Dat verwacht ik inderdaad ook, de vele vormen van "Semi-Custom" ben ik met je eens, tegenwoordig valt het binnen van chips al onder "Semi-Custom" (zie de MS Surface sku's), dat had ik wat beter moeten omschijven, met "Semi-Custom" bedoelde ik hier custom ontworpen monolitische chips voor MS en Sony. Niet de vorm waarbij ze enkel chips binnen en er een custom sku van maken. Opzich zouden ze dat van mij bijvoorbeeld net als Intel best "Off-Roadmap" sku's mogen noemen. Een custom I/o die (o.a. voor GDDR6) en een custom / standaard GPU met een custom / standaard chiplet zou uiteraard ook kunnen.DaniëlWW2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:43:
Ik denk eigenlijk dat de consolechips al in productie zijn of dat binnenkort zal beginnen. Immers hebben de developers de definitieve hardware nodig voor de launch. Verder zijn er vele vormen van semi custom. Ik zou niet verbaast zijn als ze meerdere chiplets gebruiken. Een CPU chiplet, een GPU chip en een I/O chiplet. 3D stacking zou ook nog kunnen, maar dat betwijfel ik. Dat zou alleen logisch zijn als AMD bijvoorbeeld GDDR6 wil delen tussen de GPU en CPU met de kleinst mogelijke latency's.
Gedeeld GDDR6 zal er voor wat ik begrijp gaan komen, echter 3d stacking verwacht ik inderdaad ook nog niet direct.
AMD zal verwacht ik zeker blijven uitbreiden waar mogelijk, daar zit de groei immers in. Al verwacht ik niet dat 14nm afgeschreven zal zijn, Naples en Embedded zal daar immers wel op blijven zitten tot ze EOL gaan. Google Stadia zie ik dan weer anders in, ik verwacht eigenlijk juist dat Google daar wel regelmatig een "upgrade" slag zal maken. Verder eens, 12nm zal ook zeker nog gebruikt blijven worden.Ik denk dat AMD haar productiecapaciteit zal blijven uitbreiden. 14nm lijkt aardig afgeschreven te zijn nu zelfs de 1600 al op 12nm word geproduceerd. Vega 10 blijft voor Google Stadia en Polaris 20 zal onderhand ook stoppen. Die 14nm capaciteit zal in 12nm worden omgezet en daar kan je I/Om chips mee maken of instapsegment CPU's zoals de hexacore 1600 of 2600.![]()
7nm en 7nm+ gaat AMD denk ik beiden gebruiken. TSMC schakelt in principe capaciteit bij en vervangt oude nodes niet. 5nm zijn weer nieuwe fabs en dan komt er heel wat 7nm vrij. Verder zou het ook kunnen dat Microsoft en Sony zelf hun productie aanbesteden bij TSMC. Ook zou ik Samsung niet afschrijven als mogelijkheid. Eypc/TR/Ryzen Zen 2 denk ik niet, maar de afgeleide APU's zou wel kunnen. Immers heeft AMD ook een goede relatie met Samsung en Samsung kan wel een bestelling van 7nm wafers gebruiken.
7nm en 7nm+ zullen zeker beide gebruikt worden, dat is zelfs door AMD eigenlijk al aangegeven in de product slides. Het enige dat ik me af vraag is, zullen ze 7nm+ eerder gaan inzetten dan bij Zen 3.
Volgens mij kunnen Sony en MS niet zelf deze chips bestelling, vziw gaat het in deze contracten zo dat AMD het eindproduct levert (en dus ook de risico's pakt) en zijn het geen deals waarbij Sony en MS enkel het IP / Chipdesign in licentie nemen en zelf voor de productie zorgen.
Samsung moet je inderdaad ook zeker niet afschrijven, als ze hun proces op orde hebben en dus niet zoals volgens de geruchten met yeild issues kampen zou er best productlijn daar geproduceerd kunnen worden.
Vraag is echter wel of TSMC daar zo blij mee is, volgens andere geruchten die ik gelezen heb was TSMC namelijk niet blij met het feit dat Qualcomm bij Samsung zou zijn gaan rond shoppen (om zo TSMC en Samsung uit te kunnen spelen) net als dat ditzelfde door Nvidia gedaan zou zijn. Ik vraag me dan dus ook af of er op zo'n moment dan ook geen deals omvallen (bijvoorbeeld exclusiviteitskortingen / bonussen, dat soort zaken) waardoor AMD best zeker van de zaak moet zijn om bijvoorbeeld bij Samsung te gaan shoppen.