Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.485 views

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:50
WoudseHoeve schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:25:
Kunnen wij hier nog wat mee ????
verzoek-teruggaaf-btw-zonnepanelen-ten-onrechte-afgewezen

Volgens de rechter mag je de btw nu terug vragen vanaf 1-jan-2012 ????
Scheelt mij weer een jaar TVT
Voor mij ook interessant!
Waar lees je de datum 1-jan-2012?

Doet iedereen trouwens netjes zijn forfaitbedrag opvoeren?

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 16-07-2017 14:50 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

thido

Tilburg

Zo, ze liggen erbij.
Plat tussen de eerste verdiepingen van ons zelf en de buren.
Kan er makkelijk bij dus als ze echt vies worden dan kunnen ze een poetsbeurt krijgen.

Drie strings van vier panelen en op mppt2 van de Omnik aangesloten, setje wat ervoor staat zit op mppt1.
De herkenbare fluittoon van de Omnik alweer gehoord, was daar niet iets aan te doen met een firware update?

Ben benieuwd, hele dagen zon gaan ze niet zien in ieder geval vanwege de schaduw.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/sf160.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
thido schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:27:
Zo, ze liggen erbij.
Kan er makkelijk bij dus als ze echt vies worden dan kunnen ze een poetsbeurt krijgen.

Drie strings van vier panelen en op mppt2 van de Omnik aangesloten, setje wat ervoor staat zit op mppt1.
De herkenbare fluittoon van de Omnik alweer gehoord, was daar niet iets aan te doen met een firware update?

Ben benieuwd, hele dagen zon gaan ze niet zien in ieder geval vanwege de schaduw.

[afbeelding]
Heb je de klemmen direct in die balkjes geschroefd? Rot dat niet weg in no time?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gadgets schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:16:
Al weken ben ik aan mij aan het oriënteren voor zonnepanelen op ons te bouwen veranda. De veranda zal 7,40 m x 4,50 m worden gemaakt. De veranda bevat een lichtstraat om voldoende zonlicht in de keuken naar binnen te laten. Nu wilde ik doormiddel van een zonneschans zo optimaal mogelijk zonnepanelen plaatsen.
Is de onderkant (het plafond van je veranda) dan afgedekt of kijk je rechtstreeks tegen de panelen aan?
reneeke1970 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Geen enkel dak is ongunstig, ze kunnen hooguit wat minder presteren.
Als je ze plat gaat leggen neem dan wel blauwe poly, die doen het wat beter. Als je voor de kleur zwart neemt dan moet je sf nemen.
Die nam ik trouwens toch want werkt zo gemakkelijk om ergens kleine groepjes mee te maken.
Met die zonne carport bedoel je zeker van die licht doorlatende panelen?
Harstikke leuk maar heel duur met weinig opbrengst. Maak dan een gewone carport met desnoods een lichtkoepel. Paar flinke schuine kanten creeeren voor panelen en dan kom je een heel eind. Ik persoonlijk zou het niks vinden, veel slurpen met wp en niet genoeg opwekken voor nul op meter.
Maar je kunt nog een houthok maken of kippen hok, passen al snel een paar sf op.
Ik stond gister onder een (schuine) carport met Suntech mono stp290s panelen, daar kwam toch nog aardig licht doorheen. Is dat bij alle panelen zo of zijn er ook die niets doorlaten aan de onderkant?
Cupid673 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:47:
[...]

Heb je de klemmen direct in die balkjes geschroefd? Rot dat niet weg in no time?
Jij knutselt zeker nooit zelf?
Heb hier schuttingen ,carport , prieel van alles van geïmpregneerd hout, na een jaar of 15 word het kritisch vanaf kopse kanten

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
reneeke1970 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 17:30:
[...]

Jij knutselt zeker nooit zelf?
Heb hier schuttingen ,carport , prieel van alles van geïmpregneerd hout, na een jaar of 15 word het kritisch vanaf kopse kanten
Ik knutsel halve huizen, maar dit leek me een oplossing met een beperkte levensuur. Maar jij zult het ongetwijfeld beter weten!

• thido

thido

Tilburg

Cupid673 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:47:
[...]

Nee, dat rot inderdaad niet weg in no time.
Maar vraag het voor de zekerheid over een jaar of 5 nog een keer ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

thido schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:12:
[...]

Nee, dat rot inderdaad niet weg in no time.
Maar vraag het voor de zekerheid over een jaar of 5 nog een keer ;-)
Komt er op het grind geen plas met water als het regent? Want het hout moet wel kunnen drogen. En het gaat krom als onder nat is en vanboven droog door fel zonnetje.
Ik heb het mijne op vier cm dik rubber liggen

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

format5 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:58:
[...]

Ah ok, dat verklaard het verschil.

Dan moet je niet de meter of meterplaat meteen onder tegen je groepenkast hebben wat meestal wel het geval is ;)
Hier niet, zit 12 meter kabel tussen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:27:
[...]

Komt er op het grind geen plas met water als het regent? Want het hout moet wel kunnen drogen. En het gaat krom als onder nat is en vanboven droog door fel zonnetje.
Ik heb het mijne op vier cm dik rubber liggen
Nee, heb er het afgelopen jaar geen plassen op zien staan.
Als het echt flink gaat plenzen zal dat wel maar het loopt gelukkig allemaal goed weg.
Als ze in het water zouden liggen dan gaat het inderdaad niet lang mee.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-10 07:42
Mijn te bouwen huis heeft een zadeldak. Een zijde wil ik zo efficiënt mogelijk benutten tav plaatsen zonnepanelen. Ik wil zelfs wat schuiven met aan te brengen dakramen (velux) om een zo optimaal mogelijk opp te krijgen. Vraag: Is het reëel om meteen vanaf de dakrand panelen aan te brengen of geeft dit een lelijk gezicht gezien vanaf de voorzijde en wordt om die reden bijna altijd een standaard marge ingebouwd? Zo ja, wat is dan een redelijke marge?

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zo, ze liggen erbij.

[afbeelding]
Wat voor hoekjes en tussenstukjes heb je gebruikt voor die bevestiging?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
borgoe72 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:27:
Mijn te bouwen huis heeft een zadeldak. Een zijde wil ik zo efficiënt mogelijk benutten tav plaatsen zonnepanelen. Ik wil zelfs wat schuiven met aan te brengen dakramen (velux) om een zo optimaal mogelijk opp te krijgen. Vraag: Is het reëel om meteen vanaf de dakrand panelen aan te brengen of geeft dit een lelijk gezicht gezien vanaf de voorzijde en wordt om die reden bijna altijd een standaard marge ingebouwd? Zo ja, wat is dan een redelijke marge?
Een pan van de rand ongeveer

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• thido

thido

Tilburg

KifArU schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:29:
[...]

Wat voor hoekjes en tussenstukjes heb je gebruikt voor die bevestiging?
Die van clickfit.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Nog iets van ballast gebruikt?

Hout zou ik niet zo snel gebruiken, een paar alu-profielen zijn toch wat beter bestand tegen de weersinvloeden en kosten je de kop niet. De tvt is wel lekker laag zo, dat dan weer wel.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• thido

thido

Tilburg

drielp schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:05:
[...]

Nog iets van ballast gebruikt?

Hout zou ik niet zo snel gebruiken, een paar alu-profielen zijn toch wat beter bestand tegen de weersinvloeden en kosten je de kop niet. De tvt is wel lekker laag zo, dat dan weer wel.
Nee, geen ballast.
Verwacht niet echt problemen zo met de wind.
Kan wel wat spoken tussen de bovenverdiepingen maar word redelijk gedempt door de bebouwing.
En er moet best wel wat gewicht opgetild worden als alles zo aan elkaar vast zit.

