Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Maar evengoed succes met je keuzes!
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ga je met die steelroof rotatie aan de slag? Heb ik ook n keer gebruikt, wel heel goed meten dan. Ik zie net dat wat ik had Metasole was van Renusol. maar het lijkt er wel heel erg op.Cupid673 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:19:
Inmiddels ben ik ook aan mijn project begonnen! Afgelopen weekend de richels op het dak gelegd:
https://afbeelding.im/Pb0b3LdV
Donderdag komt de dakdekker de balkjes inpakken, daarna kan ik met de bekabeling aan de slag.
De volgende stap is de panelen met Solar Construct materiaal op de richels bevestigen.
De Goodwe omvormer is ook al onderweg. Die wordt zaterdag aangesloten. Met een beetje doorpakken ben ik na zondag leverancier :-)
Kortom, zijn korte stukjes en je hebt dan niet heel veel speelruimte.
[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 12-06-2017 15:08 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ja dat is iets waar ik me ook "zorgen" over maak. De latten liggen niet allemaal exact op dezelfde hoogte, dus ik zal nog wel wat moeten gaan prutsen met vulplaatjes vrees ik.Andre1973 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:02:
[...]
Ga je met die steelroof rotatie aan de slag? Heb ik ook n keer gebruikt, wel heel goed meten dan. Ik zie net dat wat ik had Metasole was van Renusol. maar het lijkt er wel heel erg op.
Kortom, zijn korte stukjes en je hebt dan niet heel veel speelruimte.
Metasole ken ik niet...ff checken!
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Ik wil 12x Solar frontier op mijn schuur leggen, nu liggen er 2x sf170 op een steca 500, welke nu na een jaar op 411kW staat, dat smaakt dus naar meer.
Ik heb een Delta Solivia 2.0 TR omvormer op zolder liggen, klaar om te monteren in de schuur.
http://www.solar-inverter.com/en-GB/180.htm
)
SOLIVIA 2.0 TR
Input
Max. recommended PV power 2400 WP
Nominal power 2200 W
Voltage range 125 ... 600 V
Full power MPP range 150 ... 480 V
Nominal current 6.2 A @ 360 V
Max. current 15 A
Output (AC)
Nominal apparent power 2000 VA 1), 2), 3)
Voltage range 184 ... 264 V 4)
Nominal current 8.7 A
Nominal frequency 50 Hz
Frequency range 45 ... 65 Hz 4)
Power factor adjustable 0.8 cap ... 0.8 ind
Total harmonic distortion (THD) < 3 % @ nominal apparent power
General Specification
SOLIVIA 2.0 TR
Model name SOLIVIA 2.0 EU G4 TR
Nu kan ik komende week 12x sf150 panelen ophalen (Dank voor de TIP!!!), hiermee komt mijn dak precies mooi gevuld te liggen. Nu heb ik de volgende vragen:
1) doe ik er inderdaad verstandig aan om de 2 sf170 panelen te vervangen door sf150 aangezien ze in een string met sf150 komen? (ik leg ze vervolgens bij mijn ouders op dak, dus ze blijven wel in gebruik).
2) Kan ik het beste 3 strings van 4 panelen in serie doen of 2 strings van 6?
3)Parallel houd toch in de plus van 1 paneleen door naar de min van het volgende, en dat dan 4 of 6x in het bovenstaande? Antwoord gevonden: https://fritts.nl/zonnepanelen-serie-of-parallel/
4) daarnaast heb ik een vrije groep (16a) in de schuur met 1 dubbele wand contact doos, Hier zit niets op aangesloten, kan ik hier de omvormer gewoon met een stekker aan de kabel in steken (veilig?)? Uit voorzorg maak ik dan wel van de dubbele een enkele wcd.
Welke montage materiaal is goed en goedkoop te verkrijgen?
Ze komen pal zuid onder een hoek van ongeveer 45graden op een pannendak.
[ Voor 20% gewijzigd door Sneezzer op 12-06-2017 15:57 ]
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 12-06-2017 16:13 ]
Je kan het beste 3x 4 panelen op de solivia doen met y-connectoren.
Dan heb je het beste rendement (350 VDC Vmpp)
6x SF is vaak teveel spanning voor een stringomvormer (Voc)
En hou de SF-170 gewoon netjes bij elkaar.
In de schuur maak je een verdeelkastje, met 2x 10 Amp zekering, zo ben je selectief tov de 16A in de meterkast.
1 voor WCD's (en de rest) en 1 voor omvormer.
Maar misschien heeft @Proton_ daar betere ideeen over.
En proficiat!
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2017 16:37 ]
Hij heeft toch een vrije groep?AUijtdehaag schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:33:
@Sneezzer
Je kan het beste 3x 4 op de solivia doen met y-connectoren.
Dan heb je het beste rendement (350 VDC Vmpp)
6x SF is vaak teveel spanning voor een stringomvormer (Voc)
En hou de SF-170 gewoon netjes bij elkaar.
In de schuur maak je een verdeelkastje, met 2x 10 Amp zekering, zo ben je selectief tov de 16A in de meterkast.
1 voor WCD's (en de rest) en 1 voor omvormer.
En proficiat!
@Sneezzer
Ik heb ook een solivia 2.0 gewoon met een stekker in een stopcontact.
Gewoon erbij geschreven dat de stekker erin moet blijven, en mocht je eens een extra stopcontact nodig hebben voor een extra frituurpan s'avonds hoef je niet met verlengsnoeren te kloten
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
@Sneezzer Als je al een vrije groep hebt die je op wil offeren, dan kan je het beste het stopcontact vervangen door een campingstekker. Die stekkers zijn degelijker met meer contactoppervlak en nodigen niet uit om eruit getrokken te worden voor een oplader/stofzuiger/boormachine/frituurpan oid.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
10 LG Neon 320 Full Black met 1x een Solar Edge 3000H en 10 optimizers (Solar Edge P350) incl montage voor €5741. Volgens mij is dat best een redelijke prijs, toch?
Is wel redelijk marktconform. (als het incl btw is)
Maar als ik dezelfde panelen opzoek met een nieuwe SMA 4.0 1AV-40 (van markplaats) en ze zelf monteer kom ik uit op 4360 incl btw.
Dan hou je toch mooi 1381 euro in je pocket. (wat weer 4 paneeltjes meer is voor bijna hetzelfde geld)
Edit: en hier nog wat goedkoper.
Wat is de reden om SolarEdge te kiezen?
[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2017 20:06 ]
Die van mpSneezzer schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:49:
Ik heb even bevestiging nodig.
Ik wil 12x Solar frontier op mijn schuur leggen, nu liggen er 2x sf170 op een steca 500, welke nu na een jaar op 411kW staat, dat smaakt dus naar meer.
