Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.444 views

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Andre1973 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:21:
[...]

Misschien even erbij zetten om welke omgeving het gaat?
Het probleem met VVE's is iedereen op een lijn te krijgen. Vaak word er voor gekozen om de stroom te gebruiken voor de algemene verlichting, lift etc. Er bestaat zoiets als een http://lens-energie.nl/herman-de-zonnestroomverdeler/ hiermee kan je de opbrengst gelijkmatig verdelen over huishoudens.
Ik ben al een paar keer bij een VVE op bezoek geweest, maar daarna was te verhaal vaak dat er een niet akkoord ging (investering is toekomstige lage woonlasten en bewoners met verhuis plannen)
Voor een VVE heb je vaak een lange adem nodig als er nog geen unanieme goedkeuring is en budget.
Dank voor je reactie. Het gaat om Utrecht-West. Ik ga met "Herman" ook eens contact opnemen. Lees daar wel dit... http://lens-energie.nl/vves/
Herman de Zonnestroomverdeler is een systeemoplossing voor de gestapelde bouw, geen kastje dat we los kunnen verkopen. Goede begeleiding door ons bij elke stap in het besluitvormingsproces, is essentieel gebleken om een project tot een succes te maken. Deze begeleiding en het beantwoorden aan de informatiebehoefte van de VvE vroeg veel van onze medewerkers. De trajecten blijken in de praktijk lastig, de besluitvorming is traag en de uitkomst is onzeker. We hebben om deze redenen (en met pijn in ons hart) moeten concluderen dat het voor ons als bedrijf onverantwoord is om hier nog langer met mensen en middelen in te investeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Ramon op 23-10-2017 23:30 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

is greenchoice nog steeds de beste keus als je ca 1000kW teruglevert per jaar?

Verwijderd

dat snap ik, maar ik zie door al die verschillende tarieven niet meer of ik nog steeds goed zit

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 20:27
Exigence schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:15:
Zo, heeft even geduurd maar mijn BVA SF155 panelen liggen ook op het dak. Uiteindelijk 16 stuks oost/west op het platte dak geplaatst in portret. Dit alles op een Flatfix Fusion systeem. En nee, standaard is dat niet mogelijk, Flatfix Fusion en een duale portretopstelling. Maar met wat getweak kan het wel. Past precies, zo'n 30 cm rondom vrij :)

[afbeelding]

Niet zo'n duidelijke foto, regen en vuile ramen...
Ziet er erg goed uit, hoeveel aan ballast heb je gebruikt hiervoor?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Andre1973 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:56:
[...]

Reken erop dat je niet perse de beste materialen krijgt en de beste monteurs, het gaat over veel schijven en er zijn vaak meerdere partijen die er wat aan willen verdienen. Ook word vaak voor een makkelijke opstelling gekozen en niet een waarbij het dak optimaal benut word, en geloof me, dat wil je wel, als je eenmaal het virus te pakken krijgt. Ik zou kiezen voor een lokale installateur, die zijn beloftes en service na zal komen om zijn goede naam te behouden.
Lokaal hoeft niet per-se. "Mijn" partij komt uit Duitsland. (Wij wonen zelf in Zeist, pal onder de rook van Utrecht.) Je wil vooral een partij waar je vrij dicht op de installateurs zit (geen -tig schijven er tussen) en met verstand van zaken. Die met je mee kunnen en willen denken. Creatief kunnen en willen zijn.

Bij al die inkoopacties krijg ik de indruk dat het standaard werk word. 1 pakket, misschien dat je nog kunt kiezen uit 1 of 2 panelen en dat is het wel. Volledig maatwerk is veel duurder, maar je hebt dan wel een voor jouw situatie geoptimaliseerde installatie.

Misschien niet de goedkoopste, als het om winstmaximalisatie te doen is kan collectief inkopen misschien beter zijn. Als je streeft naar een goede, zorgenvrije winst, ben je misschien beter af door zelf in te kopen met zo min mogelijk tussenhandel. (Want inderdaad, als die tussenpartijen, ook bij collectieve inkopen, willen er aan verdienen. Dus krijg je een prijs die dusdanig zwaar onder druk staat, dat er geen ruimte is voor afwijkingen en je in mijn beleving sneller een afgeraffelde klus krijgt of waar er word bespaard op zaken.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:39

Exigence

dnkroz

sinovenator schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Ziet er erg goed uit, hoeveel aan ballast heb je gebruikt hiervoor?
Het paneel op elke hoek is voorzien van een ballastbak, dus 4 stuks in totaal. Heb de ballastbakken vol met klinkers gegooid. Dus denk zo'n 30 kilogram per bak, 120 kilogram totaal?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:32
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:50:
dat snap ik, maar ik zie door al die verschillende tarieven niet meer of ik nog steeds goed zit
Zo ingewikkeld is het toch niet :?

Vul je postcode/huisnummer in, vul je verbruik en je opwek in. Vul vervolgens je huidige leverancier in, en de websites vertellen je wat het goedkoopste is voor jou.

Op dit moment zou dat voor mij Powerpeers zijn als ik invul verbruik 6000KWH, opwek 7000KWH en gas 0,0.

Ik weet niet wat jou situatie is, maar moeilijk is het niet.

Prijzen veranderen per dag, en vooral de welkomstbonussen zorgen voor de variatie.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

Zo ingewikkeld is het toch niet :?

Vul je postcode/huisnummer in, vul je verbruik en je opwek in. Vul vervolgens je huidige leverancier in, en de websites vertellen je wat het goedkoopste is voor jou.
Heb ik laatst ook eens gedaan. Maar ik heb geen idee wat ze met verbruik en opwek bedoelen... Mijn verbruik kun je niet los zien van m'n opwek!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is je verbruik en teruglevering per jaar zoals de energiemeter het zou meten (en waar energieleveranciers over factureren). Het gaat niet om de opwek die je zelf direct gebruikt en dus niet door de meter gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 24-10-2017 11:12 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:50:
lol, snap ik.
(ik denk dat je grofweg wel goed zit, maar ik moet gokken en dat kan zijn brokken.)

om gebruik te mogen maken van de ruimere vergoeding van greenchoise heb je wel een slimme meter of digitale meter met 4 telwerken nodig.
(dit is een discutabele eis, maar voorkomt wel problemen.
maar dat maakt een slimme/digitale meter nog niet beter, er zijn namenlijk ook nog trukjes met de feraris meter die nog leuker zijn, maar goed dat moet je dan maar net willen doen en voor maar 1000kWh zou ik ook niet zo snel al die moeite gaan doen.)

de site's die @Grolsch geeft zijn een aardig begin.
maar het maakt dus wel uit hoe je ze in vult en met wat voor meter je huis is uitgerust.

het beste is toch echt zelf snappen hoe je het moet uitzoeken.
je kunt wel leuke (en minder leuke) tips krijgen hier, maar als je echt op de scherp van de snede wil zitten moet je er toch ieder jaar weer opnieuw naar kijken en heb je zoizo de kennis nodig om het te doen.
dus als je dit wil moet je zorgen dat je de kennis hebt of gewoon blijven zitten waar je zit.

(om je een begin te geven greenchoise/power-peers/vandebron zijn wel de bekendste met de meeste mogelijkheden. door zou ik beginnen met zoeken. ;) )

een opmerking dat je 1000kW terug levert is eigenlijk al een domme fout. >:)
dat zou betekenen dat je ongeveer 1/8 van een kolen centrale opwekt. _/-\o_
dus vele miljoenen kWh's per jaar die je het net op pompt.
dus ik gok dat je eigenlijk 1000kWh bedoeld. ;)
(maar weet dan niet of je maar 1000kWh opwekt en dan weer 4000kWh gebruikt.
of dat je 4000kWh gebruikt en 5000kWh opwekt en zo dus 1000kWh per jaar over hebt.
etc... etc..)

@Grolsch
stiekem is het toch een stuk ingewikkelder als je op het eerste gezicht zou denken.
zoveel haken en ogen, maar ook vreemde verrekening methode.
(waarvan er zelfs een paar zijn die niet mogen volgens de wet.
die worden tot nu toe gedoogt . ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 24-10-2017 11:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-11 08:32

Mojo

The Power Within

Ik heb ook de knoop doorgehakt en samen met een aantal vrienden :w Terw_Dan collectief een leverancier gezocht om een installatie te maken.

