Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.597 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mfmonkey
De milieuvervuiling, defecte panelen, opsporen van die panelen, afvoeren van die panelen.
Panelen die niet 100% meer leveren, enz. enz.
Elk paneeltje moet goed getest worden. Om hoeveel gaat het?

Edit: ik wil het ook niet weten, om hoeveel het gaat...
Ik koop liever iets nieuw, wat 10 jaar ligt, dan 10 jaar lopen prutsen en dak op en dak af te gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2018 09:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

antonboonstra schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:48:
[...]

@aex351 Dit zullen ongetwijfeld Shell modules zijn, welke PolderPV ook heeft (maar dan nog met originele OK4 micro omvormers). In het jaar 2000 waren het 93Wp panelen (zie ook http://www.polderpv.nl/PV-systeem1.htm).

Daarvan 2 strings van 3 panelen in serie op één Soladin 600 zou perfect passen. De Soladin zal geplaatst zijn als vervanging van de originele OK4 omvormers, dus ik denk dat je lage opbrengst niet aan de omvormer ligt. Er zal ongetwijfeld iets mis zijn met (enkele?) panelen. Je zou als eerste stap al de open-klem spanning per string kunnen meten met een multimeter.

[afbeelding]
Ik heb ooit een soladin 600 mogen weghalen bij iemand die een huis aan het verbouwen was, waar panelen op lage die in 1999 waren geplaatst. waarschijnlijk zaten daar eerst Oka4's onder. Heb de documentatie niet meer, maar het belangrijkste is de spanning.
Reken 0,6 V openklemspanning per cel, en 0,5 VMPP en bij ene 5" cel ongeveer 5 ampere.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
AUijtdehaag schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:25:
@mfmonkey
De milieuvervuiling, defecte panelen, opsporen van die panelen, afvoeren van die panelen.
Panelen die niet 100% meer leveren, enz. enz.
Elk paneeltje moet goed getest worden. Om hoeveel gaat het?

Edit: ik wil het ook niet weten, om hoeveel het gaat...
Ik koop liever iets nieuw, wat 10 jaar ligt, dan 10 jaar lopen prutsen en dak op en dak af te gaan.
Milieu vervuiling is enkel bij nieuw denk ik, deze bestaan al. De overige punten zijn goede en in mijn ogen ook belangrijk. Dat testen is ook weer zoiets, het gaat om 50 stuks...
En ja, ik koop ook liever iets nieuws maar als ik veel geld kan besparen door 2e hands is de keuze niet geweldige moeilijk. Voordeeltje voor mij dan, de panelen komen niet op dak maar op de grond. Ik kan er dus gemakkelijk bij en omheen lopen.

Je punt over het niet meer 100% leveren en defecte panelen speelt ook bij alle andere soorten panelen toch?
Volgens de eerder gelinkte site is degradatie na 10 jaar 7,9 %. met 3750 Wp op een 3kW omvormer kan ik daar mee leven, ondanks dat het sneller degradeert dan een ¨normaal¨ paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mfmonkey schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:08:
[...]

Milieu vervuiling is enkel bij nieuw denk ik, deze bestaan al. De overige punten zijn goede en in mijn ogen ook belangrijk. Dat testen is ook weer zoiets, het gaat om 50 stuks...
En ja, ik koop ook liever iets nieuws maar als ik veel geld kan besparen door 2e hands is de keuze niet geweldige moeilijk. Voordeeltje voor mij dan, de panelen komen niet op dak maar op de grond. Ik kan er dus gemakkelijk bij en omheen lopen.

Je punt over het niet meer 100% leveren en defecte panelen speelt ook bij alle andere soorten panelen toch?
Volgens de eerder gelinkte site is degradatie na 10 jaar 7,9 %. met 3750 Wp op een 3kW omvormer kan ik daar mee leven, ondanks dat het sneller degradeert dan een ¨normaal¨ paneel.
Degraderen is in mijn ogen nog steeds bullshit, heb er hier veel van 15 jaar oud en doen het net zo goed als mijn nieuwe.
Die glazen gevallen moet je niet aan beginnen, nemen veel ruimte in voor weinig wp, veel stekkers nodig voor parallel te zetten, speciale klem voor nodig en vooral omdat die dingen voor een trafo omvormer zijn gemaakt.
Er zijn genoeg koopjes te vinden met poly panelen dus gewoon even geduld hebben.

PS je houten constructie maak je veel te duur met je osb.
Oh en 60 graden tot zelfs 90 graden wat ik heb is perfect in de winter, maar weet je wel zeker dat door de lage stand de zon je panelen kan bereiken want anders kun je je beter op de zomer richten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mfmonkey
Voor 2x de prijs van de firstsolar panelen, heb je nu een paneel met 4x zoveel opbrengst.
Met andere woorden, een nieuw paneel kost 2x zoveel minder dan een oud paneel.
(niks exact uitgerekend, en ook niet naar de maten gekeken en extra benodigde aansluitmaterialen)

https://natec.nl/producten/suntech-stp290-poly-half-cell/
migjes in "PV-panelen - hulp gevraagd met op waarde schatten aanbieding"

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2018 10:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:52
mfmonkey schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:13:
[...]

ze stoken nu namelijk kWh´s weg met de airco waardoor ze gas besparen, gaat het nog sneller.

[...]
Ligt eraan. Gas kost omgerekend ongeveer 7,5 cent per Kwh. Overcapaciteit van je PV's krijg je 10-11 cent voor (afhankelijk van je leverancier). Het levert dus meer op om gewoon gas te blijven stoken en je overschot aan Kwh's terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
reneeke1970 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Degraderen is in mijn ogen nog steeds bullshit, heb er hier veel van 15 jaar oud en doen het net zo goed als mijn nieuwe.
Die glazen gevallen moet je niet aan beginnen, nemen veel ruimte in voor weinig wp, veel stekkers nodig voor parallel te zetten, speciale klem voor nodig en vooral omdat die dingen voor een trafo omvormer zijn gemaakt.
Er zijn genoeg koopjes te vinden met poly panelen dus gewoon even geduld hebben.

PS je houten constructie maak je veel te duur met je osb.
Oh en 60 graden tot zelfs 90 graden wat ik heb is perfect in de winter, maar weet je wel zeker dat door de lage stand de zon je panelen kan bereiken want anders kun je je beter op de zomer richten.
Dat klinkt positief vwb degradatie. Qua omvormer, die word in de set meegeleverd dus ook daar heb ik geen omkijken naar.
Ruimte is met 35 x 20 meter grondoppervlak ook totaal niet intressant. zelfs al leg ik 165 x 100 panelen plat kan ik nog 20 x 20 = 400 panelen kwijt.

Die koopjes voor poly kom ik helaas nog niet tegen. deze set zou 1650 euro kosten en 3kW / 3750 Wp zijn. Dat is 44 cent per Wp. Een nieuw paneel van 270 Wp en 139 euro zit al op 51 cent per Wp. Dat is dan zonder omvormer oid.
Ik heb helemaal achter in de tuin gestaan afgelopen week en zelfs daar kan ik de zon zien over het gebouw heen. Ik verwacht 10 a 15 meter uit de achterkan gemeten dus geen probleem richting zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:02
mfmonkey schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:45:
[...]

Na aanleiding van deze link veel gezocht en een aanbieder gevonden welke 8 jaar oude 75 wp panelen verkoopt. Hij heeft dan een pakket van 50 panelen op een 3kw omvormer, 850 euro.
1 pallet panelen is 550 euro, dus de omvormer, een solarmax, kost dan 300 euro (of door pakketprijs...) . allen Ex BTW.

Doordat ik de nieuwe panelen (8 stuks) op een steigerpijp schans wil leggen welke ik in hoek verstelbaar wil maken (42 tot 72 graden) koste deze 600 euro.
Voor deze 50 panelen zou ik een houten schans maken van 50x75, aan alle zijden (incl achter het paneel) afgedicht met OSB platen, kosten rond de 650 euro (ex schroeven).

Dus de prijs voor de stellage is ongeveer gelijk echter de set kost 1000, is 3750 Wp aan panelen op een 3kW omvormer.
de andere set kost 1500, is 2160 Wp op een 2kW omvormer.

nog wel een dingetje, de panelen zijn 6,8 mm dik, zit dus geen frame omheen? het zijn Dünnschicht Module. betekend dit dat ik ze veel meer ondersteund moet monteren? als ik dan zonder de montage rails af kan doe ik het gewoon met hout, stukken goedkoper gelijk.

waar ik nog niet uit ben is de helling onder welke ik ze monteer. 35 is ideaal maar dan vooral in de warmste maanden en voor op elkaar afgestemde sets.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
ik mag met die 2e hands set 20% max verliezen om toch 3kW te produceren in de zomer. ik wil hem dus rechterop monteren dan 35 graden om zo in de winter meer opbrenst te hebben. bij 60 graden zou ik hartje zomer 91% over moeten houden.
zou een hoek van 60 graden in de winter helpen bij een overbemeten systeem?
Lijkt me een heleboel werk en geld voor verouderd spul. Voor iets meer heb je modernere panelen, minstens 200Wp per paneel, dat scheelt al de helft van het aantal panelen. Dus helft keer minder kans op iets wat stuk is of gaat.
En waarom dat schans verstelbaar maken? Voor die 3 maanden winter? Dan is er toch geen opbrengst, 2 keer niks is nog steeds niks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jogaa 1 kWh elektrisch levert 4 kWh thermisch op met een airco/warmtepomp. Dat maakt het sommetje anders :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mfmonkey schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:38:
[...]

Dat klinkt positief vwb degradatie. Qua omvormer, die word in de set meegeleverd dus ook daar heb ik geen omkijken naar.
Ruimte is met 35 x 20 meter grondoppervlak ook totaal niet intressant. zelfs al leg ik 165 x 100 panelen plat kan ik nog 20 x 20 = 400 panelen kwijt.

Die koopjes voor poly kom ik helaas nog niet tegen. deze set zou 1650 euro kosten en 3kW / 3750 Wp zijn. Dat is 44 cent per Wp. Een nieuw paneel van 270 Wp en 139 euro zit al op 51 cent per Wp. Dat is dan zonder omvormer oid.
Ik heb helemaal achter in de tuin gestaan afgelopen week en zelfs daar kan ik de zon zien over het gebouw heen. Ik verwacht 10 a 15 meter uit de achterkan gemeten dus geen probleem richting zuid.
Die omvormer is geen trafo omvormer. Die vent gooit er gewoon wat omvormers bij van de bva om het aantrekkelijk te laten lijken. Hij leurt al meer dan een jaar met vrachtwagens vol. Ze waren eerst 30 euro per paneel en 20 met volle pallet.

Geen koopjes? Gebruikte zie ik zo even niet maar wat vind je van deze???
ACTIE, zonnepanelen Fullblack 275Wp te koop vanaf €119,-
€ 119,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Of deze???? Geen koopjes zegt ie haha
nieuwe zonnepanelen uit magazijnopruiming
€ 99,00

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 11-02-2018 10:59 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
AUijtdehaag schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:35:
@mfmonkey
Voor 2x de prijs van de firstsolar panelen, heb je nu een paneel met 4x zoveel opbrengst.
Met andere woorden, een nieuw paneel kost 2x zoveel minder dan een oud paneel.
(niks exact uitgerekend, en ook niet naar de maten gekeken en extra benodigde aansluitmaterialen)

migjes in "PV-panelen - hulp gevraagd met op waarde schatten aanbieding"
De panelen welke ik naar ijk zijn 11 euro per stuk en dus 15 cent per Wp. De goedkoopste panelen nieuw die ik tot nu toe kon vinden zijn 51 cent per Wp. Nu weet ik lang niet elke website te vinden dus mogelijk kan dit nog goedkoper.
jogaa schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:37:
[...]

Ligt eraan. Gas kost omgerekend ongeveer 7,5 cent per Kwh. Overcapaciteit van je PV's krijg je 10-11 cent voor (afhankelijk van je leverancier). Het levert dus meer op om gewoon gas te blijven stoken en je overschot aan Kwh's terug te leveren.
Deze vergelijking gaat op als de efficientie van gas inderdaad 8kWh aan warmte oplevert en elke kWh warmte met elektra ook 1 kWh kost. Echter de airco is een warmtepomp (inverter) waardoor hij volgens mij met gemak met 1 kWh stroom 2 kWh warmte bakt, zo niet nog gunstiger. Dan is het 11 cent (vergoeding contract ouders) opstoken om 15 cent te besparen.
No Hands schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:44:
En waarom dat schans verstelbaar maken? Voor die 3 maanden winter? Dan is er toch geen opbrengst, 2 keer niks is nog steeds niks.
Nee, niet voor 3 maanden winter. in de grafiek die ik gepost heb kun je per maand de hoek van de zon zien.
ik zou de stand in principe elke maand kunnen aanpassen.
42 graden als meest vlak in de maanden april t/m augustus.
in maart en september is dit 52 graden. 63 in februari en oktober en dan blijven november tot januari over, 72 graden.
En zoals geschreven, iets meer is denk ik niet haalbaar voor 11 euro per 75 Wp.
reneeke1970 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:52:
Die omvormer is geen trafo omvormer. Die vent gooit er gewoon wat omvormers bij van de bva om het aantrekkelijk te laten lijken. Hij leurt al meer dan een jaar met vrachtwagens vol. Ze waren eerst 30 euro per paneel en 20 met volle pallet.

Geen koopjes? Gebruikte zie ik zo even niet maar wat vind je van deze???
ACTIE, zonnepanelen Fullblack 275Wp te koop vanaf €119,-
€ 119,00
Of deze???? Geen koopjes zegt ie haha
nieuwe zonnepanelen uit magazijnopruiming
€ 99,00
Jammer dat je me, waarschijnlijk onbewust, een beetje belachelijk maakt maar super bedankt voor deze post!
Die laatste link komt neer op 39 cent per Wp voor het paneel. Van dit paneel zou ik er 9 nodig hebben ipv 8 270 panelen. De vergelijking is dan 8X139 tegenover 9X99. een verschil van meer dan 200 euro.

overigens is dit niet een klein bedrijfje, van dit type paneel hebben ze meer dan 55.000 op voorraad. ik zal het als ik hier voor wil gaan navragen maar mijn aanname is dat dit een passende set is.
reneeke1970 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:06:
@mfmonkey en de twintig euro montage per paneel vergeet je maar voor het gemak?
uh, ja :o
Hoezo 20 euro per paneel? Het enige wat ik niet bereken is bekabeling. Vooral omdat mijn aanname is dat deze kostenpost niet heel veel anders is als er meer panelen op komen.
Nu al bedenk ik me dat die aanname gruwelijk fout is. ja, voor standaard panelen welke in 1 serie komen klopt het, die worden allen onderling gelinkt. bij die 50 panelen zal er een en ander paralel moeten... 8)7 |:(

[ Voor 30% gewijzigd door mfmonkey op 11-02-2018 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@mfmonkey en de twintig euro montage per paneel vergeet je maar voor het gemak?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

aex351 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 01:30:
[...]
Bepaalde panelen zien er inderdaad 'kapot' uit. Ik denk door hagel etc. Het blauwe gedeelte is gefragmenteerd en/of heeft los gelaten op bepaalde plekken.
Dat noemen ze ook wel delaminatie (foto, meer info). Dit betekent niet alleen dat het paneel steeds minder produceert, maar het kan ook gevaarlijk zijn door warmteontwikkeling.
Wat bedoel je precies met 'open-klem' spanning meten per string. Op het dak liggen 2x6 zonnepalen aangesloten op 2 Soladin 600 omvormers. Dus volgens mij zijn dat dan twee 'strings' met 6 zonnepanelen per string.
6 panelen in serie geschakeld in 1 string geeft een te hoge spanning, waardoor de Soladin onherroepelijk stuk gaat. Wellicht zijn ze buiten al op het dak in twee of drie strings parallel geschakeld en komen er daarom maar 2 kabels (de plus en min) per omvormer binnen.
Een kanttekening: als zonnepanelen door weersinvloeden zo snel kapot kunnen gaan dan heeft dit wel een serieuze impact op de terugverdientijd. Ik lees hier weinig over.
Je hoort er weinig over, omdat er ook maar weinig panelen stuk gaan. Ze gaan ook niet door weersinvloeden stuk, maar door een slechte fabricage. In het geval van delaminatie zijn de zonnecellen niet goed lucht- en waterdicht ingesloten tussen de glasplaat en de achterfolie. Met de huidige volledig automatische productiemethoden, is de kans hierop veel kleiner dan vroeger.
[...]
Dat zou dan betekenen dat ik een ~1200 Wp installatie heb. Een opbrengst van 300 kWh per jaar klinkt dan wel wat weinig. Ik vermoed dat er meer aan de hand is, maar ik weet dat het al jaren rond de 300 kWh ligt. Dus dat zou betekenen dat 1Wp gelijk staat aan 0,25 kWh. Oftewel een efficiency van 25%, of anders gezegd een verlies van 75%.

