Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.484 views

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
VivaAtloni schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:02:
Ik heb een zonnepanelen sf-175s set (bijna) aangeschaft en wil deze aansluiten in de meterkast. Ik koop een 3 fasen omvormer (goodwe) en deze komt in de schuur te hangen. In de schuur zit een eigen 3 fase zekeringkast. Deze is verbonden met 2.5mm2 kabel die richting de woning loopt (ik schat de kabel tussen de 10-15 meter lang).
In de woning is deze kabel na de aardlekschakelaar aangesloten op de 3 fase (waar ook dus nog andere groepen op zitten).

Ik lees wat tegenstrijdige verhalen over de aardlekschakelaar. Soms lees ik dat er geen aardlek tussen moet zitten, soms wel en soms zelf 2.

Welke optie is de juiste keuze:
1. kabel vanuit schuur in de woning voor de aardlek in de woning aansluiten en een eigen aardlekschakelaar in de schuur zetten
2. alles in de woning zo laten en een extra aardlekschakelaar in de schuur plaatsen (dus 2 aardlek achter elkaar)

Of is er nog een andere optie die ik beter kan kiezen?
Zou je wat meer gegevens kunnen geven?
-Hoofdzekering?
-Welke automaten?
-Wat voor aardlekbeveiliging heb je al?

[ Voor 85% gewijzigd door weasel op 20-07-2017 21:53 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 10:52
Ik heb een zonnepanelen sf-175s set (bijna) aangeschaft en wil deze aansluiten in de meterkast. Ik koop een 3 fasen omvormer (goodwe) en deze komt in de schuur te hangen. In de schuur zit een eigen 3 fase zekeringkast. Deze is verbonden met 2.5mm2 kabel die richting de woning loopt (ik schat de kabel tussen de 10-15 meter lang).
In de woning is deze kabel na de aardlekschakelaar aangesloten op de 3 fase (waar ook dus nog andere groepen op zitten).

Ik lees wat tegenstrijdige verhalen over de aardlekschakelaar. Soms lees ik dat er geen aardlek tussen moet zitten, soms wel en soms zelf 2.

Welke optie is de juiste keuze:
1. kabel vanuit schuur in de woning voor de aardlek in de woning aansluiten en een eigen aardlekschakelaar in de schuur zetten
2. alles in de woning zo laten en een extra aardlekschakelaar in de schuur plaatsen (dus 2 aardlek achter elkaar)

Of is er nog een andere optie die ik beter kan kiezen?
Wat ik bij mij gedaan heb in een soortgelijke situatie:
3P+N Hoofdschakelaar in de meterkast
3P+N 100mA aardlekschakelaar in de meterkast (om de kabel tussen garage en huis ook te beveiligen)
3P+N 20A C automaat in de meterkast. (is eigenlijk te hoog ivm 3x25A hoofdzekering, maar doe het toch om iets van beveiliging te hebben)

6mm2 naar de garage (maar dat is dan ook ongeveer 70m kabel)
In de garage komt het binnen op weer een 3P+N hoofdschakelaar
Dit gaat naar 2 3P+N aardlekschakelaars van 30mA, 1tje is voor de stroom in de garage en ga ik dus niet verder op in.
Dan een 3P+N 16A B automaat welke rechtstreeks naar de omvormer gaat met 5G6 hiflex kabel van circa 10m (omdat ik die toch nog had liggen)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-11 13:57
volgens mij zit ik in het verkeerde topic :O

[ Voor 89% gewijzigd door monkel op 21-07-2017 11:00 ]

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:47

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Onze installatie is besteld, heb alleen even een vraagje over de optimale plaatsing. Het gaat om een plat dak, panelen op 15 graden en de hoek van het huis staat dus bijna op het zuiden:
Afbeeldingslocatie: https://images.linuxvoid.org/tekening_dak.jpg

De vraag is dan ook wat in onze situatie de voorkeur geniet, zuidoost of zuidwest?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:30
Niet voor een dubbele opstelling gaan?

Zit in een soortgelijk dubio alleen wil ik voor een dubbele opstelling gaan (wat normaal oostwest is). Dus dan of een ZW/NO opstelling of een ZO/NW opstelling.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik heb een zonnepanelen sf-175s set (bijna) aangeschaft...
Mij is verteld dat die modules helemaal niet bestaan en eigenlijk relabeled sf-170s panelen zijn. Ook op de site worden ze niet vermeld:
- https://www.solar-frontier.eu/produkte/powermodule/

• Knoetie
@MDKlapwijk

Staan gewoon op de site (.com ipv .eu)

http://www.solar-frontier...tions/products/index.html onderaan staat de datasheet.

[ Voor 5% gewijzigd door Knoetie op 21-07-2017 12:31 ]

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Knoetie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:27:
Niet voor een dubbele opstelling gaan?

Zit in een soortgelijk dubio alleen wil ik voor een dubbele opstelling gaan (wat normaal oostwest is). Dus dan of een ZW/NO opstelling of een ZO/NW opstelling.
Ik denk dat dubbel niet echt een optie is dan is de helt van je panelen helemaal niet optimaal geplaatst (NO of NW).

Mijn vraag was meer met betrekking tot de daadwerkelijke opbrengst over heel de dag, heeft een zuidwest opstelling bijv. meer last van de oplopende temperatuur, of is dat ten opzichte van een zuidoost opstelling te verwaarlozen?

Ja ik zie de 175s nu dus ook in de pdf op de .eu site staan, vreemd...

[ Voor 5% gewijzigd door MDKlapwijk op 21-07-2017 12:38 ]

@MDKlapwijk
Als je op een platdak panelen vrij vlak legt (graad of 10) maakt het allemaal niet zo gek veel meer uit welke richting het ligt.
En je kan bijna dubbel zoveel panelen kwijt.

En SF-175 is toch zeker wel een SF-175 hoor.
format5 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

De installatie omvat trouwens 35 x SF-170S met een SE6000H, dus het dak ligt dan wel vol...

• Wolly
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:37:
@reneeke1970
Ooooh zo...
Nee dan houden we het maar "veilig" met 4 stringen van 7x SF170S op zuid (mppt1)
en 1x 7 SF160 op zuid en 2x 7 op west. (mppt 2)

(het ging er meer om het spanningsverschil tussen de SF-170's en de SF-160's, maar 4 stringen is de max, dus geen onderwerp meer van discussie)

Edit: offtopic even verplaatst
Vraagje, ik wil graag 25 SF panelen op WNW plaatsen met een hellingshoek van 5 graden. Gedurende de dag zal er op die panelen wel een (klein) beetje schaduw vallen door twee palen die er staan. De ietwat ongelukkig richting en schaduw probeer ik zoveel mogelijk op te vangen door de SF panelen, is dat de verstandigste keuze?

Verder heb ik ernaast nog 8m2 plat dak ter beschikking richting ZZO. Hier geen schaduw.

Wat ik graag wil weten:
- Klopt mijn aanname dat SF panelen het beste omgaan met de WNW richting en de schaduw van twee palen?
- Moet ik voor die 25 SF panelen nog bepaalde string(s) aanhouden of meerdere MPPT's?
- Maakt het voor de opbrengst nog uit of die 25 panelen portrait of landscape liggen als er schaduw op valt?
- Wat voor omvormer zou ik het beste kunnen zoeken, uitgaande dat ik die 8m2 extra dak ook vol leg (en zoja, met welke panelen op dat extra dak?)