Ik heb een Delta Solivia 2.0 TR omvormer op zolder liggen, klaar om te monteren in de schuur.
http://www.solar-inverter.com/en-GB/180.htm
)
SOLIVIA 2.0 TR
Input
Max. recommended PV power 2400 WP
Nominal power 2200 W
Voltage range 125 ... 600 V
Full power MPP range 150 ... 480 V
Nominal current 6.2 A @ 360 V
Max. current 15 A
Output (AC)
Nominal apparent power 2000 VA 1), 2), 3)
Voltage range 184 ... 264 V 4)
Nominal current 8.7 A
Nominal frequency 50 Hz
Frequency range 45 ... 65 Hz 4)
Power factor adjustable 0.8 cap ... 0.8 ind
Total harmonic distortion (THD) < 3 % @ nominal apparent power
General Specification
SOLIVIA 2.0 TR
Model name SOLIVIA 2.0 EU G4 TR
Nu kan ik komende week 12x sf150 panelen ophalen (Dank voor de TIP!!!), hiermee komt mijn dak precies mooi gevuld te liggen. Nu heb ik de volgende vragen:
1) doe ik er inderdaad verstandig aan om de 2 sf170 panelen te vervangen door sf150 aangezien ze in een string met sf150 komen? (ik leg ze vervolgens bij mijn ouders op dak, dus ze blijven wel in gebruik).
2) Kan ik het beste 3 strings van 4 panelen in serie doen of 2 strings van 6?
3)Parallel houd toch in de plus van 1 paneleen door naar de min van het volgende, en dat dan 4 of 6x in het bovenstaande? Antwoord gevonden: https://fritts.nl/zonnepanelen-serie-of-parallel/
4) daarnaast heb ik een vrije groep (16a) in de schuur met 1 dubbele wand contact doos, Hier zit niets op aangesloten, kan ik hier de omvormer gewoon met een stekker aan de kabel in steken (veilig?)? Uit voorzorg maak ik dan wel van de dubbele een enkele wcd.
Welke montage materiaal is goed en goedkoop te verkrijgen?
Ze komen pal zuid onder een hoek van ongeveer 45graden op een pannendak.
Je kan er ook meer of minder nemen volgens de verkoper.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nee ze zijn op.Atomic2005 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:04:
Hij had er gister nog 12 te koop dacht ik. Heeft ie er nog veel meer dan?
Sneezzer heeft ze gekocht.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2017 20:33 ]
Advertentie staat er nog, adverteerder heb ik al vaker gezien met bepaalde setjes.....AUijtdehaag schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:07:
[...]
Nee ze zijn op.
1 PVoutput . Dongen NB
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ze adverteren met ex btw prijzen, net alsof je ze zonder btw bij de kassa mee kan krijgen ofzo.kmf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:31:
Ikea geeft nu aan Ikea familyleden 15% korting op zonnepanelen. Is deze nu wel een interessante optie? http://www.ikea.com/nl/nl/campaigns/zonnepanelen.html
www.sunsolar.nl
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
De Solar Edge is toch prima als omvormer? Kan dan ook per paneel zien wat ze doen (handig omdat ik 's ochtends wat schaduw heb van de buren). Hoe dan ook wil ik een losse kWh meter op de DIN rails.
Net de 2e offerte binnen, die offreert exact hetzelfde, maar wel duurder. Da's dan jammer.
5000 Wac is max volgens de specs. In de praktijk zie ik bij beide omvormers die ik heb/had dat dit tijdelijk meer kan zijn (bijv specs: 3680 Wac, praktijk voor 5 minuten gemiddeld >4100Wac). Nu durf ik dat wel aan op 1 automaat, maar hier gaat het bij de Primo over 5000 Wac. Er zijn er hier vast heren die het doen, maar ik meer als risicomijder zou dat niet op 1 groep zetten (16A*230V=3680W), dus liever die 3-fasen kiezen.Wailing_Banshee schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:20:
Ik zit te kijken naar de Fronius omvormers, de Primo 5.0 (1-fase) of de Symo 5.0 (3-fase).
Even wat cijfers (beide hebben 2 MPP's)
Primo: AC output current (Iac norm) 21.7A
Symo: Max out current (Iac max): 8A
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
En waar heb je deze laten doen dan? Dan kan er met de huidige prijzen een compare gedaan worden voor een volledig beeld.peacelord schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 06:49:
Die 15% family korting geven ze al een hele tijd. Om een beeld te geven tav de prijs van Solar century (dat is de uitvoerende partij van Ikea. Ik heb 14 x ja Solar all black 295 wp en een se 3500 omvormer inclusief leggen en excl btw voor 5400€.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ze zijn al eerder een keer begonnen en ook weer gestopt. Nu zin ze gewoon doorgeefluik, ze verkopen hun klantenbestand aan en partij al Solar Century. Volgens mij niet veel anders dan eigen huis doet of die milieu stichting ( ben ff de naam kwijt).kmf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:31:
Ikea geeft nu aan Ikea familyleden 15% korting op zonnepanelen. Is deze nu wel een interessante optie? http://www.ikea.com/nl/nl/campaigns/zonnepanelen.html
De vorige keer ben ik via via benaderd om voor hun te komen werken, gesprek gehad, toen langs Ikea Haarlem gegaan, daar als argeloze klant me laten benaderen, mooi een plaatje laten maken voor op het huis van min moeder (daar wet ik de adres gegevens van ui t mijn hoofd, en heel belangrijk, lagen geen panelen op.
Had reeds gezien (er stond een klant voor me) dat ze via Google earth een berekening maken.
Of ik even wilde tekenen en E500,00 aftikken, dan kwamen ze inmeten en mocht ik er vanaf zien dan kreeg ik E400,00 retour. was hun bezoekje betaald.
Nou dat dus niet gedaan, wel een mooie offerte meegekregen die zeker in vergelijking met n andere aanbieder een goeie 30% te duur was.
Dat leek me geen lang leven beschoren, zeker omdat de medewerkers in de winkel van toeten nog blazen wisten. Volgens mij staan ze op een andere dag de krant aan te prijzen in een winkelstraat.
Misschien is dat intussen beter / anders.
Zelf kijk ik vaak even bij bespaarbazaar wat panelen en omvormer die een beetje in de buurt komen (WP en kleur) kosten, daar staan veel sets op en ook de installatie kosten. Dat is volgens mij een redelijk indicatie.
[ Voor 55% gewijzigd door Andre1973 op 13-06-2017 10:01 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Hij had er rond de 100 geloof ik, in totaal.AUijtdehaag schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:07:
[...]
Nee ze zijn op.
Nog een vraag, het totaal van de panelen is 1800Wp, dat is 10% minder dan de omvormer terug kan leveren, zal dat veel invloed hebben op de efficiëntie?
Met je MPP spanning in het midden van het MPP bereik / aangegeven ideale spanning zitten is belangrijker dan totaal vermogen (stroom). 10% is geen probleem, denk wel lekker eigenlijk, want op topdagen draaien mijn (12 x 170) 2040 Wp SF 2300+ W. daar stopt de SE 2200 HD namelijk.Sneezzer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:00:
[...]
Hij had er rond de 100 geloof ik, in totaal.![]()
Nog een vraag, het totaal van de panelen is 1800Wp, dat is 10% minder dan de omvormer terug kan leveren, zal dat veel invloed hebben op de efficiëntie?
Kan je de stickertjes nog lezen? toen wij SF150 plaatsten kregen we veel die 155 + en 160 + Wp waren.
Laatste 4 cijfers is het aantal Wp incl. die punt.
[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 13-06-2017 10:07 ]
De hoeveelheid vermogen is wel degelijk ook relevant voor de opbrengstAndre1973 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:03:
[...]
