1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb bij het op en ondergaan kortdurend schaduw van bomen. Er staan in de straat een paar van die lange smalle hoge groenvoorzieningen. Het zal een lastige opgave zijn om daar echt te min/maxen wat betreft output en optimizers ja/nee. In de winter zal het iets langer invloed hebben dan in de zomer. Die aanbieding die is overigens al verdwenenAUijtdehaag schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:27:
@-MD-
Heb je schaduw?
Want 4500 Wp heb je al voor 1 euro per Wp (incl btw en excl montage)
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
Ik heb begrepen dat deze omvormers van SolarEdge passief gekoeld zijn. Waar dus die <25DBa vandaan komt is mij nog een raadsel. Zou het inderdaad een relais zijn, daar kan ik nog wel mee leven (mijn CV maakt ook geluid bij inschakelen). Het gaat mij meer om voortdurend gebrom/gezoem.
Die 1,64 €/WP is inderdaad SolarEdge icm SolarWatt 300 WP panelen, optimizers en complete installatie op een schuin dak (hoogwerker). Het bedrijf heeft voorlichtingsavonden en geeft an sich duidelijke informatie. Ik hoef niet voor een duppie op de eerste rij te zitten (service is ook iets), maar een beetje controle van hetgeen gezegd wordt kan natuurlijk nooit kwaad.
Bedankt voor je verhaal!
Dat ga je met >800 euro aan extra kosten van optimizers nooit meer goed maken.-MD- schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:38:
[...]
Ik heb bij het op en ondergaan kortdurend schaduw van bomen. Er staan in de straat een paar van die lange smalle hoge groenvoorzieningen. Het zal een lastige opgave zijn om daar echt te min/maxen wat betreft output en optimizers ja/nee. In de winter zal het iets langer invloed hebben dan in de zomer. Die aanbieding die is overigens al verdwenen.
my 2 cents.
De aanbieding is verdwenen idd.
Maar je kan zelf ook wat verder aanklikken toch?
< 1 euro per Wp.
Als je ontzorgd wilt worden voor 2x deze prijs. Prima...
(je opbrengst blijft hetzelfde voor iets wat 2x zoveel kost- salderen tot 2020
Edit: Het hoeft niet van die leverancier te komen, het zijn maar voorbeelden.
Maar er is echt wel watt goedkopers (en net zo goed) te vinden dan wat je nu aangeboden hebt gekregen.
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2018 10:52 ]
schaduw word vaak als veel te eng gezien door beginners.
stel je hebt 12x32Vmpp=+/-350V panelen op een mpp hangen, en de helft krijgt schaduw.
dan daalt de Vmpp ook met de helft (de diodes in de panelen schakelen het paneel uit) en de omvormer werkt gewoon door.
de gruwel verhalen van schaduw komen door mensen die maar 6 panelen per mpp gebruiken, dan word de Vmpp te laag en stopt de omvormer. (een goed gedimensioneerde set is belangrijker)
voor deze schaduw beveiliging heb je geen solaredge nodig, nog zelfs dat je optitrack/mppscanning/pvsweep nodig hebt. (omvormers zoals SMA/power-one/etc etc..)
ook als de schaduw in de winter zo is, dan maakt dit geen bal uit, winter opbrengst is toch ruk.
(als ik de maande december en januari verlies, dan maak ik dat goed in 1 week juni.
winter schaduw boeit niet.
ook ochtend en avond schaduw is geen ramp, de opbrengst is dan toch al laag met de schuine zon.
met een leuk verkoop praatje is een beginner zo omgepraat, maar helaas solaredge levert niet veel meer op als zonder.
(wel leuk hoor die logging van solaredge, maar logging is geen kWh helaas.
het is een flinke prijs die je betaalt om per paneel te loggen.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 02-02-2018 10:59 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
https://simply-solar.nl/p...met-stekker-complete-set/
Zijn deze dingen nog wel toegestaan? Kan me herinneren dat er begin 2017 wat wijzigingen zijn geweest, maar vielen deze dingen hier ook onder? Ik heb geen mogelijkheid complete setup op het dak te plaatsen (huurhuis etc), maar een los paneel op de schuur is toch een marginale verlaging van totaal verbruik.
Ik lees veel over regels mbt complete installaties op het dak (en evt terugleveren), maar vind maar weinig over losse/enkele panelen en waar/hoe deze geplaatst mogen worden (bv vlak op de zijkant van het huis etc).
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
eerst was er nog een mogelijkheid om 500W (nee geen 600W) in te voeren zonder eigen groep.
(1x per groep)
(die APS waren eigenlijk niet toegestaan en ook niet echt tof, de steca500 en soladin600 wel)
maar helaas is die vervallen.
(kun je nog aan een steca500 komen, daar kun je voor erg weinig geld 4x290Wp aanhangen.
of een soladin 600 met 3x290Wp, dan moet je dat gewoon doen.
het is niet gevaarlijk, maar regels en politiek geven soms vreemde dingen.
verder is het geen probleem om op een huurhuis PV te leggen hoor.
(maar snap als je het niet te duur wil doen, blijft een huurhuis.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Combinatie van veel factoren, lompe huisbaas, ferrarismeter, oud huis, is het niet waard all-out te gaan.migjes schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:12:
verder is het geen probleem om op een huurhuis PV te leggen hoor.![]()
(maar snap als je het niet te duur wil doen, blijft een huurhuis.)
Al is het maar 5-10% van het jaarverbruik, het is nog altijd meer dan helemaal niets denk ik zo.
Er is alleen niet zo makkelijk informatie te vinden wat nu precies wel/niet mag, of dit nu aparte groep of binnen een groep is of hoeveel dit max mag zijn. Bel je eneco krijg je vaag antwoord of ze willen je direct een hele 10-14 PV set verkopen.
Het is dan raar dat ze die dingen dan blijkbaar nog verkopen, als het niet meer mag (bij de omschrijving staat nog wel dat dit op bestaande groepen wordt aangesloten). Ook een andere site stelt nog:
Het gaat om gangbare groepen met een zekering ("stop") van 16A en installatiedraad van minimaal 2,5 mm2. Deze beperking van maximaal 2 Remi's geldt alleen als er op dezelfde groep ook verbruikers (andere apparatuur) zouden kunnen worden aangesloten. Invoeden via een stopcontact is volgens de norm toegestaan bij woningen met zekeringenkasten die nog zijn opgeleverd vóór juni 2016.
[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 02-02-2018 15:23 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Zoals jullie al inmiddels weten is dit mijn groepenkast.
Nu wil ik dus nog wat meer loggen
Sommige van jullie doen dit doormiddel van een finder.
Zou ik in mijn kast op de onderste rij nog 2 kwijt kunnen ?
Ik heb onderin een bus zonder aardlek zitten dus daar zal ik geen last van hebben.
Zou ik hier 2 finders op kwijt kunnen waarna ik de hager (groep pv) doorlus naar 1 van deze finders ?
@AUijtdehaag ik zag nog een bericht van jouw staan dat je 1 finder gebruikt voor de opwekking.
Neem aan dat je pv installatie hierlangs loopt.
En je hebt er nog een voor het verbruik.
Hoe heb je deze 2de aangesloten ?
2250 WP Zuid PVoutput
In deze nieuwbouw woning weten wij nog niet wat wij verbruiken, maar we gokken op 3700 tot 3800 KWH.
Volgens boven genoemd rekensommetje zouden wij zo'n 15 panelen van 295 nodig hebben.
Dak heeft ligging naar het zuiden. Er is geen schaduw. Op zich ideale omstandigheden.
We hebben dus een offerte voor 15 295 panelen (Qcell) en een offerte voor 15 glas-glas panelen van SolarWatt, maar die wekken 280 op. Gezien het waarschijnlijke jaarlijkse verbruik voorkeur voor Qcell?
In de openings post staat het netjes, ik zou zeker de hellingshoek en instralling mee nemen, in mijn eigen situatie maakte het aardig wat verschil.technoaddict schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:05:
In hoeverre is het rekensommetje "aantal panelen x bijv 295 / 0.85" reëel om uit te rekenen wat de panelen gemiddeld opwekken?
In deze nieuwbouw woning weten wij nog niet wat wij verbruiken, maar we gokken op 3700 tot 3800 KWH.
Volgens boven genoemd rekensommetje zouden wij zo'n 15 panelen van 295 nodig hebben.
