Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.490 views

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

thido schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:47:
Welke bevestigingsmaterialen heb je gebruikt? Ik wil er ook 12 aan elkaar schroeven zo :-)
Solarstell zo te zien aan de klemmen en bouten, rails kan ik niet goed zien maar zou goed kunnen.
Maar je kan dit met heel veel soorten doen.
Solarstell is volgens mij een beetje aan het concurreren geslagen, ik zie het steeds vaker voorbij komen.

Denk dat ze iets geknutseld hebben met light profiel plaat, met een grondprofiel en rails met een haaks hoekje erin.

http://www.solarstell.nl/solarstell-ballastplaat-light
http://www.solarstell.nl/...grondprofiel-6-meter-lang
http://www.solarstell.nl/solarstell-hoekverbinder-dakhaak
http://www.solarstell.nl/solarstell-montagerail-6-18-meter
Want volgen mij bestaat er niet een systeem van solarstell om het zo op een plat dak te plaatsen.

[ Voor 35% gewijzigd door Andre1973 op 06-07-2017 22:09 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:24
Volgens mij is het gelukt, mijn ID = 59291, kunnen jullie mij nu vinden :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11 20:36
polleke schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:51:
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Alle panelen liggen op hetzelfde dak. Mogelijk dat dit de bovenste panelen op het dak zijn en daardoor wat later daglicht krijgen en dat dat de verklaring is. Zal eens even navragen hoe de verdeling precies is qua ligging van de panelen.
Edit: zijn 15 SF 175S panelen, verdeeld over de twee ingangen. Hoe de verdeling is, ga ik even navragen.
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:55:
[...]
Ik "vermoed" dat de onderste 6 panelen (2x3) wat harde schaduw heeft van een huis (of iets dergelijks) tot 10 uur.
Kijk het gewoon even aan, er komen nog meer (mooie) dagen.
(je kan altijd nog 2x3 op de andere kant erbij leggen parallel over deze)
Zuid west was het toch? Dat begint zowiezo wat later.
Aan de foto van @polleke te zien is het een hoekhuis, kan eigenlijk alleen de schaduw van het eigen dak/de nok zijn, maar dan zou je op PV1 toch wel iets moeten zien gebeuren, zoals bij PV2 en niet pas in ene om 10:00?
Of is het met SF panelen alles of niks :P

PV1 en PV2 op de omvormer omwisselen misschien nog een idee om te proberen?
Misschien beter om eerst even te wachten tot duidelijk is hoe de strings liggen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:17:
Volgens mij is het gelukt, mijn ID = 59291, kunnen jullie mij nu vinden :?
Linkje? Pvoutput zoekt op naam

Laat maar

https://pvoutput.org/list.jsp?id=59291&sid=52772j

Eerste 6 al op de klok ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 06-07-2017 22:32 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Grolsch
Ga ik nu vanzelf al die waardes er ook bij in krijgen :? Ik zie ze nu nog niet. (Energy used, power used, Energy Generated, Average power, temperature, Voltage)

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:46:
Ga ik nu vanzelf al die waardes er ook bij in krijgen :? Ik zie ze nu nog niet. (Energy used, power used, Energy Generated, Average power, temperature, Voltage)
Als het goed is gaat hij morgen gewoon uppen, je ziet toch ook de 6 kWh staan op pv output, dat heeft hij opgewekt vandaag na de inbedrijfstelling en kon hij nu uploaden.
Onder live zie je dat, als hij niet online is staat er geen live in pvoutput. :)

Niks meer aan doen.... d:)b

• Rol-Co

Rol-Co

Overigens
Energy used , power used temperature, voltage krijg je niet, temperature kan je via pvoutput instellen onder automatic uploads maar heb je een api en station nummer nodig via weather underground van een weerstation bij je in de buurt.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:37
Vanaf 06:00 al opbrengst, dus dat gaat wel goedkomen @Grolsch

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

Wailing_Banshee

You're Next

Energy used, en power used moet je uit je slimme meter halen (of een youless o.i.d. als je geen slimme meter hebt).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Grolsch
Ik heb en een slimme meter en een Youless, dus daar moet ik nog een keer mee bezig :)

Met de Youles moet je kiezen of je via Enelogic Firmware werkt, of met PV Output firmware.

Persoonlijk vind ik de Enelogic website mooier als die van PVoutput.

@Rol-Co , ik zie de eerste opbrengst al om 05:45 binnen druppelen :P

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 07-07-2017 07:51 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:45:
Ik heb en een slimme meter en een Youless, dus daar moet ik nog een keer mee bezig :)

Met de Youles moet je kiezen of je via Enelogic Firmware werkt, of met PV Output firmware.

Persoonlijk vind ik de Enelogic website mooier als die van PVoutput.

@Rol-Co , ik zie de eerste opbrengst al om 05:45 binnen druppelen :P
Mooi he :)
Pvoutput is mooier als het gaat om vergelijken, grafiekjes, vergelijken met vorig jaar,dag,maand.
Als je hem snapt wil je niet anders.

• Grolsch
Is er ook een soort van Tweakers team op pvoutput.org :?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:59
Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:58:
Is er ook een soort van Tweakers team op pvoutput.org :?
Tweakers PVOutput lijst

Maar je kan nu nog niet joinen, moet je eerst minimaal een dag of 5 aan data hebben meen ik.

• Grolsch
Tnx, hij vraagt inderdaad om 5 outputs voor ik kan joinen, maar ga ik zeker doen!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Even algemeen opwekken met zonnepanelen.

Ik zat me af te vragen waarom die panelen bij het zonnepark van Delfzijl in oost-west opstelling waren geplaatst n.a.v. dit bericht:
http://www.rtvnoord.nl/ni...sluit-megadeal-met-Google

Na wat zoeken kwam ik hier op uit:
Voordeel hiervan is dat er beter verspreid over de dag energie opgewekt wordt.

Tegelijk is dit een antwoord op het probleem van overproductie tussen 12.00 en 15.00 uur.
Zo had ik er nog nooit over nagedacht!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 22:50

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:58:

Ik zat me af te vragen waarom die panelen bij het zonnepark van Delfzijl in oost-west opstelling waren geplaatst n.a.v. dit bericht:

[...]

