Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.488 views
@VivaAtloni
Waar ga je dan je toekomstige uitbreiding (west?) op aansluiten met die 1-fase powerset?
Weer een omvormer erbij kopen? Kun je dan niet beter nu een paar honderd uitgeven voor een grotere 3-fase omvormer met 2x mppt? En dan het liefst een SMA of een Fronius, vanwege niet beperkte ingangen
(iedereen is verslaafd hier, dus lijkt me sterk dat jij dat niet wordt :> )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 07:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 07:30:
@VivaAtloni
Waar ga je dan je toekomstige uitbreiding (west?) op aansluiten met die 1-fase powerset?
Weer een omvormer erbij kopen? Kun je dan niet beter nu een paar honderd uitgeven voor een grotere 3-fase omvormer met 2x mppt? En dan het liefst een SMA of een Fronius, vanwege niet beperkte ingangen
(iedereen is verslaafd hier, dus lijkt me sterk dat jij dat niet wordt :> )
Dit is juist de reden dat ik een 1 fase omvormer wil hebben, zodat ik er later nog een tweede omvormer bij kan plaatsen. Dan kan ik op een andere fase van de kracht een additionele omvormer hangen.
Als ik nu een 3 fasen omvormer neem, dan kan ik er later toch geen extra 3 fasen omvormer bij plaatsen (en moet ik dus een nieuwe grotere 3 fasen omvormer kopen).
Of klopt mijn theorie niet?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zit op mijn werk te stuiteren, want @SolarKing is bezig om thuis de boel aan te leggen :Y

Voel me net een klein kind :P

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

Wailing_Banshee

You're Next

Pathogen schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:18:
Ik zit op mijn werk te stuiteren, want @SolarKing is bezig om thuis de boel aan te leggen :Y

Voel me net een klein kind :P
En je hebt niet eens vrijgenomen! Wie is dan die foto's aan het maken voor het nageslacht?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 20:40
@VivaAtloni Je kunt prima meerdere 3-fase omvormers plaatsen. Er geldt geen limiet. Vraag is alleen of je uitbreiding dusdanig groot zal zijn, dat dat weer een 3-fase omvormer vereist. Je zou ook nu een 3-fase omvormer kunnen aanschaffen en later een 1-fasig model.

Toevoeging: voor bovenstaande heb ik geen bewijs o.i.d. maar logisch redenerend dat er slechts 3 fases zijn en alle omvormers op de aanslutingen van een wijktrafo op deze fases zijn aangesloten, zie ik niet in waarom er een beperking zou zijn.

[ Voor 83% gewijzigd door Cranberry op 11-07-2017 09:30 ]

VivaAtloni schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:15:
[...]

Dit is juist de reden dat ik een 1 fase omvormer wil hebben, zodat ik er later nog een tweede omvormer bij kan plaatsen. Dan kan ik op een andere fase van de kracht een additionele omvormer hangen.
Als ik nu een 3 fasen omvormer neem, dan kan ik er later toch geen extra 3 fasen omvormer bij plaatsen (en moet ik dus een nieuwe grotere 3 fasen omvormer kopen).
Of klopt mijn theorie niet?
Nee, klopt niet inderdaad.
Alles kan op 1 mppt van een 3-fase omvormer, Fronius of SMA.
Dan heb je mppt 2 nog voor de rest van de uitbreiding (of zelfs nog parallel over mppt 1, met 3x 8 )
Je hoeft dus niks bij te kopen qua omvormer, en nu een "te grote" nemen.
Hoe veel te groot, kan ik niet bepalen, zonder verdere info van je dakvlakken

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 10:23 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:59
Andre1973 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 01:21:
[...]

In de levensduur / te verwachten service. Wij plaatsen geen Goodwe uit dat oogpunt. Steca draait al een tijdje langer mee in de omvormerlarij.
Ook krijg je met de combi Steca (solar frontier) SF extra lang garantie. 12 jaar uit mijn hoofd.
Maar nogmaals, naar mijn idee....
Op mijn GoodWe heb ik van de installateur anders ook gewoon 10 jaar garantie gekregen :)

• Pathogen
  • Laatst online: 25-11 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:22:
[...]

En je hebt niet eens vrijgenomen! Wie is dan die foto's aan het maken voor het nageslacht?
Die vrije dagen spaar ik juist voor het aankomende nageslacht :Y

Maar mijn vrouw is thuis, en schoonmoeder en dochter ook zo te zien, dus ik word goed op de hoogte gehouden ;)

14x SF-175 op een Hosola Bright 2500 MTL, das toch maar mooi 2450Wp op een dak met een bijzonder rot geplaatste dakkapel (voor de plaatsing dan).
Met nog wat extra moeite aan de besparingskant moet elektra dan toch echt een stuk minder gaan kosten.

Nu met foto voor het nageslacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kyHgaYQLxUT5v8LDiJsV7r3x/medium.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Pathogen op 11-07-2017 10:50 . Reden: Nu met foto voor het nageslacht ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:41:
[...]

Op mijn GoodWe heb ik van de installateur anders ook gewoon 10 jaar garantie gekregen :)
Volgens mij geeft de installateur geen garantie, die geeft alleen de fabrieks garantie door ...... Welke door de importeur weer wordt doorgegeven. Tegen de tijd dat je garantie nodig hebt moet je hopen dat 1 van beide er nog zijn ff naar China mailen wordt lastig ..... Met een Europese fabrikant is dat een stuk eenvoudiger, als die er nog is.
Als een bedrijf al wat langer bestaat dan is de garantie ook meer waard in mijn beleving, zeker als ze meer doen als alleen omvormers.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:32:
@VivaAtloni
Als je 3-fase hebt, neem je toch wel een 3-fase omvormer?

-3-fase is een efficiëntere omvormer dan 1-fase
Mee eens.
-je aders worden minder belast, dus minder kabelverliezen.
Mee eens.
-meer direkt verbruik als salderen over is
Leg eens uit ? volgens mij is dit niet waar, je meter sommeert de drie fasen. Er is altijd maar 1 van de 4 tellers actief. ( Hoog-opwek, hoog-verbruik, laag-opwek, laag-verbruik )
-een te grote omvormer gaat langer mee, de elektronica heeft het makkelijker en wordt minder heet. :>
Zou kunnen, maar lijkt me een gevoelsmatige aanname.
-De 3-fase aansluiting ligt er al! En kan direct er aan geknoopt worden.
Net als een 1 fase .... ligt er ook al, geen argument, wel een voorwaarde.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:35:
[...]

