Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.447 views

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 23:04
unezra schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:00:
[...]

Is ook zeker iets dat ik overweeg, alleen moet ik dan wel van de bank even de concrete eisen hebben wat betreft grond en nagelvastheid. Niet dat ze ook nog speciale eisen hebben aan bijvoorbeeld de trekkacht die je nodig moet hebben om de constructie alsnog van het dak te trekken of anti-theft schroefkoppen of iets debiels.

Geen zin daar risico mee te lopen. Waait de boel van het dak af en zeggen ze dan "dat is niet verzekerd want het zat niet goed vast", heb je een ander probleem. (Dit issue kwam ook een beetje als verrassing.)

Sowieso ga ik eens met Independer contact opnemen om te kijken wie het wel kan en ABN het dillemma aangeven. "Vastschroeven met kans op lekkage of ballast maar wel verzekerd."

[...]

Eigenlijk heel simpel: Ik heb me daarin laten adviseren door de partij die de installatie gaat leveren en bouwen. Heb me niet extreem verdiept in alle mogelijkheden en onmogelijkheden. Zij geven aan dat bij deze panelen (die naar verwachting gaan pieken op 310Wp en 315Wp) de zwaardere optimizers nodig heb, juist vanwege die hoge verwachte piek.
Het klopt dat de panelen positief zullen pieken, echter in Nederlands klimaat met jouw opstelling? Vraag ik mij af of ze op de beste dagen überhaupt de 305Wp gaan halen. Ik leg binnenkort namelijk ook 305WP panelen op mijn dak met wel P300 optimizers. (plat dak, hoek van 12graden ligging van 135graden). Volgens mijn adviseur gaan ze zelfs op de zonnigste dagen niet de 305 Wp halen.

Ik hoor graag van meer ervaren tweakers of deze veronderstelling correct is gezien ook alle partijen werken/berekenen vanuit de Wp per paneel, voor zover ik weet is dat in een Lab gemeten onder ideale omstandigheden. Dus zullen ze in de praktijk in het (ten opzichte van de evenaar noordelijk) gelegen Nederland niet gehaald de opgegeven Wp niet halen.

[ Voor 9% gewijzigd door KiefDelicious op 12-10-2017 16:04 ]

Goverman schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:37:
De monteurs zijn bij ons thuis net klaar!
[afbeelding]
Er zijn 14x300WP panelen geplaatst met een Omniksol 4.0 omvormer. En nu breekt net de zon door :)
Ziet er mooi uit, alleen beetje dicht op elkaar. Met of zonder optimiser?

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@KiefDelicious in de praktijk gaat elk paneel dat met de goede kant boven ligt, ook in Nederland, enkele minuten per jaar over zijn STC vermogen heen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Wolly schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:19:
[...]

De site van SMA noemt wel de "Maximum series fuse rating", maar niet de ""Limiting reverse current". De vraag is dan of ""Limiting reverse current" " hetzelfde is als "Maximum reverse current" waar SMA over spreekt.

[...]

Ter verduidelijking, Solar Frontier kent dus een twee termen:
Limiting Reverse Current lr7A
Maximum Series Fuse Ratinglsf4A

Als er inderdaad van "Maximum Series Fuse Rating " van 4A moet worden uitgegaan leidt dat inderdaad wel tot andere stringindelingen dan wat vaak in dit topic wordt vermeld, hopelijk zijn de gevolgen niet erg groot.
Dat hoop ik inderdaad ook. Ik verwacht het ook, want ik kan me niet bedenken wat er nou daadwerkelijk gevaarlijk aan is. Dat er voorschriften zijn wil niet zeggen dat de boel prompt explodeert als je je er niet aan houdt (en vice versa).
Edit: Nog een 'Technical Training' powerpoint gevonden (van SF?) waar de berekening als volgt is (voor SF140)
[afbeelding]
Dat is in ieder geval goed nieuws voor iedereen die 4 strings parallel heeft liggen.
Proton_ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:09:
Als er één of meerdere panelen van 1 string kortsluiten, dan zullen de andere strings een hogere spanning hebben en dus stroom door de getroffen string duwen (en als de omvormer niet actief is).
Hierdoor gaat er meer stroom door de panelen, waardoor ook de niet-kortgesloten panelen in de string overbelast worden. Mogelijk brandgevaar.
Thx! Door jou uitleg denk ik dat ik eruit ben. Eerst dacht ik dat het alleen echt een gevaar zou kunnen zijn als er intern in het paneel een kortsluiting optreedt die een significant deel van het paneel overbrugd (bijvoorbeeld tussen de + en - pool in de junction box oid). Er is dan nog steeds de forward-voltage van de serie geschakelde panelen, dus de kortsluiting moet een groot genoeg spanningsverschil overbruggen om het verschil tussen Voc en Vmpp van de parallel geschakelde strings te overbruggen, tenminste, zolang de omvormer ingeschakeld is. Als de omvormer uitgeschakeld is gaan de parallelle strings echter in spanning omhoog (omdat er geen stroom naar de omvormer gaat), totdat de forward voltage van de beschadigde string is bereikt en gaat er een stroom van de goed string(s) naar de slechte string lopen.

Hier zie je een plaatje met een uitgebreide IV-curve om te illustreren wat er gebeurt:
Afbeeldingslocatie: http://pveducation.org/sites/default/files/PVCDROM/Modules/Images/NONIDEAL.gif

Een kortsluiting in het paneel leek me nog niet zo'n heel hoog risico, maar ik begrijp nu dat dit ook kan gebeuren bij schaduw. Ik heb het even getekend, dat is makkelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nLEB0WHlEMO5FKwTL0cv7PSb/full.png
Dit is dus als de omvormer uit staat! (stroomuitval, omvormer kapot)
Normaal zal dit dus niet gebeuren.
Dit gaat er ook vanuit dat de beschaduwde string 200W/m2 ontvangt. Dit lijkt me een realistisch minimum, zeker als dat in combinatie met de andere panelen op 1000W/m2 moet voorkomen. Als die panelen allemaal op hetzelfde dak liggen, dan lijkt me dat een extreme situatie. Schaduw zelden of nooit precies tot op de grens van een string.

Het lijkt me dus een vrij zeldzaam geval, want de omvormer moet uit staan en er moet een groot verschil zijn tussen de lichtinval van de verschillende strings, maar het kan wel.

Weet iemand hier hoe je het beste serie diodes kunt plaatsen? :)

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:04:
[...]

Ziet er mooi uit, alleen beetje dicht op elkaar. Met of zonder optimiser?
Zonder optimizers. En de afstand is nog best wel aardig, rond 15:30 vanmiddag raakte de schaduw de achterste string nog (net) niet. Voor de zomerse perioden dus prima. En in de winter wel ietsje minder idd. Maar goed, het was OF dit OF een flink aantal panelen minder... :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Goverman schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:10:
[...]

Zonder optimizers. En de afstand is nog best wel aardig, rond 15:30 vanmiddag raakte de schaduw de achterste string nog (net) niet. Voor de zomerse perioden dus prima. En in de winter wel ietsje minder idd. Maar goed, het was OF dit OF een flink aantal panelen minder... :)
Optimizers kan altijd nog.
En ook noordpanelen..kan altijd nog.. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Goverman schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:10:
[...]

Dan zullen ze niet op zuid staan? Ach en anders een hosola optimiser ertussen en klaar.
Hoe zit het op omvormer?
2×7 of met y stekker 1×14?

1 PVoutput . Dongen NB

• Goverman

Goverman

not loaded

reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:14:
[...]

Dan zullen ze niet op zuid staan? Ach en anders een hosola optimiser ertussen en klaar.
Hoe zit het op omvormer?
2×7 of met y stekker 1×14?
2x7 op een Omniksol 4.0 omvormer. Oriëntatie is zuid-west en de hoek zal ergens tussen de 15 en 20 graden zijn.

De douchegoot-WTW was gisteren ook geleverd: een DSS Trombone (rendement 42%). Helaas was de Trombone Phi (rendement 57%) niet leverbaar voordat onze aannemer gaat beginnen... Dan maar een tandje minder rendement (en ook minder kosten trouwens). Een verticale WTW kan niet in ons huis, omdat de aanvoer en afvoer via twee gescheiden kokers gaan (die ook niet naast elkaar liggen). Afijn, dit is ook al mooi :)

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 23:04
Proton_ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:32:
@KiefDelicious in de praktijk gaat elk paneel dat met de goede kant boven ligt, ook in Nederland, enkele minuten per jaar over zijn STC vermogen heen.
ok dank, maar een paar minuten per jaar is niet echt intressant om extra te investeren in grotere optimizers lijkt mij? Maw, als ik het even op mijn eigen situatie map: 14 panelen, plat dak, hoek van 12graden ligging van 135graden schaduw op een paar panelen, maar minimaal, moet ik mijn huidige order aanpassen voor die paar minuten zon per jaar, dat ze boven de 300Wp uitkomen :)

[ Voor 25% gewijzigd door KiefDelicious op 12-10-2017 17:28 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad :)
Als een omvormer slechts 80% van het Wp vermogen kan verwerken, is de misgelopen opbrengst op jaarbasis onmeetbaar.
Bij optimizers geldt dit ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
KiefDelicious schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:23:

ok dank, maar een paar minuten per jaar is niet echt intressant om extra te investeren in grotere optimizers lijkt mij? Maw, als ik het even op mijn eigen situatie map: 14 panelen, plat dak, hoek van 12graden ligging van 135graden schaduw op een paar panelen, maar minimaal, moet ik mijn huidige order aanpassen voor die paar minuten zon per jaar, dat ze boven de 300Wp uitkomen :)
Op warme onbewolkte dagen komt het niet voor, maar met name in het voorjaar met wisselende bewolking schieten panelen regelmatig boven hun STC-waardes uit.