V.w.b. het hout zullen we wel zien hoe lang het netjes blijft. Zal van tijd tot tijd een inspectie rondje doen. Maar ook hier verwacht ik eigenlijk geen problemen de komende jaren.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
joepie de p schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:50:
[...]

Voor mij ook interessant!
Waar lees je de datum 1-jan-2012?

Doet iedereen trouwens netjes zijn forfaitbedrag opvoeren?
Van een facebook post:
https://www.facebook.com/...len/posts/760352380838864

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:59
mgroen81 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:17:
[...]

Is dat zo? Even opzoeken dus...
Ja dat is zo. Vanaf 1 juli 2016 is de NEN1010 dus veranderd op dit punt.
https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

Ik heb dus een groepenkast gebouwd 2 jaar geleden met 4x 4P aardlekschakelaars en hier zitten alle 2P en 4P eindgroepen op. Ik hoef dit dus gelukkig (voorlopig) niet te veranderen.
Dus wanneer ik iets ga veranderen in de groepenkast moet ik dit naar de nieuwe NORM gaan aanpassen.
Deze bepaling is inmiddels ook weer vervallen, men heeft er nu een adviespunt van gemaakt om geen enkelfasige eindgroepen te plaatsen achter een 4 polige aardlekschakelaar.
Dit alles heeft te maken met de opbouw van lekspanning welke kan ontstaan in zulke situaties.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zo, ze liggen erbij.

[afbeelding]
Je hebt die rijen balken toch wel aan elkaar vast gemaakt hoop ik, anders schiet die klem er zo af bij flinke wind en heb je geen geheel meer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• thido

thido

Tilburg

klump4u schreef op zondag 16 juli 2017 @ 22:32:
[...]

Je hebt die rijen balken toch wel aan elkaar vast gemaakt hoop ik, anders schiet die klem er zo af bij flinke wind en heb je geen geheel meer.
Nog niet maar de kopse kanten worden aan elkaar bevestigd.

Pff, nou snap ik waarom @Rol-Co ze gewoon los op dak legt. Dan heb je al dat gedoe met hout en klemmen niet :+

thido schreef op zondag 16 juli 2017 @ 22:49:
[...]

Nog niet maar de kopse kanten worden aan elkaar bevestigd.

Pff, nou snap ik waarom @Rol-Co ze gewoon los op dak legt. Dan heb je al dat gedoe met hout en klemmen niet :+
Maar wel met tegels stapelen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een vraag aan de ondernemers onder ons, wij (ons huishouden) werken allebei als zelfstandige (beide een eenmanszaak),, we gaan nu zonnepanelen leggen.

Wat zijn nu de mogelijkheden om de BTW terug te vorderen? Want als je als particulier de BTW wilt terugvragen dan is dat allemaal redelijk duidelijk maar als je al ondernemer bent dan is het schijnbaar allemaal wat complexer.

Of hebben mensen wat linkjes naar websites / belastingdienst waar meer informatie te vinden is over de mogelijkheden / opties.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:48
WoudseHoeve schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:25:
Kunnen wij hier nog wat mee ????
verzoek-teruggaaf-btw-zonnepanelen-ten-onrechte-afgewezen

Volgens de rechter mag je de btw nu terug vragen vanaf 1-jan-2012 ????
Scheelt mij weer een jaar TVT
Dat zou mooi zijn, ik was destijds volgens toenmalige inzichten ook iets te laat. Nu alsnog mogelijk zo te zien, alhoewel met de BD zal het niet zonder slag of stoot gaan. Zo'n uitspraak moet eerst goed en wel 'landen' in de organisatie vrees ik.

There's nothing moister than an oyster.

• Cupid673
ronaldmathies schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:58:
Een vraag aan de ondernemers onder ons, wij (ons huishouden) werken allebei als zelfstandige (beide een eenmanszaak),, we gaan nu zonnepanelen leggen.

Wat zijn nu de mogelijkheden om de BTW terug te vorderen? Want als je als particulier de BTW wilt terugvragen dan is dat allemaal redelijk duidelijk maar als je al ondernemer bent dan is het schijnbaar allemaal wat complexer.

Of hebben mensen wat linkjes naar websites / belastingdienst waar meer informatie te vinden is over de mogelijkheden / opties.
Ik heb de belastingdienst gebeld en die zeiden dat ik de btw gewoon via de normale route (in mijn geval per kwartaalopgave) moest indienen. Ik moest wel rekening houden met een andere forfaitopgave voor eigengebruik, maar dat is van latere zorg voor mijn boekhouder. Ik heb e.e.a. nu ingediend en kreeg wel nog een vraag of ik de facturen op wilde sturen. Nu ben ik dus in blijde afwachting van afrekening 8)

• ronaldmathies
  • Niet online
Cupid673 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:23:
[...]

Ik heb de belastingdienst gebeld en die zeiden dat ik de btw gewoon via de normale route (in mijn geval per kwartaalopgave) moest indienen. Ik moest wel rekening houden met een andere forfaitopgave voor eigengebruik, maar dat is van latere zorg voor mijn boekhouder. Ik heb e.e.a. nu ingediend en kreeg wel nog een vraag of ik de facturen op wilde sturen. Nu ben ik dus in blijde afwachting van afrekening 8)
Maar krijg je dan niet dat je op ten duur meer BTW zit te betalen per gegenereerde kWh? Want de BTW kan je eenmalig afschrijven maar die BTW per gegenereerde kWh blijf je waarschijnlijk voor 25 jaar betalen, loopt dat niet hoger op dan de initiële aftrek?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Cupid673
ronaldmathies schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:30:
[...]

Maar krijg je dan niet dat je op ten duur meer BTW zit te betalen per gegenereerde kWh? Want de BTW kan je eenmalig afschrijven maar die BTW per gegenereerde kWh blijf je waarschijnlijk voor 25 jaar betalen, loopt dat niet hoger op dan de initiële aftrek?
Die betaal je als particulier toch ook gewoon? Als zzp'er heb je mss nog een gaatje om een klein gedeelte terug te vragen. Dus dat is altijd gunstiger, lijkt me.

• ronaldmathies
  • Niet online
Maar als particulier kan je ontheffing krijgen als je BTW onder der 1.345 euro blijft. Dat is dus denk ik bijna altijd het geval. Echter als ondernemer ga je hier altijd overheen waardoor je BTW moet betalen. dit gaat per 1000 wp.

0 - 1000 WP € 20,-
1001 - 2000 WP € 40,-
2001 - 3000 WP € 60,-
3001 - 4000 WP € 80,-
4001 - 5000 WP € 100,-
etc.

Maar als ik het goed begrijp moet je als ondernemer sowieso dit bedrag betalen tenzij je het voor elkaar kan krijgen om ontheffing te krijgen (wat denk ik niet snel zal gebeuren).

[ Voor 20% gewijzigd door ronaldmathies op 17-07-2017 08:38 ]

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Cupid673 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:23:
[...]

Heb jij nog wel de opgaaf zonnepaneelhouders ingestuurd?
https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders

Ik kreeg van de belastingtelefoon te horen dat ik dit af moest wachten en dat ik het niet met de reguliere btw aangifte moest doen.

• Cupid673
clemient schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:40:
[...]

