Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wp boiler heet maken......Rol-Co schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:01:
[...]
En vandaag weer, tot half 1 ging het normaal maar daarna is het weer vaag.
Enig idee wat er dan gebeurd?
1 PVoutput . Dongen NB
En hoe gaat dat dan van zijn opwek af als de omvormer zelf naar pvoutput logt ?
Doet dat enelogic niks terug koppelen?Rol-Co schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:05:
[...]
Vermogen word wel weergegeven alleen niet bij totaal opgeteld. Totaal haalt hij van gemiddelde vermogen en dat springt om vreemde reden naar nul
1 PVoutput . Dongen NB
@PeterZ(on) Heb je deze optie al geprobeerd?PeterZ(on) schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:28:
[...]
Dat script gebruik ik ook voor mijn Hosola Smart 1600TL alleen krijg ik er daarmee geen data uit. Zou een afwijkende status.js pagina kunnen zijn.
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger
Ik heb deze nu ook werkend op een raspberry pi, met upload naar pvoutput. Geeft nu ook wat extra detail info zoals voltage en temperatuur van de omvormer.
[ Voor 8% gewijzigd door polleke op 08-07-2017 17:12 ]
Geen ervaring mee, maar er gaat iets dubbel, heeft ook niets met de wifi te maken denk ik.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:10:
[...]
Doet dat enelogic niks terug koppelen?
Vermogen word wel weergegeven alleen niet bij totaal opgeteld. Totaal haalt hij van gemiddelde vermogen en dat springt om vreemde reden naar nul
Misschien moet nieuwe pvoutput software in de omvormer?Rol-Co schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:23:
[...]
Geen ervaring mee, maar er gaat iets dubbel, heeft ook niets met de wifi te maken denk ik.
Tja ik zou ook alleen maar vertrouwen hebben in eigen meter met youless,ook zeker zo handig met meerdere omvormers
1 PVoutput . Dongen NB
Familie van me heeft er ook geen last van, zelfde omvormer en panelen, enige dat na anderhalf jaar de tijd wat achter loopt.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:31:
[...]
Misschien moet nieuwe pvoutput software in de omvormer?
Tja ik zou ook alleen maar vertrouwen hebben in eigen meter met youless,ook zeker zo handig met meerdere omvormers
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46546&sid=44011
Het fenomeen wat bij @Grolsch te zien is zie ik daar niet terug.
Heb ik wel gezien maar niet geprobeerd want daarvoor heb ik weer extra spullen voor nodig en met een script op de nas zou het toch ook moeten kunnen. Daarnaast log ik al naar de Solarman site dus is er niet een echte noodzaak om naar pvoutput te loggen, zou alleen wel leuk zijn.polleke schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:11:
[...]
@PeterZ(on) Heb je deze optie al geprobeerd?
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger
Ik heb deze nu ook werkend op een raspberry pi, met upload naar pvoutput. Geeft nu ook wat extra detail info zoals voltage en temperatuur van de omvormer.
Omdat de status.js pagina van mij Hosola anders is zal denk ik het script zal moeten worden aangepast, dus een mooi klusje om mij hier na de zomer eens in te gaan verdiepen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Misschien moet @Grolsch even kijken of op de fronius website wel de gemiddelde vermogen per vijf min word weergegevenRol-Co schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:52:
[...]
Familie van me heeft er ook geen last van, zelfde omvormer en panelen, enige dat na anderhalf jaar de tijd wat achter loopt.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46546&sid=44011
Het fenomeen wat bij @Grolsch te zien is zie ik daar niet terug.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb hem ook draaien op een raspberry, maar waarschijnlijk kan jouw nas ook wel een phpscriptje draaien toch?PeterZ(on) schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:07:
[...]
Heb ik wel gezien maar niet geprobeerd want daarvoor heb ik weer extra spullen voor nodig en met een script op de nas zou het toch ook moeten kunnen. Daarnaast log ik al naar de Solarman site dus is er niet een echte noodzaak om naar pvoutput te loggen, zou alleen wel leuk zijn.
Omdat de status.js pagina van mij Hosola anders is zal denk ik het script zal moeten worden aangepast, dus een mooi klusje om mij hier na de zomer eens in te gaan verdiepen.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Oh daar heb ik wel een steca voor????Rol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:55:
Was er onlangs niet iemand die TSMC panelen zocht maar niet meer tekoop waren?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap het ook niet meer eigenlijk.Rol-Co schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:01:
[...]
En vandaag weer, tot half 1 ging het normaal maar daarna is het weer vaag.
Enig idee wat er dan gebeurd?
Nee, dat gebeurt om 15:00, maar dan nog, er gaat maar 1 ding naar PV output, en dat is de PV installatie via de push service van de Fronius zelf.
Dat bedoel ikRol-Co schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:05:
[...]
Tot die conclusie kom ik ook, Bij power staan volgens mij de juiste waardes, alleen bij "average" staat er af en toe 0reneeke1970 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:10:
[...]
Doet dat enelogic niks terug koppelen?
Volgens PV output is er dit gegenereerd:
07-07-2017 - 20.873kWh
08-07-2017 - 12.737kWh
Volgens de Fronius zelf (www.solarweb.com) dit:
07-07-2017 - 35.100kWh
08-07-2017 - 25.500kWh
Dus ergens gaat er iets mis naar PV output, wat eigenlijk ook wel te zien is bij die "averages 0".
Kan een klapperende verbinding dit veroorzaken, en waarom heeft PVoutput hier dan last van en solarweb.com niet
Ik heb de kabel getest met een laptop gisteren, en inderdaad, de kabel is niet goed.
