Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik leg het voor de zekerheid even voor aan B&W en kijk wat hun antwoord is.AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:53:
@unezra
Ik zou toch voor een 3-fase omvormer gaan,
In 2020 ben je me dankbaar voor het advies denk ik.
Direkt verbruik over alle fases.
(B&W is de partij die de panelen gaat leveren en plaatsen. Naar ik begreep niet de kleinste partij.)
:-)Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:02:
@AUijtdehaag dat roep je vaker, maar ik zie de reden niet.
Asymmetrie los je er niet mee op, en nu is vastgelegd dat een DSMR5 meter moet sommeren over de fasen.
Als asymmetrie in de toekomst een probleem wordt, pak je een kleine thuisaccu. Die balanceert tussen de fasen.
Dus jij beweert dat de bewering van @AUijtdehaag onterecht is en ik prima bij een 1-fase omvormer kan blijven? Nu en in de toekomst?
Dit is voor mij wel _het_ moment dit soort dingen goed aan te pakken. Liever nu iets meer dan over 5 jaar moeten wisselen. Aan de andere kant wil ik het mezelf ook niet te ingewikkeld maken...
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Met lagere vermogens dan dat is het lastig om voldoende panelen bij elkaar te zetten om de 600V+ te krijgen die hij lekker vind (uitgezonderd SF) en wegen de voordelen minder zwaar (lage spanningsverhoging, minder verliezen).
Zeker als je nog niet weet wanneer je uitbreiding komt, hoef je daarom nu nog niet voor driefase te kiezen. Drie éénfase omvormers van 1/3 grootte maken plaatsing vaak makkelijker en je hebt gelijk redundancy
Wel 5G2.5 trekken als je de kans hebt, kabels trekken is vaak het meest vervelend.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
BronVerwarring in Vlaams dorp: klokken lopen te snel
Het leek even op een mysterieus fenomeen: veel elektrische klokken in het Vlaamse Waanrode begonnen vorige week opeens te snel te lopen. De oorzaak is inmiddels gevonden: vanwege werk aan het elektriciteitsnet wordt de stroom er tijdelijk op een wat hogere frequentie doorheen gejaagd.
...
De boosdoener is het gas- en stroombedrijf Infrax, dat in de buurt bezig is met het vernieuwen van een transformatorhuisje. Om dat te doen is de normale stroomtoevoer afgesloten zodat er veilig gewerkt kan worden. Een noodgenerator levert tijdelijk elektriciteit aan de buurt.
Het stroombedrijf verhoogde de frequentie vanwege de zonnepanelen in het dorp. Verdoodt: "Met zonnepanelen kunnen particulieren ook zelf stroom op het net zetten, wat gevaarlijk is wanneer we aan het werk zijn. Zonnepanelen zijn zo ingesteld dat ze op 51 hertz automatisch uitschakelen."
Qua Wp kom ik wel boven de 4kW.Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:22:
Driefase heeft meerwaarde bij hoge vermogens (zeg 4 kW of meer).
Met lagere vermogens dan dat is het lastig om voldoende panelen bij elkaar te zetten om de 600V+ te krijgen die hij lekker vind (uitgezonderd SF) en wegen de voordelen minder zwaar (lage spanningsverhoging, minder verliezen).
Zeker als je nog niet weet wanneer je uitbreiding komt, hoef je daarom nu nog niet voor driefase te kiezen. Drie éénfase omvormers van 1/3 grootte maken plaatsing vaak makkelijker en je hebt gelijk redundancy
Wel 5G2.5 trekken als je de kans hebt, kabels trekken is vaak het meest vervelend.
Er komt 15x305Wp = 4575Wp op het dak te liggen.
Uitbreiding komt over een paar jaar, maar dat word een gescheiden systeem.
Wel komt er in januari een inductieplaat en moet er *toch* renovatiewerk gedaan worden hier omdat de groepenkast een zooitje is...
Om de discussie tussen @AUijtdehaag en @Proton_ op te lossen kun je ook een domme meter plaatsen die niet per fase registreerd.unezra schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:31:
[...]
Qua Wp kom ik wel boven de 4kW.
Wel komt er in januari een inductieplaat en moet er *toch* renovatiewerk gedaan worden hier omdat de groepenkast een zooitje is...
1 PVoutput . Dongen NB
Daarom zou ik alles gewoon nu klaarmaken voor 3-fasen. Als Stedin dan in januari terug wil komen om de nieuwe meter te vervangen door een andere nieuwe meter, moeten ze dat maar doen. Ik zou nu niet meer een 1-fase kast laten maken. Wij hadden het natuurlijk iets makkelijker, omdat onze meter verplaatst is, van de gang naar onder de trap (ik zat net even wat foto's terug te kijken, wat een oude bagger hadden wijunezra schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:31:
[...]
Qua Wp kom ik wel boven de 4kW.
Het zou het bij ons juist een heel stuk moeilijker maken. We hebben best veel ruimte onder de trap, maar niet genoeg om daar 3 omvormers te hangen... Dan zouden we eerst een draad naar de garage moeten trekken, daar ook een stoppenkast laten maken en een nieuwe plaats verzinnen voor de kast die daar tegen de muur staat...Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:22:
Drie éénfase omvormers van 1/3 grootte maken plaatsing vaak makkelijker en je hebt gelijk redundancy
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
En die kan je dus straks (=januari, niet 2020
Dan wil je meteen een 3fase omvormer
@Wailing_Banshee er zijn heel veel goede redenen voor een 3fase omvormer, maar 'voor als salderen eindigt' snap ik niet.
Als salderen eindigd mag ik hopen dat salderen over de fases ook niet meer mag. Iemand die op fase één een 5000 watt in voert van PV en vervolgens 5000 aan elektrische kachels aanzet op fase twee, die is het netwerk gruwelijk aan het belasten en die mag wat mij betreft dubbel betalen voor zogenaamd onderhoud netwerk.Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:09:
@unezra Dat verandert de zaak. Die panelen wil je op een 4kW+ omvormer, die dus 20A afgezekerd wordt.
En die kan je dus straks (=januari, niet 2020) niet fatsoenlijk kwijt op een (3x)25A hoofdzekering.
@Wailing_Banshee er zijn heel veel goede redenen voor een 3fase omvormer, maar 'voor als salderen eindigt' snap ik niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Er zijn maar weinig mensen met 3x 1-fase oplossing.
Vaak zijn er dat maar twee.
En als dat dan niet dezelfde richting heeft qua panelen, is het nog niet synchroon over alle 3 de fases.
De overheid is een onbetrouwbare partner.
Het komt er gewoon en per kwartier.
/glazen bol uit
Ik ga dat in ieder geval nog eens tegen de electra partijen aanhouden. (Ik ben met 2 in gesprek, 1 daarvan komt vanmiddag.) Hele situatie uitleggen en vragen wat zij adviseren. (Zij zijn immers dan ook verantwoordelijk.)Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:01:
[...]
Daarom zou ik alles gewoon nu klaarmaken voor 3-fasen. Als Stedin dan in januari terug wil komen om de nieuwe meter te vervangen door een andere nieuwe meter, moeten ze dat maar doen. Ik zou nu niet meer een 1-fase kast laten maken. Wij hadden het natuurlijk iets makkelijker, omdat onze meter verplaatst is, van de gang naar onder de trap (ik zat net even wat foto's terug te kijken, wat een oude bagger hadden wij)
Onze meter zit al onder de trap, da's een prima plek.
Hmmm.Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:09:
@unezra Dat verandert de zaak. Die panelen wil je op een 4kW+ omvormer, die dus 20A afgezekerd wordt.
En die kan je dus straks (=januari, niet 2020) niet fatsoenlijk kwijt op een (3x)25A hoofdzekering.
Ik krijg net antwoord terug:
Kortom, B&W adviseert de omvormer lekker op 1 fase te houden, maar wel 3 fase aan te sluiten in de meterkast in verband met de kookplaat. Zij geven wel aan 3x25A binnen te laten komen en de groepenkast 3-fase geschikt te maken.Mijn advies in deze is niet doen, de kosten wegen niet op tegen de baten. Meer opbrengst is nagenoeg nihil en de kosten zijn een x aantal honderden euros.
Wel gaan ze nog kijken of d'r niet nog een paneeltje bij geprutst kan worden. Ze zijn net komen opmeten. Ontzettend aardige lui. Ze hebben nog wel even wat puzzelwerk omdat er 1 kabel van de uitbouw 2 verdiepingen omhoog naar de omvormer op de 3e woonlaag moet. Maar fin, dat kan recht omhoog via de gevel, binnendoor (maar dan ligt de kabel straks op een plek waar je er echt nooit meer bij komt tenzij je gaat breken) of via de kruipruimte. (1 verdieping omlaag, meter of wat door de kruipruimte en dan via de stijgkoker 3 woonlagen omhoog naar de omvormer)
Het hele verhaal ga ik uiteraard ook tegen de electroboeren aangooien en hopen dat ze het een beetje met elkaar eens zijn...
