ocaj schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:24:
Het wijzigen van de hoofdaansluiting mag alleen door Stedin (of een onderaannemer die namens Stedin werkt).
Echter als je van 1-fase naar 3-fase overgaat, dan komt Stedin dat pas doen als je een geschikte groepenkast hebt. De groepenkast is nl. van jou en niet van Stedin.
Op dit moment komt er 1 fase en 1 nul uit je electriciteitsmeter en die gaat naar jouw groepenkast waar hij op een 1-fase hoofdschakelaar aangesloten zit. Uit een 3-fase meter komen 4 draadjes (3 fasen + 1 nul).
Je hebt eerst een 3-fase hoofdschakelaar nodig voordat Stedin je op 3-fasen zal aansluiten (anders zouden er 2 fasen los blijven liggen, dat wil je niet en dat doen ze overigens ook niet).
Aaaah, juist!
Je moet dus eerst jouw groepenkast voorbereid hebben op 3-fasen, daarvoor kun je terecht bij elke installateur en dus ook bij jouw voorkeurs-electroboer die de rest van de electra-zaken doet. Laat hem een 3-fase hoofdschakelaar plaatsen en zoek samen vast de fase-verdeling van de groepen uit. Je kunt dan tijdelijk totdat Stedin komt alle groepen via 1 fase aansluiten op zo'n manier dat bij de overgang van 1 fase naar 3 fasen alles netjes op de juiste fasen werkt.
Thnx voor de uitleg. Dan klopt het weer een beetje in mijn hoofd. De groepenkast wil ik sowieso compleet reviseren en deels herinrichten. (Als het even kan de automaten mee overnemen vanwege kostenreductie maar de kast zelf wil ik vervangen.) De huidige kast heeft bijvoorbeeld geen deksel over de automaten heen (erg vervelend in een trapkast waar ook de jassen in hangen, de stofzuiger staat, etc. Daarbij hebben de vorige eigenaren d'r een knutselwerkje van gemaakt. Losse draden die d'r uit steken, bedrading naar de vijver die al heel lang weg is, onlogische groepen indeling, missende aarding op plekken waar dat voor mij _wel_ belangrijk is (werkkamer), etc, etc, etc.
Ik heb dus op een zeker moment bedacht dat als er dan tóch zonnepanelen op het dak komen en we een hele rataplan aan verbouwingswerkzaamheden gaan uitvoeren in vrij korte tijd (januari), die groepenkast en aarding ook meteen maar mee genomen moet worden.
Zal hoe dan ook vandaag ff met de electricien overleggen wat hij vind qua hoofdaansluiting.
Uit mijn hoofd gaat het trouwens om deze kookplaat:
http://www.siemens-home.b...ab=section-technicalspecs
Kan daar een detailmodel naast zitten. (We hadden een andere met warmhoudzone maar zijn zaterdag geswitched naar een model met 5 volwaardige kookzones.)
Overigens, met het oog op de toekomst, er komen *nu* 15 panelen op het dak á 305Wp per stuk. Over een paar jaar wil ik de tuin gaan verbouwen en op de schuur nog eens een aantal panelen plaatsen. Weet nog niet hoe veel, maar het idee is om daar als het past nog eens minimaal 3x300Wp+ op te leggen. Wil ook daar alvast rekening mee houden.
EDIT:
Voor ik het vergeet, vanmiddag komen ze een slimme meter plaatsen. Verandert er bij 3-fase nog iets aan die meter? As in, moeten ze een nieuwe slimme meter plaatsen als ik naar 3-fase ga? Of maakt dat niet uit en is de splitsing feitelijk *na* de meter zelf? (Anders is het natuurlijk wat zonde van het werk van die mannen.)
[
Voor 5% gewijzigd door
unezra op 19-10-2017 06:34
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.