Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.485 views
TriLithium schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:49:
Ik zit mij te vergapen op een 8 stuks SF, de groene 150 of nieuwe 175, maar zit met een 2x4 landscape (link) waarvan de onderste 4 redelijke snel in de schaduw komen bij wat langere zon stand door het dak van de buurman. Zodra het herfst wordt is het helemaal gebeurd helaas :(
Het is een platdak wat om 2 uur recht in de zon staat. Er is ongeveer 6x2,5m ruimte.

Nu zit ik met de omvormer in mijn maag, deze heb ik het liefst met 2 trackers om de bovenste 4 nog wel goed te laten werken t.o.v. de onderste 4. Maar kleine vermogens omvormers met 2 trackers zijn er niet echt als ik goed gezocht heb. En zeker voor de hogere spanning van de SF is het wel een puzzeltje. Dus iets van ervaring van het forum is gewenst in deze.

Als er andere goeie ideeën zijn met andere type panelen dan mag dat gerust natuurlijk.
Op die ruimte passen er twaalf, zoals je hierboven hebt kunnen lezen aansluiten parallel 2×4 of 3×4 op willekeurige omvormer met één mpp

1 PVoutput . Dongen NB

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-11 18:29

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

12 stuks, welk montage systeem heb je dan in gedachten? die 2.5m is wel echt de max.
TriLithium schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:25:
12 stuks, welk montage systeem heb je dan in gedachten? die 2.5m is wel echt de max.
Een sf is 1.25 dus twee boven elkaar en zes naast elkaar. Welke montage? Geen idee ik knutsel alles zelf.
Misschien dat je bij die beton voeten wel 25 cm kunt oversteken dat weet ik niet. En anders gewoon wat hoger opstellen dan gaat het altijd

1 PVoutput . Dongen NB

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Brutuss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:08:
[...]

Ik heb zelf ook een 40 Ampère Hoofdzekering. Mijn omvormer is een SMA Sunny Boy 5.0 met 4800Wp aan panelen. De omvormer is afgezekerd op een 25 Ampère / 100mA Aardlekautomaat.

Ik zou dus niet meer proberen terug te leveren. Dan de hierover beschreven informatie onder het kopje. Eltrotechniek.

Zie ook deze website

Op de vraag af het niet nooit mogelijk is meer dan 5750W terug te leveren op 1x40A... Ik denk dat dit discutabel is maar ik kies dan liever voor veiligheid en houd me aan de aangegeven regels.

Het verzwaren van je aansluiting van bijvoorbeeld 1x40 naar 3x25 kan extra kosten met zich meebrengen. Raadzaam om bij je netbeheerder dit te controleren

Ik heb overigens wel twijfels over die 6 panelen per string op een SMA 5000 omvormer. Is dat niet wat weinig panelen?

De SMA 5000 omvormer heeft een bereik van 175 - 500V met een start voltage bij 125V (pagina 48).
Die LG panelen hebben een eigen voltage Vmpp van 33,6V * 6 = 202V per string.
Uiteindelijk zijn we op de volgende combinatie gekomen:

19x LG 330 S1C-L4 mono (wat volgens mij de LG MonoX 2 panelen zijn) i.c.m. een SMA 5.0 (wat volgens mij de Sunny Boy 5.0 is).

Volgens de berekening komen we zo uit:

System vermogen 6270Wp
Specifiek vermogen (berekend) 0,85 kWh/kWp (doordat een deel van de panelen richting het NOO (noord oost oost ligt)
Berekende opbrengst (1e jaar) 5330 kWh
Gegarandeerde opbrengst (1e jaar) 4797 kWh

Indeling is dan:

13 x op poort A
6 (of 8 en dan wordt 13 -> 11, kan nog veranderen wanneer ze exact gaan meten op het dak) op poort B

Dit gaan ze aansluiten op een 25Amp in de meterkast.

Komt dit zo een beetje uit, want zoals je al aangeeft, de SMA kan 5000Watt output leveren, dus met de gegarandeerde opbrengst zitten we goed, maar als we volgens mij over de 5000 gaan dan kapt hij af. De SMA vervangen door twee 3.6 versies is volgens mij niet veel rendabeler omdat die omvormers iets meer dan 1000 euro per stuk zijn.

Dan kunnen we beter het eventuele verlies nemen dan 1000 euro extra investeren (wat de terugverdientijd veel langer maakt).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

ronaldmathies schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:39:
[...]

Uiteindelijk zijn we op de volgende combinatie gekomen:

19x LG 330 S1C-L4 mono (wat volgens mij de LG MonoX 2 panelen zijn) i.c.m. een SMA 5.0 (wat volgens mij de Sunny Boy 5.0 is).

Volgens de berekening komen we zo uit:

System vermogen 6270Wp
Specifiek vermogen (berekend) 0,85 kWh/kWp (doordat een deel van de panelen richting het NOO (noord oost oost ligt)
Berekende opbrengst (1e jaar) 5330 kWh
Gegarandeerde opbrengst (1e jaar) 4797 kWh

Indeling is dan:

13 x op poort A
6 (of 8 en dan wordt 13 -> 11, kan nog veranderen wanneer ze exact gaan meten op het dak) op poort B

Dit gaan ze aansluiten op een 25Amp in de meterkast.

Komt dit zo een beetje uit, want zoals je al aangeeft, de SMA kan 5000Watt output leveren, dus met de gegarandeerde opbrengst zitten we goed, maar als we volgens mij over de 5000 gaan dan kapt hij af. De SMA vervangen door twee 3.6 versies is volgens mij niet veel rendabeler omdat die omvormers iets meer dan 1000 euro per stuk zijn.

Dan kunnen we beter het eventuele verlies nemen dan 1000 euro extra investeren (wat de terugverdientijd veel langer maakt).
Dat verlies neem je nu, maar over jaar niet meer als virus toegeslagen heeft.
Zonde om die 40a zekering niet te benutten. Ik nam 2×4kW omvormer van goedkoper merk en dan heb je geen verlies en kun je zelfs nog uitbreiden zonder extra kosten voor omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:55:
[...]

Dat verlies neem je nu, maar over jaar niet meer als virus toegeslagen heeft.
Zonde om die 40a zekering niet te benutten. Ik nam 2×4kW omvormer van goedkoper merk en dan heb je geen verlies en kun je zelfs nog uitbreiden zonder extra kosten voor omvormer
De setup die we nu gekozen hebben is al meer dan ons huidige verbruik, wij verbruiken ongeveer 4000 tot 4200 kWh per jaar, we hebben dus al groei marge erin zitten.

All het extra wat we opwekken levert niet veel op, de saldering daarop is volges mij op zijn hoogst 0,07 ct (kale energie prijs).

Dat zou de terugverdientijd flink langer maken. We willen uiteindelijk uitbreiden naar 26 panelen (we hebben de ruimte daarvoor) wanneer elektrische auto's een betere actie radius hebben. Deze is nu veelal te weinig. We Hadden voor de 26 panelen setup ook al een offerte op laten zetten en dan zouden we 2x een SMA 3.6 inzetten. Dat zouden we nu al kunnen doen maar dan hebben we een overkill aan omzetters t.o.v. de panelen. Dan zou ons effectieve opbrengst naar 6564 kWh gaan. Maar dat is zo hoog dat de terugverdientijd op dit moment onrealistisch is. (omdat we het niet verbruiken).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 15:13
ronaldmathies schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:03:
[...]

De setup die we nu gekozen hebben is al meer dan ons huidige verbruik, wij verbruiken ongeveer 4000 tot 4200 kWh per jaar, we hebben dus al groei marge erin zitten.

All het extra wat we opwekken levert niet veel op, de saldering daarop is volges mij op zijn hoogst 0,07 ct (kale energie prijs).

Dat zou de terugverdientijd flink langer maken. We willen uiteindelijk uitbreiden naar 26 panelen (we hebben de ruimte daarvoor) wanneer elektrische auto's een betere actie radius hebben. Deze is nu veelal te weinig. We Hadden voor de 26 panelen setup ook al een offerte op laten zetten en dan zouden we 2x een SMA 3.6 inzetten. Dat zouden we nu al kunnen doen maar dan hebben we een overkill aan omzetters t.o.v. de panelen. Dan zou ons effectieve opbrengst naar 6564 kWh gaan. Maar dat is zo hoog dat de terugverdientijd op dit moment onrealistisch is. (omdat we het niet verbruiken).
Bij mijn leverancier ruim 13 cent terugleververgoeding. (11 cent ex. BTW)
Op de afrekening is alles gelijkwaardig omdat we meer terugleveren dan verbruiken.
Bij aanleg het hele dak vol gelegd. Ons verbruik was 2000kWh en verwachte opbrengst panelen ruim 6000kWh. Door de gunstige terugleververgoeding was de TVT ook nog wel gunstig.
Wat denk je? Binnen het jaar het huis gasloos met warmtepomp en een Zoe voor de deur.
Ik weet nog niet waar we uit gaan komen maar veel overschot zal er niet zijn. :+
(Ik ben bang dat er nog een paar paneeltjes bij moeten 8)7 )

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

[...]

