Even mierenneuken hoor, maar wat is een kw/h?
volgens googleborft schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:29:
Even mierenneuken hoor, maar wat is een kw/h?
1.5091902 × 10^36 s^-2
Maar is aangepast hoor
Het is zover, de installatie waarvoor ik in augustus dit jaar jullie hulp heb gevraagd is gister en vandaag geïnstalleerd. Hulp was fijn, dank daarvoor, eindresultaat laten zien hoort er dan bij!
Twijfel was er over 2 of 3 panelen in portrait naast elkaar en boven/onder/tussen de dakkapellen. Dit is het geworden:

Zijn er heel blij mee, vandaag (vanaf uurtje of half 4), toch al 1,02 kwh opgewekt
Twijfel was er over 2 of 3 panelen in portrait naast elkaar en boven/onder/tussen de dakkapellen. Dit is het geworden:

Zijn er heel blij mee, vandaag (vanaf uurtje of half 4), toch al 1,02 kwh opgewekt
Mooi, welke panelen zijn het geworden, dit voor de luie lezersDopjeD schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:29:
Het is zover, de installatie waarvoor ik in augustus dit jaar jullie hulp heb gevraagd is gister en vandaag geïnstalleerd. Hulp was fijn, dank daarvoor, eindresultaat laten zien hoort er dan bij!
[afbeelding]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Oh jajacovn schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:18:
Mooi, welke panelen zijn het geworden, dit voor de luie lezers
Ik zie nog onbenutte ruimte, over 2 maand nieuwe foto's
Dan moet je isoleren of de deuren achter je dichtdoen. Geen zonneboilers kopen.dodners schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:05:
omdat gaskosten de spuigaten uitlopen (en dan koken we al elektrisch).
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@AUijtdehaag
Heb een eerste quote voor de Panasonic Kuro's
Zonnepaneel Panasonic HIT® VBHN325SJ47 KURO fulblack 20 € 6.716,71
Zo'n € 336 per stuk inclusief BTW dus. Da's wel geld, maar valt me ook niet tegen: redelijk vergelijkbaar met de huidige prijzen voor Panasonics..
Zo'n € 336 per stuk inclusief BTW dus. Da's wel geld, maar valt me ook niet tegen: redelijk vergelijkbaar met de huidige prijzen voor Panasonics..
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
Huis uit '58. Bij verbouwing in 2016 is vloerverwarming aangelegd en er is altijd iemand thuis. Heel wat gedaan met oog op isolatie, maar is blijkbaar niet goed genoeg. Extra trui in de winter is geen optie, enige bezuiniging die ik kan bedenken is een gordijn bij de voordeur, of de voordeur vervangenNo Hands schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:48:
[...]
Dan moet je isoleren of de deuren achter je dichtdoen. Geen zonneboilers kopen.
.
Misschien kunnen we nog iets doen aan kruipruimte isolatie in het oude deel vd woonkamer, maar ik begrijp dat dat de duurste soort isolatie is.
Kijk aan, ik zit er ook op te wachten, maar er moest een voorlopige prijs opgevraagd worden volgens de instalateur. Moet ik vandaag krijgen als het goed zit. Maar dit is een mooie hulp zodabutcha76 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:14:
@AUijtdehaag
Zit toch nog wel te denken aan Sunpower E19-320 die iets zwarter zijn doordat de bedrading aan de achterkant zit blijkbaar, alleen die zijn weer snel 50€ Per stuk duurder. Maar ik heb er 7 nodig is het plan nu, dus daar is overheen te komen.
Panasonic hit kuro

Sunpower E19-320

Maar ik heb fotos van sunpower panelen gekregen waar ze blauw lijken door bepaalde zon hoek, dat was wel eerlijk van deze instalateur.
[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 07-02-2018 06:56 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zoals al eerder gemeld is het streven de salderingsregeling in 2020 (was eerder 2023) te vervangen door iets anders, Reden is dat de energiebelasting inkomsten te ver terug lopen naar mate zonnepanelen succesvoller worden en goedkoper. Ofwel de achterblijvers moeten de rekening betalen en die wordt te groot.Ik heb nog niet stilgestaan bij een regeling waarbij teruglevering niet wordt weggestreept tegen je eigen verbruik op de jaarrekening. Als dat de situatie wordt is het natuurlijk niet gunstig om zonnepanelen te hebben..
Wel iets wat ik wil overwegen voordat ik een offerte onderteken.
Eerder dan 2020 is dit niet mogelijk omdat een (te) groot deel van de huishoudens per definitie saldeert met een analoge meter, Kennelijk is de overtuiging er dat dit per 2020 tot het verleden behoort (en ja, je kunt een slimme meter weigeren maar als je analoge meter alsnog afgekeurd wordt krijg je een domme digitale meter, in elk geval altijd eentje die teruglevering apart registreert.)
Er is echter maar 1 soort teruglevering die ook een nieuwe meter nooit registreert: die electriciteit die je zelf ter plekke verbruikt . Zaak is dus nu goedkoop panelen neer te leggen en juist zo veel mogelijk. Immers dan dek je het grootste deel van je eigen instantane verbruik af op zoveel mogelijk momenten.
Voor het surplus aan elektriciteit moet je rekening houden met een terugleververgoeding die langzaam afgebouwd wordt. Er wordt gesproken over een terugverdientijd van 7 jaar. De huidig terugverdientijd is eerder 4-5 jaar. Stel dat je nu 7 + 11ct = 18 ct krijgt, en straks bv in totaal ruim een kwart minder, dan zou dat dus ongeveer 13 ct moeten zijn, dus 7+ 6ct.
Het percentage energiebelasting terugvergoed zou dan dus (in een aantal jaren?) van 100 naar ca 50% afgebouwd kunnen worden. Of nog lager, want Wiebes heeft niet voor het eerst een trucje uitgehaald door uit te gaan van toekomstige verbeteringen (bv bij de CO2 tax op autos) . Dus 7jr terugverdientijd op een aanschafprijs die een stuk onder de huidige ligt levert een lager percentage op.
Je kan er ook op gokken dat 2020 niet gehaald wordt. Immers die meters hadden al lang vervangen moeten worden (en dat is ook niet gelukt) en als het te lang duurt is de enige mogelijkheid. een soort boete op het hebben van een installatie in te voeren (naar analogie van het eigen woning forfait). Maar daarvoor moet een hele registratie opgezet worden, dus duur, lastig en fraudegevoelig. En je krijgt van die discussies zoals in belgie met nodeloos kleine omvormers.
Wat eigenlijk op de langere termijn een grotere bedreiging is voor de rentabiliteit van zonnepanelen is de mogelijke invoering van variable stroomprijzen. Immers als de zon schijnt of het hard waait is de spotprijs nu al soms als 0 in duitsland,.....
Alle draagvlak is nodig voor de 14% in 2020.
Private zonnepanelen hebben een groot draagvlak (vergelijk bv met wind op land of biomassa).
Doelmatig is salderen niet echt, maar zonder goed alternatief is afschaffen politieke zelfmoord, ook internationaal.
Private zonnepanelen hebben een groot draagvlak (vergelijk bv met wind op land of biomassa).
Doelmatig is salderen niet echt, maar zonder goed alternatief is afschaffen politieke zelfmoord, ook internationaal.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt inderdaad dat ze iets 'blauw' lijken, met name met de zon er vol op. Met wat bewolking en minder felle zon zijn ze wel echt diep zwart. Ik vermoed dat de blauwe reflectie bij Sunpower juist iets meer opvalt omdat er geen busbars/zilveren lijntjes aanwezig zijn die het contrast optisch groter maken.jacovn schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 06:43:
[...]
Kijk aan, ik zit er ook op te wachten, maar er moest een voorlopige prijs opgevraagd worden volgens de instalateur. Moet ik vandaag krijgen als het goed zit. Maar dit is een mooie hulp zo
Zit toch nog wel te denken aan Sunpower E19-320 die iets zwarter zijn doordat de bedrading aan de achterkant zit blijkbaar, alleen die zijn weer snel 50€ Per stuk duurder. Maar ik heb er 7 nodig is het plan nu, dus daar is overheen te komen.
Panasonic hit kuro
[afbeelding]
Sunpower E19-320
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar ik heb fotos van sunpower panelen gekregen waar ze blauw lijken door bepaalde zon hoek, dat was wel eerlijk van deze instalateur.
In theorie heeft ieder 'zwart' paneel er last van dat het in de volle zon of onder een hoek blauwig wordt, vanwege de beperkte en moeilijke absorptie van de blauwe golflengtes, zie ook het plaatje hieronder:
Wat je 'ziet' zijn eigenlijk de golflengtes die niet geabsorbeerd worden, en met hogere zonintensiteit wordt dit effect groter.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Dus zal de nieuwe regeling ook salderen heten, maar dan met een draaiknop die langzaam dichtgedraaid kan worden.Proton_ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:23:
Alle draagvlak is nodig voor de 14% in 2020.
Goedbeschouwd zijn zonnepanelen nu al overgesubsidieerd, met die BTW teruggave en volledige saldering. Vergelijk dat eens met de subsidies op bv isolatie.
En wat je nu al ziet is dat er ook andere manieren om mensen aan de zonnepanelen te krijgen, bv door de EPC norm in de nieuwbouw die ook vaak leidt tot zonnepanelen.
