Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.483 views

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
WoudseHoeve schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:32:
[...]

Het simpelst is nu de extra panelen op de 5k omvormer hangen. rekeninghoude met het max en min aantal optimizers per omvormer/string.

Dat ga je zien hoeveel je aftopt, valt meest erg mee een SE omvormer mag je 50% meer Wp aanhangen als het AC vermogen.
Later kan je altijd je huidige omvormer verpatsen. Op MP zie je geregeld ook mooie 3fase SE omvormers langs komen voor niet al te hoge kosten. Vraag wel de SE inlog van je leverancier voor jou systeem.
Zit een beetje met die 50% in m'n maag, heb je daar een bron voor toevallig? Heb er nu 28*170=4760Wp aan hangen, maar met 20 panelen meer zal dat 8160Wp zijn en dat is 63% meer. Mooiste zou inderdaad zijn om alles op de SE5K aan te sluiten, zie ik na een jaartje vanzelf wel of ik teveel aftop of niet. Alleen nog even de stringlengte uitzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 26-07-2017 17:13 ]

Niek_ schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:13:
[...]

Zit een beetje met die 50% in m'n maag, heb je daar een bron voor toevallig? Heb er nu 28*170=4760Wp aan hangen, maar met 20 panelen meer zal dat 8160Wp zijn en dat is 63% meer. Mooiste zou inderdaad zijn om alles op de SE5K aan te sluiten, zie ik na een jaartje vanzelf wel of ik teveel aftop of niet. Alleen nog even de stringlengte uitzoeken.
Heb je schaduw? Vind je de logging per paneel nog belangrijk?
Niet? Dan zou ik ipv 10 optimiser gewoon een omvormer erbij kopen. Goedkoper en je top niet af

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
reneeke1970 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:45:
[...]

Heb je schaduw? Vind je de logging per paneel nog belangrijk?
Niet? Dan zou ik ipv 10 optimiser gewoon een omvormer erbij kopen. Goedkoper en je top niet af
Goed punt. Helaas staat de schuur van de buren in de weg. Zie het nu al op de panelen die richting het westen liggen.
Niek_ schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:58:
[...]

Goed punt. Helaas staat de schuur van de buren in de weg. Zie het nu al op de panelen die richting het westen liggen.
Hoe zit het met de garantie van P405 en SF?
Ik hoorde dat men geen garantie meer gaf....
SolarKing in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

28x oost west = 4x 7 panelen mppt1
14x zuid = 2x 7 panelen mppt2
Op een SMA STP xxxxx TL-20
7 panelen is de "ideale" Vmpp spanning voor de SMA
Kijk eens op markplaats...

Edit: Ik heb je situatie eens bekeken....
Schuurtje buren schaduw op west en hoge bomen op oost.
Kun je niet beter alles draaien naar zuid in portrait?
Bij SF in portrait op zuid gericht mogen de achterliggende rijen best (soms) wat schaduw hebben van de voorgaande panelen. Paneel blijft werken, komt alleen wat minder watjes uit.

We mogen salderen tot 2023, dus spreiding van opwek is niet meer belangrijk. :) :X

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2017 20:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:55
Wat is aan te raden als omvormer voor 6 150 Wp SF panelen? Beetje google zorgt niet echt voor een idee. Iemand die mij even op weg kan helpen.

Panelen komen op het zuiden en op een plat dak zonder obstakels

[ Voor 20% gewijzigd door Speedfightserv op 26-07-2017 19:52 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:00:
[...]

Voor zover ik weet mag alleen die SF175 mag niet op een P405 i.v.m. spanning.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Speedfightserv schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:32:
Wat is aan te raden als omvormer voor 6 150 wp panelen? Beetje google zorgt niet echt voor een idee. Iemand die mij even op weg kan helpen.

zijn dat 150 Wp SF panelen of kristallijn?
dat scheelt nogal.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

thido

Tilburg

Speedfightserv schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:32:
Wat is aan te raden als omvormer voor 6 150 wp panelen? Beetje google zorgt niet echt voor een idee. Iemand die mij even op weg kan helpen.

Even op de term "1K omvormer" Googlen, dat levert wel e.e.a. op.
(bijvoorbeeld Omnik, SAJ, Goodwe, Growatt en zo nog wat meer)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:55
Andre1973 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:42:
[...]

zijn dat 150 Wp SF panelen of kristallijn?
dat scheelt nogal.
150 Wp SF ..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

@Speedfightserv
Dat kan praktisch op iedere stringomvormer met 3 panelen in een string (2 strings parallel)
Ik heb een SMA 1.5 gepakt voor 3x zuid (33 gr), 3x noord (33 gr), 3x west (12 gr) en 3x oost (12 gr)
Allemaal parallel op 1 mppt ingang met 3 panelen in een string
Tot nu toe niet boven de 1350 watt uitgekomen. (met een uitschieter naar de 1500 watt, met pieken)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2017 20:07 ]

Andre1973 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:41:
[...]

Voor zover ik weet mag alleen die SF175 mag niet op een P405 i.v.m. spanning.
Laten we het hopen voor de SF-170 bezitters....

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
[...]

Die info komt van solaredge zelf.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05
Wil voor de aanschaf van een warmtepomp graat wat panelen bijplaatsen maar vraag me af of dat kan op mijn Omnik 3k omvormer. Max, geleverde vermogen nu is ongeveer 2200watt met 3080 WP op het dak, zzw, Gelderland, 15 graden helling.

Kan daar nog wat bij, en zo ja hoeveel, zo nee waarom niet ;)?
Waah schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:31:
Gisteren laten installeren: 15x JA Solar 280wp + Omnik 4k omvormer op Oost-West

[afbeelding]
[afbeelding]

En ondanks het slechte weer toch al een euro verdient in een paar uurtjes :+
[afbeelding]

Nu nog kijken of ik die Omnik via de Synology makkelijk verbonden krijg met PVoutput :+
Probeer Pv-Output iig niet via Domoticz, dat was voor mij echt drama! Als je het werkend heb via de nas laat me dan even weten hoe ;)!

[ Voor 18% gewijzigd door BasvanS op 26-07-2017 21:13 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:10:
[...]

Probeer Pv-Output iig niet via Domoticz, dat was voor mij echt drama! Als je het werkend heb via de nas laat me dan even weten hoe ;)!
Net mee bezig om het via de Synology in Domoticz (op de synology) te krijgen...
no luck so far.