Dak heeft ligging naar het zuiden. Er is geen schaduw. Op zich ideale omstandigheden.
We hebben dus een offerte voor 15 295 panelen (Qcell) en een offerte voor 15 glas-glas panelen van
Voorbeeld:
Een 1500Wp installatie op het zuid-oosten in Den Helder, met een hellingshoek van 30 graden. Kristallijn Si, zonder noemenswaardige schaduw. Dan kan je een opbrengst verwachten van:
1070* (93/85) * 1,500 * 0,85 = 1493 kWh.
Een "schuin" dak op het zuiden op 35 graden helling en geen schaduw, mag je gerust met 100% rekenen.technoaddict schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:05:
In hoeverre is het rekensommetje "aantal panelen x bijv 295 / 0.85" reëel om uit te rekenen wat de panelen gemiddeld opwekken?
We hebben dus een offerte voor 15 295 panelen (Qcell) en een offerte voor 15 glas-glas panelen van SolarWatt, maar die wekken 280 op. Gezien het waarschijnlijke jaarlijkse verbruik voorkeur voor Qcell?
Afhankelijk van waar je woont, kust of oosten, scheelt dat nog iets.
En ieder jaar zit er weer verschil in.
Maar 85% is te voorzichtig.
Maar waarom geen 320 watt panelen op een simpele stringomvormer?
(ik ga ervan uit dat je SE aangeboden krijgt, en dat zonder schaduw....... klopt?)
En jaar opwek is straks niet meer interessant als salderen afgelopen is.
Ik kijk nu al van dag tot dag.
5,6 kW opgewekt en 13 kWh verbruikt. (en jaaroverschot van 1500 kWh btw)
Maar goed, je moet ergens een grens trekken.
Welke meters gebruik je en zijn die ook op afstand uitleesbaar?AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:45:
@MdO82
Ik heb nu 3-fase, maar het zit nu zo aangesloten:
[afbeelding]
[afbeelding]
Jouw groepenkast is geen probleem na wat aanpassing...
Je hebt een PM.
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:34:
[...]
Een "schuin" dak op het zuiden op 35 graden helling en geen schaduw, mag je gerust met 100% rekenen.
Maar waarom geen 320 watt panelen op een simpele stringomvormer?
(ik ga ervan uit dat je SE aangeboden krijgt, en dat zonder schaduw....... klopt?)
En jaar opwek is straks niet meer interessant als salderen afgelopen is.
Ik kijk nu al van dag tot dag.
5,6 kW opgewekt en 13 kWh verbruikt. (en jaaroverschot van 1500 kWh btw)
Maar goed, je moet ergens een grens trekken.
DE omvormer is deze:twain4me schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:20:
[...]
In de openings post staat het netjes, ik zou zeker de hellingshoek en instralling mee nemen, in mijn eigen situatie maakte het aardig wat verschil.
[...]
https://www.zonnepanelen....er/omnik-omniksol-40k-tl2
Waarom geen 320 panelen? Omdat die verhoudingsgewijs duurder zijn.
Maar als het salderen straks niet meer mogelijk is zou dat wel eens een ander rekensommetje kunnen worden. Als de 320 panelen in de wintermaanden veel meer opwekken dan de 295 dan zou het beter zijn om voor die 320 te kiezen. Maar de ROI gaat dan van 6 a 7 jaar naar 50 jaar als het salderen niet meer mogelijk is?...
Als salderen straks niet meer kan, dan zou je toch in één klap de financiele voordelen teniet doen voor een miljoen huizen waar zonnepanelen op liggen? Die panelen brengen in het voorjaar/de zomer het meest op, maar dan verbruik je het minste. Dan kan je net zo goed geen zonnepanelen nemen, tenzij het vanuit milieu oogpunt is.
[ Voor 5% gewijzigd door technoaddict op 02-02-2018 19:14 ]
Deze 3-fase gebruik ik
https://www.getgoods.com/...-Ja-7E.46.8.400.0032.html
M-bus versie, omdat ik al m-bus log via een kamstrup.
Verwerkt in domoticz en geupload naar pvoutput via script.
(mijn hobby's kosten geld, voordat daar een opm. over komt)
@technoaddict
Men komt met een terugleversubsidie...
Glazen bol geeft nog niks aan.
Maar straks hebben we opslag...(de volgende revolutie in ontwikkeling
Maar eens hoor.....
Hoe langer je wacht des te oninteressanter. Daarom ben ik blij dat ik ze al bijna weer 5 jaar heb...
Maar ik zou ook niet meer terug willen naar niks.... Daar is het te leuk voor. (uit de hand gelopen hobby/sport)
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2018 19:25 ]
Net wat zitten lezen. Wie weet veranderd er in 2024 pas wat. Als er wat veranderd kan de overheid toch nog (geen idee hoe) de terugverdien tijd van de panelen garanderen tot bijvoorbeeld 7 jaar. We gaan het zien. De panelen gaan er sowieso komen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:19:
@Kenny73
Deze 3-fase gebruik ik
@technoaddict
Men komt met een terugleversubsidie...
Glazen bol geeft nog niks aan.
Maar straks hebben we opslag...(de volgende revolutie in ontwikkeling)
Maar eens hoor.....
Hoe langer je wacht des te oninteressanter. Daarom ben ik blij dat ik ze al bijna weer 5 jaar heb...
Thanks, kost ook geld hier hoorAUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:19:
@Kenny73
Deze 3-fase gebruik ik
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
Niemand weet het, zelf weten ze het ook nog niet, en opslag is altijd ook nog een optie.technoaddict schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:26:
[...]
Net wat zitten lezen. Wie weet veranderd er in 2024 pas wat. Als er wat veranderd kan de overheid toch nog (geen idee hoe) de terugverdien tijd van de panelen garanderen tot bijvoorbeeld 7 jaar. We gaan het zien. De panelen gaan er sowieso komen.
Gewoon lekker doen, geen fuck van denhaag aantrekken.
Bij mij gaan ze dit voorjaar het dak op en pak dan nog 2 zomers salderen mee, en waarschijnlijk nog een aantal jaar een voordeel. Hoe dan ook ( ook zonder salderen) financieel erg aantrekkelijk om te doen.
Ik weet niet of je gebonden bent aan Eaton, maar anders is dit misschien een goedkoper alternatief.https://www.elektramat.nl...-kzs-1m-16a-c-100ma-1p-n/MXL schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:21:
[...]
Die zie ik in twee varianten, de digitale aardlekautomaat en de Din modulaire. Ik kan zo even niet het verschil tussen beiden ontdekken. Als ik kijk op de site van eaton zou ik denken dat de digitale de nieuwere varianten zijn. Ze zijn wel fors duirder dan de 30ma variant
Als je voor je PV-installatie een 100ma alamat gaat plaatsen moet je er wel rekening mee houden dat er geen andere wandcontactdozen op deze groep worden aangesloten.
In woonhuizen mogen enkel 30ma aardleks gebruikt worden.
Ik wil ook die meters hier gaan gebruiken. Tijdje gezocht en deze was het goedkoopste met €201.50 https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html
Wel 15€ shipping tot 31 kg, dus als je meer dan 1 koop (ze zijn niet zo zwaar) dan wordt het in verhouding snel minder
Ze hebben de 1 fase voor rond de 100€
https://www.elektrowelt-z...tstelle-mid-konform.htmll
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
i nominaal van 10A ! (6600W) hebben ze geen kleinere? 63A per fase is alleen maar duur, een 40 is meer dan voldoende en vaak inom 5Ajacovn schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:33:
[...]
