Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.483 views

• miorky
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 12:08
Noord27 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Naast de prijzen die je ziet komt er nog circa 40% bij: BTW, veilingkosten en BTW over de veilingkosten. Dan zijn ze vrijwel identiek aan huidige nieuwprijzen, maar dan heb je wel echt nieuwe spullen met dito garantie.

Ook zullen de prijzen nog wel oplopen in de biedingen, getuige ook de voorgaande veilingen van PV via BVA.
Zal eens wat meerdere offertes op gaan vragen. Wellicht dat nieuw dan toch een betere optie is. Bedankt zover
miorky schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:40:
[...]

Zal eens wat meerdere offertes op gaan vragen. Wellicht dat nieuw dan toch een betere optie is. Bedankt zover
Heel veel omvormers die je daar nu ziet zijn geretourneerd, dus pas op of het wel goeie zijn

1 PVoutput . Dongen NB

WoudseHoeve schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:21:
[...]

De gebruikte diodes moeten dus een sperspanning hebben van minimaal 1000V.

De functie van een zekering is anders als die van een diode, maar hebben in sommige gevallen dezelfde werking.

De zekering (zoals door sma beschreven) smelt door indien 1 string van een aantal parallel geschakelde string defect raakt en een kortsluiting gaat vormen, dan leveren de andere string stroom welke door de defecte string gaat lopen. Deze stroom is tegengesteld aan de normale stroom.

De diode zal bij een defecte string als hierboven beschreven hetzelfde doen. De stroom door de defecte string zal direct geblokkeerd worden (dus niet eerst maximaal worden).
Daarnaast zal de diode indien een string een te lage spanning levert tov de andere strings (bv door ernstige schaduw) ook stroom gaan opnemen. Dit wordt door de diode ook geblokkeerd.

Het verlies is bij een SF paneel 2Amp x 0.7 Volt = 1.4Watt.
Voor de beveiliging van sf doen ze toch totaal niet hetzelde?
Een zekering is traag, dus iedere string een 3 A ,hoe snel springt hij dan als 8 A doorheen gaat?
Denk dat sf eerder kapot is?

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:19:
[...]

Een zekering is traag, dus iedere string een 3 A ,hoe snel springt hij dan als 8 A doorheen gaat?
4x parallel mag dus dan zou je een 6A kunnen gebruiken voor sf, maar als die dan toch
al zo'n hoge reverse stroom doorlaat, is die string toch al defect, denk je niet?
PClop schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:44:
[...]

4x parallel mag dus dan zou je een 6A kunnen gebruiken voor sf, maar als die dan toch
al zo'n hoge reverse stroom doorlaat, is die string toch al defect, denk je niet?
In theorie hoeft ie niet defect te zijn, en voor de garantie van sf moet er diode tussen dus aan een zekering heb je niks in mijn ogen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
Hoeveel kunnen panelen "pieken", is daar een standaard voor :?

Ik dacht dat 7000WP maximaal 7KW zou kunnen opwekken, maar ik zie hem nu pieken naar 7,49kW :?

Het zal er wel mee te maken hebben dat de zon achter de wolken weg komt neem ik aan :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:24:
Hoeveel kunnen panelen "pieken", is daar een standaard voor :?

Ik dacht dat 7000WP maximaal 7KW zou kunnen opwekken, maar ik zie hem nu pieken naar 7,49kW :?

Het zal er wel mee te maken hebben dat de zon achter de wolken weg komt neem ik aan :?
lastig, maar er zijn wel grenzen.

stuk heeft te maken met de temperatuur van de cellen.
de straling van de zon.

STC waarden worden gegeven met : irradiance 1000W/m2, cel temperatuur 25C, AM=1.5
de wind kan harder zijn als 1,5AM, en de cellen kunnen kouder zijn als 25C.
ook kan de instraling in Nederland oplopen tot een +/-1150W/m2.
de natuur kan soms grillig zijn. ;)

ook worden panelen eerst gemaakt, dan getest, en dan pas weten we het aantal Wp.
dus elk paneel kan anders zijn.
(en vele merken verkopen een 304Wp paneel dan als 300Wp paneel.)

grofjes kun je dit wel aan houden.
de Ampp komt nooit verder zijn short circuit current.
de Vmpp komt nooit hoger als de temperatuur toestaat.
dus zoek de waardes eens op voor je panelen. ;)

ik heb mijn 190Wp panelen nooit hoger als 215W zien komen.
dat deden ze met max A (short circuit current).
mijn 300Wp's geen idee, 10x300Wp = 3000W en dat is precies waar de omvormer op aftopt.

bedenk ook dat net na een regenbui er veel luchtvervuiling is weg gespoeld uit de lucht.
op dat moment heb je wel zon op je panelen, maar ook nog wolken in de lucht die extra licht weerkaatsen, met extra opbrengst.

maar helaas, heel veel heb je vaak niet aan die korte piekjes. :-(

edit:
ook oppassen met omvormers en hun meting.
vaak geven ze b.v. wel een W die ze leveren, maar eigenlijk is dat een VA.
en dat is stiekem net iets anders. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-07-2017 14:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Grolsch
migjes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:06:
[...]

lastig, maar er zijn wel grenzen.

stuk heeft te maken met de temperatuur van de cellen.
de straling van de zon.

STC waarden worden gegeven met : irradiance 1000W/m2, cel temperatuur 25C, AM=1.5
de wind kan harder zijn als 1,5AM, en de cellen kunnen kouder zijn als 25C.
ook kan de instraling in Nederland oplopen tot een +/-1150W/m2.
de natuur kan soms grillig zijn. ;)

ook worden panelen eerst gemaakt, dan getest, en dan pas weten we het aantal Wp.
dus elk paneel kan anders zijn.
(en vele merken verkopen een 304Wp paneel dan als 300Wp paneel.)

grofjes kun je dit wel aan houden.
de Ampp komt nooit verder zijn short circuit current.
de Vmpp komt nooit hoger als de temperatuur toestaat.
dus zoek de waardes eens op voor je panelen. ;)

ik heb mijn 190Wp panelen nooit hoger als 215W zien komen.
dat deden ze met max A (short circuit current).
mijn 300Wp's geen idee, 10x300Wp = 3000W en dat is precies waar de omvormer op aftopt.

bedenk ook dat net na een regenbui er veel luchtvervuiling is weg gespoeld uit de lucht.
op dat moment heb je wel zon op je panelen, maar ook nog wolken in de lucht die extra licht weerkaatsen, met extra opbrengst.

maar helaas, heel veel heb je vaak niet aan die korte piekjes. :-(
Tnx, als ik jou zo hoor doen je 190Wp'ers dus +- 13% meer op piek

Totaal heb ik 40 stuks 175WP SF panelen, als ze dan 7,5kW doen is dat 7 á 8% meer als opgegeven, is dus nog minder "extra' als wat jij wel eens gemeten hebt.

Ik heb er een 8,2kW omvormer achter zitten, dus de omvormer is het probleem niet. (dit heb ik gedaan zodat ik eventueel later wat panelen kan toevoegen mocht dat nodig blijken).

Ik kan hieruit in ieder geval de conclusie trekken dat alle panelen/strings werken 8) En verder heb ik er eigenlijk niet zo heel veel aan.:P

• migjes
Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:15:
[...]

Totaal heb ik 40 stuks 175WP SF panelen, als ze dan 7,5kW doen is dat 7 á 8% meer als opgegeven, is dus nog minder "extra' als wat jij wel eens gemeten hebt.

Ik heb er een 8,2kW omvormer achter zitten, dus de omvormer is het probleem niet. (dit heb ik gedaan zodat ik eventueel later wat panelen kan toevoegen mocht dat nodig blijken).

Ik kan hieruit in ieder geval de conclusie trekken dat alle panelen/strings werken 8) En verder heb ik er eigenlijk niet zo heel veel aan.:P
jep, je hebt er niet zoveel aan, maar ach wel leuk om te weten.

maar eigenlijk kun je aan een 8,2kW omvormer met gemak 10,6kWp hangen (30% + ).
onderdimensioneren van de omvormer noemen we dat.
een omvormer heeft ook een minimum W nodig om in vol rendement te kunnen draaien.
als je er dan 10,6kWp aan hangt zul je ook in vaker vol rendement draaien met wat bewolking b.v.
nadeel is dan wel dat je wat aftopt op een aantal dagen, maar vele andere dagen maken dat weer goed.
is een keuze die je altijd moet maken, wat je bloeddruk kan hebben, zeg maar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:15:
[...]

Mijn 165 sience fiction heb ik 210 zien doen heel kort.
En 195 voor vijf min dus tel uit je winst

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:21:
[...]

Mijn 165 sience fiction heb ik 210 zien doen heel kort.
En 195 voor vijf min dus tel uit je winst
oke laten we de winst tellen, lol.

195W - 165Wp = 30W voor 5 minuten.
30*5 = 150Wm
150 / 60 = 2.5Wh
2,5 / 1000 = 0.0025kWh
0.0025kWh * 19ct = 0.0475ct
het is winst, maar veel wil ik het niet noemen. ;)
oke als je het dan met 40 panelen doet, dan is het wel een +/-2ct, leuk maar op het totaal van wat 40 panelen doen per jaar is het helaas niks, dat doet een ruime 130000ct en dan is 2ct niks meer.

edit:
oke, dit heeft niks met onderdimensioneren te maken maar goed.
@Atomic2005 haalt het er bij, dus de grafiek van anton.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
eigenlijk heeft wel of niet te onderdimensioneren totaal niks te maken met de opbrengst van een set.
maar heeft iemand een beperkt dak oppervlak en kan hij maar net of niet de benodigde kWh's opbrengen die hij nodig heeft, dan moet hij gewoon het niet doen. (alles word toch gesaldeerd dus ruime vergoeding, eigenlijk is het een soort van subsidie ;) )
heb je ruimte zat en wil je kolenfooi scheppen, dan moet je juist onderdimensioneren.
ook om er voor te zorgen dat je kleine hoofd aansluiting extra veel panelen kan hebben.
(vergoeding is een stuk lager, dus kost prijs moet omlaag.)

de persoonlijke situatie en het doel bepaalt veel meer als de opbrengst of je wil onder of over dimensioneren. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door migjes op 24-07-2017 16:10 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Er is ooit ( door Anton Boonstra volgens mij) een onderzoekje naar gedaan en die had zo'n mooi staafdiagram waaruit bleek dat iets onderdimensioneren van de omvormer nauwelijks verlies geeft.