Je ziet wat @mgroen81 zegt, en dat is realiteit. Twee keer installateur is twee keer flink geld. Dat kost meer dan nu paar honderd extra wat jij als verlies ziet.

1 PVoutput . Dongen NB

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
[...]

Je gaat het echt wel gebruiken, geloof me. Dat PV virus is niet te stoppen. Nu je dak geheel vol leggen is goedkoper dan later bij leggen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 11:40
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:24:
[...]

Geen idee, ik ken (bijna) niemand die ze plat heeft liggen. Behalve @alberthakvoort
Oktober tot maart, komt er ook weinig uit denk ik :>
Ik heb 16 dunne film plat op mijn veranda liggen, deze halen over het hele jaar gezien 66% vergeleken met mijn panelen aan de voorkant van mijn woning.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Rol-Co schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:27:
[...]

Voor je verbruikers moet je selectiviteit hebben dus 25A , omvormers enkel fase die meer dan 25A nodig hebben heb ik niet gezien dus word het 25A en 10A op een 35A hoofdzekering.
No Hands schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:20:
[...]
Ik ga me van de week maar eens storten op de nieuwe toevoeging in de NEN1010 om te kijken of dat daar ook al op die manier vermeldt staat
tja, je kunt gaan zoeken in de nen1010.
maar daar zul je niks hier over vinden, want de nen1010 gaat daar helemaal niet over.
daar staat alleen maar in wat je minimaal nodig hebt voor wat je gebruikt of levert.

maar nen1010 is al jaren lang niet meer iets aan veranderd, dus ik heb het vermoeden dat er hier NPR 5310 word bedoeld. ;)
(nen1010 is echt zware droge theoretische kost, NPR 5310 is zwaar versimpeld zodat de gewone werklui nog wat kapstok heeft om mee te werken.)

ook kun je gaan zoeken bij de netbeheerder, maar ook daar kun je hierover maar weinig vinden.
en dat is niet eens vreemd, vroeger(toen je dat nog met een lange oe schreef.) was de netbeheerder niet een paar landelijke partijen, maar had iedere stad(soms zelf dorp, soms zelfs wijk) zijn eigen netbeheerder.
zo heb je dus steden/dorpen/wijken die soms allemaal 3 fase in huis binnen krijgen, en soms had de lokale netbeheerder besloten om maar iedereen 1 fase binnen te laten krijgen.
(er zijn zelfs nog meer varianten soms te vinden in nederland. we hebben zelfs 110V netten gehad.)
zo zie je nog steeds dat velen nu 230V binnen krijgen, maar let op er zijn ook nog steeds wijken die maar 220V binnen krijgen. ( beide varianten hebben nog steeds dan hun +/- marge)

de 5,4kW op 1fase met 35A hoofdzekering, die vind je veel in Vinex wijken.
maar wat is die 5,4kW eigenlijk: simpel een netbeheerder maakt een wijkcentrale die b.v 540kW kan leveren.
op de centrale komen dan 100 aansluitingen van 35A.
dus ook een netbeheerder weet dat niet elk huis continu een 8kW nodig zal hebben.
dus die gokken op een 5,4kW per aansluiting.
(pasop , vinex wijk is alles goed geregeld, maar oude wijken daar is in de laatste 60 jaar zoveel verbouwd.
denk aan afbreken van een paar huizen en het terugzetten van een appartement complex met veel meer aansluitingen, en dan is niet altijd het energie net ook op de schop gegaan. ook hebben oude wijken soms een veel minder krachtig neten als nieuwe wijken, dus erg veel variatie is er mogenlijk.)

maar het verhaal van de 5,4kW is voor gebruik en heeft niks te maken met leveren.
met een 1x35A kun je gerust een 8kW leveren, geen enkel probleem voor de kabels van de netbeheerder (in 99% van de gevallen, dus pas op is geen 100%).
ik raad wel aan, om dan eens erg goed te kijken naar de meterkast (dit is nen1010, en geen NPR 5310. ;) ) of die de 2x35A wel aan kan. (het is natuurlijk de 35A van de netbeheerder en de 35A die je zelf er nog in duwt en stiekem is dat wel 70A, en dat is veel voor standaard kasten. ;) )
en dan nu het probleem wat je echt tegen komt: een wijkcentrale van 540kW met 100 aansluitingen, die kan wel 540kW leveren, maar er kan geen stroom het midden net op gezet worden.
je hebt een speciale wijkcentrale nodig om dit wel te kunnen!
alle stroom die je het net opzet moet dus ook opgemaakt worden in het stuk van de wijkcentrale waarop je invoer punt zit, helaas.
(er zijn wel speciale wijkcentrales die dit wel kunnen, maar die zijn duur en netbeheerders krijgen daar geen extra geld voor, dus ze zijn zeldzaam. heb je op je wijkcentrale ook windmolens zitten of andere grote energie op wekkers dan heb je mazzel dan kan het zijn dat je wel zo een centrale hebt. ;) )

gelukkig worden er per centrale vaak een flink aantal huizen aangesloten.
en elke aansluiting heeft een sluipverbruik van al snel een 200-400W, en ook heeft elke aansluiting vaak een ijskast die niet continu draait, maar als dat er 100 zijn dan draait er altijd wel 1 ergens, dus daar kun je gerust wat W voor bij tellen.
grof gezegd kun je op veel wijkcentrales dus wel een 50kW invoeren.
dus 1x35A of 8kW invoeren is geen probleem, maar als 7 mensen dat doen op de wijkcentrale dan is er wel een probleem.
de wijkcentrale kan dan de stroom niet wegzetten en de V zal omhoog schieten zodat de omvormers stoppen.
zelfs als er 10 mensen 5,4kW gaan invoeren dan kan dit probleem ontstaan.
of 2,5kW door 21 mensen. etc ect.....

nu een praktijk voorbeeld:
ik: een 1x35A hoofdaansluituiting, en er komt een 3x6mm kabel kabel binnen. en woon in een oude stadswijk.
ouders: een 1x35A hoofdaansluiting, en er komt een 5x10mm kabel binnen, dit in een dure Vinex wijk.
nu lijkt de aansluiting van mijn ouders lekker vet en erg cool.
maar dit is een dure vinex wijk, en iedereen is daar over dag naar het werk, ook kun je er totaal geen supermarkt of industrie of kantoren vinden.
ook vind je in die wijk erg veel PV setjes. (mensen die er wonen hebben gewoon geld om PV te kunnen betalen.)
ik heb het veel ruimer, ondanks mijn dunne kabel, in mijn wijk vind je nu 5 PV setjes (2 daarvan zijn van mij. ;) ), maar ik heb een supermarkt + kantoren + industrie op mijn wijkcentrale zitten.
dus ik zou veel meer kunnen invoeren. :*)

(de 540kW wijkcentrale en de 100 aansluitingen, dat zijn maar uit de duim gezogen getallen.
die dienen maar als voorbeeld, de werkelijkheid kan heel anders zijn.
zoveel verschillend opgebouwde wijken als er in Nederland zijn, waardoor het in elke wijk anders kan zijn.
dus voorbeeld, niet waarheid. ;) )

eigenlijk zou je nog verder kunnen gaan als je denkt.
1x35A hoofd groep die klapt er echt niet uit met 35,1A, zelfs als je daar 100A doorheen jaagt, dan hou je dat wel lager vol als 15 minuten.
grofweg kun je wel stellen dat je een 45A voor een paar uur daar doorheen krijgt.
dus een fronius primo 10.0 die 9950VA doet, wat 41,6 A op 240V is, lukt ook wel. >:)
maar laat ik heel duidelijk zijn, dit is wel vragen om problemen. >:)
je hebt geen poot om op te staan als het fout gaat. ;)
zoals @Proton_ ook al zegt van de fronius primo 8.0, verstandig om te doen is een ander verhaal. >:)

edit:
trouwens, wil je 1x35A kunnen leveren, neem 2x een 4000VA omvormer zoals mijn power-one PVI 3.6.
die kun je aan 2x16A-B hangen en levert een +/- 17,5A.
let wel op de omvormer gaat (zoals met alle power-one PVI's) net iets verder als 4000VA een 4100VA heb ik nog niet gezien, maar 4050VA doet hij vaak genoeg.
4050VA / 230V = 17,6A X 2 = 35,2A. >:)
wel oppassen, heb je maar 220V dan is het:
4050VA / 220V = 18,4A X 2 = 36,8A. ;)
(in theorie kan deze omvormer ook op een 2,5mm kabel, mijn ervaring is dat het net niet gaat. ;) )
de 2x16A=32A kan dit wel aan, en je hebt nog steeds een kleine marge naar je hoofdzekering toe. ;)

edit2:
zal mijn persoonlijke mening ook maar even bij zetten.
heb je 1x35A, hang daar niet meer aan als 5,4kW gecombineerd omvormer vermogen aan.
gewoon omdat dat vaak simpel te doen is voor de meeste mensen(ook installateurs, soms zie je knopen van installateurs dan denk je ook, mmmmm).
meer kan wel maar zoveel valkuilen die gevaren op kunnen leveren.
en vaak is het veel simpeler/goedkoper om gewoon 3x25A aan te vragen. ;)
(omdat je dan komt van 1x35A, dan kun je al snel veilig zeggen dat je dan 3x5,4kW kunt leveren als het moet. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 14-07-2017 13:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 10:52
Ok, nu weer iets vaags...
Sunny explorer krijg ik niet werkend over lan (vind steeds niks, terwijl de omvormer echt in het netwerk hangt, en domoticz deze gewoon uit kan lezen), dus dan maar via bluetooth.