Werken doet het trouwens prima hoor, 20A omvormer op een 25A hoofdzekering.
Mwah.AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:12:
@unezra
B&W kijkt dus ook niet verder dan de neus lang is, lol.
(Laatste wat ik erover ga zeggen ;-) )
Ze zijn het hooguit niet 100% met je eens.
Toch, B&W is zeg maar niet de kleinste speler in de markt.
Dit bedrijf: http://bwenergyservices.com/
Ze doen *ook* particuliere installaties maar hun core is installaties van 500+ panelen. Die 15 hier op het dak zijn echt een klein projectje voor ze. Ik heb juist het idee dat ze *wel* heel erg mee denken. Want voor puur die omvormer gaf 'ie aan dat het niet nuttig was, maar hij vroeg meteen vol door over wat we nog meer gingen doen en bij de kookplaat was het "ho, maar DAN wil je dus 3-fase binnen laten komen want dan klap je er uit met 1x25A hoofdzekering".
EDIT:
F*ck.
Stedin monteur langs geweest. We zitten op 3x25A ... gedeeld met de buren.
Het word hoe dan ook dus duur, want willen wij naar 1x35A of 3x25A mogen ze de buurman gaan afsplitsen en voor ons gaan graven.
Fin, ik wacht de offerte af. Het is niet dat er nu nog een weg terug is. (Tenzij we er voor kiezen om óf te koken óf de oven aan te hebben óf de wasmachine, etc. Daar hebben we helemaal geen zin in. Ik wil niet hoeven nadenken wat er wel en niet tegelijkertijd aan kan.)
[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 19-10-2017 13:16 ]
Dat asymmetrisch invoeden is natuurlijk geen enkel probleem.reneeke1970 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:41:
[...]
Als salderen eindigd mag ik hopen dat salderen over de fases ook niet meer mag. Iemand die op fase één een 5000 watt in voert van PV en vervolgens 5000 aan elektrische kachels aanzet op fase twee, die is het netwerk gruwelijk aan het belasten en die mag wat mij betreft dubbel betalen voor zogenaamd onderhoud netwerk.
Het zelfde wanneer men asymmetrisch verbruikt, heel normaal, wasmaschine en droger tegelijk op 1 fase.
Door de entropie van het verbruik en opwek zal het nooit een probleem zijn. Slechts in een paar locale gevallen zal het leiden tot overbelaste fase ( bij een neef van me stonden er toevallig in de straat teveel 1 fase omvormers op dezelfde fase en hoek en schakelden ze geregeld uit., simpel omvormer op een andere fase gezet en klaar)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Daar gaat het niet om, we schaffen salderen af omdat een gratis accu niet bestaat en wij dus ook tenslotte een beetje mee moeten betalen aan onderhoud.WoudseHoeve schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:45:
[...]
Dat asymmetrisch invoeden is natuurlijk geen enkel probleem.
Het zelfde wanneer men asymmetrisch verbruikt, heel normaal, wasmaschine en droger tegelijk op 1 fase.
Door de entropie van het verbruik en opwek zal het nooit een probleem zijn. Slechts in een paar locale gevallen zal het leiden tot overbelaste fase ( bij een neef van me stonden er toevallig in de straat teveel 1 fase omvormers op dezelfde fase en hoek en schakelden ze geregeld uit., simpel omvormer op een andere fase gezet en klaar)
Iets wat ik niet helemaal onterecht vind trouwens.
Maar dan moet salderen intern in meter ook maar stoppen denk ik. En dat is ook precies wat toekomst gaat brengen, waarom krijgen we tenslotte een slimme meter?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat snap ik dus niet, hier ongeveer dezelfde situatie, huis is uit 1952 en mijn stroomaansluiting (1 fase35A)komt achter de meter door de muur vanuit de meterkast van mijn buurman, ikzelf heb dus geen kabel vanaf de hoofdleiding in de stoep v/d gemeente. De hele straat is hier zo aangesloten. In het voorjaar waren ze bij de overbuurman aan het graven v/d stoep naar het woonhuis, ik even nieuwsgierig vragen of hij soms een 3-fase aansluiting had aangevraagd en wat hier de kosten van waren zij hij dat hij gewoon €244,00 heeft betaald voor de aansluiting, op mijn opmerking wie de graafkosten v/d kabel betaalde zij de monteur dat dit gewoon voor rekening van Enexis is.EDIT:
F*ck.
Stedin monteur langs geweest. We zitten op 3x25A ... gedeeld met de buren.
Het word hoe dan ook dus duur, want willen wij naar 1x35A of 3x25A mogen ze de buurman gaan afsplitsen en voor ons gaan graven.Oude huizen uit 1958. Dus berekend op het stroomverbruik van toen, niet het stroomverbruik anno 2017.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Bedankt voor je tips, ik heb bij alle drie een offerte aangevraagd.AUijtdehaag schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:31:
[...]
In welk deel van nederland woon je.
Ik heb goede ervaringen met http://www.sun-solar.nl/ in oss
Prijsvergelijk doen we meestal op http://shop.winkelman-zonnepanelen.nl/
Verder heb je ook veel prijzen bij http://www.jenm-zonnepanelen.nl/
Maar je wilt het "laten leggen".
Geen mogelijkheid om het zelf te leggen? Een plat dak is (meestal) niet zo hoog.
En lastig is het niet...(en je bespaart weer wat centen)
En verder: afmetingen vh dak en schaduwsituatie en ligging graag.
Ik woon in regio Eindhoven. Ik denk dat ik het zelf zou kunnen, maar ik betaal er graag voor zodat alles goed aangesloten wordt en het hopelijk veilig op mijn dak ligt.
Ik heb een 1x35 aansluiting en verbruik weinig stroom, daarom ben ik op zoek naar ongeveer 10 panelen, het dak is helemaal schaduwvrij. Als de offertes binnen zijn zal ik ze delen, merci!
你还记得吗 记忆的炎夏
cool, @AUijtdehaag had al gereageerd.Inge801 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:44:
[...]
Bedankt voor je tips, ik heb bij alle drie een offerte aangevraagd.
Ik woon in regio Eindhoven. Ik denk dat ik het zelf zou kunnen, maar ik betaal er graag voor zodat alles goed aangesloten wordt en het hopelijk veilig op mijn dak ligt.
Ik heb een 1x35 aansluiting en verbruik weinig stroom, daarom ben ik op zoek naar ongeveer 10 panelen, het dak is helemaal schaduwvrij. Als de offertes binnen zijn zal ik ze delen, merci!
goeie tips, no prob.
liefst zie ik mensen 12 panelen plaatsen op een simpele TL omvormer.
gewoon om dat de meeste panelen een 32Vmpp leveren (standaard spul)
en de meeste TL omvormer het beste werken met 350Vmpp.
12x32Vmpp = 384Vmpp (maar als de panelen erg warm zijn zakt de Vmpp nog een beetje, dus als ze goed heet in de zon liggen is het mooi 350Vmpp.)
dus heb je toevallig plek voor 12X dan ga er lekker voor.
(maar wees niet bang, ik heb ook 10x 32Vmpp en dat werkt ook erg lekker.
sterker nog mijn oost is maar 6x30Vmpp en dat werkt ook nog redelijk.
dus heb je die dak ruimte niet, dan geen probleem.
tja, zelf leggen, waarom niet, als je met lego vroeger kon spelen dan lukt een PV setje ook wel.
zo moeilijk is het allemaal niet.
je kunt ook vragen aan een leverancier of hij een doe het zelf setje voor je in elkaar zet.
dan weet je zeker dat je alle spullen hebt die je maar nodig hebt en hoef je het alleen maar in elkaar te schroeven.
maar zijn persoonlijke keuzes die je moet maken.
het is wel dat je het nu vraagt, de winter komt er aan, en in de winter is de opbrengst toch aardig ruk te noemen, dus ik zou geen haast maken.

haastige spoed is zelden goed.
dus neem lekker rustig je tijd, pas in maart wil je het allemaal op dak hebben liggen.
(houw wel rekening met leverings-tijden, niet alles licht altijd op de plank.)
nog een klein puntje.
begin toch niet aan PV, voor je het weet betaal je helemaal niet meer voor je energie en nog steeds wil je meer Wp.
zeer verslavend.
(zie de berichten over uitbreiden van de installatie's op het forum.
de 1 koopt een elektrische auto de ander neemt een warmtepomp.
tja waarom gas/benzine gebruiken als je ook elektrisch je huis kunt verwarmen of rijden.
ook meer produceren als je nodig hebt is niet meer zo een groot verschil als het een paar jaar geleden het was.
een ander klein puntje wat op het moment helaas zweeft, we hebben een nieuwe regering (rutte 3).
en die willen salderen gaan afschaffen.
dat vinden wij hier niet tof, maar er zou een nieuwe regeling voor in de plaats komen.
welke, nog geen echte duidelijkheid, behalve dat er iets gaat gebeuren.