Ik heb een nieuwbouwhuis, daar zitten momenteel al 5 panelen op. Het is een dak op het zuid-zuidoosten zonder schaduw van andere huizen en/of bomen. Het dak is (schuin) een meter of 6,5 lang op ongeveer 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mYxaIcSQhbml0RBdxTYlgkHN/medium.jpg

We hebben de volgende oplossing gekozen.
Bestaande vijf panelen (260WP Spectravolt :+) verplaatsen in portrait modus naar de onderkant van het dak. Daarboven twee rijen van vijf panelen in portrait en tenslotte bovenaan een rij van drie panelen in landscape. In totaal 13 275WP Trina's.

Momenteel heb ik (als het goed is) een Goodwe 1500-NS omvormer. Daar plaats ik een Goodwe 3000D-NS bij voor de nieuwe 13 panelen. Die is iets ondergedimensioneerd.

Montagesysteem Schletter Rapid2+ (schroefsysteem)

Totaalprijs, inclusief montage, verleggen bestaande panelen en exclusief aanleggen 230V (doe ik zelf) is €4615 incl. b.t.w. Oftewel €1,29 per w.p., of uitgaande van de bestaande 5 zelfs maar €0,95 per w.p.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Grolsch
Ik zal wel te simpel denken, en heb inderdaad geen rekening gehouden met zulke verrekeningen, want dat weet ik immers toch ook niet :?

In mijn specifieke geval heb ik ingevuld 6000KWH per jaar op te wekken en 7000KWH per jaar te verbruiken.

Conclusie was dat ik dan nog iets van 100 euro per jaar terug krijg i.v.m. heffingskortingen en welkomstpremie.

Voorschot heb ik op 20 euro per maand gezet, dus gaat mij altijd meevallen denk ik.
Punt 1 hoop ik met 7000WP meer op te wekken als 6000KWH
Punt 2 verwacht ik minder te verbruiken als 7000KWH/jaar, maar dat blijft gissen met een nieuw huis zonder gas en een warmtepomp zonder referentiegetallen.

@Grolsch het gaat fout omdat je een deel rechtstreeks op maakt wat niet door de meter gaat. Dus je moet van jezelf weten hoeveel je onder de streep verbruikt danwel terug levert. Het verschil tussen de twee waardes die je online invult moet overeen komen.
10000 verbruik en 11000 terug leveren dat resulteerde in netto 1000 kWh terug leveren

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
@reneeke1970 ik snap wel wat je bedoelt, maar in mijn situatie (Verbruik heel iets hoger als opwek) maakt dat toch geen "reet" uit :?

Er wordt zolang er nog gesaldeerd wordt gewoon 1 op 1 verrekend :?
Ik heb een slimme meter en 4 telwerken (verbuik hoog + laag en teruglevering hoog+laag).

De website easyswitch vraagt 2 zaken, hoeveel ik verbruik en hoeveel ik opwek.

Er zit zelfs een kleine calculator bij waarin je het aantal panelen kunt invullen. Vul ik hier 40 in dan komt hij met het advies van opwek = 8600 kWh, dus 215WP panelen. Ze gaan hier zeker niet uit van de daadwerkelijke teruglevering (huidige opwek - huidig verbruik) naar mijn idee.

Grolsch schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:16:
@reneeke1970 ik snap wel wat je bedoelt, maar in mijn situatie (Verbruik heel iets hoger als opwek) maakt dat toch geen "reet" uit :?

Er wordt zolang er nog gesaldeerd wordt gewoon 1 op 1 verrekend :?
Ik heb een slimme meter en 4 telwerken (verbuik hoog + laag en teruglevering hoog+laag).

De website easyswitch vraagt 2 zaken, hoeveel ik verbruik en hoeveel ik opwek.

Er zit zelfs een kleine calculator bij waarin je het aantal panelen kunt invullen. Vul ik hier 40 in dan komt hij met het advies van opwek = 8600 kWh, dus 215WP panelen. Ze gaan hier zeker niet uit van de daadwerkelijke teruglevering (huidige opwek - huidig verbruik) naar mijn idee.
Zijn hulp middelen voor mensen die het niet snappen. En inderdaad als jij 1000 en 2000 invult is verschil nog steeds 1000 gebruiken, maakt geen verschil voor berekening
Ik vertrouw alleen gas licht nog maar want andere partijdige sites gebruiken verkeerde cijfers heb ik nogal eens gemerkt

1 PVoutput . Dongen NB

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 10:06
en als je bij ëasyswitch lekker bent aan het rommelen met invullen, en dan je reken machine pakt blijkt ineens dat er fouten in de tabellen komen. Stroom wat ineens maar 0.058 cent kost dus zonder btw etcetc. terwijl de rest van de bedragen wel met btw etcetc is.

Leveringskosten stroom (incl. btw)
TariefVerbruikPer jaar
Terugleververgoeding (normaaltarief)
€ 0,11000-1200 kWh€ -132,00
Leveringskosten (daltarief)
€ 0,05808500 kWh€ 29,04
Vaste leveringskosten
€ 83,88
Vermindering energiebelasting ?
€ -373,33

reactie was : euhhh zal het doorgeven aan de ICT
ssjaak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:32:
en als je bij ëasyswitch lekker bent aan het rommelen met invullen, en dan je reken machine pakt blijkt ineens dat er fouten in de tabellen komen. Stroom wat ineens maar 0.058 cent kost dus zonder btw etcetc. terwijl de rest van de bedragen wel met btw etcetc is.

Leveringskosten stroom (incl. btw)
TariefVerbruikPer jaar
Terugleververgoeding (normaaltarief)
€ 0,11000-1200 kWh€ -132,00
Leveringskosten (daltarief)
€ 0,05808500 kWh€ 29,04
Vaste leveringskosten
€ 83,88
Vermindering energiebelasting ?
€ -373,33

reactie was : euhhh zal het doorgeven aan de ICT
Die zogenaamde fouten horen altijd wel bij twee dezelfde leveranciers, toevallig hè.
Gas licht laat zich niet omkopen gelukkig.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Ik vergelijk altijd met 2 sites, easyswitch en gaslicht.com

Beide sites geven altijd vrij nauwkeurig (binnen 0,1%) dezelfde resultaten voor dezelfde leveranciers, dus ik ga er dan vanuit dat het klopt :)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zo, de nieuwe panelen liggen op het dak, helaas konden ze de bovenste legger niet 1 pan verder omhoog leggen (gemetselde nok...). Dus mijn oorspronkelijke plan kon geen doorgang vinden.

Maar alle panelen liggen nu wel recht (wat de oorspronkelijke leggers niet gedaan hadden...). En er moet nu een extra paneel bij. En de omvormer was nog niet aangekomen... Dus ze moeten nog een keer terug komen. De oude 12 zijn weer gewoon aangesloten, dus eigenlijk nog niets gemist (had alleen wel graag al van de volledige set gebruik willen maken :p)

De oorspronkelijke situatie (het was iets mooier weer op 27 januari 2015...)
Ze liggen!

De oude panelen, maar nu recht gelegd (zoals je ziet, is de gaskachel pijp nu weg!)
De oude panelen in hun nieuwe plek

Maar respect voor die mannen, het was echt kut weer:
Het hoosde!

De foto hoe het nu is (nu de mannen van het dak zijn) komt later, die staan op een waterdicht fototoestel (ik ga niet m'n kostbare Lumia in de hozende regen gebruiken!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:44:
Zo, de nieuwe panelen liggen op het dak, helaas konden ze de bovenste legger niet 1 pan verder omhoog leggen (gemetselde nok...). Dus mijn oorspronkelijke plan kon geen doorgang vinden.

Maar alle panelen liggen nu wel recht (wat de oorspronkelijke leggers niet gedaan hadden...). En er moet nu een extra paneel bij. En de omvormer was nog niet aangekomen... Dus ze moeten nog een keer terug komen. De oude 12 zijn weer gewoon aangesloten, dus eigenlijk nog niets gemist (had alleen wel graag al van de volledige set gebruik willen maken :p)

De oorspronkelijke situatie (het was iets mooier weer op 27 januari 2015...)
[afbeelding]

De oude panelen, maar nu recht gelegd (zoals je ziet, is de gaskachel pijp nu weg!)
[afbeelding]

Maar respect voor die mannen, het was echt kut weer:
[afbeelding]

De foto hoe het nu is (nu de mannen van het dak zijn) komt later, die staan op een waterdicht fototoestel (ik ga niet m'n kostbare Lumia in de hozende regen gebruiken!)
Kunnen er nog zat onder haha.
Grappig hè het effect van de regen op de panelen, oud en nieuw geeft ander resultaat, dat viel bij mezelf ook zo op toen ik er andere bij ging leggen

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Die ruimte is gereserveerd voor de zonnecollectoren die in 2020 geplaatst gaan worden >:)
https://www.hrsolar.nl/zo...6-m2-pv-formaat-collector

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2017 19:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:17:
@reneeke1970
Die ruimte is gereserveerd voor de zonnecollectoren die in 2020 geplaatst gaan worden >:)
https://www.hrsolar.nl/zo...6-m2-pv-formaat-collector
Ik denk dat jij mijn antwoord wel kunt voorspellen.......

