Vraag

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:37
Het is bijna zover; begin 2018 word het komplete dak van mijn woonhuis vervangen en kan ik daar ook een hoeveelheid zonnepanelen gaan neerleggen. Ik heb al een PV opstelling op de garage liggen. Dat is een 2040W SF installatie met een SE2200H omvormer. Ik ben over de combinatie zeer tevreden, zeker vanwege de forse schaduw van de grote boom in de tuin.

Edit: Inmiddels heb ik een datum/week waarop het dak vervangen word en kan ik met de details bezig gaan.

Op het woonhuis wil ik het volgende leggen:

(A)1 rij op West, aan de voorkant van het woonhuis en helemaal bovenin tegen de nok. Hier is eigenlijk geen schaduw. daar is 7,5 meter breedte beschikbaar. De helling is 50 graden

(B)1 rij op Oost, aan de achterkant van het woonhuis, helemaal bovenin tegen de nok. Hier is wat schaduw van de gezamelijke schoorsteen later op de dag. Er is +- 7 meter breedte beschikbaar, de helling is ook 50 graden.

(C)1 rij op Oost, aan de achterkant van het woonhuis, onderin op het lage dak van de uitbouw. Daar is ook 7,5 meter breedte beschikbaar en 2,90 meter hoogte. deze helling is 20 graden.

Ik heb het idee om het volgende neer te leggen:

A string: 7x ECSolar 335W (195x99cm) (Voc 46.9 V , 38.2 Vmp)
B string: 6x ECSolar 335W
C string: 7x ECSolar 335W

Omvormer SE5000H of SE5K (3fase)
Volgens PVgis zou de gezamelijke opbrengst /vermogen rond de 5400 W zijn, maar ik neem eventuele aftopping voor lief
De omvormers hebben 2 aansluitingen voor strings. Ik ben begonnen aan het legplan en ik twijfel aan de indeling. Alles op 1 string, of A+B op 1 string, of B+C op 1 string? vanwege het eenvoudigere bekabelen neig ik naar A+B op 1 string, maar dat is dus een oost-west string een hellingshoek van 50 graden in de nok van de woning.

De 1 fase omvormers vragen +-370 Vdc dus zou dat met alleen string A aan het einde van de dag lukken?
De 3 fase omvormers vragen +-750 Vdc, dus dat zou dan niet gaan aan het einde van de dag?

Heeft iemand nog andere suggesties? misschien toch 2 of 3 lichtere losse omvormers? vanwege de afstanden, de oost-west ligging en geen schaduw? SolarEdge kan goed omgaan met verschillende liggingen en hellingshoeken in 1 string.

Het kostenaspect is niet het aller belangrijkste.
Ik wil dit rustig uitkauwen zodat ik kan gaan plannen en bestellen zodra het dak vervangen is.

bovenaanzicht

doorsnede woning

Sorry voor de belabberde paint skils :P

[ Voor 23% gewijzigd door (RSH) op 15-02-2018 13:30 . Reden: SF-170 niet meer leverbaar, nieuw plan en duidelijkheid over begin datum! ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Heb je op C, 2.6m max, of kan daar ook 2.65m gelegd worden = 11 x 300Wp mono.
Ik zou dan idd voor alles op SE kiezen en A + B er bij op natuurlijk.

Edit;
4550 tegen 6900Wp is een groot verschil en past door O/W ook nog wel op een 1F 5K.

[ Voor 24% gewijzigd door PClop op 02-12-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Ik heb helaas op C echt alleen max 2,6m en ook schaduw, anders was de keus makkelijker geweest en had ik overal mono of poly gelegd. Vandaar mijn eerste keus voor SF
Ik heb de voorkeur voor 3 fasen, alleen vraag ik mij af of de A set wel genoeg kan leveren om de omvormer te laten werken. En omdat later in de middag de B en C set in de schaduw liggen, maar wel indirect/difuus licht hebben is ook het idee om SF te nemen. Dus vandaar ook weer mijn voorkeur voor SF, zelfs met de mist van vandaag de hele dag heb ik toch opbrengst.
Ik heb altijd nog de keus om op West (A) mono of poly te leggen bijvoorbeeld op een extra SE2200H. Dan zou ik op Oost (A en B ) een 20 SF kunnen leggen op een SE3000H of SE3K.
Voor het terugleveren/eigen gebruik zullen de omvormers in ieder geval op een verschillende fases aangesloten worden als het 1 fase omvormers worden.

De optie is op dit moment dus op A (west) om 7x mono of poly te leggen op een losse extra SE2200H en op A en B (oost) 21 SF met een SE3000H

Geeft een gemiddelde poly of mono genoeg voor een 370 Vdc met 7 stuks?

