www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
(bron)Particulier met zonnepanelen krijgt tot 2023 zelfde tarief
Particulieren met zonnepanelen op hun dak krijgen voor stroom die ze aan het energienet leveren nu precies evenveel als ze betalen voor de stroom die ze afnemen. De geleverde stroom wordt dus tegen de afgenomen stroom weggestreept. En dat blijft zo tot 2023. Dat heeft minister Kamp van Economische Zaken besloten.
Eerder waren er plannen om vanaf 2020 de vergoeding voor stroom van zonnepanelen te verlagen. Maar de Tweede Kamer riep Kamp in december op de huidige zogeheten salderingsregeling te verlengen en daar geeft hij nu gehoor aan.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Kijk.. Dat is nog eens prima nieuws...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Hier de probleemomschrijving: Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
In de handleiding staat 8 uur. Vandaar dat ik het ook na vraag.
Maar de schakelaars staan op en 50438 en engels.
Zal wel goed komen dan denk ik.
De rails hangt aan 84 haken, de bekabeling ligt, de omvormer hangt aan de wand en is klaar voor gebruik.
Nu nog wachten op droog weer en panelen het dak op gaan tillen.
Viel me nog tegen de rails plaatsen, lastige lengtes om alleen te leggen.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
https://www.pv-tech.org/p...croinverter-to-simplify-i
In navolging op bovenstaande krijg ik net een appje van hem:Grolsch schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:21:
M.b.t. het "probleem" van de rare waardes op PVoutput.org heb ik contact gehad met de leverancier en die geeft aan dat het een bekend probleem is met de huidige software, dus of wachten op nieuwe software, of oude software installeren volgens hem.
Hier de probleemomschrijving: Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Er is al een nieuwe update, wordt nu uitgevoerd!
Ik log in en krijg de melding "bezig met het uitvoeren van een update."
Als die wifi het maar houdt tijdens de update dan...Grolsch schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:46:
[...]
In navolging op bovenstaande krijg ik net een appje van hem:
Ik log in en krijg de melding "bezig met het uitvoeren van een update."![]()
Dit is toch niets anders dan een MicroInverter achter op het paneel geplakt?clemient schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:39:
Gaan we nu langzaam aan over op decentrale inverters?
https://www.pv-tech.org/p...croinverter-to-simplify-i
tja LG moet wel zoiets gaan doen, maar weinig microinverters te vinden die de hoeveelheden van hun panelen aan kunnen.TFHfony schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:55:
[...]
Dit is toch niets anders dan een MicroInverter achter op het paneel geplakt?
waar het om gaat:
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG330E1C-A5
wel jammer dat ze dat nog niet doen met deze panelen.
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG360Q1C-A5
Module efficiency: 20.8% Panasonic(sanyo) en sunpower, moeten gaan oppassen.
of als je liever een 2x1meter paneel hebt:
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG400N2W-A5
lekker hoor 72cellen en toch nog 6" cellen.
edit:
de vraag is nu eigenlijk: maakt enphase speciale modules voor LG?
IQ6PLUS-72-ACM-US die gaan maar tot de 290VA
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 12-07-2017 17:30 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning, momenteel bijna toe aan de aanvraag omgevingsvergunning.
De vrijstaande woning wordt dan gebouwd in een gasloze wijk. Verwarming zal dus door een ongeveer 5 Kw warmtepomp (WP) gebeuren, wellicht ondersteund door een pelletkacheltje. Ik heb eigenlijk geen goed idee van gebruik van zo'n pomp....6500 Kwh p/j?
Met zijn tweeën normaal gesproken een bescheiden electiciteitsgebruik (in oude reeds verkochte woning rond de 1500 Kwh). Maar wel een electrische auto aanwezig waar per jaar ongeveer een 3000Kwh. voor nodig zal zijn. En koken op inductie in het nieuwe huis.
Al met al dus een verbruik rond de 11 a 12k Kwh op jaarbasis in de nieuwe woning? (is mijn eigen grove schatting). Het nieuwe huis hoeft geen nul op de meter te worden.
Het dak van het nieuwe huis zal pal op zuid liggen. Geen schaduw. Ik had zelf het idee om te gaan voor 48 Solar Frontier 170 of 175 panelen, vanwege het vrij hoge rendement (als je vrij veel ruimte op je dak hebt klopt dat, toch?), en het mooie zwarte uiterlijk.
Tevens op het oude huis, op pal west gelegen 20 van deze panelen (165 Wp) gehad. Deden toen ongeveer 2900 Kwh per jaar (bij 3300 Wp).Bij zonnepanelen.net doen de SF's op pal zuid bijna 200 Kwh per jaar; bij ons in het noorden waarschijnlijk iets minder. Maar totaalopbrengst voor 48 panelen richting 9k Kwh?Waarschijnlijk (ook met het ook op de toekomst; sneller opladen auto) een 3-fasen aansluiting en omvormer.
Lijkt jullie dit verstandig? Of zou één van jullie een geheel ander advies geven? Gezien het goede nieuws betreffende de saldering van eerder vandaag toch gaan voor een compleet vol dak (waarschijnlijk ongeveer 65 a 70 SF)?
Alvast dank!
Als de ruimte op het dak er is, zou ik gewoon de boel vol leggen met die 65 a 70 stuks SF. Je prijs met Wp neemt in principe alleen maar af met hoe meer je legt/laat leggen. Het verdient zich de komende jaren zeker terug, dus als je de mogelijkheden/financiën hebt: Gewoon vol leggen.jandeeg88 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:44:
Graag jullie advies:
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning, momenteel bijna toe aan de aanvraag omgevingsvergunning.
De vrijstaande woning wordt dan gebouwd in een gasloze wijk. Verwarming zal dus door een ongeveer 5 Kw warmtepomp (WP) gebeuren, wellicht ondersteund door een pelletkacheltje. Ik heb eigenlijk geen goed idee van gebruik van zo'n pomp....6500 Kwh p/j?
Met zijn tweeën normaal gesproken een bescheiden electiciteitsgebruik (in oude reeds verkochte woning rond de 1500 Kwh). Maar wel een electrische auto aanwezig waar per jaar ongeveer een 3000Kwh. voor nodig zal zijn. En koken op inductie in het nieuwe huis.
Al met al dus een verbruik rond de 11 a 12k Kwh op jaarbasis in de nieuwe woning? (is mijn eigen grove schatting). Het nieuwe huis hoeft geen nul op de meter te worden.
Het dak van het nieuwe huis zal pal op zuid liggen. Geen schaduw. Ik had zelf het idee om te gaan voor 48 Solar Frontier 170 of 175 panelen, vanwege het vrij hoge rendement (als je vrij veel ruimte op je dak hebt klopt dat, toch?), en het mooie zwarte uiterlijk.
Tevens op het oude huis, op pal west gelegen 20 van deze panelen (165 Wp) gehad. Deden toen ongeveer 2900 Kwh per jaar (bij 3300 Wp).Bij zonnepanelen.net doen de SF's op pal zuid bijna 200 Kwh per jaar; bij ons in het noorden waarschijnlijk iets minder. Maar totaalopbrengst voor 48 panelen richting 9k Kwh?Waarschijnlijk (ook met het ook op de toekomst; sneller opladen auto) een 3-fasen aansluiting en omvormer.
Lijkt jullie dit verstandig? Of zou één van jullie een geheel ander advies geven? Gezien het goede nieuws betreffende de saldering van eerder vandaag toch gaan voor een compleet vol dak (waarschijnlijk ongeveer 65 a 70 SF)?
Alvast dank!
een 5kW warmtepomp gebruikt ongeveer een 1000 tot 1200W wat ongeveer 1 tot 1,2 kWh per uur is.jandeeg88 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:44:
dus grofjes gezegd kun je dan met 6500kWh een 6500 tot 5400 uren op vol vermogen laten draaien.
wat dan weer 6500 tot 5400 / 24 uur = 270 tot 225 dagen op vol vermogen is 24 uur per dag.
dus als je zoveel je huis aan het verwarmen bent is het een sauna, lol.
ik zou even in het betreffende topic vragen hoeveel mensen in hun 5kW warmtepomp krijgen.