Met je MPP spanning in het midden van het MPP bereik / aangegeven ideale spanning zitten is belangrijker dan totaal vermogen (stroom).
Alleen spelen daarbij twee zaken.
Omvormers hebben meestal hun piek bij 40-50% rated vermogen en worden heel inefficiënt bij weinig vermogen (<10% van rated vermogen).
Een omvormer die 100% overgedimensioneerd is werkt dus uitstekend in de periode dat je het meeste vermogen binnenhaalt. Alleen vergroot je dan ook aanzienlijk het deel van de tijd dat de omvormer heel inefficiënt werkt.
Het heeft dus geen zin om een zwaar overgedimensioneerde omvormer te nemen. Die is veel duurder en de winst is beperkt en wordt mogelijk nog tenietgedaan door veel meer verminderde efficiëntie bij hele lage vermogens.
Zie onderstaand plaatje. De curve is het gevolg van het vermogen. De verschillende kleuren lijntje het gevolg van de spanning

Ik heb deze week een GoodWe 12k omvormer gekocht (48*260Wp=12.480Wp) gekocht. Nu zie ik echter dat ze een 15k omvormer gaan leveren. Nu heb ik geen plannen om verder uit te breiden, dus vraag ik me af of ik hier wel blij moet zijn. Wel levering tegen dezelfde prijs...dat dan weer wel!TWyk schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:23:
[...]
Het heeft dus geen zin om een zwaar overgedimensioneerde omvormer te nemen. Die is veel duurder en de winst is beperkt en wordt mogelijk nog tenietgedaan door veel meer verminderde efficiëntie bij hele lage vermogens.
En je kunt na leggen altijd nog besluiten dat je een paar paneeltjes nog ergens kwijt kan en die er bij stoppen voor weinig.... Als ze er eenmaal liggen begint het vak te kriebelen...
http://www.westlandsolar....ries-WestlandSolar.nl.pdfCupid673 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:28:
[...]
Ik heb deze week een GoodWe 12k omvormer gekocht (48*260Wp=12.480Wp) gekocht. Nu zie ik echter dat ze een 15k omvormer gaan leveren. Nu heb ik geen plannen om verder uit te breiden, dus vraag ik me af of ik hier wel blij moet zijn. Wel levering tegen dezelfde prijs...dat dan weer wel!
zie hier het verschil, zou er niet rouwig om zijn
Nukezone FTW
Ja dat mag, zit intern gekoppeld, scheelt weer extra stekkers. Tenzij je lange kabels nodig hebt, dan is koppelen op dak goedkoperSneezzer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:43:
Nog een vraag over de Delta Solivia 2.0, hij heeft 3x DC in (dus 3 + en 3 -) MC4 connecties, maar slechts 1 MPP tracker, ik naam aan dat ik de 3 strings van 4 panelen gewoon op 1 ingang kan hangen?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij Ikea dus (onderaannemer is Solar Century).kmf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:48:
[...]
En waar heb je deze laten doen dan? Dan kan er met de huidige prijzen een compare gedaan worden voor een volledig beeld.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Dat sheetje ken ik, maar ik heb te weinig electrische kennis om de verschillen echt te snappen.Powrskin schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:59:
[...]
http://www.westlandsolar....ries-WestlandSolar.nl.pdf
zie hier het verschil, zou er niet rouwig om zijn
Ik heb ergens eens gelezen dat je omvormer max 20% te groot mag zijn. Tegen die grens hik ik nu natuurlijk aan.
Heb 3e aanbieding binnen en die zit op €4112 excl btw voor 10x de 290wp met 10x de P350 van SolarEdge en een SE3000HD. Aangezien ik op jaarbasis ong 2700-2800kW verbruik en zo'n 88% rendement moet berekenen, kom ik met deze panelen iig niet op een 0-lijn uit.
Los daarvan echter is het meer het merk waar ik me, op basis van wat ik kan vinden, denk/vermoed/onderbuikgevoel, minder prettig bij voel dan een merk zoals die LG Neon.
efficiency is gelijk, opstart en uitschakel voltage is gelijk en je panelen gaan regelmatig over de 13000w heen als ze goed in de zon liggen. eigenlijk zijn ze erg vergelijkbaar. misschien dat de 15k iets minder herrie maakt omdat die nooit op zijn top gaat lopen.Cupid673 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:13:
[...]
Dat sheetje ken ik, maar ik heb te weinig electrische kennis om de verschillen echt te snappen.
Ik heb ergens eens gelezen dat je omvormer max 20% te groot mag zijn. Tegen die grens hik ik nu natuurlijk aan.
Nukezone FTW
Helder! Dan ga ik maar geen stampei maken dat ik de zwaardere versie heb gekregenPowrskin schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:45:
[...]
efficiency is gelijk, opstart en uitschakel voltage is gelijk en je panelen gaan regelmatig over de 13000w heen als ze goed in de zon liggen. eigenlijk zijn ze erg vergelijkbaar. misschien dat de 15k iets minder herrie maakt omdat die nooit op zijn top gaat lopen.
Dankjewel voor je input!
Ik had eerder de vraag gesteld, waarom SE? Maar nog geen antwoord op gekregen.Tallguy schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:15:
Wat zijn de ervaringen met Trina Honey panelen? Ik heb hier op GoT en Google wat gezocht, maar er blijft bij mij een gevoel achter dat ze niet echt superveel (itt tot bijv de LG Neon's) gekocht/gebruikt worden.
Heb 3e aanbieding binnen en die zit op €4112 excl btw voor 10x de 290wp met 10x de P350 van SolarEdge en een SE3000HD. Aangezien ik op jaarbasis ong 2700-2800kW verbruik en zo'n 88% rendement moet berekenen, kom ik met deze panelen iig niet op een 0-lijn uit.
Los daarvan echter is het meer het merk waar ik me, op basis van wat ik kan vinden, denk/vermoed/onderbuikgevoel, minder prettig bij voel dan een merk zoals die LG Neon.
Kan je er maar 10 panelen kwijt?
Hier ligt noord en zuid helemaal vol, zodat ik enigszins nog direkt verbruik heb in de mindere maanden, en wanneer salderen vervalt.
Volgens mij wordt trina meer verkocht dan LG.
Maar ik heb geen harde cijfers.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2017 14:13 ]
Heb op dak te maken met pijpje van ontluchting riool, pijp van mechanische ventilatie en een uitzetraampje. Allemaal aan de kant die zoveel mogelijk in de zon ligt. Daaromheen kunnen iig 10 panelen en blijft het zoveel mogelijk uit de schaduw van het dak vd buren (maar de meest oostenlijke panelen nèt niet). Vandaar de optimizers. Als ik meer panelen makkelijk kwijt had gekund die ook nog eens full-time in de zon hadden gelegen, had ik meer panelen gekozen ipv optimizers.
Huis ligt op 5 graden tov het zuiden trouwens.
