Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers ik zou graag een hulplijn inschakelen bij mij volgende probleem;

Ik heb onlangs een 10 tal zonnepanelen gekocht omdat ik ook groen wil doen. Het zijn dunne film panelen die ieder maximaal 77,5 watt opwekken. Ik heb hierbij een mastervolt soladin 600 gekocht en het hele boeltje in string aangesloten.

De kenners onder jullie zullen al wel lachen maar ik werd compleet verrast toen die omvormers na 10 seconden op werd geblazen met rook wolken en al.

Na het hele drama heb ik eens gekeken naar de voltage per paneel en zag dat dit Max 90 volt betrof in een string dus 900.

Kan iemand mij helpen met tips hoe ik de panelen voor een gunstig tarief toch kan aansluiten op min net?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Dat is niet best. Altijd eerst de open klem spanning meten per paneel voordat je ga monteren. (Maar dat is achteraf. .)

Wat voor omvormerheb je en welk merk en type panelen?

Soladin 600 kan tot max 125 v.

Dunne film panelen kan je het beste op 360 vmpp per string hebben. En die eventueel parallel terug naar de omvormer.

[ Voor 31% gewijzigd door Speedfightserv op 13-08-2017 20:46 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou de panelen per 2 in serie zetten (180 Volt) en dan 5 van deze strings parallel. Hiervoor zijn zogenaamde Y-stekkers te koop. De Steca 500 lijkt me een geschikte omvormer. Of moet de omvormer gescheiden zijn van het lichtnet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 13-08-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb first solar 275 panelen. Ik lees inderdaad veel over parallel schakeling maar om eerlijk te zijn zoveel dat er voor mij als leek weinig meer aan vast te knopen valt.

Zou u misschien zo vriendelijk willen zijn om dit zo jip en janneke mogelijk uit te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Je kan zonnepanelen vergelijken met batterijen.

Als je er 3 op een rij leg heb je 3x 1,5 volt = 4,5 volt.

Zelfde met zonnepanelen. 4 x 90v is al 360 volt.

Als je 1 ingang op je omvormer heb kan je bijvoorbeeld 4 zonnepanelen in serie invoeden. Als je nog een keer 4 panelen in serie er bij wil in moet je die parallel op de andere plus en min invoeden

Voorbeeld van 6 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SaKJaHE.jpg
Hier staan 3 panelen in serie x 2 parallel.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedfightserv op 13-08-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig! Dus als ik het goed begrijp kan ik op het dak 2 string maken van 4 panelen. Per string leveren de panelen dan 360 volt en 310 wp. Deze twee string laat ik samen komen voor mijn omvormer Door middel van y-stekkers. Uiteindelijk wordt de omvormer dan gevoed met 360 volt en 620 wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:53

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:25:
Geweldig! Dus als ik het goed begrijp kan ik op het dak 2 string maken van 4 panelen. Per string leveren de panelen dan 360 volt en 310 wp. Deze twee string laat ik samen komen voor mijn omvormer Door middel van y-stekkers. Uiteindelijk wordt de omvormer dan gevoed met 360 volt en 620 wp?
Klopt precies, maar afhankelijk van de omvormer moet je de strings aanpassen aan de maximale spanning van de omvormer, de hoeveelheid Wp blijft natuurlijk hetzelfde.. En je hebt er 10? Waar zijn die laatste twee?

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 13-08-2017 23:34 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:28:
Beste lezers ik zou graag een hulplijn inschakelen bij mij volgende probleem;

Ik heb onlangs een 10 tal zonnepanelen gekocht omdat ik ook groen wil doen. Het zijn dunne film panelen die ieder maximaal 77,5 watt opwekken. Ik heb hierbij een mastervolt soladin 600 gekocht en het hele boeltje in string aangesloten.

De kenners onder jullie zullen al wel lachen maar ik werd compleet verrast toen die omvormers na 10 seconden op werd geblazen met rook wolken en al.

Na het hele drama heb ik eens gekeken naar de voltage per paneel en zag dat dit Max 90 volt betrof in een string dus 900.

Kan iemand mij helpen met tips hoe ik de panelen voor een gunstig tarief toch kan aansluiten op min net?

Alvast bedankt!
Chips balen, omvormer is helemaal defect???
Maar ik zou alle 10 de panelen in parallel zetten. Ze doen vermoedelijk 0.9 ampere??
De soladin 600 kan tpt 125 volt mppt en 8 ampere max
Dan zou je op 1x 90 volt en 10x 0.9 ampere komen.
De soladin begrenst hem op 8 ampere zonder dat hij stuk gaat (ik heb 8.8 ampere panelen erop).

balen, dat wordt vermoedelijk een nieuwe omvormer halen.

