tja, je kunt gaan zoeken in de nen1010.
maar daar zul je niks hier over vinden, want de nen1010 gaat daar helemaal niet over.
daar staat alleen maar in wat je minimaal nodig hebt voor wat je gebruikt of levert.
maar nen1010 is al jaren lang niet meer iets aan veranderd, dus ik heb het vermoeden dat er hier NPR 5310 word bedoeld.
(nen1010 is echt zware droge theoretische kost, NPR 5310 is zwaar versimpeld zodat de gewone werklui nog wat kapstok heeft om mee te werken.)
ook kun je gaan zoeken bij de netbeheerder, maar ook daar kun je hierover maar weinig vinden.
en dat is niet eens vreemd, vroeger(toen je dat nog met een lange oe schreef.) was de netbeheerder niet een paar landelijke partijen, maar had iedere stad(soms zelf dorp, soms zelfs wijk) zijn eigen netbeheerder.
zo heb je dus steden/dorpen/wijken die soms allemaal 3 fase in huis binnen krijgen, en soms had de lokale netbeheerder besloten om maar iedereen 1 fase binnen te laten krijgen.
(er zijn zelfs nog meer varianten soms te vinden in nederland. we hebben zelfs 110V netten gehad.)
zo zie je nog steeds dat velen nu 230V binnen krijgen, maar let op er zijn ook nog steeds wijken die maar 220V binnen krijgen. ( beide varianten hebben nog steeds dan hun +/- marge)
de 5,4kW op 1fase met 35A hoofdzekering, die vind je veel in Vinex wijken.
maar wat is die 5,4kW eigenlijk: simpel een netbeheerder maakt een wijkcentrale die b.v 540kW kan leveren.
op de centrale komen dan 100 aansluitingen van 35A.
dus ook een netbeheerder weet dat niet elk huis continu een 8kW nodig zal hebben.
dus die gokken op een 5,4kW per aansluiting.
(pasop , vinex wijk is alles goed geregeld, maar oude wijken daar is in de laatste 60 jaar zoveel verbouwd.
denk aan afbreken van een paar huizen en het terugzetten van een appartement complex met veel meer aansluitingen, en dan is niet altijd het energie net ook op de schop gegaan. ook hebben oude wijken soms een veel minder krachtig neten als nieuwe wijken, dus erg veel variatie is er mogenlijk.)
maar het verhaal van de 5,4kW is voor gebruik en heeft niks te maken met leveren.
met een 1x35A kun je gerust een 8kW leveren, geen enkel probleem voor de kabels van de netbeheerder (in 99% van de gevallen, dus pas op is geen 100%).
ik raad wel aan, om dan eens erg goed te kijken naar de meterkast (dit is nen1010, en geen NPR 5310.

) of die de 2x35A wel aan kan. (het is natuurlijk de 35A van de netbeheerder en de 35A die je zelf er nog in duwt en stiekem is dat wel 70A, en dat is veel voor standaard kasten.

)
en dan nu het probleem wat je echt tegen komt: een wijkcentrale van 540kW met 100 aansluitingen, die kan wel 540kW leveren, maar er kan geen stroom het midden net op gezet worden.
je hebt een speciale wijkcentrale nodig om dit wel te kunnen!
alle stroom die je het net opzet moet dus ook opgemaakt worden in het stuk van de wijkcentrale waarop je invoer punt zit, helaas.
(er zijn wel speciale wijkcentrales die dit wel kunnen, maar die zijn duur en netbeheerders krijgen daar geen extra geld voor, dus ze zijn zeldzaam. heb je op je wijkcentrale ook windmolens zitten of andere grote energie op wekkers dan heb je mazzel dan kan het zijn dat je wel zo een centrale hebt.