EDIT: plaatje toegevoegd

[ Voor 17% gewijzigd door Tallguy op 13-06-2017 14:58 ]
Ik heb 8 stuks Trina Honey Poly (265WP PD05), voor 140 euro /stuk, aangeschaft vanwege de scherpe prijs per Wp.Tallguy schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:15:
Wat zijn de ervaringen met Trina Honey panelen? Ik heb hier op GoT en Google wat gezocht, maar er blijft bij mij een gevoel achter dat ze niet echt superveel (itt tot bijv de LG Neon's) gekocht/gebruikt worden.
Als je daarop googlet blijkt er wel wat over die panelen te vinden zijn. Dat ze een aantal jaren geleden als een van de eersten dit soort rendementen wisten te halen.
Volgens de leverancier zijn ze goed om op bewolkte dagen ook rendement te behalen.
Voor de rest de bekende garanties van 25 jaar 80%
Mijn ervaring is echter nog maar 1 maand oud. Maar ze doen wat ze moeten doen en kunnen goed tegen schaduw (van bv een schoorsteen), dan stort niet de hele keten in.
Hun website wekt de indruk dat ze een serieuze leverancier zijn met een lang track record (van voor 2000 zelfs) . En hier is nog wat info over de leverancier en hun panelen uit Belgie http://www.zonnepanelen-leggen.be/trina.html
[ Voor 4% gewijzigd door exroosje op 13-06-2017 14:27 . Reden: Link toegevoegd ]
Die pijpjes kan je vervangen voor lage versies.
Kantelraampje eruit en nieuw dakraam op noord?
Blijft alleen de schaduw van de buren over.
@Noord27 heeft ook trinas geloof ik op een SMA met optitrac
Edit: ik zie nog veel onbenutte ruimte.
Wat zijn de afmetingen?
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2017 15:05 ]
Raampje ga/wil ik niet zomaar verplaatsen naar de noordkant. Ook dat gaat uiteraard weer geld kosten. Afmetingen weet ik niet helemaal uit m'n hoofd, iig 5,10mtr breed
En rechts zit dus dat dak vd buren wat haaks staat en in de ochtend deels op mijn dak valt mbt de schaduw.
[ Voor 3% gewijzigd door Tallguy op 13-06-2017 15:13 ]
Klopt. Maar ik heb mono panelen met zwarte rand en witte achterkant. De 290Wp variant. Die is prijstechnisch (afhankelijk waar je ze koopt) niet tot nauwelijks duurder als mono 240wp panelen (per wp gezien). Maar dan ligt er wel 50Wp meer op hetzelfde dak per paneel.
SF was toch behoorlijk terug gaan in wp per dakvlak en daardoor niet interessant meer.
[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 13-06-2017 15:25 ]
Wil nl dus wel dat schaduw niet het geheel minder laat presteren, moet uitleesbaar zijn (pvoutput) en eventueel per paneel.
Qua omvormer...heb ik dan geen idee behalve dat de 3000H niet meer nodig is en een ander voor kan komen?
Fronius kan rechtstreeks naar pvoutput,scheelt je een kWh meter en een youlessTallguy schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:34:
@AUijtdehaag Wat zou jij dan met de SF adviseren? Kan het dan doorgeven aan bedrijven die offertes hebben uitgebracht.
Wil nl dus wel dat schaduw niet het geheel minder laat presteren, moet uitleesbaar zijn (pvoutput) en eventueel per paneel.
Qua omvormer...heb ik dan geen idee behalve dat de 3000H niet meer nodig is en een ander voor kan komen?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat hangt af van de afmetingen van het dak en hoeveel panelen.
Je kan stringen van 3 of 4 panelen maken.
Met een sma ook stringen van 5.
Allemaal paralelle stringen welteverstaan.
Maar eerst weten hoeveel panelen er passen om tot een omvormer te komen.
Pvoutput kan praktisch (bijna) met iedere omvormer. (Pi of nas en script)
Maar se heeft alleen monitoring per paneel, wat nergens voor nodig is met SF.
Je hebt geen 3-fase in huis toch?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2017 15:53 ]
@AUijtdehaag Zal proberen de maten te achterhalen. To be continued...
De gemeente betaald alles, en jij betaald de gemeente maandelijks af (lening).
(http://zonnepanelenprojectparkstad.nl)
15 jaar afbetaling, onderhoud, etc.
BTW krijg je terug (kun je rechtstreeks laten aflossen).
Net de offerte ontvangen:
Ik kan 8 panelen krijgen (JA Solar BLACK 275 Wp MONO - kristallijn)
Ze garanderen een opbrengst van 1960kWh per jaar.
De aflossing zal €23 zijn, de gemiddelde opbrengst per maand staat begroot op €34 per maand.
Binnenkort afspraak maken voor de schouw van de woning (weet dat ik o.a. nog de meter moet laten vervangen).
Een collega van mij (en haar buren) hebben allen diezelfde regeling gebruikt, en iedereen zit behoorlijk boven de minimaal gegarandeerde kWh opbrengst tot nu toe.
Ben benieuwd ^^
[ Voor 3% gewijzigd door Darkfreak op 13-06-2017 15:55 ]
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Ik zou eens uitrekenen wat het opbrengt wanneer je zelf de investering doet...Darkfreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:54:
Bij ons hier in het zuiden is er momenteel een samenwerkingsverband tussen Volta en de gemeentes.
De gemeente betaald alles, en jij betaald de gemeente maandelijks af (lening).
(http://zonnepanelenprojectparkstad.nl)
De aflossing zal €23 zijn, de gemiddelde opbrengst per maand staat begroot op €34 per maand.
Binnenkort afspraak maken voor de schouw van de woning (weet dat ik o.a. nog de meter moet laten vervangen).
Een collega van mij (en haar buren) hebben allen diezelfde regeling gebruikt, en iedereen zit behoorlijk boven de minimaal gegarandeerde kWh opbrengst tot nu toe.
Ben benieuwd ^^
Het is nooit rendabeler wanneer er elders wat achter de strijkstok moet blijven hangen.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Misschien bij moeten vermelden dat via deze actie de BTW ook terug gestort wordt (welke als aflossing gebruikt kan worden).thido schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:26:
[...]
Ik zou eens uitrekenen wat het opbrengt wanneer je zelf de investering doet...
Het is nooit rendabeler wanneer er elders wat achter de strijkstok moet blijven hangen.
En je nu diverse garanties krijgt en onderhoud.
Zelf het dak op klimmen en plaatsen zou ik sowieso niet doen. Ik zou het dan laten doen.
Dan zou ik dus 8 panelen, 8 optimizers, 1 omvormer, rails, bekabeling, voorrijkosten, installatiekosten, afwerkingskosten, etc moeten betalen aan een bedrijf (wat nu dus all-in is).
Ik weet dat het een simpele, en toegankelijke manier is waarmee de gemeentes promoten om groen te gaan.
Ik heb sowieso nog niets bindend, dus nog alle tijd ^^
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Zoals ik al zei, de investering.Darkfreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:29:
[...]
Misschien bij moeten vermelden dat via deze actie de BTW ook terug gestort wordt (welke als aflossing gebruikt kan worden).
En je nu diverse garanties krijgt en onderhoud.
Zelf het dak op klimmen en plaatsen zou ik sowieso niet doen. Ik zou het dan laten doen.