Maak eventueel even een foto van je paneelgegevens en omvormer gegevens.
Hier zitten genoeg mensen met hele creative oplossingen ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
Voordat je weer een omvormer koopt, verdiep je eerst eens in de panelen die je gekocht hebt.
Ik heb geen ervaring in Cadmium Telluride (CdTe) panelen, maar moeten die niet negatief geaard worden?

http://www.solardesigntoo...ification-data-sheet.html
Wikipedia: Cadmium telluride photovoltaics
https://www.google.nl/sea...dte%2BTCO-corrosion&cad=h

Volgens mij heb je dan ook geen transformatorloze omvormer nodig, maar bijvoorbeeld een SMA xxxx HF omvormer met transformator. (zie plaatje onderaan)
http://www.sma.de/en/part...ter-is-the-right-one.html
Daar zou je dan 2 strings (parallel) van 5 panelen op kunnen maken (met een negative grounding kit, whatever that is)
(maar 750 Wp op een SMA 2000 HF is ook zo wat...)

Ik heb geen ervaring in dezen, maar alles van "horen zeggen"

Ik zou ze terugbrengen en een paar groene SolarFrontier van MP (of nieuwe zwarte) aanschaffen.
Dan heb je al die problemen niet en (misschien) meer Wp.
En gooi dan beide dakvlakken vol (ik ga er vanuit dat je maar 1 vlak gevuld hebt of een oost/west of zuid/noord)
Maar let wel weer op het voltage...

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2017 07:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04
@Verwijderd Gelukkig zijn er geen gewonden te betreuren. 900 volt gelijkspanning is makkelijk dodelijk, dus let ook op met demonteren.

Ik zou je adviseren om het voorstel van @AUijtdehaag te volgen. Panelen terugbrengen en iets "makkelijkers" kopen. Als je toch met de bestaande panelen aan de slag wilt, lees dan de gebruiksaanwijzing van de panelen en omvormer even. Zet je voorstel en vragen dan hier neer. Dan voorkomen we hopelijk meer teleurstellingen ( en letsel en schade).

Overigens kan jouw voorstel van 2 strings van 4 panelen niet op een Soladin. Deze kan max. 155 volt aan. Met 4 panelen zit je daar ruim boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:32
Je kunt best je huidige omvormer gebruiken (nouja een nieuw exemplaar dan). Mits je nu wel de juiste configuratie gebruikt, dus alle panelen parallel.
Maar per omvormer is het dus anders wat je ermee kunt.
Omdat je zelf onvoldoende kennis hebt, zou ik je aanraden een omvormer te kiezen, te bepalen in welke configuratie je de panelen aansluit en dat hier eerst te posten. Zijn de opmerkingen positief, koop dan de omvormer en installeer de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 21:49
@Verwijderd de omvormer is met een beetje geluk nog wel te repareren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Jeetje met 900 Volt moet je inderdaad geen grappen maken. Je hebt geluk dat het de omvormer is die in rook is opgegaan en niet jij. Reparatie is waarschijnlijk wel mogelijk. Met dit soort projecten is het altijd eerst twee keer opschrijven en twee keer meten. Als laatste ga je pas iets doen en de dingen monteren. Panelen met een spanning van 90 tot 125 Volt zijn echt gevaarlijk om mee te werken. Dat is een factor twee boven wat we veilige spanning noemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Niet om vervelend te doen, maar als je deze materie niet goed snapt (geen elektrotechnische kennis/ervaring), dan moet je je afvragen of je dit zelf wel wilt doen... Je moet ergens beginnen, maar dit is geen speelgoed.

Dit is een serieus hoge spanning, genoeg om je (zeer) ernstig te verwonden. Ondanks de kapotte inverter, heb je geluk gehad, waarschijnlijk heb je niet beseft wat de openklemspanning was en wat dit met je lichaam doet bij aanraking. Dit spul moet je niet proberen met trial & error aan te sluiten, je hebt maar 1 leven.
Een fout kan fataal zijn, voor jou of voor iemand die in de toekomst misschien in aanraking komt (letterlijk) met je installatie. Afgezien van de DC kant, heb je ook de AC zijde die deskundig moet worden aangesloten.

Aan de regels voldoen (ze zijn er voor je veiligheid), betekent dat je ze kent en snapt. Misschien slim om expertise in te huren ipv te proberen wat werkt.