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
MDKlapwijk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:08:
De installatie omvat trouwens 35 x SF-170S met een SE6000H, dus het dak ligt dan wel vol...
Ik tel toch ruimte voor 56 (8x7) panelen op je dak. Beetje overdimensioneren kan met NO-ZW ook makkelijk door de spreiding van piekbelasting.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

clemient schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:16:
Ik tel toch ruimte voor 56 (8x7) panelen op je dak. Beetje overdimensioneren kan met NO-ZW ook makkelijk door de spreiding van piekbelasting.
5950 Wp is voldoende, het moet ook nog door een 35A zekering terug het net op passen.... :+

• Knoetie
@MDKlapwijk, met oost-west opstelling is de opbrengst aardig verdeeld misschien dat je het dan net red met je 35A hoofdzekering :9

Ligt ook aan je eigenverbruik uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door Knoetie op 21-07-2017 13:38 ]

Wolly schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:13:
[...]

Vraagje, ik wil graag 25 SF panelen op WNW plaatsen met een hellingshoek van 5 graden. Gedurende de dag zal er op die panelen wel een (klein) beetje schaduw vallen door twee palen die er staan. De ietwat ongelukkig richting en schaduw probeer ik zoveel mogelijk op te vangen door de SF panelen, is dat de verstandigste keuze?

Verder heb ik ernaast nog 8m2 plat dak ter beschikking richting ZZO. Hier geen schaduw.

Wat ik graag wil weten:
- Klopt mijn aanname dat SF panelen het beste omgaan met de WNW richting en de schaduw van twee palen?
- Moet ik voor die 25 SF panelen nog bepaalde string(s) aanhouden of meerdere MPPT's?
- Maakt het voor de opbrengst nog uit of die 25 panelen portrait of landscape liggen als er schaduw op valt?
- Wat voor omvormer zou ik het beste kunnen zoeken, uitgaande dat ik die 8m2 extra dak ook vol leg (en zoja, met welke panelen op dat extra dak?)
Gewoon doen.
Maar ik mis de info of je 3-fase of 1-fase in huis hebt.
25 panelen = 5x 5 op 2x mppt van een SMA xxxx TL-21 (maar stringindeling is dus ook afhankelijk wat er nog op het andere dak komt, zodat je dat kan combineren)

Schaduw werking heb ik hier uitgelegd/getest
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Een paal heeft weinig invloed vanwege parallele strings en dat deze niet het hele paneel afdekt.

• Wolly
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:32:
[...]

Gewoon doen.
Maar ik mis de info of je 3-fase of 1-fase in huis hebt.
25 panelen = 5x 5 op 2x mppt van een SMA xxxx TL-21 (maar stringindeling is dus ook afhankelijk wat er nog op het andere dak komt, zodat je dat kan combineren)

Schaduw werking heb ik hier uitgelegd/getest
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Een paal heeft weinig invloed vanwege parallele strings en dat deze niet het hele paneel afdekt.
Er is een 3 fase aansluiting. Ik begreep dat een er max 4 stringen op 1 mppt mochten, maar dat ligt anders?

Op dat andere dak zouden (met passen en meten) 6 SF panelen landscape passen, weliswaar in een andere richting. Kunnen die dan op een 'gebruikte' mppt van hierboven of moet er dan weer een extra mppt komen? Wellicht is het anders handiger om daar 3 panelen van 300Wp neer te leggen maar dan heb ik zeker weer niet genoeg stringspanning?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MDKlapwijk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:33:
[...] Ik denk dat dubbel niet echt een optie is dan is de helt van je panelen helemaal niet optimaal geplaatst (NO of NW).

Mijn vraag was meer met betrekking tot de daadwerkelijke opbrengst over heel de dag, heeft een zuidwest opstelling bijv. meer last van de oplopende temperatuur, of is dat ten opzichte van een zuidoost opstelling te verwaarlozen?

Ja ik zie de 175s nu dus ook in de pdf op de .eu site staan, vreemd...
Ik denk dat het tegenwordig geen optie meer is om op zuid te plaatsen als je ook O-W kunt plaatsen.
Bij de vaste opstelling werd eerst de "ideale" zuid-opstelling met de hoogste totale jaaropbrengst gebruikt. Nu de prijzen nog verder zijn gedaald zijn ook Oost-West opstellingen rendabel geworden. Zowel omdat het dak nu eenmaal zo ligt, alswel om op die manier meer stroomopbrengst van een plat dak of ander oppervlak te kunnen krijgen. Met als bijkomend voordeel dat de opbrengst gelijkmatiger over de dag is verdeeld.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:50:
Ik denk dat het tegenwordig geen optie meer is om op zuid te plaatsen als je ook O-W kunt plaatsen.
Bedoel je in verband met saldering? Immers, als je zelf de richting en hoek kunt bepalen dan is de totale opbrengst van een schuine zuidplaatsing toch altijd nog het hoogst?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MDKlapwijk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:24:
[...]

5950 Wp is voldoende, het moet ook nog door een 35A zekering terug het net op passen.... :+
8 kW druk je ook nog door een 35A zekering. ;)

• onetime
  • Niet online
Lees de quote onder mijn tekst. Uit de openingspost. Met O-W (of N-Z op een schuin dak, AUijtdehaag) passen er meer panelen op het zelfde oppervlak.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Wolly schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:39:
[...]

Er is een 3 fase aansluiting. Ik begreep dat een er max 4 stringen op 1 mppt mochten, maar dat ligt anders?

Op dat andere dak zouden (met passen en meten) 6 SF panelen landscape passen, weliswaar in een andere richting. Kunnen die dan op een 'gebruikte' mppt van hierboven of moet er dan weer een extra mppt komen? Wellicht is het anders handiger om daar 3 panelen van 300Wp neer te leggen maar dan heb ik zeker weer niet genoeg stringspanning?
Nee 4 stringen per mppt ingang maximaal inderdaad.

Dus 3-fase:

Dan 24 sf panelen op het ene vlak (4 stringen van 6)
en 6 sf panelen op het andere vlak.
Dan kan het op 1 stringomvormer 3-fase
5 stringen verdeel je dan over de ingangen.

Ik heb geen overzicht van hoe je het wilt plaatsen, dus ik hoop dat je het schaduwverhaal snapt...

3x 300 wp is inderdaad te weinig spanning voor 1-fase of 3-fase stringomvormer.

• Wolly
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:18:
[...]

Nee 4 stringen per mppt ingang maximaal inderdaad.

