I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
SolarKing schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:32:
Bijkomend voordeel waar ik later achterkwam is dat bij 2 aansluitingen ook 2 x energieheffingskorting krijg van de overheid dus de 2de aansluiting levert nog geld op ook. Je hoeft geen 2 huisnummers te hebben voor 2 aansluitingen, wel een bijgebouw dacht ik.
De heffingskorting geldt alleen voor een aansluiting met een verblijfsfunctie. Met andere woorden je moet er ook wonen. Je kunt niet op twee plekken tegelijk wonen. Je krijgt dus maar voor 1 aansluiting die korting.Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:01:
Ik zag je post nu pas....interessant alternatief! Had ik nog niet aan gedacht!
Je zou natuurlijk kunnen redeneren dat jij een aansluiting hebt en je partner ook, en dat een van jullie in de schuur woont, maar zoiets wordt al snel een lastig te verdedigen verhaal denk ik.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Waar wij gaan bouwen staat nog niets, maar in de tekening van hoe het moet worden staan bomen die snel groeien en 24 meter hoog kunnen worden. Die staan pal zuid, op minder dan 10 meter.
Er staat dus nog niets, maar ik ben er nu al niet blij mee.
Zou ik een kans maken als ik een bezwaarschrift schrijf (nadat de bouw vergunning onheroeplijk is) en ze vraag bomen te planten die onder de 10 meter blijven ?
Die staan er namelijk ook, en met een dak op 9 meter ga ik daar niet al te veel hinder van hebben.
Mijn buren krijgen denk ik ook een paar EPC panelen, en die hebben het zelfde probleem denk ik, want dat is het zuid/west dak voor hun. Andere kant is noord/west, dus daar zullen ze wel niet komen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Een pellet kachel kan in principe overalgeplaatst worden waar een rookgas afvoer naar buiten gemaakt kan worden. Hoeft niet boven de nok van het dak uit te komen. Blijft wel of het wenselijk om een pellet kachel op een kinderkamer te plaatsen. Maar in een goed geïsoleerd huis moet een pellet kachel in de woonkamer/keuken voldoende zijn om op echt koude dagen de boel warm te houden icm een WP.Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:44:
[...]
Ik kan geen pelletkachels in de kinderkamers neerzetten...denk ik....toch...?![]()
Betere verdeling hebben we ook al naar gekeken, maar de wp trekt al 16 amp meen ik. Daar hoeft maar de wasmachine in piek bij te komen op een fase en hij klapt eruit...daar had installateur ff op mogen wijzen, of ik me meer in moeten verdiepen bij het maken van de keuze voor redelijk zware wp...
Maar, vallen alle 3 de fases af of is het er 1 die de handdoek gooit? Ik kan uit de reacties nog niet echt opmaken wat nu af valt
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Maar volgens mij is het dan alsnog goedkoper dan 3 x 50A...mddd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:46:
[...]
[...]
De heffingskorting geldt alleen voor een aansluiting met een verblijfsfunctie. Met andere woorden je moet er ook wonen. Je kunt niet op twee plekken tegelijk wonen. Je krijgt dus maar voor 1 aansluiting die korting.
Je zou natuurlijk kunnen redeneren dat jij een aansluiting hebt en je partner ook, en dat een van jullie in de schuur woont, maar zoiets wordt al snel een lastig te verdedigen verhaal denk ik.
Je hebt wel de investering van de aanleg van een tweede kast enzo lijkt me.
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Beter gezegd, je moet er kunnen verblijven. Zo geldt de heffingskorting bijvoorbeeld ook voor de aansluiting van een kantoorgebouw.mddd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:46:
De heffingskorting geldt alleen voor een aansluiting met een verblijfsfunctie. Met andere woorden je moet er ook wonen.
Of er daadwerkelijk iemand woont maakt voor de heffingskorting niet uit. Een leegstaande woning heeft nog steeds een verblijfsfunctie.
Waar het voor de losse aansluiting voor een bijgebouw om gaat is of dat bijgebouw op zichzelf een verblijfsfunctie heeft. Waarschijnlijk niet
[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2017 12:59 ]
Eentje valt uit. De eerste keer viel een andere uit, maar dat kwam omdat het voetje (of hoe het mag heten) te oud en versleten was. De volgende keren was het steeds dezelfde.drielp schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:54:
[...]
Een pellet kachel kan in principe overalgeplaatst worden waar een rookgas afvoer naar buiten gemaakt kan worden. Hoeft niet boven de nok van het dak uit te komen. Blijft wel of het wenselijk om een pellet kachel op een kinderkamer te plaatsen. Maar in een goed geïsoleerd huis moet een pellet kachel in de woonkamer/keuken voldoende zijn om op echt koude dagen de boel warm te houden icm een WP.
Maar, vallen alle 3 de fases af of is het er 1 die de handdoek gooit? Ik kan uit de reacties nog niet echt opmaken wat nu af valt
Ik heb al een gaskachel om bij te stoken op koude dagen (en voor de mooi), maar een pelletkachel op de kinderkamers als ze een uurtje willen studeren, lijkt me niet zo zinvol. Daarom leken de IR-panelen me wel aardig. Kort bijverwarmen indien nodig. Er zit ook vloerverwarming dus echt koud wordt het niet, maar als je aan je bureautje zit, wil je het toch behaaglijk hebben.
Bomen die 24 meter hoog kunnen worden, horen niet in een woonwijk. Zeker niet als deze snel groeien (populieren?) Bezwaarschrift/zienswijze indienen zou ik zeker doen. Stel de gemeente op voorhand aansprakelijk bij eventuele schade veroorzaakt door de bomen.jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:53:
Zijn bomen op gemeente grond die het licht op je zonne panelen ontnemen met success te weren ?
Waar wij gaan bouwen staat nog niets, maar in de tekening van hoe het moet worden staan bomen die snel groeien en 24 meter hoog kunnen worden. Die staan pal zuid, op minder dan 10 meter.
Er staat dus nog niets, maar ik ben er nu al niet blij mee.
Zou ik een kans maken als ik een bezwaarschrift schrijf (nadat de bouw vergunning onheroeplijk is) en ze vraag bomen te planten die onder de 10 meter blijven ?
Die staan er namelijk ook, en met een dak op 9 meter ga ik daar niet al te veel hinder van hebben.
Mijn buren krijgen denk ik ook een paar EPC panelen, en die hebben het zelfde probleem denk ik, want dat is het zuid/west dak voor hun. Andere kant is noord/west, dus daar zullen ze wel niet komen.
Wacht niet te lang met het indienen van je zienswijze. Als de bomen al besteld zijn dan wordt het lastiger om de plaatsing tegen te houden.