Volgens mij geeft de installateur geen garantie, die geeft alleen de fabrieks garantie door ...... Welke door de importeur weer wordt doorgegeven. Tegen de tijd dat je garantie nodig hebt moet je hopen dat 1 van beide er nog zijn ff naar China mailen wordt lastig ..... Met een Europese fabrikant is dat een stuk eenvoudiger, als die er nog is.
Als een bedrijf al wat langer bestaat dan is de garantie ook meer waard in mijn beleving, zeker als ze meer doen als alleen omvormers.
In mijn geval staat er op mijn factuur gewoon 10 jaar garantie op omvormer. Dan is dat toch redelijk moeilijk te verkopen door een installateur als ze daar "ja maar dat was voor de fabrikant" achtige dingen op gaan los proberen te laten, daar hebben ze het woordje fabrieksgarantie voor uitgevonden. Mocht het zover komen dan is het forward naar de rechtsbijstand en dan betalen die dus wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 11-07-2017 11:06 ]

@WoudseHoeve
Leg eens uit ? volgens mij is dit niet waar, je meter sommeert de drie fasen. Er is altijd maar 1 van de 4 tellers actief. ( Hoog-opwek, hoog-verbruik, laag-opwek, laag-verbruik )
Er zijn al slimme meters die intern alle fases twee tellers hebben. (link zou ik op moeten zoeken, maar dan wordt de buurman kwaad als zijn panelen vanavond niet liggen)
Alles wat niet door de meter gaat = direkt verbruik = geen registratie = niet mogelijk voor de netbeheerder "vat" op te krijgen.
Zou kunnen, maar lijkt me een gevoelsmatige aanname.
format5 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Blijft dus gevoelsmatig...

2x eens en 1x twijfelachtig en 1x 50/50
Dus toch maar een 1-fase omvormer? en naderhand 1 bijkopen? En dan nog maar over 2 fases terugleveren?
De voordelen van 3-fase wegen niet op tegen de nadelen van 2x1-fase vind ik. Doe het gewoon in 1x goed.
Lijkt me veel fijner de e-auto met 3-fase op te laden, op zonnestroom, wat niet door de meter hoeft te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 11:19 ]

• VivaAtloni
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:32:
[...]
Nee, klopt niet inderdaad.
Alles kan op 1 mppt van een 3-fase omvormer, Fronius of SMA.
Dan heb je mppt 2 nog voor de rest van de uitbreiding (of zelfs nog parallel over mppt 1, met 3x 8 )
Je hoeft dus niks bij te kopen qua omvormer, en nu een "te grote" nemen.
Hoe veel te groot, kan ik niet bepalen, zonder verdere info van je dakvlakken
Ik begrijp wat je zegt, maar ik ga nu toch geen 8000wp omvormer kopen en er de komende > 3 jaar maar 4000wp aan panelen aan hangen (discussie dat ik wel eerder dan 2/3 jaar naar meer panelen gaat is niet relevant, want dit duurt gewoon zo lang :+ ). Dus zo'n tijd met een grote omvormer betekent volgens mij alleen maar een inefficiente omvormer.

Ik wil juist in een later stadium een additionele omvormer gaan plaatsen ipv van nu een overbemeten. Vandaar dus mijn oorspronkelijke keuze voor een 1 fase omvormer.

@VivaAtloni
Prima.
(ik bookmark deze even....zodat ik hem over een paar maanden nog kan vinden)

Doe wat je zelf wilt. Maar ik wil gewoon dat je erover nadenkt...doen is een ander verhaal.

• VivaAtloni
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:21:
@VivaAtloni
Prima.
(ik bookmark deze even....zodat ik hem over een paar maanden nog kan vinden)

Doe wat je zelf wilt. Maar ik wil gewoon dat je erover nadenkt...doen is een ander verhaal.
Haha thx... ben benieuwd of ik over een jaar het dubbele aantal panelen heb liggen 8) . Stel het overigens zeer op prijs dat je de standaard ideeen challenged (en ik heb er ook zeker wel over nagedacht).

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

VivaAtloni schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Haha thx... ben benieuwd of ik over een jaar het dubbele aantal panelen heb liggen 8) . Stel het overigens zeer op prijs dat je de standaard ideeen challenged (en ik heb er ook zeker wel over nagedacht).
Het dubbele ga ik niet redden (moet ik eerst de MAF verhogen), maar meer dan de helft komt er wel bij. En een nieuwe omvormer (want 5000Wp op een 3000Wp omvormer gaan we natuurlijk niet doen). Die oude omvormer kan dan gebruikt gaan worden zodra de MAF factor hoog genoeg is om ook panelen op het platte dak van de keuken te leggen. Of de garage.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 15:29
Sinds gisteravond de SMA omvormer opgehangen en in bedrijf gesteld. Wat een apparaat zeg. 16Kg schoon aan de haak.

Omvormer

Gelukkig kon ik gisteren nog heel even wat zon opvangen om te kijken of alles naar behoren functioneerde en dat resulteerde in de eerste 0,092kWh 8)

Vanmorgen om 05:40 begon de omvormer weer op te starten. Momenteel zie ik al 4375w door de omvormer komen en heb ik de eerste 8kWh al binnen :9~
Helaas is het nogal een bewolkte dag dus de opbrengst zal niet optimaal zijn vandaag.

SBFspot werkt ook naar behoren en dus de koppeling naar Domoticz ook.
Valt me wel op dat enkele waardes op 0 staan zoals de temperatuur en de efficiëntie. Ik kan deze eerlijk gezegd ook nergens terug vinden bij de "Momentane Waarden" in de webpagina van de SMA omvormer.
Andere Sunny Boy gebruikers dit ook al opgevallen?

Het Sunny portal is wel leuk maar denk dat ik me daar weer fijn ga afmelden en de poorten in de router dicht gooien. De App vind ik eerlijk gezegd waardeloos. Dit kan wel eens een likje verf gebruiken.

In de SMA omvormer zie je ook een stuk terug komen van "Terugleverbeheer". Momenteel staat hierbij vermeld: "De begrenzing van het werkelijke vermogen is uitgeschakeld". Dit zal zo moeten blijven denk ik?