Ik heb wat plaatjes voor je opgezocht zodat je zelf een beeld kunt vormen. Dit zijn plaatjes van typische voorjaarsdagen waarbij een hoop wolkjes af en aan vliegen. Ook leuk die van 5 mei: hele dag bewolkt behalve rond de middag, zo'n 30-45 minuten felle zon op koude panelen.

Gaat om 16 stuks 335 Wp-panelen, 12 Oost, 4 West, ca. 40 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ctbv9uWpEoLqrwritYTFHMDo/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/edzmaUzLi5vTVRD0ivlfYDLz/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K3420W2OUOZHMv9jUiwScihF/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZjmJNnIfWRGJQ7gWGN9jwDG/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a9YwTn3oXDC3EUOOITFJ1npR/medium.png

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@KiefDelicious @ocaj

Anton Boonstra zn post weer even tervoorschijn getoverd.. Daar kun je zelf zien dat je je omvormer best fors kunt onderdimensioneren. Panelen leveren 93% vd tijd minder dan 70% STC. In die laatste 7% ga je het niet terugverdienen..
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

[ Voor 15% gewijzigd door Atomic2005 op 12-10-2017 23:15 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Atomic2005 Dank voor het opzoeken.

Het is inderdaad zo dat het voor de totale jaaropbrengst niet veel uit, maar niet iedereen kan even goed tegen aftoppen of sommigen willen er gewoon het maximale uithalen.
Ik zie dat @antonboonstra uit is gegaan van 5-minuten gemiddelden. Wat ik in mijn eigen logging zie is dat er vaak forse verschillen zitten tussen de 5-minuten gemiddelden en de maximum piek-waarden gedurende die 5 minuten.

Maakt qua energieopbrengst waarschijnlijk ook niet zo heel veel uit, maar wel goed om je te realiseren dat de pieken veel hoger kunnen liggen. Zeker als je een systeem hebt dat tegen de grenzen van de omvormer of de grenzen van de zekering in je groepenkast aan zit.

Wat eenieder er mee doet mag iedereen zelf weten. Het prijsverschil tussen een P300 en een P404 optimizer is niet zo heel spannend bij aanschaf. Achteraf vervangen doe je nooit, want dat is dan weer wel heel duur....

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
maar niet iedereen kan even goed tegen aftoppen of sommigen willen er gewoon het maximale uithalen.
In al deze redeneringen wordt consequent niet meegenomen dat het algehele rendement van de omvormer te leiden heeft onder overdimensioneren ervan. Ook dat zal voor een optimizer net zo gelden.
Vandaar dat ik zou willen stellen

Aftoppen is een feest!

Ik heb geen bewijs, maar ik vermoed dat het optimum ergens rond de 10% onderdimensioneren ligt. Het zal ook afhangen van omvormer type natuurlijk. Rendementsverbetering door een ondergedimensioneerde omvormer werkt nl in die 93% van de tijd dat de installatie onder 70% STC functioneert.
exroosje schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

In al deze redeneringen wordt consequent niet meegenomen dat het algehele rendement van de omvormer te leiden heeft onder overdimensioneren ervan. Ook dat zal voor een optimizer net zo gelden.
Vandaar dat ik zou willen stellen

Aftoppen is een feest!

Ik heb geen bewijs, maar ik vermoed dat het optimum ergens rond de 10% onderdimensioneren ligt. Het zal ook afhangen van omvormer type natuurlijk. Rendementsverbetering door een ondergedimensioneerde omvormer werkt nl in die 93% van de tijd dat de installatie onder 70% STC functioneert.
Dat is niet waar want mijn optimale rendement zit tussen 30 en 65 procent belasting van de omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

• exroosje
Ook daar zit je vaker als je de omvormer enigzins onderdimensioneert. Immers 97% van de tijd zit je sowieso al onder de 70% STC

Andere omvormers (op dit forum zweeft ergens een diagram van een leverancier) performen optimaal bij hogere percentages, zeg rond de 80%. Maar inderdaad dit wisselt per omvormer.

Daarnaast in kleinere installaties met gewone poly panelen zit meestal de Vpv onder de 380V. Een paneel te veel zal je hier dichter bij brengen. Ook goed voor de meeste omvormers.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En de financiële kant. :)

Er zit al snel 200euro verschil tussen de verschillende omvormers, qua zwaarte. Bij 200euro duurdere/zwaardere omvormer moet je al 1170kWh _meer_ opbrengst hebben tijdens de levensduur van de omvormer om dat (financieel) te rechtvaardigen.
Laat dat 15jaar zijn, dan ligt het omslag punt bij 78kWh per jaar.

Daarnaast leggen veel nieuwe PV-verslaafden graag een aantal panelen _bij_ op een bestaande omvormer/set. Dan blijkt de noodzaak voor een andere omvormer er niet snel te zijn..

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
exroosje schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:25:
Ook daar zit je vaker als je de omvormer enigzins onderdimensioneert. Immers 97% van de tijd zit je sowieso al onder de 70% STC

Andere omvormers (op dit forum zweeft ergens een diagram van een leverancier) performen optimaal bij hogere percentages, zeg rond de 80%. Maar inderdaad dit wisselt per omvormer.

Daarnaast in kleinere installaties met gewone poly panelen zit meestal de Vpv onder de 380V. Een paneel te veel zal je hier dichter bij brengen. Ook goed voor de meeste omvormers.
even wat grafieken er bij pakken.
(deze grafiek kun je vrijwel gebruiken voor iedere TL omvormer.
hij is van power-one, maar die van SMA is vrijwel het zelfde, ook omnik/goodwe/hosola zitten allemaal erg dicht in deze buurt, alleen bij lage W wijkt hij een 0,5% dan wel af, die hebben geen reddings-mode voor lage W.
dit is al aardig mieren seksueel mishandelen in mijn ogen, dus kun je ook negeren.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

uiteindelijk wil je met de omvormer zoveel mogenlijk in het oranje gebied zitten.
96% rendement is vrij goed te noemen.
dus je wil het liefste iets van 300 tot 400Vmpp hebben, met 345Vmpp als optimum.
dan wil je als het kan ook nog iets hoger zitten als het kan, want warme panelen is lagere Vmpp.
die warme panelen heb je als de zon er lekker op schijnt. ;)

(wil je mega mieren seksueel gaan mishandelen, 345V is met 220V AC, is je AC vaker 235V, dan kun je er beter 15V bij optellen, ik gok dat we het nu hebben over een 0,01% verbetering van de prestaties.)

wat niet in de grafiek staat natuurlijk, is als je panelen 110% leveren van wat de omvormer aan kan.
dan heb je boven op het verlies van 96,4% nog een extra 10%.
(mijn logging, fuckt dit geheel op, cijfers knallen dan alle kanten op die ik dan nog uit de omvormer krijg.)

en dan is er ook nog een speciale redding mode in mijn omvormer aanwezig.
zodra hij minder als 300W (ergens rond de 235W voor de 3.0, heb hem nog niet precies gevonden voor mijn nieuwe 3.6)
dan gaat hij geen sinus meer leveren, maar gaat hij golfjes overslaan.
op die manier kan hij het rendement ook bij lage vermogens nog erg hoog houden.

dit geeft voor een power-one 3.0 omvormer een bereik van boven de 95% voor grofweg 170VA tot 3200VA.
mits je wel 345Vmpp kunt behouden.
(omvormer gaat tot de 3000W, dus grof weg een 3320VA, boven de 3200VA zie ik het rendement ook flink zakken, staat helaas niet in de grafiek, dus de 100% is eigenlijk 3000VA. ;) )

een power-one 3.6, die kost maar 75€ extra, en levert dan 700VA meer.
tja kosten technisch onderdimensioneren, erg lastig.
maar je kunt ook massaal onderdimensioneren, en dat is dan weer wel kosten technisch erg leuk.
de power-one 3.0 kan met gemak 2x12x270Wp=6480Wp aan b.v. poly panelen aan. >:)
leuk als je een grote boeren schuur hebt, maar op de kleinen particulieren daken, amper interessant.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48
Goverman schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:37:
De monteurs zijn bij ons thuis net klaar!
[afbeelding]
Er zijn 14x300WP panelen geplaatst met een Omniksol 4.0 omvormer. En nu breekt net de zon door :)
Waarom niet 1 rij van 8 en 1 rij van 6 ? Of 2 rijen voor 8 ? Ruimte zat lijkt me ? Had er optisch iets mooier eruit gezien.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-11 13:34
Beste vrinden van Tweakers,

Mijn schoonouders en ik wekken ontzettend veel stroom op via zonnepanelen. Teveel om zelf te verbruiken en ze willen nu graag ons al kinderen ook van die stroom voorzien. Gezien ons gemiddelde jaaropbrengst (10.000 kwh) moeten ze ons ook wel kunnen voorzien van een deel van ons verbruik.
Wat is een eenvoudige manier om gebruik te maken van hun opwekking? Kunnen zij zich ergens als leverancier aanmelden? Ik vond al wel zoiets als Powerpeers, maar zijn er meer/eenvoudiger opties?

