Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:43:

Ik denk eigenlijk dat de consolechips al in productie zijn of dat binnenkort zal beginnen. Immers hebben de developers de definitieve hardware nodig voor de launch. Verder zijn er vele vormen van semi custom. Ik zou niet verbaast zijn als ze meerdere chiplets gebruiken. Een CPU chiplet, een GPU chip en een I/O chiplet. 3D stacking zou ook nog kunnen, maar dat betwijfel ik. Dat zou alleen logisch zijn als AMD bijvoorbeeld GDDR6 wil delen tussen de GPU en CPU met de kleinst mogelijke latency's.
Dat verwacht ik inderdaad ook, de vele vormen van "Semi-Custom" ben ik met je eens, tegenwoordig valt het binnen van chips al onder "Semi-Custom" (zie de MS Surface sku's), dat had ik wat beter moeten omschijven, met "Semi-Custom" bedoelde ik hier custom ontworpen monolitische chips voor MS en Sony. Niet de vorm waarbij ze enkel chips binnen en er een custom sku van maken. Opzich zouden ze dat van mij bijvoorbeeld net als Intel best "Off-Roadmap" sku's mogen noemen. Een custom I/o die (o.a. voor GDDR6) en een custom / standaard GPU met een custom / standaard chiplet zou uiteraard ook kunnen.

Gedeeld GDDR6 zal er voor wat ik begrijp gaan komen, echter 3d stacking verwacht ik inderdaad ook nog niet direct.
Ik denk dat AMD haar productiecapaciteit zal blijven uitbreiden. 14nm lijkt aardig afgeschreven te zijn nu zelfs de 1600 al op 12nm word geproduceerd. Vega 10 blijft voor Google Stadia en Polaris 20 zal onderhand ook stoppen. Die 14nm capaciteit zal in 12nm worden omgezet en daar kan je I/Om chips mee maken of instapsegment CPU's zoals de hexacore 1600 of 2600. :P

7nm en 7nm+ gaat AMD denk ik beiden gebruiken. TSMC schakelt in principe capaciteit bij en vervangt oude nodes niet. 5nm zijn weer nieuwe fabs en dan komt er heel wat 7nm vrij. Verder zou het ook kunnen dat Microsoft en Sony zelf hun productie aanbesteden bij TSMC. Ook zou ik Samsung niet afschrijven als mogelijkheid. Eypc/TR/Ryzen Zen 2 denk ik niet, maar de afgeleide APU's zou wel kunnen. Immers heeft AMD ook een goede relatie met Samsung en Samsung kan wel een bestelling van 7nm wafers gebruiken.
AMD zal verwacht ik zeker blijven uitbreiden waar mogelijk, daar zit de groei immers in. Al verwacht ik niet dat 14nm afgeschreven zal zijn, Naples en Embedded zal daar immers wel op blijven zitten tot ze EOL gaan. Google Stadia zie ik dan weer anders in, ik verwacht eigenlijk juist dat Google daar wel regelmatig een "upgrade" slag zal maken. Verder eens, 12nm zal ook zeker nog gebruikt blijven worden.

7nm en 7nm+ zullen zeker beide gebruikt worden, dat is zelfs door AMD eigenlijk al aangegeven in de product slides. Het enige dat ik me af vraag is, zullen ze 7nm+ eerder gaan inzetten dan bij Zen 3.

Volgens mij kunnen Sony en MS niet zelf deze chips bestelling, vziw gaat het in deze contracten zo dat AMD het eindproduct levert (en dus ook de risico's pakt) en zijn het geen deals waarbij Sony en MS enkel het IP / Chipdesign in licentie nemen en zelf voor de productie zorgen.

Samsung moet je inderdaad ook zeker niet afschrijven, als ze hun proces op orde hebben en dus niet zoals volgens de geruchten met yeild issues kampen zou er best productlijn daar geproduceerd kunnen worden.

Vraag is echter wel of TSMC daar zo blij mee is, volgens andere geruchten die ik gelezen heb was TSMC namelijk niet blij met het feit dat Qualcomm bij Samsung zou zijn gaan rond shoppen (om zo TSMC en Samsung uit te kunnen spelen) net als dat ditzelfde door Nvidia gedaan zou zijn. Ik vraag me dan dus ook af of er op zo'n moment dan ook geen deals omvallen (bijvoorbeeld exclusiviteitskortingen / bonussen, dat soort zaken) waardoor AMD best zeker van de zaak moet zijn om bijvoorbeeld bij Samsung te gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:45:
[...]

Dat verwacht ik inderdaad ook, de vele vormen van "Semi-Custom" ben ik met je eens, tegenwoordig valt het binnen van chips al onder "Semi-Custom" (zie de MS Surface sku's), dat had ik wat beter moeten omschijven, met "Semi-Custom" bedoelde ik hier custom ontworpen monolitische chips voor MS en Sony. Niet de vorm waarbij ze enkel chips binnen en er een custom sku van maken. Opzich zouden ze dat van mij bijvoorbeeld net als Intel best "Off-Roadmap" sku's mogen noemen. Een custom I/o die (o.a. voor GDDR6) en een custom / standaard GPU met een custom / standaard chiplet zou uiteraard ook kunnen.

Gedeeld GDDR6 zal er voor wat ik begrijp gaan komen, echter 3d stacking verwacht ik inderdaad ook nog niet direct.
Ik zie helemaal geen monolithische chip meer verschijnen. Het is niet logisch nadat AMD kwam met de 7nm chiplets. De GPU chip is waarschijnlijk monolithisch en dat is het denk ik.

GDDR6 zal gedeeld worden, daarom wou ik eigenlijk ook SRAM zeggen, maar deed ik dat even niet. :>
AMD zal verwacht ik zeker blijven uitbreiden waar mogelijk, daar zit de groei immers in. Al verwacht ik niet dat 14nm afgeschreven zal zijn, Naples en Embedded zal daar immers wel op blijven zitten tot ze EOL gaan. Google Stadia zie ik dan weer anders in, ik verwacht eigenlijk juist dat Google daar wel regelmatig een "upgrade" slag zal maken. Verder eens, 12nm zal ook zeker nog gebruikt blijven worden.
Ik denk het misschien juist wel. AMD heeft denk ik Zen 1 niet naar 12nm geport voor de 1600AF. Nee, ik denk dat ze het hebben gedaan omdat het zo makkelijker is om Naples kwaliteit chips te krijgen. Immers is 12nm efficiënter.
7nm en 7nm+ zullen zeker beide gebruikt worden, dat is zelfs door AMD eigenlijk al aangegeven in de product slides. Het enige dat ik me af vraag is, zullen ze 7nm+ eerder gaan inzetten dan bij Zen 3.
Ik denk 7nm+ voor Zen 3 en RDNA2 en Renoir op TSMC 7nm of Samsung als ze dat doen. Ja, ik denk dat er een minstens een grote RDNA2 gaat komen. Ergens zou ik niet verbaast zijn als Navi 10 een rebrand krijgt en er een 300mm2 en 400mm2 klasse chip gaat volgen.
Volgens mij kunnen Sony en MS niet zelf deze chips bestelling, vziw gaat het in deze contracten zo dat AMD het eindproduct levert (en dus ook de risico's pakt) en zijn het geen deals waarbij Sony en MS enkel het IP / Chipdesign in licentie nemen en zelf voor de productie zorgen.

