Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor zonnepanelen installatie.

Pagina: 1
Acties:

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Gehele topic start gelezen en nog wat losse topics omtrent PV maar where to start...?

Vorig jaar een huis gekocht in Haarlem, bouwjaar 1926, flink verbouwd, dak opbouw geplaatst etc etc. Nu zijn de kosten voor de verbouwing mee gevallen en is er dus nog wel geld beschikbaar. Wij denken nu aan panelen op het dak.

De opbouw bestaat uit een 2e verdieping met daarop een vliering. De 2e verdieping heeft aan de voor en achter zijde een hoek van 70 graden, de vliering heeft een dak hoek van 25 graden. Op dit dak zijn panelen wellicht interessant.

De ligging van het dak is OZO voor de tuin zijde, logischerwijs WNW voor de straat zijde.
Het dak vlak aan de OZO zijde heeft in het midden een klein velux raam, en aan de zijkant 3 afvoeren (cv, riool, ventilatie) WNW zijde is helemaal vrij. Ik moet nog even na meten waar het raam precies is geplaatst, als het mee zit past er 8x een paneel op het ONO dak om het raam heen.
Aan de WNW zijde zou 10x een paneel passen.
Dak vlakken zijn ongeveer 3450 lang, 5850 breed.

2 persoons huishouden, verbruik nog lastig te schatten aangezien wij er nog niet een geheel jaar wonen.
Wellicht komen er kinderen bij in de komende jaren.

Op dit moment koken wij op gas en hebben wij ook een HR CV ketel, deze hing al in de woning en hebben wij verplaatst naar de vliering, hergebruikt dus. Mogelijk in de toekomst vervangen door een warmtepomp (nog totaal niet in verdiept)?

Meterkast is geheel vervangen. 3 fase verdeelkast hangt er nu op (nu nog) een 1x 40A hoofdaansluiting, kabel is geschikt voor 3 fase dus upgrade naar 3 fase kost ongeveer 200€ bij onze vrienden van Liander.
Groepenkast heeft 12 groepen waarvan er 2 nog ongebruikt zijn (kast met 12 groepen was 30€ meer dan 10 groepen...)
Ook is er ter voorbereiding op panelen een 19mm pvc pijp vanuit de meterkast naar de vliering gelegd (nu nog leeg).

Schaduw hebben wij eigenlijk geen last van, hoogste huis uit de buurt en geen hoge bomen in de buurt.

Een van de eerste vragen die ik heb, is het nuttig om ook aan de voorzijde panelen te plaatsen? WNW is niet ideaal en onder een hoek van 25 graden...? 18 panelen of 8 panelen is natuurlijk wel een groot verschil.

Ga ik wel genoeg verbruiken, met de huidige gas systemen voor verwarming etc, om alles te kunnen salderen met 18 panelen?
Heb ik met 18 panelen meer dan 1 normale 16A groep nodig? is 2 groepen dan een idee of moet ik over op 3 fasen?

Waar moet ik een beetje beginnen? Random offertes opvragen lijkt mij niet direct nuttig, eerst maar eens een beeld krijgen welk type handig is voor ons dak, wat voor systeem en hoeveel panelen.
Jullie adviezen zijn meer dan welkom! Ook al heb ik al redelijk wat ingelezen, ik voel mij nogsteeds nogal een beginner op dit vlak!
Mocht ik nog belangrijke info niet gedeeld hebben.... let me know.

[ Voor 13% gewijzigd door Wabs op 19-07-2017 22:06 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pathogen schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:20:
[...]

Ik zou de plaatselijke PV-boer eens langs laten komen om naar je huis te kijken en wat scenario's voor te stellen. Daarna die scenario's hier neerleggen en er samen met de PV-Tweakers over nadenken :)

Dit is in ieder geval wat ik gedaan heb. Wist ik ook meteen dat ik niet met die man in zee wilde. An sich geen verkeerd figuur, maar dikke oogkleppen op door zijn idealen.
:) dat dus

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Begin eens met een duidelijke foto(s), of tekening(en) met ALLE maten erin...
Dit spreekt meer aan dan een opsomming wat je nu doet....