Edit : Ja die bedoelde ik idd. Mooi staafdiagram :)
Excuus als ik afdwaalde vh onderwerp.

[ Voor 19% gewijzigd door Atomic2005 op 24-07-2017 15:30 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
nklaver234 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:25:
@VivaAtloni Hoeveel panelen ga je aansluiten en wat voor vermogens verwacht je? 3500Watt kan wel over een 2.5mm2. Met 3-fase zou je dan al op 10kWatt zitten maar ik durf niet te zeggen of je dat dan ook een paar uur kan volhouden zonder probleem.
In eerste instantie hoop ik idd zo'n 3500 (4200WP op het oosten) schat ik in, maar ik verbaas me er over dat je zegt dat er maar zo weinig Watt over die kabel zou kunnen. De kabel is immers aangelegd mbt krachtgroepen, want die zitten er op aangesloten. Zal nog een goed checken of het wel echt 2.5mm2 is.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Atomic2005 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:59:
Er is ooit ( door Anton Boonstra volgens mij) een onderzoekje naar gedaan en die had zo'n mooi staafdiagram waaruit bleek dat iets onderdimensioneren van de omvormer nauwelijks verlies geeft.
@Grolsch vroeg alleen maar hoever zijn panelen konden pieken, nou zover dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg, ik vroeg me eigenlijk af of het "normaal" was dat ik meer opwekte als theoretisch opgegeven was, ja dus :P

Ik vraag me overigens wel af wat het onderzoek van @antonboonstra uitwijst als je alleen naar sf kijkt want die zijn veel extremer als poly en mono.
Mijn sf doet plus twintig en mijn poly min twintig procent.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

VivaAtloni schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:11:
[...]

In eerste instantie hoop ik idd zo'n 3500 (4200WP op het oosten) schat ik in, maar ik verbaas me er over dat je zegt dat er maar zo weinig Watt over die kabel zou kunnen. De kabel is immers aangelegd mbt krachtgroepen, want die zitten er op aangesloten. Zal nog een goed checken of het wel echt 2.5mm2 is.
3fase 16A is tot 50meter 2,5mm3.

• migjes
VivaAtloni schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:11:
[...]
als jij een 4200Wp op het oosten zet met een +/-5000W omvormer.
dan leveren de panelen gewoon een ruime 4500W ;)
(jep panelen kunnen ook op het oosten meer W produceren als hun Wp. ;)
dat doen ze niet veel uren per jaar (lol als dat 1 uur is per jaar dan is het veel ;) ) )

panelen op oost of op west produceren net zo hoge pieken W als op zuid.
ze doen dit alleen minder uren, dus wel een lagere kWh opbrengst. ;)

een 4500W over een 3x2,5mm kabel gooien, dat is wel wat veel, beter is om dan onder de +/-3800W te blijven.
(groot verschil of je 3 fase (5x2,5mm/1,5mm) gebruikt of 1 fase (3x2,5mm)

een omvormer gebruiken die niet meer doorlaat als wat de 2,5mm kabel aan kan.
ongeveer een 16A of 3800W omvormer op 1 fase, dan heb je dus ook nooit teveel W op de kabel.
en dat soort omvormers kunnen zonder problemen met een 4200Wp overweg.
(een 4000VA zou nog wel kunnen, dat gaat nog net over een 16A groep, maar let op VA en geen W ;) )

maar op een gegeven moment gaat de lengte van de kabel ook mee spelen.
dat is ook een factor die soms problemen geeft. ;)

(pasop een krachtstroom groep kan ook met 5x1,5mm kabel zijn.
dus check het.)

verder is het niet handig om 3500 te zeggen, dan denk ik wat(t) ? >:)

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 14:34
@VivaAtloni Als de kabel is gelegd als krachtgroep en is aangesloten als 3-fase (5 aders, 1 neutraal, 3 fase en 1 aarde) dan kan je over elke fase 3500-4000Watt leveren. Zoals gezegd met een 4000Watt omvormer op 1-fase zit je net over de grens. Wellicht gaat het goed maar in de veiligheid moet je geen grenzen willen opzoeken en al helemaal niet overschreiden.

Neem je bijv een 4500Watt 3-fase omvormer dan kan het wel. Als de kabel erg lang is dan is 3-fase ook beter ivm minder verlies door kabellengte. Effectief heb je dan meer koper (3 fasedraden van elk 2.5mm2 ipv 1 fasedraad) en dus minder verlies. Maar is alleen merkbaar bij grote lengtes >25 meter.

Ik heb om die reden ook voor een 3-fase omvormer gekozen omdat ik vond dat 3700Watt gedurende een aantal uren ook teveel vond voor 1 groep/zekering. Heb 2100 Wp op Oost en 2100 Wp op West. Oost doet het beter dan West!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:31:
Ik vraag me overigens wel af wat het onderzoek van @antonboonstra uitwijst als je alleen naar sf kijkt want die zijn veel extremer als poly en mono.
Mijn sf doet plus twintig en mijn poly min twintig procent.....
Ook SF panelen heb ik bekeken (paarse kolommen). Deze hebben wel iets meer piekverliezen, maar nog steeds niet zo extreem veel als sommigen denken.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

antonboonstra schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:48:
[...]

Ook SF panelen heb ik bekeken (paarse kolommen). Deze hebben wel iets meer piekverliezen, maar nog steeds niet zo extreem veel als sommigen denken.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Oh ja, herinner me het weer. Alleen had ik toen nog geen sf en nu wel. Mijn gevoel zegt toch dat het verder uit elkaar ligt.
Wat ik raar vind als ik naar de drie systemen kijk waarom de kwh/wp van de sf zo laag is? De poly doet het prima maar waarom zit die sf niet boven de 1100 ?

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Lokatie van de panelen misschien?
Ijzerman (poly) ligt naast amsterdam, dichter bij de west kust, dan Cofely (is nu engie) (SF) onder groningen.

https://pvoutput.org/listmap.jsp?sid=6888
https://pvoutput.org/listmap.jsp?sid=25689

edit: Beiden missen nogal wat logging dagen zie ik...

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2017 16:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

AUijtdehaag schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:23:
@reneeke1970
Lokatie van de panelen misschien?
Ijzerman ligt naast amsterdam, dichter bij de west kust, dan Cofely (is nu engie) onder groningen.

https://pvoutput.org/listmap.jsp?sid=6888
https://pvoutput.org/listmap.jsp?sid=25689
Zou goed kunnen, maar normaal zijn de sf waardes hoger dan poly, maar hier is het andersom, dus wat doet dat op resultaten?. Maakt verder ook niet uit, is toch per situatie verschillend.

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:49:
[...]

In theorie hoeft ie niet defect te zijn, en voor de garantie van sf moet er diode tussen dus aan een zekering heb je niks in mijn ogen.
Ja en nee, een zekering en of diode voorkomt ook niet dat een sf paneel defect raakt, het is meer om brand door ongecontroleerde stromen in een defecte string te voorkomen net als bij je eigen E installatie thuis, daar beschermen de "stoppen" je ook enkel tegen brand gevaar en niet tegen het defect raken van apparaten die er op zijn aangesloten.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:58
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:49:
[...]

Ik zal waarschijnlijk mijn aansluiting gaan verzwaren naar 3x40 binnenkort. De wp (12kW), wasmachine en droger, ovens, toekomstige IR-panelen blijken iets te zwaar voor mijn huidige 3x25. Nadeel is dat het een stuk duurder is qua vastrecht. Voordeel: ik kan meer panelen op mijn dak gaan leggen.
En hoe vaak is er een automaat uitgevallen?

Ik zou er niet zomaar een duurder abonnement tegenaan willen gooien.

Eea staat ook niet allemaal tegelijk maximaal aan.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Knowbody
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:15:
Hoofdzekering is er afgelopen winter al een paar keer uit geklapt.
Op welke fase dan?

Je kunt ook de verdeling per fase checken

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Knowbody
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:09:
[...]

Ik heb nog niet goed gekeken naar je linkje, maar ik snap waar je naartoe wilt... Die zou ik dan wellicht op de Qooker moeten zetten...?
Als het even kan, wil ik die verzwaring uiteraard voorkomen. Hoewel ik vrees dat als ik straks ook electrisch ga rijden, dat ik er niet aan ontkom. Opladen en wp tegelijk lijkt me haast onmogelijk op 3x25
WP in silence mode begrensd ook wat.

• Knowbody
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:31:
[...]

363 dagen per jaar gaat die vlieger ook voor mijn pompje op. Toen de pannen echter van het dak vroren en hij vol aan de bak moest, tja, toen was het een piek van een paar uur. Daar valt niet tegenop te bufferen...
Hoe gebruik je de WP

Hier is de ervaring dat een 8 kW 230V machine het trekt een grote vrijstaande woning warm te houden. Als je bijv verlaging toepast dan snap ik dat de WP er op een gegeven moment vol in gaat.
Ik zou zeggen ipv meer geld betalen aan 3x40 meer geld te betalen aan kwh.
Goede stooklijn kiezen en de WP moet het makkelijk trekken. Het geheim zit in een goede stooklijn en 7x24 verwarmen in het koude deel vh seizoen.

PClop schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:04:
[...]

Ja en nee, een zekering en of diode voorkomt ook niet dat een sf paneel defect raakt, het is meer om brand door ongecontroleerde stromen in een defecte string te voorkomen net als bij je eigen E installatie thuis, daar beschermen de "stoppen" je ook enkel tegen brand gevaar en niet tegen het defect raken van apparaten die er op zijn aangesloten.
Dat weet ik, maar jou verhaal is hetzelfde als de link naar sma site over reverse stroom. Dat los je op met zekeringen. Maar de vraag begon waarom sf meer dan vier string diode nodig?
Voor de beveiliging en behoud van garantie van sf panelen word gewoon diode vereist. En nu word hier gezegd dat de oplossing een zekering is die alleen een omvormer beveiligd.
Dit zijn twee problemen en twee verschillende oplossingen

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@reneeke1970 uit de SF170 datasheet:
Limiting reverse current Ir 7 A
Maximum series fuse rating Isf 4 A

Daar komt de max 4 strings vandaan (3x Isc < Ir), en de zekeringrating.
Waar heb jij iets gevonden over verplichte diode voor garantie?
De zekering is er voor de panelen, niet voor de omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 24-07-2017 18:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Knowbody schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:10:
[...]