Die momenten zijn er inderdaad, maar vallen meestal in de nacht en/of tijdens het weekend. Voorlopig zijn de prijzen overdag (dus wanneer zonnepanelen produceren) juist HOGER dan de gemiddelde stroomprijs gewoon omdat de vraag gedurende de dag hoog is. Invoering van een spot tarief hoeft dus zeker niet nadelig te zijn.exroosje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:09:
Wat eigenlijk op de langere termijn een grotere bedreiging is voor de rentabiliteit van zonnepanelen is de mogelijke invoering van variable stroomprijzen. Immers als de zon schijnt of het hard waait is de spotprijs nu al soms als 0 in duitsland,.....
Overigens zie ik dat nog niet heel gemeengoed worden hoor. Daarvoor is immers remote uitlezing een vereiste en het is nog kort geleden dat juist de afspraken zijn gemaakt dat mensen daar niet mee in hoeven te stemmen. Natuurlijk kun je zelf met een leverancier afspraken maken dat je een uurtarief wilt, maar dit verplicht te maken staat nog een heel eind van ons af.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Verwijderd
Ik zit hier de laatste dagen met een grijns op het gezicht naar m'n dashboards in Grafana te kijken. Ondanks dat de warmtepomp goed aan het werk is draai ik vanaf 09:15 of iets dergelijks van de panelen. De warmtepomp eet nu 1200w op en nog altijd gaat er 1400+w het net in. Overal roken de schoorstenen behalve hier, CO2 vrij thuiswerken met een warm huis.
Fan-tas-tisch!
Fan-tas-tisch!
Even een vraag voor de experts hier.
Situatie:
Foto
Als je op de foto kijkt, zie je dat er op het meest linkse paneel een hoekje schaduw valt.
Nu is dit hoekje steeds kleiner aan het worden en denk ik dat in de zomer er geen schaduw meer zal zijn als de zon hoger staat. Dus panelen fijn laten liggen of wat opschuiven naar rechts (noord) ?
Liefst laat ik ze liggen, zodat de balk aan de linkerkant als een winddeflector werkt bij zuiden wind.
Opschuiven gaat ook weer zorgen dat de boom van de buurman (ga ik nog snoeien
) rechts voor schaduw kan zorgen.
Wat me verder opvalt is dat de rechter string altijd 10 a 20 volt lager zit dan de linker string.
String1 2 x 3 links op foto (met hoekje schaduw)
String2 2 x 3 rechts op foto
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Langere kabels? Slechte verbinding MC4 connectors? Of gewoon normaal?
De eerste string levert dus altijd meer op, ondanks dat hoekje schaduw.
Situatie:
Foto
Als je op de foto kijkt, zie je dat er op het meest linkse paneel een hoekje schaduw valt.
Nu is dit hoekje steeds kleiner aan het worden en denk ik dat in de zomer er geen schaduw meer zal zijn als de zon hoger staat. Dus panelen fijn laten liggen of wat opschuiven naar rechts (noord) ?
Liefst laat ik ze liggen, zodat de balk aan de linkerkant als een winddeflector werkt bij zuiden wind.
Opschuiven gaat ook weer zorgen dat de boom van de buurman (ga ik nog snoeien
Wat me verder opvalt is dat de rechter string altijd 10 a 20 volt lager zit dan de linker string.
String1 2 x 3 links op foto (met hoekje schaduw)
String2 2 x 3 rechts op foto
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Langere kabels? Slechte verbinding MC4 connectors? Of gewoon normaal?
De eerste string levert dus altijd meer op, ondanks dat hoekje schaduw.
10-20V is heel wat op 3 panelen . ZIjn het standaard 160x100 panelen met Vmpp zo'n 30V. Dan heb je het over 10-20% verschil. Verschillen in kabellengtes gaan eerder over 1 procent opbrengst (bij vele meters)..
Als de opbrengst navenant lager is, dan zit je dus ruim boven de reguliere tolerantie van 5%
Als de panelen alle 3 op de zon staan kun je kijken of je telkens 1 paneel los kunt halen om zo de Vmpp van je panelen te bepalen. Dan zou ik verwachten dat je 1 afwijkend exemplaar vindt.
Je kunt ook de strings verwisselen en kijken of het aan de omvormer ligt. .
Als de opbrengst navenant lager is, dan zit je dus ruim boven de reguliere tolerantie van 5%
Als de panelen alle 3 op de zon staan kun je kijken of je telkens 1 paneel los kunt halen om zo de Vmpp van je panelen te bepalen. Dan zou ik verwachten dat je 1 afwijkend exemplaar vindt.
Je kunt ook de strings verwisselen en kijken of het aan de omvormer ligt. .
@loyske Zijn het SF panelen?Je hebt 2x6 panelen op deze manier /\ O/W liggen? Zit alles op één MPPT?
Ik neem aan dat je het verschil in spanning ziet terwijl de er energie wordt opgewekt.
In het geval van SF is het verschil in spanning percentueel gezien een stuk kleiner dan bij std mono panelen en zou ik denken aan kleine verschillen in de spanning van de panelen al dan niet i.c.m. de keuzes van de MPPT.
Ik neem aan dat je het verschil in spanning ziet terwijl de er energie wordt opgewekt.
In het geval van SF is het verschil in spanning percentueel gezien een stuk kleiner dan bij std mono panelen en zou ik denken aan kleine verschillen in de spanning van de panelen al dan niet i.c.m. de keuzes van de MPPT.
Verwijderd
De spanning op mijn SF strings zit nauwelijks verschil in (paar volt) en ik heb er 7 gemeten
Heb je onbelast gemeten, dan lijkt het me stug dat het aan een brakke connector ligt.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2018 13:48 ]
Yep zijn SF170 panelen en inderdaad 2x6 OW liggen. Het zijn 2 stringen, dus verdeeld over 2 MPPT.Cranberry schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:45:
@loyske Zijn het SF panelen?Je hebt 2x6 panelen op deze manier /\ O/W liggen? Zit alles op één MPPT?
Verschil inderdaad als er zon op de panelen staat.
String2 doet altijd minder dan String1 terwijl ze beiden vol in de zon liggen.
As we speak string1: 302,8 v string2: 282,4 v
Het bedrag dat je hier rekent voor teruglevering lijkt erg hoog (7 + 11 ct/kWh). Waar baseer je dit op? Ik ga er momenteel namelijk van uit dat ik altijd rond de 7 cent terug krijg van mijn leverancier bij een 'overschot' op jaarbasis. Ik neem nu aan dat ik tot 2020 terugverdien door het verbruik weg te strepen met de opbrengst van PV.exroosje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:09:
[...]
Zoals al eerder gemeld is het streven de salderingsregeling in 2020 (was eerder 2023) te vervangen door iets anders, Reden is dat de energiebelasting inkomsten te ver terug lopen naar mate zonnepanelen succesvoller worden en goedkoper. Ofwel de achterblijvers moeten de rekening betalen en die wordt te groot.
Eerder dan 2020 is dit niet mogelijk omdat een (te) groot deel van de huishoudens per definitie saldeert met een analoge meter, Kennelijk is de overtuiging er dat dit per 2020 tot het verleden behoort (en ja, je kunt een slimme meter weigeren maar als je analoge meter alsnog afgekeurd wordt krijg je een domme digitale meter, in elk geval altijd eentje die teruglevering apart registreert.)
Er is echter maar 1 soort teruglevering die ook een nieuwe meter nooit registreert: die electriciteit die je zelf ter plekke verbruikt . Zaak is dus nu goedkoop panelen neer te leggen en juist zo veel mogelijk. Immers dan dek je het grootste deel van je eigen instantane verbruik af op zoveel mogelijk momenten.
Voor het surplus aan elektriciteit moet je rekening houden met een terugleververgoeding die langzaam afgebouwd wordt. Er wordt gesproken over een terugverdientijd van 7 jaar. De huidig terugverdientijd is eerder 4-5 jaar. Stel dat je nu 7 + 11ct = 18 ct krijgt, en straks bv in totaal ruim een kwart minder, dan zou dat dus ongeveer 13 ct moeten zijn, dus 7+ 6ct.
Het percentage energiebelasting terugvergoed zou dan dus (in een aantal jaren?) van 100 naar ca 50% afgebouwd kunnen worden. Of nog lager, want Wiebes heeft niet voor het eerst een trucje uitgehaald door uit te gaan van toekomstige verbeteringen (bv bij de CO2 tax op autos) . Dus 7jr terugverdientijd op een aanschafprijs die een stuk onder de huidige ligt levert een lager percentage op.
Je kan er ook op gokken dat 2020 niet gehaald wordt. Immers die meters hadden al lang vervangen moeten worden (en dat is ook niet gelukt) en als het te lang duurt is de enige mogelijkheid. een soort boete op het hebben van een installatie in te voeren (naar analogie van het eigen woning forfait). Maar daarvoor moet een hele registratie opgezet worden, dus duur, lastig en fraudegevoelig. En je krijgt van die discussies zoals in belgie met nodeloos kleine omvormers.
Verwijderd
Hoe meet je, met de mutlimeter?loyske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:10:
[...]
Yep zijn SF170 panelen en inderdaad 2x6 OW liggen. Het zijn 2 stringen, dus verdeeld over 2 MPPT.
Verschil inderdaad als er zon op de panelen staat.
String2 doet altijd minder dan String1 terwijl ze beiden vol in de zon liggen.
As we speak string1: 302,8 v string2: 282,4 v
Hier valt nogal wat op af te dingen met de huidige penetratie van de panelen... Die enkele tientallen miljoenen aan EB die nu worden misgelopen is een druppel op de gloeiende plaat en zo ongeveer de goedkoopste manier om aan duurzame opwek tbv Parijs te komen voor de overheid.exroosje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:09:
[...]
Zoals al eerder gemeld is het streven de salderingsregeling in 2020 (was eerder 2023) te vervangen door iets anders, Reden is dat de energiebelasting inkomsten te ver terug lopen naar mate zonnepanelen succesvoller worden en goedkoper. Ofwel de achterblijvers moeten de rekening betalen en die wordt te groot.