Staan nu een hoop dingen uit op het dashboard, vind het leuker als deze aan staan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qSLCckWMEa5rAZUvGLPQm2xZ/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Brutuss op 11-07-2017 12:26 ]

@Brutuss
Het verbruik zie je als je een "SMA home manager" aan je netwerk knoopt en in de meterkast installeert.
Helaas te duur, naar mijn mening. Ik hou het op een losse kWh meter en een Youless voor verbruik.

Via mijn SMA 5000 TL-21, zie ik wel de temperatuur in sbfspot en domoticz
Ik ben eerlijk gezegd al blij dat je de waardes uit kan lezen hiermee. (heb geen ervaring met de 1av-40)
Misschien staat het op een ander plekje in de CSV's?
Heb je de CSV's al bekeken die SBFspot maakt?
Ik heb een bash script gemaakt, op een pi, die de CSV's uitleest (in pril stadium) en dus ook naar domoticz kan sturen en je dus keuze hebt om "alles" te zien wat er in die CSV's staat.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 12:16 ]

• Brutuss
@AUijtdehaag
Dat van die Home Manager had ik al gezien daarmee blijft het actuele verbruik en het verbruik inderdaad leeg staan. Deze gaat ook zeker niet aangeschaft worden ik zie het nu al fijn met de Slimme meter en een P1 kabel in Domoticz.

Ik heb het idee dat de nieuwe Sunny Boy's nog niet zo goed overweg kunnen met SBFspot. Of beter gezegd andersom. Het type nummer wordt namelijk ook niet herkend. Hiervoor is al een ticket aangemaakt op de site van SBFspot door iemand anders ook met een nieuwe Sunny Boy.

In de *.csv file staat achteraan de "Temperature" overal op 0,000.
@Brutuss
Ik "vrees" het ook....
Ff SBF contacten via de SBFspot pagina?
Hier een screenshot van mijn actuele gegevens:
https://www.mupload.nl/img/do2lqj9mqad8k.jpg
(maar we gaan offtopic ;-) )

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Uitlezing van de Steca omvormer kan via ethernet, wat naar mijn mening veel betrouwbaarder en stabieler werkt dan WiFi. Ook heeft de Steca interne opslag in de omvormer zelf, waarbij je dus niet afhankelijk bent van een soms niet al te betrouwbare cloudoplossing van Goodwe, waar je belachelijke intervallen van 7 minuten o.i.d. hebt. Met de service van Steca heb ik zelf twee keer ervaring gehad en beide keren is dit prima opgelost. Van Goodwe zijn ze bij een vriend van mij geweest voor service. Hier zijn twee chinezen naar de zolder gestommeld, om een nieuwe firmware in de omvormer te schieten. Op zich ook prima opgelost, maar kwam mij persoonlijk wat minder professioneel over. Hoe deze omvormers het op lange termijn gaan volhouden, is nog onduidelijk. Wat dat betreft heeft Steca een (veel) langere 'track-record'.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:12:
@WoudseHoeve

[...]

Er zijn al slimme meters die intern alle fases twee tellers hebben. (link zou ik op moeten zoeken, maar dan wordt de buurman kwaad als zijn panelen vanavond niet liggen)
Alles wat niet door de meter gaat = direkt verbruik = geen registratie = niet mogelijk voor de netbeheerder "vat" op te krijgen.

[...]

Dus toch maar een 1-fase omvormer? en naderhand 1 bijkopen? En dan nog maar over 2 fases terugleveren?
De voordelen van 3-fase wegen niet op tegen de nadelen van 2x1-fase vind ik. Doe het gewoon in 1x goed.
Lijkt me veel fijner de e-auto met 3-fase op te laden, op zonnestroom, wat niet door de meter hoeft te gaan.
Maar een 3 fase levert niet altijd over 3 fase, bij lage vermogens gewoon over 1 , als je dan 1 fase omvormers hebt is dat nog over 2 of 3 ;)

Omdat salderen er is zou je de verbruikers ook op 1 fase kunnen zetten en de teruglevering over de andere 2, dan heb je gelijk een opbrengstmeter in je meterkast. Mits je geen verbruiker op 3 fase hebt dan he. :>

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

@Brutuss
Wat "hangt" er nu in de meterkast voor aardlekbeveiliging aan de SMA?
Toch wel >30 mA neem ik aan? Of geen aardlekbeveiliging?
Bij de buren met een SMA 1.5 1-av40 knalde deze al meteen eruit bij het opstarten. Met een 100 mA ging het wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 12:40 ]

• Rol-Co

Rol-Co

VivaAtloni schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Euhhh :?
Ik begon met 1600Wp op de carport met een veel te grote omvormer (4200) nu 5 jaar later al diverse veranderingen en vergrotingen verder op 6700Wp op 2 omvormers waarvan 1 ondergedimentioneerd.

Dus neem hem zeker 50% groter om te beginnen.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:31:
[...]
Omdat salderen er is zou je de verbruikers ook op 1 fase kunnen zetten en de teruglevering over de andere 2, dan heb je gelijk een opbrengstmeter in je meterkast.
Bedoel je via de P1 poort? Mijn driefasenmeter laat in ieder geval geen gegevens per fase zien op het display, alleen het verbruik of teruglevering over de drie fasen bij elkaar.

• Brutuss
@AUijtdehaag
Hier had je me inderdaad al eens op geattendeerd ;)
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:05:
@Brutuss
Deze had je moeten hebben:
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

(maar hier ook gewoon een abb 25A zekeringautomaat zonder aardlek :$
kan die er ook niet uit klappen. Maar met aardlek is wel wat veiliger, voor jezelf)
Ik heb die andere terug gestuurd en uiteindelijk deze besteld.
Nu zelf nog eens kopen he ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Zr40 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:44:
[...]

Bedoel je via de P1 poort? Mijn driefasenmeter laat in ieder geval geen gegevens per fase zien op het display, alleen het verbruik of teruglevering over de drie fasen bij elkaar.
Als je geen verbruikers hebt op de fase die terug levert is de teruglevermeter een opwekmeter, daar gaat als het goed is niks af.
Maar zo heeft niemand het hoor.

Misschien wel.
Ik schroef hem binnenkort weer eens uit de meterkast om te inspecteren op verkleuringen op de achterzijde.
Zijn toch die automaten die veel te lijden hebben en continue belast worden... ;)

• VivaAtloni
Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:43:
[...]