En hoe vaak is er een automaat uitgevallen?

Ik zou er niet zomaar een duurder abonnement tegenaan willen gooien.

Eea staat ook niet allemaal tegelijk maximaal aan.
De automaat van de wp is er nog nooit uitgegaan. De hoofdzekering afgelopen winter drie keer :(
Ik zou er voor kunnen kiezen om liander drie keer per winter te laten komen. Is goedkoper dan verzwaren :)

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Proton_ schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:17:
@reneeke1970 uit de SF170 datasheet:
Limiting reverse current Ir 7 A
Maximum series fuse rating Isf 4 A

Daar komt de max 4 strings vandaan (3x Isc < Ir), en de zekeringrating.
Waar heb jij iets gevonden over verplichte diode voor garantie?
De zekering is er voor de panelen, niet voor de omvormer.
Van een installateur. Als de sheet zegt dat hij maar tot 7 beveiligd is uit zichzelf is het toch ook logisch dat je zelf maatregelen moet nemen als je weet dat het hoger kan worden. Als sf aan toont dat er 9 of zoiets door heeft gestroomd dan heb je geen garantie.

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:45:
[...]

Dat weet ik, maar jou verhaal is hetzelfde als de link naar sma site over reverse stroom. Dat los je op met zekeringen. Maar de vraag begon waarom sf meer dan vier string diode nodig?
Voor de beveiliging en behoud van garantie van sf panelen word gewoon diode vereist. En nu word hier gezegd dat de oplossing een zekering is die alleen een omvormer beveiligd.
Dit zijn twee problemen en twee verschillende oplossingen
Ik neem overigens aan dat die diode op elke string moet zitten?

Cupid673 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:43:
[...]

Ik neem overigens aan dat die diode op elke string moet zitten?
Wel beter, maar ik persoonlijk zou het ook per setje van vier string doen.
Binnen die vier kan er maar stroom van drie gaan lopen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
Cupid673 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:41:
[...]

De automaat van de wp is er nog nooit uitgegaan. De hoofdzekering afgelopen winter drie keer :(
Ik zou er voor kunnen kiezen om liander drie keer per winter te laten komen. Is goedkoper dan verzwaren :)
Zijn de pieken in dit geval niet op te vangen met een powerwall / batterij aan de muur?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Knowbody
Stef87 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:03:
[...]

Zijn de pieken in dit geval niet op te vangen met een powerwall / batterij aan de muur?
Dat is allemaal moeilijk doen. Voor de zonnepanelen heb je weinig aan accu's in de winter. Dan moet je de accu's vanuit het net gaan opladen.

Ik denk vooral piekverbruik vd WP voorkomen met slimmere instelling van dat ding.

• Stef87
  • Laatst online: 18-11 15:09
Knowbody schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:06:
[...]

Dat is allemaal moeilijk doen. Voor de zonnepanelen heb je weinig aan accu's in de winter. Dan moet je de accu's vanuit het net gaan opladen.

Ik denk vooral piekverbruik vd WP voorkomen met slimmere instelling van dat ding.
Ik snap dat het niet ideaal is, maar er werd serieus overwogen om naar een zwaardere netaansluiting te gaan.

Als dat niet lukt met slimmer instellen van alle appratuur, is het mogelijk ook een optie. Zodra je elektrisch wilt gaan rijden is een 11kW oplaadpaal ook geen overbodige luxe.

Maar als je zonder een verzwaring/accu kan, is dat uiteraard beter.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Proton_

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:42:
[...]
Van een installateur. Als de sheet zegt dat hij maar tot 7 beveiligd is uit zichzelf is het toch ook logisch dat je zelf maatregelen moet nemen als je weet dat het hoger kan worden. Als sf aan toont dat er 9 of zoiets door heeft gestroomd dan heb je geen garantie.
Een zekering van 3 of 4A lijkt me afdoende maatregel tegen een stroom van 7A (en je houdt je aan de datasheet, dan kan SF niet moeilijk doen lijkt me).
Ik zou wel in elke string een diode zetten, om de thermische belasting per diode laag te houden. Voor het geld hoef je 't niet te laten.

Zekering en diode zijn beide voor hetzelfde 'probleem' :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:18:
[...]

Een zekering van 3 of 4A lijkt me afdoende maatregel tegen een stroom van 7A (en je houdt je aan de datasheet, dan kan SF niet moeilijk doen lijkt me).
Ik zou wel in elke string een diode zetten, om de thermische belasting per diode laag te houden. Voor het geld hoef je 't niet te laten.

Zekering en diode zijn beide voor hetzelfde 'probleem' :)
En dan kom ik weer terug op een eerdere vraag, hoe snel springt een 4 a zekering bij 8 A? Is dat snel genoeg om de diode in het paneel heel te houden?
Ze zeggen altijd bij twijfel........

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

De bypassdiode in het paneel staat hier buiten (en in sper).
Het klopt dat een 4A smeltzekering een tijdje doet om door te smelten bij 7A, maar net zo goed is een paneel niet direct stuk :)

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
nklaver234 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:47:
@VivaAtloni Als de kabel is gelegd als krachtgroep en is aangesloten als 3-fase (5 aders, 1 neutraal, 3 fase en 1 aarde) dan kan je over elke fase 3500-4000Watt leveren. Zoals gezegd met een 4000Watt omvormer op 1-fase zit je net over de grens. Wellicht gaat het goed maar in de veiligheid moet je geen grenzen willen opzoeken en al helemaal niet overschreiden.

Neem je bijv een 4500Watt 3-fase omvormer dan kan het wel. Als de kabel erg lang is dan is 3-fase ook beter ivm minder verlies door kabellengte. Effectief heb je dan meer koper (3 fasedraden van elk 2.5mm2 ipv 1 fasedraad) en dus minder verlies. Maar is alleen merkbaar bij grote lengtes >25 meter.

Ik heb om die reden ook voor een 3-fase omvormer gekozen omdat ik vond dat 3700Watt gedurende een aantal uren ook teveel vond voor 1 groep/zekering. Heb 2100 Wp op Oost en 2100 Wp op West. Oost doet het beter dan West!
Ok thx. Ik ga ook voor een 3 fase omvormer.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Weet nog iemand een 6-tal Yingli Panda 265/270 uit te halen?
Mag via DM...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Cupid673
Stef87 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:13:
[...]

Ik snap dat het niet ideaal is, maar er werd serieus overwogen om naar een zwaardere netaansluiting te gaan.

Als dat niet lukt met slimmer instellen van alle appratuur, is het mogelijk ook een optie. Zodra je elektrisch wilt gaan rijden is een 11kW oplaadpaal ook geen overbodige luxe.

Maar als je zonder een verzwaring/accu kan, is dat uiteraard beter.
Interessante invalshoek die batterij. Ik weet nog niet precies in hoeverre eea zou oplossen wat het wp probleem aangaat, maar ik zou wel meer panelen kunnen leggen en terug gaan voeden in de avond...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Iemand ervaring met flexibele zonnepanelen?

Ik heb een oud huis gekocht. Een gedeelte van het dak is schuin met pannen. Hellingshoek zeker 60 graden. En een deel, plus minus 50m2 is plat. Omdat het een oud huis is gaan normale zonnepanelen niet werken. In het schuine deel met pannen is het echt een hele klus om "in dak" panelen neer te leggen. Dan misschien maar flexible panelen.

Het enige wat ik heb gevonden is EVALON® Solar. Deze hebben een laag rendement. Binnenkort komt er ook EVALON® Solar cSi op de markt met een veel hoger rendement.

Ik wil dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen-weetjes.nl/wp-content/uploads/sites/12/2015/01/Flexibele-zonnepanelen-1024x706.jpg

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

TheBorg schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:42:

Ik heb een oud huis gekocht. Een gedeelte van het dak is schuin met pannen. Hellingshoek zeker 60 graden. En een deel, plus minus 50m2 is plat. Omdat het een oud huis is gaan normale zonnepanelen niet werken. In het schuine deel met pannen is het echt een hele klus om "in dak" panelen neer te leggen. Dan misschien maar flexible panelen.

Het enige wat ik heb gevonden is EVALON® Solar. Deze hebben een laag rendement. Binnenkort komt er ook EVALON® Solar cSi op de markt met een veel hoger rendement.

Ik wil dus zoiets:
[afbeelding]
Wat is (een) oud (huis)? en waarom zou dat niet werken? Ik heb ook panelen gelegd op een huis van voor 1900 met originele handvorm pannen. Is n klusje, maar niet onoverkomelijk.

Indak (BIPV) is altijd een klus, welke ik altijd ontmoedig.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:00
De link met een oud huis snap ik niet. Denk dat je begint met het platte dak. Daar zal gezien de leeftijd van het huis grind op liggen of hebben gelegen. Dak heeft dus wel wat draagkracht.

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 25-11 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

@TheBorg Wij hebben een huis uit 1898 of 1901 (afhankelijk welk document je leest :p) dus ik zou hem niet meer jong willen noemen. En wij hebben ook zonnepanelen. Dus leeftijd van het huis is niet per definitie een reden waarom zonnepanelen niet zouden kunnen. Ik snap ook niet hoe die Evelon dingen je zou kunnen helpen, want dan moet je toch je hele dakbedekking vernieuwen?

@Andre1973 Gelukkig hebben wij nog een hele serie reserve pannen, want ze gaan wel makkelijker kapot...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 19-11 12:16
reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:19:
[...]

Bij een zekering denk ik voornamelijk aan brand beveiliging.
Er zijn snelle en trage zekeringen ..... ieders met hun eigen tijd-stroom curve.
Mogelijk is een 2.5 ampere al voldoende bij n strings parallel, normale stroom is nooit meer als 2Amp, kortsluitstroom van n strings in de defecte is n x 2 Amp.

Ik denk dat SF heel robuuste panelen zijn (opgedampte folie tussen glas, geen breekbare kristallen achter folie) Alleen de aansluitingen zullen mogelijk een achilleshiel zijn, daar waar de contacten aan moeten sluiten op de dunne film.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
TheBorg schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:42:

Ik wil dus zoiets:
[afbeelding]
Ik heb 56 panelen en 120 Heatpipes liggen (en dus gelegd) op een oude boerderij uit 1903 met gebakken kruispannen. Wel veel breuk maar dat komt ook door mijn gewicht :) Hoek van het dak maakt niet uit.
Je kan natuurlijk al je mooie oude pannen vervangen door pannen met een zonnecel erop, 2x zo duur.... lagere opbrengst..