Buiten het feit dat je opwekking mooier verspreid is kan je meer wp op je platte dak kwijt. Ik kon maar 8 op zuid maar dan met een kortere tussenruimte dan optimaal. Nu heb ik er 12 op oost-west. En opwekking valt niet tegen de eerste 2 dagen. 5 juli kwam ik bijna op 7 kWh/kWp. 6 juli op 5,05kWh/kwp. Nu zit ik wel aan de kust en heb ik enphase micro omvormers met 300w LG bifacials. Nu zit ik bijvoorbeeld op 1,5kW om 10:15 en volledig bewolkt. Ik ga er nog 4 bijplaatsen ergens in september en volgend jaar wil er nog 3 op mijn schuur leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s9BuNUnFNdvUoUSzkekVcAoD/medium.png

[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 07-07-2017 10:33 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00

[...]

Er kunnen in zo'n Oost West opstelling ook gewoon meer panelen op hetzelfde stukje grond.
Wij particulieren die ze op ons dak leggen gebruiken ruimte die geen commerciële waarde heeft.
De grond waarop een zonnepark wordt neergezet vertegenwoordigt wel economische waarde en dus is elke vierkante meter die niet gebruikt wordt verlies.Bij een zuidelijke opstelling heb je natuurlijk een beter rendement per vierkante meter zonnepaneel dan een Oost west opstelling maar het verschil in rendement is zelfs slechter voor een zuid opstelling als je het rendement bekijkt per vierkante meter grondoppervlak.
Natuurlijk zijn zonnepanelen per vierkante meter nog veel duurder dan grondoppervlak dus zal een zuidelijk opstelling toch een beter rendement hebben maar door de de betere inzet van het grondoppervlak zal het verschil met een oost West opstelling minder negatief zijn dan je uit pure efficientietabellen zou verwachten

[...]

En je kunt met een kleinere omvormer af omdat je de korte piek niet hoeft op te vangen. Is hier toch al vaak verteld als voordeel, alleen blijven mensen eigenwijs en zetten ze toch zuid neer, anders is het niet rendabel zucht......

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@reneeke1970 met de huidige regels wil je natuurlijk als particulier zo veel mogelijk opwekken, pieken maken niet uit. Zodra je niet meer kan salderen, zal het natuurlijk anders zijn, omdat je dan juist zoveel mogelijk wilt gebruiken van je eigen opgewekte energie.

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-10 11:45
Sinds gisteren ligt de boel op het dak en zijn de eerste kWh's teruggeleverd. 30xJA solar all black 280Wp op en Goodwe 6k driefasen omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/x6ytA7cFxflU/1k0.jpg

En wát een rotklus op een niet helemaal strak dak met oude en maar matig maatvaste pannen, ondanks de verstelbare dakhaken. Maargoed, het ligt.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 20:40
@sebastiaan3 misschien heb ik iets gemist, maar is een reden waarom de onderste rij niet strak tegen de tweede aan ligt? Dakramen?

• sebastiaan3
Ja, @Cranberry, inderdaad dakramen.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik vind het toch altijd moeilijk, zo'n mooi oud pand (zo lijkt het ten minste) en dan zonnepanelen er op. Wij gaan ook binnenkort verhuizen en ik twijfel heel erg of ik op mijn jaren 30 oud katholieke jeugdhuis zonnepanelen moet gooien.

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:44:
[...]

Steca 500 doet toch 500 watt?
(ik heb ze voor mijn schuifpui staan, 3 losse SF-170S, maar geen logging...niet belangrijk ook, als ze maar opwekken :*) )

Voordeel van parallel SF op een steca, is weer uniek schaduwmanagement.
Ieder paneel voor zich... in tegenstelling tot drie of vier mono in 1 string. Dat dondert weer in elkaar bij een beetje schaduw.

En die erwtesoep zal toch wel niet vol op het zuiden komen te liggen in het zicht? 8)
PClop schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:44:
[...]

Met een soladin 600 gaat het beter, parallel, ja zeker.
vb ; https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=1
Het gaat mij vooral om de opbrengst, dat hij zo nu en dan aftopt is voor dit systeem op zich niet erg.
Maar ik neem een Soladin in overweging.
Bedankt beiden!

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:38:
Tnx, hij vraagt inderdaad om 5 outputs voor ik kan joinen, maar ga ik zeker doen!
Je hebt al lekker de gang er in !

Rol-Co schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:18:
[...]

Vind je dat gek, platte panelen met hoogste zon stand van het jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:41:
[...]

En je kunt met een kleinere omvormer af omdat je de korte piek niet hoeft op te vangen. Is hier toch al vaak verteld als voordeel, alleen blijven mensen eigenwijs en zetten ze toch zuid neer, anders is het niet rendabel zucht......
Op basis van de huidige salderingsregels is op zuid leggen nog altijd het meest efficiënt als het gaat om kosten vs opbrengst. En aangezien nog niemand exact weet wat er precies in 2021/2023 voor regeling gaat komen is het daar ook moeilijk op anticiperen.
Maargoed, mijn click-fit is redelijk eenvoudig om te bouwen naar O/W. Dus wie weet over een paar jaar. Kunnen er gelijk wat extra panelen bij voor een evt. elektrische auto.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• sebastiaan3
Markprinsen schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:44:
Ik vind het toch altijd moeilijk, zo'n mooi oud pand (zo lijkt het ten minste) en dan zonnepanelen er op. Wij gaan ook binnenkort verhuizen en ik twijfel heel erg of ik op mijn jaren 30 oud katholieke jeugdhuis zonnepanelen moet gooien.
Bedankt, wij vinden het inderdaad ook een mooi pand :)

En tsja, mooi is anders inderdaad, maar een "vrije veld" opstelling ging niet passen zonder moeilijke verguningsaanvraag, dus daarom maar zo. Door de jaren heen is het pand ook al meerdere keren aangepast, en is het huidige uiterlijk dus al niet meer "authentiek". Dus echt stukgemaakt hebben we het niet ;)

Ontopic: het lijkt erop dat een string zo'n 150 Watt achterblijft op de andere. String 1 zijn de onderste 10 panelen plus de helft van de middelste rij, string 2 zijn de 10 bovenste plus die andere helft van de middelste rij. String voltages zitten bij elkaar in de buurt, maar string 1 blijft dus structureel 150 Watt achter op 2. Wat zou dat kunnen zijn?

