Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.446 views

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

mddd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:38:
[...]
Zoals @reneeke1970 zegt, dit ging enkel over mijn theoretische voorbeeld van de wasdroger. De vraag waar we het eerder over hadden gehad was immers 'hoe kun je het beste een grote verbruiker activeren om zoveel mogelijk binnen eigen productie te vallen'.
Wij hebben niet zo heel veel grote piek verbruikers (wasdroger doen we niet aan). De wasmachine gaat tegenwoordig wel overdag aan ipv alleen 's nachts. En hetzelfde voor de afwasmachine. Voor de rest zijn het alleen apparaten waarbij het geen zin heeft om overdag aan te zetten (denk: game PC, televisie, ovens...)

Ik heb afgelopen week nog wel even gekeken naar thuis accu's. Maar ik denk eerder dat we gas zouden afstoten. Ik zou dan wel eerst een mooie electrische "gas" haard willen vinden (onze woonkamer heeft vloerverwarming, maar dat is niet genoeg om hem in de winter warm te krijgen, dus extra verwarming, nu door middel van een gashaard is noodzakelijk). En ik zou dan een nieuw gasfornuis moeten aanschaffen en dat is de grootste hobbel. Ik vond de electrische variant van ons fornuis toen lelijk en nu nog steeds :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Wailing_Banshee Bij mij thuis is ongeveer 1/3 van het verbruik continu : internet/wifi, ventilatie, koelkast, vriezer etc. Nog eens 1/3 tot misschien bijna 1/2 is planbaar gebruik van vaatwasser, wasmachine en droger. De rest is normaal gebruik dat niet echt te verplaatsen is zoals jij ook al aangeeft. Daar zit de winst dus nog.

Accu's lijken mij inderdaad ook nog niet heel interessant. Nu natuurlijk zeker nog niet, maar ook als salderen minder wordt dan moet je aardig wat verbruik verplaatsen om het financieel interessant te maken. Zeg dat het verschil tussen salderen en verkopen 10 cent wordt. Als ik 40% zelf kan gebruiken, blijft 60% over. Als ik die allemaal kan opslaan is dat 3250 kWh * 60% * 10 cent voordeel = 195 euro per jaar. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat je accu's kunt kopen die dat verschil lonend maken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt niet zo heel veel accu nodig om toch zinvolle opslag te doen. Veel huishoudens komen met 2-3 kWh een heel eind, dat kost - wanneer het product volwassen is en dus weinig NRE cost heeft - ca €500.
De Australiërs zijn nu bezig met de boel betaalbaar maken door voor schaal te zorgen :)

De lowtech oplossing van een elektrische boiler aan een dimmer is aanzienlijk goedkoper.

Zie ook Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 17-10-2017 13:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03:47
mddd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:22:
@Wailing_Banshee Bij mij thuis is ongeveer 1/3 van het verbruik continu : internet/wifi, ventilatie, koelkast, vriezer etc. Nog eens 1/3 tot misschien bijna 1/2 is planbaar gebruik van vaatwasser, wasmachine en droger. De rest is normaal gebruik dat niet echt te verplaatsen is zoals jij ook al aangeeft. Daar zit de winst dus nog.

Accu's lijken mij inderdaad ook nog niet heel interessant. Nu natuurlijk zeker nog niet, maar ook als salderen minder wordt dan moet je aardig wat verbruik verplaatsen om het financieel interessant te maken. Zeg dat het verschil tussen salderen en verkopen 10 cent wordt. Als ik 40% zelf kan gebruiken, blijft 60% over. Als ik die allemaal kan opslaan is dat 3250 kWh * 60% * 10 cent voordeel = 195 euro per jaar. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat je accu's kunt kopen die dat verschil lonend maken.
Tja, accu's gaan in Nederland wellicht nooit helpen. De zomers leveren, in verhouding, teveel op en de winters te weinig, dat verschil is praktisch een factor 10. In de zomer is je accu dus al veel te snel vol en in de winter krijg je hem niet eens gevuld. Van die 60% ga je effectief misschien maar de helft ook zelf opmaken en de rest alsnog terugleveren of inkopen.

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 20:27
jogaa schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:22:
[...]

Tja, accu's gaan in Nederland wellicht nooit helpen. De zomers leveren, in verhouding, teveel op en de winters te weinig, dat verschil is praktisch een factor 10. In de zomer is je accu dus al veel te snel vol en in de winter krijg je hem niet eens gevuld. Van die 60% ga je effectief misschien maar de helft ook zelf opmaken en de rest alsnog terugleveren of inkopen.
Met een 3 a 4 kw accu kan ik grotendeels van maart tm oktober volledig met eigen opwek af. Alleen bij meerdere dagen weinig zon is dat lastiger.
Dus als de accu's betaalbaar worden, dan komt er hier zeker 1 in als het salderen stopt
sinovenator schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:07:
[...]

Met een 3 a 4 kw accu kan ik grotendeels van maart tm oktober volledig met eigen opwek af. Alleen bij meerdere dagen weinig zon is dat lastiger.
Dus als de accu's betaalbaar worden, dan komt er hier zeker 1 in als het salderen stopt
Dan stop maar met dromen, accu word nooit betaalbaar.

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:27:
[...]

Dan stop maar met dromen, accu word nooit betaalbaar.
Waarom niet? Als de prijzen *nu* al aan het dalen zijn richting "bijna interessant" zal dat denk ik over een jaar of 2, 3 zeker binnen zinvol bereik komen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

unezra schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:16:
[...]

Waarom niet? Als de prijzen *nu* al aan het dalen zijn richting "bijna interessant" zal dat denk ik over een jaar of 2, 3 zeker binnen zinvol bereik komen.
Je verdient er maar klein beetje mee terug, voor de tvt om is dan is de accu al weer kapot, en dan heb ik het nog niet over de omzet verliezen.
Al kost een 10 kW accu maar 2000 euro dan begin ik er nog niet aan.

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:24:
[...]
Je verdient er maar klein beetje mee terug, voor de tvt om is dan is de accu al weer kapot, en dan heb ik het nog niet over de omzet verliezen.
Als dat morgen zou gebeuren, bouw ik er overmorgen 4 in de schuur. :)

Meteen. Ik hoop echt dat decentrale opslag van electriciteit over niet al te lange tijd interessant word. Al was het maar omdat je op die manier net iets dichter bij off-grid komt dan met een paar panelen op je dak alleen.

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 20:27
[...]

Accu's in auto's bewijzen nu al het tegendeel, zo snel zijn ze niet meer kapot

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ben het met @unezra eens. Al zou ik er niet 4 overmorgen hebben hangen, maar 2 of 3 volgend jaar (eerst volgende week die nieuwe panelen en dan hebben we wel weer genoeg uitgegeven dit jaar!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:51:
[...]

Ben het met @unezra eens. Al zou ik er niet 4 overmorgen hebben hangen, maar 2 of 3 volgend jaar (eerst volgende week die nieuwe panelen en dan hebben we wel weer genoeg uitgegeven dit jaar!)
Nou dan snap ik niet wat jullie tegen houd, koop een gebruikte Renault zoe en zet hem in de schuur. Kijken of hij het 5 jaar vol houd.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

Nou dan snap ik niet wat jullie tegen houd, koop een gebruikte Renault zoe en zet hem in de schuur. Kijken of hij het 5 jaar vol houd.
Heel simpel: een zoe is een heel stuk groter dan 2 of 3 accu's. Niet iedereen heeft een garage waar je 2 of 3 auto's in kwijt kan (en al helemaal niet een zolder waar je een auto in kwijt kunt...)

(en kun je al een Zoe krijgen voor 4 tot 6 duizend euro?)

[ Voor 6% gewijzigd door Wailing_Banshee op 18-10-2017 09:33 ]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:57
[...]

Als je bijvoorbeeld eens wat gaat lezen bij de Oosterburen van Photovoltaikforum, dan zie je dat die al veel bezig zijn met opslag, battery-managers etc. o.a. ook met gebruikte auto-cellen. Er is er zelfs eentje die hele batterypacks zelf heeft gemaakt van losse cellen.

Afhankelijk van het merk accu kun je de lading en ontlading zo kiezen dat een accu makkelijk 10 jaar meegaat. De truc schijnt vooral te zijn niet te vol te laden. Dus bijvoorbeeld tussen 10% en 80% houden voor heel veel meer cycli dan de fabriek aangeeft.

Import van EVs

• padoempats
[...]

Precies, dat is maar de helft van het jaar. De andere helft zit je savonds al met een lege accu. Grotere accu's gaan je ook weinig brengen. Het zorgt er alleen voor dat je met de overgang van periode waarbij je op dagen minder opwekt dan totaal verbruikt, je misschien maar 1 of 2 dagen langer kan overbruggen. Kleine accu's zijn wat dat betreft dan veel efficienter.

In landen dichterbij de evenaar is een accu interessanter. Daar zijn de niet-zomers niet zo dramatisch qua zonopbrengst en is je accu elke dat nuttig.

• mddd
  • Niet online
@jogaa Het doel van een accu moet inderdaad niet zijn om het hele jaar door zelfvoorzienend te zijn. Met een kleine accu kun je in elk geval wél zorgen dat je gedurende de zomer periode wanneer je, per dag of per maand gezien, zelfvoorzienend bent, ook echt niks meer hoeft te importeren (en dus salderen).

