Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.560 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:29:
@loyske
Steca 300, steca 500 en 1x SMA STP van gekocht. Prima.
Van dijk he?
Yep die ja. Thanks geeft net dat ene beetje meer vertrouwen ;)
Steca 500 nodig voor 2 werkeloze SF170. Zo zonde nu het zonnetje weer af en toe door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
Galactic schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:06:
Dus ik kan beter een nemen met 2 strings dan in plaats van 2 MMP's. Dat maakt het verhaal dan wel anders. Maar 6 panelen op zo een string is dus te weinig of waarom zou ik niet voor 6+6 op oost-west gaan, te weinig spanning of? Daar tast ik nog in het duister.
6x32Vmpp (je zet 6 panelen is serie en dan tel je de Vmpp op) geeft maar 192Vmpp.
een TL omvormer heeft een minimale Vmpp (eigenlijk Voc om te starten.) nodig om te kunnen werken.
(zet je ze parallel dan tel je de Ampp bij elkaar op, in dit geval is dat 2x+/-8Ampp)

een TL omvormer start met 80 tot 120Vmpp (eigenlijk Voc.).
maar in de ochtend geven panelen of dak rand wat schaduw op een paar panelen.
dit zet een diode in sper en het paneel levert 1/3 minder Vmpp (of 2 diodes in sper en dan 2/3 minder Vmpp)
vandaar dat het vaak verstandig is om te zorgen dat je Vmpp ruim hoger zit zodat je lekker vroeg start en laat stopt, wat met oost-west wel belangrijk is. ;)

ook heeft je TL omvormer een omzetting rendement zie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
is de Vmpp dus dichter bij de 350Vmpp heb je gewoon een hoger rendement.
(en onder de 200Vmpp zakt het gewoon best rap, helaas.)

dus 6X serieel kan wel, maar kost wel rendement en later starten van de omvormer.
4x serieel kan ook wel(sommige omvormers kunnen dit), maar dan komt de omvormer nooit meer boven 90% rendement. :-(
van die kleine dingen die je gewoon weg liever niet hebt en te voor komen zijn met een extra paneel.

hier zijn wel oplossingen voor (maar die zijn gewoon weg te duur voor je, maar ik zal je ze wel even geven)
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-330wp-.html
of:
http://shop.winkelman-zon...-N330%20SJ47%20330Wp.html
dit soort panelen leveren een hogere Vmpp van rond de 55Vmpp (leveren minder Ampp maar meer Vmpp Ampp X Vmpp = Wp ;) ).
tja dan ben je met 4 panelen al boven de 200Vmpp. ;)
hier zou je er b.v: 12 van kunnen pakken en maak je een 3x4x330Wp oost-west + stijl zuid van.
(naast oost-west kun je ook nog platter zuid en steiler zuid mixen, platter beter in de zomer(net zo als oost-west) en steiler beter in de lente+herfst.)
etc.. etc....

edit:
en dan heb je eigenlijk ook nog een stukje temperatuur van de cellen.
in normale omstandigheden heb je 32Vmpp, maar liggen je cellen flink te bakken in de zon worden ze aardig heet en dan zakt de Vmpp naar +/-28V.
dus in sommige omstandig heden levert 6x maar 6x28V=168Vmpp, en dat is net als de opbrengst groot is.
(maar dit is niet je grootste probleem want je gaat waarschijnlijk flink onderdimensioneren. ;) )
gebruik je dan maar 4x32Vmpp panelen, dan beginnen zelfs sommige omvormers te stoppen met leveren, te weinig Vmpp, ondanks dat de panelen in de volle zon liggen. :-(

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 26-01-2018 14:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Galactic schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:06:
Dus ik kan beter een nemen met 2 strings dan in plaats van 2 MMP's. Dat maakt het verhaal dan wel anders. Maar 6 panelen op zo een string is dus te weinig of waarom zou ik niet voor 6+6 op oost-west gaan, te weinig spanning of? Daar tast ik nog in het duister.
Ik heb 2x6 panelen op oost-west met een Goodwe 2000 NS ,parallel aangesloten op de omvormer.
Werkt goed.

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img924/7430/xoZRvp.png
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img923/5336/MK7Pl0.png
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img924/6490/zKRkbs.png

[ Voor 42% gewijzigd door yohammer op 26-01-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Dus beter zou zijn om 2x7 panelen oost-west te plaatsen en ideaal 2x8 panelen.

Als ik de tabel goed interpreteer, kost het wel wat omvormerrendement, maar is het beperkt tot +- 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
yohammer schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Ik heb 2x6 panelen op oost-west met een Goodwe 2000 NS ,parallel aangesloten op de omvormer.
Werkt goed.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ervaar je zelf veel verlies, hoeveel % is je opbrengst ten opzichte van je geinstalleerd vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Galactic schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:48:
[...]

Ervaar je zelf veel verlies, hoeveel % is je opbrengst ten opzichte van je geinstalleerd vermogen?
Hier een afbeelding van de afgelopen twee jaar dat ze er volledig erop liggen.
Het is trouwens een Goodwe 2500 NS ipv 2000 NS,het zijn 260watt panelen
Lichtblauw is oost-west,grijs is zuid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5zeSFAM2cpIdZR8XPS8NDL6Q/full.png

[ Voor 32% gewijzigd door yohammer op 26-01-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Ha dames/heren. Vraagje: hoe kan je op een schuin dak nou het 'netst' een kabeldoorvoer maken? Ik heb nu al verschillende varianten gezien, maar om die nou echt professioneel te noemen...:
- gat boren, kabels er doorheen, tape eroverheen, klaar
- gat boren, kabels er doorheen, kit ertussen, klaar
Hoe doen de vakmensen dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niek_ schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:50:
Ha dames/heren. Vraagje: hoe kan je op een schuin dak nou het 'netst' een kabeldoorvoer maken? Ik heb nu al verschillende varianten gezien, maar om die nou echt professioneel te noemen...:
Ook zo haha. Als je netter wilt moet je eens naar camper dak doorvoer kijken, staan veel op mp.
Ook voor PV uiteraard....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Niek_

Je kan het netst 2 ledig uitleggen

Bouwtechnisch zo goed mogelijk

Bouwtechnisch wil je een waterdicht dak en zo weinig mogelijk energie lekken (kouden bruggen, tocht gaten etc.)
Waterdichtheid is geen probleem , want het is onder de pannen.
Gek genoeg is bouwtechnisch een stuk tape ( bij dakelementen met zachte isolatie ) op het buienvlak
en een beetje kit binnen helemaal niet zo gek.
Vergeet niet dat kit en tape gewoon volwaardige bouwmaterialen zijn.
Een buis oid zou isolatie lekken alleen maar groter maken.