(ik hoor verhalen van niet veel meer als 2000kWh, maar veel variabelen die ik niet kan invullen voor je.)
verder, leg genoeg met iets te veel.
hoe meer Wp de lager de prijs in €/Wp word.
dus teveel produceren levert wel niet veel op, maar door lage extra prijs is en blijft het kosten effectief.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Volgens sunnydesignweb past dat op een SMA STP 15000 TL-30 met 10 stringen van 7 panelen.
@TFHfony
Gaat het wel goed met je?
@jandeeg88
Monopanelen van > 280 Wp zal wellicht goedkoper zijn in aanschaf, als je huis klaar is.
Er is dan ook minder bevestiginsmateriaal nodig
Is 5 kW een W/W warmtepomp of L/W ?
In geval van een L/W, is dat niet aan de "erg lichte" kant voor zo een groot vrijstaand huis? (gezien de ruimte die je hebt voor zonnepanelen, ga ik uit van een groot huis)
[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2017 18:21 ]
Kon je toch zelf ook? Via de omvormer.Grolsch schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:46:
[...]
In navolging op bovenstaande krijg ik net een appje van hem:
Ik log in en krijg de melding "bezig met het uitvoeren van een update."![]()
Even wat anders
Kostal piko in een steca jasje? Of zijn die samen tegenwoordig?
https://www.solar-pur.com...36eApPEAQYBSABEgIBRvD_BwE
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Een 9kw Wp doet 3000 tot 3500 afhankelijk van de hoeveelheid tapwater. Dus max. 2000 voor een 5kw is een veilige aanname.jandeeg88 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:44:
Graag jullie advies:
Alvast dank!
Geen idee, lijkt er wel erg op, maar hoe zit dat met die duitse btw?Rol-Co schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:06:
[...]
Kostal piko in een steca jasje? Of zijn die samen tegenwoordig?
https://www.solar-pur.com...36eApPEAQYBSABEgIBRvD_BwE
De EU-Btw-Id
(BTW, zal worden afgetrokken bij betaling stap)
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2017 18:23 ]
Bedrijf bedrijf hoeft geen btw te betalen.AUijtdehaag schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:23:
[...]
Geen idee, lijkt er wel erg op, maar hoe zit dat met die duitse btw?
[...]
@KifArU
Ik heb afgelopen seizoen van ocktober tot mei minder dan 2000 kWh verstookt met de 7kW warmtepomp, maar wel alleen verwarming, geen sww.
5 kW WP is uit de voorlopige EPC berekening gekomen; huis wordt ongeveer 580 kuub, maar is 'schuurwoning' waarbij dak doorloopt over de carport. Vandaar groot dakoppervlak. Veel raam pal op zuid, dus veel gratis warmte.
Ik heb in het WP-pompen draadje ook de vraag gesteld wat zo'n apparaat ongeveer zou moeten gebruiken, met nog een aantal andere vragen.
Ik heb 6 kW maar op kleiner huis met minder isolatie dan jij. Maar ik doe nog niet volledig sww.jandeeg88 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:58:
@AUijtdehaag het zal waarschijnlijk een lucht/water WP moeten worden.
5 kW WP is uit de voorlopige EPC berekening gekomen; huis wordt ongeveer 580 kuub, maar is 'schuurwoning' waarbij dak doorloopt over de carport. Vandaar groot dakoppervlak. Veel raam pal op zuid, dus veel gratis warmte.
Ik heb in het WP-pompen draadje ook de vraag gesteld wat zo'n apparaat ongeveer zou moeten gebruiken, met nog een aantal ander vragen.
Ik verbruik 3200 kWh per jaar, volledig sww gaat het naar 3700 schat ik.
Jij hebt groter huis maar beter isolatie. Ik gok het toch ergens tussen de 3000 en 4000. Alleen sww gaat al richting 1000kWh
1 PVoutput . Dongen NB
Lekker volleggen, en de rest van de kWh'en verpatsen aan van de bron of die ander club.jandeeg88 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:44:
Graag jullie advies:
Alvast dank!
Bij nieuwe bouw is de isolatie goed, dus dat zou je afhankelijk van het type woning en het formaat wel moeten redden.
Een mogelijkheid is ook om WKO toe te passen als het nog niet staat en de palen moeten er nog in. dan kan je met een heel bescheiden WP ook met koude dagen goed af. daar heb jij dan geen last van.
http://www.sixways.nl/aardwarmte
Er staan nog meer leuke zaken op deze site (deze meneer was de eerste in NL met zonnepanelen voor woonhuizen, heb geen zakelijk belang met hem, is gewoon een leuke zeer gedreven duurzame ondernemer)
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik/wij zouden wel voor (een vorm van) water/water willen gaan, maar dan wordt het wel een hele dure grap. En we zijn al aardig over ons oorspronkelijke budget heen geschoten......
Overigens wamtepompzaken zeer waarschijnlijk beter in dat topic bespreken.... Hoewel dat vermoedelijk ook aan mijn eigen vraagstelling ligt; excuus daarvoor.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
Overkompleet:
Powerstocc 4.2 3fase met 2 strings max
Mogelijk xx kunstof console
Voldoende plat dak ruimte
Idee:
Oost/west opstelling
Vraag:
Wat is het maximale aantal panelen (8+8 of 16+16) in oost/west wat op de Powerstocc 4.2 mogelijk is.
MPP Voltage Range is 380-850V. In de oost/west opstelling van 16/16 kom ik op 476,8V per MPP. Is de 476,8V dan te veel voor de 4.2?
Nee voor een drie fase zeker niet teveel. Vaak is de ideale spanning het gemiddelde mpp bereik, in jou geval 620 volt.pa3eia schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:27:
Virus alert!!!
Overkompleet:
Powerstocc 4.2 3fase met 2 strings max
Mogelijk xx kunstof console
Voldoende plat dak ruimte
Idee:
Oost/west opstelling
Vraag:
Wat is het maximale aantal panelen (8+8 of 16+16) in oost/west wat op de Powerstocc 4.2 mogelijk is.
MPP Voltage Range is 380-850V. In de oost/west opstelling van 16/16 kom ik op 476,8V per MPP. Is de 476,8V dan te veel voor de 4.2?
Zijn het 16 panelen van bijna 30 volt?
Oh das een kostal pico,heb ik ook.....
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 12-07-2017 20:41 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Stelregel 2kwh per m3 gas, klopt heel aardig. Bedenk wel dat het gros van de energie wordt verbruikt als de panelen niet veel doen, hoewel dit in het voorseizoen en naseizoen wat genuanceerder ligt. Ik ben heel benieuwd wat m'n zwaar overgedimensioneerde array daaraan nog kan bijdragen, ik begin vaak in de middag op te stoken wanneer het buiten warmer is en de panelen wat meer doen.jandeeg88 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:58:
Ik heb in het WP-pompen draadje ook de vraag gesteld wat zo'n apparaat ongeveer zou moeten gebruiken, met nog een aantal ander vragen.
Maar met zo'n 5kwp op oost erbij is het beter om probably wat vroeger te beginnen op een lage modulatie, kan 'ie mooi de energie opslurpen
Vandaag alvast de 3xSF170 op de nieuw Hosola gezet en die werkt
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2017 21:09 ]
Waarmee verwarm je je water?Rol-Co schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:27:
[...]
Ik heb afgelopen seizoen van ocktober tot mei minder dan 2000 kWh verstookt met de 7kW warmtepomp, maar wel alleen verwarming, geen sww.
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Verwarmen is nog het makkelijste, zeker als je hele huis vol legt met 10hoh vloerverwarming en goed isoleert. Mijn huis is uit 2015 en goed geisoleer (rc5, 5.5 en 6 , vloer, gevel, dak) en luchtdicht gebouwd zonder een koudebrug. Verder is het als massahuis gebouwd met goede positionering van de ramen.jandeeg88 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:44:
Graag jullie advies:
Alvast dank!
Ik heb een 6 kW w/w wp met een erg goede bron en bijzonder laag verbruik van circa 700 kWh per stookseizoen.