Gedurende de 'overproductie periode' (maart-september bij mij) neem ik alsnog wel 1200 kWh op uit het net. Die zou dan vermeden kunnen worden.

Dus als straks terugleveren significant minder oplevert dan salderen nu, en een bescheiden accu niet duizenden maar honderden euro's gaat kosten, dan wordt het toch wel interessant.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jogaa schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:24:
[...]

Precies, dat is maar de helft van het jaar. De andere helft zit je savonds al met een lege accu. Grotere accu's gaan je ook weinig brengen. Het zorgt er alleen voor dat je met de overgang van periode waarbij je op dagen minder opwekt dan totaal verbruikt, je misschien maar 1 of 2 dagen langer kan overbruggen. Kleine accu's zijn wat dat betreft dan veel efficienter.

In landen dichterbij de evenaar is een accu interessanter. Daar zijn de niet-zomers niet zo dramatisch qua zonopbrengst en is je accu elke dat nuttig.
Het is maar net hoe je het bekijkt, uiteindelijk neem je minder stroom af van het net dan wanneer je helemaal geen accu's hebt, dus bespaar je op je afname van stroom (uitgaande van geen saldering meer). Daarnaast heb je voordelen als bij evt stroomuitval heb je je accu om korte periodes op te vangen etc. Vergelijk het met mensen die slechts een deel van hun eigen verbruik afvangen met hun panelen ipv 100%, het geeft altijd meer winst dan helemaal niks doen.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:50
Op het platte dak van mijn woning zijn ook zonnepanelen geplaatst op een van der valk flat montagesysteem.
Deze zijn met elkaar verbonden via MC4 connectors.
Nu lagen deze MC4 connectors los op het platte dak en kreeg ik bij vochtig weer of regen een isolatiefout op mijn omvormer. Waarschijnlijk omdat de connectors in het water lagen.

Nu is dit onlangs aangepast en werkt het systeem weer, alleen zijn de connectors nu met een tie rip aan de bovenkant van het metalen frame vastgemaakt.
Gaat dit verder geen problemen opleveren tijdens vochtig weer of een regenbui?
Met andere woorden, zijn die connectors waterdicht?

Stop chasing the dream, you're already living it

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:11
Voor wat betreft accus moeten we het volgens mij hebben van andere technieken dan lithium ion.
Als die in de brand gaan voeden ze het vuur zelf met zuurstof. Dus een dikke lion accu in huis lijkt me minder.

Supercaps zien er wel veel belovend uit alleen veel zwaarder en meer volume. Maar geen geheugen effecten, volledig op te laden en ontladen, en je kunt naar je electrische auto zoveel stroom leveren als die kan hebben.

Nog heel even wachten en dan komen die wel op de markt.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 18-10-2017 11:37 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Qosmic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:24:
Op het platte dak van mijn woning zijn ook zonnepanelen geplaatst op een van der valk flat montagesysteem.
Deze zijn met elkaar verbonden via MC4 connectors.
Nu lagen deze MC4 connectors los op het platte dak en kreeg ik bij vochtig weer of regen een isolatiefout op mijn omvormer. Waarschijnlijk omdat de connectors in het water lagen.

Nu is dit onlangs aangepast en werkt het systeem weer, alleen zijn de connectors nu met een tie rip aan de bovenkant van het metalen frame vastgemaakt.
Gaat dit verder geen problemen opleveren tijdens vochtig weer of een regenbui?
Met andere woorden, zijn die connectors waterdicht?
MC4 behoord vrij water dicht te zijn.
maar water is lastig tegen te houden. (een zandkorrel of stofje in de stekker geeft al snel een lekje en kan stiekem gebeuren, wet van Murphy ;) )
dus in het water leggen is een slecht plan, maar hangend is het heel goed dicht tegen spat water, geen probleem. ;)

(ik zou het alleen niet met een tie rip doen, maar liever met iets wat niet langs de kabel kan schuren met wind. maar wees niet bang een tie rip zal vast ook geen problemen geven. is best ver gezocht. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Qosmic
Dank voor je antwoord. Ze lagen op het platte dak en dat watert wel af, maar blijft wel lang(er) vochtig.
Maar hangend aan het frame zou dus geen probleem mogen zijn? Het water kan er op die manier wel op komen en langs lopen.
De stekkers waren net tekort om onder de panelen te monteren waardoor ze iig minder aan water bloot gesteld zouden worden.

Tevens wilden ze ze nog afdichten/verpakken met tape, maar dat is uiteindelijk niet gedaan want als daar water in zou komen of vocht zou dat denk ik ook weer minder snel drogen.

Zo liggen zijn de stekkers nu op de panelen bevestigd:

pv1

pv2

edit: foto's toegevoegd

[ Voor 28% gewijzigd door Qosmic op 18-10-2017 11:51 ]

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:32:
[...]

Heel simpel: een zoe is een heel stuk groter dan 2 of 3 accu's. Niet iedereen heeft een garage waar je 2 of 3 auto's in kwijt kan (en al helemaal niet een zolder waar je een auto in kwijt kunt...)

(en kun je al een Zoe krijgen voor 4 tot 6 duizend euro?)
Misschien een schade exemplaar haha, een goeie heb ik al voor 7000.
En hij hoeft niet geheel in de schuur, je mag hem deels slopen. Of zet hem als kippenhok buiten.
Maar goed ik heb dat even in gedachte gehad maar als je complete kosten gaat kijken is het niet rendabel. Laden kost extra investeren, juiste moment van laden en ontladen benodigd ook extra techniek. Dan komt er nog 1000 bij voor omvormers terug naar 220,nee laat maar lekker zitten. Ik merk in mijn camper al hoe lastig het is om de accu gevuld te houden.
Ik soldeer maar 4000kWh tegen 6 cent extra, een winst van 240 euro, nou zie dan je accu maar binnen tien jaar terug te verdienen.

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Qosmic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:43:
Dank voor je antwoord. Ze lagen op het platte dak en dat watert wel af, maar blijft wel lang(er) vochtig.
Maar hangend aan het frame zou dus geen probleem mogen zijn? Het water kan er op die manier wel op komen en langs lopen.
De stekkers waren net tekort om onder de panelen te monteren waardoor ze iig minder aan water bloot gesteld zouden worden.

Tevens wilden ze ze nog afdichten/verpakken met tape, maar dat is uiteindelijk niet gedaan want als daar water in zou komen of vocht zou dat denk ik ook weer minder snel drogen.
zo als je het nu hebt is het beste, MC4 is water dicht, maar zorg dat het spatwater is en niet onder gedompeld in een plas, voorkomt kleine probleempjes. ;)

en jep geen tape gebruiken, kan het vocht alleen maar langer van blijven hangen. ;)

edit:
zie je foto's nu.
tja is niet het mooiste om het zo te doen.
maar dit is wel afdoende. ;)

zelf had ik wel een verlengkabeltje gemaakt, zo duur is dat nu ook weer niet.
was iets netter geweest. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 18-10-2017 11:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Qosmic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:43:

Zo liggen zijn de stekkers nu op de panelen bevestigd:

[afbeelding]

[afbeelding]

edit: foto's toegevoegd
Ik gebruik ook tyrap ,maar dan nog wel dat ze op een steuntje of ballast leunen, indien die dingen verweren komen ze nooit in water. Als je twijfelt bind er dan losjes stukje stroom draad om, dan valt ie nooit in het water want koper verweerd niet.

1 PVoutput . Dongen NB

• Qosmic
ging mij er meer om dat ze voorheen onder de rails direct op het platte dak lagen.
En op de 1 of andere manier werden ze dan wel vochtig want ik kreeg een isolatie fout op de omvormer.

Nu liggen ze boven op de rails en worden ze natuurlijk ook blootgesteld aan vocht en water, maar het gaat mij erom dat ze verder wel (binnenin) droog blijven en op deze manier de isolatiefout voorkomen is.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:46:
[...]
Ik soldeer maar 4000kWh tegen 6 cent extra, een winst van 240 euro, nou zie dan je accu maar binnen tien jaar terug te verdienen.
Ik neem aan dat je saldeert :P

Ik verbruik nu ongeveer 25% van mijn eigen energie. En ik vebruik 2x zoveel dan dat ik opbreng (op jaarbasis). Omdat we nu salderen, betaal ik maar 50% van wat ik betaalde voordat ik panelen had.

Even ruw geschat: 5000kWh per jaar, 2500kWh per jaar terug leveren tegen 0,18 cent/kWhp is nu 450 euro per jaar aan stroom
Maar met salderen is dat 5000kWh per jaar, waarvan 625kWh van m'n eigen systeem af komt. Dus dat is 4375kWh * 0,18 cent = 787,50 euro per jaar.
De terugprijs is 0,06, dus ik krijg 112,50 per jaar voor mijn eigen stroom. En ga dus totaal 675 euro per jaar betalen. Het verschil is dan 225 euro.

Maar nu ga ik mijn systeem vergroten naar 4500kWh/j. En dan loopt dat verschil al op naar 400
euro... Als ik mijn eigen verbruik naar 75% zou kunnen krijgen, zou het een verschil van bijna 250 euro zijn.