• Niek_
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:00:
[...]

Edit: Ik heb je situatie eens bekeken....
Schuurtje buren schaduw op west en hoge bomen op oost.
Kun je niet beter alles draaien naar zuid in portrait?
Bij SF in portrait op zuid gericht mogen de achterliggende rijen best (soms) wat schaduw hebben van de voorgaande panelen. Paneel blijft werken, komt alleen wat minder watjes uit.

We mogen salderen tot 2023, dus spreiding van opwek is niet meer belangrijk. :) :X
Als ik alles naar het zuiden draai kan ik max 36 panelen kwijt, maakt 6120Wp totaal (dan heb ik de kortst mogelijke rijafstand genomen die Flatfix Fusion aanbied: 1320mm). Met oost-west kom ik op max 48 panelen uit, maakt 8160Wp. Vorige woning alles richting het zuiden, dus weet dat ik dan meer opbrengst kan behalen, maar het lijkt mij sterk dat ik ook maar in de buurt van de opbrengst van 48x O-W kom met 36x Z. Vraag is dan hoeveel de meeropbrengst zal zijn als ik alles op zuid leg. Denk zelf dat ik er dan max 15% op vooruit kan gaan en dat maakt het verschil tussen O-W en Z niet goed.

Je hebt zeker een punt qua salderen, maar ik heb vooral veul stroom nodig (elektrische auto sinds januari en warmtepomp onderweg).

Als ik nu, na 10 maanden het verschil bekijk qua opbrengst tussen oost en west dan heb ik nu van het beste paneel op oost 130kWh en van het slechtste paneel op west 109kWh. Scheelt 16% maar dit betreffen wel de uitschieters, rest zit veel dichter bij elkaar.

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 19:17
Hopelijk mag dit in dit topic, als ik een los topic aan moet maken hoor ik het ook graag.

Ik heb recent 7 panelen bij laten plaatsen (er lagen er 5 op het dak vanuit de bouw (nieuwbouw woning)).
Het was blijkbaar nodig om de bestaande materialen te vervangen voor nieuwer materiaal (?).
Is dit een factuur die strookt met het bijplaatsen van 7 panelen? De onderste 2 regels zijn loon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lK4YG9l47SXDbGGGi82T1k52/thumb.png

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

kipusoep schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:08:
Hopelijk mag dit in dit topic, als ik een los topic aan moet maken hoor ik het ook graag.

Ik heb recent 7 panelen bij laten plaatsen (er lagen er 5 op het dak vanuit de bouw (nieuwbouw woning)).
Het was blijkbaar nodig om de bestaande materialen te vervangen voor nieuwer materiaal (?).
Is dit een factuur die strookt met het bijplaatsen van 7 panelen? De onderste 2 regels zijn loon:

[afbeelding]
8 uren voor 7 panelen??

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

@Atomic2005
Eerst demontage en dan weer montage is wel even wat meer werk. :>

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]
Ze hebben clickfit evo gebruikt, dat is heel recent uit, schijnbaar niet de moeite genomen om te kijken wat er zat, en dat bij te bestellen. Hebben ze wel het "oude "materiaal achtergelaten/ verrekend?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

[afbeelding]
31,- per paneel vind ik een nette prijs voor zwart...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• plofkip
Andre1973 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:15:
[...]

Ze hebben clickfit evo gebruikt, dat is heel recent uit, schijnbaar niet de moeite genomen om te kijken wat er zat, en dat bij te bestellen. Hebben ze wel het "oude "materiaal achtergelaten/ verrekend?
Oude materiaal is niet achtergelaten of verrekend. Zelf heb ik er niet echt wat aan, weet ook niet of ze zoiets willen verrekenen als ze een nieuwer systeem gebruiken.
paulv1973 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:18:
[...]

31,- per paneel vind ik een nette prijs voor zwart...
Het was niet zwart en hoe kom je aan 31,- per paneel? Ik kom op € 120,- uit...

• Andre1973

Andre1973

kipusoep schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:34:
[...]

Oude materiaal is niet achtergelaten of verrekend. Zelf heb ik er niet echt wat aan, weet ook niet of ze zoiets willen verrekenen als ze een nieuwer systeem gebruiken.

[...]

Ik vind het niet passen als duurzme oplossing om een bestaand systeem te vervangen voor een nieuwer systeem, ze hadden de moeite kunnen nemen om uit te zoeken wat er lag (neem aan dat dat niet gebeurd is) en daarbij aan te vullen, en ja dat kast wat extra tijd, zeker als dat een systeem is wat je zelf niet gebruikt, maar wel veel klant en milieu) vriendelijker.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 15:13
[...]

Op een SE5K mag 135% aan WP op aangesloten worden.
De 155% geldt alleen voor de nieuwere HD-wave omvormers.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
migjes schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:13:
[...]

tilburg, oke.

check welke wijk is het?
de wijk teresia en rond Wilhelmina park zitten nog op een oude wijkcentralle, en daar krijg je nog rond 220V in plaats van de gewone rond de 230V.
(handig om te weten, sommige omvormers reageren hier anders op als verwacht. ;) )
Nee, is de Reeshof, die (relatief) nieuwe wijk in het westen.
verder is 5000€ wel wat krapjes voor je plannen.
(het kan als je het allemaal zelf aanlegt, maar laten aanleggen is wel iets duurder.)

handig kan wel zijn om het in 1x goed te toen.
gewoon kijken of het budget niet wat opgerekt kan worden, want alles in 1x aan (laten) leggen is gewoon het goedkoopst.
(een 2x zo zware omvormer is niet 2x zo duur.)
Zit wel iets rek in, maar wil het vooral enigszins bescheiden proberen te houden. Mezelf kennende ga ik anders veel te snel veel te veel uitgeven :)
je kunt ook nog een warmtepomp (met subsidie) aanschaffen en dan heb je ook geen gasrekening meer.
je gaat met dit soort grote oplossingen wel naar een 3-fase systeem, daar kom je haast niet meer onder uit.
dus je kunt dan ook een 3-fase warm tap water systeem aanleggen, en dan kun je ook nog "gratis" douchen.
je energie rekening, word dan wel erg leuk, je gaat elke maand geld krijgen in plaats van dat je betaald. >:)
De hele wijk is aangesloten op stadsverwarming, er ligt hier (dus) geen gas. Dat maakt een warmtepomp overigens alleen maar aantrekkelijker, gezien de hoge vastrechtkosten voor die stadsverwarming. Om een of andere reden voel ik me echter nog niet helemaal comfortabel bij het afsluiten van die stadsverwarming, maar da's deels ook de onbekendheid met zo'n warmtepomp.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

offtopic:

@Marc O. de Reeshof nou nieuw noemen... Daar heb ik ook nog gewoond (toen ik nog thuis woonde) en ik ben ondertussen al jaren weg (bijna 25 jaar, wat gaat die tijd hard!) uit Tilburg :p

back on topic:

Ik begrijp dat je niet teveel uit wilt geven (je kunt geld tenslotte maar één keer uitgeven), maar neem van mij aan: als je van plan bent, al zijn het maar vage plannen, om te gaan uitbreiden, zou ik voor de grotere omvormer gaan. Zoals @migjes al zei: een 2x zwaardere omvormer is niet 2x zo duur. Maar als je nu voor een lichtere gaat en dan toch over 5 jaar besluit voor uitbreiding en dus een grotere omvormer nodig hebt, ben je meer dan twee keer zoveel geld kwijt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier nog een Reeshofbewoner :)

En inmiddels ook goed nieuws: op 2 augustus komen mijn 10x270 Wp :D

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:05:
offtopic:

@Marc O. de Reeshof nou nieuw noemen... Daar heb ik ook nog gewoond (toen ik nog thuis woonde) en ik ben ondertussen al jaren weg (bijna 25 jaar, wat gaat die tijd hard!) uit Tilburg :p
Vandaar de 'relatief' erbij tussen haakjes :P Het deel waar wij wonen ('R buurt', ca. 1997) is daarbij nog wat recenter dan het eerste deel van de Reeshof.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:05:
Ik begrijp dat je niet teveel uit wilt geven (je kunt geld tenslotte maar één keer uitgeven), maar neem van mij aan: als je van plan bent, al zijn het maar vage plannen, om te gaan uitbreiden, zou ik voor de grotere omvormer gaan. Zoals @migjes al zei: een 2x zwaardere omvormer is niet 2x zo duur. Maar als je nu voor een lichtere gaat en dan toch over 5 jaar besluit voor uitbreiding en dus een grotere omvormer nodig hebt, ben je meer dan twee keer zoveel geld kwijt.
Snap ik. Lijkt me nu dus vooral belangrijk om na te gaan wat we in de toekomst precies gaan willen. :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:02
migjes schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:48:
[...]

beter slechter?
het maakt niet veel uit.
panelen leveren maar zeldzaam hun STC vermogen 285W voor jouw gekozen paneel, maar vaker halen ze wel hun NOCT en die is rond de 180W.
15X180=2700W.
dus zelfs de 3300tl gebruiken kan ook nog. >:)
(maar zelf zou ik dan ook liever de 4000tl kiezen.)

stel je gaat andere panelen gebruiken als de 285Wp's, maar b.v. deze:
http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
dan kom je wel wat meer in de buurt van een 5000tl, maar is vast een stuk duurder. ;)

het is meer persoonlijk, sommige mensen schieten helemaal in de paniek als ze hun omvormer zien aftoppen, maar dat zijn gevoelens en heeft weinig te maken met echt verlies.

vorig jaar had ik mijn 5660Wp zelfs op een 3300VA omvormer hangen.
nu ik een 4000VA omvormer heb heb ik +/- 250kWh meer per jaar.
(niet echt de moeite waard, maar nu heb ik dit jaar een warmtepomp om mijn huis elektrisch te verwarmen.
dus die extra kWh's zijn wel even goud voor mij zelf waard. anders moet ik weer kWh's gaan kopen. ;) )

lees ook even:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Krijg als antwoord de 15x285 is hoger dan de wattage van de omvormer dus 5000.

Door jou twijfel ik nu aan dit bedrijf en heb ik besloten nog even een rondje offertes op te vragen.

Zou het wel fijn vinden als een bedrijf eens langskomt om het erover te hebben, heb al bizar veel aanvragen gedaan maar krijg nauwelijks reacties.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:26
Zr40 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:11:
Hier nog een Reeshofbewoner :)

En inmiddels ook goed nieuws: op 2 augustus komen mijn 10x270 Wp :D
Reeshof heeft hier het grootste aandeel inmiddels! ;)

Reeshof is niet jong: onze woning is ook bijna 30 jaar oud.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 27-07-2017 10:14 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

meenkdrie schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:03:
[...]
Zou het wel fijn vinden als een bedrijf eens langskomt om het erover te hebben, heb al bizar veel aanvragen gedaan maar krijg nauwelijks reacties.
Ja, dat viel mij ook op, toen ik om offertes vroeg... Ik weet dat we in 2014 veel sneller en veel meer offertes kregen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Ja, dat viel mij ook op, toen ik om offertes vroeg... Ik weet dat we in 2014 veel sneller en veel meer offertes kregen...
Komt omdat er meer vraag is dan aanbod (door degelijke partijen). De dozenschuivers die op basis van satelliet beelden werken kun je zo offerte krijgen, maar moet je erg uitkijken wat er nog bij komt als ze wel komen kijken (na het tekenen). Partijen die echt langs komen is een stuk lastiger inderdaad en die hebben het gewoon zo druk dat ze het werk sowieso al amper aankunnen.

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:02
Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Ook wel bedrijven die meer informatie aan mij vragen, en dan halverwege het mailcontact niets meer laten horen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
meenkdrie schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:25:
[...]

Ook wel bedrijven die meer informatie aan mij vragen, en dan halverwege het mailcontact niets meer laten horen.
Of bij m'n ouders offerte van 10k uitbrengen en niet eens meer nabellen naar de klant of reageren op mail met aanvullende vragen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:10:
Wil voor de aanschaf van een warmtepomp graat wat panelen bijplaatsen maar vraag me af of dat kan op mijn Omnik 3k omvormer. Max, geleverde vermogen nu is ongeveer 2200watt met 3080 WP op het dak, zzw, Gelderland, 15 graden helling.

Kan daar nog wat bij, en zo ja hoeveel, zo nee waarom niet ;)?