Dat wordt dus uitzoeken wat voor grote verbruiker hier nog meer op zitten..Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:58:
[...]
Eentje valt uit. De eerste keer viel een andere uit, maar dat kwam omdat het voetje (of hoe het mag heten) te oud en versleten was. De volgende keren was het steeds dezelfde.
IR panelen trekken toch niet zo erg veel. Moet wel kunnen op elke willekeurige fase.Ik heb al een gaskachel om bij te stoken op koude dagen (en voor de mooi), maar een pelletkachel op de kinderkamers als ze een uurtje willen studeren, lijkt me niet zo zinvol. Daarom leken de IR-panelen me wel aardig. Kort bijverwarmen indien nodig. Er zit ook vloerverwarming dus echt koud wordt het niet, maar als je aan je bureautje zit, wil je het toch behaaglijk hebben.
Volgens mij begint de wel bekende koorts hier ook te komen haha
[ Voor 15% gewijzigd door Brutuss op 18-07-2017 13:18 ]
Valt mij niet tegen, ook al heb ik liever natuurlijk meer
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Heb je helemaal gelijk informat5 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:21:
Hier wordt 4400 geproduceerd terwijl er 5250 ligt.
Valt mij niet tegen, ook al heb ik liever natuurlijk meer
Inmiddels bericht gehad dat in augustus de levering en installatie zal plaatsvinden. Het duurt nog eventjes, maar mijn 2700 Wp komen eraan!Zr40 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:09:
[...]
Mijn zonnepanelen laten helaas nog op zich wachten (inkoopactie is traag)
Hier ligt 4085 Wp op het dak, productie rond de 3000 watt. Heiig weer en hoge temperaturen drukken het vermogen.Brutuss schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:16:
Daarover gesproken vandaag eindelijk een mooie zonnige dag voorlopig maar echt volle zon heb ik helaas nog niet. De omvormer produceert momenteel 3800W terwijl er 4800Wp op het dak ligt
Volgens mij begint de wel bekende koorts hier ook te komen haha
Gegevens vanuit de omvorme op dit moment:
- String 1 van 11 x 45 Voc doet 350 Vdc/4,6 A
- String 2 van 10 x 45 Voc doet 320 Vdc/4,5 A.
Achterop een paneel zit een thermometertje, die geeft 47 ºC aan. Aan de voorkant kan dit zomaar 10 ºC hoger zijn. Duidelijk geen STC omgeving.
April is bij uitstek de piekjes-maand, dan zie je de hoogste pieken voorbij komen. Lage temperaturen en een heldere lucht zijn hier voor nodig. Nu bevat de lucht veel vocht en is de buitenlucht temperatuur te hoog. Maar de dagen zijn nu wel langer.....
[ Voor 14% gewijzigd door drielp op 18-07-2017 13:33 ]
Daar hoop ik ook nog steeds opBrutuss schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:24:
[...]
Heb je helemaal gelijk inIk had alleen gehoopt dat ik vandaag er achter zou komen wat een top dag zou opbrengen aangezien ik de installatie een dikke week heb hangen nu.
Ik heb mijn paneeltjes bijna een week liggen nu...
Alleen een beetje naar west toe, dus mijn piek zal in het voorjaar zijn, en niet nu zo laat in de zomer.. Nog een paar maandjes geduld voor mij
[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 18-07-2017 13:42 ]
Nu is het op de meeste dagen dat ie stil blijft staan ben ik bang...
Gemiddeld sluip verbruik van circa 600W is natuurlijk slecht op het totaal
Maar als ik gister als voorbeeld voor vandaag kan gebruiken wordt er meer terug geleverd dan afgenomen ja
Gisteren (17-7) was in het midden van het land ene behoorlijk goede dag. Dus als je even terugkijkt in je statistieken, heb je een aardig goed beeld.format5 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:29:
[...]
Heb je helemaal gelijk inIk had alleen gehoopt dat ik vandaag er achter zou komen wat een top dag zou opbrengen aangezien ik de installatie een dikke week heb hangen nu.
Vandaag gaat tot op heden beter dan gisteren kwa max vermogenKifArU schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:40:
[...]
Gisteren (17-7) was in het midden van het land ene behoorlijk goede dag. Dus als je even terugkijkt in je statistieken, heb je een aardig goed beeld.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar is ook nog een apart topic overreneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:46:
Lijkt hier wel een opbrengsten forum
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Samenvatting:
Huidige situatie 12x260Wp Trina Solar panelen (dus een totaal van 3120Wp)
Hier komen of 7 of 9 nieuwe panelen bij, afhankelijk van wat er precies past (er zal nog precies gemeten moeten worden).
Mijn eisen waren simpel: Fronius omvormer + all blacks
De offerte noemt de DMEGC DM 290-M 156-60 Full Blacks.
Bij 7 zou dat 2030Wp extra zijn
Bij 9 zou dat 2610Wp extra zijn
In beide offertes staan dezelfde omvormer: Fronius Symo 5.0-3-M. Zou dit niet beter een 6kW omvormer kunnen zijn voor die 9 panelen (oftewel: ga je niet teveel aftoppen op een 5kW omvormer?)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je weet toch wat je huidige twaalf doen? Even omrekenenWailing_Banshee schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:50:
Ik heb net een offerte teruggekregen.
Samenvatting:
Huidige situatie 12x260Wp Trina Solar panelen (dus een totaal van 3120Wp)
Hier komen of 7 of 9 nieuwe panelen bij, afhankelijk van wat er precies past (er zal nog precies gemeten moeten worden).
Mijn eisen waren simpel: Fronius omvormer + all blacks
De offerte noemt de DMEGC DM 290-M 156-60 Full Blacks.
Bij 7 zou dat 2030Wp extra zijn
Bij 9 zou dat 2610Wp extra zijn
In beide offertes staan dezelfde omvormer: Fronius Symo 5.0-3-M. Zou dit niet beter een 6kW omvormer kunnen zijn voor die 9 panelen (oftewel: ga je niet teveel aftoppen op een 5kW omvormer?)
1 PVoutput . Dongen NB
Voor wat het waard is, de gemeente Lelystad heeft een bepaling dat mensen recht hebben op een bepaalde hoeveelheid zon in de tuin, zie pagina 36 van https://www.lelystad.nl/d...gels/Bomenbeleidsplan.pdf, en de gemeentelijke opzichter (op persoonlike titel?) was bereid om zonnepanelen als 'tuin' te beschouwen en 'iets' aan die boom te doen.jacovn schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:53:
Zijn bomen op gemeente grond die het licht op je zonne panelen ontnemen met success te weren ?