Nu eerst een kabeltester en RJ45 tang zien te regelen
Ik weet niet precies mee hoe dat zat maar moest je ook V1 of V2 invullen op de fronius? De één is vermogen, namelijk, misschien heb je de verkeerde? Blijft raar.Grolsch schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:19:
[...]
Ik snap het ook niet meer eigenlijk.
[...]
Nee, dat gebeurt om 15:00, maar dan nog, er gaat maar 1 ding naar PV output, en dat is de PV installatie via de push service van de Fronius zelf.
[...]
Dat bedoel ik
[...]
Tot die conclusie kom ik ook, Bij power staan volgens mij de juiste waardes, alleen bij "average" staat er af en toe 0
07-07-2017 - 20.873kWh
08-07-2017 - 12.737kWh
07-07-2017 - 35.100kWh
08-07-2017 - 25.500kWh
Dus ergens gaat er iets mis naar PV output, wat eigenlijk ook wel te zien is bij die "averages 0".
Kan een klapperende verbinding dit veroorzaken, en waarom heeft PVoutput hier dan last van en solarweb.com niet
Ik heb de kabel getest met een laptop gisteren, en inderdaad, de kabel is niet goed.
Ik heb hem staan op:Rol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:23:
[...]
Ik weet niet precies mee hoe dat zat maar moest je ook V1 of V2 invullen op de fronius? De één is vermogen, namelijk, misschien heb je de verkeerde? Blijft raar.
SolarAPI v1 - CurrentData - Inverter
Zoals de help van pvoutput.org zelf aangeeft.
Si thats me!Rol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:55:
Was er onlangs niet iemand die TSMC panelen zocht maar niet meer tekoop waren?
ik zoek er nog 1 (beschadigd mag) tegen een leuk prijsje.
Ik heb er 2 met een kapot achterglas liggen op een schuurtje en nog ruimte (ook a rail) voor een 3e. ]kan ook zo erbij parallel op de Soladin 600.
[ Voor 22% gewijzigd door Andre1973 op 09-07-2017 14:32 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
VreemdGrolsch schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:19:
[...]
Ik snap het ook niet meer eigenlijk.
[...]
[...]
Dat bedoel ik
[...]
Tot die conclusie kom ik ook, Bij power staan volgens mij de juiste waardes, alleen bij "average" staat er af en toe 0
07-07-2017 - 20.873kWh
08-07-2017 - 12.737kWh
07-07-2017 - 35.100kWh
08-07-2017 - 25.500kWh
En je hebt nergens in een youless of ander aparaat een logging naar pvoutput verder?
Ik zal mijn zwager eens vragen voor de settings.
Je kan wel de opbrengst editten in pvoutput, dan klopt je maand straks wel.
Werkt erg goed moet ik zeggen dit Flatfix Fusion Systeem. Heb dit afgelopen week ook op mijn dak gelegd met 16 panelen.Zuluman schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 15:10:
Ik kwam deze set tegen op weg naar huis van de gym. Vondt het wel delen waard.
[afbeelding]

Helaas nog steeds aan het wachten op de omvormer
Mp staat vol met omvormersBrutuss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:50:
[...]
Werkt erg goed moet ik zeggen dit Flatfix Fusion Systeem. Heb dit afgelopen week ook op mijn dak gelegd met 16 panelen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Helaas nog steeds aan het wachten op de omvormer
1 PVoutput . Dongen NB
Denk je dat ik er blij mee ben... Iedere dag denk ik hmm weer zonde van die mooie weer. Maar goed ik heb het geld wel al uitgegeven. Als ik dat weer terug moet vragen dan zijn we ook zo weer een week verder bij de meeste webshops...Rol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:08:
Een week wachten op een omvormer, pfff, ik had er iets op verzonnen, zonde van dit soort dagen.
Ik zie op MP inderdaad de omvormer staan welke ik nodig heb maar vertrouw dit toch niet altijd. Waarom zou iemand een nieuwe omvormer te koop zetten als hij toch maar een andere gekocht heeft. Dan ruil je dit toch gewoon om
[ Voor 4% gewijzigd door Brutuss op 09-07-2017 17:26 ]
Als je eerder had gemeld had je hier wel een omvormertje kunnen lenen, top je wel wat af maar doe je toch iets.Brutuss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:25:
[...]
Denk je dat ik er blij mee ben... Iedere dag denk ik hmm weer zonde van die mooie weer. Maar goed ik heb het geld wel al uitgegeven. Als ik dat weer terug moet vragen dan zijn we ook zo weer een week verder bij de meeste webshops...
Ik zie op MP inderdaad de omvormer staan welke ik nodig heb maar vertrouw dit toch niet altijd. Waarom zou iemand een nieuwe omvormer te koop zetten als hij toch maar een andere gekocht heeft. Dan ruil je dit toch gewoon om?
Nieuwe gebruikte is veel te duur, een echte gebruikte voor weinig geld. Altijd reserve achter de hand.Brutuss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:25:
[...]
Denk je dat ik er blij mee ben... Iedere dag denk ik hmm weer zonde van die mooie weer. Maar goed ik heb het geld wel al uitgegeven. Als ik dat weer terug moet vragen dan zijn we ook zo weer een week verder bij de meeste webshops...
Ik zie op MP inderdaad de omvormer staan welke ik nodig heb maar vertrouw dit toch niet altijd. Waarom zou iemand een nieuwe omvormer te koop zetten als hij toch maar een andere gekocht heeft. Dan ruil je dit toch gewoon om?