Ik wil ook die meters hier gaan gebruiken. Tijdje gezocht en deze was het goedkoopste met €201.50 https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html
Wel 15€ shipping tot 31 kg, dus als je meer dan 1 koop (ze zijn niet zo zwaar) dan wordt het in verhouding snel minder
Ze hebben de 1 fase voor rond de 100€
https://www.elektrowelt-z...tstelle-mid-konform.htmll
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Lijkt van niet voor 3 fase.Rol-Co schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:42:
[...]
i nominaal van 10A ! (6600W) hebben ze geen kleinere? 63A per fase is alleen maar duur, een 40 is meer dan voldoende en vaak inom 5A
https://www.findernet.com...cts/families/19/series/7E
Je kunt daar opties selecteren maar met 3 fase niet naar 32A gaan
Overigens naar de nuts aansluting aan het kijken, en ik kan 3x25 of 3x40 nemen, 3x35 stond er niet als optie meer bij. Maar ja wordt duur met capciteits tarief van €600 per jaar meer.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hier een SE5000H, Ik hoor hem niet, maar de directrice ook niet, en die heeft veel betere oren...-MD- schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:13:
Ik ben me ook aan het oriënteren voor panelen en de eerste offerte is binnen. Een paar vragen:
- Is er iemand die ervaring heeft met de SE4000H van SolarEdge (of een ander model uit die serie)? De omvormer komt vlak bij de slaapkamer te hangen. Gezien mijn onregelmatige werk (ook nachtdiensten) is het wel een vereiste dat de omvormer geen geluid maakt. Daar valt ook een voortdurend gezoem/gebrom onder wat door kan klinken door een muur. Iemand met gevoelige oren die daar iets over kan vertellen? De datasheet spreekt over <25 DBa (https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf).
Wel bij de opstart en stop een relais klik hoorbaar. Bij twijfel ff komen luisteren.
Let wel op, de optimizers eten een vermogens deel van de panelen op. Dus de 99% rendement van de omvormer wordt in de praktijk wel ietsje minder. Daar staan wel weer vele voordelen tegenover. https://www.solaredge.com...optimizers_efficiency.pdf
[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 02-02-2018 23:20 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ja inderdaad, apart, ABB heeft wel 2 soorten.jacovn schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:41:
[...]
Lijkt van niet voor 3 fase.
https://www.findernet.com...cts/families/19/series/7E
Je kunt daar opties selecteren maar met 3 fase niet naar 32A gaan
Overigens naar de nuts aansluting aan het kijken, en ik kan 3x25 of 3x40 nemen, 3x35 stond er niet als optie meer bij. Maar ja wordt duur met capciteits tarief van €600 per jaar meer.
de meeste woonhuizen hebben voldoende aan 3x 25A en heeft ook het zelfde tarief.
ik snap dat je op ene huurhuis niet all out wil gaan, moet wel leuk blijven. (en verhuisbaar.)SinergyX schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:21:
[...]
Combinatie van veel factoren, lompe huisbaas, ferrarismeter, oud huis, is het niet waard all-out te gaan.
Al is het maar 5-10% van het jaarverbruik, het is nog altijd meer dan helemaal niets denk ik zo.
Er is alleen niet zo makkelijk informatie te vinden wat nu precies wel/niet mag, of dit nu aparte groep of binnen een groep is of hoeveel dit max mag zijn. Bel je eneco krijg je vaag antwoord of ze willen je direct een hele 10-14 PV set verkopen.
Het is dan raar dat ze die dingen dan blijkbaar nog verkopen, als het niet meer mag (bij de omschrijving staat nog wel dat dit op bestaande groepen wordt aangesloten). Ook een andere site stelt nog:
Het gaat om gangbare groepen met een zekering ("stop") van 16A en installatiedraad van minimaal 2,5 mm2. Deze beperking van maximaal 2 Remi's geldt alleen als er op dezelfde groep ook verbruikers (andere apparatuur) zouden kunnen worden aangesloten. Invoeden via een stopcontact is volgens de norm toegestaan bij woningen met zekeringenkasten die nog zijn opgeleverd vóór juni 2016.
het is niet voor niks dat ik zeg, pak een steca500 en hang daar 4x290Wp aan.
dat levert met gemak een 900-1000kWh op per jaar, en als dat 10% is van je jaar gebruik ben je best een groot gebruiker.
het mag dus niet meer.
(maar ik schrijf niet voor niks tussen haakjes, gewoon doen.
dat het niet meer mag is een politieke reden geen technische.
Da's echt een topidee. Ik ga de constructie van @3meter nabouwen, in schansvorm.reneeke1970 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:35:
Tja montage, er zijn er hier die maken stapeltjes van aan elkaar gelijmde tegels, ieder stapeltje één tegel hoger, rails er op vast boren en klaar.
Tussen klem is 8 mm
Panelen als Panasonic HIT 325 Mono en Benq SunForte 325 lijken heel geschikt. Lekker wattage, en qua hoogte net wat kleiner (160 ipv 166 cm) zodat er drie boven elkaar passen. Te krijgen voor 240-260 euro.
Maar na overleg hier in huis toch eerst de andere half-affe klussen afmaken
Niet al te lang wachten, over maandje komt zon aardig uit winterslaap.o2h schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:48:
[...]
Da's echt een topidee. Ik ga de constructie van @3meter nabouwen, in schansvorm.
Panelen als Panasonic HIT 325 Mono en Benq SunForte 325 lijken heel geschikt. Lekker wattage, en qua hoogte net wat kleiner (160 ipv 166 cm) zodat er drie boven elkaar passen. Te krijgen voor 240-260 euro.
Maar na overleg hier in huis toch eerst de andere half-affe klussen afmakenDus over een tijdje kom ik eventueel terug met nadere vragen. Bedankt tot zover
Zo te lezen heb je het idee in ieder geval aardig door.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou meer voor een oplossing gaan dat de tegels ook gegarandeerd aan elkaar (blijven) zitten, het staat immers op het dak vol in de zon/regen/vorst/wind.
Het zou lullig zijn als bij een flinke storm blijkt dat de bovenste tegel niet meer vast zit aan de rest van de stapel, dan heb je nog maar 25% over van je balast...

u can fool all people some time and fool some people alltime
volgende is mijn situatie voor onze nieuwe woning:
2-kapper met dwarskap 10m breed
dakhelling 55 graden
dakligging zuidwesten
geen schaduw
3 fasen aansluiting
triple glas
gas aansluiting, toekomst eventueel warmtepomp
wtw balansventilatie
quooker
inductiekookplaat
4 persoons huishouden
LTV vloerverwarming bgg en 1e
Huidige situatie nu is een nieuwbouw tussenwoning met als verschil koken op gas/radiatoren en normale ventilatie, kwh verbruik afgelopen jaar is 2900kwh.
Het idee is dus een 3-fasen omvormer met 2 rijen portrait van 8 of 9 panelen.
Nu lees ik ook dat een Goodwe GW5000-DT 3 fase 2MPPT omvormer met 21/24 SF-175s panelen een goede keuze zou zijn maar de panelen niet/slecht te leveren zijn en ik heb een extra set ophanging nodig.
Budget ongeveer 4000 euro na btw aftrek en zelf leggen (+- 4000WP?) meer is altijd goed.
wat zijn de mogelijkheden?
@o2h Ik zou het liever ook nog even borgen met BAND-IT rvsklemband om dat stapeltje stoeptegelsRouske schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:55:
@o2h gestapelde tegels die aan elkaar gelijmd zitten, is dat wel verantwoord na een x-tal jaar![]()
Ik zou meer voor een oplossing gaan dat de tegels ook gegarandeerd aan elkaar (blijven) zitten, het staat immers op het dak vol in de zon/regen/vorst/wind.
Het zou lullig zijn als bij een flinke storm blijkt dat de bovenste tegel niet meer vast zit aan de rest van de stapel, dan heb je nog maar 25% over van je balast...![]()
ook met dat lijm er tussen.
http://www.dkmtools.nl/pr...banden-en-toebehoren/1584
Heb je panasonic HIT 325 voor die prijs kunnen vinden ? (Incl BTW, of bedoel je ex BTW)o2h schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:48:
Mij werd van die BenQ Sunforte verteld dat de 325 en 327 uitlopende modellen zouden zijn, en waarschijnlijk niet meer leverbaar als ik ze nodig heb.
Maar dan blijven de 330/335 modellen wellicht wel leverbaar, alleen wellicht niet voor de door jou genoemde prijs..
Edit: zie wel dat de prijs van de HIT N325/330 een stuk (€30-50) verlaagd zijn. (Nog niet elke web aanbieder heeft de prijzen aangepast)
[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 04-02-2018 07:14 ]
Waarom een 3fase omvormer voor net aan 4000W?johankamp schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:30:
na het topic te hebben doorgespit voor een 3-fasen omvormer icm panelen vind ik de keuze niet makkelijk.
volgende is mijn situatie voor onze nieuwe woning:
2-kapper met dwarskap 10m breed
dakhelling 55 graden
dakligging zuidwesten
geen schaduw
3 fasen aansluiting
triple glas
gas aansluiting, toekomst eventueel warmtepomp
wtw balansventilatie
quooker
inductiekookplaat
4 persoons huishouden
LTV vloerverwarming bgg en 1e
Huidige situatie nu is een nieuwbouw tussenwoning met als verschil koken op gas/radiatoren en normale ventilatie, kwh verbruik afgelopen jaar is 2900kwh.