Ik kan als user probleemloos verbinden, echter niet als installer. Dan blijft het slotje staan wat aan zou geven dat het wachtwoord verkeerd is.
Gister kon ik er echter wel even in, totdat de verbinding in eens weg was gevallen.

Ik moet zeggen dat de software me wel extreem tegen valt..

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

@format5
Toevallig aangemeld via sunnyportal?

Daar heb je, je installateurswachtwoord mee veranderd, wat standaard op 1111 staat.
En anders moet je een puk code aanvragen bij SMA, als je, je wachtwoord niet weet.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• format5
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:15:
@format5
Toevallig aangemeld via sunnyportal?

Daar heb je, je installateurswachtwoord mee veranderd, wat standaard op 1111 staat.
En anders moet je een puk code aanvragen bij SMA, als je, je wachtwoord niet weet.
Dat heb ik toevallig ja...
En ja hoor, me wachtwoord is inderdaad gelijk getrokken naar die van sunnyportal.. Ik heb wel gezocht, maar dit was ik nog niet tegen gekomen.

PS. aan het knutselen?

@format5
Ik knutsel heel de dag.
Zodra het droog is, weer 6 groene leggen in oost/west. Noord/zuid is al klaar en er komt stroom uit.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 13:07 ]

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:04:
@format5
Ik knutsel heel de dag.
Zodra het droog is, weer 6 groene leggen in oost/west
Breda is droog dus hup naar buiten. Hoe beoordeel jij het groene effect Alfons?

1 PVoutput . Dongen NB

• format5
Hier is het droog, alleen is de zon net weg...
Ik wil een mooie dag om te zien wat me panelen nou kunnen XD

Voor me gevoel zit er een te groot verschil tussen de 2 mpp's...
Alleen moet er even wat vermogen door gaan om het goed te zien, en de verhouding zichtbaar te krijgen.

PS. Is het in domoticz mogelijk om het per input te zien?

@reneeke1970
Eind van de dag maak ik wel een fototje.

@format5
Ja met mijn bashscript (op een pi)
https://www.mupload.nl/img/pwghydpqlwtdq.jpg

En je kan "extended data" uploaden naar pvoutput via sbfspot

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 13:16 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:53
Werkt het goed als het regent met de SF panelen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

@jacovn
Het zijn dan wel Science Fiction panelen, die op "licht" werken.
Jij zoekt een watermolen...

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:53
Hahaha,

Jij schreef:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:04:
@format5
Ik knutsel heel de dag.
Zodra het droog is, weer 6 groene leggen in oost/west. Noord/zuid is al klaar en er komt stroom uit.
Dus ik dacht wellicht leveren ze nog wat output van het diffuse licht tijdens een regenbui. Veel zal het niet zijn, maar beter iets dan niets :)

In pvoutput zie ik hier lokaal nog 133-400 watt van een 2.8 kw systeem komen en we hebben hier dikke buien net en een andre gaat terug naar 84 watt.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 14-07-2017 13:43 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• format5
Nu regent het hier ook en de panelen leveren nog een kleine 1100w (van de 5250)
@AUijtdehaag Van de week ga ik eens spelen met je bash script.

[ Voor 29% gewijzigd door format5 op 14-07-2017 14:08 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:05

thido

Tilburg

@AUijtdehaag Alfons, kom je zondag hier 12 groene panelen mee leggen?
Ik zal zorgen dat de omvormer al hangt :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb 2 groepen van 40A. en een separate groep voor de PV nu nog 3600wp maar straks 4200wp de miocro omvormers zijn samen 14x1,1A=15,4A x230=3542w.

Nu wil ik nog 2x2 panelen bijplaatsen. 2x1,1A=2,2-230=506w op groep 1(overloop) en hetzelfde op groep 2*schuur). Je mag formeel max 500watt in een vrije groep plaatsen. maar mag ik dat zp interpreteren dat ik dat dus 1x per vrije groep mag doen? totaal kom ik dan 18x300wp=5400wp. ik heb een 1x35A dus ik mag max 5750wp installeren. daar blijf ik dan onder.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

@thido
Vraag @Noord27 ff, die woont in de buurt van jou.
Misschien heeft hij jouw hulp ook eens nodig... ;)

Nou de groenen liggen. (bij de buren)
https://www.mupload.nl/img/wq9nxkcz3iaug.jpg
https://www.mupload.nl/img/twxnqlhpod4lw.jpg

3x oost/3x west/3x noord/3x zuid (niet te zien op foto)

Speciaal in landscape gelegd vanwege schaduw schuindak schuurtje bij lagere zon en als de zon achter het huis wegdraait.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 16:21 ]

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:15:
@thido

Speciaal in landscape gelegd vanwege schaduw schuindak schuurtje bij lagere zon en als de zon achter het huis wegdraait.
Ziet er keurig uit, toch apart dat egale groen, zou het productie probleem zijn geweest?

1 PVoutput . Dongen NB

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:30
@AUijtdehaag Wat voor bevestigingssysteem heb je gebruikt? en onder welke hoek?

Zelf ook 16 groene SF160 gehaald die nog het dak op moeten. Zal t.z.t. nog even een plattegrondje van dak posten, even brainstormen over hoe te leggen.
@Knoetie
Materiaal platdak komt van Zonnekompasshop. (meteen voor 2 huizen)
Hoek welke we gelegd hebben weet ik niet, heb ze zo neer geplempt.
Schuindak materiaal heb ik gehaald bij sun-solar

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 16:42 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:26
@AUijtdehaag

Heb je ze zonder optimizers geïnstalleerd ivm de verschillende liggingen en hoeken?
Noord27 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:44:
@AUijtdehaag

Heb je ze zonder optimizers geïnstalleerd ivm de verschillende liggingen en hoeken?
Gewoon op een SMA 1.5 met 1x mppt.
(maar een nog goedkopere chinees kan ook)

Optimizers heb je niet nodig met SF. ;)
(zolang je rekening houdt hoe de schaduw valt)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 16:50 ]

• Noord27
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:47:
[...]

Gewoon op een SMA 1.5 met 1x mppt.
(maar een nog goedkopere chinees kan ook)
Ok.. gewoon omdat ze goedkoop in aanschaf waren is de ligging ondergeschikt?

Niet nodig met SF?

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 14-07-2017 16:50 ]

• thido

thido

Tilburg

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:15:
@thido

Die vraag ik niet want ik weet dan al waarvoor hij gaat bellen...
Heb iets gelezen de afgelopen dagen van panelen draaien en opschuiven enzo :+

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Welke heb je gekocht? Zonder krassen, kleine krassen of grote krassen?

• Noord27
thido schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:52:
[...]

Die vraag ik niet want ik weet dan al waarvoor hij gaat bellen...
Heb iets gelezen de afgelopen dagen van panelen draaien en opschuiven enzo :+
Bellen? Ik weet waar je woont.. ;)

Was jij niet degene die mij al een DM met foto stuurde toen ze pas voor de helft op het dak lagen?
@Markprinsen
Bij die handelaar op marktplaats.
Waren 160 Wp zonder krassen. Maar toch wel wat beschadigde bij (enkel het frame)
Boeie. Als ze maar werken. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 17:00 ]

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:46
Knoetie schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:33:
@AUijtdehaag Wat voor bevestigingssysteem heb je gebruikt? en onder welke hoek?

Zelf ook 16 groene SF160 gehaald die nog het dak op moeten. Zal t.z.t. nog even een plattegrondje van dak posten, even brainstormen over hoe te leggen.
Wellicht dat deze vraag eerder is gesteld maar het gaat zo hard in dit topic...

Wat zijn groene SolarFrontiers? Ik ken ze zwart maar heb ze nog niet groen gezien, anders dan onder de aanslag na een aantal jaren.
@rippiedoos
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=4
Er staan geen SF-160 meer op de advertentie zie ik.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 17:45 ]

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
migjes schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:51:
[...]

[...]

maar het verhaal van de 5,4kW is voor gebruik en heeft niks te maken met leveren.
met een 1x35A kun je gerust een 8kW leveren, geen enkel probleem voor de kabels van de netbeheerder (in 99% van de gevallen, dus pas op is geen 100%).
Misschien moet je er rekening mee houden, dat het van de netbeheerder niet is toegestaan om 8 kWp aan zonnepanelen aan te sluiten op een 1 fase aansluiting. Je kunt dit natuurlijk gewoon doen , maar wanneer er spanningsproblemen in het net ontstaan ......... loop je risico,s..

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
@weidevogel

Waar staat bij de netbeheerder dat het niet mag?
Ik kan het werkelijk niet vinden.