(ik zie er niet zo heel erg veel problemen in, maar je wil dit wel weten voordat je dit gaat doen.
erg lullig als je daar te laat achter komt.
de nieuwe regeling kan het zelfs interessanter maken om te gaan over produceren, maar dit is nog wel erg in de kristallen bol kijken, helaas.)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 19-10-2017 19:37 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja we hebben er tenslotte voor betaald.AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:42:
@reneeke1970
Het zou inderdaad zonde zijn niet alle uitgebreide mogelijkheden te benutten van die slimme meter.
Maar je hebt gelijk hoor, zoveel mogelijk over fases verdelen, dat geeft meer voldoening dan je apparatuur op afstand aan laten zetten.
Ik vind het mooi om te zien dat verbruik wp boiler bijna geheel bij eigen opmaak bijgeteld word. Ik kan dit nauwkeurig zien omdat mijn meter niet intern saldeert.
Ben benieuwd wat eigen opmaak gaat worden komende winter nu ik PV uitgebreid heb. De wp kan flink snoepen overdag.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik reageerde niet op jouw post, heb niks over hoofdaansluitingen gezegd. Dat regel je via mijnaansluiting.nlunezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:47:
[...]
Ik begreep van Stedin dat het wijzigen van je hoofdaansluiting niet door een willekeurige installateur gedaan mag worden.
Maar goed, ik zal morgen eens de electroboer vragen die langs komt en die ik mogelijk de rest van de electra laat doen eens vragen of zij dat ook kunnen/mogen. Als zij of de partij die de verbouwing gaat doen het kunnen is dat prima, kan het meteen mee in een groter traject.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
En dan 12 meterstanden doorgeven? Lijkt me dat dat niet gebeuren gaat.AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:53:
@unezra
Ik zou toch voor een 3-fase omvormer gaan,
In 2020 ben je me dankbaar voor het advies denk ik.
Direkt verbruik over alle fases.
De 3-fase slimme meter heeft nu al telwerken per fase.
Oh, duh! Sorry, ik zie het nu pas.No Hands schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:50:
[...]
Ik reageerde niet op jouw post, heb niks over hoofdaansluitingen gezegd. Dat regel je via mijnaansluiting.nl
@Inge801 Wij hebben heel fijne ervaringen met Pluimers Isolatie en B&W Energy.
Pluimers besteed het uit, B&W Energy doet het zelf. (We zijn via Bruggink uit Heelweg bij B&W Energy gekomen.)
Ik heb denk ik een offerte of 6, 7 opgevraagd. Uiteindelijk de volgende schifting gemaakt:
- Niet langs komen, enkel online / remote? --> Exit
- Onprettige behandeling (ook bij langskomen) --> Exit
- Alleen langs willen komen als je al accoord bent gegaan met de offerte of d'r geld voor vragen --> Exit
En zo zijn dus B&W en Pluimers overgebleven, waarbij het uiteindelijk B&W is geworden. Zij leverden net iets betere panelen en kwamen met een gecombineerde oost-west noord-zuid opstelling.
Voor B&W zijn huizen wel de kleinere projecten maar ik heb het idee dat ze zich daar absoluut niet te goed en te groot voor voelen. De zorgvuldigheid is echt enorm en het zijn heel aardige lui. (Pluimers ook trouwens, B&W heeft het puur gewonnen op inhoud maar dat was echt zoeken naar een argument om maar een keuze te kunnen maken.)
Wat overigens een van mijn uitgangspunten was, was dat ik niet per-se voor de goedkoopste wilde gaan, maar voor de partij waar ik het meeste vertrouwen in had. Die dingen liggen 30+ jaar op je dak. Ik wil ook over 20 jaar nog iemand kunnen bellen. (We hebben de garantie ook verlengd tot 25 jaar, inclusief opbrengstgarantie.) Of ik het nu in 8 of 10 jaar terug verdien maakt me niet zo veel uit. Het rendement is toch hoger dan het rendement van je spaarrekening.
Ook zijn wij gegaan voor een maximale opbrengst. Het lijken nu 15 panelen te worden maar ik heb al aangegeven dat als ze toch ruimte zien daar meer van te maken, ik daar direct voor teken. Het word in ieder geval 15x305Wp. (Ik wilde hoger, maar dat leveren ze niet. Ook worden het zwarte panelen. Wilde ik de goedkopere niet-zwarte, zou het meteen dacht ik 280Wp per paneel worden en dat vind ik te weinig.)
Afgelopen week 3x Bauer glas/glas op de garage op de SolarEdge string erbij gelegd.
Mooi spul maar er komt niet zoveel licht door als ik had gedacht. Ik weet niet of het sedum daaronder het goed blijft doen.
Ik heb nu op de string 27 stuks op oost/west en 3 op zuid.
Die mooie dag 15 oktober mooi mee kunnen pakken.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Als ze betalen per 5 minuten in gaan voeren met een prijs die de echte energie prijs volgt zit er aardig fluctuatie in:AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:56:
[...]
Lijkt me dat ze het wel per fase willen weten als ze dit in gaan voeren.
https://www.epexspot.com/...index-chart/2017-10-20/EU
Tussen dal en piek scheelt het de helft.
Die prijs zal wel een kale prijs zijn zonder belasting en BTW.
Normaal is de prijs stroom voor het gemak 7 ? cent, energie belasting 12.26 cent 1,19 cent ODEen btw 3.5 cent totaal 22 cent, maar dat klopt al niet..
Maar ja op die site staat de MWh prijs, en dat is 0.51€ in de piek. Dus die kale prijs van 0,05€ die we voor 1 kWh betalen is nog veel hoger (als in factor 80 hoger)
Is energie belasting een vast prijs per kWh of is het 2 maal de kale stroom prijs ?
Als de stroom de helft zou kosten in daltijd en de belasting ook halveert en de btw lager uit valt zou het dan 3 + 6 + 2 = 11 cent worden.
Zo mooi zal het wel niet zijn, en de belasting zal wel simpelweg vast bedrag per kWh zijn, dus al wordt de stroom gratis je toch nog 14 cent ervoor moet betalen...
Als de teruglever premie na 2020 hoog genoeg is zou je wellicht wel in de piek terug kunnen leveren als dat ook prijs gestuurd is, en ook meer krijgen. Maar of daarvoor een batterij systeem wel rendabel is ?
[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 20-10-2017 09:32 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ons huis uit 1900 had 1x40A. Is in de jaren '50 allemaal aangelegd (en daarna volgens mij ook nooit meer veranderd tot 2007, toen wij het netjes gemaakt hebben, we kwamen zelfs metalen leidingbuizen tegen
Er komt natuurlijk wel iets meer bij kijken. Tenzij je ze op de begane grond zet, moet je wel de hoogte in (ook op een plat dak!). En toen ik met lego speelde (als dat mocht van m'n broersmigjes schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:41:
[...]
tja, zelf leggen, waarom niet, als je met lego vroeger kon spelen dan lukt een PV setje ook wel.
zo moeilijk is het allemaal niet.![]()
je kunt ook vragen aan een leverancier of hij een doe het zelf setje voor je in elkaar zet.
dan weet je zeker dat je alle spullen hebt die je maar nodig hebt en hoef je het alleen maar in elkaar te schroeven.
maar zijn persoonlijke keuzes die je moet maken.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens mij wordt salderen vooral afgeschaft omdat het te veel energiebelasting opbrengst scheelt. En het onmogelijk maakt te differentiëren in energieprijs op een bepaald tijdstip, waardoor vooral geleverd wordt tijdens goedkope periodes en afgenomen in dure.Daar gaat het niet om, we schaffen salderen af omdat een gratis accu niet bestaat en wij dus ook tenslotte een beetje mee moeten betalen aan onderhoud.
Ik heb sedum onder mijn gewone panelen (landscape op 20 graden). Het sedum onder de panelen groeit juist uitbundiger in de schaduw van de panelen.. Wel zie je dat net een andere soort dominant groeit. Sedum houdt kennelijk niet zo van directe zon.Mooi spul maar er komt niet zoveel licht door als ik had gedacht. Ik weet niet of het sedum daaronder het goed blijft doen.
Wat dat betreft had je prima gewone panelen kunnen plaatsen.
[ Voor 34% gewijzigd door exroosje op 20-10-2017 08:53 ]
Hmmm!exroosje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:49:
[...]
Ik heb sedum onder mijn gewone panelen (landscape op 20 graden). Het sedum onder de panelen groeit juist uitbundiger in de schaduw van de panelen.. Wel zie je dat net een andere soort dominant groeit. Sedum houdt kennelijk niet zo van directe zon.
Wat dat betreft had je prima gewone panelen kunnen plaatsen.
Kun je achteraf nog sedum onder je panelen leggen en heeft het nog voordelen?
Ik heb heel lang geroepen dat ik per-se een sedum dak wilde hebben, maar begreep dat het óf óf is. Dus heb ik gekozen voor zonnepanelen. Als het mogelijk is alsnog sedum onder de panelen te leggen en dat heeft voordelen boven enkel het milieu vind ik dat heel interessant.