Daarnaast kan netter ook mooier betekenen.
wil je binnen een mooiere oplossing zoek dan op kabeldoorvoer of gebruik een lasdoos oid.
Buiten wordt dat een lastig verhaal zeker met dakelementen met zachte isolatie

dakdoorvoer

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-01-2018 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Niek_ schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:50:
Je kan ook 2 gaten boren van 6 mm diameter, en dan daar de draden apart doorheen steken.
Afkitten / tapen heeft naar mijn idee vooral zin als het gaat om een geisoleerd dak.
Ik steek er ook nog wel eens een buisje door heen, en dan aan die buis een flexible buis en daar weer een gladde buis aan, die tegen het spant gaat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Mij lijkt een roofduct wel wat. Alleen 100€ of zo. :(

Afbeeldingslocatie: http://www.conduct.nl/wp-content/uploads/2017/03/Schermafbeelding-2017-03-13-om-15.50.52-e1489416816453.png

Afbeeldingslocatie: http://www.conduct.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_7018.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.conduct.nl/wp-content/uploads/2017/03/Schermafbeelding-2017-03-15-om-15.19.53.png

[ Voor 74% gewijzigd door jacovn op 27-01-2018 06:50 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 12:11
Ik heb onlangs 20 panelen geïnstalleerd gekregen. Deze zijn in 2 strings aan 2 mppt trackers van de Solis omvormer verbonden. Nu had de installateur bij het instaleren geen meetinstrument ter beschikking. De 4 draden van de twee strings zijn daarom op goed geluk verbonden aan de 2 mppt trackers. Ik vraag mij af wat er gebeurt als de twee strings nu kruislings op de twee mppt trackers zijn aangesloten. Dus van string 1 de rode draad op mppt 2 en de zwarte draad op mppt 1 en andersom voor string 2.

Leverancier zegt, de omvormer licht op en geeft dus stroom en daarmee is bewezen dat de strings juist aangesloten zitten op de juiste mppt. Terug komen om door te meten is daarom niet nodig.

Ik vraag mij af of dit een juist redenatie is. Mi werkt de omvormer bij een kruislingse aansluiting als alle panelen in de zon liggen en heb je nadeel als 1 van beiden strings in de schaduw ligt omdat dan geen van deze twee strings juist werkt. Dat daarom de zwarte en rode draad van dezelfde string op 1 mppt horen te worden aangesloten en dat het oplichten en opstarten van de omvormer niet bewijst dat er juist is aangesloten.

Ik heb gezocht op het WWW en hier op tweakers, maar kan niets vinden hierover. Kan iemand mij uitleggen of de leverancier gelijk heeft of dat mijn redenatie klopt. Vast bedankt voor de te nemen moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helahola! schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:43:
Ik heb onlangs 20 panelen geïnstalleerd gekregen. Deze zijn in 2 strings aan 2 mppt trackers van de Solis omvormer verbonden. Nu had de installateur bij het instaleren geen meetinstrument ter beschikking. De 4 draden van de twee strings zijn daarom op goed geluk verbonden aan de 2 mppt trackers. Ik vraag mij af wat er gebeurt als de twee strings nu kruislings op de twee mppt trackers zijn aangesloten. Dus van string 1 de rode draad op mppt 2 en de zwarte draad op mppt 1 en andersom voor string 2.

Leverancier zegt, de omvormer licht op en geeft dus stroom en daarmee is bewezen dat de strings juist aangesloten zitten op de juiste mppt. Terug komen om door te meten is daarom niet nodig.

Ik vraag mij af of dit een juist redenatie is. Mi werkt de omvormer bij een kruislingse aansluiting als alle panelen in de zon liggen en heb je nadeel als 1 van beiden strings in de schaduw ligt omdat dan geen van deze twee strings juist werkt. Dat daarom de zwarte en rode draad van dezelfde string op 1 mppt horen te worden aangesloten en dat het oplichten en opstarten van de omvormer niet bewijst dat er juist is aangesloten.

Ik heb gezocht op het WWW en hier op tweakers, maar kan niets vinden hierover. Kan iemand mij uitleggen of de leverancier gelijk heeft of dat mijn redenatie klopt. Vast bedankt voor de te nemen moeite.
Daar zou ik inderdaad geen goed gevoel bij hebben. Ik zou ze zelf even meten als je weet hoe?
Weet je hoe veilig af te schakelen en veilig los te koppelen en dan met spannings meter even kijken welke plus en min bij elkaar horen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
Bedankt voor je reactie Reneeke.

Nee, ik heb geen meter en weet niet hoe deze werken. Weet ook niet zeker of mijn slechte gevoel juist is. Daarom zoek ik hier wat advies en argumenten om aan te geven bij de leverancier, zodat deze zijn werk gewoon juist afwikkelt.

Ik volg dit forum al vanaf afgelopen zomer, maar op dit punt heb ik onvoldoende kennis om mijn slechte gevoel te onderbouwen en kom ik niet verder dat wat ik eerder omschreef. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.

[ Voor 29% gewijzigd door Helahola! op 27-01-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
@Verwijderd Blijft de omvormer werken wanneer je één paar kabels los haalt? Dan moet het gewoon goed zijn.

Bij mijn omvormers is de min van beide MPPT's doorverbonden. Waarschijnlijk bij Solis ook. Al is het wel netter om ze op de juiste plek aan te sluiten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Skipper-93 op 27-01-2018 10:32 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helahola! schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:09:
Bedankt voor je reactie Reneeke.

Nee, ik heb geen meter en weet niet hoe deze werken. Weet ook niet zeker of mijn slechte gevoel juist is. Daarom zoek ik hier wat advies en argumenten om aan te geven bij de leverancier, zodat deze zijn werk gewoon juist afwikkelt.