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:41
Wij hebben weer eens wat gehoord van de aannemer. De positionering zoals ik hem had voorgesteld, twee rijtjes van 5 panelen horizontaal, willen hun niet overnemen :/ . In plaats daarvan komen er 2 panelen op de westkant en 7 op de oostkant waarvan één paneel wordt voorzien van een optimizer vanwege de schaduw van het dakkapel aan die kant.

In totaal 9 JA Solar panelen van 275Wp met een SolarEdge 2200 omvormer. Is dit een goede combi? Aangezien er maar twee panelen op west liggen zal de omvormer later op de dag maar weinig vermogen krijgen, dan is hij ook veel minder efficiënt toch?

A.u.b. geen reacties dat we beter zelf panelen kunnen monteren i.p.v. de aannemer, want die optie hebben we namelijk niet. :)
@My-life
Bij solaredge is ieder paneel voorzien van een optimizer.
(ook al is het niet nodig, dan toch nog :> )

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2017 20:01 ]

My-life schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:53:
Wij hebben weer eens wat gehoord van de aannemer. De positionering zoals ik hem had voorgesteld, twee rijtjes van 5 panelen horizontaal, willen hun niet overnemen :/ . In plaats daarvan komen er 2 panelen op de westkant en 7 op de oostkant waarvan één paneel wordt voorzien van een optimizer vanwege de schaduw van het dakkapel aan die kant.

In totaal 9 JA Solar panelen van 275Wp met een SolarEdge 2200 omvormer. Is dit een goede combi? Aangezien er maar twee panelen op west liggen zal de omvormer later op de dag maar weinig vermogen krijgen, dan is hij ook veel minder efficiënt toch?

A.u.b. geen reacties dat we beter zelf panelen kunnen monteren i.p.v. de aannemer, want die optie hebben we namelijk niet. :)
Iedereen met oost panelen heeft tegen de avond weinig tot niks meer, is toch geen ramp. Maar alles aan één kant is beter inderdaad.
Maar waarom kun je later niet door iemand extra panelen bij laten leggen, de omvormer heeft ruimte genoeg over dus wat is het probleem.

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:01:
@My-life
Bij solaredge is ieder paneel voorzien van een optimizer.
(ook al is het niet nodig, dan toch nog :> )
Kan dat niet anders? Er is namelijk maar een 'power optimizer' (à 50 euro) voorgeschreven. In een ander document noemen ze het trouwens een micro-omvormer.
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:23:
[...]

Iedereen met oost panelen heeft tegen de avond weinig tot niks meer, is toch geen ramp. Maar alles aan één kant is beter inderdaad.
Maar waarom kun je later niet door iemand extra panelen bij laten leggen, de omvormer heeft ruimte genoeg over dus wat is het probleem.
Dat er 's avonds weinig wordt opgewekt is niet zo erg, maar is deze omvormer nog wel efficient met maar 2 panelen actief?
Later bijleggen zou kunnen, maar dat zal de aankomende jaren nog niet het geval zijn.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
My-life schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:43:
[...]

Kan dat niet anders? Er is namelijk maar een 'power optimizer' (à 50 euro) voorgeschreven. In een ander document noemen ze het trouwens een micro-omvormer.

[...]

Dat er 's avonds weinig wordt opgewekt is niet zo erg, maar is deze omvormer nog wel efficient met maar 2 panelen actief?
Later bijleggen zou kunnen, maar dat zal de aankomende jaren nog niet het geval zijn.
Solar edge werkt alleen maar als ieder paneel een eigen optimizers heeft.

De overige panelen werken later op de avond ook gewoon maar dan van de diffuse licht Dus minder opbrengst.

Overigens wat een bagger aannemer 10 panelen aan 1 kant leggen gaat sneller en kost minder dan aan 2 kanten leggen....

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-man op 24-10-2017 20:51 ]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03:47
Wat zijn eigenlijk goede redenen om voor duurdere panelen te gaan met dezelfde Wp-waarde, anders dan cosmetische redenen (zwart vs blauwe poly's)? Is het totaalrendement over een jaar wellicht minder, omdat ze onder niet ideale omstandigheden misschien wat minder opleveren of valt dat mee?

Op mijn toekomstige nieuwbouw woning krijg ik een plat dak met voldoende ruimte. Is het dan slim om voor wat meer goedkope poly panelen te gaan in oost-west opstellen (of eigenlijk zuidoost-noordwest)? Ik zie de panelen dan niet liggen dus blauwe poly's zijn geen probleem. Ik zie Boviet 270wp panelen voor 146,-.

Ik wil het zelf gaan leggen. Het lijkt me leuk en bespaard flink kosten.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Noord27 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:08:
[...]

Klopt. Op de groei gekocht. Dat is vrijwel nooit bij een set die je via een collectieve inschrijving doet.

Overigens is de prijs die ik op geef excl. BTW, maar wel inclusief het verplichte forfait (€120,- tot 6000Wp).
Waar kwam die omvormer ook alweer oorspronkelijk vandaan??!! O-) :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

paulv1973 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:04:
[...]
Waar kwam die omvormer ook alweer oorspronkelijk vandaan??!! O-) :X
Niestetal? ;)

jogaa schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:01:
Wat zijn eigenlijk goede redenen om voor duurdere panelen te gaan met dezelfde Wp-waarde, anders dan cosmetische redenen (zwart vs blauwe poly's)? Is het totaalrendement over een jaar wellicht minder, omdat ze onder niet ideale omstandigheden misschien wat minder opleveren of valt dat mee?

Op mijn toekomstige nieuwbouw woning krijg ik een plat dak met voldoende ruimte. Is het dan slim om voor wat meer goedkope poly panelen te gaan in oost-west opstellen (of eigenlijk zuidoost-noordwest)? Ik zie de panelen dan niet liggen dus blauwe poly's zijn geen probleem. Ik zie Boviet 270wp panelen voor 146,-.

Ik wil het zelf gaan leggen. Het lijkt me leuk en bespaard flink kosten.
Zelfs 146 is nog te duur. Ik ga inderdaad voor goedkoop, maar dan moet je wel extra ruimte hebben om je doel te halen omdat je mogelijk wat minder opbrengst hebt. Maar die marge is bijzonder klein dat kan ik je op een briefje geven.

Maar je moet gewoon doen waar je je fijn bij voelt. Ik heb alles gebruikt gekocht.
En weer andere voelen zich fijn met gouden panelen omdat ze denken dat ze 30 jaar op dak liggen.

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
Jan-man schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:48:
[...]

Solar edge werkt alleen maar als ieder paneel een eigen optimizers heeft.

De overige panelen werken later op de avond ook gewoon maar dan van de diffuse licht Dus minder opbrengst.

Overigens wat een bagger aannemer 10 panelen aan 1 kant leggen gaat sneller en kost minder dan aan 2 kanten leggen....
Het is project bouw en ik denk dat hun opstelling al uitgetekend was en ze die moeite/kosten niet nog een keer willen nemen/maken.

Zijn er nog verschillende optimizers/micro-omvormers die gecombineerd kunnen worden? Misschien dat er dan een van een duurder type gebruikt wordt en daarvoor 50 euro extra wordt gerekend.

• padoempats
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:14:
[...]

Zelfs 146 is nog te duur. Ik ga inderdaad voor goedkoop, maar dan moet je wel extra ruimte hebben om je doel te halen omdat je mogelijk wat minder opbrengst hebt. Maar die marge is bijzonder klein dat kan ik je op een briefje geven.

Maar je moet gewoon doen waar je je fijn bij voelt. Ik heb alles gebruikt gekocht.
En weer andere voelen zich fijn met gouden panelen omdat ze denken dat ze 30 jaar op dak liggen.
Tja als je nieuw een betere prijs/link hebt hou ik me aanbevolen. Verder denk ik ook dat je met hetzelfde bedrag veel meer Wp's kan krijgen met goedkope panelen (of beter nog, gebruikte panelen of bulk via veilingen) en er maar wat meer leggen dan de duurdere varianten nemen. Dit natuurlijk alleen als ruimte en esthetiek geen probleem is.
jogaa schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:45:
[...]