Ik heb er vier van mp ,en eentje van 125 euro was kat in de zak helaas
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Doelbewust gokje genomen of echt een miskoop? Vraag is overigens serieus, wellicht heb je punten waar mensen op kunnen letten bij tweedehands aanschaf.reneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:43:
[...]
Nieuwe gebruikte is veel te duur, een echte gebruikte voor weinig geld. Altijd reserve achter de hand.
Ik heb er vier van mp ,en eentje van 125 euro was kat in de zak helaas
Mijn ervaringen met MP zijn overigens tot nog toe positief ondanks 'blind' kopen van wat micro omvormers en panelen e.d. Enige was dat bij 2 micro's de 230v kabel wat beschadigd was (waarschijnlijk de reden dat ze storing gaven) maar dat is niet zo'n issue en snel te verhelpen. Paneeltjes met 'gekke' maten hebben overigens weleens gekke of geen echte aansluiting wat dan ook zorgt voor een whut?!? maar dat is ook simpel te verhelpen.
Tja eigenlijk een gokje, kon hem ter plaatse niet testen en ja voor 125.....Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:16:
[...]
Doelbewust gokje genomen of echt een miskoop? Vraag is overigens serieus, wellicht heb je punten waar mensen op kunnen letten bij tweedehands aanschaf.![]()
Mijn ervaringen met MP zijn overigens tot nog toe positief ondanks 'blind' kopen van wat micro omvormers en panelen e.d. Enige was dat bij 2 micro's de 230v kabel wat beschadigd was (waarschijnlijk de reden dat ze storing gaven) maar dat is niet zo'n issue en snel te verhelpen. Paneeltjes met 'gekke' maten hebben overigens weleens gekke of geen echte aansluiting wat dan ook zorgt voor een whut?!? maar dat is ook simpel te verhelpen.
Thuis getest en toen deed hij het, anders terug gereden natuurlijk. Weken later ding in gebruik genomen en na twee dagen op storing. Reparateur kon het niet vinden, heeft 50 euro voor onderdelen gegeven.
Denk dat eigenaar het echt niet geweten heeft, was rare storing en omvormer deed uit zichzelf resetten dus tja......
1 PVoutput . Dongen NB
Heb de meesten wel nieuw gekocht en heb een sma op reserve
Waar heb je dii ingesteld ?Grolsch schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:25:
[...]
Ik heb hem staan op:
SolarAPI v1 - CurrentData - Inverter
Zoals de help van pvoutput.org zelf aangeeft.
In de omvormer hoeft alleen api en system id , verder op none.
Verwijderd
Dat is balen maar shit happens. Hier overigens eenzelfde euvel toen ik thinfilm aan een omvormer heb gehangen, met poly's de twee jaar daarvoor nooit problemen gehad. Of het dat is of wat anders kan ik niet met zekerheid zeggen overigens, heb de poly's er niet meer aan gehad.reneeke1970 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:25:
[...]
Tja eigenlijk een gokje, kon hem ter plaatse niet testen en ja voor 125.....
Thuis getest en toen deed hij het, anders terug gereden natuurlijk. Weken later ding in gebruik genomen en na twee dagen op storing. Reparateur kon het niet vinden, heeft 50 euro voor onderdelen gegeven.
Denk dat eigenaar het echt niet geweten heeft, was rare storing en omvormer deed uit zichzelf resetten dus tja......
Zowel de pagina van de fronius als de help van pvoutput.org zeggen iets anders.Rol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:13:
[...]
Waar heb je dii ingesteld ?
In de omvormer hoeft alleen api en system id , verder op none.
zie: https://www.pvoutput.org/help.html#push-froniuspost
Leg ik die gewoon op het grind van het platte dak en schroef ik daar de panelen op.
Heb nu al weer zin in de uitbreiding, maar snel even een omvormer zien te scoren op MP :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Hornbach palen van 68×68mm ook trottoir band 15×5×100 voor 1.60eurothido schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:04:
Van de week maar wat balken geïmpregneerd tuinhout halen.
Leg ik die gewoon op het grind van het platte dak en schroef ik daar de panelen op.
Heb nu al weer zin in de uitbreiding, maar snel even een omvormer zien te scoren op MP :-)
1 PVoutput . Dongen NB
Reneeke1970 bedoeld de trottoir bandjes om op de balken te leggen wanneer ik die wat uit laat steken aan de zijkanten denk ik.
Vandaag 33kWh opgewekt, daar moeten echt nog wat meer panelen bij
[ Voor 15% gewijzigd door thido op 09-07-2017 21:31 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dat bedoel ik inderdaad, ook om krom trekken hout tegen te gaan.thido schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:29:
Ga ze vast schroeven aan de balken om er toch een beetje één geheel van te maken.
Reneeke1970 bedoeld de trottoir bandjes om op de balken te leggen wanneer ik die wat uit laat steken aan de zijkanten denk ik.
Vandaag 33kWh opgewekt, daar moeten echt nog wat meer panelen bij
Maar de foto van Alfons is ook wel aardig, hoe zijn die vast geknoopt @AUijtdehaag ?
1 PVoutput . Dongen NB
Niet....
in afwachting van een oost/west stellage en een noord/zuid rail met erwtesoep Science Fiction panelen.
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2017 21:57 ]
Ik zie lege ruimte
Ah zo. Wordt al aan gewerkt dusAUijtdehaag schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:56:
@reneeke1970
Niet....
in afwachting van een oost/west stellage en een noord/zuid rail met erwtesoep Science Fiction panelen.