Edit:
Gezien het feit dat Solarnrg al een oplossing biedt zullen er waarschijnlijk al mensen meer dan toegestaan teruggeleverd hebben in het verleden. Ik zie nog nergens reacties staan dat zij zijn teruggefloten/omgezet naar 3x25.

[ Voor 53% gewijzigd door clemient op 14-07-2017 18:16 ]

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Beste SF gebruikers, ben niet zo posterig op het forum maar wel vaak meelezende. .

Nu heb ik 20 SF-160's via de MP meneer bekomen en ben nu met de SMA designtool m'n oost-dak aan het uitrekenen. Later volgt nog het west-dak op de tweede ingang van de SMA. Volgens de tool kan ik geen strings maken van 5 of meer panelen omdat ie dan vindt dat er een te hoge spanning wordt opgebouwd, althans voor een SMA. Deze nieuwe modellen zijn allemaal max 600V las ik. Dus 4 zou de max zijn.
Welke spanning hanteer je hier de Voc (open klemspanning)of de lagere Vmpp (de werkspanning zeg maar)

Wat is jullie ervaring?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

@hors0125
Voor 1-fase SMA's:
4 is de max voor een SMA xx 1-av40
5 is de max voor een SMA xxxx TL-21 of HF
Daarmee zit je "veilig"

Voc en Vmpp kan je gewoon vinden in de datasheet
https://www.solar-frontie...view-s-series-english.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2017 18:21 ]

hors0125 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:12:
Beste SF gebruikers, ben niet zo posterig op het forum maar wel vaak meelezende. .

Nu heb ik 20 SF-160's via de MP meneer bekomen en ben nu met de SMA designtool m'n oost-dak aan het uitrekenen. Later volgt nog het west-dak op de tweede ingang van de SMA. Volgens de tool kan ik geen strings maken van 5 of meer panelen omdat ie dan vindt dat er een te hoge spanning wordt opgebouwd, althans voor een SMA. Deze nieuwe modellen zijn allemaal max 600V las ik. Dus 4 zou de max zijn.
Welke spanning hanteer je hier de Voc (open klemspanning)of de lagere Vmpp (de werkspanning zeg maar)

Wat is jullie ervaring?
Voor het opstarten geld de voc in combi met die 600 . Voor de werk spanning geld het mpp bereik.
Goh één van de voordelen was juist die 750 volt. Erg jammer die 600.
Maar dan zou ik het inderdaad op vier panelen houden. Bij flinke vorst en zon komt 120 volt schijnbaar toch wel voor.
Heb jij mazzel dat 4×5 of 5×4 toch twintig blijft

1 PVoutput . Dongen NB

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Noord27 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:18:
[...]

Heb je het gehele verhaal gelezen?

Daarin staat ook dat je hoofdzekering bij een zonnepanelen installatie gelijk mag zijn aan de zekering van de netbeheerder; omdat het een tegengestelde stroomrichting is. Dus je mag bij een hoofdzekering van 35A ook 35A terug leveren.
Volgens de netbeheerder Enexis mag er niet meer dan 5000W op een 1-fase hoofdaansluiting aangesloten ongeacht of die 1 x 25A, 1 x 35A of 1x 40A is vanwege "scheefvoeding"

Dit is wat ik lees bij hun.
"Op een 1-fase aansluiting mag maximaal 5000 Wattpiek aangesloten worden. Als er meer vermogen geplaatst wordt moet u de aansluiting uitbreiding naar meerdere fasen. In de praktijk is dit een 3-fase aansluiting. Het voorkomen van scheefvoeding is verplicht (Netcode art. 2.2.1.8)."

www.sunsolar.nl

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Vandaag nog 3 paneeltjes opgehaald, hij had er nog wel een paar liggen.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

Dank allen voor de reacties. Ik houdt me dan wijselijk aan de suggesties van de DesignTool en maak 5 strings met 4 panelen op oost.
@AUijtdehaag het is idd een nieuwere SB3.6-1AV-40 en die heeft een max. spanning van 600V.

@reneeke1970 dank voor de tip ivm de vorst, ben benieuwd of ik dat in de monitoring straks terug kan zien.

Later komen er zoals gezegd nog 16 op het west-dak samen met een een 24-heatpipe zonneboiler. Maar eerst de westkant renoveren..

[edit] Rest mij eigenlijk nog de overweging om te kiezen voor een 3.0 omvormer of de 3.6..

[ Voor 9% gewijzigd door hors0125 op 14-07-2017 19:27 ]

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hors0125 houd er rekening mee dat je diodes toe moet voegen bij 5 strings parallel.
Voor Solar Frontier zou ik een Steca Coolcept (845V max) of Fronius Primo 1000V max) nemen. Vanwaar SMA?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Noord27
SolarKing schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:47:
[...]

Volgens de netbeheerder Enexis mag er niet meer dan 5000W op een 1-fase hoofdaansluiting aangesloten ongeacht of die 1 x 25A, 1 x 35A of 1x 40A is vanwege "scheefvoeding"

Dit is wat ik lees bij hun.
"Op een 1-fase aansluiting mag maximaal 5000 Wattpiek aangesloten worden. Als er meer vermogen geplaatst wordt moet u de aansluiting uitbreiding naar meerdere fasen. In de praktijk is dit een 3-fase aansluiting. Het voorkomen van scheefvoeding is verplicht (Netcode art. 2.2.1.8)."
5000Wp SF op Zuid of normale panelen tegen de gevel op Noord zit ook een aardig verschil tussen?

Ik heb mijn 5510Wp netjes aangegeven bij de netbeheerder. Enigste melding die ik daarop kreeg was dat de reeds geïnstalleerde meter geschikt was voor terug levering.

En ik heb 'maar' een 1-fase, 35A hoofdzekering.

Enexis is hier ook de netbeheerder. En via tweakers merk ik dat er al legio anderen zijn met ruim meer 5000Wp op een enkel fase aansluiting via Enexis.

Daarom roept dit vragen op wat je hier meldt. Of leven ze bij Enexis zelf hun regels niet na?

Verwarrend! Sterker nog: in het verleden heb je hier een offerte neer gelegd van circa 6000W op de bestaande enkelfase aansluiting; waar je zelfs om vroeg wat die was?

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 14-07-2017 20:14 ]

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik kom overal deze lijstjes tegen. Ze zijn wel van commerciele partijen maar ze zijn wel consequent hetzelfde.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

http://www.solarnrg.nl/ve...an-een-zonnestroomsysteem

bij solarnrg staat er wel bij 1 omvormer. Ik had al eerder een vraag gesteld of je per groep een omvormer mocht plaatsen onder grens van 500watt. Nu heb ik enphase omvormers en die kun je gewoon uitbreiden en ze communiceren met elkaar. Ik vermoed dat dat geen probleem is. Ik heb de vraag ook aan enphase gesteld. Ik weet niet hoe het werkt met meerdere string omvormers. Moet werken want er zijn genoeg hier die meerdere omvormers hebben. Hoe hebben jullie dat gedaan? Elke omvormer zijn eigen groep?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Zuluman schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 20:13:
Ik kom overal deze lijstjes tegen. Ze zijn wel van commerciele partijen maar ze zijn wel consequent hetzelfde.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

http://www.solarnrg.nl/ve...an-een-zonnestroomsysteem

bij solarnrg staat er wel bij 1 omvormer. Ik had al eerder een vraag gesteld of je per groep een omvormer mocht plaatsen onder grens van 500watt. Nu heb ik enphase omvormers en die kun je gewoon uitbreiden en ze communiceren met elkaar. Ik vermoed dat dat geen probleem is. Ik heb de vraag ook aan enphase gesteld. Ik weet niet hoe het werkt met meerdere string omvormers. Moet werken want er zijn genoeg hier die meerdere omvormers hebben. Hoe hebben jullie dat gedaan? Elke omvormer zijn eigen groep?
Vijf omvormers en bijna twee micro omvormer via één aardlekschakelaar en 3×20A gezekerd. Maakt allemaal niks uit

1 PVoutput . Dongen NB

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 16:48

leon0013

Ooit waren het er twaalf

[b][message=51910377,noline]
-knip-
Ik had al eerder een vraag gesteld of je per groep een omvormer mocht plaatsen onder grens van 500watt.
-knip-
Moet werken want er zijn genoeg hier die meerdere omvormers hebben. Hoe hebben jullie dat gedaan? Elke omvormer zijn eigen groep?
Ik heb 2x steca 500 op m'n "bovenverdieping" groep en 1x steca 500 in m'n schuurtje op de "woonkamer" groep.

Wasmachine groep wil ik aanspreken op 't moment dat ik een wat serieuzer setje op m'n schuine dak kan plaatsen <budget>

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Proton_

Proton_

Team Welles

oftewel ééntje?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Noord27 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:48:
[...]

5000Wp SF op Zuid of normale panelen tegen de gevel op Noord zit ook een aardig verschil tussen?

Ik heb mijn 5510Wp netjes aangegeven bij de netbeheerder. Enigste melding die ik daarop kreeg was dat de reeds geïnstalleerde meter geschikt was voor terug levering.