En eerlijk gezegd, die terugverdientijd heb ik me nog nooit aan gestoord. Dan had ik die panelen die volgende week gelegd worden ook niet moeten nemen. Want vanwege het werk wat gedaan moet worden zijn die voorlopig nog niet rendabel...

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:57
Qosmic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:04:
ging mij er meer om dat ze voorheen onder de rails direct op het platte dak lagen.
En op de 1 of andere manier werden ze dan wel vochtig want ik kreeg een isolatie fout op de omvormer.

Nu liggen ze boven op de rails en worden ze natuurlijk ook blootgesteld aan vocht en water, maar het gaat mij erom dat ze verder wel (binnenin) droog blijven en op deze manier de isolatiefout voorkomen is.
Hangend komt er nauwelijks vocht bij, behoudens condens. Dat is een heel andere situatie dan in een plas water liggend. Prima opgelost zo.

Import van EVs

• Qosmic
ok, top! Dan ben ik er blij mee zo.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:09
Qosmic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:13:
ok, top! Dan ben ik er blij mee zo.
Zo zitten ze bij mijn ook met 36 panelen en 12 verlengkabels maken verder was ik er wel klaar mee :+
Heb de rest toen ook op die manier vast gezet. Gaat prima tot nu toe!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
[...]

Als het salderen stopt dan is de kans vrijwel 100% dat er een alternatief komt voor het salderen

Uit de openingspost van dit topic:
Einde salderen in 2023?!
De salderingsregeling blijft bestaan gedurende de periode van het Energieakkoord dat loopt tot in 2023.
Daaarna zal waarschijnlijk gekozen worden uit 1 van de volgende 5 alternatieven
A Salderen behouden
A1 Fiscaal salderen behouden (Vrijgave leveranciersdeel leveringstarief)
B Salderen begrenzen (Maximum % aan fiscaal te salderen kWh en vrijgave leveranciersdeel leveringstarief)
C Terugleversubsidie (Terugleversubsidie in €/kWh)
D Investeringssubsidie (Investeringssubsidie in €/kWp)
Zie voor meer informatie ook de
kamerbrief van de minister van Economische Zaken over de salderingsregeling
Ik verwacht zelf dat de overheid zal kiezen voor een terugleversubsidie (optie C) omdat dat de groenste oplossing is waarbij de overheid toch veel controle heeft op de inzet en kosten van het stimuleringsmiddel
Een accu voor opslag is vrijwel in geen enkel scenario een zinvolle keuze maar kan potentieel alleen een zinvolle keuze als de overheid kiest voor een investeringssubsidie (optie D) waarbij terugleveren geen gesubsidieerde bate oplevert en de energiemaatschappijen dan ook nog heel slechte teruglevervoorwaardes bieden.

Optie D is dus een keuze die door accu fabrikanten gelobbied zal worden maar het gebruik van opslag accu's om stroom voor eigen gebruik te bewaren is minder groen dan het delen van de stroom met anderen.

[ Voor 5% gewijzigd door TWyk op 18-10-2017 12:27 ]

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

Ik neem aan dat je saldeert :P

Ik verbruik nu ongeveer 25% van mijn eigen energie. En ik vebruik 2x zoveel dan dat ik opbreng (op jaarbasis). Omdat we nu salderen, betaal ik maar 50% van wat ik betaalde voordat ik panelen had.

Even ruw geschat: 5000kWh per jaar, 2500kWh per jaar terug leveren tegen 0,18 cent/kWhp is nu 450 euro per jaar aan stroom
Maar met salderen is dat 5000kWh per jaar, waarvan 625kWh van m'n eigen systeem af komt. Dus dat is 4375kWh * 0,18 cent = 787,50 euro per jaar.
De terugprijs is 0,06, dus ik krijg 112,50 per jaar voor mijn eigen stroom. En ga dus totaal 675 euro per jaar betalen. Het verschil is dan 225 euro.

Maar nu ga ik mijn systeem vergroten naar 4500kWh/j. En dan loopt dat verschil al op naar 400
euro... Als ik mijn eigen verbruik naar 75% zou kunnen krijgen, zou het een verschil van bijna 250 euro zijn.

En eerlijk gezegd, die terugverdientijd heb ik me nog nooit aan gestoord. Dan had ik die panelen die volgende week gelegd worden ook niet moeten nemen. Want vanwege het werk wat gedaan moet worden zijn die voorlopig nog niet rendabel...
Ik kan jou cijfertjes eigenlijk niet goed volgen, maar zie wel dat het aannames zijn. Ga het voor de gein maar eens maandelijks bijhouden wat je zelf rechtstreeks verbruikt. Je nieuwe installatie geeft je vast ander inzicht. En dan niet rekenen met 6 cent want zo laag komt het nooit.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:11
TWyk schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:23:
[...]

Als het salderen stopt dan is de kans vrijwel 100% dat er een alternatief komt voor het salderen

Uit de openingspost van dit topic:

[...]

Ik verwacht zelf dat de overheid zal kiezen voor een terugleversubsidie (optie C) omdat dat de groenste oplossing is waarbij de overheid toch veel controle heeft op de inzet en kosten van het stimuleringsmiddel
Een accu voor opslag is vrijwel in geen enkel scenario een zinvolle keuze maar kan potentieel alleen een zinvolle keuze als de overheid kiest voor een investeringssubsidie (optie D) waarbij terugleveren geen gesubsidieerde bate oplevert en de energiemaatschappijen dan ook nog heel slechte teruglevervoorwaardes bieden.

Optie D is dus een keuze die door accu fabrikanten gelobbied zal worden maar het gebruik van opslag accu's om stroom voor eigen gebruik te bewaren is minder groen dan het delen van de stroom met anderen.
Ik kreeg een link met analyse van de plannen van het toekomstige kabinet door centraal plaburo, en daar stast letterlijk onder de sectie mileu:

Als alternatief voor de salderingsregeling wordt vanaf 2020 een teruglever subsidie van door zonne-energie opgewekte elektriciteit aan het net ingevoerd, taakstellend voor 0.3 mld euro. (RA_611)

Maar hopen dat daar iets per kwh aan over blijft als al die grote zonneparken die nu met subsidie gebouwd worden daar ook in mee delen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• padoempats
Sander schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:02:
[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt, uiteindelijk neem je minder stroom af van het net dan wanneer je helemaal geen accu's hebt, dus bespaar je op je afname van stroom (uitgaande van geen saldering meer). Daarnaast heb je voordelen als bij evt stroomuitval heb je je accu om korte periodes op te vangen etc. Vergelijk het met mensen die slechts een deel van hun eigen verbruik afvangen met hun panelen ipv 100%, het geeft altijd meer winst dan helemaal niks doen.
Alle beetjes helpen, zeker mee eens. Maar het is niet zomaar altijd een besparing. Je vergeet voor het gemak je (hoge) aanschaf prijs van zo'n accu/buffer. Zo'n accu gaat zeker helpen, maar in NL nooit meer dan de helft van je verbruik. Daar zijn de continue verschillen van dag tot dag en seizoen tot seizoen te groot voor.

En via je accupack heb je ook nog eens extra verliezen en zijn ook net te onderschatten.

Stroomuitval in Nederland? Dat is echt een zeldzaamheid? Ik kan het me niet meer herinneren wanneer de laatste keer was. Makkelijk 10 jaar terug. Dat haast geen echt argument te noemen.

Zolang we volledig kunnen salderen ben je gek om met een accupack te werken, daar schiet je niets mee op. Wahten tot 2023 voordat we weten wat we kunnen doen en of een accu op een bepaalde manier rendabel zal zijn.

De reacties mbt de Zoe: Let op dat de accupack bij de Zoe in de meeste gevallen op huurbasis is :)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-11 20:36
jogaa schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:48:
[...]

..
De reacties mbt de Zoe: Let op dat de accupack bij de Zoe in de meeste gevallen op huurbasis is :)
Ehm... sinds 2016/2017 is het mogelijk de accu te kopen ipv huren...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Stroomuitval in Nederland? Dat is echt een zeldzaamheid? Ik kan het me niet meer herinneren wanneer de laatste keer was. Makkelijk 10 jaar terug. Dat haast geen echt argument te noemen.
Wacht maar tot ze in je wijk van alles gaan vernieuwen, ik heb afgelopen 2 jaar meerdere keren zonder stroom gezeten (en ook zonder notificatie daarvan omdat administratie niet op orde was). Daarnaast ook een paar keer stroomuitval gehad op wijkniveau zonder dat er werkzaamheden waren. En anders maar eens praten met de mensen rondom Amsterdam??
[...]
Zolang we volledig kunnen salderen ben je gek om met een accupack te werken, daar schiet je niets mee op. Wahten tot 2023 voordat we weten wat we kunnen doen en of een accu op een bepaalde manier rendabel zal zijn.
Volledig mee eens, je kunt pas gaan rekenen als je weet wat het gaat worden, tot die tijd ga ik sowieso niks doen :)

• mddd
  • Niet online
TWyk schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:23:
Inderdaad. Het plan wat eerder dit jaar rondging, was de invoering van een terugleversubsidie waardoor het voor de gemiddelde installatie ongeveer gelijk zou blijven. En dan langzaam verlagen. De meeste mensen zullen dus geen plotseling groot verschil ervaren.
jacovn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:47:
[...]
Als alternatief voor de salderingsregeling wordt vanaf 2020 een teruglever subsidie van door zonne-energie opgewekte elektriciteit aan het net ingevoerd, taakstellend voor 0.3 mld euro. (RA_611)

Maar hopen dat daar iets per kwh aan over blijft als al die grote zonneparken die nu met subsidie gebouwd worden daar ook in mee delen.
Dat laatste lijkt me niet. Die parken ontvangen geld uit een heel ander potje (SDE+) en die regeling is voor bedrijven en begint vanaf 15 kW vermogen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:27:
[...]

