de meeste omvormers toppen af maar wat bedoel je met een zo klein mogelijke omvormer te plaatsen
Je begrijpt wel dat juist die optimizers de zwakke plek zijn van je installatie. Wanneer er iets fout gaat zal dat meestal een probleem met één van je 24/48 optimizers zijn.Cupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:04:
2) Vervolgens ben ik van plan om een Solaredge SE 15k met P600 optimizers te gebruiken. Hoewel er weinig tot geen schaduw op het dak valt, kies ik hier toch voor vanwege de monitoring van de individuele panelen. Het is een aardige oppervlakte. Wanneer er iets fout is met een paneel wil ik makkelijk er achter komen waar de schoen wringt.
Het klopt dat het eenvoudiger is om een probleem op te sporen met logging van optimizers maar je creert ook meer problemen met zo veel optimizers.
Als je de panelen per 8 parallel aansluit op je stringomvormer dan koppel je bij een probleem met 1 paneel (iets wat minder vaak voorkomt dan een probleem met een optimizer) telkens 1 string af om de string met het probleem te vinden en hoef je vervolgens toch maar 8 panelen te controleren/doormeten.
En dat scheelt dus naast dat je minder vaak storingen hebt ook wel een paar duizend euro !!!
Voor zover ik weet toppen alle omvormers af, ze schakelen alleen uit als spanning van panelen te hoog word of spanning aan de ac (net) zijde. Maar dan geeft hij er tegelijk een foutmelding bijAnoniem: 931057 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:52:
Ik zit in België dus om mijn toekomstige installatie te optimaliseren dien ik helaas een zo klein mogelijke omvormer te plaatsen.
Nu is mijn vraag wat een moderne omvormer doet op de piekmomenten waar de panelen meer leveren dan waar de omvormer voor gerate is? Mijn ouders hebben een installatie van een jaar of 9 oud en daar schakelt de omvormer zichzelf tijdelijk volledig uit als de input te hoog begint te worden.
Is dat een normaal gedrag of toppen de meeste omvormers af als de input te hoog is?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat hij bedoelt dat hij een zo klein mogelijke omvormer wil plaatsen, omdat je bij onze zuiderburen belast wordt naar ratio van de grootte van je omvormer.Anoniem: 239318 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:53:
de meeste omvormers toppen af maar wat bedoel je met een zo klein mogelijke omvormer te plaatsen
Vooraf wil hij dus een inschatting maken van het verlies door onderdimensionering om dat vervolgens af te wegen tegen een lagere heffing.
Optie 1 (2x) hangen al ruim twee jaar aan twee Steca 500 omvormers in mn schuur. Geeft een redelijk nauwkeurig indicatie van de opbrengst. Goed geschikt voor een kleine set zonnepanelen. En niet echt duur....Fr33z schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:50:
[...]
bedankt voor de info! liefst heb ik zo'n digitale, maar hoe kom je er achter of die 2 kanten op kan meten?
hornbach optie 1:
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Anoniem: 931057
Er is in Vlaanderen een taks op omvormervermogen, in mijn regio is dat 104.88EUR per kW. Dus om de installatie fiscaal te optimaliseren moet ik een omvormer kiezen die een beetje ondergedimensioneerd is. De lagere taks compenseert dan het productieverlies op piekmomenten.Anoniem: 239318 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:53:
Hoe is de controle daar eigenlijk op?Anoniem: 931057 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:00:
[...]
Er is in Vlaanderen een taks op omvormervermogen, in mijn regio is dat 104.88EUR per kW. Dus om de installatie fiscaal te optimaliseren moet ik een omvormer kiezen die een beetje ondergedimensioneerd is. De lagere taks compenseert dan het productieverlies op piekmomenten.
Ik hing gewoon tweede omvormer in de kelder haha, of het aantal micro omvormers op dak beetje liegen.....
[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 08-06-2017 12:08 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Goed punt!TWyk schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:54:
[...]
Je begrijpt wel dat juist die optimizers de zwakke plek zijn van je installatie. Wanneer er iets fout gaat zal dat meestal een probleem met één van je 24/48 optimizers zijn.
Het klopt dat het eenvoudiger is om een probleem op te sporen met logging van optimizers maar je creert ook meer problemen met zo veel optimizers.
Als je de panelen per 8 parallel aansluit op je stringomvormer dan koppel je bij een probleem met 1 paneel (iets wat minder vaak voorkomt dan een probleem met een optimizer) telkens 1 string af om de string met het probleem te vinden en hoef je vervolgens toch maar 8 panelen te controleren/doormeten.
En dat scheelt dus naast dat je minder vaak storingen hebt ook wel een paar duizend euro !!!
Welke omvormer zou je voorstellen?
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Anoniem: 239318
ik vraag me af hoe die controle is. ik zou zeggen meld 1 kleine omvormer aan en zet er vervolgens een grote naastEr is in Vlaanderen een taks op omvormervermogen, in mijn regio is dat 104.88EUR per kW
Anoniem: 931057
Voor de indienststelling moet de installatie gekeurd worden, op het keuringsverslag staat het maximale AC-vermogen dat je installatie kan produceren.reneeke1970 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:07:
[...]
Hoe is de controle daar eigenlijk op?
Ik hing gewoon tweede omvormer in de kelder haha, of het aantal micro omvormers op dak beetje liegen.....
De installatie aangeven is in Vlaanderen wettelijk verplicht en voor een nieuwe installatie kan je er moeilijk onderuit aangezien het natuurlijk opvalt bij de elektriciteitsmaatschappij dat je elektriciteitsverbruik een forse duik neemt. Controle op wat paneeltjes extra na een grote installatie is waarschijnlijk miniem maar hier staan boetes op van 150EUR to 20 000EUR.
Dus met nieuwe installatie laat je er alvast tien bij leggen die niet aangesloten zijn, zodra ze weg zijn tweede omvormer ergens goed verstoppen en aansluiten. Geen enkele foto of energie leverancier die tussendoor verschil ziet. Ik wist het wel hahaAnoniem: 931057 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:26:
[...]
Voor de indienststelling moet de installatie gekeurd worden, op het keuringsverslag staat het maximale AC-vermogen dat je installatie kan produceren.
De installatie aangeven is in Vlaanderen wettelijk verplicht en voor een nieuwe installatie kan je er moeilijk onderuit aangezien het natuurlijk opvalt bij de elektriciteitsmaatschappij dat je elektriciteitsverbruik een forse duik neemt. Controle op wat paneeltjes extra na een grote installatie is waarschijnlijk miniem maar hier staan boetes op van 150EUR to 20 000EUR.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit Goodwe is ongeveer de goedkoopste nieuwe die ik zie:Cupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:10:
[...]
Goed punt!
Welke omvormer zou je voorstellen?
Goodwe: https://www.zonnepanelen.nl/goodwe-12k-dt.html
Huawei: https://www.solarwholesale.nl/huawei-sun2000-12ktl.html
Maar je hebt ze ook van Hosola, Growatt tot aan de duurdere van bijvoorbeeld SMA.
Wij zullen waarschijnlijk gaan voor een 3-fase omvormer met 17x335WP en 1x280WP panelen.
Het 280WP paneel komt er omdat een 335WP paneel op die plaats net niet past (thv schoonsteen).