Enexis is hier ook de netbeheerder. En via tweakers merk ik dat er al legio anderen zijn met ruim meer 5000Wp op een enkel fase aansluiting via Enexis.

Daarom roept dit vragen op wat je hier meldt. Of leven ze bij Enexis zelf hun regels niet na?

Verwarrend! Sterker nog: in het verleden heb je hier een offerte neer gelegd van circa 6000W op de bestaande enkelfase aansluiting; waar je zelfs om vroeg wat die was?
Ik had vroeger ook meer dan 5000W op 1 fase aansluiting aangesloten maar toen waren die regels er nog niet. Er werden zelfs nog SMA 6000W en hoger 1-fase omvormers verkocht in die tijd.
Blijkbaar zijn de regels aangescherpt nu steeds meer zonnepanelensystemen worden aangesloten.

Hierbij de link van Enexis
https://www.zelfenergiepr...49-cd90343a-2a4a2521-28b7

Uw netbeheerder behoudt het recht om te eisen dat de zonnepanelen anders wordt geïnstalleerd of verdeeld over de fasen (Netcode 2.1.1.1).

www.sunsolar.nl

• Noord27
@SolarKing

Rechten voorbehouden op een bepaald vlak is niet wat wettelijk verplicht gesteld kan worden toch?

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

Proton_ schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:38:
@hors0125 houd er rekening mee dat je diodes toe moet voegen bij 5 strings parallel.
Voor Solar Frontier zou ik een Steca Coolcept (845V max) of Fronius Primo 1000V max) nemen. Vanwaar SMA?
Dank voor je reactie, van die diodes wist ik niet. Staan ook niet op de lijst als je een vergelijkbare set neemt bij Winkelman. Er staan dan wel Y splitters op, maar die hebben toch geen diodes in zich?

Kan je een link naar een product geven?

V.w.b. SMA, tsja.. ben d'r bekend mee en goede ervaringen mee gehad in m'n vorige huis. Niks meer en niks minder.
Mischien toch kijken naar de "oude" SB 3000TL-21. Kan ik toch naar 4x5 :P

Wat maakt in jouw ogen een Steca of Frontius beter voor Solar Frontier? De hogere spanning?

Nee ze zijn bijna bij de rest aangesloten, zitten nu nog aan stekker elders....

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

hors0125 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Dank voor je reactie, van die diodes wist ik niet. Staan ook niet op de lijst als je een vergelijkbare set neemt bij Winkelman. Er staan dan wel Y splitters op, maar die hebben toch geen diodes in zich?

V.w.b. SMA, tsja.. ben d'r bekend mee en goede ervaringen mee gehad in m'n vorige huis. Niks meer en niks minder.

Wat maakt in jouw ogen een Steca of Frontius beter voor Solar Frontier? De hogere spanning?
daar hebben ze het over 4x5, 4 string parallel is de max.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

hors0125 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Steca heeft maar 1 mppt, dus dat is lastig met 20 panelen, om te delen door 3.
20x SF-160 zou ik dan op een 4000 TL-21 plaatsen met 4x5. (of een 3600 TL-21)

Omdat je met 3200 Wp toch nog wel iets aan de max omvormer komt op een 3000 watt omvormer, met mooie dagen en dus kan aftoppen. (en je kan er nog wat bijhangen op mppt 2 eventueel ;) )
Maar op jaarbasis zal dat aftoppen meevallen.
Gaat het over een zuid dak trouwens of oost/west? Oost/west is het wel prima, een 3000 TL-21, tenzij je weer uitbreidingsplannen hebt >:)

Staat er op marktplaats geen?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2017 04:27 ]

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

@Andre1973 inderdaad, omdat ze daar de "oude" sma 3000 TL21 gebruiken kan 4x5. Vraag me af waarom 4 strings de max zijn?

@AUijtdehaag Het gaat om een zadeldak. Het ligt niet zuiver oost-west, maar meer noord oost, zuid west. Optimaal is het niet.. ik ga nu eerst het noord oost dak volleggen met deze 20 omdat ik daar goed bij kan en er geen werk aan het dak hoeft te gebeuren. Later volgt het zuid west dak op de 2e ingang van de sma.
Volgens de designtool ga ik erg aftoppen met een 3000, een 3600 moet het goed doen. Een 4000 geeft dezelfde jaarlijkse opbrengst als de 3600, en is dus overgedimensioneerd aldus de tool.
Ik hou MP in de gaten idd voor een 3600-TL21, of als iemand een aanbieding kan doen hou ik me aanbevolen!

[ Voor 4% gewijzigd door hors0125 op 15-07-2017 08:33 ]

@hors0125
Sunnydesignweb houdt geen rekening mee dat het SF is, en dus "meer" piekt dan mono.
Ook is de opbrengstvoorspelling "ältijd" erg voorzichtig.

Je hebt geen hellingshoek genoemd.
Maar ik heb 35 graden zuid (klein beetje oost) met 3430 Wp mono.
En 35 graden noord (klein beetje west) met 2550 Wp SF. (3 stringen van 5)
Op een SMA 5000 TL-21.

Een 4000 TL-21 zou hier meestal wel volstaan. Mijn "top" ligt rond de 4100-4200 watt
Maar ik zie ook pieken van 5000 Watt voorbij komen (5 minuten lang)
Dus ik zou zeker met SF voor een 4000 TL-21 gaan als ik jouw was.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2017 10:04 ]

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 11:15
@hors0125
Een MPPT heeft een maximale kortsluit-stroom die hij aankan. Wanneer je strings parallel zet, kan er bij één kortsluitend paneel, ook stroom gaan lopen vanaf de andere strings.

Daarom moet je boven een bepaald aantal parallel schakelingen DC-zekeringen gaan gebruiken. Dan klapt bij de kortsluitende string de zekering. Of dat nodig is, kun je berekenen door middel van de Isc waarde van de panelen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

@AUijtdehaag Ik heb wel de juiste panelen aangegeven in Sunnydesign, dus als die rekenmodellen goed zijn moet dat toch gaan kloppen? Maar soms is praktijk ervaring beter ;-) Dank in ieder geval voor je uitleg, voorbeeld en suggestie!
Ik heb de bouwtekening er even bijgepakt en de dakhelling bedraagt voor beide daken 25graden. Zal dat even rechtzetten in Sunnydesign.
@Skipper-93 Heb je een product link naar een dergelijk product? Ik ben dat eigenlijk nog bij geen enkele zonnestroom winkel tegengekomen. Of het is me nooit opgevallen, kan natuurlijk ook ..

@hors0125
SF=mono in sunnydesign qua Wp en kWh
In de praktijk is dat niet zo..

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2017 10:33 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
SolarKing schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:29:
[...]

Ik had vroeger ook meer dan 5000W op 1 fase aansluiting aangesloten maar toen waren die regels er nog niet. Er werden zelfs nog SMA 6000W en hoger 1-fase omvormers verkocht in die tijd.
Blijkbaar zijn de regels aangescherpt nu steeds meer zonnepanelensystemen worden aangesloten.

Hierbij de link van Enexis
https://www.zelfenergiepr...49-cd90343a-2a4a2521-28b7

Uw netbeheerder behoudt het recht om te eisen dat de zonnepanelen anders wordt geïnstalleerd of verdeeld over de fasen (Netcode 2.1.1.1).
uiteindelijk heeft de netbeheerder altijd het recht om te zeggen wat en hoe het moet gebeuren.
je kunt gewoon weg niet iets beheren als je er niks over te zeggen hebt. ;)

het is alleen erg jammer dat ze het zo vertellen.
voorbeeld:
mijn achter buurman heeft een sma5000 op 1x35A met +/-5000Wp, die zijn dus goed bezig volgens dat verhaal.
ik heb 5660Wp(oost-west) op 1x35A en dat zou dan fout zijn, maar mijn omvormer(4000VA) hangt wel maar achter een 16A groep, dus eigenlijk doe ik het beter. :?
(door oost-west een stuk stabieler ook met bewolking, veel minder hoge pieken, betere verdeling over de dag, etc etc etc ...)

maar goed de netbeheerder moet iets zeggen, het is alleen heel dom van ze dat ze ook maar het woord "WattPiek" durven te gebruiken.
zij zijn niet verantwoordelijk voor het aantal Wp, wel voor het aantal A of W van de omvormer. ;)
hoeveel Wp daar dan weer aanhangt is de verantwoordelijkheid van leverancier/gebruiker/hobbyist of beter gezegd de invoerder.

verder ben ik het er wel mee eens, dat zodra je over de 5000W gaat, het echt geen dom idee is om dit te gaan verdelen over de fase, dus een verzwaring aan te vragen. no, prob.
(of anders eens te gaan praten met de netbeheerder, niet een helpdesk persoon, maar iemand met echte kennis. en mijn ervaring is dat er dan wel meer mogenlijk is, echt heel moeilijk doen ze dan niet.
je moet alleen eerst voorbij de gewone helpdesk zien te komen, die hebben geen kennis van zaken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thido

thido

Tilburg

Met de verzwaring aanvragen alleen ben je er dan nog niet. Ze voeren die pas uit wanneer je er een geschikte meterkast voor hebt. In veel gevallen betekend dat dus eerst de boel ombouwen/vernieuwen.