Ik begrijp dat dit wellicht niet iets is dat je wilt horen, maar er zijn grenzen aan wat je via Google en dit forum kunt doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Joepla op 14-08-2017 10:37 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Laatst online: 18-09 21:49
Joepla schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:35:
Niet om vervelend te doen, maar als je deze materie niet goed snapt (geen elektrotechnische kennis/ervaring), dan moet je je afvragen of je dit zelf wel wilt doen... Je moet ergens beginnen, maar dit is geen speelgoed.

Dit is een serieus hoge spanning, genoeg om je (zeer) ernstig te verwonden. Ondanks de kapotte inverter, heb je geluk gehad, waarschijnlijk heb je niet beseft wat de openklemspanning was en wat dit met je lichaam doet bij aanraking. Dit spul moet je niet proberen met trial & error aan te sluiten, je hebt maar 1 leven.
Een fout kan fataal zijn, voor jou of voor iemand die in de toekomst misschien in aanraking komt (letterlijk) met je installatie. Afgezien van de DC kant, heb je ook de AC zijde die deskundig moet worden aangesloten.

Aan de regels voldoen (ze zijn er voor je veiligheid), betekent dat je ze kent en snapt. Misschien slim om expertise in te huren ipv te proberen wat werkt.

Ik begrijp dat dit wellicht niet iets is dat je wilt horen, maar er zijn grenzen aan wat je via Google en dit forum kunt doen.
Een Soladin heeft een stekkerverbinding, dus de AC kant is letterlijk "stekker in het stopcontact".
Voor de overige, zwaardere omvormers, geef ik je helemaal gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

TunderNerd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

Een Soladin heeft een stekkerverbinding, dus de AC kant is letterlijk "stekker in het stopcontact".
Voor de overige, zwaardere omvormers, geef ik je helemaal gelijk
Je mist een stukje, de AC net zijde is het probleem ook niet, dat is allemaal beveiligd
Hier gaat het om een idioot hoge DC spanning op een omvormer die dat niet aan kan
Idem de "monteur " die e.e.a. heeft onderschat, gelukkig enkel materiële schade heeft
opgelopen, en een illusie armer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserdesign
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-08 20:59
900 volt dc laat je niet meer los je hand verkoold op 5 seconden zijn je organen gefrituurd

moooooooooh fx8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Illusion

(the art of)

laserdesign schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:42:
900 volt dc laat je niet meer los je hand verkoold op 5 seconden zijn je organen gefrituurd
mwah.. Dat valt misschien ook wel weer een beetje mee.
Er gaat pas een significante stroom lopen als de kring gesloten is. Als je slechts 1 van de 2 draden aanraakt, en de andere is goed geisoleerd zonder referentie naar aarde, dan zal je zeker een (capacitieve) schok krijgen, maar of die direct dodelijk is durf ik te betwijfelen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:28:

Alvast bedankt!
Eén tip zal ik je geven: laat het doen door iemand met verstand van PV. Je bent nu heel goed weggekomen en ik heb niet echt het gevoel dat je wat geleerd hebt. Een tweede keer kom je misschien minder goed weg en dat is dat beetje uitgespaarde geld niet waard.
De tips die je hier krijgt moet je wel kunnen begrijpen. Als je al afhaakt bij parallele aansluitingen dan moet je nog veel leren.
Illusion schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:05:
[...]

Er gaat pas een significante stroom lopen als de kring gesloten is. Als je slechts 1 van de 2 draden aanraakt, en de andere is goed geisoleerd zonder referentie naar aarde, dan zal je zeker een (capacitieve) schok krijgen, maar of die direct dodelijk is durf ik te betwijfelen.
Dat ligt er maar net aan op welke plek je bent. Zonnepanelen liggen vaak op een dak. Als je daar door de schok valt dan kan dat hard aankomen.
Je zal iig niet de eerste zijn die zo aan zijn/haar eind kwam.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Illusion

(the art of)

drielp schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:41:
[...]
Dat ligt er maar net aan op welke plek je bent. Zonnepanelen liggen vaak op een dak. Als je daar door de schok valt dan kan dat hard aankomen.
Je zal iig niet de eerste zijn die zo aan zijn/haar eind kwam.
Als je door de schok van het dak valt, is de schok misschien de trigger, maar de oorzaak het niet adequaat gebruiken van valpreventie/ valbescherming. Ook dát is een keuze.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Illusion: Met dit soort spanningen is het risico op hartritmestoornissen levensgroot. Dan hang je daar te bungelen aan je tuigje totdat de brandweer je eraf haalt. Die hebben dat niet binnen 10 minuten voor elkaar zal ik je vertellen. Daarna is "groen zijn" goed mogelijk, als je als plant de rest van je leven uitzit (als je het al overleeft).