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Members only: Hier wil je geen zaken mee doen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

specs | 3360wP met SE3000

• migjes
Prosac schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:14:
Beste vrinden van Tweakers,

Mijn schoonouders en ik wekken ontzettend veel stroom op via zonnepanelen. Teveel om zelf te verbruiken en ze willen nu graag ons al kinderen ook van die stroom voorzien. Gezien ons gemiddelde jaaropbrengst (10.000 kwh) moeten ze ons ook wel kunnen voorzien van een deel van ons verbruik.
Wat is een eenvoudige manier om gebruik te maken van hun opwekking? Kunnen zij zich ergens als leverancier aanmelden? Ik vond al wel zoiets als Powerpeers, maar zijn er meer/eenvoudiger opties?
je timing om dit te vragen is niet erg handig, ik heb nu al 100% zekerheid dat dit veel gaat veranderen in de komende jaren.
lees dit (in ieder geval niet doorspekt met idiote gevoelens van anti regering en zo, maar mischien ook weer iets te positief. of beter gezegd, ik weet het ook nog niet, iedereen moet hier over nog gokken. :? )
https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023

officieel mag zoiets als powerpeers verteld eigenlijk gewoon weg niet.
en ook in hun verhaal zitten haken en ogen. (lastig uit te leggen, moeilijk verhaal.)

leer eerst eens heel goed hoe het nu werkt met de energie rekening en wat de wettelijke grenzen zijn waar je als klant en leverancier mee te maken hebt.

het verhaal:
uitgaande dat jullie een huis/flat/appartement hebben waar je stroom gebruikt.
een gemiddeld huishouden gebruikt ongeveer 3500kWh per jaar.

wat kost jullie 1 kWh, iedereen heeft een iets ander contract maar een 0,05€ per kWh is een gemiddelde prijs.
jep elektra is per kWh erg goedkoop. *O*

maar dan komt de regering langs, die heft daar een belasting op, de EB (energie belasting).
dit jaar betaal je voor minder gebruiken per jaar als 10.000kWh er een € 0,1013 per kWh voor.

maar dan komt de regering nog een keer langs, en heffen ze daar ook nog een keer de ODE (opslag duurzame energie) op.
dit jaar betaal je voor minder gebruiken per jaar als 10.000kWh er een € 0,0074 per kWh voor.

dus 1 kWh kost je nu al: 0,05€ + € 0,1013 + € 0,0074 = 0.1587€ per kWh.

maar dan komt de regering nog een keer langs, want je bent particulier dus moet BTW betalen 21%.
0.1587€ + 21% = 0.1920€ -O-
(het is normaal in energie land dat je alle cijfers tot 4 getallen achter de komma rekent, ook een regerings-regeling.)

tja, stroom kost maar 0,05€ per kWh, maar je betaald op deze manier wel een vette 0,19€ per kWh als particulier zijnde.

een 3500kWh * 0.1920€ = +/- 672€
(door die dure prijs is het als particulier wel erg snel interessant om je eigen stroom op te wekken met wat PV panelen op dak. als je 3500kWh opwekt en 3500kWh gebruikt hoef je maar 0kWh af te rekenen per jaar. salderen genaamd ;) )

om elektra af te kunnen nemen het je een aansluiting nodig. (soms ook vast recht kosten genoemd)
die aansluiting kost geld, gemiddeld is dat een 235€ per jaar.
(wisselt een beetje per stad/provincie/netbeheerder, maar word door de AFM in de gaten gehouden.)
dus per jaar betaal je dan 672€ + 235€ = +/- 907€

om niet helemaal als anti-regering te klinken.
maar dan komt de regering nog een keer langs, maar nu wat leuker.
iedere aansluiting krijgt een 308,54€ heffings-korting (Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting)
dit is het ex BTW bedrag, op je elektra rekening behoord dit bedrag van de ex BTW te worden afgetrokken.
daar na word er er pas BTW bij opgeteld, dus voor de gewone mens krijg je dit bedrag dus eigenlijk inc BTW, je ziet het alleen niet op de rekening.
308,54€ + 21% = 373.33€
deze regeling is gebaseerd op de rechten van de mens, ieder persoon moet een gedeelte elektra of verwarming kunnen kopen zonder belasting, zeg maar de basis behoeften om te kunnen leven.
om de verrekening simpel te houden trekken ze dit bedrag af van de elektra rekening.
(niet iedereen heeft een gas aansluiting soms hebben mensen stads verwarming of nog iets anders.
voor de versimpeling van het systeem trekken ze maar een vast bedrag af van de elektra rekening.)

heb je na het salderen nog stroom over, tja dan hoeft de leverancier alleen maar minimaal 70% van de kale stroom prijs te betalen. (de meeste doen gewoon 100% van de kale stroom prijs.)
dus exclusief de EB en ODE.
maar dan wel inclusief de BTW.
dit noemen we ook wel gekscherend kolenfooi. ;)
de regering betaal je dan geen EB of ODE uit, dat zal de leverancier zelf moeten doen.
nog dat ze de EB of ODE mogen aftrekken van een andere aansluiting. :-(
helaas, dus ergens anders moeten ze winst maken om dit te kunnen bekostigen,
aangezien een bedrijf geen verlies kan draaien, is de vraag dus waar. ;)

(helaas is dit wel met de cijfers van 2017, komend jaar veranderd er wel wat in de cijfers, maar dat weten we pas over een tijdje hoe en wat precies het gaat worden. ;)
het ziet er naar uit dat de heffings-korting 51€ ex BTW gaat dalen, en de EB een 0,75ct ex BTW gaat dalen. )

[ Voor 51% gewijzigd door migjes op 13-10-2017 11:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Update over mijn verhaal over de verzekering:

- ABN sluit het expliciet uit. Ze eisen dat het word vastgeschroefd, maar dan sluiten ze op dat moment wel direct waterschade uit. Kortom: van de regen in de drup. Enige aangeboden oplossing: Directieklacht indienen. De reguliere klachtenafdeling heeft de klacht direct afgewezen. (Note: De dame die ik sprak was daarin wel heel erg behulpzaam. Lof voor haar. Balen dat de directie nog in de vorige eeuw leeft.)

- Independer heeft het uitgezocht, bijna niemand dekt het, tenzij vastgeschroefd en dan is lekkage dus weer uitgesloten. Maar, Independer verwees me naar SNS die het mogelijk wel verzekeren.

- SNS gebeld. Het kan volledig verzekerd worden tegen *alle* voorkomende schade. Hoeft niet te worden vastgeschroefd. Ballast verzwaard word beschouwd als "deugdelijk" en is dus gedekt. Wel valt het voor hen onder de inboedelverzekering en niet onder de opstalverzekering. Premie weet ik ook, tientje per maand.

SNS lijkt vooralsnog de *enige* partij te zijn die zo relaxed om gaan met die panelen. Zij gaven wel aan dat dit pas sinds een paar maanden is. Hiervoor werden ze uitgesloten maar ze hebben de verzekering aangepast dus *nieuwe* verzekeringen of verzekeringen die onder de nieuwe voorwaarden vallen is het impliciet (maar dus inboedel, geen opstal), oudere verzekeringen of verzekeringen onder de oude voorwaarden is het uitgesloten.

Wij gaan er even over nadenken. Switchen of klacht indienen. Sowieso de premies tegen elkaar afzetten en als die erg dicht bij elkaar liggen, dien ik geen klacht in bij ABN maar stappen we gewoon over. (Domweg omdat een klacht indienen heel veel tijd kost, schriftelijk moet en zomaar 2 weken of langer kan duren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Tallguy Maar als ik zo tussen de regels door lees heb je nu wel een werkende installatie?
Dus eind goed,al goed?
Enne, we smullen hier van foto's van nieuwe installaties door en van mede tweakers
( hoop dat je het leed snel vergeet )

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:43
Ik heb net even gebeld met de FBTO en daar geven ze het volgende aan:
Zonnepanelen die op het dak gemonteerd zitten (vast) vallen onder de opstal verzekering.
Zonnepanelen die niet vastzitten (dus met ballast) vallen onder de inboedelverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door WaSteiL op 13-10-2017 13:04 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:41
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:08:
Goedemiddag Allen,

Ik zit met probleem met het systeem welke ik op het dak heb liggen.
Deze installatie hebben we zelf gemonteerd.

Het betreft een Solar Edge SE5K met P300- optimizers en 16 panelen Recom Black Panter 280Wp.

Nu tript de installatie om de haverklap.
Nu heb ik wat uitgezocht en kom tot de volgende waarden:

Ik heb gekozen voor een 3-fasen systeem doordat ik daar telefonisch navraag over had gedaan.

Theoretische opbrengst: 16x280=4480Wp
4480 : 230V = 19,47 A

aansluiting in meterkast = 3x25A , dus logische stap is 16A afzekeren.
Hetgeen hierboven wil dus niet over 1 -fase.

Het volgende vindt nu plaats:
een 1-fase omvormer schakelt zich in bij 350Vdc en een 3-fase omvormer schakelt bij 750Vdc.

De P300 optimizers kunnen continue ~48 Vdc afgeven in het net.

Nu komt het euvel.

750Vdc : 16 optimizers = 46,875Vdc, moeten de optimizers leveren om het systeem te schakelen.

Dus blijkt dat deze type optimizers eigenlijk al regelen op hun grenswaarde.

Mijn omvormer gooit dan ook met regelmaat de boel plat i.v.m. "instabiel net".
Dit omdat de optimizers dan teveel Vdc doorgeven gem. 55Vdc.

Nu dacht ik zelf dat het beter zou zijn om het type P370 te plaatsen om de boel stabieler te krijgen, omdat deze tot een range gaat van 60- 68Vdc.

