Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste
Acties:
  • 517.846 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

TFHfony schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:15:
[...]

Via de officiële kanalen zijn & blijven ze nog gewoon beschikbaar.
Dat dacht ik nou ook. Maar eens verhaal halen bij deze installateur dan, misschien weet ie het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Pathogen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:16:
[...]

Dat dacht ik nou ook. Maar eens verhaal halen bij deze installateur dan, misschien weet ie het gewoon niet.
Of hij kocht ze niet via deze kanalen en kan er dus niet meer aankomen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb Solar Frontier gemaild. Dit was het antwoord:
Dear Mr. ,

Many thanks for making contact and your interest in Solar Frontier products.

Solar Frontier Europe is considering to provide PowerSets in Europe. Claims, guarantee/warranty issues are and will be handled as usual from our office in Grünwald / München.

All the best,

Live PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:48

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Atomic2005 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:33:
[...]

Zou zelf "gewoon" voor de laagste prijs gaan, scheelt 414euro. Als jij denkt dat je daar binnen een paar jaar ruim 2400kWh EXTRA mee binnen harken, dan moet je het doen, anders gewoon laagste prijs pakken :P
ik ben toch voor de LG bifacial gegaan. Ze zijn inmiddels € 210,- per stuk ex. dus 450,- meer. Dat is dik 2600kwh bij de huidige € 0,1676. Anders gezegd kosten ze me de komende 6 jaar 75 meer per jaar of 6,25 per maand. En dat is me wel waard. Geen idee of de beweringen kloppen maar ik vindt het wel leuk uit te proberen. vandaag alles besteld incl. een SMA SB3.6-1AV40 die over 2 weken leverbaar is. (bevestigd) En ik ben voor Valk Pro+ oost-west opstelling gegaan. Ben alleen nog opz oek naar een e-monteur in de regio den haag die over 2 weken een verdeler op de wasmachine groep kan aanleggen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-04 14:55
Het is weer tijd om over te stappen van energieleverancier tenmiste dat was het altijd wel. Heb nu redlijk wat panelen liggen en denk dat ik meer ga opwekken dan dat ik ga verbruiken. Is het overstappen van leverancier dan eigenlijk nog wel verstandig??? wat doe jullie zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Joris v L schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:27:
Het is weer tijd om over te stappen van energieleverancier tenmiste dat was het altijd wel. Heb nu redlijk wat panelen liggen en denk dat ik meer ga opwekken dan dat ik ga verbruiken. Is het overstappen van leverancier dan eigenlijk nog wel verstandig??? wat doe jullie zoal?
Als je je verbruik/opwek weet, gewoon je gegevens invullen op gaslicht.com of independer oid en je weet het precies in enkele klikjes.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
stap standaard elk jaar over, valt elk jaar weer voordeel te halen maar misschien gelden er andere voorwaarden nu ik zelf opwek. Als ik overstap moet ik me dan ook weer opnieuw aanmelden bij energieleveren.nl? Heb een 4300kWh systeem liggen op zuidwest dus weet niet precies wat dat gaat doen op jaarbasis

[ Voor 43% gewijzigd door Joris v L op 09-06-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:48
Ik stap ook elk jaar over en blijf dat met panelen ook doen. Nogal wat prijsverschil ook. Zo krijg ik bij Powerpeers mijn nieuwe leverancier/afnemer 0,11 ct per kWh en bij mijn huidige Vandebron 0,4 ct. Dat verschilt nogal. De gas- en elektraprijzen die ik betaal zijn overigens net als de leveringskosten vrijwel gelijk. De moeite waard dus.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
peacelord schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:40:
Ik stap ook elk jaar over en blijf dat met panelen ook doen. Nogal wat prijsverschil ook. Zo krijg ik bij Powerpeers mijn nieuwe leverancier/afnemer 0,11 ct per kWh en bij mijn huidige Vandebron 0,4 ct. Dat verschilt nogal. De gas- en elektraprijzen die ik betaal zijn overigens net als de leveringskosten vrijwel gelijk. De moeite waard dus.
Doe je iets niet goed want vdb is ook 10.5 cent. Aanmelden collectief denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
verschilt idd nogal wat zijn van die prijzen ergens vergelijkingen te vinden in de vor van tabellen of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Joris v L schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:37:
stap standaard elk jaar over, valt elk jaar weer voordeel te halen maar misschien gelden er andere voorwaarden nu ik zelf opwek. Als ik overstap moet ik me dan ook weer opnieuw aanmelden bij energieleveren.nl? Heb een 4300kWh systeem liggen op zuidwest dus weet niet precies wat dat gaat doen op jaarbasis
Als je je al hebt aangemeld bij energieleveren.nl hoef je dat niet nog een keer te doen. Registratie is eenmalig.
Verder zou ik rekenen met ongeveer 4000kWh opbrengst, er van uitgaande dat je geen schaduw hebt.
Elk jaar overstappen is eigenlijk altijd zinvol. Overigens meestal meer door de welkomstpremie dan vanwege de tarieven.
peacelord schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:40:
4ct en 11ct hoop ik, anders is het wel erg weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
idd terugleverprijs verschilt veel
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9u41zfha1lz1b.png
powerpeers komt goed uit de bus en heeft ook een welkomspremie van 175 euro :)

[ Voor 43% gewijzigd door Joris v L op 09-06-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:48
Klopt. En in tegenstelling tot vdb hoef je niet ingewikkeld te doen en je extra aan te melden als leverancier. Dat kan overigens wel en dan vang je nog een paar ct per kWh meer.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 23:21
En ook ga maar naar jullie advies vragen.

Na erg veel post hier gelezen te hebben weet ik uiteindelijk nog steeds niks.

Ik wil op mijn garage dak zonnepanelen gaan leggen.
Dit dak is 4,6x10m onder een hoek van 45graden.
De ligging is Z-W (ongeveer -50 graden is me verteld), (tenminste die kant kijk je op als je met je rug naar het dak staat?).

Aangezien dit dak in het zicht ligt ben ik erg gecharmeerd van solar frontier panelen.
Mijn keuze valt dan op de SF175.

Wegens financiën zou ik nu met 20 panelen willen beginnen, en dan binnen een paar jaar er nog 10 bij.
Daarbij zou ik dan liever niet de omvormer willen wisselen.

Mijn vraag gaat nu zijn welke omvormer jullie adviseren.
Ik heb nu al zo veel tegenstrijdige adviezen gehad dat ik het echt niet meer weet.
Adviezen tot nu toe solar edge met p405.
Geen solar adge, de p405 kan niet tegen de hogere spanning van de sf175 panelen.
Neem een fronius 3fase type m. Deze zijn perfect voor dit type paneel.
Neem hosola, bij waarom geen reden.
Neem Steca, die hebben goede monitoring.
Neem een voor nu geschikte omvormer, en straks deze vervangen voor een zwaardere.
Neem nu een omvormer die geschikt is voor het gewenste eindresultaat.

