Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.756 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
kmf schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:53:
Bij string omvormers wordt wel geadviseerd om te onderdimensioneren. Geldt dit ook voor Solar edge en andere omvormers met optimizers eigenlijk?
nop, het liefste niet onder dimensioneren, maar juist dimensioneren.
(juist dimensioneren = een -10% tot +30% te veel/weinig Wp is binnen de verstandige grens.
pas daar buiten spreek je over onderdimensioneren. ;) )

onderdimensioneren is geen doel, maar een middel om sommige problemen makkelijker te maken. ;)
(zoals je soms technische grenzen hebt waardoor het wel erg handig kan zijn om het dan maar te doen.
stel je kunt niet hoger als 16A gaan, dan kun je te minste toch nog +5kWp op dak leggen. ;)
of als je 12x 260Wp hebt, dan is een 3kW omvormer ook wel oke, dat hoeft dan geen 4kW te zijn. ;) )

en dit geld grof weg ook voor solaredge.
(het werkt alleen net iets anders daar mee.)

veel belangrijker is eigenlijk dat je de juiste Vmpp voor je omvormer hebt. (ook met solaredge)
soms heb je daar onder dimensionering voor nodig, maar beter blijft van niet.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 16-02-2018 13:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

migjes schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:53:
[...]

(juist dimensioneren = een -10% tot +30% te veel/weinig Wp is binnen de verstandige grens.

onderdimensioneren is geen doel, maar een middel om sommige problemen makkelijker te maken. ;)
(zoals je soms technische grenzen hebt waardoor het wel erg handig kan zijn om het dan maar te doen.
stel je kunt niet hoger als 16A gaan, dan kun je te minste toch nog +5kWp op dak leggen. ;) )

OK. dan minder theoretisch, meer praktijk.
19x300Wp panelen op zuidwesten met optimizers = 5700. SolarEdge 5k zal precies passen, maar 700watt zal "verloren" gaan.

In geval van string is dat niet erg, want er wordt toch "nooit optimaal" benut. Dus omvormer dat -10% is prima.
Maar bij SE en consorten zal dit minder van belang zijn? Dus liever voor 7k gaan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
kmf schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:58:
[...]

OK. dan minder theoretisch, meer praktijk.
19x300Wp panelen op zuidwesten met optimizers = 5700. SolarEdge 5k zal precies passen, maar 700watt zal "verloren" gaan.

In geval van string is dat niet erg, want er wordt toch "nooit optimaal" benut. Dus omvormer dat -10% is prima.
Maar bij SE en consorten zal dit minder van belang zijn? Dus liever voor 7k gaan?
op zich heb je nu geen verschil tussen solaredge of string omvormer. ;)
(je hebt geen verschillende richtingen of hoeken die de panelen op kijken.)

een 5kW omvormer is wel oke.
het heeft meer met je bloeddruk te maken of je het aan kunt als met echte verliezen. ;)
(je hoeft niet verder te lezen als je wil, de rest is maar extra info. ;)
en Skip meteen door naar @AUijtdehaag hier onder. ;) )

een 300Wp paneel kan 300W leveren, maar dat alleen bij de perfecte omstandigheden.
(+/- een temperatuur van 25 graden, windje van een bepaalde snelheid voor afkoeling, en een vrij strak blauwe (zonder vervuiling of vocht) lucht.)

helaas dat soort dagen heb je vaak alleen maar in de lente. :-(
maar een 300Wp kan dan soms wel een 330W leveren. (210W uit een 190Wp paneel is de max die ik ooit gezien heb, maar echt lang hield hij het niet vol op dat vermogen, warmt snel op met zo een zonnetje. ;) )

maar in de hete dagen in de zomer worden de cellen met gemak meer als 80 graden.
en dan levert een 300Wp maar +/-220W. :-(
(check de waarde van je panelen en dan niet de STC, maar de NOCT. ;) )

medelanders die vlak bij de kust wonen hebben wel een voordeeltje.
die hebben regelmatig een koud zee windje over de panelen, en daar door koelen ze goed af.
die halen dus vaker en langer de STC waarden als mensen in het binnenland.
(maar of je daar nu zo een groot verschil in moet maken. :?
lees relatief. ;) )

ik heb zelf een jaar lang 5,660kWp op een 3kW omvormer gehad. (oost-west)
waar bij de mpp niet hoger ging als 2kW. :-(
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
(west met 3000Wp topte die dag dus een tijdje af op 2kW.)
leverde een 3850kWh op.
nu een 4kW omvormer met een mpp die 3kW doet, en nu heb ik een 300kWh meer.
(lekker relatief zien dus. ;)
maar die 300kWh zijn wel goud voor mijn nieuwe warmtepomp. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 16-02-2018 14:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kmf
Ik was aan het zoeken in je post historie, maar ik kan niets/weinig terugvinden van je dak/opstelling/situatie.

Heb je Solaredge wel nodig? Heb je schaduw? Of is er een andere reden om voor SE te kiezen?
Of ben je nog aan het overwegen?
Edit: laat maar, ik moet verder terug zie ik...
kmf in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
(en krijg meteen weer een deja vu ;) )
kmf schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:58:
[...]
In geval van string is dat niet erg, want er wordt toch "nooit optimaal" benut.
Een ietswat vreemde conclusie. Heb je daar bewijs van?

SE optimizers verbruiken ook watt...dus verlies

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2018 14:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
205Gutmann schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:57:
[...]

De discussie die ik voer met @Andre1973 draait niet noodzakelijk om wat veilig is en wat niet.
Er wordt beweerd dat 100 / 300mA aardleks zijn toegestaan in woningen wat niet zo is, naar mijn mening worden er 2 bepalingen door elkaar gehaald.
Vanavond zal ik een uitgebreidere reactie geven met de verwijzingen naar de juiste bepalingen uit de NEN1010:2015 en de NPR.

De goede installateur herken je aan het feit dat hij ervoor openstaat om de discussie aan te gaan en zijn mening bij te stellen als hij het bij het verkeerde eind heeft.
Installateurs proberen vooral om in hun eigen voordeel te praten, mijn ervaring is dat ze vaak een hogere prijs proberen goed te praten met verwijzingen uit de normen waar de tegenpartij niet aan voldoet.
Cool, als je die moeite wil doen , heel graag :)

wil je dan meteen vertellen wat nu eigenlijk het verschil is tussen 30mA en 300mA (de gevolgen van het toepassen)? *kijkt heel lief*

ter vergelijking staat er op de verpakking van iets dat je 30ml aan water moet toevoegen en de "kok" beweerd dat 300ml ook prima is, dan weet iedereen dat er iets niet goed gaat.

oftewel is die norm van 30mA gewoon extreem laag? of is het gebruik van 300mA levensgevaarlijk? of optie 3 het maakt eigenlijk niets uit, het is een boel blabla om niets.

Dat discuseren gaat lastig als je zelf niet boven alle stof staat.

En daar maken ze massaal misbruik van, of het nu gaat om extra geld of de standaard van het af te leveren werk. Echt om debiel van te worden en omdat ze gelukkig toch niet meer bestaan imtech was echt de ergste, wat een boeven bende was dat zeg. er stond standaard meerwerk op de factuur wat niet is uitgevoerd. beetje werken volgens de arbo ho maar en afval bleef nagenoeg altijd liggen 3/4 van de mensen die ik van een bouw heb afgetrapt hadden een imtech shirtje aan.
het aspect van andere zwart maken kan ik gelukkig meestal doorheen prikken, helaas zeker niet altijd, maar het is dieptriest dat ik eigenlijk nog een volwaardige studie moet volgen om een paar instalateurs te kunnen uitkiezen. :(

Dus let je maar op wat standaard dingen zoals de h.o.h. maat van buisklemmen en de logica van de plaats van de groepen in de verdeler. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Te eenzijdige stelling, het hangt erg van de omvormer af. Laten we es kijken wat SMA daarover op zijn website schrijft:

In de Benelux wordt meestal een Power Ratio van ongeveer 90% of lager gehanteerd, dat wil zeggen dat de omvormer kleiner is gedimensioneerd dan het piekvermogen van de panelen. De reden hiervoor is dat de panelen bij ons zelden hun piekvermogen produceren, en dat daarentegen een omvormer die weinig wordt belast, een lagere efficiëntie kent dan een omvormer die op hogere capaciteit werkt. Vandaar dat een onder-dimensionering uiteindelijk een hogere opbrengst oplevert.

Op de (schaarse) momenten dat uw panelen meer vermogen zouden kunnen produceren dan uw omvormer aankan, zal deze de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. De omvormer lijdt dus geen schade en werkt op zijn eigen volle vermogen.
migjes schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:53:
[...]

stel je kunt niet hoger als 16A gaan, dan kun je te minste toch nog +5kWp op dak leggen. ;)
of als je 12x 260Wp hebt, dan is een 3kW omvormer ook wel oke, dat hoeft dan geen 4kW te zijn. ;) )

veel belangrijker is eigenlijk dat je de juiste Vmpp voor je omvormer hebt. (ook met solaredge)
soms heb je daar onder dimensionering voor nodig, maar beter blijft van niet.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
TweakersAddict schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:00:
Te eenzijdige stelling, het hangt erg van de omvormer af. Laten we es kijken wat SMA daarover op zijn website schrijft:

In de Benelux wordt meestal een Power Ratio van ongeveer 90% of lager gehanteerd, dat wil zeggen dat de omvormer kleiner is gedimensioneerd dan het piekvermogen van de panelen. De reden hiervoor is dat de panelen bij ons zelden hun piekvermogen produceren, en dat daarentegen een omvormer die weinig wordt belast, een lagere efficiëntie kent dan een omvormer die op hogere capaciteit werkt. Vandaar dat een onder-dimensionering uiteindelijk een hogere opbrengst oplevert.

Op de (schaarse) momenten dat uw panelen meer vermogen zouden kunnen produceren dan uw omvormer aankan, zal deze de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. De omvormer lijdt dus geen schade en werkt op zijn eigen volle vermogen.
Jij leg nu meer uit van het waarom je het vermogen van de panelen hoger kunt hebben als die van de omvormer. Echter blijf je zelf ook binnen de gestelde grenzen van -10 tot +30.
Naast dat het beter (of in sommige gevallen dan niet slechter) is om iets meer vermogen panelen te leggen zonder de omvormer gelijk mee te laten groeien is er ook nog een financiele reden. De omvormer welke een stapje meer vermogen heeft is vaak ook tientjes duurder. Of je dit geld er weer uit haalt weet ik niet, de vraag die ik erover gesteld had blijft tot nu toe onbeantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TweakersAddict schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:00:

[...]
De Benelux is wel een beetje een vreemd voorbeeld van sma. Door het belasting beleid in belgie is zwaar onderdimensioneren daar de norm. geen idee of de "cijfers" van sma daar rekening mee houden of juist niet 8)7 de spreekwoordelijke onderste steen komt echt nooit boven als het om cijfertjes gaat he :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:10:
[...]

Jij leg nu meer uit van het waarom je het vermogen van de panelen hoger kunt hebben als die van de omvormer. Echter blijf je zelf ook binnen de gestelde grenzen van -10 tot +30.
Naast dat het beter (of in sommige gevallen dan niet slechter) is om iets meer vermogen panelen te leggen zonder de omvormer gelijk mee te laten groeien is er ook nog een financiele reden. De omvormer welke een stapje meer vermogen heeft is vaak ook tientjes duurder. Of je dit geld er weer uit haalt weet ik niet, de vraag die ik erover gesteld had blijft tot nu toe onbeantwoord.
In jouw geval zou ik groter gaan, waarom omdat ik het idee heb dat jij gaat willen uitbreiden zodra je daar wat geld voor hebt... oftewel geef nu een paar tientjes extra uit en je kan er zonder problemen straks nog een paar extra panelen aanhangen zonder de omvormer te hoeven vervangen . ik zou dus naar +30 kijken zodat je na een upgrade op -10 kan zitten je kan dus 30 tot 40 % uitbreiden zonder andere omvormer

zo kan je een mooi plan maken voor bv komend jaar en blijven je upgrades enkele honderden euro's

zo snel mogelijk omvormer met misschien een paar panelen te weinig voor de ideale situatie en dan als je vakantie geld ofzo hebt extra panelen bij hangen. het verlies wat je eventueel hebt is verwaarloosbaar omdat je het maar een paar maanden of een enkel jaar hebt.

En dat zou je dan nog een keer kunnen herhalen met een 2e omvormer of met een nieuwe grote omvormer

Het aantal mensen wat hier omvormers heeft vervangen binnen enkele jaren na plaatsen is behoorlijk groot.
het is verslavend en gewoon heel erg leuk om met zonnepanelen bezig te zijn... met die gedachtegang kan je ook voor de allergoedkoopste gaan... en vervangen bij een grote upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Okay, nog wat meer uitleg gevonden:

Uitleg van SMA:
Technisch gezien kan een residentiële SMA omvormer een overdimensionering aan van 200% in Benelux, zonder invloed te hebben naar garantie of te verwachten levensduur.

Bron met goede uitleg zowel in text als afbeeldingen over onderdimentioneren:
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html
mfmonkey schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:10:
[...]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
twain4me schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:32:
[...]

In jouw geval zou ik groter gaan, waarom omdat ik het idee heb dat jij gaat willen uitbreiden zodra je daar wat geld voor hebt... oftewel geef nu een paar tientjes extra uit en je kan er zonder problemen straks nog een paar extra panelen aanhangen zonder de omvormer te hoeven vervangen . ik zou dus naar +30 kijken zodat je na een upgrade op -10 kan zitten je kan dus 30 tot 40 % uitbreiden zonder andere omvormer

zo kan je een mooi plan maken voor bv komend jaar en blijven je upgrades enkele honderden euro's

zo snel mogelijk omvormer met misschien een paar panelen te weinig voor de ideale situatie en dan als je vakantie geld ofzo hebt extra panelen bij hangen. het verlies wat je eventueel hebt is verwaarloosbaar omdat je het maar een paar maanden of een enkel jaar hebt.

En dat zou je dan nog een keer kunnen herhalen met een 2e omvormer of met een nieuwe grote omvormer

Het aantal mensen wat hier omvormers heeft vervangen binnen enkele jaren na plaatsen is behoorlijk groot.
het is verslavend en gewoon heel erg leuk om met zonnepanelen bezig te zijn... met die gedachtegang kan je ook voor de allergoedkoopste gaan... en vervangen bij een grote upgrade.
Ik begrijp volledig wat je zegt maar na deze slag heeft mijn geld qua bouwen eerst weer een andere prio, een garage. En uiteraard gaat er uiteindelijk boven op die garage zonnepanelen komen maar die mogen dan op een eigen omvormer. Garage zal ongeveer 4 x 8 worden zodat op het dak 8 panelen passen waarmee ik weer op 2kW kom. voldoende samen met de andere set.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:39
Zoals gezegd hierbij een uitgebreidere post waarom ik van mening ben dat uitsluitend 30mA aardlekschakelaars toegepast mogen worden in woningen.

Paragraaf 4.2.2 (NPR5310) omschrijft:
Dat aanvullende foutbescherming noodzakelijk is indien de installatie in gebruik door
is leken (dat is iemand die geen vakbekwaam persoon of voldoende onderricht persoon is);

In aanvullende bescherming wordt voorzien door toepassing van een aardlekschakelaar met een IΔn-waarde
van ten hoogste 30 mA. Een kleinere waarde is toegelaten, doch een grotere waarde absoluut niet.

Echter NEN1010:2015 geeft aan:
411.3.3 Aanvullende bescherming
"In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel
voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1" uitzonderingen hierop zijn o.a. onderstaande punten.

— contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
— een contactdoos die alleen is bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel.”

In de NPR5310 spreekt men bovenstaande echter weer tegen in paragraaf 4.2 door aan te geven dat er in tot bewoning bestemde gebouwen uitzonderingen zijn waardoor aanvullende foutbescherming niet nodig, deze specifieke gevallen worden echter niet behandeld in de NPR5310 omdat met dit ten zeerste afraad.