Daarnaast vraag ik me nog altijd af of een zaak tegen de staat kans heeft. Begin zomer: saldering tot 2023, ook ik heb fors uitgebreid met die afspraak in het achterhoofd, nog geen drie maanden later werd het domweg weer teruggedraaid. Hoezo onbetrouwbare overheid, n.b. door dezelfde partij als die het besluit voor 2023 had genomen.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2018 14:17 ]
Lees het uit van de SMA:
Power [A] 203 W
Power [B] 129 W
Voltage [A] 295.60 V
Voltage [B] 275.10 V
Current [A] 0.680 A
Current [B] 0.470 A
[ Voor 27% gewijzigd door loyske op 07-02-2018 14:19 ]
Verwijderd
Je MPPT + algoritmen hebben invloed, kan zijn dat de interne weerstand van de panelen anders is waardoor het zinniger is om voltage wat te laten zakken en een hogere stroom te vragen.
Pak een multimeter en meet onbelast.
Het 'surplus' wat @exroosje noemt, is volgens mij niet het overschot na salderen, maar de teruglevering, nadat het directe eigen gebruik eraf is gegaan.dodners schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:10:
Het bedrag dat je hier rekent voor teruglevering lijkt erg hoog (7 + 11 ct/kWh). Waar baseer je dit op? Ik ga er momenteel namelijk van uit dat ik altijd rond de 7 cent terug krijg van mijn leverancier bij een 'overschot' op jaarbasis. Ik neem nu aan dat ik tot 2020 terugverdien door het verbruik weg te strepen met de opbrengst van PV.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Op dit moment bij greenchoice het hoogste, namelijk 13.3 inclusiefdodners schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:10:
[...]
Het bedrag dat je hier rekent voor teruglevering lijkt erg hoog (7 + 11 ct/kWh). Waar baseer je dit op? Ik ga er momenteel namelijk van uit dat ik altijd rond de 7 cent terug krijg van mijn leverancier bij een 'overschot' op jaarbasis. Ik neem nu aan dat ik tot 2020 terugverdien door het verbruik weg te strepen met de opbrengst van PV.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ik kom trouwens met overschot het beste weg bij Powerpeers tot op heden, als je de getallen op gaslicht.com of een vergelijkbare site inklopt weet je het snel genoegreneeke1970 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:18:
[...]
Op dit moment bij greenchoice het hoogste, namelijk 13.3 inclusief
Alleen maar voor de eerste 1500 kWh??Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:19:
[...]
Ik kom trouwens met overschot het beste weg bij Powerpeers tot op heden, als je de getallen op gaslicht.com of een vergelijkbare site inklopt weet je het snel genoeg
1 PVoutput . Dongen NB
Maar eens doen dan als ik beschikking heb over goede multimeter.Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:18:
[...]
Je MPPT + algoritmen hebben invloed, kan zijn dat de interne weerstand van de panelen anders is waardoor het zinniger is om voltage wat te laten zakken en een hogere stroom te vragen.
Pak een multimeter en meet onbelast.
Volgens mij zijn de panelen in string1 wel ietsje hoger dan 170 Wp. String2 allemaal 170 Wp volgens de SF stickers.
Ja dat bedoel ik. Daar gaat het salderen over. Het overschot aan opbrengst dat je op een ander moment verbruikt hebt.mddd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:18:
[...]
Het 'surplus' wat @exroosje noemt, is volgens mij niet het overschot na salderen, maar de teruglevering, nadat het directe eigen gebruik eraf is gegaan.
Alles wat daar bovenuitkomt is al ongesubsidieerd zodat je er de marktprijs voor krijgt (7ct). Toegegeven er zijn aanbieders die 12ct of 13ct er voor geven, maar die verdienen weer ergens anders aan, bv hoog vastrecht.
Verwijderd
reneeke1970 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:20:
[...]
Alleen maar voor de eerste 1500 kWh??
Ik klop het zo nu en dan op gaslicht.com in, bijkomend voordeel is dat Powerpeers maandelijks opzegbaar is. Daarom gewoon op gaslicht.com oid inkloppen, die nemen alles mee, incl vastrecht, abonnementskosten, etc.En wek je meer zonne-energie op dan je verbruikt in een jaar? Dan bieden wij je ook nog een gunstig teruglevertarief van €0,11 per kWh voor 1 tot 5000 kWh netto teruglevering. Boven de 5000 kWh teruglevering per jaar ontvang je €0,05 per kWh.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2018 14:23 ]
Maar het verschil heb ik de hele dag, dus ook als zon op zowel Oost als West panelen staat!?reneeke1970 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:21:
@loyske op je oost panelen komt de zon eerder, die hebben andere temp en dus andere waarde
Verwijderd
Ow je hebt er 6 oost 6 west? Dan is het sowieso logisch dat je verschil ziet. Maar dezelfde strings op oost leveren op mijn AEG en Hosola ook andere voltages op. Pak je de multimeter verschilt het nauwelijks.loyske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:23:
[...]
Maar het verschil heb ik de hele dag, dus ook als zon op zowel Oost als West panelen staat!?
Kom hier trouwens best wel gunstig uit, 7000kwh opwek, 4000-4500 verbruik, dus ik krijg een honderdje of 4-5 netto terug elk jaar. Top
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2018 14:28 ]
Aha, dus het wegstrepen van import/export is op dit moment opgebouwd uit de marktwaarde (rond de 7ct/kWh) en subsidie ('de rest' van het bedrag wat je zelf betaald per kWh).exroosje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:22:
[...]
Ja dat bedoel ik. Daar gaat het salderen over. Het overschot aan opbrengst dat je op een ander moment verbruikt hebt.
Alles wat daar bovenuitkomt is al ongesubsidieerd zodat je er de marktprijs voor krijgt (7ct). Toegegeven er zijn aanbieders die 12ct of 13ct er voor geven, maar die verdienen weer ergens anders aan, bv hoog vastrecht.
Klopt haha. String1 is 3 O en 3 West parallel op MPPT1 en String2 is 3 3 O en 3 West parallel op MPPT2Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:24:
[...]
Ow je hebt er 6 oost 6 west? Dan is het sowieso logisch dat je verschil ziet. Maar dezelfde strings op oost leveren op mijn AEG en Hosola ook andere voltages op. Pak je de multimeter verschilt het nauwelijks.
Dus niks om me druk om te maken!?
Verwijderd
Welneeloyske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:28:
[...]
Klopt haha. String1 is 3 O en 3 West parallel op MPPT1 en String2 is 3 3 O en 3 West parallel op MPPT2
Dus niks om me druk om te maken!?
Thanks! En weer verder haha
Power [A] 408 W
Power [B] 337 W
Voltage [A] 300.60 V
Voltage [B] 286.50 V
Current [A] 1.350 A
Current [B] 1.170 A
Als je schaduw over korte kant paneel staat is het niet zo erg, lange kant wel.loyske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:30:
[...]
Thanks! En weer verder haha
Power [A] 408 W
Power [B] 337 W
Voltage [A] 300.60 V
Voltage [B] 286.50 V
Current [A] 1.350 A
Current [B] 1.170 A
Ik zou 3 oost en 3 west parallel zetten, dan hebben die beide last van het muurtje, de andere string is dan altijd ongehinderd schaduw vrij.
1 PVoutput . Dongen NB
Weinig kans, het was een demissionaire minister die iets geroepen heeft. het is niet besloten in de kamer. Er was geen besluit (dat hadden ze ook niet zo makkelijk kunnen terug draaien)Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:14:
Daarnaast vraag ik me nog altijd af of een zaak tegen de staat kans heeft. Begin zomer: saldering tot 2023, ook ik heb fors uitgebreid met die afspraak in het achterhoofd, nog geen drie maanden later werd het domweg weer teruggedraaid. Hoezo onbetrouwbare overheid, n.b. door dezelfde partij als die het besluit voor 2023 had genomen.
Henk kamp heeft toen een brief geschreven met een aantal voorstellen, de media heeft het verkeerd opgepakt door met grote krantenkoppen te zeggen dat het is verlengd. dus eerder een onbetrouwbare media dan een onbetrouwbare overheid in dit geval. het was de intentie om te verlengen, die intensie is er nu simpelweg niet meer.
Netjes nee, en hij zal er de rest van zijn leven tijdens verkiezingen last van houden.
Maar een demissionair minister die op dat moment geen besluit mag nemen want demissionar aanklagen voor het terug draaien van een besluit wat hij helemaal niet heeft genomen lijkt mij een beetje kansloos.
Gewoon netjes wachten op de besluiten waneer je het zeker wil weten.
Dat is nou net het probleem, het besluit wat er dan precies verandert is ook nog lang niet gevallen. Vooralsnog is er alleen een intentie om in 2020 wat te veranderen zodat er uiterlijk in 2019 een besluit moet vallen.
Wil je als overheid maximaal mensen laten investeren moet je niet telkens verwarring scheppen.
Want ik denk dat uiteindelijk de 2020 ook wel weer eens niet gehaald zou kunne worden. Mensen die al geinvesteerd hebben (ik dus) zitten dan goed en mensen die nog wachten kunnen dan nog langer wachten..
Maar goed, dezelfde redenatie zit bv achter het rijden in een diesel of gas auto,.Worden morgen de accijnzen aangepast, dan kan dat er opeens ook heel anders uitzien en zit je potentieel met een waardeloze investering. Is de overheid dan onbetrouwbaar? Ja natuurlijk maar je bent zelf er van afhankelijk geworden door die keus te maken.