Heb je er eventueel foto's van en tips voor bedrijven die dat kunnen of hoe dat zelf te doen?
het is goed te combineren, maar je moet wel keuzes maken.unezra schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:12:
[...]
Hmmm!
Ik heb heel lang geroepen dat ik per-se een sedum dak wilde hebben, maar begreep dat het óf óf is. Dus heb ik gekozen voor zonnepanelen. Als het mogelijk is alsnog sedum onder de panelen te leggen en dat heeft voordelen boven enkel het milieu vind ik dat heel interessant.
Heb je er eventueel foto's van en tips voor bedrijven die dat kunnen of hoe dat zelf te doen?
vaak is het wel handig om de panelen wel iets hoger te zetten.
(extra stoeptegel onder het rekje of zo iets, gewoon iets hoger als normaal en elke cm telt.)
en is je dakbedekking wel EPDM(of variant)?
(ik zou het niet doen met bitumen, dat is vragen om problemen)
de 1ne sedum doet het goed in de zon de andere heeft liever wat schaduw.
wel willen de meeste niet te nat staan.
maar zoizo als ze te nat staan heb je al snel last van onkruid.
onkruid groet snel hoog en geeft schaduw op de panelen.
dus goede af watering is belangrijk, want dan heb je veel minder onderhout.
na af watering is een zo dun mogelijke laag het beste, onkruid heeft dan minder vat.
en plantjes zoals de sedum album doen het goed daar mee.
https://www.google.nl/sea...1j0i13i10k1.0.xQmuluLhSy4
worden rood in de zon en wat groener in de schaduw.
ik ben zelf nu aan het experimenteren met een kruipphlox
http://plantnu.nl/phlox-subulata
en hoop dat hij gaat aanslaan. (kan ik volgend jaar vertellen. heb nu een laat bloeier, wil er nog een vroegbloeier bij zetten.)
ook heb ik nu een saxifraga (peter pan)geprobeerd dit jaar.
https://www.google.nl/sea...0i8i30i19k1.0.SJ29yALPRY0
hij heeft het er nog moeilijk mee (hij houd er niet van om verplaats te worden) maar denk wel dat hij het gaat doen.
mijn opbouw is nu: EPDM + 1,5cm grove kiezels met wat kleinere kiezels voor drainage laag.
daar op een oud katoenen laken.
daar een mengsel van metselzand + niet zure turf op.
en dan fijn siergrind er over.
grof weg is het 4cm dik.
dunner krijg ik niet voor elkaar, maar dit werkt al voor vele plantjes en veel onkruit gaat gewoon dood, dus vrij perfect voor te combineren met PV.
(dak is wel 10 graden schuin, dus water extra veel af. met plat dak zou ik wel een iets dikkere drainage laag maken.
je woont als ik het goed heb in de buurt van Utrecht.
dus hier even langs gaan geeft veel ideeën
https://www.uu.nl/botanischetuinen
die hebben een flinke sedum tuin gedeelte.
(is zoizo 1 van de mooiere botanische tuinen van Nederland.)
ben benieuwd wat @exroosje nu heeft staan.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-10-2017 09:58 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb Valkbox 3 gebruikt(panelen wel aan elkaar vastgezet) en gewoon bovenop het sedum gezet. Je ziet onder de panelen dat het uitbundig groen groeit. Natuurlijk gaat het sedum stuk op de plekken waar de ballast ligt. Het is ook iets minder vlak als een gewoon dak, dat kun je denk ik wel zien. Sedum is 2 jr geleden geplaatst incl 8cm isolatie XPS door groendak.info
Deze gaven ook aan dat ze sedum icm panelen kunnen plaatsen. Panelen heb ik echter onlangs zelf geplaatst.
Als je Sedum achteraf wilt plaatsen, dan krijg je het alleen makkelijk tussen de rijen omdat daar een groot oppervlak is. Nadeel is dan dat de panelen laag liggen tov het sedum zodat het sedum in de weg kan groeien. En je dak is niet geïsoleerd op de zonnepaneel plaatsen. En er is geen sedum onder de panelen zodat het koel effect minder is. (misschien kan het wel als je met sedum cassettes gaat werken).
Mogelijk kun je ook een railsysteem leggen en dan sedum ertussen en dan panelen. Dan moeten je panelen even weg.
Dus kun je de panelen niet tijdelijk verwijderen? En dan een volledig sedum dak leggen .Dat kost wat maar een sedum dak leggen is ook prijzig .
Ik had dus na een regenbui steeds een isolatie fout op mijn omvormer.Qosmic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:43:
Dank voor je antwoord. Ze lagen op het platte dak en dat watert wel af, maar blijft wel lang(er) vochtig.
Maar hangend aan het frame zou dus geen probleem mogen zijn? Het water kan er op die manier wel op komen en langs lopen.
De stekkers waren net tekort om onder de panelen te monteren waardoor ze iig minder aan water bloot gesteld zouden worden.
Tevens wilden ze ze nog afdichten/verpakken met tape, maar dat is uiteindelijk niet gedaan want als daar water in zou komen of vocht zou dat denk ik ook weer minder snel drogen.
Zo liggen zijn de stekkers nu op de panelen bevestigd:
[afbeelding]
[afbeelding]
edit: foto's toegevoegd
De stekkers van de panelen lagen op het platte dak.
Om de isolatie fout op te lossen heeft het bedrijf wat ze geplaatst heeft de stekkers met tie rip vastgemaakt aan het montage systeem.
Nu vanmorgen klein regenbuitje en wederom isolatie fout op de omvormer terwijl hier just de zon schijnt.
Wat zou dit kunnen veroorzaken?
Stop chasing the dream, you're already living it
nice.
hier mijn test dakje (toen hij net aangelegd was, is nu al een stuk voller.)

(heb geen foto's van waar ik het hele dak heb gedaan.)
kosten, mmm
vrij weinig.
grootste gedeelte zelf op gekweekt (het hielp wel dat mijn vader al een aardige rots tuin heeft waar ik uit heb mogen halen.)
ook de sedum album is erg simpel in stukjes te knippen en te vermeerderen.
Ik zie niet in waarom dat per fase zou moeten.AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:56:
[...]
isolation fault is altijd vocht/lekstroom. verdwijnt vanzelf weer als het opdroogt. Je kunt vinden waar het zit door te meten vanaf plus naar aarde en min naar aarde. Of als je een megger hebt gaat dat wat simpeler.Qosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:10:
[...]
Ik had dus na een regenbui steeds een isolatie fout op mijn omvormer.
Om de isolatie fout op te lossen heeft het bedrijf wat ze geplaatst heeft de stekkers met tie rip vastgemaakt aan het montage systeem.
Nu vanmorgen klein regenbuitje en wederom isolatie fout op de omvormer terwijl hier just de zon schijnt.
Het is vaak lastig te vinden, kan al een haarscheurtje zijn in een kabel.
Ik denk het niet hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat onbalans tussen fasen een serieus probleem is. Dit wordt opgelost door de wet van de grote getallen: er zitten zoveel huishoudens op het net aangesloten. En die zitten "willekeurig" verdeeld over de fasen. De onbalans binnen een individueel huishouden wordt gecompenseerd door de onbalans ergens anders. Omdat er zoveel huishoudens zijn is de belasting op de fasen altijd "gelijk" verdeeld (gelijk genoeg om geen issue te zijn).AUijtdehaag schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:56:
Ongetwijfeld gelden er voor de zware industrie andere regels en moeten die wél zorgen dat ze de fasen niet scheef belasten. Maargoed, alles wat zoveel vermogen verbruikt dat het slim is om op 3 fasen te werken, heeft automatisch al een gelijke belasting.
Kortom ik snap dat netbalans en smart grids een belangrijk ding is. Maar ik denk niet dat balanceren van de fasen daar nu zo'n belangrijk punt in is.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Yep
Laan van NOI, vlak bij Boheemen
Op google maps te herkennen aan rood sedum dak. Dat bleek een gebrek aan meststof. Zo makkelijk is het dus ook weer niet....
Als een connectie ééns is doorgeslagen blijft dat ook zo, ten alle tijden, er ligt dan een geleidendQosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:10:
[...]
baantje van binnen naar buiten en met vocht wordt dat baantje weer geleidend, de afdicht rubbers
met zuurvrije vaseline insmeren kan helpen, anders nieuwe stekkers laten monteren en los van
het alu frame houden, dus enkel de kabels borgen en niet de connectie, die dus vrij van het frame
moet blijven en onbelast, wat beter is voor de seal/ afdichtings-rubbers.