Heb jij nog wel de opgaaf zonnepaneelhouders ingestuurd?
https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders

Ik kreeg van de belastingtelefoon te horen dat ik dit af moest wachten en dat ik het niet met de reguliere btw aangifte moest doen.
Nope, dat hoefde ik niet te doen. Mooi hoe ze blijkbaar dus weer verschillende antwoorden geven... Ik wacht gewoon af waar ze mee terugkomen. Ze hebben nog 4 weken om te reageren!

• ronaldmathies
  • Niet online
Cupid673 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:32:
[...]

Die betaal je als particulier toch ook gewoon? Als zzp'er heb je mss nog een gaatje om een klein gedeelte terug te vragen. Dus dat is altijd gunstiger, lijkt me.
Dit vat het volgens mij vrij aardig samen:
Bent u al zelfstandige (ZZP-er) en heeft u een dusdanige omzet dat u niet meer onder de kleineondernemersregeling valt, dan kunt u de BTW op uw investering eveneens terugvorderen, echter is het de vraag of dat slim is. De aangifte zou dan immers via uw reguliere aangifte van omzetbelasting moeten plaatsvinden. U dient namelijk elk jaar het forfait aan de belastingdienst te betalen. Voor de lange termijn is het dan slimmer om de BTW op uw zonnepanelen niet te gaan terugvorderen.
Wellicht zijn er mogelijkheden de aangifte door uw partner (medewoner) te laten plaatsvinden. Voorwaarde is dat de energierekening en de factuur van de zonnepanelenleverancier dan ook op de naam van de partner moet staan.
(het laatste stuk geld niet voor ons want we zijn beide ZZP'er)

Als ik het dus goed lees, wanneer ik de BTW niet terug vorder dan hoef ik dus ook die forfair niet te betalen? Want dat is namelijk een best bedrag bij ons, 160 Euro per jaar, en dat voor bijvoorbeeld 15 jaar is 2400 euro. Terwijl de BTW in de offerte maar 2.228 euro is.

• clemient
@ronaldmathies

Woon je over 15 jaar nog in dit huis?

Overigens krijg je het btw bedrag nu op je rekening en hoef je het forfait maar jaarlijks te betalen. Oftewel bij de berekening van de netto contante waarde naar nu (gerekend met 1% rente) valt het terugvragen positiever uit.

Edit: bij 17 jaar valt niet terugvragen positiever uit. Aangenomen dat je maar 1% rente op je rekening blijft ontvangen gedurende deze periode.

[ Voor 20% gewijzigd door clemient op 17-07-2017 09:08 ]

• Cupid673
ronaldmathies schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:54:
[...]

Dit vat het volgens mij vrij aardig samen:

[...]

(het laatste stuk geld niet voor ons want we zijn beide ZZP'er)

Als ik het dus goed lees, wanneer ik de BTW niet terug vorder dan hoef ik dus ook die forfair niet te betalen? Want dat is namelijk een best bedrag bij ons, 160 Euro per jaar, en dat voor bijvoorbeeld 15 jaar is 2400 euro. Terwijl de BTW in de offerte maar 2.228 euro is.
Sorry, maar wie gaat 15 jaar lang het forfait betalen?!?!

• ronaldmathies
  • Niet online
Cupid673 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:07:
[...]

Sorry, maar wie gaat 15 jaar lang het forfait betalen?!?!
Is dat geen verplichting dan? Ik lees nergens dat het alleen het eerste jaar is, ik lees wel dat het vanaf het eerste jaar verplicht is. (ook al is het misschien maar een paar maanden).

Dat is de consequentie als je ervoor kiest om de BTW afdracht te doen, je bent op dat moment ondernemer en je zonnepanelen leveren je een omzet op.

• ronaldmathies
  • Niet online
clemient schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:03:
@ronaldmathies

Woon je over 15 jaar nog in dit huis?

Overigens krijg je het btw bedrag nu op je rekening en hoef je het forfait maar jaarlijks te betalen. Oftewel bij de berekening van de netto contante waarde naar nu (gerekend met 1% rente) valt het terugvragen positiever uit.

Edit: bij 17 jaar valt niet terugvragen positiever uit. Aangenomen dat je maar 1% rente op je rekening blijft ontvangen gedurende deze periode.
Hier heb je opzicht een punt, de teruggaaf krijg je inderdaad direct, niet dat de rente zo geweldig is op dit moment (daarom stoppen we het ook liever in zonnepanelen).

Blijven we hier 15 jaar wonen, geen idee, we wonen er net 5 maanden :) dus de 10 jaar gaan we in iedergeval halen.

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

[quote]hors0125 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:38:
[...]
Zit idd ook even te kijken, het meeste standaard materiaal van Hager heeft een nominale isolatie spanning van 690V. Ik zit op 602V volgens de designtool of, als je de gewoon Voc maal 5 panelen doet 550V. En dat is toch wat krap bij de isolatiespanning..

Uitendelijk wel betaalbare materialen gevonden die het stempel "PV" dragen en 1000V DC en 30A kunnen hebben.

Kan dus nu verantwoord mijn stringboxen maken :9

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

@hors0125
Met een SMA XXXX TL-21 is dat toch niet meer nodig?
Je hebt max 4 strings per mppt ingang nu...
Meer dan y-connectoren heb je dan niet meer nodig. (en mc4 stekkers en een goede mc4-tang)
https://www.groepenkastbestellen.nl/Solar-kabel

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2017 10:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

AUijtdehaag schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:13:
@hors0125
Meer dan y-connectoren heb je dan niet meer nodig. (en mc4 stekkers en een goede mc4-tang)
Wel als hij gaat uitbreiden.....
Als hij slim is vier string aan elkaar dan hoeft hij alleen nummer vijf te beveiligen.
Met een mc4 diode stekker van eBay voor een tientje.......

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Er kunnen 8 parallele strings op een SMA xxxx TL-21
Maar wel over 2 mppt ingangen verdelen met max 4 strings per ingang.
Volgens mij was hij dat ook van plan...

Is e-bay linkjes plaatsen lastig op een smartphone? ;)
https://www.ebay.de/sch/i...&_nkw=mc4+diode+&_sacat=0

(wist niet dat die bestonden...BTW)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2017 10:38 ]

AUijtdehaag schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:32:
@reneeke1970
Er kunnen 8 parallele strings op een SMA xxxx TL-21
Maar wel over 2 mppt ingangen verdelen met max 4 strings per ingang.
Volgens mij was hij dat ook van plan...

Is e-bay linkjes plaatsen lastig op een smartphone? ;)
https://www.ebay.de/sch/i...&_nkw=mc4+diode+&_sacat=0

(wist niet dat die bestonden...BTW)
Ik dacht in toekomst andere panelen erbij. Anders is het nu compleet onzin inderdaad.

Handig zo een linkje, bedankt hè.

Ik ben met deze linken gestopt toen ik voor derde keer hoorde je gaat toch geen dure set beveiligen met Chinese rommel.....

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
Volgens mij komen al die diodes en connectors uit china .......

op ali
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.8937460.0.0.7jfdnl

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

AUijtdehaag schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:13:
@hors0125
Dat klopt, ik had in m'n hoofd dat bij 3 strings en meer de zekeringen geplaatst moesten.
Het is idd 4x5 achter en 4x4 voor. Dat scheelt weer $$ en verkort weer de tvt, dank voor de opmerkingen!