Met andere woorden, de reële terugverdientijd van zonnepanelen is 15-25 jaar. Voor moderne panelen zal dit wel iets lager liggen. Maar als zo'n zonnepaneel dus zo fragiel is, dan is de optimistische terugverdientijd berekeningen verre van reëel.
Hoe weet jij trouwens dat de productie rond de 300 kWh ligt? Staat dit op de elektriciteitsmeter als teruglevering? In dat geval hou je geen rekening met de stroom die niet door de meter gaat, maar gelijk in je huis wordt verbruikt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
antonboonstra schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:26:

Hoe weet jij trouwens dat de productie rond de 300 kWh ligt? Staat dit op de elektriciteitsmeter als teruglevering? In dat geval hou je geen rekening met de stroom die niet door de meter gaat, maar gelijk in je huis wordt verbruikt.
We blijven vragen omdat hij geen antwoord geeft maar mogelijk is hij overdag niet aanwezig en doen alleen de router en koelkast het dan, dat gaat inderdaad het verschil niet maken.
Veel liever dan het gokken zie ik hem gewoon antwoord geven maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mfmonkey schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:31:
[...]

We blijven vragen omdat hij geen antwoord geeft maar mogelijk is hij overdag niet aanwezig en doen alleen de router en koelkast het dan, dat gaat inderdaad het verschil niet maken.
Veel liever dan het gokken zie ik hem gewoon antwoord geven maarja...
Ahum, voor dat bij jou in de tuin de eerste spade de grond in gaat om je zonnepark
te creëren ,,,,,,,,,,, heb je bij je gemeente al een omgevingsvergunning aangevraagd
en gekregen?

http://www.vergunningsvri...iland-vergunningplichtig/

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:47:
[...]

Ahum, voor dat bij jou in de tuin de eerste spade de grond in gaat om je zonnepark
te creëren ,,,,,,,,,,, heb je bij je gemeente al een omgevingsvergunning aangevraagd
en gekregen?

Hij moet het niet te opvallend maken, gewoon laten lijken op carport, prieel of hout opslag overkapping.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
In vergelijking met de link van reneeke1970 naar panelen van 99 euro is het verschil erg klein. Bovendien, als ik reken met 220 Wp ipv 235 is het 40,4 cent ipv 37,8 cent. de 99 euro panelen zijn 38,8 cent per Wp maar dan zijn ze wel nieuw.
Daarnaast, 9 panelen van 99 euro en 255 Wp kost 891 euro. Het zelfde vermogen met de panelen uit jouw link kost dan 890 euro.
PClop schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:47:
[...]

en gekregen?

Nee, geen idee of ik dat wel ga doen eigenlijk. ik kan de aanvraag makkelijk online doen maar kan nergens een prijs vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door mfmonkey op 11-02-2018 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mfmonkey schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:58:
[...]

In vergelijking met de link van reneeke1970 naar panelen van 99 euro is het verschil erg klein. Bovendien, als ik reken met 220 Wp ipv 235 is het 40,4 cent ipv 37,8 cent. de 99 euro panelen zijn 38,8 cent per Wp maar dan zijn ze wel nieuw.
Daarnaast, 9 panelen van 99 euro en 255 Wp kost 891 euro. Het zelfde vermogen met de panelen uit jouw link kost dan 890 euro.

[...]

Nee, geen idee of ik dat wel ga doen eigenlijk. ik kan de aanvraag makkelijk online doen maar kan nergens een prijs vinden.
Het was maar een voorbeeld, het is iedergeval allemaal stukken beter dan die "oude rommel" die je wilt aanschaffen.
Ik zou er nog eens over na denken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
mfmonkey schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:58:
[...]

[...]

je moet oppassen met het goedkoopste paneel te willen, dat hoeft niet altijd het beste te zijn. ;)
ik gebruik de panelen van @Rol-Co als voorbeeld:
40ct/Wp, maar als je dan 30€ moet betalen voor bevestiging spul (grove schatting).
30€/220Wp = 13,6ct/Wp + 40ct/Wp = 53.6ct/Wp

koop je gewoon nieuw als voorbeeld (ik pak even een extreem voorbeeld):
of
https://natec.nl/producten/canadian-solar-280-poly-2/
dan is het
30€/290Wp = 10,3ct/Wp + 40ct/Wp = 50.3ct/Wp
(poly panelen zitten overal rond de 40ct/Wp ex BTW)
maar dan heeft elk paneel al snel 60Wp meer, dus je kunt per 4 paneel er 1 minder gebruiken om op de zelfde hoeveelheid Wp uit te komen. ;)

(ik zelf kijk dan weer niet naar de omvormer en kabels, dat is een vaste maar ook pittige post.)

zelf even uit rekenen met de cijfers die je hebt, dit is maar grof voorbeeld.
paneel is maar een onderdeel en die zijn echt niet duur nee.
de rest tikt harder aan en maakt vaak een duurdere Wp paneel weer een flink stuk goed.. ;)
(denk ook aan het kunnen aftrekken van de BTW, niet altijd mogenlijk als je via marktplaats koopt.
je hebt wel een BTW bon nodig. ;)
etc... etc..)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-02-2018 15:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@Rol-Co
ik denk er ook zeker over om ¨gewoon¨ voor nieuwe te gaan, lekker simpel en werkt gegarrandeerd.
@migjes
ik weet nog steeds niet hoe de dunne film panelen gemonteerd moeten worden maar als het even kan los ik dat op zonder dure montagemiddelen. geen rails maar een houten balk en geen duur kliksysteem maar een gewone houtschroef. enkel een klem zal dan gekocht moeten worden maar dat is niet bijzonder duur lijkt me.
Je hebt uiteraard gelijk, het telt mee en ik moet het gaan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 22:54
Mijn Goodwe GW2500-NS doet vreemd. Ik ontdekte dat ie sinds een paar maanden steeds 7 uur bij de aktuele tijd optelt. Ik heb het dan over de interne klok van het apparaat.
Ik kan 'm natuurlijk handmatig op de juiste datum en tijd zetten, maar als ie de volgende ochtend weer opnieuw opstart, dan is er 7 uur bij de tijd opgeteld en staat ie om 09.00 uur al op 16.00 uur. Ik kan het ook simuleren door 'm gelijk te zetten en dan AC- en de DC-schakelaar op uit te zetten, zodat ie stroomloos wordt. Na opnieuw starten weer die 7 uur erbij. De landcode in de omvormer staat op Holland (heeft ie altijd gestaan) en veranderen naar bijv. Belgie helpt niets. Andere relevante parameters kan ik in de handleiding niet vinden.

Iemand een idee? En waar haalt de omvormer na een nachtrust of een geforceerde uitschakeling de tijd vandaan? Een backup-batterij of van een timeserver? Ik ben de draad ff kwijt... Maar lastig is het wel ivm het kunnen uitlezen van de dagopbrengst bijvoorbeeld. Die klopt dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 14-09 18:03
rowicom schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:59:
Mijn Goodwe GW2500-NS doet vreemd. Ik ontdekte dat ie sinds een paar maanden steeds 7 uur bij de aktuele tijd optelt. Ik heb het dan over de interne klok van het apparaat.
Ik kan 'm natuurlijk handmatig op de juiste datum en tijd zetten, maar als ie de volgende ochtend weer opnieuw opstart, dan is er 7 uur bij de tijd opgeteld en staat ie om 09.00 uur al op 16.00 uur. Ik kan het ook simuleren door 'm gelijk te zetten en dan AC- en de DC-schakelaar op uit te zetten, zodat ie stroomloos wordt. Na opnieuw starten weer die 7 uur erbij. De landcode in de omvormer staat op Holland (heeft ie altijd gestaan) en veranderen naar bijv. Belgie helpt niets. Andere relevante parameters kan ik in de handleiding niet vinden.

Iemand een idee? En waar haalt de omvormer na een nachtrust of een geforceerde uitschakeling de tijd vandaan? Een backup-batterij of van een timeserver? Ik ben de draad ff kwijt... Maar lastig is het wel ivm het kunnen uitlezen van de dagopbrengst bijvoorbeeld. Die klopt dan niet meer.
En wat gebeurd er als je in de goodwe portal de tijdzone verander?

Ik heb geen idee waar hij de tijd vandaan haalt maar ik vermoed van de goodwe portal. Eén omvormer zat er bij mij steeds een uurtje naast. Had ik hem op European time ipv Central European time staan.
Dit aangepast in het portaal en daarna was alles correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:59:
[...]

je moet oppassen met het goedkoopste paneel te willen, dat hoeft niet altijd het beste te zijn. ;)
ik gebruik de panelen van @Rol-Co als voorbeeld:
40ct/Wp, maar als je dan 30€ moet betalen voor bevestiging spul (grove schatting).
30€/220Wp = 13,6ct/Wp + 40ct/Wp = 53.6ct/Wp

koop je gewoon nieuw als voorbeeld (ik pak even een extreem voorbeeld):
of
https://natec.nl/producten/canadian-solar-280-poly-2/
dan is het
30€/290Wp = 10,3ct/Wp + 40ct/Wp = 50.3ct/Wp
(poly panelen zitten overal rond de 40ct/Wp ex BTW)
maar dan heeft elk paneel al snel 60Wp meer, dus je kunt per 4 paneel er 1 minder gebruiken om op de zelfde hoeveelheid Wp uit te komen. ;)

(ik zelf kijk dan weer niet naar de omvormer en kabels, dat is een vaste maar ook pittige post.)

zelf even uit rekenen met de cijfers die je hebt, dit is maar grof voorbeeld.
paneel is maar een onderdeel en die zijn echt niet duur nee.
de rest tikt harder aan en maakt vaak een duurdere Wp paneel weer een flink stuk goed.. ;)
(denk ook aan het kunnen aftrekken van de BTW, niet altijd mogenlijk als je via marktplaats koopt.
je hebt wel een BTW bon nodig. ;)
etc... etc..)
Kan hij wel de BTW terug vragen, het wordt een vrije veld opstelling, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

antonboonstra schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:26:
[...]

Dat noemen ze ook wel delaminatie (foto, meer info). Dit betekent niet alleen dat het paneel steeds minder produceert, maar het kan ook gevaarlijk zijn door warmteontwikkeling.

[...]

6 panelen in serie geschakeld in 1 string geeft een te hoge spanning, waardoor de Soladin onherroepelijk stuk gaat. Wellicht zijn ze buiten al op het dak in twee of drie strings parallel geschakeld en komen er daarom maar 2 kabels (de plus en min) per omvormer binnen.

[...]

Je hoort er weinig over, omdat er ook maar weinig panelen stuk gaan. Ze gaan ook niet door weersinvloeden stuk, maar door een slechte fabricage. In het geval van delaminatie zijn de zonnecellen niet goed lucht- en waterdicht ingesloten tussen de glasplaat en de achterfolie. Met de huidige volledig automatische productiemethoden, is de kans hierop veel kleiner dan vroeger.

[...]

Die 300 kWh (grofweg) is op basis van wat de digitale (niet slimme) stroommeter in de meterkast aangeeft. Alles wordt bijgehouden, verbruik en teruglevering. En dit wordt ook jaarlijks opgegeven bij de Energieleverancier. Ik neem aan dat direct verbruik hier geen invloed op heeft. Overdag is het stroomverbruik buiten het weekend om veelal minimaal. Jammer genoeg hebben ze destijds de analoge stroommeter vervangen voor deze digitale, onder het mom van het moet want het is verplicht. Ja nu weet iedereen wel beter.

Goed om te weten dat het intern uiteenvallen van de ze zonnepanelen delaminatie heet. Op het internet lees ik inderdaad terug dat dit de werking 'kan' beïnvloeden met mogelijke complete uitval ten gevolg.

Hoe dat precies zit met die 'strings' weet ik niet. Ik weet dat er inderdaad één kabel de omvormer ingaat. En op basis hiervan noem ik de 6 aangesloten panelen per omvormer een string. Maar dat ligt dan dus waarschijnlijk anders.

[ Voor 10% gewijzigd door aex351 op 11-02-2018 21:31 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

aex351 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Die 300 kWh (grofweg) is op basis van wat de digitale (niet slimme) stroommeter in de meterkast aangeeft. Ik neem aan dat direct verbruik hier geen invloed op heeft.
Om mezelf weer eens te quoten:
Proton_ schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:14:
Je slimme meter is niet helderziend - hij meet alleen de stromen die door hem heen gaan. Als de opwek van de panelen direct in huis opgesoupeerd wordt, kan hij het niet meten, maar dan draaien je router, server, aquarium, cv ketel, ventilatie wél op eigen zonnestroom :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:35:
[...]

[...]
Oh had jij dat ook gezegd, dat zijn er nu al drie dan......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Proton_ schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:35:
[...]
[...]
Om het wat visueler te maken: in onderstaande afbeelding is te zien, mijn opbrengst (3234 kWh), mijn verbruik (2841 kWh), mijn afname (1474 kWh) en teruglevering (1867 kWh).
Op je 'domme/slimme' elektriciteitsmeter is alleen de afname en teruglevering aan het net af te lezen, en dat is dus niet hetzelfde als het verbruik en de zonnestroom opbrengst! @aex351
Elektriciteit verbruik en teruglevering (12 maanden)

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 12-02-2018 10:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

antonboonstra schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:18:
[...]

Om het wat visueler te maken: in onderstaande afbeelding is te zien, mijn opbrengst (3234 kWh), mijn verbruik (2841 kWh), mijn afname (1474 kWh) en teruglevering (1867 kWh).
Op je 'domme/slimme' elektriciteitsmeter is alleen de afname en teruglevering aan het net af te lezen, en dat is dus niet hetzelfde als het verbruik en de zonnestroom opbrengst! @aex351
[afbeelding]
Ja precies, handige weergaven trouwens. Ik snap dat die 300 kWh opbrengst excl. het realtime verbruik is. Desondanks denk ik dat het realtime verbruik in mijn situatie te verwaarlozen is. Ik kan dit verifiëren door 's nachts het stroomverbruik te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

aex351 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:32:
[...]