Dan zou ik dus 8 panelen, 8 optimizers, 1 omvormer, rails, bekabeling, voorrijkosten, installatiekosten, afwerkingskosten, etc moeten betalen aan een bedrijf (wat nu dus all-in is).
Ik weet dat het een simpele, en toegankelijke manier is waarmee de gemeentes promoten om groen te gaan.
Ik heb sowieso nog niets bindend, dus nog alle tijd ^^
Niet het zelf op dak leggen ;-)
Google eens JA solar pakket met Solaredge.
Ik garandeer je dat je minder gaat betalen dan 15 jaar 23 euro per maand.
Worden ze voor je gelegd, heb je garantie, kun je de BTW terug vragen en worden ze niet onderhouden (wat gaan ze doen dan bij het "onderhoud"?).
Enige reden om zoiets te doen is wanneer je er geen geld voor hebt.
En dat is meteen ook de beste reden om het juist niet te doen.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
15 * 12 * 23 = 4140 euro. De btw-teruggave is daarin al verrekend begrijp ik.Darkfreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:54:
Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar 10 * 290W JA Solar panelen gekocht inclusief leggen voor ongeveer 4000 euro ex btw. Kortom, ongeveer dezelfde kosten. Maar 1/3 meer vermogen.
Een ander punt om te overwegen, is dat je bij een dergelijke deal vaak minder vrij bent in je keuzes. Misschien is een ander type panelen of een andere omvormer in jouw specifieke situatie wel een betere keuze.
Ik vind het heel goed van gemeenten dat ze panelen stimuleren, en het voor mensen makkelijk maken om er aan mee te doen. Maar je zit hier natuurlijk tussen Tweakers
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Goed voor 3360Wp aka tussen de 2688 - 2900 kWh per jaar.
Omgerekend betaal je dus €1,88/Wp (4140 euro delen door 2200Wp), dat is wel stevig als je naar de diverse offertes kijkt die in dit subforum voorbijkomen. Ik zit op een lager bedrag (€1,15/Wp) voor een stuk meer opbrengst...
[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2017 16:56 ]
Dat laatste geldt bij lange niet voor alle gemeentes, ik noem maar een Hilversum, Dordrecht, Leiden en Amsterdam. Die houden niet zo van duurzame initiatieven, behalve als het een lekker persmomentje geeft. Dit soort acties klinken leuk, maar de consument betaalt extra en de gemeente geeft hiermee het idee lekker duurzaam te zijn. Je kan beter even verder zoeken en zelf panelen op je dak laten leggen. Meestal een stuk goedkoper en meer keus.mddd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:43:
[...]
15 * 12 * 23 = 4140 euro. De btw-teruggave is daarin al verrekend begrijp ik.
Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar 10 * 290W JA Solar panelen gekocht inclusief leggen voor ongeveer 4000 euro ex btw. Kortom, ongeveer dezelfde kosten. Maar 1/3 meer vermogen.
Een ander punt om te overwegen, is dat je bij een dergelijke deal vaak minder vrij bent in je keuzes. Misschien is een ander type panelen of een andere omvormer in jouw specifieke situatie wel een betere keuze.
Ik vind het heel goed van gemeenten dat ze panelen stimuleren, en het voor mensen makkelijk maken om er aan mee te doen. Maar je zit hier natuurlijk tussen TweakersAls je weet wat je doet, is er vaak een beter alternatief te bedenken dan de standaard opstelling die ze met zo'n deal aanbieden.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik heb een paar dagen geleden een aanbod geaccepteerd (via de Collectieve Inkoop Zonnepanelen) voor 10x JA Solar 270Wp + Omnik 2.5k-TL-2S, ook met montage. All-in € 2695 ex. BTW. Dat is € 1,00/Wp omhoog afgerondThinkPadd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:50:
@Darkfreak Hier 12x JA Solar 280Wp + GoodWe op het dak laten monteren voor 3860 ex. BTW all-in.
Goed voor 3360Wp aka tussen de 2688 - 2900 kWh per jaar.
Omgerekend betaal je dus €1,88/Wp (4140 euro delen door 2200Wp), dat is wel stevig als je naar de diverse offertes kijkt die in dit subforum voorbijkomen. Ik zit op een lager bedrag (€1,15/Wp) voor een stuk meer opbrengst...
Foto:

Qua meterkast:

Ik heb wel inductie...is dat standaard 3-fase?
Het lijkt erop er wel 3 fases je kast binnen komen (4 polige hoofdschakelaar).Tallguy schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:00:
@AUijtdehaag Ik heb even nagemeten en kom uit op ong 3mtr onder het raampje en 3mtr boven het raampje. Totaal dus rond de 6,5mtr dak qua 'hoogte'. De woning is 5,30mtr breed.
Foto:
[afbeelding]
Qua meterkast:
[afbeelding]
Je kookgroep is niet 3 fase.
edit: je hebt drie fasen, (ik had de drie hoofdautomaten over het hoofd gezien).
[ Voor 9% gewijzigd door weasel op 13-06-2017 18:13 ]
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Er werd trouwens nog gesproken over het gebruiken van een 19mm loze leiding van zolder naar de meterkast. Aangezien ik ook wil uitlezen (liefst bedraad ipv wireless, dus STP kabel), zou het mogelijk niet passen. Want de leverancier gaf an dat zij YMVK kabel van 3 x 4 mm2 gebruiken. Die is 12mm dik.Of de SFTP kabel dan nog door de loze leiding kon, was de vraag.
Echter gaf hij in een mail aan dat ik ook 3 normale 2,5mm montagekabels er doorheen kon trekken. Komt raar op mij over. Of een erg goed beschermde kabel van 12mm of 3 losse draadjes...nogal een verschil

Vooral gezien de OP... daar gaat men ook uit van 2,5mm voor <4kW en kleine afstand (bij mij grof geschat 10mtr)
[ Voor 79% gewijzigd door Tallguy op 13-06-2017 18:36 ]
Beoogde situatie alles in portrait:
2 rijen van 3 panelen onder elkaar (valt behoorlijk schaduw op)
1 rij van 5 panelen daaronder (geen schaduw)
Volgens mij kan dit ook nl. aangesloten worden op een string omvormer met 2 MMPT, als zijnde:
2x3 parallel op ingang 1
1x5 panelen op ingang 2
2e is ongeveer 200 Euries goedkoper en ik vraag me namelijk af of het verschil zich terug verdient door SE te nemen.
Gasloos
Daarmee ga ik denk ik rond de 0,65 cent uitkomen.
[ Voor 33% gewijzigd door Sneezzer op 13-06-2017 20:34 ]
Heb jij goed gezien, maar er zijn niet veel omvormers die vijf in serie aankunnen. Nergens plekje voor nog eentje, dan is 4×3 of 3×4?JopieE schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:17:
Mijn buurman wil wat uitbreiden en hij krijgt vooral offertes met 11 x SF 175 en SE, vanwege wat schaduw.
Beoogde situatie alles in portrait:
2 rijen van 3 panelen onder elkaar (valt behoorlijk schaduw op)
1 rij van 5 panelen daaronder (geen schaduw)
Volgens mij kan dit ook nl. aangesloten worden op een string omvormer met 2 MMPT, als zijnde:
2x3 parallel op ingang 1
1x5 panelen op ingang 2
2e is ongeveer 200 Euries goedkoper en ik vraag me namelijk af of het verschil zich terug verdient door SE te nemen.