Maar ik heb geen idee hoe dat precies werkt als je 12 260Wp panelen gaat combineren met 9 290Wp panelen. Als ze beide op "volle snelheid" werken, kom ik op 5600Wp (give or take). Ik zou dan liever waarschijnlijk voor de 6kW omvormer gaan (in verband met aftoppen). Maar wordt het maximum wel 5600, of wordt dat "afgetopt" omdat die 260Wp panelen er ook nog zijn...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wp zegt niks want hangt van ligging van je dak af. Ik neem aan dat je van de laatste tijd weet hoeveel watt je huidige panelen produceren. Kwestie van in verhouding omrekenen met nieuwe erbij toch?Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:55:
@reneeke1970 hmm, ja, dat staat op de 3e regel.... (3120Wp)
Maar ik heb geen idee hoe dat precies werkt als je 12 260Wp panelen gaat combineren met 9 290Wp panelen. Als ze beide op "volle snelheid" werken, kom ik op 5600Wp (give or take). Ik zou dan liever waarschijnlijk voor de 6kW omvormer gaan (in verband met aftoppen). Maar wordt het maximum wel 5600, of wordt dat "afgetopt" omdat die 260Wp panelen er ook nog zijn...
Als alle panelen in serie komen ben je inderdaad 30 wp kwijt, tenzij de stroom overeen komt maar dat zal wel niet
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 18-07-2017 15:05 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn gemeente zegt dit:HenkS_ schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:38:
[...]
Voor wat het waard is, de gemeente Lelystad heeft een bepaling dat mensen recht hebben op een bepaalde hoeveelheid zon in de tuin, zie pagina 36 van https://www.lelystad.nl/d...gels/Bomenbeleidsplan.pdf, en de gemeentelijke opzichter (op persoonlike titel?) was bereid om zonnepanelen als 'tuin' te beschouwen en 'iets' aan die boom te doen.
Waar ik het eigenlijk volledig mee eens ben.Op meldingen om te kappen of snoeien die te maken hebben met overlast door schaduw, bladval, hars, luizen, bloeiwijze, vruchten en insecten onderneemt de gemeente geen actie. Zolang de veiligheid niet in het geding is, zijn deze lasten ondergeschikt aan de noodzaak van een groene woonomgeving.
Overigens even heel snel ingelezen over het toppen van bomen. Dat wil je echt niet met die lange dingen bij ons. Toppen zorgt er juist weer voor dat je over een aantal jaar een hoger risico hebt op omvallen.
Kappen zou ik ook zonde vinden. Laat ze dan maar lekker staan
En een uit de kluiten gewassen conifeer van 12-13 meter? Bij buren 6 huizen verderop? Onderaan zo breed dat bijv de brandweer niet door de straat kan met de ladderwagen.Pathogen schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:12:
[...]
Mijn gemeente zegt dit:
[...]
Waar ik het eigenlijk volledig mee eens ben.
Overigens even heel snel ingelezen over het toppen van bomen. Dat wil je echt niet met die lange dingen bij ons. Toppen zorgt er juist weer voor dat je over een aantal jaar een hoger risico hebt op omvallen.
Zou mooi zijn als ie weg ging maar inmiddels 2 medelander families die er weinig om geven/niet interesseerd.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nee, bij mij zijn het mooie, maar grote, bomen in een parkje/grasveld, die mijn uitzicht geweldig maken maar de zonneopbrengst iets minder
Mooi uitzicht mag best honderd euro per jaar kosten, geloof teminste niet dat ik veel meer schade heb van de drie bomen waarvan ik schaduw heb.Pathogen schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:10:
Dat is iets anders dan op gemeentegrond m.i., jouw situatie zou ik ernstig irritant vinden.
Nee, bij mij zijn het mooie, maar grote, bomen in een parkje/grasveld, die mijn uitzicht geweldig maken maar de zonneopbrengst iets minder
Eigenlijk vier maar pas na half negen, die telt niet....
1 PVoutput . Dongen NB
ok, ik heb er ook een kantoortje inzitten (alleen verblijf ik daar nauwelijks) dus misschien vandaar.Zr40 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:56:
[...]
Beter gezegd, je moet er kunnen verblijven. Zo geldt de heffingskorting bijvoorbeeld ook voor de aansluiting van een kantoorgebouw.
Of er daadwerkelijk iemand woont maakt voor de heffingskorting niet uit. Een leegstaande woning heeft nog steeds een verblijfsfunctie.
Waar het voor de losse aansluiting voor een bijgebouw om gaat is of dat bijgebouw op zichzelf een verblijfsfunctie heeft. Waarschijnlijk niet
2 x een consumenten aansluiting van 3 x 25A is nog steeds flink goedkoper in capaciteitstarief dan 1 x 35A aansluiting en je hebt veel meer capaciteit voor de elektrische auto, warmtepomp, boilers/cookers, inductiekookplaat, jacuzie en andere grootverbruikers. Nadeel is dat je de zonnepanelen moet verdelen/switchen als op beide aansluitingen wilt salderen en de eenmalige aanlegkosten.
www.sunsolar.nl
Lang leve de vogeltjesPathogen schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:12:
Wanneer die boom op het zuiden staat is een Oost-West opstelling wel handig, of ZO of ZW, de schaduw vanaf de zijkant maakt dan toch niet zoveel meer uit.
Gisteren had ik met mijn Omnik 2000TL2 geen output meer naar PVoutput.
Gebeurd wel eens vaker dus de boel resetten en we draaien weer.
Normaal gesproken is dat een kwestie van de Wifi van de Omnik opnieuw connecten met mijn Wifi AccesPoint, maar gisteren trapte de omvormer daar niet in het hard uit en opnieuw aanzetten loste het probleem op.
Dit heeft vandaag gedraaid tot een uur of kwart over 7 en daarna is het weer stil.
Ik kan nu via zijn ingestelde IP-adres niet meer bij de Omnik komen, maar als ik verbinding maak met de AP van de Omnik kom ik wel op de website, maar kan dan geen WiFi netwerken vinden.
De lijst blijft leeg.
Heeft dit wellicht iets te maken met de WiFi module of moet ik verder gaan zoeken
2250 WP Zuid PVoutput
Een omnik rechtstreeks naar pvoutput??MdO82 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:13:
Twijfel of mijn vraag hier of in Datalogging: PV systemen hoort, maar probeer het eerst hier
Gebeurd wel eens vaker dus de boel resetten en we draaien weer.
Normaal gesproken is dat een kwestie van de Wifi van de Omnik opnieuw connecten met mijn Wifi AccesPoint, maar gisteren trapte de omvormer daar niet in het hard uit en opnieuw aanzetten loste het probleem op.