( daarnaast zijn er nog vele andere mogelijke oorzaken die die isolatie fout kunnen veroorzaken
bovenstaande is maar een suggestie )
Waar je dan aan voorbij gaat is dat de energie leveranciers de kWh'en die jij opwekt meteen aan de buren kunnen slijten en dat wat ze zelf opwekken voor nog in een paar stappen om hoog en weer omlaag getransformeerd moet worden, en getransporteerd. Dat alles gaat zeer ten koste van het rendement. En dat allemaal op een tijdstip dat de prijs meestal hoog is (overdag door de week), en ze jou dat terug mogen geven als de prijs laag is. Dus voor ons een gratis accu, maar voor hen een goeie deal.reneeke1970 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:25:
[...]
Daar gaat het niet om, we schaffen salderen af omdat een gratis accu niet bestaat en wij dus ook tenslotte een beetje mee moeten betalen aan onderhoud.
Iets wat ik niet helemaal onterecht vind trouwens.
Maar dan moet salderen intern in meter ook maar stoppen denk ik. En dat is ook precies wat toekomst gaat brengen, waarom krijgen we tenslotte een slimme meter?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Als er geen energiebelasting zou zijn was salderen geen issue. Immers dan kostte een kwh 7ct en dan leverde een opgewekte kwh dat ook op. Of je hem nu op hetzelfde moment genereert en dus zelf gebruikt of niet. (uitgezonderd prijsdifferentiatie op tijd). Alleen dan was er ook nauwelijks een business case voor PV....
Precies, draait om de knaken, niet om een goed netwerk. Ik lees dat de grote heren zeer blij zijn dat het klimaat akkoord ruim gehaald gaat worden dankzij wind energie. Nu dit duidelijk is, lijkt het wel heel toevallig dat ze onze PV ineens niet meer nodig hebben.exroosje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:10:
Maar die gaan er niet over. De politiek wel. En die ziet vooral de energiebelasting teruglopen bij te veel zonnestroom. Maatregel 1 is deze deels overhevelen naar gas.
Als er geen energiebelasting zou zijn was salderen geen issue. Immers dan kostte een kwh 7ct en dan leverde een opgewekte kwh dat ook op. Of je hem nu op hetzelfde moment genereert en dus zelf gebruikt of niet. (uitgezonderd prijsdifferentiatie op tijd). Alleen dan was er ook nauwelijks een business case voor PV....
Werkgevers tevreden over voortgang Energieakkoord http://nu.nl/ondernemen/4...tgang-energieakkoord.html (via @NUnl)
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Mes snijdt aan twee kanten; arbeid wordt goedkoper, dus meer banen en energiebesparing/opwekken loont tenminste.
Waarom "zuurvrije" vaseline?PClop schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:21:
[...]
Als een connectie ééns is doorgeslagen blijft dat ook zo, ten alle tijden, er ligt dan een geleidend
baantje van binnen naar buiten en met vocht wordt dat baantje weer geleidend, de afdicht rubbers
met zuurvrije vaseline insmeren kan helpen, anders nieuwe stekkers laten monteren en los van
het alu frame houden, dus enkel de kabels borgen en niet de connectie, die dus vrij van het frame
moet blijven en onbelast, wat beter is voor de seal/ afdichtings-rubbers.
( daarnaast zijn er nog vele andere mogelijke oorzaken die die isolatie fout kunnen veroorzaken
bovenstaande is maar een suggestie )
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
de combinatie is zeker mogelijk, ik heb op een bestaand sedumdak er panelen bij geplaatst. Er is ook een bedrijf (geen banden mee) dat solarsedum heet. Op deze pagina http://www.janszon.nl/portfolio-projecten-zonnepanelen/ (heb ik wel banden mee) en dan doorklikken naar OT 301, staan wat foto's van die klus.unezra schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:12:
[...]
Hmmm!
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Alles wat buiten hangt in principe, maar vooral bij de stekkers en de kastjes van de panelen.Qosmic schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:10:
[...]
Sommige panelen mogen niet met het kastje naar onderen worden gemonteerd, maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn, ik neem aan dat het landscape montage is.
Vooral slecht gemonteerde stekkers die buiten liggen die zelf gemonteerd zijn op de klus (dus niet die aan het paneel) zeer voor de hand. En er zijn ook nog wat panelen die er gewoon wat meer last van hebben.
Een ingeklemde / doorgeschroefde kabel kan ook de boosdoener zijn.
Er zijn speciale PV meters om een string in 1 keer door te meten.
Het aan het systeem Tywrappen is gebruikelijk, maar let er dan wel op dat er T&B tywraps (gladde tywrap met stalen lipje) worden gebruikt, en niet het goedkope spul, die vallen vanzelf na een paar jaar buiten uit elkaar door UV, en weer en wind. let er ook op dat er niet over de vergrendeling word gewraped, maar voor of na de stekker, of zoals bij SF over het smalle deel.
Kabel te dun?Atomic2005 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:14:
Wat kun je aan MC4 stekkers doen waarvan de kabel nog een beetje kan draaien t.o.v. de stekker? De wartel strakker aandraaien, maar daar heb ik al een tang opgezet. En nog strakker lukt me gewoon niet.
Geen of scheve rubber in de afdichting?
Scheef op de schroefdraad gedraaid?
Iets klopt er volgens mij niet en misschien kans op vocht problemen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Is je rubbertje eruit gevallen? anders stukje tape om het gedeelte waar ie normaal afklemt en dan opnieuw aandraaien. Maar met normaal 4mm2 solarkabel en een complete mc4 stekker sluit het gewoon goed aan.Atomic2005 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:14:
Wat kun je aan MC4 stekkers doen waarvan de kabel nog een beetje kan draaien t.o.v. de stekker? De wartel strakker aandraaien, maar daar heb ik al een tang opgezet. En nog strakker lukt me gewoon niet.
Zacht rubber is toch wel waterdicht ook al is het niet klem vastAtomic2005 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:16:
@klump4u @No Hands
Kabel zou precies de juiste maat moeten zijn (wel de minimale dikte) . En de stekkers zijn bijpassend. Wartel zit netjes op de schroefdraad en rubber er juist in.
Zal nog een keer checken. Thnx voor de tips
1 PVoutput . Dongen NB
Je zou de wartel los kunnen maken, het rubber tussen de stekker en de kabel de kabel op kunnen schuiven en dan er wat vulkaniserende tape om de kabel kunnen draaien, zodat het tussen de kabel en het rubber komt, en dan weer in elkaar schroeven, of (geen elegante oplossing) vulkaniserende tape om de wartelmoer en kabel heen wikkelen en af tapen met gewone isolatie tape.Atomic2005 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:14:
Dank voor de links en informatie over sedum bij/onder zonnepanelen. Ik had het compleet afgeschreven wegens of/of maar ga het zeker eens opnieuw bekijken. Als de panelen liggen (ergens in december hoop ik) eens wat foto's maken en een paar sedum leveranciers benaderen.
Mijn ideaal is nog steeds de 2 combineren op zowel hoofddak als de uitbouw. (Op de uitbouw wil ik liefst ook een wat hoger groen dak, dus niet zuiver plat sedum maar wat hoger gras zodat je het ook vanaf de tuin kunt zien.) Als dat toch mogelijk blijkt, al is het maar een paar strookjes, is dat fijn.
Ik heb er ook eens naar gekeken, maar wij hebben een bitumen bedekking. En dan zou het wel een heel duur grapje gaan worden... En dus komen er ooit alleen panelen op te liggen... Maar eerst het hoofddak vol!unezra schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 05:02:
@migjes @exroosje & @Andre1973
Dank voor de links en informatie over sedum bij/onder zonnepanelen. Ik had het compleet afgeschreven wegens of/of maar ga het zeker eens opnieuw bekijken. Als de panelen liggen (ergens in december hoop ik) eens wat foto's maken en een paar sedum leveranciers benaderen.
Wij hebben bitumen op het hoofddak en een soort van plastic op de uitbouw. (Ben de naam even vergeten. Het is een bitumen vervanger maar dan wat steviger en sterker.)Wailing_Banshee schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:36:
[...]
Ik heb er ook eens naar gekeken, maar wij hebben een bitumen bedekking. En dan zou het wel een heel duur grapje gaan worden... En dus komen er ooit alleen panelen op te liggen... Maar eerst het hoofddak vol!
Ik dacht dat bitumen onder sedum prima kan als je met casettes gaat werken en da's toch sowieso wel het systeem waar ik het meest voor voel. Net even wat flexibeler.
Op de uitbouw kan het sowieso, daar is de laag voor gemaakt. Enkel moet ik rekening gaan houden met de dakbelasting. De uitbouw is niet zo'n punt, daar komen 3 panelen op te liggen. Het hoofddak word met 12 panelen juist helemaal vol gelegd. De panelen op het hoofddak worden in een omgekeerde W oost-west gelegd. Kan me voorstellen dat dat nog invloed heeft op de mogelijkheid van sedum onder de panelen.
Fin, panelen zijn de eerste prioriteit hier. Als die liggen, ga ik alsnog met sedum aan de slag. Net als met de panelen besteed ik dat waarschijnlijk uit. Al was het maar omwille van de aansprakelijkheid. Ga ik zelf lopen hobbyen en gaat het lek heb ik een uitdaging, legt een bedrijf het er op en gaat het lek/stuk hebben zij een probleem.