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

WoudseHoeve schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:03:
Volgens mij komen al die diodes en connectors uit china .......

op ali
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.8937460.0.0.7jfdnl
Bedankt voor de tip, zal er eens 5 op de plank leggen

1 PVoutput . Dongen NB

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 11:15
Die diode stekkers geven continu verlies. Dan zou ik eerder zekeringen nemen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:07
Weet een van jullie misschien een tool of een website waar je wat maten in kan geven en dan wat panelen kan intekenen?
Ik heb eens gezocht maar kom vaak op sites waar je dan meteen een offerte moet aanvragen of lastige andere tools zoals 3d programma's
Is er niet iets simpels?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:25:
Weet een van jullie misschien een tool of een website waar je wat maten in kan geven en dan wat panelen kan intekenen?
Ik heb eens gezocht maar kom vaak op sites waar je dan meteen een offerte moet aanvragen of lastige andere tools zoals 3d programma's
Is er niet iets simpels?
Zelf doe ik dat met OpenOffice Draw, en dat ziet er dan zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/PvOutput2.jpg

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11 14:40
Skipper-93 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:23:
Die diode stekkers geven continu verlies. Dan zou ik eerder zekeringen nemen.
Een zekering heeft een andere functie dan een diode O-)
en is voor het zorgen dat de stromen van de diversen parallelle strings naar de omvormer gaan ipv dat er een string als "belasting" gebruikt kan worden, niet geschikt 8)7

1400WP zonnepanelen en 2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
ronaldmathies schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:17:
[...]

Is dat geen verplichting dan? Ik lees nergens dat het alleen het eerste jaar is, ik lees wel dat het vanaf het eerste jaar verplicht is. (ook al is het misschien maar een paar maanden).

Dat is de consequentie als je ervoor kiest om de BTW afdracht te doen, je bent op dat moment ondernemer en je zonnepanelen leveren je een omzet op.
Misschien moet je de belastingdienst even bellen en jouw geval voorleggen, dan krijg je vast het kloppende antwoord.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rol-Co

Rol-Co

Ik citeer even iemand :) dat gaf even stof tot denken.
Lees ik op diverse plekken dat men het heeft over salderen voor particulieren en dan moet ik gelijk denken aan de mensen die als ondernemer de btw hebben terug gevraagd. Die zijn m.i. dus geen particulier en dus geen ook saldering?

• clemient
Kreeg vandaag te horen dat LG-panelen niet op Flatfix Fusion Oost-West passen. 😥
(Net 1cm te breed)

Wat is een goed alternatief met weinig ballast?

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 11:15
daveon schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Een zekering heeft een andere functie dan een diode O-)
en is voor het zorgen dat de stromen van de diversen parallelle strings naar de omvormer gaan ipv dat er een string als "belasting" gebruikt kan worden, niet geschikt 8)7
In dit specifieke geval hebben we het over kortsluitbeveiliging bij veel parallelle strings, dan zijn zekeringen wel degelijk bruikbaar en superieur aan diodes. O-)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 20:16
Hallo medeopwekkers
Een lang gekoesterde is uit gekomen, ik ben nu ook stroom op gaan wekken door een zonnepanelen installatie.
Afbeeldingslocatie: https://www.komtiedan.nl/PV.jpg

Specs:
14 panelen DMEGC DM290-M156-60BK (Perc)
1 omvormer Zeversolar Zeverlution 3680
Afbeeldingslocatie: https://www.komtiedan.nl/Zeversolar.jpg

Totale vermogen is 14 panelen X 290WP= 4060 WP
Terwijl omvormer maximaal 3900 WP aan kan. Een overdimensionering van 160WP
De omvormer is hier tegen beveiligd dus kwaad kan het niet. En ik denk dat het verlies mee valt.

Mijn dak is nagenoeg volledig zuidelijk onder een hoek van 40 graden.
Hoeveel verlies zou ik hebben van 160WP overproductie?

Op een ideale productie dag als vandaag haal ik zeker de maximale productie niet. Zie onder.
Afbeeldingslocatie: https://www.komtiedan.nl/chart.jpeg
https://www.pvoutput.org/...447&sid=52895&dt=20170717
Waar ligt dat aan? Mijn vermoede is de buitentemperatuur.
Graag jullie hulp bij mijn vragen.
Groeten,
Mark Schimmel

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:13
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op je productie. Denk aan hoek van de zonnepanelen, buitentemperatuur, temperatuur van de panelen, bewolking, lichtsterkte etc...

Eigenlijk kan je pas na een jaar zeggen of je installatie goed werkt of niet.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
mark184 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:45:
Hallo medeopwekkers
Een lang gekoesterde is uit gekomen, ik ben nu ook stroom op gaan wekken door een zonnepanelen installatie.
[afbeelding]

Specs:
14 panelen DMEGC DM290-M156-60BK (Perc)
1 omvormer Zeversolar Zeverlution 3680
[afbeelding]

Totale vermogen is 14 panelen X 290WP= 4060 WP
Terwijl omvormer maximaal 3900 WP aan kan. Een overdimensionering van 160WP
De omvormer is hier tegen beveiligd dus kwaad kan het niet. En ik denk dat het verlies mee valt.

Mijn dak is nagenoeg volledig zuidelijk onder een hoek van 40 graden.
Hoeveel verlies zou ik hebben van 160WP overproductie?

Op een ideale productie dag als vandaag haal ik zeker de maximale productie niet. Zie onder.
[afbeelding]
Waar ligt dat aan? Mijn vermoede is de buitentemperatuur.
Graag jullie hulp bij mijn vragen.
Groeten,
Mark Schimmel
Dat verlies zal inderdaad wel meevallen hoor op jaarbasis. Als ik naar je grafiek van vandaag kijk:

https://www.pvoutput.org/...447&sid=52895&dt=20170717

Ziet dat er netjes uit met een leuke opbrengst. Gezien je hoek van 45 graden, zal je je top-opbrengsten in het voorjaar zien in plaats van midden in de zomer. Dan zal je ook je hoogste/langste pieken zien.
Ik zie zo 1,2,3 niets om mij zorgen om te maken zo.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Rol-Co schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:47:
Ik citeer even iemand :) dat gaf even stof tot denken.

Lees ik op diverse plekken dat men het heeft over salderen voor particulieren en dan moet ik gelijk denken aan de mensen die als ondernemer de btw hebben terug gevraagd. Die zijn m.i. dus geen particulier en dus geen ook saldering?
[...]
[/quote]

In plaats van "particulieren" moet je lezen "kleinverbruikers". Dus verbruikers met een aansluiting tot en met 3*80 amp. Grootverbruikers kunnen dus niet salderen.

[ Voor 27% gewijzigd door weidevogel op 17-07-2017 21:35 ]

• Rol-Co

Rol-Co

weidevogel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:30:
[...]

[...]
[/quote]

In plaats van "particulieren" moet je lezen "kleinverbruikers". Dus verbruikers met een aansluiting tot en met 3*80 amp. Grootverbruikers kunnen dus niet salderen.
En particulieren met 3x80 dan?
Ik hoop maar dat het zo is als jij beweerd, anders was dat de adder onder het gras met het btw cadeautje ;)
Ik heb gelukkig nooit wat hoeven terugvragen, sta ik niet in de lijst van de "ondernemers"

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rol-Co 3x80 valt onder 'tot en met 3x80' lijkt me ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:18:
@Rol-Co 3x80 valt onder 'tot en met 3x80' lijkt me ;)
Ja ik bedoelde eventueel hoger, of zijn er geen particulieren die dat hebben denk je?
Geen idee eigenlijk.