In paragraaf 4.5.1. (NPR5310) staat echter wel letterlijk de uitzondering waar @Andre1973 op doelt.
Echter gaat hoofdstuk 4.5 over installaties anders dan in woningen en overeenkomstig gebruik.

Uit bovenstaande informatie trek ik de conclusie dat het toepassen van een >30mA aardlekschakelaar niet is toegestaan in woningen.

Dit is slechts mijn persoonlijke mening, en het is ook zeker niet mijn intentie om hier een eindeloze discussie over te gaan voeren. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:08:
[...]

Ik begrijp volledig wat je zegt maar na deze slag heeft mijn geld qua bouwen eerst weer een andere prio, een garage. En uiteraard gaat er uiteindelijk boven op die garage zonnepanelen komen maar die mogen dan op een eigen omvormer. Garage zal ongeveer 4 x 8 worden zodat op het dak 8 panelen passen waarmee ik weer op 2kW kom. voldoende samen met de andere set.
Ik weet het niet meer zeker , maar wilde jij niet in de toekomst naar oost west?

In dat geval zou ik kijken welke omvormer er past bij de opbrengst die je wilt hebben op oost west en dan in je tijdelijke zuid instalatie het aantal panelen aanpassen aan de omvormer

Het ontwerp van je schuur aanpassen zodat alle panelen in oost west passen, misschien met een veranda of buiten keuken er aanvast? O+

Zo voorkom je extra kosten, je kan het hout van je zuid schans gebruiken voor je veranda en je hoeft maar 1 keer een omvormer te kopen 1 keer een extra groep 1 keer een kabel etc etc etc een buiten kamer/veranda/buitenkeuken is iets wat werkelijk iedereen wil , het voegt echt meerwaarde toe aan je huis je kan je tuinmeubels en bbq gewoon laten staan ipv dat je ze weer tussen de fietsen uit moet trekken. :+

edit: ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken , maar mocht het zo zijn dat je bv 1000 euro zou kunnen lenen van je pa oom of buurman en die 5% rente geeft, zodra je die 1000 euro op het dak legt trek jij met je budget panelen er zomaar 25% rendement uit.. - die 5% en je verdient nog steeds 200 euro ;)
en de meeste mensen zegen tegen 5% meteen ja :P

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 16-02-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

205Gutmann schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:37:

Dit is slechts mijn persoonlijke mening, en het is ook zeker niet mijn intentie om hier een eindeloze discussie over te gaan voeren. d:)b
Geen discusie, wel een vervolg vraag:

Wat betekend het voor de eindgebruiker als je 300mA toepast? is het bv minder veilig?

en als ik toch bezig ben nog een vraag

vliegen de A merken omvormers er vaker uit bij 30mA? of zijn die zo goed gebouwd dat je eigenlijk niet hoeft te verhogen naar 300mA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

twain4me schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:57:
[...]

vliegen de A merken omvormers er vaker uit bij 30mA? of zijn die zo goed gebouwd dat je eigenlijk niet hoeft te verhogen naar 300mA?
Hier een SE 4000 gedurende 3 jaar, en een SE 5000 H gedurende 1 jaar op een ABB B 20 aardlek automaat.
Geen probleem.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:16
Ik wil me inhoudelijk niet mengen in de discussie, maar ik had dus problemen met een 30ma alamat, en na het plaatsen van een 300ma alamat was het probleem opgelost.

Zowel fronius, mijn elektricien als de pv leverancier gaven aan dat dit "hoort".

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:19:
Ik wil me inhoudelijk niet mengen in de discussie, maar ik had dus problemen met een 30ma alamat, en na het plaatsen van een 300ma alamat was het probleem opgelost.

Zowel fronius, mijn elektricien als de pv leverancier gaven aan dat dit "hoort".
Tientallen onder ons, waaronder ikzelf, weten dat het niet hoort. Moest omvormer tijdelijk zonder aardlekschakelaar aansluiten en maar snel een 300 aanschaffen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 09:16
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:34:
[...]

Tientallen onder ons, waaronder ikzelf, weten dat het niet hoort. Moest omvormer tijdelijk zonder aardlekschakelaar aansluiten en maar snel een 300 aanschaffen.....
Wat is nu eigenlijk precies het risico, dat is me nog niet duidelijk.

Ik vond deze uitleg destijds wel duidelijk waarom het "verkeerd" gaat.
DJKroon schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:47:
[...]

Nou ben ik ook geen elektricien, maar heb door me werk wel heel veel met elektra te maken.
Omdat ik elektra toch een lastig onderwerp vindt bijt ik me dus vast in dit onderwerp om het wel te begrijpen.
Momenteel besteed ik elke woensdagavond aan het volgen van school om elektra te leren.

Dat heeft te maken met de sinus die in elektriciteit zit.
Normaliter heb je een suivere sinus die 50 mooie golven per seconden produceerd per fase.
Het aantal hertz per seconden noemen ze dat.

Sinus:
https://www.google.nl/sea...tra&imgrc=x9OBXyTmRQsmYM:

Nu komt het probleem van de omvormer, deze heeft geen mooi draaiveld wat deze sinus kan nabootsen.
Omvormers gaan daardoor een pulsstroom creëren om de sinus na te bootsen.
Echter gaat dat zo snel dat je op de uitgang van een transformatorloze omvormer door de pulsstromen niet gelijktijdig en gelijkmatig gegeven kan worden.

Je krijgt dan een sinus die lijkt op de rechterplaatje.
Hier zie je mooi hoe een hele korte puls overgaat in een langere puls en daarna weer een kortere puls om zo een effectieve sinus te creëren.
Alleen doordat deze sinus niet perfect is kan er dus een verschilstroom ontstaan tussen fase en nul waar een aardlek op kan reageren.

http://www.google.nl/sear...r=4#imgrc=TmCeFai3livv6M:

Zoals je nu ook in het linkerplaatje kan zien is dit stukken verbeterd bij de nieuwe Solaredge HD omvormers, deze geeft alsnog pulsstromen echter is de bandbreedte kleiner waardoor het op een nog betere sinus lijkt.

Nu is dit dus bij 1 fase, echter heb jij een 3 fase omvormer.
De omvormer moet dus 3 sinussen produceren die 120 graden verschil ten opzichte van elkaar hebben zoals in het eerste plaatje.
Dan is het dus nog moeilijker om die sinussen zonder verschilstroom te produceren.
Daarom zal een 3 fase omvormer eerder last hebben van verschilstromen dan een 1 fase omvormer.
En daar kan een aardlekschakelaar dus last van hebben waardoor hij ingrijpt.

Misschien heb je je wel eens verdiept in 230 volt omvormers voor auto of 12 volt systemen.

Hierbij heb je (goedkope) omvormers met een gemodificeerde sinus en (vele duurdere) omvormers met een zuivere sinus.

Een senseo appparaat werkt bijvoorbeeld niet op een gemodificeerde sinus omvormer.
Wel op een zuivere sinus omvormer.

Veel apparaten die op gelijkstroom of transformatoren werken hebben hier geen last van omdat de transformater er wel een mooie sinus uit krijgt.
Gelijkstroomapparaten hebben door de brug van wetstone geen last van omdat ze geen sinus gebruiken.

Je kan de Iskra 100ma automaat memen die @AUijtdehaag voorschotelde.

Alleen met zo'n mooie Hager kast zou ik in stijl blijven met een Hager automaat, echter is deze niet leverbaar in 100ma waardoor je dus een 300ma kan nemen.
Echter is het jouw kast en moet jij beslissen ;)
Hager is niet de goedkoopste..

Vraag alleen de elektricien na of je pv groep niet achter de blauwe groep aardlek zit waar @MdO82 je op wees.
Zoals dat nu aangegeven staat gaat hij eerst door de blauwe groep aardlek om dan naar je alumat te gaan.

Excusses voor de links ipv plaatjes die getoont worden, ik krijg dat nooit goed voor elkaar :'(

[...]

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 16-02-2018 22:47 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:44:
[...]

Wat is nu eigenlijk precies het risico, dat is me nog niet duidelijk.

Ik vond deze uitleg destijds wel duidelijk waarom het "verkeerd" gaat.

[...]
In mijn ogen is er geen risico, een vast aangesloten apparaat hoeft niet eens een aardlekschakelaar te hebben, de omvormer is zelf perfect beveiligd.
Vroeger was 500 ma de standaard dus 300 altijd beter toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
Wellicht dat een hogere stroom een hogere kans op dodelijke afloop bij ongevallen betekent? Tussen 20 en 30 kan bewusteloosheid optreden. 300 zal makkelijk dodelijk zijn. Wellicht dat die aardlek van 30 mA er dus zit om levens te redden?
Dan kun je aangeven dat het vroeger meer was, maar vroeger waren mn remblokjes ook van asbest en was cocaïne nog in gebruik tegen keelpijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:03:
[...]

In mijn ogen is er geen risico, een vast aangesloten apparaat hoeft niet eens een aardlekschakelaar te hebben, de omvormer is zelf perfect beveiligd.
Vroeger was 500 ma de standaard dus 300 altijd beter toch?
Waar heb jij het over? Vroeger had je helemaal geen electriciteit
Gelukkig waren de bierkratten van hout en wij maar zuipen om de kachel aan te houden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:19:

Is toen ook getest of die alamat niet gewoon brak was, dus verholpen was
door gewoon een nieuwe 30mA alamat te plaatsen van een ander of zelfde merk
Bedoel, lijkt er hier soms op..... het ene werkt niet, gooi er maar een dikkere in
is het altijd goed .................... vroegha moest de stop het vaak afleggen tegen een spijker
die brandde tenminste nooit door......... het huis later wel.... maar een kniesoor die daar op let.

En NEE ik ga niet beweren dat een "DIKKERE" aardlek beveiliging brand o.i.d. veroorzaken kan
maar ik herken hier wel de luiheid van nadenken in.

Toen ik jaren terug nog in de industrie werkte greep ik bij twijfel aan een aardlek
gewoon even naar de aardlek tester, die dingen bestaan nog steeds dus gebruik
die middelen dan ook gewoon HH elektromonteurs,

:P

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 17-02-2018 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-10 08:48
205Gutmann schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:37:

En dat is ook goed. Wat misschien nog wel een belangrijk puntje is is het aspect leken. Normaliter zit tussen de voeding en de omvormer een werkschakelaar om eea af te schakelen. Dat is voor leken een manier om het systeem veilig uit te schakelen. (In grote installaties mag een leek zo ook wel 630 bv afschakelen). Diegene die het aangesloten heeft garandeert de veilige werking. In de NEN staat ook het begrip contactdozen en die zijn wel bereikbaar voor leken (je steekt er wat in wat je maar wilt) en in feite is door toepassing van een werkschakelaar alles een gesloten systeem (je kan er niets insteken simpel gezegd)

Het is gewoon lastig omdat er gewoon veel tegenstrijdigheden zijn.

Als je kijkt naar de NEN1010:2015 hierin:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dus tenzij anders aangegeven door de fabrikant een type B. Verder geen aanduiding van de hoogte.

Ik zeg dit ook niet om @205Gutmann te bekritiseren (zeker niet!) maar meer om samen een weg te zoeken in de gedrochten van normen.
twain4me schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:57:
[...]

Geen discusie, wel een vervolg vraag:

Wat betekend het voor de eindgebruiker als je 300mA toepast? is het bv minder veilig?
Ja, de aardlekschakelaar wordt later aangesproken op het moment dat de lekstroom > 300mA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik sta zeker open voor discussie. Voor mij is dit forum juist ook om op de hoogte te blijven van alle facetten van de PV.
Wat ik heb begrepen van mijn leraar (halverwege de jaren 90) was dat bij "vast" aangesloten toestellen (direct of via een speciaal daarvoor bedoelde WCD) deze 100 of 300 mA ALS toegepast mocht worden (indien niet in een natte ruimte), gezien daar een groot risico was van sabotage (overbruggen) van het beveiligingstoestel indien deze hem te vaak zou laten afschakelen. En dan krijg je pas echt een gevaarlijke situatie.
En omdat deze vast aangesloten toestellen indien er een fout ontstaat waardoor een aanraakbaar deel onder gevaarlijke spanning komt te staan, op dat moment vaak niet worden aangeraakt.
Bij een WCD voor algemeen gebruik kan je je voorstellen dat er dan iets word aangesloten dat men in de hand heeft op dat moment en dat een zo snel mogelijke afschakeling bij een fout noodzakelijk is.

Ik ben dan wel benieuwd hoe @205Gutmann dan ook aan de 166 Ohm komt, daar zijn we het volgens mij wel over eens.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:39
De normen worden voortdurend aangescherpt, zeker gezien de explosieve groei van PV de laatste jaren is het een goede zaak dat de regelgeving nog eens onder de loep wordt genomen.

Het is ook een kwestie van het gezonde verstand gebruiken.
Ik vind het echter voorbarig om bij PV meteen naar een 100 / 300mA aardlekschakelaar te grijpen, mocht een installatie echt niet kunnen draaien op een 30mA aardlek kun je alsnog uitwijken naar een 100mA.
Aardlekschakelaars van 30mA vallen overigens vaak al ergens tussen de 21 en 25mA uit.

Het zelfs geldt voor het invoeden van 2000 Watt op een bestaande eindgroep zoals @migjes regelmatig aangeeft, naar mijn mening hoeft dit geen probleem te zijn, maar als je dit gaat doen controleer wel even of alle verbindingen c.q. lasklemmen in de desbetreffende groep allemaal nog in orde zijn,
Vaak gaat het mis bij een rotte las / verbinding, de bekabeling is hiervoor prima geschikt.

@Andre1973 de 166 Ohm komt uit het tabellenboekje, tot 300mA is het 166 Ohm, ga je boven de 300mA zitten dan wordt deze een stuk lager.
Als er dan toch wordt besloten om een 300mA aardlekschakelaar te plaatsen kan het nooit kwaad om de aarde ook eens te meten.
Als de installateur tijdens een natte winterdag aarde heeft geslagen welke krap onder de 166 Ohm zit kan het zomaar zijn dat deze op een droge zomerdag niet voldoende laag is.

En eerlijk is eerlijk de kennis op dit forum is van een hoog niveau.
Zonder het advies van mede tweakers had ik mijn huidige PV configuratie niets eens overwogen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Laatst online: 17-10 12:21

Chielos

Inno Mini Cooper

Toch maar een vraag van mijn kant.

Ik heb een omvormer die max 25a gaat doen. Nog niet aangesloten.

Hangt in de schuur, moet aangesloten worden op een grondkabel van 20 meter.

Wat voor zekering en wat voor dikte van kabel is hier wel niet nodig.. ik lees volgens mij 6mm2. En dan 35a zekering?

Gaat dat wel met een 3x25a aansluiting?

Misschien slimmer om een 3 fasen ding te kopen? Had de 4600 ss goodwe een beetje in een opwelling gekocht eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wat ik jammer vind is dat er een aantal aanbieders zijn die direct naar 300 mA grijpen, i.p.v. 100 mA wat volgens mij puur uit financiële overweging is.
Dat er niet vaak 30 mA word geplaatst vind ik niet zo raar, mocht je een 30mA plaatsen en hij gaat er wekelijks uit, dan mag je die onder garantie komen vervangen voor een 100 mA, en dat levert denk ik ook geen goede kritieken op.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

205Gutmann schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:49:

En eerlijk is eerlijk de kennis op dit forum is van een hoog niveau.
Dat is ook zeker zo , en ik ben erg dankbaar voor alle eerlijke antwoorden,
Juist door eerlijk te zijn waar je je kennis vandaan hebt kan een ander een afweging maken , hoe hij jouw woorden moet wegen.
Een leek zoals ik die gewoon een beetje schrikt van het enorm verschil in het getal alleen al ( het tien voudige) de berichten dat 300mA dodelijk kan zijn en daarnaast de makkelijkheid waarbij wordt afgeweken van de norm van 30mA en alle tegenstrijdige informatie die te vinden is op ons almachtige internet.