Indak zou ik nooit doen, teveel nadelen.
- Vervangen van een defect paneel ..... past mogelijk niet.
- veel extra kosten voor afdichten, met goot stuken enz ( heb je gratis bij een opdak systeem)
- Verminderde opbrengst door dat de panelen veel minder ventileren: dus hogere temperatuur.
- Hogere kosten aanleg
- Na Verwijderen ( als je dat zou willen) is lasting, moet je weer exact dezelfde pannen vinden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben al een uur aan het zoeken naar wat info maar ik kom er niet uit, wellicht kunnen jullie mij verder helpen.

Ik ben bezig met een PV project, aankoop adviestopic staat hier:
Advies gevraagd voor zonnepanelen installatie.

De keuze voor de omvormer zit mij nu nog dwars. SMA omvormer hoor ik goede verhalen over, duits, degelijk, betrouwbaar etc. Wel prijzig. Opzich geen probleem met een wat hogere prijs voor meer kwaliteit.
Solax kan ik echt heel weinig over vinden, zeker als ik ervaringen zoek.

Nu zijn er nog vele alternatieven....

Wat ik dus niet kan vinden is een vergelijking tussen omvormers en ook een uitleg hoe je deze uit kan lezen, kan uploaden naar PVoutput etc. Ik zie veel verhalen over Youless en zo maar ik heb echt nog geen idee wat dat precies is.
Kunnen jullie nog wat meer vertellen over verschillende merken omvormers en meteen er bij vertellen hoe makkelijk deze uit te lezen zijn.
Ethernet op de vliering krijgen is niet heel gemakkelijk maar moet denk ik wel gaan lukken.
(naast 3x2.5mm² zal wel geen ethernet kabel mogen lopen in een 19mm pvc O-) )

• TheBorg
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

WoudseHoeve schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:23:
Indak zou ik nooit doen, teveel nadelen.
- Vervangen van een defect paneel ..... past mogelijk niet.
- veel extra kosten voor afdichten, met goot stuken enz ( heb je gratis bij een opdak systeem)
- Verminderde opbrengst door dat de panelen veel minder ventileren: dus hogere temperatuur.
- Hogere kosten aanleg
- Na Verwijderen ( als je dat zou willen) is lasting, moet je weer exact dezelfde pannen vinden.
Er moet toch al groot onderhoud aan het dak gedaan worden dus dat kan schelen in de kosten. Zoals je zegt is het afdichten heel erg complex.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar het platte gedeelte maar 40m2 vol leggen met ballast is zo 1500kg. Er is geen installateur die daar garantie op gaat geven. Daarnaast is het huis aardig hoog, op de foto zie je rechts het dak van de buren. Dat is al een hoog huis. Bij mij zit er nog een verdieping op.

Misschien kan gewerkt worden met een hele kleine hellingshoek zodat de ballast veel lager kan. Of helemaal geen hellingshoek en het dak tot de rand volleggen. Het platte dak loopt al een paar graden af voor hemelwaterafvoor. Deze hoek is gunstig ten opzichte van de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bWOU3Zj7Md7GL0Kn689EB5pQ/full.jpg

-- edit --
Ik zie nu ineens dit:
https://www.zonnepanelen....nepanelen-dunne-film.html

[ Voor 9% gewijzigd door TheBorg op 25-07-2017 10:04 ]

• WoudseHoeve
TheBorg schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:50:
[...]

Er moet toch al groot onderhoud aan het dak gedaan worden dus dat kan schelen in de kosten. Zoals je zegt is het afdichten heel erg complex.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar het platte gedeelte maar 40m2 vol leggen met ballast is zo 1500kg. Er is geen installateur die daar garantie op gaat geven. Daarnaast is het huis aardig hoog, op de foto zie je rechts het dak van de buren. Dat is al een hoog huis. Bij mij zit er nog een verdieping op.

Misschien kan gewerkt worden met een hele kleine hellingshoek zodat de ballast veel lager kan. Of helemaal geen hellingshoek en het dak tot de rand volleggen. Het platte dak loopt al een paar graden af voor hemelwaterafvoor. Deze hoek is gunstig ten opzichte van de zon.

[afbeelding]
Gecombineerd word het vaak duurder. Het is niet standaard werk.....
Oostwest opstelling heeft minder ballast nodig. die staan ook op 15 graden, tevens betere spreiding.
De hoogte maakt niet zoveel uit, ze moeten het er toch op hijsen .....
De pannen die ik zie zijn ook kruis pannen, geen probleem.

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
@TheBorg
Met flatfix fusion O-W kom je rond 800-850 kg uit.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En dan nu een vraag welke nog niet beantwoord is in de start topic
Zie Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6

Sinds kort een werkende installatie en ik ben zo net geweest om bij de netbeheerder te melden via een mail dat ik energie produceer (nee dus bewust niet via de fraude gevoelige site van www.energieleveren.nl )
Jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen.

Klik eventueel open voor de volledige tekst.
Geachte heer XXXX,
U geeft aan een productie-installatie aangesloten te hebben gekregen. Graag geef ik u onderstaande informatie.

Bedankt voor het doorgeven dat er een productie-installatie geplaatst is. Om de zonnepanelen correct aan te kunnen melden in ons register ontvangen wij graag nog onderstaande gegevens van u:

- Wattpiekvermogen zonnepanelen

Ik vertrouw erop u hiermee volledig te hebben geïnformeerd.

Vragen?
Heeft u nog vragen over zelf energie produceren? Wij helpen u graag. U kunt ons bereiken op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur op telefoonnummer 0900 780 87 00 (optie 2). U kunt uw vraag ook mailen naar duurzaam.produceren@enexis.nl. Kijk voor overige informatie over zelf energie produceren op www.zelfenergieproduceren.nl.

Met vriendelijke groeten,

XXXX
Afdeling Duurzaam Produceren
Enexis B.V.
Enfin, we hebben een digitale (domme dus niet uitleesbare) 3F meter met 4 telwerken en ik zie tot nu toe bij onze energieleverancier maar 1 EAN code voor elektriciteit.
Ik heb ook mijn energieleverancier (Greenchoice), op de hoogte gesteld dat we energie leveren.

Aan de ene kant wil ik er een leuk vraag antwoord spel van maken met de netbeheerder, aan de andere kant wil ik niet "het gedoe" hebben bij de eindafrekening komend jaar (maart). We gaan waarschijnlijk wel een dik overschot krijgen.

Volgens mij is dit toch voldoende om een correcte rekening te kunnen ontvangen? Of moet de netbeheerder extra handelingen doen zodat er een extra EAN nummer komt voor terugleveren?

Iemand met ervaring?

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 25-07-2017 12:37 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ollie1965 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:36:

Sinds kort een werkende installatie en ik ben zo net geweest om bij de netbeheerder te melden via een mail dat ik energie produceer (nee dus bewust niet via de fraude gevoelige site van www.energieleveren.nl )
Fraudegevoelige site?
Enfin, we hebben een digitale (domme dus niet uitleesbare) 3F meter met 4 telwerken en ik zie tot nu toe bij onze energieleverancier maar 1 EAN code voor elektriciteit.
Ik heb ook mijn energieleverancier (Greenchoice), op de hoogte gesteld dat we energie leveren.

Aan de ene kant wil ik er een leuk vraag antwoord spel van maken met de netbeheerder, aan de andere kant wil ik niet "het gedoe" hebben bij de eindafrekening komend jaar (maart). We gaan waarschijnlijk wel een dik overschot krijgen.

Volgens mij is dit toch voldoende om een correcte rekening te kunnen ontvangen? Of moet de netbeheerder extra handelingen doen zodat er een extra EAN nummer komt voor terugleveren?
Voor de correcte rekening is het alleen van belang dat de levering en teruglevering correct doorgegeven worden. Je hebt geen slimme meter dus je bent zelf verantwoordelijk voor het juist doorgeven van de standen van de vier telwerken aan het eind van het leveringsjaar.

De EAN code is de unieke code van je aansluiting. Die verandert niet als je teruglevert.

[...]

Iemand met ervaring?
Als je het via de juiste site had gedaan had je ook de vraag gekregen hoeveel wp, ze willen gewoon inschatten hoe netwerk in elkaar komt te zitten. Dus geef gewoon wat op en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

• ollie1965

ollie1965

Geef me je postcode en huisnummer en ik meld je even aan.......

Oke, laten we zeggen dat ik de eigenaar van de site niet ken (in al zijn handelen) en er geen duidelijke relatie voor mij te zien is als burger met de netbeheerders, een privacy statement enz. ontbreekt (ik weet het, het is een tik van me dat privacy, maar het is dan ook een deel van mijn werk).
Voor de correcte rekening is het alleen van belang dat de levering en teruglevering correct doorgegeven worden. Je hebt geen slimme meter dus je bent zelf verantwoordelijk voor het juist doorgeven van de standen van de vier telwerken aan het eind van het leveringsjaar.

De EAN code is de unieke code van je aansluiting. Die verandert niet als je teruglevert.
Dus de EAN heeft niets te maken met de verschillende telwerken?
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:47:

Als je het via de juiste site had gedaan had je ook de vraag gekregen hoeveel wp, ze willen gewoon inschatten hoe netwerk in elkaar komt te zitten. Dus geef gewoon wat op en klaar
Mmmm, tja en dan? (niet om in de discussie te raken maar......) Moet ik het dan ook melden als ik een 24kW doorstroomverwarmer aansluit :+

Dit , hierom en hierom

ollie1965 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:00:
[...]

Oke, laten we zeggen dat ik de eigenaar van de site niet ken (in al zijn handelen) en er geen duidelijke relatie voor mij te zien is als burger met de netbeheerders, een privacy statement enz. ontbreekt (ik weet het, het is een tik van me dat privacy, maar het is dan ook een deel van mijn werk).

[...]

[...]