[...]

Ik heb PV-Output niet werkend op mijn Synology... EDIT: werkt ook al. Wel handig om API ook op Enable te zetten, en niet enkel de KEY te genereren 8)7

Maar ik heb Domoticz op mijn Synology met de Omnik nu wel werkend :D
Nu nog ff zoeken of ik ook vaker dan 1x per minuut kan checken O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 27-07-2017 13:33 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

kipusoep schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:34:
[...]

[...]

Totale materiaalkosten delen door 12 panelen... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• plofkip
paulv1973 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:19:
[...]

Totale materiaalkosten delen door 12 panelen... 8)7
Ah zo, man-uren tellen niet mee? ;-) Ik heb er niet om gevraagd het materiaal van de huidige panelen te vervangen, dus vind het lastig om die dan mee te tellen in de berekening.

• Andre1973

Andre1973

kipusoep schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:25:
[...]

Ah zo, man-uren tellen niet mee? ;-) Ik heb er niet om gevraagd het materiaal van de huidige panelen te vervangen, dus vind het lastig om die dan mee te tellen in de berekening.
Ik ben dan wel heel benieuwd naar wie dat dan gedaan heeft. Graag n PM, ik vind dat niet netjes om geen andere woorden te gebruiken.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Iemand hier een idee waar ik PV (MC4) string boxen kan kopen tegen een fatsoenlijke prijs?

• plofkip
Andre1973 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:38:
[...]

Ik ben dan wel heel benieuwd naar wie dat dan gedaan heeft. Graag n PM, ik vind dat niet netjes om geen andere woorden te gebruiken.
En wat heb je er aan als ik de naam noem dan?

• BasvanS
Heb de vraag gisteren ook al gesteld maar volgens mij is er overheen gelezen:

Ik wil mijn 3080 WP PV upgraden met 3-4 panelen op de zelfde omvormer indien mogelijk.

Het betreft een Omnik 3k TL2. Deze heeft de afgelopen 2 jaar nooit meer dan 2200 piek vermogen hoeven te verwerken.

Kan ik hier 800-900 WP extra bij aansluiten? Of is dit niet wenselijk?

• thido

thido

Tilburg

kipusoep schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:25:
[...]

Misschien heb ik een gedeelte van de discussie gemist, maar is het niet handig om op voorhand hierover afstemming te hebben met het uitvoerende bedrijf?
Verder kun je de materiaalkosten prima zelf vergelijken m.b.v. Google/webshops toch?
Niet lullig bedoeld verder maar de bedoeling van je vraag ontgaat me een beetje denk ik.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:52:

Ik wil mijn 3080 WP PV upgraden met 3-4 panelen op de zelfde omvormer indien mogelijk.

Het betreft een Omnik 3k TL2. Deze heeft de afgelopen 2 jaar nooit meer dan 2200 piek vermogen hoeven te verwerken.

Hangt van aantal panelen af wat voor voltage dat gaat geven? Is belangrijker dan wp

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
reneeke1970 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Hangt van aantal panelen af wat voor voltage dat gaat geven? Is belangrijker dan wp
Yingli Panda 280 WP, er liggen er al 11, dat moeten er dus 14-15 worden. (Spanning bij Pmax = 31 Volt)

Met 14 panelen zou ik ook 2 lussen van 7 kunnen maken?

[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 27-07-2017 16:03 ]

• plofkip
thido schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Misschien heb ik een gedeelte van de discussie gemist, maar is het niet handig om op voorhand hierover afstemming te hebben met het uitvoerende bedrijf?
Verder kun je de materiaalkosten prima zelf vergelijken m.b.v. Google/webshops toch?
Niet lullig bedoeld verder maar de bedoeling van je vraag ontgaat me een beetje denk ik.
Geen probleem, none taken ;-)
De bedoeling is erachter komen of de factuur realistisch is, aangezien ik geen flauw idee heb of de materiaalkosten en hoeveelheden realistisch zijn, that's it.
Ik heb afstemming gehad, ik heb letterlijk gevraagd:
wat zou montage me ongeveer kosten
Daarop is geantwoord:
De verwacht arbeidstijd is ca 4 uur met 2 man (8 x 42,50)
Ik heb er toen niet bij stil gestaan dat er nog bevestigingsmateriaal bij kwam (ja dom) maar vooral dat het materiaal nog meer kost dan het totale arbeidsloon vind ik bijzonder.
BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Yingli Panda 280 WP, er liggen er al 11, dat moeten er dus 14-15 worden. (Spanning bij Pmax = 31 Volt)

Ja dat moet zelfs, 12 misschien 13 is max per aansluiting voor voltage. Het wattage wat meer dan 3000 word geleverd ben je gewoon kwijt, dat topt de omvormer af

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

kipusoep schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:10:
[...]

Geen probleem, none taken ;-)
De bedoeling is erachter komen of de factuur realistisch is, aangezien ik geen flauw idee heb of de materiaalkosten en hoeveelheden realistisch zijn, that's it.
Ik heb afstemming gehad, ik heb letterlijk gevraagd:

[...]

Daarop is geantwoord:

[...]

Ik heb er toen niet bij stil gestaan dat er nog bevestigingsmateriaal bij kwam (ja dom) maar vooral dat het materiaal nog meer kost dan het totale arbeidsloon vind ik bijzonder.
Je hebt inderdaad letterlijk antwoord op je vraag gekregen.
Dat je verder niet bij het materiaal stil hebt gestaan is niet handig inderdaad, maar dom zou ik het nou ook weer niet noemen. Het antwoord op je vraag:
Gebruikt materiaal duidt op twee rijen van zes stuks, prijzen zijn doorsnee en te verantwoorden.
Enige wat ik zelf gedaan zou hebben is een stuk of wat meer dakhaken plaatsen (vier stuks minimaal).

• BasvanS
reneeke1970 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:27:
[...]

Ja dat moet zelfs, 12 misschien 13 is max per aansluiting voor voltage. Het wattage wat meer dan 3000 word geleverd ben je gewoon kwijt, dat topt de omvormer af
We kijken dan naar de nullast spanning om het max te berekenen neem ik aan.

Tot 550 volt zou geen probleem moeten zijn volgens de specificaties.

Word de bekrening dan dus: 550/40 = 13.75?

• thido

thido

Tilburg

BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:41:
[...]