Warm water zijn heel verschillende oplossingen voor, ik had het eerst op Hellman doorstroom boiler zitten, maar ik kreeg te veel last van verstoring van de gelaagdheid. Ik gebruik nu de doorstroomboiler als open verdeler en voorverwarner van tapwater en een electrische geiser als naverwarmer. Dat samen met 10m2 collectoren zorgt voor warm water. Ik houd daar het verbruik niet van bij, heb incidenteel wel gemeten en in het winterseizoen is het crica 1 kWh per douchebeurt. In de zomer gratis vanwege zonnecollectoren.
En meer ontopic: als je dak wilt volleggen kan je naar mijn oplossing kijken, scheelt je dan weer dakpannen of andere dakbedekking.

En als je het vollegt ga je zeker stroom overhouden. Ik ben uiteraard al electric en met deze 27 lg panenelen, houd ik netto circa 1000 kWh per jaar over.
Verwijderd
Klopt, maar toen ik keek afgelopen weekend was er nog geen update.
Dat slaat natuurlijk nergens op.KifArU schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:19:
[...]
Een 9kw Wp doet 3000 tot 3500 afhankelijk van de hoeveelheid tapwater. Dus max. 2000 voor een 5kw is een veilige aanname.
Aan het vermogen van een WP kun je niet bepalen wat het verbruik zal zijn.
Dus jij beweert dat een 300PK auto 30.000 km per jaar rijdt en een 80PK auto 8000 km per jaar
Vermogen heb je om in een uiterste situatie een bepaald verwarmingsniveau te halen, maar zegt niets over het verbruik, omdat te bepalen heb je veel meer informatie nodig.
In het L/W WP topic wordt als stelregel gehanteerd dat je gasverbruik x 2 het verbruik in kWh zal zijn, exclusief SWW
Dus normaal 1500m3 gas is 3000kWh stroom bij een WP
Culemborger? :-)jerh schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:31:
[...]
En meer ontopic: als je dak wilt volleggen kan je naar mijn oplossing kijken, scheelt je dan weer dakpannen of andere dakbedekking.
[afbeelding]
En als je het vollegt ga je zeker stroom overhouden. Ik ben uiteraard al electric en met deze 27 lg panenelen, houd ik netto circa 1000 kWh per jaar over.
We willen 3500 kWh opwekken met zonnepanelen, we gaan voor de LG Neon 2 panelen van 320wp. We hebben dus een paneel of 12 nodig (is iets meer maar dat maakt niet uit).
6 Panelen worden richting het NOO (Soort Oost Oost) geplaatst en 6 richting ZZW.
Alles wordt vervolgens in twee strengen verbonden aan een SMA 5000 volgens mij. (offerte moet nog komen maar dit was de eerste opzet).
Waar nu mijn vragen:
We hebben in de meter kast 1 hoofdzekering van 40 Ampere (volgens mij betekend dat 1 fase) (die we zelf aan / uit kunnen zetten), qua groepen hebben we meerdere 40 Ampere groepen.
hoeveel kan deze hoofdzekering nu eigenlijk hebben qua wat we kunnen terug leveren? Want volgens de start post is het 40 Ampere = 25 Ampere groep = 5.750 W omvormer.
Houd dit dan in dat ik nooit meer dan 5750 W zou kunnen terug leveren aan het net?
En als ik dit wel wil kunnen hoe zou dit dan in zijn werk gaan? Moeten er dan perse fase bij komen? want we willen op termijn uitbreiden met de panelen ivm elektrische auto en eventuele WW pomp.
En een andere vraag, wij hebben een sedum dak (gras), deze staat in een helling van ongeveer 15% richting het NOO, de panelen worden op zo'n 16 cm boven het gras geplaatst, de panelen die erop komen zijn de LG BiFacial panelen (ivm licht doorlatendheid). Heeft dit nog gevolgen voor het sedum? Ik had begrepen dat sedum juist gunstig was ivm koelende werking in de zomer, maar de installateur gaf aan dat het in dit geval ook een nadeel heeft omdat het paneel niet parallel aan het dak gaat lopen er dus relatief weinig ruimte ertussen zit waardoor het warmer kan worden.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ben ook begon met 16 panelen op de PS 4.2 op zuid, maar met de uitbreiding van de Elga zijn er 10 panelen bij gelegd, toen was de PS 4.2 te klein en dus een nieuwe PS 7.0 via MP voor 700,00 aangeschaft. Vandaar dat de PS 4.2 werkloos in de garage staat.reneeke1970 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:36:
[...]
Nee voor een drie fase zeker niet teveel. Vaak is de ideale spanning het gemiddelde mpp bereik, in jou geval 620 volt.
Zijn het 16 panelen van bijna 30 volt?
Oh das een kostal pico,heb ik ook.....
Maar kan ik nu 16 panelen op west en 16 panelen op oost op de 2 MPP's aansluiten, of is dit teveel?
Ja zeker..... Ik hoef vaak alleen maar een beschrijving te geven aan mede Culemborgers en dan weten ze wel waar het staat.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Particulieren met zonnepanelen krijgen nog tot 2023 hetzelfde tarief voor de elektriciteit die ze leveren.
Op een project van ons lag ook reeds sedum, daarop is een van der valk platdak systeem geplaatst, minimaal 15 cm vrij van het sedum, en een graad op15-20 hellingshoek van het paneel.ronaldmathies schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:42:
Even een vraagje, wij hebben een offerte aangevraagd voor de volgende opzet:
We willen 3500 kWh opwekken met zonnepanelen, we gaan voor de LG Neon 2 panelen van 320wp. We hebben dus een paneel of 12 nodig (is iets meer maar dat maakt niet uit).
6 Panelen worden richting het NOO (Soort Oost Oost) geplaatst en 6 richting ZZW.
Alles wordt vervolgens in twee strengen verbonden aan een SMA 5000 volgens mij. (offerte moet nog komen maar dit was de eerste opzet).
Waar nu mijn vragen:
We hebben in de meter kast 1 hoofdzekering van 40 Ampere (volgens mij betekend dat 1 fase) (die we zelf aan / uit kunnen zetten), qua groepen hebben we meerdere 40 Ampere groepen.
hoeveel kan deze hoofdzekering nu eigenlijk hebben qua wat we kunnen terug leveren? Want volgens de start post is het 40 Ampere = 25 Ampere groep = 5.750 W omvormer.
Houd dit dan in dat ik nooit meer dan 5750 W zou kunnen terug leveren aan het net?
En als ik dit wel wil kunnen hoe zou dit dan in zijn werk gaan? Moeten er dan perse fase bij komen? want we willen op termijn uitbreiden met de panelen ivm elektrische auto en eventuele WW pomp.
En een andere vraag, wij hebben een sedum dak (gras), deze staat in een helling van ongeveer 15% richting het NOO, de panelen worden op zo'n 16 cm boven het gras geplaatst, de panelen die erop komen zijn de LG BiFacial panelen (ivm licht doorlatendheid). Heeft dit nog gevolgen voor het sedum? Ik had begrepen dat sedum juist gunstig was ivm koelende werking in de zomer, maar de installateur gaf aan dat het in dit geval ook een nadeel heeft omdat het paneel niet parallel aan het dak gaat lopen er dus relatief weinig ruimte ertussen zit waardoor het warmer kan worden.
Is en Zuid opstelling, http://www.janszon.nl/portfolio/ middelste foto boven.
http://www.janszon.nl/portfolio/ot301-te-amsterdam/ (voor de transparantie Janszon is een opdrachtgever voor mij, en die met die oranje handschoenen ..)
en volgens mij zag het sedum er nog goed uit na verloop van tijd.
Het sedum werkt gewoon als een warmdak isolatie.
Met het voordeel van verdamping in het warme seizoen. dat neemt extra warmte weg.
Je kan hier ook nog wat rondsnuffelen. http://www.solarsedum.nl/
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
mijn email:
L.S.
Ik keek het 18:00 journaal en viel van verbazing van mijn stoel;
het item over zonnepanelen klopte geen hout van!
degene die de tekst heeft gemaakt weet er helaas NIETS vanaf.
Geen onderscheid tussen terugleververgoeding en salderen.
Één van deze zaken subsidie noemen is de boel verdraaien!
Zolang het niet uitmaakt wanneer je stroom uit het net haalt IS er
gewoonweg geen subsidie!