Euhhh :?
Ik begon met 1600Wp op de carport met een veel te grote omvormer (4200) nu 5 jaar later al diverse veranderingen en vergrotingen verder op 6700Wp op 2 omvormers waarvan 1 ondergedimentioneerd.

Dus neem hem zeker 50% groter om te beginnen.
Ik snap het niet meer. Ik lees steeds dat je een omvormer moet nemen die tussen de 70%-90% van je W{ is. Zitten er dan geen nadelen aan als ik nu een veel grotere omvormer koop (zeg 200% van de WP)?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:53:
[...]

Als je geen verbruikers hebt op de fase die terug levert is de teruglevermeter een opwekmeter, daar gaat als het goed is niks af.
Maar zo heeft niemand het hoor.
Weet je zeker dat dat voor alle teruglevermeters met drie fasen geldt? Ik was onder de indruk dat alleen het verbruiktelwerk actief is bij netto verbruik, en alleen het teruglevertelwerk actief is bij netto teruglevering.

Mijn zonnepanelen laten helaas nog op zich wachten (inkoopactie is traag), heb dus nog geen praktijkervaring.
VivaAtloni schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:06:
[...]

Ik snap het niet meer. Ik lees steeds dat je een omvormer moet nemen die tussen de 70%-90% van je W{ is. Zitten er dan geen nadelen aan als ik nu een veel grotere omvormer koop (zeg 200% van de WP)?
Ik kan de nadelen niet ontdekken.
Kensolar 4760 Wp op een 3-fase SMA 7000
Svensolar 3720 Wp op een 1-fase steca 3600
https://pvoutput.org/comp...&sid=51050&sid1=36100&t=m

Beide systemen vlakbij elkaar...(en door mij aangelegd :P )
Maar iets andere ligging en hellingshoek (maar scheelt niet veel en beiden zo goed als schaduwloos)
Kensolar presteert beter vanwege Science Fiction panelen (en omvormer is dus ook veel te groot)

(maart is niet representatief, toen lag er minder WP op de sma dan nu, maar wel aangemeld met die systeemgrootte)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 13:21 ]

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Dat is nog uit de oertijd toen een pv set van 1000W nog groot was, tegenwoordig is 3000Wp op dak normaal en gaat wat rendement betreft prima op een 4200-4600 en zelfs 5000.
Een kennis van me heeft een 5000 met 2 mppt waar 9x255Wp op 1 tracker hangt en haalt ook gewoon 1020 kWh/kWp op jaarbasis.

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
antonboonstra schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:26:
[...]

Uitlezing van de Steca omvormer kan via ethernet, wat naar mijn mening veel betrouwbaarder en stabieler werkt dan WiFi. Ook heeft de Steca interne opslag in de omvormer zelf, waarbij je dus niet afhankelijk bent van een soms niet al te betrouwbare cloudoplossing van Goodwe, waar je belachelijke intervallen van 7 minuten o.i.d. hebt. Met de service van Steca heb ik zelf twee keer ervaring gehad en beide keren is dit prima opgelost. Van Goodwe zijn ze bij een vriend van mij geweest voor service. Hier zijn twee chinezen naar de zolder gestommeld, om een nieuwe firmware in de omvormer te schieten. Op zich ook prima opgelost, maar kwam mij persoonlijk wat minder professioneel over. Hoe deze omvormers het op lange termijn gaan volhouden, is nog onduidelijk. Wat dat betreft heeft Steca een (veel) langere 'track-record'.
Ik hoor voornamelijk "zachte" argumenten. Zit er geen verschil in efficiency of zo?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Grotere omvormer = duurder.

• Rol-Co

Rol-Co

Zr40 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:09:
[...]

Weet je zeker dat dat voor alle teruglevermeters met drie fasen geldt? Ik was onder de indruk dat alleen het verbruiktelwerk actief is bij netto verbruik, en alleen het teruglevertelwerk actief is bij netto teruglevering.

Mijn zonnepanelen laten helaas nog op zich wachten (inkoopactie is traag), heb dus nog geen praktijkervaring.
Nee :)
Maar ik ga het binnekort een tijdje testen als het omgebouwd is, dan heb ik 2 vrije fase waar ik ieder een set panelen op zet.
Ik laat je weten.

• Rol-Co

Rol-Co

Cupid673 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:19:
[...]

Ik hoor voornamelijk "zachte" argumenten. Zit er geen verschil in efficiency of zo?
Vast wel iets, maar niet merkbaar op jaarbasis.

@Wailing_Banshee

Het is vaak juist andersom, zeker een paar jaar geleden en uit duitsland bijv.

Duurder dan 2 omvormers?
(auijtdehaag zoekt op markplaats meestal ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 13:29 ]

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Zr40 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:09:
[...]

Dit is bij mijn 3-fase meter in ieder geval zo. Ik had 4560Wp op 1 fase hangen en als er overdag gebruik was, gaf deze het "netto" resultaat aan en liep mijn teller met teruglevering gewoon op en mijn afnameteller stond stil ondanks gebruik op een andere fase.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dan ga je ervan uit dat mensen gaan uitbreiden. Dit soort adviezen zijn nooit voor mensen zoals wij, maar voor de massa. En de massa wil zonnepanelen op het dak, en dan het liefst zo goedkoop mogelijk. En er daarna niet meer naar om hoeven kijken. En als je dan 100 euro kunt besparen omdat die omvormer iets kleiner en daarmee iets goedkoper is, is de kans groter dat dat soort mensen wel hun handtekening zetten.

• Veyron.
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:46
Even een casus:

Wij hebben een plat dak van 5,8 x 8,6 m, met de korte zijde richting het zuid-oosten (30 graden afwijking vanaf het zuiden). Rondom dit dakvlak staat een muurtje van ca. 30 cm hoog, om de panelen aan het zicht te ontnemen. Verder is het dak de hele dag schaduw vrij. Doel is om zoveel mogelijk op te wekken, maar uiteraard wel met een goede terugverdientijd.

Na het lezen van dit topic en wat zoekwerk op internet, kom ik tot de volgende oplossingen:

Oplossing 1: 3 x 5 = 15 Normale panelen, rijen in landscape onder ca. 15 graden, richting het zuid-oosten.