[ Voor 11% gewijzigd door (RSH) op 02-12-2017 15:59 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Op west, is die 7,5m breed, _exact_ 7,5meter? Of heb je ruimte om 6 SF'jes in landscape naast elkaar te kunnen leggen. (6 x 1,25 ). En dan nog paar cm tussenruimte... Dan zou je 2rijen SF in landscape onder elkaar kunnen leggen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@(RSH)
Heb je ook de maat genomen voor het C dak, 10cm boven de pannen, je wint dan snel die 5 a 10 cm
de bevestigings-rails maken dat je panelen hoger komen te liggen.
Je kunt ook top gaan met BenQ Solar SunForte PM096B00 335 Wp dan kom je ook uit op 2.60m 8)

Die 23 mono's maken samen ~ 700V ............... das toch zat genoeg om een SE aan de praat te houden
goed, de oost kant zal op een gegeven moment niet echt vermogen meer leveren, maar de werkspanning
is er dan nog meer dan genoeg en dan wordt het vermogen in de na middag ook gewoon verwekt
van wat de west panelen dan leveren.

Anders contact je @Gasschuif hier over even of elke andere SEofiel ;)

[ Voor 16% gewijzigd door PClop op 02-12-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Je bent dan wel gecharmeerd van se ,maar als je niet al teveel schaduw hebt zou ik solar frontier bij leggen, en samen voegen met de oude al aanwezige solar frontier, en vervolgens alles op één drie fase omvormer. Een sma of fronius voor zogenaamde goede kwaliteit, of een eenvoudigere goodwe of omnik of hosola.
Je moet dan alleen de string lengte gelijk zien te krijgen tussen 5 en 8 stuks. Meeste omvormers hebben twee aansluitingen dus je kunt twee verschillende lengtes nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is maar de vraag of SF nog wel beschikbaar is in 2018...
En de SF-175 kan al niet op SE. Daar moet je de "oude" SF-170 voor nemen.

Verder eens met reneeke. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
Dankzij Pcplop aan het denken gegaan :)

SF is niet meer leverbaar in deze aantallen.

Afgelopen weekend maar de bergschoenen opgezocht en de daken op geklommen. Maten opgenomen en weer opnieuw aan het plannen geweest. Ook afvast een nieuwe meterkast laten plaatsen. De oude uit 1945 kon echt niet meer...... :P

ik heb de gevens in de openingspost aangepast.
Ondanks dat ik 3 fase heb, neig ik toch weer naar de 1 fase SE5000H, deze komt op een andere fase dan de huidige SE2000H die ik op de schuur heb zitten. Dus dan lever ik toch op meerdere fase terug. Ik heb met de warmtebeeld kamera al mooi kunnen zien op welke fase die zit :)

iemand op of aanmerkingen, tips of andere dingen over de opstelling in de openingspost?
Ik heb van een paar leveranciers de tip gekregen eventueel te wachten tot begin April, dan komen er 355 watt panelen op de markt en zullen de prijzen weer dalen.

Maarja, de verslaving kriebelt.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
365 ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
@(RSH)
oke, mijn systeem lijkt wel wat op jouw planning.

omvormer is nu 4kW, en heeft 2x een mpp.
de mpp die ik voor oost gebruik heeft:
7x190Wp(15 graden) en daar op parallel aangesloten 7x190Wp(45 graden)
de mpp die ik voor west gebruik heeft:
10x300Wp(45 graden) op west.
in totaal dus 5660Wp

en dan krijg je dit soort opbrengst:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
(was wel een vrij warme dag, maar dat is meestal met alleen maar zon. ;) )

als je solaredge gaat gebruiken, dan heb je minimaal het start aantal optimizers nodig.
en ik heb ook het idee dat je huidige planning het gewoon weg niet eens haalt met een 1fase omvormer. :-(
wel paneel type je gebruikt maakt niet veel uit, als je maar genoeg optimizers buiten de schaduw hebt.

ik zou een ander plan maken. ;)
(kleinere panelen gebruiken zodat je meer optimizers per kant heb, kan een oplossing zijn.
maar ook gewoon net zo als ik 2 stringen parallel voor oost en dan nog een string voor west.
stuk goedkoper en net zo effectief. ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 16-02-2018 14:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
De kogel is door de kerk. Vandaag een bestelling gedaan van :

20x Phono Solar 350W panelen, P404 optimizers en een SE5000H.

Opstelling blijft 7 stuks Oost, hoek 20 graden op hoogte van 3 meter , 6 stuks Oost, hoek 50 graden op 7 meter hoogte en 7 stuks op West , hoek 50 graden, hoogte 7 meter.

Voorlopige string indeling word
String 1: 13 panelen Oost (hoek 20 en 50 graden)
String 2: 7 panelen op West (hoek 50 graden)

Opties voor andere string indelingen:

1 string met alle 20 panelen,
of
2 strings, maar dan 1 string met 13 panelen Oost-West (beide met een hoek van 50 graden) en 1 string met 7 stuks Oost op 20 graden helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Zo de eerste 4550 Wp ligt op het (Oost) Dak. :*)

nog 7 panelen te gaan! Die komen op West. Als die erop liggen dan zit ik totaal op 9040 Wp (Oost Zuid en West) :9
Pagina: 1