Dus 3-fase:

Dan 24 sf panelen op het ene vlak (4 stringen van 6)
en 6 sf panelen op het andere vlak.
Dan kan het op 1 stringomvormer 3-fase
5 stringen verdeel je dan over de ingangen.
Dank voor de uitleg, kan ik binnen 1 mppt opstellingen combineren? Dus bijvoorbeeld twee string op WNW en 1 op ZZO op 1 ingang, twee strings op WNW op de andere mppt?
Ik heb geen overzicht van hoe je het wilt plaatsen, dus ik hoop dat je het schaduwverhaal snapt...
Dat hoop ik ook, maar voor de zekerheid toch maar de situaties die zich bij mij zouden voordoen :+

De bekende situatie, paneel blijft 'goed' werken bij deze schaduwval en de string zakt niet in tot de waarde van het slechtst presterende paneel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BZ5sJfh.png

Schaduw van de zijkant, wat gebeurt er dan in je string?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5YMTUFv.png

En bij schuine schaduw?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p80UDJT.png
@Wolly
Je kan alle richtingen combineren op 1 mppt, zolang de panelen in 1 string maar hetzelfde liggen.
En alle strings per mppt even lang zijn.

Plaatje 1, geen probleem
Plaatje 2, hele string valt uit
Plaatje 3, zoals getekend is het hetzelfde als plaatje 2, dus verwacht ik ook gehele string valt uit. (al heb ik daar twijfels over) Leg je dat paneel landscape is het weer geen probleem.

(ik heb net de boel hier opgeruimd, dus kan niet meer testen, de panelen liggen al bij de buren op het dak)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2017 15:11 ]

• mddd
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:16:
Lees de quote onder mijn tekst. Uit de openingspost. Met O-W (of N-Z op een schuin dak, AUijtdehaag) passen er meer panelen op het zelfde oppervlak.
Ok ik denk dat ik je volg :) Als je stelt dat je per oppervlak wilt maximaliseren. Dan zie ik je punt. Opbrengst per geïnstalleerde Wp zal dan meestal lager liggen maar totale opbrengst per beschikbaar oppervlak hoger.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Wolly 3x300 Wp kan met sommige omvormers nèt. Bijvoorbeeld Panasonic HIT 330 Wp doet 54V onder NOCT. Dat keer drie is voldoende voor 150V die veel omvormers nodig hebben.
Maar je kunt dan geen schaduw opvangen.

Bij SF: Schaduw van de zijkant, productie stort in. Het hele paneel heeft 1 bypass diode.
Schuine schaduw zoals getekend: elke cel krijgt minstens 75% zon, dus dat is de productie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kwalitatief uitermate teleurstellend!

Mijn ferraris blijft op piektarief hangen, sinds wanneer is me niet zo duidelijk maar al wel sinds voor de PV installatie er hing.
Als ik mijn metertype Google kom ik uiteraard dit nummer tegen in verschillende lijsten met afgekeurde meters, maar met andere bouwjaren. Ook zijn de lijsten niet van partijen die ik ken.

Stedin heeft zelf niet een (goed te vinden) lijst met goed- of afgekeurde meters. Zou het ze zelf wel willen vragen, maar ik heb geen zin om ze aanleiding te geven mijn meter zsm te willen vervangen.

Ik vraag me af of het me eigenlijk veel kan schelen, maar om klakkeloos over te gaan op een digitale meter zonder de gevolgen precies te snappen vind ik geen optie.

• mddd
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:28:
Ik vraag me af of het me eigenlijk veel kan schelen, maar om klakkeloos over te gaan op een digitale meter zonder de gevolgen precies te snappen vind ik geen optie.
Wat wil je weten over de gevolgen? Daar kun je hier vast je vragen over kwijt.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:28:
Kwalitatief uitermate teleurstellend!

Mijn ferraris blijft op piektarief hangen, sinds wanneer is me niet zo duidelijk maar al wel sinds voor de PV installatie er hing.

Waarom niet op normaal tarief overstappen ipv dal-piek? Dat is puur een administratieve handeling waar geen meterwissel voor nodig is.

• onetime
  • Niet online
mddd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:19:
[...] Ok ik denk dat ik je volg :) Als je stelt dat je per oppervlak wilt maximaliseren. Dan zie ik je punt. Opbrengst per geïnstalleerde Wp zal dan meestal lager liggen maar totale opbrengst per beschikbaar oppervlak hoger.
Goed begrepen. Wat je nog mist omdat het elders in de openingspost staat, maar in het topic al vaak langs gekomen, bij verschillende richtingen valt het maximum op verschillende tijden, dus kan je met een kleinere omvormer toe. Dus (relatief) goedkoper. Vraag maar aan Migjes.
Zo heb ik sinds augustus vorig jaar 2,7kWp per kant op een 2,2kW MPPT van een 4,2kW omvormer, waar eerst 2kWp per kant lag. Ook toen zag ik al een héél enkele keer aftopping omdat de panelen soms wel piekten op 127% van hun Wp. Was zo weinig dat het er niet toe deed. Nu wel. 5,5kWp op een 4,2kW omvormer.
Als de MPPTś meer hadden kunnen hebben had ik ze in maart niet parallel hoeven zetten om aftoppen te voorkomen. Nu topt de omvormer een héél enkele keer af, maar ook dat is zo weinig dat het er niet toe doet.
edit: nog vergeten; die goedkopere omvormer compenseert dus (een deel van) het mindere rendement.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 21-07-2017 16:42 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pathogen
Individueel gevolg: je zit even zonder stroom, daarna wordt je eerlijker afgerekend.
Ook kunnen je meterstanden op willekeurige momenten door de netbeheerder worden uitgelezen en opgeslagen.
Meer verschillen en emoties vind je bij Slimme energiemeter, weigeren??

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

MDKlapwijk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:28:
[...]

Mij is verteld dat die modules helemaal niet bestaan en eigenlijk relabeled sf-170s panelen zijn. Ook op de site worden ze niet vermeld:
- https://www.solar-frontier.eu/produkte/powermodule/
De SF175S zijn absoluut geen gerelabelede SF-170s panelen. Ik ben er zelfs 1 met 183,6Wp geflashed tegengekomen.
Ze mogen ook niet met SolarEdge toegepast worden. Vandaag SolarEdge nog over opgebeld aangezien SolarEdge designer niet mogelijk aangaf. SF-175s panelen op een P405 optimizer aansluiten en je hebt geen garantie meer werd er bevestigd.

www.sunsolar.nl

• format5
@SolarKing
Klopt. Dit omdat de Voc bij een koud paneel veel te hoog voor de optimer kan worden.
Naar het schijnt zijn er al verschillende optimezers kapot gegaan door sf175 panelen.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@all dank voor de input!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
SolarKing schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:08:
[...]

De SF175S zijn absoluut geen gerelabelede SF-170s panelen. Ik ben er zelfs 1 met 183,6Wp geflashed tegengekomen.
Ze mogen ook niet met SolarEdge toegepast worden. Vandaag SolarEdge nog over opgebeld aangezien SolarEdge designer niet mogelijk aangaf. SF-175s panelen op een P405 optimizer aansluiten en je hebt geen garantie meer werd er bevestigd.
Gaat het dan om de standaard methode met 2 panelen op een optimizer ?
Of kunnen ze ook al niet omgaan met 1 paneel wat een keer piekt op 250 watt ? Want dan sluit je toch per paneel een optimizer aan.

VOC=114 volt (STC) en 104 volt (NOCT)
Uitgaan van NOCT omdat de stc instraling niet echt gaat lukken.
Dus bij 20 graden. De temperauut coeeficient is -0.3% per graad.
Dus als het 10 graden vriest is er 30 graden delta en 9% VOC meer.