Oplossing 2: 4 x 8 = 32 Solar Frontiers, in landscape op een zonneschans onder ca. 2 graden, richting het zuid-oosten.

Oplossing 3: 4 x 8 = 32 Solar Frontiers, in portrait op een zonneschans onder ca. 5 graden, richting het zuid-westen (60 graden afwijking vanaf het zuiden).

Wat lijkt jullie de beste oplossing, of hebben jullie nog andere ideeën?
@Wailing_Banshee
Klopt...
Maar als ik iemand hier op tweakers zie met een oost dak. En die hoopt aan een halve dag opbrengst voldoening te hebben.... zet ik toch mijn twijfels en laat ik die persoon even nadenken...
Verbruik ligt ook meestal in de avond. En laat dan net die panelen niks meer doen.
Ik hoop dat salderen nog even blijft voortbestaan voor die persoon.
Dit is trouwens het laatste wat ik erover kwijt wil... no offence

Veyron. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:33:
Even een casus:

Wij hebben een plat dak van 5,8 x 8,6 m, met de korte zijde richting het zuid-oosten (30 graden afwijking vanaf het zuiden). Rondom dit dakvlak staat een muurtje van ca. 30 cm hoog, om de panelen aan het zicht te ontnemen. Verder is het dak de hele dag schaduw vrij. Doel is om zoveel mogelijk op te wekken, maar uiteraard wel met een goede terugverdientijd.

Na het lezen van dit topic en wat zoekwerk op internet, kom ik tot de volgende oplossingen:

Oplossing 1: 3 x 5 = 15 Normale panelen, rijen in landscape onder ca. 15 graden, richting het zuid-oosten.

Oplossing 2: 4 x 8 = 32 Solar Frontiers, in landscape op een zonneschans onder ca. 2 graden, richting het zuid-oosten.

Oplossing 3: 4 x 8 = 32 Solar Frontiers, in portrait op een zonneschans onder ca. 5 graden, richting het zuid-westen (60 graden afwijking vanaf het zuiden).

4×8 sience fiction zonder dure schans, gewoon oost west zetten of noord zuid, maakt niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Veyron. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:33:
Even een casus:

4x 8 ? In portrait... Hoe moet ik dat zien? 4 x 98 breed op de smalle kant houd je over, 5 kan ook. 8x 1.25m past niet op de 8.6m , zelfs niet zonder tussenruimte of schans.
4x landscape bedoel je waarschijnlijk, al is de tussenruimte van de rijen dan erg klein en geeft snel schaduw, net als je 30cm muurtje, het beste is om ze op een verhoging te zetten.

• WaSteiL
  • Laatst online: 25-11 08:49
Heeft er iemand hier ervaring met panelen (270Wp) van HT Solar? Aanbieding gehad vanuit een leverancier met deze panelen. Ook de keuze bestaat voor AEG (275Wp) waarvan de prijs zo'n 44 euro per paneel hoger ligt. De panelen van HT Solar komen schijnbaar uit Turkijke.
Mijn gevoel zegt AEG, maar mijn portemenee zegt HT Solar.
Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:23:
[...]

Nee :)
Maar ik ga het binnekort een tijdje testen als het omgebouwd is, dan heb ik 2 vrije fase waar ik ieder een set panelen op zet.
Ik laat je weten.
Kan alleen als meter niet intern saldeert !
Moet je mijne hebben, want daar kan het mee, heb ik al getest?

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:06:
[...]

Klopt, het is toch tijdelijk dus dan weet ik dat ook gelijk. :) als hij wel saldeert maakt 1 of 3 fase omvormer dus geen joko ono uit.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ook maar een paar (24) 'groene' SF 150 paneeltjes besteld inclusief de 'bijbehorende' omvormer. Ben benieuwd wat ze (met 3600wp) op gaan leveren op een platdak pal zuid.
[...]

Als je onder de tien procent van het vermogen van omvormer komt gaat rendement drastisch naar beneden. Dus een 5000 watt omvormer die slechts 500 watt gevoed krijgt.
Iedere omvormer is verschillend maar de mijne heeft tussen 30 en 60 procent belasting hoogste rendement, daarboven gaat het weer snufje naar benden. Dus zolang mijn 13kw omvormer meer dan 1300 watt krijgt is het prima, en daaronder gaat er beetje verloren van een beetje vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:08:
[...]

Klopt, het is toch tijdelijk dus dan weet ik dat ook gelijk. :) als hij wel saldeert maakt 1 of 3 fase omvormer dus geen joko ono uit.
Dat klopt, totdat er een achtelijke het salderen afschaft, inclusief over de interne fases salderen. Want dan gebruik je nog steeds het net als accu als fase 1 erin gaat en fase 2 eruit.
En ja de slimme meter kan dat afzonderlijk registreren

1 PVoutput . Dongen NB

Markprinsen schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:10:
Ook maar een paar (24) 'groene' SF 150 paneeltjes besteld inclusief de 'bijbehorende' omvormer. Ben benieuwd wat ze (met 3600wp) op gaan leveren op een platdak pal zuid.
SF-160 stond "er" ook...
Heel nederland vergroend zo te zien. lol
"as we speak" ben ik bezig met de bevestiging...voor 12 groene.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 14:24 ]

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
160'er ook aan gedacht, maar die krijg ik niet 'legaal' op 1 groep met 24 stuks.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:14:
[...]

Dat klopt, totdat er een achtelijke het salderen afschaft, inclusief over de interne fases salderen. Want dan gebruik je nog steeds het net als accu als fase 1 erin gaat en fase 2 eruit.
2023, ach dan is alles al 2x betaald als ik niets veranderd :X ik lig er snachts niet van in mijn kussen te bijten hoor.

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 17:10
Overigens zijn ze ook weer niet zo groen hoor.

Hier bevallen ze best.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• Rol-Co

Rol-Co

Sneezzer schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:33:
Overigens zijn ze ook weer niet zo groen hoor.

Hier bevallen ze best.
Heb je er al eens een 170 naast gehouden?
Ze zijn echt erg groen

Edit:
Dit waren 5 stuks die vergeleken met de andere daar zwart leken en ook apart lagen.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1707/284868/37BXtrQd.jpeg

De 170's zijn ook eerder blauw zwart, de oudere 150's zijn groen zwart.