Tja als je nieuw een betere prijs/link hebt hou ik me aanbevolen. Verder denk ik ook dat je met hetzelfde bedrag veel meer Wp's kan krijgen met goedkope panelen (of beter nog, gebruikte panelen of bulk via veilingen) en er maar wat meer leggen dan de duurdere varianten nemen. Dit natuurlijk alleen als ruimte en esthetiek geen probleem is.
Zijn er zat voor 130 ,zelfs op marktplaats. Kijk eens op bva veiling bv.
En met geduld kom je ook goeie gebruikte tegen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:11:
[...]

Kunnen er nog zat onder haha.
Grappig hè het effect van de regen op de panelen, oud en nieuw geeft ander resultaat, dat viel bij mezelf ook zo op toen ik er andere bij ging leggen
Het deel eronder heeft een andere hoek, dus daarom heb ik daar nog niets op geplanned. Eerst dit maar eens aan de praat krijgen!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
My-life schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:53:

Vul dit maar eens in in de SE design tool, ik weet bijna zeker dat je op die twee panelen een yield factor hebt van 90%. Die moeten gewoon allemaal aan dezelfde kant.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nog even een foto van de bijna-af situatie:

Het is nog niet helemaal af

Linksonder moet nog een extra paneel komen (komt samen met de omvormer). En dan is het dak weer in balans ...

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 20:19
Wailing_Banshee schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:32:

[afbeelding]

Linksonder moet nog een extra paneel komen (komt samen met de omvormer). En dan is het dak weer in balans ...
Op de rails passen er nog wel twee }:O

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

thefox154 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

Op de rails passen er nog wel twee }:O
Klopt, maar dat vind ik lelijk. Ik wil gewoon een rechthoekig blok hebben (ik vond het oorspronkelijke legplan ook niet mooi, maar dat kwam door die gaskachel pijp...)

Wailing_Banshee schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:32:

[afbeelding]

Ziet er mooi uit, rechts onder een blok met sf maken, net als op de aanbouw. Nog een leuk afdakje erbij precies op maat voor 16 sf ,goh ik zou het wel weten hi.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

Ziet er mooi uit, rechts onder een blok met sf maken, net als op de aanbouw. Nog een leuk afdakje erbij precies op maat voor 16 sf ,goh ik zou het wel weten hi.
Het probleem van het stuk onder de panelen is dat daar o.a. de afvoer vanuit de badkamer/wc zit (en nee, die afvoer kan NIET! weg!). Dus je kunt ze niet netjes aansluiten aan de bovenste panelen. Het platte dak moeten er nog wel 12 bij kunnen en nog eens een stuk of 12/14 op de garage (beide O/W). Maar eerst maar weer eens gaan sparen...

Wailing_Banshee schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:53:
[...]

Het probleem van het stuk onder de panelen is dat daar o.a. de afvoer vanuit de badkamer/wc zit (en nee, die afvoer kan NIET! weg!). Dus je kunt ze niet netjes aansluiten aan de bovenste panelen. Het platte dak moeten er nog wel 12 bij kunnen en nog eens een stuk of 12/14 op de garage (beide O/W). Maar eerst maar weer eens gaan sparen...
Ik zou ze ook niet aansluiten maar halve meter afstand houden. Écht een aparte blok omdat die ook verder naar rechts gaat. Doe maar eens foto shoppen wat mooiste oogt

1 PVoutput . Dongen NB

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 20:56
ik heb nu op mijn platte dak 4 panelen liggen van 245 WP.
Deze lagen erop vanuit de bouw.

Nu zou ik er graag meer bij willen hebben en ik denk dat ik er nog max 2 of 3 bij zou kunnen leggen.
Kunnen daar gewoon panelen van 270 of 285WP bij of heeft het geen zin om hoger te gaan dan die 245.

En aangezien ik zelf niet echt kennis heb van de montage van die panelen of van electriciteit wil ik ze graag laten leggen. Maar ik ben bang dat het dan een dure investering wordt. Of weet iemand wat dat ongeveer zou kosten?

Alles ligt er dus al en is aangesloten, gaat puur om 2 of 3 panelen bijprikken en klaar.

Stop chasing the dream, you're already living it

Qosmic schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:09:
ik heb nu op mijn platte dak 4 panelen liggen van 245 WP.
Deze lagen erop vanuit de bouw.

Nu zou ik er graag meer bij willen hebben en ik denk dat ik er nog max 2 of 3 bij zou kunnen leggen.
Kunnen daar gewoon panelen van 270 of 285WP bij of heeft het geen zin om hoger te gaan dan die 245.

En aangezien ik zelf niet echt kennis heb van de montage van die panelen of van electriciteit wil ik ze graag laten leggen. Maar ik ben bang dat het dan een dure investering wordt. Of weet iemand wat dat ongeveer zou kosten?

Alles ligt er dus al en is aangesloten, gaat puur om 2 of 3 panelen bijprikken en klaar.
Het hangt er wel beetje van af wat voor omvormer er nu aan zit? Is niet altijd heel simpel. Weet je dat?

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
No Hands schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:12:
[...]

Vul dit maar eens in in de SE design tool, ik weet bijna zeker dat je op die twee panelen een yield factor hebt van 90%. Die moeten gewoon allemaal aan dezelfde kant.
Bedankt voor de tip. Ik heb het ingevuld. De 2 panelen op het westen krijgen een yield factor van 50,48% met een geel uitroepteken erbij. Ik weet nog niet helemaal wat dit betekent.
Bij yield factor staat, "Reduced energy production due to low number of modules on the array".

[ Voor 6% gewijzigd door My-life op 25-10-2017 13:36 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 16:31
@My-life nee, rekeninghouden met schaduw doet deze tool niet.

Ik zou nooit 2 panelen uit een string op de andere kant van het dak leggen. Zodra deze 2 panelen een beetje een leuke instraling is, doet de rest van de string beroerd weinig meer.

Als er toch niets anders op zit dan 2 panelen op west, dan zou ik voor een microinverter-oplossing kiezen.

• Qosmic
reneeke1970 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:30:
[...]

Het hangt er wel beetje van af wat voor omvormer er nu aan zit? Is niet altijd heel simpel. Weet je dat?
Omvormer is een goodwe 1000 ns, dus denk dat er max 2 panelen bijkunnen.
Baal ervan dat ik dit niet direct tijdens de bouw heb laten doen maar vraag me af of het rendabel is om er nu 2 bij te (laten) plaatsen.

• No Hands
My-life schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:35:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb het ingevuld. De 2 panelen op het westen krijgen een yield factor van 50,48% met een geel uitroepteken erbij. Ik weet nog niet helemaal wat dit betekent.
Bij yield factor staat, "Reduced energy production due to low number of modules on the array".
Dat betekend dat die twee panelen maar 50% opbrengen van wat ze kunnen omdat er te weinig panelen aan die kant van het dak liggen. Als ze dat dus echt zo willen aansluiten dan moet je dat dus gewoon weigeren.

Qosmic schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

Omvormer is een goodwe 1000 ns, dus denk dat er max 2 panelen bijkunnen.
Baal ervan dat ik dit niet direct tijdens de bouw heb laten doen maar vraag me af of het rendabel is om er nu 2 bij te (laten) plaatsen.
Dat moet je omvormer inderdaad makkelijk kunnen hebben, lijkt me sterk dat ie nu veel hoger komt dan 700/800 watt. Spanning van zes panelen is prima voor hem. Panelen moeten wel dezelfde hoek en richting krijgen, en ongeveer dezelde panelen zijn, en dan gaat het om de volt en ampère die achter op paneel vermeld staan.
Als je dak makkelijk bereikbaar is is het echt een peulenschil

1 PVoutput . Dongen NB

• Qosmic
reneeke1970 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Dat moet je omvormer inderdaad makkelijk kunnen hebben, lijkt me sterk dat ie nu veel hoger komt dan 700/800 watt. Spanning van zes panelen is prima voor hem. Panelen moeten wel dezelfde hoek en richting krijgen, en ongeveer dezelde panelen zijn, en dan gaat het om de volt en ampère die achter op paneel vermeld staan.
Als je dak makkelijk bereikbaar is is het echt een peulenschil
Nu komt hij idd niet hoger dan 750 -800 En af en toe (in juni / juli) een spike naar de 1000 voor korte duur.
Panelen kunnen gewoon in dezelfde hoek en richting en dak is redelijk makkelijk bereikbaar.
Maar zal ik er dan 2 of 3 bijleggen?

nadeel is alleen dat ik zelf 0,0 verstand van dit soort zaken of electriciteit heb en dus wel iemand moet vinden die dit de moeite waard vind om erop te leggen.

[ Voor 43% gewijzigd door Qosmic op 25-10-2017 15:05 ]

Qosmic schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:04:
[...]