Het idee is dus een 3-fasen omvormer met 2 rijen portrait van 8 of 9 panelen.
Nu lees ik ook dat een Goodwe GW5000-DT 3 fase 2MPPT omvormer met 21/24 SF-175s panelen een goede keuze zou zijn maar de panelen niet/slecht te leveren zijn en ik heb een extra set ophanging nodig.
Budget ongeveer 4000 euro na btw aftrek en zelf leggen (+- 4000WP?) meer is altijd goed.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
http://www.sun-solar.nl/i...ack-prijs-e4954-incl-btw/johankamp schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:30:
Onderhandel even over een 3-fase goodwe en je bent er al.
er komen nieuwe poly panelen aan (over een maandje of 2).
die erg goedkoop gaan worden waarschijnlijk (0,41€/Wp ex BTW).
normaal hebben poly panelen een mindere hoeveelheid Wp per paneel, maar deze leveren nog steeds 290Wp en dat is nog niet eens zo slecht.
als het perse moet kun je dan 2x9x290Wp leggen op een 4000VA omvormer.
en dat kan nog net op een 16A groep, en kun je nog met een 1fase omvormer werken.
maakt het wel erg goedkoop met veel Wp.
en heb je een ruim overschot voor straks de warmtepomp.
(maar eigenlijk wil je meer overschot voor de warmtepomp, maar dta word moeilijk met dit budget.
dus of budget omhoog of genoegen nemen met wat je hebt of mischien straks of meer leggen op het schuurtje etc..)
(helaas iets ondergedimensioneerd maar dat heeft meer met je bloeddruk te maken als met het niet kunnen.
1fase omvormer op een 3fase aansluiting is ook niet het mooiste, maar ook dat heeft met bloeddruk te maken.)
[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 04-02-2018 11:35 ]
Praktijk voorbeeld (midden Nederland): Mijn set op zuid (18x LG 300Wp ) had het afgelopen jaar een opbrengst van 5642kWh, maw 104%AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:34:
[...]
Een "schuin" dak op het zuiden op 35 graden helling en geen schaduw, mag je gerust met 100% rekenen.
.
Legorientatie: Oost-West (let op België, belasting van 10 euro per jaar per 0.1 kW AC omvormervermogen)
16 x Trina Solar 270 Wp - TSM-270P05A 2304 euro btwi
Goodwe GW2000-NS 1 fase / 1 MPPT / DC Switch / Wifi 395 euro btwi
Flatfix Fusion 3 rijen van 6 stuks (1 daarvan blijft leeg of hou ik reserve) 674 euro btwi
Benodigdheden (DC-kabel en aardlekschakelaar) 100 euro btwi
Verwacht rendement volgens Sunny Design (met oudere Sunnyboy SB 2000HF-30 omvormer gesimuleerd) 77,1% of 3370 kWh opbrengst. Totaalprijs 3473 euro btwi ofwel 0,664 btwe/Wp.
Voor de dimensionering kijk in naar het DC of AC vermogen van de omvormer? De GoodWe heeft 2000 Watt AC en 2300 Watt DC.
Tips opmerkingen etc. welkom
Puur uit nieuwsgierigheid: waar haal je deze informatie vandaan?migjes schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:26:
@johankamp
er komen nieuwe poly panelen aan (over een maandje of 2).
die erg goedkoop gaan worden waarschijnlijk (0,41€/Wp ex BTW).
normaal hebben poly panelen een mindere hoeveelheid Wp per paneel, maar deze leveren nog steeds 290Wp en dat is nog niet eens zo slecht.
En de prijs van de mono panelen, gaan die ook naar beneden de komende tijd? Gunstige euro/dollar koers, protectionisme van de VS, etc...
Anoniem: 1037701
Met Firefox en WIFI zit ik direct op de site in de Zeversolar en zie dan alle data. Die kan ik per muisklik via copy/paste/save opslaan en later ofline perfect uitlezen. Helaas laat die website zich niet direct uitlezen via de tools wget en/of curl. Ik krijg dan wel de html binnen. Die is echter gezipped (wat geen probleem is want 7zip kan hem lezen) MAAR stuurt ook nog eens geen prodcutie data mee.
Ik wil deze productie data namelijk zelf en periodiek downloaden via WIFI zonder dat ik achter de computer zit en alles per hand doe. Ik weet dat je kunt om/in-loggen op de cloud maar ik wil die data zelf verwerken en niet via China gaan kijken wat er vandaag allemaal gebreurd is.
omdat ik een 3 fasen netaansluiting heb, ook met betrekking tot het salderen lijkt me dit het beste.No Hands schreef op zondag 4 februari 2018 @ 08:08:
[...]
Waarom een 3fase omvormer voor net aan 4000W?
@AUijtdehaag
Is de opstartspanning van de omvormer dan hoog genoeg met 6 panelen per fase? ik zie dat de voc 39v is. de opstartspanning van de omvormer zou dan dus ongeveer 240v moetenzijn? als ik kijk naar bv de Goodwe GW5000-DT welke inschakeld met een DC spanning van 180V zit ik dan goed?
@migjes ik ben benieuwd alleen wilde graag op korte termijn beslissen. nu staan de stijgers nog om het huis en maakt het installeren dus makkelijker.
ben niet echt gebonden aan een budget en ook de warmtepomp is pas toekomst. als ik mijn huidige verbruik kan opvangen ben ik eerst tevreden.
[ Voor 21% gewijzigd door johankamp op 04-02-2018 19:05 ]
Heb een SE3680 HD Wave. Maakt totaal geen geluid in bedrijf. Behalve het (veelvuldig) schakelen van het relais in het schemergebied ('s morgens en 's avonds).-MD- schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:13:
- Is er iemand die ervaring heeft met de SE4000H van SolarEdge (of een ander model uit die serie)? De omvormer komt vlak bij de slaapkamer te hangen. Gezien mijn onregelmatige werk (ook nachtdiensten) is het wel een vereiste dat de omvormer geen geluid maakt. Daar valt ook een voortdurend gezoem/gebrom onder wat door kan klinken door een muur. Iemand met gevoelige oren die daar iets over kan vertellen? De datasheet spreekt over <25 DBa (https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf).
Ik ben nu aan het twijfelen over de omvormer, ik wilde net als anderen hier de poly panelen op zuid leggen. 9x op de omvormer en 2 los op micro-omvormers (ivm hoek verschil, 2 de losse komen op het dakkapel).
Het plan is dus om 9x 265 axitec + 20x SF 155 op 1 omvormer aan te sluiten.
Ik twijfel echter tussen de SMA Sunny Boy SB 5000TL-21 en de SMA Sunny Boy SB 4000TL-21.
Theoretisch heb ik 5485 opbrengst, echter een groot deel (3100) staat op noord, dus verwacht met 4000 omvormer niet eens zo heel veel af te toppen. is iemand hier die daar wat inzicht in kan verschaffen wat de betere keus is?
Ik heb ook een 3 fasen systeem, maar ik merk wel dat ik terwijl ik teruglever ook nog verbruik, prima zolang er een salderings regeling is, maar ik moet wel even kijken naar de verdeling tussen de fasen om ze zo gelijk mogelijk te krijgen als die word afgeschaft. Idealiter had ik een 1 fase aansluiting gehad (maar die had dan 51A+ moeten zijn en dat soort aansluitingen is er niet)johankamp schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:56:
omdat ik een 3 fasen netaansluiting heb, ook met betrekking tot het salderen lijkt me dit het beste.
Gelijk ook nog een vraag voor de experts, als ik een accu zou gaan gebruiken, levert deze dan gelijk vermogen over alle fasen, of is dit individueel vraag gestuurd? Idemdito met opladen, kan je meer van 1 fase gebruiken bij het laden?
Mijn sluimer verbruik zit op 1 of 2 van de fasen (vijver en aquaria), dus er is meestal een fase met fors minder verbruik
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Je hoeft het vermogen maar op die 9×265 te baseren, met zon ligt noord in schaduw en doen die niks. Ze werken pas met diffuus licht en dan is de piek weer laag, ook die van je 9×265.Urza- schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:49:
Ik heb sinds de winter de logeerkamer volstaan met panelen (20x 155SF, 11*265 axitec poly panelen. Het plan is om in het voorjaar het dak op te gaan.