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 22:05
Kan iemand mij helpen met advies .
Huidige situatie
6x 250 Wp 1500 Wp op schuindak zuid/oost

Gewenste nieuwe situatie;

6x 250 Wp en 7x 280 Wp op schuindak zuid/oost
12x 280 Wp op platdak Oost/West opstelling (2x6 stuks dus)

Het liefst wil ik 1 omvormer 3-fase.
Welke omvormer zou hiervoor geschikt kunnen zijn en hoe zou de aansluit verdeling moeten zijn ?

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
sebastiaan3 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:46:
[...]
het lijkt erop dat een string zo'n 150 Watt achterblijft op de andere. String 1 zijn de onderste 10 panelen plus de helft van de middelste rij, string 2 zijn de 10 bovenste plus die andere helft van de middelste rij. String voltages zitten bij elkaar in de buurt, maar string 1 blijft dus structureel 150 Watt achter op 2. Wat zou dat kunnen zijn?
Misschien zijn die lagere panelen warmer ?

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 20:40
@sebastiaan3 m.b.t. het verschil in geleverd vermogen: wat leveren beide strings? Hoe groot is het relatieve verschil?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
sebastiaan3 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:46:
[...]
Ontopic: het lijkt erop dat een string zo'n 150 Watt achterblijft op de andere. String 1 zijn de onderste 10 panelen plus de helft van de middelste rij, string 2 zijn de 10 bovenste plus die andere helft van de middelste rij. String voltages zitten bij elkaar in de buurt, maar string 1 blijft dus structureel 150 Watt achter op 2. Wat zou dat kunnen zijn?
dat is gewoon een vorm van schaduw. ;)

de hoger panelen zien gewoon een beter stuk van de hemel.
niet al het licht wat je ziet is namelijk rechtstreeks van de zon.
veel licht word door lagen in de atmosfeer (veel al lucht vervuiling, maar ook vocht etc etc...) wat weerkaatst, en de bovenste panelen vangen dat beter op als de onderste.

verder niks om je zorgen over te maken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Grolsch
Rol-Co schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:18:
[...]

En dan is het ook nog redelijk bewolkt hier (tenminste waar ik werk 20 km verderop is het bewolkt).
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:29:
[...]

Moet ik nu maar een voorsprongetje opbouwen om het verlies van komende winter te compenseren 8)

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:29:
[...]

En sience fiction panelen :)

• drielp
  • Laatst online: 23-11 13:42
Markprinsen schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:44:
Ik snap wat je bedoeld, maar het is geen blijvende aanpassing. De panelen en onderconstructie kunnen zonder schade verwijderd worden.
De authentieke dakpannen gaan nu wel langer mee nu ze grotendeels beschermd worden door de panelen. En dat is ook wat waard.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• sebastiaan3
Cranberry schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:53:
@sebastiaan3 m.b.t. het verschil in geleverd vermogen: wat leveren beide strings? Hoe groot is het relatieve verschil?
OK, even wat data bekeken. Dit is string 1 gedeeld door string 2 als functie van totaal geleverd vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/iIqsSJBVyvxB/540.jpg

En dit is ver verschil tussen string 1 en string 2 als functie van totaal geleverd vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Xp06rVMVQ6ME/540.jpg

Het lijkt er dus sterk op dat er een offset is tussen de strings van zo'n 150 Watt. Temperatuur lijkt me geen verklaring, omdat het verschil er net na het opstarten ook al was, voordat de boel helemaal doorgewarmd was.

Blijft over:
1) de "schaduw" verklaring van @migjes , zou goed kunnen, heb ik me nog niet in verdiept
2) vuil / zonnebrand op de onderste panelen dier er pas sinds gisteren liggen, de bovenste rij (die dus beter presteert!) ligt er al twee weken op.
3) iets anders?

Anyway, verder lijkt de boel het aardig te doen. Voor iederen die gruwelt van aftoppen nog even deze:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/qXArGcaTtJLH/540.jpg

Alles voor de TVT, niet? :+

• sebastiaan3
drielp schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:41:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar het is geen blijvende aanpassing. De panelen en onderconstructie kunnen zonder schade verwijderd worden.
De authentieke dakpannen gaan nu wel langer mee nu ze grotendeels beschermd worden door de panelen. En dat is ook wat waard.
meh... de "originele" dakpannen zijn prima gebruikt te krijgen voor 60 cent per stuk, dus "waarde" heeft dat niet echt IMHO. Het is inderdaad wél een makkelijk terug te draaien wijziging (wat van het onderliggende 13cm dikke isolatiepakket niet te zeggen valt ;) )

• drielp
  • Laatst online: 23-11 13:42
sebastiaan3 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:44:
[...]

meh... de "originele" dakpannen zijn prima gebruikt te krijgen voor 60 cent per stuk, dus "waarde" heeft dat niet echt IMHO. Het is inderdaad wél een makkelijk terug te draaien wijziging (wat van het onderliggende 13cm dikke isolatiepakket niet te zeggen valt ;) )
Je bespaart dus nu 60 ct per pan en je maakt nog stroom op de koop toe, lijkt me prima toch 😄. En 13 cm isolatie is ook een goede investering, warmte die je niet verlies hoef je ook niet aan te vullen. WP erin en gas eruit.
Mooi pand btw, dat kom je hier niet zoveel tegen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• sebastiaan3
drielp schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:53:
[...]
WP erin en gas eruit.
Mooi pand btw, dat kom je hier niet zoveel tegen.
Thanks!

en: O-)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/kymaxTJsKyQi/540.jpg

leidingisolatie komt nog, en die vuilafscheider hangt ondertussen ook al recht

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
sebastiaan3 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:41:
[...]