Kan iemand van jullie mij hier beter over informeren, enige antwoord wat ik krijg is om er 2 panelen extra bij te plaatsen.
Maar daar zat ik voor de komende 2-3 jaar nog niet aan te denken, omdat het systeem er nu goed 3 maanden op ligt.
een 5k met 16 p300 heeft daar genoeg aan om te draaien. instabiel net betekend dat er iets aan je AC kant niet in orde is. Kun je een screenshot van je display maken met die melding?
Als je dc te laag zou worden dan gaat ie in night mode.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:08:
Goedemiddag Allen,

Ik zit met probleem met het systeem welke ik op het dak heb liggen.
Deze installatie hebben we zelf gemonteerd.

Het betreft een Solar Edge SE5K met P300- optimizers en 16 panelen Recom Black Panter 280Wp.

Nu tript de installatie om de haverklap.
Nu heb ik wat uitgezocht en kom tot de volgende waarden:

Ik heb gekozen voor een 3-fasen systeem doordat ik daar telefonisch navraag over had gedaan.

Theoretische opbrengst: 16x280=4480Wp
4480 : 230V = 19,47 A

aansluiting in meterkast = 3x25A , dus logische stap is 16A afzekeren.
Hetgeen hierboven wil dus niet over 1 -fase.

Het volgende vindt nu plaats:
een 1-fase omvormer schakelt zich in bij 350Vdc en een 3-fase omvormer schakelt bij 750Vdc.

De P300 optimizers kunnen continue ~48 Vdc afgeven in het net.

Nu komt het euvel.

750Vdc : 16 optimizers = 46,875Vdc, moeten de optimizers leveren om het systeem te schakelen.

Dus blijkt dat deze type optimizers eigenlijk al regelen op hun grenswaarde.

Mijn omvormer gooit dan ook met regelmaat de boel plat i.v.m. "instabiel net".
Dit omdat de optimizers dan teveel Vdc doorgeven gem. 55Vdc.

Nu dacht ik zelf dat het beter zou zijn om het type P370 te plaatsen om de boel stabieler te krijgen, omdat deze tot een range gaat van 60- 68Vdc.

Kan iemand van jullie mij hier beter over informeren, enige antwoord wat ik krijg is om er 2 panelen extra bij te plaatsen.
Maar daar zat ik voor de komende 2-3 jaar nog niet aan te denken, omdat het systeem er nu goed 3 maanden op ligt.
Staat er ook een fout gelogd in je omvormer?
Hier hoort een code bij, alle foutcodes staan in de gebruiksaanwijzing.
Als je de foutcode hier post dan weten we tenminste waar de fout nou precies zit.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

WaSteiL schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:59:
Ik heb net even gebeld met de FBTO en daar geven ze het volgende aan:
Zonnepanelen die op het dak gemonteerd zitten (vast) vallen onder de opstal verzekering.
Zonnepanelen die niet vastzitten (dus met ballast) vallen onder de inboedelverzekering.
Is bij de ING ook, en ook logisch lijkt mij....

1 PVoutput . Dongen NB

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:43
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:24:
[...]

Is bij de ING ook, en ook logisch lijkt mij....
Ben ik het helemaal mee eens, maar het probleem met verzekeringen is dat je dat alleen maar weet door de voorwaarde door te spitten en bij twijfel om duidelijkheid te vragen. Aannames kunnen je duur komen te staan.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-11 16:28
Interpolis zegt dit in hun Woonhuisverzekering:
Zaken die in of aan de woning vastzitten en daar een vast onderdeel van zijn. Bijvoorbeeld zonweringen, rolluiken, zonnepanelen, (schotel)antennes, buitenlampen en uithangborden.
Bedoelen ze met "vastzitten" nagelvast? of zijn Clickfit beugels op schuine daken en ballast op platte daken ook "nagelvast"...?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• migjes
@Aegle
wat als je nu in plaats van over zonnepanelen hebt, maar over dakpannen.
die liggen ook gewoon los op mijn dak, en zijn gewoon verzekerd.
(moet het ook weer niet moeilijker maken als het is. ;) )

maar goed, er zijn wel plannen bij interpolis om er toch eens allemaal goed naar te gaan kijken.
laatst was er een super cel met veel hagel in braband, en dat heeft ze erg veel geld gekost.
maar goed dat ze een speciale pot hebben (Europese door verzekering, verder een erg technisch verhaal), anders waren ze kopje onder gegaan. ;)

om idee te krijgen over wat er is gebeurd.
http://www.weer.nl/nieuws...-supercel-de-nieuwe-norm/

(toevallig waren juist de daken met PV dus daar beter tegen bestand tegen deze super cel als daken zonder PV.
PV was vaak wel erg beschadigt, maar de dakpannen er onder hebben het wel overleeft.
op plaatsen zonder PV waren vrijwel meer als 50% van de dakpannen kapot.)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paul C schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:02:
[...]

Weet iemand hier hoe je het beste serie diodes kunt plaatsen? :)
Ik begrijp het zekeringen verhaal niet helemaal, ipv een diode kan je een zekering plaatsen want dat is minder verlies.

Maar hoeveel moet zo'n zekering dan zijn? Als je 4 SF panelen in een string hebt is dat al 8,8A, dus dan zou je denken dat een 10A zekering voldoende is.

Echter, de max retourstroom is 7A. Hoe beperk je de stroom met een zekering nou tot 7A als er in normaal bedrijf al 8,8A doorheen moet?
Wolly schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:37:
[...]

Ik begrijp het zekeringen verhaal niet helemaal, ipv een diode kan je een zekering plaatsen want dat is minder verlies.

Maar hoeveel moet zo'n zekering dan zijn? Als je 4 SF panelen in een string hebt is dat al 8,8A, dus dan zou je denken dat een 10A zekering voldoende is.

Echter, de max retourstroom is 7A. Hoe beperk je de stroom met een zekering nou tot 7A als er in normaal bedrijf al 8,8A doorheen moet?
Ahum, spanning word opgeteld in serie maar stroom niet, blijft max 2.2, vandaar serie fuse 4A.

Bestel paar diode stekker bij Ali en klaar, lekker boeie die 0.1 procent verlies....

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wolly elke string van 2.2A wordt 4A gezekerd.
Dus je gaat van 0 zekeringen naar 4 :)
Ik zou een zekering nemen omdat een diode een short failure mode heeft.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Aegle schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:21:
Interpolis zegt dit in hun Woonhuisverzekering:

[...]

Bedoelen ze met "vastzitten" nagelvast? of zijn Clickfit beugels op schuine daken en ballast op platte daken ook "nagelvast"...?
Nope.
Ballast op een plat dat word door een groot deel van de de verzekeraars niet als "aard en nagelvast" gezien.

Blijkbaar snappen Interpolis en ING ook hoe het werkt, ABN ga ik nog wel navragen of het dan niet onder de inboedelverzekering valt. (Dat idee hadden ze zelf ook op kunnen komen natuurlijk.)

Punt is inderdaad wel dat het iets is dat je maar beter na kunt kijken en kunt weten *voordat* het mis gaat en je opeens schade hebt die niet gedekt word. Met een beetje schade is je opbrengst voor de totale levensduur van je panelen foetsie.

Overigens begreep ik van een bevriend jurist dat de *wet* en jurisprudentie wel zegt dat ballast ook als "aard en nagelvast" gezien moet worden maar da's geen juridisch gevecht dat je aan wil gaan met je verzekeraar als je schade hebt.

Independer geeft in ieder geval aan dat van de partijen die zij hebben gebeld, alleen SNS dit zonder pardon verzekert, maar het inderdaad wel onder de inboedel valt. (Wat ik persoonlijk weer raar vind. Het is een constructie die duidelijk aan je huis vast zit.)

Wel heel vies van ABN vind ik de clausule dat als je het vast schroeft (dat eisen ze), vervolgens waterschade weer niet gedekt is. (Want bekend risico.) Dus ze eisen dat je schroeven door je bitumen jaagt, maar vervolgens sluiten ze aansprakelijkheid voor directe gevolgschade uit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Paul C
Wolly schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:37:
[...]

Je moet een zekering plaatsen per string. Dus 5 (voormij) r zekeringen van max 4A.

Maar omdat het voor kan komen dat er meer dan 4A terug stroomt doe ik dat niet. De kans dat er dan een zekering klapt op een onhandige plek op het dak is te groot.

Met een diode is het verlies niet heel groot. BV 0,7V * 10A = 7W als de hele array 3300W produceert. Met Schotkey diodes is het nog minder. Bij minder zon is het ook minder.

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39
Na vorig jaar zelf zonnepanelen te hebben geplaatst ga ik het dit keer bij mijn ouders proberen.
Een betere wereld begint bij jezelf ;)

Ik heb hiervoor 60 Axitec ac-260p / 156-60s gekocht op een veiling afgelopen maandag.
Deze ga ik op het talud van het erf plaatsen totdat de asbestplaten van de schuur af zijn. Daarna verplaats ik ze naar het (nieuwe) dak.

Samen zijn de panelen goed voor 15.600Wp :9
De reden dat ik er 60 heb genomen is de netaansluiting. Deze is namelijk 25A. 60 panelen van 260Wp is dan het maximum wat erop kan.

Als omvormers heb ik gekozen voor de Goodwe GW9000-DT 3 fase 2MPPT en de Goodwe GW6000-DT 3 fase 2MPPT. (datasheet hier)
Hierbij heb ik gekeken naar de aansluitwaardes voor de zekeringen (omdat ik niet boven de 25A uit mag komen). De 9000 zit op 13,6A aansluitwaarde en de 6000 op 10A aansluitwaarde.
De panelen hebben een openklemspanning van 38V.
De strings die ik wil maken zijn 2x18 (684V) en 2x12 (456V). Deze zitten dan mooi in het V bereik van de omvormers is mijn idee.