Nu komt hij idd niet hoger dan 750 -800 En af en toe (in juni / juli) een spike naar de 1000 voor korte duur.
Panelen kunnen gewoon in dezelfde hoek en richting en dak is redelijk makkelijk bereikbaar.
Maar zal ik er dan 2 of 3 bijleggen?

nadeel is alleen dat ik zelf 0,0 verstand van dit soort zaken of electriciteit heb en dus wel iemand moet vinden die dit de moeite waard vind om erop te leggen.
Waar woon je? Is vast wel iemand die het even klik klik aan elkaar doet?

Met 3 gaat je omvormer wel wat aftoppen, maar zinloos is het zeker niet

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 25-10-2017 15:10 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Qosmic
Ik woon in Almere.

Maar voor deze omvormer zou 2 dan de max zijn?

• My-life
Cranberry schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:50:

Ik zou nooit 2 panelen uit een string op de andere kant van het dak leggen. Zodra deze 2 panelen een beetje een leuke instraling is, doet de rest van de string beroerd weinig meer.

Als er toch niets anders op zit dan 2 panelen op west, dan zou ik voor een microinverter-oplossing kiezen.
Omdat er een SolarEdge omvormer wordt gebruikt begreep ik dat er geen keuze is in micro-inverters/micro-omvormers/power-optimisers.
No Hands schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:31:
[...]

Dat betekend dat die twee panelen maar 50% opbrengen van wat ze kunnen omdat er te weinig panelen aan die kant van het dak liggen. Als ze dat dus echt zo willen aansluiten dan moet je dat dus gewoon weigeren.
Die twee panelen zitten bij de standaard (project-) bouw van het huis. Aangezien het vrijwillig is gekocht kan er weinig aan geweigerd worden.
Qosmic schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:11:
Ik woon in Almere.

Het is maar wat je als max ziet. Max stroom is 10 ampère, daar blijven je panelen onder. Max is 450 volt, 7×32 is veel minder dus dat is ook veilig.
Max wp heeft ie eigenlijk niet als je binnen deze specificaties blijft. Je kunt er wel 5000 watt aan panelen aan hangen, er gaan er dan alleen maar 1000 het net in helaas. Dus dat is een afweging, uiteraard ook financieel want een grotere omvormer is ook weer duurder.

Almere is voor mij 100 km helaas. Moet je wel veel reiskosten vergoeden haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 16:31
My-life schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:24:
[...]

Omdat er een SolarEdge omvormer wordt gebruikt begreep ik dat er geen keuze is in micro-inverters/micro-omvormers/power-optimisers.

[...]

Die twee panelen zitten bij de standaard (project-) bouw van het huis. Aangezien het vrijwillig is gekocht kan er weinig aan geweigerd worden.
Heb je de optie al overwogen om de 2 panelen die bij de bouw zijn inbegrepen, gewoon zo te laten. Je hebt dan je handen vrij om met het oost-dak te doen en te laten wat je wil. Je kunt daar dan gewoon 2x5 laten neerleggen door een bedrijf dat een mooie prijs biedt en waar je een goed gevoel over c.q. goede referenties van hebt.
Heb je last van schaduw? Zo niet, dan is SE een prijzige oplossing.
Uitdaging is dan mss wel of je de rentekorting i.v.m. een lagere EPC voor elkaar kunt krijgen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Qosmic schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:11:
Ik woon in Almere.

Hmm, plat dak en niet meer ruimte dan 2 of 3 er bij?
Ik woon in Alminder-Buiten en heb 10 extra panelen zelf gelegd (met hulp van @Skipper-93 _/-\o_ ).
En eventueel een Diehl omvormer waar 2350Wp op kan O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Qosmic
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:43:
[...]

Hmm, plat dak en niet meer ruimte dan 2 of 3 er bij?
Ik woon in Alminder-Buiten en heb 10 extra panelen zelf gelegd (met hulp van @Skipper-93 _/-\o_ ).
En eventueel een Diehl omvormer waar 2350Wp op kan O-)
Ja max 2 of 3. Mijn dak loopt in een punt omhoog met daartussen een smal plat stuk.
Maar vanwege de omvormer denk ik dat ik er 2 extra van 270 neerleg dan.

omvormer is 1000Wp en kom dan met die 6 panelen op 1520.
Anders ga je wel heel veel aftoppen.

[ Voor 40% gewijzigd door Qosmic op 25-10-2017 16:43 ]

Cranberry schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:50:

En ik altijd maar denken dat, 2 panelen aan de andere kant, met SE en optimizers niks uitmaakt en geen probleem is, want het zijn optimizers.
Dus dat is niet verstandig om alle panelen in 1 string te leggen, oost en west?

Dan zou ik alleen maar micro omvormers nemen en geen SE. (in my-life zijn geval)
En naderhand volleggen met nog meer micro omvormers. (wel zonde van het geld, wat dat meer kost, want daarna kan het wel op een stringomvormer met 2x mppt ingang eventueel, met meer panelen op het dak)

• No Hands
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:44:
[...]

En ik altijd maar denken dat, 2 panelen aan de andere kant, met SE en optimizers niks uitmaakt en geen probleem is, want het zijn optimizers.
Dus dat is niet verstandig om alle panelen in 1 string te leggen, oost en west?

Dan zou ik alleen maar micro omvormers nemen en geen SE. (in my-life zijn geval)
En naderhand volleggen met nog meer micro omvormers. (wel zonde van het geld, wat dat meer kost, want daarna kan het wel op een stringomvormer met 2x mppt ingang eventueel, met meer panelen op het dak)
SE kent toch nog wat beperkingen ja qua aantallen panelen, minimaal en hellingshoeken.

• My-life
Cranberry schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:37:
[...]

Heb je de optie al overwogen om de 2 panelen die bij de bouw zijn inbegrepen, gewoon zo te laten. Je hebt dan je handen vrij om met het oost-dak te doen en te laten wat je wil. Je kunt daar dan gewoon 2x5 laten neerleggen door een bedrijf dat een mooie prijs biedt en waar je een goed gevoel over c.q. goede referenties van hebt.
Heb je last van schaduw? Zo niet, dan is SE een prijzige oplossing.
Uitdaging is dan mss wel of je de rentekorting i.v.m. een lagere EPC voor elkaar kunt krijgen.
Die rentekorting is dan inderdaad van de baan. Minder rendement dan optimaal is beter dan geen rendement :) .

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:11
Om terug te komen op einde salderen/accu etc.

Deze episode van fully charged geeft wel een mooi voorbeeld van hoe je een accu kunt gebruiken om overschot pv in de avond te gebruiken, dan je auto opladen en vervolgens via stroomnet de accu v/d auto verder te laden en dan begint de cyclus weer oonieuw de volgende dag.

Werkt alleen met zonnige dagen uiteraard en is geen oplossing voor lange donkere winters..
Maar als de teruglever vergoeding tegenvalt is het wellicht een oplossing..

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 25-10-2017 20:25 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• padoempats
jacovn schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:14:
Om terug te komen op einde salderen/accu etc.

[video]

Deze episode van fully charged geeft wel een mooi voorbeeld van hoe je een accu kunt gebruiken om overschot pv in de avond te gebruiken, dan je auto opladen en vervolgens via stroomnet de accu v/d auto verder te laden en dan begint de cyclus weer oonieuw de volgende dag.

Werkt alleen met zonnige dagen uiteraard en is geen oplossing voor lange donkere winters..
Maar als de teruglever vergoeding tegenvalt is het wellicht een oplossing..
Tja, de grid als batterij lijkt mij veel duurzamer en wenselijker. De verschillen tussen de seizoenen zijn te groot en accu's te duur. En de vooruitgang in accu's mbt capaciteit en prijs zijn nog steeds niet geweldig om daar een gunstig vooruitzicht voor te zien

• jacovn
jogaa schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:42:
[...]

Tja, de grid als batterij lijkt mij veel duurzamer en wenselijker. De verschillen tussen de seizoenen zijn te groot en accu's te duur. En de vooruitgang in accu's mbt capaciteit en prijs zijn nog steeds niet geweldig om daar een gunstig vooruitzicht voor te zien
Ik schrijf het er wellicht niet goed bij, maar als Salderen weg zou vallen en de teruglever vergoeding laag wordt als in 5 cent per kWh voor de stroom zelf 3 cent subsidie of zoiets dergelijks.
Dan wil je wellicht graag als de zon onder is je eigen opgwekte stroom liever gebruiken dan van het net.