Ja precies, handige weergaven trouwens. Ik snap dat die 300 kWh opbrengst excl. het realtime verbruik is. Desondanks denk ik dat het realtime verbruik in mijn situatie te verwaarlozen is. Ik kan dit verifiëren door 's nachts het stroomverbruik te meten.
Ik ken je situatie niet maar...
Heb je geen cv pomp/ koelkast/ vriezer/mechanische Ventilatie? het verbruik van die 4 dingen samen gaat bij de meeste mensen ruim over de 1000 kWh per jaar ( of je moet alles extreem zuinig of niet hebben)
cv pomp 120 - 450 kWh
koelkast 140- 550 kWh
vriezer 150 -600 kWh
mv 70 - 350 kWh

Dan hebben we het dus nog niet over (sluip)verbruikers zoals routers, servers, laptops, telefoonladers, media box, beltrafo,modem,magnetron/oven,printer etc.

Iedereen heeft direct verbruik, en dat is eigenlijk nooit te verwaarlozen of je moet alle groepen (behalve pv) uitzetten als je van huis gaat :P je huis verbruikt een aanzienlijk deel van je jaarrekening om gewoon functioneel te blijven ook als je weg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

twain4me schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:35:
[...]

Heb je geen cv pomp/ koelkast/ vriezer/mechanische Ventilatie? het verbruik van die 4 dingen samen gaat bij de meeste mensen ruim over de 1000 kWh per jaar ( of je moet alles extreem zuinig of niet hebben)
cv pomp 120 - 450 kWh
koelkast 140- 550 kWh
vriezer 150 -600 kWh
mv 70 - 350 kWh

Dan hebben we het dus nog niet over (sluip)verbruikers zoals routers, servers, laptops, telefoonladers, media box, beltrafo,modem,magnetron/oven,printer etc.

Iedereen heeft direct verbruik, en dat is eigenlijk nooit te verwaarlozen of je moet alle groepen (behalve pv) uitzetten als je van huis gaat :P je huis verbruikt een aanzienlijk deel van je jaarrekening om gewoon functioneel te blijven ook als je weg bent.
:P Hoofdschakelaar gaat uit. Nee, we hebben hier stadsverwarming. Ik heb zojuist de gegevens van de afgelopen jaren nagelopen met betrekking tot teruglevering en het gemiddelde komt neer op 330 kWh per jaar. Gelukkig zie ik geen noemenswaardige trend naar beneden. Er ligt hier echter voor 95 kWh * 12 op het dak, wat neerkomt op 1140 Wp. De exacte specificaties moet ik nog opzoeken. Maar stel dat deze een efficiëntie kennen van 75% (855 kWh), dan zou dit betekenen dat er een sluipverbruik is van 525 kWh (855-330 kWh). Dit zou dan 44 kWH per maand zijn oftewel 3-4 kWh per dag. Nu is meten is weten, maar 525 kWh sluipverbruik klinkt wel wat hoog (kijkend naar de aangesloten apparaten). Komt neer op 60 Watt voor een Mediabox 5 Watt; Koelkast 20-30 Watt, Magnetron 1 Watt, NAS 30 Watt (mooi dat een koelkast het zoveel beter doet). Het kan inderdaad een verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

aex351 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:53:
[...]
Het kan inderdaad een verklaring zijn.
De verbruikers die jij noemt kunnen makkelijk 525 kWh wegstoken tijdens zonuren

vergis je niet je hebt voor 525kwh maar (525/365)/24= 0,059 ofwel 60 watt 24/7 nodig.
qua zonne uren zou het dan zoiets als 525/365/8 = 240 watt kunnen zijn.
Iets reeler is dat van die 525 2/7 wekend dagen zijn en er dus meer wordt gebruikt
1/2 of meer zal in het wekend worden gebruikt 525/2/265/8 = 123 watt continue aan (sluip)verbruik.
Nu zijn alle variabelle geschat, maar zo kan je wel zien dat je zeker geen 1000 watt aan sluipverbruik nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
twain4me schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:35:
[...]

cv pomp 120 - 450 kWh
koelkast 140- 550 kWh
vriezer 150 -600 kWh
mv 70 - 350 kWh

Ik kan je voor een groot deel volgen maar de jaargemiddelden worden niet geheel uit de panelen getrokken, een groot deel zal gesaldeert je koelkast in gaan.
Ik pak de installatie van mijn ouders als voorbeeld, vanaf 0700 komt er in de zomer meer dan 200 watt binnen, dit blijft zo tot 8 uur.
Echter op 21 december was er maar opwek van 1020 tot 1650 waarbij het boven de 200 watt maar van 1320 tot 1550 was.
Gemiddeld meer dan 7 uren, laten we zeggen 8.
Dit is de gemiddelde duur van opwek boven de 200 watt op een omvormer van 3680 watt en 3900 wp aan panelen op bijna perfect zuid en 45 graden. Dat betekend dat ze voor de overige 16 uren dus wel stroom trekken. Hun dagopwek is welliswaar in de zomer 2 x het dagverbruik, ook in de zomer verbruiken.
Dit verbruik in die 16 uren gemiddeld moet je van het jaarverbruik van elk apparaat aftrekken.

Vermogen koelkast en vriezer zijn leuk maar hoe lang moet de pomp aan staan? Zeker als je overdag niet thuis bent blijven die 2 redelijk op temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Ik kan je voor een groot deel volgen maar de jaargemiddelden worden niet geheel uit de panelen getrokken, een groot deel zal gesaldeert je koelkast in gaan.
Ik pak de installatie van mijn ouders als voorbeeld, vanaf 0700 komt er meer dan 200 watt binnen, dit blijft zo tot 8 uur.
Echter op 21 december was er maar opwek van 1020 tot 1650 waarbij het boven de 200 watt maar van 1320 tot 1550 was.
Gemiddeld meer dan 7 uren, laten we zeggen 8.

Vermogen koelkast en vriezer zijn leuk maar hoe lang moet de pomp aan staan? Zeker als je overdag niet thuis bent blijven die 2 redelijk op temperatuur.
Gelukkig had ik het daar niet over, hij beweerde dat sluipverbruik te verwaarlozen is.
Verbruik bereken je nu eenmaal meestal per jaar, je kan alles per moment gaan bepalen, maar dat is niet reeel, dan zou je in de zomer ook een gasrekening hebben van 2 euro en in de maand januari er 1 van 400
dus daarom een gemiddelde en de verbruikscijfers die ik gaf zijn gemiddelde per jaar .. de ene dag zal een cv pomp vaker aan zijn tijdens de zonne uren dan de andere dag, dat klopt, en dit is alleen juist te berekenen per huis en per gebruiker en per land en daar heb je een hoeveelheid data voor nodig waar je schele ogen van krijgt..... ofwel onmogelijk. Daarom gebruik je gemiddelde en die gemiddelde zijn overal prima te vinden en ja een vriezer slaat ook aan als je niet thuis bent. (tijdens een verbouwing heb ik een week naast de koelkast gelegen en dat pleuris ding gaat een partij vaak aan.... ;) )

Ik geef dus alleen maar aan dat gemiddeld sluip verbruik een stuk hoger ligt dan men denkt.. half nederland denkt dat de grootverbruikers de wasmachine droger en magnetron zijn...
ze vergeten de cv pomp en mv heb je toevallig een huis uit 1990 met de orginele cv ketel en een beetje vervuilde mv stook je rustig 800kWh weg via alleen die 2 dingen. tel daar nog de oude koelkast van oma in de schuur bij op en je hebt bijna je halve jaar gebruik te pakken, daar komt nog geen wasmachine aan te pas.
Aan rijk rekenen heb je niets,reeel zijn daarin tegen is zeer wenselijk. Stel je bent nooit thuis doordeweeks dan nog steeds heb je 2 dagen weekend, in dat weekend maai je het gras en draaid je vrouw de was en spelen je kinderen de hele dag playstation. en oja op woensdag middag is oma in huis om de kinderen op te vangen van school. en in de zomer ben je gewoon thuis tijdens de laatste zonne uren dus de stofzuiger die je door het huis trekt en de film die je kijkt zijn gewoon op zonnestroom. zeggen dat je directe verbruik verwaarloosbaar is is gewoon onjuist. Hoe weinig je ook thuis bent.

Op dit moment heb ik een huis leeg staan, wel draaien de mv en de cv op lage stand en ik kan je zeggen dat die verbruikscijfers aardig kloppen 8) en daar is echt nooit iemand thuis.
waneer daar zonnepanelen op het huis zouden liggen zou ik waarschijnlijk al een kleine 200 kWh direct verbruiken
525 kWh is echt niet zo heel erg veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:22

vectormatic

Warlock of the doorlock

Even een compleet noob-vraagje hier

Ik volg dit topic al af en aan een tijdje, en zit zelf na te denken wat mijn opties zijn.

Nu is mijn huis zelf niet super ideaal, en heb ik ook het budget niet voor een 3.000 Wpv installatie op het dak, maar ik zie ook kleinere sets voorbij komen, en het tuinhuisje biedt mogelijk ook opties.

Situatie: tuinhuisje met dak op WZW (en ONO, maar dit lijkt me dus niet interessant in eerste instantie), er ligt een grondkabel richting tuinhuisje, en daar is dus elektra aanwezig, staat gezamelijk met nog wat dingen in huis op een groep (ik vermoed 16A). Dakoppervlak weet ik even niet uit mn hoofd, maar ik vermoed dat ik er misschien wel 4 1.6*0.9 panelen op kwijt moet kunnen.
Nadeel is dat vanaf ergens halverwege de middag (uurtje of drie nu, uurtje of vijf in de zomer), het tuinhuisje in de schaduw van het huis terecht komt, ook al staat het aan het einde van de tuin.

Vraag: Zou het zin hebben om een simpel setje (zie ze op sun-solar voor ~€350 voor 1 paneel + micro omvormer) op het dak van dat tuinhuisje te leggen? Installatie zou volgens mij een paar beugels onder de pannen, en een doorvoer naar de omvormer zijn, die vervolgens gewoon in het stopcontact gaat.

Doelstelling is absoluut niet om de meter op 0 te krijgen, maar wat minder uit het net trekken is milieutechnisch natuurlijk fijn, en als het op redelijke termijn ook nog financieel uit kan is het wat makkelijker te verantwoorden naar de bankrekening

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@vectormatic
hey, no prob gewoon doen. ;)
geeft je lekker ervaring en ideeën hoe je straks het huis zou willen doen.
dus uitvoeren die hap. d:)b

ik kan niet zeggen dat ik het idee van 1 micro met 1 paneel nu zo goed vind.
het dakje klinkt nog niet zo heel slecht, daar kun je vast iets leukers op verzinnen. ;)
(geen zuid is geen probleem, heb ik ook niet.)

grootste probleem is je hebt een eigen groep nodig in dat schuurtje.
of je moet onder de 500W blijven (die officieel niet meer mag, maar ik heb dit niet gelezen. ;) )
(en nieuwe kabel trekken is niet altijd mogenlijk, is dat wel, dan schap het onderste stuk)

mischien kun je de kabel van het schuurtje los maken van de huis kamer, en dan doorverbinden naar de meter kast, waar het op een eigen groep kan?
dan kun je een splitsing maken in de schuur (net zo als de wasmachine groep splitsen)
dan heb je ruime mogelijkheid om daar met 16A(of 10A) te kunnen werken.

denk er eens over na, dit kan vast leuker. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@migjes
Dank!

Leuker kwa elektra moet zeker kunnen, of die grondkabel (komt aan de achterkant binnen, meterkast zit aan de voorkant, 10m verderop) DIY makkelijk door te voeren is zou ik moeten uitzoeken. Probleem is dan wel dat stroom in het tuinhuisje wel fijn is (verlichting, de grasmaaier voor het achterste stuk van de tuin), en als ik het goed begrijp er dus 2 groepen (1 invoer, 1 verbruik) naar het tuinhuisje moeten.

Ik ben momenteel vooral op zoek naar een makkelijke (en low budget) instap, vandaar de interesse in zo'n 1-paneels kitje, investeren is 10x295 op het dak is momenteel gewoon niet handig

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@vectormatic
eigenlijk mag de max 500W in voeren op een groep waar gebruikers op zitten niet meer.
(maar ik heb dit niet gelezen. ;)
als je dat doet vind ik het ook wel oke.)
en heb je 2 groepen en 2 kabels nodig naar het tuin huisje. :-(
of je splitst de kabel in het tuinhuisje zelfs (zoals je met een wasmachine groep ook kunt doen, maar dan mogen er geen gebruikers zitten tussen de schuur en de meter kast, dit is vaak simpel via de kruipruimte om te bouwen. ;) )
dan kun je weer werken met iets wat max 16A is. (+/-3600W of te wel meer als genoeg past toch niet op dakje van het tuin huisje)

(ik vind deze wel een jakkes oplossing, maar goed voor jouw nog niet eens zo heel gek.
neem een :
http://www.apsmicroinvert...0i-zonnepanelen-apsystems
en hang daar 2x dit goedkope paneel aan:
dan heb je wel een +400kWh per jaar ondanks het "slechte" dakje. ;)
ik vind het verschrikkelijke dingen, maar ach voor een tuinhuisje en met die lage kosten is het wel te doen.
ver zin dan ook iets van een logging (kWh meter er tussen voor de lol van het loggen.))

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-02-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Even een opmerking:
Als een oude analoge meter is afkeurd (jaarlijkse staan de exacte modellen en type nummers op de site van Agentschap Telecom die dit schijnt te meten en te publiseren) moet wel degelijk de meter vervangen worden, dat mag / kan je niet weigeren zonder gevolgen.

M.a.w. het kan heel goed zijn dat jouw oude meter was afgekeurd en daarom vervangen is.
aex351 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Die 300 kWh (grofweg) is op basis van wat de digitale (niet slimme) stroommeter in de meterkast aangeeft. Alles wordt bijgehouden, verbruik en teruglevering. En dit wordt ook jaarlijks opgegeven bij de Energieleverancier. Ik neem aan dat direct verbruik hier geen invloed op heeft. Overdag is het stroomverbruik buiten het weekend om veelal minimaal. Jammer genoeg hebben ze destijds de analoge stroommeter vervangen voor deze digitale, onder het mom van het moet want het is verplicht. Ja nu weet iedereen wel beter.

Goed om te weten dat het intern uiteenvallen van de ze zonnepanelen delaminatie heet. Op het internet lees ik inderdaad terug dat dit de werking 'kan' beïnvloeden met mogelijke complete uitval ten gevolg.

Hoe dat precies zit met die 'strings' weet ik niet. Ik weet dat er inderdaad één kabel de omvormer ingaat. En op basis hiervan noem ik de 6 aangesloten panelen per omvormer een string. Maar dat ligt dan dus waarschijnlijk anders.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@migjes

Puur voor de verrijking van mijn eigen kennis, wat vind je "jakkes" aan die oplossing? Ik snap dat een micro + 2 panelen beperkt is, zowel kwa capaciteit als mogelijkheid tot uitbouw (want dan mag ik alsnog aan de klus met de elektra), en je eigenlijk alles compleet gescheiden wil aanleggen, maar dat lijkt me nogal overkill voor 2 panelen toch?

Ik vind het overigens nog niet makkelijk om de geldende regels te vinden, als ik gewoon google op "aansluiten zonnepanelen", kom ik uit op 2kw op een gedeelde groep, of max 500w als dat via de stekker gaat, maar kennelijk is dat dus al verouderde regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Neen, dat mag niet!