Blijft over:
1) de "schaduw" verklaring van @migjes , zou goed kunnen, heb ik me nog niet in verdiept
2) vuil / zonnebrand op de onderste panelen dier er pas sinds gisteren liggen, de bovenste rij (die dus beter presteert!) ligt er al twee weken op.
3) iets anders?
je zou een meting moeten doen als het vol zonnig is, dus zonder wolken en vervuiling (dus diffuse licht.).
en dan zie je dat het verschil tussen de 2 stringen minimaal is. ;)
(hellaas zie je dat soort dagen bijna alleen in het voorjaar, als ik nu naar buiten kijk is de lucht niet donkerblauw, maar licht blauw dus veel vocht in de lucht.)

omdat verschillen maar klein zijn heb je dan ook je flash data van je panelen nodig om het te zien.
(panelen worden geproduceerd daar na worden ze getest en bepaalt of het een 270 of een 275Wp paneel is.
meeste merken verkopen dan een 274Wp paneel als een 270Wp, en dat 10X kan ook een aardige afwijking geven en dat moet je verrekenen met je flash data. ;) )

succes.
Anyway, verder lijkt de boel het aardig te doen. Voor iederen die gruwelt van aftoppen nog even deze:
[afbeelding]

Alles voor de TVT, niet? :+
aftoppen(onderdimensioneren) is ook helemaal niet erg.
hangt meer van de lokatie af en gebruik af, sommige mensen hebben maar een beperkt oppervlak beschikbaar en dan is iedere kWh die ze kunnen oogsten goud waard, ook het kleine verschil tussen een iets zwaardere omvormer is vaak minimaal. ;)
zelf heb ik ook een 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad, verlies was maar +/-250kWh per jaar, maar ben nu wel blij met de 4kW omvormer, die 250kWh kan ik nu goed gebruiken met de warmtepomp. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• sebastiaan3
migjes schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:04:
[...]

je zou een meting moeten doen als het vol zonnig is, dus zonder wolken en vervuiling (dus diffuse licht.).
en dan zie je dat het verschil tussen de 2 stringen minimaal is. ;)
(hellaas zie je dat soort dagen bijna alleen in het voorjaar, als ik nu naar buiten kijk is de lucht niet donkerblauw, maar licht blauw dus veel vocht in de lucht.)

omdat verschillen maar klein zijn heb je dan ook je flash data van je panelen nodig om het te zien.
(panelen worden geproduceerd daar na worden ze getest en bepaalt of het een 270 of een 275Wp paneel is.
meeste merken verkopen dan een 274Wp paneel als een 270Wp, en dat 10X kan ook een aardige afwijking geven en dat moet je verrekenen met je flash data. ;) )

succes.

[...]

aftoppen(onderdimensioneren) is ook helemaal niet erg.
hangt meer van de lokatie af en gebruik af, sommige mensen hebben maar een beperkt oppervlak beschikbaar en dan is iedere kWh die ze kunnen oogsten goud waard, ook het kleine verschil tussen een iets zwaardere omvormer is vaak minimaal. ;)
zelf heb ik ook een 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad, verlies was maar +/-250kWh per jaar, maar ben nu wel blij met de 4kW omvormer, die 250kWh kan ik nu goed gebruiken met de warmtepomp. >:)
Dank! volgens mijn eigen sommetjes zou ik zo'n 120kWh moeten missen door het onderdimensioneren. Kan en zal ik niet wakker van liggen. Flash data heb ik niet, en de serienummers van de panelen heb ik ook niet opgeschreven. Ik zal later in het jaar met blauwe hemel nog wel eens kijken, hier is het nu ook redelijk "lichtblauw".

• Andre1973

Andre1973

berichtje van de groothandel:
"Beste Andre,

Na een lange periode van prijsdalingen bewegen de prijzen zich weer sinds lange tijd opwaarts. Hieraan ligt een mogelijke wijziging in de Amerikaanse MIP ten grondslag. Hierdoor is direct een grote vraag ontstaan naar zonnepanelen geproduceerd buiten China. Gezien de prijs die betaald wordt in de USA en de aantallen die gevraagd worden, is de beschikbare productie per direct zeer beperkt voor alle grote Tier 1 spelers tot en met eind oktober. Dit heeft alles te maken met de ingangsdatum van de mogelijke MIP wijziging. Als alles geaccordeerd wordt zal de nieuwe regeling in de USA ingaan voor alle spullen die na 30 september op het schip worden gezet. U raadt het al, tot deze tijd zal het leeuwendeel van de productie van alle Tier 1 spelers voor hogere prijzen naar de USA gaan.

Advies
Wij zullen uiteraard voor optimale beschikbaarheid blijven zorgen van Tier 1 zonnepanelen, maar bestel vroegtijdig en, indien dit mogelijk voor u is, zorg voor een bepaalde mate van flexibiliteit in uw offerte naar uw klant aangaande de paneelkeuze."

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Dus allemaal na 1 sept bestellen?

• Andre1973

Andre1973

Markprinsen schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:31:
Dus allemaal na 1 sept bestellen?
Of snel nog even een geldige offerte gebruiken om je spullen te bestellen.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:28:
[...]

En dan is het ook nog redelijk bewolkt hier (tenminste waar ik werk 20 km verderop is het bewolkt).

[...]

Moet ik nu maar een voorsprongetje opbouwen om het verlies van komende winter te compenseren 8)
Nu gaat het niet zo best..... 0W :?

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 10:52
Daniel (@SolarKing ) heeft vanmiddag mijn paneeltjes en alles wat er bij hoort gebracht.
Ik weet al wat ik volgende week kan gaan doen. naar eerst het kippenhok af maken. Compromis om 30 ipv 20 panelen te mogen doen ;)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

format5 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:25:
Daniel (@SolarKing ) heeft vanmiddag mijn paneeltjes en alles wat er bij hoort gebracht.
Ik weet al wat ik volgende week kan gaan doen. naar eerst het kippenhok af maken. Compromis om 30 ipv 20 panelen te mogen doen ;)
34 zeker!!! 4 op het kippenhok

1 PVoutput . Dongen NB

format5 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:25:
Oooh vandaar dat ik niet even langs kon komen in oss, voor wat spulletjes op te halen... ;) :>
Dan moeten de buren maar weer een paar dagen langer wachten... No problem...
(maar proficiat! :) )

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2017 17:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Rol-Co schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:24:
[...]