Mmmm, tja en dan? (niet om in de discussie te raken maar......) Moet ik het dan ook melden als ik een 24kW doorstroomverwarmer aansluit :+
Nee dat hoef je niet te melden. Ze moeten toch iets zeggen als ze vragen hoeveel wp is er in nl geïnstalleerd? Denk toch niet zo zwart

Nu is je aanvraag niet compleet, als meter opnemer komt is vakje voor terug leveren niet geactiveerd in zijn pda dus heb je probleem, misschien.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ollie1965 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:00:
[...]

En dat kan niet als je het per email doet? ;)

Sowieso is het niet nadelig voor jou en niet voordelig voor een misbruiker om je onterecht aan te melden. En je krijgt hoe dan ook een bevestigingsbrief dus het kan ook niet ongemerkt gebeuren.
Klopt, het identificeert de aansluiting. Zie ook: http://www.eancodeboek.nl

Daarnaast heeft de meter een eigen meternummer, en je hebt telwerk 1 t/m 4 bij je meter. Maar je hebt los van het meternummer geen uniek telwerknummer.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 03:22

[...]

Iemand met ervaring?
Vroeger kreeg je inderdaad 2 EAN-codes. Eén voor het levertelwerk, en één voor het teruglevertelwerk. Maar dat was in de tijd dat de rekening opmaken nog een drama was. Leidde gegarandeerd tot verkeerde rekeningen...

Rond 2011-2012 kreeg ik een brief dat er één EAN-code geschrapt werd, en dat alle 4 de telwerken voortaan onder één EAN-code vielen. En sindsdien zijn de drama's met foute rekeningen ook weg.

Ja, het is dus normaal dat je maar één EAN-code hebt. En ben er maar blij om, die oude situatie leidde tot een hoop administratieve rompslomp :*)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• ollie1965

ollie1965

Oké, bedankt ik weet genoeg. Ik wacht het lekker af, of er nog een reactie op de mail komt als ik hem niet beantwoord

Ollie1965 is gesteld op zijn privacy: CHECK
Ollie werkt denkt en handelt volgens de methode PbD2 (Privacy by Design, Privacy by Default volgens GDPR) : CHECK

Een vrije vertaling is hier te vinden http://www.privacy-regulation.eu/nl/index.htm
Ik wil dus niet mijn grondrechten verkwanselen, mijn grondrecht? Ja lees maar hier http://wetten.overheid.nl...7-15#Hoofdstuk1_Artikel10
Verrek mijn rechten komen voor die van de Koning :+

Dit , hierom en hierom

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ollie1965 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:21:
Oké, bedankt ik weet genoeg. Ik wacht het lekker af, of er nog een reactie op de mail komt als ik hem niet beantwoord

Ollie1965 is gesteld op zijn privacy: CHECK
Ollie werkt denkt en handelt volgens de methode PbD2 (Privacy by Design, Privacy by Default volgens GDPR) : CHECK

Een vrije vertaling is hier te vinden http://www.privacy-regulation.eu/nl/index.htm
Ik wil dus niet mijn grondrechten verkwanselen, mijn grondrecht? Ja lees maar hier http://wetten.overheid.nl...7-15#Hoofdstuk1_Artikel10
Verrek mijn rechten komen voor die van de Koning :+
Hoe verkwansel je precies je grondrechten als je je eigen teruglevering aanmeldt? :?

• ollie1965

ollie1965

Zr40 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:24:
[...]

Hoe verkwansel je precies je grondrechten als je je eigen teruglevering aanmeldt? :?
Verder offtopic
Aha, de letter.
Doordat ik meer informatie geef dan noodzakelijk verkwansel ik impliciet mijn rechten, maar niet expliciet

Dit , hierom en hierom

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ollie1965 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:47:
[...]

Verder offtopic
Aha, de letter.
Doordat ik meer informatie geef dan noodzakelijk verkwansel ik impliciet mijn rechten, maar niet expliciet
Dat is niet hoe recht werkt. Maar dat is inderdaad offtopic verder.

Overigens is het wél noodzakelijk om je aan te melden. Zie netcode artikel 2.1.5.1:
De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke wijzigingen in het net kan doorvoeren.
en artikel 2.4.1.4:
In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3x16 A die rechtstreeks of als onderdeel van een elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de productie-eenheid.

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2017 14:55 ]

• ollie1965

ollie1965

Zr40 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:50:
Overigens is het wél noodzakelijk om je aan te melden. Zie netcode artikel 2.1.5.1:
Oh nee dit wil ik eigenlijk niet maar toch zeg ik het
Het klopt dat ik me moet aanmelden (en dat heb ik ook gedaan door het mailtje) en ik voldoe aan 2.4.1.4. maar meer hoef ik toch niet te doen.

Dit , hierom en hierom

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
Gisteren laten installeren: 15x JA Solar 280wp + Omnik 4k omvormer op Oost-West

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xab9X4mm.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qv9sPWem.jpg

En ondanks het slechte weer toch al een euro verdient in een paar uurtjes :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eWqRVCJm.png

Nu nog kijken of ik die Omnik via de Synology makkelijk verbonden krijg met PVoutput :+

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:31:
[afbeelding]

Nu nog kijken of ik die Omnik via de Synology makkelijk verbonden krijg met PVoutput :+
Onze panelen zijn gelegd op een mooie winterdag, dan is de verwachting toch wat lager dan zo'n "mooie" zomerdag in juli :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Waah
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:37:
[...]

Onze panelen zijn gelegd op een mooie winterdag, dan is de verwachting toch wat lager dan zo'n "mooie" zomerdag in juli :D
Gezien het weer die dag..... viel het mij ook alles mee 8)
De installateurs hadden geluk. Het hele buienfront van gisteren cirkelde precies om ons heen.... het oog van de storm als het ware. Ze hebben alles droog gehouden.

Wel leuk als de installateur komt uitleggen hoe het werkt, en dat je alles zelf al ingesteld hebt :+ omdat je het AP zag verschijnen >:) . (kende het systeem al van mijn schoonvader. Gelukkig is er sinds 1 juli een nieuwe app voor de Omnik want die oude was echt heel, HEEL slecht.

Verwijderd

Goedemiddag tweakers,

Graag zou ik van jullie hulp gebruik maken om te komen tot een goede keuze m.b.t. zonnepanelen voor op onze volgende woning. Op dit moment wonen wij in een tussenwoning met genoeg zonnepanelen om ons verbruik af te dekken. Ons volgende huis, waarvan we waarschijnlijk in oktober de sleutel krijgen, heeft een groot plat dak waarop we weer zonnepanelen willen leggen om ons verbruik van circa 3000kwh af kunnen dekken. Dit dak heeft echter een aantal uitdagingen waarbij ik graag bij jullie wat advies inwin.

Dit is het dak, waarbij de zonnecollector aangeeft waar het zuiden ligt:

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/dbmc9k.jpg

Zo is het huis gesitueerd:

Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/23m0vpi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/24y8s43.jpg

Zoals jullie kunnen zien heb ik redelijk wat schaduw op een deel van ons dak, van de zolder van het huis van de buren. Ook heeft ons huis opstaande dakranden van ongeveer 30cm.

Ik heb al gekeken naar SF panelen, maar dit zou wel erg in de papieren lopen om voldoende op te wekken, aangezien ze wegens de schaduw van de opstaande rand in portrait moeten liggen. Tevens lopen de kosten wegens de aanschaf van de zonneschansen voor zoveel panelen (22) ook aardig op.

Ik heb er dus voor gekozen om van 15 "normale" panelen uit te gaan (zoals hierboven ingetekend). Om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen zonder dat ze elkaar in de schaduw leggen heb gedacht om met schansen te gaan werken. Met schansen in maximaal 14 graden blijf ik ook mooi onder de rand van het dak. Dit zou ook gunstig moeten zijn voor de invloed van de wind en de benodigde hoeveelheid ballast.

Waar ik echter vooral mee zit is de schaduw en hoe de hardware hierop af te stemmen. Nu heb ik al erg veel gelezen hierover, maar toch blijf ik aan het twijfelen. Ik ben erg gecharmeerd van SMA omvormers (hebben we nu ook), maar de vraag is of OptiTrac goed om kan gaan met zoveel schaduw aan het begin van de dag. SolarEdge met optimizers is ook nog een optie, maar wel een prijzige. Ook zit er dan weer meer techniek in verwerkt wat op zijn beurt ook weer voor problemen kan gaan zorgen. De terugverdientijd moet natuurlijk ook wel een beetje aantrekkelijk blijven. Monitoring per paneel geef ik niet veel om.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik de panelen zelf wil leggen en de aansluiting uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Maar ieder bedrijf heeft zo zijn eigen, al dan niet onafhankelijke, mening over wat nou de beste oplossing is.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 14:34
Wabs schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:58:
Kunnen jullie nog wat meer vertellen over verschillende merken omvormers en meteen er bij vertellen hoe makkelijk deze uit te lezen zijn.
Ik ben ook begonnen met de keuze voor een SMA. Echter omdat ik ook 3-fase wou en bij SMA de lichtste 3-fase een 5000Watt uitvoering is naar alternatieven gaan kijken.
Zo kwam ik eerst bij een Steca maar omdat je daar na 2jaar moet gaan betalen voor de logging weer verder gezocht. Toen bij Fronius gekomen. Deze kan standaard naast de solarweb van Fronius ook naar PVoutput.org loggen zonder extra apparaten. Ben zeer tevreden met de Fronius Symo 3.7
Eenvoudige installatie, prima standaard logging en standaard upload naar PVoutput! Compact apparaat en de fan is nog niet aangeslagen sinds de installatie op 14-juli.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Dat onderste blok kun je onderaan ook 5 staand op kwijt, ipv 3 landscape?

Wat is het hoogteverschil tussen dat blok, en die achterkant? En wat zijn de exacte maten? Dan kunnen de kenners er wat meer over zeggen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:31:
Gisteren laten installeren: 15x JA Solar 280wp + Omnik 4k omvormer op Oost-West

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

Ok, fijn dat je ook panelen hebt!
Niet om rot te doen, maar ik begrijp niet waarom de panelen aan de achterkant niet in portrait liggen. :'(
Zou ik veel mooier vinden en er passen dan ook duidelijk meer panelen op.
Aan de voorkant zou je eventueel met de maten op landscape uit kunnen komen,
maar ik vind portrait veel mooier.
Ik zie nog zoveel dakpanen, en dat vindt ik jammer. :o O-)

edit: is er nog iets aan schaduw (van de schoorsteen) management gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 25-07-2017 16:30 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Verwijderd

Atomic2005 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:19:
Dat onderste blok kun je onderaan ook 5 staand op kwijt, ipv 3 landscape?