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
3x80..... Dan moet je toch wel een knaap van een draaibank hebben staan :P

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Cupid673
weasel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:23:
3x80..... Dan moet je toch wel een knaap van een draaibank hebben staan :P
Ik zal waarschijnlijk mijn aansluiting gaan verzwaren naar 3x40 binnenkort. De wp (12kW), wasmachine en droger, ovens, toekomstige IR-panelen blijken iets te zwaar voor mijn huidige 3x25. Nadeel is dat het een stuk duurder is qua vastrecht. Voordeel: ik kan meer panelen op mijn dak gaan leggen.

Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:49:
[...]

Ik zal waarschijnlijk mijn aansluiting gaan verzwaren naar 3x40 binnenkort. De wp (12kW), wasmachine en droger, ovens, toekomstige IR-panelen blijken iets te zwaar voor mijn huidige 3x25. Nadeel is dat het een stuk duurder is qua vastrecht. Voordeel: ik kan meer panelen op mijn dak gaan leggen.
Kun je niks anders verzinnen voor die ir panelen, dure verwarming 600 extra per jaar.?

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:07:
[...]

Kun je niks anders verzinnen voor die ir panelen, dure verwarming 600 extra per jaar.?
Heb je een suggestie? Het is puur als bijverwarming als het eens heel koud is.

Maar die discussie staat los van de verzwaring. Hoofdzekering is er afgelopen winter al een paar keer uit geklapt.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-11 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:15:
[...]

Een trui?

* Wailing_Banshee rent heel hard weg.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:15:
[...]

Maar die discussie staat los van de verzwaring. Hoofdzekering is er afgelopen winter al een paar keer uit geklapt.
Pelletkachel? Volgens mij ook nog met subsidie.

En misschien een betere verdeling over je fases? Ik neem aan dat niet alle hoofdzekeringen (3x) er tegelijk uit lagen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Cupid673
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:26:
[...]

Een trui?

* Wailing_Banshee rent heel hard weg.
Hoeveel Amp hebben die nodig? 8)7

• Cupid673
drielp schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:40:
[...]

Pelletkachel? Volgens mij ook nog met subsidie.

En misschien een betere verdeling over je fases? Ik neem aan dat niet alle hoofdzekeringen (3x) er tegelijk uit lagen.
Ik kan geen pelletkachels in de kinderkamers neerzetten...denk ik....toch...? ;)

Betere verdeling hebben we ook al naar gekeken, maar de wp trekt al 16 amp meen ik. Daar hoeft maar de wasmachine in piek bij te komen op een fase en hij klapt eruit...daar had installateur ff op mogen wijzen, of ik me meer in moeten verdiepen bij het maken van de keuze voor redelijk zware wp... |:(

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 10:52
Dan maakt je wasmachine wel een extreem grote (of erg lange) piek...

De hoofdzekeringen (of automaten??) zijn normaal erg traag met afschakelen. Op een piek van een inschakelende wasmachine en en 16A voor je warmtepomp zou geen probleem moeten zijn...

Dus wat is er nog meer aan de hand?
En inderdaad, klapt er 1 fase uit? Mogelijk dat je installateur eens goed kan meten en/of rekenen, en dan een betere verdeling kan maken over de fases.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:44:
[...]
Betere verdeling hebben we ook al naar gekeken, maar de wp trekt al 16 amp meen ik. Daar hoeft maar de wasmachine in piek bij te komen op een fase en hij klapt eruit...daar had installateur ff op mogen wijzen, of ik me meer in moeten verdiepen bij het maken van de keuze voor redelijk zware wp... |:(
het is niet alleen kijken naar een betere verdeling, maar ook kijken naar gelijktijdig gebruik.

ik zelf los het erg simpel op met een variant hier op:
http://www.hornbach.nl/sh....mc_id=nl14a999&WT.srch=1

1. als de oven aanstaat, closein boiler in keuken gaat dan even uit.
2. als wasmachine aanstaat, grote boiler zolder uit.
op die manier blijf ik met gemak onder de 1x35A en ik hoef bijna nergens op te letten. ;)

voor jouw zal het dan een combi moeten zijn (gok ik, weet niet alle info) als wasmachine aan gaat schakel dan elektra element van warmtepomp uit. (of zo iets.)

(maar het kan ook zijn dat je Wp een te zware start stroom gebruikt, soms is daar wel iets aan te doen.)
dus een beetje creatief rond kijken en zoeken, kan je flink geld besparen.
verzwaren is erg duur. (niet in aanleg, maar in jaarlijkse kosten ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cupid673
format5 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:50:
Dan maakt je wasmachine wel een extreem grote (of erg lange) piek...

De hoofdzekeringen (of automaten??) zijn normaal erg traag met afschakelen. Op een piek van een inschakelende wasmachine en en 16A voor je warmtepomp zou geen probleem moeten zijn...

Dus wat is er nog meer aan de hand?
En inderdaad, klapt er 1 fase uit? Mogelijk dat je installateur eens goed kan meten en/of rekenen, en dan een betere verdeling kan maken over de fases.
Het zou ook de Qooker kunnen zijn geweest die voor de overbelasting zorgde. Het was in de periode dat de wp flink loeide. Ik kan me op zich voorstellen dat als die erbij komt dat het klapt. Maar dan maakt de verdeling ook niet uit, want als je hem op een andere fase zet, klapt hij er net zo goed uit (zegt de electricien). Of zie ik dat verkeerd?

• Cupid673
migjes schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:57:
[...]

het is niet alleen kijken naar een betere verdeling, maar ook kijken naar gelijktijdig gebruik.

ik zelf los het erg simpel op met een variant hier op:
http://www.hornbach.nl/sh....mc_id=nl14a999&WT.srch=1

1. als de oven aanstaat, closein boiler in keuken gaat dan even uit.
2. als wasmachine aanstaat, grote boiler zolder uit.
op die manier blijf ik met gemak onder de 1x35A en ik hoef bijna nergens op te letten. ;)

voor jouw zal het dan een combi moeten zijn (gok ik, weet niet alle info) als wasmachine aan gaat schakel dan elektra element van warmtepomp uit. (of zo iets.)

(maar het kan ook zijn dat je Wp een te zware start stroom gebruikt, soms is daar wel iets aan te doen.)
dus een beetje creatief rond kijken en zoeken, kan je flink geld besparen.
verzwaren is erg duur. (niet in aanleg, maar in jaarlijkse kosten ;) )
Ik heb nog niet goed gekeken naar je linkje, maar ik snap waar je naartoe wilt... Die zou ik dan wellicht op de Qooker moeten zetten...?
Als het even kan, wil ik die verzwaring uiteraard voorkomen. Hoewel ik vrees dat als ik straks ook electrisch ga rijden, dat ik er niet aan ontkom. Opladen en wp tegelijk lijkt me haast onmogelijk op 3x25

Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:06:
[...]

Het zou ook de Qooker kunnen zijn geweest die voor de overbelasting zorgde. Het was in de periode dat de wp flink loeide. Ik kan me op zich voorstellen dat als die erbij komt dat het klapt. Maar dan maakt de verdeling ook niet uit, want als je hem op een andere fase zet, klapt hij er net zo goed uit (zegt de electricien). Of zie ik dat verkeerd?
Wie gebruikt er nou toch ook een qooker van 3000 watt oh oh oh
Een wp van 12kW trekt toch maar 5000 watt en dan verdeelt over drie fase?
Staat je backup element er niet bij?

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 18-07-2017 10:12 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• format5
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:06:
[...]