Dit heeft vandaag gedraaid tot een uur of kwart over 7 en daarna is het weer stil.
Ik kan nu via zijn ingestelde IP-adres niet meer bij de Omnik komen, maar als ik verbinding maak met de AP van de Omnik kom ik wel op de website, maar kan dan geen WiFi netwerken vinden.
De lijst blijft leeg.
Heeft dit wellicht iets te maken met de WiFi module of moet ik verder gaan zoeken
Hoe doe je dat?
Maar de module voor wifi is niet denderend hoor ik vaak. Word opgelost door ouderwetse externe wifi te gebruiken.
1 PVoutput . Dongen NB
hmm, als 1e, ik zie dat het bij jou om 11.45 gestopt is, bij mij is het gisteren om 11.30 gestopt. Ook Omnik, maar dan 3000tl2. Misschien toeval, maar toch raar.MdO82 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:13:
Gebeurd wel eens vaker dus de boel resetten en we draaien weer
vandaag heb ik het accespoint gereset, daarna werkte het weer. lijkt dus anders dan bij jouw, maar je zou het accespoint/de router nog even kunnen resetten.
Niet rechtstreekt wordt uitgelezen door een Raspberry.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:28:
[...]
Een omnik rechtstreeks naar pvoutput??
Hoe doe je dat?
Maar de module voor wifi is niet denderend hoor ik vaak. Word opgelost door ouderwetse externe wifi te gebruiken.
Bleek het dus gewoon het accespoint te zijn die liep te k****.canonball schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:29:
[...]
hmm, als 1e, ik zie dat het bij jou om 11.45 gestopt is, bij mij is het gisteren om 11.30 gestopt. Ook Omnik, maar dan 3000tl2. Misschien toeval, maar toch raar.
vandaag heb ik het accespoint gereset, daarna werkte het weer. lijkt dus anders dan bij jouw, maar je zou het accespoint/de router nog even kunnen resetten.
Toch maar dat ding eens vervangen
2250 WP Zuid PVoutput
Zie ook de topicwarning van dit topic, offertebesprekingen e.d. voor je eigen setup zien we liever in een apart topic.
Ik zal even tijdelijk een extra AP opzetten om de Goodwe aan te verbinden om te kijken of dat dingen oplost, maar dit geeft geen vertrouwen.
Ik weet dat @ThinkPad een andere oplossing heeft, maar voordat ik dat doe
toevallig vanochtend voor het eerst tussen 10.30 en 11 wifi kwijt. ik kwam erachter omdat de app waar ik even naar de opbrengst keek, zei dat ie offline was.. In het modem zag ik hem ook niet, terwijl ik hem wel op ip adress kon benaderen (hij heeft een fixed ip). In het menu van Goodwe gekozen voor een herstart en hop, daar was ie weer. Sinds april is dit voor het eerst zover ik weet.Sander schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:05:
Hoe zijn de ervaringen hier met de Wifi logging van Goodwe? ik heb nu in een week (sinds installatie) tijd 2x een dropout gehad van de wifi, en moest dit herstellen door de complete wifi setup opnieuw te doen (gewoon wifi reload werkte niet). Mijn Ubiquiti accesspoint is gewoon up and running, en andere clients (Squeezebox Radio) spelen gewoon door op moment dat de Goodwe offline gaat.
Ik zal even tijdelijk een extra AP opzetten om de Goodwe aan te verbinden om te kijken of dat dingen oplost, maar dit geeft geen vertrouwen.
Ik heb mijn Goodwe via ezlogger aan het kabeltje liggen. Werkt vooralsnog primaSander schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:05:
Hoe zijn de ervaringen hier met de Wifi logging van Goodwe? ik heb nu in een week (sinds installatie) tijd 2x een dropout gehad van de wifi, en moest dit herstellen door de complete wifi setup opnieuw te doen (gewoon wifi reload werkte niet). Mijn Ubiquiti accesspoint is gewoon up and running, en andere clients (Squeezebox Radio) spelen gewoon door op moment dat de Goodwe offline gaat.
Bij mij draait het al meer dan een jaar zonder problemen (behalve als ik het wachtwoord weer eens wijzig).Sander schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:05:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij mij rond zelfde tijd problemen, ook nog steeds bereikbaar op IP, maar geen connectie naar de portalNotehoutelade schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:20:
[...]
toevallig vanochtend voor het eerst tussen 10.30 en 11 wifi kwijt. ik kwam erachter omdat de app waar ik even naar de opbrengst keek, zei dat ie offline was.. In het modem zag ik hem ook niet, terwijl ik hem wel op ip adress kon benaderen (hij heeft een fixed ip). In het menu van Goodwe gekozen voor een herstart en hop, daar was ie weer. Sinds april is dit voor het eerst zover ik weet.
Wat is nou de functie van die Ezlogger? Binnen paar weken wordt er bij mij een GoodWe 3000D-NS geplaatst, maar het wordt mij nou niet duidelijk of ik dan nog steeds een Ezlogger nodig zou hebben of toegevoegde waarde zou hebben. Er is niet echt een duidelijke beschrijving van die Ezlogger.Cupid673 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:25:
[...]
Ik heb mijn Goodwe via ezlogger aan het kabeltje liggen. Werkt vooralsnog prima
Als ik de guide lees zou deze alleen benodigd zijn als er geen wifi beschikbaar zou zijn. Maar klopt dit ook?
Voor zover ik weet klopt dat. Ik heb geen wifi en dus de ezlogger. Mocht ik nog een omvormer krijgen dan kanik die er ook op aansluiten.WaSteiL schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:53:
[...]
Wat is nou de functie van die Ezlogger? Binnen paar weken wordt er bij mij een GoodWe 3000D-NS geplaatst, maar het wordt mij nou niet duidelijk of ik dan nog steeds een Ezlogger nodig zou hebben of toegevoegde waarde zou hebben. Er is niet echt een duidelijke beschrijving van die Ezlogger.
Als ik de guide lees zou deze alleen benodigd zijn als er geen wifi beschikbaar zou zijn. Maar klopt dit ook?
[ Voor 123% gewijzigd door Wabs op 19-07-2017 16:22 ]
Ik zou de plaatselijke PV-boer eens langs laten komen om naar je huis te kijken en wat scenario's voor te stellen. Daarna die scenario's hier neerleggen en er samen met de PV-Tweakers over nadenkenWabs schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:14:
Waar moet ik een beetje beginnen? Random offertes opvragen lijkt mij niet direct nuttig, eerst maar eens een beeld krijgen welk type handig is voor ons dak, wat voor systeem en hoeveel panelen.