Ik kan jou cijfertjes eigenlijk niet goed volgen, maar zie wel dat het aannames zijn. Ga het voor de gein maar eens maandelijks bijhouden wat je zelf rechtstreeks verbruikt. Je nieuwe installatie geeft je vast ander inzicht. En dan niet rekenen met 6 cent want zo laag komt het nooit.....
Ik houd het al bijna 2 jaar bij, per week...

De cijfers die ik noem zijn werkelijke cijfers (alleen een beetje mooi afgerond). Wij betalen iets van 0,18 cent (met nog wat meer cijfers achter de komma) per kWh, de kale prijs is dan 0,04ct/kWh.
[...]
Alle beetjes helpen, zeker mee eens. Maar het is niet zomaar altijd een besparing. Je vergeet voor het gemak je (hoge) aanschaf prijs van zo'n accu/buffer. Zo'n accu gaat zeker helpen, maar in NL nooit meer dan de helft van je verbruik. Daar zijn de continue verschillen van dag tot dag en seizoen tot seizoen te groot voor.
Als je zelfvoorzienend wilt zijn wel ja. Maar je kunt het wel afvlakken.
Jij hebt die dansende lijnen zeker niet gezien in 2016... Was een prachtig gezicht, maar ook best eng...
Je weet pas hoe afhankelijk je bent van die lijnen als er eens iets mee gebeurt (bijvoorbeeld een straaljager die tegen een paal aan vliegt, of brand in een regelkast... of in ons geval, een boer die iets te diep geploegd had)
Als je geld wilt verdienen/besparen, dan moet je het voorlopig niet doen, nee. Ik vind het nu gewoon nog veel te duur (iets van een euro per kWh). Dat kan gewoon niet uit, aangezien ik nu een kWh voor 0,18c krijg... Maar als opslag rond de prijs van een kWh van je provider komt, kan het best wel leuk gaan worden (want dat is waar @reneeke1970 mee begon: 2.000 euro voor 10kWh, dus 20c/kWh).

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Ik houd het al bijna 2 jaar bij, per week...

De cijfers die ik noem zijn werkelijke cijfers (alleen een beetje mooi afgerond). Wij betalen iets van 0,18 cent (met nog wat meer cijfers achter de komma) per kWh, de kale prijs is dan 0,04ct/kWh.

[...]

Als je zelfvoorzienend wilt zijn wel ja. Maar je kunt het wel afvlakken.

[...]

Jij hebt die dansende lijnen zeker niet gezien in 2016... Was een prachtig gezicht, maar ook best eng...
Je weet pas hoe afhankelijk je bent van die lijnen als er eens iets mee gebeurt (bijvoorbeeld een straaljager die tegen een paal aan vliegt, of brand in een regelkast... of in ons geval, een boer die iets te diep geploegd had)

[...]

Als je geld wilt verdienen/besparen, dan moet je het voorlopig niet doen, nee. Ik vind het nu gewoon nog veel te duur (iets van een euro per kWh). Dat kan gewoon niet uit, aangezien ik nu een kWh voor 0,18c krijg... Maar als opslag rond de prijs van een kWh van je provider komt, kan het best wel leuk gaan worden (want dat is waar @reneeke1970 mee begon: 2.000 euro voor 10kWh, dus 20c/kWh).
Oh jij gaat de prijs van een accu als inkoop prijs voor stroom bekijken, nou dan reken je toch vet fout.
Ik persoonlijk zou 40 kWh accu nodig hebben, heel duur en onbruikbaar.
Waarom? Nou omdat in de winter ik geen over capaciteit heb om de accu te laden, mijn volledige opwek gaat in de wp zitten en rest van huis gebruik.
Dus in de winter zodra donker niks uit accu helaas.
In de zomer heb ik zoveel capaciteit dat het niet in accu past dus alsnog het net in. En s'nachts kan ik maar klein beetje uit de accu halen want hoeveel gebruik je nou tussen 21.00 en 06.00 uur?
Zomer overdag gebruik ik alles al rechtsreeks van de PV.
Dus vandaar een accu in mijn ogen zinloos, zelfs 10 kW voor 2000 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Oh jij gaat de prijs van een accu als inkoop prijs voor stroom bekijken, nou dan reken je toch vet fout.
Ik persoonlijk zou 40 kWh accu nodig hebben, heel duur en onbruikbaar.
Waarom? Nou omdat in de winter ik geen over capaciteit heb om de accu te laden, mijn volledige opwek gaat in de wp zitten en rest van huis gebruik.
Dus in de winter zodra donker niks uit accu helaas.
In de zomer heb ik zoveel capaciteit dat het niet in accu past dus alsnog het net in. En s'nachts kan ik maar klein beetje uit de accu halen want hoeveel gebruik je nou tussen 21.00 en 06.00 uur?
Zomer overdag gebruik ik alles al rechtsreeks van de PV.
Dus vandaar een accu in mijn ogen zinloos, zelfs 10 kW voor 2000 euro
Ik ga er niet vanuit dat ik 100% zelf ga gebruiken (dat is gewoon onrealistisch, vooral in de zomer). Ik ga uit dat ik van 25% naar 75% eigen verbruik zou gaan. En dan met name in de zomer (dan verbruiken we nu helemaal maar een fractie van onze opbrengst). In de winter zal dat 100% zijn.

En juist 's avonds verbruiken wij het meeste stroom, aangezien we dan thuis zijn.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:39
Filosofie... *zet klein aluhoedje op*

Misschien niet het juiste topic, maar:

Hoe denkt men hier over de theorie dat elektriciteit in de nabije toekomst kosteloos geleverd word vanuit het net omdat A: elektrische energie zelf inmiddels bijna niks meer kost, en om B:de elektrificering van de maatschappij een boost te geven?

Deze verkapte vorm van subsidie zal in de overbruggingsperiode worden gesubsidieerd uit hoge heffingen op fossiele brandstoffen wat tevens een extra boost zal geven aan de elektrificering van de maatschappij.

De noodzaak voor lokale opslag of lokale opwekking is hiermee weg. Tevens kan de overheid op deze manier volledige controle houden over de energiebehoefte van een maatschappij, gecentraliseerd.

Ook zal het zelf opwekken van energie minder aantrekkelijk worden gemaakt door amateur-zonnepaneelhouders met stroomaansluiting te gaan belasten op winst gegenereerd door het opwekken en distribueren van deze energie (terugleveren). Verder zie ik de mogelijkheid voor de overheid om de enkeling die nog zelf energie opwekt extra te belasten door paneelbelasting (per paneel) te heffen.

Schaalvergroting en overheidscontrole zijn in deze theorie de kernwoorden.

• mddd
  • Niet online
B-lex schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:11:
Hoe denkt men hier over de theorie dat elektriciteit in de nabije toekomst kosteloos geleverd word vanuit het net omdat A: elektrische energie zelf inmiddels bijna niks meer kost, en om B:de elektrificering van de maatschappij een boost te geven?
Ik zie geen enkele aanleiding om in die richting te denken en ik snap ook niet zo goed hoe jij erbij komt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@B-lex Als je de paranoia loslaat, blijft er één vraag open: waarom, in vredesnaam?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• B-lex
  • Laatst online: 12:39
mddd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

Ik zie geen enkele aanleiding om in die richting te denken en ik snap ook niet zo goed hoe jij erbij komt.
Proton_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:17:
@B-lex Als je de paranoia loslaat, blijft er één vraag open: waarom, in vredesnaam?
Paranoia is niet de insteek. Toch het verkeerde topic met de verkeerde doelgroep merk ik, excuus. Zal ik de post verwijderen?

[ Voor 26% gewijzigd door B-lex op 18-10-2017 15:40 ]

• padoempats
Je eerste 2 alinea's kan ik nog volgen. En ik denk ook dat elektriciteit in de toekomst eerder goedkoper zal worden dan duurder. Dit ivm duurzaam leveren door voornamelijk PVs. Als alle daken vol liggen is elektriciteit overdag mogelijk voldoende voor iedereen. De nachttarieven zullen duurder worden dan overdag.
Daarnaast heeft de overheid al aangegeven belasting op elektriciteit te willen verlagen en gas te verhogen.
Zonnepanelen worden op een gegeven moment ook zo goedkoop en makkelijk toepasbaar (folie / alle formaten), dat dus als de zon schijnt elektriciteit praktisch gratis is.

Dan zijn die grote waterstof opslagtanks zo gek nog niet. Op grote schaal in de zomer elektriciteit omzetten in waterstof en in de winter dit opstoken. Niet zo efficient, maar met een massaal overschot in de zomermaanden is dit minder een punt.