Wat ik meer het idee heb, iedere leverancier heeft een voorkeur merk, en het idee dat ik er bij krijg is marge, maar dat kan ik mis hebben.

Mochten jullie compleet andere panelen adviseren luister ik wel, maar kwa uiterlijk gaat mijn voorkeur naar compleet zwarte panelen.

PS. Ik zou graag weten wat er per paneel gebeurd, al is het maar om storingen te kunnen vinden, dit is echter geen must.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mijn achterburen hebben hun dak sinds gister laten voorzien van zonnepanelen.
Dit heeft voor mij als gevolg dat bij zon ik een enorme reflectie heb van hun panelen. Je kan gewoon niet fatsoenlijk in je eigen woonkamer zitten want je wordt gigantisch verblind.

Hier ben ik niet zo blij mee en wil mijn achterbuurman hierop attenderen. Mijn woongenot is hier wel mee aangetast.

Tips/Advies?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 20:04
Ik wil je verhaal niet gelijk bagatelliseren maar wacht ajb 2 weken, grote kans dat de zon dan al anders staat en de hinder meevalt. Of het tijdstip van reflecteren veranderd waardoor je ook minder last hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nodig ze eens uit op de koffie.
Het is heel lastig om hier van tevoren rekening mee te houden.
Wellicht kan je een boom planten?
Is het een platdak of schuindak?
Bij een plat dak kunnen ze nog wel wat van richting of helling wisselen zonder dat het grote invloed heeft op de opbrengst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:10:
En ook ga maar naar jullie advies vragen.

Na erg veel post hier gelezen te hebben weet ik uiteindelijk nog steeds niks.

Ik wil op mijn garage dak zonnepanelen gaan leggen.
Dit dak is 4,6x10m onder een hoek van 45graden.
De ligging is Z-W (ongeveer -50 graden is me verteld), (tenminste die kant kijk je op als je met je rug naar het dak staat?).

Aangezien dit dak in het zicht ligt ben ik erg gecharmeerd van solar frontier panelen.
Mijn keuze valt dan op de SF175.

Wegens financiën zou ik nu met 20 panelen willen beginnen, en dan binnen een paar jaar er nog 10 bij.
Daarbij zou ik dan liever niet de omvormer willen wisselen.

Mijn vraag gaat nu zijn welke omvormer jullie adviseren.
Ik heb nu al zo veel tegenstrijdige adviezen gehad dat ik het echt niet meer weet.
Adviezen tot nu toe solar edge met p405.
Geen solar adge, de p405 kan niet tegen de hogere spanning van de sf175 panelen.
Neem een fronius 3fase type m. Deze zijn perfect voor dit type paneel.
Neem hosola, bij waarom geen reden.
Neem Steca, die hebben goede monitoring.
Neem een voor nu geschikte omvormer, en straks deze vervangen voor een zwaardere.
Neem nu een omvormer die geschikt is voor het gewenste eindresultaat.

Wat ik meer het idee heb, iedere leverancier heeft een voorkeur merk, en het idee dat ik er bij krijg is marge, maar dat kan ik mis hebben.

Mochten jullie compleet andere panelen adviseren luister ik wel, maar kwa uiterlijk gaat mijn voorkeur naar compleet zwarte panelen.

PS. Ik zou graag weten wat er per paneel gebeurd, al is het maar om storingen te kunnen vinden, dit is echter geen must.
Op die tien meter passen 8 panelen.
Op die 4.6 passen er vier.
Totaal 4×8=32
Rij van 8 kan op drie fase omvormer.
Of per rij 2×4 op een één fase.
Zo kun je totaal vier rijen maken en per rij uitbreiden zonder wijzigingen of andere omvormer. Gewoon parallel bij zetten.
Liefst wel omvormer nemen die 1000 volt kan hebben anders is 8 panelen op het randje. Ik heb zelf de 165 wp op een omvormer die 950 volt is. Geen probleem maar de 175 wp geeft paar volt meer vrees ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 11:55
Pathogen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:16:
[...]

Ik weet dat SolarClarity ze niet meer levert, die hebben alleen nog wat restanten 160-ers liggen. Vreemd, de ene groothandel wel en de andere niet....

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:43:
[...]

Totaal 4×8=32
Zo kun je totaal vier rijen maken en per rij uitbreiden zonder wijzigingen of andere omvormer. Gewoon parallel bij zetten.
Liefst wel omvormer nemen die 1000 volt kan hebben anders is 8 panelen op het randje. Ik heb zelf de 165 wp op een omvormer die 950 volt is. Geen probleem maar de 175 wp geeft paar volt meer vrees ik.
Bedankt voor je antwoord.

Zo kunnen ze inderdaad ook, ik had zelf in gedachten er 3 in de hoogte en 10 in de breedte, hierbij kan ik het dak makkelijk aan beide kanten een pan breder maken, dan zit er meteen een mooie overstek aan.
Of er moeten buiten het beetje meer vermogen nog voordelen zijn om voor 32 te gaan ipv 20 en daar na 30?
Met 30 beginnen is helaas niet te doen. Er is nu maar budget voor circa 20 panelen,omvormer, etc.

Ik wil het trouwens wel echt 3 fasen houden, alleen al om op die manier de 3 fasen gelijk te belasten. Heel de woon installatie is ook aangepast hier op om door de dag heen en zo gelijk mogelijke belasting te hebben. Tuurlijk zit deze belasting er altijd naast, maar toch zou ik dat streven wel aan willen houden.

De sf175 heeft in zijn specs 114V @25graden als max, maar in de grafiek is te zien dat het net boven de 120 kan gaan bij 0 graden, bij - staat helaas niks. De 1000v is dan met 8 ook erg dicht bij lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Zo kunnen ze inderdaad ook, ik had zelf in gedachten er 3 in de hoogte en 10 in de breedte, hierbij kan ik het dak makkelijk aan beide kanten een pan breder maken, dan zit er meteen een mooie overstek aan.
Of er moeten buiten het beetje meer vermogen nog voordelen zijn om voor 32 te gaan ipv 20 en daar na 30?
Met 30 beginnen is helaas niet te doen. Er is nu maar budget voor circa 20 panelen,omvormer, etc.

Ik wil het trouwens wel echt 3 fasen houden, alleen al om op die manier de 3 fasen gelijk te belasten. Heel de woon installatie is ook aangepast hier op om door de dag heen en zo gelijk mogelijke belasting te hebben. Tuurlijk zit deze belasting er altijd naast, maar toch zou ik dat streven wel aan willen houden.