Nu gaat het niet zo best..... 0W :?
Geen optelling, maar er druppelt wel wat zo te zien..
(fronius upload service niet helemaal lekker?)

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:07

thido

Tilburg

Zou een oude omnik 3tl niet prima passen voor mijn gecombineerde set? (1000Wp op tracker 1 en 1920Wp op tracker 2). Die djngen deden toch iets van 1700W per tracker?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

thido schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:07:
Zou een oude omnik 3tl niet prima passen voor mijn gecombineerde set? (1000Wp op tracker 1 en 1920Wp op tracker 2). Die djngen deden toch iets van 1700W per tracker?
Klopt, net als mijn hosola in theorie 1700 maar ik zie min lang 1800 dus......

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:04:
[...]

Geen optelling, maar er druppelt wel wat zo te zien..
(fronius upload service niet helemaal lekker?)
Ik heb het nog niet gezien bij mijn zwager, zelfde omvormer.

sinovenator schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:52:
Kan iemand mij helpen met advies .
Huidige situatie
6x 250 Wp 1500 Wp op schuindak zuid/oost

Gewenste nieuwe situatie;

6x 250 Wp en 7x 280 Wp op schuindak zuid/oost
12x 280 Wp op platdak Oost/West opstelling (2x6 stuks dus)

Het liefst wil ik 1 omvormer 3-fase.
Welke omvormer zou hiervoor geschikt kunnen zijn en hoe zou de aansluit verdeling moeten zijn ?
Ik vrees dat dat lastig wordt qua Vmpp spanning die een 3-fase omvormer wil hebben.
Stel dat je de 6x250 + 7x280 überhaupt zou kunnen aansluiten in 1 string, kom je nog maar aan 13x 31Vmpp = 403 Vmpp
De meeste 3-fase omvormers willen 580-595 Vmpp (SMA/Fronius) voor een optimaal rendement.
En 6x 31 Vmpp parallel op 1 ingang is helemaal een no-go, qua Vmpp spanning

Dus 2x 1-fase omvormer aansluiten en over 2 fasen leveren

of die 6x250 verkopen en alles volleggen met SF-175S (of die 2e handse groene SF-150/160 van marktplaats)
Dan kan het wel "fatsoenlijk" op een 3-fase omvormer. Vmpp is 80-89 V per paneel.

(of het kan met een SolarEdge 3-fase weet ik niet 8) )

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2017 18:32 ]

Rol-Co schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:21:
[...]

Ik heb het nog niet gezien bij mijn zwager, zelfde omvormer.
Misschien mixt @Grolsch wel alles door elkaar nu.
Fronius, youless en p1 opwek en verbruik en nog een warmtepompie erbij :>

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2017 18:42 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:33:
[...]

Misschien mixt @Grolsch wel alles door elkaar nu.
Fronius, youless en p1 opwek en verbruik en nog een warmtepompie erbij :>
Grappig die gedachte had ik ook al.

• Grolsch
@Rol-Co en @AUijtdehaag Ik snap het ook niet helemaal meer.

Opbrengst volgens PV output = 20,873Wh
Opbrengst volgens Solarweb = 32840Wh

Totale verbruik (opbrengst minus verbruik) volgens Youless (Enelogic) = -21420Wh

Dus solarweb en youless matchen met elkaar (ik geloof best dat ik vandaag +10KW verbruikt heb).

Waarom klopt PV output dan niet :?

Kleine kanttekening, mijn omvormer is op dit moment verbonden via wifi omdat bij de kabel alle lampjes wel branden maar we geen verbinding kregen.

Kan een "klapperende" verbinding zorgen voor dit verschil :?

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch

Slechte verbinding geeft ook geen vermogen in de lijst maar mist stukken. Waar heb je de youless op?

@Grolsch
De wifi verbinding van de fronius heb je op 17:05 aktief gemaakt? (of stekker van ethernet uitgetrokken)
Toen ging het mis...

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2017 19:16 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:16:
@Grolsch
De wifi verbinding van de fronius heb je op 17:05 aktief gemaakt? (of stekker van ethernet uitgetrokken)
Toen ging het mis...
12:55 ook terug naar 60W, dat lijkt me ook sterk voor 7000Wp :)

• Grolsch
De youless heb ik via p1 op slimme meter en s0 op de wp

Ik ben vandaag vanaf 0700 tot 1900 niet thuis geweest.

@Grolsch
Stopt er maar snel weer die ethernetkabel in dan in de fronius.... wifi is echt meisjesplasser meestal

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2017 19:20 ]

• Grolsch
als ik maar wist waarom die kabel het niet doet :( lampjes branden wel maar geen ip (dhcp en statisch geprobeerd)

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:18:
De youless heb ik via p1 op slimme meter en s0 op de wp

Ik ben vandaag vanaf 0700 tot 1900 niet thuis geweest.
Youless naar pvoutput?
Dan kan het zijn dat hij je teruglevering van je opwek af trekt, of iets van dat.
Wat heb je aan de p1 poort? Teruglevering is minus verbruik, verbruik is plus opwek.

@Rol-Co
Grolsch heeft gewoon een slechte verbinding en mist een aantal upload punten vermoed ik, waardoor het gemiddelde (average) op 0 komt in pvoutput.
Average wordt ook steeds lager telkens, valt me op.

@Grolsch
https://www.kabeltje.com/...-168934?sqr=utp%20tester&

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2017 19:27 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11 20:36
@Grolsch ook al eens een laptop aan dat kabeltje gehangen?