1 PVoutput . Dongen NB
De omvormers die ik snel tegenkom endat kunnen, gaan een beetje tot 550-580V (goodwe, omnik, hosola).
Met een Voc van 114V moet dat net kunnen.
Gasloos
2x 5 in portrait onder je raam (2,55 mtr x 5 mtr)Tallguy schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:00:
@AUijtdehaag Ik heb even nagemeten en kom uit op ong 3mtr onder het raampje en 3mtr boven het raampje. Totaal dus rond de 6,5mtr dak qua 'hoogte'. De woning is 5,30mtr breed.
Foto:
[afbeelding]
Qua meterkast:
[afbeelding]
2x 5 in portrait boven je raam. (2,55 mtr x 5 mtr)
Hoeveel mtr ruimte heb je rechts nog van je dakraam? (en links eventueel)
passen rechts nog 2 of 3 panelen in portrait?
Totale hoogte in portrait = 5x 1257 = 6285
Zonde van het dakraam en de pijpjes. Anders kon je 25 panelen kwijt 5m breed x 6m30 hoog
21 of 24 panelen SF-175S is prima op een 3-fase omvormer (steca 3-fase of sma stp 5000 Tl-20 of Fronius)
Maar er is altijd wel een mouw aan te passen. Dus eerst de exacte hoeveelheid SF panelen weten.
Je hebt ook verlaagde ventilatiepannen. Maar het is WTW zeker?
http://www.groene-energie...html?_globalsearch=klober
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2017 21:27 ]
Een SMA SB xxxx TL-21 kan dat zeker. (heb het zelf ook)JopieE schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:06:
helaas gaat dat niet (geen ruimte voor 12)
De omvormers die ik snel tegenkom endat kunnen, gaan een beetje tot 550-580V (goodwe, omnik, hosola).
Kijk ff op marktplaats.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2017 21:30 ]
Een YMVK kabel door een 19mm leiding trekken is een beetje nutteloos en afhankelijk van hoeveel bochten er in zitten vraag ik mij af of je het er wel doorheen gaat krijgen. Gewoon installatie draad is een stuk makkelijker en dan kan je ook 3x4mm2 trekken zijn de verliezen wat lager. Helaas is het zo dat je laagspanning UTP en 230V niet mag combineren in één leiding. Dus voor de netwerk aansluiting heb je een andere loze leiding nodig of zal je gebruik moeten gaan maken van WiFi.Tallguy schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:17:
Denk het ook nu ik zo kijk. Maar...is dat van belang voor mijn panelen? Ik blijf met mijn vermogen onder de 4kWh
Er werd trouwens nog gesproken over het gebruiken van een 19mm loze leiding van zolder naar de meterkast. Aangezien ik ook wil uitlezen (liefst bedraad ipv wireless, dus STP kabel), zou het mogelijk niet passen. Want de leverancier gaf an dat zij YMVK kabel van 3 x 4 mm2 gebruiken. Die is 12mm dik.Of de SFTP kabel dan nog door de loze leiding kon, was de vraag.
Echter gaf hij in een mail aan dat ik ook 3 normale 2,5mm montagekabels er doorheen kon trekken. Komt raar op mij over. Of een erg goed beschermde kabel van 12mm of 3 losse draadjes...nogal een verschil
Vooral gezien de OP... daar gaat men ook uit van 2,5mm voor <4kW en kleine afstand (bij mij grof geschat 10mtr)
Gezien hij 3-fase heeft, kan hij makkelijk een 3-fase omvormer nemen. (direkter verbruik als salderen over is)
5x 2,5 mm2 VD-draad door de 19 mm pijp.
Groepenkastje is vol, dus een klein kastje ernaast met 3xfase+n automaat.
En de slimme meter uitlezen met een Pi3 en P1 kabel met domoticz.
Eventueel de Youless gebruiken voor een 3-fase kWh teller apart voor de zonnepanelen. (2 draadjes solderen aan de youless en aansluiten op S0 van de kWh meter) Welke ook weer zichtbaar is in domoticz.
Die kamstrup is misschien ook wel uit te lezen:
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Appeltje / eitje
Ik zie ook stadsverarming. Die kan er ook uit. En een warmtepomp mitsubsidie erin.
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2017 22:52 ]
Ja, of ik reken fout.AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:05:
@Sneezzer
Zo goedkoop?
Ik zou als ik jou was, het noorddak ook gewoon vol leggen.
600 euro voor 12x sf150.
Delta solivia 2.0 nieuw adres 150,-
Installatie materiaal en kabels 350,- inclusief btw.
Dat wordt dan al een SB3000TL-21AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:30:
[...]
Een SMA SB xxxx TL-21 kan dat zeker. (heb het zelf ook)
Kijk ff op marktplaats.
Je hebt toch de 2 trackers nodig?!
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Let erop dat goedkope omvormers niet snel genoeg kunnen reageren als het voltage op de panelen om de een of andere reden snel omhoog schiet (felle zon na bewolking in koud weer). Vooral in de winter zorgde dat voor storingen (een paar keer per maand) bij mijn oude omvormer (Sofar Solar) omdat de MPPT tracker boven de 580volt het voltage niet meer kan regelen. En SF panelen halen bij volle zon en koud weer prima >120 volt bij het opstarten.JopieE schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:06:
helaas gaat dat niet (geen ruimte voor 12)
Nu al ruim een jaar een Steca omvormer (haalt tot 700V) en geen enkele storing meer gehad!
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Nu mijn dilemma: mijn plan was tot gisteren om mijn 48 panelen (260Wp) in 6 strings op te delen en op het dak 3 strings met elkaar te verbinden via een y-kabel. Als ik een string zou willen afkoppelen om te kijken of er een probleem is, had ik dat zo makkelijk kunnen doen (toegankelijk dak). Vervolgens zou ik met 4mm2 kabels naar de omvormer gaan.
Nu ik echter 6 strings aan mijn omvormer kan aansluiten, is het uiteraard veel beter om met die 6 strings direct naar de omvormer te gaan. De vraag is als volgt: ik heb 3 x 19mm leidingen naar het dak. Als ik door elke leiding 4x 4mm2 kabel getrokken krijg dan zit ik goed. Er zitten echter 2 bochten in de leiding dus ik vraag me af of ik ze er doorheen krijg.
Nu lees ik net de reactie van @AUijtdehaag dat 2,5mm2 wellicht ook een optie is. Dan zou mijn probleem opgelost zijn. Dan heb ik zelfs nog plaats voor een aardekabel.
Wat jullie?
Geloof maar niet dat je gemeente het gratis doet. Die moet ook een bedrijf inhuren wat het gaat uitvoeren. Het enige voordat wat ze dan eventueel hebben is bulk. Maar die gemeente heeft ook kosten, want er moet wel elke maand geld geïnd worden. En die mag jij ook betalen.Darkfreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:29:
[...]