De sf175 heeft in zijn specs 114V @25graden als max, maar in de grafiek is te zien dat het net boven de 120 kan gaan bij 0 graden, bij - staat helaas niks. De 1000v is dan met 8 ook erg dicht bij lijkt mij.
Mijne zijn 110 volt en geen probleem op 950 volt omvormer. Maar je mag er ook zeven zetten. En dan twee of drie rijen zetten met tussen ruimte en alle drie naar zw .maar vier rijen oost west zeg maar levert ietsje meer op en gunstiger voor de wind belasting en oogt veel mooier. Steken geen achterkanten omhoog
Dus dan zou ik nu twee rijen zetten oost west met konten tegen elkaar, even sparen en dan andere veertien er tegen zetten als je snapt wat ik bedoel

Oh en pas bij 1001 volt schakelt omvormer gewoon niet in smorgens, hij gaat niet kapot. En wanneer is nou -10

Voor bevestiging misschien beton voet met twee panelen boven elkaar, is dat wat voor je?

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 09-06-2017 17:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
20x 330 Wp Ecsolar kan ook.
1957 x 992
Past ook op een 3-fase.
Schaduw?
Iets minder montage materiaal dan sf

Of lg 320 zwarte panelen.
http://www.mg-solar-shop....-A5---monokristallin.html

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2017 17:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij had geen budget voor alles in één keer, anders ook prima idee

Correctie, dat gaat niet want word met oost west toch 2×10 Alfons

[ Voor 34% gewijzigd door reneeke1970 op 09-06-2017 17:14 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sta in file. Bijna aanrijding. Dus kort advies. Sorry :o

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:06:
[...]
Voor bevestiging misschien beton voet met twee panelen boven elkaar, is dat wat voor je?
? Ik haal uit de beschrijving een pannendak onder een hoek van 45 graden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Het betreft inderdaad een pannendak ja.

De achterkant van het dak is geen optie omdat hier de hele dag door alleen maar schaduw op valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:30:
[...]

? Ik haal uit de beschrijving een pannendak onder een hoek van 45 graden?
Oh laat ik nou toch echt met plat dak in mijn hoofd zitten oeps

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:33:
Het betreft inderdaad een pannendak ja.

De achterkant van het dak is geen optie omdat hier de hele dag door alleen maar schaduw op valt.
Maar wel zelf leggen? Iedere uitbreiding een steiger is ook wat.

Principe blijft hetzelde, bovenaan beginnen voor het meeste licht en per rij naar beneden werken.

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 09-06-2017 17:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@format5
Moet het dak nog gebouwd worden? Omdat je het over overstek hebt, die je gaat maken?

Ik zou toch ook eens naar deze kijken.
http://www.sun-solar.nl/i...euw-op-voorraad-sunsolar/

Ik ben ook fan van SF, maar je hebt zoveel extra montage materiaal nodig.

32x SF-175S, 122 incl btw, 5600 Wp, kost 3904 incl btw.
32x 28 euro bevestiging: = 896 euro
Totaal: 4800 incl btw, 0,857 euro per Wp

20x ECsolar 335 Wp, 245 incl btw, 6700 Wp, kost 4900 incl btw.
20 x 28 euro bevestiging = 560 euro
totaal: 5460 incl btw, 0,815 euro per Wp

Maar met SF kan je inderdaad makkelijk uitbreiden.

Bij een zuidwest, heb je ook een noordoost
Ik heb pal noord en 35 graden helling. SF doet daar nog zeker 55% opbrengen per Wp.
Op zuid ligt er mono, op noord ligt SF hier.
Maar heb je schaduw op zuidwest?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2017 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
Ik wil morgen op mijn schuurtje mijn eerste zonnepanelen leggen. Nu zit ik even met de waterdichtheid van een dakdoorvoer. Heb een schuin pannendak en ik zie in filmpjes op youtube dat de kabels naar de omvormer toe meestal gewoon door een gat in het dakbeschot getrokken worden.

Ben van plan om een 16mm gat te boren en daar de kabels door te trekken, maar kan ik dit bijv. nog dichtkitten om het extra waterdicht te maken? De kabels/het gat komt natuurlijk onder een dakpan uit en zou dus droog moeten blijven.

ik denk aan:
- 16mm flexibele buis gebruiken (beetje uitsteken omhoog), die erin kitten en kabels daar doorheen. Is dit handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Nee het dak is er al, maar de overstek staat wel op de planning, dan past de garage weer bij het uiterlijk van het huis. Hier voor heb ik nog voldoende reserve pannen.

Een steiger heb ik destijds gekocht, dat was goedkoper dan huren zelfs, verder is het dak ook niet zo hoog (langgevelboerderij) dus met alleen een ladder kom je ook al een heel eind.

Ik ga zo de genoemde alternatieven eens bekijken.
Dat de bevestigingsmaterialen duurder zijn snap ik, zijn ook grotere aantallen. Echter kijk je vanuit het huis en het terras altijd op het garage dak, vandaar dat ik iets wil dat opties ook mooi is, en persoonlijk vind ik cig(s) panelen echt het mooiste.

Zelf leggen lijkt me niet zon probleem. Het dak van het huis heb ik ook zelf gemaakt, incl de 3 dakapellen.
De zonnecollectoren welke nu op de garage liggen heb ik ook zelf gelegd (deze gaan er af voor de zonnepanelen en er komt een warmtewisselaar voor inde plaats).
De elektra er voor ben ik ook niet zo bang voor, daar heb ik tenslotte een opleiding voor gevolgd (en de complete elektra van huis en garage heb ik ook zelf gelegd).

Het gaat mij er om dat het er a een voldoende besparing op de elektra kosten komt, en b het er dan ook netjes uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:33:
Ik wil morgen op mijn schuurtje mijn eerste zonnepanelen leggen. Nu zit ik even met de waterdichtheid van een dakdoorvoer. Heb een schuin pannendak en ik zie in filmpjes op youtube dat de kabels naar de omvormer toe meestal gewoon door een gat in het dakbeschot getrokken worden.

Ben van plan om een 16mm gat te boren en daar de kabels door te trekken, maar kan ik dit bijv. nog dichtkitten om het extra waterdicht te maken? De kabels/het gat komt natuurlijk onder een dakpan uit en zou dus droog moeten blijven.

ik denk aan:
- 16mm flexibele buis gebruiken (beetje uitsteken omhoog), die erin kitten en kabels daar doorheen. Is dit handig?
Maak het jezelf niet te moeilijk, gat 20mm met speedboor, dan 19mm pijp ( flex ) o.i.d.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

ik denk aan:
Het dak beschot is droog dus je gat in het dak zal dat ook blijven.
Gewoon onder een pan omhoog en dan door het dakbeschot.
Dus altijd van onder naar boven, kan het water niet langs de kabels naar binnen.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:43:
[...]

Totaal 4×8=32
Ik heb al 1000 V+ gezien op 8 SF165 in serie! maart 2016 was dat..

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, de 2,5 heb ik er uit getrokken en 4mm² ervoor in de plaats.

Wel apart trouwens, qua dikte zit er voor 't gevoel bijna geen verschil in.
Morgen kijken hoe het gaat, de zon was al onder toen ik de stroom weer inschakelde.