Je moet gaan kijken naar wat er gelijk aan kan staan.
Dan kan je met de gelijktijdigheid een betere verdeling maken.

Bij mij ging het fout op zwembad verwarming en wasmachine icm bijv nog een waterkoker ofzo.

Dit was op te lossen door te gaan meten wat er zo tegelijk kan zijn aan de hele grote verbruikers.
Hier mee rekenen en verdelen over de fases.

Nu kan ik mijn wasmachine, droger, oven, waterkoker, stoomdouche en zwembad tegelijk aan hebben.
Wat minder leuk is, ik verbruik dan ongeveer een 15kWh op dat moment. Maar mijn hoofdzekering springt niet.

Zet ik mijn koffie machine er bij aan dan ga ik op fase 2 wel over de 25A heen. Echter klapt deze niet omdat de belasting te kort is, circa 5 min loopt er dan een kleine 28A door heen en dat moet kunnen.

@Cupid673
Je kan ook naar batterij opslag toe ipv verzwaren.
En dan op de fase aansluiten met de problemen (maar er zijn 3-fase opslagsystemen in de maak, dus je bent te vroeg)
Maar dat gaat je in de winter ook niet helpen vrees ik...
Dat batterijtje komt niet vol.

• Cupid673
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:19:
@Cupid673
Je kan ook naar batterij opslag toe ipv verzwaren.
En dan op de fase aansluiten met de problemen (maar er zijn 3-fase opslagsystemen in de maak, dus je bent te vroeg)
Maar dat gaat je in de winter ook niet helpen vrees ik...
Dat batterijtje komt niet vol.
Kun je niet regelen dat ze ff opschieten?!? :+

Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:22:
[...]

Kun je niet regelen dat ze ff opschieten?!? :+
Het telefoon nr van SMA staat op hun website. ;)

• Cupid673
format5 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Je moet gaan kijken naar wat er gelijk aan kan staan.
Dan kan je met de gelijktijdigheid een betere verdeling maken.

Bij mij ging het fout op zwembad verwarming en wasmachine icm bijv nog een waterkoker ofzo.

Dit was op te lossen door te gaan meten wat er zo tegelijk kan zijn aan de hele grote verbruikers.
Hier mee rekenen en verdelen over de fases.

Nu kan ik mijn wasmachine, droger, oven, waterkoker, stoomdouche en zwembad tegelijk aan hebben.
Wat minder leuk is, ik verbruik dan ongeveer een 15kWh op dat moment. Maar mijn hoofdzekering springt niet.

Zet ik mijn koffie machine er bij aan dan ga ik op fase 2 wel over de 25A heen. Echter klapt deze niet omdat de belasting te kort is, circa 5 min loopt er dan een kleine 28A door heen en dat moet kunnen.
Zoals ik al zei: een andere verdeling helpt niet als er ook maar één apparaat is met een flinke belasting die aanspringt wanneer de wp staat te loeien. Als het echt koud is, zal de wp behoorlijk veel draaien, dus de kans dat gelijktijdig een andere grootverbruiker aanspringt is dan toch wel erg groot en niet op te lossen met een andere verdeling. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

@Cupid673
Mijn 5 kW WP draait op een laag pitje heel de dag in de winter, die WP kan terug moduleren.
Daar zorgt een groot cv buffervat met hygienespiraal voor, dat die opstart pieken van de WP er niet inzitten. ;)
(of in ieder geval heel kort)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 10:30 ]

Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Zoals ik al zei: een andere verdeling helpt niet als er ook maar één apparaat is met een flinke belasting die aanspringt wanneer de wp staat te loeien. Als het echt koud is, zal de wp behoorlijk veel draaien, dus de kans dat gelijktijdig een andere grootverbruiker aanspringt is dan toch wel erg groot en niet op te lossen met een andere verdeling. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Maak voor jezelf maar eens lijstje welke apparaten op welke fase zitten, dan ontdek je de fout wel

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:09:
[...]

Ik heb nog niet goed gekeken naar je linkje, maar ik snap waar je naartoe wilt... Die zou ik dan wellicht op de Qooker moeten zetten...?
Als het even kan, wil ik die verzwaring uiteraard voorkomen. Hoewel ik vrees dat als ik straks ook electrisch ga rijden, dat ik er niet aan ontkom. Opladen en wp tegelijk lijkt me haast onmogelijk op 3x25
ik gebruik ook daarom geen qooker, maar juist een boiler.
mijn oven werkt gewoon als ik hem aan zet, de boiler gaat dan uit.
dat is geen probleem, want de boiler heeft een voorraadje dus ik kan toch warm water pakken als ik dat wil.

welke manier werkt voor jouw, geen idee.
je moet dan echt alles weten, en alles doornemen in huis.
en meten = weten, gokken = brokken. ;)
etc etc..

ik kon nu alleen in de problemen als ik de over + frietpan aan heb staan (bij elkaar een 5,5kW) dan kan de grote boiler boven 2kW nog steeds per ongeluk aan gaan, en dat gaat nog net (7,5kW), maar ik kan dan niet even de waterkoker aan zetten, maar dat probleempje los ik handmatig op door gewoon geen water te koken als ik friet sta te bakken. >:)

maar ook het opladen van een auto, daar is ook wel wat mee te verzinnen.
hang hem pas aan de lader als je gekookt hebt.
stel je hebt vrijwel de zwaarste elektra auto, dat is een accu van 100kWh als ik me niet vergis.
stel die laat je met 16A enkele fase.
dan doe je even afgerond 4kWh per uur, dus dat zou 25 uur zijn voordat hij vol is.
maar je rijd nooit je auto accu helemaal leeg ;)
(zelfs met mijn 40liter autootje tank ik nooit meer als 32 liter.)
en als je een beetje verstandig bent, die je iedere dag "tanken" met een elektra auto.
dus het zal zeldzaam zijn dat je langer als 12 uur aan het laden bent met je auto, dat lukt ook wel als je slaapt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cupid673
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:26:
@Cupid673
Mijn 5 kW WP draait op een laag pitje heel de dag, die kan terug moduleren.
Daar zorgt een groot cv buffervat met hygienespiraal voor, dat die opstart pieken er niet inzitten. ;)
363 dagen per jaar gaat die vlieger ook voor mijn pompje op. Toen de pannen echter van het dak vroren en hij vol aan de bak moest, tja, toen was het een piek van een paar uur. Daar valt niet tegenop te bufferen...

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:09:
[...]

Het is goedkoper in vastrechtkosten om een 2de aansluiting bij te nemen van 3 x 25A dan verzwaren naar 3 x 35A.
Bijkomend voordeel waar ik later achterkwam is dat bij 2 aansluitingen ook 2 x energieheffingskorting krijg van de overheid dus de 2de aansluiting levert nog geld op ook. Je hoeft geen 2 huisnummers te hebben voor 2 aansluitingen, wel een bijgebouw dacht ik.

www.sunsolar.nl

Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:31:
[...]

363 dagen per jaar gaat die vlieger ook voor mijn pompje op. Toen de pannen echter van het dak vroren en hij vol aan de bak moest, tja, toen was het een piek van een paar uur. Daar valt niet tegenop te bufferen...
Met vorst scheelt maar paar honderd watt, tenzij je backup element inschakelt

1 PVoutput . Dongen NB

• format5
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd ziet ja.
Ik geloof niet dat je een warmtepomp hebt die 3x25A volledig kan belasten (en ook niet bijna).
Tuurlijk zijn zulke warmtepompen er wel. Maar ik kan me zo niet voor stellen dat jij die 1 hebt.
Als dat al zo was had je al een grotere aansluiting dan 3x25.