Jullie adviezen zijn meer dan welkom! Ook al heb ik al redelijk wat ingelezen, ik voel mij nogsteeds nogal een beginner op dit vlak!
Mocht ik nog belangrijke info niet gedeeld hebben.... let me know.
Dit is in ieder geval wat ik gedaan heb. Wist ik ook meteen dat ik niet met die man in zee wilde. An sich geen verkeerd figuur, maar dikke oogkleppen op door zijn idealen.
Als je een beetje handig bent kun je beter de oplossing gebruiken die ik ook in gebruik heb: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"WaSteiL schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:53:
[...]
Wat is nou de functie van die Ezlogger? Binnen paar weken wordt er bij mij een GoodWe 3000D-NS geplaatst, maar het wordt mij nou niet duidelijk of ik dan nog steeds een Ezlogger nodig zou hebben of toegevoegde waarde zou hebben. Er is niet echt een duidelijke beschrijving van die Ezlogger.
Werkt als een trein en voor <$10 aan onderdelen ben je klaar. Stuk goedkoper dan zo'n EzLogger én zelf maken is veel leuker.
Helaas is mijn handigheid op dit vlak begrensd. Binnenkort wil ik Rpi beginnen...dat niveau zeg maarThinkPadd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:00:
[...]
Als je een beetje handig bent kun je beter de oplossing gebruiken die ik ook in gebruik heb: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"
Werkt als een trein en voor <$10 aan onderdelen ben je klaar. Stuk goedkoper dan zo'n EzLogger én zelf maken is veel leuker.
Ik heb zelf al 16 panelen via marktplaats gekocht dus zelf even voorzien
Oh is daar het restant van de 5500 gebleven......AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:59:
@Knoetie
Jammer dat de foto's zo donker zijn.
Ben benieuwd of ze ook "groen" zijn...
1 PVoutput . Dongen NB
Maakt dat groene nog uit voor de prestaties? Of is het gewoon interessant, omdat het niet vaak voorkomt?AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:59:
@Knoetie
Jammer dat de foto's zo donker zijn.
Ben benieuwd of ze ook "groen" zijn...
EDIT: als ik ooit nog een keer mijn voorkant voor wil leggen ga ik dat zeker tweedehands doen
[ Voor 13% gewijzigd door Pathogen op 20-07-2017 09:05 ]
Heb er nu 12 bij de buren gelegd, sinds een week.
Op een mooie dag, 5,3 kWh/kWp, maar o/w/n/z situatie op een moeilijk dakje qua lichtval, dus zegt niets.
En sinds gisteravond 7 bij iemand anders, en vanavond daar nog eens 14.
Die 7 worden gemonitord "as we speak".
Vind de spanning nogal wisselen, maar het is nog redelijk donker.
Tot "nu toe" geen echte problemen..
Qua prestaties weet ik het nog niet, daar is de tijd nog te kort voor om er iets over te zeggen.
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 09:16 ]
Waar komen die panelen eigenlijk vandaan?reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:03:
[...]
Oh is daar het restant van de 5500 gebleven......
Wel vreemd dat er geen kijkdag is. Dus je gaat wel heel blind iets kopen.
Heeft iemand een piggyback Bluetooth over (kopen) of te leen om mijn firmware naar de laatste versie te krijgen? Zodat ik een webconnect kan installeren
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Ik vermoed dat hij langs deze weg probeert er meer aan te verdienen.Cupid673 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:23:
[...]
Waar komen die panelen eigenlijk vandaan?
Wel vreemd dat er geen kijkdag is. Dus je gaat wel heel blind iets kopen.
Vorige week op mp vanuit het noorden des lands ook een groene advertentie, echter 15 euro duurder dan zijn vriend uit Zeeland.
1 PVoutput . Dongen NB
Vorige week volgde ik die partij van 260 Wp-panelen van Axitec. Bij 15 panelen kwam je op prijzen uit (uiteraard incl BTW en verdere kosten) die ongeveer vergelijkbaar waren met de laagste prijzen die je sowieso wel op internet vindt. Misschien een tikje minder maar volgens mij soms ook wat meer. Leek me dus niet de moeite waard. Vervolgens zie je op mp allerlei aanbieders met Axitec panelen die voor net iets meer verkopen.Knoetie schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:48:
Voor de geïnteresseerden een hele partij Solar Frontier panelen SF140 & SF150 & SF160 op BVA auctions.
Ik heb zelf al 16 panelen via marktplaats gekocht dus zelf even voorzien.
There's nothing moister than an oyster.
Zeeland?
Oploo ligt dichter bij jou dan bij mij...
Maar inderdaad, meer, meer, meer geld op de bank wss...
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 10:08 ]
Ja Zeeland, Sint anthonisAUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:07:
@reneeke1970
Zeeland?
Oploo ligt dichter bij jou dan bij mij...
Maar inderdaad, meer, meer, meer geld op de bank wss...
Ahum, ik heb niks gezegd
[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 20-07-2017 10:32 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Wij gaan verhuizen naar Dronten en hebben een flink dak op het zuiden wat redelijk ideaal zou zijn voor zonnepanelen. Ons huidige verbruik aan elektra ligt rond de 3000 kwh op jaarbasis.
Ik verwacht dat dat uiteindelijk wel weer wat daalt want we zijn sinds kort papa en mama en hebben een niet zo energiezuinige droger.
Is het aan te raden als je redelijk handig bent om zelf zonnepanelen aan te leggen?
Via warmteservice zijn er een aantal pakketten die te krijgen zijn.
pannelen van CSun waarmee ik op een terugverdientijd kom van 3 a 4 jaar of Panasonic waarbij de terugverdientijd een stuk langer is (rond de 7 jaar). ik ben dan uitgegaan van 3000 wp ong
Waarom is dit zo? ik kan me voorstellen dat panasonic wel wat beter kwaliteit levert dan een of andere chinees. maar met zon verschil in terugverdientijd kan die van Csun na 5 jaar compleet naar de herpes gaan en dan haal je gewoon een nieuwe set....
Verder heb ik de tip gekregen om te kijken naar zelfstroom maar ik kom er niet echt achter wat dat kost en wat voor voorwaarden daarachter zitten. (of je moet gelijk een offerte aanvragen ) en daar ben ik niet zo happig op want ik krijg nu ook al om de haverklap allemaal spam binnen over zonnepanelen.
Het lijkt vooral voor verkopers en verhuurders van zonnepanelen een hele goede business te zijn.
Kan iemand me een beetje op weg helpen met welke weg in te slaan? Zelf heb ik vooral het idee dat investeren in zonnepanelen een goed idee kan zijn mits je er geen (dure) lening voor afsluit en een juiste materiaal keuze doet. maar vooral daar ontbreekt het mij aan alle kennis.