Ik was bang dat door het ene paneel van 280WP de hele serie maximaal 280WP kan opwekken (net als bij schaduw op 1 paneel) maar dit is volgens de installateur niet het geval....weer iets bijgeleerd.
Het 280WP paneel komt er omdat een 335WP paneel op die plaats net niet past (thv schoonsteen).
Ik was bang dat door het ene paneel van 280WP de hele serie maximaal 280WP kan opwekken (net als bij schaduw op 1 paneel) maar dit is volgens de installateur niet het geval....weer iets bijgeleerd.
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Met optimiser heeft hij gelijk, en anders heb jij gelijkroy77 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:51:
Wij zullen waarschijnlijk gaan voor een 3-fase omvormer met 17x335WP en 1x280WP panelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee zonder optimizer, daarom vond ik het ook een vreemd verhaal...reneeke1970 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:00:
[...]
Met optimiser heeft hij gelijk, en anders heb jij gelijk
De Goodwe heeft een max vermogen van 12000. Daarmee zou ik de boel dus aftoppen. De SMA is weer zo'n €1000 duurder. Of je dat er uithaalt...?TWyk schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:51:
[...]
Dit Goodwe is ongeveer de goedkoopste nieuwe die ik zie:
Goodwe: https://www.zonnepanelen.nl/goodwe-12k-dt.html
Huawei: https://www.solarwholesale.nl/huawei-sun2000-12ktl.html
Maar je hebt ze ook van Hosola, Growatt tot aan de duurdere van bijvoorbeeld SMA.
Ben inmiddels wel ervan overtuigd dat ik niet voor de optimizers moet gaan. Ik maak 6 strings, voor elke kolom eentje. Als er een paneel uitvalt dan kan ik makkelijk van onderen een kolom "openmaken".
Komt de nieuwe vraag op: kun je zomaar 6 strings op genoemde omvormers aansluiten?
Nee, je kunt wel zes string naar binnen halen en vervolgens drie string in serie zetten en die aan sluiten, anders heb je te laag voltage. In praktijk moet jij 2×24 aansluitenCupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:08:
[...]
De Goodwe heeft een max vermogen van 12000. Daarmee zou ik de boel dus aftoppen. De SMA is weer zo'n €1000 duurder. Of je dat er uithaalt...?
Ben inmiddels wel ervan overtuigd dat ik niet voor de optimizers moet gaan. Ik maak 6 strings, voor elke kolom eentje. Als er een paneel uitvalt dan kan ik makkelijk van onderen een kolom "openmaken".
Komt de nieuwe vraag op: kun je zomaar 6 strings op genoemde omvormers aansluiten?
1 PVoutput . Dongen NB
Dan heb jij toch gelijk, het minste paneel met de laagste stroom, die bepaalt de stroom van de gehele stringroy77 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:02:
[...]
Nee zonder optimizer, daarom vond ik het ook een vreemd verhaal...
1 PVoutput . Dongen NB
De huawei kan tot 13,7 kWhCupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:08:
[...]
De Goodwe heeft een max vermogen van 12000. Daarmee zou ik de boel dus aftoppen. De SMA is weer zo'n €1000 duurder. Of je dat er uithaalt...?
Praktisch gezien: betekent dat dat ik 6 kabels naar de omvormer moet brengen? Of kan ik de drie strings op het dak al samenvoegen (en waarmee/hoe dan)? Anders vrees ik dat ik de kabels niet door de buis naar de garage krijgreneeke1970 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:13:
[...]
Nee, je kunt wel zes string naar binnen halen en vervolgens drie string in serie zetten en die aan sluiten, anders heb je te laag voltage. In praktijk moet jij 2×24 aansluiten
Als je ze op dak samen voegt maak je dus string van 24.Cupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:18:
[...]
Praktisch gezien: betekent dat dat ik 6 kabels naar de omvormer moet brengen? Of kan ik de drie strings op het dak al samenvoegen (en waarmee/hoe dan)? Anders vrees ik dat ik de kabels niet door de buis naar de garage krijg
Als je zes string van 8 naar binnen haalt, en vervolgens drie string aan elkaar koppelt bij de omvormer heb je toch weer je string van 24 maar kun je ze eventueel wel per 8 testen als er ergens iets kapot gaat. Daar ging het je toch om? Daarom wilde je in eerste instantie zelfs se voor installeren?
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt ook deze:Cupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:20:
[...]
Klopt idd. Maar die vind ik iets te exotisch misschien? Goodwe is mss net iets bekender en daarmee beter ondersteund?
http://www.westlandsolar....-data-module#.WTkzg-Hyi70
Bijgaand de panelen opstelling :Atomic2005 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:16:
[...]
Wil je een googlemaps foto plaatsen, en de hoek van je dak. Want alleen ZO/ZW is te weinig info voor de kenners om een inschatting van je maximale opbrengst te kunnen maken. Is dus niet Oost/West combi, maar slechts 90graden verschil tussen beide daken?
Het is 11x 275Wp per kant?

[ Voor 11% gewijzigd door streets66 op 08-06-2017 14:07 ]
De installateur heeft gelijk, ik wist het ook nietreneeke1970 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:15:
[...]
Dan heb jij toch gelijk, het minste paneel met de laagste stroom, die bepaalt de stroom van de gehele string
Het gaat om deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/w...ll-black-ECS-335M72-1.pdf (335WP)
http://www.sun-solar.nl/w...ar-280M604BBdatasheet.pdf (280WP)
Maar dan gaat dit verhaal dus niet op:
http://www.zonnepaneel-info.nl/nl/serieparallel.html
[ Voor 8% gewijzigd door roy77 op 08-06-2017 13:38 ]
Jup, de 335 Wp variant heeft gewoon meer van dezelfde cellen. Die kunnen gewoon in serie.
@roy77 dat verhaal is te ver vereenvoudigd. Wp waarde is niet relevant bij serieschakeling, alleen Impp. En ook die mag best 10% afwijken.
@roy77 dat verhaal is te ver vereenvoudigd. Wp waarde is niet relevant bij serieschakeling, alleen Impp. En ook die mag best 10% afwijken.
[ Voor 44% gewijzigd door Proton_ op 08-06-2017 13:44 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op de Canadian Solar site is een nieuwe serie te zien. Kwijlmateriaal: 120 of 144 cellen 
http://www.canadiansolar.com/solar-panels/ku-modules.html
http://www.canadiansolar.com/solar-panels/ku-modules.html
Bedankt voor de uitleg, dat is nieuw voor mij (al ben ik ook maar een leekProton_ schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:41:
Jup, de 335 Wp variant heeft gewoon meer van dezelfde cellen. Die kunnen gewoon in serie.
Ik zie ook dat de Impp van beide panelen nagenoeg gelijk is
[ Voor 7% gewijzigd door roy77 op 08-06-2017 13:50 ]
De StecaGrid 4003 is inderdaad ook een intressante optie. Ga ik afwegen ipv een SMA Tripower 5000.mb1 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:12:
24SF past wel heel mooi op een Steca 4200!
Ik ben ook allergisch voor lawaai en de steca is super stil.
Dat zou 'm wel eens kunnen gaan worden.... Dank!TWyk schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:24:
[...]
