmtepomp met gas is prima
warmte pomp gasloos ook, maar zorg dan dat je een klein openhaardje hebt, voor nood (daarnaast is het ook nog eens heel gezellig

een flinke doos met kaarsen kan natuurlijk ook

en ja voor de flatbewoners wordt het anders.. daar zal het bovenal collectief moeten worden opgelost
met zijn alle een windmolen kopen en aansluiting op de stadsverwarming ofzo.
Dan zeg ik nu nog iets over het nut van oost-west opstellingen en ben ik weer ontopic

dat is erg nuttig