Vind het alleen een beetje raar dat ik een Plugwise Stealth 20A bestel en dat ik er vervolgens een van 16A krijg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ik denk aan:
Dichtkitten is alleen van belang indien er een dikke isolatielaag is. De theorie daarbij is dat vochtige lucht uit de woning dat gat in kan gaan en daar afkoelen waardoor er daar ter plaatse condens ontstaat en daardoor vochtig word ter plaatsen met schimmel o.i.d. als gevolg. Ik vind het wat ver gezocht, maar volgens de theorie zou het zo moeten.
Als het alleen een dakbeschot is zonder isolatie gewoon een gat boren wat groot genoeg is, of 2 gaten van 6 mm, dan trek je daar elk een 4 mm2 solar kabel doorheen, ziet er net ff netter uit.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
WoudseHoeve schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:00:
[...]

Het dak beschot is droog dus je gat in het dak zal dat ook blijven.
Gewoon onder een pan omhoog en dan door het dakbeschot.
Dus altijd van onder naar boven, kan het water niet langs de kabels naar binnen.
thanks. Ik hoopte al dat dit zo zou zijn, maar wist het niet zeker. Helpt een klein stukje buis erin zetten (16mm) nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Fr33z schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:46:
[...]
thanks. Ik hoopte al dat dit zo zou zijn, maar wist het niet zeker. Helpt een klein stukje buis erin zetten (16mm) nog?
zie antwoord @Andre1973 :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Fr33z schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:46:
[...]

Als je isolatie hebt is dat (pijpje) makkelijk omdat je dan makkelijk buiten je gat kan vinden. Maar iets van binnen naar buiten steken en dar je kabeltjes aan tapen gaat ook.
Je solar kabel heeft een dubbele isolatie, dus daarvoor is het niet nodig.
Als het in zicht is binnen kan je er voor kiezen om een flexibele 19 mm pijp om de kabels te doen (16 mm flex is martelen)en deze in het gat te stoppen.

En boor vanaf binnen uit, dat ziet er meestal netter uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 09-06-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Voor de liefhebber:
https://link.marktplaats.nl/m1173390293

12x 150Wp Solar Frontier aangeboden, 50 €/paneel. Ik wou dat ik meer ruimte had, maar kan ze helaas niet kwijt. Misschien heeft iemand anders er hier wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:18
Voordat ik ga bestellen wil ik nog een ding zeker weten. 24xSF in oost/west kan met 1 MPP tracker op een Steca 4003? Het is dan niet zo dat slechts presterende zijde (west in de avond en oost in de ochtend) de capaciteit bepaald? Anders wordt de steca ingewisseld voor een SMA 5000TL-20 (is 300 euro duurder).
Overgens kreeg ik van een mede tweaker een nieuwe Steca 4003 in doos aangeboden voor 500 euro maar zonder bon of garantie. Maar een omvormer is volgens mij zonder zonneinstallatie toch niet te testen?

Montage systeem wordt Flatfix Fusion (1170 euro) of betonsteunen van 24kg/st (28x35 euro = 980 euro)
Voordeel van de Flatfix is dat allemaal aan elkaar vast zit en ik niet met vaste elementen van 24 kg drie trappen op hoef te zeulen, het zijn allemaal veel handzamere componenten.

Bij zelf installeren kom ik dan op zo'n 5500 euro (4800 als ik die Steca zonder garantie kies) uit voor 4200kW. Gaat per jaar zo'n 4500kW maken a 20ct = 500 euro per jaar. Terugverdien tijd is dan 11 jr bij gelijke prijzen. Maar we doen het niet alleen voor het geld, het is ook vooral leuk en een beetje goed voor het milieu.

[ Voor 17% gewijzigd door nklaver234 op 09-06-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Fairy schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:43:
Zo, de 2,5 heb ik er uit getrokken en 4mm² ervoor in de plaats.

Wel apart trouwens, qua dikte zit er voor 't gevoel bijna geen verschil in.
Morgen kijken hoe het gaat, de zon was al onder toen ik de stroom weer inschakelde.

Vind het alleen een beetje raar dat ik een Plugwise Stealth 20A bestel en dat ik er vervolgens een van 16A krijg....
Dat is raar, op die van mij staat duidelijk een sticker dat hij 20(4) A is... :?
In de praktijk meet hij probleemloos de 5kW van mijn inverter. Meetwaarde maximum vermogen is dan 4,99 kW. Vermoedelijk kan hij 5,5 kW aan. (is mij door mede tweekers in de oren gefluisterd)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UvzrlGUm.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Gasschuif op 09-06-2017 22:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gasschuif schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:19:
[...]

Dat is raar, op die van mij staat duidelijk een sticker dat hij 20 A is... :?
Hoe is die van jou geleverd dan? Die van mij zat enkel in een plastic zakje.... Niks erbij ook geen instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Fairy schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:33:
[...]

Hoe is die van jou geleverd dan? Die van mij zat enkel in een plastic zakje.... Niks erbij ook geen instructies.
Ik heb mijn oude 16 A versie opgestuurd naar Plugwise, en deze teruggestuurd gekregen.
Er zal een software update zijn uitgevoerd? Wellicht ook hardware? Al lijkt dat laatste mij niet waarschijnlijk.

Zou er es een telefoontje naar de helpdesk aan wagen. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ik een 20A heb besteld en ik krijg een 16A dan lijkt het me eerder dat ik een verkeerde versie heb gekregen. De firmware die er op staat is trouwens van 2011-06-27. Is dat niet een beetje oud voor een module die nieuw is? Of is er in tussentijd nooit meer een update uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Voor zover ik weet is 2011 de laatste software versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb die club waar ik hem besteld heb een mail gestuurd. Zij moeten dit gaan oplossen.

Baal er wel van want heb net al mijn kabels vervangen, stopcontacten eruit. Als ik het ding nu eerst terug moet sturen moet ik een hele kerstboom maken om daar een plugwise stekker tussen te krijgen, aangezien alles solid koper is en zo stug als de mieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@Fairy zou de monitoring even daar laten, en eens kijken hoe het de komende dagen gaat draaien.
Het ziet er goed uit, qua opbrengst... :) Let op de spanning bij de omvormer :+

http://www.weer.nl/verwac...kel-en-rodenrijs/1811665/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

nklaver234 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:14:
Voordat ik ga bestellen wil ik nog een ding zeker weten. 24xSF in oost/west kan met 1 MPP tracker op een Steca 4003? Het is dan niet zo dat slechts presterende zijde (west in de avond en oost in de ochtend) de capaciteit bepaald? Anders wordt de steca ingewisseld voor een SMA 5000TL-20 (is 300 euro duurder).
Overgens kreeg ik van een mede tweaker een nieuwe Steca 4003 in doos aangeboden voor 500 euro maar zonder bon of garantie. Maar een omvormer is volgens mij zonder zonneinstallatie toch niet te testen?

Montage systeem wordt Flatfix Fusion (1170 euro) of betonsteunen van 24kg/st (28x35 euro = 980 euro)
Voordeel van de Flatfix is dat allemaal aan elkaar vast zit en ik niet met vaste elementen van 24 kg drie trappen op hoef te zeulen, het zijn allemaal veel handzamere componenten.