Samsung moet je inderdaad ook zeker niet afschrijven, als ze hun proces op orde hebben en dus niet zoals volgens de geruchten met yeild issues kampen zou er best productlijn daar geproduceerd kunnen worden.
Het is weer een low power node en ik vermoed dat 14nm LPP een van de redenen is waarom Vega 10 zulke dramatische lekstroom karakteristieken had. Die chip lijkt ontworpen te zijn voor 1600MHz+. Ze kunnen 1700MHz+ met bezopen verbruik, maar eigenlijk is de schaling voorbij de 1500MHz ronduit dramatisch. Dat klopt gewoon niet. Zen 1 en zeker Polaris 20 schalen ook slecht als er serieus vermogen bij komt, terwijl ze beiden behoorlijk efficiënt zijn als je de clockspeeds maar iets verlaagd. Ik denk dat Samsung nodes niet echt geschikt zijn voor high power. De Pascal 14nm LPP chips clockte van wat ik begrepen heb ook minder dan de 16nm tegenhangers.
Vraag is echter wel of TSMC daar zo blij mee is, volgens andere geruchten die ik gelezen heb was TSMC namelijk niet blij met het feit dat Qualcomm bij Samsung zou zijn gaan rond shoppen (om zo TSMC en Samsung uit te kunnen spelen) net als dat ditzelfde door Nvidia gedaan zou zijn. Ik vraag me dan dus ook af of er op zo'n moment dan ook geen deals omvallen (bijvoorbeeld exclusiviteitskortingen / bonussen, dat soort zaken) waardoor AMD best zeker van de zaak moet zijn om bijvoorbeeld bij Samsung te gaan shoppen.
Als TSMC kan leveren dan zal AMD niet zo snel overstappen denk ik. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

AMD neemt het tweede helft van dit jaar volgens mij een groot gedeelte van Apple's ingkochte productie capaciteit over van 7nm als ik het goed heb. Apple gaat naar 5nm.
Filmpje van Adored.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/profile_images/1214227458213367808/dO7wSpcd_400x400.jpg

Schijnbaar net gepost door Phil Spencer, volgens reddit de APU van de komende Xbox, wat volgens de naam "Project Scarlett" zou kunnen kloppen.

Over Renoir:

Ziet er ook goed uit!

https://videocardz.com/ne...-series-mobile-processors

[ Voor 47% gewijzigd door Dennism op 06-01-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

CES 2020 is nu live
[YouTube: AMD at CES 2020]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Inderdaad, eindelijk 8 cores 16 threads in een laptop met een fatsoenlijk gebruik. Kan ik eindelijk die quadcore wegdoen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:22
Ben ik de enige vind dat deze dame niet sterk presenteert?

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

ElPaco schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:22:
Ben ik de enige vind dat deze dame niet sterk presenteert?
Lijkt op autocue.

Los van dat, ben benieuwd naar de nieuwe mobile CPU’s van AMD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:53
DaMarcus schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:24:
[...]

Lijkt op autocue.

Los van dat, ben benieuwd naar de nieuwe mobile CPU’s van AMD :)
Lijkt idd op autocue, maar ze lijkt/klinkt ook wat zenuwachtig imo. Zou het zelf niet beter doen though, maar goed, het is dan ook niet mijn baan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
Ze is enorm zenuwachtig volgens mij.

Die 5600 XT is volgens AMD ongeveer 10% sneller dan een 1660 Ti.

Kost 279 dollar en vanaf 21 januari te verkrijgen.

Edit: hebben ze nou niks boven de 5700 serie? Jammer.

[ Voor 35% gewijzigd door ElPaco op 06-01-2020 23:29 ]

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Threadripper 3990X gaat $3950 $3990 kosten:

https://videocardz.com/ne...february-7th-for-3950-usd

:')

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 06-01-2020 23:49 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
3990 dollar volgens de presentatie van AMD die nu live is ;)

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 11:50
Kon niet echt warm worden van die presentatie. Geen high-end 5800 XT, geen details over het gpu gedeelte in de mobiele apu's, geen desktop apu's.

Zal wel weer halverwege het jaar worden daarvoor.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
Ik ben wel benieuwd naar die 4800H (dat topmodel mobiele cpu). Ze zeiden dat hij nog eens 10% sneller zou zijn dan een 9700K. Als dat echt zo is, is dat enorm knap met 45w tdp.

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:47
Prijs van die Threadripper 3990X valt mij nog mee, had hem eerlijk gezegd duurder verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElPaco schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:27:
Ze is enorm zenuwachtig volgens mij.

Die 5600 XT is volgens AMD ongeveer 10% sneller dan een 1660 Ti.

Kost 279 dollar en vanaf 21 januari te verkrijgen.

Edit: hebben ze nou niks boven de 5700 serie? Jammer.
De overcut dus. Het doel lijkt te zijn om mensen weg te lokken van de GTX1660S omdat je met net wat meer te betalen, iets beters krijgt. Uiteraard heeft AMD het nu zo gestructureerd dat je aardig omhooggetrokken kan worden tot de RX5700XT. En voor wat? Het is een RX5700 chip met iets lagere clockspeeds en 2GB VRAM eraf. 14Gbps GDDR6 zit rond de €9,50 per chip bij online retailers. Ga er gerust vanuit dat een fabrikant niet eens in de buurt van dit bedrag zal zitten met hun volumes of verscheping naar Europa/VS. Voor de RX5600XT gaan ze naar 6GB 12Gbps. Reken voor het gemak €15 eraf en de RX5600XT zal rond de €310 moeten zitten in de winkel. Zie daar de enorme marges die AMD vroeg voor Navi 10. Ze kunnen er blijkbaar zo richting de €100 eraf halen. ;)
Dennism schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:17:
[Afbeelding]

Schijnbaar net gepost door Phil Spencer, volgens reddit de APU van de komende Xbox, wat volgens de naam "Project Scarlett" zou kunnen kloppen.

Over Renoir:

Ziet er ook goed uit!

https://videocardz.com/ne...-series-mobile-processors
Schattingen rond de 400mm2. Nou 56CU+ is dan zo vreemd niet meer. Dit zal een RTX2080S ook makkelijk moeten kunnen verslaan en het is meteen het bewijs dat AMD wel degelijk grote RDNA chips kan maken op TSMC 7nm. Het lijkt ook geen vroeg prototype te zijn. Nu nog iets voor PC gamers. :z

De APU's zijn uiteraard ook leuk. Het gaat tijd worden voor een nieuwe laptop en de 4600U of 4600H trekken me. Nu kijken hoe erg de schade zal zijn. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

De nieuwe APUs zien er interessant uit, ik ben zeer benieuwd hoe de nieuwe CUs presteren TOV de oude, en als je dan met 5 "nieuwe" CUs bijna Vega 8 prestaties haalt kan een R3 4300u budget laptopje best boeiend worden, en ook de 4500u en 4600u kunnen toffe chips worden voor een ~€500 machientje. Nu maar hopen dat de laptop OEMs de boel nu zodanig goed onder controle kwa thermals en power profiles, dan wordt het ergens rond de zomer een nieuwe laptop :)

Op GPU gebied... het zal wel, als ik zo de driver issues zie met de 5700, en dan de pricing voor 5500 en nu 5600, dan is AMD daar de weg nog steeds grondig kwijt, iedereen die al meer dan een jaar "wait for navi" roept moet toch ondertussen een lamme kaak krijgen, want navi is er gewoon nog (net) niet echt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Anand wederom goed bezig met interview Lisa SU:

https://www.anandtech.com...s-2020-qa-with-dr-lisa-su

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb juist de round up van Adored gezien en ik vraag me af wat AMD morgen (donderdag) gaat zeggen?

Of is de datum veranderd geweest?

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 08-01-2020 20:50 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Damic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:48:
Ik heb juist de round up van Adored gezien en ik vraag me af wat AMD morgen (donderdag) gaat zeggen?