En nog 10% marge aanhouden voor de koude dagen en situaties waarbij het zonnetje achter de wolken vandaan komt. De berekening wordt dan (12x40)x1.1=528V.
14 stuks-> twee strings van 7.

BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:41:
[...]

Inderdaad goed gezien, maar 2×13 is veel teveel vermogen voor jou omvormer, tenzij je oost west gaat zetten, ik had zelf 2×9(250wp )en dat topte maar heel licht af ook op 3000 watt omvormer

Is omnik geen 600 volt?

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:52:

ehhh?????

hangen de panelen op noord of zo?

3080Wp of 11X280Wp, en dan niet boven de 2200W komen. :?
(mijn 1900Wp op oost heeft vaak genoeg 1900W en soms meer gedaan.)

of je verteld het vreemd, of misschien heb je ze alle 11 in 1 string op 1 mpp zitten, en schakelt de omvormer niet over op parallel mode.
en dan zou je als het goed is rond de 2000 tot 2200W moeten blijven hangen.
dat kan je opmerking verklaren en is het ook anders op te lossen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BasvanS
reneeke1970 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:08:
[...]

Inderdaad goed gezien, maar 2×13 is veel teveel vermogen voor jou omvormer, tenzij je oost west gaat zetten, ik had zelf 2×9(250wp )en dat topte maar heel licht af ook op 3000 watt omvormer

Is omnik geen 600 volt?
Nee helaas, max 550.

Wat ik wel zou kunnen doen is een 2e lus met SF leggen? Alleen gaan al die panelen over 100 Volt per stuk.

zou wel betekenen dat ik 2x 25 meter DC kabel naar de omvormer moet leggen, maar dit moet kunnen toch?
BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Dat kan gewoon in 1 string op een SMA xxxx TL-21
Kijk eens op markplaats...voor een 2e handse.

Je hebt een schaduwdak.
Lijkt me verstandiger dus een omvormer te nemen, die wel met schaduw om kan gaan...

De andere mppt ingang gebruik je dan "ook nog" voor uitbreiding met SF (ergens)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2017 19:11 ]

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:06:
[...]

Dat kan gewoon in 1 string op een SMA xxxx TL-21
Kijk eens op markplaats...voor een 2e handse.

Je hebt een schaduwdak.
Lijkt me verstandiger dus een omvormer te nemen, die wel met schaduw om kan gaan...

De andere mppt ingang gebruik je dan voor uitbreiding met SF (ergens)
Had gedacht hem op de 2e lus van mijn Omnik te zetten, maar als ik het goed begrijp zou deze het al druk genoeg moeten hebben met mijn 3080 WP van de 11 x YL280C. Echter heeft deze laatste set nog een vermogen van meer dan 2300W laten zien, hier gaat dus iets mis, of niet?
BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:11:
[...]

Had gedacht hem op de 2e lus van mijn Omnik te zetten, maar als ik het goed begrijp zou deze het al druk genoeg moeten hebben met mijn 3080 WP van de 11 x YL280C. Echter heeft deze laatste set nog een vermogen van meer dan 2300W laten zien, hier gaat dus iets mis, of niet?
Ja er gaat zeker wat mis...
Schaduw en omnik... :X

Die omvormer gaat pas wat doen, als "alle" panelen uit de schaduw zijn... :X

Edit: Zitten die panelen nu in 1 string op 1 ingang?
Wat is de maximale output van die ingang? 2300 watt?

Heb je geen logging naar pvoutput?
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2017 19:19 ]

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:12:
[...]

Ja er gaat zeker wat mis...
Schaduw en omnik... :X

Die omvormer gaat pas wat doen, als "alle" panelen uit de schaduw zijn... :X

Edit: Zitten die panelen nu in 1 string op 1 ingang?
Wat is de maximale output van die ingang? 2300 watt?

Heb je geen logging naar pvoutput?
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter
Ik heb een schaduw vrij dak elke dag tussen 10 en 19. Alleen in de ochtend en avond heb ik wat schedul van dakranden. de pijpjes voor de MV en CV geven geen schaduw op panelen.

Wel hebben ze de string op 1 MPP aangesloten en deze niet parallel mode gezet aldus @migjes

Ooit wel Domiticz draaiende gehad met PVoutput, maar mijn Pi crashte elke week wel een keer. Nooit zin gehad het opnieuw in te stellen. De app van Omnik laat zien dat ik nooit boven de 2300 Watt uit ben gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door BasvanS op 27-07-2017 19:22 ]

• migjes
BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:11:
[...]

jep, je hebt alles aangesloten gehad op maar 1 mpp.
1 mpp van die omnik doet maar rond de 2000W.
(het is niet de grootste ramp, ondanks dat je 3080Wp had en maar 2000W omvormer.
is het verlies maar iets van rond de 10% op het aantal kWh per jaar ;) )

nu is het helemaal geen foute omvormer, als je hem maar op de juiste manier gebruikt. ;)
je moet de panelen verdelen over de mpp.
en elke mpp kan 12X van jouw soort panelen aan. (13x zou ik niet aan beginnen, word krapjes met de Vmpp).
dus je kunt er 24 panelen aan hangen als het perse moet. ;)

maar ik zou aan de omvormer wel minsten 6x per mpp er aan hangen.
(het kan wel met 4 of 5 per mpp, maar dat raad ik af. te weinig Vmpp.)

als max Wp, zou ik niet verder gaan als +/-4500Wp (ergens word onderdimensioneren ook teveel)

je wil naar 14 of 15, no prob dus met dat omvormertje, dat kan hij wel aan.

(mooi het om te lezen, dat je van andere al een nieuwe omvormer moet scoren of dat hij niet veel aan kan etc etc...
lol, ze hebben gewoon niet eens in de gaten dat hij eigenlijk gewoon verkeerd is aan gesloten. _O- )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BasvanS
migjes schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:22:
[...]

jep, je hebt alles aangesloten gehad op maar 1 mpp.
1 mpp van die omnik doet maar rond de 2000W.
(het is niet de grootste ramp, ondanks dat je 3080Wp had en maar 2000W omvormer.
is het verlies maar iets van rond de 10% ;) )

nu is het helemaal geen foute omvormer, als je hem maar op de juiste manier gebruikt. ;)
je moet de panelen verdelen over de mpp.
en elke mpp kan 12X van jouw soort panelen aan. (13x zou ik niet aan beginnen).
dus je kunt er 24 panelen aan hangen als het perse moet. ;)

maar ik zou aan de omvormer wel minsten 6x per mpp er aan hangen.
(het kan wel met 4 of 5 per mpp, maar dat raad ik af.)

als max Wp, zou ik niet verder gaan als +/-4500Wp (ergens word onderdimensioneren ook teveel)

je wil naar 14 of 15, no prob dus met dat omvormertje, dat kan hij wel aan.