De verwachte opbrengst is 14.000kWh per jaar.
Daarvoor komen de panelen op 36 graden helling te liggen en -15 graden zuid met vrij zicht.

Ik ben benieuwd hoe de 50 jaar oude ferrarismeter met zulke vermogens om zal gaan 8)7

Verbruik van mijn ouders is zo'n 4000kWh per jaar. Nettoteruglevering zal 10.000kWh per jaar zijn. Ik zag dat GreenChoice deze mogelijkheid biedt.
De verwachte terugverdientijd zal met de huidige regeling en cijfers 5 jaar zijn.

Morgen ga ik een begin maken met het uitdenken van de constructie (van der valk profielen incl. klemmen zijn al besteld) en het vrijmaken van het talud.
Ik zal zo nu en dan een foto posten :)

Indien er opmerkingen zijn hoor ik het graag.

PvOutput

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:05
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal nu eens uitleggen wat het nieuwe kabinet nu van plan is mbt de salderingsregeling en invoedsubsidie,etc etc? Wat betekent dit voor ons :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:11:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal nu eens uitleggen wat het nieuwe kabinet nu van plan is mbt de salderingsregeling en invoedsubsidie,etc etc? Wat betekent dit voor ons :?
Dat weten ze zelf nog niet in detail......

1 PVoutput . Dongen NB

pieter87 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:53:
Na vorig jaar zelf zonnepanelen te hebben geplaatst ga ik het dit keer bij mijn ouders proberen.

Ik heb hiervoor 60 Axitec ac-260p / 156-60s gekocht op een veiling afgelopen maandag.
Deze ga ik op het talud van het erf plaatsen totdat de asbestplaten van de schuur af zijn. Daarna verplaats ik ze naar het (nieuwe) dak.

Samen zijn de panelen goed voor 15.600Wp :9
De reden dat ik er 60 heb genomen is de netaansluiting. Deze is namelijk 25A. 60 panelen van 260Wp is dan het maximum wat erop kan.

Als omvormers heb ik gekozen voor de Goodwe GW9000-DT 3 fase 2MPPT en de Goodwe GW6000-DT 3 fase 2MPPT. (datasheet hier)
Hierbij heb ik gekeken naar de aansluitwaardes voor de zekeringen (omdat ik niet boven de 25A uit mag komen). De 9000 zit op 13,6A aansluitwaarde en de 6000 op 10A aansluitwaarde.
De panelen hebben een openklemspanning van 38V.
De strings die ik wil maken zijn 2x18 (684V) en 2x12 (456V). Deze zitten dan mooi in het V bereik van de omvormers is mijn idee.

De verwachte opbrengst is 14.000kWh per jaar.
Daarvoor komen de panelen op 36 graden helling te liggen en -15 graden zuid met vrij zicht.

Ik ben benieuwd hoe de 50 jaar oude ferrarismeter met zulke vermogens om zal gaan 8)7

Verbruik van mijn ouders is zo'n 4000kWh per jaar. Nettoteruglevering zal 10.000kWh per jaar zijn. Ik zag dat GreenChoice deze mogelijkheid biedt.
De verwachte terugverdientijd zal met de huidige regeling en cijfers 5 jaar zijn.

Morgen ga ik een begin maken met het uitdenken van de constructie (van der valk profielen incl. klemmen zijn al besteld) en het vrijmaken van het talud.
Ik zal zo nu en dan een foto posten :)

Indien er opmerkingen zijn hoor ik het graag.
Één goodwe 15k zou beter zijn, string van 3×20 is veel beter dan die 12.
Max ampère moet je niet te strikt naar kijken, ruim 18kW kan je 25A wel hebben, korte pieken is ook geen probleem.
Pas op bij green choice, de limiet is 10000 kWh, ga je naar 10001 valt alles terug naar 4.5 cent, dus stap op tijd over als je de limiet nadert. Ik heb hetzelfde probleem maar gelukkig nog geen slimme meter.

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 22:28
Even voor een redelijke leek een korte vraag: welke kant van de MC4 stekker moet ik welke stekker van een sunclix (SMA) op zetten? Dus wat is plus en min..

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Noord27 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:20:
Even voor een redelijke leek een korte vraag: welke kant van de MC4 stekker moet ik welke stekker van een sunclix (SMA) op zetten? Dus wat is plus en min..
De plus kant van het paneel moet eindigen bij de plus/positieve sunclix in de omvormer.

En min kant van paneel bij de min/negatieve sunclix van de sma

(En op de mc4 connectors aan het paneel staat een kleine + of - symbool )

In de onderstaande handleiding zijn A en B de positieve connectors
En G en H de negatieve. Check pagina 34 en 35

http://www.solarnrg.nl/do...10000tl-20-12000tl-20.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Atomic2005 op 13-10-2017 22:50 ]

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:11:
[...]

Één goodwe 15k zou beter zijn, string van 3×20 is veel beter dan die 12.
Max ampère moet je niet te strikt naar kijken, ruim 18kW kan je 25A wel hebben, korte pieken is ook geen probleem.
Pas op bij green choice, de limiet is 10000 kWh, ga je naar 10001 valt alles terug naar 4.5 cent, dus stap op tijd over als je de limiet nadert. Ik heb hetzelfde probleem maar gelukkig nog geen slimme meter.
Een grotere omvormer kan helaas niet i.v.m. de krachtstroomgroepen van max 3x16A. Deze zijn selectief op de netaansluiting van 3x25A.
Ik speel het liever safe met de waardes want ik wil niet hebben dat de boel er mogelijk uitknalt bij koude, zonnige dagen.

Die limiet is me inderdaad opgevallen. De ferraris is ook geen slimme meter dus dat scheelt ;)
Maar toch moet ik dat over het jaar een beetje in de gaten houden. Desnoods maar een elektrisch kacheltje aan of een elektrische boiler aanschaffen. (luxe probleem dus :P )
Al duurt het nog een jaar alvorens ze mogen overstappen. Dus tegen die tijd zijn er wellicht nog meer aanbieders en/of voorwaarden.

PvOutput

• Noord27
@Atomic2005
Ok.. Wist geen eens dat er een plus en min stond op een MC4 stekker. Thnx!
@Noord27
Op de SF zit een mannetje en een vrouwtje MC4 stekker.
Het mannetje van het paneel (de plus) gaat in een vrouwtje MC4 stekker, en dan naar de omvormer met weer een mannetje sunclix (de plus)

En het vrouwtje van het paneel (de min) gaat in een mannetje MC4 en dan naar een vrouwtje sunclix (de min) van de omvormer.

Parallel schakelen van strings doe je met y-connectoren.
Daar heb je ook twee soorten van.
man-vrouw-vrouw en vrouw-man-man.
Voor de plus en de min kant van paralelle strings heb je dus 2 verschillende yconnectoren nodig.
En dan weer hetzelfde verhaal naar de omvormer toe alsof het 1 paneel is (zoals hierboven uitgelegd)

• Noord27
@AUijtdehaag Dan heb ik alles in huis. Er zat geen handleiding bij de SMA. ;)

• Paul C
Proton_ schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:16:
@Wolly elke string van 2.2A wordt 4A gezekerd.
Dus je gaat van 0 zekeringen naar 4 :)
Ik zou een zekering nemen omdat een diode een short failure mode heeft.
Maar loop je met een zekering dan niet juist het risico dat die door brand? Met een diode voorkom je dat er stroom in de verkeerde richting gaat stromen, maar met een zekering sluit je de string die in gevaar is af en kun je vervolgens het dak op om onder je panelen een zekering te gaan vervangen (als je tenminste door hebt dat ie geklapt is)?

• Proton_

Proton_

Team Welles

De zekering klapt alleen als er wat mis is :)
Je gaf zelf al aan: 1. De omvormer staat uit terwijl de panelen licht vangen (=zeldzaam) 2. Er is veel verschil in Voc tussen de strings (=zeldzaam, kijk in de grafiek wat er voor nodig is om Ir tot 4A op te jagen)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Iemand nog een goed adresje voor 30m YMVK kabel 5 x 2,5? Inclusief verzending kom ik nou rond de 50 euro uit.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niek_ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:23:
Iemand nog een goed adresje voor 30m YMVK kabel 5 x 2,5? Inclusief verzending kom ik nou rond de 50 euro uit.
Sander vunderingk

Maar 50,- klinkt niet exclusief duur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Ga je die kabel ingraven?
Anders heb je ymvk-as nodig...

Ik heb 5x 4 mm2 naar mijn schuurtje liggen. (en ook nog eens in mantelbuis)
Altijd makkelijk voor een 3-fase autolader + 3-fase omvormer in de toekomst. (+ wat batterijtjes)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2017 15:53 ]

• Niek_
@Rol-Co Ook dat is goed om te horen.
@AUijtdehaag Nee, hij komt geheel in huis te liggen, vanaf de meterkast naar de warmtepomp. Heb al 5 x 4mm2 naar de schuur liggen voor de zonnepanelen met 3-fase omvormer en 3-fase laadpunt voor de auto :)

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-11 22:59

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb al zitten zoeken op internet en op het Tweakers-forum, maar ik kan niets vinden over het 'probleem' dat ik heb en ik vermoed dat het een signaalsterkteontvangst is van mijn SolarEdge WiFi-ontvanger.