Je hebt ook deze:
Maakt het eigenlijk uit of je een even of oneven aantal panelen hebt liggen?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als je toch 2k voor een omvormer uitgeeft. Koop dan een SMA (is mijn mening)TWyk schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:24:
[...]
Je hebt ook deze:
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=7
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
bij oneven moet je het over 2strings verdelen. Want 2x iets kan dan nooit oneven zijn.Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:09:
nee dat maakt niets uit. Je kunt gewoon een oneven aantal neerleggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Atomic2005 op 08-06-2017 14:32 ]
Context?Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:09:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die snap ik niet... Maakt het dus uit of ik 11 panelen op 1 string op een omvormer aansluit of 5 op string 1 en 6 op string 2?Atomic2005 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:18:
[...]
bij oneven moet je het over 2strings verdelen. Want 2x iets kan dan nooit oneven zijn.
Wij hebben een dakraam, ongeveer net zo groot als een zonnepaneel. Ik wil panelen links, rechts en boven dat dakraam leggen. Maar dan krijg ik dus een oneven aantal (bijv 10 onder en 11 boven).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik begreep je verkeerd. Je kunt gewoon oneven neerleggen.
Gisteren de laatste hand gelegd aan mijn zelf geïnstalleerde garage zonnepanelen opstelling.
Specs:
7x JA Solar JAP6-60-270 270Wp, Polykristallijn
Goodwe 1-fase GW2000-NS
Valk montage smartline
Het dak van mijn garage is precies 7 meter lang en ik heb nu de beginklem met de voorkant gelijk gehouden waardoor het achter maar +/- 15 cm uitsteekt (kon 25 cm profiel afzagen).
Lessons learned van de doe-het-zelf:
hier de foto's:

Ga nog een ampère metertje plaatsen, vandaar dat ik de - kabel iets langer gehouden heb.
Heeft iemand hier ervaring met een goodwe uitlezen met EzExplorer of EzManage. EzExplorer vind ik alleen terug op een 3rd party website (dus een beetje huiverig voor) en EzManage (android) moet ik een installateur password hebben voor ik iets mag configureren.
Specs:
Goodwe 1-fase GW2000-NS
Valk montage smartline
Het dak van mijn garage is precies 7 meter lang en ik heb nu de beginklem met de voorkant gelijk gehouden waardoor het achter maar +/- 15 cm uitsteekt (kon 25 cm profiel afzagen).
Lessons learned van de doe-het-zelf:
- Valk smartline (schroef systeem) was niet de meest handige keuze op dit mini dak waar ik de panelen zo hoog mogelijk naar de nok wilde plaatsen ivm. schaduw van garagedak buurman. Een panhaak kun je meestal nog tussen pan 2 en 3 wurmen als de nok in het cement ligt. Bij valk smartline moet je echter de hele pan eruit halen en beugel er onder schroeven waardoor het profiel defacto 1 pan lager (tussen 3 en 4) zou komen te liggen. Ik had nog wat clickfit panhaken liggen dus die maar een beetje aangepast voor het valk profiel
- Aarding van de panelen gedaan door profielgat paneelranden iets op te boren en M6 in te tappen, boutje + kabelschoentje.
- Als je MC4 connectors gaat solderen oppassen dat tin klodder niet een klein beetje uitsteekt, de connector klikt dan niet goed in elkaar (hij moet overduidelijk klik zeggen
) met als gevolg geen contact..
- Als je aan jezelf begint te twijfelen door vorig punt en je gaat 1 paneel in je serie er tussenuit halen om te meten waar het probleem zit..kijk uit dat de moertjes aan de onderkant van die valk klemmen er niet uit vallen omdat je de schroef te ver terug draait. Je moet daardoor de panelen af gaan breken richting 1 kant om de moeren in de klemmen terug te stoppen (valt me op dat ze hier niet echt over nagedacht hebben, wat als er 1 paneel kapot gaat..?)
- Als je in een dakgoot (die weleenswaar op de muur ligt) gaat staan tijdens de werkzaamheden, kijk uit dat hij niet lek raakt door je heen en weer geloop

Ga nog een ampère metertje plaatsen, vandaar dat ik de - kabel iets langer gehouden heb.
Heeft iemand hier ervaring met een goodwe uitlezen met EzExplorer of EzManage. EzExplorer vind ik alleen terug op een 3rd party website (dus een beetje huiverig voor) en EzManage (android) moet ik een installateur password hebben voor ik iets mag configureren.
@Wailing_Banshee Op die manier. Bij SF is het vervelend als je priem uitkomt, maar in de praktijk is er altijd wel een mouw aan te passen.
Is het aansluiten van de zonnepanelen op de omvormer nog nodig om de juiste fase en de null aan te sluiten of maakt dat niet uit?
Hoe dat zo? Er zal niets stuk gaan, maar waarom niet gewoon goed doen?
Tussen de zonnepanelen en de omvormer is gelijkspanning, dan moet je de draden zeker niet omwisselen = kortsluiting.mark184 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:47:
Is het aansluiten van de zonnepanelen op de omvormer nog nodig om de juiste fase en de null aan te sluiten of maakt dat niet uit?
Bij wisselspanning kan het wel. Het maakt immers niet uit hoe je een stekker in het stopcontact steekt.
Gelukkig wordt het er makkelijker op... NOTAtomic2005 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:17:
[...]
Als je toch 2k voor een omvormer uitgeeft. Koop dan een SMA (is mijn mening)
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=7
Maakt het nog iets uit of je 4mm2 of 6mm2 draad gebruikt?
Ja, 6 mm² is duurder en lastiger te verwerken.
Voor jouw systeem zou ik een 11 kW omvormer aanraden, dan is 2.5 mm² technisch vaak genoeg. Maar 4 mm² is een goede keuze.
Hoe lang wordt de kabel en wat is je hoofdaansluiting?
Voor jouw systeem zou ik een 11 kW omvormer aanraden, dan is 2.5 mm² technisch vaak genoeg. Maar 4 mm² is een goede keuze.
Hoe lang wordt de kabel en wat is je hoofdaansluiting?
[ Voor 66% gewijzigd door Proton_ op 08-06-2017 15:13 ]
Je omvormer heeft toch wifi? Heb zelf de 3000 variant en via de portal kun je de omvormer uitlezen.Haodeyoude schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:34:
[...]
@nklaver234 @mark184 Er is een kans dat de weerstand tussen nul en aarde gemeten wordt, omvormers zijn tegenwoordig niet galvanisch gescheiden. Dan heb je kans dat het de ene kant op niet, en de andere kant op wel werkt.
Maar als je je omvormer met een omkeerbare stekker aansluit, dan gaat er iets mis.
Maar als je je omvormer met een omkeerbare stekker aansluit, dan gaat er iets mis.
Die heb ik ook......Cupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:04:
[...]
Dat zou 'm wel eens kunnen gaan worden.... Dank!
Geloof wel dat ik hem wel eens goedkoper ben tegen gekomen hoor, meen 1700
1 PVoutput . Dongen NB
Ik hoor je er niet over klagen, dus tevreden? Nog op- aanmerkingen?reneeke1970 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:35:
[...]
Die heb ik ook......