• weasel
Is er iemand die iets kan zeggen over de verwachte levensduur van een Soladin 600 vs Steca 500, is de een beter dan de ander?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de ventilator in de Soladin (nogal eens) de geest geeft.
De prijzen van beide omvormers ontlopen elkaar niet veel, de Soladin zou iets meer kunnen leveren bij 3x SF160S (vier panelen zou misschien ook nog kunnen).
Is er nog iets van monitoring mogelijk bij de Soladin?
Ik heb al wel een kabel gevonden om deze omvormer uit lezen met een pc, is het ook mogelijk om dit zonder tussenkomst van een pc op PVOutput te krijgen?
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:25:
@Rol-Co
Grolsch heeft gewoon een slechte verbinding en mist een aantal upload punten vermoed ik, waardoor het gemiddelde (average) op 0 komt in pvoutput.
Average wordt ook steeds lager telkens, valt me op.

@Grolsch
https://www.kabeltje.com/...-168934?sqr=utp%20tester&
Hier de omvormer ook aan een netwerkkabel.
Alle dingen die gewoon altijd moeten werken aan een netwerkkabel (PC, console, omvormer etc.)
Het leggen van de kabels is wel een karweitje, maar daarna nooit gezeur met bereik snelheid etc.

[ Voor 37% gewijzigd door weasel op 07-07-2017 20:12 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Grolsch
@Rol-Co , ook heb de enelogic firmware, dus de youless kan niet naar pv output

Totaal 34,8 kwh opgewekt vandaag, nog geen idee of dat goed is :?

Áls de temperaturen gedaald zijn ga ik er naar zolder de kabel bekijken ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 07-07-2017 20:17 ]

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
It's pandatastic!
http://www.telegraph.co.u...lds-cutest-solar-station/

Zijn er hier in NL ook zulke creatievelingen met zonnepanelen? (Op een iets kleinere schaal 8) )

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:16:
@Rol-Co , ook heb de enelogic firmware, dus de youless kan niet naar pv output

Totaal 34,8 kwh opgewekt vandaag, nog geen idee of dat goed is :?

Áls de temperaturen gedaald zijn ga ik er naar zolder de kabel bekijken ;)
Hij is nog niet klaar toch zeker? 34,8 is niet wow, maar ok, hier met 6700Wp bijna 36kWh.
En dat is niet eens super.

Rol-Co schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:24:
[...]

Hij is nog niet klaar toch zeker? 34,8 is niet wow, maar ok, hier met 6700Wp bijna 36kWh.
En dat is niet eens super.
Misschien onterecht maar string van vier sience fiction op drie fase??? Hmm......

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:38:
[...]

Misschien onterecht maar string van vier sience fiction op drie fase??? Hmm......
4? Bij familie is het 8x6 op de symo 8,2

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@reneeke1970 hier 24 panelen als strings van 4 SF op een Symo 4.5. (schaduw van een populier die als een zonnewijzer over de panelen gaat). Gaat als een trein.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:56:
@reneeke1970 hier 24 panelen als strings van 4 SF op een Symo 4.5. (schaduw van een populier die als een zonnewijzer over de panelen gaat). Gaat als een trein.
Is die ook drie fase?

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
hier ook ivm schaduw op het kleinste dak voor 4x4 gekozen voor deze mptt

Het zal ook wel aan het weer liggen, echt zonnig was het vandaag in Twente niet

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 gelukkig wel, het moet over 25 meter 2.5mm² :)
Een strakblauwe dag zag er zo uit:
opbrengst met boom

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:19:
[afbeelding]
Dat lijkt een fors schaduw probleem. Maar word het niet verergerd door de lage string spanning?
Ik kan me echt niet voorstellen dat er een drie fase omvormer is die 330 volt lekker vind?

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niet zo lekker als 500V+, maar hij heeft aan 150V genoeg. 32A x 150V = 4800W.
Het kost een paar procent, minder dan de grotere schaduwproblemen als de strings langer waren (en minder dan micro's/optimizers).

Proton_ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:59:
Niet zo lekker als 500V+, maar hij heeft aan 150V genoeg. 32A x 150V = 4800W.
Het kost een paar procent, minder dan de grotere schaduwproblemen als de strings langer waren (en minder dan micro's/optimizers).
Heb je het al eens getest dan? Vind de vermogens val wel heel abrupt.
Ik zie het bij mezelf vloeiend verlopen en heb toch hele harde schaduw op mijn stringen van 8 sf

1 PVoutput . Dongen NB

• Jerrythafast
  • Laatst online: 09:40
Proton_ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:19:
[afbeelding]
Jakkes, zo ziet het er hier van november-februari uit. Ben blij dat wij in de zomer gewoon parabooltjes krijgen voorgeschoteld van onze lieve paneeltjes+omvormer O+

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 10:52
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:27:
[...]

34 zeker!!! 4 op het kippenhok
Daar zit ik wel op te azen ja. voorlopig nog niet. Eerst dot allemaal maar eens af hebben

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Andre1973

Andre1973

weasel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:10:
Is er iemand die iets kan zeggen over de verwachte levensduur van een Soladin 600 vs Steca 500, is de een beter dan de ander?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de ventilator in de Soladin (nogal eens) de geest geeft.
De prijzen van beide omvormers ontlopen elkaar niet veel, de Soladin zou iets meer kunnen leveren bij 3x SF160S (vier panelen zou misschien ook nog kunnen).
Ik heb al wel een kabel gevonden om deze omvormer uit lezen met een pc, is het ook mogelijk om dit zonder tussenkomst van een pc op PVOutput te krijgen?
Ik heb hier 5 Soladin 600's draaien (deels sinds 2005), wat bij mij kapot is gegaan is het AC relais, dat is goedkoop en makkelijk te vervangen, meteen maar in een voetje gedaan. (bij Farnell besteld)
http://nl.farnell.com/fin...69218?CMP=i-ddd7-00001003
http://nl.farnell.com/fin...69304?CMP=i-ddd7-00001003

Wij hangen er ook wel 4 SF's parallel aan, soladin 600 is bedacht voor tot 720 Wp.
Ventilator heb ik nog niet stuk gehad, wel maken ze lawaai doordat ze die fan's regelen.
Monitoring kan met een raspberry pi (?) is dat een PC volgens jou? heb ik zien werken, weet niet hoe dat werkt.
Kabeltje voor de uitlezing van de Soladin 600 RS485 naar een USB omzetter, die in de PI, dan daar een netwerkstekker in.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 08-07-2017 00:03 ]

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 11:15
clemient schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:20:
It's pandatastic!