• padoempats
NielsTn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:57:
[...]

Ehm... sinds 2016/2017 is het mogelijk de accu te kopen ipv huren...
Daarom zei ik 'in de meeste gevallen'. Bij de goedkope 2e hands Zoe's zal het waarschijnlijk om een gehuurde accu gaan

• unezra

unezra

Scheisse!

Kom er net achter dat we thuis 1x25A hebben en da's voor 15xz305Wp nog wel genoeg, maar voor de inductieplaat niet. Dus hops, aanvraag voor 2x25A ingeschoten. Da's in ieder geval genoeg. :)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:51:
Scheisse!

Kom er net achter dat we thuis 1x25A hebben en da's voor 15xz305Wp nog wel genoeg, maar voor de inductieplaat niet. Dus hops, aanvraag voor 2x25A ingeschoten. Da's in ieder geval genoeg. :)
Waarom niet 1x 35?

• unezra

unezra

Ze geven aan dat je voor inductie beter voor 3x25A of 3x35A kan gaan.
3x35A is wat overkill (we redden het nu prima op 1x25A), dus 3x25A.

Ook https://www.mijnaansluiting.nl/ geeft aan dat 3x25A de meest logische keuze is. (Ik heb wel in het opmerkingen veld aangegeven dat het gaat om zonnepanelen en een inductieplaat zodat ze zelf nog kunnen beoordelen wat nodig is.)

unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:01:
[...]

Ook https://www.mijnaansluiting.nl/ geeft aan dat 3x25A de meest logische keuze is. (Ik heb wel in het opmerkingen veld aangegeven dat het gaat om zonnepanelen en een inductieplaat zodat ze zelf nog kunnen beoordelen wat nodig is.)
Hangt toch eigenlijk wel van je manier van aansluiten van inductie af, dus even kijken wat voor plaat het is

1 PVoutput . Dongen NB

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Ik wil graag zonnepanelen op ons platte dak laten leggen.

Nu lees ik hier de tip om offertes op te vragen, maar als ik google kom ik heel veel pagina's tegen met vergelijking sites en offerte tools. En om nou overal mijn adres en telefoonnummer in te vullen..

Zijn er bepaalde sites/leveranciers waar goede ervaringen mee zijn? Voor mij zijn kwaliteit, garantie en service belangrijker dan de allerlaagste prijs.

你还记得吗 记忆的炎夏

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 22:28
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:01:
[...]

Inductie werkt prima op 1x35A hoofdaansluiting hier. All-electric woning inmiddels. Zie voorlopig nog geen reden om over te gaan naar 3 fasen als ik het (piek)verbruik bekijk. Zelfs niet met een auto die 10A trekt tijdens opladen.

Wellicht is het verstandig om je slimme meter een tijdje uit te lezen en in PV Output bijvoorbeeld te plaatsen. Hierdoor zijn wij er achter gekomen dat overstappen vrijwel nutteloos is van 1x35A naar 3x25A. Elke situatie is anders. Om een juiste beslissing te nemen heb je de juiste gegevens nodig. En die heb je nu niet. Hoofdzekering naar 1x35 of 1x40A is veel minder ingrijpend als over naar 3 fasen 25A.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 18-10-2017 16:43 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:51:
Scheisse!

2x25A ????

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:09

Deze verkapte vorm van subsidie zal in de overbruggingsperiode worden gesubsidieerd uit hoge heffingen op fossiele brandstoffen wat tevens een extra boost zal geven aan de elektrificering van de maatschappij.

De noodzaak voor lokale opslag of lokale opwekking is hiermee weg. Tevens kan de overheid op deze manier volledige controle houden over de energiebehoefte van een maatschappij, gecentraliseerd.

Ook zal het zelf opwekken van energie minder aantrekkelijk worden gemaakt door amateur-zonnepaneelhouders met stroomaansluiting te gaan belasten op winst gegenereerd door het opwekken en distribueren van deze energie (terugleveren). Verder zie ik de mogelijkheid voor de overheid om de enkeling die nog zelf energie opwekt extra te belasten door paneelbelasting (per paneel) te heffen.

Dat kostenloos leveren gebeurt feitelijk al, de kale prijs is marginaal. De crux zit in de belastingen en leverkosten. Het is heel grappig om te zien dat de hele politiek beseft dat energiebelasting niet om het millieu gaat, maar om de centen en daar dan niks aandoet. Zo ontstaan dit soort effekten.

Want met een prijs van 0,04 cent per kWh en geen verdere kosten is pv leggen niet meer interessant en kan al het geld naar windmolens. Maar dan is er wel een begrotingsdingetje....

• padoempats
jerh schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

Dat kostenloos leveren gebeurt feitelijk al, de kale prijs is marginaal. De crux zit in de belastingen en leverkosten. Het is heel grappig om te zien dat de hele politiek beseft dat energiebelasting niet om het millieu gaat, maar om de centen en daar dan niks aandoet. Zo ontstaan dit soort effekten.

Want met een prijs van 0,04 cent per kWh en geen verdere kosten is pv leggen niet meer interessant en kan al het geld naar windmolens. Maar dan is er wel een begrotingsdingetje....
Waarom zijn netbeheer/transportkosten geen kosten volgens jou?

• WoudseHoeve
reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:27:
[...]
En s'nachts kan ik maar klein beetje uit de accu halen want hoeveel gebruik je nou tussen 21.00 en 06.00 uur?
Dat is juist erg stuurbaar, wasmachine, vaatwasser, en zelfs de warmte pomp zal dan meer draaien.
Nu denk ik inderdaad dat een jaar rond accu voorlopig kansloos is..... je koopt hem nu alleen voor de zomer maanden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jogaa die zitten in het vast recht.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:09
jogaa schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:24:
[...]

Waarom zijn netbeheer/transportkosten geen kosten volgens jou?
in deze context zijn ze een gegeven, uiteraard moet het wel betaald worden. Maar mijn opmerking ging in op het kostenloos leveren van kWh.
WoudseHoeve schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:26:
[...]

Dat is juist erg stuurbaar, wasmachine, vaatwasser, en zelfs de warmte pomp zal dan meer draaien.
Nu denk ik inderdaad dat een jaar rond accu voorlopig kansloos is..... je koopt hem nu alleen voor de zomer maanden.
Ik snap het stuurbare niet helemaal, in de zomer draait juist alles al overdag. Vandaar dat ik vraag, wat blijft er voor s'nachts over? Dus zelfs hoog zomer heb je weinig aan accu

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
e-auto laden snachts uit de accu?
(als alles een keer betaalbaarder wordt)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2017 18:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Inge801 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:29:

Nu lees ik hier de tip om offertes op te vragen, maar als ik google kom ik heel veel pagina's tegen met vergelijking sites en offerte tools. En om nou overal mijn adres en telefoonnummer in te vullen..

Zijn er bepaalde sites/leveranciers waar goede ervaringen mee zijn? Voor mij zijn kwaliteit, garantie en service belangrijker dan de allerlaagste prijs.
In welk deel van nederland woon je.
Ik heb goede ervaringen met http://www.sun-solar.nl/ in oss
Prijsvergelijk doen we meestal op http://shop.winkelman-zonnepanelen.nl/
Verder heb je ook veel prijzen bij http://www.jenm-zonnepanelen.nl/

Maar je wilt het "laten leggen".
Geen mogelijkheid om het zelf te leggen? Een plat dak is (meestal) niet zo hoog.
En lastig is het niet...(en je bespaart weer wat centen)
En verder: afmetingen vh dak en schaduwsituatie en ligging graag.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2017 18:47 ]

AUijtdehaag schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:24:
@reneeke1970
e-auto laden snachts uit de accu?
(als alles een keer betaalbaarder wordt)
Dat kan toch ook overdag? (Op het werk haha )
Ga toch niet opsparen om s'nachts te doen met vervolgens extra omzet verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Als je maar genoeg opwekt is omzet verlies geen probleem toch?
Kijk maar naar de initiatieven om waterstof te maken van het "overschot" Dat is pas efficient, hahaha

AUijtdehaag schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:35:
@reneeke1970
Als je maar genoeg opwekt is omzet verlies geen probleem toch?
Kijk maar naar de initiatieven om waterstof te maken van het "overschot" Dat is pas efficient, hahaha
Ja ja, extra verlies creeëren omdat anders de accu niks te doen heeft.....

Ja dat waterstof is hot item geloof ik.
Heb je dat net als bier ook voor thuis brouwers?

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:40:
[...]

Ja ja, extra verlies creeëren omdat anders de accu niks te doen heeft.....

Ja dat waterstof is hot item geloof ik.
Heb je dat net als bier ook voor thuis brouwers?
Is slecht op te slaan, tenzij je een compressor erbij neemt en naar 350 of 700 bar comprimeert.
Een thuistap is makkelijker inderdaad.

AUijtdehaag schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:44:
[...]