[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 11-07-2017 14:40 ]

• sinovenator
  • Laatst online: 22:05
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:06:
[...]

Welke meter heb je ?

• Sneezzer
Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:34:
[...]

Ze zijn echt erg groen

Edit:
Dit waren 5 stuks die vergeleken met de andere daar zwart leken en ook apart lagen.

[afbeelding]

Dat klopt zeker, mijn zwarte 170 zijn duidelijk anders. Maar bij groen denk ik aan het blauw van de poly. Nu is het groenig zwart. Ik zou ze niet mixen met 170 als ze in het zicht liggen.

Weet ik niet meer uit mijn hoofd, zal vanavond even kijken voor je. Inmiddels wel bekend bij enexis want ze willen hem vervangen

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:14:
[...]

Dan neem je zoiets ;)

Nederlandse makelij
1 of 3 fase aan te sluiten

http://www.ebay.de/itm/So...dc831e:g:hdEAAOSwIjJZU8SX

Met 3 fase sensor steekt hij alles in eigen verbruik of batterij.

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Dan neem je zoiets ;)

Nederlandse makelij

Als het echt werkelijkheid word dan zal het zoiets worden inderdaad. Voorlopig is het kleine moeite om de draadjes beetje te verdelen over de fases.

In deze maanden maak ik toch alle stroom zelf op, op een enkele piek stroom na van wasmachine.

1 PVoutput . Dongen NB

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:21
Hoe zijn de kleine krasjes op de groene? Of neemt iedereen de krasvrije? Ze liggen hier dan totaal uit het zicht, dus maakt mij niet zoveel uit..

• Lief Adje
  • Laatst online: 07:11

Lief Adje

Love is in the air

jantje112 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:21:
Hoe zijn de kleine krasjes op de groene? Of neemt iedereen de krasvrije? Ze liggen hier dan totaal uit het zicht, dus maakt mij niet zoveel uit..
Ik heb 10x 150 met licht krasjes genomen, deze zijn in de meeste gevallen eruit te poetsen :*)
3 van de 10 houden een lichte kras (max 5cm) opbrengst is gewoon zoals de panelen zonder kras en op het dak op 10 meter afstand zie je er toch niks van :)

[ Voor 6% gewijzigd door Lief Adje op 11-07-2017 15:24 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 19:26
Lief Adje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:23:
[...]

Ik heb 10x 150 met licht krasjes genomen, deze zijn in de meeste gevallen eruit te poetsen :*)
3 van de 10 houden een lichte kras (max 5cm) opbrengst is gewoon zoals de panelen zonder kras
Als in uit te poetsen met een auto-poets-machine oid?

• jantje112
Het is nogal een lange rit, maar dan ga ik er ook een voorraadje ophalen

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Noord27 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:24:
[...]

Als in uit te poetsen met een auto-poets-machine oid?
met een wonderspons :D

• Rol-Co

Rol-Co

jantje112 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:21:
De krassen die ik gezien heb zijn geen kleine, meer van een paneel over de andere trekken. Maar je kan gewoon om panelen zonder kras vragen.
Ik weet niet hoe het nu is maar de niet zo mooie kon ik ook voor minder dan 50,- per stuk mee krijgen, iemand al een andere prijs betaald?

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:26:
[...]

De krassen die ik gezien heb zijn geen kleine, meer van een paneel over de andere trekken. Maar je kan gewoon om panelen zonder kras vragen.
Ik weet niet hoe het nu is maar de niet zo mooie kon ik ook voor minder dan 50,- per stuk mee krijgen, iemand al een andere prijs betaald?
Hij leest ook mee op tweakers :) ik heb 40pst betaald

• Rol-Co

Rol-Co

Lief Adje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:27:
[...]

Hij leest ook mee op tweakers :) ik heb 40pst betaald
Weet ik, geeft niet.

• Sneezzer
Hij heeft de prijzen aangepast.
Zware kras 30,-
Kleine kras 40,-
Krasvrij 50,-

Voor 160 betaal je 5 euro meer.
Achteraf had ik wel lichtbekraste 160 willen hebben.

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Sneezzer schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:30:
Hij heeft de prijzen aangepast.
Zware kras 30,-
Kleine kras 40,-
Krasvrij 50,-

Voor 160 betaal je 5 euro meer.
Achteraf had ik wel lichtbekraste 160 willen hebben.
Die zijn (bijna?) op (gister middag)

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik probeer achter het systeemverlies te komen van mijn set. Ik heb aa nde ene kant de waarden die de omvormers zelf opgeven als opgewekt vermogen en aan de andere kant heb ik een din rail kwh meter (finder) die het opgewekte vermogen meet.

opgave enphase M250 x12 = 124,18 kWh
finder kWh meter opwekking= 122,21 kWh

Als ik deze waardes gebruik kom ik dan achter mijn systeemverlies?
122,18/124=0,9836 > 1,64% verschil tussen opgave omvormer en kwh meter.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Dan neem je zoiets ;)

Nederlandse makelij

Leuk ding, deze kan ook invoeden op een groep van de meterkast zonder dat perse de gehele meterkast achter de powerrouter moet zitten.

Ook de installatie handleiding gevonden
http://www.axun-solar.com...al-PowerRouter-Unifit.pdf

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:09:
[...]

Leuk ding, deze kan ook invoeden op een groep van de meterkast zonder dat perse de gehele meterkast achter de powerrouter moet zitten.

Ook de installatie handleiding gevonden
http://www.axun-solar.com...al-PowerRouter-Unifit.pdf
Ja, maar is het eigenlijk niet alleen de 3 fase sensor die het bepaald? Dat kan dan ook op een gewone omvormer zonder accu, of heb ik dat mis.
Ik zie het nog niet nuttig voor 2023 en misschien er na ook nog niet, maar duitsland is er al aardig druk mee, weet iemand ook waarom? Krijgen ze zo weinig geld voor teruglevering?

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 16:48

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Rol-Co Hebben bepaalde Duitse staten geen variabel elektra tarief op basis van overschot/tekort?

[ Voor 5% gewijzigd door leon0013 op 11-07-2017 17:20 ]

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:32
Zojuist een "verkoper" van het bedrijf Zonnis aan de deur. Hij gaf aan dat ze kosteloos zonnepanelen plaatsen. Hij kon alleen niet uitleggen hoe ze dat dan deden.... Iemand een idee hoe zij werken?