Even vergeleken voor je maar identiek.Grolsch schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:55:
[...]
Zowel de pagina van de fronius als de help van pvoutput.org zeggen iets anders.
zie: https://www.pvoutput.org/help.html#push-froniuspost
[afbeelding]
Kon hij gelijk even updaten van de firmware, zijn tijd loopt weer goed.
Onze omvormer, een SMA Sunny Boy 3000TL-20 (niet de TL-21), wordt nogal warm in deze periode.
In de documentatie van deze omvormer kan ik niet terugvinden wat de degrading is bij hogere temperaturen.
De omvormer tikt de laatste tijd ruim 59 C aan en ik ben benieuwd wat de invloed is op het rendement.
Heeft iemand hier info over?
Bij voorbaat dank
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Die krijg ik via een app op mijn mobiel.MeTooPV schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:30:
Waar lees jij bij een 3000TL-20 de temperatuur uit?
(En via Sunny Explorer, dacht ik.)
[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-07-2017 22:33 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
http://files.sma.de/dl/1348/WirkungDerat-TI-en-42.pdfSchinnen-groen schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:08:
Hulp gevraagd voor door SMA gebruikers.
Onze omvormer, een SMA Sunny Boy 3000TL-20 (niet de TL-21), wordt nogal warm in deze periode.
In de documentatie van deze omvormer kan ik niet terugvinden wat de degrading is bij hogere temperaturen.
De omvormer tikt de laatste tijd ruim 59 C aan en ik ben benieuwd wat de invloed is op het rendement.
Bij voorbaat dank
In dit document staat een grafiek op basis van de omgevingstemperatuur. Die 59 graden lijkt mij geen probleem. Je mag aannemen dat je een waarschuwing, krijgt wanneer hij daadwerkelijk gaat deraten.
Met veel dank!!!Skipper-93 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:46:
[...]
http://files.sma.de/dl/1348/WirkungDerat-TI-en-42.pdf
In dit document staat een grafiek op basis van de omgevingstemperatuur. Die 59 graden lijkt mij geen probleem. Je mag aannemen dat je een waarschuwing, krijgt wanneer hij daadwerkelijk gaat deraten.
Ik had lang gezocht, maar niets gevonden.
Waar lees je de temp inderdaad af?Schinnen-groen schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:08:
Hulp gevraagd voor door SMA gebruikers.
Bij voorbaat dank
Wordt het geen tijd voor een raspberry Pi, 16 Gb kaartje en SBFspot erop?
Dan lees je veel meer af, en wij ook op Pvoutput.
Heb nu mijn noord en zuid, gesplitst via een script, en kan ik ook uploaden naar een apart systeem naar PVoutput.
Meteen een vraag voor de e-kenners:
Hoe maak ik van een Pdc, een Pac met een berekening?
(Udc en Idc en Pdc zijn bekend, als ook Uac)
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2017 08:32 ]
Wij kwamen vrijdag ook een leuk setje tegen, waren er alleen iets meer om te tellen. Dit is een koeienboer in Feerwerd, met een aantal stallen die alle daken vol had liggen. Blijkbaar 3700 panelen. Petje af!Zuluman schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 15:10:
Ik kwam deze set tegen op weg naar huis van de gym. Vondt het wel delen waard.
[afbeelding]
Ik vind het altijd zo zonde, rijd je door het platteland van Groningen, van schaduw is geen sprake en zie je al die naakte daken van schuren liggen...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zo'n kitje kost ook niet de wereld. Maar wat kan ik er meer mee als alleen de SMA software?AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:28:
@Noord27
Wordt het geen tijd voor een raspberry Pi, 16 Gb kaartje en SBFspot erop?
Dan lees je veel meer af, en wij ook op Pvoutput.
Heb nu mijn noord en zuid, gesplitst via een script, en kan ik ook uploaden naar een apart systeem naar PVoutput.
Denk dat ik er eentje ga bestellen. Trek wel aan je jas als ik er niet uit kom met de installatie.
Edit: besteld..
[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 10-07-2017 09:12 ]
Nou dit kan je er ook mee.
https://www.mupload.nl/img/mwjtlrjaioby4.jpg
en uitlezen via pilot app (Ios) of domoticz app (android)
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2017 09:23 ]
Toch bedankt voor je aanbod! Dat waardeer ik wel! Maar zojuist een fijn berichtje van het thuisfront ontvangenRol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:36:
[...]
Als je eerder had gemeld had je hier wel een omvormertje kunnen lenen, top je wel wat af maar doe je toch iets.
Ik wil er een partijtje groene SF opleggen.
Waar kan ik een (het) topic over de Pi 3/Pv output/Domotics/SBFspot vinden?AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:22:
@Noord27
Nou dit kan je er ook mee.
https://www.mupload.nl/img/mwjtlrjaioby4.jpg
en uitlezen via pilot app (Ios) of domoticz app (android)
Stap 1: https://www.domoticz.com/wiki/Initial_Raspberry_Pi_Setup
Stap 2: https://www.domoticz.com/...omoticz_on_a_Raspberry_PI
Stap 3: https://sbfspot.codeplex.com/documentation
Stap 4: Poorten 22 en 8080 openzetten in je router naar de pi en AUijtdehaag ff PM'en. (waarschijnlijk al bij stap 2....