Bij ons lag er ook bitumen met grind. Eerst is grind verwijderd, dan een een laag XPS gelegd (isolatie) dan een anti wortel mat en dan een plastic laag met "bakjes""en daarop de sedummatten.
Die plastic laag met bakjes lijkt op cassettes maar is het niet,. Effect is hetzelfde.
[ Voor 12% gewijzigd door exroosje op 23-10-2017 10:34 ]
https://www.bva-auctions.com/auction/category/29163/9609588
De ET solars zijn misschien iets te hoog geprijst...
Maar de SF-jes staan er ook weer tussen!
En de belastingdienst heeft ook nog een kleine veiling:
https://www.bva-auctions.com/auction/category/29553/9512243
[ Voor 24% gewijzigd door thefox154 op 23-10-2017 10:56 ]
Hebben jullie hier tips en tricks voor
Volgens mij is het een soort glas
Inderdaad gewoon zoals je normaal glas ook schoon maakt.Grolsch schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:13:
Omdat mijn panelen vrij vlak liggen (5 graden) ben ik alvast aan het nadenken hoe ik mijn paneeltjes schoon ga maken volgend jaar.
Volgens mij is het een soort glasDus een harde borstel of schuurspons lijkt mij niet aan te bevelen
Ik zal mijn vrouw eens vragenNoord27 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:32:
[...]
Inderdaad gewoon zoals je normaal glas ook schoon maakt.
En dan ga je haar gelijk maar vragen om het ook te doen? (daarom wil ik de panelen absoluut niet te vlak hebben, plus als ik ze schuiner zet, er meer op kwijt kan
oke, ik pak even deze:thefox154 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:54:
En daar gaan we weer.....
https://www.bva-auctions.com/auction/category/29163/9609588
De ET solars zijn misschien iets te hoog geprijst...
Maar de SF-jes staan er ook weer tussen!
En de belastingdienst heeft ook nog een kleine veiling:
https://www.bva-auctions.com/auction/category/29553/9512243
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/29163/9842938
15X265Wp = 3975Wp
€ 1.790,00 / 3975 = 0,45€/Wp
geen idee wat de veiling kosten zullen zijn (staat er niet duidelijk op de site omdat dit verkoop van 3de partij is en geen echte normale veiling)
maar is dus wel ex BTW als ik het goed heb.
kijk ik in de prijslijsten wat een normaal POLY paneel kost tegenwoordig.
(265Wp is niet meer te krijgen, maar 270 of 275Wp wel)
dan kom ik prijzen tegen van 0,41 tot 0,42 €/Wp ex BTW tegen.
(en dit kan nog goedkoper, is niet gezocht op laagste prijs.)
wat is hier leuk aan?
Wat schrijf ik nou net... de ET zijn wellicht iets te hoog geprijst. Reken grofweg maar met factor 1,4 die erbij komt (btw, veilingkosten).migjes schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:33:
[...]
oke, ik pak even deze:
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/29163/9842938
15X265Wp = 3975Wp
€ 1.790,00 / 3975 = 0,45€/Wp
geen idee wat de veiling kosten zullen zijn (staat er niet duidelijk op de site omdat dit verkoop van 3de partij is en geen echte normale veiling)
maar is dus wel ex BTW als ik het goed heb.![]()
kijk ik in de prijslijsten wat een normaal POLY paneel kost tegenwoordig.
(265Wp is niet meer te krijgen, maar 270 of 275Wp wel)
dan kom ik prijzen tegen van 0,41 tot 0,42 €/Wp ex BTW tegen.
(en dit kan nog goedkoper, is niet gezocht op laagste prijs.)
wat is hier leuk aan?
Als je even iets verder kijkt als je neus lang is zie je daaronder de SF-jes.
Belastingdienstveiling heeft gunstige startprijzen maar die zullen wel weer gaan knallen.
EDIT: Ik zie net dat in de axitec panelen standaard een SE optimizer aan boord hebben... Was mij onbekend. Leuke feature als je zoiets zoekt.
[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 23-10-2017 12:44 ]
21700 stuks Canadian Solar a ( berekend) 295 Wp en even zoveel SE Optimizers
aantal SE omvormers, 165 stuks.
ook de SF is die wel leuk?thefox154 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:38:
[...]
Wat schrijf ik nou net... de ET zijn wellicht iets te hoog geprijst. Reken grofweg maar met factor 1,4 die erbij komt (btw, veilingkosten).
Als je even iets verder kijkt als je neus lang is zie je daaronder de SF-jes.
Belastingdienstveiling heeft gunstige startprijzen maar die zullen wel weer gaan knallen.
voorbeeld:
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/29163/9843058
niet duur, klopt, maar 10X, dat word lastig een omvormer voor te vinden.
2x5 geeft voor veel goedkope omvormers toch te veel Vmpp.
en de omvormer zal regelmatig bij kouder weer niet starten.
dan maar 2x4 en 2 panelen weg doen?
of deze pakken:
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/29163/9843065
daarna heb je nog bevestiging spul nodig:
http://shop.winkelman-zon...k-met-zwarte-klemmen.html
tja SF het is leuk als je het goedkoop kunt krijgen, maar zo word het vast maken op dak wel duurder als de panelen zelf, lol.
los je het op met 5 nieuwe poly panelen, dan heb je +/- de zelfde opbrengst.
met een stuk goedkoper bevestiging spul.
het moet allemaal wel heel erg goed uit pakken
dus precies het aantal panelen zijn die je nodig hebt.
en zodra je ook maar 1x word overboden dan vervliegen je voordelen als sneeuw voor de zon.
Haha dat ben ik wel met je eens maar dat is ook de charme/idee van een veiling, bieden bieden bieden.migjes schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:53:
[...]
ook de SF is die wel leuk?
voorbeeld:
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/29163/9843058
niet duur, klopt, maar 10X, dat word lastig een omvormer voor te vinden.
2x5 geeft voor veel goedkope omvormers toch te veel Vmpp.
en de omvormer zal regelmatig bij kouder weer niet starten.
dan maar 2x4 en 2 panelen weg doen?
of deze pakken:
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/29163/9843065
daarna heb je nog bevestiging spul nodig:
http://shop.winkelman-zon...k-met-zwarte-klemmen.html
tja SF het is leuk als je het goedkoop kunt krijgen, maar zo word het vast maken op dak wel duurder als de panelen zelf, lol.
los je het op met 5 nieuwe poly panelen, dan heb je +/- de zelfde opbrengst.
met een stuk goedkoper bevestiging spul.
het moet allemaal wel heel erg goed uit pakken
dus precies het aantal panelen zijn die je nodig hebt.
en zodra je ook maar 1x word overboden dan vervliegen je voordelen als sneeuw voor de zon.
Ik heb in een van de eerste veilingen 100 panelen kunnen kopen.
~36 per paneel in de btw. Dan ga je daarna met clickfit voor platdak aan de gang en dan is dat aluminium in verhouding bijna net zo duur. Gelukkig hebben we zonnekompas
Ik kan het altijd vragen, maar ik weet voor 99% zeker dat zij niet het dak op gaatWailing_Banshee schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:41:
[...]
En dan ga je haar gelijk maar vragen om het ook te doen? (daarom wil ik de panelen absoluut niet te vlak hebben, plus als ik ze schuiner zet, er meer op kwijt kan
Bij mij is het dus precies andersom, onder een hoek dan zie ik ze, en plat kan ik er veel meer kwijt op mijn platte daken
Ik vraag met trouwens af of dat schoonmaken echt nodig is, maar dat gaan we volgend voorjaar zien
In ons geval zou het echt moeten, er staat een perenboom naast het huis (ten noorden dus geen last van schaduwGrolsch schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:50:
[...]
Ik kan het altijd vragen, maar ik weet voor 99% zeker dat zij niet het dak op gaat
Bij mij is het dus precies andersom, onder een hoek dan zie ik ze, en plat kan ik er veel meer kwijt op mijn platte daken
Ik vraag met trouwens af of dat schoonmaken echt nodig is, maar dat gaan we volgend voorjaar zien
En ik wil ze O/W neerleggen, dus dakjes maken. Dan kun je er dus meer neerleggen, vooral onder een hoek. Moet dat alleen nog verkopen aan de man des huizes...
Ik heb anders nog wel een alternatief, maken we gewoon een schuine kap op het dak van de keuken, maar dan met panelen
Elke situatie is uniek, maar oost/west was bij ons geen optie, punt 1 vanwege de schaduw, en punt 2 (de belangrijkste) omdat we ze niet willen zien. zie onderstaande foto.Wailing_Banshee schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:01:
[...]
In ons geval zou het echt moeten, er staat een perenboom naast het huis (ten noorden dus geen last van schaduw). Er liggen vooral in deze tijd van het jaar nog wel eens wat bladeren op het dak...