De nieuwe NEN1010 norm laat dit niet meer toe. Je kunt / zult dus gezeik krijgen met bijvoorbeeld je verzekering in geval van brand ofzo.

Elke zonnepanelen installatie, hoe klein of groot dan ook, moet apart geaard en gezekerd (aardlek lamat klasse B en werklastschakelaar) en direct op het voedingspunt van het net aangesloten worden.

In jouw situatie komt de aansluiting op een groep uit van 16amp met andere aparaten daarop aangesloten.

Dus maak een aparte aansluiting voor het tuinhuisje met hierboven beschreven extra onderdelen en verdeelkast voor het tuinhuisje zelf.
vectormatic schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:38:
Even een compleet noob-vraagje hier

Ik volg dit topic al af en aan een tijdje, en zit zelf na te denken wat mijn opties zijn.

Nu is mijn huis zelf niet super ideaal, en heb ik ook het budget niet voor een 3.000 Wpv installatie op het dak, maar ik zie ook kleinere sets voorbij komen, en het tuinhuisje biedt mogelijk ook opties.

Situatie: tuinhuisje met dak op WZW (en ONO, maar dit lijkt me dus niet interessant in eerste instantie), er ligt een grondkabel richting tuinhuisje, en daar is dus elektra aanwezig, staat gezamelijk met nog wat dingen in huis op een groep (ik vermoed 16A). Dakoppervlak weet ik even niet uit mn hoofd, maar ik vermoed dat ik er misschien wel 4 1.6*0.9 panelen op kwijt moet kunnen.
Nadeel is dat vanaf ergens halverwege de middag (uurtje of drie nu, uurtje of vijf in de zomer), het tuinhuisje in de schaduw van het huis terecht komt, ook al staat het aan het einde van de tuin.

Vraag: Zou het zin hebben om een simpel setje (zie ze op sun-solar voor ~€350 voor 1 paneel + micro omvormer) op het dak van dat tuinhuisje te leggen? Installatie zou volgens mij een paar beugels onder de pannen, en een doorvoer naar de omvormer zijn, die vervolgens gewoon in het stopcontact gaat.

Doelstelling is absoluut niet om de meter op 0 te krijgen, maar wat minder uit het net trekken is milieutechnisch natuurlijk fijn, en als het op redelijke termijn ook nog financieel uit kan is het wat makkelijker te verantwoorden naar de bankrekening

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@vectormatic
de YC500i heeft wel 2 ingangen en kan wel +/-500W leveren, maar per ingang maar +/-250W.
dus je kunt er geen leuke oost-west mee maken.
en echt super betrouwbaar zijn ze ook niet. (hang hem binnen is een leuke tip. dan is hij makkelijk te vervangen, die paar stekkers en kabel die je daar voor nodig hebt zijn de kosten niet.)
(maar goed we hebben over een goedkoop setje op een tuin huisje, zo heel erg is dit niet.
geeft mischien een 2-5 kWh verlies per jaar, boeien.
en zo snel gaan ze nu ook weer niet kapot. dus boeien.)

en gewoon een 290Wp(of zelfs een 320Wp als er budget is, denk dan aan LG) aan hangen, dat is geen probleem.
meer Wp is meer kWh.
dat noemen we onder dimensioneren is niet leuk om te doen , maar kan wel.
dat maakt het setje voor zo een tuin huisje wat kosten effectiever. ;)
(30% meer Wp als wat de ingang aan kan is niet een probleem en je kunt nog gekker doen ook.)

(negeer @TweakersAddict maar even, niet dat wat hij zegt niet klopt.
maar het is een politieke beslissing dat het niet meer mag, geen technische. ;)
maar ik heb even geen zin in de discussie daar over. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-02-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@migjes

Ik snap em, die specifieke micro is wat beperkt in de mogelijkheden, maar in principe voldoet ie voor een simpele setup

@TweakersAddict

Gotcha, als verzekering etc mee gaan spelen is dat wel iets om in acht te houden

consequentie is dat een "kleine" setup eigenlijk niet interessant is, aanleggen van extra elektra (zeker als ik de meterkast in huis door een elektricien wil laten doen) is een zodanige kostenpost dat je dat wil uitsmeren over zoveel mogelijke panelen, dus toch 10x300w op het dak, niet twee panelen op het tuinhuisje.

En zo smoort de overheid met extra regels weer het kleine initiatief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@vectormatic
dit is mijn 5660Wp op een 3300W omvormer. >:)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

dan zie je dat oost en west op een ander moment hun top halen.
en helaas die YC500i zijn er niet zo tof voor om daar gebruik van te maken.

maar dan nog kun je er gerust een 2x 320Wp paneel aan hangen hoor, no prob. b.v.:
http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
dan kom je erg dicht of zelfs over de 500kWh per jaar. ;)
(maar zijn geen goedkope panelen, dat kost je al snel 2x100€ extra.
een poly paneel is een stuk goedkoper. ;) )

(het is maar een tuinhuis setje, die kleine verschillen, boeit echt niet.)

verzin wel iets van een logging van het systeem.
(liever niet het systeem wat hun leveren, dat is echt te duur.
een simpele kWh meter voldoet ook wel, het is gewoon weg leuk om het te zien hoeveel je doet, dat is de helft van de lol, de andere helft is de jaar afrekening. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Een hele grote ZUCHT...

De industrie zelf heeft de allergrootste inbreng in de NEN1010 en juist de industrie zelf kwam met deze aanbeveling! NIET vanuit de overheid. Het is te vaak misgegaan en een andere inkijk is als volgt: Er is niet genoeg rekening gehouden in het verleden met de omstandigheden waarin het misgegaan is.

Geen probleem voor mij om wel even uit te leggen waarom het nu zo belangrijk is en ik ga graag de discussie wel aan:
Waar het o.a. omgaat is dat de totale hoeveelheid stroom met extra aangesloten apparaten op de aansluiting waar ook de omvormer aangesloten is, wel eens boven de maximale stroom uitkomt welke geschikt is voor de grondkabel en verder de totale hoeveelheid stroom die door de zekerings alamat gaat.

Denk aan een extra aangesloten electrisch apparaat als een gril/BBQ (even het tuinhuisje in gedachten hebbende). Nog niet eens spreken over de lengte van grondkabels met de daarbij behorende verliezen en de kans dat de alamat niet eens meer zijn werk kan doen omdat de kabel eerder verbrand door de te hoge stroom door de lange lengtes kabel en de alamat niet afslaat (omdat de spanning te laag wordt). Bere link dus.

Nog niet eens sprekende over de andere apparaten aangesloten in het huis op dezelfde groep... Een totale stroom van 16 Ampere is snel behaald. Veiligheid voor alles!

Nog even een aanreiking van mijn zijde:
Bedenk ook even hoe je de zonnepanelen en dragers gaat aarden bij montage op je tuinhuisje. (NEN 1010 norm!) Deze moet met een aparte aarddraad naar de meterkast op de aardelectrode / rails worden aangesloten. Deze aardkabel moet dus extra en apart worden aangebracht.

En dan is het inderdaad vaak een betere keuze om meer panelen te nemen gewoon op het dak van het huis. Dat levert snel meer rendement op t.o.v 2 panelen illegaal en brandgevaarlijk door simpel aan te sluiten op een tuinhuisje.
migjes schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:45:
@vectormatic
de YC500i heeft wel 2 ingangen en kan wel +/-500W leveren, maar per ingang maar +/-250W.
dus je kunt er geen leuke oost-west mee maken.
en echt super betrouwbaar zijn ze ook niet. (hang hem binnen is een leuke tip. dan is hij makkelijk te vervangen, die paar stekkers en kabel die je daar voor nodig hebt zijn de kosten niet.)
(maar goed we hebben over een goedkoop setje op een tuin huisje, zo heel erg is dit niet.
geeft mischien een 2-5 kWh verlies per jaar, boeien.
en zo snel gaan ze nu ook weer niet kapot. dus boeien.)

en gewoon een 290Wp(of zelfs een 320Wp als er budget is, denk dan aan LG) aan hangen, dat is geen probleem.
meer Wp is meer kWh.
dat noemen we onder dimensioneren is niet leuk om te doen , maar kan wel.
dat maakt het setje voor zo een tuin huisje wat kosten effectiever. ;)
(30% meer Wp als wat de ingang aan kan is niet een probleem en je kunt nog gekker doen ook.)

(negeer @TweakersAddict maar even, niet dat wat hij zegt niet klopt.
maar het is een politieke beslissing dat het niet meer mag, geen technische. ;)
maar ik heb even geen zin in de discussie daar over. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:55:
Een hele grote ZUCHT...

De industrie zelf heeft de allergrootste inbreng in de NEN1010 en juist de industrie zelf kwam met deze aanbeveling! NIET vanuit de overheid. Het is te vaak misgegaan en een andere inkijk is als volgt: Er is niet genoeg rekening gehouden in het verleden met de omstandigheden waarin het misgegaan is.

Geen probleem voor mij om wel even uit te leggen waarom het nu zo belangrijk is en ik ga graag de discussie wel aan:
Waar het o.a. omgaat is dat de totale hoeveelheid stroom met extra aangesloten apparaten op de aansluiting waar ook de omvormer aangesloten is, wel eens boven de maximale stroom uitkomt welke geschikt is voor de grondkabel en verder de totale hoeveelheid stroom die door de zekerings alamat gaat.

Denk aan een extra aangesloten electrisch apparaat als een gril/BBQ (even het tuinhuisje in gedachten hebbende). Nog niet eens spreken over de lengte van grondkabels met de daarbij behorende verliezen en de kans dat de alamat niet eens meer zijn werk kan doen omdat de kabel eerder verbrand door de te hoge stroom door de lange lengtes kabel en de alamat niet afslaat (omdat de spanning te laag wordt). Bere link dus.

Nog niet eens sprekende over de andere apparaten aangesloten in het huis op dezelfde groep... Een totale stroom van 16 Ampere is snel behaald. Veiligheid voor alles!

Bedenk ook even hoe je de zonnepanelen en dragers gaat aarden bij montage op je tuinhuisje. (NEN 1010 norm!) Deze moet met een aparte aarddraad naar de meterkast op de aardelectrode / rails worden aangesloten. Deze aardkabel moet dus extra en apart worden aangebracht.

En dan is het inderdaad vaak een betere keuze om meer panelen te nemen gewoon op het dak van het huis. Dat levert snel meer rendement op t.o.v 2 panelen illegaal en brandgevaarlijk door simpel aan te sluiten op een tuinhuisje.

[...]
Helder, als ik alles volgens de regels wil doen komt het er op neer dat een "goedkope" setup met weinig panelen gewoon niet interessant is, de terugverdientijd wordt er gewoon te lang voor, zeker aangezien ik waarschijnlijk niet die hele tijd in dit huis blijf wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat verklaart niet waarom een onderverdeler niet mag?
Denk aan een extra aangesloten electrisch apparaat als een gril/BBQ (even het tuinhuisje in gedachten hebbende). Nog niet eens spreken over de lengte van grondkabels met de daarbij behorende verliezen en de kans dat de alamat niet eens meer zijn werk kan doen omdat de kabel eerder verbrand door de te hoge stroom door de lange lengtes kabel en de alamat niet afslaat (omdat de spanning te laag wordt).
:? Een alamat werkt onafhankelijk van spanning. Afslaan bij kortsluiting zou anders ook wel lastig worden.
Dertig meter 2.5 mm² grondkabel mag volgens de normen zonder problemen 20A afgezekerd worden. Met een B16 heb je dus ruim 4A speling, goed voor 1 kWp.
De harmonisering is gericht op vereenvoudiging, niet omdat het onveilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Het kan wel, maar dan als een groep apart met onderverdeler in het tuinhuisje en geen andere apparaten op aangesloten op dezelfde alamat. Aparte kabels trekken en je bent het spreekwoordelijke mannetje.
vectormatic schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:17:
[...]

Helder, als ik alles volgens de regels wil doen komt het er op neer dat een "goedkope" setup met weinig panelen gewoon niet interessant is, de terugverdientijd wordt er gewoon te lang voor, zeker aangezien ik waarschijnlijk niet die hele tijd in dit huis blijf wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:49:
Het kan wel, maar dan als een groep apart met onderverdeler in het tuinhuisje en geen andere apparaten op aangesloten op dezelfde alamat. Aparte kabels trekken en je bent het spreekwoordelijke mannetje.

[...]
Snap ik, maar de grondkabel hang momenteel gewoon aan een groep waar bijv ook verlichting en andere stopcontacten aan hangen, volgens de regels zou ik (als ik het goed begrijp), een aparte groep in de meterkast moeten hebben, waarvan de kabel rechtstreeks naar het tuinhuisje gaat, met daar dan een splitsing (gezekerd etc?) voor verbruik enerzijds, opwekking anderzijds.

De hoeveelheid werk/kosten die dat met zich meebrengt maakt een 1-2 panellen setup niet interessant, en meer panelen zijn (in ieder geval nu) geen optie. Enerzijds heb ik geen 3K liggen voor een investering die ik pas over ~10 jaar terug heb, anderzijds ben ik er nog niet zeker genoeg van dat de ligging (en dan zeker de schaduw van het huis einde middag) goed genoeg is om een grote installatie rendabel te maken.

Ik denk dus dat het voorlopig even overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Dat die strengere NEN 1010 norm juist van de industrie komt vind ik niet minder verdacht.

Immers deze regels betekenen vaak het einde van DHZ installaties. Dus werk voor de branche.

Een steca 500 stak je gewoon in het stopcontact.
Zolang je hem er maar niet uithaalt mag dat overigens nog steeds... Dus wanneer is iets eigenlijk een nieuwe installatie . Is de oplossing niet een 2e hands steca scoren van voor de nieuwe norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Goed lezen is een kunst blijkt. Ik schreef immers:

Het gaat er dus om dat a) Geen onderverdeler in het tuinhuisje besproken is en b) er meerdere apparaten zijn aangesloten na de alamat.

Het verhaal over 30meter met 2.5mm2 klopt ook niet, voor meer dan 25meter is 4mm2 vereist als je het veilig wilt doen en zonder tegen maximale stromen aan wilt lopen (oververhitting van elektra kabels):
https://www.bouwplaats-in...te-van-krachtstroomkabels

Over de lange kabels: Deze vormt een weerstand waar meer spanning over gaat staan als er meer stroom door gaat. Dus des te meer apparaten je aanzet, dus te lager de 'overgebleven' netspanning wordt.

Je hebt gelijk, ik schreef 'spanning' en dat had 'vermogen' moeten zijn. Bij deze rechtgezet en doet niets af aan de opgesomde oorzaken en mogelijke brandgevaarlijke gevolgen.

Kijk, doe met deze informatie wat je wilt, maar als je het mij vraagt doe het veilig en volgens de regels. Dan kan er een stuk minder misgaan.
Proton_ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Dat verklaart niet waarom een onderverdeler niet mag?

[...]

:? Een alamat werkt onafhankelijk van spanning. Afslaan bij kortsluiting zou anders ook wel lastig worden.
Dertig meter 2.5 mm² grondkabel mag volgens de normen zonder problemen 20A afgezekerd worden. Met een B16 heb je dus ruim 4A speling, goed voor 1 kWp.
De harmonisering is gericht op vereenvoudiging, niet omdat het onveilig is.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakersAddict op 13-02-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Met onderverdeler aansluiten en in de elektra-leiding daarvoor geen andere apparaten. Vandaar dat 9 van de 10 installateurs de wasmachine-aansluiting hiervoor gebruikt.