Dan ben ik als aanstichter van deze discusie nog wel verschuldigd te vertellen wat ik er uit heb meegenomen.

Ik heb besloten om een goede omvormer te kopen en probeer zo alles achter een 30mA aardlek automaat(type a) te krijgen. Daarnaast wordt op het moment dat de de nieuwe verdeler komt de aarde doorgemeten en ga ik overleggen of het nuttig is de schuur zijn eigen aardpen te geven.

Op dit moment zit ik in een enorme verbouwing/renovatie, nu is het moment om dingen volgens de regels/zo goed mogelijk op te (laten) lossen. nu kost het nouwelijks extra geld en zijn de oplossingen mooier te realiseren
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Als je een automaat klasse B neemt, dan is ook het DC component ondervangen. Mocht er iets mis gaan in de omvormer is de bescherming hoger.
twain4me schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:42:
[...]

Dat is ook zeker zo , en ik ben erg dankbaar voor alle eerlijke antwoorden,
Juist door eerlijk te zijn waar je je kennis vandaan hebt kan een ander een afweging maken , hoe hij jouw woorden moet wegen.
Een leek zoals ik die gewoon een beetje schrikt van het enorm verschil in het getal alleen al ( het tien voudige) de berichten dat 300mA dodelijk kan zijn en daarnaast de makkelijkheid waarbij wordt afgeweken van de norm van 30mA en alle tegenstrijdige informatie die te vinden is op ons almachtige internet.

Dan ben ik als aanstichter van deze discusie nog wel verschuldigd te vertellen wat ik er uit heb meegenomen.

Ik heb besloten om een goede omvormer te kopen en probeer zo alles achter een 30mA aardlek automaat(type a) te krijgen. Daarnaast wordt op het moment dat de de nieuwe verdeler komt de aarde doorgemeten en ga ik overleggen of het nuttig is de schuur zijn eigen aardpen te geven.

Op dit moment zit ik in een enorme verbouwing/renovatie, nu is het moment om dingen volgens de regels/zo goed mogelijk op te (laten) lossen. nu kost het nouwelijks extra geld en zijn de oplossingen mooier te realiseren
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Die 300 mA zit naar mijn idee een beetje op het randje.
Dan moet de hele keten van de aarde minder zijn dan 166 Ohm om af te schakelen.
En als de aardpen geslagen en gemeten is (bij het slaan staat er ook een meetopstelling, vaak word er eerst een x aantal meters geslagen op basis van de kennis van het gebied en daarna volgt een meting.
is de aarde nog niet laag genoeg, dan volgt een extra meter aardpen, meting, .. etc.) in een periode dat t gunstig is, dan kan ie na verloop van tijd hoger zijn dan de bedoeling is.
Dan is een 100 mA veiliger omdat deze al onder de 500 Ohm afschakelt (bij 50V op de aarde).

[ Voor 233% gewijzigd door Andre1973 op 18-02-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:46
Andre1973 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:27:
Die 300 mA zit naar mijn idee een beetje op het randje.
Dan moet de hele keten van de aarde minder zijn dan 166 Ohm om af te schakelen.
En als de aardpen geslagen en gemeten is (bij het slaan staat er ook een meetopstelling, vaak word er eerst een x aantal meters geslagen op basis van de kennis van het gebied en daarna volgt een meting.
is de aarde nog niet laag genoeg, dan volgt een extra meter aardpen, meting, .. etc.) in een periode dat t gunstig is, dan kan ie na verloop van tijd hoger zijn dan de bedoeling is.
Dan is een 100 mA veiliger omdat deze al onder de 500 Ohm afschakelt (bij 50V op de aarde).
Reken je dan vanaf de aardlek de aardpen in ?

Bij ons is 1.22 Ohm afgegeven voor de aardpen. Daar zit dan toch haast geen weerstand tussen via de geleverde kabel (cu50) via aardrail en dan een xx mm de meterkast in.

Of is het vanaf het punt waar de lek ontstaat via alle kabels naar de aardlek ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zit nu even te kijken naar een aanbieding van/via IKEA bij Solar Century.

Komt neer op de volgende configuratie:
- CanadianSolar Zwarte CS6P-270M Zonnepanelen (10 stuks)
- Goodwe GW-2500-NS omvormer (serie geschakeld)
- Robuust Nederlands montagesysteem (Solarconstruct NL of Esdec)
- Technische beoordeling op afstand
- Volledige installatie door een erkende installateur, incl. aanleg van een aparte groep

Dat zouden dan 10 stuks 270Wp volledig zwarte monokristallijn panelen zijn, geschatte opbrengst 2500kWh/j.

Met alle korting en btw eraf 2995 euro. Volgens mij geen slechte deal?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@spone
check even verder, we zijn niet gewend van ikea dat het een goede deal is. ;)
(proberen zo goedkoop mogenlijk spul(met minder opbrengst) zo duur mogenlijk te verkopen.)

een tip: deel de ex BTW prijs door aantal Wp, dan heb je een €/Wp prijs en vergelijkt beter. ;)
2995€ / 2700Wp = 1,10€/Wp ex BTW.

270Wp is wel een beetje de bodem van de markt.
een 300Wp paneel is wel duurder, maar een monteur is net zo lang bezig als een 270Wp, dus dat verdeeld de prijs beter.
ook houd een bevestiging klem net zo goed 300Wp vast als 270Wp. dat verdeelt de prijs ook beter.
een 2,5 naar 3kW omvormer is ook maar marginaal duurder. met ook een betere verdeling.
de prijs in €/Wp word hier een stuk beter van. ;)

de €/Wp * opbrengst factor (uitrekenen met grafieken van start poost) / kWh prijs (gaat weer aardig naar de 0,20€) geeft je de jaren dat je het moet terug verdienen. ;)

en gun je zelf ook wat luxe. >:)
je hebt een elektra rekening, maar vaak ook een gas rekening(zelfs stads verwarming kan leuk zijn om te vervangen).
heb zelf al een warmtepomp, dus stook het huis (voor 60%) al met elektra die ik ook nog zelf opwek.

en een waarschuwing:
begin niet aan PV, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer en wil je nog meer Wp. >:)
verslavende hobby, die per ongeluk nog wat oplevert ook.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 18-02-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:57:
[...]

Reken je dan vanaf de aardlek de aardpen in ?

Bij ons is 1.22 Ohm afgegeven voor de aardpen. Daar zit dan toch haast geen weerstand tussen via de geleverde kabel (cu50) via aardrail en dan een xx mm de meterkast in.

Of is het vanaf het punt waar de lek ontstaat via alle kabels naar de aardlek ?
Die 166 is voor de hele keten, en de bekabeling in huis zijn daarvan nog geen tiende zijn schat ik.
1.22 Ohm, is heel laag, en dat heeft als gevolg dat bij een sluiting de zekering er vlot uit gaat, ook zonder ALS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@migjes Zonder dit topic daadwerkelijk te vervuilen met offertes: ik heb een offerte liggen via een gemeentecollectief voor 2950Wp / €3850, die ik aan de prijs vond, dus vandaar dat ik ook even verder ben gaan kijken. En qua verhouding Wp/€ komt het IKEA aanbod gunstiger uit, al verwacht ik dat daar ook nog wel iets van kosten bij komt. De ligging van mijn woning is ideaal (zuid, klein beetje zuidwest) en met wat passen en meten kan ik max 10 panelen kwijt.

Meer panelen gaat simpelweg niet passen (of ik moet de dakkapel eraf slopen) dus volledig op PV (optie warmtepomp) zal sowieso niet gaan. En of het dan 2500kWh/j of 2750kWh/j is (met resp. een terugverdientijd van 6 vs 7 jaar) is ook niet zo'n enorm verschil.

Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is: hoe vindt de aansluiting op het net plaats vanaf de omvormer. Gaat er buitenlangs/via kruipruimte een nieuwe kabel naar de groepenkast? In beide aanbiedingen zie ik een 1-fase omvormer terwijl ik een 3-fase aansluiting heb. Moet ik het dan zo zien dat een groot deel van de stroom die ik opwek terug het net in vloeit, en mijn verbruik op de andere fases (dan degene waar de PV installatie aan hangt) een administratieve verrekening wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:19
spone schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:20:
@migjes

Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is: hoe vindt de aansluiting op het net plaats vanaf de omvormer. Gaat er buitenlangs/via kruipruimte een nieuwe kabel naar de groepenkast? In beide aanbiedingen zie ik een 1-fase omvormer terwijl ik een 3-fase aansluiting heb. Moet ik het dan zo zien dat een groot deel van de stroom die ik opwek terug het net in vloeit, en mijn verbruik op de andere fases (dan degene waar de PV installatie aan hangt) een administratieve verrekening wordt?
De 1 fase omvormer krijg je sowieso t/m 16 panelen, tot 24 panelen heb je een grijs gebied voor 3 fases.
Zelf heb ik sinds een week 22 panelen (5940WP) 3 fase aangesloten. (4989 euro)
Dit alles via vereniging Eigen Huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
spone schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:20:
@migjes Zonder dit topic daadwerkelijk te vervuilen met offertes: ik heb een offerte liggen via een gemeentecollectief voor 2950Wp / €3850, die ik aan de prijs vond, dus vandaar dat ik ook even verder ben gaan kijken. En qua verhouding Wp/€ komt het IKEA aanbod gunstiger uit, al verwacht ik dat daar ook nog wel iets van kosten bij komt. De ligging van mijn woning is ideaal (zuid, klein beetje zuidwest) en met wat passen en meten kan ik max 10 panelen kwijt.

Meer panelen gaat simpelweg niet passen (of ik moet de dakkapel eraf slopen) dus volledig op PV (optie warmtepomp) zal sowieso niet gaan. En of het dan 2500kWh/j of 2750kWh/j is (met resp. een terugverdientijd van 6 vs 7 jaar) is ook niet zo'n enorm verschil.
gemeente collectieven, oei die kunnen erger zijn als het ikea verhaal. :)
om je eigen mogelijkheden te bespreken kun je het beste een eigen topic openen.

maar zuid:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
dus een 100%?

dan nog lokatie in het land om daar de 100% van te rekenen:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/G15HpCZrIPEkClaV7ZkjNLqW/full.jpg
(ik vind deze cijfers wat te laag, maar goed heb ook niet beter.
langs de kust trekken ze soms wel een 1200, ik zit zelf in het 1010 gebied maar scoor er met een paar setjes 1070. ;) )

mischien staan er grote schaduw opjecten in de buurt?
(flat's/bomen/kerktorens grrrr)
en die moet je er dan nog afschatten.
(maar schaduw objecten geven maar beperkt schaduw, overschat schaduw niet. ;) )

en dat geeft je een kWh/kWp.
deel door 1000 en je hebt je opbrengst factor.
(ja met 2700Wp kun je tussen de 3200 - 2500kWh opwekken.
700kWh * 0,20€ is toch een 120€.)
bereken het met boven staande en je schatting word al een stuk beter. ;) )

( dit werkt ook wel oke:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html )
Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is: hoe vindt de aansluiting op het net plaats vanaf de omvormer. Gaat er buitenlangs/via kruipruimte een nieuwe kabel naar de groepenkast?
leuke vraag, dit soort clubs doen een standaard offerte, en als ze dan langs komen dan zien ze in eens meer werk (en word het vaak duurder, check de kleine lettertjes. ;) ).
maar er moet een kabel komen van de omvormer naar de meter kast.
dit kan soms buiten om en soms binnen door, maar net wat makkelijker is.
soms is het ook mogenlijk om de wasmaschiene aansluiting te splitsen.
In beide aanbiedingen zie ik een 1-fase omvormer terwijl ik een 3-fase aansluiting heb.
omdat je een omvormer wil :? van maar 2,5kW (ongeveer 12A) kun je die wel aansluiten op 1 fase van een 3x25A aansluiting, niet een echt probleem. ;)
(3,6kW en daar boven mag je gaan denken aan 3fase omvormers, maar hoeft ook nog niet perse.)
Moet ik het dan zo zien dat een groot deel van de stroom die ik opwek terug het net in vloeit, en mijn verbruik op de andere fases (dan degene waar de PV installatie aan hangt) een administratieve verrekening wordt?
jep, stroom kan onmogelijk van de 1ne fase naar de andere fase overspringen, want ze zijn niet in fase met elkaar. >:)

de netbeheerder beweerd, dat de stroom die op 1 fase naar buiten gaat, intern (je elektra meter) met elkaar worden verrekend. slimme meters meten de fase wel appart, dus met een software update kunnen ze het veranderen, maar dat zullen ze niet zo snel doen.
(dit gebeurd dus op het moment zelfs zonder administratieve handeling.)

maar wat ook vast handig is om te begrijpen:
je voert stroom in voor de meter, dus als je 1000W levert, en je ijskast gebruikt 1000W.
dan ziet de meter dus 0W en telt niks. ;)
(grofweg gebruik je dus al snel 20% van je eigen opwek gewoon zonder dat de elektra meter het ziet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank voor de pic met de graden dak versus windrichting, dit is echt handig!

Ik denk dat wel een kleine correctiefactor van toepassing is, gezien de duitse text zal het wel wel alleen op Duitsland betrekking hebben, of niet?
migjes schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:48:
[...]

gemeente collectieven, oei die kunnen erger zijn als het ikea verhaal. :)
om je eigen mogelijkheden te bespreken kun je het beste een eigen topic openen.

maar zuid:
[afbeelding]
dus een 100%?

dan nog lokatie in het land om daar de 100% van te rekenen:
[afbeelding]
(ik vind deze cijfers wat te laag, maar goed heb ook niet beter.
langs de kust trekken ze soms wel een 1200, ik zit zelf in het 1010 gebied maar scoor er met een paar setjes 1070. ;) )

mischien staan er grote schaduw opjecten in de buurt?
(flat's/bomen/kerktorens grrrr)
en die moet je er dan nog afschatten.
(maar schaduw objecten geven maar beperkt schaduw, overschat schaduw niet. ;) )

en dat geeft je een kWh/kWp.
deel door 1000 en je hebt je opbrengst factor.
(ja met 2700Wp kun je tussen de 3200 - 2500kWh opwekken.
700kWh * 0,20€ is toch een 120€.)
bereken het met boven staande en je schatting word al een stuk beter. ;) )

( dit werkt ook wel oke:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html )

[...]

leuke vraag, dit soort clubs doen een standaard offerte, en als ze dan langs komen dan zien ze in eens meer werk (en word het vaak duurder, check de kleine lettertjes. ;) ).
maar er moet een kabel komen van de omvormer naar de meter kast.
dit kan soms buiten om en soms binnen door, maar net wat makkelijker is.
soms is het ook mogenlijk om de wasmaschiene aansluiting te splitsen.

[...]

omdat je een omvormer wil :? van maar 2,5kW (ongeveer 12A) kun je die wel aansluiten op 1 fase van een 3x25A aansluiting, niet een echt probleem. ;)
(3,6kW en daar boven mag je gaan denken aan 3fase omvormers, maar hoeft ook nog niet perse.)

[...]

jep, stroom kan onmogelijk van de 1ne fase naar de andere fase overspringen, want ze zijn niet in fase met elkaar. >:)

de netbeheerder beweerd, dat de stroom die op 1 fase naar buiten gaat, intern (je elektra meter) met elkaar worden verrekend. slimme meters meten de fase wel appart, dus met een software update kunnen ze het veranderen, maar dat zullen ze niet zo snel doen.
(dit gebeurd dus op het moment zelfs zonder administratieve handeling.)

maar wat ook vast handig is om te begrijpen:
je voert stroom in voor de meter, dus als je 1000W levert, en je ijskast gebruikt 1000W.
dan ziet de meter dus 0W en telt niks. ;)
(grofweg gebruik je dus al snel 20% van je eigen opwek gewoon zonder dat de elektra meter het ziet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
TweakersAddict schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:07:
Dank voor de pic met de graden dak versus windrichting, dit is echt handig!