Denk niet dat we deze discussie moeten doorzetten. Topicstarter is gewaarschuwd, ik wens hem veel wijsheid toe.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Welke panelen heb je dat het maar 77.5 W per paneel is max? Ben nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook met z'n tienen parallel is het nog geen goed idee, de boel moet dan ook tegen reverse current beveiligd worden.

Eerst de datasheet lezen!
Gokken = dokken.
Hoe had de vorige eigenaar het aangesloten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
route99 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:25:
Welke panelen heb je dat het maar 77.5 W per paneel is max? Ben nieuwsgierig.
Type was al eerder genoemd door de topic starter. ;)
First solar 275.

Ik vermoed dat hij ze heeft voor de afmetingen?
120 cm bij 60 cm..

Lijken wel camper panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Zonnepanelen leveren gelukkig geen idioot hoge stromen als je ze kortsluit. Bij 230/410 V~ of zelfs een 12V autoaccu kunnen enorme kortsluitstromen gaan lopen als er geen goede zekering tussen zit. Let wel dat bij combinatietang die je rechtstreeks op een hoofkabel laat kortsluiten kan leiden tot metaal dat zo heet wordt dat het zich verdampt. Dit metaal slaat neer op elk koel oppervlak in de buurt, zoals je gezicht og hand.

Bij 900VDC zullen niet direct je hart of andere spieren verkrampen, dat gebeurd bij wisselspanning. Het grootste gevaar is interne verbrandingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Speedfightserv schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:53:
[...]Type was al eerder genoemd door de topic starter. ;)
First solar 275.
Handig als die gegevens in de TS eerste post staan, anders blijf je aan het zoeken om dit beeld compleet te krijgen...
Ik vermoed dat hij ze heeft voor de afmetingen?
120 cm bij 60 cm.. Lijken wel camper panelen...
Wat me vreemd lijkt: ca 77.5 w max... ?
Klopt wel zag ik in de datasheet, maar heeft de TS ze gratis gekregen zulke "weinig vermogen" panelen?
Ik zou mijn energie .... als ik wat "groen" zou willen werken in nieuwere panelen steken.
Heb hier in 255 W vrij standaard panelen gelegd, niks echt heel speciaal... dat komt overeen met ca 3.5 panelen van de TS....
En dan ook nog de omvormer opblazen (kan gebeuren..) dat wordt hard werken om nog aan het einde van de rit "groen' uit te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bovendien zijn omvormers die met deze panelen werken haast niet meer nieuw te krijgen, of heel duur. SMA heeft ze bijvoorbeeld niet meer en een Fronius Galvo is veel te groot en €950.
Dus dat wordt tweedehands, en dat is een uitdaging als je niet zo technisch bent.
Ter illustratie:
Nieuw is een 600 Wp installatie van twee panelen te krijgen voor ~€750, inclusief montagemateriaal. Grotere systemen zijn natuurlijk goedkoper per Wp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
De grootste systemen op PVOutput maken ook gebruik van First Solar panelen. 7200 stuks per omvormer. 8)7
Kun je dus 648.000V mee maken..
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=53465&sid=48702

[ Voor 9% gewijzigd door Skipper-93 op 14-08-2017 23:36 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Skipper-93 op 14-08-2017 23:35 . Reden: Grr. Smartphone ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Proton_ schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:44:
Bovendien zijn omvormers die met deze panelen werken haast niet meer nieuw te krijgen, of heel duur. SMA heeft ze bijvoorbeeld niet meer en een Fronius Galvo is veel te groot en €950.
Dus dat wordt tweedehands, en dat is een uitdaging als je niet zo technisch bent.
Ter illustratie:
Nieuw is een 600 Wp installatie van twee panelen te krijgen voor ~€750, inclusief montagemateriaal. Grotere systemen zijn natuurlijk goedkoper per Wp.
Ook @Verwijderd

Een Soladin web 1000 zou passen, heeft een HF trafo en, als hij er alle tien op wil aansluiten
wordt dat toch 5 strings van 2 panelen

Met 1 paar van dit
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/euYAAOSwNyFWcGuB/s-l1600.jpg

Of 5 paar hier van
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/ZrQAAOSw4yRZjBfG/s-l1600.jpg

5 x MC4 diode stekker
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/HF0AAOSwstxVcYWD/s-l400.jpg

Plus nog een zooi verleng kabels MC4 man / vrouw van diverse lengtes
maar die moet ti dan maar zelf maken, en als hem dat lukt issie al
bijna een echte solateur, ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben anderhalve dag niet in de mogelijkheid geweest op het forum te komen waarvoor excuses.