Ik volg dit forum al vanaf afgelopen zomer, maar op dit punt heb ik onvoldoende kennis om mijn slechte gevoel te onderbouwen en kom ik niet verder dat wat ik eerder omschreef. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.
In feite heeft leverancier gelijk dat het bijna niet verkeerd kan zitten als de omvormer vermogen geeft.
Maar met iets nieuws behoren ze zelfs te controleren of rood en zwart wel goed zitten op dak, en of alle 2×10 panelen wel aangesloten zijn, en dat kun je allemaal meten.
Waar woon je?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Team Welles

Het is niet netjes, maar ongevaarlijk.
Met een trafoloze omvormer heb je geen galvanische scheiding tussen panelen en het net, dus zijn de beide MPPTs doorgaans aan één kant doorverbonden.
@Helahola!
Wat is het typenummer van de omvormer?
De meeste omvormers kunnen de werkspanning en -stroom op het display weergeven; op een licht bewolkte dag moeten beide MPPTs ongeveer hetzelfde aangeven (spanning binnen 5%) en dit moet kloppen met 10xVmpp van je panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Wij zijn van plan op termijn een Tesla powerroof aan te schaffen. Estetisch vinden wij het meest belangrijk en geld is het probleem niet echt.

Dus.. opgewekt naar de website van Tesla om daar vervolgens 0 informatie over het product aan te treffen. Je kan je voorinschrijven (lees: betalen) en kiezen hoeveel powerwalls je wilt hebben. Op basis waarvan is niet op de website terug te vinden.

Iemand betere of andere ervaringen tot nu toe? Heb nu een terugbelverzoek ingeschoten op de PowerWall website. Ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door GenetiX op 27-01-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
De Solar Roof is nog niet leverbaar in Nederland. Eerste testopstellingen bij klanten zijn wel al uitgerold in Californië. Gaat wel komen maar is voor zover ik weet niet bekend wanneer.

Vraag is wel of dit financieel uit kan hoor. Op een bestaand vrijstaand huis is het alleen het overwegen waard als je dak al moet worden vervangen en je daarnaast heel veel geeft om het uiterlijk. In alle andere gevallen kun je kijken of een in-daksysteem mogelijk is met zwarte zonnepanelen, dan is het esthetisch gezien ook heel netjes en kost het vele malen minder.

Powerwall is wel leverbaar maar dat is een heel ander product. Een Solar Roof werkt prima zonder Powerwall maar met oog op de toekomst is het natuurlijk wel een leuke combinatie.

Je kunt kijken of je de website van Tesla op US kunt zetten, dan krijg je wellicht meer informatie.

[ Voor 28% gewijzigd door DiedB op 27-01-2018 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenetiX
Komende tijd ga ik meer research doen. Ik zal dit topic van de nodige updates voorzien voor toekomstige Solar Roof enthousiastelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
GenetiX schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 15:32:
Komende tijd ga ik meer research doen. Ik zal dit topic van de nodige updates voorzien voor toekomstige Solar Roof enthousiastelingen.
Ik heb zo ongeveer dezelfde overwegingen en ben nu bezig met; http://exasun.com/producten/black-roof/

Dit ziet er ook erg fraai uit, is beschikbaar en wordt ook nog eens in Nederland gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 06:47:
Mij lijkt een roofduct wel wat. Alleen 100€ of zo. :(
Voor fail-safe werking zou die pijp niet omhoog maar omlaag moeten lopen, in het geval van lekken zou het water dan niet instromen. Gewoon een 19mm (3/4e) pijp gebruiken en die dichtkitten is meestal al voldoende. Kost alleen wat kit. Let wel op voor koudeoverdracht, en laat geen open gaten in de isolatie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
GenetiX schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 15:32:
Prima plan!

In de topic start staat een lijstje van BIPV (building integrated PV) daksystemen. Er is tegenwoordig een grotere variatie aan systemen, bijvoorbeeld ook indak waarbij de panelen in het dak liggen.

Zonnecellen in het dak zelf (pan of lei) hebben typisch veel minder opbrengst, maar indak systemen hoeven niet onder te doen voor normale op-dak panelen. Er zijn ook systemen die het hele dakvlak vervangen. Geen pannen meer, alleen nog panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:04:
het is jammer dat ik geen Voc meting kan loggen met de omvormer. (doet hij gewoon weg niet)
een Voc in de ochtend zou meer info geven als de Vmpp over de dag.
kun jij dit wel?
Ik kan m'n omvormer ook 's nachts uitlezen, maar heb tot nu toe geen waarden gelogd als het DC vermogen 0 is. Daarmee heb ik dus ook nog geen Voc gemeten. Maar vroeg in de ochtend is de instraling nog zo laag, dat ook de Voc laag is. De spanning daalt misschien niet zo snel als de stroom, maar de Voc is bij 100W/m2 toch een heel stuk lager dan bij 1000W/m2.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:53
Iemand tips waar ik een paar ok4-e aansluitsnoeren kan kopen? Want ik kan het echt nergens vinden (ook de stekkers los niet..)

Of heeft iemand toevallig nog een bosje liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
Bedankt voor de reacties.

Goed om te lezen dat de omvormer inderdaad alleen vermogen geeft als alles juist verbonden zit.
Ik had niet verwacht dat de min van beide MPPT’s direct in de omvormer doorverbonden zou zijn, voordat de berekeningen zou zijn gedaan om de MPPT’s juist te laten werken. In dat geval zou het inderdaad niet uitmaken. Ik maak hier uit op dat de MPPT berekeningen alleen via de plus verlopen?

De rede dat ze geen meter hadden, snapte ik. Dat was ook geen probleem, indien ze het later maar kwamen doormeten. Dat had ik ook aangegeven, maar dan moeten ze niet opeens lastig daarover gaan doen. Dat vindt ik dan namelijk wel weer vervelend. Ik ben van mening dat dit gewoon bij de oplevering hoort. Ook zodat ze kunnen controleren of alles juist werkt en de juiste waardes doorgeeft.

De Omvormer is een Solis-1P5K-4G. De panelen zijn JAM6(k)(BK)-60-280/4BB met Vmp 30.97V, dit volgens de stickers achterop de panelen. Ik zal morgen eens kijken of ik beide MPPTs op de omvormer kan uitlezen. Nu is er geen licht meer en doet deze niets :) .

Ik zie wel op http://www.ginlongmonitoring.com loggegevens van de DC input Voltage van DC1 en DC2 gevonden en die geven de waarde aan zoals bijgevoegd. Zeggen mij niets, behalve dat er iets gebeurt…. :D
Ik heb een klein stukje van de data hieronder opgenomen. Zegt dit iets?