Ik denk dat wel een kleine correctiefactor van toepassing is, gezien de duitse text zal het wel wel alleen op Duitsland betrekking hebben, of niet?

[...]
nop, het is een %.
werkt dus universeel over de hele wereld voor alles wat op de zelfde afstand zit van de evenaar. ;)
dus de zelfde hoek heeft met de zon.
(en dat scheelt niet veel met Duitsland. ;) )

het kaartje van Nederland is dan waar je het % van pakt.
(en daar zit dus het stuk verwerkt dat de kust strook een koudere temperatuur heeft, en de wolken vaker sneller open breken. en dat Gelderland de meeste regen heeft. etc etc etc...)

(het staat verder allemaal in de eerste post van dit topic.
en ja die mag wel eens opgeschoond worden (maar heb nu al medelijden met de gene die dat gaat doen, is een erg moeilijke klus. ;) ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ergens onderin de 90% qua richting, zit kennelijk iets meer op westen dan ik dacht. Kan iets spelen met de hoek van sommige panelen (dak is 50°, maar ook een deel plat). Qua lokatie in 1070 gebied. Schaduw is er zo goed als niet. Een schoorsteentje, maar daar kan ik beetje afstand van houden.

Ik ga wel even rekenen. Bedankt voor met name het tweede kaartje.

Vraag me wel af of het zin heeft om meer op te wekken dan je zelf zult gebruiken. Die terugleververgoeding is bijna niks (6c/kWh). Stel ik zou een warmtepomp nemen om het overschot mee af te fikken, dan zit ik met die investering plus dat er dan alsnog weer stroom geleverd moet worden vanuit het net en ik er netto denk ik niet zoveel mee opschiet. Maar goed, dit soort specifieke dingen zal ik verder wel in een eigen topic plaatsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

spone schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:57:
[...]

Vraag me wel af of het zin heeft om meer op te wekken dan je zelf zult gebruiken. Die terugleververgoeding is bijna niks (6c/kWh).
Even overstappen naar een andere leverancier, er zijn er genoeg die rond de 12cent geven. (op dit moment)

ik las net dat je ook een stuk plat dak hebt, wanneer die gustig kunnen liggen zou ik overwegen om ze daar nagenoeg plat te leggen je effecentie is nagenoeg gelijk 87 of 90 % maar de opwekmomenten zijn veel beter verdeeld over de de gehele dag en dat voor de zelfde investeringskosten (je zal wel genoeg plek moeten hebben)

je opbrengst beter verdelen over de gehele dag heeft als voordeel dat eventueel wegvallen van salderingsregelingen je de meeste energie nog steeds direct op kan maken.

en afentoe vogelpoep moeten weg poetsen -O-

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 18-02-2018 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:42:
Ik heb destijds ook besloten een 30mA aardlek te gebruiken, hoewel de handleiding van de omvormer een andere voorschreef (ik dacht 100 of 300 mA). De aardlek slaat af op een klein aantal dagen per jaar af, als het op het platte dak erg nat is. Na het weer aanzetten slaat hij soms nog een paar keer af, en soms niet meer.

De omvormer is vast aangesloten en gedicht met kniedeksel en buis. De omvormer heeft ook een draaischakelaar om hem uit te zetten.

De omvormer meet zelf de aardlek, en dat is regelmatig bij nat weer 4 mA, en soms ook meer, zoals 10 mA.
Ik zou verwachten dat hij bij een 100 of 300 mA aardlek helemaal niet meer afslaat. De kwaliteit van de connectors en de manier van het ophangen van de kabels voorkomen vermoedelijk al veel problemen. De kabels zou ik niet in een goot leggen die onder water komt te staan, maar zoveel mogelijk beschut in de lucht hangen waarbij de connector niet het laagste punt is. Zelfde met een pijpleiding richting omvormer, die kun je het beste in het midden hoger leggen zodanig dat het water er uit beide uiteinden uit kan lopen.

In sommige gebieden wordt aarde door de netbeheerder geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Eindelijk de bijbehorende pdf gevonden:

https://www.heinze.de/media/62225/pdf/15230900px595x842.pdf

Veel manieren van toepassing met PV installaties met aarding verklaard en wat er dan zoal nodig is qua materiaal. Leesvoer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TweakersAddict schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:09:
Eindelijk de bijbehorende pdf gevonden:

https://www.heinze.de/media/62225/pdf/15230900px595x842.pdf

Veel manieren van toepassing met PV installaties met aarding verklaard en wat er dan zoal nodig is qua materiaal. Leesvoer :-)

[...]
Ja daar staat veel in.
Die dehbbox die ik linkte is voor inductie spanning.

Als je een directe inslag wilt beveligen heb je een dehn combo DCB YPV SCI 1000 nodig

Ook nog te betalen met €170
https://www.elektro4000.d...YPV-SCI-1000::560243.html

Maar.. Dan heb je wel een 16 mm2 naar een bliksembeveiligings systeem nodig..

Het lijkt dus simpel.

Of je geeft €€€€ uit en laat het compleet beveiligen tegen de bliksem.
Of je geeft €€ uit en beveiligd het tegen inductiespanning.

Ik ga maar voor het laatste, tenzij de partij die mij door een mede tweaker aangeraden werd met een mooie aanbieding komt.
Zelf doen is in zekere zin ook nog een optie, alleen is bijvoorbeeld een tang om Dehn HVI kabel te strippen €200.
Maar goed, dat zal ook wel op een andere manier te strippen zijn.

Je zal nog wel iemand nodig hebben die benodigde aantal aardpennen goed voor je aanbrengt.

En dan voldoe je wellicht wettelijk ook niet omdat de zaak gekeurd zou moeten worden. Dan moet je controle putjes maken waarin de leiding losgekoppeld kan worden etc. Dit was een van de dingen waardoor de 1e goedkope aanbieidng denk ik ingetrokken werd en er een stuk duurdere kwam.

In deze link staan alle onderdelen wel uitgelegd min of meer: http://www.conduct.nl/wp-...iliging-NL-Webversion.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 19-02-2018 06:07 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Voor eeen directe inslag ben ik beveiligd door een bliksemafleiderinstallatie op het huis, geslagen met 50mm2 koper, 22m diep, weerstand 0.5 Ohm gemeten bij oplevering. PV panelen liggen op minder dan 2 meter bij afleider vandaan. Huis veiligheidsaarde is doorverbonden met bliksemafleider koppeling d.m.v. 25mm2 vertint koper. Meterkast is ook beveiligd door een DEHN overspanningsbeveiliging die ook weer aan de aardrails verbonden is.

Inderdaad, als een PV systeem opgeleverd is moet er volgens NEN1010:2015 een eindcontrole plaatsvinden door een derde partij met opleveringsrapport. Aardleiding controlepunten zijn voor de afleverings en jaarkeuringen en stelen niet veel voor, is namelijk gewoon een koppeling.

De Y draden zijn al voorgesneden, dus geen reden om een dure tang te gaan kopen. Met een mesje kan het ook :-)
jacovn schreef op maandag 19 februari 2018 @ 05:54:
[...]

Ja daar staat veel in.
Die dehbbox die ik linkte is voor inductie spanning.

Als je een directe inslag wilt beveligen heb je een dehn combo DCB YPV SCI 1000 nodig

Ook nog te betalen met €170
https://www.elektro4000.d...YPV-SCI-1000::560243.html

Maar.. Dan heb je wel een 16 mm2 naar een bliksembeveiligings systeem nodig..

Het lijkt dus simpel.

Of je geeft €€€€ uit en laat het compleet beveiligen tegen de bliksem.
Of je geeft €€ uit en beveiligd het tegen inductiespanning.

Ik ga maar voor het laatste, tenzij de partij die mij door een mede tweaker aangeraden werd met een mooie aanbieding komt.
Zelf doen is in zekere zin ook nog een optie, alleen is bijvoorbeeld een tang om Dehn HVI kabel te strippen €200.
Maar goed, dat zal ook wel op een andere manier te strippen zijn.

Je zal nog wel iemand nodig hebben die benodigde aantal aardpennen goed voor je aanbrengt.

En dan voldoe je wellicht wettelijk ook niet omdat de zaak gekeurd zou moeten worden. Dan moet je controle putjes maken waarin de leiding losgekoppeld kan worden etc. Dit was een van de dingen waardoor de 1e goedkope aanbieidng denk ik ingetrokken werd en er een stuk duurdere kwam.

In deze link staan alle onderdelen wel uitgelegd min of meer: http://www.conduct.nl/wp-...iliging-NL-Webversion.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersAddict op 19-02-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:24:
@kmf
Ik was aan het zoeken in je post historie, maar ik kan niets/weinig terugvinden van je dak/opstelling/situatie.

Heb je Solaredge wel nodig? Heb je schaduw? Of is er een andere reden om voor SE te kiezen?
Of ben je nog aan het overwegen?
Edit: laat maar, ik moet verder terug zie ik...
kmf in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
(en krijg meteen weer een deja vu ;) )
Nu is het aan het concretiseren.
Veel partijen aangeschreven en een goed idee gekregen. Helpt ook wel als je fysiek toegang hebt en ook ziet wat de schaduweffecten zijn. (een lantaarnpaal kan op gegeven moment schaduw werpen. Zo ook een zijkant van een muur. )

Offertes wachten om getekend te worden. Het zijn nu 19 zonnepanelen geworden van 300watt.
Dit met een SE 5k. Een7k zal 340 euro extra zijn.
In principe is er dus 700WP ondergedimensioneerd met de 5k.

Er zijn nog platte dakgedeeltes welke opgevuld kunnen worden. In totaal zal dat uit kunnen komen op 25 panelen. Dan zal een 7k wel weer goed zijn... Maar dat zal verdeeld worden in 3 schansen. En dakonderhoud wordt nogal problematisch.
twijfel twijfel.
[...]

Een ietswat vreemde conclusie. Heb je daar bewijs van?

SE optimizers verbruiken ook watt...dus verlies
Naja... een kort door de bocht conclusie na inlezen
https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html

Maar daar wordt allemaal over strings gesproken. Of de solar edge daar beter mee omgaat weet ik dus niet (vandaar de vraag).
Ik kan me voorstellen dat SE efficienter kan werken en daarom onderdimensioneren minder van belang is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TweakersAddict schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:09:
Voor eeen directe inslag ben ik beveiligd door een bliksemafleiderinstallatie op het huis, geslagen met 50mm2 koper, 22m diep, weerstand 0.5 Ohm gemeten bij oplevering. PV panelen liggen op minder dan 2 meter bij afleider vandaan. Huis veiligheidsaarde is doorverbonden met bliksemafleider koppeling d.m.v. 25mm2 vertint koper. Meterkast is ook beveiligd door een DEHN overspanningsbeveiliging die ook weer aan de aardrails verbonden is.

Inderdaad, als een PV systeem opgeleverd is moet er volgens NEN1010:2015 een eindcontrole plaatsvinden door een derde partij met opleveringsrapport. Aardleiding controlepunten zijn voor de afleverings en jaarkeuringen en stelen niet veel voor, is namelijk gewoon een koppeling.

De Y draden zijn al voorgesneden, dus geen reden om een dure tang te gaan kopen. Met een mesje kan het ook :-)

[...]
Het hangt van het aantal leidingen naar aarde af, en of je een vermaasd systeem op dak hebt liggen wat de afstand s is. Met 3 of meer is dat nog maar 45 cm of zo. Dus als de panelen op iets minder dan 2 meter liggen heb je niet zo heel veel kans op inductie voor zover als ik het begrepen heb.

In die documenten die jij zelf en ik gelinkt hebt zie je dat je met HVI kabels langs panelen kunt gaan en ook geen inductie ervan krijgt.
Alleen waar je de HVI kabel aan een onbeschermde geleider maakt heb je een stuk van 100-150 cm lang met een straal van 45 cm waarin je inductie kunt krijgen.

Helaas werpen sprietjes voor bliksem afleding ook weer schaduw..

Duits systeem is rij vangpalen van 100-150 cm hoog op de dakrand, ringleiding en dan elke xx meter een afgaande leiding.
Met het dak dat ik krijg niet echt goede optie omdat dan de panelen er 50 cm vanaf moeten blijven. Het kan net wel of net niet, maat van dak heb ik nog steeds niet een goede tekening van.

Dus 1 maal een paal met HVI leidingen is wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:05

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Is er online een plek waar eenvoudig de gevolgen van sterk onder dimensioneren te simuleren is?

Situatie bij een kennis:

5100WP op een SolarEdge 3680H omvormer, ik zie deze nu al aftoppen op 3670 Watt output waar vergelijkbare systemen doorsprinten naar ruim 4500 output..

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BehindCorner schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:26:
Is er online een plek waar eenvoudig de gevolgen van sterk onder dimensioneren te simuleren is?

Situatie bij een kennis:

5100WP op een SolarEdge 3680H omvormer, ik zie deze nu al aftoppen op 3670 Watt output waar vergelijkbare systemen doorsprinten naar ruim 4500 output..
Ik heb hem even opgezocht op PVoutput. Is dat die met JA Solar (panelen)?
50 graden helling en vol op zuid...(dus dit is de beste periode met die helling)
Nu aftoppen inderdaad. Maar het is nu koud, en straks staat de zon hoger, dan kan het met zijn systeem "op zich" wel meevallen.

Ik heb 5980 Wp, waarvan 2550 Wp nog de hele dag ligt te slapen op de noordzijde op een 6000 watt omvormer.
Aftoppen valt mee op jaarbasis qua opbrengst, maar ik zal het nooit meemaken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

@AUijtdehaag Ja, betreft inderdaad die met JA Solar panelen. Ik vermoed dat bij dit systeem gekozen is voor deze omvormer om binnen de 16A te blijven. de hoofdzekering is denk ik groot genoeg om zwaarder af te zekeren maar dan moeten er denk ik ook nieuwe zwaardere kabels gelegd worden..

Ik heb ondertussen even één referentie systeem gepakt en daar gekeken naar de genormaliseerde kWh per kWp. Deze heb ik in een Excel sheetje gezet, omgerekend naar het formaat van dit systeem en vervolgens alles boven 3680 Watt afgetopt. op een zonnige dag in Mei vorig jaar verlies ik daarmee 4kWh.

Nu kan ik dit trucje herhalen voor alle 365 dagen in een jaar maar dat gaat me net iets te veel tijd kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BehindCorner
Dat max 16A zal inderdaad zo een reden hebben.
Bedrading van een bestaande groep of wasmachinegroep afsplitsing met pv verdeler.

Je kan eenvoudig vergelijken met PVoutput met het vakje compare
Mijn systeem gisteren met 14-2-17 (een jaar geleden)
https://pvoutput.org/comp...8&df=20170214&dt=20180218

Mijn systeem met een anders systeem
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=51050&dt=20180218

Moet je (waarschijnlijk) zelf wel ingelogd zijn met pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:58
@Verwijderd

In de openingspost onder `Administratieve zaken en regelgeving´ kan misschien als goed argument worden gezet dat het voor een netbeheerder erg relevant is om te weten hoeveel PV´s er op het net zijn aangesloten ivm de capaciteit van het net. Als het aantal PV´s stijgt zal ook het net hiertegen bestand moeten zijn.

Daarnaast zal de netbeheerder deze informatie graag willen hebben om te bepalen in hoeverre het net toekomstbestendig moet worden gemaakt. Bij mij in de straat heeft 1 van de huizen een PV, wat enkel het net zal ontlasten, echter als heel de straat panelen plaatst dan zal er gekeken moeten worden naar of het net mogelijk verzwaard moet worden.

Van een straat huizen kun je eenvoudig een gemiddeld verbruik bepalen echter als er ergens plots invoer ontstaat kan dit een vertekend beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gekke vraag, maar ik moet dit jaar een keer het dak op om de dakkapel te onderhouden.
Kan ik, in een beetje normale situatie, steunen op de panelen en.of dakrails?

In dat geval zou ik namelijk gewoon uit het raam kunnen, anders moet ik met ladders gaan klooien en om de panelen heen klimmen.