Wat een reacties zeg geweldig, iedereen bedankt. Nadat ik ze lees denk ik dat ik me erbij neer moet gaan leggen dat mijn expertise ergens anders ligt. Niet dat ik van opgeven hou, maar ik denk dat het eerst tijd is om kennis te vergaren op het gebied van elektrotechniek. Ik ben me nu goed doordrongen van het gevaar, waarvoor dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

@Verwijderd

Om even terug te komen op je eerste verzoek, is onderstaand jip en janneke schema iets voor jou?

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/5%20x%202%20parallel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahahah ja top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 14:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Illusion schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:05:
[...]

Pro tip, als je weer met elektra gaat beunen op deze manier. Gebruik dan 1 arm en knik de andere op je rug. Je bent goed weggekomen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of deze

• Manuels
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-04-2023
PClop schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:34:
@Verwijderd

Om even terug te komen op je eerste verzoek, is onderstaand jip en janneke schema iets voor jou?

[afbeelding]
Hallo, ik ben eenzelfde, 10x SF 165 Wp, configuratie aan het uitzoeken en kom tot de conclusie dat een 5 strings configuratie de "beste" oplossing is. Ik heb uitgerekend dat de maximale reverse current in deze 5 string configuratie 11 ampere is en de maximale toelaatbare paneelstroom 9,45 ampere (ref. www.sma-benelux.com/kenni...gen-volgens-nen-1010.html

Wat moet de stroomsterkte van de diode in dit geval zijn ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Manuels
2x 5 panelen op een SMA xxxx TL-21 (kleinste is een 3000 TL-21 (beetje groot voor je Wp, meer panelen bijkopen)
2x 3 panelen en 1x 4 panelen op een willekeurige 2x mppt omvormer?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2017 14:03 ]

• Manuels
Dank voor de super snelle reactie!
Deze opties heb ik zeker overwogen.
De SMA omvormers hebben een max DC van 600V, echter met het sunnydesignweb tool geeft deze een waarschuwing dat de berekende max DC 612V is.
Een omvormer met 2 mpp trackers zou ook kunnen, echter ik heb er geen kunnen vinden rond de 1650W

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Manuels
Ik gaf aan TL-21
Die gaat tot 750 Voc en 550 Vmpp.
Meer dan genoeg voor 5x SF in 1 string
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0
De "nieuwe" X.X 1-av40 gaan inderdaad maar tot 600 Voc.

Het valt inderdaad niet mee om een <3000 watt omvormer te vinden met 2x mppt. (zo snel ik gekeken heb)
Ah toch wel
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-585-euro-sunsolar/

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2017 14:50 ]

• Manuels
Excuus, ik had in de sunnydesign lijst naar de TL uitvoeringen met max DC 600V gekeken. Ik zie nu dat er ook een SB 2000HF 30 is met max DC 700V.
Het merk Hosola was ik nog niet tegen gekomen, is zeker een mogelijkheid.

Meer panelen is mogelijk. Ik heb al 28x SF 165 Wp op ons schuine oost dak liggen. Deze presteren al 3 jaar naar volle tevredenheid en leveren ons totale jaarverbruik op. Ik heb goedkoop 10 extra panelen kunnen kopen en die wil ik zelf op een plat dak (in het verlengde van het schuine oost dak) leggen. Het doel (de sport) is dit zo slim/betaalbaar mogelijk te doen, immers er valt niets meer te salderen (toch nog €0,11 vergoeding bij GreenChoice). Ik zoek een (2dehands) omvormer voor max. €400,- , dus een Growatt, die ik ook voor de config op het schuine dak heb met bijv. een 3x3 of 3x4 array zou prima kunnen voor die prijs. 2 rijtjes van 5 panelen zou echter "mooier" passen op het dak.
Ik ben ook nog niet uit de keuze voor het dakmontagesysteem, maar wellicht moet dit in een ander topic gevraagd worden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Manuels
http://www.ebay.de/itm/SM...8103df:g:GbIAAOSw4-hZuSBE

En voor platdakmontage, informeer eens bij zonnekompas
+/- 20 ex btw per paneel

Ik heb zelf 16x SF op noord.
Vanwege mijn luiheid, hangt er 1 SF paneel op een steca300 en de overige 3x5 samen met mijn zuiddak monopanelen op een SMA 5000 TL-21.
Dus meerdere wegen naar rome.
Kun je er dan niet 8 op de bestaande omvormer kwijt (zijn stringen van 4 neem ik aan) en 2 op een steca500 bijvoorbeeld?