Elk dakvlak is interessant om panelen te leggen.
Ik heb ze zelfs op noord op 35 graden helling. (nadat de rest van het dak vol gelegd is)
En hou 1750 kWh overschot over (en ben all-electric sinds 2 jaar)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En eerst hier foto's van Google Maps plaatsen zodat de _exacte_ (zuid)orientatie te bepalen is.
Exacte dakmaten plaatsen ipv ongeveer.

dubbel - "iemand" was me al voor...

[ Voor 12% gewijzigd door Atomic2005 op 19-07-2017 17:48 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Atomic2005
Dat dus...

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Algemene dingen:

17 panelen onder verschillende oriëntaties kan op 1 groep en op 1 omvormer, zolang die maar dual tracker is. Je hoeft dus niet over op 3 fasen ofzo, vrije groep is genoeg.

Mocht je net meer opwekken dan je gebruikt hebt, kijk dan eens bij vandebron of greenchoice, stroom over hebben is nooit erg en je kunt altijd nog gas gaan vermijden met stroom dat je over hebt.

moet het goedkoop dan pak je blauwe poly, heb je geld over en vind je zwart mooier, dan pak je mono full black.

meer valt niet te zeggen bij gebrek aan concrete gegevens. Succes met het virus!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Wabs
  • Niet online
*knip*

[ Voor 117% gewijzigd door Wabs op 02-03-2018 09:13 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Wabs

oke, van mij hoeft het niet perse LG te zijn, is zeker een leuk paneel, maar niet goedkoop.
(is vervangbaar door vele merken, zolang de cellen maar 6" zijn, dus een Vmpp van rond de 32V.)
wel lekker veel Wp per paneel, dus verder een persoonlijke keuze.

maar lastigste voor jouw word besluiten ga ik voor 1 fase of voor 3 fase.
de problemen die je dan tegen komt:
1 fase omvormer (algemeen simpel goedkope TL omvormers. sma goodwe omnik hosola ect etc...) die willen het liefste 350Vmpp, maar werken ook lekker met iets tussen de 200-400Vmpp.
nu heb je 10X en 8x getekend en dat geeft +/- 10x32Vmpp en 8x32Vmpp, dus zeker leuk op een 1 fase omvormer.
3 fase omvormers willen wat meer Vmpp, vaak zit het optimum dan rond de 720Vmpp.
en daar zit je wel een aardig eind van af, dus ik zou een ander type paneel kiezen als je voor 3 fase wil gaan.
(denk dan aan solarfrontier of panelen met 5" cellen)

nu wil je een oost-west achtig iets, cool.
dit is mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
een 5660Wp, ongeveer wat jij ook wil als ik het goed begrijp.
en jep, oost heeft een ander moment van de top bereiken als west.
dus een kleinere omvormer kan gerust. ;)

ik heb dus een 4000VA omvormer (power-one PVI 3.6 = 1 fase.), dat kan ik nog net hangen aan een 16A groep.
en dan duw ik af en toe een 17,5A er door heen. (dit kan net, maar ook net.)
moest wel de kabel vervangen van omvormer naar meter kast , van 2,5mm naar 4mm, want die begon een beetje te knisperen. lol.
(in theorie kan een 2,5mm kabel het wel aan, maar praktijk kan het soms net anders zijn.)

een puntje om op te letten:
dat je 6000Wp op een 4000VA omvormer hangt, noprob.
maar pas wel op welke omvormer je kiest, sommige omvormers hebben ook nog een max wat ze per mpp kunnen verwerken, af toppen op de omvormer is niet zo erg, dat gebeurd niet vaak, maar aftoppen op de mpp omdat die te beperkt is gebeurd vaker. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb er geen verstand van, maar is het überhaupt wel mogelijk om onder die dakpannen dakhaken te krijgen.....
Wordt een duur grapje, als er schade van komt aan die geglazuurde dakpannen?
(misschien heeft een installateur, hier op het forum, er een betere kijk op)