(uiteraard ontleen ik hier geen garantie uit, vraag me gewoon af of het uberhaupt kan en gedaan wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gecko123 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:17:
@Verwijderd

In de openingspost onder `Administratieve zaken en regelgeving´ kan misschien als goed argument worden gezet dat het voor een netbeheerder erg relevant is om te weten hoeveel PV´s er op het net zijn aangesloten ivm de capaciteit van het net. Als het aantal PV´s stijgt zal ook het net hiertegen bestand moeten zijn.

Daarnaast zal de netbeheerder deze informatie graag willen hebben om te bepalen in hoeverre het net toekomstbestendig moet worden gemaakt. Bij mij in de straat heeft 1 van de huizen een PV, wat enkel het net zal ontlasten, echter als heel de straat panelen plaatst dan zal er gekeken moeten worden naar of het net mogelijk verzwaard moet worden.

Van een straat huizen kun je eenvoudig een gemiddeld verbruik bepalen echter als er ergens plots invoer ontstaat kan dit een vertekend beeld geven.
Agh ja je mag kiezen tussen een beetje bejaard of heel erg belegen :P er staan idd een aantal achterhaalde feitjes in. maar de kern van de post is nog altijd correct. En die tkijken maar in hun eigen administratie, ik mag hopen dat ze daar dit forum niet voor nodig hebben _O-

De extra belasting op het net valt trouwens heel erg mee, we gaan met zijn alle meer electra gebruiken
In duitsland is er een veel groter aandeel van zonnepanelen probleemloos in het net geintergreerd. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pathogen schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:24:
Gekke vraag, maar ik moet dit jaar een keer het dak op om de dakkapel te onderhouden.

In dat geval zou ik namelijk gewoon uit het raam kunnen, anders moet ik met ladders gaan klooien en om de panelen heen klimmen.

(uiteraard ontleen ik hier geen garantie uit, vraag me gewoon af of het uberhaupt kan en gedaan wordt)
het is de vraag wat je verstaat ondersteunen

panelen en zeker de rails kunnen over het algemeen heel wat hebben, echter.

panelen houden niet van puntlasten, hoewel ze niet snel echt stuk gaan . krijgen ze intern wel zo genoemde microcracks wat als een van de grootste oorzaken wordt genoemd bij degraderen van zonnepanelen.
Waneer je de panelen kan ontwijken zou ik het doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Check, ik zal eens kijken of ik op de rails kan steunen dan, misschien een plank onder de panelen schuiven zodat ie op de rails steunt, dan kan ik op de plank steunen.
Ben niet de zwaarste, maar de installatie is nog geen jaar oud. Beetje zonde om daar dan al risico mee te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-10 02:14
Von Henkel schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:34:
[...]

De 1 fase omvormer krijg je sowieso t/m 16 panelen, tot 24 panelen heb je een grijs gebied voor 3 fases.
Zelf heb ik sinds een week 22 panelen (5940WP) 3 fase aangesloten. (4989 euro)
Dit alles via vereniging Eigen Huis.
Er passen prima 29 panelen op een enkel fase omvormer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
twain4me schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:27:
[...]

Agh ja je mag kiezen tussen een beetje bejaard of heel erg belegen :P er staan idd een aantal achterhaalde feitjes in. maar de kern van de post is nog altijd correct. En die tkijken maar in hun eigen administratie, ik mag hopen dat ze daar dit forum niet voor nodig hebben _O-

De extra belasting op het net valt trouwens heel erg mee, we gaan met zijn alle meer electra gebruiken
In duitsland is er een veel groter aandeel van zonnepanelen probleemloos in het net geintergreerd. O+
Wellicht kijkt de netbeheerder hier niet naar maar het staat er best eenzijdig voor degene die hier informatie over zoeken. In praktische zin zou iedereen een slimme meter moeten hebben om deze stromen inzichtelijk te krijgen.

Het probleem voor netbeheerders is dat de opwek met PV niet evenredig is aan het verbruik in de zin van gelijktijdigheid. Dit is wel degelijk een probleem wat opgelost moet worden. De komst van elektrische auto´s, warmtepompen, en thuisaccu's etc maken het tevens niet eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gecko123 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:09:
[...]

Wellicht kijkt de netbeheerder hier niet naar maar het staat er best eenzijdig voor degene die hier informatie over zoeken. In praktische zin zou iedereen een slimme meter moeten hebben om deze stromen inzichtelijk te krijgen.

Het probleem voor netbeheerders is dat de opwek met PV niet evenredig is aan het verbruik in de zin van gelijktijdigheid. Dit is wel degelijk een probleem wat opgelost moet worden. De komst van elektrische auto´s, warmtepompen, en thuisaccu's etc maken het tevens niet eenvoudiger.
thuisaccu's verkleinen het probleem juist, veder klopt het wat je zegt.
Echter het is de wet van de grote getallen, zonne-uren en overschot is opzich prima te voorspellen en waar jij je warmtepomp een graadje hoger zet omdat oma opbezoek is gaat de buurman net op wintersport en zet het hele systeem uit. gemiddelde zijn gewoon goed te meten op wijk/stad/dorp nivo en dat doen ze al jaren op die manier, je hebt maar een x aantal slimme meters nodig in het hele systeem om in real time te zien wat de tendens is.

Het aller grootste energie vraagstuk is dat gas heel erg veel energie bevat. zou je al die energie via het electranet willen laten lopen vanuit enkele grote energie centrales moeten we heel erg veel uitbreiden.
warmtepompen maken dat probleem kleiner door hun hoge efficientie echter het probleem blijft.

De oplossing is waarschijnlijk lokaal te zoeken. je wekt op op de daken in de buurt.. een groot deel wordt al gebruikt in de buurt en met een beetje mazzel krijg je opslag projecten in de buurt. wellicht ook het opwekken van gas.
Zo hoef je de infrastructuur niet heel erg veel aan te passen en kunnen mensen gewoon hun huidige cv behouden.
Overal ter wereld worden grote en kleine proef projecten gedaan, want daar hadden ze dit probleem al iets langer (want geen gronings gas)
De uitdaging zit dus in het ombuigen van dat ene nadeel van zonneergie, en dat
gaat echt wel gebeuren. we hebben geen hydro energie, de wind energie is erg duur en mensen willen die dingen niet naast hun huis dus alleen zon blijft over.
Zodra ze bij stedin hun toekomst visie af hebben (zijn ze echt mee bezig) weten we misschien meer.
Helaas is het overheid dus gaat het allemaal niet zo heel erg vlug :9
Ze maken zich dus niet zo heel erg druk over die paar zonnepanelen die er nu jaarlijks bij komen, het vraagstuk is voor de netbeheerder veel groter dan dat.

Ze moeten dus oplossingen verzinnen voor hartje stad naast de coolsingel, voor achterstandswijken in gouda en voor dorpen waar nu al meer dan 10% zonnepanelen liggen. dat kost heel veel tijd en heel veel geld.. we zullen geduld moeten hebben, en ondertussen gewoon je eigen plan trekken.

En wat dan je eigen plan moet zijn? Vanwege de salderings regeling hoeven we nog niet zelf na te denken, dus dat doen we dan ook maar niet ;)
Iemand die nu met opslag bezig is gooit het geld gewoon in de spreekwoordelijke sloot.
Wel is het verstandig om nu al te kijken of je oost/west kan opwekken, dat is namelijk de manier om je opgewekt vermogen beter te spreiden over de dag.

Het topic heet opwekken, hoewel opslag raakvlakken heeft is het een andere tak van sport, en nogwel een sport die op dit moment nog niet beoefend wordt en waar de regels nog voor moeten verzonnen worden.
We kunnen er dus gewoon heel weinig nuttigs over zeggen. pas als er een nieuw kabinetsbeleid is uitgeproken kunnen we veder.

(dat neemt niet weg dat het starttopic belegen is ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pathogen schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:24:

Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn, zelf hou ik er al niet van als mensen met een recipro de over stekende delen van een rails afkorten, ik maak ze liever op de grond op maat.
Als je een pan breekt, doordat je een puntlast genereert op een haak ben je er ziek van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag de mooiste offerte van allemaal binnen gekregen.
Waar anderen het afdoen met 1 pdf vol fouten, en je 3x moet bellen en mailen om het goed te krijgen, levert deze partij me minstens 10 pdf files met documentatie. Van elk paneel voorbeeld projecten en nog meer.

En qua prijs ook nog de beste. Voor €125 per paneel meer prijs van een panasonic hit n325 naar een sunpower x22-360.

Benoemde ook de aarding er bij.

Deze staat met stip op 1, neemt ook telefonisch de tijd.
Kan ook BenQ en LG leveren, maar raad me het voor mijn opstelling niet aan.

Enige nadeel, gaat wel van duur naar duurder zo. Maar aan de andere kant wel goedkoper met sunpower x21-335 en x22-360 dan die andere met sunpower e19-320 en benq sunforte 327

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 22-02-2018 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik kan blijkbaar 14 paneeltjes kwijt maar 290 wp vind ik wel aan de lage kant
4.100,- voor alles installeren enzv .. (btw teruggave enzv) is dat een redelijke prijs ..
hmm meerpijs voor solaredge is 750 ..

denk dat ik nog even verder moet zoeken naar instalteur.

Wellicht moet ik 2 groepen hiervoor gebruiken ??

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-10 21:04
jacovn schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:24:
Vandaag de mooiste offerte van allemaal binnen gekregen.
Waar anderen het afdoen met 1 pdf vol fouten, en je 3x moet bellen en mailen om het goed te krijgen, levert deze partij me minstens 10 pdf files met documentatie. Van elk paneel voorbeeld projecten en nog meer.

En qua prijs ook nog de beste. Voor €125 per paneel van een panasonic hit n325 naar een sunpower x22-360. En daarmee goedkoper dan een ander die BenQ 327 offreerde.

Benoemde ook de aarding er bij.

Deze staat met stip op 1, neemt ook telefonisch de tijd.
Kan ook BenQ en LG leveren, maar raad me het voor mijn opstelling niet aan.

Enige nadeel, gaat wel van duur naar duurder zo. Maar aan de andere kant wel goedkoper met sunpower x21-335 en x22-360 dan die andere met e19-320 en benq sunforte 327
Klinkt te mooi om waar te zijn? Hoeveel vooraf betalen? :+

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jacovn schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:24:

En qua prijs ook nog de beste. Voor €125 per paneel van een panasonic hit n325 naar een sunpower x22-360.
hou wel je kosten per WP in de gaten
125 euro voor 35 wp is HEEL erg duur ;) de terug verdientijd voor die 35wp is belachelijk hoog dat meet je niet in jaren maar in decenia.

ik weet dat je zo niet rekend normaal maar voor die hit panlen zal je rond de 6 jaar zitten, die extra 35 wp zou opzichzelf rond de 25 jaar zitten ;)

ik zou proberen nog een paar plekjes te vinden waar je nog een paneeltje kwijt kan

leuk afdakje ofzo

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2009/03/dsc_3620.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 19-02-2018 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Chris_82 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:53:
[...]

Klinkt te mooi om waar te zijn? Hoeveel vooraf betalen? :+
Weet ik nog niet.
Ze zijn Panasonic premium installer (maar daar zijn er wel 20 van in nl)
En ze zijn sunpower authorised partner (al kan ik niets vinden over officiele dealers van sunpower op hun nl website)
twain4me schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:07:
[...]

hou wel je kosten per WP in de gaten
125 euro voor 35 wp is HEEL erg duur ;) de terug verdientijd voor die 35wp is belachelijk hoog dat meet je niet in jaren maar in decenia.

ik weet dat je zo niet rekend normaal maar voor die hit panlen zal je rond de 6 jaar zitten, die extra 35 wp zou opzichzelf rond de 25 jaar zitten ;)

ik zou proberen nog een paar plekjes te vinden waar je nog een paneeltje kwijt kan

leuk afdakje ofzo

[afbeelding]
Ik kom op 1.48 ex btw per wp uit. Dat is niet goedkoop, maar het is solaredge met sunpower, en dat is nu eenmaal niet goedkoop..

Ik moet leven met veel schaduw op zijdak, en wil graag zo veel mogelijk opbrengst hebben. Mijn vrouw wil maar op 1 zijdak en plat dak panelen en verder niet op voordak (zuid/oost) wellicht andere zijdak wel, maar dan is de eis weer totaal zwart en dat dakvlak ligt noord/oost. Tot nu toe lijkt me dat niet een interesant dakvlak om met dit soort dure panelen te gebruiken.

APS als voorbeeld werkt blijkbaar niet met de hogere Vmp spanning van de 5" cellen panelen
Dus solaredge blijft dan over. Dat is in dit geval 50+ € per optimizer x23, en een 3 fase inverter. Dat is wellicht al 800 € meer dan een SMA string inverter. Dat is al bijna 10 cent per wp.

Ik denk dat een voorstel met van die luifeltjes het niet gaat halen bij mijn vrouw, maar bedankt voor de tip :)

[ Voor 66% gewijzigd door jacovn op 22-02-2018 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een vraag voor de meer kundige mensen hier, wij hebben thuis twee omvormers, (beide SMA-3600TL), op de ene omvormer zijn twee strings aangesloten op de andere één string.

Nu zien we op de mooiere dagen in februari een rare drop in de DC voltage bij de omvormer waarop maar één string aangesloten is. Deze drop begint meestal zo rond 12:00 en duurt dan tot 16:00 (piek periode zeg maar).

Volgens mij is dit niet normaal, de ander inverter heeft dit hele probleem niet. De orientatie van de panelen op de onderste omvormer kan anders zijn (ben even vergeten hoe de indeling is) maar deze wijzen of allemaal richting het zuiden of richting het oosten.

Heeft iemand een mogelijke verklaring hiervoor? En hoe ik kan controleren of er iets verkeerd is?

Het zou geen schaduw mogen zijn, op de panelen die eventueel in schaduw komen te liggen (van een schoorsteentje), hebben een optimizer.

SMA Voltage Drop 2
SMA Voltage Drop

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldmathies op 20-02-2018 08:10 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

@migjes

Ik haal even een plaatje aan dat je eerder deze week plaatste:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Heb je dit toevallig ook van maand tot maand? In de zomermaanden is je ideale hellingshoek anders dan in de wintermaanden. Wellicht geld dit ook voor je afwijking op het zuiden?

reden voor vragen; We vergelijken elkaars systemen per dag / maand om te zien of we nog een beetje presteren, het zou daarbij mooi zijn als we, indien significant, een correctie kunnen laten plaats vinden die je ligging en hellingshoek ten opzichte van het ideale meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:49
jacovn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:48:
[...]
Bliksem bouwt meestal vanaf een goed geleiden punt op. Ofwel bliksem komt naar benden toe, en in de laatste 50-60 meter gaat het naar een punt wat het best geleid omdat staat te adverteren: Hier moet je zijn !!!!
Natuurkundig gesproken bouwt de bliksem vanaf de grond op naar boven.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 19:46
ronaldmathies schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:07:
Even een vraag voor de meer kundige mensen hier, wij hebben thuis twee omvormers, (beide SMA-3600TL), op de ene omvormer zijn twee strings aangesloten op de andere één string.

Nu zien we op de mooiere dagen in februari een rare drop in de DC voltage bij de omvormer waarop maar één string aangesloten is. Deze drop begint meestal zo rond 12:00 en duurt dan tot 16:00 (piek periode zeg maar).

Volgens mij is dit niet normaal, de ander inverter heeft dit hele probleem niet. De orientatie van de panelen op de onderste omvormer kan anders zijn (ben even vergeten hoe de indeling is) maar deze wijzen of allemaal richting het zuiden of richting het oosten.

Heeft iemand een mogelijke verklaring hiervoor? En hoe ik kan controleren of er iets verkeerd is?

Het zou geen schaduw mogen zijn, op de panelen die eventueel in schaduw komen te liggen (van een schoorsteentje), hebben een optimizer.