Dan wordt het 113.9 volt bij noct en 124.6 volt bij STC

Dus -10 wolkendek en opeens zon en dan moet de optimizer op basis van spanning plof zeggen ?

[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 21-07-2017 20:38 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

jacovn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:30:
[...]

Of kunnen ze ook al niet omgaan met 1 paneel wat een keer piekt op 250 watt ? Want dan sluit je toch per paneel een optimizer aan.

Dus -10 wolkendek en opeens zon en dan moet de optimizer op basis van spanning plof zeggen ?
Geen garantie bij geen enkele optimizer, ook niet 1 paneel op een P405.
De spanning kan boven de max spanning van de optimizer komen, vandaar. Ze zijn bij SolarEdge nogal strikt als het om garantie gaat.

www.sunsolar.nl

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
Dat is dan wel jammer, maar weer naar andere oplossing voor zijdak zoeken dan. Ik heb gelukkig nog even tijd. Wellicht komt panasonic hier ooit nog eens uit met de N320K panelen..

Wellicht nog slimmer: maar naar SMA gaan kijken en met optitract maar zien wat het wordt.
3x7 sf175 panelen komt goed uit voor 3 fase SMA.

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 22-07-2017 09:58 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:09:
Dat is dan wel jammer, maar weer naar andere oplossing voor zijdak zoeken dan. Ik heb gelukkig nog even tijd. Wellicht komt panasonic hier ooit nog eens uit met de N320K panelen..
Als jij met se wilt werken neem je toch een 170 of 165 ,boeit jou die tien watt.

1 PVoutput . Dongen NB

• format5
dat is toch bijna 6% 8)7

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
onetime schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:38:
[...]

Goed begrepen. Wat je nog mist omdat het elders in de openingspost staat, maar in het topic al vaak langs gekomen, bij verschillende richtingen valt het maximum op verschillende tijden, dus kan je met een kleinere omvormer toe. Dus (relatief) goedkoper. Vraag maar aan Migjes.
Zo heb ik sinds augustus vorig jaar 2,7kWp per kant op een 2,2kW MPPT van een 4,2kW omvormer, waar eerst 2kWp per kant lag. Ook toen zag ik al een héél enkele keer aftopping omdat de panelen soms wel piekten op 127% van hun Wp. Was zo weinig dat het er niet toe deed. Nu wel. 5,5kWp op een 4,2kW omvormer.
Als de MPPTś meer hadden kunnen hebben had ik ze in maart niet parallel hoeven zetten om aftoppen te voorkomen. Nu topt de omvormer een héél enkele keer af, maar ook dat is zo weinig dat het er niet toe doet.
edit: nog vergeten; die goedkopere omvormer compenseert dus (een deel van) het mindere rendement.
Op een plat dak met een schans ligt het dak ook helemaal vol toch? Op zuid gericht haal je dan het hoogste rendement, alleen de omvormer is dan iets duurder maar dus ook een hoger rendement
Zeker zolang salderen, voorlopig, bestaat.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

format5 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:15:
@SolarKing
Klopt. Dit omdat de Voc bij een koud paneel veel te hoog voor de optimer kan worden.
Naar het schijnt zijn er al verschillende optimezers kapot gegaan door sf175 panelen.
Uitval van de P405 is sowieso uitzonderlijk hoog t.o.v. de andere optimizers.
Ik ga regelmatig met en zooi opstap om uit te wisselen, en dat zal de komende jaren nog wel doorgaan gezien we er 1000 den hebben hangen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

SolarKing schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:08:
[...]

Wat ik begrijp is dat de SF fabriek zijn productie steeds verbeterd, en dat er op en gegeven moment er genoeg panelen van een bepaalde flashwaarde uitkomen dat er een batch van kan worden gemaakt.
dat gebeurd al eigenlijk sinds de eerste van 145 Wp, en zal doorgaan, al zal de stroom deze kant op tijdelijk opdrogen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:30:
[...]

Gewoon bij koud weer n hoge instraling. is niet perse een wolk voor nodig.
Heb begin maart 2016 al 125+VDC gezien per paneel bij 165 Wp SF panelen. (+1000 VDC op 8 in serie) 's morgens in felle zon terwijl het ijs er af aan het smelten was. Kort daarna de foto gemaakt, eerst gaf mijn meter OL aan, denk ik. was net verder gegaan met aansluiten, en bang dat mijn meter stuk was o.i.d..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4KAnpCdSOR60CjGqbW3O19ju/full.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 22-07-2017 01:09 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ik zie in de SolarEdge portal dat mijn HD Wave 5000 op vermogenslimiet 100% staat ingesteld. Ik weet dat de eerdere omvormers wél boven het aangegeven vermogen uitkomen en de HD Wave serie niet. In de praktijk zie ik dit ook, maar, omdat dit zo duidelijk op 100% staat lijkt dit een instelling te zijn? Weet iemand of je dit kunt beïnvloeden? Of moet je dat niet willen?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Andre1973 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:35:
[...]

Uitval van de P405 is sowieso uitzonderlijk hoog t.o.v. de andere optimizers.
Ik ga regelmatig met en zooi opstap om uit te wisselen, en dat zal de komende jaren nog wel doorgaan gezien we er 1000 den hebben hangen.
25 jaar lang doorgaan? haha
Voor klanten heel vervelend als de leverancier er niet meer is.
Gelukkig heb ik de meeste Solar Frontier sets geleverd/geïnstalleerd zonder optimizers aangezien het bijna nooit echt nodig is.

www.sunsolar.nl

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:07
.

[ Voor 99% gewijzigd door tlpeter op 22-07-2017 13:49 ]

• Andre1973

Andre1973

SolarKing schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 12:56:
[...]

25 jaar lang doorgaan? haha
Voor klanten heel vervelend als de leverancier er niet meer is.
Gelukkig heb ik de meeste Solar Frontier sets geleverd/geïnstalleerd zonder optimizers aangezien het bijna nooit echt nodig is.
Ach zolang SE blijft betalen voor de arbeid en nieuwe optimizers blijft leveren, dan zie ik af en toe nog eens de systemen van dichtbij.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:00

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Andre1973 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:52:
[...]

Ach zolang SE blijft betalen voor de arbeid en nieuwe optimizers blijft leveren, dan zie ik af en toe nog eens de systemen van dichtbij.
Ik neem maar aan dat de nieuw geplaatste P405's een beterelevensduur laten zien?
Of heb je er al enkele voor de tweede keer vervangen?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Andre1973

Andre1973

ElMacaroni schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:59:
[...]

Ik neem maar aan dat de nieuw geplaatste P405's een beterelevensduur laten zien?
Of heb je er al enkele voor de tweede keer vervangen?
Voor zover ik weet hebben we nog niet 2x op dezelfde positie moeten vervangen, maar gezien de meeste P405's verhoudingsgewijs vlot na installatie kapot gaan, verwacht ik dat het een component / soldeer probleem is wat er speelt.

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Taro schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:39:
Ik zie in de SolarEdge portal dat mijn HD Wave 5000 op vermogenslimiet 100% staat ingesteld. Ik weet dat de eerdere omvormers wél boven het aangegeven vermogen uitkomen en de HD Wave serie niet. In de praktijk zie ik dit ook, maar, omdat dit zo duidelijk op 100% staat lijkt dit een instelling te zijn? Weet iemand of je dit kunt beïnvloeden? Of moet je dat niet willen?
Een SE3500HD komt wel boven de 3500 uit, onze omvormer topt namelijk af bij 3700 Watt.
Wat zou je aan het vermogenslimiet willen wijzigen?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

weasel schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:43:
[...]