• Wabs
  • Niet online
De LG panelen heb ik alleen opgezocht om de afmetingen van een paneel op te zoeken, Het is mij om het even welke panelen er op het dak komen, zolang deze maar goed passen in het gehele systeem.
Waarschijnlijk wil mijn vriendin wel graag zwarte panelen aangezien wij ook al geglazuurde zwarte pannen hebben, dat steekt wat minder af dan blauwe panelen.

Welk type maakt verder dus niet echt uit, ik moet mij nog even verdiepen in de verschillen tussen 6"en 5" en dergelijke details.

1 fase heeft wel de voorkeur, dan hoef ik in de meterkast niet veel aan te passen. 19mm pvc buis is volgens mij groot genoeg voor 4mm² draden.
Jij hebt in totaal 24 panelen, ik kom straks niet verder dan 18, moet dus wel kunnen op 1 fase denk ik zo.

Over dak haken en geglazuurde pannen... geen idee hoe dit werkt. Het zijn in principe gewone pannen met een mooi laagje. Ook hier had ik geen keuze in, 2 huizen verder had al een opbouw met de zelfde pannen, voor het aanzicht van de straat moesten wij de zelfde gebruiken. Ik vind het ook best mooi staan.

Moet er nog een speciale omvormer komen die er rekening mee houd dat niet alle panelen tegelijkertijd even veel zon krijgen? Zodat ik niet het probleem krijg dat het paneel met de minste opbrengst het niveau bepaalt?

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 14:34
@Wabs Je hebt inderdaad een omvormer nodig met twee ingangen maar om een andere reden.
Niet omdat de panelen een andere ligging hebben, dat maakt niet uit als de strings parallel aangesloten worden. Maar wel omdat er in beiden strings een ander aantal panelen zit.

• migjes
@AUijtdehaag
goed punt.
maar oplossingen genoeg.
het is alleen een op getopte uitbouw, en dan kan het zijn dat het licht gewicht dakpannen zijn.
vaak is het dan beter om te gaan schroeven in plaats van te gaan haken.
of nog iets anders, maar oplossingen genoeg. ;)

@Wabs
pasop, mijn 24 panelen, dat is een heel ander verhaal, lol.

west = 10XLG 300Wp,
die leveren 32Vmpp en 9Ampp, 10x32V = 320Vmpp = oke op een 1 fase TL omvormer.
en doen 40Voc, dus 40V X 10 = 400Voc. (max 600Voc voor mijn omvormer)
320Vmpp X 9Ampp = +/- 3000W

oost = 14x suntech 190Wp
die leveren 36Vmpp en 5,5Ampp, 14X 36V = 504, is wat te veel voor omvormer.
en doen 45Voc, 14X45V = 630Voc, dus de omvormer start dan niet, met een max van 600Voc. :-(
dit heb ik opgelost, door er 2 serieel stringen van te maken van 7 panelen, en dan parallel aan te sluiten.
en dan heb je 7x36Vmpp = 252Vmpp met 2x 5,5Ampp = 11Ampp.
252Vmpp X 11Ampp = 2660W
(ook heet elke oost string dus een andere hoek.
1 string is op het platte dak met 15 graden, de andere op het schuine dak met 45 graden.
maar het is parallel, dus het kan.)