[afbeelding]
[afbeelding]
Volgens je eigen eerdere bericht:
ronaldmathies schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:52:
[...]
We hebben in totaal 25 LG Neon2 (LG335N1C-A5) 335 Wp panelen.
We hebben twee SB3600TL-21 omvormers.

Op omvormer 1 zitten twee string met ieder 8 panelen. Deze panelen liggen op -100 (NOO) 15 graden.

Op omvormer 2 zit èèn string met 9 panelen. Deze panelen liggen op -7 (ZZO) en de helling is 10 graden. Vier van deze panelen kunnen last hebben van schaduw en daarom hebben deze panelen Tygo optimizers erop zitten.
Misschien nog wel even op PVOutput de juiste oriëntatie en hoek van je 2 systemen aanpassen, dat vergelijkt voor anderen makkelijker ;)

Ik zou dan eerst rond die tijden naar je dak kijken (foto maken?) wat de situatie precies is, maar als het steeds rond dezelfde tijd is moet het haast wel schaduw zijn. Hoe die Tygo optimizers hierop zouden moeten reageren m.b.t. de overige panelen in de string durf ik je niet te zeggen, geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ronaldmathies het is wat @Rouske zegt, het is de werking van je schaduw, kunt beter de schaduw panelen verdelen over meerdere string, zo behoud je je string spanning nog een beetje.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Van het weekend heb ik 4x 325 wp panelen (Phone Solar 72 cells) op het dak van de schuur gelegd.
Ea is aangesloten op een Omnik 1500.

Gezien het feit dat het redelijk makkelijk te doen was allemaal wil ik er nog een paar (3x) bijleggen op de houten schuur naast de huidige schuur.
Mijn vragen:
- 7 * 325= 2275. Officieel is de max v/d Omnik 1750wp. Kan de Omnik daar tegen? of kan ik beter 2 panelen extra neerleggen (dat er afgetopt wordt vind ik niet zo erg). Panelen liggen plat (0 graden dus).
- de houte schuur heeft een dak wat iets schuin naar het oosten (2%) afloopt. Gaat dit een probleem in de string opleveren? of kan ik beter proberen ze plat te krijgen (zelfde orientatie als de andere).

Voor meer informatie en foto's over de setup:
DanTm in "Advies plaatsing extra zonnepanelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
twain4me schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:00:
[...]

thuisaccu's verkleinen het probleem juist, veder klopt het wat je zegt.
Echter het is de wet van de grote getallen, zonne-uren en overschot is opzich prima te voorspellen en waar jij je warmtepomp een graadje hoger zet omdat oma opbezoek is gaat de buurman net op wintersport en zet het hele systeem uit. gemiddelde zijn gewoon goed te meten op wijk/stad/dorp nivo en dat doen ze al jaren op die manier, je hebt maar een x aantal slimme meters nodig in het hele systeem om in real time te zien wat de tendens is.

Het aller grootste energie vraagstuk is dat gas heel erg veel energie bevat. zou je al die energie via het electranet willen laten lopen vanuit enkele grote energie centrales moeten we heel erg veel uitbreiden.
warmtepompen maken dat probleem kleiner door hun hoge efficientie echter het probleem blijft.

De oplossing is waarschijnlijk lokaal te zoeken. je wekt op op de daken in de buurt.. een groot deel wordt al gebruikt in de buurt en met een beetje mazzel krijg je opslag projecten in de buurt. wellicht ook het opwekken van gas.
Zo hoef je de infrastructuur niet heel erg veel aan te passen en kunnen mensen gewoon hun huidige cv behouden.
Overal ter wereld worden grote en kleine proef projecten gedaan, want daar hadden ze dit probleem al iets langer (want geen gronings gas)
De uitdaging zit dus in het ombuigen van dat ene nadeel van zonneergie, en dat
gaat echt wel gebeuren. we hebben geen hydro energie, de wind energie is erg duur en mensen willen die dingen niet naast hun huis dus alleen zon blijft over.
Zodra ze bij stedin hun toekomst visie af hebben (zijn ze echt mee bezig) weten we misschien meer.
Helaas is het overheid dus gaat het allemaal niet zo heel erg vlug :9
Ze maken zich dus niet zo heel erg druk over die paar zonnepanelen die er nu jaarlijks bij komen, het vraagstuk is voor de netbeheerder veel groter dan dat.

Ze moeten dus oplossingen verzinnen voor hartje stad naast de coolsingel, voor achterstandswijken in gouda en voor dorpen waar nu al meer dan 10% zonnepanelen liggen. dat kost heel veel tijd en heel veel geld.. we zullen geduld moeten hebben, en ondertussen gewoon je eigen plan trekken.

En wat dan je eigen plan moet zijn? Vanwege de salderings regeling hoeven we nog niet zelf na te denken, dus dat doen we dan ook maar niet ;)
Iemand die nu met opslag bezig is gooit het geld gewoon in de spreekwoordelijke sloot.
Wel is het verstandig om nu al te kijken of je oost/west kan opwekken, dat is namelijk de manier om je opgewekt vermogen beter te spreiden over de dag.

Het topic heet opwekken, hoewel opslag raakvlakken heeft is het een andere tak van sport, en nogwel een sport die op dit moment nog niet beoefend wordt en waar de regels nog voor moeten verzonnen worden.
We kunnen er dus gewoon heel weinig nuttigs over zeggen. pas als er een nieuw kabinetsbeleid is uitgeproken kunnen we veder.

(dat neemt niet weg dat het starttopic belegen is ;) )
Eens dat een bepaald klein aantal zonnepanelen een ontlasting zijn voor het net. Hoewel ik niet denk dat thuisaccu's ooit gaan renderen denk ik dat energieopslag op wijkniveau wel gaat plaatsvinden. Al is het vooral om als buffer en het transport op het lokale net te normaliseren. De kosten voor zijn energieopslag zijn echter op dit moment nog te hoog.

Het gevoerde beleid van de overheid op dit moment Wiebes zal uit eindelijk doorslaggevend zijn voor welke technieken gebruikt gaan worden. Gas zal minimaal net zo rendabel moeten zijn om burgers te ontzien die de middelen niet hebben, die huren of waar het simpelweg technisch niet mogelijk is om elektrisch te verzwaren. De netbeheerder zal zeker gaan verzwaren maar hiervan zal de rekening naar de maatschappij gaan.

Of we op termijn inderdaad gasloos gaan is nog maar de vraag. Als ik mij niet vergis kan aardgas in het huidige net tot 20% worden bijgemengd met waterstof. Het huidige net kan dan in stand blijven. Groningen is op termijn geen factor want gas kan uiteindelijk gewoon geïmporteerd worden en dus kan er sprake zijn van een overgang.

Al met al zal de prijs en belasting op zowel elektriciteit als gas gaan stijgen omdat niet alleen opwekking duurder wordt maar ook het net ingrijpender zal moeten worden aangepast, opwekking van vuile/goedkope energie zal afnemen en ten slotte de vraag zal toenemen door economische groei en de overgang naar elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BehindCorner schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:43:
@migjes

Ik haal even een plaatje aan dat je eerder deze week plaatste:

[afbeelding]

Heb je dit toevallig ook van maand tot maand? In de zomermaanden is je ideale hellingshoek anders dan in de wintermaanden. Wellicht geld dit ook voor je afwijking op het zuiden?

reden voor vragen; We vergelijken elkaars systemen per dag / maand om te zien of we nog een beetje presteren, het zou daarbij mooi zijn als we, indien significant, een correctie kunnen laten plaats vinden die je ligging en hellingshoek ten opzichte van het ideale meeneemt.
lastig, een jaar opbrengst is redelijk stabiel.
er zijn goede dagen en er zijn slechte dagen, maar over een jaar gezien normaliseert dat wel uit.
maar per maand is dat heel verschillend. een maand kan beter zijn of slechter zijn.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaar%20opbengsten.jpg

kijk je dan naar een jaar:
(in deze grafiek neem ik elke keer 365 dagen bij elkaar tot 1 getal in kWh/kWp)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20langlopend%202.jpg
(het dipje in 2014/2015 is problemen en ombouwen van de set. :-( )

dus 2 sets met elkaar vergelijken kan wel, maar gemiddelde maand gegevens kunnen meer afwijken als hoek verschil, dus dat gaat niet.
(als je iets weet te verzinnen hier voor, laat het weten, ik zie er geen optie voor, helaas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

migjes schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:33:
[...]

lastig, een jaar opbrengst is redelijk stabiel.
er zijn goede dagen en er zijn slechte dagen, maar over een jaar gezien normaliseert dat wel uit.
maar per maand is dat heel verschillend. een maand kan beter zijn of slechter zijn.
[afbeelding]

kijk je dan naar een jaar:
(in deze grafiek neem ik elke keer 365 dagen bij elkaar tot 1 getal in kWh/kWp)
[afbeelding]
(het dipje in 2014/2015 is problemen en ombouwen van de set. :-( )

dus 2 sets met elkaar vergelijken kan wel, maar gemiddelde maand gegevens kunnen meer afwijken als hoek verschil, dus dat gaat niet.
(als je iets weet te verzinnen hier voor, laat het weten, ik zie er geen optie voor, helaas.)
Ik snap dat de werkelijke opbrengst varieert maar de ideale hoek lijkt mee een vast staand gegeven.

Op jaarbasis is die hoek 36 graden maar aangezien de zon niet continue de zelfde hoogte bereikt moet deze in de winter steiler zijn en in de zomer vlakker. Het plaatje met de ideale percentages veranderd dus per dag/maand.

Als voorbeeld mijn eigen installatie; ik haal nu een relatief hoge efficiency, mijn panelen liggen dan ook op 44 graden. Ik verwacht dat in April de zon zijn meest ideale hoek op mijn panelen krijgen, daarna gaat de zon weer hoger aan de hemel staan. Doordat mijn panelen nu steiler zijn dan de ideaal haal ik nu een voordeel en straks in de zomer een verlies ten opzichte van een systeem dat minder steil is.

Wanneer je de percentages per maand weet kun je een correctie laten plaats vinden op efficiency, in eerste instantie op de hellingshoek en wellicht ook op de oriëntatie (indien significant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BehindCorner schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Ik snap dat de werkelijke opbrengst varieert maar de ideale hoek lijkt mee een vast staand gegeven.

Op jaarbasis is die hoek 36 graden maar aangezien de zon niet continue de zelfde hoogte bereikt moet deze in de winter steiler zijn en in de zomer vlakker. Het plaatje met de ideale percentages veranderd dus per dag/maand.

Als voorbeeld mijn eigen installatie; ik haal nu een relatief hoge efficiency, mijn panelen liggen dan ook op 44 graden. Ik verwacht dat in April de zon zijn meest ideale hoek op mijn panelen krijgen, daarna gaat de zon weer hoger aan de hemel staan. Doordat mijn panelen nu steiler zijn dan de ideaal haal ik nu een voordeel en straks in de zomer een verlies ten opzichte van een systeem dat minder steil is.

Wanneer je de percentages per maand weet kun je een correctie laten plaats vinden op efficiency, in eerste instantie op de hellingshoek en wellicht ook op de oriëntatie (indien significant).
Er is een app genaamd solar tilt en die kan dagelijks op lokatie de ideale hoek geven. Echter is dat gemiddeld per dag. Stel je hebt tot elf uur schaduw en vanaf 16.00 uur weer, dan kun je je beter richten op de middag uren en niet op dagelijks gemiddeld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BehindCorner schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:08:
[...]

het mooiste zou zijn als je een plat dak hebt, waar je in de zomer je panelen met een platte hoek kunt hebben, en in de winter een steilere hoek.
zit best een groot verschil in de efficiëntie in, dat klopt.
(mijn oost-west doet het nu belachelijk slecht, heb wel een stevige hoek van 45 graden, maar door de lage zon en oost-west heb je toch een behoorlijke hoek met de zon. :-( )

maar als je dat geautomatiseerd gaat doen, dan heb je nog een effect.
is het bewolkt (ook in de winter) dan moeten de panelen plat gaan liggen.
door de bewolking reflecteert het licht en vang je toch meer als je platter licht. ;)
(ach Wp is vandaag de dag zo goedkoop, dat je beter een omvormer met 2x mpp kunt pakken en dan panelen plat en stijl installeren, stuk minder fout gevoelig als motoren op het dak en zo.)

maar helaas het verschil tussen meerdere maanden februari over de jaren is ook erg groot.
en dat verschil maakt vergelijken gewoon weg niet mogenlijk over de jaren.
maar vergelijken met andere setjes kan altijd.

(ik heb daarvoor tegenwoordig mijn oost set omgebouwd.
7x op 15 graden, en 7x op 45 graden parallel op 1 mpp.
het bevalt me goed, opbrengsten zijn er stabieler door geworden, dus ik ga hier wel op door bouwen.
als ik genoeg heb terugverdiend scoor ik er andere panelen voor. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

OK, top. Even die app gedownload en deze geeft op mij GPS locatie een optimale hoek;

Lente: 48.6
Zomer: 23.5
Herfst: 48.6
Winter 70.2

Vandaag optimum is 63.3 graden.

Dat is dan de helft van de informatie, nu nog achter het verlies komen dat iedere graad afwijking veroorzaakt. wellicht kan ik dit dan weer uit het jaar tabelletje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@BehindCorner
er is een ideale hoek in theorie, dat klopt.
maar die houd geen rekening met dit verhaal:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html

praktijk is weerbarstiger als de theorie, zoals zo vaak. ;)

en dan heb je ook nog de weer invloeden.
zo is in de winter een klein wolkje een groter probleem als in de zomer
(zon schijnt ook schuin door de wolk in de winter.
in de zomer schijnt hij er een groter gedeelte omheen.)

edit:
als je alles theoreties volgens hoeken gaat berekenen.
dan kom je uit op dit grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/azdpbAfRYZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door migjes op 20-02-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

migjes schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:32:
@BehindCorner
...
als je alles theoreties volgens hoeken gaat berekenen.
dan kom je uit op dit grafiekje:
[afbeelding]
Dat plaatje is de berekening voor een heel jaar. Waar ik naar op zoek ben is de afwijking die onstaat op maandbasis doordat het ene systeem nu dicht bij de ideale tilt zit ten opzichte van een systeem die nu bijna vlak staat.

Nu is (op een zonnige dag) mijn efficiency vele malen beter maar in de zomer ga ik het afleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
BehindCorner schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:25:
[...]

Dat plaatje is de berekening voor een heel jaar. Waar ik naar op zoek ben is de afwijking die onstaat op maandbasis doordat het ene systeem nu dicht bij de ideale tilt zit ten opzichte van een systeem die nu bijna vlak staat.

Nu is (op een zonnige dag) mijn efficiency vele malen beter maar in de zomer ga ik het afleggen.
jep, dat ontken ik ook zeker niet, maar je hebt dan wel dit probleem:

mijn februari cijfers:
2013 = 24.22kWh/kWp
2014 = 26.42kWh/kWp
2015 = 20.38kWh/kWp
2016 = 31.61kWh/kWp
2017 = 19.97kWh/kWp

gemiddeld is dat 24.52kWh/kWp voor februari, maar met een marge van - 4.55kWh/kWp en +7.09kWh/kWp
of 11.64kWh/kWp foutmarge.
dus bijna een 50% foutmarge, daar kun je eigenlijk niet mee gaan rekenen.
als je dan hoek verschil bekijkt per maand is dat al kleiner als de fout marge. ;)

(oke februari is wel 1 van de maanden met de grootste fout marge, dit vooral door sneeuw of geen sneeuw dat jaar. ook nog zo een leuke factor.
andere maanden hebben minder foutmarge juni heeft -5,5kWh/kWp en 12,1kWh/kWp of 17.6kWh/kWp foutmarge.
dit door het hoge gemiddelde van 106,5kWh/kWp geeft maar een +/-17%)

verdelen over maanden het kan wel, maar dan moet je ook de fout marge er bij uit rekenen.
en die is helaas pittig en zullen de cijfers flink beïnvloeden.
wat dan overblijft is maar matig representatief te noemen, helaas. :-(

(ik los dit op door meer cijfers van meerdere website en setjes bij elkaar te rekenen.
hoe meer cijfers, de krapper je de foutmarge kunt krijgen, maar dan ontstaat wel weer het gevaar van verschillende manieren van loggen. je wil niet weten hoe optimistisch sommige loggers soms wel niet zijn. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:29:
[...]