Een SE3500HD komt wel boven de 3500 uit, onze omvormer topt namelijk af bij 3700 Watt.
Wat zou je aan het vermogenslimiet willen wijzigen?
Dat is ongeveer 106%, als ik meer dan 100% zou kunnen gebruiken, bijvoorbeeld ook 106%, dan kom ik uit op 5.300 Watt ipv 5.000 Watt. Mijn omvormer topt af en toe af op 5.000 Watt, als ik daar 5.300 van zou kunnen maken dan denk ik niet dat ik hoef uit te leggen wat ik eraan zou willen wijzigen :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Zeg, hoe gaan de SF gebruikers hier eigenlijk om met de aarding van de panelen? In de manual wordt gesteld dat je de aarde punten op het paneel moet gebruiken om de aarde door te lussen. In de praktijk zie ik dit op foto's eigenlijk niet terug. Of heb ik het mis?
Wat is hier gebruikelijk, de rails aarden waar de panelen op zitten? Ze per stuk doorverbinden met een los aarde kabeltje is wel heel bewerkelijk..
En dan wel of niet achter een aardlekautomaat, of alleen de omvormer op een 20A automaat?

Mijn set is voor nu 4x5 SF160 op een SMA5000TL21. Later komen er nog 16 SF170's bij. Of 175's..

[ Voor 4% gewijzigd door hors0125 op 22-07-2017 16:37 ]

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Taro schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:01:
[...]

Dat is ongeveer 106%, als ik meer dan 100% zou kunnen gebruiken, bijvoorbeeld ook 106%, dan kom ik uit op 5.300 Watt ipv 5.000 Watt. Mijn omvormer topt af en toe af op 5.000 Watt, als ik daar 5.300 van zou kunnen maken dan denk ik niet dat ik hoef uit te leggen wat ik eraan zou willen wijzigen :)
Waarschijnlijk is de HD 5000W omvormer ook echt begrenst op 5000W bij een 1-fase omvormer maar ik heb er geen praktijkervaring van. Ik zie dat er ook 6K omvormers 1-fase worden aangeboden terwijl netbeheerders dat niet wensen vanwege scheefvoeding.

[ Voor 11% gewijzigd door SolarKing op 22-07-2017 17:21 ]

www.sunsolar.nl

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
SolarKing schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:40:
[...]

Waarschijnlijk is de 5000W omvormer ook echt begrenst op 5000W bij een 1-fase omvormer omdat meer niet mag van de netbeheerders.
Ik heb eigenlijk alleen van de 3500h gehoord dat ie extra produceert (zelfs meer dan de 3680h!). Volgens mij zijn de overige modellen gewoon begrenst op wat ze aangeven.

Nog geen flauw idee of dat software- of hardwarematig geregeld is. De 100% doet software vermoeden.

• Andre1973

Andre1973

Taro schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:39:
Mijn HD 2200 heeft i.i.g. de 2288 aangetikt, en ik dacht zelfs 2300 te hebben gezien.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Andre1973 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:06:
[...]

Mijn HD 2200 heeft i.i.g. de 2288 aangetikt, en ik dacht zelfs 2300 te hebben gezien.
Ik heb ook een HD 3000 op 3200W gezien.

Een klant waar ik een meterkast had aangepast voor een 3-fase aansluiting had pas geleden een zonnepanelenset via Greenchoice op zijn dak laten plaatsen. Mooie platdak op zuid gericht 14 panelen van 290Wp, alleen aangesloten op een SolarEdge HD3000 omvormer. 4060Wp op een 3000W omvormer is wel heel erg onderdimensioneren, dus gevraagd of ik de grafieken mag inzien en jahoor, bijna dagelijks aftopping op 3200W.
Ik snap niet waarom Greenchoice zo spaarzaam is met een omvormer terwijl de klant er toch een flink bedrag voor die set heeft neergelegd. Ik neem aan dat SolarEdge Design toch een grotere omvormer aanbeveeld.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 22-07-2017 19:17 ]

www.sunsolar.nl

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Op PVOutput deze HD3680 gevonden, welke op 3792W aftopt (volgens PVOutput).
Bij mijn eigen HD3680 op PVOutput nooit gezien, max is 3684W geweest.
Wellicht ligt het er aan hoe PVOutput de data verwerkt of opvraagd?

Als ik zelf in de 5-minuten data kijk en dan van 'totalEnergy' het verschil bepaal van 2 metingen met 15 minuten verschil en dat *4 doe, kom ik ook geregeld aan de 3792W. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 22-07-2017 20:20 ]

• Andre1973

Andre1973

SolarKing schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:13:
[...]

Ik heb ook een HD 3000 op 3200W gezien.

Een klant waar ik een meterkast had aangepast voor een 3-fase aansluiting had pas geleden een zonnepanelenset via Greenchoice op zijn dak laten plaatsen. Mooie platdak op zuid gericht 14 panelen van 290Wp, alleen aangesloten op een SolarEdge HD3000 omvormer. 4060Wp op een 3000W omvormer is wel heel erg onderdimensioneren, dus gevraagd of ik de grafieken mag inzien en jahoor, bijna dagelijks aftopping op 3200W.
Ik snap niet waarom Greenchoice zo spaarzaam is met een omvormer terwijl de klant er toch een flink bedrag voor die set heeft neergelegd. Ik neem aan dat SolarEdge Design toch een grotere omvormer aanbeveeld.
Dat is omdat zonnepanelen bij Greenchoice over heel veel schijven gaat...
Greenchoice levert adressen van geïnteresseerden, die gaan naar een partij die dat weer uitzet per regio, die huren daar grotendeels weer ZZP'ers voor in (omdat t binnen een kort tijdsbestek moet worden geplaatst), die ook weer anderen inhuren om dat te kunnen plaatsen. Ik heb op die manier jaren terug, denk 2011, voor Greenchoice geplaatst (n deel van de 500 woningen die "gratis" zonnepanelen kreeg, ze kochten dan die stroom van Greenchoice en na 15 jaar was het systeem gratis voor de bewoner)
Wij hebben toen ook bij de directeur van de eerste schakel na Greenchoice panelen geplaatst, op een ruime villa en daar 15 soorten panelen geplaatst op SE.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Andre1973 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:06:
[...]

Staat deze waarde bij jou in de SE portal ook op 100% als je bij menu item Layout op de omvormer en daarna op "i" klikt?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het zou goed kunnen dat de vermogensbegrenzing eigenlijk een stroombegrenzing is. Dan heb je max 10% bonusvermogen bij een hoge netspanning.

• Andre1973

Andre1973

Taro schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:06:
[...]

Staat deze waarde bij jou in de SE portal ook op 100% als je bij menu item Layout op de omvormer en daarna op "i" klikt?
Vermogens limiet [%] 100
staat er, ja dus.
Maar wat ook n mogelijkheid is, is dat ie op AC stroom begrenst is. En dan is het maximale vermogen ook afhankelijk van de AC spanning.

