Dat klopt en het doet ook het hele idee van de wasmachinegroep onderverdeler teniet.
ik weet niet niet wat er letterlijk in de nen staat (en ik ga het niet opzoeken ook)
maar je kan gewoon beargumenteren dat de aarddraad al op de aardpen aangesloten zit of wellicht kan je de onderverdeler zien als groepenkast en is aansluiten op de aardstrip in deze al genoeg.
Ik ben helemaal voor een veilig systeem, maar nieuwe regels maken een oud systeem niet ineens onveilig , of een nieuw systeem veiliger. Denk daar bij aan de korte periode dat 2000watt via een in gebruik zijnde groep mocht. de oude systuatie was redelijk veilig de nieuwe totaal niet.
2jaar geleden hoefde je nog niet te vereffenen en nu ineens op een apparte draad direct naar de aardpen?
Gebruik gewoon je gezond verstand.
En ja de industrie heeft inspraak in de te stellen regels, waarom? omdat die het dichtste bij het vuur zitten.
vervolgens doet de overheid daar iets of niets mee.. nen normen komen ten allertijde bij de overheid vandaan, anders zou het wel een montage handleiding heten en zou er instaan dat zwendel bv uit oldgensplaat de installatie elke week moet komen keuren. en dat je alleen natuurlijk maar onderdelen mag gebruiken van abb.
En wat betreft de grondkabel van 30 meter in de tabel die @
TweakersAddict zelf opgeeft staat dat 16a bij langer dan 25 meter 2,5 mm2 zou kunnen zijn. opzich ook niet gek anders zou ik mijn gehele huis moeten aansluiten met 4mm2 en met mij nog veel meer mensen. de draad lengte van het verst gelegen stopcontact naar meterkast is in heel erg veel huizen boven de 25 meter.
En het voorbeeld wat hij geeft met de grill aangesloten in de schuur kan ook nooit een probleem geven op die 30 meter kabel want over die kabel zal nooit meer dan 16a lopen de zonne energie gaat immers in de grill en de overige energie loopt door die kabel. in theorie kan je een klein stukje kabel 500 watt bovenop 16a belasten. en laat 2,5 mm2 dat nu primma kunnen handelen. Die regel is volgens mij ook helemaal niet om deze reden veranderd, maar om het gevaar dat er vrij makkelijk 2 of 3 stekkers van steca's in de zelfde groep kunnen geraken.
En dan heb je natuurlijk nog trage smeltzekeringen en blablabla oftewel goed dat het niet meer mag, want het zou een probleem kunnen worden, maar om het dan maar meteen als onveilig te bestempelen gaat echt een brug of 7 tever.
Problemen met verzekeringen zal het echt niet geven, dat is gewoon bangmakerij.
stel er gaat iets fout... dan kunnen er 2 dingen gebeuren ze betalen of ze zeggen heey het klopte niet helemaal met de nen blablabla... (niet dat ze dat doen, maargoed) Dan zeg jij: "dan heb ik zeker een vergissing gemaakt" en kan je het alsnog verhalen op je verzekering. het is namelijk niet bij wet verboden om aan je eigen installatie te zitten en het is ook niet verboden om fouten te maken.
en het kan ze geen reet schelen. Wiet plantages e.d. zijn natuurlijk een ander verhaal.
Weetje hoeveel mensen hun eigen huis in de fik hebben gestoken met een verkeerd geplaatste allesbrander? En die mensen hebben ook gewoon hun centjes terug gekregen.
Ik heb het vermoeden dat je een 2e hands steca gewoon legaal mag plaatsen. (je hoeft immers ook geen gordels achterin je 7e handse oldtimer in te bouwen)