Bij zelf installeren kom ik dan op zo'n 5500 euro (4800 als ik die Steca zonder garantie kies) uit voor 4200kW. Gaat per jaar zo'n 4500kW maken a 20ct = 500 euro per jaar. Terugverdien tijd is dan 11 jr bij gelijke prijzen. Maar we doen het niet alleen voor het geld, het is ook vooral leuk en een beetje goed voor het milieu.
Meerdere oriëntaties op de steca werkt perfect.
Maar je geen zorgen ik heb drie installaties op deze wijze hier in de straat.
Wat betreft die steca voor een prikkie...
Je kunt toch afspreken dat de koop alleen doorgaat alles het geen Doa is.
Het risico voor de komende jaren zou ik wel aandurven.
Wellicht kun je de omvormer nog gewoon registreren voor garantie bij steca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat per jaar zo'n 4500kW maken a 20ct = 500 euro per jaar. Terugverdien tijd is dan 11 jr bij gelijke prijzen. Maar we doen het niet alleen voor het geld, het is ook vooral leuk en een beetje goed voor het milieu.
Welke rekenmachine gebruik jij?
(en heb je geen stadsverarming die je kan afsluiten? Dan gaat het hard hoor ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2017 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:11:
[...]

Welke rekenmachine gebruik jij?
(en heb je geen stadsverarming die je kan afsluiten? Dan gaat het hard hoor ;) )
Oh, ja je hebt gelijk. hoofdrekenen is niet meer wat het geweest is. 900 euro per jaar. Terugverdientijd is dan 6jr. Maakt het nog mooier.

We hebben ook stadsverwarming inderdaad. Je bedoeld een warmtepomp installeren?

[ Voor 9% gewijzigd door nklaver234 op 10-06-2017 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Steca kan je gewoon stroom op zetten, dan gaat hij aan en kan je zien of hij nieuw is of gereset,of hij echt werkt zie je pas met panelen er aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nklaver234 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:26:
[...]

Oh, ja je hebt gelijk. hoofdrekenen is niet meer wat het geweest is. 900 euro per jaar. Terugverdientijd is dan 6jr. Maakt het nog mooier.

We hebben ook stadsverwarming inderdaad. Je bedoeld een warmtepomp installeren?
Volgens mij klopt de 4500 kWh niet, de twintig cent klopt ook niet, en je vergeet de btw teruggave. En ja Alfons bedoelt een warmtepomp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Thnx.
Ja, met alleen maar zonnepanelen heb je, je doel nog niet bereikt uiteraard.
Maar daar komt nklaver234 "nog" achter. :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja dat duurt geen jaar, net als bij de meeste....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
@AUijtdehaag @reneeke1970 Laten we eerst dit project maar eens afronden ;)

Zal ik 4mm2 of 6mm2 DC draad gebruiken? Volgens mij is 4 voldoende voor 24SF in 4 strings van 6.

Is dit een correcte manier van aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://noud.diskstation.eu/IMG_2796.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door nklaver234 op 10-06-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:05:
[...]

Volgens mij klopt de 4500 kWh niet, de twintig cent klopt ook niet, en je vergeet de btw teruggave. En ja Alfons bedoelt een warmtepomp
Wat zou dan volgens jouw de jaaropbrengst en kW prijs moeten zijn? Ik begreep dat SF 10% meer maakte dan de Wp. Dus 4200Wp = 4620kW. Ik zal wel te kort door de bocht zijn geweest. Oost west levert zeker ook weer minder op dus zal ik dan rond de 4000kW uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nklaver234
Inderdaad.
3x yconnectoren M/V/V + 3x Yconnectoren V/M/M
en een zooi mc4 stekkers M + V (je zal 4 draadbruggetjes moet maken van mc4 en dc kabel)
en een mc4 tang van markplaats.
https://www.marktplaats.n...ow8FlBZAk5ou16q1QWXUKZI5o

Mijn opbrengst (schatting) is 4200 x 0,85 x 1,15 = 4105 kWh per jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:55:
@nklaver234
Inderdaad.
3x yconnectoren M/V/V + 3x Yconnectoren V/M/M
en een zooi mc4 stekkers M + V (je zal 4 draadbruggetjes moet maken van mc4 en dc kabel)
en een mc4 tang van markplaats.
https://www.marktplaats.n...r-zonnepaneel-pv-kab.html

Mijn opbrengst (schatting) is 4200 x 0,85 x 1,15 = 4105 kWh per jaar.
Ik dacht eigenlijk 3 van deze te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nklaver234
Kan ook.
Ebay.de staat er ook vol mee.
http://www.ebay.de/sch/i....c4.TRS0&_nkw=mc4&_sacat=0

Maar wellicht is het gewoon in nederland goedkoper (ivm verzendkosten)
Of bestel je het gewoon mee, met de installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2017 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nklaver234 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:00:
[...]

Die zijn veel te duur, op mp setjes van 9 euro. Mogelijk kwaliteit minder maar als je ze op bereikbare plek monteert. Je aansluiting klopt technisch wel, maar in de praktijk niet. Sf is klein paneel en heeft toevallig lange kabels. Je slaat telkens één paneel over en komt zo langs zelfde string weer stapsgewijs terug. Plus en min komt zo aan één kant uit. Dit voorkomt lussen waarin inductie spanning op kan treden, of zoiets......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Kom net weer thuis, automaat van de omvormer dr uit :( .
Heb een B16 automaat voor mijn SE3500HD zitten, moet toch zwaar genoeg zijn.....
Ook geen hoge pieken te zien in PVoutput voordat hij uitgeschakeld is.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weasel schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:50:
Heb een B16 automaat voor mijn SE3500HD zitten, moet toch zwaar genoeg zijn.....
16×230volt is 3680 watt, en dat mogelijk langdurig......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:07:
[...]

Die zijn veel te duur, op mp setjes van 9 euro. Mogelijk kwaliteit minder maar als je ze op bereikbare plek monteert. Je aansluiting klopt technisch wel, maar in de praktijk niet. Sf is klein paneel en heeft toevallig lange kabels. Je slaat telkens één paneel over en komt zo langs zelfde string weer stapsgewijs terug. Plus en min komt zo aan één kant uit. Dit voorkomt lussen waarin inductie spanning op kan treden, of zoiets......
Yup. Hier heel mooi uitgelegd:

https://fritts.nl/zonnepanelen-bliksem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weasel schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:50:
Een zekeringautomaat of een aardlekautomaat?
Nogal een verschil....

Sommige aardlekautomaten met 0,03 lekstroom zijn niet geschikt voor PV omvormers. (in ieder geval SMA, adviseert een 100 mA versie)
Dan kiest men daar zo versie voor:
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

Welk merk zit er nu in?
Gebeurt wel vaker zo te zien:
gysman11 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je nou zo'n aardlekautomaat neemt:
Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/_/2_polig_aardlekautomaat_gacia_4.jpg dan zie je tenminste waarom hij eruit klapt.
cue klachten over het merk, het gaat om het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:58:
[...]