De warmtepomp trekt 16A zei je? Is dat op 1 fase? Is dat op alle 3 de fasen? is dat 16A verdeeld over 3 fasen?

• Cupid673
migjes schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:30:
[...]

dat is geen probleem, want de boiler heeft een voorraadje dus ik kan toch warm water pakken als ik dat wil.

welke manier werkt voor jouw, geen idee.
je moet dan echt alles weten, en alles doornemen in huis.
en meten = weten, gokken = brokken. ;)
etc etc..

ik kon nu alleen in de problemen als ik de over + frietpan aan heb staan (bij elkaar een 5,5kW) dan kan de grote boiler boven 2kW nog steeds per ongeluk aan gaan, en dat gaat nog net (7,5kW), maar ik kan dan niet even de waterkoker aan zetten, maar dat probleempje los ik handmatig op door gewoon geen water te koken als ik friet sta te bakken. >:)

maar ook het opladen van een auto, daar is ook wel wat mee te verzinnen.
hang hem pas aan de lader als je gekookt hebt.
stel je hebt vrijwel de zwaarste elektra auto, dat is een accu van 100kWh als ik me niet vergis.
stel die laat je met 16A enkele fase.
dan doe je even afgerond 4kWh per uur, dus dat zou 25 uur zijn voordat hij vol is.
maar je rijd nooit je auto accu helemaal leeg ;)
(zelfs met mijn 40liter autootje tank ik nooit meer als 32 liter.)
en als je een beetje verstandig bent, die je iedere dag "tanken" met een elektra auto.
dus het zal zeldzaam zijn dat je langer als 12 uur aan het laden bent met je auto, dat lukt ook wel als je slaapt. ;)
Dat is juist mijn punt: 's nachts draait mijn warmtepomp en ik zal de batterij op willen laden. Voor beide heb je al snel een paar uur nodig. Stel je kunt het één na het andere doen, dan nog kun je dan dus de halve dag geen andere apparaten bijschakelen.

Oh en ik rij zo'n 200 km/dag dus die accu geraakt wel leeg, vrees ik

• Cupid673
format5 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd ziet ja.
Ik geloof niet dat je een warmtepomp hebt die 3x25A volledig kan belasten (en ook niet bijna).
Tuurlijk zijn zulke warmtepompen er wel. Maar ik kan me zo niet voor stellen dat jij die 1 hebt.
Als dat al zo was had je al een grotere aansluiting dan 3x25.

De warmtepomp trekt 16A zei je? Is dat op 1 fase? Is dat op alle 3 de fasen? is dat 16A verdeeld over 3 fasen?
Het is een enviline die op 3 fases draait. In de piek schijnt hij idd 16A te vragen. Daar hoeft dus helemaal niet veel bij te komen of je raakt al overbelast.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook heel erg tegengesparteld toen de electricien mij dit uitlegde, maar ik heb nog niets gehoord wat zijn verhaal onlogisch of fout maakt. Dus ik geloof wel dat ik voortdurend op het randje van overbelasting balanceer. Op een koude dag ga ik er dan dus overheen.

• format5
Welk model is het? Zoek ik de specs eens op..
Want 16A verdeeld over 3 fasen, dat is geen probleem. En dan zou bij een goede verdeling 3x25 waarschijnlijk wel genoeg moeten zijn.
Dat ding 16A per fase dan is er echt iets aan de hand, of hij is met de backup alles puur electrisch aan het verwarmen, en dan is er ook iets mis. Bijv te kleine buffer, slechte bron indien water, etc.

16a per fase bij 3 fasen = 11kW Dat is erg veel
16 op 1 fase = 3680W bij 230v. Dat is wat ik eerder verwacht voor een wat kleinere warmtepomp.

Iets van ongeveer 10A bij 3 fasen vind ik al een redelijk zware warmtepomp..

Toevoeging..
Het zwaarste model enviline volgens trekt maximaal 13A per fase bij 3 fasen.
Dan blijft er nog 12A per fase continu belasting over.
Een korte piek belasting van 20A (bovenop de 13A van de warmtepomp) moet gewoon kunnen per fase.

Of je hebt ergens iets dat echt flink verbruikt, of je verdeling over de fase kan beter.

Eigenlijk zou je eens moeten meten wat de stroom per fase is op het moment dat de hoofdzekering er uit gaat. Dan zal je, denk ik, zien dat 1 fase heel hoog is en een of beide andere in verhouding flink lager.

Of zoals er al eerder gezegd werd, je hebt er ook elektrische bijverwarming bij. Daarbij wordt het totaal inderdaad te veel.

[ Voor 46% gewijzigd door format5 op 18-07-2017 11:09 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-11 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Een Quooker is een boiler... Hij heeft een behoorlijke piek als hij begint met verwarmen (duh!) maar voor de rest gebruikt hij niet zoveel dat je stoppen eruit zouden slaan.

Wij hebben een close-in boiler samen met de wasmachine op zo'n stekker zitten. Werkt perfect.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Cupid673
format5 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:53:
Welk model is het? Zoek ik de specs eens op..
Want 16A verdeeld over 3 fasen, dat is geen probleem. En dan zou bij een goede verdeling 3x25 waarschijnlijk wel genoeg moeten zijn.
Dat ding 16A per fase dan is er echt iets aan de hand, of hij is met de backup alles puur electrisch aan het verwarmen, en dan is er ook iets mis. Bijv te kleine buffer, slechte bron indien water, etc.

16a per fase bij 3 fasen = 11kW Dat is erg veel
16 op 1 fase = 3680W bij 230v. Dat is wat ik eerder verwacht voor een wat kleinere warmtepomp.

Iets van ongeveer 10A bij 3 fasen vind ik al een redelijk zware warmtepomp..

Toevoeging..
Het zwaarste model enviline volgens trekt maximaal 13A per fase bij 3 fasen.
Dan blijft er nog 12A per fase continu belasting over.
Een korte piek belasting van 20A (bovenop de 13A van de warmtepomp) moet gewoon kunnen per fase.

Of je hebt ergens iets dat echt flink verbruikt, of je verdeling over de fase kan beter.

Eigenlijk zou je eens moeten meten wat de stroom per fase is op het moment dat de hoofdzekering er uit gaat. Dan zal je, denk ik, zien dat 1 fase heel hoog is en een of beide andere in verhouding flink lager.

Of zoals er al eerder gezegd werd, je hebt er ook elektrische bijverwarming bij. Daarbij wordt het totaal inderdaad te veel.
Moest ff plaatje zoeken. Dit is 'm:
Enviline WP

• WoudseHoeve
Hij moet 3x16A gezekerd worden, 10kw op 3 fasen is slechts 13.8 A per fase bij 240 volt.

• Cupid673
WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:36:
Hij moet 3x16A gezekerd worden, 10kw op 3 fasen is slechts 13.8 A per fase bij 240 volt.
Okay...
Nu begeef ik me op "snap-ik-het"-glad ijs...maar dat betekent dat er in principe best een Qooker naast zou kunnen draaien, ook al draaien beiden op volle kracht? Of mss moet ik vragen: kan er dan nog iets met 2,2A op een fase erbij draaien of iets op 11,2 A?