Zijn er hier in NL ook zulke creatievelingen met zonnepanelen? (Op een iets kleinere schaal 8) )
Ja :) :
https://solarmagazine.nl/...nnepanelen-krijgt-vervolg

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Andre1973

Andre1973

• sinovenator
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:29:
[...]

Ik vrees dat dat lastig wordt qua Vmpp spanning die een 3-fase omvormer wil hebben.
Stel dat je de 6x250 + 7x280 überhaupt zou kunnen aansluiten in 1 string, kom je nog maar aan 13x 31Vmpp = 403 Vmpp
De meeste 3-fase omvormers willen 580-595 Vmpp (SMA/Fronius) voor een optimaal rendement.
En 6x 31 Vmpp parallel op 1 ingang is helemaal een no-go, qua Vmpp spanning

Dus 2x 1-fase omvormer aansluiten en over 2 fasen leveren

of die 6x250 verkopen en alles volleggen met SF-175S (of die 2e handse groene SF-150/160 van marktplaats)
Dan kan het wel "fatsoenlijk" op een 3-fase omvormer. Vmpp is 80-89 V per paneel.

(of het kan met een SolarEdge 3-fase weet ik niet 8) )
Denk dat dat ook het beste is, 3-fase met ongeveer 3Kw aan opbrengst zijn er volgens mij nog niet, dus daar er 2 van plaatsen is ook geen optie
Of heeft iemand anders nog een mooiere oplossing ?

• Rol-Co

Rol-Co

clemient schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:20:
It's pandatastic!

Kerken doen daar vaak iets mee.

http://www.p-plus.nl/nl/nieuws/kruis-kerkdak

• Rol-Co

Rol-Co

sinovenator schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 07:49:
[...]

Denk dat dat ook het beste is, 3-fase met ongeveer 3Kw aan opbrengst zijn er volgens mij nog niet, dus daar er 2 van plaatsen is ook geen optie
Of heeft iemand anders nog een mooiere oplossing ?
7 op zuid oost er bij, alles in 1 string
12 stuks oost -west en niet steiler dan een graad of 5-8 op een string.

Dit alles op een fronius symo 6.0 3m , die kan tot 6,6kW max heeft 2x mppt met een minimale mpp spanning van 195V en daar zit je ruim boven.

@Rol-Co
Kan je dat toelichten?
12 stuks op oost/west mag toch niet in 1 string vanwege de verschillende kijkhoeken?
en 6x 32 Vmpp = maar 192 Vmpp

@sinovenator
Misschien is APS 3-fase wat?
http://www.apsmicroinvert...er-3-fasen-voor-4-panelen
(me niet in verdiept)

Wat zijn de dakafmetingen? Fototje? Daken vol SF kan ook mischien op een 3-fase stringomvormer.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2017 09:03 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:43:
@Rol-Co
Kan je dat toelichten?
12 stuks op oost/west mag toch niet in 1 string vanwege de verschillende kijkhoeken?
Ja
12 stuks kan niet in 1 string met een hoge dakhoek, daarom zeg ik 5-8 graden, ik neem aan dat hij de 12 panelen in oost-west wil vanwege de beperkte ruimte.
Als ze plat liggen is dat geen probleem, in 1 string vast geen record rendement maar gewoon goed.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

weasel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:10:
De Steca 500 is een stuk efficiënter dan de Soladin 600. Het zou mij niks verbazen dat de Steca 500 op jaarbasis meer oplevert, ondanks de piekverliezen.

Hier thuis heb ik best of both worlds. Steca 500 in de winter en Soladin 600 in de zomer.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 08-07-2017 09:53 ]

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 11:08
Ik ben inmiddels weer wat verder met het achterhalen van de oorzaak. Gisteravond heb ik de inputs van de panelen op de omvormer omgewisseld. Voorheen zat string 1 met 9 panelen op PV1 en string 2 met 6 panelen op PV2. Nu is het dus precies andersom.
Op mijn omvormer zie ik nu éxact hetzelfde probleem als voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/87gm8gjdv/pv1_2_08072017.png

Het lijkt mij daarom geen schaduw of ander issue met de panelen, maar een probleem met een van de inputs op de omvormer.
Als ik de opbrengst vergelijking op pvoutput met gisteren vergelijk zie ik ook een duidelijk verschil (wat logisch is want nu draaien er 9 panelen mee vanaf 6 uur in plaats van 6):
https://pvoutput.org/comp...7&df=20170707&dt=20170708

Edit: Over klantenservice gesproken: Net een belletje van de leverancier over de de mij aangeleverde informatie. Of ik vanmiddag thuis ben voor het plaatsen van een nieuwe omvormer. Top!! :)

[ Voor 10% gewijzigd door polleke op 08-07-2017 10:50 ]

• sinovenator
Rol-Co schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 09:03:
[...]

Ja
12 stuks kan niet in 1 string met een hoge dakhoek, daarom zeg ik 5-8 graden, ik neem aan dat hij de 12 panelen in oost-west wil vanwege de beperkte ruimte.
Als ze plat liggen is dat geen probleem, in 1 string vast geen record rendement maar gewoon goed.
Zal deze omvormer een goede optie kunnen zijn, de Kostal Piko 5.5 ?
3 fase, 3 mpp trackers en 3 strings

• sinovenator
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:43:
@Rol-Co
Kan je dat toelichten?