Vpv1,Vpv2,Ipv1,Ipv2,Vac1,Vac2,Vac3,Iac1,Iac2,Iac3,Pac,Fac,Temperature(℃),Time(GMT +1),Today's Energy(kWh),Total Energy(kWh)
"278.3","294.9","0.1","0.2","0","0","226","0","0","0.8","84.63975","50.04","27.9","Jan.27 10:54,2018","0","8"
"119","299.3","0.2","0.2","0","0","223.7","0","0","0.7","81.56850000000001","50.02","28.1","Jan.27 10:59,2018","0","8"
"298.8","294.9","0.1","0.2","0","0","222","0","0","0.9","86.6385","49.97","28.2","Jan.27 11:04,2018","0.1","8"
"299.2","297.3","0.2","0.3","0","0","223.7","0","0","1","145.30425","50","28.3","Jan.27 11:09,2018","0.1","8"
"292.9","298.9","0.1","0.2","0","0","223.3","0","0","0.8","86.84325","49.98","28.5","Jan.27 11:14,2018","0.1","8"
"282.8","286.9","0.1","0.2","0","0","228","0","0","0.8","83.51849999999999","50","28.4","Jan.27 11:19,2018","0.1","8"
"301.1","307.1","0.2","0.3","0","0","230","0","0","1","148.54125000000002","50","28.5","Jan.27 11:24,2018","0.1","8"
"303","313","0.3","0.3","0","0","228.3","0","0","1.1","180.17999999999998","50.01","28.5","Jan.27 11:29,2018","0.1","8"
"307","309.1","0.3","0.4","0","0","228","0","0","1.2","210.3465","50","28.8","Jan.27 11:34,2018","0.1","8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
@Helahola! Dat ziet er goed uit. Waarde een en twee zijn de voltages van beide strings en waarde drie en vier de stroomsterkte. De panelen zijn netjes verdeeld.
Pac is hoeveel watt er jouw huis/het net ingedrukt wordt.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Team Welles

@Helahola!
Goed nieuws, de onderste regel vertelt dat de spanning van beide strings 307 en 309.1 volt zijn, vrij nauwkeurig de verwachte 310V (10x 30,97) dus. Je mist dus geen panelen :)
Ook de stroom is ongeveer wat je op een druilerige januaridag mag verwachten :/ ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helahola!
Dat is mooi en geruststellend.
Bedankt voor het meedenken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Helahola! schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:43:

Als bij de draden de + en - zijn omgekeerd dan zal de omvormer het meestal niet doen.
Je kan een string loshalen (wel even omvormer uit zetten) en dan kijken of je nog productie hebt.
En dan de andere string. maar netjes is het niet, ook omdat je met de meting ook nakijkt of je wel alle panelen hebt aangesloten, zeker bij 2 gelijke strings is dat makkelijk, je zou 2 x ongeveer dezelfde waarde moeten krijgen met minder dan 5% afwijking op de spanning.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002

Wailing_Banshee

You're Next

twain4me schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:09:
Waterdichtheid is geen probleem , want het is onder de pannen.
Dat dacht ik ook... Toen onze oorspronkelijke panelen gelegd waren, kwamen we een keer in de keuken, lag er een plas water op de grond. We hebben gewoon dakpannen, dus we dachten eerst aan een lekke leiding die daar onder het dak loopt. Maar dat was het niet. Er zat een winkelhaak in de dakbedekking. Geen idee waar dat spul van gemaakt is, maar het ligt onder de panlatten, op het hout. De wind was behoorlijk hard, uit het westen. Het regenwater werd tegen de richting van de pannen gewoon omhoog geduwd...

(nu hebben wij antieke pannen en zat die winkelhaak niet ver boven het platte dak, kan er natuurlijk ook mee te maken hebben, maar we zaten wel even vreemd te kijken!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
jantje112 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:16:
Iemand tips waar ik een paar ok4-e aansluitsnoeren kan kopen? Want ik kan het echt nergens vinden (ook de stekkers los niet..)

Of heeft iemand toevallig nog een bosje liggen?
Daar zitten toch gewoon wieland stekkers aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:53
No Hands schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:29:
[...]

Daar zitten toch gewoon wieland stekkers aan?
Nee, er zit een ronde stekker aan met 4 pinnen, waarvan 2 voor de stroom en 2 voor data (rs485)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
mrmrmr schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 15:49:
[...]

Voor fail-safe werking zou die pijp niet omhoog maar omlaag moeten lopen, in het geval van lekken zou het water dan niet instromen. Gewoon een 19mm (3/4e) pijp gebruiken en die dichtkitten is meestal al voldoende. Kost alleen wat kit. Let wel op voor koudeoverdracht, en laat geen open gaten in de isolatie zitten.
Dat zal het ook wel worden.
3x een 19 mm pijpje onder afschot naar beneden door dak boren en dan een 6 mm2 kabel per buis en een Krimpkous voor afdichten. Binnenkant wellicht ook met krimpkous en dan afplakken buitenom gat voor luchtdichtheid geboord gat. (binnen en buiten)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
virtualJac schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:02:
Iemand ervaring met de Sofar Solar 3680TL? Erg weinig informatie over te vinden. De theorie is erg positief, maar dit is natuurlijk ook een wc-eend verhaal.
Sorry voor de schaamteloze kick. Iemand ervaring met deze omvormer specifiek of met recente omvormers van het merk Sofar Solar?

Installateur waar ik mee in zee wil werkt met Sofar Solar of Solar Edge.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
virtualJac schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Sorry voor de schaamteloze kick. Iemand ervaring met deze omvormer specifiek of met recente omvormers van het merk Sofar Solar?

Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord.

Maar de groothandels in NL waar bijv SE ligt hebben nog een aantal andere merken dus lijtk mij een kwestie van een ander product in je winkelwagen zetten daar ;) Wellicht is zijn verdienmodel op Sofar erg goed? Ik zou geen reden zien waarom je niet een Goodwe ofzo zou willen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 02:10
virtualJac schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Ik heb de Sofar Solar 2700TL. Start redelijk snel op, is heel stil en volgens mij ook wel efficiënt. Hangt echter pas sinds september, dus over de duurzaamheid kan ik weinig zeggen. Wel gewoon standaard 10 jaar garantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Op het dak van mijn schuurtje (2 bij 2) zou ik ideaal 2 panelen van 1 bij 2 kwijt kunnen. Echter ik zie alleen maar erg dure panelen in die maat, omdat het allemaal premium merken zijn .