(cijfers kunnen een beetje afwijken, had geen zin om ze precies op te zoeken. ;)
maar grof weg klopt het wel.)

speciale omvormer, nop niet echt.
een omvormer met 2x een mpp, dat is wel handig. (maar 90% van de omvormers die er zijn met dit vermogen hebben 2x een mpp.)
dan heb je 1 mpp voor oost en 1 mpp voor west.
en kun je verschillende lengte stringen maken op beide dak delen.
(wil je parallel doen op 1 mpp, dan moeten de serieel stringen even lang zijn. ;)
zoals @nklaver234 dus sneller zegt.)
maar pasop, er zijn 4000W omvormers, die maar 2200W per mpp doen.
en met 3300Wp per kant is dat wel erg veel aftoppen. :-(

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 20-07-2017 10:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Wabs
het is echt niet de bedoeling dat je een power-one kiest.
het is alleen dat het een merk is die netjes alle specs geeft, en geen reclame onzin in de specs zet.
dat maakt het een prettige omvormer om je eerste berekeningen mee te maken.
kan best zijn dat je gaande weg uit komt op een andere omvormer. ;)

ik stel je voor om eens te kijken naar een power-one PVI 3.6.
http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw
die doet een 3000W per mpp, dus 10x330Wp is wel oke om te doen.
ook weet ik zeker dat hij goed werkt met een oost-west op een 16A groep.

als je verder zoekt vind je wel meer omvormers. ;)

• migjes
@Wabs
oke, heb even op google maps gekeken, en heb leuke info voor je.
haarlem, en erg dicht tegen de duinrand aan. :9~

als panelen warm worden, dan zakt de Vmpp een aardig stuk naar beneden.
dit gebeurd veel in de zomer en een stuk minder in de lente/herfst.
(dit is het verschil tussen STC waarde van de panelen en de NOCT waarden van de panelen.
heb je een beetje een idee hoeveel het kan zijn.)

maar bij de kust strook van dit landje, heb je vaak een frisse zeewind in de zomer over de daken.
daar door koelen je panelen lekker af ook in de zomer. *O*
en daar door haal je vaker je STC waarden als in de rest van het land.
dus doe de omvormer maar niet te klein pakken. oOo
(dus een power-one PVI 4.2 is ook leuk, maar ik denk nu al aan een sma4000/5000, lol)

(het is niet vreemd om te horen dat in die streek perfecte zuid setjes een 1,2 tot 1,3 kWh per Wp per jaar doen.
ook oost west scoort daar hoger als in de rest van het land.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-07-2017 11:19 ]

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor al je info migjes! Ik ga eens kijken naar verschillende omvormers en verschillende panelen. Net zoals de aller eerste post is het denk ik ook een goed idee om een keer iemand uit te nodigen om een offerte te maken, kijken wat hij er in stopt en vanuit daar verder bouwen.

Ik werk bij een bedrijf dat grote hijskranen bouwt voor de offshore, wij gebruiken dus ook veel elektra onderdelen. Van daar uit is ABB bij mij zeker bekend ook om de goede kwaliteit. Ik zou dus ook zelf sneller voor een bekend merk als ABB kiezen dan een goedkope Chinese omvormer.
Zijn die dingen van ABB een beetje stil en goed uit te lezen?

Ik merk dat ik mij nog wel even moet verdiepen in alle afkortingen die voorbij vliegen... haha

Andere vraag, kan je in een normale huis meterkast ook een 25A groep plaatsen? Of zijn hier veel haken en ogen aan verbonden? Ik heb een hoofdzekering van 40A.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
WNW levert op jaarbasis ongeveer 0,76% op en de OZO ligging ongeveer 98% van optimaal.
Beide zijdes zullen dus ongeveer evenveel opleveren maar de WNW zijde kost je alleen die 2 panelen meer.

De keuze voor 8+10 panelen lijkt goed voor je dak mogelijkheden.
Je kan het af met een 4k of 4,2k 1-fase omvormer als je dat wilt.
320 Wp LG panelen zijn wel redelijk duur tov chinese 300Wp panelen (bv JA solar of CSUN). Ongeveer 280 euro vs 220 euro per paneel.
Dat is ruim 27% duurder voor 7% meer opbrengst. Het kostenverschil is minder als je het totaalbedrag van je hele set plus installatie bekijkt maar blijft waarschijnlijk wel ruim boven die 7%

[ Voor 15% gewijzigd door TWyk op 20-07-2017 11:34 ]

• Wabs
  • Niet online
TWyk schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:31:
WNW levert op jaarbasis ongeveer 0,76% op en de OZO ligging ongeveer 98% van optimaal.
Beide zijdes zullen dus ongeveer evenveel opleveren maar de WNW zijde kost je alleen die 2 panelen meer.