Wat ik zou doen is zelf een paar offertes aanvragen. Kijken wat er dan uit komt. En dat vergelijken met het bod van je gemeente.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ongetwijfeld krijg je een betere deal als je zelf gaat speuren. Als je het geld echter niet hebt, dan is dit altijd nog beter dan helemaal niets doen, lijkt me. Na 15 jaar heb je dan zonnepanelen. Als je 15 jaar wacht tot je het geld bij elkaar hebt, heb je 15 jaar helemaal niets.Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:12:
[...]
Geloof maar niet dat je gemeente het gratis doet. Die moet ook een bedrijf inhuren wat het gaat uitvoeren. Het enige voordat wat ze dan eventueel hebben is bulk. Maar die gemeente heeft ook kosten, want er moet wel elke maand geld geïnd worden. En die mag jij ook betalen.
Wat ik zou doen is zelf een paar offertes aanvragen. Kijken wat er dan uit komt. En dat vergelijken met het bod van je gemeente.
Nogmaals een string van acht werkt niet aan je omvormer vanwege te laag voltage. Moeten er 24 zijn maal 30 volt is totaal 720 en dat is ideaal.Cupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 07:52:
@Christiaan676 @AUijtdehaag gisteren is mijn omvormer (Goodwe 15k-dt) geleverd (woohooo). Nu zie ik dat ik 6 strings aan kan sluiten (3 per MPP). Als ik specs goed had gelezen/begrepen had ik dat vooraf al kunnen weten, maar goed.
Nu mijn dilemma: mijn plan was tot gisteren om mijn 48 panelen (260Wp) in 6 strings op te delen en op het dak 3 strings met elkaar te verbinden via een y-kabel. Als ik een string zou willen afkoppelen om te kijken of er een probleem is, had ik dat zo makkelijk kunnen doen (toegankelijk dak). Vervolgens zou ik met 4mm2 kabels naar de omvormer gaan.
Nu ik echter 6 strings aan mijn omvormer kan aansluiten, is het uiteraard veel beter om met die 6 strings direct naar de omvormer te gaan. De vraag is als volgt: ik heb 3 x 19mm leidingen naar het dak. Als ik door elke leiding 4x 4mm2 kabel getrokken krijg dan zit ik goed. Er zitten echter 2 bochten in de leiding dus ik vraag me af of ik ze er doorheen krijg.
Nu lees ik net de reactie van @AUijtdehaag dat 2,5mm2 wellicht ook een optie is. Dan zou mijn probleem opgelost zijn. Dan heb ik zelfs nog plaats voor een aardekabel.
Wat jullie?
Met acht keer dertig is 240 volt en als je pech hebt start hij er nog niet eens mee op.
Leuk voor defecte zoeken maar niet om energie mee op te wekken.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar er zitten dan toch 24 panelen op een MPP. Dat is toch wat telt en niet het aantal panelen dat op een aansluiting zitten? Of ga ik mis hier?reneeke1970 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:29:
[...]
Nogmaals een string van acht werkt niet aan je omvormer vanwege te laag voltage. Moeten er 24 zijn maal 30 volt is totaal 720 en dat is ideaal.
Met acht keer dertig is 240 volt en als je pech hebt start hij er nog niet eens mee op.
Nee want die aansluitingen zitten intern aan elkaar(plus aan plus en min aan min), dus dan krijg je feitelijk 6×8 parallel ipv 2×24 in serieCupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:32:
[...]
Maar er zitten dan toch 24 panelen op een MPP. Dat is toch wat telt en niet het aantal panelen dat op een aansluiting zitten? Of ga ik mis hier?
1 PVoutput . Dongen NB
Dan nog zou ik een aantal offertes aanvragen. De keuze of je het via zo'n leen constructie doet, of niet, is natuurlijk altijd afhankelijk van de hoeveelheid spaargeld dat je hebt. Maar het is altijd goed om te weten of je gemeente een beetje eerlijk isCupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:18:
[...]
Ongetwijfeld krijg je een betere deal als je zelf gaat speuren. Als je het geld echter niet hebt, dan is dit altijd nog beter dan helemaal niets doen, lijkt me. Na 15 jaar heb je dan zonnepanelen. Als je 15 jaar wacht tot je het geld bij elkaar hebt, heb je 15 jaar helemaal niets.
Nou dan blijf ik maar bij mijn oorspronkelijke plan: op dak aan elkaar knopen en 4 draadjes naar de garage!reneeke1970 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:36:
[...]
Nee want die aansluitingen zitten intern aan elkaar(plus aan plus en min aan min), dus dan krijg je feitelijk 6×8 parallel ipv 2×24 in serie
Bedankt voor je input!
Inderdaad, zo hoort het.Cupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:39:
[...]
Nou dan blijf ik maar bij mijn oorspronkelijke plan: op dak aan elkaar knopen en 4 draadjes naar de garage!
Bedankt voor je input!
24 panelen in serie op één mpp(afzonderlijk).
Mocht je later gaan uitbreiden dan zet je die twee string bij elkaar op één mpp ipv gescheiden, dat kan omdat de string gelijk is. Wel even in boekje kijken welke mpp het volle vermogen aan kan.
Dan kun je de vrijgekomen mpp gebruiken voor andere panelen met afwijkende spanning, bv 8 sf panelen in serie, is mooie spanning voor drie fase.
1 PVoutput . Dongen NB
Als het om solar kabel gaat: die krijg je alleen met z'n vieren door een 19 mm als je ze heel netjes in een vierkantje houd en dan door de pijp heen trekt, zonder bochten, eerst de pijp om de kabel schuiven dan de pijp in de beugels drukken, en open bochten.Cupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 07:52:
@Christiaan676 @AUijtdehaag gisteren is mijn omvormer (Goodwe 15k-dt) geleverd (woohooo). Nu zie ik dat ik 6 strings aan kan sluiten (3 per MPP). Als ik specs goed had gelezen/begrepen had ik dat vooraf al kunnen weten, maar goed.
Wat jullie?
Er mogen max 5 x 2,5 mm installatie draden door een 19 mm pijp, en die draden zijn geschikt voor 230-400 Vac, en niet veel hoger, let dus erg op de isolatie waarde van de draden die er door gaan.
Solar kabel heeft een heel andere isolatie (dikker) dan de gewone bedrading in de muur.
het trekken van 2x 6 mm2 solar door een 19 mm buis met bochten zal al een uitdaging zijn.
Er bestaat speciaal kabeltrek spul,, een soort glijmiddel, om de kabels erin te krijgen, begin daar meten mee, als ze eenmaal vastzitten dan gaan ze geen kant meer op en kan je alleen nog afknippen.
[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 14-06-2017 08:59 ]
Dankjewel voor je input. Conclusie is inmiddels getrokken dat het oude plan blijft: 2 kabeltjes van 4mm2 per buis. Dat moet wel gaan passenAndre1973 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:57:
[...]
Als het om solar kabel gaat: die krijg je alleen met z'n vieren door een 19 mm als je ze heel netjes in een vierkantje houd en dan door de pijp heen trekt, zonder bochten, eerst de pijp om de kabel schuiven dan de pijp in de beugels drukken, en open bochten.
Er mogen max 5 x 2,5 mm installatie draden door een 19 mm pijp, en die draden zijn geschikt voor 230-400 Vac, en niet veel hoger, let dus erg op de isolatie waarde van de draden die er door gaan.