En ik wil ze O/W neerleggen, dus dakjes maken. Dan kun je er dus meer neerleggen, vooral onder een hoek. Moet dat alleen nog verkopen aan de man des huizes...
Ik heb anders nog wel een alternatief, maken we gewoon een schuine kap op het dak van de keuken, maar dan met panelenMoet dan alleen nog kijken dat de schaduw van die panelen niet op de panelen gaat vallen die nu nog niet eens op het dak liggen
Panelen staan nu pal op zuid.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2017 15:08 ]
Gewoon een lange telescoop steel, zachte borstel eraan, beetje stof los wrijven en klaar. Liefst tijdens een hoosbui.Grolsch schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:06:
[...]
Elke situatie is uniek, maar oost/west was bij ons geen optie, punt 1 vanwege de schaduw, en punt 2 (de belangrijkste) omdat we ze niet willen zien. zie onderstaande foto.
Panelen staan nu pal op zuid.
[afbeelding]
Stof wat gebakken is door de zon komt niet vanzelf los. Maar ze moeten heel bruin zijn wil het verschil maken hoor
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind het wel een mooie oplossing want ook ik vind panelen oer-lelijk om te zien.
Die opbrengst die ik 's winters eventueel verlies is te verwaarlozen.B-lex schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:17:
@Grolsch Maak je je geen zorgen om de wintermaanden als er sneeuw op blijft liggen kwa opbrengst? En zijn die constructies berekend op het gewicht van de panelen + een dikke laag sneeuw of gok je het erop dat het goed gaat?
Ik vind het wel een mooie oplossing want ook ik vind panelen oer-lelijk om te zien.
Ter indicatie, december zou volgens PVGIS 93KWH moeten doen ten opzichte van 900KWH in de maanden mei en juni, dus die verliezen boeien me niet zo veel.
De constructie is er op berekend, er zitten aardig wat dwarsbalken onder, zie hier de onderkant van onze veranda.
Ik vind ze niet oer-lelijk, als ze maar symetrisch gelegd worden (dus niet kriskras over het dak om maar zo veel mogelijk oppervlak te bedekken). Dat is één van de redenen dat ik onze huidige panelen wil verplaatsen. Naast dat dan de nieuwe panelen in lijn kunnen liggen, zitten ze nu ook niet in lijn met het dakraam.B-lex schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:17:
Een mooi oost/west systeem vind ik niet lelijk!
https://eigenhuis-zonnepa.../index.rails?actionId=611
De actie voor limburg/brabant eerder dit jaar zou qua kosten ongeveer 24% lager dan marktconform opgeleverd hebben en nu is die er voor utrecht/noord-holland, dus kan zelf meedoen. Wel ingeschreven, omdat we al een tijdje over panelen nadenken en eigenlijk de enige reden is dat we gewoon geen tijd hebben gemaakt om alles door te lezen en te bestuderen... is verder toch vrijblijvend, maar toch ook hier alvast polsen of dit normaliter goede acties zijn of niet?
Zelf rondshoppen, je en verstand gevoel volgen zou wel eens niet onvoordeliger hoeven te zijn.
Sowieso, ik ben zelf bewust niet per-se voor de goedkoopste aanbieder gegaan maar voor de aanbieder waar ik het meeste vertrouwen in had. Die panelen liggen 30+ jaar op je dak. Nu €1000 meer of minder maakt op zo'n termijn niet uit, wel of je nu een beunhaas hebt of een partij die werkelijk met je mee denkt, betrouwbaar over komt, over 25 jaar nog steeds bestaat, etc.
CIZ is vrijblijvend totdat je na het ontvangen van een concreet aanbod de aanbetaling (€ 150) betaalt. Daarna kan je er nog steeds onderuit en krijg je de aanbetaling terug als blijkt dat het systeem 'niet geschikt' zou zijn in jouw situatie.
In mijn regio (waarschijnlijk bedoelen ze daar heel Brabant mee) heeft Sungevity alle installaties uitgevoerd. Althans, bij mij hebben ze de levering en installatie uitbesteed aan een Belgisch bedrijf, Telcom. Die zijn, laten we het zo zeggen, niet geweldig met de planning. Ze kwamen al 's ochtends terwijl 's middags is afgesproken, maar moesten zelf nog wachten op collega's die wel op het afgesproken tijdstip arriveerden. De installatie op plat dak verliep vlekkeloos, maar de PV verdeler hadden ze niet op voorraad en dat liet nog drie weken op zich wachten.
De omvormer is een Omnik 2.5K-TL2-S geworden. Ik merk dat de kwaliteit daarvan matig is. Maar voor de prijs klaag ik niet want het daadwerkelijke omvormen lijkt 'ie verder wel redelijk te doen.
Het eindresultaat is wel prima: de 10x270 Wp (JASolar poly) op mijn dak doen het nu uitstekend
Na btw teruggaaf heeft het mij € 2755 gekost. Zeg maar € 1,02 per Wp.
Nouja, 'heeft gekost'... zodra Sungevity een keer de moeite neemt om de automatische incasso en de factuur te versturen. Dat is nog steeds niet gebeurd
Ik ben nu zelf bezig met een kleine uitbreiding voor op het dak van mijn berging: 2x280 Wp (JASolar mono) met een APS micro-inverter. Toevallig is vandaag alles geleverd.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 23-10-2017 18:05 ]
Niet slecht. Ik kom op €1,66 per Wp uit.Zr40 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:39:
Maar goed, 15x 305Wp panelen (Q.PEAK-G4.1), fysiek lastige situatie. (3 op de uitbouw, de rest 2 woonlagen hoger op het platte dak.)
Ex. BTW €7635 voor 4.565kWp. Wel met verlening van de garantie naar 25 jaar. (Da's ook goed voor een paar honderd €.)
(Overigens ex. aanpassing meterkast maar da's voor ons sowieso een los project. Daar moet ZO veel aan gedaan worden dat ik dat door een electricien los laat uitvoeren.)
Oh, en waar ik normaliter wel over de prijs onderhandel, heb ik dat nu niet gedaan.
Met een 2e hands omvormer zat ik op €0.77/Wp.
[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 23-10-2017 18:39 ]
Voelt fijn als nieuwe (extra)panelen bij de bestaande omvormer op kunnenAUijtdehaag schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 18:43:
@Noord27
Ja die was ook bijna voor niks.
En nu met de uitbreiding past het er ook gewoon bij op.
Klopt. Op de groei gekocht. Dat is vrijwel nooit bij een set die je via een collectieve inschrijving doet.AUijtdehaag schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 18:43:
@Noord27
Ja die was ook bijna voor niks.
En nu met de uitbreiding past het er ook gewoon bij op.
Overigens is de prijs die ik op geef excl. BTW, maar wel inclusief het verplichte forfait (€120,- tot 6000Wp).
Voor mij maakt het niet meer uit, ik ben fan geworden van micro-omvormersNoord27 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:08:
[...]
Klopt. Op de groei gekocht. Dat is vrijwel nooit bij een set die je via een collectieve inschrijving doet.
Dat doe ik tegenwoordig ook. Maar de vorige keer dat ik het hier genoemd heb was ik het inderdaad vergetenOverigens is de prijs die ik op geef excl. BTW, maar wel inclusief het verplichte forfait (€120,- tot 6000Wp).
Micro omvormer is leuk speelgoed. Maar zonder schaduwwerking kun je dat beter in meer panelen stoppen. Die dingen kunnen ook defect..
Die dingen zijn technisch beter dan jou sma ,en zelfs standaard tien jaar garantie hiNoord27 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:38:
@zr40. Je had toch een Omnik omvormer?
Micro omvormer is leuk speelgoed. Maar zonder schaduwwerking kun je dat beter in meer panelen stoppen. Die dingen kunnen ook defect..
1 PVoutput . Dongen NB
Voor de uitbreiding van 2 panelen op de berging is er eigenlijk geen betere keus dan een micro-omvormer. Gewone omvormers zijn te groot voor zo'n klein systeem, en de Omnik hangt te ver weg om de nieuwe panelen aan de bestaande string toe te kunnen voegen.
Technisch beter; ik denk eerder dat beiden technisch uitstekend zijn.reneeke1970 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:01:
[...]
Die dingen zijn technisch beter dan jou sma ,en zelfs standaard tien jaar garantie hi
Garantie is een moeilijk begrip in de PV wereld. SMA laat in feite de gebruiker kiezen hoeveel garantie die wil. Standaard 5 jaar is dat dan. Met mogelijk tot in totaal 20 jaar verlengen in stapjes van 5 jaar tegen coulante prijzen (de mijne 5000TL-21 kan voor iets meer als €200,- naar 10 jaar verlengd worden). Dat vind ik fijner, omdat dan de keuze bij de klant ligt. En de fabrikant de koper niet verplicht om iets te kopen met 10 jaar garantie wat in basis dus ook goedkoper had kunnen zijn.