• WoudseHoeve
Sander schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:04:
[...]

In mijn geval staat er op mijn factuur gewoon 10 jaar garantie op omvormer. Dan is dat toch redelijk moeilijk te verkopen door een installateur als ze daar "ja maar dat was voor de fabrikant" achtige dingen op gaan los proberen te laten, daar hebben ze het woordje fabrieksgarantie voor uitgevonden. Mocht het zover komen dan is het forward naar de rechtsbijstand en dan betalen die dus wel.
Waarschijnlijk staat in hun algemene voorwaarden dat ze de fabrieksgarantie geven en dat je daar moet zijn.
Als je geluk hebt voeren ze wel de omwisseling uit.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik verwacht dat t n lease constructie is, die zie ik nu veel opduiken op de crowdfundings sites. Je krijgt gratis panelen geplaatst, en betaald deze met de maandelijkse besparing. Maar zij betalen wel 5 tot 5,5% rente aan de crowdfunders. Die betaal je dus ook links of rechts om. Op hun site dien ze i.i.g. erg geheimzinnig. Je moet bellen om meerdere weten te komen.

Net even gebeld, en schijnbaar kan het niet door de telefoon, er moet een vertegenwoordiger langskomen.
daar word heel sterk op aangedrongen.
Heb maar aangegeven dat ik toch gewoon wil gaan kopen :-)

[ Voor 34% gewijzigd door Andre1973 op 11-07-2017 18:01 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• WoudseHoeve
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:12:
@WoudseHoeve
[...]
[...]

De 2x eens vind ik veel zwaarder wegen als de 1x twijfelachtig en de 1x 50/50.
Ik ben voor 3 fase omvormers.

Bij mijn neef ging na een jaar het systeem opeens overdag geregeld uit...... (1 fase)
Bleek dat de veel buren ook allemaal zonnepanelen gelegd te hebben en de 1 fase omvormers allemaal op dezelfde fase.
De spanning werd dus bij veel terug leveren te hoog..... oeps.
Nu kan je natuurlijk zeggen dat het voordeel van een 1 fase is dat je hem op een andere fase kan zetten ...
:)
Maar met een 3 fase was het probleem er waarschijnlijk niet geweest.

• Rol-Co

Rol-Co

leon0013 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:19:
@Rol-Co Hebben bepaalde Duitse staten geen variabel elektra tarief op basis van overschot/tekort?
Geen idee, ik hoop dat er hier iemand is die het weet, @zonnigtype misschien.

• WoudseHoeve
[...]

Ze zijn echt erg groen

Edit:

[afbeelding]

Als een vrouw er naar kijkt zijn ze blauwig-groen en als een man er naar kijkt zijn ze groenig-blauw :)
Maakt ook allemaal geen bal uit, als er maar energie uitkomt !

Verwijderd

Ik heb 2 panelen liggen (270wp) en die wil ik met een APS 500i microinverter gebruiken en rechtstreeks in een stopcontact pluggen. Aangezien een monitoring unit voor 2 panelen veel te duur is wil ik ze zonder zo'n ECU monitor gebruiken. Ik heb niet zo veel verstand van electra en vroeg me af of ik dan uberhaupt wel kan zien of de panelen stroom opleveren ? Hoe kan ik dat meten ? Sorry voor de n00b vraag en alvast mijn dank :)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:55:
Ik heb 2 panelen liggen (270wp) en die wil ik met een APS 500i microinverter gebruiken en rechtstreeks in een stopcontact pluggen. Aangezien een monitoring unit voor 2 panelen veel te duur is wil ik ze zonder zo'n ECU monitor gebruiken. Ik heb niet zo veel verstand van electra en vroeg me af of ik dan uberhaupt wel kan zien of de panelen stroom opleveren ? Hoe kan ik dat meten ? Sorry voor de n00b vraag en alvast mijn dank :)
Ik heb exact hetzelfde gedaan, ik heb ze in een verbruiksmeter geplugd die ik nog had liggen, deze leest 't wattage uit, en telt de kwh's.

Daarnaast lees ik de slimme meter uit via enelogic.com, hier zie je alleen je verbruik en teruglevering op het net, dus niet je volledige opbrengst (verbruik in huis gaat er nog af voordat je teruglevert).

Helaas kan ik zo niet mooi grafiekjes zien van m'n daadwerkelijke opbrengst. Dus hoor het ook graag als andere mensen een mooiere oplossing hebben.

Deze heb ik: http://www.mediamarkt.nl/...rbruiksmeter-1056011.html
Deze heb ik ook, maar kan geen teruglevering meten :( https://www.conrad.nl/nl/...l?sc.ref=Search%20Results

[ Voor 13% gewijzigd door Cereal op 11-07-2017 18:02 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:55:
Met een gewone gebruiks meter die ook achteruit kan meten, dat doe ik ook.
Tientje bij hornbach

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Dank heren, ik ga die verbruiksmeter aanschaffen !

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
TWyk schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:15:
[...]

Nee maar hij legt 1560 Wp
Dan kan je vermoedelijk op ONO best wel een enkele keer 1000 Watt af en toe halen
Hoop ik wel, om er tegen aan te tikken.
Ik rekende zelf 65%, maar was wat onzeker.
Wilde ze vandaag op het dak gooien, maar kom net tot de ontdekking dat ik te weinig beugels heb ontvangen.

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:54:
[...]

Als een vrouw er naar kijkt zijn ze blauwig-groen en als een man er naar kijkt zijn ze groenig-blauw :)
Maakt ook allemaal geen bal uit, als er maar energie uitkomt !
Haha
Er komt wel energie uit. Ik zeg het alleen voor de mensen die denken dat ze wel even een paar naast hun huidige kunnen leggen, op schuin dak is dat geen gezicht.
Koop bij een leeg dak ook voldoende omdat nieuwe bij leggen ook geen gezicht is.
Platdak maakt allemaal niet uit.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:57:
[...]

Ja, maar is het eigenlijk niet alleen de 3 fase sensor die het bepaald? Dat kan dan ook op een gewone omvormer zonder accu, of heb ik dat mis.
Ik zie het nog niet nuttig voor 2023 en misschien er na ook nog niet, maar duitsland is er al aardig druk mee, weet iemand ook waarom? Krijgen ze zo weinig geld voor teruglevering?
Bij 3 fasen wil je misschien niet op alle fasen het zelfde vermogen terugleveren. De Nederlandse meters gebruiken de som waarden waardoor het minder belangrijk is. Als we per fase afgerekend zouden worden is het wel een ding.