Geloof wel dat ik hem wel eens goedkoper ben tegen gekomen hoor, meen 1700
Hij maakt wel lawaai, dus als je daar gevoelig voor bent.......Cupid673 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:36:
[...]
Ik hoor je er niet over klagen, dus tevreden? Nog op- aanmerkingen?
Maar ik snap eigenlijk niet als je toch alles zelf doet dat je niet op marktplaats kijkt, zeker deze grote jongens zijn vaak goedkoop te krijgen
1 PVoutput . Dongen NB
Nou dat ziet er toch netjes uit zoHaodeyoude schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:34:
Gisteren de laatste hand gelegd aan mijn zelf geïnstalleerde garage zonnepanelen opstelling.
Specs:
Goodwe 1-fase GW2000-NS
Valk montage smartline
Lessons learned van de doe-het-zelf:Anyway genoeg gezeur
- Valk smartline (schroef systeem) was niet de meest handige keuze op dit mini dak waar ik de panelen zo hoog mogelijk naar de nok wilde plaatsen ivm. schaduw van garagedak buurman. Een panhaak kun je meestal nog tussen pan 2 en 3 wurmen als de nok in het cement ligt. Bij valk smartline moet je echter de hele pan eruit halen en beugel er onder schroeven waardoor het profiel defacto 1 pan lager (tussen 3 en 4) zou komen te liggen. Ik had nog wat clickfit panhaken liggen dus die maar een beetje aangepast voor het valk profiel
- Aarding van de panelen gedaan door profielgat paneelranden iets op te boren en M6 in te tappen, boutje + kabelschoentje.
- Als je MC4 connectors gaat solderen oppassen dat tin klodder niet een klein beetje uitsteekt, de connector klikt dan niet goed in elkaar (hij moet overduidelijk klik zeggen
- Als je aan jezelf begint te twijfelen door vorig punt en je gaat 1 paneel in je serie er tussenuit halen om te meten waar het probleem zit..kijk uit dat de moertjes aan de onderkant van die valk klemmen er niet uit vallen omdat je de schroef te ver terug draait. Je moet daardoor de panelen af gaan breken richting 1 kant om de moeren in de klemmen terug te stoppen (valt me op dat ze hier niet echt over nagedacht hebben, wat als er 1 paneel kapot gaat..?)
- Als je in een dakgoot (die weleenswaar op de muur ligt) gaat staan tijdens de werkzaamheden, kijk uit dat hij niet lek raakt door je heen en weer geloop
hier de foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze ruimte is te huur!
Vind het er heel mooi uitzien maar vind het wel een gok met de schaduw, buurman staat wel heel dichtbij, en de panelen staan er ook precies verkeerd voor met hun diode, ik had persoonlijk sf genomen ,daar lopen de cellen wel van in goede richtingHaodeyoude schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:34:
Specs:
Goodwe 1-fase GW2000-NS
Valk montage smartline
hier de foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb toch maar een 3G4 kabel opgehaald en een Plugwise Stealth M 20A besteld. Grote letters op de site, voor 1700 besteld, morgen in huis. Was op voorraad.
Ze hebben alleen niet gezegd wélke morgen denk ik
Dat is toch de beste oplossing inderdaad.Fairy schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:52:
Ik heb toch maar een 3G4 kabel opgehaald en een Plugwise Stealth M 20A besteld. Grote letters op de site, voor 1700 besteld, morgen in huis. Was op voorraad.
Succes met kabels trekken
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Welke site? Elektrobode?Fairy schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:52:
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik had dit toch anders gedaan hoor, SF of landscape, dat het zo uitsteekt is ook echt niet fraai ook al is het je achtertuin. Als het waait heb je kans dat het gaat fluiten als een malle.Haodeyoude schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:34:
Specs:
Goodwe 1-fase GW2000-NS
Valk montage smartline
hier de foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
tonerencartridge.nl . Je verwacht 't niet
Prijs was goed en op voorraad. Volgens hun had de leverancier oponthoud....

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 08-06-2017 21:16 ]
Hoe langer ik ermee bezig ben hoe meer twijfel en vragen er komen. Ik heb echt hulp nodig om knopen door te hakken.
Uitgangspunt is op dit moment niet het maximale rendement per euro. Uitgangspunt is wel maximale eigen gebruik van de opgewekte stoom. Later een accu toevoegen behoord zeker tot de wensen.
Wat staat vast: De meterkast gaat naar 3-fase (afspraak in ingepland, wordt volgende week uitgevoerd).
Wat staat zo goed als vast: Het worden 24 Solar Frontier 170/175 Wp panelen in oost/west opstelling.
Nu nog een goede omvormer, de short list:
Solar Edge SE4k
+ Alle panelen kunnen in één string. Optimizers zorgen ervoor dat elk paneel op het maximum presteert.
+ Solar Frontier panelen worden vaak aangeboden in een pakket met Solar Edge, ze passen blijkbaar goed bij elkaar.
+ Formaat, slechts 54 cm hoog.
-- Prijs, ongeveer 1300 euro voor de omvormer en 1000 voor de optimizers
? Kan de omvormer ongeveer 8 meter van de panelen verwijderd in de kruipruimte worden geinstalleerd?
SMA Tripower 5000TL-20
+ 2 MPP trackers met 2 strings per tracker. De oost panelen en de west panelen hebben een eigen tracker.
+/- Prijs, ongeveer 1600 euro.
- Formaat, 73cm hoog, past dus niet in de kruipruimte
Steca 4003
++ Prijs, ongeveer 1200euro
+/- Formaat, 60cm hoog
-- slechts 1 MPP, is dat dan wel geschikt voor een oost/west opstelling?
Welke van deze 3 omvormers is in mijn situatie het meest geschikt? Er komt geen verdere uitbreiding in panelen, zou niet weten waar ik die dan nog kan plaatsen. En ook geen afdakjes ;-)
Algemeen: Kunnen de 3-fase omvormers naar elke fase specifiek het gebruik in die fase leveren of krijgt elke fase een gelijke hoeveelheid geleverd en word niet gebruikte energie in de fase weer teruggeleverd?
Dus als verbuik in fase 1 200W, fase 2 500 Watt en fase 3 2kWatt. En opgewekte vermogen is 3k Watt. Gaat er dan 1K Watt naar elke fase? Dus fase 1 levert 800 Watt terug aan het net, fase 2 levert 500 Watt terug en fase 3 verbruikt nog 1000 Watt uit het net?
Uitgangspunt is op dit moment niet het maximale rendement per euro. Uitgangspunt is wel maximale eigen gebruik van de opgewekte stoom. Later een accu toevoegen behoord zeker tot de wensen.
Wat staat vast: De meterkast gaat naar 3-fase (afspraak in ingepland, wordt volgende week uitgevoerd).
Wat staat zo goed als vast: Het worden 24 Solar Frontier 170/175 Wp panelen in oost/west opstelling.
Solar Edge SE4k
+ Alle panelen kunnen in één string. Optimizers zorgen ervoor dat elk paneel op het maximum presteert.
+ Solar Frontier panelen worden vaak aangeboden in een pakket met Solar Edge, ze passen blijkbaar goed bij elkaar.
? Kan de omvormer ongeveer 8 meter van de panelen verwijderd in de kruipruimte worden geinstalleerd?