Voor 8 cent overdag verkopen en tegen 20 cent in de avond terugkopen gaat het dan over, en dat is de situatie in die video (en zo is het op heel veel plekken in de wereld)

Maar ik ben het uiteraard met je eens dat Salderen de beste accu ooit is.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 26-10-2017 06:51 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• MarijnT
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-11 21:23
Goedemiddag,

Inmiddels heb ik een hoop pagina's van de verschillende delen van dit topic doorgeworsteld. Daarnaast al een aantal offertes opgevraagd waaruit diverse legplannen zijn uitgekomen. 5 tot 8 panelen op het platte dak van de dakkapel en wel of geen panelen op het schuine dak. Allemaal uitgaande van standaard paneelmaat (zoals JA-solar 300WP).

Mijn idee is om op het platte dak van de dakkapel en het schuine dak daar onder, zonnepanelen te plaatsen. Aangezien deze mij het meest geschikt lijken met de ligging op zuid. Het platte dak aan de linker kant van het huis heeft namelijk veel last van schaduw door de buren. Hierdoor lijkt me dat dak minder geschikt. Op dit moment komt de schaduw ook op het schuine dak maar in de zomer is dat schaduw vrij.
Voor de duidelijkheid heb ik 2 afbeeldingen toegevoegd waarop ook het schoorsteentje van de cv ketel en het schoorsteentje van het ventilatie systeem zijn getekend. voor het ventilatie schoorsteentje zou ik ook zo'n speciale dakpan kunnen plaatsen.
De meeste aanbieders bieden een solaredge omvormer aan, maar al lezende op dit forum vraag ik mij af of dat inderdaad nodig is. Wat denken jullie?

Verder ben ik erg benieuwd naar jullie advies met betrekking tot het legplan, alle tips zijn welkom!

Dakoppervlak:
https://imgur.com/csTw3bv
Huis:
https://imgur.com/PonH4CE
@MarijnT
Jinko maxim integrated net als @Jan-man ?
Kan op een gewone stringomvormer.

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Ik heb jullie advies opgevolgd om offertes op te vragen, ik heb die inmiddels van drie partijen terug gekregen, ik heb hiervoor een topic aangemaakt om ze te bespreken: Offertes zonnepanelen installatie plat dak

[ Voor 102% gewijzigd door Inge801 op 26-10-2017 14:50 ]

你还记得吗 记忆的炎夏

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 18:30
Guys, ik heb in mijn meterkast twee groepen die niet gebruik worden (wasmachine + droger). Deze groepen zijn verbonden met elk 1 contactdoos op zolder (die dus niet in gebruik zijn).

Kan ik mijn omvormer daarop aansluiten? Dus gewone stekker op de omvormer zetten en simpelweg in de wandsocket pluggen. Zou dit werken? en zo ja, is dit slim of beter niet?

Tweede vraag, bij mijn energiemeter (Cemm Cedel) zat ook een Eastron SDM120DB, 1 fase kWh meter zodat ik op de Cemm de opbrengst kan gaan meten.
Moet ik die kWh meter inbouwen in mijn meterkast naast de groep die ik ga gebruiken en dan doorlussen zodat ze in serie staan?

Thanks voor jullie advies!
@procyon
Een omvormer mag niet zomaar een stekker hebben. (vanaf 500 watt niet meer dacht ik.)
Maar je kan een werkschakelaar plaatsen op de plaats van het stopcontact?

De kWh teller is het handigst in de meterkast.
En dan inderdaad doorlussen.
Kijk naar de richting van de stroom voor Lin en Luit.
De Nul maakt vaak niet uit.

Welke omvormer?
Sommige kWh meters meten ook snachts het standbyverbruik. Dat is niet wat je wilt als je naar pvoutput zou uploaden.

[ Voor 97% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2017 16:24 ]

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 18:30
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:22:
@procyon
Welke omvormer?
Sommige kWh meters meten ook snachts het standbyverbruik. Dat is niet wat je wilt als je naar pvoutput zou uploaden.
Dank voor je reactie. Top om te weten dat die groep gebruikt kan worden :)
De omvormer is de Goodwe GW2000-NS, wat kan ik eraan doen om ervoor te zorgen dat de kWh meter dat standbyverbruik niet meetelt? Opletten hoe ik het aansluit?

Ooh de werkschakelaar. Goede tip.
De wantsocket is zo'n ingebouwde dus ik denk niet dat ik daar een werkschakelaar op kan aansluiten.
Is hier een nette oplossing voor dat jij weet?

[ Voor 15% gewijzigd door procyon op 26-10-2017 16:35 ]

Een finder meet 1 kant uit. Maar is prijzig.
https://www.installatieva...meter-el-7e-23-8-230-0010
Maar er is ook een chinese kWh meter die maar 1 kant uit meet. Weet zo niet welke, maar staat ergens in de forums...

Geen idee of een goodwe standbyverbruik heeft, dan is het niet nodig.

WCD verwijderen en daar de werkschakelaar overheen zetten?
Of anders een blindplaatje met wartel, ymvk kabel, aderverbinders (hoe heten die dingen?) en dan de ymvk kabel de omvormer in zonder een werkschakelaar.

Je kan een goodwe (of de website) ook uitlezen met een script eventueel.
https://gathering.tweaker...=71&keyword=goodwe+script

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2017 16:43 ]

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
Een goodwe NS gaat gewoon helemaal uit als er geen DC aanwezig is. Ook al is er wel AC. Pas als er weer DC is gaat ie aan.

Overigens vroeger (tot de huidige versie van de NEN norm) mocht een stekker gewoon wel hoor...Mijn Omnik2000 werd zo in 2014 aangesloten.

• MarijnT
@AUijtdehaag de jinko met integrated Maxim zien er inderdaad interessant uit. Scheelt wel iets WP en dan met willekeurige Chinese omvormer of beter wat anders? Heb je qua legplan nog goede tips?

[ Voor 5% gewijzigd door MarijnT op 26-10-2017 17:26 ]

MarijnT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:22:
@AUijtdehaag de jinko met integrated Maxim zien er inderdaad interessant uit. Scheelt wel iets WP en dan met willekeurige Chinese omvormer of beter wat anders? Heb je qua legplan nog goede tips?
Ja.
18x (6 rijen van 3) SF-175 op oost west op je platdak in landscape \/ \/ ! \/
Dakhelling 10 graden, zo laag mogelijk vanwege geen goede schaduwwerking naast elkaar gelegen rijen.
En 6x SF-175 in portrait op je schuindak. (ligt dan goed voor de schaduwwerking op korte zijde vh paneel)
4200 Wp SF (brengt meer op dan 4200 Wp mono) en geen optimizers of jinkos nodig.

Zelf even uitrekenen wat je kan leggen qua Wp met 300 Wp panelen en SE
Of jinko zonde SE

Edit:
SF-165 kan ook.
https://www.bva-auctions....;ca;l;a&fd=25&size=25&p=1
komen wel 41% veilingkosten bij.

Je hebt geen 3-fase in huis? Dan zou je nog 1 paneeltje meer kunnen leggen. (3x 6 + 1x 7)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2017 17:45 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

procyon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:13:
Guys, ik heb in mijn meterkast twee groepen die niet gebruik worden (wasmachine + droger). Deze groepen zijn verbonden met elk 1 contactdoos op zolder (die dus niet in gebruik zijn).

Kan ik mijn omvormer daarop aansluiten? Dus gewone stekker op de omvormer zetten en simpelweg in de wandsocket pluggen. Zou dit werken? en zo ja, is dit slim of beter niet?

Tweede vraag, bij mijn energiemeter (Cemm Cedel) zat ook een Eastron SDM120DB, 1 fase kWh meter zodat ik op de Cemm de opbrengst kan gaan meten.
Moet ik die kWh meter inbouwen in mijn meterkast naast de groep die ik ga gebruiken en dan doorlussen zodat ze in serie staan?

Thanks voor jullie advies!
Ja kan ook zo'n plaatje https://www.elektrobode.n...eschikt-voor-m20-7168-130 plaatsen i.p.v. de WCD, en dan met een kabel naar de omvormer gaan. Deze zitten ook bij een PV verdeler die je normaal i.p.v. een WCD plaatst, als de PV verdeler er niet meteen overheen past.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 26-10-2017 19:08 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• MarijnT
@AUijtdehaag Had ik kunnen weten dat je SF zou adviseren :) Ik ga deze optie eens uittekenen en vergelijken met Ja-solar/jinko. De oost west opstelling \ /\ / ! \ / zoals je voorstelt vangt meer wind = meer balast nodig. De vraag is alleen hoeveel... en is de afstand tot de dakrand niet te klein?
Mijn elektra aansluiting is volgens de energiepapieren 3x25A.