• jurk738
  • Niet online
Vraagje over invoeden..

Ik denk eraan om op mijn schuurdak (285x358) panelen te leggen. (Huisdak ligt al vol.) Een vlakke schans met 6 stuks SF panelen zou prima passen, dus bijv een set met een 1000W omvormer. Maar mag ik dit nu invoeden op een gedeelde groep? Uit een eerder deel van dit topic had ik begrepen dat de max invoeding in 2016 verruimd zou worden van 500W naar 2000W, maar uit de TS haal ik nu dat dat weer teruggedraaid zou zijn?! Ik kan hier helaas verder geen heldere informatie over vinden.

Er ligt een grondkabel van mijn schuur naar mijn meterkast. Deze grondkabel zit met de hal, overloop en nog zowat samen op een groep. Indien nodig, dan zou ik volgens mij vrij eenvoudig de grondkabel op een aparte groep kunnen zetten. Wel zitten er in mijn schuur 2 stopcontacten (die ik eigenlijk niet gebruik) en 2 lampen.
Een alternatief (goedkoper maar ook minder opbrengst) is een setje met een Soladin 600. Hmmm.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jurk738 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:51:
Vraagje over invoeden..

Ik denk eraan om op mijn schuurdak (285x358) panelen te leggen. (Huisdak ligt al vol.) Een vlakke schans met 6 stuks SF panelen zou prima passen, dus bijv een set met een 1000W omvormer. Maar mag ik dit nu invoeden op een gedeelde groep? Uit een eerder deel van dit topic had ik begrepen dat de max invoeding in 2016 verruimd zou worden van 500W naar 2000W, maar uit de TS haal ik nu dat dat weer teruggedraaid zou zijn?! Ik kan hier helaas verder geen heldere informatie over vinden.

Er ligt een grondkabel van mijn schuur naar mijn meterkast. Deze grondkabel zit met de hal, overloop en nog zowat samen op een groep. Indien nodig, dan zou ik volgens mij vrij eenvoudig de grondkabel op een aparte groep kunnen zetten. Wel zitten er in mijn schuur 2 stopcontacten (die ik eigenlijk niet gebruik) en 2 lampen.
Een alternatief (goedkoper maar ook minder opbrengst) is een setje met een Soladin 600. Hmmm.
als je de schuur een eigen 16A groep geeft.
dan kun je weer voor de gebruikers in de schuur de zaak weer kunnen splitsen naar 2x16A.
net zo als je met een wasmachine aansluiting kunt doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Andre1973

Andre1973

Vraagje over invoeden..

Grondkabel (die zal wel 2x2,5 mm2 +AS zijn) eerst op een eigen16 A groep zetten (als het moet in jouw woning ook achter een ALS, 16 A is prima, niet selectief, maar hij gaat er toch nooit uit, selectiviteit is niet een eis bij de NEN 1010), dan de grondkabel die aankomt in de schuur splitsen met een kastje met daarin een hoofdschakelaar (40A) en 2x een B16 automaat. Op die ene automaat sluit je de schuur weer aan, op de andere de omvormer tot 3000W AC output..

Kijk nog even goed naar de aansluiting van de grondkabel, de aarde gaat via de litze, daar gaat t nogal eens fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 23-07-2017 12:23 ]

• onetime
  • Niet online
migila schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:45:
[...] Op een plat dak met een schans ligt het dak ook helemaal vol toch? Op zuid gericht haal je dan het hoogste rendement, alleen de omvormer is dan iets duurder maar dus ook een hoger rendement
Zeker zolang salderen, voorlopig, bestaat.
Een schans moet zijn hoogte van de dakrand verwijderd blijven. Bij O-W naderd de hoogte tot 0...
M.a.w.: Bij oost-west kan het dak echt vol, maar met een schans moet je afstand houden van de rand.
Ook heb je veel meer wind-vang met een schans, dus heb je ook veel meer ballast nodig.

• Andre1973

Andre1973

onetime schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:23:
[...]

Een schans moet zijn hoogte van de dakrand verwijderd blijven. Bij O-W naderd de hoogte tot 0...
M.a.w.: Bij oost-west kan het dak echt vol, maar met een schans moet je afstand houden van de rand.
Ook heb je veel meer wind-vang met een schans, dus heb je ook veel meer ballast nodig.
Dat vol leggen me O-W kan idd als je niet te hoog zit, steek je boven de rest van de stad uit / op het platte land, dan moet je ook nog 10% (vuistregel) van de hoogte van het gebouw aanhouden vanwege windbelasting.
En een schans is meestal ook maar 10-15 graden helling, en geeft dus ongeveer 90% van ideaal (30 graden helling in NL) en O-W geeft ongeveer 80% van ideaal. dus het verschil is maar 10%, maar met een schans heb je dus als eerder vermeld wel veel meer ballast nodig, en de meeste schansen zijn vrij duur in aanschaf, t.o.v O-W. Vandaar dat je dus meestal op O-W uitkomt als je dan ook geen schaduw hebt, staat bijvoorbeeld je huis op O of W t.o.v. je dakje en geeft deze flink schaduw dan word het weer anders natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 23-07-2017 12:34 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Andre1973 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:32:
[...]
En een schans is meestal ook maar 10-15 graden helling, en geeft dus ongeveer 90% van ideaal (30 graden helling in NL)
10-15 graden helling geeft 96% - 97% van ideaal aan jaaropbrengst
en O-W geeft ongeveer 80% van ideaal.
O-W op 10-15 graden helling geeft 89%- 90% van optimaal aan jaaropbrengst

http://www.hoogstratengro...installeren-17/hespul.png

• jurk738
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:21:
[...]

Grondkabel (die zal wel 2x2,5 mm2 +AS zijn) eerst op een eigen16 A groep zetten (als het moet in jouw woning ook achter een ALS, 16 A is prima, niet selectief, maar hij gaat er toch nooit uit, selectiviteit is niet een eis bij de NEN 1010), dan de grondkabel die aankomt in de schuur splitsen met een kastje met daarin een hoofdschakelaar (40A) en 2x een B16 automaat. Op die ene automaat sluit je de schuur weer aan, op de andere de omvormer tot 3000W AC output..

Kijk nog even goed naar de aansluiting van de grondkabel, de aarde gaat via de litze, daar gaat t nogal eens fout.
Bedankt, ook migjes.
Ik ga even verder rekenen aan kosten en verwachte opbrengst.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jurk738 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:17:
[...]

Bedankt, ook migjes.
Ik ga even verder rekenen aan kosten en verwachte opbrengst.
het blijven flinke kosten voor maar een klein setje van maar 1000W. :-(
(het loopt dan al snel naar de 0,20€/Wp extra kosten)

maar je zou kunnen kijken of je niet iets kunt met deze panelen.
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
deze verschillende Wp panelen kun je mixen in 1 string. (alle cellen zijn het zelfde en staan serieel)
door de verschillende maten kun je toch nog soms wel iets leuks verzinnen.
(er zijn meer merken die dit kunnen, maar weet niet of die verkrijgbaar zijn. :?
EC-solar had er vroeger ook een paar, maar zie ze nergens meer?)

of misschien wil je ook nog een plekje waar je droog een biertje kunt pakken zonder onder een donker dak te zitten.
dan is zoiets soms ook wel leuk, want dan kun je een kleine 2x mpp omvormer gebruiken.
http://zonneveranda.nl/

succes met puzzelen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Vraagje over invoeden..