Wat is het hoogteverschil tussen dat blok, en die achterkant? En wat zijn de exacte maten? Dan kunnen de kenners er wat meer over zeggen.
Ik heb de maten aan de tekening toegevoegd. Het voorste blok is ongeveer 25cm hoger dan het achterste- en zijdeel.
@Verwijderd
Weg met die zonnecollector, ziet er al uit als een oud beestje.
(of je gebruikt het schaduwrijke rechtse deel van het dak, voor een paar heatpipes zonnecollectoren, zodoende geen last meer van)

En dan kun je het wel vol leggen met zonnepanelen.
Het zonneboilervat spiraal kan je misschien nog inzetten, icm een lucht/water warmtepomp, als voorverwarmer tapwater voor je cv ketel. (die dan enkel nog tapwater hoeft te doen)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2017 17:09 ]

• Waah
onetime schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:26:
[...]

Ok, fijn dat je ook panelen hebt!
Niet om rot te doen, maar ik begrijp niet waarom de panelen aan de achterkant niet in portrait liggen. :'(
Zou ik veel mooier vinden en er passen dan ook duidelijk meer panelen op.
Aan de voorkant zou je eventueel met de maten op landscape uit kunnen komen,
maar ik vind portrait veel mooier.
Ik zie nog zoveel dakpanen, en dat vindt ik jammer. :o O-)

edit: is er nog iets aan schaduw (van de schoorsteen) management gedaan?
Portrait is well naar gekeken maar kwam niet goed uit. Dus zo duidelijk is het blijkbaar niet :+ Vandaar op deze manier. Wat dat betreft zit het dakraam net op een rotplek, maar die ga ik niet verplaatsen...

Schaduw van de schoorsteen is slechts vrij kort een probleem dus vandaar geen schaduwmanagement. Zou veel duurder uitpakken met weinig winst.

Nu kijken hoe de praktijk uit valt natuurlijk. Maar de software voor de berekeningen lijkt het heel erg mee te vallen. Vandaar deze keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 25-07-2017 17:43 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Afgelopen week een paar km gewandeld in Nijmegen en omgeving. Ook 2 x door Mook gekomen en daar een erg mooi dak gezien. Was een vrijstaande woning volgens mij met een aardig schuin puntdak met daarop een soort kleine platte rechthoekige dakpannetjes. Mooiste was dat enkel de buitenste meter dakpan was, alles daarbinnen waren zonnecellen met precies dezelfde vorm/maat als de 'normale' dakpannen. Ik heb dit nog niet eerder voorbij zien komen en kan op internet niks vinden. Google Streetview bied ook geen uitkomst. Hier wellicht bekenden met het project? Vermoed dat het project Blue Eco te Mook heet (website is offline, maar hier nog wat info). De locatie was ongeveer hier. Zou haast even aanbellen om info te vragen als ik in de buurt woonde :)

Edit: bij verder zoeken, het had hier wel iets van weg. Maar ook dit is het net niet. Zag er nog strakker uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 25-07-2017 18:16 ]

Waah schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:41:
[...]

Portrait is well naar gekeken maar kwam niet goed uit. Dus zo duidelijk is het blijkbaar niet :+ Vandaar op deze manier. Wat dat betreft zit het dakraam net op een rotplek, maar die ga ik niet verplaatsen...

Schaduw van de schoorsteen is slechts vrij kort een probleem dus vandaar geen schaduwmanagement. Zou veel duurder uitpakken met weinig winst.

Nu kijken hoe de praktijk uit valt natuurlijk. Maar de software voor de berekeningen lijkt het heel erg mee te vallen. Vandaar deze keuze.
Nou geloof ook wel dat er vijf panelen meer passen. Erg voorzichtig iemand geweest met gelul vanaf de dakrand.....
Één optimiser van 55 euro doet wonderen voor het schoorsteen probleem. Zeker met een omnik, die overigens een maatje te groot is of komt er nog een schuur uitbreiding? (Of zeik ik nou teveel hi)

Maar, eerlijk is eerlijk, hetgeen wat er ligt vind ik toch mooi om te zien, stukken beter dan allemaal pannen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Waah
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:27:
[...]

Nou geloof ook wel dat er vijf panelen meer passen. Erg voorzichtig iemand geweest met gelul vanaf de dakrand.....
Één optimiser van 55 euro doet wonderen voor het schoorsteen probleem. Zeker met een omnik, die overigens een maatje te groot is of komt er nog een schuur uitbreiding? (Of zeik ik nou teveel hi)

Maar, eerlijk is eerlijk, hetgeen wat er ligt vind ik toch mooi om te zien, stukken beter dan allemaal pannen haha
2 panelen meer had zeker gelukt (2 landscape naast de huidige). In portrait zouden ze 5cm over de dakrand vallen... En dat mag toch echt niet :+
Heb het dak zelf ook opgemeten, en de panelen ingetekend met PV*SOL. Portrait kwam er niet beter uit.

Maar kritisch kijken is niks mis mee.
@Verwijderd
16x SF-175S op zuid portrait. ( 2800 Wp)
20x SF-175 op oost/west portrait(3500 Wp)

(of alles 2e hands SF-150 van markplaats, bevestiging platdak, zonnekompas utrecht)

SMA 5000 TL-21 ?
Of heb je 3-fase in huis?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5hqbkgfx9lxhb.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2017 18:44 ]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Waah schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:32:
[...]

2 panelen meer had zeker gelukt (2 landscape naast de huidige). In portrait zouden ze 5cm over de dakrand vallen... En dat mag toch echt niet :+
Heb het dak zelf ook opgemeten, en de panelen ingetekend met PV*SOL. Portrait kwam er niet beter uit.

Maar kritisch kijken is niks mis mee.
Of zelf doen he.. :+ Maar idd, panelen zijn beter dan pannen.

• Waah
Atomic2005 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:53:
[...]

Of zelf doen he.. :+ Maar idd, panelen zijn beter dan pannen.
Misschien idd nog 2 bij leggen.... Dat zou ik zelf nog wel moeten kunnen via het dakraam. Eerst maar ff zie. Hoe dit gaat :9 dit voorziet al een groot deel van de electra straks aangezien het aquarium eruit gaat en dat neemt vrij veel electra. En wil geen overschot.

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Heeft iemand nog een goeie bron voor vergelijkingen/reviews van montagemateriaal? Óf Mijn google-skills laten me danig in de steek, óf er is niet zo veel over te vinden. Ik heb twee opties op tafel liggen (Schletter geschroefd op extra hout en Solar Construct gehangen aan de panlatten) maar een vergelijking/plussen en minnen tussen de beide kan ik niet vinden.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

@dabutcha76
Op dakbeschot schoeven met extra latten zou ik niet zo snel meer doen. (heb het zelf 4 jaar geleden gedaan op mijn dak)
Veel werk, hele rijen pannen moeten omhoog, pannen kunnen ook niet meer naar boven geschoven worden, onder deze rij, lastig wijzigbaar naderhand, indien nodig.
Een dakhaak om de panlat en pan is veel makkelijker en sneller en net zo goed.

Verder is het allemaal vergelijkbaar materiaal...
Soms kan een, in hoogte verstelbare, dakhaak weleens makkelijk zijn, bij een krom ingevallen dak.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2017 20:18 ]

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:39:
@Verwijderd
16x SF-175S op zuid portrait. ( 2800 Wp)
20x SF-175 op oost/west portrait(3500 Wp)

(of alles 2e hands SF-150 van markplaats, bevestiging platdak, zonnekompas utrecht)

SMA 5000 TL-21 ?
Of heb je 3-fase in huis?
Bedankt voor je erg uitgebreide reactie AUijtdehaag! Mooie opstelling, maar ik vraag me af of de opstaande rand van 30cm geen problemen op gaat leveren bij de onderste panelen linksboven. Ook is de onderlinge afstand voor 2 rijen in portrait wellicht een beetje klein. Ook zie ik dat je oost/west ingetekend hebt in het blok linksonder. Ik neem aan dat je dit met name zo bedacht hebt om de opbrengst gedurende de dag zoveel mogelijk te spreiden?

Zou je iets doen aan schaduwmanagement, of is de keuze voor SF i.c.m. met SMA en schaduwmanagement in mijn geval voldoende?

De zonneboiler doet het nog erg goed, deze willen we in ieder geval houden tot de zonneboiler en/of ketel de geest geeft. Maar ik zou wel alvast de onderste 8 panelen kunnen leggen met ruimte in de omvormer voor nog eens 12. Dit geschreven hebben willen we ook niet met een enorm overschot komen te zitten, dus als we 16 panelen boven kunnen leggen en 8 onder dan zitten we met 4200wp mooi ruim.

Of er 3 fase in het huis zit weet ik nog niet. Ze koken wel op inductie, dus de kans is aanwezig.
@Verwijderd

Rand van 30 cm linksboven bedoel je een rand van 30 cm hoog voor, bij de panelen "1" en "1" op de voorste rij (van de 2)?
Dat is beter te voorkomen inderdaad, maar voor een SF paneel is dat geen ramp, het paneel (en de string) blijft het doen. Maar voorkomen is beter dan genezen.

Dat die twee rijen zuid panelen, dicht op elkaar staan is dus ook geen ramp. Paneel en string blijft het doen. (met iets minder wattage)
Op een gegeven moment staat de zon hoger en heb je geen onderlinge schaduw meer. (zuid opstelling)

Oost/west inderdaad voor de spreiding op de dag.
En vooral de meest rechtse rij van 5, op west (string 4), vanwege de puntschaduw van het dak van de buren.
Die panelen wekken dan toch nog niet veel op, en hebben geen last van de schaduw.
De puntschaduw, speelt dan pas een rol op de 2e rij van rechts (string 3) op de panelen op oost.
Maar die staat verder van de buren af, dan de meest rechtse rij. Dus die afstand heb je dan ook al gewonnen.