Graag deze foute voorlichting van het publiek STOPPEN!
groet, xxx
p.s. als u vragen heeft merk ik het wel.
In het 20:00 journaal werd het ~vergoeding voor ?overtollige? stroom~ of zo iets genoemd.Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Deze wordt doorgestuurd naar de betreffende redactie.
Uw complimenten en klachten nemen wij ter harte. Tips en aanbevelingen worden in dank aanvaard.
Met behulp van uw opmerkingen kunnen wij onze berichtgeving optimaliseren. Indien van toepassing ontvangt u zo snel mogelijk een antwoord.
Met vriendelijke groet,
NOS Publieksvoorlichting
Zou dat nou echt door mijn boze emailtje komen?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Regeling van de Minister van Economische Zaken van 7 juli 2017, nr. WJZ/17088351, houdende aanwijzing van categorieën van productie-installaties voor de stimulering van duurzame energieproductie in het najaar van 2017 (Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie najaar 2017)
Ik zie niet direct de link tussen 'salderingsregeling' en '2023' maar beide termen komen in het document voor.
Het is wel iets teveel vermogen dus je zult wat aftoppen maar gaat ie niet van kapot. 32×250wp?? Is 8000 watt totaal en dat geeft oost west een piek van 70 procent is 5600 watt, en je omvormer gaat niet verder dan 4200 helaaspa3eia schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:49:
[...]
Ben ook begon met 16 panelen op de PS 4.2 op zuid, maar met de uitbreiding van de Elga zijn er 10 panelen bij gelegd, toen was de PS 4.2 te klein en dus een nieuwe PS 7.0 via MP voor 700,00 aangeschaft. Vandaar dat de PS 4.2 werkloos in de garage staat.
Maar kan ik nu 16 panelen op west en 16 panelen op oost op de 2 MPP's aansluiten, of is dit teveel?
1 PVoutput . Dongen NB
Verschil bij ons is dan dat het dak zelf al 15% heeft dus de panelen komen parallel aan het dak te liggen (gelijke ruimte aan elke kant van het paneel tussen paneel en dak). Van ongeveer 16 cm. Ik hoop dat dat voldoende is en dat het sedum er niet door afsterft.Andre1973 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:12:
[...]
Op een project van ons lag ook reeds sedum, daarop is een van der valk platdak systeem geplaatst, minimaal 15 cm vrij van het sedum, en een graad op15-20 hellingshoek van het paneel.
Is en Zuid opstelling, http://www.janszon.nl/portfolio/ middelste foto boven.
http://www.janszon.nl/portfolio/ot301-te-amsterdam/ (voor de transparantie Janszon is een opdrachtgever voor mij, en die met die oranje handschoenen ..)
en volgens mij zag het sedum er nog goed uit na verloop van tijd.
Het sedum werkt gewoon als een warmdak isolatie.
Met het voordeel van verdamping in het warme seizoen. dat neemt extra warmte weg.
Je kan hier ook nog wat rondsnuffelen. http://www.solarsedum.nl/
Iemand nog een antwoord op het volgende :
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Dit gaat over nieuwbouw. Daar wordt het vermogen van de warmtepomp gebaseerd op een warmteverliesberekening. Zo'n berekening geeft een heel aardig beeld van het verlies van warmte, dus ook van de benodigde opwekking.Grolsch schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:38:
[...]
Dat slaat natuurlijk nergens op.
Aan het vermogen van een WP kun je niet bepalen wat het verbruik zal zijn.
Dus in dit geval kun je heel goed zo'n vuistregel gebruiken.
Als je in bestaande bouw een wp gaat installeren, kun je inderdaad het gasverbruik als basis gebruiken.
Daar kun je ieder vermogen installeren dat je aantrekkelijk lijkt, met het bijbehorende verbruik.
Met een e-boiler
Ik heb zelf ook een 40 Ampère Hoofdzekering. Mijn omvormer is een SMA Sunny Boy 5.0 met 4800Wp aan panelen. De omvormer is afgezekerd op een 25 Ampère / 100mA Aardlekautomaat.ronaldmathies schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:24:
[...]
Verschil bij ons is dan dat het dak zelf al 15% heeft dus de panelen komen parallel aan het dak te liggen (gelijke ruimte aan elke kant van het paneel tussen paneel en dak). Van ongeveer 16 cm. Ik hoop dat dat voldoende is en dat het sedum er niet door afsterft.
Iemand nog een antwoord op het volgende :
Ik zou dus niet meer proberen terug te leveren. Dan de hierover beschreven informatie onder het kopje. Eltrotechniek.
Zie ook deze website
Op de vraag af het niet nooit mogelijk is meer dan 5750W terug te leveren op 1x40A... Ik denk dat dit discutabel is maar ik kies dan liever voor veiligheid en houd me aan de aangegeven regels.
Het verzwaren van je aansluiting van bijvoorbeeld 1x40 naar 3x25 kan extra kosten met zich meebrengen. Raadzaam om bij je netbeheerder dit te controleren
Ik heb overigens wel twijfels over die 6 panelen per string op een SMA 5000 omvormer. Is dat niet wat weinig panelen?
De SMA 5000 omvormer heeft een bereik van 175 - 500V met een start voltage bij 125V (pagina 48).
Die LG panelen hebben een eigen voltage Vmpp van 33,6V * 6 = 202V per string.
[ Voor 13% gewijzigd door Brutuss op 12-07-2017 23:34 ]
1x40 en 3x25 is even duur. Bij alle netbeheerders...Brutuss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:08:
[...]
Het verzwaren van je aansluiting van bijvoorbeeld 1x40 naar 3x25 kan uiteraard maar kost ook een stuk meer omdat je extra vastrecht moet gaan betalen zoals ook in de voorgenoemde site word aangegeven.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Volgens mijn genoemde site wel. Je zult hoe dan ook moeten betalen voor het verzwaren van je aansluiting.Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:11:
[...]
1x40 en 3x25 is even duur. Bij alle netbeheerders...
kosten zijn dan vooral het ombouwen van de MK, en een andere meter laten plaatsen (+/-)E200,00Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:11:
[...]
Voor het verzwaren wel, het vastrecht niet. Baseer je in de toekomst liever op de site van de netbeheerder als hier ruis te gaan lopen verkondigen.Brutuss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:13:
[...]
Volgens mijn genoemde site wel. Je zult hoe dan ook moeten betalen voor het verzwaren van je aansluiting.
Edit : @Andre1973 Klopt, een 180 voor de ombouw bij de meeste netbeheerders, en een 4 tientjes voor een nieuwe hoofdschakelaar. Maar @Brutuss beweerde dat je er vastrecht, dus maandelijks, voor ging bijbebetalen.
[ Voor 22% gewijzigd door Oekiejoekie op 12-07-2017 23:19 ]
Je hebt het hier over één groep waarbij ook netjes rekening word gehouden met selectiviteit.Brutuss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:08:
[...]
Ik heb zelf ook een 40 Ampère Hoofdzekering. Mijn omvormer is een SMA Sunny Boy 5.0 met 4800Wp aan panelen. De omvormer is afgezekerd op een 25 Ampère / 100mA Aardlekautomaat.
Ik zou dus niet meer proberen terug te leveren. Dan de hierover beschreven informatie onder het kopje. Eltrotechniek.
Zie ook deze website
Op de vraag af het niet nooit mogelijk is meer dan 5750W terug te leveren op 1x40A... Ik denk dat dit discutabel is maar ik kies dan liever voor veiligheid en houd me aan de aangegeven regels.
Het verzwaren van je aansluiting van bijvoorbeeld 1x40 naar 3x25 kan uiteraard maar kost ook een stuk meer omdat je extra vastrecht moet gaan betalen zoals ook in de voorgenoemde site word aangegeven.
Ik heb overigens wel twijfels over die 6 panelen per string op een SMA 5000 omvormer. Is dat niet wat aan de weinige kant?
Waarom dan niet een tweede groep waarop je ook terug levert? Hier hoef je de aansluiting niet voor te verzwaren hoor. Twaals groepen voor afname is geen probleem maar meer dan één groep voor terug leveren wel?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
65 cent per dag voor een bemeten aansluiting van 1x 35 of 3x25. ook volgens mijn factuur.