Of is de datum veranderd geweest?
Wat bedoel je exact? De AMD presentatie was altijd al geplanned op de 6de (US tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja dat is raar, ik dacht dat ik echt 9 Januari op de website had zien staan :/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En Renoir is ongeveer 150mm2. Niet verkeerd voor een 15W 8c/16t met 8CU's die ruim 50% beter presteren dan Vega CU's.
https://www.anandtech.com...easuring-renoirs-die-size

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Renoir heeft nog steeds Vega hoor, alleen met optimalisaties die ook in rDNA2 zitten, als ik me niet vergis.

Dan zou een desktop apu met 65Watt of meer, wel eens een zeer geschikt kunnen zijn voor 1080p/medium. Stemt me ook zeer hoopvol voor een Zen3/rDNA2 apu, helemaal als dat er eentje met DDR5 wordt (ik hoop dat ze de eerste generatie rDNA overslaan voor apu's).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 08:19
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:36:
En Renoir is ongeveer 150mm2. Niet verkeerd voor een 15W 8c/16t met 8CU's die ruim 50% beter presteren dan Vega CU's.
https://www.anandtech.com...easuring-renoirs-die-size
Was het niet zo dat de chips hoger geclockt zijn. Dus daarom simpelweg die 50% hogere prestaties hebben bij een zelfde aantal CU's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Fleximex schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Was het niet zo dat de chips hoger geclockt zijn. Dus daarom simpelweg die 50% hogere prestaties hebben bij een zelfde aantal CU's?
Vraag ik me dus ook af, ~50% hogere clock, en dan nog meer geheugenbandbreedte (want hogere clocks) zou prima die 59% betere performance kunnen verklaren.

Redelijk grote kans dat het nog normaal vega is

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fleximex schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Als ik even snel kijk dan is geen enkele SKU haar GPU 50% hoger geclockt dan de Picasso tegenhanger. Renoir heeft voor de meeste SKU's ook nog eens minder CU's. Ik zie dus geen redenen om te twijfelen aan AMD haar claims dat ze flink verbeterd hebben over de Picasso-Vega GCN GPU's. De vraag is alleen wat en daarvoor hebben we een whitepaper nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:11:
[...]

Als ik even snel kijk dan is geen enkele SKU haar GPU 50% hoger geclockt dan de Picasso tegenhanger. Renoir heeft voor de meeste SKU's ook nog eens minder CU's. Ik zie dus geen redenen om te twijfelen aan AMD haar claims dat ze flink verbeterd hebben over de Picasso-Vega GCN GPU's. De vraag is alleen wat en daarvoor hebben we een whitepaper nodig. :)
Hmm, ik had het idee dat Vega lager klokte in de 3x00u range, van een 3700u op 1400mhz naar 4700u op 1600 is idd maar 14%, de x500u doet 25%, van de 3700u naar 4800u kom je ook maar op ~25%

Alsnog, memory support gaat van ddr4-2400 naar 3200, of zelfs LPDDR4-4266, in het minste geval is dat ook 33% meer bandbreedte, ik zou me goed kunnen voorstellen dat die twee bij elkaar opgeteld goed zijn voor de performance winst, zonder dat er rdna magic nodig is.

En als ik even de zuurpruim mag zijn, als ik zie hoe het nu met navi gaat op driver niveau heb ik liever gewoon vega op 7nm dan een of andere hybrid vega/navi combo. Een vierde hardware target voor drivers (naast polaris, navi en vega) is wel het laatste wat AMD nu nodig heeft, en zeker als je terugdenkt aan de software support voor de eerste generatie ryzen laptops wordt ik spontaan huiverig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:54
AMD Hires IBM Power9 Dev Lead To Work On CPU-GPU Integration:

AMD has hired former IBM Power development lead Joshua Friedrich to work on the chipmaker's CPU-GPU integration efforts for both the data center and client sides of the house.
Friedrich, who had worked on IBM's Power server processors for more than 20 years, is working under AMD CTO Mark Papermaster in the chipmaker's engineering organization and is "responsible for driving [the company's] integrated CPU and GPU technology approach," according to Prairie.
Friedrich was most recently a distinguished engineer and director of Power technology development within IBM's Server and Technology Group, where he was "responsible for the design and delivery of IBM's Power9 processors," according to a 2017 biography published on the Institute of Electrical and Electronics Engineers' research library website.
Friedrich was the "development leader for future Power processor designs," with responsibilities including design content decisions, staffing as well as technology evaluation and interacting, according to his LinkedIn profile. He started at IBM in 1999 to work on the circuit design for the Power5 CPU.

AMD Hires Top Intel Exec Dan McNamara To Grow EPYC Business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh er is iets misgegaan bij de 15-die custom epyc package of ze krijgen de power niet onder controle als ze er een gpu-die op plempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En AMD begint ook langzaam in het geld te zwemmen. ;)
De gestelde 45% marge is bijna gehaald, YY omzet is 50% verbeterd ten opzichte van Q4/2018 en in Q4/2019 tikte AMD even rustig bijna $500 miljoen aan schuld af. In dit tempo zijn ze binnen een jaar van alle schulden af.
https://www.anandtech.com...s-fy2019-financial-report

Voorzichtige schatting, Zen en Navi zijn succesvol. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed nieuws.

Ze zullen alleen niet van alle schulden afwillen maar wel een betere verhouding Eigen vermogen / Schulden en betere leningsvoorwaarden wensen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 22:56
En vooral meer financiën voor ontwikkeling voor nog betere en mooiere producten, maar onderschat de oorlogskas van Intel en Nvidia niet, nog een lange weg te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:36
Habana schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:58:
maar onderschat de oorlogskas van Intel en Nvidia niet, nog een lange weg te gaan..
Ik denk dat onderschatten sowieso niet het juiste woord is. Nvidia zit alweer bijna op de beurswaarde van vlak voor de crash:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tPMgYSD.png
En daarmee effectief op 3 maal de beurswaarde van AMD vandaag de dag...

Intel had volgens enkelen zelfs inmiddels op de grond van failliet moeten staan, maar ondertussen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O1yAots.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
vectormatic schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:38:

Op GPU gebied... het zal wel, als ik zo de driver issues zie met de 5700, en dan de pricing voor 5500 en nu 5600, dan is AMD daar de weg nog steeds grondig kwijt, iedereen die al meer dan een jaar "wait for navi" roept moet toch ondertussen een lamme kaak krijgen, want navi is er gewoon nog (net) niet echt.
En dat is denk ik een erg belangrijke reden waarom dat de concurrenten marktleiders blijven. Velen betalen graag wat extra voor betere stabiliteit. Je koopt bij de concurrentie een bewezen trackrecord. AMD heeft die trackrecord helaas niet en lijkt dat ook niet te gaan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

eL_Jay schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:00:
[...]

En dat is denk ik een erg belangrijke reden waarom dat de concurrenten marktleiders blijven. Velen betalen graag wat extra voor betere stabiliteit. Je koopt bij de concurrentie een bewezen trackrecord. AMD heeft die trackrecord helaas niet en lijkt dat ook niet te gaan realiseren.
Precies. Ik ben absoluut een fan van AMD CPUs, maar ook daar ben ik kritisch op stabiliteit, Zen+ stond als een huis, hoorde je nergens problemen over, maar zowel Zen als Zen 2 hadden best wat kinderziektes na launch. Nu zal ik voorlopig sowieso geen Intel kopen, maar ik ben er absoluut niet rouwig om dat ik een jaar terug een 2600 heb gekocht ipv wachten op de 3600.