Ik heb Domoticz al een jaartje of 3 draaien op een Intel NUC met Windows 7 en een stuk of 15 Fibaro modules in huis
[ Voor 4% gewijzigd door Brutuss op 10-07-2017 10:04 ]
Gisteren in Brabant Zuid en 45 graden tussen 1530 en 1600 zonder schaduw en mono panelen was bij mij zo'n 5800Watt op 8400Wp. Dus ongeveer 2/3. Als(!) jij dus op de veluwe dezelfde condities had dan lijkt het dus prima te werken.Sneezzer schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:57:
Een half uurtje geleden de knop op on kunnen zetten. Nu dus een delta solivia 2.0 met 3x4 sf150 aan het draaien op pal zuid 45graden. Nu hopen dat alle panelen werken. Heb de omvormer nu als hoogste wattage gezien van 1150, maar het is best wit in de lucht, geen idee wat ik dus verwachten mag van de lucht hier op de Veluwe icm mijn panelen. Nu dus op 2/3 van de max.
Ja, er is veel anders (locatie, SF vs Mono, etc. etc,) maar orde-grootte lijkt het wel te kloppen.
Verwijderd
Heb je een oost-west opstelling hiervoor? Hoeveel op oost en hoeveel op west?sebastiaan3 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:32:
[...]
Gisteren in Brabant Zuid en 45 graden tussen 1530 en 1600 zonder schaduw en mono panelen was bij mij zo'n 5800Watt op 8400Wp. Dus ongeveer 2/3. Als(!) jij dus op de veluwe dezelfde condities had dan lijkt het dus prima te werken.
Ja, er is veel anders (locatie, SF vs Mono, etc. etc,) maar orde-grootte lijkt het wel te kloppen.
Ik ben benieuwd waarop mijn AEG gaat pieken met 3400wp op oozo en 3675 op wwnw op 35 graden.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2017 11:12 ]
Nee, mijn installatie is zuidgericht.Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:11:
[...]
Heb je een oost-west opstelling hiervoor? Hoeveel op oost en hoeveel op west?
Ik ben benieuwd waarop mijn AEG gaat pieken met 3400wp op oozo en 3675 op wwnw op 35 graden.
Wel raar dat je de DC kant alles bekend hebt, meestal is dat AC wat een omvormer aangeeft en kan je het DC vermogen bereken door Udc x IdcAUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:28:
Meteen een vraag voor de e-kenners:
Hoe maak ik van een Pdc, een Pac met een berekening?
(Udc en Idc en Pdc zijn bekend, als ook Uac)
Als Pdc bekend is word Pac afhankelijk van het rendement van de omvormer op dat moment, bijv 97,6%
Is niet raar hoor...
Ik kan gewoon per mppt ingang uitlezen, maar alles is daar DC uiteraard.
Pac is ook bekend, maar dat is van beide mppt ingangen en DC omgezet naar AC.
Ik zal er eens wat aan (laten) rekenen wat de omzet factor (efficiency) is.
Het zou wel leuk zijn om 2 pvoutput systemen te hebben van 1 omvormer (noord en zuid apart)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2017 11:47 ]
Iets wat je kan vastschroeven op het dakbeschot, solarstell, valk, clickfit. Ze hebben allemaal wel iets.jantje112 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:39:
Welk ophangsysteem raden we aan voor een schuur waar de pannen los op liggen (Dus alleen panlatten/dakpan)
Ik wil er een partijtje groene SF opleggen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor mij is het raarAUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:45:
@Rol-Co
Is niet raar hoor...
Het zou wel leuk zijn om 2 pvoutput systemen te hebben van 1 omvormer (noord en zuid apart)
Al ik dat zo lees dan is er juist geen dakbeschot, maar alleen panlatten, je kijkt van binnen uit ook tegen de pannen aan.No Hands schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:18:
[...]
Iets wat je kan vastschroeven op het dakbeschot, solarstell, valk, clickfit. Ze hebben allemaal wel iets.
In dat geval een systeem dat achter de panlatten haakt zoals clickfit doet.
of sunstruck van solar NRG. (die hadden ooit een systeem dat op het dakbeschot moest, en veel commentaar op clickfit, maar kwamen daarna zelf met een redelijke kopie van clickfit)
http://sunstruction.nl/schuin-dak-systemen/
Monteren (klimmen / breuk van panlatten) kan wel een beetje een uitdaging zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 10-07-2017 12:35 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Aan de binnenkant stroken haaks over de balken en daar dakhaken op schroeven? Of zeg ik nu iets geks.Andre1973 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:30:
[...]
Al ik dat zo lees dan is er juist geen dakbeschot, maar alleen panlatten, je kijkt van binnen uit ook tegen de pannen aan.
In dat geval een systeem dat achter de panlatten haakt zoals clickfit doet.
of sunstruck van solar NRG. (die hadden ooit een systeem dat op het dakbeschot moest, en veel commentaar op clickfit, maar kwamen daarna zelf met een redelijke kopie van clickfit)
http://sunstruction.nl/schuin-dak-systemen/
Monteren (klimmen / breuk van panlatten) kan wel een beetje een uitdaging zijn.
Een dak zonder dakbeschot is waarschijnlijk ook niet berekend op het gewicht en trekkracht van een stapel panelen?
Is het mogelijk om 3 grafieken in 1 pv output te krijgen? Dus 2 (in jou geval) zuid en noord met daarnaast gecombineerde opbrengst?AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:45:
@Rol-Co
Is niet raar hoor...
Moraal van het verhaal, ik gebruik gisteren (zondag 09-07-2017) als voorbeeld.