Bij de wasmachine de aansluiting van de onderverdeler met hierop wasmachine en PV omvormer aangesloten en geen aangesloten apparaten ervoor. Het kan nog steeds voor lage kosten en veilig.
exroosje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:57:
Dat die strengere NEN 1010 norm juist van de industrie komt vind ik niet minder verdacht.

Immers deze regels betekenen vaak het einde van DHZ installaties. Dus werk voor de branche.

Een steca 500 stak je gewoon in het stopcontact.
Zolang je hem er maar niet uithaalt mag dat overigens nog steeds... Dus wanneer is iets eigenlijk een nieuwe installatie . Is de oplossing niet een 2e hands steca scoren van voor de nieuwe norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 18:59
rowicom schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:59:

Hier ook een GoodWe bezitter (GW3600D-NS) met exact hetzelfde probleem.
Heb de omvormer sinds november 2017. Het was me nog niet eerder opgevallen tot enkele weken terug doordat de dagen langer worden.
Heel irritant dat de nieuwe dag ook niet meer op 0,0 begint maar met de opbrengst vanaf 17:00 uur van de vorige dag.
Ik vermoed dat de omvormer bij inschakeling de “China-tijd” pakt. Dit is ook 7 uur verschil. Zal via de software opgelost moeten worden.

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:23
@rowicom @Ralfie165 Als je een beetje handig bent dan bouw je met een ESP8266 een logger die je op de RS485-poort van de GoodWe kunt aansluiten: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger

Op die manier lees ik mijn GW3000-NS uit, de ESP8266 pompt de data rechtstreeks naar PVOutput.org.
Heb ik die Chinese portal ook niet meer nodig. De wifi-module heb ik afgekoppeld (RS485 en wifi kon bij mij niet tegelijk functioneren).

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 13-02-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
[...]
[...]
Extra en apart?
Ik mag aannemen dat de kabel naar het tuinhuisje al een 3 aderige kabel is.
Maar hoe hebben ze dit dan bedacht bij het gebruik van de oude wasmachine aansluiting, die normaal gesproken ook al geaard is?
Ergens nog een losse aarddraad naar de meterkast..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Inderdaad. De aardkabel van de panelen en rails moeten apart geaard worden en deze moet aangesloten worden op de omvormer en aardpen/rails.
Rouske schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:11:
[...]

Extra en apart?
Ik mag aannemen dat de kabel naar het tuinhuisje al een 3 aderige kabel is.
Maar hoe hebben ze dit dan bedacht bij het gebruik van de oude wasmachine aansluiting, die normaal gesproken ook al geaard is?
Ergens nog een losse aarddraad naar de meterkast..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
ik ben em kwijt... 8)7
Is het nu een aarddraad van de panelen/dragers apart naar de meterkast of panelen/dragers+omvormer via de geaarde wasmachinegroep (of aparte PV groep) naar de meterkast.
Ik kan me niet voorstellen dat men het eerste ooit zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rouske schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:48:
ik ben em kwijt... 8)7
Is het nu een aarddraad van de panelen/dragers apart naar de meterkast of panelen/dragers+omvormer via de geaarde wasmachinegroep (of aparte PV groep) naar de meterkast.
panelen/frame moet geaard(vereffend)
omvormer moet geaard.

Volgens de NEN zou dit beide in de MK moeten gebeuren, in de praktijk zal dat vooral met de aarding van de panelen anders gaan, ik zie dat vaak in een werkschakelaar onder de omvormer gebeuren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
De NEN1010 verteld ons dat alles wat buiten het huis wordt aangebracht geaard moet worden.

In de praktijk:

Aarddraad van minimaal 6mm2, liefst dikker.

Voorbeeld 10 panelen op 4 rails:
Alle zonnepanelen onderling doorverbinden (doorrijgen) met aardraden (NIET in stervorm!), van de ene uiteinde van de rails naar het andere uiteinde rails > aarddraad > rails > aarddraad > aardpen in meterkast > en dan aardpen > aarddraad > metalen behuizing van de omvormer.

Verder heeft de omvormer een 220v aansluiting die ook een aarddraad, en die loopt ook naar de aardpen voor inm het geval dat intern (electrisch gedeelte) in de omvormer iets goed fout gaat.

Verder neemt men een omvormer (b.v. SMA Sunny Boy) omvormer die geen ongewenste uitstraling heeft in het RF spectrum.

Alles samenvoegen in de werklastschakelaar, ja, das lekker onveilig! Is er een kortsluiting staat de kast van de omvormer ook onder de maximaal mogelijke spanning terwijl het juist de bedoeling is dat de stroom wegvloeit via de weg van de minste weerstand: zijnde de aardpen...

Voor de mierenn**kers: Ik weet het, dat gebeurd toch wel, maar waar het hier om gaat is dat de hoofdlading wegvloeit via de aardpen als de aarddraad juist daar gemonteerd is.

Zie NEN1010. YouTube: Zonnepanelen en NEN1010 door André Derksen van ISSO
ik ben em kwijt... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door TweakersAddict op 13-02-2018 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dat klopt en het doet ook het hele idee van de wasmachinegroep onderverdeler teniet.
ik weet niet niet wat er letterlijk in de nen staat (en ik ga het niet opzoeken ook)
maar je kan gewoon beargumenteren dat de aarddraad al op de aardpen aangesloten zit of wellicht kan je de onderverdeler zien als groepenkast en is aansluiten op de aardstrip in deze al genoeg.
Ik ben helemaal voor een veilig systeem, maar nieuwe regels maken een oud systeem niet ineens onveilig , of een nieuw systeem veiliger. Denk daar bij aan de korte periode dat 2000watt via een in gebruik zijnde groep mocht. de oude systuatie was redelijk veilig de nieuwe totaal niet.
2jaar geleden hoefde je nog niet te vereffenen en nu ineens op een apparte draad direct naar de aardpen?
Gebruik gewoon je gezond verstand.

En ja de industrie heeft inspraak in de te stellen regels, waarom? omdat die het dichtste bij het vuur zitten.
vervolgens doet de overheid daar iets of niets mee.. nen normen komen ten allertijde bij de overheid vandaan, anders zou het wel een montage handleiding heten en zou er instaan dat zwendel bv uit oldgensplaat de installatie elke week moet komen keuren. en dat je alleen natuurlijk maar onderdelen mag gebruiken van abb.

En wat betreft de grondkabel van 30 meter in de tabel die @TweakersAddict zelf opgeeft staat dat 16a bij langer dan 25 meter 2,5 mm2 zou kunnen zijn. opzich ook niet gek anders zou ik mijn gehele huis moeten aansluiten met 4mm2 en met mij nog veel meer mensen. de draad lengte van het verst gelegen stopcontact naar meterkast is in heel erg veel huizen boven de 25 meter.
En het voorbeeld wat hij geeft met de grill aangesloten in de schuur kan ook nooit een probleem geven op die 30 meter kabel want over die kabel zal nooit meer dan 16a lopen de zonne energie gaat immers in de grill en de overige energie loopt door die kabel. in theorie kan je een klein stukje kabel 500 watt bovenop 16a belasten. en laat 2,5 mm2 dat nu primma kunnen handelen. Die regel is volgens mij ook helemaal niet om deze reden veranderd, maar om het gevaar dat er vrij makkelijk 2 of 3 stekkers van steca's in de zelfde groep kunnen geraken.
En dan heb je natuurlijk nog trage smeltzekeringen en blablabla oftewel goed dat het niet meer mag, want het zou een probleem kunnen worden, maar om het dan maar meteen als onveilig te bestempelen gaat echt een brug of 7 tever.

Problemen met verzekeringen zal het echt niet geven, dat is gewoon bangmakerij.
stel er gaat iets fout... dan kunnen er 2 dingen gebeuren ze betalen of ze zeggen heey het klopte niet helemaal met de nen blablabla... (niet dat ze dat doen, maargoed) Dan zeg jij: "dan heb ik zeker een vergissing gemaakt" en kan je het alsnog verhalen op je verzekering. het is namelijk niet bij wet verboden om aan je eigen installatie te zitten en het is ook niet verboden om fouten te maken.
en het kan ze geen reet schelen. Wiet plantages e.d. zijn natuurlijk een ander verhaal.
Weetje hoeveel mensen hun eigen huis in de fik hebben gestoken met een verkeerd geplaatste allesbrander? En die mensen hebben ook gewoon hun centjes terug gekregen.

Ik heb het vermoeden dat je een 2e hands steca gewoon legaal mag plaatsen. (je hoeft immers ook geen gordels achterin je 7e handse oldtimer in te bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Even wat opmerkingen naar aanleiding van dit relaas:

NEN normen komen niet bij de overheid vandaan maar bij een onafhankelijke instantie genaamd NEN.

Aarddraad moet apart, anders staat de omvormer behuizing onder de volledige spanning bij een kortsluiting.

25 meter draad als langste in een normale woning? Vreemd, wij komen vaak niet vaker dan een meter of 14 a 16 rechtstreeks via de pijpjes :-)

Sinds 2017 is aarden van de zonnepanelen installatie verplicht, daarvoor werd het aangeraden. Omdat de industrie dit weigerde op te pakken is het nu verplicht gesteld.

Qua afwezigheid van opleverings-keuringen (NEN1010 !!!) zie je dat Nederland hopeloos achter loopt bij het buitenland. Iedereen mag zich installateur noemen, en precies daar zit het probleem. Opleveringkeuringen zijn door de NEN 1010 norm sinds 01-01-2017 verplicht bij elke oplevering van een zonnepanelen installatie.

Over de elektrakabel dikte. Er werd gesuggereerd dat bij 30 meter met volle belasting een 2.5mm2 draaddikte voldoende was. Dat is onjuist.

Bij grondkabel speelt nog een eigenschap. Warmte kan niet weg als de kabel ingegraven is, nog een reden om over te dimentioneren qua dikte elektra kabel.

Nog als laatste opmerking en zoals eerder gesteld: Doe met deze informatie wat je wilt. Ik zou voor de veilige installatie gaan i.p.v. gebaseerd op aannames. Ik haat aannames wanneer het op veiligheid aankomt!
twain4me schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Dat klopt en het doet ook het hele idee van de wasmachinegroep onderverdeler teniet.
ik weet niet niet wat er letterlijk in de nen staat (en ik ga het niet opzoeken ook)
maar je kan gewoon beargumenteren dat de aarddraad al op de aardpen aangesloten zit of wellicht kan je de onderverdeler zien als groepenkast en is aansluiten op de aardstrip in deze al genoeg.
Ik ben helemaal voor een veilig systeem, maar nieuwe regels maken een oud systeem niet ineens onveilig , of een nieuw systeem veiliger. Denk daar bij aan de korte periode dat 2000watt via een in gebruik zijnde groep mocht. de oude systuatie was redelijk veilig de nieuwe totaal niet.
2jaar geleden hoefde je nog niet te vereffenen en nu ineens op een apparte draad direct naar de aardpen?
Gebruik gewoon je gezond verstand.

En ja de industrie heeft inspraak in de te stellen regels, waarom? omdat die het dichtste bij het vuur zitten.
vervolgens doet de overheid daar iets of niets mee.. nen normen komen ten allertijde bij de overheid vandaan, anders zou het wel een montage handleiding heten en zou er instaan dat zwendel bv uit oldgensplaat de installatie elke week moet komen keuren. en dat je alleen natuurlijk maar onderdelen mag gebruiken van abb.

En wat betreft de grondkabel van 30 meter in de tabel die @TweakersAddict zelf opgeeft staat dat 16a bij langer dan 25 meter 2,5 mm2 zou kunnen zijn. opzich ook niet gek anders zou ik mijn gehele huis moeten aansluiten met 4mm2 en met mij nog veel meer mensen. de draad lengte van het verst gelegen stopcontact naar meterkast is in heel erg veel huizen boven de 25 meter.
En het voorbeeld wat hij geeft met de grill aangesloten in de schuur kan ook nooit een probleem geven op die 30 meter kabel want over die kabel zal nooit meer dan 16a lopen de zonne energie gaat immers in de grill en de overige energie loopt door die kabel. in theorie kan je een klein stukje kabel 500 watt bovenop 16a belasten. en laat 2,5 mm2 dat nu primma kunnen handelen. Die regel is volgens mij ook helemaal niet om deze reden veranderd, maar om het gevaar dat er vrij makkelijk 2 of 3 stekkers van steca's in de zelfde groep kunnen geraken.
En dan heb je natuurlijk nog trage smeltzekeringen en blablabla oftewel goed dat het niet meer mag, want het zou een probleem kunnen worden, maar om het dan maar meteen als onveilig te bestempelen gaat echt een brug of 7 tever.

Problemen met verzekeringen zal het echt niet geven, dat is gewoon bangmakerij.
stel er gaat iets fout... dan kunnen er 2 dingen gebeuren ze betalen of ze zeggen heey het klopte niet helemaal met de nen blablabla... (niet dat ze dat doen, maargoed) Dan zeg jij: "dan heb ik zeker een vergissing gemaakt" en kan je het alsnog verhalen op je verzekering. het is namelijk niet bij wet verboden om aan je eigen installatie te zitten en het is ook niet verboden om fouten te maken.
en het kan ze geen reet schelen. Wiet plantages e.d. zijn natuurlijk een ander verhaal.
Weetje hoeveel mensen hun eigen huis in de fik hebben gestoken met een verkeerd geplaatste allesbrander? En die mensen hebben ook gewoon hun centjes terug gekregen.

Ik heb het vermoeden dat je een 2e hands steca gewoon mag plaatsen. (je hoeft immers ook geen gordels achterin je 7e handse oldtimer in te bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:04:
De NEN1010 verteld ons dat alles wat buiten het huis wordt aangebracht geaard moet worden.

[...]
Volgens mij wordt dat anders vermeld, ik heb op deze computer even mijn inlog er niet bij maar het is iets met metalen delen binnen een bepaalde afstand oid.
Maar beter een aardedraad teveel dan te weinig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Klopt, zo uit het hoofd verder dan 5 meter verwijderd van een aardpunt dan moet je de panelen en rails apart aarden. Neem ook in gedachten dat een normaal huis standaard geen bliksemafleider heeft, dus 95% of meer daar moet de installatie geaard worden.

Idd, beter lekker veilig aanleggen! Een extra kabel is het geld niet op een complete installatie, ook niet als je het allemaal zelf aanlegd. _/-\o_
No Hands schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Volgens mij wordt dat anders vermeld, ik heb op deze computer even mijn inlog er niet bij maar het is iets met metalen delen binnen een bepaalde afstand oid.
Maar beter een aardedraad teveel dan te weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@TweakersAddict
mijn garage staat al 18 meter achter de meterkast, deze is ook 8 meter lang... ik kom met mijn geheel normale huis op meer dan 25 meter ;)

in de door jou gelinkte tabel staat niets over extra omstandigheden, moet eenieder er dan vanuit gaan dat deze norm zo strak is dat zodra je de kabel ingraaft deze niet meer volgens diezelfde norm gedementioneerd mag worden?

moet ik er qua aarden dan vanuit gaan dat, wanneer er stroom op deze draad en ook de omvormer, staat dat deze situatie oneindig lang kan bestaan of slaat iets anders in de meterkast dan op tilt?

vanaf 25 meter is 4mm2 vereist maar wel alleen als je het veilig wilt doen :? dus als het van mij niet overdreven veilig hoeft dan mag ik dus wel 2,5mm2 gebruiken want dan zou die eis niet gelden?
nee, er staat heel duidelijk in de tabel dat bij een stroom van 10 tot 16 A je 1,5 mm2 mag gebruiken en dat vanaf 25 meter 2,5 mm2 zal moeten.
in het kader van extra veilig moeten we dan maar alles in huis met 6 mm2 doen? veiligheid is 1 ding maar in dit land zijn we een ster in het ZEEER sterk overdrijven op dit vlak. en ja, ook ik heb wel eens krokante kabels uit hun goot getrokken. dus enig idee van wat er kan gebeuren heb ik zeker.

is een alamat niet iets met aardlek, dat zou dan betekenen dat die niets met vermogen doet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank voor je input in deze. Een paar opmerkingen wel:

Ik schreef eerder: Bij een normaal huis enz. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. En specifiek voor jouw: Gebruik je 16 ampere langduring door die leiding van 1.5mm2 van de garage dan? WOW!