Met SF is schaduw management onbelangrijk, omdat je parallele strings hebt, kan SMA daar niks mee.
Dus kun je net zo goed een goedkope chinees pakken.
Echter die kunnen niet omgaan met 5 panelen in 1 string, Vmpp te hoog. Op een SMA xxxx TL-21 kan dat wel, vandaar. (maar ik wil ook niks anders meer dan een SMA ;) )

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Uitleg van SF in portrait: (in landscape opstelling van SF met die schaduw is het lichtje uit, zowel van paneel als string)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2017 21:33 ]

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
Hallo allen,

Ik ben me aan het oriënteren op het (laten) plaatsen van zonnepanelen, maar heb als complete electro-leek wat moeite om een aantal zaken te doorgronden, zelfs na doorspitten van het grootste deel van dit topic.

De situatie:
Woning (in Tilburg) met een lessenaarsdak op zuidoost, onder een hoek van ca. 35 graden en afmeting van ca. bxh = 11m x 7m. Geen dakramen of andere obstakels en ook geen schaduw van bomen of gebouwen.
Huidig verbruik is ca. 4900kWh/jaar, maar vanwege het vervangen van een oude vriezer en koelkast door iets nieuws verwacht ik dat dit zo'n 350kWh lager zal worden.
Eén fase aansluiting (35A) en 6 groepen plus een kookgroep.

Ben gecharmeerd van (vooral het uiterlijk van) de SF panelen, waarvan men twee huizen verder (identiek dak) er 24 heeft geplaatst met nog voldoende ruimte voor meer. Solar Edge lijkt me vanwege de afwezigheid van schaduw zinloos.

Tot slot, ik zou de investering graag op max. €5000 ex btw willen houden, maar wel de mogelijkheid willen hebben om later nog uit te breiden (bijv. om een Tesla Powerwall en/of Tesla auto te voeden).

Wat mij vooral nog niet duidelijk is, is of het nodig cq. interessant is om 3 fasen te laten aanleggen. Dat zou ca. 260,- moeten kosten. Ik heb begrepen dat het interessant kan zijn wanneer de huidige salderingsregeling wordt gestopt, maar zijn er andere redenen om het wel of juist niet te laten aanpassen naar 3 fasen, bijv. omdat er dan een betere omvormer in beeld komt?

Dan die omvormer. In hoeverre leidt mijn situatie tot een bepaald type omvormer? Ik hoef mijn data niet persé online te delen, maar heb er ook geen bezwaar tegen om dat wel te doen. Wat ik wél wil is de mogelijkheid om de opbrengst in Domoticz (RPi) te monitoren. Dat mag via pvoutput maar ook doordat de omvormer native herkend wordt door Domoticz. Ik vind het niet erg om te zien dat er op bepaalde dagen wordt afgetopt, zolang me dat niet méér kost aan gederfde inkomsten dan een duurdere omvormer zou moeten kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc O. op 25-07-2017 23:09 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42

.......

Iemand met ervaring?
Hier

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:02
Heb ondertussen een aantal offertes ontvangen, deze spreekt mij aan:

14 Jinko 285Wp panelen
JSI-SunTwins 4000TL

€3946 EX btw

Wil hier wel 15 panelen van maken.

Wat is jullie mening over deze combinatie?

EDIT:

15 Jinko 285Wp
JSI-SunTwins 5000TL

Dit is de nieuwe situatie geworden.

4114 Ex btw

[ Voor 19% gewijzigd door meenkdrie op 26-07-2017 09:35 ]

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nklaver234 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:16:
[...]

Ik ben ook begonnen met de keuze voor een SMA. Echter omdat ik ook 3-fase wou en bij SMA de lichtste 3-fase een 5000Watt uitvoering is naar alternatieven gaan kijken.
Zo kwam ik eerst bij een Steca maar omdat je daar na 2jaar moet gaan betalen voor de logging weer verder gezocht. Toen bij Fronius gekomen. Deze kan standaard naast de solarweb van Fronius ook naar PVoutput.org loggen zonder extra apparaten. Ben zeer tevreden met de Fronius Symo 3.7
Eenvoudige installatie, prima standaard logging en standaard upload naar PVoutput! Compact apparaat en de fan is nog niet aangeslagen sinds de installatie op 14-juli.
Bedankt voor je reactie. Hier had ik ook even naar gekeken. Echter lijkt een Fronius (voor kleine systemen) nog weer duurder dan een SMA omvormer. Het ontloopt elkaar dan niet heel veel. het grote voordeel van een goedkopere (Chinese) omvormer valt dan wel weg.
Standaard upload naar PVoutput is wel weer handig... Al is een scriptje draaien op een R-Pi nog wel te overzien ;)

• migjes
Marc O. schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:06:
Hallo allen,

Ik ben me aan het oriënteren op het (laten) plaatsen van zonnepanelen, maar heb als complete electro-leek wat moeite om een aantal zaken te doorgronden, zelfs na doorspitten van het grootste deel van dit topic.

De situatie:
Woning (in Tilburg) met een lessenaarsdak op zuidoost, onder een hoek van ca. 35 graden en afmeting van ca. bxh = 11m x 7m. Geen dakramen of andere obstakels en ook geen schaduw van bomen of gebouwen.
Huidig verbruik is ca. 4900kWh/jaar, maar vanwege het vervangen van een oude vriezer en koelkast door iets nieuws verwacht ik dat dit zo'n 350kWh lager zal worden.
Eén fase aansluiting (35A) en 6 groepen plus een kookgroep.

Ben gecharmeerd van (vooral het uiterlijk van) de SF panelen, waarvan men twee huizen verder (identiek dak) er 24 heeft geplaatst met nog voldoende ruimte voor meer. Solar Edge lijkt me vanwege de afwezigheid van schaduw zinloos.

Tot slot, ik zou de investering graag op max. €5000 ex btw willen houden, maar wel de mogelijkheid willen hebben om later nog uit te breiden (bijv. om een Tesla Powerwall en/of Tesla auto te voeden).

Wat mij vooral nog niet duidelijk is, is of het nodig cq. interessant is om 3 fasen te laten aanleggen. Dat zou ca. 260,- moeten kosten. Ik heb begrepen dat het interessant kan zijn wanneer de huidige salderingsregeling wordt gestopt, maar zijn er andere redenen om het wel of juist niet te laten aanpassen naar 3 fasen, bijv. omdat er dan een betere omvormer in beeld komt?

Dan die omvormer. In hoeverre leidt mijn situatie tot een bepaald type omvormer? Ik hoef mijn data niet persé online te delen, maar heb er ook geen bezwaar tegen om dat wel te doen. Wat ik wél wil is de mogelijkheid om de opbrengst in Domoticz (RPi) te monitoren. Dat mag via pvoutput maar ook doordat de omvormer native herkend wordt door Domoticz. Ik vind het niet erg om te zien dat er op bepaalde dagen wordt afgetopt, zolang me dat niet méér kost aan gederfde inkomsten dan een duurdere omvormer zou moeten kosten.
tilburg, oke.

check welke wijk is het?
de wijk teresia en rond Wilhelmina park zitten nog op een oude wijkcentralle, en daar krijg je nog rond 220V in plaats van de gewone rond de 230V.
(handig om te weten, sommige omvormers reageren hier anders op als verwacht. ;) )

of je nu 3-fase of 1-fase gebruikt, dat maak nu voor wat je wil gaan doen niks uit.
maar wil je elektrisch gaan rijden dan is 3fase wel tof om te hebben.
voor een powerwall is 1fase weer toffer. ( met 3 fase heb je eigenlijk 3x een powerwall nodig, en dat is dan ook 3x zo duur.)
maar ik zou alles gewoon 1 fase laten, tenzij je meer plannen hebt en daar 3 fase voor wil gebruiken.

verder is 5000€ wel wat krapjes voor je plannen.
(het kan als je het allemaal zelf aanlegt, maar laten aanleggen is wel iets duurder.)

handig kan wel zijn om het in 1x goed te toen.
gewoon kijken of het budget niet wat opgerekt kan worden, want alles in 1x aan (laten) leggen is gewoon het goedkoopst.
(een 2x zo zware omvormer is niet 2x zo duur.)

zelfs een overschot aan kWh hebben is niet erg meer.
je dak kan wel een 10kWp hebben (11m x7m is best groot), dat zou je best wel aan een +/-7kW omvormer kunnen hangen. (jep aftopping maar 30% is nog steeds een veilige marge.)
je hebt dan wel een overschot van een 4000kWh, maar dat is zo op.
op maken is echt een heel stuk makkelijker als opwekken.
je kunt ook nog een warmtepomp (met subsidie) aanschaffen en dan heb je ook geen gasrekening meer.
je gaat met dit soort grote oplossingen wel naar een 3-fase systeem, daar kom je haast niet meer onder uit.
dus je kunt dan ook een 3-fase warm tap water systeem aanleggen, en dan kun je ook nog "gratis" douchen.
je energie rekening, word dan wel erg leuk, je gaat elke maand geld krijgen in plaats van dat je betaald. >:)

als je me het adres geeft, dan kan ik wel even kijken wat er te verzinnen valt met het dak.
(wil je dat niet op het forum doen, dan mag je dat ook doen via een DM.)

• migjes
meenkdrie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:11:
Heb ondertussen een aantal offertes ontvangen, deze spreekt mij aan:

14 Jinko 285Wp panelen
JSI-SunTwins 4000TL

€3946 EX btw

Wil hier wel 15 panelen van maken.

Wat is jullie mening over deze combinatie?

EDIT:

15 Jinko 285Wp
JSI-SunTwins 5000TL

Dit is de nieuwe situatie geworden.

4114 Ex btw
15 panelen kunnen gewoon op de JSI-SunTwins 4000TL , dat is geen probleem. ;)
(pas bij 18 panelen zou ik zeker de 5000 nemen.)

de omvormer heeft 2x een mpp, en met 1x8 en 1x7 panelen heb je wel een betere Vmpp voor de omvormer.
dus het plan van 15 panelen is beter als die van 14. ;)
maar bijde plannen werken.

wil je echt het optimum van de omvormer, dan moet je er eigenlijk 12x per mpp aansluiten dus 24 per omvormer.
en dan maakt het niet uit of je de 3300tl, 4000tl, 5000tl gebruikt.
dus als je nog een paar extra panelen kunt plaatsen dan is dat wel wat toffer.
(dit verhaal gaan maar over een 2-3% wat je dan aan extra opbrengst hebt.
dus maak het niet te groot verhaal van. ;) )

prijs, klinkt goed, maar zo weinig details. (b.v. zelf aanleggen dan is het duur, laten leggen is het goedkoop. plat dak dan is het goedkoop, schuin dak dan is het duur. etc etc...)

edit:
de specs van de omvormer zijn wel erg gruwelijk, lol.
niet mijn manier van specs geven. ;)

de 4000tl zegt dat hij 4000W is dat zal wel 4000VA zijn (17,4A verraad het een beetje). ;)
4000VA, dat kun je nog op een 16A groep hangen, scheelt weer kosten van een dikkere kabel en zwaardere groep. ;)
soms kan dit en soms niet, maar kun je uitzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 26-07-2017 14:39 ]

• meenkdrie
migjes schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:25:
[...]