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Als je in een bos woont, heb je meer aan een windmolen die boven de bomen uitsteekt...
Verder deel ik je mening. Dat goedkopere panelen eerder zijn terugverdiend en dus eerder vervangbaar.
De PV techniek staat niet stil. Dus hoe eerder terugverdiend, des te eerder kan je de keuze maken nieuwe te leggen. Voor je het weet rijd je ook nog elektrisch binnen een paar jaar (nadat je huis all-electric is)
Dan is het fijn dat je 500 Wp panelen kan wegleggen, tegen die tijd.
Panasonic hit en andere "duurdere" panelen worden meestal gebruikt, als je weinig dakruimte hebt en maximale opbrengst wilt. Koste wat kost...
Zelf leggen is prima te doen, als je een beetje handig bent.
Laat elektra echter over aan iemand die er verstand van heeft.
Je wilt niet dat je huis afbrandt.
Maar stekkertjes van panelen in elkaar klikken kan iedereen.
Poly panelen van Csun is prima.
Maar toch zou ik eens kijken of "zwart" (voor de looks) en iets meer WP niet interessanter is.
Deze bijvoorbeeld: http://www.sun-solar.nl/i...nnepanelen-e228-incl-btw/
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 11:04 ]
Bij de gemeente een melding openbare ruimte doen...Rol-Co schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:05:
[...] En een uit de kluiten gewassen conifeer van 12-13 meter? Bij buren 6 huizen verderop? Onderaan zo breed dat bijv de brandweer niet door de straat kan met de ladderwagen.
Zou mooi zijn als ie weg ging maar inmiddels 2 medelander families die er weinig om geven/niet interesseerd.
Als je overhangende planten / takken hebt, geef je de buren even de gelegenheid ze zelf te verwijderen, als ze dat dan niet doen mag je het zelf doen. Of je overlegd met de buren dat jij het wilt doen. De buurman vond zijn boom meteen naast de erfgrens niet meer mooi en verwijderde hem... en ik had nog zo mijn best gedaan iets moois achter te laten. Maar zo is het nog beter, zeker geen schaduw meer op de panelen.
Dat nadeel is ook weer een voordeel... je kan ook weer meer panelen aansluiten.SolarKing schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:25:
[...] 2 x een consumenten aansluiting van 3 x 25A is nog steeds flink goedkoper in capaciteitstarief dan 1 x 35A aansluiting en je hebt veel meer capaciteit voor de elektrische auto, warmtepomp, boilers/cookers, inductiekookplaat, jacuzie en andere grootverbruikers. Nadeel is dat je de zonnepanelen moet verdelen/switchen als op beide aansluitingen wilt salderen en de eenmalige aanlegkosten.
- - -
Weet iemand waar die SF-jes op marktplaats en BVA vandaan komen?
[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 20-07-2017 12:35 ]
Is dit duurder dan het over de dakpannen heen te leggen?
We willen een huis laten bouwen en twijfelen hier nog over. (heb nog geen aannemer dus die kan ik niet vragen).
FCG
Je hebt geen kosten van de dakpannen, panlatten en leggen. Maar wel zijn ze wat duurder en afhankelijk van de type moet je soms in het geheel of aan de kanten een folie aanbrengen. Vergeet niet de kantstukken.jeka schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:50:
Heeft iemand hier ervaring met zonnepanelen in je dak (dus ipv dakpannen)?
Is dit duurder dan het over de dakpannen heen te leggen?
We willen een huis laten bouwen en twijfelen hier nog over. (heb nog geen aannemer dus die kan ik niet vragen).
Het is dus erg afhankelijk welk type je wil. Zorg wel dat het al in het ontwerp zit, anders kan het meer/minder werk worden en dan ben je vaak duurder uit.
Aiii laat dat net mijn installateur zijn die in eind 2015 onze panelen heeft gelegd.Pathogen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:24:
Er staat bij BVA altijd gewoon bij van welk bedrijf het de inboedel was. Ik zag een Eve Energy's uit Tiel.
Als het goed is heeft ook enkel de installateur het wachtwoord van onze SolarEdge installatie (die je nodig hebt bij uitbreiding, had ik begrepen?)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dan kan hij je vast wel de onbeschadigde uit de partij leveren als je het vraag lijkt meStef87 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:20:
[...]
Aiii laat dat net mijn installateur zijn die in eind 2015 onze panelen heeft gelegd.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Volgens mij kun je gewoon de (nieuwe) optimizers pairen met de omvormer.Stef87 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:20:
[...]
Aiii laat dat net mijn installateur zijn die in eind 2015 onze panelen heeft gelegd.
Als het goed is heeft ook enkel de installateur het wachtwoord van onze SolarEdge installatie (die je nodig hebt bij uitbreiding, had ik begrepeb?)
De extra opbrengsten worden dan gewoon gelogd naar de Solaredge monitoring portal.
Enkel de (virtuele) layout van je panelen zal dan niet kloppen denk ik.
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
http://vanvanriet.nl/site...s/Eve%20Energy%20B.V..pdfPathogen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:24:
Er staat bij BVA altijd gewoon bij van welk bedrijf het de inboedel was. Ik zag een Eve Energy's uit Tiel.
daar komen niet veel panelen vandaan. Zie het boedelverslag van de curator. Opvallend is wel dat er sinds de oprichting verlies werd geleden, kennelijk was pv niet zo'n winstgevende bussiness.
Kwa curatorverhaal. Ik ken dit soort verslagen niet goed genoeg... maar er lijkt enkel schuld te zijn naar de belastingdienst? er lijkt ook aangifte gedaan te zijn in 2015 (oprichting?) e daarna pas in 2017 weer.
Lijkt dus eerder erop dat die geen belasting afdroeg, en nu wilde de belastingdienst graag innen
[ Voor 66% gewijzigd door Waah op 20-07-2017 13:51 ]
Uhmm.. Wat bedoel je preciesjacovn schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:32:
[...]
Dan kan hij je vast wel de onbeschadigde uit de partij leveren als je het vraag lijkt me
Dat zou heel mooi zijn. Ik heb recent namelijk een apart topic geopend omdat ik op mijn SE3500 solaredge omvormer nog veel ruimte heb, maar niet precies weet/wist hoe ik kan uitbreiden:weasel schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:39:
[...]
Volgens mij kun je gewoon de (nieuwe) optimizers pairen met de omvormer.
De extra opbrengsten worden dan gewoon gelogd naar de Solaredge monitoring portal.
Enkel de (virtuele) layout van je panelen zal dan niet kloppen denk ik.