SMA Tripower 5000TL-20
+ 2 MPP trackers met 2 strings per tracker. De oost panelen en de west panelen hebben een eigen tracker.
Steca 4003
+/- Formaat, 60cm hoog
Welke van deze 3 omvormers is in mijn situatie het meest geschikt? Er komt geen verdere uitbreiding in panelen, zou niet weten waar ik die dan nog kan plaatsen. En ook geen afdakjes ;-)
Algemeen: Kunnen de 3-fase omvormers naar elke fase specifiek het gebruik in die fase leveren of krijgt elke fase een gelijke hoeveelheid geleverd en word niet gebruikte energie in de fase weer teruggeleverd?
Dus als verbuik in fase 1 200W, fase 2 500 Watt en fase 3 2kWatt. En opgewekte vermogen is 3k Watt. Gaat er dan 1K Watt naar elke fase? Dus fase 1 levert 800 Watt terug aan het net, fase 2 levert 500 Watt terug en fase 3 verbruikt nog 1000 Watt uit het net?
@nklaver234
Met SE en sf beperk je de panelen.
Er komen twee sf panelen op 1 p405
Ze gaan dik erover heen op goede dagen. Zoek maar eens wat postings op van djkroon.
Die heeft 1 p405 per paneel.
Bovendien wisselende spanningen van 2 sf op 1 p405 wat de kans op defect vergroot.
Optie 2 of 3 dus.
3 is beter, beter rendement want omvormer is iets kleiner.
Maar veel maakt het allemaal niet uit.
1 mppt ingang is ook geen probleem.
Maar ver van se wegblijven. (Oeps)
Ze gaan dik erover heen op goede dagen. Zoek maar eens wat postings op van djkroon.
Bovendien wisselende spanningen van 2 sf op 1 p405 wat de kans op defect vergroot.
Optie 2 of 3 dus.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-06-2017 21:47 ]
Er zijn omvormers die fase gevoelig zijn, daarbij maakt t wel uit.mark184 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:47:
Bij 3 fase omvormers moet je zeker niet de nul en fase omdraaien dan krijg je 400 V waar 230 word verwacht, en ook niet 1 fase (net kant) aansluiten op 2 (fase) klemmen, gaat ook niet goed.
Kortom, gewoon goed aansluiten zoals in het boekje staat.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
1MPP kan prima, zolang je goed uitkomt met je strings, maar dat zit met 24 panelen wel goed.nklaver234 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:23:
SMA Tripower 5000TL-20
Steca 4003
+/- Formaat, 60cm hoog
Elke string moet dan namelijk even lang zijn.
Elke fase krijgt evenveel. Bij hybride omvormers (met accu) zijn de fasen onafhankelijk, bij gewone omvormers ontbreekt de buffercapaciteit om asymmetrie mogelijk te maken (tenzij bij hele lage vermogens).Algemeen: Kunnen de 3-fase omvormers naar elke fase specifiek het gebruik in die fase leveren of krijgt elke fase een gelijke hoeveelheid geleverd en word niet gebruikte energie in de fase weer teruggeleverd?
Je gaat naar drie fase maar noemt wel allemaal één fase omvormers op?nklaver234 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:23:
Hoe langer ik ermee bezig ben hoe meer twijfel en vragen er komen. Ik heb echt hulp nodig om knopen door te hakken.
Solar Edge SE4k
SMA Tripower 5000TL-20
Steca 4003
+/- Formaat, 60cm hoog
Waarom neem je niet bv een kostal pico 4.2?
Is een drie fase met twee aansluitingen.
De 5.5 heeft zelfs drie aansluitingen maar heb jij niet nodig lijkt me
Zes panelen is niet optimaal voor hem, liever zeven of acht maar zo heel veel verlies geeft dat ook weer niet.
Klein formaat, slechts 45 cm schat ik. Maakt wel beetje geluid helaas
1 PVoutput . Dongen NB
Tripower?reneeke1970 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:58:
[...]
Je gaat naar drie fase maar noemt wel allemaal één fase omvormers op?
4003?
In de tekening staan er 12 O en 12 W, word lastig strings van 8 maken dan.reneeke1970 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:58:
[...]
Je gaat naar drie fase maar noemt wel allemaal één fase omvormers op?
Waarom neem je niet bv een kostal pico 4.2?
Is een drie fase met twee aansluitingen.
De 5.5 heeft zelfs drie aansluitingen maar heb jij niet nodig lijkt me
Zes panelen is niet optimaal voor hem, liever zeven of acht maar zo heel veel verlies geeft dat ook weer niet.
Klein formaat, slechts 45 cm schat ik. Maakt wel beetje geluid helaas
En gezien een 3 fasen omvormer de wens is, 4x6 SF
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 08-06-2017 22:19 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Strings van 3, 4 of 6 werken.
@Proton_ @AUijtdehaag Als ik de Steca 4003 kies dan zijn er dus 4 strings van 6 panelen. Als de omvormer dan in de kruipruimte komt moeten er dus 4x2 draden van het dak naar de kruipruimte?
De Steca is voorbereid voor een accu, dus als die later wordt toegevoegd dan kan er wel verschillend worden teruggeleverd per fase? Dan gaat dit hem worden.
De Steca is voorbereid voor een accu, dus als die later wordt toegevoegd dan kan er wel verschillend worden teruggeleverd per fase? Dan gaat dit hem worden.
kijk even in het boekje van SE, daar staat is dat ie minstens 20 cm aan de bovenzijde vrij wil hebben, voor de convectie, en onder moet je ook wat ruimte hebben, dat moet je dus ook vrij houden / die ruimte hebben.nklaver234 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:23:
Solar Edge SE4k
SMA Tripower 5000TL-20
Steca 4003
+/- Formaat, 60cm hoog
8 meter is geen probleem.
Je knoopt die 4x6 al op het dak parallel (met Y- stekers, maar er zijn ook speciale 3 en 4 sprong stekkers, al is de levertijd van die krengen vaak lang, en lang niet overal te koop) dus maar 2 draden naar beneden.
da er op de ene fase meer word verbruikt dan op de andere, en dat er evenveel word terug geleverd maakt niets uit, de mater verrekend dat wel, dat doet ie zonder PV ook.
Als je 4x6 op 1 string = 1 mpp zet gaat dat prima, als daar de specs. aan voldoen. dat dat O en W gecombineerd is maakt niet uit.
Binnen een sub string (van 6) moet je geen O en W samen voegen. (is lastige materie maar staat wel een paar keer in deel 5 uitgelegd)
4x SF parallel is nog geen 10A op hoogtijdagen en in de is 25 A voor een 4 mm2 helemaal niet raar. en daar gaan ze pas rekenen boven de 19 meter.
[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 08-06-2017 22:31 ]
Daarom zei ik al zes is niet optimaal.....Andre1973 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:08:
[...]
In de tekening staan er 12 O en 12 W, word lastig strings van 8 maken dan.
En gezien een 3 fasen omvormer de wens is, 4x6 SF
Maar dat is geen enkele drie fase natuurlijk. Maar 540 zit redelijk bij 620 in de buurt dus zal wel mee vallen.