Er zijn ook panelen van 80 breed en 1.60 lang, dan heb je 6×210 wp.
Als het ook paar cm uit mag steken kun je ook de gangbare maten nemen en heb je 6×270 wp of meer. Deze zijn handig gebruikt te vinden, net als omvormers.
Weet je zeker dat je extra omvormer nodig hebt?
Wat ligt er op je huidige dak, is het niet te combineren?

1 PVoutput . Dongen NB

• Atomic2005
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

gebruikezonnepanelen heeft nieuwe liggen van 1580x808mm

https://www.gebruiktezonn...hcp-200wp-mono-nieuw.html
Die zijn 120euro p/stuk inv btw voor 200Wp

Je kunt ook die groene SF'jes van Marktplaats pakken + goedkope omvormer. Dan ben je voor 500euro klaar met panelen+omvormer. Hoef je alleen nog een schans of bevestigingsmateriaal..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• jurk738
  • Niet online
Dank voor het meedenken. :)

De panelen zullen op het schuurdak moeten passen, zonder uitsteken of afdak.
Mijn schuur staat ten noorden van mijn rijtjeshuis en de schuur ligt dus een (flink) deel van de tijd in de schaduw. Ik ben daarom wat bang dat de opbrengst niet al te hoog zal zijn, en wil daarom niet zoveel investeren. Dit zijn misschien 2 goede opties:

1. In huis op de 2e etage heb ik een AEG PV4600 omvormer hangen waarvan nog 1 MPP tracker vrij is. Ik weet nog niet 1-2-3 of/waar ik de DC kabels zou kunnen leggen, maar om panelen op de schuur aan te sluiten op de AEG moet ik in ieder geval ruim 40m overbruggen. Is dat eventueel een goed idee?
2. Een goedkoop setje met 6 groene SF 150 panelen van MP lijkt me ook een goede optie. Kan dat op een Steca Grid 500 of een Soladin 600?
jurk738 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:38:
Dank voor het meedenken. :)

De panelen zullen op het schuurdak moeten passen, zonder uitsteken of afdak.
Mijn schuur staat ten noorden van mijn rijtjeshuis en de schuur ligt dus een (flink) deel van de tijd in de schaduw. Ik ben daarom wat bang dat de opbrengst niet al te hoog zal zijn, en wil daarom niet zoveel investeren. Dit zijn misschien 2 goede opties:

1. In huis op de 2e etage heb ik een AEG PV4600 omvormer hangen waarvan nog 1 MPP tracker vrij is. Ik weet nog niet 1-2-3 of/waar ik de DC kabels zou kunnen leggen, maar om panelen op de schuur aan te sluiten op de AEG moet ik in ieder geval ruim 40m overbruggen. Is dat eventueel een goed idee?
2. Een goedkoop setje met 6 groene SF 150 panelen van MP lijkt me ook een goede optie. Kan dat op een Steca Grid 500 of een Soladin 600?
Gewoon veertig meter kabel leggen en 2×3 sf panelen voor mooie spanning te hebben dan. Zou ik niet voor 200/300 een andere omvormer voor kopen. Mits de aeg ook de ruimte heeft voor het extra vermogen natuurlijk. Ik heb zelf ook 36 meter tussen zitten dat gaat prima mits het veilig ligt

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik ben nog ff aan het denken over de discussie van max aantal strings SF per mpp. Stel ik wil 100 x SF 150 panelen aansluiten op een 15k omvormer, dan kom je toch nooit uit met je strings? 2 mpp's x 4 x 7 strings, kom ik op 84 uit. Zou dat echt de max zijn?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee hoor, als je elke string los afzekert op 4 A mag je het zo bont maken als je wil (tot de max Isc van de omvormer).

Cupid673 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 18:31:
Ik ben nog ff aan het denken over de discussie van max aantal strings SF per mpp. Stel ik wil 100 x SF 150 panelen aansluiten op een 15k omvormer, dan kom je toch nooit uit met je strings? 2 mpp's x 4 x 7 strings, kom ik op 84 uit. Zou dat echt de max zijn?
De bewuste dure diode boxen.
En doe maar 8 ipv 7 hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

2x4x7 kom ik niet op 84 trouwens.. :)

• Cupid673
reneeke1970 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:06:
[...]

En doe maar 8 ipv 7 hoor
Precies! Dan had ik het goed...
Dus dan kom je op 2 x 4 x 8 = 64 panelen uit, wil je zonder die box aan de slag willen

Wat is eigenlijk de max omvormer die je op een 3 x 25 Amp aansluiting zou willen aansluiten?

• Cupid673
Atomic2005 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:09:
[...]

2x4x7 kom ik niet op 84 trouwens.. :)
Scherp! Heel scherp! Dat was een kleine test voor de attente lezers 8)7

Cupid673 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:11:
[...]

Precies! Dan had ik het goed...
Dus dan kom je op 2 x 4 x 8 = 64 panelen uit, wil je zonder die box aan de slag willen

Wat is eigenlijk de max omvormer die je op een 3 x 25 Amp aansluiting zou willen aansluiten?
Heel erg op de risico volle rand 18 kW

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
Cupid673 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:11:
[...] Precies! Dan had ik het goed...

Uit de openingspost:
HoofdzekeringGroepenkastzekeringMax. omvormervermogen
1 × 25A16A3.680 W
1 × 35A25A5.750 W
1 × 40A25A5.750 W
3 × 25A3 × 16A3 × 3.680 W = 11.040 W
3 × 35A3 × 25A3 × 5.750 W = 17.250 W
3 × 40A3 × 32A3 × 7.360 W = 22.080 W
3 × 63A3 × 40A3 × 9.200 W = 27.600 W
3 × 80A3 × 50A3 × 11.500 W = 34.500 W

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 23-07-2017 19:35 ]

• Cupid673
onetime schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:19:
[...]

Uit de openingspost:

[...]
Dat is wel met afstand het meest conservatieve lijstje te vinden op internet

• onetime
  • Niet online
Cupid673 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:21:
[...] Dat is wel met afstand het meest conservatieve lijstje te vinden op internet
Voldoet aan de netcode etc... Wil je meer? Op eigen risico. Tot de hoofdzekering zelf, als je altijd ook genoeg eigen verbruik hebt.

Eventueel kan je om aan de selectiviteits eis uit de netcode te voldoen ook de karakteristieken van de zekeringen vergelijken. Moet je zelf weten.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Waarom zie ik geen tussenstap; kun je achter een 3x 25A hoofdzekering een 3x20A groepenkastzekering zetten? 3x 4600 W = 13.800 W

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Dit helpt ook ipv een diode box

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Cupid673
Atomic2005 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:55:
Waarom zie ik geen tussenstap; kun je achter een 3x 25A hoofdzekering een 3x20A groepenkastzekering zetten? 3x 4600 W = 13.800 W
Ik meende dat je tot 5k per fase dus 15k kon aansluiten. Ik luister dus aandachtig naar jullie op-/aanmerkingen

Cupid673 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Ik meende dat je tot 5k per fase dus 15k kon aansluiten. Ik luister dus aandachtig naar jullie op-/aanmerkingen
Is je omvormer ziek geworden dan, heb je grotere nodig?