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2017 15:54 ]

• Manuels
Ik kan nog niet zo snel PV-denken. Heb de offerte van E2Energie erbij gezocht en daar in staat dat we een Growatt 4400TL hebben, op het label van de omvormer staat echter model name: Growatt 5000 (specs. Udc range 100-580V, Idc max 20A; Pac norm 4600W, Iac norm 20A). Hij heeft 1mpp tracker met 3 string ingangen, waarvan er 2 in gebruik zijn. Ik weet de exacte string layout niet en begrijp niet hoe de 28 panelen evenredig binnen de specs in (parallelle) strings verdeeld kunnen zijn.
Overigens, de extra 10 panelen krijgen wel dezelfde oriëntatie naar het oosten waar niet dezelfde hoek als de panelen op het schuine dak. Zo ver mijn kennis reikt kan dit niet met 1 mpp tracker.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Manuels
Ik heb bij de buren 3x west, 3x oost, 3x zuid en 3x noord liggen.
Allemaal een andere kant uit dus, en op maar 1x mppt ingang
Elke string is zijn eigen fabriek. Zolang de panelen in de string maar hetzelfde liggen en dezelfde aantallen. Voor de rest maakt het niks uit. Mag allemaal parallel.

Dus als ik het goed begrijp heb je nu een Growatt 5000 TL met 1x mppt
En daar zitten 7 strings van 4 panelen parallel op 1 tracker. (Vmpp spanning kan je aflezen op de omvormer)
Ik mag hopen dat ze dan MC4 diodes of zekeringen hebben gebruikt per string. (Lsc is max 4 stringen SF parallel per mppt ingang)
Hou je niet iets van logging bij?

Maar die omvormer zit inderdaad al aardig vol... met 4620 Wp
Om daar nog 1650 Wp (eigenlijk 8x 165 Wp) bij te hangen, met dezelfde orientatie (ongeveer) betekend dat aftoppen op de betere dagen. Ik zou dus ook op zoek gaan naar een 2e omvormer.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2017 18:02 ]

• Manuels
Ok da's duidelijk, ik ga op zoek naar een aparte omvormer.
Ben nu door wat ik in korte tijd van jouw geleerd heb benieuwd naar mijn bestaande configuratie en of er een stroombeveiliging voor de strings is geïnstalleerd.
Ik houd logging bij, dat is, vanaf de installatie heb ik een account op de Growatt server waar ik de opbrengst kan monitoren.
Kun je nog iets zeggen over mijn oorspronkelijke vraag wat voor een diode(stekkers) ik zou moeten gebruiken wanneer er 5 strings met 2 SF 165 Wp panelen worden opgezet?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lsc van de SF-165 is 2,20 Amp, dus ik zou er deze (bijvoorbeeld) tussen zetten:
http://www.ebay.de/itm/5x...dfeb63:g:JsIAAOSwcndZqvGD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuels
Eerder in dit topic meldde ik dat veel SMA omvormers een max DC van 600V hebben en dat het sunnydesignweb tool een waarschuwing geeft dat de berekende max DC 612V is met 5 SF165 panelen in 1 string en de omvormer gevaar loopt. Men berekent hiervoor de Voc spanning van het paneel bij -10 C.
De KACO Powador 2002 - 6002 serie heeft ook een max DC van 600V. Op hun site staat een String Sizing Tool : http://kaco-newenergy.com...design/string-sizing-tool
waar je met de module temperatuur kunt spelen. Wanneer ik die op -8 C zet zou mijn string passen (max DC is dan 604,45V).
Mijn vraag is; hoe nauw luistert de berekende waarde bij -10 C ? (het is toch ook wel eens kouder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuels
Dank, interessant om te lezen. Mijn panelen komen op een plat dak in landscape onder een hoek van 10 - 20 graden (keuze montagesysteem nog niet gemaakt) richting het oosten te liggen. Blijf ik dan binnen acceptabele grenzen vwb het overschrijden van de maximale omvormer spanning ?
Pagina: 1