Opgewekt volgens Solarweb = 40,3kWh
Opgewekt volgens PVoutput = 26,8kWh
Opgewekt volgens de fronius zelf (dus inloggen op het IP adres van de omvormer op mijn lokale netwerk = ook iets van ongeveer 26.8kWh (ik kan dit nu niet meer terugzien, ik zie alleen actueel van deze dag).
Het lijkt er dus op dat de omvormer zelf iets "verkeerd" registreert
Ter indicatie, mijn youless geeft dit aan voor gisteren (gekoppeld aan de P1 - slimme meter)
Totaal vebruik (afname - teruglevering) = - 16,45kWh
De warmtepomp heeft gisteren verbruikt: 14kWh (dat houdt de WP zelf bij, en dat klopt wel, 11,4kWh aan koeling en 2kWh aan SWW)
Normaal verbruiken we ook zo'n 10kWh per dag.
Dus daaruit trek ik de conclusie dat de opwek wel degelijk 40,3kWh was
Dus 40,3 (opwek) - 14kWh (WP) - 9,85 (Algemeen vebruik) = 16,45kWh (wat bevestigd wordt door de Youless).
Wat de omvormer dus PV output zelf zegt kan ook eigenlijk gewoon niet.
Stel dat dit wel zo was, dan zou het zijn 26,8 (opgewekt) - 14kWh (WP) - 9,85 (algemeen gebruik) = 2,95 terug het net in.
Maar de Youless (welke de info van de slimme meter haalt) zal ook niet "liegen" neem ik aan
Dus blijft de vraag over, waarom "registreert" de omvormer dit niet juist
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 10-07-2017 13:02 ]
Tja, ooit (2009 / 2010) vanaf Amsterdam richting het diepe zuid oosten van NL gereden, en daar op zo'n dak (dat wist ik ook niet) van een woonhuis 18 panelen te plaatsen, dat was van 1946, en daarna geen klachten gehad. We keken daar ook zo de zolder op.Rol-Co schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:41:
[...]
Aan de binnenkant stroken haaks over de balken en daar dakhaken op schroeven? Of zeg ik nu iets geks.
Een dak zonder dakbeschot is waarschijnlijk ook niet berekend op het gewicht en trekkracht van een stapel panelen?
Hout was slecht pannen (100+ stuk) waren slecht, dak was niet goed ingemeten en de geleverde steiger was niet de juiste, dat alles nog ooit voor de baas. waren we dus "iets" langer mee bezig dan gehoopt.
Al met al wegen die panelen niet heel veel per m2 t.o.v de pannen. Je kunt overwegen om de haken wat meer richting het bevestigingspunt van de panlat op de balk te plaatsen.
Vanaf hier inschatten of dat kan is erg lastig. Als alles al een beetje bejaard is dan moet je je idd afvragen of het wijs is PV daarop te plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 10-07-2017 13:03 ]
Kijk eens in mijn extended data van auijtdehaag sma systeem?Noord27 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:56:
[...]
Is het mogelijk om 3 grafieken in 1 pv output te krijgen? Dus 2 (in jou geval) zuid en noord met daarnaast gecombineerde opbrengst?
Maar ik wil ook alles apart kunnen zien (mee bezig)
Samenvoegen kan altijd natuurlijk met een parent systeem via pvoutput, dat zijn ook meerdere systemen en dan verbruik in 1 pvoutput.
De gemiddelde meting per vijf min die mist. Misschien helpt software updatenGrolsch schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:01:
Ik heb mijn "probleem" eens verder onderzocht.
Opgewekt volgens de fronius zelf (dus inloggen op het IP adres van de omvormer op mijn lokale netwerk = ook iets van ongeveer 26.8kWh (ik kan dit nu niet meer terugzien, ik zie alleen actueel van deze dag).
Ter indicatie, mijn youless geeft dit aan voor gisteren (gekoppeld aan de P1 - slimme meter)
De warmtepomp heeft gisteren verbruikt: 14kWh (dat houdt de WP zelf bij, en dat klopt wel, 11,4kWh aan koeling en 2kWh aan SWW)
Dus 40,3 (opwek) - 14kWh (WP) - 9,85 (Algemeen vebruik) = 16,45kWh (wat bevestigd wordt door de Youless).
Stel dat dit wel zo was, dan zou het zijn 26,8 (opgewekt) - 14kWh (WP) - 9,85 (algemeen gebruik) = 2,95 terug het net in.
Maar de Youless (welke de info van de slimme meter haalt) zal ook niet "liegen" neem ik aan
1 PVoutput . Dongen NB
Alles staat op "automatisch" en bij een handmatige controle krijg ik de melding "Geen nieuwe updates beschikbaar.", dus dat is het ook niet.reneeke1970 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:28:
[...]
De gemiddelde meting per vijf min die mist. Misschien helpt software updaten
Misschien dat het opgelost is met een vaste UTP kabel, maar dan nog vind ik het vreemd dat het apparaat op zolder zelf blijkbaar "verkeerde" informatie opslaat
En wat zegt je leverancier er van?Grolsch schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:31:
[...]
Alles staat op "automatisch" en bij een handmatige controle krijg ik de melding "Geen nieuwe updates beschikbaar.", dus dat is het ook niet.
Misschien dat het opgelost is met een vaste UTP kabel, maar dan nog vind ik het vreemd dat het apparaat op zolder zelf blijkbaar "verkeerde" informatie opslaat
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is heel raar, solarweb (die met de app ? ) geeft wel 40 maar de omvormer zelf niet? Loopt de tijd op de omvormer wel goed.Grolsch schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:01:
Ik heb mijn "probleem" eens verder onderzocht.
Anders even de installateur informeren, dit kan niet goed zijn.