Ik zeg alleen wat een site aangeeft... Is dus niet mijn bewering... Geef ik naar mijn mening ook duidelijk aan. Hoe dan ook zal je het bij je energie beheerder moeten navragen. Die weten het zeker.Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:15:
[...]
Voor het verzwaren wel, het vastrecht niet. Baseer je in de toekomst liever op de site van de netbeheerder als hier ruis te gaan lopen verkondigen.
Edit : @Andre1973 Klopt, een 180 voor de ombouw bij de meeste netbeheerders, en een 4 tientjes voor een nieuwe hoofdschakelaar. Maar @Brutuss beweerde dat je er vastrecht, dus maandelijks, voor ging bijbebetalen.
Ja, En alle sites zijn juist op internetBrutuss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:23:
[...]
Ik zeg alleen wat een site aangeeft... Is dus niet mijn bewering... Geef ik naar mijn mening ook duidelijk aan. Hoe dan ook zal je het bij je energie beheerder moeten navragen. Die weten het zeker.
Ben ik nu aan het doen en mijn eigen netbeheerder bijvoorbeeld heeft dus andere tarieven voor verschillende aansluitingen. Zoals hier te zien is.Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:24:
[...]
Ja, En alle sites zijn juist op internet. Begin dan ook zelf bij de netbeheerder...
Vergeet niet dat je dan ook de MK een beetje up-to-date moet maken, en in mijn geval heb ik dat ook meteen maar goed gedaan, met een 3 fase wamtepomp, 3 fase verwarmings element, 3 fasen kookplaat, allemaal op hun eigen ALA, en ook de andere groepen vernieuwd. dan kan het best wat prijzig uitpakken.Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:15:
[...]
Voor het verzwaren wel, het vastrecht niet. Baseer je in de toekomst liever op de site van de netbeheerder als hier ruis te gaan lopen verkondigen.
Soms liggen er niet 3 fasen naar het huis, of is de aansluiting in huis nog in een metalen doos, dan moet er toch gegraven worden, en daar mag jij aan bijdragen.
[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 12-07-2017 23:31 ]
Dat is geen gevolg van het veranderen van je aansluitwaarde maar een gevolg van NEN1010. Als je zo uitgebreid je e-installatie aanpast, moet het ook weer up-to-date zijn.Andre1973 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:30:
[...]
Vergeet niet dat je dan ook de MK een beetje up-to-date moet maken, en in mijn geval heb ik dat ook meteen maar goed gedaan, met een 3 fase wamtepomp, 3 fase verwarmings element, 3 fasen kookplaat, allemaal op hun eigen ALA, en ook de andere groepen vernieuwd. dan kan het best wat prijzig uitpakken
@Brutuss Ja, Enexis is juist een positieve uitzondering. In het hele land is 3x25 en 1x40 gelijk. Bij Enexis gunnen ze je voor hetzelfde geld zelfs 1x80. Maar dat 3X25 duurder is, is - met alle respect - nogmaals gelul...
Momenteel hebben wij sinds oktober 2015 het volgende systeem (3640wp) betreft de zonnepanelen.
14x 260wp (JA Solar, poly kristallijn 60 cellen)
14x P300 optimizers (als het goed is geïntegreerd)
1x SE3500 ( SolarEdge omvormer)
14x Flatfix Fusion montage systeem (plat dak)
Hier een plaatje waar je kan zien wat ons dak is. Zoals te zien is op het dak staat het nagenoeg vol.
De Panelen zijn nagenoeg direct op het zuiden gericht met een hellingshoek van 13 graden, omdat ze zijn gemonteerd op een Flatfix Fusion systeem.
Groene Bolletje op foto = meterkast met aparte groep (3x25A aansluiting)

Het eerste volledige jaar hadden wij een opbrengst van ongeveer 3240kWh op jaarbasis volgens de online portal van SolarEdge. Niet verkeerd, maar ik heb de omvormer eigenlijk vrijwel tot nooit boven de 3000w uit zien komen.
Op een goede dag ziet het er dan ongeveer zo uit, tevens is 21.38kWh de maximale dag opbrengt van de afgelopen maanden:

En voor de liefhebbers: zo liggen de panelen op het dak(Hogere details)
http://imgur.com/lqjL6M1
http://imgur.com/49fveum
http://imgur.com/m58aj3l
Wat ik eigenlijk wil is het volgende:
Meer zonpanelen ergens plaatsen, bijvoorbeeld op onze berging/hal. Helaas heb ik ook daar met schaduw te maken.
Andere mogelijkheden waar ik aan heb gedacht zijn:
- Ooit een carport/afdak te maken voor de auto
- Ooit een Tuinhuisje met PV dak.
- Panelen plat dak naar O/W
- Afdak maken door beugels op begane grond op het westen in de tuin op 2m hoog (afdakje fietsen en haspel van de tuinslang)
Het liefst wil ik eventueel iets 2e hands kopen met bijbehorende zonpanelen, zodat die kunnen worden aangesloten op de bestaande omvormer. Wat is de slimste optie om met een leuke prijs/prestatieverhouding wat extra panelen te leggen? (Op marktplaats gaan momenteel SF150 panelen voor een zachte prijs weg)
Het maakt mij echt niet uit als de panelen zelf door schaduw een minder rendement hebben, ik wil gewoon meer opbrengst. Dit zou goed uitkomen wegens een toenemend tekort aan kWh's, elektrische auto en hopelijk binnenkort een Daikin US L/L Warmtepomp die 900m3 gas moet vervangen =)
Volgens het internet heb ik de mogelijkheid tot 5250wp, dus 5250-3640= 1610wp ruimte over?
Bron zegt: Eenfasige omvormers: Tot 25 optimizers en maximaal 5.25kW (?)
[url]https://https://aliusenergy.nl/files/downloads/31/NL%20Korte%20installatiehandleiding%201-%20en%203-fasen%20omvormer.pdf[/url]
Helaas kom ik er niet zo makkelijk uit hoe ik dit zelf kan doen en uitvogelen wat ik allemaal nodig heb. De SolarEdge portal kan ik ook zelf niet wijzigen lijkt het. Ben ik verplicht om dezelfde installateur te vragen een paar panelen aan te melden en te installeren?
In principe kan ik nog bijna op mijn berging/hal naast de oprit klimmen zonder ladder, de bekabeling ligt daar ook in een PVC buis op het dak en komt uit de berging, waar eventueel nog een paar panelen zouden passen (oost/west bijv 2x2?) het moet makkelijker zijn dan ik mij momenteel in beeld denk ik dan.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Stel ik wil 40 sf175 op mijn dak leggen, twee strings van 20, en ik lees de datasheet van de panelen waar staat dat vmpp van de panelen 83,9v is, moet ik dan een omvormer hebben die tot 1678v kan? Die bestaan toch helemaal niet. Voorbeeld een goodwe 6000 heeft 200-800 vmppt range met 2 mppts.
Kwa vermogen moet het passen maar de spanning zou te hoog worden?
Die lg320 schijnen tot eind van het jaar niet meer in nl leverbaar te zijn door iets met mip.ronaldmathies schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:42:
Even een vraagje, wij hebben een offerte aangevraagd voor de volgende opzet:
Waar nu mijn vragen:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja, die spanning moet ergens veel lager zijn, strings van 7 meestal op een 3 fase omvormerCpt.Chaos schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 06:02:
Misschien een stomme vraag, maar ik snap het even niet meer.
Stel ik wil 40 sf175 op mijn dak leggen, twee strings van 20, en ik lees de datasheet van de panelen waar staat dat vmpp van de panelen 83,9v is, moet ik dan een omvormer hebben die tot 1678v kan? Die bestaan toch helemaal niet. Voorbeeld een goodwe 6000 heeft 200-800 vmppt range met 2 mppts.
Kwa vermogen moet het passen maar de spanning zou te hoog worden?
Yep, heel gaaf huis, kom er regelmatig langs. Top om te horen dat je helemaal gasloos hebt kunnen gaan, alhoewel ik vermoed dat er nog wel een aansluiting gelegd moest worden? Hoe zat het overigens met subsidie op de panelen nu je zo half in het dak gelegd hebt?jerh schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:57:
[...]