Het probleem: ik heb dus een SolarEdge 3000 HD Wave omvormer met de WiFi-module erbij en ik heb het idee dat de WiFi-ontvanger slecht is in het ontvangen van signalen. Als ik met mijn telefoon op de plek van de SolarEdge zit dan kan ik het WiFi-signaal van mijn modem/router met gemiddelde sterkte ontvangen (niet eens een 'slecht' bereik). Maar de SolarEdge ziet helemaal niets. Als ik een lokaal WiFi-hotspot opzet met mijn telefoon dan ziet de SolarEdge dat netwerk wel. WiFi doet het dus op zich wel.

Nou had ik gehoopt omdat er een WiFi-antenne van een cm. of twintig uitsteekt uit de SolarEdge dat dat standaard voldoende zou moeten zijn om net als mijn telefoon het WiFi-signaal te kunnen oppikken.

De enige oplossing die ik nu kan bedenken is bijv. via ethernet over stroom zorgen dat ik een UTP-kabel kan inprikken, maar dat is echt de laatste oplossing die ik wil.

Mijn vraag: is de WiFi-ontvanger van de SolarEdge nou zo zwak in het ontvangen van signalen of zijn er nog mogelijkheden om de ontvangst te verbeteren? Andere antenne, configuratie ergens binnen de SolarEdge? Of nog een andere oplossing?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-05-2024

Edy

Andere optie: een repeater/AP die je in media bridge mode zet en de omvormer bekabeld daarop aansluiten. Ik gebruik zelf een Asus RP-N14 - evenals een collega van mij die ook een SolarEdge omvormer heeft, en dat werkt prima. Overigens hebben we beiden niet de SolarEdge Wi-Fi module gekocht, maar zijn direct voor deze optie gegaan vanwege de mogelijkheid om de ontvanger beter te kunnen positioneren tov een AP. Ik kan dus geen vergelijking maken met de module van SolarEdge qua ontvangst.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Edy schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:56:
Andere optie: een repeater/AP die je in media bridge mode zet en de omvormer bekabeld daarop aansluiten. Ik gebruik zelf een Asus RP-N14 - evenals een collega van mij die ook een SolarEdge omvormer heeft, en dat werkt prima. Overigens hebben we beiden niet de SolarEdge Wi-Fi module gekocht, maar zijn direct voor deze optie gegaan vanwege de mogelijkheid om de ontvanger beter te kunnen positioneren tov een AP. Ik kan dus geen vergelijking maken met de module van SolarEdge qua ontvangst.
Heb ik ook zo gedaan is nog een stuk goedkoper ook, ik gebruik de Netgear 3000N, heb ik nog meer wifi ontvangst in de tuin ook !
Soms is het ook zinvol de antenne te draaien / knikken als daarvoor een scharnier is bedacht.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Goverman

Goverman

not loaded

Jan-man schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Waarom niet 1 rij van 8 en 1 rij van 6 ? Of 2 rijen voor 8 ? Ruimte zat lijkt me ? Had er optisch iets mooier eruit gezien.
Het dak is ongeveer 6,5 meter breed en ongeveer 5,5 meter diep. Dus 3*1,6=4,8 meter voor drie panelen in landscape en daarvan dus 2 schansjes met elk 2*3 panelen. En dan er nog een naast, in portretstand en dan is het 5,8 meter. Meer ruimte is er dus niet...

De leverancier en ik hebben hier nog aardig op zitten puzzelen en dit was het maximaal haalbare aantal. Eventueel kunnen we aan de muur naast het raam nog een paneel kwijt, maar dat hebben we niet in de planning staan. Wellicht dat we die ruimte of inzetten voor collectoren. Maar dan hebben we dus wel weer een vergunning nodig...

[ Voor 4% gewijzigd door Goverman op 15-10-2017 21:25 ]

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-11 22:59

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

@Edy @Andre1973 Bedankt voor de reacties. Ik heb de antenne losgemaakt en met de draad die er aan zat (halve meter) deze zo dicht mogelijk in de hoek geplaatst die het dichtst bij het WiFi-signaal van het modem/router komt. Uiteindelijk lijkt hij nu wel het WiFi-signaal te hebben opgepikt. Het vreemde is dat op de oorspronkelijke plek waar de antenne zat ik soms wel/soms niet het signaal had, maar als ik hem had dan was het signaal 'H' (goed), ging ik dan verbinden dan was het mislukt en met opnieuw scannen was hij dan vaak ook niet meer te vinden. Echt heel willekeurig vond hij het signaal wel/niet en lukte het verbinden uiteindelijk niet. Maar goed, nu de antenne een halve meter verplaatst is lijkt hij hem vooralsnog wel te kunnen pakken.

Nu eens kijken op het SolarEdge-portaal en dat werkend krijgen, wacht nog op goedkeuring van mijn account.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 10:39
bestel ik meestal op grondkabels.nl

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Niek_
Trouwens, ter info de reactie vanuit Interpolis/Rabobank over het verzekerd zijn van de zonnepanelen. Ook de panelen die dus met ballast op het platte dak liggen zijn verzekerd:

Alle soorten zonnepanelen of zonnecollectoren (inclusief de gehele installatie), die in of aan de woning/bijgebouw vastzitten zijn standaard meeverzekerd op de Woonhuisverzekering.
Zonnepanelen die in de tuin staan of op een dak zijn geplaatst zijn standaard meeverzekerd op de Woonhuisverzekering en hebben dezelfde dekking.

Deze zonnepanelen staan altijd vast of zijn verzwaard en zijn door middel van leidingen verbonden met het woonhuis.

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-11 23:36
Van het weekend is de bekabeling aangelegd, en de omvormer opgehangen.
Maar de zekering springt er elke keer uit.

De omvormer is een SolarEdge HD 5000.
En de zekering is 25 ampere.

Het gekke is dat hij er gelijk uit klapt, terwijl er nog geen zonnepanelen aangesloten zijn.
Is dit normaal gedrag, van de omvormer of is er iets anders mis?
Als wij de zelfde kabel aansluiten op bijv een lamp, gaat het goed.

Deze aardlekautomaat: https://www.elektriciteit...automaat-alamat-4463.html

[ Voor 11% gewijzigd door Bartje1983 op 16-10-2017 12:47 ]

Bartje1983 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:46:

Het gekke is dat hij er gelijk uit klapt, terwijl er nog geen zonnepanelen aangesloten zijn.

Ja een 30 ma is grote kans dat fout gaat, word ook altijd 100 geadviseerd

1 PVoutput . Dongen NB

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier ook een SE 5000 H, achter een ABB B20A/0,03A Is er nog nooit uitgegaan, ook niet bij aftoppen.
Er lijkt dus iets anders mis te zijn. Zijn fase/nul/aarde goed aangesloten? Check meterkast en omvormer.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Bartje1983
Gasschuif schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:31:
[...]

Hier ook een SE 5000 H, achter een ABB B20A/0,03A Is er nog nooit uitgegaan, ook niet bij aftoppen.
Er lijkt dus iets anders mis te zijn. Zijn fase/nul/aarde goed aangesloten? Check meterkast en omvormer.
Dus als jij geen panelen aansluit blijft de omvormer het gewoon doen?
Mijn leverancier adviseert te wachten tot de panelen aangesloten zitten, voordat we iets veranderen.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:19
Beste,

Over een paar weken gaan wij verhuizen. Het huis wat we hebben gekocht heeft 6 zonnepanelen op het dak zitten. Deze zitten er al +- 5 jaar op. Nu zou ik graag wat meer panelen op het dak willen hebben. Echter de bewoners weten niet wat voor merk het is... Kun je aan de hand van een plaatje zien om wat voor type panelen het gaat?

En is het verstandig om er een aantal bij te leggen of compleet voor een nieuwe set te gaan en de huidige panelen naar de voorkant te brengen (noord kant in dit geval) De panelen liggen nu op zuid/west.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o7x3yxvahcrws.png

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Bartje1983 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:37:
[...]

Mijn leverancier adviseert te wachten tot de panelen aangesloten zitten, voordat we iets veranderen.
In de nachtsituatie geven mijn panelen geen spanning, en schakelt mijn ABB niet uit.... ;)
Bij aankoppelen panelen zou ik hem wel even uitschakelen, check eerst polariteit, check optimizer spanning, 1 V DC per omvormer.

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 16-10-2017 13:49 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Possible schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:42:
Beste,

Over een paar weken gaan wij verhuizen. Het huis wat we hebben gekocht heeft 6 zonnepanelen op het dak zitten. Deze zitten er al +- 5 jaar op. Nu zou ik graag wat meer panelen op het dak willen hebben. Echter de bewoners weten niet wat voor merk het is... Kun je aan de hand van een plaatje zien om wat voor type panelen het gaat?

En is het verstandig om er een aantal bij te leggen of compleet voor een nieuwe set te gaan en de huidige panelen naar de voorkant te brengen (noord kant in dit geval) De panelen liggen nu op zuid/west.

[afbeelding]
Nieuwe panelen, de oudjes brengen nog wel wat op. Kan je een mooi aaneengesloten veld van zwarte panelen maken, haal ook even dat dakraampje weg, kan beter op noord zitten (net als de CV pijp trouwens, gewoon de CV eruit en een warmtepomp.... kan je er nog meer kwijt.) of is het een ventialie pijp? dan zeker verplaatsen of onder de pannen laten uitkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-10-2017 13:57 . Reden: ventilatie pijpje ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• exroosje
Weet iemand of een omvormer ook geheugen heeft, dus leert en dus bij een verandering opnieuw moet inleren gedurende een wat langere periode?
Ik heb dit weekend wat panelen toegevoegd (van 10-14) en ik vond het voltage eigenlijk nauwelijks omhoog gaan toen ik de boel weer aanzette. Ik heb de omvormer gewoon aan laten staan, alleen de DC switch omgezet.