8 is niet mogelijk met opstelling 4×6
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom in de kruipruimte?nklaver234 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:22:
@Proton_ @AUijtdehaag Als ik de Steca 4003 kies dan zijn er dus 4 strings van 6 panelen. Als de omvormer dan in de kruipruimte komt moeten er dus 4x2 draden van het dak naar de kruipruimte?
Geluid maakt deze niet toch (geen fan) Dus voor de warmte dan? Die condensdroger draait ook niet de hele dag toch?
Je kan y-connectoren gebruiken bij de panelen om ze parallel te schakelen.
Dan krijg je maar twee draadjes naar beneden. Neem dan 6 mm2 dc kabel eventueel bij lange lengtes.
Aan de onderkant kan ik wat zand wegscheppen, aan de bovenkant kan ik wat piepschuim wegsnijden en er zit een ventilatiegat voor de spouw naar buiten. Prima luchtcirculatie lijkt mij. En inslag van regen hoef ik ook niet bang voor te zijn want onder de carport. Enige nadeel is dat er dan draden door de leidingkoker lopen met een hoge spanning maar ik kan ze ver naar achteren stoppen zodat je er niet zomaar inboort bij het ophangen van een schilderijtje.Andre1973 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:22:
[...]
kijk even in het boekje van SE, daar staat is dat ie minstens 20 cm aan de bovenzijde vrij wil hebben, voor de convectie, en onder moet je ook wat ruimte hebben, dat moet je dus ook vrij houden / die ruimte hebben.
8 meter is geen probleem.
Je knoopt die 4x6 al op het dak parallel, dus maar 2 draden naar beneden.
De SE en die SMA mogen 99% zeker ook buiten hangen die Steca weet ik niet, maar dat staat dus in dat installatie boekje dat je online kunt vinden net als alle andere voorwaarden.
Wij hangen ook wel strings van 3, 4, 5, 6 of 7 SF op een 10kW omvormer op klussen om de restjes op te maken. Je kunt helaas niet overal alleen maar strings van 8 maken. Zolang je maar binnen het MP bereik blijft.
Volgens mij kan je die kruipruimte wel laten schieten als je een Steca of een SMA ophangt zonder fan. die maken zo weinig geluid.
Wij hangen ook wel strings van 3, 4, 5, 6 of 7 SF op een 10kW omvormer op klussen om de restjes op te maken. Je kunt helaas niet overal alleen maar strings van 8 maken. Zolang je maar binnen het MP bereik blijft.
Volgens mij kan je die kruipruimte wel laten schieten als je een Steca of een SMA ophangt zonder fan. die maken zo weinig geluid.
[ Voor 51% gewijzigd door Andre1973 op 08-06-2017 22:38 ]
Inderdaad, voor de warmte. Het warmt op de bovenverdieping snel op. Is al gauw rond de 25 graden en als de condensdroger aan is wordt het in het washok al snel 30 graden. Kruipruimte is altijd lekker koel.AUijtdehaag schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:26:
[...]
Waarom in de kruipruimte?
Geluid maakt deze niet toch (geen fan) Dus voor de warmte dan? Die condensdroger draait ook niet de hele dag toch?
Je kan y-connectoren gebruiken bij de panelen om ze parallel te schakelen.
Dan krijg je maar twee draadjes naar beneden. Neem dan 6 mm2 dc kabel eventueel bij lange lengtes.
Dat de kabelverliezen kleiner zijn is een bijkomend voordeel (scheelt misschien 0.2% dus 8kWatt per jaar, 2 euro haha. Voordeel is als de accu komt dat deze makkelijker te installeren is, of ook in de kruipruimte of in de berging aan de andere kant van de fundering.
Maar is geen dealbreaker als die wel in de wasmachine/droger ruimte komt.
Dit staat in de handleiding:Andre1973 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:33:
De SE en die SMA mogen 99% zeker ook buiten hangen die Steca weet ik niet, maar dat staat dus in dat installatie boekje dat je online kunt vinden net als alle andere voorwaarden.
Cooling principle Temperature-controlled fan, speed variable, internal (dust-protected). Wel een fan dus.
Van Steca ken ik geen hybride concept, van SMA, Fronius en Hosola wel.
Fronius is zviw de enige met een geïntegreerde driefase oplossing, voor de rest heb je alles x3 nodig.
Maar dat is toekomstmuziek.
Fronius is zviw de enige met een geïntegreerde driefase oplossing, voor de rest heb je alles x3 nodig.
Zoals ik het lees op pagina 11 wel. http://www.steca.com/fron...cept3_x_Z03_manual_EN.pdfProton_ schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:18:
Van Steca ken ik geen hybride concept, van SMA, Fronius en Hosola wel.
1 Hood
2 Display (monochrome, 128 x 64 pixels)
3 Rating plate, serial number, warnings
4 Operating buttons: ESC, r, s, SET (from left to right)
5 1x AC connection
6 1x DC connection Minus (−) for optional energy storage system
(Phoenix Contact SUNCLIX, safe to touch)
7 1x DC connection Minus (−) for solar modules (Phoenix Contact
SUNCLIX, safe to touch)
8 1x DC connection Plus (+) for solar modules (Phoenix Contact
SUNCLIX, safe to touch)
9 1x DC connection Plus (+) for optional energy storage system
(Phoenix Contact SUNCLIX, safe to touch)
10 DC load-break switch (disconnects plus and minus input simul-
taneously)
Klopt, die hebben ze sinds 2014.
Ik ken echter geen batterij die je daar daadwerkelijk op aan kan sluiten, misschien dat jij beter zoekt dan ik?
Ook vind ik geen documentatie of er dan asymmetrisch/off grid/... kan worden.
Ik ken echter geen batterij die je daar daadwerkelijk op aan kan sluiten, misschien dat jij beter zoekt dan ik?
Ook vind ik geen documentatie of er dan asymmetrisch/off grid/... kan worden.
De steca heeft een interne fan binnen in de gesloten behuizing.nklaver234 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:56:
[...]
Dit staat in de handleiding:
Cooling principle Temperature-controlled fan, speed variable, internal (dust-protected). Wel een fan dus.
Deze zorgt ervoor dat er intern lucht circuleert indien nodig. Vergelijk het met qua geluid met de fan in een laptop.
Deze is alleen hoorbaar indien je zo ongeveer met je hoofd naast de omvormer zit.
Het rendement van de steca is erg hoog mede door het ontbreken van een DC to DC step up omzetter (de steca kan alleen overweg met hoge DC spanningen) daardoor valt er ook weinig te koelen.
De hele omvormer is van kunststof en heeft niet eens een koellichaam. (Cool concept)
Ideaal dus in combinatie met SF.
Heb je al eens gekeken naar de SF solarsets?
Dan heb je 10 jaar garantie op alles😀
Tegen meer prijs is deze omvormer ook in een outdoor uitvoering beschikbaar.
Maar bij mij hangt één van de twee steca's ook gewoon in de kruipruimte.
Hier is het echter wel kurkdroog.
Dus als je het mij vraagt SF=Steca
Er zijn nog wel wat Forum leden die dat kunnen beamen denk ik.
@nklaver234
Steca logging is 3 jaar graties (of 2 jaar, weet niet meer), daarna betalen.