We hadden het over MEER dan 16ampere over een lange eind kabel met 2.5mm. Dus 16-25 ampere spreken we dan over. Kijk maar es goed in de tabel...

Waardes van leidingen, tenzij anders vermeld, worden altijd weergegeven voor montage boven de grond. Niet ingegraven. Het aspect van warmteontwikkeling in kabels wordt vaak "vergeten" idd.

Qua aarding. Wat ik al eerder schreef, het gaat erom dat als je de omvormer niet apart aard, de omvormer onder de volle lading staat i.p.v. dat de lading wordt afgeserveerd naar het punt van de minste weerstand, zijnde de aardpen.

Zijn er geen gecombineerde alamats dan? De mijne (Gacia, klasse B, 16amp met 30ma) heeft toch echt een aardlek en 16amp max beveiliging. Wellicht gebruik ik een verkeerde benaming en zou ik "installatie-aardlek-automaat" moeten gebruiken. Bij deze dan rechtgezet.

En ja wat mij betreft, nogmaals, ik hou niet van "aannames" en veiligheid gaat voor alles. De meerkosten zijn nihil te noemen op een PV project. Door je niet houden aan de NEN1010 norm kan wel eens een stuk meer gaan kosten dan je lief is, denk ik dan.
mfmonkey schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:15:
@TweakersAddict
mijn garage staat al 18 meter achter de meterkast, deze is ook 8 meter lang... ik kom met mijn geheel normale huis op meer dan 25 meter ;)

in de door jou gelinkte tabel staat niets over extra omstandigheden, moet eenieder er dan vanuit gaan dat deze norm zo strak is dat zodra je de kabel ingraaft deze niet meer volgens diezelfde norm gedementioneerd mag worden?

moet ik er qua aarden dan vanuit gaan dat, wanneer er stroom op deze draad en ook de omvormer, staat dat deze situatie oneindig lang kan bestaan of slaat iets anders in de meterkast dan op tilt?

vanaf 25 meter is 4mm2 vereist maar wel alleen als je het veilig wilt doen :? dus als het van mij niet overdreven veilig hoeft dan mag ik dus wel 2,5mm2 gebruiken want dan zou die eis niet gelden?
nee, er staat heel duidelijk in de tabel dat bij een stroom van 10 tot 16 A je 1,5 mm2 mag gebruiken en dat vanaf 25 meter 2,5 mm2 zal moeten.
in het kader van extra veilig moeten we dan maar alles in huis met 6 mm2 doen? veiligheid is 1 ding maar in dit land zijn we een ster in het ZEEER sterk overdrijven op dit vlak. en ja, ook ik heb wel eens krokante kabels uit hun goot getrokken. dus enig idee van wat er kan gebeuren heb ik zeker.

is een alamat niet iets met aardlek, dat zou dan betekenen dat die niets met vermogen doet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:16:

Sinds 2017 is aarden van de zonnepanelen installatie verplicht, daarvoor werd het aangeraden. Omdat de industrie dit weigerde op te pakken is het nu verplicht gesteld.
hmm dus nen normen worden gemaakt door de industrie, en die zelfde industrie bepaald daarna dat die zelfde industrie verkeerd bezig is, dat is op zijn zachts gezegd eenbeetje vreemd. overheid en overheidsadviesorganen hebben een hele dikke vinger in de nen pap. anders zou er echt helemaal niets van terrecht komen. (wij van wc eend) onder het mom van bewaken woningvoorraad en volksgezondheid is de overheid altijd belanghebbende partij. ze verwijzen er naar in het bouwbesluit en dat
maakt de norm onderdeel van de wetgeving, wanneer er iets instaat wat ze niet aanstaat verwijzen ze er niet naar en is het dus ook niet wetgevend
Over de elektrakabel dikte. Er werd gesuggereerd dat bij 30 meter met volle belasting een 2.5mm2 draaddikte voldoende was. Dat is onjuist.
Volle belasting is toch 16a of heb ik ergens iets gemist? (en dat is een oprechte vraag)
Bij grondkabel speelt nog een eigenschap. Warmte kan niet weg als de kabel ingegraven is, nog een reden om over te dimentioneren qua dikte elektra kabel.
klopt en berekenen zou de enige echte oplossing zijn. maar omdat bijna niemand dat kan wordt er heel erg snel ver overgedimensioneerd. Het nadeel daarvan is natuurlijk de extra kosten.
voor de aansluiting naar de 2e meterkast in de schuur hier heb ik van 5 instalateurs 3 verschillende adviezen gehad. slechts 1 had berekend en dat advies heb ik maar gevolgd :D grappig genoeg was dat de middelste draad qua dikte 8)7 dus bij die andere had ik honderden euro's teveel betaald of kokend grondwater gehad.
kan je echt op bouwen, die instalateurs ;)
Nog als laatste opmerking en zoals eerder gesteld: Doe met deze informatie wat je wilt. Ik zou voor de veilige installatie gaan i.p.v. gebaseerd op aannames. Ik haat aannames wanneer het op veiligheid aankomt!
En gelijk heb je, het lijkt er wel een beetje op dat je de 1010 heilig hebt verklaard zelf nadenken is nooit verkeerd.
Ik zou nooit een 2000watt opwekker op een al in gebruik zijnde groep hebben aangesloten, en toch is het Legaal geweest het niet aan 1010 voldoen maakt iets niet per definitie onveilig en het wel voldoen maakt iets niet per definitie veilig.

Wat betreft de draadlengte mijn huis is wat bijzonder maar er zijn aardig wat flats met centraal geplaatste meterkasten waarna alles dus eerst een meter of 10 moet overbruggen voor het in de buurt van de woning komt. en nee dat is geen nieuwbouw ;) bij mij is de kabel van de vaatwasser 33 meter en dat is zeker de langste niet (maar wel het kortst geleden neer geplempt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:15:
@TweakersAddict

Die tabel is voor van die grote bouwkabels eigenlijk niet heel erg geschikt om 1 op 1 te vertalen naar huisinstalaties een 3 aaderige kabel die door een paar plassen loopt kan heel wat beter zijn warmte kwijt dan 3 fase in een pvc buisje
hier kan je er meer over lezen

Wikipedia: Elektriciteitsleiding

grof gezegd is 10a 1,5mm2 en 16a 2,5 mm2
en dan zijn er allerlei vuistregels als bij een lengte groter dan zo en zoveel meter dan is het beter om 1 dikte hoger te kiezen, natuurlijk hoeft dat niet als je 2 meter langer bent of als je toch alleen maar een buitenlichtje hebt. berekenen is de enige echte oplossing om overal veilig te zijn en nergens teveel te betalen.

In frankrijk zijn 20a groepen heel erg normaal in een groepenkast, ook daar hebben ze 2,5mm2 aan standaard draad. waarom wij voor 16 hebben gekozen en de stokbroodjes voor 20 ontgaat me ook geheel.
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:37:
[...]

Ik schreef eerder: Bij een normaal huis enz. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. En specifiek voor jouw: Gebruik je 16 ampere langduring door die leiding van 1.5mm2 van de garage dan? WOW!

We hadden het over MEER dan 16ampere over een lange eind kabel met 2.5mm. Dus 16-25 ampere spreken we dan over. Kijk maar es goed in de tabel...

Waardes van leidingen, tenzij anders vermeld, worden altijd weergegeven voor montage boven de grond. Niet ingegraven. Het aspect van warmteontwikkeling in kabels wordt vaak "vergeten" idd.

[...]

En ja wat mij betreft, nogmaals, ik hou niet van "aannames" en veiligheid gaat voor alles. De meerkosten zijn nihil te noemen op een PV project. Door je niet houden aan de NEN1010 norm kan wel eens een stuk meer gaan kosten dan je lief is, denk ik dan.

[...]
Goed om te lezen dat je de NEN1010 belangrijk vind om te hanteren, Je komt overtuigend over op dit forum met je reacties wat wel en niet veilig is. Ik neem aan dat je dan ook de NEN 1010:2015 kan inzien. Liever dan de NEN1010 gebruiken als leidraad in plaats van 'vreemde' websites.

Bijlage 52.B uit de NEN1010:2015 met "Hoogste toelaatbare stromen" is je vast wel bekend. Pagina 589 en 596 voor de zekerheid. De basisinstallatiemethode "D" gaat over kabels in de grond. Hierin staat dat installatiemethode "D2" met 2 belaste aders 2,5mm2 koper maximaal 28A continue mag voeren.
1,5mm2 mag 22A voeren.

Bovenstaande gaat over de opwarming van de kabel, dus veiligheid. Veel mensen verwarren veiligheid met beschikbaarheid.

TLDR: Roep je NEN1010* ; refereer dan aan de NEN1010 met het bijbehorende paragraafnummer en paginanummer.

Aanvulling
*= krachttermen als "brand" en "verzekering" al dan niet voorzien met uitroepteken(s) hebben de buitengewone behoefte om voorzien te zijn van citaten uit de NEN1010 in plaats van een link naar de website van Henk en Ingrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:37:
Dank voor je input in deze. Een paar opmerkingen wel:

Qua aarding. Wat ik al eerder schreef, het gaat erom dat als je de omvormer niet apart aard, de omvormer onder de volle lading staat i.p.v. dat de lading wordt afgeserveerd naar het punt van de minste weerstand, zijnde de aardpen.

Zijn er geen gecombineerde alamats dan? De mijne (Gacia, klasse B, 16amp met 30ma) heeft toch echt een aardlek en 16amp max beveiliging. Wellicht gebruik ik een verkeerde benaming en zou ik "installatie-aardlek-automaat" moeten gebruiken. Bij deze dan rechtgezet.

[...]
ik deed het om de opmerkingen dus dank je.
nee, geen 1,5mm2. geheel volgens voorschrift heb ik 2,5 mm2 ;)
we haden het niet over meer dan, JIJ hebt het over meer dan. volgens mij ging het om een grop afgezekerd op.... inderdaad, 16A.
ik heb prima in die tabel gekeken maar als jij vervolgens een andere stroom pakt als leidraad kan niemand je nog volgen.

nogmaals, als je de omvormer niet apart aard zegt, dan bedoel je toch apart van de panelen?
en als je die samen aard, kan de stroom op behuizing situatie dan eeuwig door gaan of zit er in de meterkast iets wat knapt?

wat je bij deze denkt te hebben rechtgezet (en ook eerder) is vooral bij jezelf duidelijk denk ik, ik volg je met alle kruisverwijzingen en verwarringen in omschrijving echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
We hadden het erover dat in totaal er meer vermogen kon lopen dan 16 ampere, ook werden er lengtes vermeld van 30 meter. Dan verteld de tabel toch iets anders dan 2.5mm2. Gebruik je b.v. 10 ampere op die lengte, dan is het uiteraard een ander verhaal.

Als deze lengtes van toepassing zijn voor een PV installatie op een tuinhuis, moet je je toch stevig gaan afvragen of dat kan. Er werd niet geschreven over een onderverdeler, maar wel over het feit dat er al meerdere apparaten waren aangesloten op dezelfde leiding en dat is een no-go.

Over de aarding: Zoals gezegd, bekijk de eerder vermelde vide, de panelen en rails apart aarden op de aardpen/rails t.o.v. de omvormer. Dus ja twee aparte aardleidingen. 1 naar de omvormer en 1 naar de rails en panelen aangesloten op de aardpen/rails.
Zo staat er niet de volle spanning op de kast van de omvormer als er iets misgaat maar wordt de hoofd moot van de stroom afgeleid naar het punt van de minste weerstand, zijnde de aardpen. Je zal de kast maar net ff in je hand vast hebben... Tuurlijk zou de zekeringsautomaat in de meterkast af moeten slaan, maar dat spreekt voor zich.

Als je me niet volgt, bekijk de video en het zal je allemaal duidelijk worden (of niet, ook goed).
mfmonkey schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:57:
[...]

ik deed het om de opmerkingen dus dank je.
nee, geen 1,5mm2. geheel volgens voorschrift heb ik 2,5 mm2 ;)
we haden het niet over meer dan, JIJ hebt het over meer dan. volgens mij ging het om een grop afgezekerd op.... inderdaad, 16A.
ik heb prima in die tabel gekeken maar als jij vervolgens een andere stroom pakt als leidraad kan niemand je nog volgen.

nogmaals, als je de omvormer niet apart aard zegt, dan bedoel je toch apart van de panelen?
en als je die samen aard, kan de stroom op behuizing situatie dan eeuwig door gaan of zit er in de meterkast iets wat knapt?

wat je bij deze denkt te hebben rechtgezet (en ook eerder) is vooral bij jezelf duidelijk denk ik, ik volg je met alle kruisverwijzingen en verwarringen in omschrijving echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
NEN1010 is een norm, een norm is niet gelijk aan een wet, maar een richtlijn/afspraak tussen diverse partijen. Als je (als particulier, in NL is het gewoon toegestaan om aan je eigen huis infra te werken, in tegenstelling tot veel andere landen) geen directe toegang hebt tot deze normen, kan een verzekeringsmaatschappij je hier ook niet aan houden. De NEN normen zitten keurig achter een betaalmuur (een dure...).

Gezond verstand en weten wat je doet is belangrijk. Doe je dat niet dan gewoon een ervaren iemand inschakelen.
Zo staat er niet de volle spanning op de kast van de omvormer als er iets misgaat maar wordt de hoofd moot van de stroom afgeleid naar het punt van de minste weerstand, zijnde de aardpen. Je zal de kast maar net ff in je hand vast hebben... Tuurlijk zou de zekeringsautomaat in de meterkast af moeten slaan, maar dat spreekt voor zich.
Wat heeft de aarding van de rails en panelen met de buitenkant van de omvormer te maken? De omvormer zelf is geaard (de buitenkant dus ook), zou niet weten hoe een (lek)spanning van de rails/panelen naar de omvormer kan komen.

[ Voor 35% gewijzigd door The Wizard op 13-02-2018 20:23 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Vertel er ook even bij onder welke omstandigheden deze stromen door deze kabels mogen lopen. Specifiek voor de waardes bij bijlage 52. Vertel ook even over de harmonischen waar we in Nederland steeds meer mee te maken krijgen en waarom dat aspect alleen al aanleiding geeft tot verdikking van aders, specifiek van de nulleider.

Qua uitroeptekens en verwijzingen, ik probeerde de items duidelijk te maken. Sorrie dat dat overkomt bij jouw als Jip & Janneke taal.

Bekijk de NEN1010:2015 video link die ik had vermeld, dan hoef ik het hier niet te herhalen.

Over brand en verzekering, uiteraard staat dat niet in de NEN1010 normering. Maar wil je wel een paar voorbeelden geven hoor met mooie foto's. Bijvoorbeeld 20 ampere alamats doorgebrand op 2.5mm2 leidingen en de installateur die het repareerde gewoon weer een klasse C 20 amp automaat terugzetten. Feest, echt. (zonder ! maar had er wel moeten staan).
Dre schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:29:
[...]