Wil je als overheid maximaal mensen laten investeren moet je niet telkens verwarring scheppen.
Want ik denk dat uiteindelijk de 2020 ook wel weer eens niet gehaald zou kunne worden. Mensen die al geinvesteerd hebben (ik dus) zitten dan goed en mensen die nog wachten kunnen dan nog langer wachten..
Maar goed, dezelfde redenatie zit bv achter het rijden in een diesel of gas auto,.Worden morgen de accijnzen aangepast, dan kan dat er opeens ook heel anders uitzien en zit je potentieel met een waardeloze investering. Is de overheid dan onbetrouwbaar? Ja natuurlijk maar je bent zelf er van afhankelijk geworden door die keus te maken.
Heb ze inderdaad zo parallel staan. En grappige is dat de string met schaduw altijd meer levert dan de string zonder.reneeke1970 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:42:
[...]
Als je schaduw over korte kant paneel staat is het niet zo erg, lange kant wel.
Ik zou 3 oost en 3 west parallel zetten, dan hebben die beide last van het muurtje, de andere string is dan altijd ongehinderd schaduw vrij.
Ach zolang het maar ergens verklaarbaar is vindt ik het prima.
@exroosje
Daarom 1 advies : Pak vandaag wat je pakken kan, morgen is alles weer anders.
denk aan oldtimer regeling, subsidie voor woning verbetering etc.
Exact, dus bij mij gaat het offerteverzoek voor 1x6 en 1x12 extra panelen (naast de 12 die er al liggen) dit weekeinde uit. Beetje geluk liggen ze er dan voor pasen, pakken we in ieder geval 2 zomers mee onder de huidige regeling. En wat er daarna gebeurt, dat zien we dan wel weer.twain4me schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:14:
@exroosje
Weet je zeker dat je de kabels niet verwisseld hebt?loyske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:08:
[...]
Heb ze inderdaad zo parallel staan. En grappige is dat de string met schaduw altijd meer levert dan de string zonder.
Ach zolang het maar ergens verklaarbaar is vindt ik het prima.
Anders weet je wat het opleverd als je ze verschuift naar beide schaduw loos.
1 PVoutput . Dongen NB
Yep weet zeker dat ze niet verwisseld zijn. De string1 had eerst 2 x 4 panelen en later 2 x 3 en de drop in voltage was duidelijk zichtbaar op deze string.reneeke1970 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:35:
[...]
Weet je zeker dat je de kabels niet verwisseld hebt?
Anders weet je wat het opleverd als je ze verschuift naar beide schaduw loos.
Ondanks alle info over selectiviteit op dit forum heb ik toch nog een vraag. Klopt het dat je met een 3-fase omvormer (SE15K-ER-01) 11.000 Wp kunt invoeden via een 16A zekering? Ik dacht dat je moest delen door 400V, dan kom ik op 27,5A. maar mijn leverancier zegt:
" Die 400V is fases tov elkaar. Wij willen elke fase tov nul gebruiken. Dus 16A*230V = 3680W. Dat maal drie is 11.040W. Er mag dan dus 11.000W aangesloten worden op 3*16A."
" Die 400V is fases tov elkaar. Wij willen elke fase tov nul gebruiken. Dus 16A*230V = 3680W. Dat maal drie is 11.040W. Er mag dan dus 11.000W aangesloten worden op 3*16A."
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Het is niet via een 16A zekering
Het is via drie 16A zekeringen
Dus ja, 11040W ( ietsje meer lukt ook wel als het geen uren duurt
Het is via drie 16A zekeringen
Dus ja, 11040W ( ietsje meer lukt ook wel als het geen uren duurt
@blauwemac Niet helemaal. De 15K omvormer kan meer dan 16A per fase invoeden en 11000 Wp zal op gunstige momenten meer dan 11 kW leveren.
Andersom wel: je kunt prima 15 kWp aan panelen aan een 11 kW omvormer hangen.
Nog wel meer ook.
Verder klopt het verhaal wel; een 11 kW omvormer is de grootste die je selectief kan aansluiten op een 3x25A aansluiting. De regels zijn alleen een beetje raar; je mag twee van zulke omvormers aansluiten
mits je de gelijktijdigheid in de gaten houdt (en/of creatief met gebruikers en accu's doet).
Een 11 kW + 7 kW omvormer mag samen en gaat ook prima. Tot ca. 40 kWp oost/west is zo zinvol aan te sluiten op een 3x25A aansluiting voor 30-35 MWh.
Andersom wel: je kunt prima 15 kWp aan panelen aan een 11 kW omvormer hangen.
Nog wel meer ook.
Verder klopt het verhaal wel; een 11 kW omvormer is de grootste die je selectief kan aansluiten op een 3x25A aansluiting. De regels zijn alleen een beetje raar; je mag twee van zulke omvormers aansluiten
mits je de gelijktijdigheid in de gaten houdt (en/of creatief met gebruikers en accu's doet).
Een 11 kW + 7 kW omvormer mag samen en gaat ook prima. Tot ca. 40 kWp oost/west is zo zinvol aan te sluiten op een 3x25A aansluiting voor 30-35 MWh.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Super, dank voor de goeie info!!
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ik heb nu 3 offertes gevraagd voor mijn opstelling nl. 16 stuks Trina 270 wp in Oost-West op de GoodWe 2500 NS omvormer (1 string oost, en 1 string west, deze samen op 1 mmp door middel van van de mc4 splitter). Van deze bedrijven verklaren 2 mij voor gek en raden dit ten stelligste af. Het andere bedrijf wel zelfs voor deze opstelling geen offerte maken.
Redenen die genoemd worden:
Dit is te ver overdimensioneren, zou niet goed zijn voor omvormer, het voltage is te hoog, veel verlies. De laatste reden begrijp ik wel dat ze dit zeggen, de eerste 2 redenen begrijp ik niet. Zit ik er nu zo naast, of hebben betreffende bedrijven slechte kennis van zaken?
Dit is te ver overdimensioneren, zou niet goed zijn voor omvormer, het voltage is te hoog, veel verlies. De laatste reden begrijp ik wel dat ze dit zeggen, de eerste 2 redenen begrijp ik niet. Zit ik er nu zo naast, of hebben betreffende bedrijven slechte kennis van zaken?
@Galactic
Met 19x 290Wp (5510Wp) panelen had ik met Oost-West kortstondige pieken naar 5000W in mei met vol zon en aardig koud.
Het is zeker vestandig om een wat lagere omvormer te kiezen met Oost-West opstelling.
Nu met 7160Wp verwacht ik wel af te gaan toppen op de 5000W SMA (5250 kortstondig) omvormer. Circa 43% over gedimensioneerd nu.
Jij praat over 72% overdimensionering op een B-merk omvormer. Waarom zou je dat willen? De stap naar een 3.5 of 4kW van hetzelfde merk is maar klein.
Met 19x 290Wp (5510Wp) panelen had ik met Oost-West kortstondige pieken naar 5000W in mei met vol zon en aardig koud.
Het is zeker vestandig om een wat lagere omvormer te kiezen met Oost-West opstelling.
Nu met 7160Wp verwacht ik wel af te gaan toppen op de 5000W SMA (5250 kortstondig) omvormer. Circa 43% over gedimensioneerd nu.
Jij praat over 72% overdimensionering op een B-merk omvormer. Waarom zou je dat willen? De stap naar een 3.5 of 4kW van hetzelfde merk is maar klein.
Ligt vooral heel erg aan de helling/hoek van de oost/west. Als ze beide onder een hoek van 10graden staan, dus 20graden verschil dan kan dat prima. Veel meer graden verschil durf ik niet in te schatten.
Mijn oost/west set op SMA is eind vd zomer ook op 1 mppt gegaan.
Zul je wat oost/west sets op pvoutput er bij moeten pakken voor vergelijkingen.
Mijn oost/west set op SMA is eind vd zomer ook op 1 mppt gegaan.
Zul je wat oost/west sets op pvoutput er bij moeten pakken voor vergelijkingen.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Belgie.........Noord27 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:02:
@Galactic
Durf je het zelf niet te leggen dan?Galactic schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:38:
Ik heb nu 3 offertes gevraagd voor mijn opstelling nl. 16 stuks Trina 270 wp in Oost-West op de GoodWe 2500 NS omvormer (1 string oost, en 1 string west, deze samen op 1 mmp door middel van van de mc4 splitter). Van deze bedrijven verklaren 2 mij voor gek en raden dit ten stelligste af. Het andere bedrijf wel zelfs voor deze opstelling geen offerte maken.
Een plat dak is heel simpel, spaar je zomaar 1000 euro uit.
En aangezien jij heel veel ruimte hebt zou ik zelfs gebruikte panelen aan schaffen, scheelt je ook weer 1000 euro.
Gewoon paneeltjes extra met iets minder wp, alleen de juiste omvormer heeft je aandacht nodig, dat moet goed zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
een SE15K is 23A per fase en er kan 16.500W aan, volgens specs.blauwemac schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:48:
Ondanks alle info over selectiviteit op dit forum heb ik toch nog een vraag. Klopt het dat je met een 3-fase omvormer (SE15K-ER-01) 11.000 Wp kunt invoeden via een 16A zekering? Ik dacht dat je moest delen door 400V, dan kom ik op 27,5A. maar mijn leverancier zegt:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Er kan 20250Wp aan als input (in twee strings), Solar Edge staat ca 30% over capaciteit toe, de SE12.5K kan 16850 Wp aan, maar op die unit moet je 1 PO per paneel, en met de SE15K mag je 2 panelen per PO gebruiken wat fors scheelt in de kosten (en de SE12.5K in mijn ogen compleet overbodig maakt)No Hands schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:59:
[...]
een SE15K is 23A per fase en er kan 16.500W aan, volgens specs.