Ik ben nu aan het twijfelen over de omvormer, ik wilde net als anderen hier de poly panelen op zuid leggen. 9x op de omvormer en 2 los op micro-omvormers (ivm hoek verschil, 2 de losse komen op het dakkapel).
Ik twijfel echter tussen de SMA Sunny Boy SB 5000TL-21 en de SMA Sunny Boy SB 4000TL-21.
Theoretisch heb ik 5485 opbrengst, echter een groot deel (3100) staat op noord, dus verwacht met 4000 omvormer niet eens zo heel veel af te toppen. is iemand hier die daar wat inzicht in kan verschaffen wat de betere keus is?
Alleen als je noord dak een helling heeft van twintig graden dan word het ander verhaal.
Mijn idee is 3 kW is genoeg, en die twee kun je ook met optimiser aansluiten toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is zeker een dingetje! Ik was van plan het idee van 3meter over te nemen, maar dan wel met schroeven ipv lijmen. Namelijk: de bout waar ik de rail mee vast zet, zit door alle tegels, en met een plug in de onderste tegel.Rouske schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:55:
@o2h gestapelde tegels die aan elkaar gelijmd zitten, is dat wel verantwoord na een x-tal jaar![]()
Het zou lullig zijn als bij een flinke storm blijkt dat de bovenste tegel niet meer vast zit aan de rest van de stapel, dan heb je nog maar 25% over van je balast...![]()
Of @digifuns bruislijm... Maar ik ben niet zo ervaren met verschillende soorten lijmen. Wil sowieso dat het 25 jaar ongestoord blijft zitten. En dan voelt schroeven toch wat onverslijtbaarder.
Ex. BTW inderdaad! Geloof dat dat de standaard hier is op het forum.jacovn schreef op zondag 4 februari 2018 @ 06:53:
[...]
Heb je panasonic HIT 325 voor die prijs kunnen vinden ? (Incl BTW, of bedoel je ex BTW)
Je kunt het ook allebei doen, schroeven gaan ook roesten alleen de duurste rvs soorten niet. Kittube bruislijm is trouwens een paar euro bij de action.o2h schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:27:
[...]
Of @digifuns bruislijm... Maar ik ben niet zo ervaren met verschillende soorten lijmen. Wil sowieso dat het 25 jaar ongestoord blijft zitten. En dan voelt schroeven toch wat onverslijtbaarder.
u can fool all people some time and fool some people alltime
digifun schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:50:
[...]
Je kunt het ook allebei doen, schroeven gaan ook roesten alleen de duurste rvs soorten niet. Kittube bruislijm is trouwens een paar euro bij de action.
Ja wellicht wel, omdat je de btw terug krijgen kan is het ook wat je uiteindelijk betaald.o2h schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:27:
[...]
Ex. BTW inderdaad! Geloof dat dat de standaard hier is op het forum.
Ik zit denk ik net als jij met de maat van de panelen. Zeker toen ik nog in de veronderstelling was dat er een bliksem afleiding systeem ging komen. Dat komt er wel niet maar afstand tot de dakrand heeft wel wat op 9 meter hoog.
Dus 5” cellen panelen, want die zijn meestal 1.56 meter in plaats van 1.65 meter lang.
Verder hebben ze een veel hogere Vmp en dat is ook wel handig.
Dus ik kwam uit op Panasonic, BenQ sunforte en sunpower.
Nu panasonic zo in prijs verlaagd lijkt te zijn is het denk ik een goede optie. Alleen de Kuro versie is nog geen prijs van bekend, en het is niet geheel zwart (sunpower ook niet, maar wel zwarter)
Ik denk dat je niet helemaal doorhebt hoe het werkt.johankamp schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:56:
[...]
omdat ik een 3 fasen netaansluiting heb, ook met betrekking tot het salderen lijkt me dit het beste.
@AUijtdehaag
Is de opstartspanning van de omvormer dan hoog genoeg met 6 panelen per fase? ik zie dat de voc 39v is. de opstartspanning van de omvormer zou dan dus ongeveer 240v moetenzijn? als ik kijk naar bv de Goodwe GW5000-DT welke inschakeld met een DC spanning van 180V zit ik dan goed?
@migjes ik ben benieuwd alleen wilde graag op korte termijn beslissen. nu staan de stijgers nog om het huis en maakt het installeren dus makkelijker.
ben niet echt gebonden aan een budget en ook de warmtepomp is pas toekomst. als ik mijn huidige verbruik kan opvangen ben ik eerst tevreden.
Een 3-fase omvormer zet de zonnestroom (gelijkspanning) naar een wisselstroom (spanning) (het net)
Dat doet hij over alle 3 de fases, met eenzelfde hoeveelheid stroom.
De "zonnepaneel" gelijkspanning kant heeft niets met de wisselspanning van het net te maken.
Dus 18 panelen in 1 string (18 x 32 Vmpp) = 576 Vmpp staat er op de ingang van een 3-fase omvormer.
Helaas staat de nominale Vmpp gelijkstroom spanning niet in de datasheets van Goodwe.
https://natec.nl/datashee...t%20GoodWe%20DT-serie.pdf
Maar ga er maar vanuit dat die rond de 595 Vmpp ligt bij een 3 -fase omvormer.
Je kijkt dus naar de optimale gelijksspanning voor de omvormer. En dus het hoogste rendement
Wat jij doet is kijken naar welke spanning hij start (of niet start)
Dat is dus helemaal verkeerd...
Je kijkt dus (en zoekt) naar de optimale gelijkspanning... Anders niet.
Met 18 panelen van 32 Vmpp zit je dus perfect (19 is nog beter, maar dat is mieren seksueel mishandelen)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2018 11:24 ]
En moet hij dus omvormer hebben met één aansluiting of eentje die geen limiet per mpp heeft.AUijtdehaag schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:10:
[...]
Ik denk dat je niet helemaal doorhebt hoe het werkt.
Een 3-fase omvormer zet de zonnestroom (gelijkspanning) naar een wisselstroom (spanning) (het net)
De "zonnepaneel" gelijkspanning kant heeft niets met de wisselspanning van het net te maken.
Dus 18 panelen in 1 string (18 x 32 Vmpp) = 576 Vmpp staat er op de ingang van een 3-fase omvormer.
Helaas staat de nominale Vmpp gelijkstroom spanning niet in de datasheets van Goodwe.
Je kijkt dus naar de optimale gelijksspanning voor de omvormer. En dus het hoogste rendement
Met 18 panelen van 32 Vmpp zit je dus perfect (19 is nog beter, maar dat is mieren seksueel mishandelen)
1 PVoutput . Dongen NB
(Goodwe) can parallelreneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:45:
[...]
En moet hij dus omvormer hebben met één aansluiting of eentje die geen limiet per mpp heeft.
(maar ik zie ook liever een SMA en een noorddak ook vol panelen op dezelfde omvormer
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2018 11:51 ]
Echter in de specs van de NS en DNS modellen lees ik 30%, bv de 3000W omvormer kan max 3900W DC aan .
Ik heb 3710W (14 panelen) op een 3000W NS omvormer, dat gaat in de praktijk prima, tenzij de omvormer overdag uit is geweest (door bv aardlek) en opnieuw aan moet gaan (dan krijg je voltage Voc boven de 500V, de grens van de NS modellen, en moet ik wachten op schaduw of het dak op om 1 paneel even af te dekken, anders gaat de goodwe niet aan).
Die 30 procent zijn slechts adviezen omdat het daar boven verlies gaat geven. Technisch is er geen grens, al hang je 50 kW op een 1 kW omvormerexroosje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:23:
Op hun website goodwe.com reppen ze van 150% DC oversizing.
Echter in de specs van de NS en DNS modellen lees ik 30%, bv de 3000W omvormer kan max 3900W DC aan .
Ik heb 3710W (14 panelen) op een 3000W NS omvormer, dat gaat in de praktijk prima, tenzij de omvormer overdag uit is geweest (door bv aardlek) en opnieuw aan moet gaan (dan krijg je voltage Voc boven de 500V, de grens van de NS modellen, en moet ik wachten op schaduw of het dak op om 1 paneel even af te dekken, anders gaat de goodwe niet aan).