Ja zeker..... Ik hoef vaak alleen maar een beschrijving te geven aan mede Culemborgers en dan weten ze wel waar het staat.
Nee, alleen in het kopje real time zie je dat met wat getallen samengevat. Niet in je opbrengstgrafiek.thido schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:57:
Iemand de oude Omnik 3.0K TL met wifi in gebruik? Kan ik hierbij met de app de beide mppt's apart zien?
Ik heb het ook over nieuwbouw.KifArU schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:29:
[...]
Dit gaat over nieuwbouw. Daar wordt het vermogen van de warmtepomp gebaseerd op een warmteverliesberekening. Zo'n berekening geeft een heel aardig beeld van het verlies van warmte, dus ook van de benodigde opwekking.
Dus in dit geval kun je heel goed zo'n vuistregel gebruiken.
Als je in bestaande bouw een wp gaat installeren, kun je inderdaad het gasverbruik als basis gebruiken.
Daar kun je ieder vermogen installeren dat je aantrekkelijk lijkt, met het bijbehorende verbruik.
Uit een warmteverlies (transmissie) berekening komt een waarde in Watt die aangeeft hoeveel vermogen je nodig hebt om bij bepaalde omstandigheden (buiten -10) de ruimtes op temperatuur te houden.
Nogmaals, dit heeft niets met het verbruik te maken, dat is gewoon heel erg persoonlijk, factoren die meespelen.
1. Wensen van de gebruiker (gehele woning 24/7 op 22 graden, of naregeling met verblijfsruimtes op 19 graden)
2. Zoninval (veel ramen op zuid, minder energie nodig)
3. weersomstandigheden (veel wind/regen)
4. Wil je zomers koelen
Met een W/W warmtepomp is dat veel minder..Grolsch schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:41:
4. Wil je zomers koelenTel er dan gerust 10kWh per dag bij.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Gisteren een offerte gekregen voor een PV.
En ik vroeg me af wat jullie van de offerte vinden, zowel qua prijs, realiteit en gebruikte componenten.
Allereerst wat feiten:
Huis staat op 188gr, dus achtertuin staat op 8gr van het zuiden.
Ik heb een uitbouw met plat dak naar de achtertuin van 2,2m diep en incl garage er naast 9,4m breed
Op de garage naast het huis kan niets, omdat ik met redelijke zekerheid de badkamer ga uitbouwen.

Ik heb het dak, schuine punt, op het Oosten en een klein deel op het Westen.

Volgens de gene die de offerte heeft gemaakt, is het niet normaal/verstandig mogelijk om op dit dak zonnepanelen te plaatsen ivm de dakpannen

De enige oplossing hier is Eternit Solesia had ie t over, a €300,-
Momenteel betaal ik €0,18 per KWh en verbruik net geen 4000KWh per jaar
Meterkast heeft 3x 40A
De offerte:
9x Trina Solar TSM300 met 300Wp
Van der Valk Flat ondersteuning
SolarEdge SE3500HD Inverter
SolarEdge P350 Power Optimizer per paneel
Omvormer komt in de garage
Daarvandaan gaat een Dca 3x 2,5² naar de meterkast waar een 16A Aardlekautomaat geplaatst wordt.
Totaal €5.500,-
Opbrengst per jaar 2430KWh
ps.
Ik zie het ook prima zitten om eventueel zelf spul te plaatsen, ben (al zeg ik t zelf) best handig.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
2 euro per Wp? Is dat incl BTW of Excl BTW?
Ik zou 2x 7 panelen SF-175 in landscape plaatsen op betonvoeten, waar er 2 op kunnen achter elkaar. (schans)
Dat is maar 2450 Wp maar levert vrijwel zeker 2800 kWh op.
Waarom SF? Omdat 7 panelen een mooie spanning is voor een 3-fase omvormer.
Dat kan dan op mppt1 op de omvormer. en Mppt2 voor je oost dak.
Je zou ook 9x 335 Wp ECsolar daar kunnen plaatsen, van 2x 1 mtr, maar dat is weer geen mooie spanning voor 3-fase omvormer, maar wel voor een 1-fase omvormer. (gewoon stringomvormer, geen se nodig, geen schaduw? Alleen 'smorgens vroeg en 'savonds laat van de huizen, daar maakt SE ook niks van)
Volgens mij heeft @SolarKing wel ervaring met deze dakpannen op je huis.
(ik wil niks aanmoedigen, ik krijg ook de kriebels van zo een schuin dak met zulke gladde dakpannen)
Eigenlijk is het zonde daar geen panelen te leggen. Stuur sun-solar.nl eens een mailtje?
De SF panelen voor je platdak zijn prima te vinden op markplaats 2e hands...(maar dan groene SF-150 en SF-160). Met een beetje zoeken vind je daar ook een 3-fase SMA. Dat zou je zelf al kunnen doen.
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 08:54 ]
Als je het vertaald naar € per WP vind ik het fors, vooral omdat het exclusief installatie is. (€ 2,04 per WP).HellStorm666 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:
Heej allemaal,
Gisteren een offerte gekregen voor een PV.
En ik vroeg me af wat jullie van de offerte vinden, zowel qua prijs, realiteit en gebruikte componenten.
Allereerst wat feiten:
Huis staat op 188gr, dus achtertuin staat op 8gr van het zuiden.
Ik heb een uitbouw met plat dak naar de achtertuin van 2,2m diep en incl garage er naast 9,4m breed
Op de garage naast het huis kan niets, omdat ik met redelijke zekerheid de badkamer ga uitbouwen.
[afbeelding]
Ik heb het dak, schuine punt, op het Oosten en een klein deel op het Westen.
[afbeelding]
Volgens de gene die de offerte heeft gemaakt, is het niet normaal/verstandig mogelijk om op dit dak zonnepanelen te plaatsen ivm de dakpannen
[afbeelding]
De enige oplossing hier is Eternit Solesia had ie t over, a €300,-
Momenteel betaal ik €0,18 per KWh en verbruik net geen 4000KWh per jaar
Meterkast heeft 3x 40A
De offerte:
9x Trina Solar TSM300 met 300Wp
Van der Valk Flat ondersteuning
SolarEdge SE3500HD Inverter
SolarEdge P350 Power Optimizer per paneel
Omvormer komt in de garage
Daarvandaan gaat een Dca 3x 2,5² naar de meterkast waar een 16A Aardlekautomaat geplaatst wordt.
Totaal €5.500,-
Opbrengst per jaar 2430KWh
ps.
Ik zie het ook prima zitten om eventueel zelf spul te plaatsen, ben (al zeg ik t zelf) best handig.
Ik heb betaald inclusief installatie, materialen, BTW - € 1,35 per WP (Totaal 7000WP, 40 x SF 175 panelen)
Geen gasaansluiting. Gewoon niet aangevraagd. We hebben wel een bodemplaat voor de meterkast waarin de standaard doorvoer voor gas zit. Dat is nu een losse pijp voor eventuele extra zaken in de toekomst.Sander schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:36:
[...]
Yep, heel gaaf huis, kom er regelmatig langs. Top om te horen dat je helemaal gasloos hebt kunnen gaan, alhoewel ik vermoed dat er nog wel een aansluiting gelegd moest worden? Hoe zat het overigens met subsidie op de panelen nu je zo half in het dak gelegd hebt?
Geen subsidie hier. Pas in 2016 kwam er subsidie, was wel jammer, had een paar duizend euro gescheeld.
Thanks voor het compliment. Mensen vinden het mooi of helemaal niks..... Wij zijn zelf bijzonder tevreden, het is nog mooier uitgepakt dan we hadden gedacht/hoopt.
Ik was namelijk altijd in de veronderstelling dat je bijvoorbeeld 100w verbruikt, en bijvoorbeeld 80w opbrengt, je dan een rekening krijgt voor 20w.
En dat je dus kijkt naar het jaarverbruik en jaaropbrengst. Of is dit nu toch weer anders met de nieuwe teruglever tarieven?
Tot 2023 is dat niet nodig inderdaad.
http://nos.nl/artikel/218...t-2023-zelfde-tarief.html
Tenzij je off the grid woont.