Vandaag ziet het er al beter uit . Kan ik er vanuit gaan dat hij vanochtend weer vers begonnen is of heeft hij nog ergens een 10 panelen setup in het geheugen staan die de komende dagen langzaam verdwijnt. Het is een Goodwe GW3000

• Noord27
Heb je vooraf voltages gemeten voordat je ze weer opnieuw in de omvormer stak?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 12:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Over het hele los/vast zitten van platdak-panelen: is het geen optie, verzekeringstechnisch, om de boel te "bevestigen" door middel van een lijm oid?
Als het boeltje toch al voldoende verzwaard is zullen de eisen aan de lijm niet gigantisch zijn en maak je er toch één geheel van...

• exroosje
Noord27 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:00:
Heb je vooraf voltages gemeten voordat je ze weer opnieuw in de omvormer stak?
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik heb de panelen in een paar fases bij geplaatst. Eerst heb ik zaterdag een rij van 2 vervangen door een rij van 3. Toen daarna de rij van 2 verplaatst en weer toegevoegd. En zondag heb ik nog 1 paneel toegevoegd.

Dus 10=>11=>13=>14
(telkens maar om de verstoring in productie zo kort mogelijk te laten zijn, het was immers mooi productief weer)

Ik zag overigens direct wel de opbrengst verbeteren. En vandaag nog meer, waar ik eerder zaterdag rond de 300V zat en zondag rond de 350 zie ik vandaag tot 400V.
Ik vroeg me dus af of ik beter de omvormer uit had moeten zetten....
exroosje schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:57:
Weet iemand of een omvormer ook geheugen heeft, dus leert en dus bij een verandering opnieuw moet inleren gedurende een wat langere periode?
Ik heb dit weekend wat panelen toegevoegd (van 10-14) en ik vond het voltage eigenlijk nauwelijks omhoog gaan toen ik de boel weer aanzette. Ik heb de omvormer gewoon aan laten staan, alleen de DC switch omgezet.

Vandaag ziet het er al beter uit . Kan ik er vanuit gaan dat hij vanochtend weer vers begonnen is of heeft hij nog ergens een 10 panelen setup in het geheugen staan die de komende dagen langzaam verdwijnt. Het is een Goodwe GW3000
Geheugen is absoluut onmogelijk. Een string verlenging van 10 naar 14 zie je direct. Het word anders als je hem als 2×7 aan gaat sluiten natuurlijk.
Wat is afgelezen voltage dan?
14×30=420 minimaal schat ik?

1 PVoutput . Dongen NB

• exroosje
Toen er nog 10 in de string zaten zag ik voltages tussen 250 en 300V gedurende de dag.
Pas vandaag zie ik voltages van tegen de 400V (maar is de omvormer gestart op 350.... ). Er zitten overigens wel een paar optimizers bij vanwege wat schaduw. Dus dat zal het wat grillige voltage verloop verklaren. Een van de nwe panelen moet ook nog een optimizer hebben.
exroosje schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:20:
Toen er nog 10 in de string zaten zag ik voltages tussen 250 en 300V gedurende de dag.
Pas vandaag zie ik voltages van tegen de 400V (maar is de omvormer gestart op 350.... ). Er zitten overigens wel een paar optimizers bij vanwege wat schaduw. Dus dat zal het wat grillige voltage verloop verklaren. Een van de nwe panelen moet ook nog een optimizer hebben.
Aha, een optimiser geeft een voltage daling, dan moet je kijken met alleen diffuus licht, maar als je al 400 gezien hebt met deze warmte zal het wel goed zijn.
Omvormers moet je uit zetten voordat je een kabel los maakt, anders heb je kans op een mooie vlam boog

1 PVoutput . Dongen NB

• Bartje1983
Gasschuif schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:46:
[...]

In de nachtsituatie geven mijn panelen geen spanning, en schakelt mijn ABB niet uit.... ;)
Bij aankoppelen panelen zou ik hem wel even uitschakelen, check eerst polariteit, check optimizer spanning, 1 V DC per omvormer.
Ik heb er een stekker aangemaakt (test-only) en die op andere groep gezet.
Dan gaat hij wel aan! Zit dus niet in de omvormer, maar bekabeling of installatieautomaat.

Bedankt voor meedenken!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23

Exigence

dnkroz

Beste,

[afbeelding]
Zie ik het goed dat er rechts onder in de foto een plat dak zit (garage en/of bijkeuken?). Dan zou ik de huidige set daar op zetten en nieuwe op je schuine dak :)

• Possible
@Exigence Dat is inderdaad een garage ja.. Slim.. helemaal niet aan gedacht inderdaad!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:21
@Possible Is natuurlijk ook persoonlijk, maar die panelen die er nu op liggen vind ik geen porum. Heb zelf gekozen voor zwarte panelen, staat veel strakker.

Huidige set op de garage en dan het dak helemaal volleggen (zodra er PV ligt wil je toch altijd meer en montage is ook best prijzig, beter in één keer het dak vol dan).

• Jan-man
Beste,

[afbeelding]
Deze panelen op dak garage. Rampje naar noord brengen. Dan kun je zo op het oog 3 rijen van 5 kwijt is ca 4000+ wp. Het huidige setje zal wel iets van tussen de 1000 en 1500 Wp zijn dus dan heb je 5000+ Wp en waarschijnlijk een flink overschot.

Moet de cv niet vervangen worden ? Doe die dan verplaatsen naar de andere kant huis of ga voor een warmtepomp. Want dan kun je zoiezo 15 kwijt.

En warmtepomp heeft ook wel wat kWh nodig dus dan zal die 5000 kWh helemaal mooi zijn :).
Beste,

[afbeelding]
Dakraam eruit, verlaagde ventilatiepan plaatsen en volleggen met SF (of net wat het beste uitkomt qua maatvoering)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5lyii5a02krfz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oxguddbeigxll.jpg

• Possible
Bedankt iedereen! Ik moet straks eerst maar eens zien hoe alles gaat lopen..even 15 zonnepanelen kopen en een warmtepomp is geen optie qua budget.:P

De cv ketel die erin zit is van 2004. Deze zou dus nog wel een tijdje mee moeten gaan. Verder zit er ook een kookplaat in met 3 fase aansluiting. Deze vraagt ook wat stroom! De panelen die er nu liggen zijn ook niet mijn smaak. Ze leveren inderdaad max 1500wp

Overigens is mijn stroomverbruik (in mijn huidige woning) gemiddeld 2200 per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 16-10-2017 19:07 ]

@Possible
Bovenstaande foto's is ook op 5 maanden tijd "bijna" gasloos geworden. Alleen nog wat gas voor het tapwater in de douche
Zonnepalen -> btw terugvragen
l/w warmtepomp (uit frankrijk, engeland, of spanje) + subsidie. Daar koop je (praktisch) geen nieuwe ketel voor...
En dan zijn er nog duurzaamheidsleningen eventueel in je gemeente.
De tijd om het te doen is nu...

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Dan het gekleurde vlakkje kan je zien of ie is getript op overstroom of aardlek. Dan kom je weer iets dichter bij de oplossing.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:05

Ik had ook veel problemen met mijn alamat 30ma variant, uiteindelijk om laten wisselen voor een 300ma variant, en nooit geen problemen weer gehad.

Zie deze post:

Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Bartje1983 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:28:
[...]

Ik heb er een stekker aangemaakt (test-only) en die op andere groep gezet.
Dan gaat hij wel aan! Zit dus niet in de omvormer, maar bekabeling of installatieautomaat.

Bedankt voor meedenken!
Koop minimaal een 100 mA aardlekautomaat.
Het probleem met een 30 mA komt best wel eens vaak terug hier op het forum. (vooral SMA's staan er om berucht)
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bartje1983
"
Ingeschakelde toestand:
indicatievenster transparant
Uitschakeling door aardfoutstroom:
indicatievenster geel
"
Als het een aardfoutstroom is: vervangen door een 100-300 mA variant, mits de omvormer zonder stekker is aangesloten.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
mddd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:53:
Als ik binnenkort even tijd heb, zal ik eens een simpele analyse maken op basis van de 5-minuten data van het afgelopen jaar. Kijken hoe het uitpakt als je vergelijkt tussen
a) starten rondom de piek volgens theoretische instraling
b) starten als er enige tijd een bepaalde minimum waarde aan vermogen is
@Tallguy @Verwijderd

Ik heb dit vandaag eens gedaan. Gebaseerd op mijn productie van het afgelopen jaar. Alle 5 minuten waarden gepakt. Met een fictieve wasdroger (900W, 90 minuten lang) gekeken. De ene keer laten starten zodat het verbruik rond de piek van de verwachte instralingscurve lag. De andere keer laten starten zodra ik 2x achter elkaar (dus 5 minuten ertussen) een waarde >= 900W binnen zag komen.
altijd op de theoretische piektijd75% gebruik van eigen opwek
starten op meetwaarde73% gebruik van eigen opwek
starten op meetwaarde, komt die niet voor dan op theoretische piek77% gebruik van eigen opwek
Het resultaat: het maakt weinig uit. In beide gevallen kwam ik op een eigen verbruik van ongeveer 75% en een import van 25% (over een jaar genomen - in de zomerdagen ging het op beide manieren bijna altijd op 100% eigen verbruik).