(mooi het om te lezen, dat je van andere al een nieuwe omvormer moet scoren of dat hij niet veel aan kan etc etc...
lol, ze hebben gewoon niet eens in de gaten dat hij eigenlijk gewoon verkeerd is aan gesloten. _O- )
Baal wel flink, ik heb meerdere malen per mail aangegeven dat ik niet tevreden was over de prestaties en heb daarbij ook vermeld dat het piekvermogen nogal laag was. Maar alles was binnen de marges.. let wel.. hij liep op 92% van de schatting.. Idd dus een verlies van +- 10% maar omdat dit geen defect paneel kon zijn kwam er niemand kijken..
migjes schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:22:
[...]
Oh jawel hoor.
Lees eens boven je....

Welke idioot, biedt een omnik aan zonder schaduwmanagement bij panelen achter een muur. :|

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2017 19:26 ]

• migjes
BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:25:
[...]

Baal wel flink, ik heb meerdere malen per mail aangegeven dat ik niet tevreden was over de prestaties en heb daarbij ook vermeld dat het piekvermogen nogal laag was. Maar alles was binnen de marges.. let wel.. hij liep op 92% van de schatting.. Idd dus een verlies van +- 10% maar omdat dit geen defect paneel kon zijn kwam er niemand kijken..
sorry voor het slechte nieuws.
(schiet de brenger maar niet af. O+ )

dom is het wel van de installateur.
dat had hij eigenlijk niet zo moeten doen.
die had eigenlijk moeten weten dat de omnik een beperkt vermogen aan kan per mpp.
(schuld is ook te leggen bij omnik, in de handleiding staat het niet, maar wel op de website 8)7 )

een beetje troost, dit is niet de eerste keer dat ik het zelfde verhaal op het forum lees, dus je bent niet de enige met dit probleempje. ;)
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:26:
[...]

Oh jawel hoor.
Lees eens boven je....

Welke idioot, biedt een omnik aan zonder schaduwmanagement bij panelen achter een muur. :|
die edit had ik nog niet gezien. ;)

(maar omnik heeft ook schaduw management, een beetje rudimentair maar werkt wel redelijk.)

• BasvanS
migjes schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:34:
[...]

sorry voor het slechte nieuws.
(schiet de brenger maar niet af. O+ )

dom is het wel van de installateur.
dat had hij eigenlijk niet zo moeten doen.
die had eigenlijk moeten weten dat de omnik een beperkt vermogen aan kan per mpp.
(schuld is ook te leggen bij omnik, in de handleiding staat het niet, maar wel op de website 8)7 )

een beetje troost, dit is niet de eerste keer dat ik het zelfde verhaal op het forum lees, dus je bent niet de enige met dit probleempje. ;)

[...]

die edit had ik nog niet gezien. ;)

(maar omnik heeft ook schaduw management, een beetje rudimentair maar werkt wel redelijk.)
Wat ik in de Avond en ochtend mis is niet echt veel. Daar kan ik meeleven, dat max vemogen van 2300 wat is wel echt een kwalijke fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M4XX96ByZbnYRgmZF6cOvAJG/full.png?nohitcount=1
@migjes wat bedoel je met rudimentair?

Hij werkt perfect met schaduw, heb hem live zien zoeken met zijn mpp,was best verbaast met een kwart van panelen in schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

@BasvanS
Noem het "niet veel"
Ik zie toch liever dit:
AUijtdehaag in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
Met een SMA xxxx TL-21 zonder beperking op de ingang EN optitrac.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2017 19:45 ]

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:42:
@BasvanS
Noem het "niet veel"
Ik zie toch liever dit:
AUijtdehaag in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
Met een SMA xxxx TL-21 zonder beperking op de ingang EN optitrac.
Meen dat ik destijds 400 Euro bespaarde door voor de Omnik te gaan ipv SMA

Als je die EUR 400 moet terug verdienen in de vroege ochtend en namiddag ben je lang bezig..
@BasvanS
Wat je wilt.
Ik wil een goed werkende installatie.
Anderen denken daar anders over blijkbaar.
(no offence)
En het kan nog duurder met SE. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2017 19:50 ]

• migjes
BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Wat ik in de Avond en ochtend mis is niet echt veel. Daar kan ik meeleven, dat max vemogen van 2300 wat is wel echt een kwalijke fout.

[afbeelding]
tja kwalijke fout, jep.
(maar daar kunnen we niks meer aan veranderen, helaas.)

maar maak er ook weer niet een te groot verhaal van. ;)
leesvoer:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
ongewild welles waar heb je dus 33% onder gedimensioneerd.
en dan is het verlies er wel, maar zo heel erg was het nu ook weer niet. ;)
reneeke1970 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:40:
@migjes wat bedoel je met rudimentair?

Hij werkt perfect met schaduw, heb hem live zien zoeken met zijn mpp,was best verbaast met een kwart van panelen in schaduw
jep, rudimentair past het zijn mpp aardig goed aan op schaduw, maar het doet niet zoals sma/power-one een volledige Sweep om een beter punt te vinden.

hier mijn set en andere oost-west set samen.
met fink wat schaduw van pijpjes op zuid.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Nicowico.jpg
vond dat hij het er nog goed van afbracht die omnik vs mijn power-one. ;)
(alleen de logging die uit de omnik komt, bhaaaa wat een bagger, pfff koste mij veel moeite om daar nog iets van te maken.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-07-2017 19:54 ]

BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:48:
[...]

Meen dat ik destijds 400 Euro bespaarde door voor de Omnik te gaan ipv SMA

Als je die EUR 400 moet terug verdienen in de vroege ochtend en namiddag ben je lang bezig..
Nu zit je dus met je uitbreiding.....
Ik meen dat je met y stekker je twee aansluitingen parallel kunt gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. En dan is de vraag of je omvormer inderdaad nog ruimte over heeft? Anders word een uitbreiding toch andere omvormer, of erbij.....