Maar is ook uit te lezen met een script naar pvoutput
1 mppt ingang, dus kun je niet apart oost/west monitoren.
Met een SMA kan dat wel apart en blijft logging gratis via sunny portal. (en via pi en sbfspot naar pvoutput)
Maar zoals gezegd zal de steca 4003 een hoger rendement hebben dan een SMA STP 5000 TL-20.
Mede omdat deze ook beter passend is bij 24 panelen qua vermogen. Bij laag opgewekt vermogen ligt het rendement wat hoger dan de SMA.
Als je nu nog geen keuze kan maken dan weet ik het ook niet meer... ;-)
Steca logging is 3 jaar graties (of 2 jaar, weet niet meer), daarna betalen.
Maar is ook uit te lezen met een script naar pvoutput
1 mppt ingang, dus kun je niet apart oost/west monitoren.
Met een SMA kan dat wel apart en blijft logging gratis via sunny portal. (en via pi en sbfspot naar pvoutput)
Maar zoals gezegd zal de steca 4003 een hoger rendement hebben dan een SMA STP 5000 TL-20.
Mede omdat deze ook beter passend is bij 24 panelen qua vermogen. Bij laag opgewekt vermogen ligt het rendement wat hoger dan de SMA.
Als je nu nog geen keuze kan maken dan weet ik het ook niet meer... ;-)
maar bij hoger vermogen wint de sma weer of bij wat meer schaduw bijvoorbeeldBij laag opgewekt vermogen ligt het rendement wat hoger dan de SMA.
dus uiteindelijk zal het echt niet zoveel uitmaken
[offtopic aan]
het word pas interresant om te gaan kijken naar hoe efficient een omvormer is in de winter als de salderingsregel op de schop gaat , daar je opwek dan veel lager is [offtopic uit ]
Willekeurige dag uit januari en even extended info aanklikken, slingert alle kanten op. Bij 500 Watt tussen de 93 en 97%. Bij 135 Watt 85%.Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 07:38:
[...]
maar bij hoger vermogen wint de sma weer of bij wat meer schaduw bijvoorbeeld
dus uiteindelijk zal het echt niet zoveel uitmaken
[offtopic aan]
het word pas interresant om te gaan kijken naar hoe efficient een omvormer is in de winter als de salderingsregel op de schop gaat , daar je opwek dan veel lager is [offtopic uit ]
vooralsnog maakt het op jaarbasis gezien niet uit of je nu de meeste opwek in mei hebt of aug en of het in de winter wat minder is zolang het op jaarbasis maar voldoende opwekt
Steca blijft een bijzonder efficiente omvormers maken (de driefase variant kan wel degelijk upconversion doen).
Schaduwmanagement is leuk, maar volstrekt zinloos als je parallelle strings hebt (en kost je dan wel rendement, dus uitzetten).
Salderen en accu's hoeven pas in 2023 weer ter sprake te komen, wie weet hoe de wereld er dan uit ziet?
Schaduwmanagement is leuk, maar volstrekt zinloos als je parallelle strings hebt (en kost je dan wel rendement, dus uitzetten).
Salderen en accu's hoeven pas in 2023 weer ter sprake te komen, wie weet hoe de wereld er dan uit ziet?
Even je feiten op orde brengen, als hij 1300 euro betaald voor optimizers dan heeft elk paneel 1 optimizer en is erdus niets aan de hand met beperkingen.AUijtdehaag schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:43:
@nklaver234
Optie 2 of 3 dus.
Serieus?No Hands schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:03:
[...]
Even je feiten op orde brengen, als hij 1300 euro betaald voor optimizers dan heeft elk paneel 1 optimizer en is erdus niets aan de hand met beperkingen.
Waar heb je die optimizers voor nodig dan? (Buiten het feit dat het extra geld kost)
@No Hands
1300 voor de omvormer, 1000 voor de optimizers = €41 per optimizer aangesloten op het dak? Op Internet zijn de prijzen tussen €55 en €70, dan lijkt me €82 incl arbeid realistischer en zijn er dus 2412 aangeboden.
@AUijtdehaag Die zijn nodig om het de installateur naar de zin te maken: die moet support gaan leveren en hij wil marge
1300 voor de omvormer, 1000 voor de optimizers = €41 per optimizer aangesloten op het dak? Op Internet zijn de prijzen tussen €55 en €70, dan lijkt me €82 incl arbeid realistischer en zijn er dus 2412 aangeboden.
@AUijtdehaag Die zijn nodig om het de installateur naar de zin te maken: die moet support gaan leveren en hij wil marge
Ho, ho, hier werkt met parallelle strings en een SMA omvormer dat schaduwmanagement prima.Proton_ schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:00:
Steca blijft een bijzonder efficiente omvormers maken (de driefase variant kan wel degelijk upconversion doen).
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
@Schinnen-groen het lijkt prima te werken maar gezien dat je strings parralle staan kan je het eigenlijk niet zien
stel
string 1 ligt 2/3 in de schaduw totaal 1000wp
string 2 ligt vol in de zon totaal 1000wp
dan zie je op je omvormer bijv 1200 watt binnenkomen
echter daar ze parrallel staan zie je niet of dit bijvoorbeeld
string1 ==> 400 watt
string2 ==> 800 watt
of bijvoorbeeld
String1 200 watt
string2 1000 watt
voor mijn gevoel zal het juist bij parrallel minder goed werken
omdat je 2 verschillende mpp punten hebt die je op 1 punt aansluit aan je omvormer
de omvormer zal dus afwijken van het ideale mpp punt op dat moment
stel
string1 ==> 400 watt
string2 ==> 800 watt
of bijvoorbeeld
String1 200 watt
string2 1000 watt
omdat je 2 verschillende mpp punten hebt die je op 1 punt aansluit aan je omvormer
Naast mijn computer staat een Sunny Beam. Die geeft nagenoeg in real time de productie van de panelen aan. Al verschillende keren het volgende uitgeprobeerd:Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:37:
@Schinnen-groen het lijkt prima te werken maar gezien dat je strings parralle staan kan je het eigenlijk niet zien
stel
string1 ==> 400 watt
string2 ==> 800 watt
of bijvoorbeeld
String1 200 watt
string2 1000 watt
Bij schaduw de OptiTrac uitschakelen. Even wachten, opbrengst noteren, OptiTrac inschakelen en na een seconde of 20-30 weer de stand noteren. Daar zit toch een aardig verschil in.
Ook aan de grafiek van de opbrengst is dat mooi te zien.
Foto's? Ik zal eens kijken wat ik nog ergens op de HD heb staan. Ik heb ik het verleden uiteraard hier ook foto's van gemaakt.
In het verleden heb ik hier zelfs nog een mooie video van gezien op Tweakers. Met een laken op de panelen om schaduw te produceren. Ik weet niet meer Wie de video had gemaakt.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
dat filmpje met die schaduw middels een laken is bekend maar dat was niet met 2 strings parrallel op 1 mpp
en dan nogmaals je leest het totaal uit , wat op je aansluiting binnenkomt
niet het verschil tussen string1 en string2
dus ja je heb gelijk met de optritrac zal het iets beter gaan echter
als string1 in schaduw ligt en string2 vol inde zon dan moet de optitrac gaan werken op de data van beide strings.
de optritrac signaleert enerzijds het gaat goed ==> string 2
anderszijds ik moet bijsturen ==> string 1
daarom minder ideaal in een parrallel situatie
als string1 in schaduw ligt en string2 vol inde zon dan moet de optitrac gaan werken op de data van beide strings.