En kwa GPUs, ik ben best te spreken over polaris als eindgebruiker zijnde, maar vanuit technisch standpunt is het ook allemaal niet echt toppie. Ik gok dat ik met mijn nieuwe RX570 best een tijdje vooruit kan, maar het moet echt raar lopen wil die kaart niet vervangen worden door Ampere (of wat daar na komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:50:

Intel had volgens enkelen zelfs inmiddels op de grond van failliet moeten staan, maar ondertussen:
[Afbeelding]
Intel gaat nog wel een knauw krijgen. O.a. het opkopen van de je eigen aandelen is vrij goed om de waarde te behouden / te laten stijgen ;) Intel kan dit spelletje echter naar alle waarschijnlijkheid nog wel een paar jaar volhouden. Maar er zal een punt komen dat ze toch echt hun producten weer volop in orde moeten hebben om competitief te blijven.

Dat soort uitspraken over Intel zie je verder inderdaad regelmatig, o.a. op de AMD reddit, altijd vermakelijk. Net als pareltjes als "Na de launch van Ryzen 3000 (of Rome) zal Intel geen cpu meer verkopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

[...]

Op werk draait anders sinds vorig jaar een EPYC server in productie en die doet het even stabiel als de Intel variant ! Behalve dat alle storage bij de EPYC over PCIe kan ipv. over SATA :9~ Oh ja en support voor DDR4-3200 is ook wel heel wat leuker dan de artitificieel gelimiteerde DDR4-2666 en DDR4-2933 van Intel's CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
[...]

Dat is een vermeend bewezen trackrecord. Ik kan genoeg instanties herinneren waar de concurrent toch grove steken liet vallen (3.5gb fiasco?) wat voor een of andere reden gewoon geaccepteerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@bluebear Ik denk dat AMD met het hele fiasco rondom het effectief staken van de ontwikkeling van serverchips in het Bulldozer tijdperk toch echt heeft laten zien dat ze gewoon geen ruggengraat hebben. Door dat trackrecord en het imago dat daaruit is ontstaan heeft nog een lange weg te gaan voordat AMD weer in een positief daglicht komt te staan. Om dat om te buigen moet je minstens een aantal generaties goede producten neerzetten. We zijn nu 3 jaar onderweg met Epic, dus als ze dit nog een paar jaar volhouden zou het eens om kunnen gaan keren. Wie gaat er nu investeren in software voor een CPU/architectuur die straks weer irrelevant is?

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 29-01-2020 22:43 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
@ocf81 check, ik dacht even in het videokaarten subforum te wezen... Met intel heb je een punt. Er is een reden waarom er zoveel servers intel draaien. AMD heeft daar nog aan de weg te timmeren wat het imago betreft; heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 23:54
Phuncz schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:10:
Op werk draait anders sinds vorig jaar een EPYC server in productie en die doet het even stabiel als de Intel variant ! Behalve dat alle storage bij de EPYC over PCIe kan ipv. over SATA :9~ Oh ja en support voor DDR4-3200 is ook wel heel wat leuker dan de artitificieel gelimiteerde DDR4-2666 en DDR4-2933 van Intel's CPU's.
Bij een Rome Epyc kan het beter zijn om ook op 2933 te draaien, maar ligt aan meer factoren.
Het idee "Sneller=beter" gaat niet altijd op ;)

De discussie over verder ontwikkelen van Bulldozer voor enterprise was geen optie, op een heeeeeeele enkele usecase na was Intel sneller, niet een klein btje sneller, maar enorm veel sneller.
AMD heeft met Napples laten zien dat ze het kunnen, Rome was een innovatieve veranderingen die we misten de afgelopen jaren.
Ik kijk nu al uit naar Genoa ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raymondw schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:34:
[...]
Bij een Rome Epyc kan het beter zijn om ook op 2933 te draaien, maar ligt aan meer factoren.
Het idee "Sneller=beter" gaat niet altijd op ;)

De discussie over verder ontwikkelen van Bulldozer voor enterprise was geen optie, op een heeeeeeele enkele usecase na was Intel sneller, niet een klein btje sneller, maar enorm veel sneller.
AMD heeft met Napples laten zien dat ze het kunnen, Rome was een innovatieve veranderingen die we misten de afgelopen jaren.
Ik kijk nu al uit naar Genoa ;)
Dat ze er verstandig aan hebben gedaan destijds te stoppen klopt, daar zal denk ik weinig discussie over zijn. Echter de indruk die ze toen hebben achter gelaten bij de schare trouwe klanten werkt wel nog steeds mee. Klanten die van de een op de andere dag met een "waardeloos" platform kwamen te zitten. Dat soort "smetten" op je imago poets je niet zo even weg. Net als dat Intel straks zelf zouden ze met een nieuwe architectuur komen die op het niveau van Epyc is qua gevoeligheid voor side-channel aanvallen ook de komende jaren nog wel het imago gaat hebben van "onveilig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
@Dennism
Dat valt wel mee, tot 2017 (introductie Epyc) is de oude architectuur gewoon beschikbaar geweest voor klanten die dat wilde.
Ik denk dat je wel kan zeggen dat door "natuurlijk" verloop de overgang naar Intel voor vele erg soepel verliep.
De markt heeft nu veel meer weerstand om van Intel te switchen naar AMD door allerlei dependencies in software. (Software Defined DC)

De groei die de analisten zien (+450% CY18-19) is ook wat ik zelf zie, echter CY18 was nog grotendeels Napples, sinds de Rome CPU goed beschikbaar is, is het geen 450% meer ;) .
Alleen de meer traditionele partijen zien het nog zitten om bij Intel te blijven en ik heb 1 a 2 projecten waarbij de 3,4Ghz grens echt hard is.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raymondw schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:26:
@Dennism
Dat valt wel mee, tot 2017 (introductie Epyc) is de oude architectuur gewoon beschikbaar geweest voor klanten die dat wilde.
Ik denk dat je wel kan zeggen dat door "natuurlijk" verloop de overgang naar Intel voor vele erg soepel verliep.
De markt heeft nu veel meer weerstand om van Intel te switchen naar AMD door allerlei dependencies in software. (Software Defined DC)

De groei die de analisten zien (+450% CY18-19) is ook wat ik zelf zie, echter CY18 was nog grotendeels Napples, sinds de Rome CPU goed beschikbaar is, is het geen 450% meer ;) .
Alleen de meer traditionele partijen zien het nog zitten om bij Intel te blijven en ik heb 1 a 2 projecten waarbij de 3,4Ghz grens echt hard is.
Je ziet zeker een flinke uptick, maar als ik kijk naar onze projecten bij klanten beweegt dat grotendeels mee met wat de analisten (en AMD zelf) aangeven. Ik denk dat zo'n 5 tot 10% van onze geplande projecten in H1 AMD gebaseerd zijn, een flinke groei ten opzichte van vorig jaar. AMD verwacht zelf rond Q2-3 2020 op zo'n 10% marktaandeel te zitten (IDC rekenmethode, Mercury rekenmethode zal lager liggen). Groeicijfers van 450% en groter zijn leuk, maar als je vanaf praktisch "0" komt natuurlijk ook heel erg makkelijk te realiseren :)

Software is ook zeker een ding en iets waar mijn inziens AMD ook flink op moet gaan inzetten, wat ik begrijp van een kameraad van me in dat wereldje zit is het een wereld van verschil hoe Intel en AMD daar in staan, en dan niet in positieve zin naar AMD toe. AMD schijnt relatief lastig te doen met het beschikbaar stellen van validatie platformen en ook bijvoorbeeld directe toegang tot software engineers, terwijl Intel daar veel makkelijker mee schijnt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Dennism schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:40:
Software is ook zeker een ding en iets waar mijn inziens AMD ook flink op moet gaan inzetten, wat ik begrijp van een kameraad van me in dat wereldje zit is het een wereld van verschil hoe Intel en AMD daar in staan, en dan niet in positieve zin naar AMD toe. AMD schijnt relatief lastig te doen met het beschikbaar stellen van validatie platformen en ook bijvoorbeeld directe toegang tot software engineers, terwijl Intel daar veel makkelijker mee schijnt te zijn.
Heel simpel: marketing en budgetten.
AMD is nu enorm aan het uitbreiden en groeien op kennisvlak, er is 10 jaar lang stilstand cq leegloop geweest.
Qua validatie platformen zie ik daar wel vooruitgang in ( * raymondw kijkt naar rechts <3 )

Software is idd nog lastig, maar ook daar zie je de groei.
Echter heeft dat langer nodig om in de juiste banen te komen dan een doosje met onderdelen in een bevoorrading traject.
Mensen kun je aannemen, maar kennis, training en inwerken is niet 1-2-3 gebeurt.