Of we op termijn inderdaad gasloos gaan is nog maar de vraag. Als ik mij niet vergis kan aardgas in het huidige net tot 20% worden bijgemengd met waterstof. Het huidige net kan dan in stand blijven. Groningen is op termijn geen factor want gas kan uiteindelijk gewoon geïmporteerd worden en dus kan er sprake zijn van een overgang.
Als toevoeging: (wel een beetje offtopic)

in een proef op ameland wordt inderdaad 20% bijmengen aangehouden,
gasuni verwacht 5 tot 10 miljoen m2 waterstofgas landelijk te kunnen verbruiken in 2050.
we pompen aardig wat meer op en het meeste verstoken we ook nog eens om electra op te wekken
dus voor wie niet snapt dat we kort geleden kolencentrales hebben gebouwd, dat was daarom.
er zat opzich een soort van logica achter zullen we maar zeggen

Het rendement van waterstof maken via electrolise is best wel hoog 50-70% en daarna heb je een product wat erg lang te bewaren is, waarna je het of kunt verbanden voor warmte of weer kan omzetten in electra.
De meeste waterstof wereldwijd wordt geproduceerd uit bio massa (95%) slechts 5% via electrolise die 5 % wordt gemaakt met zonneenergie en overproductie uit andere (minder groene) energie opwekking

Belgie heeft een geheel toevallig en perongeluk een hele toffe opslag oplossing
Wikipedia: Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts
dat is een zogenoemde pompcentrale, je pompt het water naar boven met overschot energie en je laat het naar beneden komen waneer het nodig is.
Lang geleden toen ik nog een klein/ medium twaintje was, ben ik daar geweest en zwaar onder de indruk heb ik later samen met een natuutkunde docent eens zitten uitrekenen of je het ijselmeer daar niet voor kan gebruiken. de uitkomst was ja opzich wel maar al snel kwamen we er achter dat een verval van enkele meters niet snel voldoende is, en amsterdamers zullen waarschijnlijk niet naast een soort mega watertoren willen wonen die bij doorbraak heel noord holland de noordzee in spoeld :D

Op dit moment is voor thuis accu's nog het grootste probleem capasiteit, echter waneer dat is opgelost komt er een nieuw grootste probleem om de hoek kijken en dat is veiligheid.
richard hammond (vroeger van topgear) is vorig jaar gecrashed met een electrische supercar. resultaat van die crash was een dagen durende brand. een ketting reactie in het cellenparket was de oorzaak
een tesla powerwall (of enig andere thuis opslag) is niet veel anders dan electrische auto zonder wielen.
die zelfde ketting reactie zou dus kunnen gebeuren in het huis van je buren.
Brandweer zal dus appart getrained moeten worden. Het zou mij niet verbazen als ze al vrij snel komen met een maximum kWh aan opslag die je in huis mag hebben, en daarmee definitief thuisopslag de nek omdraaien.

echt aan alles kleven voor en nadelen en als overheid heb je ook nog de verplichting om de echt lastige plekken ook betaalbaar op te lossen.
we gaan hoe dan ook uitkomen op hybride systemen oplossingen die elkaars nadelen kunnen overlapen met voordelen

simpel voorbeeldje in duitsland worden op dit moment al hybride zonne/wind energie systemen bij woningen geplaatst. soms heb je wel zon maar geen wind en visa versa.
en waarom gebeurd dat wel daar en niet hier? de salderingsregeling :+
opslag is duur en duitsers hopen dat ze hun opslag snachts en in de winter kunnen bijladen met wind.

Vanwegen toekomstige veranderingen en omdat het gewoon zo veel mooier is (het oog wil ook wat)
heb ik gekozen om mijn toekomstige pv systeem zwaar over te dimensineren ten opzichte van mijn huidige verbruik tot ruim het dubbele 3500kWh ->8500kWh
Met behulp van referenties van hier op het forum ben ik er achter dat deze verdubbeling enkele weken extra de dag opbrengst zou produceren die ik nu nodig heb voor die dagen zou een kleine opslag (3kWh ofzo) voldoende zijn om snachts gewoon lekker door te blijven draaien op zonne energie. wil je dat aantal dagen nog maals verdubbelen moet je ook weer de opwekkers verdubbelen en dan loop je serieus tegen de problemen aan van het opstarten van de installatie en wie heeft er nu zoon groot dak _O-
ik zou echt een heel eind komen met 8500kWh opbrengst en een thuisopslag van 40kWh
opslag kost nu 300 dollar per kWh. Op lab nivo is het vorigjaar gelukt om onder de 100 dollar productie kosten te komen

Iets zegt me dat thuisopslag een onderdeel van het systeem gaat worden hier. eerst met wielen daarna misschien ook zonder wielen ;)

stabiliteit/continuiteit

Het gas netwerk is belachelijk stabiel, je zal nagoeg altijd gas je huis in kunnen krijgen,
Het electra net in nederland is behoorlijk stabiel, maar wordt naar mijn verwachting minder stabiel en pas na alle komende veranderingen zal het netwerk zijn huidige stabiliteit terug vinden. Mensen met als verwarmingsbron electra (warmtepompen) kunnen wel eens vaker in de kou komen te zitten dan ze wenselijk zouden vinden.
Mijn belangrijkste uitgangspunt is blijf zo flexibel mogelijk, maak je niet afhankelijk van een doorlopende subsidie regeling of langlopende huur/lease constructies en wed niet op 1 paard, warmtepomp met gas is prima
warmte pomp gasloos ook, maar zorg dan dat je een klein openhaardje hebt, voor nood (daarnaast is het ook nog eens heel gezellig ;) een flinke doos met kaarsen kan natuurlijk ook :)
en ja voor de flatbewoners wordt het anders.. daar zal het bovenal collectief moeten worden opgelost
met zijn alle een windmolen kopen en aansluiting op de stadsverwarming ofzo.

Dan zeg ik nu nog iets over het nut van oost-west opstellingen en ben ik weer ontopic ;)

*O* dat is erg nuttig *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@migjes @BehindCorner

ter info:

bij de offgriders in alaska kan het hebben van een beweegbaar systeem (solar tracking als duus syteen) of simpel je array in 2 verschillende hoeken kunnen zetten erg nuttig zijn. (in theorie)
maar zelfs zij plaatsen nu hun arrays vaak gewoon in 1 stand.
De redenen die ze aangeven lopen uiteen maar in het kort komt het hier op neer

De panelen zijn beter geworden en de hoek is van minder groot belang dan vroeger
trackers doen het soms niet, het verlies in power op die dagen weegt niet op tegen de winst op andere dagen
De stichtingskosten liggen veel hoger.
Een paar extra panelen zet meer zoden aan de dijk
En het is weer een extra klusje wat je minder hoeft te doen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

@migjes Lol, volgens mij is mijn bedoeling niet helemaal duidelijk :)

Ik wil niet kunnen vergelijken met het verleden, gaat mij enkel om vergelijken van verschillende systemen tegen hetzelfde tijdvak (dag / maand). Daarbij ga ik ervan uit dat de systemen een vergelijkbare hoeveelheid zon (of sneeuw :) ) krijgen in datzelfde tijdvak.

Men neme Systeem A;
20 graden helling, vol zuid.
Februari --> niet boven 3 Wh per Wp (op volledig zonnige dag).
Juni --> net boven de 7 Wh per Wp.

Men neme System B;
45 graden helling, vol zuid.
Februari --> ruim boven 5 Wh per Wp.
Juni --> niet boven de 6.2 Wh per Wp.

A doet het in de zomer beter, B in de winter / voorjaar.

Ik geloof direct dat de panelen beter zijn geworden maar als gaat kijken naar de efficiency op een volledige zonnige dag nu in februari staan de steile systemen boven aan. Ik ben op zoek een tool om een systeem A en B toch (bij benadering) te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 22:57
De afgelopen tijd heb ik dit topic vrij goed gevolgd maar nu ik de offerte binnen heb twijfel ik toch over het aantal panelen.

Via het collectief van Vereniging Eigen Huis heb ik een aanbod ontvangen op basis van 16 panelen voor onze nieuwe woning. Het dak lijkt ideaal voor dit aantal maar we houden vrij veel stroom over is de verwachting. Daarom twijfel ik nu of ik niet voor bijvoorbeeld 12 panelen moet kiezen. Aan de andere kant lees ik hier ook regelmatig dat tweakers later nog panelen bijplaatsen maar dan is het vertrekpunt wel vaak een veel kleiner aantal panelen. Wat is jullie advies?

In ons huidige appartement verbruiken we ongeveer 2000 kwh. Onze twee kinderen zijn nog klein en we koken voorlopig nog op gas en rijden op benzine dus het stroomverbruik kan hoger worden in de toekomst.

Aantal panelen 16
Type panelen JA Solar JAP6 60-270Wp (blauw)
Afmeting paneel 100 x 165
Type omvormer Growatt 4200MTL-S
Systeemprijs (incl. BTW) € 4.642,00
+ Toeslag dakgoothoogte 3 woonlagen of meer € 240,00
+ Plaatsen 1-fase hoofdschakelaar (excl. nieuwe zegel) € 75,00
Totaalprijs (incl. BTW) € 4.956,99
Totaalprijs (excl. BTW) € 4.096,69
Forfait € 100,00

Dak Schuin
Zoninstraling 95.00%
Verlies door schaduw 0.00%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

@onlime Ik zou gewoon vol leggen. Mijn reden? Stel dat je meer gaat gebruiken, en je besluit meer bij te leggen, ben je extra geld kwijt voor het leggen, en voor een nieuwe omvormer (been there, done that). Plus dat ik het persoonlijk mooier vind als het dak vol ligt, ipv half vol...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:26
@twain4me Een betrouwbaar gas netwerk is top natuurlijk, maar (bijna) alle gas apparaten hebben ook stroom nodig.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@onlime
oei, dat is een lastige.
maar ook weer niet zo heel lastig, leg lekker die 16X (prijsje is wel lekker)
en reken voor je zelf (met wel de juiste cijfers, ik doe het met benadering) uit wat het doet.

vroeger saldeerde je 22ct per kWh en kreeg je maar 7ct per kWh die je over had.
vandaag de dag is het anders geworden, nu saldeer je voor 20ct per kWh en kun je 11ct per kWh krijgen.
dus verschil is een stuk kleiner geworden. ;)
(check greenchoise/powerpeers/vandebron etc etc..... die betalen iets extra voor je kWh's als je over hebt. ;) )

ook is de aanschaf prijs een stuk lager geworden als vroeger.
ex BTW zit je al onder de 1€/Wp, dus zelfs met lagere prijs verdien je het wel terug.
dus maak je niet te druk over teveel terug leveren. ;)

zoninstaling van 95%?
geen idee hoe je dat berekend hebt, maar zoals je het omschrijft gaat je set wel 1kWh per Wp opleveren (of 1000kWh/kWp)
dus reken op een leuke 4200kWh per jaar.

gebruik is 2000 kWh in appartement, maar je gaat naar huis dus een 2200kWh ga je wel gebruiken in de toekomst. (zeker als de kleine groter word. ;) )
dan kom je wel op een gemiddelde van 16ct per kWh.
je set kost +/- 1€/Wp delen door 16ct per kWh = 6,25 jaar voordat je het hebt terug verdiend.
alleen je verdiend dan elk jaar wel leuk geld 2000kWh verkopen voor 11ct is nog steeds 220€ slapend verdienen. >:)
met maar 12x panelen kom je vast rond de 5 jaar, zoveel verschil is dat niet met 6,25 jaar.
220€ verdienen is elk jaar een grote glimlach met de rekening. prijsloos. >:)

zelf even beter en preciezer uitrekenen, maar ik zelf zou het gewoon doen.

edit:
(sterker nog, ben al jaloers op je, moet dit jaar nog iets afrekenen, zuuuuuurrrr.
warmtepomp trekt flink aan de opwek.
oke maar 300m3 gas, dat is ook erg leuk. ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 20-02-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
migjes schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:40:
@onlime
oei, dat is een lastige.
en reken voor je zelf (met wel de juiste cijfers, ik doe het met benadering) uit wat het doet.

vandaag de dag is het anders geworden, nu saldeer je voor 20ct per kWh en kun je 11ct per kWh krijgen.
(check greenchoise/powerpeers/vandebron etc etc..... die betalen iets extra voor je kWh's als je over hebt. ;) )

ook is de aanschaf prijs een stuk lager geworden als vroeger.
ex BTW zit je al onder de 1€/Wp, dus zelfs met lagere prijs verdien je het wel terug.
dus maak je niet te druk over teveel terug leveren. ;)

zoninstaling van 95%?
geen idee hoe je dat berekend hebt, maar zoals je het omschrijft gaat je set wel 1kWh per Wp opleveren (of 1000kWh/kWp)

gebruik is 2000 kWh in appartement, maar je gaat naar huis dus een 2200kWh ga je wel gebruiken in de toekomst. (zeker als de kleine groter word. ;) )
dan kom je wel op een gemiddelde van 16ct per kWh.
je set kost +/- 1€/Wp delen door 16ct per kWh = 6,25 jaar voordat je het hebt terug verdiend.
alleen je verdiend dan elk jaar wel leuk geld 2000kWh verkopen voor 11ct is nog steeds 220€ slapend verdienen. >:)
met maar 12x panelen kom je vast rond de 5 jaar, zoveel verschil is dat niet met 6,25 jaar.
220€ verdienen is elk jaar een grote glimlach met de rekening. prijsloos. >:)

zelf even beter en preciezer uitrekenen, maar ik zelf zou het gewoon doen.

edit:
(sterker nog, ben al jaloers op je, moet dit jaar nog iets afrekenen, zuuuuuurrrr.
warmtepomp trekt flink aan de opwek.
oke maar 300m3 gas, dat is ook erg leuk. ;) )
@migjes

Je omschrijft het erg rooskleurig. Enig tegenlicht is wellicht dat de salderingsregeling (ergens tussen 2020 en 2023) wordt vervangen door een ander soort regeling. Waarschijnlijk word het een zgn. terugleversubsidie. Deze ontvang je bovenop de terugleververgoeding welke energieleveranciers nu geven. Naar verluid mag je je eigen verbruik dan niet meer aftrekken (salderen) maar je ontvangt een subsidie voor ieder geleverde kWh. Volgende maand zou er meer bekend moeten worden, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Erwin_83 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:37:
@twain4me Een betrouwbaar gas netwerk is top natuurlijk, maar (bijna) alle gas apparaten hebben ook stroom nodig.
klopt helemaal..

naja je kan in iedergeval nog koken en die warmte gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Of je gebruikt een losse gaskachel , redelijk moderne zijn net zo zuinig als een hr ketel.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
twain4me schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Als toevoeging: (wel een beetje offtopic)

in een proef op ameland wordt inderdaad 20% bijmengen aangehouden,
gasuni verwacht 5 tot 10 miljoen m2 waterstofgas landelijk te kunnen verbruiken in 2050.
we pompen aardig wat meer op en het meeste verstoken we ook nog eens om electra op te wekken
dus voor wie niet snapt dat we kort geleden kolencentrales hebben gebouwd, dat was daarom.
er zat opzich een soort van logica achter zullen we maar zeggen

Het rendement van waterstof maken via electrolise is best wel hoog 50-70% en daarna heb je een product wat erg lang te bewaren is, waarna je het of kunt verbanden voor warmte of weer kan omzetten in electra.
De meeste waterstof wereldwijd wordt geproduceerd uit bio massa (95%) slechts 5% via electrolise die 5 % wordt gemaakt met zonneenergie en overproductie uit andere (minder groene) energie opwekking

Belgie heeft een geheel toevallig en perongeluk een hele toffe opslag oplossing
Wikipedia: Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts
dat is een zogenoemde pompcentrale, je pompt het water naar boven met overschot energie en je laat het naar beneden komen waneer het nodig is.
Lang geleden toen ik nog een klein/ medium twaintje was, ben ik daar geweest en zwaar onder de indruk heb ik later samen met een natuutkunde docent eens zitten uitrekenen of je het ijselmeer daar niet voor kan gebruiken. de uitkomst was ja opzich wel maar al snel kwamen we er achter dat een verval van enkele meters niet snel voldoende is, en amsterdamers zullen waarschijnlijk niet naast een soort mega watertoren willen wonen die bij doorbraak heel noord holland de noordzee in spoeld :D

Op dit moment is voor thuis accu's nog het grootste probleem capasiteit, echter waneer dat is opgelost komt er een nieuw grootste probleem om de hoek kijken en dat is veiligheid.
richard hammond (vroeger van topgear) is vorig jaar gecrashed met een electrische supercar. resultaat van die crash was een dagen durende brand. een ketting reactie in het cellenparket was de oorzaak
een tesla powerwall (of enig andere thuis opslag) is niet veel anders dan electrische auto zonder wielen.
die zelfde ketting reactie zou dus kunnen gebeuren in het huis van je buren.
Brandweer zal dus appart getrained moeten worden. Het zou mij niet verbazen als ze al vrij snel komen met een maximum kWh aan opslag die je in huis mag hebben, en daarmee definitief thuisopslag de nek omdraaien.

echt aan alles kleven voor en nadelen en als overheid heb je ook nog de verplichting om de echt lastige plekken ook betaalbaar op te lossen.
we gaan hoe dan ook uitkomen op hybride systemen oplossingen die elkaars nadelen kunnen overlapen met voordelen

simpel voorbeeldje in duitsland worden op dit moment al hybride zonne/wind energie systemen bij woningen geplaatst. soms heb je wel zon maar geen wind en visa versa.
en waarom gebeurd dat wel daar en niet hier? de salderingsregeling :+
opslag is duur en duitsers hopen dat ze hun opslag snachts en in de winter kunnen bijladen met wind.