Edit, las net de vraag wat beter, met 16A zekeringen zou je volgens mij 11000 watt output net aankunnen, je kan de inverter ook limiteren. Ik vraag me alleen af waarom je dit zou willen doen? Minimum aansluiting voor 3 fase is 3x25A dus je kan net zo goed 20A of 23A zekeringen gebruiken.
[ Voor 22% gewijzigd door 01001000 op 09-02-2018 00:31 ]
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Ik heb een vraagje aan de mensen met een Goodwe omvormer. Je kunt op de webportal een excel-bestand downloaden met de gegevens van alle momenten dat de omvormer gecommuniceerd heeft met de portal van Goodwe. Zie de foto. Het is mij opgevallen, dat deze upload tot 16 januari van dit jaar in intervallen van 1 minuut gebeurde en vanaf die datum, heel consequent, in intervallen van 2,5 minuten.
Hebben andere Goodwe-bezitters dit nu ook? Mijn apparaat, de GW2500-NS heeft geen firmware-update gehad of zo.
Hebben andere Goodwe-bezitters dit nu ook? Mijn apparaat, de GW2500-NS heeft geen firmware-update gehad of zo.

Bestaan er ook panelen van ongeveer 30 cm breed, hoogte is max 1,60m. Dit ivm een leuk verbouwings projectje.
Ik heb al wel gezocht, maar niet gevonden, misschien weten jullie meer.
Je moet het dan zoeken in de flex zonnepanelen.Henri. schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:20:
Bestaan er ook panelen van ongeveer 30 cm breed, hoogte is max 1,60m. Dit ivm een leuk verbouwings projectje.
Als hier, maar ook wel op EBay
Hier voor een meer betaalbaar bedrag
[ Voor 30% gewijzigd door PClop op 09-02-2018 10:59 ]
Ik heb het net voor je gecontroleerd.rowicom schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:31:
Ik heb een vraagje aan de mensen met een Goodwe omvormer. Je kunt op de webportal een excel-bestand downloaden met de gegevens van alle momenten dat de omvormer gecommuniceerd heeft met de portal van Goodwe. Zie de foto. Het is mij opgevallen, dat deze upload tot 16 januari van dit jaar in intervallen van 1 minuut gebeurde en vanaf die datum, heel consequent, in intervallen van 2,5 minuten.
[afbeelding]
Wanneer ik via historical data een export maak van de maand januari en altijd intervallen van 1 minuut.
Ik heb onder andere ook een GW2500 hangen. Soft version in dezelfde excel is 11212.
Pak ik echter mijn GW3000DNS die geeft een standaard interval van 5 minuten
Vraag me niet waarom
Er ligt nu een 2,5 mm2 grondkabel van zo'n 30 meter van de hoofdmeterkast naar de stoppenkast in de schuur. Die is zowel in hoofdmeterkast als in schuur met 16A afgezekerd. Wellicht zou er nog iets meer door de kabel gaan, maar dat is de reden dat we tot nu to naar 16A hebben gekeken. We denken nu toch om de kabel te vervangen en de SE15K gewoon helemaal vol te leggen op Oost-West.
01001000 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:38:
[...]
Er kan 20250Wp aan als input (in twee strings), Solar Edge staat ca 30% over capaciteit toe, de SE12.5K kan 16850 Wp aan, maar op die unit moet je 1 PO per paneel, en met de SE15K mag je 2 panelen per PO gebruiken wat fors scheelt in de kosten (en de SE12.5K in mijn ogen compleet overbodig maakt)
Edit, las net de vraag wat beter, met 16A zekeringen zou je volgens mij 11000 watt output net aankunnen, je kan de inverter ook limiteren. Ik vraag me alleen af waarom je dit zou willen doen? Minimum aansluiting voor 3 fase is 3x25A dus je kan net zo goed 20A of 23A zekeringen gebruiken.
Dat is de zoektermPClop schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:42:
[...]
Je moet het dan zoeken in de flex zonnepanelen.
Als hier, maar ook wel op EBay
Hier voor een meer betaalbaar bedrag
De bedoeling is om deze te verwerken in vlakken van een raamkozijn, ws kan ik er dan 2 misschien 3 verwerken, maar ze moeten wel op het gewone 220 net komen, welke omvormer moet ik dan aan denken?
Verwijderd
@rowicom de upload gebeurt 1 keer per minuut de logging daarintegen is centraal geregeld en daar hebben ze het aangepast omnik bijv heeft logpunten van 5min
zowel goodwe als omnik loggen via solarman portal
Die van Ebay kun je per 2 in serie geschakeld op elke micro omvormer aansluiten ( vaak max 50/60V )Henri. schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:47:
[...]
Dat is de zoekterm, dan komen er ineens nog veel meer mogelijkheden te voorschijn.
De bedoeling is om deze te verwerken in vlakken van een raamkozijn, ws kan ik er dan 2 misschien 3 verwerken, maar ze moeten wel op het gewone 220 net komen, welke omvormer moet ik dan aan denken?
en daar weer sets van 2 parallel er weer bij op tot de I en P max van de micro omvormer ( 8/10 A, 200/300W )
Jazeker, de bedoeling is het zelf te plaatsen. Daarom is het van groot belang alles goed op een rijtje te hebben voor er aan te beginnen. Gebruikte panelen kan moeilijk wegens energie-eisen nieuwbouw en bijhorende boetes wegens niet behalen van...reneeke1970 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:11:
[...]
Durf je het zelf niet te leggen dan?
Een plat dak is heel simpel, spaar je zomaar 1000 euro uit.
En aangezien jij heel veel ruimte hebt zou ik zelfs gebruikte panelen aan schaffen, scheelt je ook weer 1000 euro.
Gewoon paneeltjes extra met iets minder wp, alleen de juiste omvormer heeft je aandacht nodig, dat moet goed zijn.
Het enige wat dus zeker goed moet zitten is de Voc en A. Omdat ik parallell zou aansluiten is het voltage bij geen probleem. Voor de kortsluitstroom moet ik wel opletten, want die is wegens manier van aansluiten hoger dan normaal (2x).
Panelen: Open Circuit Voltage (Voc) = 8 x 38.1 = 304,8 V
Omvormer: Mac. DC Input voltage (V) = 500 Volt = Check
Omvormer MPPT = 80 - 450 Volt = Check
Panelen: Short Circuit Current Isc (A) = 2 x 9.32 = 18.84 A
Omvormer: Max. Short Current (A) = 22,5 A = Check
Naar Vmmp zit het ook goed, met de 8 panelen (in plaats van mijn oorspronkelijke bedoeling 6 stuks Oost en 6 stuks West). Andere vereisten zijn er niet dus omvormer zou toch voldoen.
Hier nog de technische gegevens van panelen, omvormer, en schematische voorstelling hoe ik het zou aansluiten.

Maar weet jij of het dan onlangs bij Solarman is aangepast van 1 naar 2,5 minuten? En waarom heeft Thefox154 dan nog wel steeds data per 1 minuut op de Solarman portal?Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:54:
@rowicom de upload gebeurt 1 keer per minuut de logging daarintegen is centraal geregeld en daar hebben ze het aangepast omnik bijv heeft logpunten van 5min
Thefox154 (heeft dezelfde omvormer met dezelfde firmware): Ik heb het net voor je gecontroleerd.
Wanneer ik via historical data een export maak van de maand januari en altijd intervallen van 1 minuut.
Verwijderd
het logging platform is ontwikkeld door solarman
en zoals gezegt goodwe , omnik maken daar gebruik van . de data word vanuit solarman doorgevoerd naar goodwe/ omnik etc
ik heb bij solarman om die reden ook een account
http://www.solarmanpv.com....aspx?pid=860&come=Public
terwijl bij omnik ik ze heb uitgesplitst staan omdat ik 2 omvormers heb
omnik2
https://www.omnikportal.c...rminalMain.aspx?pid=80570
omnik4
https://www.omnikportal.c....aspx?come=Public&pid=860
je kan je systeem ook even registren bij solarman en kijken wat tie daar doet
en zoals gezegt goodwe , omnik maken daar gebruik van . de data word vanuit solarman doorgevoerd naar goodwe/ omnik etc
ik heb bij solarman om die reden ook een account
http://www.solarmanpv.com....aspx?pid=860&come=Public
terwijl bij omnik ik ze heb uitgesplitst staan omdat ik 2 omvormers heb
omnik2
https://www.omnikportal.c...rminalMain.aspx?pid=80570
omnik4
https://www.omnikportal.c....aspx?come=Public&pid=860
je kan je systeem ook even registren bij solarman en kijken wat tie daar doet
een hele tijd niet dit topic bijgehouden of gepost, word weer tijd.
het systeem van mijn ouders blijkt lekker efficiënt, minder dan een jaar draaiend en ze hebben net de 3900kWh gehaald in minder dan een jaar (installatie datum 21 maart).
https://public.meteocontr...d/system/F4FHH/B9mk5dx3zS
volgens de logging zitten ze op 18,65 kWh/kWp, is dit erg goed of meer gemiddeld?
bijna perfect zuid, 45 graden en geen obstakels.
als ik simpel de dagen tel, opwek deel door dagen (3900/325) en dat keer 365 doe kom ik op 4380 kWh uit, of ze dat halen weet ik niet maar ik heb er vertrouwen in dat ze de 4200 halen, dat betekend de komende 40 dagen dus 300kWh opwekken. vanaf 21 maart vorig jaar t/m 31 maart hadden ze 236 kWh dus minder dan het dubbele in meer dan dubbel zoveel dagen is misschien haalbaar.