Ik ga rustig de concurrentie ontwikkeling bekijken, grote bak popcorn voor de nieuwstopics en een ISO bij de hand om de claims te testen (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Voor de geïnteresseerden nieuwe marketshare nummers van Mercury Research via AMD's marketing afdeling.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EQBaWsCWoAAUIqf.png

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 06-02-2020 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDhardware
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-02-2020
5,3GHz met de 3990x op alle 64 cores!

Met een Cinevench R20 score van 39518 punten.

https://hwbot.org/submiss...dripper_3990x_39518_marks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

I spy with my little eye: The X570D4I-2T

Ik kwam hem tegen op STH.

Ik hoop dat dit bord ook hier beschikbaar komt. Het lijkt mij een heel interessant bord om een kleine NAS mee te maken.

[ Voor 47% gewijzigd door ocf81 op 15-02-2020 02:00 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zeer zeker leuk voor een NAS of server, voor mij was het helaas te laat want ik had al eentje gemaakt op het ASRock AB350-ITX bordje dat ik nog had. Spijtig want de 4 SO-DIMM slots, 10Gbit LAN, IPMI en 8 SATA was wel handig. Ach ja, een 1800X en 32GB Samsung ECC geheugen is ook niet mis, maar voor de 10Gbit LAN en SATA heb ik wel add-on cards nodig gehad.

Mijn draait op ESXi 6.7 stabiel, wat ik niet kon zeggen van Unraid en FreeNAS met deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een van de nadelen is wel dat je een SFF-8611 naar 4x SATA breakout kabel nodig hebt om de SATA aansluitingen te kunnen gebruiken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja die zijn momenteel wel moeilijk te vinden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Maar gelukkig zijn backplanes met SFF-8643 wat minder zeldzaam, en kabels van SFF-8611 naar SFF-8643 staan gewoon in de pricewatch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De CBL-SAST-0933 staat op de nominatie om in de pricewatch opgenomen te worden, maar dat komt maandag wel denk ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit artikel is een behoorlijke diepe uiteenzetting van de problemen en oplossingen die AMD heeft gehad om Zen 2 op N7 te krijgen. Het grootste probleem was eigenlijk al bekend. Het is ongelofelijk moeilijk aan het worden om frequenties hoog te houden omdat de koperen bedrading tussen de transistoren zo dun aan het worden is dat de weerstand toeneemt in met name de diepe lagen van je chip. Het gaat om ruim 3x schaling in weerstand en dat heeft zeker een impact als je voor hoge clock frequenties gaat.

Dat AMD ook nog eens voor hogere frequenties ging dan Zen1/+, maakte het helemaal lastig. Maar het artikel probeert ook uit te leggen hoe ze het hebben opgelost. :)
https://fuse.wikichip.org...t-doubled-the-challenges/

De toekomst is alleen voorspelbaar. N7+ lijkt geen extra weerstand op te gaan leveren waardoor Zen 3 potentieel nog iets hoger kan clocken. Voor N5 kijk je alleen weer naar een 3x weerstandsvergroting. De kans dat Zen 4 ook nog zo hoog zal clocken word er niet groter op. Dat is dus eigenlijk ook uitgelegd waarom ik nu al een tijdje vol hou waarom ik denk dat 3D stacking eraan zit te komen. De gratis prestatiewinst met clock speed verhogen is voorbij.

Het plaatst denk ik RDNA ook in haar context. Ik heb nu zo vaak herhaald gezien dat het wel hoger moest clocken of hetzelfde verbruik dan 12nm Turing want "betere node" en het klopt gewoon niet. TSMC 12nm = 16nm. Het is een 3x schaling die overwonnen moest worden en AMD won een paar honderd megahertz over Vega en al helemaal Polaris. Dat konden ze alleen doen door er meer stroom tegenaan te gooien want die weerstand blijft fors hoger. Daarom heeft RDNA ook een slechte schaling voor het laatste beetje clockspeed en zijn de chips veel efficiënter op lagere clock speeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:50:
...en AMD won een paar honderd megahertz over Vega en al helemaal Polaris...
:?

Polaris doet 1545MHz op 12nm. Volgens TSMC doet 7nm, 30% hogere kloksnelheden met vergelijkbaar stroomverbruik als/dan/van/op 16/14nm. Dat betekent ongeveer 2000MHz voor de RX 590 op 7nm. Neem je de RX 580 dan zit je op 1750MHz.

Wat doet Navi? 1725MHz (5700) en 1980MHz (XT AV) met vergelijkbaar stroomverbruik als Polaris op 14/12nm.

Waar zijn die paar honderd megahertz extra dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:03:
[...]

:?

Polaris doet 1545MHz op 12nm. Volgens TSMC doet 7nm, 30% hogere kloksnelheden met vergelijkbaar stroomverbruik als/dan/van/op 16/14nm. Dat betekent ongeveer 2000MHz voor de RX 590 op 7nm. Neem je de RX 580 dan zit je op 1750MHz.

Wat doet Navi? 1725MHz (5700) en 1980MHz (XT AV) met vergelijkbaar stroomverbruik als Polaris op 14/12nm.

Waar zijn die paar honderd megahertz extra dan?
Dit bedoel ik dus...
Het idee dat je een 16/14nm architectuur kan nemen, welke dan ook deze een op een porten naar 7nm en zo 30% hogere clock speeds haalt is volslagen onzin. Dat was het al met 28nm naar 16/14nm, maar 7nm is een heel ander grote van problematiek. Je hebt nu te maken met zulke kleine transistoren met zulke dunne bedrading dat het een barrière voor frequentie is geworden. Daar gaat het halve artikel over. De weerstand van die koperen bedrading is al groter geworden omdat de bedrading noodzakelijkerwijs veel dunner is geworden en het loopt ook nog eens op naarmate die bedrading warmer word. Al die transistoren zorgen er wel voor dat het heel snel opwarmt als die met een frequentie van 1700MHz+ aan en uit gaan switchen.

Daarom clockt Zen 2 steeds net iets lager naarmate de chips warmer worden en vraagt AMD sterk oplopende premiums voor silicon dat meer dan 4,4GHz kan. Daarom maakt die 1,5v op idle ook weinig uit, terwijl dat je op full load je CPU in zeer korte tijd zal slopen. Als je 1,5v door een Zen 2 CPU gaat jagen op full load, dan smelt die bedrading letterlijk door de opgeworpen weerstand.