Ze komen op NOO, 45º kap. Deze wil ik op een Omnik 1.0 tlk aansluiten.
Nu weet ik de 70-130% regel, maar omdat de panelen op het NOO liggen, is mijn vraag kan ik er mee weg komen?
[ Voor 37% gewijzigd door Lord Anubis op 10-07-2017 15:18 ]
Geen enkel probleem. De 180 volt is geen probleem en 1000 watt zul je nooit halenLord Anubis schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:12:
ik heb 6 x 260Wp / 30,3V / 8,4A panelen.
Ze komen op NOO, 45º kap. Deze wil ik op een Omnik 1.0 tlk aansluiten.
Nu weet ik de 70-130% regel, maar omdat de panelen op het NOO liggen, is mijn vraag kan ik er mee weg komen?
1 PVoutput . Dongen NB
Nou, nooit halen...reneeke1970 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:16:
[...]
Geen enkel probleem. De 180 volt is geen probleem en 1000 watt zul je nooit halen
ONO = 69% efficientie. 6* 260 = 1560 Wp
0,69 * 1560 = 1076
Nog geen contact mee gehad.
Ik heb van solarweb zowel een webpagina als een app.Rol-Co schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:29:
[...]
Dat is heel raar, solarweb (die met de app ? ) geeft wel 40 maar de omvormer zelf niet? Loopt de tijd op de omvormer wel goed.
Anders even de installateur informeren, dit kan niet goed zijn.
Die gegevens komt wel overeen.
OkGrolsch schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:00:
[...]
Nog geen contact mee gehad.
[...]
Ik heb van solarweb zowel een webpagina als een app.
Die gegevens komt wel overeen.
Bij familie van me liep hij inmiddels een half uur achter, maar solarweb en de omvormer gaf gewoon de goede tijd aan.
Ze hebben een firmware update gedaan en nu loopt hij weer goed, dus waarschijnlijk na een reboot o.i.d is dat weer in orde.
En zo lijkt het bij jou ook, of de push service geheel los staat van het eigen systeem (solarweb) , de wifi geloof ik nog niet in, al was hij gisteren even niet bereikbaar en ook niet zichtbaar in de router zei mijn zwager.
De omvormer hangt 2 meter van de router, dus wifi moet gewoon super gaan.
15:15 begon het weer bij jou
https://pvoutput.org/comp...83&sid1=52772&dt=20170710
Echt weird.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 10-07-2017 16:20 ]
Je mag mijn logging per paneel wel even lenen......TWyk schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:00:
[...]
Nou, nooit halen...
ONO = 69% efficientie. 6* 260 = 1560 Wp
0,69 * 1560 = 1076
Efficiëntie is wat anders dan piek vermogen
1 PVoutput . Dongen NB
True maar Ik kom incidenteel weel eens kort op mijn Wattpiek vermogen op dagen met wolken en zon.reneeke1970 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:19:
[...]
Je mag mijn logging per paneel wel even lenen......
Efficiëntie is wat anders dan piek vermogen
Heb je ook panelen no dan?TWyk schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:33:
[...]
True maar Ik kom incidenteel weel eens kort op mijn Wattpiek vermogen op dagen met wolken en zon.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee maar hij legt 1560 Wp
Dan kan je vermoedelijk op ONO best wel een enkele keer 1000 Watt af en toe halen
De solar frontier turbo 1P ontvanger hoort bij een set en is dus compleet op elkaar afgestemd (althans dat zeggen ze
Weet iemand nog andere voor en nadelen zodat ik een keuze kan maken?
ps. dak is aan de oostkant, vandaar de max 3600wp ontvanger van Goodwe.
[ Voor 7% gewijzigd door VivaAtloni op 10-07-2017 21:29 ]
24x sf175s + gw5000-dt op oost
Onderschat sf niet, iemand met tien graden noord zei dat ze boven hun eigen wp uit kwamen.VivaAtloni schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
Ik ga 24 sf170-s panelen aanschaffen. Ik twijfel nog tussen 2 omvormers, namelijk de goodwe GW3600D-NS en de solar frontier Turbo 1P (is na research een stecagrid omvormer).
De solar frontier turbo 1P ontvanger hoort bij een set en is dus compleet op elkaar afgestemd (althans dat zeggen ze). Prijsverschil is niet al te groot, alleen de solar frontier omvormer heeft volgens mij maar 1 mpp en geen wifi.
1 PVoutput . Dongen NB
Hmmm, ik kan eigenlijk maar op 16A groep aansluiten. Ik heb gelezen dat dit maar voldoende was voor 3680W. Ik had gedacht dat dit voor mij wel voldoende was.reneeke1970 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:35:
[...]
Onderschat sf niet, iemand met tien graden noord zei dat ze boven hun eigen wp uit kwamen.
[ Voor 8% gewijzigd door VivaAtloni op 10-07-2017 21:47 ]
Ja dat klopt, kun je geen van 20 in klikken dan?VivaAtloni schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:43:
[...]
Hmmm, ik kan eigenlijk maar op 16A groep aansluiten. Ik heb gelezen dat dit maar voldoende was voor 3680W. Ik had gedacht dat dit voor mij wel voldoende was.
Maar heel veel pieken zul je niet missen, dus kosten maken in meterkast is ook niet echt rendabel
1 PVoutput . Dongen NB
Kan je de 3600 niet inwisselen voor een 4200, die kan ook nog op 16AVivaAtloni schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:43:
[...]