Er is één situatie waarbij optitrac iets doet bij parallelle strings: dat is als alle strings evenveel cellen beschaduwd hebben.
Bij een oost/west systeem met 4 strings parallel lijkt me dat vrij zeldzaam.
Bij een oost/west systeem met 4 strings parallel lijkt me dat vrij zeldzaam.
Beide strings worden apart aangesloten op de SMA omvormer. Zou die elektronica het dan niet voor elkaar kunnen krijgen om een (redelijk)optimum te bepalen?Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:56:
dat filmpje met die schaduw middels een laken is bekend maar dat was niet met 2 strings parrallel op 1 mpp
Schaduwmanagement is natuurlijk nooit optimaal, maar zet hier wel zoden aan de dijk. Je kan dit natuurlijk niet vergelijken met een optimizer per paneel. Dan hebben we een heel ander verhaal
Goed punt, dan moet ik mijn feiten ook in orde hebben. 41p/stk is wel wat weinig.Proton_ schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:44:
@No Hands
1300 voor de omvormer, 1000 voor de optimizers = €41 per optimizer aangesloten op het dak? Op Internet zijn de prijzen tussen €55 en €70, dan lijkt me €82 incl arbeid realistischer en zijn er dus 24 aangeboden.
@Schinnen-groen ik ben teruggegaan naar 2012 maar heb niet kunnen vinden hoe jouw panelen zijn aangesloten.
Wel dat je een SMA 3000TL hebt met 2 MPPTs. Ik verwacht dat je strings dus niet parallel staan maar elk een eigen gescheiden tracker hebben.
Wel dat je een SMA 3000TL hebt met 2 MPPTs. Ik verwacht dat je strings dus niet parallel staan maar elk een eigen gescheiden tracker hebben.
Laat ik daar even op reageren, ik heb ongeveer een jaar lang met 8 panelen oost en 6 panelen west op 1 MPP van de 2000HF gewerkt. Je ziet dan netjes dat de Optitrac rond het middag uur naar een lagere spanning ging, daar waar het meeste vermogen zat.Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:56:
Laat ik voorop stellen dat het niet de bedoeling is om ongelijke strings parallel te zetten. Maar zonder Optitrac zou een andere omvormer gewoon op de MPP spanning blijven "hangen" van de string van 8.
Klopt, maar je gooit dan dus wel de (beperkte) opbrengst van 2 oostpanelen weg.
Het moet raar lopen als het mpp bij parallele strings niet op de volle spanning ligt. Twee panelen minder aansluiten valt daar wel onder
Het moet raar lopen als het mpp bij parallele strings niet op de volle spanning ligt. Twee panelen minder aansluiten valt daar wel onder
Ik heb nog een "oude" 3000TL-20. De twee strings worden hier op 2 aparte ingangen aangesloten. Elke ingang beschikt over 8 panelen van 190 Wp. Vmp/Imp = 36,7/5,2.Proton_ schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:11:
@Schinnen-groen ik ben teruggegaan naar 2012 maar heb niet kunnen vinden hoe jouw panelen zijn aangesloten.
Er is maar 1 mppt. Systeem is van eind 2010.
zaols ik het lees dan worden de strings apart van elkaar aangesloten echter intern worden ze parrallel gezet over 1 mpp dus werkt de mpp op beide strings tegelijk
als deze 2 strings dus verschillende orientatie hebben ( bijvoorbeeld oosst-west )
of de ene string nog wel schaduw en de andere niet dan beinvloeden ze elkaar niet ten goede.
als deze 2 strings dus verschillende orientatie hebben ( bijvoorbeeld oosst-west )
of de ene string nog wel schaduw en de andere niet dan beinvloeden ze elkaar niet ten goede.
@Schinnen-groen Vandaar 
Simulatie laat zien dat bij twee parallelle strings van 8 panelen bij volledige beschaduwing van één paneel (gesimuleerd door 1/8 van de stroom) het MPP inderdaad bij 7 panelen ligt - maar dat het verschil minder groot is dan als er 1 string van 16 panelen was. Er is maar één maximum, dus ook zonder optitrac wordt het juiste MPP gevonden.
Simpel gezegd: 2x7 > 1x8.
Bij 2 panelen moet meer dan 56% beschaduwd zijn om een lokaal maximum te maken, bij 3 panelen 87% en bij 4 beschaduwde panelen gaat optitrac pas wat doen als ze kortgesloten worden.
Als je vier strings van zes parallel zet (waar het over ging) dan maakt het niet veel meer uit: dan kan de MPPT kiezen uit 4*5 of 3*6+(1/8*6).
De meerwaarde van Optitrack is dan niet heel groot (maar kan ook niet veel kwaad).
Vergelijk met een situatie met één string: dan is het verschil 1/8 * 24 = 3 bij de hele string vs 23 bij het andere MPP. Kijk, dan heb je duidelijk meerwaarde
Simulatie laat zien dat bij twee parallelle strings van 8 panelen bij volledige beschaduwing van één paneel (gesimuleerd door 1/8 van de stroom) het MPP inderdaad bij 7 panelen ligt - maar dat het verschil minder groot is dan als er 1 string van 16 panelen was. Er is maar één maximum, dus ook zonder optitrac wordt het juiste MPP gevonden.
Simpel gezegd: 2x7 > 1x8.
Bij 2 panelen moet meer dan 56% beschaduwd zijn om een lokaal maximum te maken, bij 3 panelen 87% en bij 4 beschaduwde panelen gaat optitrac pas wat doen als ze kortgesloten worden.
Als je vier strings van zes parallel zet (waar het over ging) dan maakt het niet veel meer uit: dan kan de MPPT kiezen uit 4*5 of 3*6+(1/8*6).
De meerwaarde van Optitrack is dan niet heel groot (maar kan ook niet veel kwaad).
Vergelijk met een situatie met één string: dan is het verschil 1/8 * 24 = 3 bij de hele string vs 23 bij het andere MPP. Kijk, dan heb je duidelijk meerwaarde
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 09-06-2017 12:13 ]
Hm, ik krijg bij een specifieke vraag naar een offerte voor Solar Frontier panelen de mededeling dat ze niet meer in Europa leveren. Nu heb ik zijdelings geruchten gehoord over iets dergelijks, een paar maanden terug, maar ik vind het nérgens terug. Ik zie hier zelfs nog heel veel berichten over nieuwe SF panelen, dus ik vraag me nu wel af waar dit vandaan komt...
Via de officiële kanalen zijn & blijven ze nog gewoon beschikbaar.Pathogen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:14:
Hm, ik krijg bij een specifieke vraag naar een offerte voor Solar Frontier panelen de mededeling dat ze niet meer in Europa leveren. Nu heb ik zijdelings geruchten gehoord over iets dergelijks, een paar maanden terug, maar ik vind het nérgens terug. Ik zie hier zelfs nog heel veel berichten over nieuwe SF panelen, dus ik vraag me nu wel af waar dit vandaan komt...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??