De keuze voor 8+10 panelen lijk goed.
Je kan het af met een 4k of 4,2k 1-fase omvormer als je dat wilt.
320 Wp LG panelen zijn wel redelijk duur tov chinese 300Wp panelen (bv JA solar of CSUN). Ongeveer 280 euro vs 220 euro per paneel. Dat is ruim 27% duurder voor 7% meer opbrengst.
Thnx voor de efficiëntie inschatting, dat helpt zeker om een beeld te krijgen!

Goed punt, 27% meer betalen is inderdaad een beetje overdreven.
Waar kan ik het beste beginnen met een keuze van type paneel? Voorkeur gaat uit naar zwart merk ik bij het thuis front... O-)

Daarna moet ik even leren hoe ik het sommetje maak van alle getallen van een bepaald paneel naar uiteindelijke vermogen en ideale keuze voor de inverter. Lekkere leer curve 8)

• migjes
@Wabs
power-one = ABB, tja op papier wel, maar eigenlijk is de omvormer ontworpen in de USA, en word gemaakt in italië.
ABB heeft gewoon power-one opgekocht een paar jaar geleden, dus echt abb spul wil ik het niet noemen.

zijn ze goed te loggen, mmmm, niet speciaal voor een simpele gebruiker.
er is een rs485 verbinding nodig met een linux pc tje , maar dan heb je een hele vette logging.
(sneller loggen als per seconde, dus zelfs foutjes zien als de mpp ze een keer maakt.)
maar dat is een logging methode die allen idiote tweakers nodig hebben (zoals ik), lol.
gewone gebruikers hebben er niks aan, en de usb poort is brak. :-( )

geluid, nop stil is anders, maar dat probleem heeft vrijwel elke omvormer boven de +/-3000W.
maar veel geluid is het ook weer niet. ;)
boven de 45 graden interne temperatuur gaat de fan draaien (denk aan een laptop geluid).
en hij maakt een tik geluidje om de paar seconde (de 3.6 en 4.2, de 3.0 doet dit niet).
ook met opstarten en stoppen een klinkend relai.
dus boven je bed zou ik hem niet willen, maar op een zolder met maar 1x een binnen deur en je hoort niks meer.
(in theorie kan hij ook buiten hangen, maar apparaten van meer als 3000W buiten hangen, doe ik gewoon weg liever niet.)

ga eens spelen met sma sunnydesign.
https://www.sunnydesignweb.com/
of:
http://www.stringsizer.abb.com/
helpt je wat getallen op een plek te krijgen. ;)

• nklaver234
Is niet eerlijk om die 27% alleen over de duurdere panelen te tellen. Leggen, montagemateriaal en omvormer blijven even duur. Je moet naar de hele investering kijken.
LG - 18* 330Wp = 5940Wp
JA - 18 * 300Wp = 5400 Wp

Kosten dikke duim methode
LG = 18*280 + installatie 1000 + omvormer 1500 + divers materiaal 500 = 5040 + 2000 = 7040 = 1,19 euro/Wp
JA = 18*220 + installatie 1000 + omvormer 1500 + divers materiaal 500 = 3960 + 2000 = 5960 = 1,10 euro/Wp

De LG's zijn dus ongeveer 7,5% duurder op de hele installatie en de opbrengst ligt ook ongeveer diezelfde factor hoger!
Als je dan bekijkt dat je gedurende de levensduur van de panelen ook nog ongeveer 2 of 3 omvormers verslijt dan zijn die LG's helemaal niet zoveel duurder.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Wabs schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:35:
[...]