Is slecht op te slaan, tenzij je een compressor erbij neemt en naar 350 of 700 bar comprimeert.
Een thuistap is makkelijker inderdaad.
Oh ja weet het alweer, zon ding wilde ze bij ons op werk plaatsen want was vraag naar in Breda. Dat ding gekocht voor 70000 euro dacht ik en toen kregen we geen vergunning vanwege omgevings afstand en veiligheid met die hoge drukken.
Hmm of was dat gewoon een hoge druk station voor gas....
Weet niet meer, laat maar. Doe maar eentje uit de tap

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra

unezra

Ehm, 3x25A. :)
Noord27 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:39:
[...]
Inductie werkt prima op 1x35A hoofdaansluiting hier. All-electric woning inmiddels. Zie voorlopig nog geen reden om over te gaan naar 3 fasen als ik het (piek)verbruik bekijk. Zelfs niet met een auto die 10A trekt tijdens opladen.

Wellicht is het verstandig om je slimme meter een tijdje uit te lezen en in PV Output bijvoorbeeld te plaatsen. Hierdoor zijn wij er achter gekomen dat overstappen vrijwel nutteloos is van 1x35A naar 3x25A. Elke situatie is anders. Om een juiste beslissing te nemen heb je de juiste gegevens nodig. En die heb je nu niet. Hoofdzekering naar 1x35 of 1x40A is veel minder ingrijpend als over naar 3 fasen 25A.
Nja, ik geloof wel dat 1x25A te weinig is voor dik 4.5kW aan panelen op het dak en een kookplaat die ergens rond de 7, 8kW uit het stopcontact kan trekken en sowieso 3 fase aangesloten moet worden. Op 1x16A gaat dat niet helemaal goed. Maar goed, ik zal voor de zekerheid voordat ze de aansluiting realiseren nog even dubbelchecken of het 1x35A of 3x25A moet zijn.

Qua ingrijpendheid valt het mee. 1x35A kost qua installatie iets van €140, 3x25A zit daar een paar tientjes boven. Dus heel veel ingewikkelder zal het niet zijn voor ze. Het enige is dat het serieus duur word als onze hoofdaansluiting zelf er niet voor geschikt is. Dan moeten ze gaan graven en is het €1200 en meer. Maar voorlopig is het nog niet zo ver.

unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:38:
[...]

[...]

Nja, ik geloof wel dat 1x25A te weinig is voor dik 4.5kW aan panelen op het dak en een kookplaat die ergens rond de 7, 8kW uit het stopcontact kan trekken en sowieso 3 fase aangesloten moet worden. Op 1x16A gaat dat niet helemaal goed. Maar goed, ik zal voor de zekerheid voordat ze de aansluiting realiseren nog even dubbelchecken of het 1x35A of 3x25A moet zijn.

Qua ingrijpendheid valt het mee. 1x35A kost qua installatie iets van €140, 3x25A zit daar een paar tientjes boven. Dus heel veel ingewikkelder zal het niet zijn voor ze. Het enige is dat het serieus duur word als onze hoofdaansluiting zelf er niet voor geschikt is. Dan moeten ze gaan graven en is het €1200 en meer. Maar voorlopig is het nog niet zo ver.
Voor 1200 kun je beter op propaan gaan koken ahum....

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:51:
[...]

Voor 1200 kun je beter op propaan gaan koken ahum....
Neuh. Dat heeft dan weer niet het gemak van inductie. :)

Inductie gaat het hoe dan ook worden. Als de aansluiting opeens €1200 word ipv €200 is dat echt _heel_ vervelend, maar geen showstopper. Dan maar een paar maanden spaargeld d'r in.

Qua zonnepanelen gaan we ook niet opeens naar 12x280Wp ipv 15x305Wp. Het is nu even flink slikken met extra bijkomende kosten en dan de komende 30 jaar even klaar zijn met de echt grote projecten in- en om het huis. (Op de tuin na. Die gaat ook een keer. Maar daar heb ik geen haast mee.)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:38:
[...]

[...]

Kosten van graven zijn toch voor de netbeheerder als de kabel niet geschikt is?
Hier tenminste wel bij Enexis.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• unezra

unezra

klump4u schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:03:
[...]

Kosten van graven zijn toch voor de netbeheerder als de kabel niet geschikt is?
Hier tenminste wel bij Enexis.
Dame aan de telefoon zei van niet. (STEDIN gebied hier.)

Vond het vooral fijn dat ze het zei, dan schrik niet als het alsnog €1200 is. Vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het meer dan die 200 word maar word het dat wel, weet ik nu al dat het dan opeens duur kan worden.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:12:
[...]

Dame aan de telefoon zei van niet. (STEDIN gebied hier.)

Vond het vooral fijn dat ze het zei, dan schrik niet als het alsnog €1200 is. Vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het meer dan die 200 word maar word het dat wel, weet ik nu al dat het dan opeens duur kan worden.
Prijsopgave via mijnaansluiting.nl aanvragen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• unezra

unezra

klump4u schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:21:
[...]

Prijsopgave via mijnaansluiting.nl aanvragen.
Uiteraard. :)
Dat is ook de enige weg.

Alleen heb ik aan de dame van Stedin tevoren al gevraagd wat de mogelijkheden zijn en wat het ongeveer zou gaan kosten. Dat heeft ze meteen even nagezocht zodat ik niet te hard zou schrikken. (Ik schrok al vrij hard van dat we ook nog eens onze aansluiting moesten gaan vervangen omdat die 1x25A te weinig zou zijn. Zo begon het. Ik meldde mijn panelen aan, krijg meteen mail terug van "je aansluiting is te krap", toen gebeld, prijs gevraagd, qua keuze verwezen naar de zonnepanelen partij, zij hebben even met me meegedacht en uitgerekend dat *en* 15x305Wp + een 8kW inductieplaat niet gaan passen op 1x35A en dat je daarvoor dus 3x25A voor nodig gaat hebben.)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:24:
[...]
zij hebben even met me meegedacht en uitgerekend dat *en* 15x305Wp + een 8kW inductieplaat niet gaan passen op 1x35A en dat je daarvoor dus 3x25A voor nodig gaat hebben.)
Huh ? Dat moet je niet bij elkaar optellen ? Dat moet je van elkaar aftrekken... Als het licht is tenminste... En als je de smeltzekering vervangt door een automaat, krijg je 1x40...

Stedin heeft niet meegedacht... Meer je in het pak gen.... >:)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-11 22:53
theoretisch worden zonnepanelen ook als verbruiker gezien, al lijkt het me niet dat je bij elkaar op moet tellen..... neemt natuurlijk niet weg dat 8kW niet op 1x35A gaat (samen met alle andere apparaten die het liefst ook allemaal aan moeten blijven)

• unezra

unezra

ferrykoets schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:33:
theoretisch worden zonnepanelen ook als verbruiker gezien, al lijkt het me niet dat je bij elkaar op moet tellen..... neemt natuurlijk niet weg dat 8kW niet op 1x35A gaat (samen met alle andere apparaten die het liefst ook allemaal aan moeten blijven)
Ik denk dat dat het inderdaad is. Zo'n 8kW inductieplaat trek je niet op 1x16A en het is wel zo fijn dat als de inductieplaat vol aan staat, samen met de vaatwasser, de oven en de magnetron, ik niet de schakelautomaten me om de oren hoor vliegen en blij moet zij met mijn UPS voor mijn servertjes.

Het zullen korte piekmomenten zijn, 24/7 8kW en meer trekken is niet zo fijn voor je energierekening. Maar op die piekmomenten moet de hoofdzekering wel berekend zijn.

Sowieso gaan we een herindeling van de meterkast laten uitvoeren. Werkhok op een aparte groep. Daar staat af en toe ook 400W+ te draaien. Ook kort, maar het draait. Servers op een andere groep dan de kookplaat en rest van de keuken lijkt me ook geen overbodige luxe. :)

• No Hands
  • Laatst online: 09:41
Inge801 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:29:

Zoek een paar installateurs bij jou in de buurt en bel die of ze langs willen komen voor een offerte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• T-MOB
  • Laatst online: 13:02
8kW kookplaat gaat prima op 1x35A. Het is niet dat die kookplaat uren op vol vermogen staat te blazen. En een zekering gaat bij een beperkte overbelasting niet gelijk uit. Je hoofdzekering zal een C-karakteristiek hebben. Dan kun je hem meer dan een uur op 130% belasten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dQrQNbYer3WtCr2WQhdf36UV/full.png?1

[ Voor 34% gewijzigd door T-MOB op 18-10-2017 21:46 ]

Regeren is vooruitschuiven

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat dat het inderdaad is. Zo'n 8kW inductieplaat trek je niet op 1x16A en het is wel zo fijn dat als de inductieplaat vol aan staat, samen met de vaatwasser, de oven en de magnetron, ik niet de schakelautomaten me om de oren hoor vliegen en blij moet zij met mijn UPS voor mijn servertjes.
7,4/8 kWatt is vaak de maximale waarde van een kookplaat. Met alle pitten aan, en alles op booststand. Ik weet niet hoe jij kookt, maar ik hou niet van schoonmaken, dus ik draai alles lager, voor het overkookt, en ik hou ook niet van aangebrand vlees...Die 8 kW haal je niet...
Het zullen korte piekmomenten zijn, 24/7 8kW en meer trekken is niet zo fijn voor je energierekening. Maar op die piekmomenten moet de hoofdzekering wel berekend zijn.