nu hebben ze de airco op de bovenverdieping maar aan gezet (verwarmen) omdat ze maar een verbruik hebben van 3000 kWh per jaar, hopende dat het gasverbruik naar beneden gaat (badkamer + kantoor normaal CV verwarmt) en er minder overschot is na 1 jaar.
ik wil nu zelf ook beginnen met PV, ik heb helaas geen dak om ze op te leggen, huis is oost-west en de garage is niet stevig genoeg. vorig jaar dacht ik nog, dat verstevigen komt wel. nu denk ik erover om ze dan maar op de grond te plaatsen. ik zal nog wat financien moeten regelen maar ben wel al opties aan het bekijken.
het frame waar ze op moeten komen ga ik denk ik zelf maken, dit is vooral afhankelijk van de prijs van het frame tegen de prijs van een zelfbouw ding. of dit dan hout, staal of beton wordt... geen idee.
ik ben nu op zoek naar een set voor zo weinig mogelijk euro per Wp. de looks van de panelen boeien me niet, het vermogen per paneel mag ook 100 Wp zijn, ik heb ruimte zat (ongeveer 40 meter (noord-zuid gemeten) bij 20 meter) locatie link
deze ruimte heeft alleen nu (winter) last van een paar bomen ver weg en een schutting dichtbij aan de oostkant. aan zuidzijde staat een loods welke zelfs helemaal achterin de tuin geen beperking is voor het zonlicht op dit moment. 10 meter meer richting huis is dit dus geen factor. aan de westkant komen mogelijk zeecontainers te staan, er zal niet worden gebouwd.of deze containers aan mijn kant of verder van de grens komen is onbekend.
mijn jaarverbruik is ongeveer 2200kWh wat ook ongeveer de opwek moet zijn. echter, indien een set van 3000 kWh (voorbeeld) veel goedkoper is per kWh zal ik dit ook overwegen.
het systeem van mijn ouders blijkt lekker efficiënt, minder dan een jaar draaiend en ze hebben net de 3900kWh gehaald in minder dan een jaar (installatie datum 21 maart).
https://public.meteocontr...d/system/F4FHH/B9mk5dx3zS
volgens de logging zitten ze op 18,65 kWh/kWp, is dit erg goed of meer gemiddeld?
bijna perfect zuid, 45 graden en geen obstakels.
als ik simpel de dagen tel, opwek deel door dagen (3900/325) en dat keer 365 doe kom ik op 4380 kWh uit, of ze dat halen weet ik niet maar ik heb er vertrouwen in dat ze de 4200 halen, dat betekend de komende 40 dagen dus 300kWh opwekken. vanaf 21 maart vorig jaar t/m 31 maart hadden ze 236 kWh dus minder dan het dubbele in meer dan dubbel zoveel dagen is misschien haalbaar.
nu hebben ze de airco op de bovenverdieping maar aan gezet (verwarmen) omdat ze maar een verbruik hebben van 3000 kWh per jaar, hopende dat het gasverbruik naar beneden gaat (badkamer + kantoor normaal CV verwarmt) en er minder overschot is na 1 jaar.
ik wil nu zelf ook beginnen met PV, ik heb helaas geen dak om ze op te leggen, huis is oost-west en de garage is niet stevig genoeg. vorig jaar dacht ik nog, dat verstevigen komt wel. nu denk ik erover om ze dan maar op de grond te plaatsen. ik zal nog wat financien moeten regelen maar ben wel al opties aan het bekijken.
het frame waar ze op moeten komen ga ik denk ik zelf maken, dit is vooral afhankelijk van de prijs van het frame tegen de prijs van een zelfbouw ding. of dit dan hout, staal of beton wordt... geen idee.
ik ben nu op zoek naar een set voor zo weinig mogelijk euro per Wp. de looks van de panelen boeien me niet, het vermogen per paneel mag ook 100 Wp zijn, ik heb ruimte zat (ongeveer 40 meter (noord-zuid gemeten) bij 20 meter) locatie link
deze ruimte heeft alleen nu (winter) last van een paar bomen ver weg en een schutting dichtbij aan de oostkant. aan zuidzijde staat een loods welke zelfs helemaal achterin de tuin geen beperking is voor het zonlicht op dit moment. 10 meter meer richting huis is dit dus geen factor. aan de westkant komen mogelijk zeecontainers te staan, er zal niet worden gebouwd.of deze containers aan mijn kant of verder van de grens komen is onbekend.
mijn jaarverbruik is ongeveer 2200kWh wat ook ongeveer de opwek moet zijn. echter, indien een set van 3000 kWh (voorbeeld) veel goedkoper is per kWh zal ik dit ook overwegen.
Geen 30 cm maar gezien de prijs wel heel erg geschikt om mee te klooien op troostwijk veilingen komen ze met regelmaat langs voor weinig. dan hebje wel meteen een paar palletsHenri. schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:20:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
wellicht is het een optie om de panelen zelf te maken, losse cellen zijn goed verkrijgbaar, dan kan je het in iedere gewenste vorm of afmeting maken en het kost een fractie van die dingen voor boten.
YouTube: making solar panels
wat is er mis met oost west? ik zou willen dat mijn dak oost west was, zodra salderen verdwijnt of wordt versoberd zijn de oost west installaties spekkoper (veel gelijkmatigere verdeling van opbrengst over de dag)mfmonkey schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:16:
ik wil nu zelf ook beginnen met PV, ik heb helaas geen dak om ze op te leggen, huis is oost-west en de garage is niet stevig genoeg.
waneer je iets in de tuin gaat bouwen zou ik toch gewoon voor metaal kiezen, een frame van stijgerpijpen met betonnen poeren eronder zal prima werken, betaalbaar zijn en lang meegaan.
hout kan ook, maar kies dan voor goed hout en plaats genoeg "dwars" balken en schoren om vervormingen zo veel mogelijk tegen te gaan.
heb je de link met locatie bekeken? mijn huis staat namelijk niet echt oost west maar de noklijn loopt ongeeveer nnw-zzo.twain4me schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:55:
[...]
wat is er mis met oost west? ik zou willen dat mijn dak oost west was, zodra salderen verdwijnt of wordt versoberd zijn de oost west installaties spekkoper (veel gelijkmatigere verdeling van opbrengst over de dag)
waneer je iets in de tuin gaat bouwen zou ik toch gewoon voor metaal kiezen, een frame van stijgerpijpen met betonnen poeren eronder zal prima werken, betaalbaar zijn en lang meegaan.
hout kan ook, maar kies dan voor goed hout en plaats genoeg "dwars" balken en schoren om vervormingen zo veel mogelijk tegen te gaan.
ik heb nu een collector op oost liggen en deze kan voegt minder warmte toe aan de boiler in een dag dan de andere kant. en dat terwijl oost 2 keer het collectoroppervlak heeft.
je hebt gelijk in de gelijkmatigheid maar ook in de tuin kan ik tzt van mijn zuid opstelling een oostwest opstelling maken. voor nu wil ik zoveel mogelijk bang for buck en daar past een oost-west opstelling in mijn ogen niet in.
stijgerpijpen, nog niet eens aan gedacht! super idee. dan hoef ik alleen maar iets te bedenken om de panelen aan de pijp vast te krijgen.
indien ik voor hout ga word dit stevig zat, daar ga ik wel uitkomen. dit wil ik enkel doen als het goedkoper (of niet veel duurder) is. voor houtbewerking heb ik alle gereedschappen reeds in huis en is het bevestigen van de panelen ook makkelijker. dit laatste zeg ik zonder de stijgerpijp optie dus goed bekeken te hebben.
het goedkoopste panneel per Wp wat ik tot nu toe heb gevonden is deze. JA solar JAP6-60-270/4BB, 270 Wp en 139 euro.
[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 09-02-2018 15:26 ]
Na een beetje zoek werk hier op het forum, kon ik geen duidelijk antwoord vinden maar worden de solar frontier sf-175s nog steeds verkocht of zijn die helemaal niet meer leverbaar?
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
via die mainstreamkanalen niet meer in duitsland stonden er een maand geleden nog een paar https://www.solar-pur.comwebje1982 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:46:
Na een beetje zoek werk hier op het forum, kon ik geen duidelijk antwoord vinden maar worden de solar frontier sf-175s nog steeds verkocht of zijn die helemaal niet meer leverbaar?
veder had Technisch Centrum Jansen er toen nog een aantal veder was het helemaal op (iets van 300 bedrijven zijn bevraagd door een andere forum member)
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 09-02-2018 16:39 . Reden: verkeerde link..duh ]
tsja daar kan ik niets aan veranderen, je kan de schuur van je achterbuurman lenenmfmonkey schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:22:
[...]
voor nu wil ik zoveel mogelijk bang for buck en daar past een oost-west opstelling in mijn ogen niet in.
misschien is 2ehands iets voor je als je toch heel erg veel ruimte hebt en je wilt bang-> buck
die schuur staat haaks op mijn woning, heeft dus een noord-zuid daktwain4me schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:38:
[...]
tsja daar kan ik niets aan veranderen, je kan de schuur van je achterbuurman lenen![]()
misschien is 2ehands iets voor je als je toch heel erg veel ruimte hebt en je wilt bang-> buck
2e hands ben ik aan het bekijken maar ik kom niets goeds tegen. alleen 2e hands sets die na doorrekenen voor de panelen evenveel vragen als de door mij gelinkte nieuwe panelen. zelfs als 2e hands 250 euro goedkoper is qua panelen koop ik liever nieuwe. geen idee namelijk hoe goed je de staat van een paneel in kunt schatten a.d.h.v. metingen. ik ben wel marktplaats af aan het gaan, daar niet van.