@sinovenator
Misschien is APS 3-fase wat?
http://www.apsmicroinvert...er-3-fasen-voor-4-panelen
(me niet in verdiept)

Wat zijn de dakafmetingen? Fototje? Daken vol SF kan ook mischien op een 3-fase stringomvormer.
Platdak is effectief 7,10 bij 3,40 meter met aan de lange zijde gekoppeld de garage van de buren.
Schuindak staat redelijk vol met dakkapel en diverse uitvoeren van verwarming en ventilatie
Hier kunnen 7 panelen bij (er liggen er al 6)
sinovenator schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 10:21:
[...]

Prima ding, heb ik ook, maar niet voor jou want minimaal 350 volt nodig.
Ik vrees dat jij niet weg komt met drie fase.
Maar wat heb je nu voor omvormer?
Ik denk dat je die kunt gebruiken voor je 2×6 oost west.
En dan neem je andere omvormer erbij voor die 13 op schuin dak.
Ik zou dan of 13×250 doen, of die zes eraf en 13×280.
Je kunt die zes 250wp ook gebruiken voor je oost west opstelling.
Dus twee één fase omvormers op aparte fases aangesloten

1 PVoutput . Dongen NB

sinovenator schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 10:32:
[...]

Platdak is effectief 7,10 bij 3,40 meter met aan de lange zijde gekoppeld de garage van de buren.
en wat is dan oost/west? Ik heb geen glazen bol hier. ;)
Schuindak staat redelijk vol met dakkapel en diverse uitvoeren van verwarming en ventilatie
Hier kunnen 7 panelen bij (er liggen er al 6)
Ah dakkapel, dus veel schaduw op de panelen continue als je ze in 1 string plaatst?
Dus wordt dat SF, of APS YC1000 micro omvormers, of SE als je 3-fase wilt toepassen.

Op je dakkapel kun je dan ook nog panelen toepassen.
Ventilatiepijp heb je lage voor.
Plofketelpijp kan naar de andere kant eventueel. (of nog beter, helemaal weghalen en aan de warmtepomp)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2017 10:58 ]

• sinovenator
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 10:56:
[...]

en wat is dan oost/west? Ik heb geen glazen bol hier. ;)

[...]

Ah dakkapel, dus veel schaduw op de panelen continue als je ze in 1 string plaatst?
Dus wordt dat SF, of APS YC1000 micro omvormers, of SE als je 3-fase wilt toepassen.

Op je dakkapel kun je dan ook nog panelen toepassen.
Ventilatiepijp heb je lage voor.
Plofketelpijp kan naar de andere kant eventueel. (of nog beter, helemaal weghalen en aan de warmtepomp)
:)

Smalle kant van de garage is op zuid/oost gelegen en rondom hele dag schaduw vrij. (vrijgelegen)
Warmtepomp is mooi ja, maar dan wel 1 die op gewone radiatoren kan werken anders wordt dat een hele dure grap. Maar dat is voor in de toekomst.. Heb net van de week een L/L Airco-inverter in de woonkamer laten installeren.

Schaduw valt mee, Ik heb nu een Growatt 1500TL omvormer en deze levert piek vermogen van 1425Watt en op een goede dag ruim 8Kw. De extra panelen zullen niet meer / minder schaduw hebben dan de huidige. Daarom ook maar 7 extra anders zou ik er ongeveer 9 a 10 extra kwijt kunnen.
Maar ik verwacht dat ik met totaal van 25 panelen ruim voldoende zit voor dit moment en ook voor de nabije toekomst.
Ik kan altijd in een later stadium op mijn noord/west dak panelen bij plaatsen. Deze biedt ruim voldoende ruimte hiervoor.

In de APS YC1000 zal ik mij eens verder verdiepen

• Rol-Co

Rol-Co

sinovenator schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 10:21:
[...]

Denk het niet, de piko heeft een start voltage van 300V + nodig dacht ik.

• Andre1973

Andre1973

sinovenator schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Warmtepomp is mooi ja, maar dan wel 1 die op gewone radiatoren kan werken anders wordt dat een hele dure grap. Maar dat is voor in de toekomst..
ff off-topic.
De toekomst is morgen al....
Bij mij was de ombouw van radiatoren naar convectoren juist het goedkoopste stukje.
Veel nieuwbouw word opgeleverd met convectoren, en deze gaan er veel weer uit omdat de bewoner dan vloerverwarming aan laat leggen, en zijn dan voor heel weinig te koop.
En als je zelf met Uponor aan de gang gaat (dat kan zonder perstang ook kan je aansluiten op bestaande CV leidingen) dan kan je met een beetje kunst en vliegwerk de radiatoren vervangen voor convectoren, en eventueel daar ook DBE in plaatsen. maar goed dat hoort eigenlijk op het L/W warmtepomp deel van het forum thuis, terug naar de PV.

• weasel
Dre schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 09:53:
[...]

De Steca 500 is een stuk efficiënter dan de Soladin 600. Het zou mij niks verbazen dat de Steca 500 op jaarbasis meer oplevert, ondanks de piekverliezen.

Hier thuis heb ik best of both worlds. Steca 500 in de winter en Soladin 600 in de zomer.
Ik kan waarschijnlijk toch maar 3x SF kwijt op een dak van 3,30x1,9 en een steca is toch wel wat goedkoper dan een soladin.
Dan is het misschien toch nog interresant om voor een steca te gaan.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 22:50

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik kwam deze set tegen op weg naar huis van de gym. Vondt het wel delen waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yTQ8GFpeluwtD8VmjWnlPDcE/medium.jpg

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

weasel schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:29:
[...]

Ik kan waarschijnlijk toch maar 3x SF kwijt op een dak van 3,30x1,9 en een steca is toch wel wat goedkoper dan een soladin.
Dan is het misschien toch nog interresant om voor een steca te gaan.
Zal wel aan mij liggen, drie oude sf voor 150,een steca voor 150, en dan 3×20=60 euro bevestiging.
Totaal 360 voor een setje wat 400 watt kan geven.

Dan deed ik 2 gebruikte poly voor 150 ,een nieuwe aps500 voor 180,en 2×20= 40 bevestiging.
Dat is 370 voor een ruim 500 watt setje en je houd plek over voor nog een paneel op je dak.
Heeft dat dak geen twee kanten toevallig?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??