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
reneeke1970 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:43:
[...]

Is je omvormer ziek geworden dan, heb je grotere nodig?
Omvormer gaat als een zonnetje! Nouja vandaag een verregend zonnetje :(

Ik wil meer panelen leggen. Vandaar :)

• Andre1973

Andre1973

Er zijn omvormers daar zit standaard de mogelijkheid in om per MPP meerdere strings aan te sluiten, en deze te voorzien van zekeringen.
De Fronius omvormers o.a..Wij gebruiken de 27K Fronius veel i.c.m. SF en dan 4x8 SF170 op het dak door koppelen, en deze dan op en gezekerde ingang. Je kunt dan max 2x3x4x8 = 192 panelen aansluiten.
Volgens mij zijn er ook 15 K fronius omvormers met 3 gezekerde ingangen.

Cupid673 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:50:
[...]

Omvormer gaat als een zonnetje! Nouja vandaag een verregend zonnetje :(

Ik wil meer panelen leggen. Vandaar :)
Zie eerst die goodwe van je maar eens uren aan de max te krijgen.......

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:22:
[...]

Gewoon veertig meter kabel leggen en 2×3 sf panelen voor mooie spanning te hebben dan. Zou ik niet voor 200/300 een andere omvormer voor kopen. Mits de aeg ook de ruimte heeft voor het extra vermogen natuurlijk. Ik heb zelf ook 36 meter tussen zitten dat gaat prima mits het veilig ligt
Liever 1x6 op een pv4600, de sweet spot zit rond de 600v bij dat bakje

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:06:
[...]

En doe maar 8 ipv 7 hoor
Zit net dit verhaal te lezen op de sma site.

Is een diode box hetzelfde als een stringzekering in zonnepanelen land?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee, maar in dit geval hebben ze dezelfde functie: ze gaan tegen dat een string beschadigd wordt door het zeldzame geval van omgekeerde stroom uit de parallelle strings.
Diodes doen dat door die stroom te blokkeren (en hebben een verliesvermogen van enkele watts), zekeringen doen dat door te onderbreken als de reverse current gevaarlijke waarden aanneemt.
Zekeringen hebben een verwaarloosbaar verliesvermogen en zijn betrouwbaarder.

• Wolly
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:49:
Nee, maar in dit geval hebben ze dezelfde functie: ze gaan tegen dat een string beschadigd wordt door het zeldzame geval van omgekeerde stroom uit de parallelle strings.
Diodes doen dat door die stroom te blokkeren (en hebben een verliesvermogen van enkele watts), zekeringen doen dat door te onderbreken als de reverse current gevaarlijke waarden aanneemt.
Zekeringen hebben een verwaarloosbaar verliesvermogen en zijn betrouwbaarder.
Maar een smeltzekering brandt door en verbreekt fysiek de verbinding. Zo'n diode smelt niet door (neem ik aan?) dus hoe dissipeert hij dan al dat vermogen? Wordt dat niet gigantisch heet?

• miorky
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 12:08
Ik wil via BVA auctions 20 zonnepanelen aanschaffen. Het liefst in combinatie met een omvormer. Nu zie ik veel verschillende combinaties. Zijn er merken die ik moet vermijden?

Kaco Powador
Danfross unilynx
Mastervolt Sunmaster
Power One aurora

• Knoetie
Wolly schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:46:
[...]
Maar een smeltzekering brandt door en verbreekt fysiek de verbinding. Zo'n diode smelt niet door (neem ik aan?) dus hoe dissipeert hij dan al dat vermogen? Wordt dat niet gigantisch heet?
Een diode geleidt maar in één richting. Dan dissipeert hij maar een klein beetje vermogen (ca 0,7 volt maal de stroom). In tegengestelde richting spert de diode zoals bijvoorbeeld een terugslagklep. Dit tot een bepaalde spanning en dan slaat de diode door (en is dus stuk).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diode

[ Voor 0% gewijzigd door Knoetie op 24-07-2017 11:08 . Reden: grammatica ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:26
miorky schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:02:
Ik wil via BVA auctions 20 zonnepanelen aanschaffen. Het liefst in combinatie met een omvormer. Nu zie ik veel verschillende combinaties. Zijn er merken die ik moet vermijden?

Kaco Powador
Danfross unilynx
Mastervolt Sunmaster
Power One aurora
Waarom via BVA? Prijzen zijn vrijwel gelijk aan nieuwprijzen..

• WoudseHoeve
Knoetie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Een diode geleidt maar in één richting. Dan dissipeert hij maar een klein beetje vermogen (ca 0,7 volt maal de stroom). In tegengestelde richting spert de diode zoals bijvoorbeeld een terugslagklep. Dit tot een bepaalde spanning en dan slaat de diode door (en is dus stuk).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diode
De gebruikte diodes moeten dus een sperspanning hebben van minimaal 1000V.

De functie van een zekering is anders als die van een diode, maar hebben in sommige gevallen dezelfde werking.

De zekering (zoals door sma beschreven) smelt door indien 1 string van een aantal parallel geschakelde string defect raakt en een kortsluiting gaat vormen, dan leveren de andere string stroom welke door de defecte string gaat lopen. Deze stroom is tegengesteld aan de normale stroom.

De diode zal bij een defecte string als hierboven beschreven hetzelfde doen. De stroom door de defecte string zal direct geblokkeerd worden (dus niet eerst maximaal worden).
Daarnaast zal de diode indien een string een te lage spanning levert tov de andere strings (bv door ernstige schaduw) ook stroom gaan opnemen. Dit wordt door de diode ook geblokkeerd.

Het verlies is bij een SF paneel 2Amp x 0.7 Volt = 1.4Watt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
miorky schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:02:

Kaco Powador
Danfross unilynx
Mastervolt Sunmaster
Power One aurora
Wel heel goed kijken naar de uiteindelijke prijs! : ( die lig zo maar 40 tot 50% hoger.... )
- BTW
- Opgeld + btw
- Vervoer

Zorg eerst voor een offerte bij een normale leverancier voor nieuw spul MET garantie .....

• miorky
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 12:08
Noord27 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:18:
[...]

Waarom via BVA? Prijzen zijn vrijwel gelijk aan nieuwprijzen..
Had het idee dat de nieuw prijzen stukken hoger lagen. Mastervolt incl 25 panelen 150Wp voor 725 (ex veiling kosten) lijkt me geen slechte koop.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:26
miorky schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:25:
[...]

Had het idee dat de nieuw prijzen stukken hoger lagen. Mastervolt incl 25 panelen 150Wp voor 725 (ex veiling kosten) lijkt me geen slechte koop.
Naast de prijzen die je ziet komt er nog circa 40% bij: BTW, veilingkosten en BTW over de veilingkosten. Dan zijn ze vrijwel identiek aan huidige nieuwprijzen, maar dan heb je wel echt nieuwe spullen met dito garantie.

Ook zullen de prijzen nog wel oplopen in de biedingen, getuige ook de voorgaande veilingen van PV via BVA.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 24-07-2017 11:30 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??