Goed om te lezen dat je de NEN1010 belangrijk vind om te hanteren, Je komt overtuigend over op dit forum met je reacties wat wel en niet veilig is. Ik neem aan dat je dan ook de NEN 1010:2015 kan inzien. Liever dan de NEN1010 gebruiken als leidraad in plaats van 'vreemde' websites.

Bijlage 52.B uit de NEN1010:2015 met "Hoogste toelaatbare stromen" is je vast wel bekend. Pagina 589 en 596 voor de zekerheid. De basisinstallatiemethode "D" gaat over kabels in de grond. Hierin staat dat installatiemethode "D2" met 2 belaste aders 2,5mm2 koper maximaal 28A continue mag voeren.
1,5mm2 mag 22A voeren.

Bovenstaande gaat over de opwarming van de kabel, dus veiligheid. Veel mensen verwarren veiligheid met beschikbaarheid.

TLDR: Roep je NEN1010* ; refereer dan aan de NEN1010 met het bijbehorende paragraafnummer en paginanummer.

Aanvulling
*= krachttermen als "brand" en "verzekering" al dan niet voorzien met uitroepteken(s) hebben de buitengewone behoefte om voorzien te zijn van citaten uit de NEN1010 in plaats van een link naar de website van Henk en Ingrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Klopt en bekrachtigd door de Minister van Wonen en Rijksdienst.

Qua aarding, denk aan een atmosferische ontlading buiten die afgeleid moet worden als voorbeeld.

Bekijk een SMA omvormer. Aparte aardaansluiting op rechterzijkant van de kast, binnenwerk is geisoleerd en heeft ook een aparte aardaansluiting bij de 230v stekker.
The Wizard schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:18:
NEN1010 is een norm, een norm is niet gelijk aan een wet, maar een richtlijn/afspraak tussen diverse partijen. Als je (als particulier, in NL is het gewoon toegestaan om aan je eigen huis infra te werken, in tegenstelling tot veel andere landen) geen directe toegang hebt tot deze normen, kan een verzekeringsmaatschappij je hier ook niet aan houden. De NEN normen zitten keurig achter een betaalmuur (een dure...).

Gezond verstand en weten wat je doet is belangrijk. Doe je dat niet dan gewoon een ervaren iemand inschakelen.

[...]

Wat heeft de aarding van de rails en panelen met de buitenkant van de omvormer te maken? De omvormer zelf is geaard (de buitenkant dus ook), zou niet weten hoe een (lek)spanning van de rails/panelen naar de omvormer kan komen.

[ Voor 0% gewijzigd door TweakersAddict op 14-02-2018 21:37 . Reden: Tiepvoutje regtgeset. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:04:

In de praktijk:

Aarddraad van minimaal 6mm2, liefst dikker.

Voorbeeld 10 panelen op 4 rails:
Alle zonnepanelen onderling doorverbinden (doorrijgen) met aardraden (NIET in stervorm!), van de ene uiteinde van de rails naar het andere uiteinde rails > aarddraad > rails > aarddraad > aardpen in meterkast > en dan aardpen > aarddraad > metalen behuizing van de omvormer.

Verder heeft de omvormer een 220v aansluiting die ook een aarddraad, en die loopt ook naar de aardpen voor inm het geval dat intern (electrisch gedeelte) in de omvormer iets goed fout gaat.

Verder neemt men een omvormer (b.v. SMA Sunny Boy) omvormer die geen ongewenste uitstraling heeft in het RF spectrum.

Alles samenvoegen in de werklastschakelaar, ja, das lekker onveilig! Is er een kortsluiting staat de kast van de omvormer ook onder de maximaal mogelijke spanning terwijl het juist de bedoeling is dat de stroom wegvloeit via de weg van de minste weerstand: zijnde de aardpen...

Voor de mierenn**kers: Ik weet het, dat gebeurd toch wel, maar waar het hier om gaat is dat de hoofdlading wegvloeit via de aardpen als de aarddraad juist daar gemonteerd is.

Zie NEN1010. YouTube: Zonnepanelen en NEN1010 door André Derksen van ISSO

[...]
Hij noemt daar alles van metaal aarden, dus ook de frames van de panelen.

Als je panelen met een klem op een rail zet, aard je dan niet impliciet ? Of geleid de bout die het vast zet niet ?

Zo niet dan moet je aardleiding met schroefjes aan paneel vastzetten neem ik aan en die elk aan aarde hangen.

Ik heb maar een aardpen laten slaan en in de meterkast komt een aarderail waar 2x 50 mm2 in kan en die trek ik dan door naar ruimte waar inverter komt te hangen. Daar moet dan maar een 16 mm2 of zo naar de panelen, frame etc. toe gaan.

Verder zie ik in die video dat je ook een aardlek type B moet hebben. (Of een 6 mA verklaring)

Ik zal een 3 fase alamat met B karakterestiek opgeven aan de E instalateur.
Maar die moet dan ook 300 mA zijn ?

Voor het aarden zal de VP instalateur zorg moeten dragen blijkbaar. Dakdoorvoer voor DC kabels en aarde maar voorbereiden en dan moet het alleen getrokken en aangesloten worden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 22:54
ThinkPadd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:56:
@rowicom @Ralfie165 Als je een beetje handig bent dan bouw je met een ESP8266 een logger die je op de RS485-poort van de GoodWe kunt aansluiten: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger
Op die manier lees ik mijn GW3000-NS uit, de ESP8266 pompt de data rechtstreeks naar PVOutput.org.
Heb ik die Chinese portal ook niet meer nodig. De wifi-module heb ik afgekoppeld (RS485 en wifi kon bij mij niet tegelijk functioneren).
Dank voor de tip, maar het moet wat mij betreft gewoon functioneren zoals ik het gekocht heb. Geen behoefte aan een externe logger, want die moet toch ook weer gevoed worden, niet? Zoals gezegd: het heeft ruim een half jaar goed gefunctioneerd wat de tijd betreft, maar sinds enkele maanden staat die tijd 7 uur vooruit. En die Chinese portal is voor mijn 'view' op de dagelijkse opbrengst goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:45

franssie

Save the albatross

Zoals eerder gemeld zijn 6 van mijn 9 Yingli's van het dak afgeblazen. 2 total loss en 2 dubieus en 2 misschien nog betrouwbaar. Voorgesteld aan de schade expert om ze alle 6 te vervangen zodat ik niet na een jaar alsnog panelen vanwege uitval moet wisselen. Daar zijn ze mee akkoord gegaan (ze vergoeden niet de gehele nieuwprijs maar daar heb ik ook niet op aangestuurd, maar wel 80% en met vergoeding voor het zelf leggen tot mijn verbazing.

Nu zit ik eraan te denken om 9 nieuwe panelen te kopen en de 3 +4 aan NO te leggen (en ik heb nog wel wat vergelijkbaars dat ertussen past) wederom met FF Fusion (plat dak woonboot, kan niet teveel ballast kwijt) maar dan nu wel kont aan kont, dus geen opstaande rand meer waar de wind grip op kan krijgen.

Nu zie ik bij gebruikte zonnepanelen deze staan HT- SAAE 265Wp nieuw voor EUR 125 IN BTW.

Iemand ooit van gehoord of een ander idee voor een vergelijkbaar paneel? Nu is het niet de bedoeling dat er nog eens zo een storm (eens in de 40 jaar las ik) komt maar toch - het dubbele betalen voor hoog (+25%) rendement panelen levert me te weinig op.

En ik denk dat de FF Fusion eerst is gaan schuiven, iemand ervaring om de voetjes met rubber uit te rusten zodat de Fw-max fors toeneemt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Qua aarden van panelen op rails. Daar heb ik ook mee lopen wikken en wegen want de klem die we gebruiken maakt in principe een aardverbinding paneel <> rails. In de rand van de klemmen zitten twee uitstekende puntjes die in het paneel-frame drukken en zo kontakt maken.

Aluminum corrodeert snel op plekken wanneer in aanraking met andere metalen (verschillende oppervlakte spanningen), zuurstof en vocht. Op den duur zal hier corrosie ontstaan en hoe snel dat zal zijn hier aan de kust kan je wel raden want er komt nog een component bij genaamd zout, dus hebben we besloten de panelen onderling wel door te verbinden.
De panelen hebben op de 4 specifieke door de fabrieks aangebrachte aardpunten bijna geen coating om zo extra goed kontakt te maken tussen de aardbout en paneelomlijsting. Ook hebben we anti-size middel ertussen gekwast om te zorgen dat er geen vocht bij kan komen.

Je combi aardlek-installatie automaat moet i.d.d. van een karakterestiek B zijn en 30m volstaat. Je hebt immers geen grote inloopstromen.
B omdat de automaat niet alleen AC maar ook DC componenten moet kunnen verwerken (lees: moet zijn werking doen als er door een storing in de omvormer ook een DC component op de leiding staat. Een A faalt daarin).

Zelfde gedaan hier, aardpen van het huis had een hoge impedantie, nieuwe laten slaan en rails in meterkast erop aangesloten. Omdat veiligheidsaardpen van het huis en de nieuwe pen dicht bij elkaar geplaatst zijn, zijn beide doorverbonden.

Volgens NEN 1010:2015 moet er een opleveringsraport afgegeven worden bij elke PV installatie. De installatie moet door een derde partij worden gekeurd. (Niet dat dat in de NEN1010:2015 staat maar we gaan er niet voor dat de slager zijn eigen vlees keurt).
jacovn schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:53:
[...]

Hij noemt daar alles van metaal aarden, dus ook de frames van de panelen.

Als je panelen met een klem op een rail zet, aard je dan niet impliciet ? Of geleid de bout die het vast zet niet ?

Zo niet dan moet je aardleiding met schroefjes aan paneel vastzetten neem ik aan en die elk aan aarde hangen.

Ik heb maar een aardpen laten slaan en in de meterkast komt een aarderail waar 2x 50 mm2 in kan en die trek ik dan door naar ruimte waar inverter komt te hangen. Daar moet dan maar een 16 mm2 of zo naar de panelen, frame etc. toe gaan.

Verder zie ik in die video dat je ook een aardlek type B moet hebben. (Of een 6 mA verklaring)

Ik zal een 3 fase alamat met B karakterestiek opgeven aan de E instalateur.
Maar die moet dan ook 300 mA zijn ?

Voor het aarden zal de VP instalateur zorg moeten dragen blijkbaar. Dakdoorvoer voor DC kabels en aarde maar voorbereiden en dan moet het alleen getrokken en aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
TweakersAddict schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:20:

Je combi aardlek-installatie automaat moet i.d.d. van een karakterestiek B zijn en 30m volstaat. Je hebt immers geen grote inloopstromen.
B omdat de automaat niet alleen AC maar ook DC componenten moet kunnen verwerken (lees: moet zijn werking doen als er door een storing in de omvormer ook een DC component op de leiding staat. Een A faalt daarin).

[...]
Tenzij de fabrikant anders aangeeft of een 6 mA verklaring. Maar Fronius geeft dit aan:

“Lokale bepalingen, het nutsbedrijf of andere omstandigheden kunnen een differentieelschakelaar (RCD) vereisen. In het algemeen is in een dergelijk geval een aardlekschakelaar van het type A toereikend. In sommige gevallen en afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden kan de aardlekschakelaar van het type A doorslaan.
Om deze reden raadt Fronius het gebruik van een voor frequentie-inverters geschikte aardlekschakelaar aan. “

Maar dat is ook lekker dubbelzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

franssie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:15:
Zoals eerder gemeld zijn 6 van mijn 9 Yingli's van het dak afgeblazen. 2 total loss en 2 dubieus en 2 misschien nog betrouwbaar. Voorgesteld aan de schade expert om ze alle 6 te vervangen zodat ik niet na een jaar alsnog panelen vanwege uitval moet wisselen. Daar zijn ze mee akkoord gegaan (ze vergoeden niet de gehele nieuwprijs maar daar heb ik ook niet op aangestuurd, maar wel 80% en met vergoeding voor het zelf leggen tot mijn verbazing.

Nu zit ik eraan te denken om 9 nieuwe panelen te kopen en de 3 +4 aan NO te leggen (en ik heb nog wel wat vergelijkbaars dat ertussen past) wederom met FF Fusion (plat dak woonboot, kan niet teveel ballast kwijt) maar dan nu wel kont aan kont, dus geen opstaande rand meer waar de wind grip op kan krijgen.

Nu zie ik bij gebruikte zonnepanelen deze staan HT- SAAE 265Wp nieuw voor EUR 125 IN BTW.

Iemand ooit van gehoord of een ander idee voor een vergelijkbaar paneel? Nu is het niet de bedoeling dat er nog eens zo een storm (eens in de 40 jaar las ik) komt maar toch - het dubbele betalen voor hoog (+25%) rendement panelen levert me te weinig op.

En ik denk dat de FF Fusion eerst is gaan schuiven, iemand ervaring om de voetjes met rubber uit te rusten zodat de Fw-max fors toeneemt?
Als ballast een probleem is waarom schroef je het dan niet gewoon vast? die plat dak systemen zijn alleen maar bedacht om snel en zonder dakwerkzaamheden te kunnen plaatsen, het is prima haalbaar om gewoon mechanisch te bevestigen veel meer dan wat hout en een paar meter dakbedekking heb je niet nodig
je maakt stroken van hout (of vierkante blokjes) vast schroeven op het dak en die (laat) je inplakken dak
vervolgens kan je van de bovenkant in dat blokje schroeven met de juiste schroeven/afdichting.
door ie houtblokken kan er geen waterdruk op het schroefgat komen en is een beetje edpm of kit is genoeg om het waterdicht te houden.

Hekken van dakterrasen zitten op een dergelijke manier vast. Wel fijn dat de verzekering een eerlijk voorstel heeft gedaan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
franssie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:15:

Ik en mijn ouders hebben de HT Solar 270 op ons dak liggen. In mijn geval op een GoodWe en bij mijn ouders op een SolarEdge. Ze doen het prima, maar bijft altijd lastig vergelijken. BongoSolar levert of leverde ze en heeft ze bij ons geplaatst. Ik kon er verder toen ook weinig over vinden, dus het was een gokje, maar ik vond het prijsverschil toen wel een reden om toch voor deze te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 11:44

wmc

Heeft er iemand ervaring met een twijfelachtige WIFI verbinding met een GW-3000NS in combinatie met de Ziggo Horizon box? De eerste paar maanden heb ik eigenlijk nooit drop-outs gehad, maar de afgelopen weken is het schering en inslag met een slechte verbinding. Afstand tussen de Horizon box en de inverter is +/- 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
NEN1010:2015 :

Bij een ouderwetse omvormer met een trafo is karakterstiek A voldoende.

Bij een nieuwe type (trafoloos) karakterstiek B.

Het probleem is het DC component that uit een omvormer zou kunnen komen. Een A kan daar niet mee omgaan.
Knoetie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:16:
[...]

Tenzij de fabrikant anders aangeeft of een 6 mA verklaring. Maar Fronius geeft dit aan:

“Lokale bepalingen, het nutsbedrijf of andere omstandigheden kunnen een differentieelschakelaar (RCD) vereisen. In het algemeen is in een dergelijk geval een aardlekschakelaar van het type A toereikend. In sommige gevallen en afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden kan de aardlekschakelaar van het type A doorslaan.
Om deze reden raadt Fronius het gebruik van een voor frequentie-inverters geschikte aardlekschakelaar aan. “

Maar dat is ook lekker dubbelzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Ik heb nog 2 vragen over het zelf installeren.