15 panelen kunnen gewoon op de JSI-SunTwins 4000TL , dat is geen probleem. ;)
(pas bij 18 panelen zou ik zeker de 5000 nemen.)

de omvormer heeft 2x een mpp, en met 1x8 en 1x7 panelen heb je wel een betere Vmpp voor de omvormer.
dus het plan van 15 panelen is beter als die van 14. ;)
maar bijde plannen werken.

wil je echt het optimum van de omvormer, dan moet je er eigenlijk 12x per mpp aansluiten dus 24 per omvormer.
en dan maakt het niet uit of je de 3300tl, 4000tl, 5000tl gebruikt.
dus als je nog een paar extra panelen kunt plaatsen dan is dat wel wat toffer.
(dit verhaal gaan maar over een 2-3% wat je dan aan extra opbrengst hebt.
dus maak het niet te groot verhaal van. ;) )

prijs, klinkt goed, maar zo weinig details. (b.v. zelf aanleggen dan is het duur, laten leggen is het goedkoop. plat dak dan is het goedkoop, schuin dak dan is het duur. etc etc...)
Inderdaad wat weinig info. Ging me ook niet zozeer om de prijs (is landscape schuindak laten leggen+installeren).

Vroeg mij af of de voorgestelde combi door het bedrijf een goed idee is.

15 is maximaal

Het bedrijf zegt dat ik wel de 5000tl nodig heb, maar kwa meerprijs valt het wel mee. Dus ik weet niet of ik die discussie moet aangaan?

Zijn dit wat betreft merk wel een goede keuze?

• migjes
meenkdrie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:38:
[...]

Inderdaad wat weinig info. Ging me ook niet zozeer om de prijs (is landscape schuindak laten leggen+installeren).

Vroeg mij af of de voorgestelde combi door het bedrijf een goed idee is.

15 is maximaal

Het bedrijf zegt dat ik wel de 5000tl nodig heb, maar kwa meerprijs valt het wel mee. Dus ik weet niet of ik die discussie moet aangaan?

Zijn dit wat betreft merk wel een goede keuze?
(verder niks mis met de omvormer zelf, die zal vast wel goed zijn.)

de 4000tl zegt dat hij 4000W is, dat zal wel 4000VA zijn (17,4A verraad het een beetje, ook andere dingen veraden dat het een tl kloon is.).
4000VA, dat kun je nog op een 16A groep hangen, scheelt weer kosten van een dikkere kabel en zwaardere groep.

als een bedrijf zegt dat je perse een 5000 moet nemen terwijl 4275Wp er aan gaat hangen, dan zou ik ze links laten liggen, dan heeft die persoon er dus geen verstand van. ;)

edit:
ik heb 5660Wp op een 4000VA omvormer, en op een 16A groep.
dus ja het kan >:)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-07-2017 14:57 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:42:
[...]

als een bedrijf zegt dat je perse een 5000 moet nemen terwijl 4275Wp er aan gaat hangen, dan zou ik ze links laten liggen, dan heeft die persoon er dus geen verstand van. ;)
Eigenlijk alle offertjes die wij hebben gekregen zeggen juist het tegenover gestelde... 4000 tot 5000 = 4000 omvormer...

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Even jullie mening vragen :)
Heb nu 28x SF170S in een oost-westopstelling op een SolarEdge SE5K. Per 2 panelen 1 x een P405 optimizer. Gezien ons hogere elektraverbruik wil ik de rest van het platte dak ook vol leggen. Heb ruimte voor nog eens 20x SF170S.
Nu de vraag: wat is wijsheid qua omvormer? De SE5K heeft een max DC in van 6750W, daar ga ik ruim overheen als ik de 20 extra panelen er op aan sluit. Het huidige systeem op PVOutput behaalt deze maxima natuurlijk bij lange na niet. Ook de pieken blijven er (ruim) onder met een max van 5382W.

Ik zie zelf een aantal mogelijkheden, maar gok er zo maar op dat er onzinnige tussen zitten en dat het lijstje qua mogelijkheden incompleet is. Erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.
1) Alle 48 x SF170S op de SE5K aansluiten en kijken of het goed gaat/hoe vaak er afgetopt wordt. Een extra omvormer bijplaatsen kan altijd nog (mits ik de boel zo niet sloop natuurlijk).
2) Extra (3-fase) omvormer naast de SE5K hangen en daar een deel van de panelen op aansluiten
3) SE5K zien te verkopen en 2x een andere omvormer ophangen
4) SE5K zien te verkopen en 1x een zwaardere omvormer ophangen
5) ?

Wat is wijsheid? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 26-07-2017 15:22 ]

• meenkdrie
migjes schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:42:
[...]

(verder niks mis met de omvormer zelf, die zal vast wel goed zijn.)

de 4000tl zegt dat hij 4000W is, dat zal wel 4000VA zijn (17,4A verraad het een beetje, ook andere dingen veraden dat het een tl kloon is.).
4000VA, dat kun je nog op een 16A groep hangen, scheelt weer kosten van een dikkere kabel en zwaardere groep.

edit:
ik heb 5660Wp op een 4000VA omvormer, en op een 16A groep.
dus ja het kan >:)
Perse weet ik niet, ik vroeg om het 15e paneel en daar kwam een nieuwe omvormer bij. Ik ga de vraag even voorleggen, ben nu wel benieuwd wat het antwoord is.

Dat het kan geloof ik, maar is het beter/slechter?

• migjes
meenkdrie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:35:
[...]

Perse weet ik niet, ik vroeg om het 15e paneel en daar kwam een nieuwe omvormer bij. Ik ga de vraag even voorleggen, ben nu wel benieuwd wat het antwoord is.

Dat het kan geloof ik, maar is het beter/slechter?
beter slechter?
het maakt niet veel uit.
panelen leveren maar zeldzaam hun STC vermogen 285W voor jouw gekozen paneel, maar vaker halen ze wel hun NOCT en die is rond de 180W.
15X180=2700W.
dus zelfs de 3300tl gebruiken kan ook nog. >:)
(maar zelf zou ik dan ook liever de 4000tl kiezen.)

stel je gaat andere panelen gebruiken als de 285Wp's, maar b.v. deze:
http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
dan kom je wel wat meer in de buurt van een 5000tl, maar is vast een stuk duurder. ;)

het is meer persoonlijk, sommige mensen schieten helemaal in de paniek als ze hun omvormer zien aftoppen, maar dat zijn gevoelens en heeft weinig te maken met echt verlies.

vorig jaar had ik mijn 5660Wp zelfs op een 3300VA omvormer hangen.
nu ik een 4000VA omvormer heb heb ik +/- 250kWh meer per jaar.
(niet echt de moeite waard, maar nu heb ik dit jaar een warmtepomp om mijn huis elektrisch te verwarmen.
dus die extra kWh's zijn wel even goud voor mij zelf waard. anders moet ik weer kWh's gaan kopen. ;) )

lees ook even:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Niek_ schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:20:
Heb nu 28x SF170S in een oost-westopstelling op een SolarEdge SE5K. Per 2 panelen 1 x een P405 optimizer. Gezien ons hogere elektraverbruik wil ik de rest van het platte dak ook vol leggen. Heb ruimte voor nog eens 20x SF170S.
Nu de vraag: wat is wijsheid qua omvormer? De SE5K heeft een max DC in van 6750W, daar ga ik ruim overheen als ik de 20 extra panelen er op aan sluit. Het huidige systeem op PVOutput behaalt deze maxima natuurlijk bij lange na niet. Ook de pieken blijven er (ruim) onder met een max van 5382W.

Ik zie zelf een aantal mogelijkheden, maar gok er zo maar op dat er onzinnige tussen zitten en dat het lijstje qua mogelijkheden incompleet is. Erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.
1) Alle 48 x SF170S op de SE5K aansluiten en kijken of het goed gaat/hoe vaak er afgetopt wordt. Een extra omvormer bijplaatsen kan altijd nog (mits ik de boel zo niet sloop natuurlijk).
2) Extra (3-fase) omvormer naast de SE5K hangen en daar een deel van de panelen op aansluiten
5) ?

Jij snapt het niet, de aansluit waarde van panelen is niet hetzelde als wat de omvormer maximaal doet. Dat blijft 5000 watt. Dat jij heel kort 5382 hebt gezien is dus al mooi meegenomen, hoger zal hij niet komen.

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

thido

Tilburg

Inmiddels een week of twee gedraaid met de groene SF panelen erbij.
De omvormer welke ik heb gebruikt om beide sets te draaien is een Omnik 3.0K-TL.
Al bij de eerste kWh kwamen we tot de conclusie dat hij een graf herrie maakte, leuk voor als hij ergens achteraf in een vrijstaande garage hangt maar niet in een woning.

Mailtje richting Omnik met een video'tje erbij en hoppa een paar dagen later stond de pakketdienst voor de deur met een vervanger. Gelukkig is deze echt helemaal stil :-)

Dit is wel een 4.0K-TL maar dat schijnt niet veel verschil te maken. Volgens Omnik zelf zijn ze identiek m.u.v. het maximaal af te geven vermogen. Iemand toevallig ergens efficiency curves beschikbaar van de TL reeks?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• WoudseHoeve
Niek_ schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:20:

5) ?

Het simpelst is nu de extra panelen op de 5k omvormer hangen. rekeninghoude met het max en min aantal optimizers per omvormer/string.

Dat ga je zien hoeveel je aftopt, valt meest erg mee een SE omvormer mag je 50% meer Wp aanhangen als het AC vermogen.
Later kan je altijd je huidige omvormer verpatsen. Op MP zie je geregeld ook mooie 3fase SE omvormers langs komen voor niet al te hoge kosten. Vraag wel de SE inlog van je leverancier voor jou systeem.

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??