16×230volt is 3680 watt, en dat mogelijk langdurig......
Maar volgens de specs van de omvormer levert 'ie max 3500W AC. Dus dat zou dan niet mogen gebeuren toch? BIj de SE3680H zou ik me dat nog een beetje kunnen voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor als het niet een aardlekautomaat betreft:
Een 16A automaat mag pas uit op overbelasting bij langdurig 18A.
Vervangen door een zwaardere is dus zinloos. Vervangen door een andere 16A die zich wél aan de specs houdt wel.
Voor als het wel een aardlekautomaat is:
Waarschijnlijk is het lekstroom gerelateerd en is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:01:
[...]

Maar volgens de specs van de omvormer levert 'ie max 3500W AC. Dus dat zou dan niet mogen gebeuren toch? BIj de SE3680H zou ik me dat nog een beetje kunnen voorstellen.
Het zou inderdaad geen probleem moeten zijn, maar zit wel tegen grens.
Toevallig geen plek waar het binnen regent dat er heel kortstondig even sluiting is geweest?
Blijft altijd lastig, hopen dat het een keer gebeurt dat je er toevallig wel bij bent.
Maar het is geen gecombineerde aardlekschakelaar of wel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:37:
[...]

Het zou inderdaad geen probleem moeten zijn, maar zit wel tegen grens.
Toevallig geen plek waar het binnen regent dat er heel kortstondig even sluiting is geweest?
Blijft altijd lastig, hopen dat het een keer gebeurt dat je er toevallig wel bij bent.
Maar het is geen gecombineerde aardlekschakelaar of wel?
Dat weet alleen @weasel
Maar volgens mij is zijn internet ook uitgevallen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:41:
[...]

Dat weet alleen @weasel
Maar volgens mij is zijn internet ook uitgevallen... ;)
Oh lul ik tegen de verkeerde, het is ook zo warm......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Hier niet hoor. Lekker aan het koelen...met gratis zonne-energie.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:07:
[...]

Bedankt voor je advies, ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:45:
[...]

Oh lul ik tegen de verkeerde, het is ook zo warm......
't Zij je vergeven. ff je hoofd onder de kouwe kraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Vanmorgen om een uurtje of 11 is mijn systeem een uurtje van spanning af geweest, dit om alle verbindingen op het dak te controleren. Was ik al een tijdje van plan.

Aanleiding is een storing "vlamboog detectie" op de SE 5000 H op 31-05. Daar heb ik al over gepost destijds.

Wat ik al dacht blijkt te kloppen, er is niets aan de hand. Alles ziet er goed uit geen afwijkingen kunnen vinden. Voorlopig heb ik de detectie weer op default ingesteld, en dat is uit. Zal hem binnenkort weer inschakelen, om weer eens te proberen hoe dat gaat.
Maar met de zonuren in de voorspelling de komende dagen wil ik geen onnodige storing.

Blijft wel vreemd dat er een vlamboog detectie storing optreedt als er niets aan de hand is, regelmatig de laatste tijd 5 kW gedraaid. Als er al slechte verbindingen zouden zijn moet dat op die momenten juist optreden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:18:
[...]

Een zekeringautomaat of een aardlekautomaat?
Nogal een verschil....

Sommige aardlekautomaten met 0,03 lekstroom zijn niet geschikt voor PV omvormers. (in ieder geval SMA, adviseert een 100 mA versie)
Dan kiest men daar zo versie voor:
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

Welk merk zit er nu in?
Gebeurt wel vaker zo te zien:
gysman11 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Gaat een een hagelnieuwe Eaton B16 automaat (iets anders komt er bij mij ook niet in).
Het vreemde is dat de omvormer helemaal niet heeft afgetopt rond het uitschakelen.
Onze netspanning komt overdag zelden onder de 235 Volt.
235*16 = 3760 Watt. (omvormer is begrensd op 3700 Watt).
Misschien iemand toch per ongeluk de automaat aangetikt.....
Proton_ schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:13:
Voor als het niet een aardlekautomaat betreft:
Een 16A automaat mag pas uit op overbelasting bij langdurig 18A.
Vervangen door een zwaardere is dus zinloos. Vervangen door een andere 16A die zich wél aan de specs houdt wel.
Voor als het wel een aardlekautomaat is:
Waarschijnlijk is het lekstroom gerelateerd en is er weinig aan de hand.
Mij is altijd geleerd 17 A --> 1 uur, 18 A --> half uur etc.
Bijna onmogelijk dus dat de automaat op overbelasting is uitgeschakeld.

[ Voor 23% gewijzigd door weasel op 10-06-2017 22:32 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Volgens mij is dat Sunclicks en dat past niet op MC 4, wel op de (nieuwere?) Steca, en op de SMA, maar waarschijnlijk niet op je panelen. Is net ff anders.

[ Voor 35% gewijzigd door Andre1973 op 10-06-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andre1973
Het linkje waar @nklaver234 naar refereerde is inderdaad sunclix.
Dat was me niet eens opgevallen..... Dat gaat inderdaad niet passen.
Maar mijn linkje staat vol met MC4.

Edit: oh, je hebt je post ook al aangepast...zie ik nu. :P

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53
[...]

Ik zou hier eens kijken ;)

http://www.ebay.de/sch/i...._nkw=mc4+stecker&_sacat=0

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Ik ben er denk ik nu zo ongeveer wel uit. Het worden in ieder geval 7 nieuwe panelen, mogelijk 9. Ik denk niet dat 11 kan (als ik beide rijen netjes wil houden, dan zou het dakraam eerst een stukje opgeschoven moeten worden, denk ik)

Ruwe schets nieuwe situatie

Even een ruwe schets. De oranje blokken zijn de plekken waar twee bestaande panelen naar toe moeten verhuizen. De gele blokken zouden de nieuwe panelen zijn en de twee blauwe zijn eventueel extra, als dat beter uitkomt met de omvormer. Omdat alles een halve pan omhoog moet, kan het paneel rechtsboven niet blijven liggen (die ligt nu al op de rand, die is al de reden dat alles oorspronkelijk niet al een halve pan omhoog is gegaan).
Het idee is dat paneel met de gele 1 precies boven het dakraam komt te liggen en dat de panelen aan beide zijden van het dakraam even ver van het dakraam komen. Tenzij er natuurlijk links nog een kolom bij kan als hij links pal tegen het dakraam komt... (hoewel ik dat betwijfel)

Nu heb ik hier een paar vragen over.

Er komt in ieder geval een oneven aantal panelen op, maar dat moet geen probleem zijn. Maar ik heb nu 260Wp panelen (Trina Solar). Kan ik er ook 275Wp of 290Wp bij leggen zonder dat die geknepen worden naar 260W? (ik wil geen micro omvormers). Wat ik uit alle eerdere posts (en m'n natuurkunde van de middelbare school) begrijp ja, ze worden geknepen, indien ze samen op 1 string zitten, dus die oude panelen niet samen met de nieuwe panelen op 1 string zetten. Maar het is altijd beter om zeker te weten.