RDNA is precies hetzelfde. De temperaturen lopen zeer snel op zodra je de chip belast en dat is een enorm probleem voor het behalen van hogere frequenties. Dat was toch al iets waar ze bij AMD jaren achterstand in hadden opgelopen. Daar moet je omheen ontwerpen met extra lagen metaal, andere manier van bedraden en architecturale aanpassingen doorvoeren die dit mitigeren. Dat AMD alsnog een paar honderd megahertz won over hun 14nm producten, terwijl ze ook nog eens gigantische stappen zette in efficiëntie, transistoren bijna verdubbelde per mm2 en de architectuur ook nog eens beduidend sneller is per clock cycle is ronduit indrukwekkend. Het is dat ze gigantisch in de steek gelaten worden door de driver afdeling want ze hebben in een generatie meer bereikt dan Nvidia sinds Maxwell in 2014...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 17:57
Voor mensen die het interessant vinden. Een presentatie over het ontwerp van de 16nm Octacore Centaur x86 processor met AI coprocessor.
YouTube: Stanford Seminar - Centaur Technology's Deep learning Coprocessor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 01:04
Hier nog een interessante link naar een Cloudflare blog waar ze een Epyc tegen een Xeon testen: https://blog.cloudflare.c...tion-edge-server-cpu/amp/

@DaniëlWW2
Blijkbaar is de write off cost lager dan doorgaan met oudere Xeon's. Anders doe je dit niet.
Inderdaad, naar hun eigen zeggen:
We aim to replace servers when the efficiency gains enabled by new equipment outweigh their cost.
De nieuwe AMD servers verwerken 36% meer tegen lagere kosten en 25% minder verbruik.

@raymondw
Cloudflare heeft zojuist een nieuwe blog geplaatst over Cache Locality: https://blog.cloudflare.com/impact-of-cache-locality/

[ Voor 58% gewijzigd door The Fox NL op 26-02-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Fox NL schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:20:
Hier nog een interessante link naar een Cloudflare blog waar ze een Epyc tegen een Xeon testen: https://blog.cloudflare.c...tion-edge-server-cpu/amp/
En de overstap naar 48c EPYC 7642's. Maar het meest opvallende vond ik dat ze hebben besloten om meerdere generaties Intel versneld te gaan vervangen.
The performance we’ve seen from the AMD EPYC 7642 processor has encouraged us to accelerate replacement of multiple generations of Intel-based servers.
https://blog.cloudflare.c...or-an-accelerated-future/

Blijkbaar is de write off cost lager dan doorgaan met oudere Xeon's. Anders doe je dit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
Omdat de cijfers die ze publiceren niet het hele verhaal vertellen ;)

Door naar 1 socket te gaan mis je de cache latency tussen de CPU's
Extra memory bandbreedte per socket ivm 2 dimms extra
Door op 2933 te blijven pakken ze extra lage memory latency (t.o. 3200)
Ze kunnen met 48cores de gehele 256MB aan L3 cache gebruiken
Upgrade path naar Milan (niet echt een punt, maar het kan)
Upgrade path naar PCI-e 4 (niet echt een punt, maar het kan)

En zo kan ik nog wel een paar punten noemen die belangrijk zijn in een ultra low latency setup.
Maar dat gaat meer richting tweaking en tuning in specifieke hw en software.

/edit
@The Fox NL
Goed tweede artikel, jammer dat ze er niet een stapje dieper op ingaan.
Gezien de cijfers die ze daar noemen zijn mijn bovenstaande punten dus helemaal relevant.
Ze hebben wel wat tests uitgevoerd.

[ Voor 15% gewijzigd door raymondw op 26-02-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar niemand over dat Zen 3 inderdaad eind dit jaar is en Zen 4 op 5nm in 2022? De ongeveer 14 maanden cyclus blijft gehandhaafd. Of dat Zen 4 waarschijnlijk 3D stacked gaat zijn. Daar hint AMD namelijk sterk naar. Of nieuwe generatie van IF met CPU naar GPU connectie of GPU based chiplets voor waarschijnlijk data centra GPU's? CDNA? :)

[ Voor 22% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Eerlijk gezegd ben ik nogal teleurgesteld dat AMD geen Big Navi uit gaat brengen. Met Vega deden ze tenminste nog een poging om een aantrekkelijke propositie op de markt te brengen aan de bovenkant van de markt. Als de 5700XT hét topmodel moet zijn, dan is het gewoon niet aantrekkelijk meer om AMD te kopen op GPU gebied.

Op CPU gebied vind ik stacking wel op technisch vlak interessant, maar ik vraag me af hoe dat met de afvoer van warmte zit.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
ocf81 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:18:
Als de 5700XT hét topmodel moet zijn, dan is het gewoon niet aantrekkelijk meer om AMD te kopen op GPU gebied.
Sorry, maar dat vind ik een rare uitspraak.
Voor 99% van de gebruikers is de performance van een 5700XT of minder prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mitsumark schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:36:
[...]
Sorry, maar dat vind ik een rare uitspraak.
Voor 99% van de gebruikers is de performance van een 5700XT of minder prima...
Ik ben het type dat ook gewoon een 2080Ti zou kunnen kopen. (hoewel ik liever niet over de €1000 ga) Ik ben eerlijk gezegd niet zo geïnteresseerd in de 'mainstream' tier kaarten.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 06-03-2020 21:46 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Goed om te weten. Natuurlijk is 'ook' wel een beetje tendentieus denk ik. Bepaalde vormen van Spectre waren ook voor AMD CPU's een probleem, dus het is niet de eerste keer.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weer getroffen .. :>

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Sorry, ik werd even getriggered door je woordkeus. Blij dat je dit zo sportief opvat :9B

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Sorry, ik werd even getriggered door je woordkeus. Blij dat je dit zo sportief opvat :9B
(y) No worries.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een beetje onduidelijk maar zijn deze al gefixed in een voorgaande AGESA release (welke ?) of moet de fix nog gedaan worden en is deze aankondiging een recente ontdekking ?

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 08-03-2020 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Het artikel op HWI is geupdate:

Update 8 maart 2020, 09:27 - AMD heeft zich uitgelaten over de problemen met zijn chips. Het bedrijf is van mening dat het niet gaat om een probleem met speculative execution. Er wordt niets vermeld over nieuwe patches, maar vermoedelijk werkt AMD daar wel aan.

We are aware of a new white paper that claims potential security exploits in AMD CPUs, whereby a malicious actor could manipulate a cache-related feature to potentially transmit user data in an unintended way. The researchers then pair this data path with known and mitigated software or speculative execution side channel vulnerabilities. AMD believes these are not new speculation-based attacks.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kwam net de volgende "guide" van Anandtech tegen. Nogal stom dat ze in 2020 een quadcore aanraden voor gamen... een hexacore kan nog maar net (quadcore met 8 threads is een andere verhaal).
https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:06:
Kwam net de volgende "guide" van Anandtech tegen. Nogal stom dat ze in 2020 een quadcore aanraden voor gamen... een hexacore kan nog maar net (quadcore met 8 threads is een andere verhaal).
https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus
Zo vreemd vind ik het eigenlijk niet, die Ryzen 3200G is eigenlijk het enige dat in dat segment fatsoenlijk leverbaar is en zo'n i3-9100F doet het volgens mij ook redelijk prima tegenover de Ryzen 1600 in het iets hoger liggende segment. Dat zijn geen PC's waarop je demanding AAA games gaat spelen. Dat zijn je PCtjes voor je Fortnites en dat soort spellen en bijvoorbeeld een PCtje voor iets als (Classic) WoW, dat gaat prima op dit soort PC's, sterker nog, de laatste keer dat ik het testte liep (Classic) WoW een stuk beter op een Intel 4 core dan op een AMD 6 core van de 1ste / 2de generatie Ryzen. Ryzen 3000 loopt WoW een stuk beter op, maar dat valt buiten dat segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:32:
[...]