Als je voor 150 euro een 1.60 bij 2 paneel kunt vinden van 270Wp, waarom zijn er dan geen 1 bij 2 panelen van 335Wp voor rond de 190 euro? Of heb ik ze gewoon nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

exroosje schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:38:
Op het dak van mijn schuurtje (2 bij 2) zou ik ideaal 2 panelen van 1 bij 2 kwijt kunnen. Echter ik zie alleen maar erg dure panelen in die maat, omdat het allemaal premium merken zijn .

Als je voor 150 euro een 1.60 bij 2 paneel kunt vinden van 270Wp, waarom zijn er dan geen 1 bij 2 panelen van 335Wp voor rond de 190 euro? Of heb ik ze gewoon nog niet gevonden.
Omdat standaardmaten :) 100x200 panelen bestaan vziw niet, 160x200 heb ik ook nooit van gehoord maar 160x100 is standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Laatst online: 16:37
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.net/wp-content/uploads/2014/06/afmeting-zonnepanelen-1024x536.jpg
2 bij 1 panelen zijn er wel, maar het is niet echt gangbaar, en qua oppervlakte en vermogen zijn de 165x100cm panelen een stuk efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@exroosje
Mag het ook mono panelen zijn?
Beide meteen op een micro omvormer.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2018 14:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Laatst waren er nog Canadian Solar Maxpowers te koop (1x2 m, 330wp poly) voor 179 euro bij Installand (heb er 4 besteld, nog niet geleverd). Maar zie dat ze inmiddels niet meer te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
Bij Sun-solar ;

EC Solar (mono) 335 W 229,-- afmetingen 195,6 x 99,2 (cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Vandaag Tesla aan de lijn gehad inzake Tesla Solar Roof. Uitrol begint langzaam in de VS op dit moment. Daadwerkelijke roll-out in VS/Europa in 2019.

Volgens de man aan de telefoon heeft het geen zin om een reservering incl. betaling te doen op de website van Tesla, omdat dat geen effect heeft qua wachtlijst. Want die is er niet. Een opmerkelijke situatie.

Na de zomer informeer ik nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
GenetiX schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:19:
Vandaag Tesla aan de lijn gehad inzake Tesla Solar Roof. Uitrol begint langzaam in de VS op dit moment. Daadwerkelijke roll-out in VS/Europa in 2019.

Volgens de man aan de telefoon heeft het geen zin om een reservering incl. betaling te doen op de website van Tesla, omdat dat geen effect heeft qua wachtlijst. Want die is er niet. Een opmerkelijke situatie.

Na de zomer informeer ik nog eens.
Eternit, ZEP, SolarCentury en Robisol hebben ook pannen met geintegreerde zonnecellen. Sommige in-dak systemen maken gebruik van kleinere zwarte panelen die er op afstand uitzien als normale dakbedekking (grote lei), zoals Exasun en Robisol. Links staan in de topic start.

@JPvA
Ik heb Exasun toegevoegd aan het lijstje producenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DanTm schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:13:
Laatst waren er nog Canadian Solar Maxpowers te koop (1x2 m, 330wp poly) voor 179 euro bij Installand (heb er 4 besteld, nog niet geleverd). Maar zie dat ze inmiddels niet meer te koop zijn.
Installand kan die voorlopig niet meer leveren, wat ze wel hebben zijn 325wp 72cells poly panelen:

https://www.installand.nl...-24-t-325wp-poly-72-cells

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 09:08
De zwarte Panasonic 'Kuro'-panelen zijn nu ook in Europa officieel aangekondigd. Ik kan ze nog niet vinden bij de webshops, iemand ze al wel gespot?

https://eu-solar.panasonic.net/en/2866.htm

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dabutcha76
Available from May 2018
Stuur ze ff een mailtje?
http://www.gpceurope.com/...-kj01-fullblack-kuro-6267
(en voor mij ook 14x reserveren ;) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie282
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 23:22
Kunnen jullie mij vertellen wat Omnik foutcode F27 (Inv Over Current) in kan houden? Of hebben jullie deze error vaker gehad. Het is voor mij niet duidelijk wat precies het probleem is, aangezien ik uit de data geen overcurrent zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
F27 Inverter over Current Indien deze foutcode in twee weken vaker wordt weergegeven, dient u contact met ons op te nemen. Indien deze foutcode eenmalig per twee weken wordt weergegeven, kunt u het negeren.

http://kenniscentrum.sunc...ormer-geeft-een-foutcode/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb een vraag betreffende de Solis Mini.

SInds april 2017 zit ik in een nieuwbouwwoning met vanuit de bouw 2 panelen en een Solis Mini omvormer.

Nu staat deze sinds een paar dagen in iets wat lijkt op een storing.
Alle leds plus de LCD en WiFi dongle knipperen continu, het lijkt er ook op dat er geen stroom wordt opgewekt/geleverd door de panelen.

Voordat ik met de installateur ga bellen, toch eerst maar even hier vragen of dit een bekend probleem is met een simpele oplossing?

Kan het bijvoorbeeld liggen aan de tijd van de dag? Nog niet genoeg zonlicht en daarom niet kunnen doorstarten o.i.d?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:42:
Ik heb een vraag betreffende de Solis Mini.

SInds april 2017 zit ik in een nieuwbouwwoning met vanuit de bouw 2 panelen en een Solis Mini omvormer.

Nu staat deze sinds een paar dagen in iets wat lijkt op een storing.
Alle leds plus de LCD en WiFi dongle knipperen continu, het lijkt er ook op dat er geen stroom wordt opgewekt/geleverd door de panelen.

Voordat ik met de installateur ga bellen, toch eerst maar even hier vragen of dit een bekend probleem is met een simpele oplossing?

Kan het bijvoorbeeld liggen aan de tijd van de dag? Nog niet genoeg zonlicht en daarom niet kunnen doorstarten o.i.d?
Nu is het shit maar gisteren was uitstekend dagje, dus als hij het dan ook niet gedaan heeft......

Weet je toevallig welke panelen je hebt want deze omvormer start bij 60 volt en met twee panelen kan dat heel kritiek zijn, tenzij je panelen hebt met 72 of 96 cellen?

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 31-01-2018 10:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

reneeke1970 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:13:
[...]

Nu is het shit maar gisteren was uitstekend dagje, dus als hij het dan ook niet gedaan heeft......