• format5
thido schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:11:
Met de verzwaring aanvragen alleen ben je er dan nog niet. Ze voeren die pas uit wanneer je er een geschikte meterkast voor hebt. In veel gevallen betekend dat dus eerst de boel ombouwen/vernieuwen.
En dat valt ook nog wel redelijk mee hoor.
Een 3 fasen hoofdschakelaar plaatsen. en vanaf die hoofdschakelaar kan je de meterkast inrichten alsof het 3 enkelfase kasten zijn.

Je hoeft niet met een 3 fasen aardlekschakelaar te werken en dan 4 automaten verdeeld over een 3 fasen aardlek.
Je kan ook gewoon 1 fasen van de hoofdschakelaar naar een 1 fase aardlek en vanaf daar naar 4 automaten.
En als je dan een rail gebruikt voor de nul op de aardlekschakelaars is het helaam makkelijk.

Heb je aardlekautomaten, tja dan wordt het een beetje lastiger, maar ook nog te doen.

• Skipper-93
hors0125 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:29:
@Skipper-93 Heb je een product link naar een dergelijk product? Ik ben dat eigenlijk nog bij geen enkele zonnestroom winkel tegengekomen. Of het is me nooit opgevallen, kan natuurlijk ook ..
De handigste zoekterm is 'Stringbox'.
Bijvoorbeeld zoiets: https://www.installand.nl...N0bPNYn1KBjIbgaAvxX8P8HAQ

Wel vrij prijzige kastjes. In grotere omvormers zitten de zekeringhouders vaak standaard ingebouwd. Daardoor zie je ze waarschijnlijk niet zoveel.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hors0125
@Skipper-93 ik doel op dit effect:
Reverse Current(SMA)
Dat is iets om rekening mee te houden bij meer dan 2 (kristallijn) of 4 (SF) strings parallel.
Een omvormer met 2 MPPTs is ook een oplossing.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

thido schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:11:
Hoeft niet meteen, enige wat ze verlangen is een aansluitpunt met hoofdschakelaar.
Kost 65,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• format5
@Rol-Co zo uit mijn hoofd is een 3 fasen hoofdschakelaar een stuk goedkoper..

Edit:
Even opgezocht.. 18,40 inc btw ex verzend voor een 4p 63 of 80a dat moet meer dan genoeg zijn lijkt me.

[ Voor 41% gewijzigd door format5 op 15-07-2017 18:14 ]

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

Skipper-93 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:37:
[...]

De handigste zoekterm is 'Stringbox'.

Wel vrij prijzige kastjes. In grotere omvormers zitten de zekeringhouders vaak standaard ingebouwd. Daardoor zie je ze waarschijnlijk niet zoveel.
Bedankt, daar heb je wat aan! Hier staat het idd goed uitgelegd.
@Proton_ Inderdaad, een officiele bron ;-)

Zal zo'n doosje wel zelf inelkaar schroeven. Qua zekeringwaarde, het paneel heeft een kortsluitstroom van 2,2A. Moet ik dan naar 3A? 2A zal wel te laag zijn.

• weidevogel
Noord27 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:48:
[...]

Het gaat er ook niet zozeer om of je 100 Wp meer plaatst dan die 5000 op een 1 fase aansluiting.
Het wordt anders wanneer hier wordt gezegd dat je rustig tot bijna 8000 Wp neer kunt leggen op een 1fase aansluiting. Dan licht je je medetweakers niet goed voor.
Bovendien loop je meer risico wanneer je op een net zit met relatief veel aansluitingen met zonnepanelen.

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
weidevogel schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:47:
[...]

Het gaat er ook niet zozeer om of je 100 Wp meer plaatst dan die 5000 op een 1 fase aansluiting.
Het wordt anders wanneer hier wordt gezegd dat je rustig tot bijna 8000 Wp neer kunt leggen op een 1fase aansluiting. Dan licht je je medetweakers niet goed voor.
Bovendien loop je meer risico wanneer je op een net zit met relatief veel aansluitingen met zonnepanelen.
Zoals eerder gezegd, het gaat niet om de Wp maar om de W en de A.

• Skipper-93
hors0125 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:15:
[...]

Zal zo'n doosje wel zelf inelkaar schroeven. Qua zekeringwaarde, het paneel heeft een kortsluitstroom van 2,2A. Moet ik dan naar 3A? 2A zal wel te laag zijn.
In de datasheet van de 160Wp versie staat maximale zekeringswaarde 4A. Drie of vier ampère kunnen beide denk ik.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
weidevogel schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:47:
[...]

8000Wp kan prima, als je dat maar achter een zekering van max 25A doet. Of iig een omvormer die er niet meer dan 25A uitduwt. En 8000Wp op een dak van 60 graden op het noorden zal ook geen probleem zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 15-07-2017 20:59 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waarom niet de openingspost gelezen? Migjes legt het hier vlak boven ook nog eens goed uit.
Al sluit je 10kWp aan op een 5kW omvormer; daar gaat het om. @weidevogel
format5 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:14:
[...] En dat valt ook nog wel redelijk mee hoor.
Een 3 fasen hoofdschakelaar plaatsen. en vanaf die hoofdschakelaar kan je de meterkast inrichten alsof het 3 enkelfase kasten zijn.

Je hoeft niet met een 3 fasen aardlekschakelaar te werken en dan 4 automaten verdeeld over een 3 fasen aardlek.
Je kan ook gewoon 1 fasen van de hoofdschakelaar naar een 1 fase aardlek en vanaf daar naar 4 automaten.
En als je dan een rail gebruikt voor de nul op de aardlekschakelaars is het helaam makkelijk.

Heb je aardlekautomaten, tja dan wordt het een beetje lastiger, maar ook nog te doen.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 , kijk hier eens... je schrijft het in ieder geval niet lekker op. Achter een 3-fase aardlek hoort eigenlijk alleen 3-fase apparatuur. EDIT: woordje niet gemist, sorry...
greatgonzo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:53:
maar anders klopt het dus.. je verrekend het dus realtime, dus verbruik minus opbrengst..
En niet op basis van een dag of jaar?
Nee, je verrekend niet want er is niets te verrekenen. Je hebt het over direct eigen verbruik.
Salderen is terug geleverde opbrengst op het ene moment aftrekken van verbruik op een ander moment en alleen het restant hoeven betalen. Wel zo eerlijk toch? Totdat we per 15min. wisselende prijzen gaan betalen.
Dan is salderen nog steeds hoe het moet, alleen afgerekend tegen de tarieven van het moment van gebruik.
thido schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:17:
[...] Je hebt het hier over één groep waarbij ook netjes rekening word gehouden met selectiviteit.
Waarom dan niet een tweede groep waarop je ook terug levert? Hier hoef je de aansluiting niet voor te verzwaren hoor. Twaals groepen voor afname is geen probleem maar meer dan één groep voor terug leveren wel?
Niet meteen, maar bij terugleveren heb je een veel hogere gelijktijdigheid. Dus eerder problemen.
Probeer al die afname groepen eens vol te belasten? Hoe lang gaat dat goed?
Selectiviteit slaat op kortsluit gedrag.

@Prop-er je hebt DM.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• format5
onetime schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:11:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 , kijk hier eens... je schrijft het in ieder geval niet lekker op. Achter een 3-fase aardlek hoort eigenlijk alleen 3-fase apparatuur.
Voor zo ver ik me van de LTS en MTS herinner mag je na een 3-fasen hoofdschakelaar gerust alles enkel fase verder, door bijv 1 enkel fase aardlek per fase op de hoofdschakelaar te doen en daar max 4 automaten achter. daarbij kan je de nul mooi laten lopen via een rail.
En dat was ook precies wat ik in mijn post zei.
Van 4p hoofdschakelaar (3 fasen) naar 2p aardlek (enkel fase) naar max 4 automaten (per aardlek)

edit:
Toevoeging, dat is ook precies hoe een 1/3 groepenkast aan is gesloten. Deze worden kant en klaar zo bedraad geleverd door bijv eaton, niet het minste merk in groepenkasten.

[ Voor 10% gewijzigd door format5 op 15-07-2017 21:18 ]

• Andre1973

Andre1973

hors0125 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:15:
[...]

Let even op de spanning waar de zekeringen en de zekeringhouders voor geschikt zijn.
Er zijn speciale (DUUR!) zekeringen voor PV.
We hebben ooit gekeken wat zo'n kastje kostte en dachten het ook zelf te bouwen.
http://nl.farnell.com/w/c...ac=1kv&st=10.3mm+x+38.1mm
Toen we dit zagen, toch maar n andere oplossing gezocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 15-07-2017 22:06 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• thido

thido

Tilburg

Niet meteen, maar bij terugleveren heb je een veel hogere gelijktijdigheid. Dus eerder problemen.
Probeer al die afname groepen eens vol te belasten? Hoe lang gaat dat goed?
Selectiviteit slaat op kortsluit gedrag.