Vanwegen toekomstige veranderingen en omdat het gewoon zo veel mooier is (het oog wil ook wat)
heb ik gekozen om mijn toekomstige pv systeem zwaar over te dimensineren ten opzichte van mijn huidige verbruik tot ruim het dubbele 3500kWh ->8500kWh
Met behulp van referenties van hier op het forum ben ik er achter dat deze verdubbeling enkele weken extra de dag opbrengst zou produceren die ik nu nodig heb voor die dagen zou een kleine opslag (3kWh ofzo) voldoende zijn om snachts gewoon lekker door te blijven draaien op zonne energie. wil je dat aantal dagen nog maals verdubbelen moet je ook weer de opwekkers verdubbelen en dan loop je serieus tegen de problemen aan van het opstarten van de installatie en wie heeft er nu zoon groot dak _O-
ik zou echt een heel eind komen met 8500kWh opbrengst en een thuisopslag van 40kWh
opslag kost nu 300 dollar per kWh. Op lab nivo is het vorigjaar gelukt om onder de 100 dollar productie kosten te komen

Iets zegt me dat thuisopslag een onderdeel van het systeem gaat worden hier. eerst met wielen daarna misschien ook zonder wielen ;)

stabiliteit/continuiteit

Het gas netwerk is belachelijk stabiel, je zal nagoeg altijd gas je huis in kunnen krijgen,
Het electra net in nederland is behoorlijk stabiel, maar wordt naar mijn verwachting minder stabiel en pas na alle komende veranderingen zal het netwerk zijn huidige stabiliteit terug vinden. Mensen met als verwarmingsbron electra (warmtepompen) kunnen wel eens vaker in de kou komen te zitten dan ze wenselijk zouden vinden.
Mijn belangrijkste uitgangspunt is blijf zo flexibel mogelijk, maak je niet afhankelijk van een doorlopende subsidie regeling of langlopende huur/lease constructies en wed niet op 1 paard, warmtepomp met gas is prima
warmte pomp gasloos ook, maar zorg dan dat je een klein openhaardje hebt, voor nood (daarnaast is het ook nog eens heel gezellig ;) een flinke doos met kaarsen kan natuurlijk ook :)
en ja voor de flatbewoners wordt het anders.. daar zal het bovenal collectief moeten worden opgelost
met zijn alle een windmolen kopen en aansluiting op de stadsverwarming ofzo.

Dan zeg ik nu nog iets over het nut van oost-west opstellingen en ben ik weer ontopic ;)

*O* dat is erg nuttig *O*
Een thuisopslag van 40kWh is echt overkill voor een doorsnee gezin. Ik denk ook niet dat het rendabel gaat worden om veel meer op te wekken dan je verbruikt. In feite hoef je er alleen maar de avond/nacht te overbruggen om de zonne-energie te kunnen gebruiken. Ik denk dat je met een 2 tot 4 persoonshuishouden zonder verwarming met een accu van 5 á 7 kWh al behoorlijk uit de voeten kan. En eigenlijk gebruik je de meeste capaciteit alleen maar in de zomer want in de winter wekt een PV nauwelijks energie. De vraag is natuurlijk of een thuisoplossing ooit rendabel zal zijn aangezien het net veel efficiëntere technieken grootschaliger kan inzetten om energie op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 22:57
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:35:
Ik zou gewoon vol leggen. Mijn reden? Stel dat je meer gaat gebruiken, en je besluit meer bij te leggen, ben je extra geld kwijt voor het leggen, en voor een nieuwe omvormer (been there, done that)...
@Wailing_Banshee Bedankt voor je advies. De gedachten dat bijplaatsen duurder is dan direct 4 extra panelen laten installeren is inderdaad mijn reden van twijfel. Tegelijkertijd kosten 16 in plaats van 12 panelen wel ruim 1000 euro extra en is het de vraag hoe lang ik erover doe dat terug te verdienen.

oei, dat is een lastige.

@migjes Bedankt voor de tip, inderdaad die aanbieders bekeken en Greenchoice gekozen.

zoninstaling van 95%?
@migjes Eigenlijk heb ik zelf niets berekend maar deze getallen van SolarNRG gekregen. Het dak lijkt wel vrij ideaal, zuid-westen en voorgevel is recht waardoor het hele dak schuin is en de goede kant op is gericht zonder schaduw op het dak.

Als verwachte hoeveelheid op te wekken stroom geven ze 3694 kW-h op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
onlime schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:06:
De afgelopen tijd heb ik dit topic vrij goed gevolgd maar nu ik de offerte binnen heb twijfel ik toch over het aantal panelen.

Via het collectief van Vereniging Eigen Huis heb ik een aanbod van SolarNRG ontvangen op basis van 16 panelen voor onze nieuwe woning. Het dak lijkt ideaal voor dit aantal maar we houden vrij veel stroom over is de verwachting. Daarom twijfel ik nu of ik niet voor bijvoorbeeld 12 panelen moet kiezen. Aan de andere kant lees ik hier ook regelmatig dat tweakers later nog panelen bijplaatsen maar dan is het vertrekpunt wel vaak een veel kleiner aantal panelen. Wat is jullie advies?

In ons huidige appartement verbruiken we ongeveer 2000 kwh. Onze twee kinderen zijn nog klein en we koken voorlopig nog op gas en rijden op benzine dus het stroomverbruik kan hoger worden in de toekomst.

Aantal panelen 16
Type panelen JA Solar JAP6 60-270Wp (blauw)
Afmeting paneel 100 x 165
Type omvormer Growatt 4200MTL-S
Systeemprijs (incl. BTW) € 4.642,00
+ Toeslag dakgoothoogte 3 woonlagen of meer € 240,00
+ Plaatsen 1-fase hoofdschakelaar (excl. nieuwe zegel) € 75,00
Totaalprijs (incl. BTW) € 4.956,99
Totaalprijs (excl. BTW) € 4.096,69
Forfait € 100,00

Dak Schuin
Zoninstraling 95.00%
Verlies door schaduw 0.00%
In geval dat je met de 4320WP een zekere 3000 kWh per jaar opwekt voor de duur van 20 jaar heb je al een kostprijs van 6-7 ct per kWh. Met een beetje geluk wordt dat zelfs nog lager. Dat is denk ik een veelvoud lager dan wat je nu betaald aan je energieleverancier. Daarnaast is het duurzaam opgewekt en vrij van alle belastingen die ooit in het leven geroepen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:42:
[...]

In geval dat je met de 4320WP een zekere 3000 kWh per jaar opwekt voor de duur van 20 jaar heb je al een kostprijs van 6-7 ct per kWh. Met een beetje geluk wordt dat zelfs nog lager. Dat is denk ik een veelvoud lager dan wat je nu betaald aan je energieleverancier. Daarnaast is het duurzaam opgewekt en vrij van alle belastingen die ooit in het leven geroepen gaan worden.
Nouja, dit is wel een tikje naief tbh, je bent zeker zonder opslag (en zelfs met) maar beperkt in staat je eigen energie te consumeren en dus afhankelijk van regelingen. Ik ben een groot fan van solar, heb niet voor niks 9500+wp op het dak liggen, maar ben me wel bewust van de beperkingen (die feitelijk pas op lange termijn actueel worden, maar men gebruikt het nu om de "dure" salderingsregeling te ontmantelen).

Ik zit te kijken of ik een elektrische motor als thuisaccu in zou kunnen zetten. Mooi project voor volgend jaar :P

Weet iemand een omvormer waar je tegen kunt roepen hoeveel watt die moet leveren (ipv optimaliseren op wat hij kan leveren)? Mag via telnet, rs232, rs485, maakt me niet uit: daar kom ik wel uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Verwijderd diy v2g?
Volgens mij kan elke Fronius met Modbus/TCP bestuurd worden.
http://www.fronius.com/~/...ions/42%2C0410%2C2049.pdf

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:24:
[...]

Een thuisopslag van 40kWh is echt overkill voor een doorsnee gezin. Ik denk ook niet dat het rendabel gaat worden om veel meer op te wekken dan je verbruikt. In feite hoef je er alleen maar de avond/nacht te overbruggen om de zonne-energie te kunnen gebruiken. Ik denk dat je met een 2 tot 4 persoonshuishouden zonder verwarming met een accu van 5 á 7 kWh al behoorlijk uit de voeten kan. En eigenlijk gebruik je de meeste capaciteit alleen maar in de zomer want in de winter wekt een PV nauwelijks energie. De vraag is natuurlijk of een thuisoplossing ooit rendabel zal zijn aangezien het net veel efficiëntere technieken grootschaliger kan inzetten om energie op te slaan.
Ik wil meer dan de nacht overbruggen,ik zou ook slechte dagen willen overbruggen
maar het is zeker verschillend per huishouden, mede dat maakt dit vraagstuk ook zo ingewikkelde
en zal iedereen zijn eigen overwegingen moeten maken

En als je in het voor en najaar 2 auto's wil opladen in de avond uren moet je echt iets meer hebben dan 7 kWh ik kom daar in iedergeval niet mee uit :+

Een avondje hobbyen in de schuur en ik gebruik al meer -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 16:43
BehindCorner schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:38:
@migjes Lol, volgens mij is mijn bedoeling niet helemaal duidelijk :)

Ik wil niet kunnen vergelijken met het verleden, gaat mij enkel om vergelijken van verschillende systemen tegen hetzelfde tijdvak (dag / maand). Daarbij ga ik ervan uit dat de systemen een vergelijkbare hoeveelheid zon (of sneeuw :) ) krijgen in datzelfde tijdvak.

Men neme Systeem A;
20 graden helling, vol zuid.
Februari --> niet boven 3 Wh per Wp (op volledig zonnige dag).
Juni --> net boven de 7 Wh per Wp.

Men neme System B;
45 graden helling, vol zuid.
Februari --> ruim boven 5 Wh per Wp.
Juni --> niet boven de 6.2 Wh per Wp.

A doet het in de zomer beter, B in de winter / voorjaar.

Ik geloof direct dat de panelen beter zijn geworden maar als gaat kijken naar de efficiency op een volledige zonnige dag nu in februari staan de steile systemen boven aan. Ik ben op zoek een tool om een systeem A en B toch (bij benadering) te kunnen vergelijken.
Ik kan je niet helpen aan een tool, maar ik heb geprobeerd om een combinatie van een steil systeem met een vlak systeem te maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oaLJ8M75qHgqN3H0ztZexVZH/thumb.jpg
De voorste rij staat nu op winterstand (60o) maar kan ik voor de zomer veel vlakker zetten (op 30o).
De achterste rij staat gewoon vast op 30o flatfix.
Het systeem draait sinds eind december en ik heb de logging nog niet goed dus ik kan je niets zeggen over opbrengsten.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

twain4me schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:15:
[...]
Dat denk ik ook, maar dan kleinere cellen. 40kWh zie ik niet standaard worden (thuis), 5 tot 10kWh wel. De grotere cellen liggen dan op wijkniveau, met name wanneer er veel potentieel aanbod is (bijv. als er veel grote vrijstaande huizen die veel meer opwekken dan ze kunnen gebruiken aangesloten zijn op dat deel van het netwerk). En als er dan nog steeds teveel is (prachtige koude late voorjaarsdag met heel veel wind in het weekend), kan de overbodige energie omgezet worden in iets wat makkelijker te bewaren is, zoals bijvoorbeeld waterstof.
Gecko123 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:24:
[...]
De vraag is natuurlijk of een thuisoplossing ooit rendabel zal zijn aangezien het net veel efficiëntere technieken grootschaliger kan inzetten om energie op te slaan.
Dat denk ik wel, gewoon om pieken te voorkomen Het is een beetje afwachten wat er natuurlijk in de plaats gaat komen voor het salderen, maar voor ons zou het best nog wel eens gunstig uit kunnen gaan pakken om thuis opslag aan te schaffen. Wij verbruiken nu ongeveer een kwart van onze opgewekte energie. Zelfs op een gemiddelde februari dag wekken we meer op dan dat we overdag gebruiken en leveren we dus terug naar het net. Terwijl ons totale dagverbruik hoger ligt dan wat er dan opgewekt wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Andre1973 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:11:
[...]

Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn, zelf hou ik er al niet van als mensen met een recipro de over stekende delen van een rails afkorten, ik maak ze liever op de grond op maat.
Als je een pan breekt, doordat je een puntlast genereert op een haak ben je er ziek van.
Gezien jouw ervaring ga ik hier nog eens even goed over nadenken. Dank voor het advies :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:00:
[...]

Dat denk ik wel, gewoon om pieken te voorkomen Het is een beetje afwachten wat er natuurlijk in de plaats gaat komen voor het salderen, maar voor ons zou het best nog wel eens gunstig uit kunnen gaan pakken om thuis opslag aan te schaffen. Wij verbruiken nu ongeveer een kwart van onze opgewekte energie. Zelfs op een gemiddelde februari dag wekken we meer op dan dat we overdag gebruiken en leveren we dus terug naar het net. Terwijl ons totale dagverbruik hoger ligt dan wat er dan opgewekt wordt.
Inderdaad door de gelijktijdigheid over de dag te spreiden wordt het al gunstig. Het is nog best complexe rekensom om na te gaan hoeveel van de energie je zelf zou kunnen gebruiken bij een bepaalde grootte accu. Ik vraag me af of je deze informatie uit een slimme meter zou kunnen halen.
Met een relatief kleine accu zou je in de wintermaanden al snel al je opgewekte energie kunnen gebruiken, uitgaande dat je totaal opwekking ongeveer gelijk is aan je totaal verbruik. Het gaan om de zeer zonnige dagen juni juli augustus waar je de meeste energie opwekt. Het zal erg kostbaar zijn om enkel voor deze dagen een grootcapaciteit accu te gebruiken. Het gaat om relatief slechts een klein aantal kWh.
Pagina: 1 ... 82 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??