Weet je toevallig welke panelen je hebt want deze omvormer start bij 60 volt en met twee panelen kan dat heel kritiek zijn, tenzij je panelen hebt met 72 of 96 cellen?
Het slechte is dat ik dat eigenlijk niet 123 weet en ook niet terug heb kunnen vinden in de Technische omschrijving e.d.
Het enige wat ik kan vertellen is dat het Mono (zwarte) panelen zijn.
Ik ga hierover wel even een mail sturen naar de aannemer, die kunnen het vast vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:02:
[...]

Het slechte is dat ik dat eigenlijk niet 123 weet en ook niet terug heb kunnen vinden in de Technische omschrijving e.d.
Ik ga hierover wel even een mail sturen naar de aannemer, die kunnen het vast vertellen.
De meeste standaard panelen zijn 30 volt, maal twee in serie is 60 volt. En dat is precies wat hij minimaal nodig heeft.
Een steca500 of soladin 600 zou beter passen op twee panelen. Of een derde bij leggen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rubman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:02:
[...]

oke, zwart en mono, duidelijk.

kun je het aantal cellen tellen wat er in een paneel zit. ;)
(kan lastig zijn met zwart en mono, maar als je dichtbij genoeg kunt komen zie je de cellen wel zitten.
ik verwacht er 60 per paneel, en dan 6 rijen van 10 stuks is dat zo of zijn het er 72?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

migjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:27:
[...]

oke, zwart en mono, duidelijk.

kun je het aantal cellen tellen wat er in een paneel zit. ;)
(kan lastig zijn met zwart en mono, maar als je dichtbij genoeg kunt komen zie je de cellen wel zitten.
ik verwacht er 60 per paneel, en dan 6 rijen van 10 stuks is dat zo of zijn het er 72?)
En we hebben info.
Zelfs een data sheet van de panelen gekregen, die maar eens even doorspitten 8)

Het zijn de Gista Black Horse Series GS6M60
Aan de afbeelding te zien 6x10 dus 60 cellen. Zelf tellen gaat wat lastig, want dan moet ik bij de buren in de tuin met een ladder aan de gang. (Hoekwoning waarbij erfgrens direct aan de muur zit.)

Als ik het goed lees en snap is de opbrengst van de panelen gewoon vaak te laag om te omvormer te laten starten. Doe ik er dan het beste aan om een panneel of 2 erbij te leggen? Of beter even "verlies" nemen en door sparen om meer aan te leggen?

Zie inmiddels dat de Solis ook weer gewoon aan staat, had dus echt met het moment van de dag te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubman op 31-01-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rubman
oke duidelijk 60 cellen paneel.

elke cel levert 0,5V met 60 cellen per paneel en 2 panelen is dat 0,5x60x2 = 60Vmpp.
(in de praktijk is het vaak net iets meer als 0,5 en kom je met een paneel uit op +/-32Vmpp.
2 panelen maakt dan 32x2=64Vmpp.
dit vind je terug in je datasheet. ;) )

hellaas is de Vmpp niet een vast staand feit, die is onderhevig aan de temperatuur van de cellen.
warmer is lagere Vmpp, kouder is hogere Vmpp.

(weet je nu ook welke omvormer het is, ik gok de solis mini 700 4g?
is dat niet zo dan zeg ik mischien onzin. ;) )

nu start je om vormer pas met 60V.
dus hij zou eigenlijk moeten starten. :?
maar met dit weer en slechte omstandigheden sta ik er niet vreemd van te kijken dat hij dat niet doet.
zeker niet als je wel zo erg op de grens zit van wat hij kan.
verder is het aantal Wp van de panelen niet belangrijk, alleen de Vmpp telt. ;)

ik zou even niets doen met wat je nu hebt.
kijk eerst van de week (ik verwacht betere dagen als vandaag.) of de omvormer dan wel start.
(dan weten we zeker dat hij niet kapot is. ;)
lol, ik lees je edit dat hij niet kapot is, cool.)

ik vind wel dat ze je zooi hebben geleverd, paneel type zo goedkoop mogelijke rotzooi en matig omvormertje.
(ik hoop wel dat ze het dan aan een apparte groep hebben gehangen, of is dat ook niet gebeurd?)
maar dat kunnen we met een paar kleine aanpassingen zo omdraaien. ;)
hang er een paar extra panelen bij (max 10 extra, zodat je 12x32Vmpp=+/-350Vmpp hebt).
en dan zou ik geen gista panelen pakken maar voorbeelden van panelen die gemixt kunnen worden:
http://shop.winkelman-zon...280wp-mono-all-black.html
http://shop.winkelman-zon...ii--280wp-mono-black.html
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--275wp.html
de BTW (ex forfait bedrag) kun je terug vragen. ;)
dus iets leuks van maken gaat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:47:Helaas, vandaag stond Solar-WiFi van de Goodwe weer vrolijk te stralen, terwijl de omvormer zelf contact had met mijn thuisnetwerk. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Iemand tips?
Opgelost! Goodwe blijkt meerdere batches WiFi-modules te gebruiken. Een deel daarvan schakelt niet automatisch het access point uit nadat er contact is gemaakt met het thuisnetwerk. Omdat dat laatste wel de bedoeling is volgens de handleiding, heb ik gratis een nieuwe WiFi-module ontvangen. En nu werkt alles naar behoren! Goodwe bedankt! En Patrick van Zonnekompas voor de bemiddeling!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

migjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:03:
@Rubman
oke duidelijk 60 cellen paneel.

elke cel levert 0,5V met 60 cellen per paneel en 2 panelen is dat 0,5x60x2 = 60Vmpp.
(in de praktijk is het vaak net iets meer als 0,5 en kom je met een paneel uit op +/-32Vmpp.
2 panelen maakt dan 32x2=64Vmpp.
dit vind je terug in je datasheet. ;) )

hellaas is de Vmpp niet een vast staand feit, die is onderhevig aan de temperatuur van de cellen.
warmer is lagere Vmpp, kouder is hogere Vmpp.