Heeft inderdaad geen nut. Maar als het zonder moeite wel te doen is dan is het toch fijn gevoel dat alles op zon stroom draait, en je belast het straat netwerk minder. Maar belang heb je inderdaad niet bijGrolsch schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:48:
Ik snap die discussie ook niet zo goed, we mogen toch tot 2023 verrekenen, wat heeft het dan voor nut om alles aan te zetten als er overschot ontstaat gedurende een bepaalde periode van de dag
1 PVoutput . Dongen NB
En niet op basis van een dag of jaar?
Gisteren met een bewolkte en regenachtige dag toch nog de eerste kWh af kunnen trekken, ik ben blij!
@SolarKing bedankt, naast het installeren natuurlijk, voor het (vele) meedenken en proberen. Ik vond je manier van werken en omgang véle malen prettiger dan de lokale panelenboer.
De 14 SF'jes liggen er fijn bij
Alleen via bluetooth vind ie deze. Iemand nog tips?
Zit een beetje de balans op te maken, maar holymoly, wat verdienen die dingen zich snel terug zeg!
Nu zullen ze langzaam minder opleveren, maar als ik 7 jaar terugverdientijd heb dan is dat veel.
Afhankelijk van het weer, energieprijzen, etc.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Nog een keer proberen met speedwire. Misschien het programma weer sluiten en opstarten.format5 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:55:
Ik probeer sunny explorer nu met de omvormer te verbinden over speedwire. De omvormer kan ik pingen dus netwerk werkt. Echter vindt sunny explorer de omvormer niet bij search.
Alleen via bluetooth vind ie deze. Iemand nog tips?
(het blijft rare software af en toe)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 09:02 ]
Poging 9, nog steeds niks gevonden...AUijtdehaag schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:57:
[...]
Nog een keer proberen met speedwire. Misschien het programma weer sluiten en opstarten.
(het blijft rare software af en toe)
Domoticz kan er in ieder geval probleemloos mee verbinden, dus moet echt sunny explorer zijn.
Dan maar geen sunny explorer via speedwire.
Ik heb via bluetooth RCD aanpassing op 30ma gezet. Volgens mij hoef ik verder niks te doen toch?
[ Voor 15% gewijzigd door format5 op 13-07-2017 09:38 ]
(Volgens mij een probleempje met de shell die gebruikt is om het script te produceren vs de shell die op mijn Syno standaard gebruikt wordt. Hopelijk binnenkort meer dan 15 minuutjes tijd om dat op te proberen te lossen.)
Nu ben ik natuurlijk direct dataverslaafd en je kunt in de HoSola interface ook "Remote Servers" instellen om naar te communiceren. Ben benieuwd of je daarmee ook naar PVOutput kunt communiceren oid
1x35 bedoel je denk ik, had ik ook en nog (21e pas om) en er staat 6700Wp op dak wat eigenlijk niet mag, max 5600WAcOekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:11:
[...]
Nu naar 3 x25 en dan kan je naar 11000Wac en is even duur inderdaad.
Alleen de om zet kosten van 1 maal 180,-(stedin)
De prijs is een totaal prijs, incl materiaal en montage, maar wel ex BTWGrolsch schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:44:
[...]
Als je het vertaald naar € per WP vind ik het fors, vooral omdat het exclusief installatie is. (€ 2,04 per WP).
Ik heb betaald inclusief installatie, materialen, BTW - € 1,35 per WP (Totaal 7000WP, 40 x SF 175 panelen)
Scientia Potentia Est
Die SF panelen vind ik inderdaad een stuk interesanter.AUijtdehaag schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:32:
@HellStorm666
2 euro per Wp? Is dat incl BTW of Excl BTW?
Ik zou 2x 7 panelen SF-175 in landscape plaatsen op betonvoeten, waar er 2 op kunnen achter elkaar. (schans)
Dat is maar 2450 Wp maar levert vrijwel zeker 2800 kWh op.
Waarom SF? Omdat 7 panelen een mooie spanning is voor een 3-fase omvormer.
Dat kan dan op mppt1 op de omvormer. en Mppt2 voor je oost dak.
Je zou ook 9x 335 Wp ECsolar daar kunnen plaatsen, van 2x 1 mtr, maar dat is weer geen mooie spanning voor 3-fase omvormer, maar wel voor een 1-fase omvormer. (gewoon stringomvormer, geen se nodig, geen schaduw? Alleen 'smorgens vroeg en 'savonds laat van de huizen, daar maakt SE ook niks van)
Volgens mij heeft @SolarKing wel ervaring met deze dakpannen op je huis.
(ik wil niks aanmoedigen, ik krijg ook de kriebels van zo een schuin dak met zulke gladde dakpannen)
Eigenlijk is het zonde daar geen panelen te leggen. Stuur sun-solar.nl eens een mailtje?
De SF panelen voor je platdak zijn prima te vinden op markplaats 2e hands...(maar dan groene SF-150 en SF-160). Met een beetje zoeken vind je daar ook een 3-fase SMA. Dat zou je zelf al kunnen doen.
Hoeveel diepte gebruikt deze oplossing? 2 meter? en breedte is dan ongeveer 8,9m in de breedte?
De omvormer in de offerte is een 1 fase omvormer.
Raad je dat nu ook aan (goedkoper?) of beter een 3-fase?
Scientia Potentia Est
Hier is al veel over gezegd, maar nog niet genoemd zijn:ronaldmathies schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:24:
[...]
1. Je kunt twee 4600W omvormers beide 20A afzekeren, dan ben je selectief én gebruik je de hele aansluiting.
2. Bij 40A invoeding is er een kans dat je over de 253 V gaat. De omvormer(s) vallen dan uit. Driefasen (3x25) heeft dit veel minder.
3. Je kunt prima panelen voor 8000 Wp aan een 5.7 kW omvormer hangen. Voor de jaaropbrengst maakt het weinig uit.
4. Er zijn apparaten die de invoeding bij de meter maximeren. Dat houdt in dat als je grote verbruikers aan hebt staan, de omvormer meer mag leveren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De maat van de betonvoeten staat in de link. 2mtr inderdaad.
In de breedte komt er dan ietsjes bij (de breedte van 1 betonvoet, omdat je er 8 nodig hebt, iets van 10/15 cm ofzo)
Als je "echt" handig bent kan je ze ook zelf maken
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
En dan maak je ze 15 of 20 graden ofzo. (naar wens)
Ik raad 3-fase omvormer aan met 3-fase, zodat je meer direkt verbruik hebt in de toekomst als salderen afloopt.
Blijft het bij de panelen op het platdak, dan kan je net zo goed 9x 335 Wp Ecsolar nemen op een 1-fase omvormer. 14x SF kan dan ook nog, maar de stringverdeling wordt dan anders.
Ik heb in Rosmalen ook eens iemand geadviseerd met een 3-fase SMA omvormer met 12x SF op een carport en 26x 315 WP op het schuine dak.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=46282&sid=42216&t=m
Op een 3-fase SMA kan je het gewoon combineren ivm 2x mppt.
Maar alle Vmpp spanningen moeten zo goed mogelijk kloppen natuurlijk.
met 2x 7 SF zit je alvast goed.
Ik heb de maten niet gezien van je schuindak, dus kan ik niks adviseren.
Ik kijk altijd eerst naar de maat van het dak, en bepaal of daar SF of Mono moet komen te liggen met de juiste Vmpp voor de omvormer.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 10:11 ]
Het zal inderdaad alleen bij het platte dak blijven, aangezien op dat schuine dak zelf leggen ik niet zie zitten.AUijtdehaag schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:07:
@HellStorm666
De maat van de betonvoeten staat in de link. 2mtr inderdaad.
In de breedte komt er dan ietsjes bij (de breedte van 1 betonvoet, omdat je er 8 nodig hebt, iets van 10/15 cm ofzo)
Als je "echt" handig bent kan je ze ook zelf maken
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
En dan maak je ze 15 of 20 graden ofzo. (naar wens)
Ik raad 3-fase omvormer aan met 3-fase, zodat je meer direkt verbruik hebt in de toekomst als salderen afloopt.
Blijft het bij de panelen op het platdak, dan kan je net zo goed 9x 335 Wp Ecsolar nemen op een 1-fase.
