Señor Sjon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:43:
@
Sato Alleen de prijsstelling van sets reflecteert dat natuurlijk niet meer. De AFOL-gevoelige sets zijn aardig in prijs gestegen de afgelopen jaren. Waar de Creator Expert serie auto's eerst rond de 100 euro zaten, zijn ze langzamerhand naar 140-150 euro aan het stijgen. De modulars kennen een vergelijkbaar verloop. Bank/Diner was 170, Garage is al 190. De Kermisattracties zijn ook 200+ modellen geworden. Ook het aantal speciale modellen (MF, Taj Mahal, achtbaan, Hogwarths, GT3, Chiron) met prijzen van 350-850 euro die tegelijkertijd op de markt zijn zorgen voor een aardige financiële aderlating als je dat wil sparen.

Kun je het Lego kwalijk nemen dat ze willen mee profiteren van het feit dat er tegenwoordig zoveel AFOL's met genoeg geld zijn? En de afname is er niet minder op. (En dan helpt zo'n legertje investeerders dat schaarste anticipeert en ervoor zorgt dat de set meteen uitverkoopt ook niet aan mee, Dat geeft Lego immers het idee dat we het met deze steeds hogere prijsstellingen eens zijn.)
Daarnaast zijn de Creator Expert auto's niet alleen duurder geworden maar ook complexer en gedetailleerder, De Aston Martin is dan uiteraard een uitzondering vanwege de James Bond Licentie.
Nu begon die serie 10 jaar geleden? dus vergeet ook de inflatie niet.
Wat betreft het steeds groter wordende aanbod van grote exclusieve sets, Ja dat klopt.
En als je ze allemaal wil kopen hangt er een aardig prijskaartje aan, Maar moet je ze perse allemaal hebben en houden?
Ik las laatst nog het beklag van iemand dat die kermis attracties teveel oppervlakte innamen in zijn Lego stad, Waarop ik mij enkel afvroeg waarom hij ze er dan perse in wilde hebben? Immers op een paar uitzonderingen en uiteraard de jaarlijkse kermissen na vind je nergens pretparken midden in de stad.
Maar zijn Lego stad moest perse een Legoland hebben...
Om over de stad zelf nog maar te zwijgen, Enkel Lego sets neerzetten is absoluut niet mijn ding. Dan liever zo'n stad als die van Jangbricks, Zoveel mogelijk zelf gebouwd.
---------------
Hier bij mij is de verhouding tussen de lego collectie en display ruimte inmiddels vast de 95/5% al gepasseerd, Maar daar lig ik niet van wakker want elke maand iets anders in de kast is voor mij veel leuker dan constant tegen hetzelfde aan te kijken.