Thnx voor de efficiëntie inschatting, dat helpt zeker om een beeld te krijgen!

Goed punt, 27% meer betalen is inderdaad een beetje overdreven.
Waar kan ik het beste beginnen met een keuze van type paneel? Voorkeur gaat uit naar zwart merk ik bij het thuis front... O-)

Daarna moet ik even leren hoe ik het sommetje maak van alle getallen van een bepaald paneel naar uiteindelijke vermogen en ideale keuze voor de inverter. Lekkere leer curve 8)
Je hebt nu waarschijnlijk informatie genoeg om offertes te vragen. Daarbij kun je bijvoorbeeld naast je dakmaten (plus plaatjes) opgeven dat je zwarte monocrystalijne panelen met een hoog vermogen 295Wp of meer wilt en dat je een 1 fase omvormer wilt. Je kunt het ook vrij laten aan de leveranciers om te zien met welk aanbod zij mee aan komen.

Let wel dat als leveranciers vragen naar je huidige verbruik dat ze dan hun aanbod daartoe zullen beperken om je terugverdientijd zo kort mogelijk te maken.
Als je echter toekomst plannen in het verschiet hebt is het niet erg om boven je huidige verbruik te produceren. Dat is goedkoper een eenvoudiger dan later een paar extra panelen bijleggen.
Geen als je dat wilt dus bij je leveranciers aan dat je verwacht dat je verbruik nog wel flink kan gaan stijgen.

Doe ook foto's van je dak bij je offerteaanvragen omdat je dakpannen niet standaard zijn en dat relevant is voor de legmethode.

Hier als richtprijs een voorbeeld voor een vrij goedkope set zonder installatiekosten (dat is nog wel zeker 1000 euro erbij denk ik)
https://www.solarsystemca...lete-systemen/csun-300wp/

[ Voor 10% gewijzigd door TWyk op 20-07-2017 11:55 ]

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor het mee denken allemaal, ik begin er steeds meer van te snappen.

Omvormer komt op de vliering, de tussen vloer is ook geïsoleerd en er zit een vlizotrap. Het is er ongeveer 165cm hoog in de nok dus dat moet wel ergens gaan passen.

Omvormer lijkt een beetje op formaatje CV ketel als ik het goed zie.

LG panelen voorbeeld berekening is idd ook interessant, thanks!
Terugverdien tijd nog helemaal niet in verdiept, eerst kijken wat er kan, wat het theoretisch op gaat wekken en dan sommetje met terugverdientijd mee nemen.

Gaan die omvormers idd zo vaak stuk dan? 2-3 tijdens een levensduur is dus 7-13 jaar oid?
Welk type omvormer (merk) heeft over het algemeen jullie voorkeur en waarom? 9 van de 10 merken zeggen mij niets 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Wabs op 20-07-2017 12:00 ]

• nklaver234
Panelen 25+ jaar. Omvormer jaar of 10. Zal ook vast wel verschil zitten tussen de merken.
Ik heb deze maand zelf een Fronius gekocht en die geven gratis garantie verlenging tot 2024 (eerste koper/niet overdraagbaar) dus heel snel zullen ze vast niet stuk gaan.

• migjes
@Wabs
hoelang een omvormer mee gaat, geen idee.
(geen tweaker kan je dit vertellen zonder dat hij onzin uitkraamt.
niemand weet dit. ;) )
maar grof weg gaan ze wel 10 jaar of meer mee, maar panelen kunnen makkelijk 40 jaar worden.
(er zijn panelen die al ouder zijn als dat, maar nog steeds 100% werken.
dus die 40 jaar is een uit de lucht gegrepen getal.
eigenlijk totale onzin om iets over te zeggen.)