Beste manier meer Zonnepanelen op SolarEdge omvormer
Mocht enkel de layout niet meer kloppen voor mijn monitoring, dan kan ik daar wel mee leven.
Ik ga in ieder geval dalijk nog proberen een email te sturen naar EveEnergy. Met een beetje geluk kan ik dat wachtwoord nog achterhalen.Waah schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:45:
@Stef87 je zou nog kunnen vragen om dat wachtwoord? Mocht je dat inderdaad nodig hebben....
Kwa curatorverhaal. Ik ken dit soort verslagen niet goed genoeg... maar er lijkt enkel schuld te zijn naar de belastingdienst? er lijkt ook aangifte gedaan te zijn in 2015 (oprichting?) e daarna pas in 2017 weer.
Lijkt dus eerder erop dat die geen belasting afdroeg, en nu wilde de belastingdienst graag innenLees ook over een crowdfunding via geldvoorelkaar.nl
**EDIT** Zojuist een email gestuurd naar de 3/4/5 email adressen die ik van ze had. Hope for the best..
Tevens kan ik mijn opbrengstgarantie wel vaarwel zeggen
Ik heb het net even gecontroleerd, maar ze hadden ons in eind 2015 ook een soort aandelen certificaat gegeven voor 2017, die goed zou zijn voor 250kWh per jaar. Ik kan mij enkel niet herrinneren wat dat precies in hield.
Net voor mijn post had ik dit ook kunnen vinden op google. Ze hebben (lijkt het) nog nooit winst gemaakt. Het lijken mij ook geen kleine verliezen voor een bedrijf met 11 man in dienst.jerh schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:42:
[...]
http://vanvanriet.nl/site...s/Eve%20Energy%20B.V..pdf
daar komen niet veel panelen vandaan. Zie het boedelverslag van de curator. Opvallend is wel dat er sinds de oprichting verlies werd geleden, kennelijk was pv niet zo'n winstgevende bussiness.
[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 20-07-2017 14:18 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Er staat iets over 43 crediteuren plus de belastingdienst. Verzekeringspremies die niet betaald zijn. Nee, ziet er niet heel erg goed.Waah schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:45:
@Stef87 je zou nog kunnen vragen om dat wachtwoord? Mocht je dat inderdaad nodig hebben....
Lijkt dus eerder erop dat die geen belasting afdroeg, en nu wilde de belastingdienst graag innenLees ook over een crowdfunding via geldvoorelkaar.nl
Verder verliesgevend en 320k belastingschuld. En crowdfunding met hoofdelijke aansprakelijkheid, ziet er niet goed voor de bestuurder en de schuldeisers.
De sf kwamen uit duitsland en zijn een jaar of 5-6 oud gok ik.onetime schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:34:
Ik bedoel, en ik denk de andere vragers ook, op welke plek ze hebben gelegen, en hoelang. (ook marktplaats)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Het toevoegen van extra/nieuwe optimizers is heel simpel:Stef87 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:02:
[...]
Uhmm.. Wat bedoel je precies? Ik leg de link (nog niet)
[...]
Dat zou heel mooi zijn. Ik heb recent namelijk een apart topic geopend omdat ik op mijn SE3500 solaredge omvormer nog veel ruimte heb, maar niet precies weet/wist hoe ik kan uitbreiden:
Beste manier meer Zonnepanelen op SolarEdge omvormer
Mocht enkel de layout niet meer kloppen voor mijn monitoring, dan kan ik daar wel mee leven.
[...]
Ik ga in ieder geval dalijk nog proberen een email te sturen naar EveEnergy. Met een beetje geluk kan ik dat wachtwoord nog achterhalen.
**EDIT** Zojuist een email gestuurd naar de 3/4/5 email adressen die ik van ze had. Hope for the best..
Tevens kan ik mijn opbrengstgarantie wel vaarwel zeggengelukkig lijk ik de 3200 kWh bij 3640wp wel te halen en werkt alles momenteel prima..
Ik heb het net even gecontroleerd, maar ze hadden ons in eind 2015 ook een soort aandelen certificaat gegeven voor 2017, die goed zou zijn voor 250kWh per jaar. Ik kan mij enkel niet herrinneren wat dat precies in hield.
[...]
Net voor mijn post had ik dit ook kunnen vinden op google. Ze hebben (lijkt het) nog nooit winst gemaakt. Het lijken mij ook geen kleine verliezen voor een bedrijf met 11 man in dienst.
-Rode schakelaar onder op de omvormer in de 'uit' stand zetten.
-Menu knop (meest rechtse knop) 10 seconden ingedrukt houden.
-Instructies op het scherm volgen voor het pairen.
Sumpersimpel, kind kan de was doen.
De extra opbrengsten worden nu zo goed als zeker naar de portal gelogd (waarom zou dit niet zo zijn?).
Hoe het zit met de layout zou ik niet durven zeggen, waarschijnlijk komt er bij de virtuele layout wel een paneel bij, waarschijnlijk in de virtuele layout niet.
Je mag anders wel een paneel en optimizer langsbrengen, dan test ik het wel voor je
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
- Wil je er meer dan moet je een diode toevoegen, dat is in ieder geval wat ik begrepen heb. De reden daarvoor heb ik alleen nog niet gevonden.
- Maar als je strings parallel zet en elke strings is anders georiënteerd dan beïnvloed dit toch de power curve? Dus ook uit de andere panelen haal je dan toch minder omdat je niet meer op het MPP zit.
Wat zijn de gedachtes over bovenstaande?
Edit: ondertussen iets met reverse current gevonden, maar is nog niet echt duidelijk...
enige duidelijkheid gevonden: http://www.smainverted.co...polystring-configuration/
[ Voor 18% gewijzigd door Knoetie op 20-07-2017 15:21 ]
Stel er liggen vier stringen,ieders 2 ampère. Drie er van liggen in de zon en geven bij elkaar 6 ampère.Knoetie schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:06:
- Waarom mag je maximaal 4 SF strings parallel zetten op 1 MPPT?
- Wil je er meer dan moet je een diode toevoegen, dat is in ieder geval wat ik begrepen heb. De reden daarvoor heb ik alleen nog niet gevonden.
- Maar als je strings parallel zet en elke strings is anders georiënteerd dan beïnvloed dit toch de power curve? Dus ook uit de andere panelen haal je dan toch minder omdat je niet meer op het MPP zit.
Wat zijn de gedachtes over bovenstaande?
Edit: ondertussen iets met reverse current gevonden, maar is nog niet echt duidelijk...
De vierde ligt in schaduw en doet niks. In theorie kan de stroom van de drie goeie string in tegenovergestelde richting door het paneel gaan lopen. Het paneel is beveiligd tegen 7 ampère dus niks aan de hand.