edit:
ook even kort een website opgezocht welke steigermateriaal verkoopt.
ik kom grofweg op 500 euro uit voor een mooie stelling welke in hoek verstelbaar is. diameter 42 gepakt als rekenvoorbeeld, tot 67 graden heb ik heel snel berekend.
daar tegenover staat een pasklare set van 420 euro
alleen moet ik op de steigerbuis methode nog een manier vinden om de panelen vast te binden aan de buis. en dat zal ook niet gratis zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door mfmonkey op 09-02-2018 16:59 ]
let wel op de incl en excl btw prijzenmfmonkey schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:50:
[...]
die schuur staat haaks op mijn woning, heeft dus een noord-zuid dak![]()
2e hands ben ik aan het bekijken maar ik kom niets goeds tegen. alleen 2e hands sets die na doorrekenen voor de panelen evenveel vragen als de door mij gelinkte nieuwe panelen. zelfs als 2e hands 250 euro goedkoper is qua panelen koop ik liever nieuwe. geen idee namelijk hoe goed je de staat van een paneel in kunt schatten a.d.h.v. metingen. ik ben wel marktplaats af aan het gaan, daar niet van.
http://www.secondsol.de/
awesome!twain4me schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:55:
[...]
let wel op de incl en excl btw prijzen
prijs eerder gelinkt is 51 cent per Wp. als ik nu 30 cent per Wp ingeef zijn er al 28 resultaten.
helaas als ik plz 26892 gebruik en 100 km ingeef is de goedkoopste 47 cent per Wp.
hoe betrouwbaar kan ik deze website en zijn aanbieders inschatten? kan ik bijvoorbeeld net als bij een nederlandse winkel iets kopen en er op vertrouwen dat het spul na betaling gewoon verzonden wordt?
Oja, ik vergeet steeds dat die dingen "hip" zijn en dus 400 keer over de koop gaan voordat je ze koopt.mfmonkey schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:50:
[...]
die schuur staat haaks op mijn woning, heeft dus een noord-zuid dak![]()
edit:
ook even kort een website opgezocht welke steigermateriaal verkoopt.
ik kom grofweg op 500 euro uit voor een mooie stelling welke in hoek verstelbaar is. diameter 42 gepakt als rekenvoorbeeld, tot 67 graden heb ik heel snel berekend.
daar tegenover staat een pasklare set van 420 euro
alleen moet ik op de steigerbuis methode nog een manier vinden om de panelen vast te binden aan de buis. en dat zal ook niet gratis zijn.
ik bedoelde trouwens wel echt het spul wat je op de bouw ziet, niet dat spul waar je tuintafels van maakt
vroeger kreeg je ze bijna gratis, en raakte ze steigerbuizen aan de straatstenen niet kwijt op marktplaats.
klote hipsters ook
Het is gewoon een soort marktplaats/ebay 100% betrouwbaar is het nooit. wellicht is het verstandig om even na tegaan welke garanties de creditcard die je gebruikt geeftmfmonkey schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:05:
[...]
hoe betrouwbaar kan ik deze website en zijn aanbieders inschatten? kan ik bijvoorbeeld net als bij een nederlandse winkel iets kopen en er op vertrouwen dat het spul na betaling gewoon verzonden wordt?
eventueel kan je misschen afspreken om gebruik te maken van zoon dienst die het geld even vasthoud en pas uitbetaald als jij het hebt ontvangen (ben even de naam kwijt) en op zijn beurt hoeft de verkoper pas te verzenden als die tussenpartij het geld heeft.
2e hands zullen de buizen en koppelingen vast goedkoper zijn maar deze website maakte het berekenen wel erg makkelijk. overigens 500 euro vind ik prima als je bedenkt dat ik dus elke hoek platter dan 67 graden kan monteren. ideaal denk ik, zo hoop ik in de winter en in de zomer meer opbrengst te krijgen dan dat ik ze 35 of 45 graden vast monteer. de 10 of 15 graden van platdaksets laat ik maar voor wat het is.twain4me schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:12:
[...]
Oja, ik vergeet steeds dat die dingen "hip" zijn en dus 400 keer over de koop gaan voordat je ze koopt.
ik bedoelde trouwens wel echt het spul wat je op de bouw ziet, niet dat spul waar je tuintafels van maakt
vroeger kreeg je ze bijna gratis, en raakte ze steigerbuizen aan de straatstenen niet kwijt op marktplaats.
klote hipsters ook
Ik zal vanavond op die andere site eens een account aanmaken.rowicom schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:59:
[...]
Maar weet jij of het dan onlangs bij Solarman is aangepast van 1 naar 2,5 minuten? En waarom heeft Thefox154 dan nog wel steeds data per 1 minuut op de Solarman portal?
[...]
Vreemde is ook dat de 3000serie per 5 min logt... Nu moeten we de verklaring nog even ontdekken
edit: Hebben die mensen ook een eigen app?
[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 09-02-2018 17:43 ]
Momenteel hebben we hier 12 (2x6) zonnepanelen op het dak liggen die ergens rond het jaar 2000 geplaatst zijn. Schuine dak op het zuiden. Nu ligt de opbrengst op zo'n 300 kWh per jaar. Waarbij er al langer het vermoeden bestaat dat een aantal panelen kapot of beschadigd zijn. En/of dat de omvormers (Soladin 600) vervangen zouden moeten worden. Ik kan niet meer achterhalen wat de specificaties van deze panelen zijn.
Heeft iemand een idee wat de gemiddelde zonnepaneel rond het jaar 2000 zou moeten opbrengen?
Op het internet kan ik deze informatie vooralsnog niet terugvinden. De meeste websites over zonnepanelen zijn van die obscure verkoop/vergelijking sites. Die kan ik niet serieus nemen.
Heeft iemand een idee wat de gemiddelde zonnepaneel rond het jaar 2000 zou moeten opbrengen?
Op het internet kan ik deze informatie vooralsnog niet terugvinden. De meeste websites over zonnepanelen zijn van die obscure verkoop/vergelijking sites. Die kan ik niet serieus nemen.
< dit stukje webruimte is te huur >
Soladin 600 is max 600 watt. Waarbij er max 700Wp aan zonnepanelen op kan zitten.
Er van uitgaande dat je er twee hebt vermoed ik dat je 100Wp panelen hebt.
Dan is 300 kWh nog steeds te weinig per jaar. Er zal iets stuk zijn.
als alle panelen zouden werken zou je (300 / 0,85) 352 Wp op je dak hebben liggen.
je zou dan panelen moeten hebben die minder dan 30 Wp per stuk zijn
je zou dan panelen moeten hebben die minder dan 30 Wp per stuk zijn
Is die opbrengst gemeten door een kWh meter tussen de stekker van de soladin of is dit afgelezen van je factuur energie?aex351 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 03:33:
Momenteel hebben we hier 12 (2x6) zonnepanelen op het dak liggen die ergens rond het jaar 2000 geplaatst zijn. Schuine dak op het zuiden. Nu ligt de opbrengst op zo'n 300 kWh per jaar. Waarbij er al langer het vermoeden bestaat dat een aantal panelen kapot of beschadigd zijn. En/of dat de omvormers (Soladin 600) vervangen zouden moeten worden. Ik kan niet meer achterhalen wat de specificaties van deze panelen zijn.
Als het laatste het geval is dan is je opbrengst veel hoger omdat je zelf gelijk stroom opmaakt die niet via je meter naar buiten gaat.
Je kunt eenvoudig voor een tientje een kWh meter kopen en daar de stekker van je omvormer in stoppen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie het nu ook in mijn router. Van het 1x loggen per minuut tot 16 januari 2018 doet hij het nu nog maar 1x per 2,5 minuten. De log van de router legt het feilloos vast. Ligt dus niet aan de portal...thefox154 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:35:
[...]
Ik zal vanavond op die andere site eens een account aanmaken.
Vreemde is ook dat de 3000serie per 5 min logt... Nu moeten we de verklaring nog even ontdekken
edit: Hebben die mensen ook een eigen app?
Heb al een vraag uitgezet op service.nl@goodwe.com. Heb er goede hoop op dat ik een reactie krijg, gezien ervaring uit het verleden.
Een vraag over oude panelen kun je het best neer leggen bij de echt oude rottenaex351 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 03:33:
https://www.zonnestroomproducenten.org/z-ok4e.php#boven
en http://www.polderpv.nl/
Als je die een foto van de panelen laat zien weten ze vast wel om wat voor installatie het gaat
incl welke problemen daar mee voorkomen.
@aex351 Dit zullen ongetwijfeld Shell modules zijn, welke PolderPV ook heeft (maar dan nog met originele OK4 micro omvormers). In het jaar 2000 waren het 93Wp panelen (zie ook http://www.polderpv.nl/PV-systeem1.htm).PClop schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:31:
[...]
Een vraag over oude panelen kun je het best neer leggen bij de echt oude rotten
https://www.zonnestroomproducenten.org/z-ok4e.php#boven
en http://www.polderpv.nl/
Als je die een foto van de panelen laat zien weten ze vast wel om wat voor installatie het gaat
incl welke problemen daar mee voorkomen.
Daarvan 2 strings van 3 panelen in serie op één Soladin 600 zou perfect passen. De Soladin zal geplaatst zijn als vervanging van de originele OK4 omvormers, dus ik denk dat je lage opbrengst niet aan de omvormer ligt. Er zal ongetwijfeld iets mis zijn met (enkele?) panelen. Je zou als eerste stap al de open-klem spanning per string kunnen meten met een multimeter.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 10-02-2018 10:53 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Sinds vandaag heb ik zonnepanelen op het dak.
