Alleen hebben we het hier specifiek over een Ideas set. Context dus. Die worden in het buitenland ook niet echt verkocht buiten de officiele Lego kanalen. Daarnaast heeft Lego in Nederland afspraken met Blokker holding, onze "vrienden" van Bart Smit en Intertoys, je-weet-wel, die winkel die altijd 1-5 euro bovenop de Lego adviesprijs doet. Deze winkelgroep krijgt meer van Lego dan andere retailers in Nederland, maar nog steeds geen Ideas sets. En zoals gezegd, daar kan je over klagen.
In plaats van dat Lego dat erkend en samenwerking opzoekt vertellen ze die winkels gewoon doodleuk dat ze geen leverdatum krijgen.
Ze krijgen niet alleen geen leverdatum, ze krijgen helemaal niks.
Dat vind ik respectloos. Prima dat jij vindt dat je online of in het buitenland hoort te kopen, maar zo is Lego niet groot geworden en ik vind dat je als fabrikant dan best mag kijken naar hoe het anders kan.
Mijn aanname is dat Lego gewoon denkt: die paar setjes die je buiten Blokker holding winkels niet kan kopen (dus vooral Ideas sets of sets als Disney kasteel, Ghostbuster HQ etc), koop je maar online. Blokker holding is ook 1 van de redenen dat we in Nederland geen officiele Lego store hebben.
Dat mensen een X aantal sets opkopen heeft verder ook niks te maken met dat Lego überhaupt niet naar winkels leverde.
Nogmaals, context, deze winkels kregen sowieso geen levering, officiele fysieke Lego winkels wel. Dit was zelfs het geval bij de 41999, waar er maar 20.000 van zijn gemaakt, hiervan kreeg elke officiele Lego winkel ook een handjevol van afgeleverd (en nee, dus geen Intertoys/Bart Smit).
Hoe noem je het verder dan, als het geen wegdrukken van winkels is?
Lego beschermt in de eerste plaats hun eigen fysieke winkels, niks mis mee.
Lego verkoopt hun voorraad eerst online
Nogmaals, niet waar, Lego stores kregen dus ook.
en zegt dan tegen fysieke winkels dat ze voorlopig niet op levering hoeven te rekenen.
Dus het is een drama dat de fysieke officiele Lego winkels net zo weinig voorraad hebben als de online winkel?
Voor de fysieke winkel blijft dan alleen de incidentele verkoop over en de grote stroom die hyped was is dan al voorzien.
En nogmaals, context. Al het geld van de Saturn V set gaat naar Lego zelf, de volle 100%, want worden alleen daar verkocht, zowel online als in fysieke officiele Lego winkels. Inb4: "Maar ik zie ze staan op Nederlandse webwinkels", dat zijn dus de scalpers.
"Lego drukt fysieke winkels ook niet weg, sterker nog de laatste jaren verkopen ze sets alleen via officiële Lego winkels (en online), zodat mensen juist nog eens een Lego winkel in lopen."
Je logica ontgaat me echt, hoor

Lego verkoop eerst online en in het buitenland, zodat mensen hier een winkel in lopen? Nee, ze verkopen juist eerst alles online zodat je niet meer naar een winkel kan en ze dus geen marge meer kwijt zijn aan een tussenpersoon.
En nog 1x dan, context. Er is nooit sprake geweest van een tussenpersoon bij de Saturn V set of welke Ideas set dan ook. Dus daarvoor gaan mensen in Nederland nooit een random winkel in lopen, maar wellicht wel eens een officiele Lego winkel (waar ik het dus over had, dus beter lezen). Dat wij daarvoor naar Duitsland of Belgie moeten, kan je over klagen, maar zoals gezegd, dat is mede dankzij Blokker holding en dat Lego de online winkel wel "genoeg" vindt voor ons landje.
Is het zo helder?
[
Voor 5% gewijzigd door
AppieNL op 09-06-2017 21:59
]