1 PVoutput . Dongen NB
Ook naar Amp?
Inderdaad. Dat zijn de grenzen, dus een 3fase omvormer met 2 MPPTs die 20A (kortsluitstroom, dus ca 18A Impp) en 1 kV (openklemspanning, dus ca 800V Vmpp) als max hebben, geven je de mogelijkheid om 2 x 18A x 800V = 29 kW aan panelen aan bijvoorbeeld een Fronius Symo 3.6 kW te hangen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet alle omvormers met 2x mppt ingang, kunnen het volle (totale) vermogen afgeven van de omvormer per mppt.
Dat zie je bijvoorbeeld in onderstaand plaatje:

Hosola vermeld het wel netjes. (per tracker)
Goodwe niet...(volgens mij)
Dus ga je veel Wp hangen aan een omvormer, dien je ook te kijken wat die per ingang maximaal kan doen/kan afgeven. Maw. de omvormer kapt dat gewoon af, ook al kan hij totaal meer leveren.
Sma heeft daar geen last van idd...
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2018 13:13 ]
Die sma reclame kennen we onderhand wel haha.AUijtdehaag schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:07:
@Galactic
Niet alle omvormers met 2x mppt ingang, kunnen het volle (totale) vermogen afgeven van de omvormer per mppt.
Dat zie je bijvoorbeeld in onderstaand plaatje:
[afbeelding]
Hosola vermeld het wel netjes.
Goodwe niet...(volgens mij)
Dus ga je veel Wp hangen aan een omvormer, dien je ook te kijken wat die per ingang maximaal kan doen/kan afgeven. Maw. de omvormer kapt dat gewoon af, ook al kan hij totaal meer leveren.
Sma heeft daar geen last van idd...
Een kostal pico geeft het ook niet op. Maar bv de mijne zegt wel max 9 ampère. Doe ik dit met 400 volt is de max 3600 watt. Doe ik het met 700 volt word het 6300 watt per mpp.
Dit behoort bij een 5.5 kW met 3 mpp
1 PVoutput . Dongen NB
Maar blijkt dan niet te kunnen wegens te hoge spanning...
Ik overweeg nu GoodWe 2000 NS + 14x Trina 270 Wp (Oost-West).
Of zou het nog meer optimaal kunnen? ik heb ong 3000 kWh opbrengst per jaar nodig.
Zoiezo wil ik niet een te dure omvormer, omdat ik verwacht dat OF regelgeving veranderd OF ik ga uitbreiden. Dan moet de omvormer die ik nu koop toch weg wegens vervanging van een zwaarder model.
Waarom zou 16x niet kunnen?Galactic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:53:
Wilde eerst gaan voor GoodWe 2000 NS + 16x Trina 270 Wp (Oost-West).
Maar blijkt dan niet te kunnen wegens te hoge spanning...
Ik overweeg nu GoodWe 2000 NS + 14x Trina 270 Wp (Oost-West).
Of zou het nog meer optimaal kunnen? ik heb ong 3000 kWh opbrengst per jaar nodig.
Zoiezo wil ik niet een te dure omvormer, omdat ik verwacht dat OF regelgeving veranderd OF ik ga uitbreiden. Dan moet de omvormer die ik nu koop toch weg wegens vervanging van een zwaarder model.
8x 32 Vmpp = 256 Vmpp kan prima.
Gezien er maar 1 ingang op de omvormer zit, zet je 2 strings parallel?
Geen schaduw?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2018 15:06 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Galactic op 05-02-2018 15:19 ]
Het zijn beide stringomvormers, dus veel verschil zal er niet tussen zitten qua werking.
Verschil zit hem hooguit in de toegestane spanningen. (en mogelijk beperkte ingangen qua vermogen)
Maar alle panelen die in 1 string zitten, moeten allemaal dezelfde kant op kijken en dezelfde hellingshoek hebben.
Plaats je totaal 16x panelen in oost/west dan gaat dat niet meer op.....
Dus maak je 2 strings....1 voor oost en 1 voor west.
Maar 2 strings parallel op 1 ingang, doet weer niks met schaduw management van de omvormer, als er schaduw valt op de panelen.
Vandaar mijn vraag.
In dat geval is een omvomer met 2x mppt ingang beter. (en een omvormer die schaduwmanagement heeft)
Maar daar hangt weer een hoger prijskaartje aan, tov een omvormer met maar 1 ingang
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2018 15:17 ]
Dan kan het parallel, met dezelfde hoeveelheid panelen in 1 string op oost en op west.
(met mc4 splitter male en female)
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2018 15:27 ]
Oke, ik merk dat je met de edit mijn vraag al hebt beantwoord
[ Voor 23% gewijzigd door Galactic op 05-02-2018 15:40 ]
De Goodwe datasheet is niet zo duidelijk of de max 10A een aansluitgrens is (dan zou je daar ver overheen gaan met de Isc van twee strings parallel), of dat dat 'slechts' een regelgrens is.
Ik zou aanraden om voor de 2500 te gaan, die mag 18A hebben.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je 2 trackers zou hebben zou ik zeggen het laatste,maar met 1 tracker zou mogelijk het eerste gunstiger zijn omdat dan beide strings identiek V en I hebben?
Daar staat Max. Short Current (A) 12,5A
@Galactic Ah. Deze:
http://www.goodwe.com/Public/Uploads/products/NS.pdf
Dan is 2 strings van 270Wp parallel dus een no-no en kan het wel op een 2500NS.
Goodwe vermeld het idd niet, maar aan mijn Goodwe DT-6K hangt nu 4950 Wp op 1 MPPT, de 2de is vrij. Ik heb nog geen afvlakken gezien, ook niet van de zomer, toen zag ik pieken tot 6300W (van een 15 min interval).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@Galactic Mocht je die nodig hebben ik heb er nog een groot aantal beschikbaar. Over van een projectje thuis. Als je interesse hebt laat maar weten, 50% van de kosten bij geadverteerdeAUijtdehaag schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:22:
@Galactic
Dan kan het parallel, met dezelfde hoeveelheid panelen in 1 string op oost en op west.
(met mc4 splitter male en female)
20A Isc knopen aan een omvormer die 12A rated is, is geen goed advies
Ook zijn er MPPT algoritmen die van openklem tot kortsluiting meten, en de omvormer kan gewoon de kortsluiting (en ver daaronder) niet aan.
Ik lees niets over hellingshoek of welke richting (pal zuid = pal noord?)Urza- schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:49:
Ik heb sinds de winter de logeerkamer volstaan met panelen (20x 155SF, 11*265 axitec poly panelen. Het plan is om in het voorjaar het dak op te gaan.
Ik heb 3430 Wp (14x 245 Wp) mono op zuid en 2550 Wp (15x 170 SF) op noord.
Beide op 35 graden helling.
Een 4000 TL-21 volstaat.
Wil je alle piekjes meenemen (5060 watt komt gerust voor) dan een 5000 TL-21
Als je PVoutput accountje hebt, kan je hier zien wat het doet.
(kijk ook op live, daily en monthly - extended data)
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=m
Edit:
Die 2 op de dakkapel voorzien van optimizers ipv micro omvormers? En dan in de string bij de andere 9.
Wellicht goedkoper?
https://www.mg-solar-shop...-Leistungsoptimierer.html
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2018 19:15 ]
@reneeke1970
De 2kW omvormer is inderdaad zeer gewenst, want met 2.5kW ga ik gewoon teveel produceren schat ik (als ik zo met SunnyDesign speel). Ik wil op een efficiente manier een opbrengst van +- 3000 kWh bekomen zegmaar. Wat wel een harde eis is, is de Oost-West opstelling. Zuid opstelling komt zeer slecht uit met mijn afmetingen dak en toekomstige uitbreiding. Met Zuid kan ik 18 panelen plaatsen... met Oost-West krijg ik er wel 40 panelen op gelegd
Ik snap je bedoeling. Als je genoeg plaats hebt zou ik één rij maken die wat steiler staan dan normaal. Meestal is het 15 graden omdat ze dan geen schaduw geven aan de rij ernaast. Als je één rij kunt maken van 35/40 graden krijg je nog meer spreiding van vroeg tot laat. Je krijgt dan van 0900 tot 18.00 uur één streep van 2000 watt.Galactic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:25:
Bedankt voor al het advies dat is zeker, al veel geleerd.