Ik heb in Rosmalen ook eens iemand geadviseerd met een 3-fase SMA omvormer met 12x SF op een carport en 26x 315 WP op het schuine dak.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=46282&sid=42216&t=m
Op een 3-fase SMA kan je het gewoon combineren ivm 2x mppt.
Maar alle Vmpp spanningen moeten zo goed mogelijk kloppen natuurlijk.
met 2x 7 SF zit je alvast goed.
Ik heb de maten niet gezien van je schuindak, dus kan ik niks adviseren
En het ook niet aangeraden wordt.
Scientia Potentia Est
"niet aangeraden" door 1 installateur die er geen zin in heeft?
Dan wordt het 9x 335 Wp ecsolar op betonvoeten op 1 fase, lijkt me.
Op een simpele stringomvormer.
(of als je perse SF wilt, ook goed)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 10:14 ]
Die installateur heeft contact gehad met de fabrikant van de dakpannen.AUijtdehaag schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:13:
@HellStorm666
Dan wordt het 9x 335 Wp op betonvoeten op 1 fase, lijkt me.
Op een simpele stringomvormer
En die fabrikant geeft aan dat de enige oplossing die panelen zijn die ipv de dakpannen komen.
En als t zelf plaatsen wordt, zie ik t op het schuine dak plaatsen niet zitten
Maar zal sun-solar ook ff een bericht doen, als die dat wel zien zitten, is t weer meer kwh
Scientia Potentia Est
De pannen in Rosmalen (uit de link die ik gaf) zij exact hetzelfde.
Alleen een iets minder stijl dak (makkelijker voor de installateur)
Dus eerst even informeren inderdaad. (bij een ander)
Als die zegt dat het niet kan, houdt het op.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 10:17 ]
1x35 en 1x40 zijn hetzelfde. Als je nog hoofdzekeringen in de vorm van smeltpatronen/stoppen hebt, heb je 35A. Als je een hoofdzekering in de vorm van een zekeringautomaat hebt, is die 1x40Rol-Co schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:28:
[...]
1x35 bedoel je denk ik, had ik ook en nog (21e pas om) en er staat 6700Wp op dak wat eigenlijk niet mag, max 5600WAc
Je doelt op dit stuk:Brutuss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:13:
[...]
Volgens mijn genoemde site wel. Je zult hoe dan ook moeten betalen voor het verzwaren van je aansluiting.
Dat is een typo; 1x25A had 3x25A moeten zijn. 3x35 is wel duurder.Het verder verzwaren naar 3 fasen is mogelijk, maar let u daarbij wel op of uw netbeheerder hiervoor extra vastrechtkosten in rekening gaat brengen. Vaak valt u voor 1x25A nog steeds in het lage tarief maar dient u voor 3x35A extra vastrechtkosten te betalen.
En het is niet 'vaak', het is wettelijk vastgelegd
Iemand met Twitter kan dat vast melden bij de redacteur van zonnepanelen.net.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Even ter opsomming een eigen config, als ik zelf doe op t platte dak...AUijtdehaag schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:13:
@HellStorm666
Dan wordt het 9x 335 Wp ecsolar op betonvoeten op 1 fase, lijkt me.
Op een simpele stringomvormer.
(of als je perse SF wilt, ook goed)
Optie 1:
14x SF175-S €1411,57
1x SMA 3.0 €817,36
8x betonvoet €376,86
Kabels ed €250,-
Totaal: €2.856 ex BTW
Geeft 2450Wp (2327KWh?)
Wat dus een ROI geeft van 4,74 jaar
Optie 2:
9x EC Solar 335 €1777,69
1x SMA 3.0 €817,36
Montage frame €471
Kabels ed €250,-
Totaal: €3316 ex BTW
Geeft 3015Wp (2713KWh?)
Wat dus een ROI geeft van 5,26 jaar
correct?
Scientia Potentia Est
Ik reken met SF altijd 1,15x Wp als kWh op een perfect zuid dak. (beetje afronden naar beneden, je mist wat opbrengst in de ochtend en avond van de schaduw van de huizen voor je)
En met mono 1,05x Wp als kWh.
Een installateur geeft altijd te weinig opbrengst op, anders komt de klant zeuren.
Edit: er staat nog een SMA 3.0 1-AV40 op marktplaats.
https://www.marktplaats.n...aard&sortOrder=decreasing
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 10:50 ]
Niet op de app, wel op het Omnikportal en op Solarmanpv.com.thido schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:57:
Iemand de oude Omnik 3.0K TL met wifi in gebruik? Kan ik hierbij met de app de beide mppt's apart zien?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik wil de panelen aansluitend zonder tussenruimte monteren op houten balken, maar heb nog nooit een paneel in handen gehad. Kan ik er bijvoorbeeld een houtdraadbout op monteren?

Het is trouwens bedoeld als dak voor de carport, de eventuele (kleine) kieren wil ik afkitten met UV bestendige kit.
Mag je idd maar 5600Wp op je dak hebben liggen bij een 1x35A aansluiting? 35Ax230V is toch een 8000W?Rol-Co schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:28:
[...]
1x35 bedoel je denk ik, had ik ook en nog (21e pas om) en er staat 6700Wp op dak wat eigenlijk niet mag, max 5600WAc
Dank, ik heb wel die T profielen overwogen maar ook in die post vraag ik mij af hoe ze bevestigd zijn, Niet middels een normale stokschroef met een ring aan de bovenkant, dan zou het rubber doorlopend zijn.
Maar even terug in dat topic staat wel precies de bevestiging die ik ook wil!

De vraag is dus: kan ik ervan uitgaan dat elk (gangbaar) zonnepaneel zo'n achterkant heeft in de vorm van een liggend U profiel waar al gaten inzitten (of ik eventueel een gaatje in kan boren)?
Ik heb 1*35A hoofdzekering, ik zet er een aardlek van 32A op. Max van mijn SE omvormer is 27A.Noord27 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:37:
[...]
Mag je idd maar 5600Wp op je dak hebben liggen bij een 1x35A aansluiting? 35Ax230V is toch een 8000W?
27*230=6210 Watt. Oost/West opstellingscorrectie vwb dimensionering: 6210/80%= 7762Wp
In theorie kan je bij 35A dus 10.062 Wp neerleggen.
Ja dat is correct, zitten gaten in en zelf boren gaat ook, pas op voor door schieten in achterkant paneel. Ik heb gewoon simpel hoek ijzertje genomen om vast te zetten. Ik denk als je dubbelzijdig tape / foam neemt dat het aardig waterdicht is. Eerst op ene paneel plakken en dan volgend paneel precies tegenaan schuivenWolly schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:57:
[...]
Dank, ik heb wel die T profielen overwogen maar ook in die post vraag ik mij af hoe ze bevestigd zijn, Niet middels een normale stokschroef met een ring aan de bovenkant, dan zou het rubber doorlopend zijn.
Maar even terug in dat topic staat wel precies de bevestiging die ik ook wil!
[afbeelding]
De vraag is dus: kan ik ervan uitgaan dat elk (gangbaar) zonnepaneel zo'n achterkant heeft in de vorm van een liggend U profiel waar al gaten inzitten (of ik eventueel een gaatje in kan boren)?
1 PVoutput . Dongen NB
Denk dat je een aardlekautomaat bedoeld. Dat is een zekering met ingebouwde aardlek. In jouw geval een zekering van 32A (x230V = 7360W) met een aardlek van bijvoorbeeld 30mA (0,03A).clemient schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:02:
[...]
Ik heb 1*35A hoofdzekering, ik zet er een aardlek van 32A op. Max van mijn SE omvormer is 27A.
27*230=6210 Watt. Oost/West opstellingscorrectie vwb dimensionering: 6210/80%= 7762Wp
In theorie kan je bij 35A dus 10.062 Wp neerleggen.
Maar dat geeft mij inderdaad betere hoop voor toekomstige uitbreiding, met een aantal SF's. Nu ook een 1x35A hoofdaansluiting in combinatie met een 25A zekering voor de PV, waarachter een 5000W omvormer zit; via Oost-West configuratie van 5500Wp. Een aantal SF's zouden het voltage toch wel wat omhoog kunnen krikken en die presteren bij slechter weer ook relatief beter.
[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 13-07-2017 12:20 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??