(weet je nu ook welke omvormer het is, ik gok de solis mini 700 4g?
is dat niet zo dan zeg ik mischien onzin. ;) )

nu start je om vormer pas met 60V.
dus hij zou eigenlijk moeten starten. :?
maar met dit weer en slechte omstandigheden sta ik er niet vreemd van te kijken dat hij dat niet doet.
zeker niet als je wel zo erg op de grens zit van wat hij kan.
verder is het aantal Wp van de panelen niet belangrijk, alleen de Vmpp telt. ;)

ik zou even niets doen met wat je nu hebt.
kijk eerst van de week (ik verwacht betere dagen als vandaag.) of de omvormer dan wel start.
(dan weten we zeker dat hij niet kapot is. ;)
lol, ik lees je edit dat hij niet kapot is, cool.)

ik vind wel dat ze je zooi hebben geleverd, paneel type zo goedkoop mogelijke rotzooi en matig omvormertje.
(ik hoop wel dat ze het dan aan een apparte groep hebben gehangen, of is dat ook niet gebeurd?)
maar dat kunnen we met een paar kleine aanpassingen zo omdraaien. ;)
hang er een paar extra panelen bij (max 10 extra, zodat je 12x32Vmpp=+/-350Vmpp hebt).
en dan zou ik geen gista panelen pakken maar voorbeelden van panelen die gemixt kunnen worden:
http://shop.winkelman-zon...280wp-mono-all-black.html
http://shop.winkelman-zon...ii--280wp-mono-black.html
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--275wp.html
de BTW (ex forfait bedrag) kun je terug vragen. ;)
dus iets leuks van maken gaat wel lukken.
Kijk dit is info waar ik iets aan heb, thx voor alle hulp en info

Ja we weten dat de panelen er enkel gelegd zijn om aan de EPC te komen (nulopdemeterwoning bla)
Vervangen in het geheel of enkel panelen gaat zeker gebeuren, beetje afhankelijk van de kosten en de geschiktheid van ons dak is het enkel de vraag wanneer 8)

Gelukkig heb ik nu wel via Ginlongmonitoring inzicht in de opbrengst en het systeem etc. _/-\o_

Wat een gedoe dat koppelen van de AP stick aan het bestaande netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubman op 31-01-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:20:
[...]

Ja we weten dat de panelen er enkel gelegd zijn om aan de EPC te komen (nulopdemeterwoning bla)
Vervangen in het geheel of enkel panelen gaat zeker gebeuren, beetje afhankelijk van de kosten en de geschiktheid van ons dak is het enkel de vraag wanneer 8)
Ik zou tijdelijk een steca500 er aan hangen, is iets effectiever. Kun je later weer makkelijk verkopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Oké nog 1 domme vraag dan.

Om bij Ginlong monitoring alles goed in te kunnen zien moet ik System Size(kWp) invullen.
Maar nu ben ik een beetje in de war met hoe ik dat bereken aan de hand van mijn panelen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rubman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:20:
[...]

no, prob.
a, ja EPC gekut. (er is niks mis met EPC, maar gooi daar een bouw fraude wereld sausje over heen en je hebt deze onzin. ze hangen liever een paar kut paneeltjes op en behalen de EPC dan dat ze eens een echt goed huis bouwen met fatsoenlijke isolatie, helaas.)

ik zou de panelen die je hebt gewoon behouwen, dat is geen probleem.
je kunt ze gewoon mixen met een beter soort. (verlies van mixen is echt minimaal tot onzichtbaar.)

je hebt niet gezegd of het ook echt de solis mini 700 4g is?
ik ga daar maar even van uit dat het hem wel is.

die levert maar een 800VA, maar geen probleem om daar 12x280Wp panelen aan te hangen.
oke, geen probleem, de omvormer zal altijd maar 800VA blijven leveren, dus zal flink aftoppen.
maar lees dit: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dat hoeft geen ramp te zijn, meer Wp is altijd meer kWh, het loop alleen op een gegeven moment niet meer lineair mee op.

je verteld ook niet of hij aan een eigengroep hangt in de meterkast.
dit behoord wel zo te zijn. (maar met dit soort zooi installaties ga ik nergens meer van uit dat ze ook maar iets gedaan hebben.)
check dit, anders eens zwaar gaan klagen. ;)
heb je wel een eigen groep voor de omvormer, dan kun je de omvormer nog vervangen vaar iets wat 16A doet. ;)
(dan word je geen excuus nullopdemeter, maar een echte nulopdemeter.
ik ben nog net niet een nul opdemeter, maar ik ga deze lente ook weer verbouwen en dan kom ik erg dicht bij hoop ik.)

wanneer wil je dit doen.
eigenlijk wil je het voor eind maart wel gedaan hebben, dan beginnen weer de grote opbrengsten en gaat de lol van panelen weer echt los. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rubman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:32:
Oké nog 1 domme vraag dan.

Om bij Ginlong monitoring alles goed in te kunnen zien moet ik System Size(kWp) invullen.
Maar nu ben ik een beetje in de war met hoe ik dat bereken aan de hand van mijn panelen. O-)
lastig want je weet niet precies je aantal Wp.
die zijn 240Wp tot 260Wp.
je hebt er 2, dus 2x 240Wp = 480Wp = 0,48kWp
of 2x 260Wp = 520Wp = 0,52kWp
(lol, het betere mieren seksueel mishandelen ;) )
k = kilo = 1000 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 31-01-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

migjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:33:
[...]

no, prob.
a, ja EPC gekut. (er is niks mis met EPC, maar gooi daar een bouw fraude wereld sausje over heen en je hebt deze onzin. ze hangen liever een paar kut paneeltjes op en behalen de EPC dan dat ze eens een echt goed huis bouwen met fatsoenlijke isolatie, helaas.)

ik zou de panelen die je hebt gewoon behouwen, dat is geen probleem.
je kunt ze gewoon mixen met een beter soort. (verlies van mixen is echt minimaal tot onzichtbaar.)
Dat is idd altijd gedoe met bouwers, al hadden wij niet eens een hele slechte.
Fijn dat mixen gewoon kan.
je hebt niet gezegd of het ook echt de solis mini 700 4g is?
ik ga daar maar even van uit dat het hem wel is.