Eerste wat ik mij afvraag, er zitten ongetwijfeld mensen hier met Flatfix Fusion (Oost-West, plat dak). Nu vraag ik mij af welke ballast het eenvoudigste is te voorzien. Ik kan namelijk betontegels kopen zowel 30x30x4 als 30x30x6 als 40x40x4.

Het 2de waar ik mee zit is, hoe de zonnepanelen effectief te installeren. Ik vermoed dat als je op een zonnig dagje aan de slag gaat, de zonnepanelen ook direct stroom leveren. Hoe sluit je de kabel aan op de panelen en de omvormer als je de installatie overdag doet? Of zijn de panelen van een film voorzien welke zonlicht blokkeren tijdens installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt er gewoon mee werken, alleen niet je vinger in de connector duwen. :P Kabels knijpen/solderen doe ik veiligheidshalve wel als het donker is (niet noodzakelijk, maar toch, 600V DC ben ik geen held mee), maar als alles gewoon pasklaar ligt is het plug and play.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2018 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Je kan gewoon alles doen, ok het aanknijpen van de connector aan de kabel. Alle de spanning voerende delen niet aanraken, als je dat wel doet valt het mee, de stroomkring sluit niet doordat er gaan aarde aanzit.
Alleen niet tegen elkaar houden, dan heb je een heftige vlamboog. FF aftapen dus.
Wat wel handig is om overdag de connectoren bij de omvormer er aan te zetten als de + - hebt bepaald door meten .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die is ook wel handig ja, sowieso meet ik de individuele strings ook altijd even door met de multimeter om te kijken of de voltages naar verwachting zijn en er geen grote afwijkingen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Kabels knijpen/solderen doe ik veiligheidshalve wel als het donker is (niet noodzakelijk, maar toch, 600V DC ben ik geen held mee), maar als alles gewoon pasklaar ligt is het plug and play.
Da's toch alleen maar relevant als je connectoren moet repareren / vervangen die aan de panelen zelf zitten? En dat hoef je normaliter niet te doen. Enige wat je moet maken is een set kabels tussen omvormer en begin /einde van je string. Dat kun je doen voordat er spanning opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Galactic schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:58:
Ik heb nog 2 vragen over het zelf installeren.

Eerste wat ik mij afvraag, er zitten ongetwijfeld mensen hier met Flatfix Fusion (Oost-West, plat dak). Nu vraag ik mij af welke ballast het eenvoudigste is te voorzien. Ik kan namelijk betontegels kopen zowel 30x30x4 als 30x30x6 als 40x40x4.

Het 2de waar ik mee zit is, hoe de zonnepanelen effectief te installeren. Ik vermoed dat als je op een zonnig dagje aan de slag gaat, de zonnepanelen ook direct stroom leveren. Hoe sluit je de kabel aan op de panelen en de omvormer als je de installatie overdag doet? Of zijn de panelen van een film voorzien welke zonlicht blokkeren tijdens installatie?
even rond zoeken in de omgeving, er is altijd wel iemand die de stoeptegels uit zijn tuin wil halen.
daar voor moet je tegenwoordig betalen om dat naar de stort te brengen, dus je kunt ze gratis vaak ophalen.
goedkoper kan niet. >:)

zolang jij vingers (of ander uitstekende organen) niet in de stekkers steekt is er geen gevaar bij het installeren van de panelen. ;)

maar meestal heb je ook nog eind/begin kabel die nog geen stekker heeft.
die kun je gewoon aanraken, ZOLANG JE MAAR NIET DE + EN DE - TEGELIJK AANRAAKT!!!!!
het kringetje mag niet rond zijn dan word het gevaarlijk. ;)
(dat je die eind/begin kabels pas doet als het donker is maakt kleine foutjes een stuk veiliger.
is zeker geen foute tip, ongelukje zit in een klein hoekje.
maar ook kun je 1 steker (waar je makkelijk bij kunt) los houden als je de stekkers bij de omvormer aan het zetten bent, dan is het kringetje ook niet rond, dat is nog veiliger. ;) )

(zo gemeen als ik kan zijn, laat ik meestal de vrouw de laatste stekkers in de omvormer duwen.
dan duik ik weg achter een tafel, met de opmerking, gelukkig hij doet geen boem. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Geen aarde aan zit? Daar gaan we weer: Volgens NEN1010:2015 moet een PV installatie geaard zijn.

De vraag is oprecht een hele goede. S'avonds aansluiten dus onder goede verlichting of met rubberen schoenen aan op een droge ondergrond.
WoudseHoeve schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:13:
Je kan gewoon alles doen, ok het aanknijpen van de connector aan de kabel. Alle de spanning voerende delen niet aanraken, als je dat wel doet valt het mee, de stroomkring sluit niet doordat er gaan aarde aanzit.
Alleen niet tegen elkaar houden, dan heb je een heftige vlamboog. FF aftapen dus.
Wat wel handig is om overdag de connectoren bij de omvormer er aan te zetten als de + - hebt bepaald door meten .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 14-09 18:03
wmc schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:46:
Heeft er iemand ervaring met een twijfelachtige WIFI verbinding met een GW-3000NS in combinatie met de Ziggo Horizon box? De eerste paar maanden heb ik eigenlijk nooit drop-outs gehad, maar de afgelopen weken is het schering en inslag met een slechte verbinding. Afstand tussen de Horizon box en de inverter is +/- 10 meter.
Wel ervaring met de horizon box >:) Kun je een boek overvol schrijven. De hele korte samenvatting: Ziggo monteur 'Wij gaan dit niet goed werkend krijgen meneer'. En ze hebben het contract ontbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Heeft hier iemand ervaring met de transparante PV panelen van Sanko Solar?

Ik ben namelijk opzoek naar mogelijkheden om transparante zonnepanelen te gebruiken als dakbedekking voor een overkapping (plat dak). De panelen van Sanko Solar zouden moeten werken met een helling van minimaal 7 graden, dit is acceptabel voor mij. De panelen wil ik dus rechtstreeks op de houten constructie monteren met rubbers ertussen om zo een waterdicht geheel te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
TweakersAddict schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:20:
Geen aarde aan zit? Daar gaan we weer: Volgens NEN1010:2015 moet een PV installatie geaard zijn.

De vraag is oprecht een hele goede. S'avonds aansluiten dus onder goede verlichting of met rubberen schoenen aan op een droge ondergrond.
[...]
Het FRAME van de panelen wordt geaard, niet de stroom voerende kabels ...... de isolatie weerstand moet in de dikke mega-ohms zitten.
Tenzij je panelen al defect zijn zal de stroomkring zich daardoor niet kunnen sluiten.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bundit schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:57:
Heeft hier iemand ervaring met de transparante PV panelen van Sanko Solar?

Ik ben namelijk opzoek naar mogelijkheden om transparante zonnepanelen te gebruiken als dakbedekking voor een overkapping (plat dak). De panelen van Sanko Solar zouden moeten werken met een helling van minimaal 7 graden, dit is acceptabel voor mij. De panelen wil ik dus rechtstreeks op de houten constructie monteren met rubbers ertussen om zo een waterdicht geheel te vormen.
Ervaring is een groot woord, ik heb een tijdje overwogen om ze te plaatsen ter plaatsen van een glazen lichtstraat. het is in mijn geval beter om elders wat extra panelen neer te leggen en hoogrendementsglas te plaatsen en een zonwering. maar intresse heb ik nogsteeds O-) want zoon 3 in 1 oplossing is gewoon zo vreselijk cool.

Voor de plaatsing kan je volgens mij ook gebruik maken van deze
profielen/ rubbers
https://www.glasdiscount....en/glazen-serre-dak-maken

Ik ben er nooit helemaal achter gekomen hoe je die panelen moet koppelen, ik heb het vermoeden dat er ruimte genoeg zit in de kliklijst, maar helemaal zeker weet ik het niet. anders misschien een uitsparing in het hout, naja eigenlijk heb je hier dus weinig aan, maar ik wil wel heel graag foto's zien alsje ze gaat plaatsen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ja en dan nog blijft toch het gemaakte punt overeind staan?

Ik las dat PV panelen niet geaard zijn en stukjes tape eroverheen enzo. Ach ja, een 600 volt doet maar een vlamboog van zeker 5mm... Stukkie dun tape zal niet zoveel bescherming bieden denk ik dan.

Waarom niet eerst bij de omvormer de DC kabels aan de connectoren zetten en daarna de MC-4 connectoren aan het andere uiteinde van de DC kabels. Vervolgens de DC kabels in de MC-4 connectoren klikken van de PV panelen en vervolgens de connectoren in de omvormer? En doe je dat met een van de twee voorgestelde methodes trek je ook geen vonken bij de laatst beschreven actie.
WoudseHoeve schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:43:
[...]

Het FRAME van de panelen wordt geaard, niet de stroom voerende kabels ...... de isolatie weerstand moet in de dikke mega-ohms zitten.
Tenzij je panelen al defect zijn zal de stroomkring zich daardoor niet kunnen sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersAddict op 14-02-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
TweakersAddict schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:52:
Ja en dan nog blijft toch het gemaakte punt overeind staan?

Ik las dat PV panelen niet geaard zijn en stukjes tape eroverheen enzo. Ach ja, een 600 volt doet maar een vlamboog van zeker 5mm... Stukkie dun tape zal niet zoveel bescherming bieden denk ik dan.

Waarom niet eerst bij de omvormer de DC kabels aan de connectoren zetten en daarna de MC-4 connectoren aan het andere uiteinde van de DC kabels. Vervolgens de DC kabels in de MC-4 connectoren klikken van de PV panelen en vervolgens de connectoren in de omvormer? En doe je dat met een van de twee voorgestelde methodes trek je ook geen vonken bij de laatst beschreven actie.
[...]
- Een stukje dunne tape is tijdelijk voldoende bescherming tegen kortsluiting, de flamboog (1mm per 1000Volt is in lucht om te starten)
- Je moet de kabels vrijwel altijd door dak doorvoeren, pijpen enz trekken, met connectors is dat lastig, laat staan dat je van te voren de lengte moet weten. Een +- omwisseling is zo gemaakt. Dus sluit je de kabels al bij de panelen aan en meet je bij de omvormer welke de plus of min is, dan doe je het in een keer goed. Niet alle omvormers kunnen tegen ompolen. Meten van de polariteit is altijd veiliger voor de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank voor de correctie maar als we kijken naar veiligheid is het toch echt in de leerboeken vermeld als

Deze vuistregel dient om de minimale afstand te bepalen, en is 1kV/cm. Hierbij is nog lang geen overslag van de vonken, het is een veilige marge.

Sluit jij alles aan met zwart of rood kleur kabels? Kan natuurlijk ook, maar je maakt het jezelf dan een beetje moeilijker.
Rood is +, zwart is - in de DC wereld. De MC-4 connectoren hebben ook een markering + op een van de twee connectoren (voor de mierenn**kers, dat wil zeggen, die wij gebruiken wel) en omgekeerd (- op - en + op +) kan je ze niet aansluiten op de aansluitingen van de PV panelen.

Als je de kabels door het dak heesteekt kan je ook prima buiten die twee connectoren eropzetten als er voor de rest nog niets is aangesloten.

Feit is, meten is weten. Dus je suggestie is bij gevoegd in onderstaand schema:

Eerst bij de omvormer de DC kabels aan de connectoren zetten en daarna de MC-4 connectoren aan het andere uiteinde van de DC kabels. Vervolgens de DC kabels in de MC-4 connectoren klikken van de PV panelen, dan even de spanning meten bij de omvormer of de geleverde spanning in de buurt komt van de verwachte spanning van de panelen in serie, en vervolgens de connectoren in de omvormer. En doe je dat met een van de twee voorgestelde methodes trek je ook geen vonken bij de laatst beschreven actie.
WoudseHoeve schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:05:
[...]

- Een stukje dunne tape is tijdelijk voldoende bescherming tegen kortsluiting, de flamboog (1mm per 1000Volt is in lucht om te starten)
- Je moet de kabels vrijwel altijd door dak doorvoeren, pijpen enz trekken, met connectors is dat lastig, laat staan dat je van te voren de lengte moet weten. Een +- omwisseling is zo gemaakt. Dus sluit je de kabels al bij de panelen aan en meet je bij de omvormer welke de plus of min is, dan doe je het in een keer goed. Niet alle omvormers kunnen tegen ompolen. Meten van de polariteit is altijd veiliger voor de omvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door TweakersAddict op 14-02-2018 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
TweakersAddict schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:12:
Wel eens van een rode en een zwarte kabel gehoord? Of sluit jij alles aan met zwart / rood? Kan natuurlijk ook, maar je maakt het jezelf dan een beetje moeilijker.
Rood is +, zwart is - in de DC wereld. De MC-4 connectoren hebben ook een markering + op een van de twee connectoren (voor de mierenn**kers, die wij gebruiken wel) en omgekeerd kan je ze niet aansluiten op de aansluitingen van de PV panelen.

Als je de kabels door het dak heesteekt kan je ook prima buiten die twee connectoren eropzetten als er voor de rest nog niets is aangesloten.

Feit is, meten is weten. Dus je suggestie is bij gevoegd in onderstaand schema:

Eerst bij de omvormer de DC kabels aan de connectoren zetten en daarna de MC-4 connectoren aan het andere uiteinde van de DC kabels. Vervolgens de DC kabels in de MC-4 connectoren klikken van de PV panelen, dan even de spanning meten bij de omvormer of de geleverde spanning in de buurt komt van de verwachte spanning van de panelen in serie, en vervolgens de connectoren in de omvormer. En doe je dat met een van de twee voorgestelde methodes trek je ook geen vonken bij de laatst beschreven actie.

[...]
Ja er is rood en zwart, heb ik nog nooit zien gebruiken om + en - aan te geven.
Wel jammer als ze verkeerd om blijken te zitten, dat kost 2 stekkers en tijd. Een paar slagen tape om het uiteinde ( wat nog niet gestript is) voorkomt altijd aanraken en vlambogen.
Daarnaast blijf je heen en weer lopen tussen omvormer en panelen op het dak.
Afijn zo heb ik geleerd van @Andre1973 en die doet het al heeeeel lang :) zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dit kan niet serieus genomen worden. In de DC wereld is het zo klaar als een klontje dat voor + rood en voor - zwarte kabels gebruikt dienen te worden. (buiten nog een heleboel andere gebruikte kleuren maar dat valt geheel buiten dit verhaal). Deze kleuren zijn de standaard voor PV installaties qua de DC leidingen.
WoudseHoeve schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:20:
[...]

Ja er is rood en zwart, heb ik nog nooit zien gebruiken om + en - aan te geven.
Wel jammer als ze verkeerd om blijken te zitten, dat kost 2 stekkers en tijd. Een paar slagen tape om het uiteinde ( wat nog niet gestript is) voorkomt altijd aanraken en vlambogen.
Daarnaast blijf je heen en weer lopen tussen omvormer en panelen op het dak.
Afijn zo heb ik geleerd van @Andre1973 en die doet het al heeeeel lang :) zonder problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersAddict op 14-02-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TweakersAddict schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:20:

[...]
Waar precies in de NEN1010:2015 staat dat mijn dubbel geïsoleerde zonnepanelen geaard moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Zie eerder genoemde video.
Dre schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:48:
[...]

Waar precies in de NEN1010:2015 staat dat mijn dubbel geïsoleerde zonnepanelen geaard moeten zijn?

Pagina: 1 ... 80 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??