Hmmm, ik kan eigenlijk maar op 16A groep aansluiten. Ik heb gelezen dat dit maar voldoende was voor 3680W. Ik had gedacht dat dit voor mij wel voldoende was.
De Turbo 1P is een 4200!Rol-Co schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:11:
[...]
Kan je de 3600 niet inwisselen voor een 4200, die kan ook nog op 16A
Ja, is krachtstroom 3x25A. Dus kan er ook wel een 20A in doen, bedenk ik me nu.reneeke1970 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:53:
[...]
Ja dat klopt, kun je geen van 20 in klikken dan?
Maar heel veel pieken zul je niet missen, dus kosten maken in meterkast is ook niet echt rendabel
Ja, ik heb nog niets gekocht, maar kan ook de goodwe 4200 kopen. Die van solar frontier is al 4200.Rol-Co schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:11:
[...]
Kan je de 3600 niet inwisselen voor een 4200, die kan ook nog op 16A
Maar welk merk raden jullie aan?
Als je 3-fase hebt, neem je toch wel een 3-fase omvormer? 3 stringen van 8 of bij schaduw 4 stringen van 6
Fronius, steca 3P of goodwe of SMA (bij uitbreiding)?
http://www.mg-solar-shop....r/Fronius-Symo-3-7-3.html
http://shop.winkelman-zon...2mppt-inclusief-wifi.html
https://www.solar-frontie...powersets/powerset-turbo/ (maar dat is denk ik nog met SF-170S?
4760 Wp SF draait ook prima op een SMA STP 7000 TL-20. Ondanks te "groot". Kun je nog eens wat panelen bij hangen (wat komend weekend staat te gebeuren, 21 stuks groene SF, omdat het kan)
https://pvoutput.org/list.jsp?id=56530&sid=51050
(er staat misschien nog wel een jong gebruikte stp 7000 op markplaats
-3-fase is een efficiëntere omvormer dan 1-fase
-je aders worden minder belast, dus minder kabelverliezen.
-meer direkt verbruik als salderen over is
-een te grote omvormer gaat langer mee, de elektronica heeft het makkelijker en wordt minder heet.
-De 3-fase aansluiting ligt er al! En kan direkt er aan geknoopt worden.
[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2017 23:10 ]
Er is zat keuze voor 1-fase in de 4k - 4,2k range. BijvoorbeeldVivaAtloni schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:16:
[...]
Ja, is krachtstroom 3x25A. Dus kan er ook wel een 20A in doen, bedenk ik me nu.
Ja, ik heb nog niets gekocht, maar kan ook de goodwe 4200 kopen. Die van solar frontier is al 4200.
Maar welk merk raden jullie aan?
Omnik Omnikssol 4k 2TL
Ginlong Solis 4k-2G
SAJ Sununo Plus 4K-M
SMA Sunny Boy 4000TL
Fronius Primo 4.0-1
Growatt 4.2k-MTL-S
Goodwe 4200D-NS
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Valt het aantal panelen nog te verhogen door met optimizers +- 6 x P405 vs +-11-12 P300 te werken? Even los van de hogere prijs, dat begrijp ik uiteraard
Ik zie op dagen als vandaag pieken van 3.900 Watt, begin juni tikte ik een paar keer 5.000 Watt aan. Maar gemiddeld zie ik 3.200-3.400 Watt voorbij komen, dus 1.870 Watt (11x170) erbij lijkt mij op zich prima, dan maar wat aftoppen, over 1,5 jaar ga ik toch kijken naar een 3-fase omvormer.
Zie ik iets over het hoofd, of is 11xSF170 met 6x P405 inderdaad een goede optie? Of dan liever 10 panelen, omdat anders 1 P405 altijd minder levert dan de andere 5 P405's omdat er maar 1 paneel op zit? Of kan ik toch naar 12 als ik met de P405 werk?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
De steca is een prima omvormer, licht, koel, hoog rendement en ideale combi met Sf.VivaAtloni schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:01:
Ok, wellicht heb ik mijn vraag niet goed gesteld, want ik begrijp dat ik naar allerlei omvormers kan kijken. Mijn vraag is, is de omvormer van solarfrontier uit de solar frontier set van twentezon een aanrader. Ze geven namelijk aan dat dit een goede combo is, maar de ontvanger heeft geen wifi.
Wifi is voor mietjes, gewoon een kWh meter in de meterkast met een youless, rpi, netduino, flukso enz
Of je neemt het programma van @antonboonstra en lees de omvormer uit.
Zeker die Steca nemen. dat is naar mijn idee een klasse beter dan die Goodwe.VivaAtloni schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
Ik ga 24 sf170-s panelen aanschaffen. Ik twijfel nog tussen 2 omvormers, namelijk de goodwe GW3600D-NS en de solar frontier Turbo 1P (is na research een stecagrid omvormer).
De solar frontier turbo 1P ontvanger hoort bij een set en is dus compleet op elkaar afgestemd (althans dat zeggen ze). Prijsverschil is niet al te groot, alleen de solar frontier omvormer heeft volgens mij maar 1 mpp en geen wifi.
Waarin uit zich dat?Andre1973 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:50:
[...]
Zeker die Steca nemen. dat is naar mijn idee een klasse beter dan die Goodwe.
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
In de levensduur / te verwachten service. Wij plaatsen geen Goodwe uit dat oogpunt. Steca draait al een tijdje langer mee in de omvormerlarij.
Ook krijg je met de combi Steca (solar frontier) SF extra lang garantie. 12 jaar uit mijn hoofd.
Maar nogmaals, naar mijn idee....
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 11-07-2017 01:22 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??