Nu mag je zelf gaan tellen wat er gebeurt met vijf string....... Als je het antwoord weet dan snap je het.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wilde gisteren op 4x 7x SF170 nog een stringetje van 7x SF160 bij aansluiten...
Toch maar niet gedaan...
Spanningen zijn ook erg verschillend zie ik vandaag.
594 Vmpp voor de SF-170 en 538 Vmpp voor de SF-160.
Ongeacht de lengte blijft stroom hetzelfde @AUijtdehaag .AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:28:
En met 4 stringen van 7 @reneeke1970 ?
Ik wilde gisteren op 4x 7x SF170 nog een stringetje van 7x SF160 bij aansluiten...
Toch maar niet gedaan...
Spanningen zijn ook erg verschillend zie ik vandaag.
594 Vmpp voor de SF-170 en 538 Vmpp voor de SF-160.
Ik zie op mijn string van 8 soms ook 40 volt verschil van zon danwel schaduw
1 PVoutput . Dongen NB
Ooooh zo...
Nee dan houden we het maar "veilig" met 4 stringen van 7x SF170S op zuid (mppt1)
en 1x 7 SF160 op zuid en 2x 7 op west. (mppt 2)
(het ging er meer om het spanningsverschil tussen de SF-170's en de SF-160's, maar 4 stringen is de max, dus geen onderwerp meer van discussie)
Edit: offtopic even verplaatst
[ Voor 95% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 15:55 ]
Maar hoe dan ook als je strings parallel plaatst moeten die van het zelfde type zijn. De spanningen zijn dan gelijk.AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:37:
@reneeke1970
Ooooh zo...
Nee dan houden we het maar "veilig" met 4 stringen van 7x SF170S op zuid (mppt1)
en 1x 7 SF160 op zuid en 2x 7 op west. (mppt 2)
(het ging er meer om het spanningsverschil tussen de SF-170's en de SF-160's, maar 4 stringen is de max, dus geen onderwerp meer van discussie)
Edit: offtopic even verplaatst
Volgens mij heeft een SF170 (87.5V) een andere Vmpp als een SF160 (85.5V) (STC)
Dus kan er wel een vereffeningsstroom gaan lopen als je die parallel zet.
[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-07-2017 16:22 . Reden: typo ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik denk het niet, ze zullen alleen een fractie uit hun optimale MPP afwijken omdat ze naar een iets andere spanning worden geforceerd.WoudseHoeve schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:22:
[...] Maar hoe dan ook als je strings parallel plaatst moeten die van het zelfde type zijn. De spanningen zijn dan gelijk. Volgens mij heeft een SF170 (87.5V) een andere Vmpp als een SF160 (85.5V) (STC)
Dus kan er wel een vereffeningsstroom gaan lopen als je die parallel zet.
Weet er hier iemand wat de meeste recente versie is van de Soladin 600 software?
Ik heb Soladin 600 wizard v1.5.2 geinstalleerd staan maar vraag me af of dit de nieuwste software is?
Ja dat is de laatste versie die mastervolt uit heeft gebracht.weasel schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:43:
(Ik heb deze vraag ook gesteld in het logging topic)
Weet er hier iemand wat de meeste recente versie is van de Soladin 600 software?
Ik heb Soladin 600 wizard v1.5.2 geinstalleerd staan maar vraag me af of dit de nieuwste software is?
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Geen idee, ze doen het in ieder geval goed. Ik had er 20 gehaald, 10 heb ik even als test vanochtend aangesloten op het platte dak, 2 strings van 5 plat (ze komen nog onder een hoek van 20 graden). De zon staat lekker hoog, had al een piek van 1670W.Markprinsen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:44:
wat is eigenlijk de herkomst van die zeer grote partij SF 150 en 160 panelen die de markt op zijn gekomen? Ik ga er ook volgende week een stel ophalen en verwacht die binnen 3 jaar terug te hebben verdient dus ben helemaal happy maar het zijn er wel errug veel (zeker als je de kavels van BVA nog ziet).
Ja, geen krassen op deze SF160's. De andere 10 komen op het schuine dak, wordt wat meer werk. Zelfs nu met geen zon meer en geheel bewolkt om 10 over 8 nog een kleine 100W met deze 10.Markprinsen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:04:
Zo te zien heb jij de panelen zonder krassen. Mooie piek! Bij mij komen er 35 op het dak. Volgende week ophalen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
In de woning is deze kabel na de aardlekschakelaar aangesloten op de 3 fase (waar ook dus nog andere groepen op zitten).
Ik lees wat tegenstrijdige verhalen over de aardlekschakelaar. Soms lees ik dat er geen aardlek tussen moet zitten, soms wel en soms zelf 2.
Welke optie is de juiste keuze:
1. kabel vanuit schuur in de woning voor de aardlek in de woning aansluiten en een eigen aardlekschakelaar in de schuur zetten
2. alles in de woning zo laten en een extra aardlekschakelaar in de schuur plaatsen (dus 2 aardlek achter elkaar)
Of is er nog een andere optie die ik beter kan kiezen?
24x sf175s + gw5000-dt op oost
Voor zover ik begrijp hangt het van de installatie af of een aardlekschakelaar noodzakelijk is of niet. Zie: YouTube: Zonnepanelen en NEN1010 door André Derksen van ISSO op 10 minuten. Ik verwacht dat met twee aardlek automaten beiden afschakelen indien ze dezelfde sensitiviteit hebben. Al zou ik dit wel navragen bij een vakman.VivaAtloni schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:02:
Ik heb een zonnepanelen sf-175s set (bijna) aangeschaft en wil deze aansluiten in de meterkast. Ik koop een 3 fasen omvormer (goodwe) en deze komt in de schuur te hangen. In de schuur zit een eigen 3 fase zekeringkast. Deze is verbonden met 2.5mm2 kabel die richting de woning loopt (ik schat de kabel tussen de 10-15 meter lang).
In de woning is deze kabel na de aardlekschakelaar aangesloten op de 3 fase (waar ook dus nog andere groepen op zitten).
Ik lees wat tegenstrijdige verhalen over de aardlekschakelaar. Soms lees ik dat er geen aardlek tussen moet zitten, soms wel en soms zelf 2.
Welke optie is de juiste keuze:
1. kabel vanuit schuur in de woning voor de aardlek in de woning aansluiten en een eigen aardlekschakelaar in de schuur zetten
2. alles in de woning zo laten en een extra aardlekschakelaar in de schuur plaatsen (dus 2 aardlek achter elkaar)
Of is er nog een andere optie die ik beter kan kiezen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??