@Prop-er je hebt DM.
Ik begrijp niet waarom je de zin over selectiviteit onderstreept.
Ik geef aan dat er rekening gehouden is met selectiviteit. Prima toch als je een tweede groep maakt voor invoeden waar ook hiermee rekening gehouden wordt ipv 1 grote omvormer en dat niet doen. Je wilt immers dat bij kortsluiting alleen die groep eruit knalt en niet de rest ook. Maakt verder niet uit of het nou een pv groep is of de wasmachine.

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-11 22:52
Al weken ben ik aan mij aan het oriënteren voor zonnepanelen op ons te bouwen veranda. De veranda zal 7,40 m x 4,50 m worden gemaakt. De veranda bevat een lichtstraat om voldoende zonlicht in de keuken naar binnen te laten. Nu wilde ik doormiddel van een zonneschans zo optimaal mogelijk zonnepanelen plaatsen. Het liefste wil ik de zonnepanelen niet kunnen zien dus de schans zal bijna op vlak komen te staan. De ligging van de veranda is precies op het zuiden. Ik zou 10x panelen van 1,65 × 1 m kwijt kunnen of 16x panelen van 1,30 × 1 m. Wat voor omvormer zou hier bij horen? En waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Ik heb graag een hoge wattpiek om zo het verbruik van onze 8 kW warmtepomp af te dekken. We krijgen een 3x25A aansluiting en ik zou graag later nog meer panelen plaatsen (andere plek).

10x 165x100
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/nu7brf1it/IMG_1067.jpg

16x 130x100
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/xssadwayd/IMG_1068.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Gadgets op 15-07-2017 22:19 ]

• weidevogel
Waarom niet de openingspost gelezen? Migjes legt het hier vlak boven ook nog eens goed uit.
Al sluit je 10kWp aan op een 5kW omvormer; daar gaat het om. @weidevogel

[...
Post van migjes heb ik gelezen. Jou opmerking hierboven ook en wanneer het zo wordt geplaatst is het inderdaad geen probleem. Echter, hoeveel mensen zullen 10 kWp aan zonnepanelen kopen en dit aansluiten op 1 omvormer van 5 Kw? Volgens mij niet veel.
Waar het om ging is , dat het niet de bedoeling om 8 kWp aan panelen te plaatsen op een dak op het zuiden en die via bv. twee 4 kW omvormers (elk op een eigen groep) aan te sluiten op een 1 fase aansluiting.

• Andre1973

Andre1973

Gadgets schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:16:
Al weken ben ik aan mij aan het oriënteren voor zonnepanelen op ons te bouwen veranda. De veranda zal 7,40 m x 4,50 m worden gemaakt. De veranda bevat een lichtstraat om voldoende zonlicht in de keuken naar binnen te laten. Nu wilde ik doormiddel van een zonneschans zo optimaal mogelijk zonnepanelen plaatsen. Het liefste wil ik de zonnepanelen niet kunnen zien dus de schans zal bijna op vlak komen te staan. De ligging van de veranda is precies op het zuiden. Ik zou 10x panelen van 1,65 × 1 m kwijt kunnen of 16x panelen van 1,30 × 1 m. Wat voor omvormer zou hier bij horen? En waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Ik heb graag een hoge wattpiek om zo het verbruik van onze 8 kW warmtepomp af te dekken. We krijgen een 3x25A aansluiting en ik zou graag later nog meer panelen plaatsen (andere plek).

10x 165x100
[afbeelding]

16x 130x100
[afbeelding]
dat 1,3 x 1 paneel is zo'n beetje de afmeting van een SF175 paneel, en die 1,65 x1 bijna alle andere.
met SF heb je een 10% hogere opbrengst per Wp dan "gewoon".
De betere 1,65 x 1 panelen doen momenteel / binnenkort zo'n 320 Wp.
Zit je gunstig aan de kust dan haal je die factor 1 kWh / Wp op zuid met een graad of 20 tot 30 wel, maar niet plat liggend. vandaar die 0,8.

Dus 16 x 175 Wp x 1,1 x 0,8= 2464 kWh/Y
en 10 x 320 Wp x 1 x 0,8 = 2560 kWh / Y

Dit is een redelijk ruwe schatting, maar zoals je ziet ontloopt t elkaar niet veel.
die 10 kan je in serie zetten (+/-)300 Vmpp, die 16 kan je in 4x4 (340V mpp) zetten, kom je zo uit het hoofd redelijk in het MPP van een 1 fase omvormer terecht.

Kijk dan naar de prijs, denk dat je met die SF175 goedkoper uit bent.
sunpower en benQ hebben panelen met meer vermogen maar ook een afwijkende maat (en prijs) (1,05nogwat x 165 ongeveer)

Ik denk dat de oplossing met SF goedkoper is als ik wat rond kijk.
En met die SF kan je ook nog wat basic schaduw management toepassen, indien nodig, en heb je wat minder last van de invloed van vervuiling, wat bij platleggen ook wel meetelt.

edit:
Maar kan je niet waar die 6 1,65 x 1 liggen als 2x3L op de tekening niet 5xP en 3xL plaatsen?
5P is 5 meter en 3 L is ook zo'n 5 meter, en er staat dat je 2,9 meter hebt daar.
dan kan je er 2 extra kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 15-07-2017 23:24 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

format5 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:12:
@Rol-Co zo uit mijn hoofd is een 3 fasen hoofdschakelaar een stuk goedkoper..

Edit:
Even opgezocht.. 18,40 inc btw ex verzend voor een 4p 63 of 80a dat moet meer dan genoeg zijn lijkt me.
Ik ga van een abb hafonorm 40A 3p+0 in een 220x110mm kastje wat je zo onder je groepenkast kan schroeven.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

Andre1973 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:59:
[...]

Let even op de spanning waar de zekeringen en de zekeringhouders voor geschikt zijn.
Er zijn speciale (DUUR!) zekeringen voor PV.
We hebben ooit gekeken wat zo'n kastje kostte en dachten het ook zelf te bouwen.
http://nl.farnell.com/w/c...ac=1kv&st=10.3mm+x+38.1mm
Toen we dit zagen, toch maar n andere oplossing gezocht.
Zit idd ook even te kijken, het meeste standaard materiaal van Hager heeft een nominale isolatie spanning van 690V. Ik zit op 602V volgens de designtool of, als je de gewoon Voc maal 5 panelen doet 550V. En dat is toch wat krap bij de isolatiespanning..

@Andre1973 Wat voor oplossing is het uiteindelijk geworden?

• Andre1973

Andre1973

hors0125 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:38:
[...]

Zit idd ook even te kijken, het meeste standaard materiaal van Hager heeft een nominale isolatie spanning van 690V. Ik zit op 602V volgens de designtool of, als je de gewoon Voc maal 5 panelen doet 550V. En dat is toch wat krap bij de isolatiespanning..

@Andre1973 Wat voor oplossing is het uiteindelijk geworden?
In dat geval zijn het i.p.v. 1 grote omvormer (2mpp's) 2 omvormers (4MPP's) geworden.
Hier (5x4 of 4x5) zou ik kiezen voor een omvormer die een wat hogere spanning aan kan.

Vergeet niet dat dit ook gelijkspanning is, dat reageert heel anders dan wisselspanning, zeker met
afschakelen. Daar heeft DC een hekel aan.

• Gadgets
Andre1973 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:04:
[...]

dat 1,3 x 1 paneel is zo'n beetje de afmeting van een SF175 paneel, en die 1,65 x1 bijna alle andere.
met SF heb je een 10% hogere opbrengst per Wp dan "gewoon".
De betere 1,65 x 1 panelen doen momenteel / binnenkort zo'n 320 Wp.
Zit je gunstig aan de kust dan haal je die factor 1 kWh / Wp op zuid met een graad of 20 tot 30 wel, maar niet plat liggend. vandaar die 0,8.

Dus 16 x 175 Wp x 1,1 x 0,8= 2464 kWh/Y
en 10 x 320 Wp x 1 x 0,8 = 2560 kWh / Y

Dit is een redelijk ruwe schatting, maar zoals je ziet ontloopt t elkaar niet veel.
die 10 kan je in serie zetten (+/-)300 Vmpp, die 16 kan je in 4x4 (340V mpp) zetten, kom je zo uit het hoofd redelijk in het MPP van een 1 fase omvormer terecht.

Kijk dan naar de prijs, denk dat je met die SF175 goedkoper uit bent.
sunpower en benQ hebben panelen met meer vermogen maar ook een afwijkende maat (en prijs) (1,05nogwat x 165 ongeveer)

Ik denk dat de oplossing met SF goedkoper is als ik wat rond kijk.
En met die SF kan je ook nog wat basic schaduw management toepassen, indien nodig, en heb je wat minder last van de invloed van vervuiling, wat bij platleggen ook wel meetelt.

edit:
Maar kan je niet waar die 6 1,65 x 1 liggen als 2x3L op de tekening niet 5xP en 3xL plaatsen?
5P is 5 meter en 3 L is ook zo'n 5 meter, en er staat dat je 2,9 meter hebt daar.
dan kan je er 2 extra kwijt.
Bedankt! Zoiets? Welke omvormer zou jij kiezen? We hebben een 3x25A aansluiting en ik zou graag later nog wat panelen plaatsen op bv een zonnecarpot oid.