@reneeke1970
De 2kW omvormer is inderdaad zeer gewenst, want met 2.5kW ga ik gewoon teveel produceren schat ik (als ik zo met SunnyDesign speel). Ik wil op een efficiente manier een opbrengst van +- 3000 kWh bekomen zegmaar. Wat wel een harde eis is, is de Oost-West opstelling. Zuid opstelling komt zeer slecht uit met mijn afmetingen dak en toekomstige uitbreiding. Met Zuid kan ik 18 panelen plaatsen... met Oost-West krijg ik er wel 40 panelen op gelegd
@migjes heeft daar leuke grafieken van.
Oh en om de max stroom niet te hoog op te laten lopen, er zijn ook panelen met hoger voltage maar lagere stroom van bv 5 ampère maal twee parallel is ook maar tien ampère
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 05-02-2018 19:40 ]
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 13% gewijzigd door Galactic op 05-02-2018 19:52 ]
nop 2kW is denk ik te zwaar, dat gaat je te veel kosten.Galactic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:25:
Bedankt voor al het advies dat is zeker, al veel geleerd.
@reneeke1970
(de

het zijn de woorden van @Proton_ waar ik me ook zorgen om maak.
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
dat verhaal weegt voor mij ook zwaar mee.
2x de Isc dat kan eigenlijk niet op zelfs zwaardere omvormers. (soms zelfs boven de 3kW)
@reneeke1970 en @exroosje zou ik even negeren (niks mis met die gasten, ze zijn zeker oke
(het grootste probleem is eigenlijk, we weten hier niet of dit nu wel of dit nu niet kan.
of je nu 2x8 doet of 2x12 dat maakt geen bal uit dat weten we 100% zeker. (of iets daar tussen in.)
het probleem is kan die 2x, die tot aan x12 weten we dat is geen probleem.
maar de Isc zo hoog, dat is niet te voorspellen.
(bij serieel is het de Vmpp bij elkaar optellen, bij parallen is het de Ampp op tellen.
maar eigenlijk heeft de omvormer een max Isc, en sorry ik kan hem niet 100% voorspellen.)
liefste zou ik zien dat iemand meld dat die een 1 tot 2 kW TL omvormer over heeft.
die je goedkoop zou kunnen over nemen waar mee je het kunt proberen.
knalt dat ding na een paar maanden kapot, no prob vervangen we hem wel voor iets wat het wel kan(een 2,5kW/2kW, lager weet ik het niet te vinden met veel moeite.)
maar de vraag blijft staan, durf jij dit experiment aan. (het is geen schande om nee te zeggen, maar ik zou het zeker wel durven als ik er de plek voor had, maar jij ben ik niet.))
dus mijn conclusie is: als het mijn dak zou zijn en mijn centen, dan zou ik dit experiment gerust doen.
maar ik mag en kan niet voor jouw spreken. helaas.
zelfde verhaal.Galactic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:50:
Omniksol 2k TL2 niet interessant mogelijks? Deze kan blijkbaar 18A aan als ik de technische fiche correct interpreteer (evt nadeel de opstartvoltage 150V).
of je nu omnik of goodwe pakt, hun specs neem ze met een korrel zout (+/- 1 kilo.)
ik geloof er geen bal van, staan te veel dingen in die meer door marketing worden bepaald als door echt de grens.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 05-02-2018 20:04 ]
ik denk dat ik het begrijp, als ik bijvoorbeeld het volgende doe:AUijtdehaag schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:10:
[...]
Ik denk dat je niet helemaal doorhebt hoe het werkt.
18x EC Solar 335WP full black325WP
goodwe 6000DT 3-fasen omvormer
2x9 rijen in portrait (montagesysteem + kabel + connectoren)
18x325==5850 WP
18 panelen in 1 string/1 mpp input (18 x 37.4 Vmpp) = 673 Vmpp
of kan ik dan beter de EC Solar 300WP nemen welke de Vmpp 32.2V is wat totaal 580 Vmpp maakt.
en zou ik dan een de omvormer een stap lichter kunnen doen? bijvoorbeeld de gooedwe 5000DT?
Opstart spanning hoef je niet naar te kijken, zodra er licht is dan geven je panelen bv 8×30=240 volt.Galactic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:50:
Omniksol 2k TL2 niet interessant mogelijks? Deze kan blijkbaar 18A aan als ik de technische fiche correct interpreteer (evt nadeel de opstartvoltage 150V).
Omnik is ook prima, mijne gaat zelfs veel hoger dan wat in de folder staat.
Je moet alleen even in de België lijst kijken of deze ook goed gekeurt is, een hosola staat daar bv niet tussen, is niet aangemeld door producent.
1 PVoutput . Dongen NB
Kijk eens: Omniksol-1k_1.5k_2k-TL2migjes schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:53:
[...]
zelfde verhaal.
of je nu omnik of goodwe pakt, hun specs neem ze met een korrel zout (+/- 1 kilo.)
ik geloof er geen bal van, staan te veel dingen in die meer door marketing worden bepaald als door echt de grens.
Het zal toch niet ontvlammen he, moet toch kunnen niet?
Ik zou deze dan bv kunnen doen met oost-west 2x7st van 270 Wp.
Leverd dit geen efficient systeem op dan, ben nu even het noorden kwijt.
Efficiënt volgens België norm dan hi.Galactic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:17:
[...]
Kijk eens: Omniksol-1k_1.5k_2k-TL2
Het zal toch niet ontvlammen he, moet toch kunnen niet?
Ik zou deze dan bv kunnen doen met oost-west 2x7st van 270 Wp.
Leverd dit geen efficient systeem op dan, ben nu even het noorden kwijt.
Ik zou het gewoon doen. Mogelijk zelfs met een gebruikte als je die kunt vinden
1 PVoutput . Dongen NB
Er zijn wel mensen bezig geweest met het protocol en sommigen zijn daarin geslaagd. Maar dan moet je dus wel handig zijn, want niemand heeft de handleiding gepostloyske schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:42:
Iemand een idee hoe een steca 500 (philips) makkelijk uit te lezen zonder veel verbouw werk?
Zat zelf te denken aan een Zwave tussenstekker gekoppeld aan Domoticz, maar geen idee of die dit goed weergeven?

Hellingshoek is idd 35 gr, niet pal noord zuid maar het scheelt niet veel. Wel wat bomen ten oosten van het huis, rond 10-11 is de zon daar voorbij. Optimizers is wellicht een goed idee, in dat geval is de 5000 denk ik de betere keuze. Thanks!AUijtdehaag schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:57:
[...]
Ik lees niets over hellingshoek of welke richting (pal zuid = pal noord?)
Ik heb 3430 Wp (14x 245 Wp) mono op zuid en 2550 Wp (15x 170 SF) op noord.
Beide op 35 graden helling.
Een 4000 TL-21 volstaat.
Wil je alle piekjes meenemen (5060 watt komt gerust voor) dan een 5000 TL-21
Als je PVoutput accountje hebt, kan je hier zien wat het doet.
(kijk ook op live, daily en monthly - extended data)
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=m
Edit:
Die 2 op de dakkapel voorzien van optimizers ipv micro omvormers? En dan in de string bij de andere 9.
Wellicht goedkoper?
https://www.mg-solar-shop...-Leistungsoptimierer.html
Verder wel jammer dat bij https://www.mg-solar-shop.de/ de SB 5000-TL niet meer beschikbaar is.
Ik heb een Omnik, en sinds deze winter heb ik regelmatig dat die stopt met opwekken. Ik kijk niet elke dag, en dan zie ik dat er al een paar dagen niets opgewekt wordt. Resetten (als in, stroom eraf, en stroom erop via de meterkast) zorgt ervoor dat die weer werkt.
Iemand enig idee? Het lijkt steeds s'nachts niet goed te gaan, want de dag voor het mis gaat lijkt er niets vreemd en wekt die de hele dag op.
Er komt wel een error in het display.. maar die weet ik natuurlijk niet meer. En die kan ik in de Portal ook niet vinden.
Ik heb met mijn SMA wel eens gehad dat hij er uit klapte toen hij 251V kreeg tijdens een piek. Ik heb toen de kabels vervangen voor 4mm².Waah schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:01:
Als we toch over Omnik hebben :-P
Ik heb een Omnik, en sinds deze winter heb ik regelmatig dat die stopt met opwekken. Ik kijk niet elke dag, en dan zie ik dat er al een paar dagen niets opgewekt wordt. Resetten (als in, stroom eraf, en stroom erop via de meterkast) zorgt ervoor dat die weer werkt.