Je praat nog steeds over Y-connectoren. Die ben je dus NIET nodig, gewoon 24 achter elkaar zetten. Anders krijg je nog steeds een te lage stringspanning.Cupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:00:
[...]
Dankjewel voor je input. Conclusie is inmiddels getrokken dat het oude plan blijft: 2 kabeltjes van 4mm2 per buis. Dat moet wel gaan passen
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Wat betreft die pijpjes/ventilatiepannen...ik kan dit meenemen richting de aanbieder van een offerte om te vragen of zij dat zouden kunnen doen en wat het zou kosten.
Die omvormers die je noemde zijn volgens mij gebaseerd op het hele dak vol. Als ik echter rond de 3500kW wil blijven max, kan het ook kleiner toch? Dat zal dan ook voor de 3-fase keuze gelden?
Ik wil nl geen overkill dat ik spullen neem die een vermogen leveren waar ik qua jaarverbruik nu niet op zit. Wat marge (dus wat meer terugleveren) is niet zo erg, maar niet belachelijk veel.
Met 20 SFT-175 panelen zou ik op 3500kW uitkomen. Dat is waar ik voorlopig ook max op wil zitten. Meer er op laten leggen kost ook weer en ik wil toch max €5000 uitgeven (na BTW teruggave)
Het ventilatiesysteem is een Buva Q Stream, maar ik kom er niet echt uit of het WTW is.
Ik kan trouwens mijn slimme meter niet uitlezen met een P1 omdat ik (bewust) geen uitleesmogelijkheid heb genomen op mijn meter. De Youless die er nu op zit is de enige mogelijkheid om te loggen naar mijn NAS.
Stadsverwarming eruit...van wat ik tot op heden heb gelezen is dat geen eenvoudige actie. Meeste leveranciers weigeren of dreigen met hoge kosten. Ik weet wel dat het laatst iemand was gelukt in NL, maar die moest compleet worden afgesloten (met de nodige kosten). Daar zit ik dus niet echt op te wachten, hoewel ik wel liever het in eigen hand zou willen houden. Maar de rompslomp eromheen? Nee, voorlopig waag ik me daar niet aan.
[ Voor 37% gewijzigd door Tallguy op 14-06-2017 10:41 ]
Met mijn beperkte electrische kennis probeer ik er toch iets van te snappen. Dit zijn de specs van de omvormer:reneeke1970 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:29:
[...]
Nogmaals een string van acht werkt niet aan je omvormer vanwege te laag voltage. Moeten er 24 zijn maal 30 volt is totaal 720 en dat is ideaal.
https://afbeelding.im/bCyf8smX
Begrijp ik het goed dat hij met 250V inschakelt? en zodra de spanning onder de 220V zakt valt hij weer uit? Hoe bereken je dat 260Wp uitkomt op 30 volt? En waarom is 720 ideaal?
vragen, vragen, vragem

ik verwacht ook dat je met 260 Wp panelen meer panelen in serie moet zetten, al snel een stuk of 20, met een 3 fasen omvormer wil je richting de 750V DC gaan.Cupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:00:
[...]
Dankjewel voor je input. Conclusie is inmiddels getrokken dat het oude plan blijft: 2 kabeltjes van 4mm2 per buis. Dat moet wel gaan passen
je moet kijken naar het MPP bereik, in dat gebied probeert ie het meeste vermogen uit de panelen te halen, dat is 260-850 VDC, dar met je tussen blijven (ook met 10% + en - t.o.v. wat er op het paneel staat) een typisch 260 Wp paneel heeft 60 cellen die onder mpp omstandigheden ongeveer 0,5 V per cel geven vandaar die 30 V per paneel. dus rekenvoorbeeld: 24 x30 Vmpp = 720 VDC *110% =792 (is bij -5 graden celcius paneel temp.)
[ Voor 33% gewijzigd door Andre1973 op 14-06-2017 10:45 ]
Zonder de sheet gelezen te hebben denk ik wel dat dat klopt want is bij meeste drie fase zo het geval. Het middelpunt van mpp kost minste energie omzet verlies. Globaal gezegd een drie fase 720 volt en voor een één fase 360 volt.Cupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:39:
[...]
Met mijn beperkte electrische kennis probeer ik er toch iets van te snappen. Dit zijn de specs van de omvormer:
https://afbeelding.im/bCyf8smX
Begrijp ik het goed dat hij met 250V inschakelt? en zodra de spanning onder de 220V zakt valt hij weer uit? Hoe bereken je dat 260Wp uitkomt op 30 volt? En waarom is 720 ideaal?
vragen, vragen, vragem
Jou panelen zijn net boven de 30 volt? Staat achterop het paneel. Vandaar 720 delen door 30 is 24 panelen. Maar met 20 doet ie het ook hoor, kost alleen snufje rendement omdat je dan verder van de 720 volt afwijkt.
En vandaar dus dat 8 panelen net wel net niet de omvormer in laat schakelen. Leuk voor te testen maar rendement hopeloos want dat is eigenlijk voor één fase omvormer bestemd
1 PVoutput . Dongen NB
Voor zo snel ik zie is het alleen mechanische ventilatie. Dus geen balansventilatie, en dan zeker geen wtw.Tallguy schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:13:
Het ventilatiesysteem is een Buva Q Stream, maar ik kom er niet echt uit of het WTW is.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Zolang je de theorie maar snapt. Als je ooit naar 60 panelen gaat kun jij 3×20 leggen, dat werkt ook. Zulke dingen moet je ff door hebbenCupid673 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:03:
@Andre1973 @reneeke1970 Okay, okay, ik geef op! Ik leg ze wel per 24 in serie... Nogmaals dank voor jullie feedback!
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vrees dat er dan 12 panelen aan luchthaken bij moetenreneeke1970 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:08:
[...]
Zolang je de theorie maar snapt. Als je ooit naar 60 panelen gaat kun jij 3×20 leggen, dat werkt ook. Zulke dingen moet je ff door hebben
Aan de slimme meter heb je ook weinig als je zonnepanelen hebt.
Die meet niet je direkte verbruik wat niet door de meter gaat.
Ideaal zou zijn als je een 3-fase kWh meter plaats met S0 puls voor enkel je verbruik en daar je huidige youless (met aanpassing van 2 draadjes solderen) op aansluit.
De opbrengst van de pv haal je dan uit de omvormer met een script.
Scheelt je weer pen en papier.
Mooiste is 21 of 24x sf op een 3-fase omvormer.
3 strings van 7 panelen of 8 panelen.
Voor je dak is uiteraard 25 mooier en geheel gevuld met panelen.
Maar dat betekend dakraampje weg.
25 kan je combineren op een SMA stp 5000 eventueel met 3 stringen van 6 en 1 van 7. Doordat je een string meer hebt, is de schaduw van je buren nog minder beperkend.
Zo een ventilatiepan gaat loodrecht naar binnen op je dakbeschot.
Toevallig pas eentje geplaatst.
Betekent wel dat het huidige gat in je dakbeschot wat aangepast (groter) gemaakt moet worden, omdat je hoger uit komt in je dakbeschot.
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2017 12:51 ]
wat dachten jullie om eens met Voc te rekenen??
24 panelen gaat dan al gauw over de 1000V
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??