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/utdjfmmmn/IMG_1071.jpg

Dus 12x320x1x0,8 = 3072 kWh / Y

Of zo 13: 13x320x1x0,8 = 3328 kWh / Y

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/imcevxi6v/IMG_1072.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgets op 16-07-2017 00:02 ]

• Andre1973

Andre1973

Gadgets schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:50:
[...]

Bedankt! Zoiets? Welke omvormer zou jij kiezen? We hebben een 3x25A aansluiting en ik zou graag later nog wat panelen plaatsen op bv een zonnecarpot oid.

[afbeelding]

Dus 12x320x1x0,8 = 3072 kWh / Y
Yup.
3 / 3,6 kW is allemaal 1 fase op een 16 A automaat, zelf zou ik een mooie SMA kiezen. Kost wat, maar oerdegelijk, en eventueel goed 2e hands verkrijgbaar (daar weten anderen meer vanaf).

En dan later die andere panelen op een andere plaatsen, of meteen een grotere ophangen met i.i.g. 2 MPPT's, en dan daar die carport aan hangen, maar dan is het wel handig te weten wat je wil gaan plaatsen daarop.
Of een 3 fasen kabel trekken, daar nu een 1 fase omvormer aan hangen, en later wisselen. scheelt n hoop gedoe met kabels trekken.

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 16-07-2017 00:00 ]

• format5
Rol-Co schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:10:
[...]

Ik ga van een abb hafonorm 40A 3p+0 in een 220x110mm kastje wat je zo onder je groepenkast kan schroeven.
Ah ok, dat verklaard het verschil.

Dan moet je niet de meter of meterplaat meteen onder tegen je groepenkast hebben wat meestal wel het geval is ;)

• Gadgets
@Andre1973

En zo zelfs 13!

12x320x1x0,8 = 3072 kWh / Y

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/imcevxi6v/IMG_1072.jpg

Welke omvormer van Solar Edge zou je hier voor nemen? Daar ben ik zelf wel gecharmeerd van.

[ Voor 62% gewijzigd door Gadgets op 16-07-2017 00:05 ]

@Gadgets
Is dit je enige plaats waar je zonnepanelen plaatst?
Met alle respect, plat leggen ga je in de winter weinig opbrengst hebben.
Wil je er de "na" saldeer tijd profijt van hebben, moet je ze toch echt wel lekker schuin leggen en in het zicht dan waarschijnlijk.

Met dat gezegd hebbende, kies je voor "platte panelen" gewoon SF panelen. En geen dure 320 Wp panelen.

Ik snap nog steeds niet dat er niet gekeken wordt naar de toekomst dat salderen is afgeschaft (maar mijn mening he?)
Leuk voor nu, platte panelen. Maar niet meer als salderen is afgeschaft. En een TVT die 3x langer duurt.
(maar ach, mono panelen worden wel goedkoper steeds)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 00:23 ]

• Gadgets
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juli 2017 @ 00:22:
@Gadgets
Is dit je enige plaats waar je zonnepanelen plaatst?
Met alle respect, plat leggen ga je in de winter weinig opbrengst hebben.
Wil je er de "na" saldeer tijd profijt van hebben, moet je ze toch echt wel lekker schuin leggen en in het zicht dan waarschijnlijk.

Met dat gezegd hebbende, kies je voor "platte panelen" gewoon SF panelen. En geen dure 320 Wp panelen.

Ik snap nog steeds niet dat er niet gekeken wordt naar de toekomst dat salderen is afgeschaft (maar mijn mening he?)
Leuk voor nu, platte panelen. Maar niet meer als salderen is afgeschaft.
Bedankt, mijn verbruik zal rond de 8000 kWh per jaar zijn dus terugleveren is niet aan de orde. Voor nu is dit de enige plek ik heb een rieten dak en daardoor moeilijke positie voor zonnepanelen. Vandaar dat ik ook de veranda optimaal gebruiken omdat dat mijn enige plek is. Ik wilde panelen wel iets in een helling plaatsen maar liever niet in het zicht

[ Voor 14% gewijzigd door Gadgets op 16-07-2017 00:28 ]

@Gadgets
Toch vind ik het niet lelijk.
https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1463&bih=705

Vind het een "extra dimensie" aan geven.
(maar mijn mening he?) ;)

• Gadgets
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juli 2017 @ 00:26:
@Gadgets
Toch vind ik het niet lelijk.
https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1463&bih=705

Vind het een "extra dimensie" aan geven.
(maar mijn mening he?) ;)
Eens, alleen mijn daken zijn net gedekt en zitten juist ongunstig voor zonnepanelen.
@Gadgets
Ik heb "ook" Noord panelen, dus niet de juiste persoon voor discussie >:)
Dat is helemaal niks in de winter ;)
(ik spreek mezelf weleens tegen, maar lege dakpannen brengen ook niks op, en het is "ëxtra")

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 00:41 ]

Gadgets schreef op zondag 16 juli 2017 @ 00:28:
[...]

Eens, alleen mijn daken zijn net gedekt en zitten juist ongunstig voor zonnepanelen.
Geen enkel dak is ongunstig, ze kunnen hooguit wat minder presteren.
Als je ze plat gaat leggen neem dan wel blauwe poly, die doen het wat beter. Als je voor de kleur zwart neemt dan moet je sf nemen.
Die nam ik trouwens toch want werkt zo gemakkelijk om ergens kleine groepjes mee te maken.
Met die zonne carport bedoel je zeker van die licht doorlatende panelen?
Harstikke leuk maar heel duur met weinig opbrengst. Maak dan een gewone carport met desnoods een lichtkoepel. Paar flinke schuine kanten creeeren voor panelen en dan kom je een heel eind. Ik persoonlijk zou het niks vinden, veel slurpen met wp en niet genoeg opwekken voor nul op meter.
Maar je kunt nog een houthok maken of kippen hok, passen al snel een paar sf op.

1 PVoutput . Dongen NB

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 15:13
[...]
Achter een 3-fase aardlek hoort eigenlijk alleen 3-fase apparatuur.
[...]
Is dat zo? Even opzoeken dus...
Ja dat is zo. Vanaf 1 juli 2016 is de NEN1010 dus veranderd op dit punt.
https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

Ik heb dus een groepenkast gebouwd 2 jaar geleden met 4x 4P aardlekschakelaars en hier zitten alle 2P en 4P eindgroepen op. Ik hoef dit dus gelukkig (voorlopig) niet te veranderen.
Dus wanneer ik iets ga veranderen in de groepenkast moet ik dit naar de nieuwe NORM gaan aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door mgroen81 op 16-07-2017 11:18 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• format5
mgroen81 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:17:
[...]

Is dat zo? Even opzoeken dus...
Ja dat is zo. Vanaf 1 juli 2016 is de NEN1010 dus veranderd op dit punt.
https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

Ik heb dus een groepenkast gebouwd 2 jaar geleden met 4x 4P aardlekschakelaars en hier zitten alle 2P en 4P eindgroepen op. Ik hoef dit dus gelukkig (voorlopig) niet te veranderen.
Dus wanneer ik iets ga veranderen in de groepenkast moet ik dit naar de nieuwe NORM gaan aanpassen.
Niet wanneer je iets gaat veranderen, wanneer je een ingrijpende verandering gaat doen volgens mij.
Er is in ieder geval een norm voor.
Anders zou iemand bijv heel de kast om moeten bouwen om 1 groepje aan te passen.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:50
reneeke1970 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Geen enkel dak is ongunstig, ze kunnen hooguit wat minder presteren.
Als je ze plat gaat leggen neem dan wel blauwe poly, die doen het wat beter. Als je voor de kleur zwart neemt dan moet je sf nemen.
Die nam ik trouwens toch want werkt zo gemakkelijk om ergens kleine groepjes mee te maken.
Met die zonne carport bedoel je zeker van die licht doorlatende panelen?
Harstikke leuk maar heel duur met weinig opbrengst. Maak dan een gewone carport met desnoods een lichtkoepel. Paar flinke schuine kanten creeeren voor panelen en dan kom je een heel eind. Ik persoonlijk zou het niks vinden, veel slurpen met wp en niet genoeg opwekken voor nul op meter.
Maar je kunt nog een houthok maken of kippen hok, passen al snel een paar sf op.
Het verlies van rendement door een horizontale ligging is onderwerp van discussie bij deskundigen.

Licht doorlatende panelen heten volgens mij semi transparant. Persoonlijk vind ik dat erg fraai.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Kunnen wij hier nog wat mee ????
verzoek-teruggaaf-btw-zonnepanelen-ten-onrechte-afgewezen

Volgens de rechter mag je de btw nu terug vragen vanaf 1-jan-2012 ????
Scheelt mij weer een jaar TVT

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-07-2017 14:39 . Reden: typo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• format5
Goed dat je dit nu aan haalt.
Hoe lang duurt het normaal voordat je je btw nummer krijgt?

Ik heb het 29-6 aangevraagd en tot op heden nog geen bericht van de belastingdienst gehad...

Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??