Sowieso gaan we een herindeling van de meterkast laten uitvoeren. Werkhok op een aparte groep. Daar staat af en toe ook 400W+ te draaien. Ook kort, maar het draait. Servers op een andere groep dan de kookplaat en rest van de keuken lijkt me ook geen overbodige luxe. :)
Hoofdzekeringen zijn C-karakteristiek. Die kun je je juist een bepaalde tijd overbelasten. En die tijd is best lang, als ik jouw verbruik zo zie...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• unezra

unezra

No Hands schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:38:
[...]

Zoek een paar installateurs bij jou in de buurt en bel die of ze langs willen komen voor een offerte.
Ik begreep van Stedin dat het wijzigen van je hoofdaansluiting niet door een willekeurige installateur gedaan mag worden.

Maar goed, ik zal morgen eens de electroboer vragen die langs komt en die ik mogelijk de rest van de electra laat doen eens vragen of zij dat ook kunnen/mogen. Als zij of de partij die de verbouwing gaat doen het kunnen is dat prima, kan het meteen mee in een groter traject.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het wijzigen van de hoofdaansluiting mag alleen door Stedin (of een onderaannemer die namens Stedin werkt).
Echter als je van 1-fase naar 3-fase overgaat, dan komt Stedin dat pas doen als je een geschikte groepenkast hebt. De groepenkast is nl. van jou en niet van Stedin.
Op dit moment komt er 1 fase en 1 nul uit je electriciteitsmeter en die gaat naar jouw groepenkast waar hij op een 1-fase hoofdschakelaar aangesloten zit. Uit een 3-fase meter komen 4 draadjes (3 fasen + 1 nul).
Je hebt eerst een 3-fase hoofdschakelaar nodig voordat Stedin je op 3-fasen zal aansluiten (anders zouden er 2 fasen los blijven liggen, dat wil je niet en dat doen ze overigens ook niet).

Je moet dus eerst jouw groepenkast voorbereid hebben op 3-fasen, daarvoor kun je terecht bij elke installateur en dus ook bij jouw voorkeurs-electroboer die de rest van de electra-zaken doet. Laat hem een 3-fase hoofdschakelaar plaatsen en zoek samen vast de fase-verdeling van de groepen uit. Je kunt dan tijdelijk totdat Stedin komt alle groepen via 1 fase aansluiten op zo'n manier dat bij de overgang van 1 fase naar 3 fasen alles netjes op de juiste fasen werkt.

• unezra

unezra

ocaj schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:24:
Het wijzigen van de hoofdaansluiting mag alleen door Stedin (of een onderaannemer die namens Stedin werkt).
Echter als je van 1-fase naar 3-fase overgaat, dan komt Stedin dat pas doen als je een geschikte groepenkast hebt. De groepenkast is nl. van jou en niet van Stedin.
Op dit moment komt er 1 fase en 1 nul uit je electriciteitsmeter en die gaat naar jouw groepenkast waar hij op een 1-fase hoofdschakelaar aangesloten zit. Uit een 3-fase meter komen 4 draadjes (3 fasen + 1 nul).
Je hebt eerst een 3-fase hoofdschakelaar nodig voordat Stedin je op 3-fasen zal aansluiten (anders zouden er 2 fasen los blijven liggen, dat wil je niet en dat doen ze overigens ook niet).
Aaaah, juist!
Je moet dus eerst jouw groepenkast voorbereid hebben op 3-fasen, daarvoor kun je terecht bij elke installateur en dus ook bij jouw voorkeurs-electroboer die de rest van de electra-zaken doet. Laat hem een 3-fase hoofdschakelaar plaatsen en zoek samen vast de fase-verdeling van de groepen uit. Je kunt dan tijdelijk totdat Stedin komt alle groepen via 1 fase aansluiten op zo'n manier dat bij de overgang van 1 fase naar 3 fasen alles netjes op de juiste fasen werkt.
Thnx voor de uitleg. Dan klopt het weer een beetje in mijn hoofd. De groepenkast wil ik sowieso compleet reviseren en deels herinrichten. (Als het even kan de automaten mee overnemen vanwege kostenreductie maar de kast zelf wil ik vervangen.) De huidige kast heeft bijvoorbeeld geen deksel over de automaten heen (erg vervelend in een trapkast waar ook de jassen in hangen, de stofzuiger staat, etc. Daarbij hebben de vorige eigenaren d'r een knutselwerkje van gemaakt. Losse draden die d'r uit steken, bedrading naar de vijver die al heel lang weg is, onlogische groepen indeling, missende aarding op plekken waar dat voor mij _wel_ belangrijk is (werkkamer), etc, etc, etc.

Ik heb dus op een zeker moment bedacht dat als er dan tóch zonnepanelen op het dak komen en we een hele rataplan aan verbouwingswerkzaamheden gaan uitvoeren in vrij korte tijd (januari), die groepenkast en aarding ook meteen maar mee genomen moet worden.

Zal hoe dan ook vandaag ff met de electricien overleggen wat hij vind qua hoofdaansluiting.

Uit mijn hoofd gaat het trouwens om deze kookplaat:
http://www.siemens-home.b...ab=section-technicalspecs

Kan daar een detailmodel naast zitten. (We hadden een andere met warmhoudzone maar zijn zaterdag geswitched naar een model met 5 volwaardige kookzones.)

Overigens, met het oog op de toekomst, er komen *nu* 15 panelen op het dak á 305Wp per stuk. Over een paar jaar wil ik de tuin gaan verbouwen en op de schuur nog eens een aantal panelen plaatsen. Weet nog niet hoe veel, maar het idee is om daar als het past nog eens minimaal 3x300Wp+ op te leggen. Wil ook daar alvast rekening mee houden.

EDIT:
Voor ik het vergeet, vanmiddag komen ze een slimme meter plaatsen. Verandert er bij 3-fase nog iets aan die meter? As in, moeten ze een nieuwe slimme meter plaatsen als ik naar 3-fase ga? Of maakt dat niet uit en is de splitsing feitelijk *na* de meter zelf? (Anders is het natuurlijk wat zonde van het werk van die mannen.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 19-10-2017 06:34 ]

@unezra
Een 3-fase meter is een andere dan een 1-fase meter.
Moeten ze dus nog een keer voor terugkomen.
Toevallig heb ik gisteren deels mijn groepenkast alvast voorbereid op 3-fase.
https://www.mupload.nl/img/0qq4vkjlqjuye.jpg

Werkt de oude meter niet meer?

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2017 06:57 ]

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 06:50:
@unezra
Een 3-fase meter is een andere dan een 1-fase meter.
Moeten ze dus nog een keer voor terugkomen.
Toevallig heb ik gisteren deels mijn groepenkast alvast voorbereid op 3-fase.
https://www.mupload.nl/img/0qq4vkjlqjuye.jpg
Dat is wel netjes! Zoeits wil ik dus ook, maar dan een beetje compacter en met afneembaar deksel. Puur om uitschakelen door stoten te voorkomen. In een losse meterkast boeit dat niet maar dit is echt de trapkast waar een hoop meer staat dan alleen de groepenkast. :)

En als dan toch die hele groepenkast vervangen word... Dan meteen maar goed.
Werkt de oude meter niet meer?
*oops*
De oude meter voldoet prima maar de aanvraagprocedure voor een slimme meter kan even duren, vandaar dat ik dat nu al heb doorgezet. Heeft weinig nut om straks panelen op mijn dak te hebben met een meter die niet terug kan leveren.

Fin, met die panelen zal het dus nog wel goed komen met die enkele fase dus is dat probleem voor een paar maanden de wereld uit. De kookplaat verwachten we ergens mid januari. Daar zitten we iets ruimer in de planning. (Panelen is het streven dat eind dit jaar, dus pak 'm beet december, te doen.)

@unezra
Ik stap ook meteen over op een 3-fase omvormer...
Meteen over 3 fase terugleveren en direkt verbruik.
Het deksel is afneembaar hoor van mijn dubbele ABB haf. (4+4 schroefjes)
Maar ik denk dat je zo iets bedoeld:
https://www.sandervunderi...r-2-p-3-uitvoeringen.html

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2017 07:26 ]

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:20:
@unezra
Ik stap ook meteen over op een 3-fase omvormer...
Meteen over 3 fase terugleveren en direkt verbruik.
Hmm. Moet ik ook niet vergeten. Zometeen komen ze voor de opname van de panelen dus kan ik dat meteen vragen. (Of ik mail ze meteen even.) Is zo'n 3-fase omvormer veel duurder? (Dit is nog het moment om te switchen.)
Het deksel is afneembaar hoor van mijn dubbele ABB haf. (4+4 schroefjes)
Maar ik denk dat je zo iets bedoeld:
https://www.sandervunderi...0NuARiEAQYASABEgL4DPD_BwE
Ja en nee. Dat is inderdaad wat ik bedoel, maar dan moet het deksel wel zonder volledig open gedraait te worden uit de scharnieren genomen kunnen worden. We hebben beperkt draairuimte in de kast.
Dus effectief zoiets, met plexiglas paneel, maar dan zonder draaideur. Effectief iets dat je d'r op klikt en met 4 plastic schroeven, klemmen of iets vast zet. Plexiglas/transparante deur vind ik wel essentieel. Ik wil het meteen kunnen zien als er een groep of aardlek uit ligt. Het is echt het voorkomen van het per ongeluk afschakelen van een groep waarvoor ik het wil. (Da's dus een van de redenen waarom mijn servers/NAS achter een UPS hangen. Ja, het levert verlies op maar een NAS vind plots stroomverlies niet *echt* leuk en met een UPS heb ik meteen een goed spanningsfilter. Al moet ik wel eens even kijken of mijn vermoeden dat bijvoorbeeld mijn switch achter de UPS relatief warm word klopt. Maar da's een heel andere discussie voor een heel ander subforum.)