Het kost sowieso minimaal 10% van de energie, dat kan op zich wel, als de tarieven maar ver genoeg uit elkaar liggen. In Duitsland is dat 25 gebruik vs 11 cent feed-in per kWh, heb je dus 14 cent ruimte om opslag werkend te maken, maar wel een apart meter dus.

Zonder feed-in tarief (en bruto productie meter) ben je vrijer en kan je dus een accu systeem gebruiken om het verschil te maken. Zeg maar salderen, maar dan zonder regeling van de overheid (in zekere zin) en in eigen hand.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
[...]
Edit:

[afbeelding]
Lijken wel helemaal los te liggen

• Rol-Co

Rol-Co

TWyk schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:34:
[...]

Lijken wel helemaal los te liggen
Ja echt vreemd :+

• Brutuss
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:08:
@Brutuss
Via mijn SMA 5000 TL-21, zie ik wel de temperatuur in sbfspot en domoticz
Ik ben eerlijk gezegd al blij dat je de waardes uit kan lezen hiermee. (heb geen ervaring met de 1av-40)
Misschien staat het op een ander plekje in de CSV's?
Heb je de CSV's al bekeken die SBFspot maakt?
Welke Apparaten maakt Domoticz bij jullie eigenlijk aan?

Ik krijg de volgende devices:
  • Solar Main: Actuele oplevering + Totale oplevering omvormer.
  • Temperature
  • BT-Signal
  • Hz
  • Efficiency
  • Volt uac1
Terwijl de SBFSpot csv's veel meer te bieden hebben. Dan heb ik het bijvoorbeeld over het dagelijks verbruik. Dat berekent Domoticz momenteel zelf maar dat loopt niet gelijk. Plus als Domoticz om wat voor reden niet zou werken dan haalt hij later alsnog alles uit de SMA Omvormer.
@Brutuss
Dat lijstje klopt...

Maar deze had je gemist denk ik:
Ik heb een bash script gemaakt, op een pi, die de CSV's uitleest (in pril stadium) en dus ook naar domoticz kan sturen en je dus keuze hebt om "alles" te zien wat er in die CSV's staat.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Ik kan dus alles laten zien in domoticz en eventueel uploaden wat ik wil, naar pvoutput hiermee.

• Brutuss
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:55:
@Brutuss
Dat lijstje klopt...

Maar deze had je gemist denk ik:
[...]

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Ik kan dus alles laten zien in domoticz en eventueel uploaden wat ik wil, naar pvoutput hiermee.
Nee niet gemist. Ik zou liever zien dat het meteen goed gedaan wordt in Domoticz. Ik zou dus eens moeten vragen aan Rob of hier wellicht meer opgenomen kan worden.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Cupid673 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:19:
[...]
Ik dacht dat Rol-Co dat al genoemd had. Maar een snelle blik in de datasheet geeft aan dat de Euro efficiency van de Steca 98,1% is en van de Goodwe 97%, dus ja de Steca is efficiënter.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 10:52
Klopt het dat de omvormer op NEN EN 50438 moet staan? (Schakelaar a op 6 bij sma)

[ Voor 11% gewijzigd door format5 op 12-07-2017 12:05 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• mongkut
  • Laatst online: 27-11-2024
via energieflex een "wereldaanbieding" gekregen voor de komende 15 jaar "gratis" zonnepanelen op je dak te zetten.... :+

[ Voor 22% gewijzigd door mongkut op 12-07-2017 12:54 ]

@mongkut
En na 15 jaar ga je verdienen omdat de panelen dan van jou zijn en je niets meer hoeft te betalen per kWh opgewekte elektriciteit
Nee dank je.
Dat doe ik liever na 5 jaar al. :o

@format5
De eerste 24 uur, heb je de kans om dit te wijzigen bij een nieuwe omvormer.
Daarna heb je een smart grid guard code nodig om het te kunnen wijzigen.
Die dipswitches (schijfjes) werken dan ook niet meer. De omvormer neemt dat niet over.
Maar EN 50438 is prima.

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2017 13:05 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rekenvoorbeeld:
We gaan uit van 10 zonnepanelen die in totaal op jaarbasis 3000 kWh opwekken. Per kWh betaal je € 0,19 zodat je op jaarbasis € 570,- betaalt. Per maand betaal je dan aan enie.nl een bedrag van € 47,50.
Over die 15 jaar betaal je dan € 8550. Heel erg duur voor een 10 paneel systeem.

Maar het risico ligt natuurlijk volledig bij Enie. Nouja, risico, bij dit tarief is dat effectief nihil :+

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2017 13:01 ]

• mongkut
  • Laatst online: 27-11-2024
Zr40 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:00:
[...]

Over die 15 jaar betaal je dan € 8550. Heel erg duur voor een 10 paneel systeem.

Maar het risico ligt natuurlijk volledig bij Enie. Nouja, risico, bij dit tarief is dat effectief nihil :+
en je hebt niks verdient in die 15 jaar.....(wel enie.nl)
Na die 15 jaar heb je een hulpeloze 15 jaar oude installatie zonder garantie en met een een vermogensafname van ongeveer 10%.
Zeg dan tegen de consument wij willen gratis je dak lenen met als dank na 15 jaar een oude zonnepaneel installatie (die je ook kan afhalen bij marktplaats bij de rubriek "gratis".
Dit bovenstaande geld dan wel voor de huidige kWh prijs van 2017 (ik denk in 2032 dat de stroom bijna gratis is)

• jantje112
mongkut schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:17:
[...]

(ik denk in 2032 dat de stroom bijna gratis is)
Dat denk ik dan juist niet, want al die benzineaccijns moet ook ergens worden gecompenseerd..

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zr40 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:00:
[...]

Ik denk dat wij dat uiteindelijk ongeveer kwijt zullen zijn voor het dubbele aantal panelen... (waarbij er dus ook geschoven moet worden met het panelen en er nog iets aan het dak gedaan moet worden)

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 23:55

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Dit linkje in de start post is dood "Subsidieregeling zonnepanelen" onder het kopje linkjes...

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Pagina: 1 ... 19 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??