• format5
@Cupid673 Inderdaad wat @WoudseHoeve al zegt.
Hij moet 16a 3 fasen (of 45A 1-fase) afgezekerd zijn. Maar dat verbruikt ie niet.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:31:
[...]363 dagen per jaar gaat die vlieger ook voor mijn pompje op. Toen de pannen echter van het dak vroren en hij vol aan de bak moest, tja, toen was het een piek van een paar uur. Daar valt niet tegenop te bufferen...
Is het alweer 2 jaar terug? Iemand had via die Urgenda actie ook een NOM woning gecreeerd; mbv 25m3 water ingegraven in de tuin... [/offtopic]
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:38:
[...] Dat is juist mijn punt: 's nachts draait mijn warmtepomp en ik zal de batterij op willen laden. Voor beide heb je al snel een paar uur nodig. Stel je kunt het één na het andere doen, dan nog kun je dan dus de halve dag geen andere apparaten bijschakelen.

Oh en ik rij zo'n 200 km/dag dus die accu geraakt wel leeg, vrees ik
Er bestaan laadpunten die alleen de beschikbare capaciteit laden.
En met de accu uit het voorbeeld kan je > 400km rijden.

[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 18-07-2017 12:20 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• format5
@Cupid673 Ik heb snel even de PDF er bij gepakt. Maar deze heeft een vermogen van 8 tot 15kW.
Dit zit voornamelijk in de electrische bijverwarming van 2/4/6/9kW. (of 3/6/9 volgens andere pdf :?)

Dit electrisch bijverwarming heeft het minste rendement (COP 1)

Hoe dan ook... Hij is 16A 3 fasen afgezekerd.
Per fase kan je dan nog makkelijk 9A continu trekken.
En pieken veel hoger zelfs

http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720816445.pdf
http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720816444.pdf

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:44:
[...]

Ik kan geen pelletkachels in de kinderkamers neerzetten...denk ik....toch...? ;)

Mijn vermoeden is dat het probleem ergens anders ligt. (paar andere zware apparaten samen op 1 fase)
Wij hebben een 9kw warmtepomp en die doet elektrisch maximaal 5,5 kw op 3 fasen.
Dus in jouw geval vermoedelijk iets van 7kw (=3x10A).
Dan blijft er nog 15A per fase over, ca. 3500W. Daar kun je met 2 andere verbruikers inderdaad wel overheen gaan.
Wij hebben nog nooit een piek gehad van boven de 9kw in verbruik met een all-electric huis voorzien van alle mogelijke apparaten.
Dus ik denk dat je probleem in 1 fase zit, te zwaar wordt belast.
Als je even gaat puzzelen met de verschillende fasen, welke gebruikers daar op zitten en de gelijktijdigheid, kun je het vast optimaliseren en de verzwaring voorkomen.

• Cupid673
format5 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:51:
@Cupid673 Ik heb snel even de PDF er bij gepakt. Maar deze heeft een vermogen van 8 tot 15kW.
Dit zit voornamelijk in de electrische bijverwarming van 2/4/6/9kW. (of 3/6/9 volgens andere pdf :?)

Dit electrisch bijverwarming heeft het minste rendement (COP 1)

Hoe dan ook... Hij is 16A 3 fasen afgezekerd.
Per fase kan je dan nog makkelijk 9A continu trekken.
En pieken veel hoger zelfs

http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720816445.pdf
http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720816444.pdf
Je bedoelt 9A erbij? Door één of twee andere apparaten?

Dus als de stoppen eruit vliegen dan is het pure pech dat meerdere verbruikers op hetzelfde moment pieken, omdat ze normaal gesproken bij normaal gebruik makkelijk binnen de afgezekerde waarde zouden moeten blijven?

• Cupid673
KifArU schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:55:
[...]

Mijn vermoeden is dat het probleem ergens anders ligt. (paar andere zware apparaten samen op 1 fase)
Wij hebben een 9kw warmtepomp en die doet elektrisch maximaal 5,5 kw op 3 fasen.
Dus in jouw geval vermoedelijk iets van 7kw (=3x10A).
Dan blijft er nog 15A per fase over, ca. 3500W. Daar kun je met 2 andere verbruikers inderdaad wel overheen gaan.
Wij hebben nog nooit een piek gehad van boven de 9kw in verbruik met een all-electric huis voorzien van alle mogelijke apparaten.
Dus ik denk dat je probleem in 1 fase zit, te zwaar wordt belast.
Als je even gaat puzzelen met de verschillende fasen, welke gebruikers daar op zitten en de gelijktijdigheid, kun je het vast optimaliseren en de verzwaring voorkomen.
Prima, dan snap ik het denk ik inmiddels... Dan is het m.i. gewoon bangmakerij van de electricien en onwil/luiheid om even goed uit te zoeken wat op welke fase is aangesloten...

• Cupid673
SolarKing schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:32:
[...]

Het is goedkoper in vastrechtkosten om een 2de aansluiting bij te nemen van 3 x 25A dan verzwaren naar 3 x 35A.
Bijkomend voordeel waar ik later achterkwam is dat bij 2 aansluitingen ook 2 x energieheffingskorting krijg van de overheid dus de 2de aansluiting levert nog geld op ook. Je hoeft geen 2 huisnummers te hebben voor 2 aansluitingen, wel een bijgebouw dacht ik.
Ik zag je post nu pas....interessant alternatief! Had ik nog niet aan gedacht!

• format5
9A per fase is een heel ruime veilige marge welke per fase er nog zeker bij kan. In de praktijk zal dat meer zijn zoals ook door anderen aangegeven.

Die 9A is per fase, praktijk zal eerder zijn dat je iets van circa 15A per fase hebt wat je voor andere zaken kan gebruiken.
Dat is ongeveer 7500W voor vaatwasse/quooker/oven/etc.
Niet veel, maar moet toereikend zijn.

Vandaar ook de vragen hoe het verdeeld zit.
Heeft je electricien niet een lijst gemaakt met welke gropen op welke fasen zitten, en wat er dan op die groepen zit van zware verbruikers?

Ik zeg niet dat je electricien ongelijk heeft of je bang wil maken, hij kan best info hebben die wij/jij niet hebt.
Je bent nu ongeveer de helft van je 3x25 kwijt aan je wamrtepomp.
Als je er dan ook nog een zware electrische boiler bij hebt, ja dan gaat het inderdaad fout.

Mogelijk dat je met die lijst hier ook verder geholpen kan worden.

• WoudseHoeve
Cupid673 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:01:
[...]

Ik zag je post nu pas....interessant alternatief! Had ik nog niet aan gedacht!
Het nadeel is dat salderen per aansluiting gaat.... moet je dus wel goed gokken waar de zonnepanelen op gaan ...... of verdelen.....

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Na zo'n mooie dag als gisteren is het me wel duidelijk hoeveel invloed de schaduw van de hoge bomen wat verderop heeft zodra het een uurtje of 6 's avonds is. Het grafiekje kapt echt steil naar beneden zo.

Snel die bomen laten kappen, zodat ik lekker milieuvriendelijke energie kan opwekken :+

• WoudseHoeve
Pathogen schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:18:
Na zo'n mooie dag als gisteren is het me wel duidelijk hoeveel invloed de schaduw van de hoge bomen wat verderop heeft zodra het een uurtje of 6 's avonds is. Het grafiekje kapt echt steil naar beneden zo.

Snel die bomen laten kappen, zodat ik lekker milieuvriendelijke energie kan opwekken :+
Bomen horen in het bos :)
Of in mijn kachel na zeer goed drogen.

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 18-07-2017 12:24 . Reden: realiteit ]

Pagina: 1 ... 23 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??