Zo vreemd vind ik het eigenlijk niet, die Ryzen 3200G is eigenlijk het enige dat in dat segment fatsoenlijk leverbaar is en zo'n i3-9100F doet het volgens mij ook redelijk prima tegenover de Ryzen 1600 in het iets hoger liggende segment. Dat zijn geen PC's waarop je demanding AAA games gaat spelen. Dat zijn je PCtjes voor je Fortnites en dat soort spellen en bijvoorbeeld een PCtje voor iets als (Classic) WoW, dat gaat prima op dit soort PC's, sterker nog, de laatste keer dat ik het testte liep (Classic) WoW een stuk beter op een Intel 4 core dan op een AMD 6 core van de 1ste / 2de generatie Ryzen. Ryzen 3000 loopt WoW een stuk beter op, maar dat valt buiten dat segment.
Je hebt een goed punt, maar het hangt af van het doel van je pc. Als je later nog zou willen upgraden dan zou ik anders kiezen.

Ik dat als je nu nog een (Intel) quad core koopt dat je daarmee een systeem koopt zonder echte upgrade mogelijkheden. WoW is misschien een uitzondering maar zal het prima doen op een 1600. Daarnaast kan hij ook prima meekomen met spellen zoals BF5, daar zal een i3-9100F en 3200G gewoon helemaal inkakken. Ondanks de lagere prestaties van de 3200G is dat misschien nog zelfs de betere optie ten opzichte van de Intel, op dat moederbord kan je later nog een Zen 2 of Zen 3 cpu insteken (tenminste dit punt houdt alleen stand als Intel zoals ze nu altijd doen hun prijzen in stand houden van EOL cpu's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeven we die site ook helemaal niet serieus meer te nemen i.p.v gewoon niet serieus. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Hoeven we die site ook helemaal niet serieus meer te nemen i.p.v gewoon niet serieus. :z
Hoezo, ze stellen toch enkel dat ze vraagtekens hebben bij de nieuwe Performance Test 10 van Pasmark, waardoor AMD opeens door nieuwe evaluatiecreteria van plaats 1 naar 35 verhuist.

AMD heeft geen AVX512 instuctieset maar ook de Coffee Lake S niet , maar die laatste zet wel goede prestaties neer en dat kunnen ze niet verklaren ..

Dat is wat ik uit dat verhaal distilleer, dus waarom is die site niet meer vertrouwen, ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Habana schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Hoezo, ze stellen toch enkel dat ze vraagtekens hebben bij de nieuwe Performance Test 10 van Pasmark, waardoor AMD opeens door nieuwe evaluatiecreteria van plaats 1 naar 35 verhuist.

AMD heeft geen AVX512 instuctieset maar ook de Coffee Lake S niet , maar die laatste zet wel goede prestaties neer en dat kunnen ze niet verklaren ..

Dat is wat ik uit dat verhaal distilleer, dus waarom is die site niet meer vertrouwen, ..
AVX512 is irrelevant voor de doelgroep van een dergelijke site. Als je AVX512 ondersteuning nodig hebt, dan weet je dit waarschijnlijk zelf wel en hoef je niet naar Passmark te gaan om een arbitraire CPU score te vergelijken met een andere arbitraire CPU score. Een x86-64 CPU is dusdanig complex in ontwerp en heeft zoveel verschillende instructiesets dat elke vergelijking die uitkomt op een score, twijfelachtig is. Zie bijvoorbeeld Zen die in zoveel productiviteitstaken, Skylake zo makkelijk verslaat terwijl Zen 2 relatief gezien nog steeds wat zwakker is in gaming dan Skylake. Clock voor clock is Zen 2 sneller, maar in gaming is het voordeel geringer. Dat komt waarschijnlijk omdat games door hun constante hoeveelheden aan kleine en afwijkende berekeningen, heel veel willekeurige data opvragen uit cache en RAM en daar is Zen net iets minder in.

Ondertussen zijn de mensen die naar Passmark gaan zijn de gamers die weinig van computers weten of de mensen die een computer willen, een OEM systeem willen kopen en misschien een indicatie willen zien. Die misleid je op deze manier met een kunstmatig scoregetal dat toch al weinig relevantie had. Je zal toch echt naar workloads moeten kijken, het hele systeem en naar prijs/kwaliteit. Maar ze gaan het kennelijk weer terugdraaien omdat een Renoir R4300U, een 15W laptopchip die in single threaded sneller zou zijn is dan een 3950X, natuurlijk belachelijk is. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
De vraag is waarom door die update die avx wordt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@DaniëlWW2 Je had het over die site! , ik dacht dat je daar Computerbase mee bedoelde omdat daar naar werd verwezen in de link van @pannalicour vandaar mijn reactie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
Wat @DaniëlWW2 zegt klopt idd, instructie sets worden niet altijd goed geïmplementeerd of gebruikt.
AVX512 is een set die zelfs in mainstream HPC niet altijd ingezet word.
Door de impact van codeaanpassing stappen veel mensen er aan voorbij.

Optimalisatie voor instructies brengt je misschien 10% extra, maar de overstap van 24 naar 64c kan je wel 50% opleveren.
En dan hoef je niet eens naar je lastige code te kijken... ;)

AVX toevoegen aan een test op desktop processoren is wel zo enorm biased.
Ik heb nog wel wat code voor ze voor ze om AMD voor te trekken, Intel heeft op encryptie vlak nogal wat dingen laten vallen (en dan bedoel ik niet de hardware matige bugs)
Scroll naar boven en check de Cloudflare blogs nog eens mocht je die gemist hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:37:
[...]

AVX512 is irrelevant voor de doelgroep van een dergelijke site. Als je AVX512 ondersteuning nodig hebt, dan weet je dit waarschijnlijk zelf wel en hoef je niet naar Passmark te gaan om een arbitraire CPU score te vergelijken met een andere arbitraire CPU score. Een x86-64 CPU is dusdanig complex in ontwerp en heeft zoveel verschillende instructiesets dat elke vergelijking die uitkomt op een score, twijfelachtig is. Zie bijvoorbeeld Zen die in zoveel productiviteitstaken, Skylake zo makkelijk verslaat terwijl Zen 2 relatief gezien nog steeds wat zwakker is in gaming dan Skylake. Clock voor clock is Zen 2 sneller, maar in gaming is het voordeel geringer. Dat komt waarschijnlijk omdat games door hun constante hoeveelheden aan kleine en afwijkende berekeningen, heel veel willekeurige data opvragen uit cache en RAM en daar is Zen net iets minder in.
Het hele AVX verhaal daar hier echter niet van toepassing, geen van de daar geteste cpu's in die top van de ST rankings ondersteunen AVX-512, de Intel SKu's net zo min als de AMD Sku's. Het toevoegen van AVX-512 aan de tests kan dus niet de verschillen in de rankings verklaren.
Maar ze gaan het kennelijk weer terugdraaien omdat een Renoir R4300U, een 15W laptopchip die in single threaded sneller zou zijn is dan een 3950X, natuurlijk belachelijk is.
Uiteindelijk zal dat inderdaad belachelijk zijn, zou dat de definitieve score zijn van de 4300U, echter gezien de enorm beperkte sample size van de 4300U hoeft dat in dit geval niet raar niet te zijn, test bijvoorbeeld een 4300U die flink buiten specs draait en publish de resultaten, doordat er geen andere samples zijn staat de 4300U ineens vrij hoog. Terwijl ze van de 3950X een relatief groot aantal samples zullen hebben. Staat namelijk gewoon bij de Passmark Score van de 4300U "Samples 1, Margin for Error high'
pannalicour schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:43:
De vraag is waarom door die update die avx wordt toegevoegd.
Dat is totaal niet interessant voor dit onderwerp omdat geen van de geteste Sku's in deze lijstjes AVX-512 ondersteunen.
Ze "testen" daar echter ook Xeons en daarvoor kan het wel interessant zijn.