Ik zit te kijken naar de Fronius omvormers, de Primo 5.0 (1-fase) of de Symo 5.0 (3-fase).
Even wat cijfers (beide hebben 2 MPP's)

max input current (Idc max) 12A vs 16A
max array short circuit current (MPP) 18A vs 24A
min input voltage (Udc min) 80V vs 150V
feed-in start voltage (Udc start) 80V vs 200V
nominal input voltage (Udc,r) 710V vs 595V
Max input voltage (Udc max) is beide 1000V
MPP voltage range (Umpp min - Umpp max) 240-800V vs 163-800V

Primo: AC output current (Iac norm) 21.7A
Symo: Max out current (Iac max): 8A

Als ik dit goed lees, start de Primo eerder (lagere start voltage) en gaat hij later uit (lagere min input voltage). Maar voor de rest heb ik geen idee... En is het handig om die twee extra panelen er bij te doen (dit is natuurlijk afhankelijk van het antwoord van de eerste vraag en welke panelen er dan bij komen, 275W of 290W)?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@Wailing_Banshee
Zo te zien kom je dan uit op zo'n 10-11 panelen per MPP tracker, dat zal belast tussen de 270 en de 350 V DC geven, dat is typisch een spanning die bij een 1 fase omvormer hoort.
Maar zet je de hele boel in serie dan kom je beter bij die 3 fase omvormer in de buurt (750 VDC vind ie wel lekker) en dan kan je met een Fronius af met 1 mpp tracker, die zijn goedkoper.
Die 3 fase geeft natuurlijk een mooie lage stroom verspreid over de fasen, zou om die reden de voorkeur hebben.
Waarom de boel omhoog schuiven? Alleen voor dat ene paneel boven het raam? veel gedoe, de bovenste railsen moeten dan ook omhoog zo te zien.
Ik zou er voor kiezen om rechts onder ook meteen vol te leggen, of dat te plannen, en dan misschien een iets zwaardere (3F-2MPP) omvormer daarop te plaatsen.

Om die start spanning zou ik me net zo druk maken zolang je geen schaduw hebt en met 90% van de belaste spanning nog steedse er een stukje boven zit.

Het virus woekert voort !

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 12-06-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Wailing_Banshee schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:20:
Omdat alles een halve pan omhoog moet,
Waarom ??????
Het idee is dat paneel met de gele 1 precies boven het dakraam komt te liggen en dat de panelen aan beide zijden van het dakraam even ver van het dakraam komen.
Ik zie daar niet echt een noodzaak voor.

[ Voor 39% gewijzigd door TWyk op 12-06-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Andre1973 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:22:
@Wailing_Banshee
Zo te zien kom je dan uit op zo'n 10-11 panelen per MPP tracker, dat zal belast tussen de 270 en de 350 V DC geven, dat is typisch een spanning die bij een 1 fase omvormer hoort.
Maar zet je de hele boel in serie dan kom je beter bij die 3 fase omvormer in de buurt (750 VDC vind ie wel lekker) en dan kan je met een Fronius af met 1 mpp tracker, die zijn goedkoper.
Die 3 fase geeft natuurlijk een mooie lage stroom verspreid over de fasen, zou om die reden de voorkeur hebben.
Waarom de boel omhoog schuiven? Alleen voor dat ene paneel boven het raam? veel gedoe, de bovenste railsen moeten dan ook omhoog zo te zien.
Ik zou er voor kiezen om rechts onder ook meteen vol te leggen, of dat te plannen, en dan misschien een iets zwaardere (3F-2MPP) omvormer daarop te plaatsen.

Het virus woekert voort !
@TWyk
Alle rails moet omhoog ja. En waarom? Omdat ik dat estetisch mooier vind dan wanneer 1 paneel uitsteekt boven de rest en omdat het dakraam dan gewoon mooier aansluit. Dit is de achterkant van het huis en dus altijd zichtbaar als we in de achtertuin zitten. Het oog wil ook wat! Ook omdat dat pijpje onderin nu schaduw geeft op de panelen. En dat ding rechts op de nok geeft ook schaduw op dat paneel rechts boven. Ik zat me al een tijdje af te vragen wat die hap in de top van m'n grafiek was (toen ik het nog kon monitoren), totdat ik eens in de tuin zat en zag dat ding een behoorlijk schaduw wierp...

En nog een derde: er kan een derde rij onder. Maar dat kan alleen als de twee bovenste panelen naar boven zijn geschoven (er zit een knik in het dak, wat je niet goed op de foto kunt zien, maar die zit nu onder de panelen, de onderste rij raken de pannen nog maar net niet, op een paar plaatsen na)

Beide Fronius's waar ik naar zit te kijken hebben 2 MPP's. Fronius heeft geen 3-fase 5000W omvormer met maar 1 tracker.

Maar wat is het voordeel van "lage stroom verspreid over de fasen"?
Om die start spanning zou ik me net zo druk maken zolang je geen schaduw hebt en met 90% van de belaste spanning nog steedse er een stukje boven zit.
Ík heb 's morgens tot een uur of 10-11 schaduw, omdat ik net iets voorbij ZW zit. Of bedoel je niet dat soort schaduw?

[ Voor 6% gewijzigd door Wailing_Banshee op 12-06-2017 13:45 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wailing_Banshee schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:42:
[...]

@TWyk

Maar wat is het voordeel van "lage stroom verspreid over de fasen"?
Dat geeft als voordeel dat je meer eigen stroom zelf verbruikt als ook de MK netjes over de fasen is verdeelt, en als ooit misschien de salderings regeling minder word is dat gunstig.
Ook heb je minder last van dat je de spanning erg oppompt om net in het net te krijgen, waardoor je spanning op die fase (te) hoog word t.o.v de rest.

Alle schaduw geeft wat spanningsverlies, dus zorg dat je met die spanning de ondergrens haalt. De spanning is er vrij vlot als er licht is, daarna gaat de stroom opbouwen.

Ahh, geheel in de schaduw, dan maakt dat niet zo veel uit, zodra je strooilicht hebt kom t de de spanning ook wel op, maar vooral de stroom zal dan nog laag zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 12-06-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:20:
Ik ben er denk ik nu zo ongeveer wel uit. Het worden in ieder geval 7 nieuwe panelen, mogelijk 9. Ik denk niet dat 11 kan (als ik beide rijen netjes wil houden, dan zou het dakraam eerst een stukje opgeschoven moeten worden, denk ik)

[afbeelding]

Even een ruwe schets. De oranje blokken zijn de plekken waar twee bestaande panelen naar toe moeten verhuizen. De gele blokken zouden de nieuwe panelen zijn en de twee blauwe zijn eventueel extra, als dat beter uitkomt met de omvormer. Omdat alles een halve pan omhoog moet, kan het paneel rechtsboven niet blijven liggen (die ligt nu al op de rand, die is al de reden dat alles oorspronkelijk niet al een halve pan omhoog is gegaan).
Het idee is dat paneel met de gele 1 precies boven het dakraam komt te liggen en dat de panelen aan beide zijden van het dakraam even ver van het dakraam komen. Tenzij er natuurlijk links nog een kolom bij kan als hij links pal tegen het dakraam komt... (hoewel ik dat betwijfel)

Nu heb ik hier een paar vragen over.