Iemand enig idee? Het lijkt steeds s'nachts niet goed te gaan, want de dag voor het mis gaat lijkt er niets vreemd en wekt die de hele dag op.
Er komt wel een error in het display.. maar die weet ik natuurlijk niet meer. En die kan ik in de Portal ook niet vinden.
Echter startte hij bij mij na 5 minuten weer gewoon.
Meet anders eens je netspanning, of deze bij veel zon ook boven de 245 volt komt.
Maar goed ik zal wel even checken. Volgens mij gaf die wel een error in die trend. Maar het lijkt mis te gaan nadat de zon onder is. Mocht het inderdaad dat probleem zijn dan mag de persoon die het gelegd heeft even langs kome

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 06-02-2018 11:15 ]
Dat zou ik wel aandurvenGalactic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:15:
Ik wil liefst geen risico's lopen dat het fout gaat (heb nog andere porjectjes op til buiten de zonnepanelen :-)) Hier doe ik zoiezo niets fout mee he? Oost-West 2x8 panelen van 270Wp (of 275Wp) bijvoorbeeld JA Solar of Trina in parallel op een Goodwe GW2500-NS 1 fase / 1 MPPT / DC Switch / Wifi?
In de winter kunnen panelen veel hoger pieken vanwege de lage temperatuur. Gebeurd uiteraard niet vaak en ook maar kort, maar het kan wel degelijk.Waah schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:14:
@Fairy zal wel even met de multimeter meten als ik thuis ben en het is zonnig. Maar veel zon in de winter? De panelen liggen sinds augustus en geen enkele issue. Dit is pas in de winter begonnen.
Maar goed ik zal wel even checken. Volgens mij gaf die wel een error in die trend. Maar het lijkt mis te gaan nadat de zon onder is. Mocht het inderdaad dat probleem zijn dan mag de persoon die het gelegd heeft even langs kome
Er belde eentje terug die gelijk een afspraak wilde maken, goed begin!
Hun standaard aanbod van 10 panelen van 290 Wp op schuindak, incl montage lag rond de €3300. Dat lijkt een hele redelijke prijs.
Verder werd genoemd dat mijn wens voor panelen op zowel mijn schuine dak als het platdak van de uitbouw duur zou uitpakken, vanwege de omvormer die dan duurder wordt (dat zou dan een Solar Edge zijn). Ze denken dat ik al genoeg kan opwekken door mijn schuine dak te vullen, dus ze gaan een offerte maken voor een schuin dak, en komen volgende week langs om te overleggen.
Mijn tuin ligt op ZW, ZO buurman heeft een nokverhoging dus ik denk dat ik 's ochtends even schaduw heb. Daarmee moet ik dan misschien puzzelen als ik geen SolarEdge zou nemen (1 meter vrij houden o.i.d.).
Vraag me nog steeds af hoeveel panelen ik nu het beste kan nemen. Uitgaande van geen/minimale saldering moet dat zo dicht mogelijk op je werkelijke gebruik liggen (tenzij batterijen een ding worden), maar ik probeer ook rekening te houden met opties voor bijvoorbeeld zonneboiler, omdat gaskosten de spuigaten uitlopen (en dan koken we al elektrisch). Stiekem hoop ik in de nabije toekomst mee te gaan liften op de aardwarmteprojecten die nu nog alleen voor de kassen zijn.
Zolang we niet weten hoe dat salderen veranderd gaat worden, kun je hier niets over zeggen. Er zit natuurlijk een behoorlijk verschil tussen per jaar kijken, of per moment bekijken. Wij zouden nu ongeveer genoeg op het dak moeten hebben om ons jaarverbruik te dekken, maar ons moment verbruik zal altijd negatief uitpakken, gewoon omdat wij overdag niet thuis zijn en de panelen juist overdag stroom opwekken.dodners schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:05:
Vraag me nog steeds af hoeveel panelen ik nu het beste kan nemen. Uitgaande van geen/minimale saldering moet dat zo dicht mogelijk op je werkelijke gebruik liggen (tenzij batterijen een ding worden), maar ik probeer ook rekening te houden met opties voor bijvoorbeeld zonneboiler, omdat gaskosten de spuigaten uitlopen (en dan koken we al elektrisch).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik heb nog niet stilgestaan bij een regeling waarbij teruglevering niet wordt weggestreept tegen je eigen verbruik op de jaarrekening. Als dat de situatie wordt is het natuurlijk niet gunstig om zonnepanelen te hebben..Wailing_Banshee schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:15:
[...]
Zolang we niet weten hoe dat salderen veranderd gaat worden, kun je hier niets over zeggen. Er zit natuurlijk een behoorlijk verschil tussen per jaar kijken, of per moment bekijken. Wij zouden nu ongeveer genoeg op het dak moeten hebben om ons jaarverbruik te dekken, maar ons moment verbruik zal altijd negatief uitpakken, gewoon omdat wij overdag niet thuis zijn en de panelen juist overdag stroom opwekken.
Wel iets wat ik wil overwegen voordat ik een offerte onderteken.
Je zult altijd wel iets terugkrijgen voor je Wattuurtjes, alleen niet meer zoveel als nu. Dus gunstig blijft het. Alleen minder dan nu.dodners schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:33:
[...]
Ik heb nog niet stilgestaan bij een regeling waarbij teruglevering niet wordt weggestreept tegen je eigen verbruik op de jaarrekening. Als dat de situatie wordt is het natuurlijk niet gunstig om zonnepanelen te hebben..
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik heb er wel bij stil gestaan, gewoon ook even uitrekenen wat het oplevert met een kwh prijs van 7 of 9 cent, terugverdientijd in mijn geval 11-14 jaar (eerste paar jaar nog salderen), ook geen slecht rendement en beter dan wat ik van de bank krijg (als ik vermogensbelasting ook meereken word het nog minder). Maar liever uiteraard de salderings regelingdodners schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:33:
Ik heb nog niet stilgestaan bij een regeling waarbij teruglevering niet wordt weggestreept tegen je eigen verbruik op de jaarrekening. Als dat de situatie wordt is het natuurlijk niet gunstig om zonnepanelen te hebben..
Als ik dan meeneem dat de thuisaccu's in de komende jaren nog beter worden dan kan ik nog steeds zonnepanelen aanraden.
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Bovendien is er altijd een deel van de hoeveelheid opgewekte energie die je direct zelf verbruiktdodners schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:33:
[...]
Dat is het zeker!dodners schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:33:
[...]
Je kan dat probleem dan ook op 2 manieren oplossen. iets minder zonnepanelen zodat de investering laag blijft en eigen verbruik hoog bv 2500 kWh bij een verbruik van 3200 kWh en zodat de verhouding direct verbruikte energie en energie die wordt terug geleverd gustig blijft. omdat je bv 70% direct verbruikt zal je terug verdientijd maar met een jaar ofzo worden verlengd
Of je plaatst juist veel extra bv 7000 kWh bij een verbruik van 3200 op deze manier verkoop je de extra opgewekte energie en kan je van die opbrengst tegen een hoger tarief energie terug kopen op deze manier blijft je jaar rekening dus 0
Op dit moment krijg je bij greenchoice 12 cent voor een kw/h en een kw/h kopen kost bv 22 cent.
Reken je echter niet rijk deze 12 cent is niet de kale energie prijs die schommeld tussen de 4 en de 8 cent ofzo een kWh opwekken met zonneenergie kost rond de 4 cent je komt er hoe dan ook wel beter uit, zelfs als ze alles afschaffen je hebt immers altijd nog je directe verbruik.
Mijn advies, hou rekening met de toekomst, maar laat je er niet door afschrikken, de overheden hebben als doel om particulieren te laten betalen voor de vergroening van nederland. Om dit aantrekkelijk te houden zullen ze ten alle tijden mikken op een terugverdientijd van rond de 7 jaar. natuurlijk is dat geen keiharde belofte. Als je zekerheid wil moet je niet in nederland gaan wonen met al zijn gepolder in denhaag, ik weet bijna zeker dat je van niets doen spijt gaat krijgen, nu heb je nog voordeel van een paar jaar salderen, straks niet meer.
je kan het beste beginnen met een schatting van wat je directe verbruik zou zijn , hoeveel ben je thuis overdag etc etc etc etc.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??