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:49:
@BasvanS
Wat je wilt.
Ik wil een goed werkende installatie.
Anderen denken daar anders over blijkbaar.
(no offence)
En het kan nog duurder met SE. ;)
Het hele idee achter het aanleggen van PV is toch kosten besparing? Voor mij iig wel.

Als ik 150 KWh per jaar kan kan opwekken voor EUR 450-500 meer. dan zeg ik nee.

Die 150 * 0.18 = EUR 27 per jaar. Dan ben ik minstens 16 jaar bezig.

• BasvanS
reneeke1970 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:52:
[...]

Nu zit je dus met je uitbreiding.....
Ik meen dat je met y stekker je twee aansluitingen parallel kunt gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. En dan is de vraag of je omvormer inderdaad nog ruimte over heeft? Anders word een uitbreiding toch andere omvormer, of erbij.....
Ja idd, dat is dus ook flink balen! Opschalen van de PV is nu toch wat duurder. Maar ik vind het wel een idee om een 2e hands setjes te scoren voor op onze veranda/schuur. Heb daar toch 20m2, volledig schaduw vrij van 10-18 (schaduw achterburen en eigen huis).
@BasvanS
Er staan nog groene SF op markplaats
En met 15x panelen "van wat je nou hebt"
Is het nog steeds 1x SMA

Over geld besparen gesproken...

Edit: Ga maar gerust naar de 3-fase, anders loop je weer tegen een limiet aan :X

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2017 20:10 ]

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:07:
@BasvanS
En met 15x panelen "van wat je nou hebt"
Is het nog steeds 1x SMA

Over geld besparen gesproken...
Opschalen op het dak word lastig, 2 panelen zou lukken op portrait, maar heb nog ruimte nodig voor de WP.

Als ik 14-15 panelen wil plaatsen moet ik naar landscape en dan kan ik dus al het bevestigingsmateriaal nieuw kopen.

Ik kan nog makkelijk 3x3 SF op de schuur en deze ook op de Omnik aansluiten? Die 10% die ik dan verlies op het piekvermogen is niet echt boeiend, die heb ik toch nog nooit gehad ;)
@BasvanS
Je weet mijn antwoord al...

Anders kun je net zo goed panelen weghalen op je dak, en verkopen.
Dat is ook weer geld...

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:18:
@BasvanS
Je weet mijn antwoord al...

Anders kun je net zo goed panelen weghalen op je dak, en verkopen.
Dat is ook weer geld...
Zal ik voor je uitrekenen dat dat extra paneel zich binnen 4 jaar terug verdient? Of doe je het zelf?
@BasvanS
Doe geen moeite...
Ik heb een 5000 watt omvormer, waar maar 4000-4100 watt maximaal uitkomt, vanwege te weinig dak oppervlak.
I don't care...

Geeft me wel de mogelijkheid om mijn 14x 245 Wp te vervangen voor 14x Pana Hit N320K volgend jaar.
Want die 14x 245 zijn al terugverdiend

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:23:
@BasvanS
Doe geen moeite...
Ik heb een 5000 watt omvormer, waar maar 4000-4100 watt maximaal uitkomt, vanwege te weinig dak oppervlak.
I don't care...

Geeft me wel de mogelijkheid om mijn 14x 245 Wp te vervangen voor 14x Pana Hit N320K volgend jaar.
Er even vanuit gaande dat je paneeltjes dus pak en beet 10 jaar oud zijn en dus nog 90% doen is dat maar een upgrade van 100 WP per paneel. Dan hoop ik voor je dat je de 14 x 245 nog kan slijten voor een mooi bedrag anders word het een lange zit voor ze zijn terug verdient..
@BasvanS
5 jaar tvt van die panelen. (en ze liggen 4 jaar)
Ik heb alles zelf gedaan.

En die e-auto of e-motor lust hem wel straks.

400 euro waar je het over had, verdien ik in 1 jaar terug met mijn overschot. (en geen gas)

Maar we gaan offtopic.

BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:13:
[...]

Opschalen op het dak word lastig, 2 panelen zou lukken op portrait, maar heb nog ruimte nodig voor de WP.

Als ik 14-15 panelen wil plaatsen moet ik naar landscape en dan kan ik dus al het bevestigingsmateriaal nieuw kopen.

Ik kan nog makkelijk 3x3 SF op de schuur en deze ook op de Omnik aansluiten? Die 10% die ik dan verlies op het piekvermogen is niet echt boeiend, die heb ik toch nog nooit gehad ;)
Zet er dan gewoon twee panelen bij, en voor je plat dak een kleine gebruikte omvormer erbij. Mogelijk sluit je die op andere fase aan want anders word die ene fase toch wel zwaar belast.
Misschien je huidige montage spul op plat dak zetten en je andere dak oost west, kan vanalles natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25

Komen die N320K niet dit jaar uit in ons land ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• migjes
@BasvanS
wie weet zijn volgend jaar deze al te krijgen.
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG360Q1C-A5

(maar ik wil nog even geen prijs horen ben ik bang :$ )

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

AUijtdehaag schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:07:
Ik kan ze inmiddels niet meer vinden, of kijk ik er overheen?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

De door jou gezochte advertentie is helaas niet meer beschikbaar.

Helaas...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Na zijn vakantie komen ze er weer op ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Markprinsen schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:24:
Na zijn vakantie komen ze er weer op ;)
Ah, gelukkig, vandaag een offerte binnengekregen voor een platdak systeem en het aansluiten van 12 groene SF's, baalde dat ik ze niet meer kon krijgen. Dan wacht ik even af :)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

BasvanS schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:20:
[...]

Zal ik voor je uitrekenen dat dat extra paneel zich binnen 4 jaar terug verdient? Of doe je het zelf?
Als jij denkt dat je de -Die hards- van dit forum nog wat kunt leren op het gebied van installaties, terugverdientijd en werking, zit je hier fout denk ik.

Zorg nu eerst maar eens dat de panelen die je hebt liggen de maximale opbrengst opwekken.
Daar zit jouw eerste winst in. Zonder überhaupt een investering te doen.

8)7

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-11 13:39
Weet iemand wat die gele vlekken op die Solar Frontiers veroorzaakt? Er wordt geclaimed dat het weinig invloed heeft op de productie.