)
gelukkig worden er per centrale vaak een flink aantal huizen aangesloten.
en elke aansluiting heeft een sluipverbruik van al snel een 200-400W, en ook heeft elke aansluiting vaak een ijskast die niet continu draait, maar als dat er 100 zijn dan draait er altijd wel 1 ergens, dus daar kun je gerust wat W voor bij tellen.
grof gezegd kun je op veel wijkcentrales dus wel een 50kW invoeren.
dus 1x35A of 8kW invoeren is geen probleem, maar als 7 mensen dat doen op de wijkcentrale dan is er wel een probleem.
de wijkcentrale kan dan de stroom niet wegzetten en de V zal omhoog schieten zodat de omvormers stoppen.
zelfs als er 10 mensen 5,4kW gaan invoeren dan kan dit probleem ontstaan.
of 2,5kW door 21 mensen. etc ect.....
nu een praktijk voorbeeld:
ik: een 1x35A hoofdaansluituiting, en er komt een 3x6mm kabel kabel binnen. en woon in een oude stadswijk.
ouders: een 1x35A hoofdaansluiting, en er komt een 5x10mm kabel binnen, dit in een dure Vinex wijk.
nu lijkt de aansluiting van mijn ouders lekker vet en erg cool.
maar dit is een dure vinex wijk, en iedereen is daar over dag naar het werk, ook kun je er totaal geen supermarkt of industrie of kantoren vinden.
ook vind je in die wijk erg veel PV setjes. (mensen die er wonen hebben gewoon geld om PV te kunnen betalen.)
ik heb het veel ruimer, ondanks mijn dunne kabel, in mijn wijk vind je nu 5 PV setjes (2 daarvan zijn van mij.

), maar ik heb een supermarkt + kantoren + industrie op mijn wijkcentrale zitten.
dus ik zou veel meer kunnen invoeren.
(de 540kW wijkcentrale en de 100 aansluitingen, dat zijn maar uit de duim gezogen getallen.
die dienen maar als voorbeeld, de werkelijkheid kan heel anders zijn.
zoveel verschillend opgebouwde wijken als er in Nederland zijn, waardoor het in elke wijk anders kan zijn.
dus voorbeeld, niet waarheid.

)
eigenlijk zou je nog verder kunnen gaan als je denkt.
1x35A hoofd groep die klapt er echt niet uit met 35,1A, zelfs als je daar 100A doorheen jaagt, dan hou je dat wel lager vol als 15 minuten.
grofweg kun je wel stellen dat je een 45A voor een paar uur daar doorheen krijgt.
dus een fronius primo 10.0 die 9950VA doet, wat 41,6 A op 240V is, lukt ook wel.
maar laat ik heel duidelijk zijn, dit is wel vragen om problemen.
je hebt geen poot om op te staan als het fout gaat.
zoals @
Proton_ ook al zegt van de fronius primo 8.0, verstandig om te doen is een ander verhaal.
edit:
trouwens, wil je 1x35A kunnen leveren, neem 2x een 4000VA omvormer zoals mijn power-one PVI 3.6.
die kun je aan 2x16A-B hangen en levert een +/- 17,5A.
let wel op de omvormer gaat (zoals met alle power-one PVI's) net iets verder als 4000VA een 4100VA heb ik nog niet gezien, maar 4050VA doet hij vaak genoeg.
4050VA / 230V = 17,6A X 2 = 35,2A.
wel oppassen, heb je maar 220V dan is het:
4050VA / 220V = 18,4A X 2 = 36,8A.

(in theorie kan deze omvormer ook op een 2,5mm kabel, mijn ervaring is dat het net niet gaat.

)
de 2x16A=32A kan dit wel aan, en je hebt nog steeds een kleine marge naar je hoofdzekering toe.
edit2:
zal mijn persoonlijke mening ook maar even bij zetten.
heb je 1x35A, hang daar niet meer aan als 5,4kW gecombineerd omvormer vermogen aan.
gewoon omdat dat vaak simpel te doen is voor de meeste mensen(ook installateurs, soms zie je knopen van installateurs dan denk je ook, mmmmm).
meer kan wel maar zoveel valkuilen die gevaren op kunnen leveren.
en vaak is het veel simpeler/goedkoper om gewoon 3x25A aan te vragen.
(omdat je dan komt van 1x35A, dan kun je al snel veilig zeggen dat je dan 3x5,4kW kunt leveren als het moet.

)
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 14-07-2017 13:35
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)