Kraz schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:32:
...
Het stomme is alleen dat ik zijn naam ben vergeten te vragen!

Hij kende Tweakers en ik begreep dat hij een account heeft dus ik hoop dat hij er nog meer over kan vertellen.
…
Er zitten erg veel leuke details in verwerkt. Bedacht me later pas dat ik eigenlijk nog de muziek zelf miste!
Ik hoop dat hij zich hier nog meldt om er meer over te vertellen, maar ik wilde het toch even met jullie delen.
Alle lof dus naar de bouwer!
Super bedankt voor je post, Kennelijk had ik toch geen account. Dus bij deze eventjes er een aangemaakt.
voor de mensen die interesse hebben
dit zijn min of meer de stats, gedeeltelijk is het een beetje gokken.
rond de 15000 parts inmiddels
meer dan 300 minifigs
1224 glasvezel draden, totale lengte over de 300 meter (varianten: 0,5mm / 0,75mm / 3mm straightglow en 1,5mm sideglow)
126 LED's (80 x 5mm white / 10 x 5mm RGB / 36 x 3mm white)
1 Raspberry Pi (software custom build met python)
2 16-kanaals PWM drivers van Adafruit
ruim 20 meter bedrading
over 2,5 jaar bouwtijd (niet continu mee bezig geweest hoor) en naar schatting ruim 1500 manuren, dat is all inclusief: oa ontwerpen, stenen bestellen, herontwerpen, logo en stickers ontwerpen, bouwen etc
Persoonlijk heb ik me bezig gehouden met het LEGO bouwwerk en het aanleggen van de glasvezels.
Ben heeft het hele elektrische systeem uitgedacht, de software geschreven en zich goed uitgeleefd met het aanbrengen van de LEDs en het hele elektrische circuit.
Iets concreter daarover, we hebben deels (de 3mm LEDs) direct in lego onderdelen aangebracht dat zijn de 'moving heads' geworden. Om de glasvezel draden te voorzien van licht hebben we de 5mm LEDs (zowel white als RGB) aangebracht in lego technic bricks, model 1x6 studs of 1x4 studs, daarbij hebben de de buitenste gaten met een 5mm boor iets uitgeboord om de LED's in te passen, het middelste gat blijft in tact om dat als connectie mogelijkheid aan de achterkant van het bouwwerk aan te brengen. achter de technic brick hebben we 2x6 studs of 2x4 bricks geplaatst, gaten geboord en met een Dremel uitgefreesd, hierin is het benodigde circuit aangebracht. zowel aan de bovenkant als onderkant 4x6 of 4x4 stud plates aangebracht. (op die manier hebben we dus een hele reeks 'modules' gemaakt.
De glasvezel draden worden samengebracht in het bouwwerk en in bundels geleid naar ook weer technic bricks (1x6 of 1x4 studs afhankelijk van de module). Op die manier zit het 'gefixeerd' en sluiten de modules perfect aan. Ik heb wel voor het 'LED scherm' een hele reeks 4x8 plates de noppen uitgeboord met een 3mm boor zo blijven de noppen functioneel, de achterkant van de platen heb ik om leklicht te voorkomen afgeplakt met gaffertape