Dus een domme schakelaar is niet veel minder efficiënt dan het starten op basis van real time cijfers. Het gebruiken van een goede voorspelling (buienrader of iets dergelijks) zou natuurlijk nog wel een hoger getal kunnen geven. De combinatie (eerst kijken of een piek langskomt, zoniet dan alsnog iets na de theoretische piek starten) helpt iets, maar niet veel. Dat komt omdat op dergelijke dagen de instraling sowieso laag is.

Belangrijk om dit te interpreteren: mijn Wp vermogen is 2900W en de last was dus 900W. Als je een grotere installatie t.o.v. de last hebt dan liggen beide cijfers natuurlijk hoger. Ik verwacht echter niet dat het dan enorm anders zou liggen. Tenzij je echt zoveel Wp hebt liggen dat het eigenlijk niet meer uitmaakt.. dan kun je dus gewoon altijd je verbruiker aanzetten wanneer er maar een beetje zon is :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:41
Jan-man schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:12:
[...]

Deze panelen op dak garage. Rampje naar noord brengen. Dan kun je zo op het oog 3 rijen van 5 kwijt is ca 4000+ wp. Het huidige setje zal wel iets van tussen de 1000 en 1500 Wp zijn dus dan heb je 5000+ Wp en waarschijnlijk een flink overschot.

Moet de cv niet vervangen worden ? Doe die dan verplaatsen naar de andere kant huis of ga voor een warmtepomp. Want dan kun je zoiezo 15 kwijt.

En warmtepomp heeft ook wel wat kWh nodig dus dan zal die 5000 kWh helemaal mooi zijn :).
Iemand vraagt of het mogelijk is om een paar panelen bij te leggen en jij begint over een hele dak + CV verbouwing |:(

Opeens heb je het! Je wordt autoverkoper

• Jan-man
schumi1986 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 01:21:
[...]

Iemand vraagt of het mogelijk is om een paar panelen bij te leggen en jij begint over een hele dak + CV verbouwing |:(

Opeens heb je het! Je wordt autoverkoper
Hij vraagt wat zinvol zou zijn en ik geef mijn visie er over wat mogelijk eventueel mogelijk is!

Op moment van schrijven heeft hij nog niks bekend gemaakt wat hij wil en wat zijn verbruik is dus alle opties liggen open ;)

Wat hij wil doen zou ie toch zelf moeten bepalen! Ik geef alleen aan wat voor opties hij heeft.

Dus lees je eerst eens in voordat je met ononderbouwde niets toevoegende reacties komt ;) daar heb je Facebook voor....

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 17-10-2017 06:50 ]

• No Hands
Bartje1983 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:37:
[...]

Dat geeft weinig vertrouwen in de kennis van de leverancier. Een omvormer moet gewoon aangesloten kunnen zijn zonder panelen, zoals eerder gezegd is, dat is eigenlijk de situatie die snachts optreedt. Er zit iets niet goed in je bekabeling, automaat of omvormer.

• No Hands
mddd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:16:
[...]

@Tallguy @Verwijderd

Ik heb dit vandaag eens gedaan. Gebaseerd op mijn productie van het afgelopen jaar. Alle 5 minuten waarden gepakt. Met een fictieve wasdroger (900W, 90 minuten lang) gekeken. De ene keer laten starten zodat het verbruik rond de piek van de verwachte instralingscurve lag. De andere keer laten starten zodra ik 2x achter elkaar (dus 5 minuten ertussen) een waarde >= 900W binnen zag komen.
altijd op de theoretische piektijd75% gebruik van eigen opwek
starten op meetwaarde73% gebruik van eigen opwek
starten op meetwaarde, komt die niet voor dan op theoretische piek77% gebruik van eigen opwek
Het resultaat: het maakt weinig uit. In beide gevallen kwam ik op een eigen verbruik van ongeveer 75% en een import van 25% (over een jaar genomen - in de zomerdagen ging het op beide manieren bijna altijd op 100% eigen verbruik).

Dus een domme schakelaar is niet veel minder efficiënt dan het starten op basis van real time cijfers. Het gebruiken van een goede voorspelling (buienrader of iets dergelijks) zou natuurlijk nog wel een hoger getal kunnen geven. De combinatie (eerst kijken of een piek langskomt, zoniet dan alsnog iets na de theoretische piek starten) helpt iets, maar niet veel. Dat komt omdat op dergelijke dagen de instraling sowieso laag is.

Belangrijk om dit te interpreteren: mijn Wp vermogen is 2900W en de last was dus 900W. Als je een grotere installatie t.o.v. de last hebt dan liggen beide cijfers natuurlijk hoger. Ik verwacht echter niet dat het dan enorm anders zou liggen. Tenzij je echt zoveel Wp hebt liggen dat het eigenlijk niet meer uitmaakt.. dan kun je dus gewoon altijd je verbruiker aanzetten wanneer er maar een beetje zon is :)
Ik zit al twee jaar op een eigen verbruik van ongeveer 30%, vaatwasser aan rond het middaguur, warmteomp laten draaien tussen 2 en 3 enzo. Ik snap niet echt hoe jij dan op 75% kan uitkomen. Dat is nogal een verschil.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

pieter87 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:53:
Heb ik ook gedaan (niet zelf gelegd, zowel niet bij onszelf als bij m'n moeder, maar ze wel aangepraat). En dan heeft dat mens 4000kWh meer opgewerkt in een jaar minder tijd! Het wordt tijd dat die panelen er bij ons ook bij gaan komen... (haar perfecte ligging zullen wij nooit krijgen, puur zuid, zonder schaduw, en veel mooier weer gedurende het hele jaar...)

Dus wel uitkijken voor jaloezie :D
No Hands schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:44:
[...]

Ik zit al twee jaar op een eigen verbruik van ongeveer 30%, vaatwasser aan rond het middaguur, warmteomp laten draaien tussen 2 en 3 enzo. Ik snap niet echt hoe jij dan op 75% kan uitkomen. Dat is nogal een verschil.
Wij zitten ook op z'n 30%... Ik zou niet weten hoe ik dat naar 75% zou kunnen brengen! Behalve dan door er een thuisaccu aan te hangen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Waarschijnlijk 75 procent van het gebruik van de droger

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
PV output geeft hier nog netjes waardes van wat de opgewekte energie is. Maar ik zie dat sinds gisterenavond de slimme meter (verbruik) niet meer weer gegeven wordt. Vreemd natuurlijk, want alles werkt dan in principe wel (Pi, Domoticz).. @AUijtdehaag een idee?

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 17-10-2017 09:44 ]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:57
Ik heb mijn 250Wp panelen vervangen door 290Wp. Nu dus 18x over. Ik zou op onze uitbouw nog 3 panelen landscape kwijtkunnen (750Wp). Op de schuur 2x3 Oost-West opstelling (1500Wp).

Dat ligt er zo op, montagespul kom ik wel uit. Omvormer voor dit soort kleine opstellingen ben ik iets minder thuis in. Die drie zouden bijvoorbeeld op een Solax X1-1.1S kunnen. Die O-W op zich ook (70% van 1500Wp). Solax kan ik toevallig goed inkopen en heeft een laag minimum MPPT-voltage (65V startup)

Hoe zat het ook weer met een O-W op één MPPT tracker?

Import van EVs

Noord27 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:40:
PV output geeft hier nog netjes waardes van wat de opgewekte energie is. Maar ik zie dat sinds gisterenavond de slimme meter (verbruik) niet meer weer gegeven wordt. Vreemd natuurlijk, want alles werkt dan in principe wel (Pi, Domoticz).. @AUijtdehaag een idee?
Is domoticz offline?
Vanuit daar wordt verbruik geupload via lua script.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28

databeestje

Von PrutsHausen

Luiaard schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:54:

Hoe zat het ook weer met een O-W op één MPPT tracker?
Kan gewoon parallel als de strings even lang zijn, er zit nagenoeg geen verschil in daadwerkelijke opbrengst. Het verschil in spanning is geen indicatie van de daadwerkelijk "misgelopen" opbrengst als dat zou bestaan, ik kan het na 2 jaar nog steeds niet meten.

Laat ik het zo zeggen, je mist meer opbrengst als de maand slecht is.

• Noord27
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Is domoticz offline?
Vanuit daar wordt verbruik geupload via lua script.
Ik kijk nooit naar Domoticz. Alleen PV output. Hoe kan ik zien of Domoticz offline is en wat kan ik er dan aan doen om het werkend te krijgen..?

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 17-10-2017 10:51 ]

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:57:
Wij zitten ook op z'n 30%... Ik zou niet weten hoe ik dat naar 75% zou kunnen brengen! Behalve dan door er een thuisaccu aan te hangen...
No Hands schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:44:
[...]
reneeke1970 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:59:
Waarschijnlijk 75 procent van het gebruik van de droger
Zoals @reneeke1970 zegt, dit ging enkel over mijn theoretische voorbeeld van de wasdroger. De vraag waar we het eerder over hadden gehad was immers 'hoe kun je het beste een grote verbruiker activeren om zoveel mogelijk binnen eigen productie te vallen'.

Ik zit zelf ook op 30%. Dat moet nog wel omhoog kunnen, ik optimaliseer op dit moment nog niet op eigen gebruik omdat het nog niet uitmaakt. Maar wel goed om eens te proberen hoe ver we kunnen komen met vaatwasser, wasmachine en droger op timers om overdag te draaien!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Noord27 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Ik kijk nooit naar Domoticz. Alleen PV output. Hoe kan ik zien of Domoticz offline is en wat kan ik er dan aan doen om het werkend te krijgen..?
Je poort zit op slot (22)
en domoticz is offline.
No can do...system reboot of domoticz restart

Pagina: 1 ... 56 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??