die levert maar een 800VA, maar geen probleem om daar 12x280Wp panelen aan te hangen.
oke, geen probleem, de omvormer zal altijd maar 800VA blijven leveren, dus zal flink aftoppen.
maar lees dit: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dat hoeft geen ramp te zijn, meer Wp is altijd meer kWh, het loop alleen op een gegeven moment niet meer lineair mee op.
Voor zover ik weet is het idd de mini 700 4g (al kan ik dat niet 123 terug vinden op het apparaat) staat natuurlijk op de kant die tegen de muur geschroefd is. Gezien het dacht ik de goedkoopste/simpelste/meest troeperige is ga ik er ook maar vanuit.
je verteld ook niet of hij aan een eigengroep hangt in de meterkast.
dit behoord wel zo te zijn. (maar met dit soort zooi installaties ga ik nergens meer van uit dat ze ook maar iets gedaan hebben.)
check dit, anders eens zwaar gaan klagen. ;)
heb je wel een eigen groep voor de omvormer, dan kun je de omvormer nog vervangen vaar iets wat 16A doet. ;)
(dan word je geen excuus nullopdemeter, maar een echte nulopdemeter.
ik ben nog net niet een nul opdemeter, maar ik ga deze lente ook weer verbouwen en dan kom ik erg dicht bij hoop ik.)
Hij hangt aan een eigen groep, dat is iets wat goed aangelegd is.
De rest van het huis gelukkig ook, alleen de PV panelen ben ik dus vanaf begin al niet heel erg over te spreken.
wanneer wil je dit doen.
eigenlijk wil je het voor eind maart wel gedaan hebben, dan beginnen weer de grote opbrengsten en gaat de lol van panelen weer echt los. ;)
Zal pas volgend jaar worden gok ik, tenzij Altcoins weer mega stijgen :P.

Nu eerst nog een grote reis maken voor we aan kinderen beginnen en verder sparen voor leuke dingen en de pot weer een beetje te spekken. Oh en er moet ook nog een nieuw auto bij komen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Rubman
als je toch een grote reis wil maken, ga dan naar Rusland en dan naar Iran of Korea.
neem dan een blokje verrijkt uranium mee en je kunt zo de pv betalen
uranium smokkel is lucratiever als altcoins. >:)

je zou ook gewoon 1 paneeltje bij https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158435
kunnen bestellen, en die er bij hangen (kost met bevestegings spul minder als 200€, dus dat breekt de bank niet).
dat is nog niet perfect, maar zal er zeker voor zorgen dat de omvormer gewoon altijd start. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

migjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:52:
@Rubman
als je toch een grote reis wil maken, ga dan naar Rusland en dan naar Iran of Korea.
neem dan een blokje verrijkt uranium mee en je kunt zo de pv betalen
uranium smokkel is lucratiever als altcoins. >:)

je zou ook gewoon 1 paneeltje bij https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158435
kunnen bestellen, en die er bij hangen (kost met bevestegings spul minder als 200€, dus dat breekt de bank niet).
dat is nog niet perfect, maar zal er zeker voor zorgen dat de omvormer gewoon altijd start. ;)
Hmm eentje erbij bestellen is dus gewoon een goede optie, had het duurder in mijn hoofd.
Alleen het installeren is dan weer een dingetje, maar daar kom ik wel uit via via ;).

offtopic:
Altcoins waren we ingestapt na goed inlezen en de reis (3 weken sri-lanka privéreis) is er al een 80% van betaald :>.
Is meer iets wat we erbij doen met geld wat we kunnen missen en halen we er wat uit helemaal top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rubman
ik weet niet hoe het op dak hangt.
maar soms is 2 panelen er bij hangen makkelijker.
(dit in verband met de kabel, kan dat soms makkelijker uit komen.
anders moet je er een verlengkabel bij kopen.
https://www.warmteservice...riaal-zonnepaneel/c/11004 )

het installeren stelt niet veel voor, haken aan de pannen hangen, paneel vast schroeven en niet vergeten stekkers verbinden (lol).
maar snap ook dat niet iedereen even blij is op een hoog dak. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 31-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:02:
het installeren stelt niet veel voor, haken aan de pannen hangen, paneel vast schroeven en niet vergeten stekkers verbinden (lol).
maar snap ook dat niet iedereen even blij is op een hoog dak. ;)
Vergeet niet het recht hangen! Onze eerste set hing niet mooi vlak. Daar kun je je best aan gaan ergeren, vooral als je er altijd tegenaan kijkt als je in je tuin zit. Met de nieuwe set is alles wel netjes uitgelijnd en het ziet er gewoon zoveel netter uit.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
reneeke1970 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:23:
[...]

Ik zou tijdelijk een steca500 er aan hangen, is iets effectiever. Kun je later weer makkelijk verkopen.
Een steca500 gaat maar tot 5A DC en vereist 70V . Een standaard 60cel paneel 1 bij 1.65 van ca 270Wp komt qua amperes daar ruim boven en je hebt 3 nodig om hem te laten starten.......

Lijkt mij dus niet echt lekker te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Vergeet niet het recht hangen! Onze eerste set hing niet mooi vlak. Daar kun je je best aan gaan ergeren, vooral als je er altijd tegenaan kijkt als je in je tuin zit. Met de nieuwe set is alles wel netjes uitgelijnd en het ziet er gewoon zoveel netter uit.
Daarover gesproken, hoe doen jullie dit?
Ik stel de bovenste en onderste montagerails af op de dakpan (x cm tussen dakpan en rails) en span dan een spankoord van de bovenste naar de onderste om de tussenliggende rails af te stellen. Wellicht dat er makkelijkere/snellere methoden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 09:08
@AUijtdehaag

Gemaild & gevraagd wat de verwachte prijs voor 50 panelen van de 320 en 325 is. Ik zal updaten als er een antwoord is.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

migjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:52:
@Rubman

Twee weken geleden geprobeerd te bestellen bij de warmteservice maar daar proberen ze je door te verwijzen naar hun eigen installatiebedrijf met adviseur en legplan. Naar wat doorzeuren kon ik toch bestellen maar de volgende dag werd ik opgebeld dat ze pas in maart op zijn vroegst konden leveren.

Valt me toch wat tegen van de warmteservice want dit zijn toch goedkope verkooppraktijken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:12
Beste allemaal,

Ik zoek 1 zonnepaneel van Solar Frontier, dit om een hoekje van mijn dak te vullen.
Wie heeft er nog een mooi exemplaar liggen?

groet,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Afgelopen september heeft mijn systeem 20 dagen plat gelegen doordat de aardlek eruit is gegaan. Nu merk ik de laatste tijd vaker dat de aardlek na zeer harde wind/storm eruit knalt. Hebben we ook genoeg gehad!. Kennelijk is de statische elektriciteit voldoende om de schakelaar te triggeren. Het systeem Solar Frontier met Stecagrid 3000 hangt achter een eaton aardlekautomaat B16. Is het een goed idee om deze te vervangen door een C16?

[ Voor 3% gewijzigd door MXL op 31-01-2018 20:42 ]