Er komt in ieder geval een oneven aantal panelen op, maar dat moet geen probleem zijn. Maar ik heb nu 260Wp panelen (Trina Solar). Kan ik er ook 275Wp of 290Wp bij leggen zonder dat die geknepen worden naar 260W? (ik wil geen micro omvormers). Wat ik uit alle eerdere posts (en m'n natuurkunde van de middelbare school) begrijp ja, ze worden geknepen, indien ze samen op 1 string zitten, dus die oude panelen niet samen met de nieuwe panelen op 1 string zetten. Maar het is altijd beter om zeker te weten.

Ik zit te kijken naar de Fronius omvormers, de Primo 5.0 (1-fase) of de Symo 5.0 (3-fase).
Even wat cijfers (beide hebben 2 MPP's)

max input current (Idc max) 12A vs 16A
max array short circuit current (MPP) 18A vs 24A
min input voltage (Udc min) 80V vs 150V
feed-in start voltage (Udc start) 80V vs 200V
nominal input voltage (Udc,r) 710V vs 595V
Max input voltage (Udc max) is beide 1000V
MPP voltage range (Umpp min - Umpp max) 240-800V vs 163-800V

Primo: AC output current (Iac norm) 21.7A
Symo: Max out current (Iac max): 8A

Als ik dit goed lees, start de Primo eerder (lagere start voltage) en gaat hij later uit (lagere min input voltage). Maar voor de rest heb ik geen idee... En is het handig om die twee extra panelen er bij te doen (dit is natuurlijk afhankelijk van het antwoord van de eerste vraag en welke panelen er dan bij komen, 275W of 290W)?
Je kunt er links toch al negen kwijt? Ze liggen dan alleen halve pan hoogte verschil, nou en? Ga je daar alles voor om gooien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:47:
[...]

Je kunt er links toch al negen kwijt? Ze liggen dan alleen halve pan hoogte verschil, nou en? Ga je daar alles voor om gooien?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik begrijp dat je getrouwd bent? ;)

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cupid673 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Ja, en mijn man is het gelukkig met mij eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is maar waar je zin in hebt haha.
Drie fase is het mooiste, maar als je 1×9 en 1×12 doet op een één fase omvormer heb je wel de twee verschillende soorten uit elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cupid673 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Doel je in dit geval dan op een MAF ipv een WAF??? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
TFHfony schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:00:
[...]

Doel je in dit geval dan op een MAF ipv een WAF??? ;)
Eerder een BLAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:46:
[...]

Dat geeft als voordeel dat je meer eigen stroom zelf verbruikt als ook de MK netjes over de fasen is verdeelt, en als ooit misschien de salderings regeling minder word is dat gunstig.
Waarom zou dat gunstig zijn? Zie Skyaero in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 12-06-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Theoretisch maakt het nu inderdaad geen verschil. Maar als er gesleuteld wordt aan de salderingsregel of er zou een probleem/bug zijn in de software van de meter, dan heeft terugleveren op 3 fasen een voordeel. Alles wat je zelf direct verbruikt, kan nooit verkeerd worden berekend.

[ Voor 1% gewijzigd door Cranberry op 12-06-2017 14:20 . Reden: Sorry, niet helemaal goed bij de les.... :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cranberry schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:16:
Theoretisch maakt het nu inderdaad geen verschil. Maar als er gesleuteld wordt aan de salderingsregel of er zou een probleem/bug zijn in de software van de meter, dan heeft terugleveren op 3 fasen een voordeel. Alles wat je zelf direct verbruikt, kan nooit verkeerd worden berekend.
Het is eerder andersom. In de praktijk is er geen verschil. Theoretisch kan het een issue zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
Inmiddels ben ik ook aan mijn project begonnen! Afgelopen weekend de richels op het dak gelegd:

https://afbeelding.im/Pb0b3LdV

Donderdag komt de dakdekker de balkjes inpakken, daarna kan ik met de bekabeling aan de slag.

De volgende stap is de panelen met Solar Construct materiaal op de richels bevestigen.

De Goodwe omvormer is ook al onderweg. Die wordt zaterdag aangesloten. Met een beetje doorpakken ben ik na zondag leverancier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TFHfony schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:17:
[...]

Het is eerder andersom. In de praktijk is er geen verschil. Theoretisch kan het een issue zijn.
Het is beide, in praktijk maak je meer op en in theorie kan het gunstiger zijn mochten we ooit eens per fase afgerekend worden, je weet het nooit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:21:
[...]

Het is beide, in praktijk maak je meer op en in theorie kan het gunstiger zijn mochten we ooit eens per fase afgerekend worden, je weet het nooit....
Daarom juist. De praktijk is het feit dar er nu niet per fase gerekend wordt en de nieuwe geïnstalleerde meters slimme meters daar ook niet op voorbereid zijn.
Dat dit ooit kan wijzigen is dus eerder theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Alle rails moet omhoog ja. En waarom? Omdat ik dat estetisch mooier vind dan wanneer 1 paneel uitsteekt boven de rest en omdat het dakraam dan gewoon mooier aansluit. Dit is de achterkant van het huis en dus altijd zichtbaar als we in de achtertuin zitten. Het oog wil ook wat! Ook omdat dat pijpje onderin nu schaduw geeft op de panelen. En dat ding rechts op de nok geeft ook schaduw op dat paneel rechts boven. Ik zat me al een tijdje af te vragen wat die hap in de top van m'n grafiek was (toen ik het nog kon monitoren), totdat ik eens in de tuin zat en zag dat ding een behoorlijk schaduw wierp...
Ik zou het dakraam weg halen. Scheelt een paneel en veel werk is ook netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
[...]
@TWyk
Alle rails moet omhoog ja. En waarom? Omdat ik dat estetisch mooier vind dan wanneer 1 paneel uitsteekt boven de rest en omdat het dakraam dan gewoon mooier aansluit.
Als het esthetisch een bezwaar is dan zou ik dat paneel (op plek 1) gewoon weglaten op op plek 8 of 9 leggen. Dan kun je overige nieuwe panelen wel nauw aansluiten op het bestaande dakraam op dezelfde hoogte als de bestaande panelen zonder al die bestaande panelen te verleggen.
De inspanning/kosten van het verleggen van alle bestaande panelen haal je nooit uit dat ene paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Wailing_Banshee
of paneel 1 weg laten en boven de 9 leggen (links van 6)
Dan krijg je 2 rechthoeken met allemaal panelen links 8, en rechts 14. Kom je op22 totaal. Hoef je rechtergedeelte ook de hoogte niet van te veranderen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??