Het is maar net hoe je het bekijkt. A-merk met bewezen garantie/service en slechts de halve termijn of B-merk met 10 jaar garantie en vele kleine lettertjes. Hoeveel B-merken zijn er al wel niet om gevallen de afgelopen 10 jaar? Iedereen is daarin vrij om te kiezen.
[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 23-10-2017 20:32 ]

Niet zo'n duidelijke foto, regen en vuile ramen...
[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 23-10-2017 21:19 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Exigence op 23-10-2017 21:17 ]
Ik heb ze sinds een week ook in portrait liggen met flatfix fusion. Dat gaat toch prima met de daarvoor behorende opzetstukken?
Jij hebt een enkelvoudige opstelling. Daar is het systeem ook (onder andere) voor gemaakt. Enkele opstelling is geen enkel probleem, maar bij duaal (oost/west) lukt dat niet standaard. Let maar eens op hoeveel jouw panelen aan de achterzijde over het verhogingsblokje stekenNoord27 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:26:
@Exigence
Ik heb ze sinds een week ook in portrait liggen met flatfix fusion. Dat gaat toch prima met de daarvoor behorende opzetstukken?
Mocht er behoefte aan zijn wil ik het een en ander wel wat gedetailleerder beschrijven met plaatjes er bij.
[ Voor 17% gewijzigd door Exigence op 23-10-2017 21:39 ]
We wonen in dezelfde omgeving. Met welke actie heb je meegedaan?Zr40 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:39:
@Morion Ik heb daar ervaring mee, vanuit Brabant.
CIZ is vrijblijvend totdat je na het ontvangen van een concreet aanbod de aanbetaling (€ 150) betaalt. Daarna kan je er nog steeds onderuit en krijg je de aanbetaling terug als blijkt dat het systeem 'niet geschikt' zou zijn in jouw situatie.
In mijn regio (waarschijnlijk bedoelen ze daar heel Brabant mee) heeft Sungevity alle installaties uitgevoerd. Althans, bij mij hebben ze de levering en installatie uitbesteed aan een Belgisch bedrijf, Telcom. Die zijn, laten we het zo zeggen, niet geweldig met de planning. Ze kwamen al 's ochtends terwijl 's middags is afgesproken, maar moesten zelf nog wachten op collega's die wel op het afgesproken tijdstip arriveerden. De installatie op plat dak verliep vlekkeloos, maar de PV verdeler hadden ze niet op voorraad en dat liet nog drie weken op zich wachten.
De omvormer is een Omnik 2.5K-TL2-S geworden. Ik merk dat de kwaliteit daarvan matig is. Maar voor de prijs klaag ik niet want het daadwerkelijke omvormen lijkt 'ie verder wel redelijk te doen.
Het eindresultaat is wel prima: de 10x270 Wp (JASolar poly) op mijn dak doen het nu uitstekend
Nouja, 'heeft gekost'... zodra Sungevity een keer de moeite neemt om de automatische incasso en de factuur te versturen. Dat is nog steeds niet gebeurd
Ik ben nu zelf bezig met een kleine uitbreiding voor op het dak van mijn berging: 2x280 Wp (JASolar mono) met een APS micro-inverter. Toevallig is vandaag alles geleverd.Per Wp ongeveer even duur als het CIZ systeem, maar dan mag ik het helemaal zelf installeren
Met gestrekt been.
Niet boenen, en zeker niet met iets schuurends (?) Het is geen gewoon glas, maar gehard glas, als het breekt gaat t net als een autoruit in duizenden stukjes, en er zit vaak een coating op (die weerkaatsing tegen gaat), die je met poetsen (met wat vervuiling erbij) makkelijk beschadigd.Grolsch schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:13:
Omdat mijn panelen vrij vlak liggen (5 graden) ben ik alvast aan het nadenken hoe ik mijn paneeltjes schoon ga maken volgend jaar.
Volgens mij is het een soort glasDus een harde borstel of schuurspons lijkt mij niet aan te bevelen
Reken erop dat je niet perse de beste materialen krijgt en de beste monteurs, het gaat over veel schijven en er zijn vaak meerdere partijen die er wat aan willen verdienen. Ook word vaak voor een makkelijke opstelling gekozen en niet een waarbij het dak optimaal benut word, en geloof me, dat wil je wel, als je eenmaal het virus te pakken krijgt. Ik zou kiezen voor een lokale installateur, die zijn beloftes en service na zal komen om zijn goede naam te behouden.Morion schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:53:
Mensen hier ervaring met de Collectieve inkoop zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis?
https://eigenhuis-zonnepa.../index.rails?actionId=611
De actie voor limburg/brabant eerder dit jaar zou qua kosten ongeveer 24% lager dan marktconform opgeleverd hebben en nu is die er voor utrecht/noord-holland, dus kan zelf meedoen. Wel ingeschreven, omdat we al een tijdje over panelen nadenken en eigenlijk de enige reden is dat we gewoon geen tijd hebben gemaakt om alles door te lezen en te bestuderen... is verder toch vrijblijvend, maar toch ook hier alvast polsen of dit normaliter goede acties zijn of niet?
Ik vroeg me af of er hier iemand is die verstand heeft van zonnepanelen gebruik in combinatie met een VvE. Ik woon in een flat met een relatief plat (gok 30graden) oost-west dak van rond de 700m2 waar ik schat 300m2 van bruikbaar zou zijn (door schoorstenen e.d.). Ook goede contacten met 2 andere VvE's die in eenzelfde soort flat zitten, veel dakruimte dus! Nou heb ik zelf geen verstand van zonnepanelen maar ik wil ze wel graag, probleem is eigenlijk dat ik de medebewoners moet zien te overtuigen en daarom graag hulp wil van een (onafhankelijk) persoon om uberhaupt te checken of het mogelijk is op ons dak, om alle financieringsopties te navigeren en om alles eens door te rekenen. Daarnaast natuurlijk vragen als: hoe gaan we de stroom naar onze eigen appartementen leiden?
Ik heb al contact opgenomen met vvebelang voor hun "zonnescan" en eneco maar krijg daar eigenlijk nul op rekest. Kent iemand iemand die zich bezig houdt met zonnepanelen en vve's die tegen vergoeding eens vragen wil beantwoorden van VvE-leden?
Mocht iemand nou denken die gast pakt het helemaal verkeerd aan, dan hoor ik dat ook graag natuurlijk
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Nog iemand die door @AUijtdehaag aan een 5000TL-21 is geholpen? Hij had er voor mij 1 voor EUR 580 inc verzenden! (Duitse Ebay).Noord27 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:30:
[...]
(de mijne 5000TL-21 kan voor iets meer als €200,- naar 10 jaar verlengd worden).
Samen met de bevestiging van Zonnekompas en 10 * 150 --> 130W Groene panelen van BVA toch een erg leuke upgrade van de 3100 WP die er destijds lag..
Even uitgaande van 1300 WP extra (meer heb ik ze nog niet zien doen) en de EUR 700 investering ex btw, ex forfait, toch een mooie uitbereiding voor EUR 0,53/WP
Misschien even erbij zetten om welke omgeving het gaat?Ramon schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:09:
Beste tweakers,
Ik vroeg me af of er hier iemand is die verstand heeft van zonnepanelen gebruik in combinatie met een VvE. Ik woon in een flat met een relatief plat (gok 30graden) oost-west dak van rond de 700m2 waar ik schat 300m2 van bruikbaar zou zijn (door schoorstenen e.d.). Ook goede contacten met 2 andere VvE's die in eenzelfde soort flat zitten, veel dakruimte dus! Nou heb ik zelf geen verstand van zonnepanelen maar ik wil ze wel graag, probleem is eigenlijk dat ik de medebewoners moet zien te overtuigen en daarom graag hulp wil van een (onafhankelijk) persoon om uberhaupt te checken of het mogelijk is op ons dak, om alle financieringsopties te navigeren en om alles eens door te rekenen. Daarnaast natuurlijk vragen als: hoe gaan we de stroom naar onze eigen appartementen leiden?
Ik heb al contact opgenomen met vvebelang voor hun "zonnescan" en eneco maar krijg daar eigenlijk nul op rekest. Kent iemand iemand die zich bezig houdt met zonnepanelen en vve's die tegen vergoeding eens vragen wil beantwoorden van VvE-leden?
Mocht iemand nou denken die gast pakt het helemaal verkeerd aan, dan hoor ik dat ook graag natuurlijk
Het probleem met VVE's is iedereen op een lijn te krijgen. Vaak word er voor gekozen om de stroom te gebruiken voor de algemene verlichting, lift etc. Er bestaat zoiets als een http://lens-energie.nl/herman-de-zonnestroomverdeler/ hiermee kan je de opbrengst gelijkmatig verdelen over huishoudens.
Ik ben al een paar keer bij een VVE op bezoek geweest, maar daarna was te verhaal vaak dat er een niet akkoord ging (investering is toekomstige lage woonlasten en bewoners met verhuis plannen)
Voor een VVE heb je vaak een lange adem nodig als er nog geen unanieme goedkeuring is en budget.
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??