tja LG's is niet het goedkoopste.
maar een bevestiging set houd voor de zelfde prijs een 260Wp of een 320Wp vast.
en dat levelt de prijs weer een stukje. (niet alles, maa rwel weer wat)
uit eindelijk gaat het er om wat de hele set kost (ex BTW - forfait bedrag, want die mag je terug vragen).
en dan de kosten delen door het totaal aantal Wp, dus een 1,09€/Wp is een voorbeeld.

voor mij persoonlijk, het opmaken van de eigen opgewekte stroom is veel makkelijker als het opwekken.
heb een gebruik van 3500kWh per jaar + een 1500kWh voor de warmtepomp, en ik wek maar een 4200kWh op. :-( )
dus lekker en goed aanleggen moet dat LG zijn "so be it", zodat je veel kWh hebt is echt geen slecht idee (desnoods verkoop je je extra opbrengst, zelfs het lage bedrag wat je er voor krijgt is nog niet eens zo heel slecht.)
maar je moet wel de kosten en het risico kunnen dragen. ;)

terugverdientijd , die word leuk voor je. O-)
ga eens zoeken op: http://pvoutput.org of http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
naar setjes die bij jouw in de buurt staan.
@TWyk geeft je wel heel aardig de 79% en 98%, maar verteld nog niet dat jouw lokatie een 120-130% doet ten opzichte van de rest van het land. ;)
(dan kom ik uit op een +/- 91% en een 107% uit.)
dus die LG's verdien je ook wel terug. >:)

• Wabs
  • Niet online
Hmm er is wel erg veel keuze in aanbieders... Iemand nog tips voor een leverancier / installateur in regio Haarlem?

Als ik ergens wat referenties kan lezen dan geeft mij dat toch een beter gevoel.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wabs schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:56:
[...] Dak vlak tuin zijde: [afbeelding]

[...] Ik heb LG Neon panelen opgezocht, deze zijn 1686 x 1016. Deze heb ik in het geel op het dak getekend, achter 8 stuks voor 10 stuks mogelijk met bovengetekende opstelling. [...]
Ik zou boven het raam nog een paneel in landscape leggen. 9 en 10 voor totaal 19 stuks dus.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Wabs
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:40:
[...]

Ik zou boven het raam nog een paneel in landscape leggen. 9 en 10 voor totaal 19 stuks dus.
Daar dacht ik ook al aan maar dat is wel erg krap, dat past net wel / net niet, zal er om hangen. Vanaf de zijkant van de nok pan naar de buitenrand van het raam is 101cm of zo. Wellicht dat het kan als dat paneel iets schuiner wordt gelegd of iets over de nok pan heen maar dat mag de installateur bekijken ter plekke. :+

• Wabs
  • Niet online
Weer een stap je verder.

Offerte binnen van Guus van Zonenstroom.eu.
Aangezien ons huidige verbruik niet erg hoog ligt (2500 kWh per jaar) is het niet heel zinvol om 18 panelen neer te leggen.
Focus is nu dus op de 8 of 9 (als die boven het raam past) panelen op de OZO kant met een 1 fase omvormer.

Dakpannen zijn zwart dus wij willen zwarte panelen, wit raster zit ik niet zo mee, dak zie je onder die hoek toch niet goed. Guus adviseert zodoende 8 of 9 LG330N1C-A5 Panelen panelen met een Solax X1-2.5 Air Omvormer. Optie voor een 2.5 SMA omvormer noemt hij er meteen bij (nu even uitgaande van 8 panelen en 2640 Wp). Wellicht is het nuttig om een 3.0 omvormer te nemen met 9 panelen?

Best een verschil in prijs tussen die Solax en SMA omvormer. Iemand hier die het verschil uit kan leggen? Wat zouden jullie kiezen en waarom?

[ Voor 4% gewijzigd door Wabs op 23-07-2017 17:09 ]

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Je hebt de ruimte voor meer panelen maar je legt er minder en dan krijg je high performance panelen aangeboden.
Vooral mensen die te weinig ruimte hebben kiezen voor dergelijke panelen (zoals ik :) ).