@unezra
Je weet dus niet wat iets kost. Hoe kan je dan een offerte beoordelen?
https://www.mg-solar-shop.de/Wechselrichter/
http://shop.winkelman-zon...gorie/1249/omvormers.html
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/omvormers/
Bij een 1-fase stringomvormer heb je stringspanningen van 350 Vmpp nodig en 3-fase 590 Vmpp voor het beste rendement. Dus maakt wel iets uit voor de stringindeling als je niet te veel rendement wilt verliezen (1 a 3 %)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2017 07:32 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 22:28
Oekiejoekie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:29:
[...]

Huh ? Dat moet je niet bij elkaar optellen ? Dat moet je van elkaar aftrekken... Als het licht is tenminste... En als je de smeltzekering vervangt door een automaat, krijg je 1x40...

Stedin heeft niet meegedacht... Meer je in het pak gen.... >:)
Is het dan inderdaad niets anders als de hoofdzekering te laten vervangen om van 1x35 naar 1x40A te gaan? Is een zekering-automaat over het algemeen niet gevoeliger voor warmte als een oude porseleinen stop?

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 19-10-2017 08:39 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oekiejoekie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:44:
[...]

7,4/8 kWatt is vaak de maximale waarde van een kookplaat. Met alle pitten aan, en alles op booststand. Ik weet niet hoe jij kookt, maar ik hou niet van schoonmaken, dus ik draai alles lager, voor het overkookt, en ik hou ook niet van aangebrand vlees...Die 8 kW haal je niet...
De aansluitwaarde van ons fornuis was 7,4kW geloof ik (2 ovens en een gril, de rest gas). Toch hebben we toen wel besloten om 3-fase aan te laten leggen. Gewoon omdat dat me een veiliger gevoel gaf (hebben we nu profijt van, want er kan nu ook een 3-fase omvormer aangesloten worden :p)

Ik denk dat juist de privé panelen ervoor zorgen dat electriciteit goedkoper wordt. Mensen verbruiken minder van het net en gaan overproduceren wat weer het net in gaat. Er is nu een actie van FrieslandCampina om boeren schuren vol te leggen met panelen (ongeveer 416 duizend panelen gaat het over). Dit zijn natuurlijk ook privé panelen (dus niet overheid gereguleerd). Een paar van dit soort acties en je gaat een behoorlijke hoeveelheid energie opwekken. Volgens mij heeft de overheid nu helemaal geen controle over zonne- en windparken. Alleen de controle waar ze geplaatst mogen worden en hoeveel subsidie er gegeven gaat worden.

Verwijderd

ik weet niet of het hier thuis hoort of in ander topic (dat hoor ik dan wel )
maar een groepenkast 1 fase
met 1 hoofdschakelaar en 3 aardleks erachter en per aardlek 3 groepen

kan je deze eenvoudig omzetten naar 3fase groepenkast door :
1 hoofdschakelaar 3 fasen
plus per fase dan een aardlek

of moeten er dan ook 3 hoofdschakelaar in komen en dan per fase 1 aardlek

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:28:
ik weet niet of het hier thuis hoort of in ander topic (dat hoor ik dan wel )
maar een groepenkast 1 fase
met 1 hoofdschakelaar en 3 aardleks erachter en per aardlek 3 groepen

kan je deze eenvoudig omzetten naar 3fase groepenkast door :
1 hoofdschakelaar 3 fasen
plus per fase dan een aardlek

of moeten er dan ook 3 hoofdschakelaar in komen en dan per fase 1 aardlek
Dat eerste.
Hier kun je jezelf uitleven:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

@Verwijderd
Zo heb ik het ook.
3 aardlekschakelaar met daarachter max 4 groepen op een bushboard.
Iedere 1-fase aardlekschakelaar is dus een fase.
En een 3 fase hoofdschakelaar.
Zie de foto van eerder.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2017 08:52 ]

• Qosmic
Op mijn platte dak heb ik nu 4 ibc polysol 245 ds panelen liggen, deze zijn aangesloten op een Goodwe GW1000-NS omvormer.
Nu is er nog wel wat ruimte op mijn dak voor 2 a 3 panelen. Maar kan ik dan elk merk paneel er zo bijprikken? En kan het op mijn bestaande omvormer of moet ik dan ook een nieuwe hebben?

• WoudseHoeve
reneeke1970 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:18:
[...]
Ik snap het stuurbare niet helemaal, in de zomer draait juist alles al overdag. Vandaar dat ik vraag, wat blijft er voor s'nachts over? Dus zelfs hoog zomer heb je weinig aan accu
Stuurbaar: Je bepaald zelf wanneer je wat aanzet (of automatisch). Nu draait bij mij alles juist na 9 uur. De piek in dag stroom verbruik is nog steeds zo hoog dat je beter 's nachts er bij kunt draaien. Daarnaast is het financieel interessant de "terug geleverde" of niet gebruikte kWh's overdag zijn duurder als 's nachts.

Dit betekend da je ook met een accu beter overdag kan laden en de rest het net in ivm de piek, en 's nachts je verbruik over de accu en het net kunt laten lopen in het kade van verbruik afvlakken.

Verwijderd

ok dat scheelt dan is ombouwen naar 3fases vrij makkelijjk

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:22:
[...]
De aansluitwaarde van ons fornuis was 7,4kW geloof ik (2 ovens en een gril, de rest gas). Toch hebben we toen wel besloten om 3-fase aan te laten leggen. Gewoon omdat dat me een veiliger gevoel gaf (hebben we nu profijt van, want er kan nu ook een 3-fase omvormer aangesloten worden :p)
Ok. Dus jij zegt dat het sowieso geen kwaad kan en juist wel nuttig is meteen 2x25A 3x25A neer te leggen als je toch omhoog moet? Ook zonder 3-fase omvormer, puur voor de inductieplaat en de extra capaciteit?

[ Voor 1% gewijzigd door unezra op 19-10-2017 09:22 . Reden: Typo ... 2x25A --> 3x25A ]

@unezra
Wat bedoel je met 2x 25a aanleggen.
De netbeheerder legt 3x 25a of 1x35a
Geen tussenvorm.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:18:
[...]

Ok. Dus jij zegt dat het sowieso geen kwaad kan en juist wel nuttig is meteen 2x25A neer te leggen als je toch omhoog moet? Ook zonder 3-fase omvormer, puur voor de inductieplaat en de extra capaciteit?
Ik zou het wel doen. Zeker gezien het feit dat er steeds meer naar electriciteit gaat. (en ik zou wel voor 3x25 gaan!) Je hoeft dan maar één keer de meterkast aan te passen. Kun je het beter gelijk goed doen...

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:21:
@unezra
Geen tussenvorm.
Da's een typo. :)
Duidelijk nog niet helemaal gewend aan mijn nieuwe toetsenbrod. Ik bedoel 3x25A uiteraard.

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:21:
@unezra
Geen tussenvorm.
3x35A kan kan natuurlijk ook. Het lijstje was LANG. Maar ze gaven al aan dat 3x35A en meer echt bedoeld is voor bedrijven en groter. Niet voor reguliere huishoudens.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:22:
[...]
Ik zou het wel doen. Zeker gezien het feit dat er steeds meer naar electriciteit gaat. (en ik zou wel voor 3x25 gaan!) Je hoeft dan maar één keer de meterkast aan te passen. Kun je het beter gelijk goed doen...
Check. Dan word het 3x25A en zal ik straks ff met Stedin bellen om te vragen of het dan nog nut heeft NU die slimme meter te plaatsen of dat ze dat beter kunnen doen als de aansluiting geüpgrade word naar 3x25A. (En dat kan pas nadat de meterkast is geplaatst.)

EDIT:
Update: Even met Stedin gebeld. Zij geven aan dat het het beste is om nu toch de 1-fase slimme meter te laten plaatsen zodat de zonnepanelen gelegd kunnen worden. (Dat kan voor zover ik begreep van de panelen installateur namelijk wel op 1 fase, tenzij ik ga voor een 3-fase omvormer maar dat zit niet in de planning. Wel op termijn een 2e set panelen. Dat is met 3x25A geen probleem.)

Wanneer we dan over gaan naar 3-fase, word de meter kosteloos vervangen door een 3-fase exemplaar.

Mij kost het niets extra en het maakt de timeline net even wat rustiger. Nu kan ik namelijk rustig de panelen laten inplannen. 3-fase is pas een maand later nodig. (Het is al druk genoeg hier met alle projecten werk en privé wise die nu tegelijkertijd lopen.)

[ Voor 27% gewijzigd door unezra op 19-10-2017 09:48 ]

@unezra
Ik zou toch voor een 3-fase omvormer gaan,
In 2020 ben je me dankbaar voor het advies denk ik.
Direkt verbruik over alle fases.
De 3-fase slimme meter heeft nu al telwerken per fase.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2017 10:00 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??