En sinds vanmorgen begon deze de stroom terug leveren op het stroomnet.
De bijbehorende app geeft netjes aan wat terug geleverd word.
Maar mijn slimme meter blijft op 0 terug levering staan.
Weet iemand of dit klopt?
[ Voor 3% gewijzigd door Von Henkel op 10-02-2018 16:11 ]
Je slimme meter is niet helderziend - hij meet alleen de stromen die door hem heen gaan. Als de opwek van de panelen direct in huis opgesoupeerd wordt, kan hij het niet meten, maar dan draaien je router, server, aquarium, cv ketel, ventilatie wél op eigen zonnestroom
Zet alles eens uit in huis en kijk wat er dan gebeurdVon Henkel schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:09:
Sinds vandaag heb ik zonnepanelen op het dak.
2250 WP Zuid PVoutput
Zal het de komende dagen eens in de gaten houden
Mijn gemiddelde dag verbruik is 11 Kwh
En terug levering van de panelen is na 4 uurtjes 2,4 Kwh
Mijn gemiddelde dag verbruik is 11 Kwh
En terug levering van de panelen is na 4 uurtjes 2,4 Kwh
Na aanleiding van deze link veel gezocht en een aanbieder gevonden welke 8 jaar oude 75 wp panelen verkoopt. Hij heeft dan een pakket van 50 panelen op een 3kw omvormer, 850 euro.twain4me schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:55:
[...]
let wel op de incl en excl btw prijzen
1 pallet panelen is 550 euro, dus de omvormer, een solarmax, kost dan 300 euro (of door pakketprijs...) . allen Ex BTW.
Doordat ik de nieuwe panelen (8 stuks) op een steigerpijp schans wil leggen welke ik in hoek verstelbaar wil maken (42 tot 72 graden) koste deze 600 euro.
Voor deze 50 panelen zou ik een houten schans maken van 50x75, aan alle zijden (incl achter het paneel) afgedicht met OSB platen, kosten rond de 650 euro (ex schroeven).
Dus de prijs voor de stellage is ongeveer gelijk echter de set kost 1000, is 3750 Wp aan panelen op een 3kW omvormer.
de andere set kost 1500, is 2160 Wp op een 2kW omvormer.
nog wel een dingetje, de panelen zijn 6,8 mm dik, zit dus geen frame omheen? het zijn Dünnschicht Module. betekend dit dat ik ze veel meer ondersteund moet monteren? als ik dan zonder de montage rails af kan doe ik het gewoon met hout, stukken goedkoper gelijk.
waar ik nog niet uit ben is de helling onder welke ik ze monteer. 35 is ideaal maar dan vooral in de warmste maanden en voor op elkaar afgestemde sets.

ik mag met die 2e hands set 20% max verliezen om toch 3kW te produceren in de zomer. ik wil hem dus rechterop monteren dan 35 graden om zo in de winter meer opbrenst te hebben. bij 60 graden zou ik hartje zomer 91% over moeten houden.
zou een hoek van 60 graden in de winter helpen bij een overbemeten systeem?
[ Voor 6% gewijzigd door mfmonkey op 10-02-2018 23:19 ]
Dat kan best kloppen. Want de omvormer waren in eerste instantie ook OK4 micro omvormers, maar deze waren kennelijk niet zo 'ok' want ze moesten vervangen worden vanwege de vele defecten. Bepaalde panelen zien er inderdaad 'kapot' uit. Ik denk door hagel etc. Het blauwe gedeelte is gefragmenteerd en/of heeft los gelaten op bepaalde plekken.antonboonstra schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:48:
[...]
@aex351 Dit zullen ongetwijfeld Shell modules zijn, welke PolderPV ook heeft (maar dan nog met originele OK4 micro omvormers). In het jaar 2000 waren het 93Wp panelen (zie ook http://www.polderpv.nl/PV-systeem1.htm).
Daarvan 2 strings van 3 panelen in serie op één Soladin 600 zou perfect passen. De Soladin zal geplaatst zijn als vervanging van de originele OK4 omvormers, dus ik denk dat je lage opbrengst niet aan de omvormer ligt. Er zal ongetwijfeld iets mis zijn met (enkele?) panelen. Je zou als eerste stap al de open-klem spanning per string kunnen meten met een multimeter.
[afbeelding]
Wat bedoel je precies met 'open-klem' spanning meten per string. Op het dak liggen 2x6 zonnepalen aangesloten op 2 Soladin 600 omvormers. Dus volgens mij zijn dat dan twee 'strings' met 6 zonnepanelen per string.
Een kanttekening: als zonnepanelen door weersinvloeden zo snel kapot kunnen gaan dan heeft dit wel een serieuze impact op de terugverdientijd. Ik lees hier weinig over.
Dat zou dan betekenen dat ik een ~1200 Wp installatie heb. Een opbrengst van 300 kWh per jaar klinkt dan wel wat weinig. Ik vermoed dat er meer aan de hand is, maar ik weet dat het al jaren rond de 300 kWh ligt. Dus dat zou betekenen dat 1Wp gelijk staat aan 0,25 kWh. Oftewel een efficiency van 25%, of anders gezegd een verlies van 75%.clemient schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:41:
Soladin 600 is max 600 watt. Waarbij er max 700Wp aan zonnepanelen op kan zitten.
Met andere woorden, de reële terugverdientijd van zonnepanelen is 15-25 jaar. Voor moderne panelen zal dit wel iets lager liggen. Maar als zo'n zonnepaneel dus zo fragiel is, dan is de optimistische terugverdientijd berekeningen verre van reëel.
[ Voor 23% gewijzigd door aex351 op 11-02-2018 01:40 ]
< dit stukje webruimte is te huur >
@aex351
Inderdaad.
Die techniek heeft 17 jaar stilgestaan.
Ik snap het ook niet dat mensen ze nog op hun dak willen.
Volgens jouw redenatie hadden we nu nog geen mobiele telefoons en was de gemiddelde home computer nog zo groot als je huiskamer.
@mfmonkey
Die panelen is dat Cdte?
Wikipedia: Cadmium telluride photovoltaics
En moeten die negatief geaard worden?
https://www.sma.de/en/par...ter-is-the-right-one.html
"Persoonlijk" zou ik me er niet aan wagen.....
Tenzij je graag er je hobby van wilt maken en hobby's geld (en tijd) mogen kosten.
Enig leesvoer:
Omvormer opgeblazen
Maar zoek tweakers eens af op Cdte
Inderdaad.
Die techniek heeft 17 jaar stilgestaan.
Ik snap het ook niet dat mensen ze nog op hun dak willen.
Volgens jouw redenatie hadden we nu nog geen mobiele telefoons en was de gemiddelde home computer nog zo groot als je huiskamer.
@mfmonkey
Die panelen is dat Cdte?
Tenzij je graag er je hobby van wilt maken en hobby's geld (en tijd) mogen kosten.
Enig leesvoer:
Omvormer opgeblazen
[ Voor 116% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2018 08:23 ]
mijn ouders hebben een systeem van 4300 euro gekocht welke vanaf 21 maart 2017 nu al 3900 kWh opgebracht heeft, dat is op 3900 Wp panelen op een 3680 W omvormer.aex351 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 01:30:
Wat bedoel je precies met 'open-klem' spanning meten per string. Op het dak liggen 2x6 zonnepalen aangesloten op 2 Soladin 600 omvormers. Dus volgens mij zijn dat dan twee 'strings' met 6 zonnepanelen per string.
Een kanttekening: als zonnepanelen door weersinvloeden zo snel kapot kunnen gaan dan heeft dit wel een serieuze impact op de terugverdientijd. Ik lees hier weinig over.
Dat zou dan betekenen dat ik een ~1200 Wp installatie heb. Een opbrengst van 300 kWh per jaar klinkt dan wel wat weinig. Ik vermoed dat er meer aan de hand is, maar ik weet dat het al jaren rond de 300 kWh ligt. Dus dat zou betekenen dat 1Wp gelijk staat aan 0,25 kWh. Oftewel een efficiency van 25%, of anders gezegd een verlies van 75%.
Met andere woorden, de reële terugverdientijd van zonnepanelen is 15-25 jaar. Voor moderne panelen zal dit wel iets lager liggen. Maar als zo'n zonnepaneel dus zo fragiel is, dan is de optimistische terugverdientijd berekeningen verre van reëel.
terugverdientijd ongeveer 5,5 jaar als je puur alleen stroom bekijkt, ze stoken nu namelijk kWh´s weg met de airco waardoor ze gas besparen, gaat het nog sneller.
open klem spanning is geloof ik wat je met een multimeter meet (instelling volt gelijkspanning) als je ze van de omvormer afhaalt. google of topic search anders eens.
Volgens deze site is het inderdaad CdTe (first solar). Dus je laatste link gaat over het zelfde merk. ik zie in dat topic echter vooral een montagefout, klopt dit?AUijtdehaag schreef op zondag 11 februari 2018 @ 04:47:
@aex351
@mfmonkey
Die panelen is dat Cdte?
Enig leesvoer:
Omvormer opgeblazen
Volgens de advertenitie hoeft of mag aarden niet. hoeft of mag hangt af van de taal waarin ik het lees.
Die Module müssen nicht geerdet werden!
Panels have not to be grounded!
Aangezien het duitsers zijn ga ik uit van moeten niet.
Wat houdt jou persoonlijk tegen hierin? het mag mij met installatie tijd kosten, het doel van deze aanschaf is echter geld besparen dus als gewone panelen uiteindelijk goedkoper is laat ik dit idee varen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??