Als je bewust kiest voor kwaliteit dan zou ik niet bezuinigen op de omvormer.

Ik proefde in je openingspost de ambitie om in de toekomst gasverbruik af te bouwen.
Zoals bekenden hier menigmaal zeggen, lekker volleggen dat dak. En dan kijken hoe je dat kan inzetten voor je reductie van gas (wp, e-boiler ed) Dakpannen (alhoewel ze mooi zijn) leveren niets op.

Het is vele malen goedkoper in jouw geval om het in een keer te laten leggen ivm arbeidskosten.

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Het is ook een afweging waar ik zelf wat mee zit te stoeien.
Aanpassing van ons verbruik gaat zeker niet heel snel gebeuren en al helemaal niet in grote stappen.
De CV ketel is 5 jaar oud en deze vervangen door een WP vind ik op zich wel een optie maar dan moet de ketel wel aan vervanging toe zijn. Een goede HR CW5 ketel trek ik er niet zomaar uit.

Quooker of zo iets gebruikt zeker wel stroom maar komt niet in de buurt van 10-12 extra panelen. Als ik het extra opgewekte vermogen niet op maak ga ik er ruim 2x zo lang over doen om het geheel terug te verdienen.

Keuken verder aanpassen met inductie plaat etc zit in de planning maar als wij dat willen doen dan komt er ook meteen 3m aan de gehele woning bij. Aangezien er net een dakopbouw op zit moeten wij daar wel even voor gaan sparen. Binnen 5 jaar zie ik dat niet gebeuren.

Als het verbruik TZT wel omhoog gaat dan zijn wij dus denk ik 5-6 jaar verder, dan is deze set al bijna terugverdiend. Dan is er vast weer van alles anders met salderen en subsidies, techniek, bekijk ik dan wel weer. 5-6 jaar lang terug leveren voor 10 cent is niet heel interessant.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk uitleg... ;)

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Heel begrijpelijk (wij hebben vorig jaar een uitbouw en opbouw gedaan).

Ik zou in jouw geval dan kijken naar iets minder dure panelen, deze zijn dan eigenlijk niet nodig.
Het lijkt me dus een afweging tussen non-chinees a-merk omvormer/paneel of chinees a-merk.

Extra ruimte op je omvormer hoef je in dat geval niet te pakken.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:14
Wabs schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:46:
Bedankt voor je reactie. Het is ook een afweging waar ik zelf wat mee zit te stoeien.
Aanpassing van ons verbruik gaat zeker niet heel snel gebeuren en al helemaal niet in grote stappen.
De CV ketel is 5 jaar oud en deze vervangen door een WP vind ik op zich wel een optie maar dan moet de ketel wel aan vervanging toe zijn. Een goede HR CW5 ketel trek ik er niet zomaar uit.

Quooker of zo iets gebruikt zeker wel stroom maar komt niet in de buurt van 10-12 extra panelen. Als ik het extra opgewekte vermogen niet op maak ga ik er ruim 2x zo lang over doen om het geheel terug te verdienen.

Keuken verder aanpassen met inductie plaat etc zit in de planning maar als wij dat willen doen dan komt er ook meteen 3m aan de gehele woning bij. Aangezien er net een dakopbouw op zit moeten wij daar wel even voor gaan sparen. Binnen 5 jaar zie ik dat niet gebeuren.

Als het verbruik TZT wel omhoog gaat dan zijn wij dus denk ik 5-6 jaar verder, dan is deze set al bijna terugverdiend. Dan is er vast weer van alles anders met salderen en subsidies, techniek, bekijk ik dan wel weer. 5-6 jaar lang terug leveren voor 10 cent is niet heel interessant.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk uitleg... ;)
Je doet er helemaal niet twee keer langer over om terug te verdienen, ipv 18 cent krijg je 13 cent voor je overschot.
Mijn CV ketel is 2.5 jaar oud maar word toch werkeloos gezet want met wp stoken is 650 euro goedkoper per jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1