Voor wat betreft aansluiten op de omvormer is het dan 3 strings, 9x oost, 9x west, en 6/7 x zuid? en dat dan allemaal op een SMA-omvormer ;) of een goedkope chinees.
MarijnT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:51:
@AUijtdehaag Had ik kunnen weten dat je SF zou adviseren :) Ik ga deze optie eens uittekenen en vergelijken met Ja-solar/jinko. De oost west opstelling \ /\ / ! \ / zoals je voorstelt vangt meer wind = meer balast nodig. De vraag is alleen hoeveel... en is de afstand tot de dakrand niet te klein?

Voor wat betreft aansluiten op de omvormer is het dan 3 strings, 9x oost, 9x west, en 6/7 x zuid? en dat dan allemaal op een SMA-omvormer ;) of een goedkope chinees.
Voor een 3-fase omvormer wel inderdaad.

Of een fronius ;)

Jammer van het pijpje op het platdak inderdaad. Anders kon het wel op de normale manier.
Maar 10 graden en 977 breed is ook niet zo heel hoog aan de dakrand?

Voor 1-fase maak je stringen van 3 panelen. Maar als je al 3-fase hebt...look no further. 8)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2017 20:10 ]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

exroosje schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:18:
Een goodwe NS gaat gewoon helemaal uit als er geen DC aanwezig is. Ook al is er wel AC. Pas als er weer DC is gaat ie aan.

Overigens vroeger (tot de huidige versie van de NEN norm) mocht een stekker gewoon wel hoor...Mijn Omnik2000 werd zo in 2014 aangesloten.
Ik zou heem er in dit geval ook simpelweg met en stekker inpluggen.
Aparte groep, 2000Watt, gaan met die banaan.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• MarijnT
@AUijtdehaag

Met SF krijg ik er 17 en met JA of Jinco 11 op het dak, het pijpje zit net te ver naar links :(
https://imgur.com/a/MP3bh

Totaal plat dak is dan:
17 SF175 = 2975WP vs 11 x Jinko 285 = 3135WP vs 11 x JA-solar 300 = 3300WP

Totaal inclusief schuine dak:
24 SF175 = 4200WP vs 15 x Jinco 285 = 4275WP vs 15 x JA-solar 300 = 4500WP

JA-solar geeft dus de meeste WP maar daar zijn dan optimizers bij nodig, of kan met oost-west \ / \ /!\ / zonder?
@MarijnT
Dat is een goeie vraag... ;-)

4200 WP SF levert iets meer kWh op dan 4200 Wp mono panelen. Die pieken iets meer.
Op zuid gericht dak reken ik met 1,2 x Wp voor SF
Met mono reken ik met 1,1 x Wp voor mono.

Nu komt 17x SF niet goed uit op het platdak. 16x SF wel. Dat is 2x 8. Voor die ene SF moet je dus een steca300 aanschaffen. Schuindak kan je wel 7x aanhouden.
En kun je verder met een 3-fase omvormer. (persoonlijke noot: 3-fase vind ik belangrijk als salderen versoberd word = direkt verbruik over alle 3 de fases)

Resume:
SF + 3-fase omvormer + steca 300 (markplaats)
Jinko + 1-fase STRING omvormer (2x mppt) of 3-fase omvormer (maar eigenlijk beetje weinig spanning met 15 panelen, kost 1 a 2% rendement)
Jasolar + SE of Micro omvormers (aps ofzo. Ik heb geen kennis van SE, dus weet niet of dat op een 3-fase omvormer kan)

Kosten per Wp?
SF = iets meer bevestigings materiaal door kleiner SF paneel maar geen optimizers nodig.
Reken de kosten eens uit?

http://www.jenm-zonnepanelen.nl/
http://shop.winkelman-zonnepanelen.nl/
http://www.sun-solar.nl/
https://www.mg-solar-shop.de/Wechselrichter/

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2017 23:16 ]

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:02:
(persoonlijke noot: 3-fase vind ik belangrijk als salderen versoberd word = direkt verbruik over alle 3 de fases)
Da's wel wat kort door de bocht, ik heb de grootverbruikers en continueverbruikers op de fase (inmiddels fasen) van de panelen gezet. De andere fasen worden nauwelijks belast en zijn daardoor niet echt interessant, omdat je dan veel meer op één fase levert kun je daar meer vermogen vanaf trekken. De kans dat dit dan volledig wordt gedekt is groter dan wanneer de opbrengst over 3 fasen wordt verspreid.

Met wat passen en meten hoeft éénfasig terugleveren niet heel dramatisch uit te pakken en kan het zelfs voordelig zijn. Salderen staat overigens weer los van het belasten van scheefbelasting over de fasen. Daar is geen sprake van voor particuliere aansluitingen.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MarijnT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:51:

Ter info:
Bij oost/west is de stelregel 10kg balladt per 1m2 paneel per 10graden hellingshoek.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-11 20:45
Graag wil ik bij de specialisten hier toetsen of de aannemer/installateur van mijn nieuwbouwwoning de juiste Solar Edge configuratie toepast.

Situatie: Nieuwbouwwoning, Noord-Holland kust regio, dakhelling 50 graden, pal zuid, geen schaduw.

Configuratie: 34 x LG Neon 300 full black panelen (allemaal in hetzelfde dakvlak), Solar Edge P300 optimizers, Solar Edge SE8K inverter, 3x25A netaansluiting

De SE8K heeft volgens de specs een nominaal en max AC vermogen van 8000 VA en een maximale AC uitgangsstroom van 13A per fase.

De 34 panelen hebben een theoretisch max vermogen van 34 * 300Wp = 10.200Wp. Narekenen in site designer gaat uit van een 9800Wp in mijn situatie.

Mij lijkt het dat de SE8K in deze situatie te veel is ondergedimensioneerd. Mijn vraag aan jullie:

- Welke SolarEdge inverter is het meest geschikt in deze situatie? SE9K of SE10K?
- Is de P300 een goede match met deze LG panelen?
- Zijn er nog specifieke zaken om rekening mee te houden met dit aantal panelen?
- Hoeveel is verstandig om onder te dimensioneren in deze situatie?

Het huis is nog niet opgeleverd, ik kan de aannemer/installateur nu nog wijzen op eventuele wijzigingen.

Dank alvast voor het meedenken! Als de installatie straks werkend is, zal ik de resultaten hier gaan delen.
@NexusUser
Geen schaduw.
Waarom dan solaredge en optimizers?
Of je moet geld teveel hebben.

@Verwijderd
Je neemt juist een 3-fase aansluiting om de “last” te kunnen verdelen.
Volgens mij kan je beter naar 1-fase gaan, dan heb je 10A meer op die fase?
Elektrisch laden van een EV op 3-fase komt er bij jou ook nooit?

En de 3-fase slimme meters zijn er al met telwerken per fase.
Ze hoeven het alleen nog maar in te voeren.
Vat mijn opmerkingen niet te sterk op, maar alles op 1 fase gooien lijkt me een verkeerde gedachte en instelling als je kiest voor 3-fase.

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2017 09:44 ]

• jacovn
Zo te zien komen de nieuwe solaredge optimizers in 2018:
http://www.pveurope.eu/Pr...ration-of-power-optimizer

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wij moeten een nieuwe energie leverancier uitzoeken en normaal gesproken doen we dat ieder jaar op gaslicht.com. Voordat we zonnepanelen hadden was het invullen wat simpeler, hoog verbruik en laag verbruik invullen en klaar.

Maar nu met de zonnepanelen is het wat trickier, want hoe moet je de velden invullen?

We verbruiken ongeveer 3500kWh per jaar maar met onze panelen wekken we per jaar 6500 kWh op.

Hoe moeten we de velden nu invullen? moeten we bij verbruik nogsteeds de 3500 opgeven of is dat dan 0? Dus:

Verbruik 3600kW en 300Kw terug leveren of is het verbruik 0 en 300 Kw terug leveren?

Gas hebben we niet dus die vullen we met 0 in.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-11 20:45
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:36:
@NexusUser
Geen schaduw.
Waarom dan solaredge en optimizers?
Of je moet geld teveel hebben.
Keuze van de projectontwikkelaar. Het is een gegeven in deze situatie.
@ronaldmathies
Met zo een overschot en geen gasaansluiting zou ik gewoon naar vandebron zonnecollectief gaan als leverancier.
Bevalt hier prima.