Is het delaminatie? Of gewoon een fout in het productie-proces die geen invloed heeft op de werking?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Na8iaC6.jpg

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
... 14x Pana Hit N320K volgend jaar....
Heb jij concrete info of die panelen überhaupt naar Europa/Nederland komen (en indien ja, wanneer)? Ik zag ze op de Panasonic US-site staan, dus ik heb Panasonic EU al gemaild - maar daar is het stil vooralsnog. Lijken wel hele fraaie paneeltjes :9~

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Verwijderd

Beste deskundologen, ik lees al een poos mee en daardoor veel opgestoken, dank :-) Onlangs heb ik in Belgie een SMA inverter gekocht, en ik woon in NL. Volgens de instellingen in Sunny Explorer dien ik een
Grid Guard Code in te voeren, waardoor het apparaat ingesteld wordt op de NL specs van het lichtnet. Ik heb die code niet. Kan iemand mij helpen ? Dank vast !
@dabutcha76
Ik heb geen idee.
Je hebt al meer informatie dan ik vergaard... ;-)

@Verwijderd
Die kan je bij SMA aanvragen.
Ik geloof niet dat iemand die code uit handen geeft, hier op het forum....
Daar kan je veel mee wijzigen, ook dingen die verkeerd gewijzigd kunnen worden.
Dus zelf aanvragen.

Is het wel nodig?
Hij doet het toch gewoon?

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2017 11:18 ]

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
@AUijtdehaag heh, fair enough.

Voor de volledigheid (en de overige meelezers) nog even een linkje voor de Panasonic N320K naar de pagina op de Panasonic US-site: http://business.panasonic.com/VBHN320KA01.html
Spec sheet via ftp://ftp.panasonic.com/s...n315k_n310k_datasheet.pdf (jawel, FTP!)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:12:
Beste deskundologen, ik lees al een poos mee en daardoor veel opgestoken, dank :-) Onlangs heb ik in Belgie een SMA inverter gekocht, en ik woon in NL. Volgens de instellingen in Sunny Explorer dien ik een
Grid Guard Code in te voeren, waardoor het apparaat ingesteld wordt op de NL specs van het lichtnet. Ik heb die code niet. Kan iemand mij helpen ? Dank vast !
Zo als hier boven al wordt aangegeven, je kunt ( mag eigenlijk niet ) hem ook op
de Belgische instellingen laten staan, maar mocht je het willen aanpassen
kun je dat doen met dit formulier van SMA om een
grid guard code te krijgen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:32:
[...]

Zo als hier boven al wordt aangegeven, je kunt ( mag eigenlijk niet ) hem ook op
de Belgische instellingen laten staan, maar mocht je het willen aanpassen
kun je dat doen met dit formulier van SMA om een
grid guard code te krijgen.
Ik heb hierover zelfs een garantie geval gevoerd met SMA.
SMA wilde in eerste instantie geen garantie geven vanwege een foute landinstelling...
Pas nadat ik een mail van SMA terugstuurde naar SMA servicedesk waarin staat dat SMA zelf aangeeft dat de Belgische en/of Duitse landcode ook prima werkt in Nederland, kwamen ze over de brug met een nieuwe...
De Nederlandse Landcode is er pas sinds een aantal jaren. Daarvoor moeste je deze handmatig instellen en kreeg je de melding "speciale instelling".

Oftewel... Als de omvormer gewoon produceert.... Lekker laten lopen.
Dit zijn dus de woorden van SMA zelf.... O-)

• thido

thido

Tilburg

paulv1973 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:57:
[...]

Ik heb hierover zelfs een garantie geval gevoerd met SMA.
SMA wilde in eerste instantie geen garantie geven vanwege een foute landinstelling...
Pas nadat ik een mail van SMA terugstuurde naar SMA servicedesk waarin staat dat SMA zelf aangeeft dat de Belgische en/of Duitse landcode ook prima werkt in Nederland, kwamen ze over de brug met een nieuwe...
De Nederlandse Landcode is er pas sinds een aantal jaren. Daarvoor moeste je deze handmatig instellen en kreeg je de melding "speciale instelling".

Oftewel... Als de omvormer gewoon produceert.... Lekker laten lopen.
Dit zijn dus de woorden van SMA zelf.... O-)
Ja, tot een jaar of vier vijf geleden moest je zelf allerlei parameters instellen.
Stond toen ook een document over op hun website.
Om die veranderingen te kunnen doen had je dan weer wel de grid guard code nodig.

Verwijderd

De gateway werkt nu wel, maar ik heb geen idee wat de verschillen zijn tussen de BE en NL parameters. Opvragen van de code kost 59 euri ex btw :-(

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 11:15
Dan ben ik toch maar blij met Power One/ABB. Dan is het een accountje aanmaken op een site. Wat serienummers invullen, en je krijgt de codes voorgeschoteld _/-\o_

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Hier ook wat tweedehands Street fighters (sf160) gelegd. Alleen met het legplan en omvormer heb ik 1 paneel over. Leg ik wel op het dak, dat is wel zo mooi voor het beeld. Maar eigenlijk een klein omvormertje nodig voor 1 paneel en die niet meteen 200 euro kost. Iemand een suggestie?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
TimC schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:11:
Weet iemand wat die gele vlekken op die Solar Frontiers veroorzaakt? Er wordt geclaimed dat het weinig invloed heeft op de productie.

Is het delaminatie? Of gewoon een fout in het productie-proces die geen invloed heeft op de werking?

[afbeelding]
Ernstig geval van Aurora effect?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-11 13:39
No Hands schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 14:30:
[...]

Ernstig geval van Aurora effect?
Dat heb ik wel eens gezien en dat ziet er meer "wolk-erig" (zonder scherpe randen) en witter uit.
Chielos schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 14:10:
Hier ook wat tweedehands Street fighters (sf160) gelegd. Alleen met het legplan en omvormer heb ik 1 paneel over. Leg ik wel op het dak, dat is wel zo mooi voor het beeld. Maar eigenlijk een klein omvormertje nodig voor 1 paneel en die niet meteen 200 euro kost. Iemand een suggestie?
Ze staan er wel eens voor 150 ook op....
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0
en anders een lawaaierige soladin ;)
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2017 15:54 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??