• ronaldmathies
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:13:
@ronaldmathies
Met zo een overschot en geen gasaansluiting zou ik gewoon naar vandebron zonnecollectief gaan als leverancier.
Bevalt hier prima.
Heb vaker van die leverancier gehoord? waarom is die zo interessant? En heb je ook een idee hoe je (omdat ik toch ook wil vergelijken) het moet invullen op bijvoorbeeld gaslicht?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@ronaldmathies
ik zou je originele bericht iets aan passen. ;)
nu schrijf je als of je het vermogen van een kleine gascentrale op dak hebt liggen. ;)
(kW bedoel je waarschijnlijk kWh of kWu mee. ;) )

vandebron is lastig te berekenen.
het is maar van welke bron je af neemt.
ze heten niet voor niks "van de bron". ;)
of in jouw geval levert, dus je bent zelf de bron.

gemiddeld is vandebron een iets hoger vastrecht, maar je krijgt ook een hogere vergoeding van je overige kWh's. ;)
door je flinke overschot kan dat zeker leuk zijn voor jouw.

eigenlijk gebuikt vandebron het administratie systeem van anode.
anode systeem was altijd wat grofjes, maar daar is nu veel aan verbouwd.
dus ik ben erg benieuwd hoe mijn eindafrekening er uit gaat zien. ;)
(de helpdesk (die in tegenstelling van andere leveranciers is niet bemand word door totale nitwits.) beweerd dat het over gaan naar een SJV op gas van minder als 500m3, geheel automatisch zou moeten gaan.
ik ben benieuwd of het ook echt zo is.)

met gaslicht:
het uitrekenen is wat lastig, doe je dit met een slimme/digitale meter. (meter met 4 telwerken):
dan vul je in : 3500kWh gebruiken + 6500kWh zelf opwekken.
doe je dit met een feraris meter:
dan vul je in: 1kWh gebruiken (geen 0 maar echt 1 in vullen anders gaan de berekeningen fout.)
en moet je zelf handmatig het bedrag uit rekenen van de 3000kWh die je dan nog over hebt. ;)

maar bij gaslicht staan nu maar 2 bronnen van vandebron in de lijst.
het zonnecollectief staat er nu niet bij.
dus die kun je beter met de hand uit rekenen. ;)

edit:
bij vandebron betaal je nu dus 75€ vast recht, dat is best hoog.
bij anderen kan het zelfs een 29€ zijn. (dit voor elektra en gas, zelf even uit zoeken wat allen elektra is.)
maar je krijgt dus voor 3000kWh een 0,105€, dus 315€.
bij anderen krijg je vaak maar 6 tot 7 ct per kWh. :-(
3000kWh X 0,07€ = 210€.
dus het is maar net wat je wil.
en of je overstap kortingen wel of niet mee neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 27-10-2017 12:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Vandaag begonnen met het solar project:
21x 275Wp trina Honey full black
SolarEdge 5000 HD 1 fase
Schuin dak op OZO

Er is helaas wat misgegaan met de DC kabel bestelling, de stekkers zijn niet voorgekrompen.
Dus bij dezen het verzoek:

Heeft er iemand in de buurt van Horst (Noord Limburg) een MC4 krimptang te leen vandaag/morgen??

Foto's volgen ;)

M'n benen zijn nu al verzuurd trouwens van het 'looppad' omhoog leggen richting dakdoorvoer..

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NexusUser De dimensionering is OK.
Je omvormer is gedimensioneerd op 80% van de Wp waarde, dus het verlies is 0,7% aan opbrengst volgens antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)".
~70 kWh per jaar, dus ~€12. En wat is de meerprijs van de grotere omvormer? :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

migjes schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:21:
@ronaldmathies
ik zou je originele bericht iets aan passen. ;)
nu schrijf je als of je het vermogen van een kleine gascentrale op dak hebt liggen. ;)
(kW bedoel je waarschijnlijk kWh of kWu mee. ;) )

vandebron is lastig te berekenen.
het is maar van welke bron je af neemt.
ze heten niet voor niks "van de bron". ;)
of in jouw geval levert, dus je bent zelf de bron.

gemiddeld is vandebron een iets hoger vastrecht, maar je krijgt ook een hogere vergoeding van je overige kWh's. ;)
door je flinke overschot kan dat zeker leuk zijn voor jouw.

eigenlijk gebuikt vandebron het administratie systeem van anode.
anode systeem was altijd wat grofjes, maar daar is nu veel aan verbouwd.
dus ik ben erg benieuwd hoe mijn eindafrekening er uit gaat zien. ;)
(de helpdesk (die in tegenstelling van andere leveranciers is niet bemand word door totale nitwits.) beweerd dat het over gaan naar een SJV op gas van minder als 500m3, geheel automatisch zou moeten gaan.
ik ben benieuwd of het ook echt zo is.)

met gaslicht:
het uitrekenen is wat lastig, doe je dit met een slimme/digitale meter. (meter met 4 telwerken):
dan vul je in : 3500kWh gebruiken + 6500kWh zelf opwekken.
doe je dit met een feraris meter:
dan vul je in: 1kWh gebruiken (geen 0 maar echt 1 in vullen anders gaan de berekeningen fout.)
en moet je zelf handmatig het bedrag uit rekenen van de 3000kWh die je dan nog over hebt. ;)

maar bij gaslicht staan nu maar 2 bronnen van vandebron in de lijst.
het zonnecollectief staat er nu niet bij.
dus die kun je beter met de hand uit rekenen. ;)

edit:
bij vandebron betaal je nu dus 75€ vast recht, dat is best hoog.
bij anderen kan het zelfs een 29€ zijn.
maar je krijgt dus voor 3000kWh een 0,105€, dus 315€.
bij anderen krijg je vaak maar 6 tot 7 ct per kWh. :-(
3000kWh X 0,07€ = 210€.
dus het is maar net wat je wil.
en of je overstap kortingen wel of niet mee neemt.
Van de bron geeft slechts 10.5 inclusief en nooit welkom korting in combi met zonnecollectief.
Dus alleen interessant als anderen geen bonus meer uitdelen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 22:28
ronaldmathies schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Heb vaker van die leverancier gehoord? waarom is die zo interessant? En heb je ook een idee hoe je (omdat ik toch ook wil vergelijken) het moet invullen op bijvoorbeeld gaslicht?
GreenChoice geeft 11ct/kWh wat je terug levert na saldering en het vastrecht is er ook net wat lager. Net geen €40,- per jaar aan vastrecht betalen wij nu. Scheelt dan nog maar slechts enkele tientjes per jaar met vandebron onder aan de streep.. Maar alle beetjes helpen; zeker als je er eigenlijk niet naar hoef te kijken.

• ronaldmathies
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:42:
[...]

GreenChoice geeft 11ct/kWh wat je terug levert na saldering en het vastrecht is er ook net wat lager. Net geen €40,- per jaar aan vastrecht betalen wij nu. Scheelt dan nog maar slechts enkele tientjes per jaar met vandebron onder aan de streep.. Maar alle beetjes helpen; zeker als je er eigenlijk niet naar hoef te kijken.
We zitten nu bij greenchoice, echter hou ik ook rekening met de welkomst korting. Vaak kan je 250 euro welkomst korting krijgen, bij qurrent bijvoorbeeld. Dat moet je ook in je berekening meenemen. Wij wisselen daarom elk jaar van leverancier.

@ronaldmathies
Welkomstkorting zonder gasaansluiting?

• Noord27
Dat vraag ik mij dus ook af? €250,- welkomstkorting met alleen een stroom-aansluiting?

• ronaldmathies
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:23:
[...]

Dat vraag ik mij dus ook af? €250,- welkomstkorting met alleen een stroom-aansluiting?
Ga ik nog wel even vanuit, tot nu toe hadden we altijd een gasaansluiting maar sinds begin dit jaar niet meer dus daar moet ik nog even naar kijken. Maar als ik bij gaslicht 0m3 invul voor gas dan staat het er nog steeds.

ADDENDUM:

Heb even gekeken maar bij Qurrent krijg je de helft van de korting bij alleen afname electra dus 60 euro, bij ook gas krijg je 120 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door ronaldmathies op 27-10-2017 12:49 ]

• Noord27
60 of 250 is toch 190 verschil. ;)

• ronaldmathies
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:50:
60 of 250 is toch 190 verschil. ;)
Verschilt per leverancier, Qurrent geeft bij gas en electra 120 euro korting, alleen bij gas of alleen electra is het 60.

Bij pokerpeers is het bijvoorbeeld (bij variabel) 125 maar is het wat onduidelijk hoe het zit als je bijvoorbeeld alleen gas opneemt.

Bij Greenchoice hadden we de vorige keer (2016 afgesloten) 250 korting omdat we toen gas en electra afnamen,.

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??