Ik denk dat deze post van de AdoredTV website het redelijk goed uitlegt:

https://adoredtv.com/do-n...changing-its-cpu-ranking/
raymondw schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:48:

Wat is daar exact biased aan? Zowel Intel als AMD desktop cpu's ondersteunen geen AVX-512 (Intel heeft een beperkt aantal Laptop Sku's die deels AVX512 support hebben), het toevoegen van AVX-512 support aan de test suite veranderd de resultaten dan ook helemaal niet.

Ik snap echt niet dat mensen om een of andere reden moord en brand schreeuwen terwijl het totaal niet van toepassing is.
En aangezien Passmark ook Xeon e.d. "test" is het toevoegen van AVX-512 aan de suite een vrij logische stap.

Sowieso snap ik de ophef over dit soort sites sowieso niet, wie neemt dit nu serieus. Net als hun "Marketshare" grafieken die totaal niet over marketshare gaan, maar op zijn best de installed base binnen het DiY segment enigzins reflecteren (en dan vast ook niet heel correct).

[ Voor 39% gewijzigd door Dennism op 15-03-2020 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
raymondw schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:48:
Wat @DaniëlWW2 zegt klopt idd, instructie sets worden niet altijd goed geïmplementeerd of gebruikt.
AVX512 is een set die zelfs in mainstream HPC niet altijd ingezet word.
Door de impact van codeaanpassing stappen veel mensen er aan voorbij.

Optimalisatie voor instructies brengt je misschien 10% extra, maar de overstap van 24 naar 64c kan je wel 50% opleveren.
En dan hoef je niet eens naar je lastige code te kijken... ;)

Ik heb nog wel wat code voor ze voor ze om AMD voor te trekken, Intel heeft op encryptie vlak nogal wat dingen laten vallen (en dan bedoel ik niet de hardware matige bugs)
Scroll naar boven en check de Cloudflare blogs nog eens mocht je die gemist hebben ;)
Ik doelde eigenlijk meer op keuzes maken in het ontwerp. Voor Zen zijn een aantal zeer duidelijke, economische keuzes gemaakt in het ontwerp die niet noodzakelijkerwijs voor optimale resultaten zorgen. Chiplets is natuurlijk de overduidelijke, maar bijvoorbeeld de CCX is ook niet optimaal. Daar lijkt AMD vanaf te stappen, maar voorlopig zitten we er nog mee.

Dit soort maatregelen moest AMD treffen omdat ze door Intel uit de CPU markt zijn gedrukt, net zoals iedereen. De x86-64 CPU markt is een verkapte en getolereerde monopolie waar Intel het hele ecosysteem domineert en alle partijen in het kanaal afhankelijk zijn van Intel. Daar kan je niet gelijkwaardig tegenop. AMD kon waarschijnlijk ook niet anders dan niche markten ingaan. Ze hebben:
-DIY desktop inclusief de tweedehands markt.
-HEDT
-Supercomputers
-Tot op zekere hoogte hyperscalers
-Meer recentelijk servers die absolute prioriteit voor veiligheid genieten

Die laatste twee kan AMD waarschijnlijk nooit voorzien, zelfs niet als ze heel TSMC haar 7nm capaciteit konden kopen. Ik vermoed dat ze vrijwel alles hebben gekocht dat Qualcomm, Apple en Huawei niet hebben en een Nvidia zou er wel eens eruit kunnen zijn gedrukt. Alsnog is het niet afdoende. AMD verscheept tegenwoordig iets van 40, misschien 50 miljoen CPU's per jaar. Intel doet makkelijk 400 miljoen+, waarvan heel wat Xeon's zijn. AMD kan zelfs met chiplets en elke wafer die ze kunnen laten produceren op 7nm, naar Epyc sturen, waarschijnlijk niet een 30% van de servermarkt voorzien. Zo dominant is Intel.

Dat AMD dan niet alle instructiesets perfect heeft geoptimaliseerd of wat zwaktes heet, tja dat zou geen verrassing moeten zijn. Het is een relatief klein bedrijf. Waar ik alleen steeds meer aanstoot aanneem is dat het sinds 2017 vrijwel alleen maar over AVX 256 en nu AVX 512 moet gaan. Alsof het de enige instructieset is en iedereen het voor alles gebruikt. Elke keer weer. Onderhand is het een bliksemafleider om maar af te leiden van wat Zen wel kan en Skylake++ niet.

Tweede is dat Passmark zelf heeft erkent dat ze fout zaten in hun aanpassingen. Dan zijn ze in tegenstelling tot Userbenchmark misschien niet betaalt voor actieve misleiding, maar het maakt wel duidelijk hoe twijfelachtig zo'n site is. Een compleet ondoorzichtig serie aan "testen" waar een score uitkomt die niet correspondeert met welke werkelijkheid dan ook, buiten die werkelijkheid die Passmark zelf wil creëren, zie index van Passmark.

Oh en voor de geïnteresseerden. Dit is hoe Intel opereert en markt heeft vergrendeld. :)
Een beetje offtopic, maar wel inzichtelijk en zeer leerzaam. Het gaat in op:
-Patentschending.
-Marktmanipulatie.
-Marktcontrole.
-Afhankelijkheid OEM's en de rest van de industrie aan het Intel platform.
-Intel die iedereen die er serieus onderzoek naar doet, gewoon probeert te kopen met een mooie functie bij Intel.

YouTube: How Intel Stole the x86 Market | Industry Analyst Mike Bruzzone | Br...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:33:

Dat AMD dan niet alle instructiesets perfect heeft geoptimaliseerd of wat zwaktes heet, tja dat zou geen verrassing moeten zijn. Het is een relatief klein bedrijf. Waar ik alleen steeds meer aanstoot aanneem is dat het sinds 2017 vrijwel alleen maar over AVX 256 en nu AVX 512 moet gaan. Alsof het de enige instructieset is en iedereen het voor alles gebruikt. Elke keer weer. Onderhand is het een bliksemafleider om maar af te leiden van wat Zen wel kan en Skylake++ niet.
Ben ik niet echt met je eens, AVX2 komt amper voor in consumenten reviews en AVX-512 komt eigenlijk nooit voor in consumenten review. Het enige waar je het eigenlijk tegenkomt is bij reviews voor zakelijke of HPC toepassingen. Voor zover ik kan zien gaat het vrijwel nooit over AVX2 of AVX512, zeker niet in het consumenten segment. Wat ik vooral raar vind is dat direct bij dit soort nieuws allemaal discussies ziet op forums en reddit zodra AVX-512 ook maar genoemd wordt (rode lap op stier effect) terwijl iedereen toch wel zou moeten weten dat AVX-512 niets doet in het desktop segment aangezien geen van de desktop cpu's support heeft voor AVX-512. Het is leuk om te zien wat AVX in sommige gevallen kan brengen, maar over het algemeen voor consumenten totaal niet interessant, op een enkele productiviteits- of wetenschappelijke toepassing na.
Tweede is dat Passmark zelf heeft erkent dat ze fout zaten in hun aanpassingen. Dan zijn ze in tegenstelling tot Userbenchmark misschien niet betaalt voor actieve misleiding, maar het maakt wel duidelijk hoe twijfelachtig zo'n site is. Een compleet ondoorzichtig serie aan "testen" waar een score uitkomt die niet correspondeert met welke werkelijkheid dan ook, buiten die werkelijkheid die Passmark zelf wil creëren, zie index van Passmark.
Tja, een beetje een water is nat conclusie. Ik ken echt niemand die sites als Passmark of userbench echt serieus neemt. Beter zouden dit dit soort sites gewoon genegeerd worden en niet bij iedere scheet breed uitgemeten worden, gewoon. Ik erger me er bijvoorbeeld ook zwaar aan wanneer de "marketshare" afbeelding weer eens getoond wordt en mensen aannemen dat die nog correct is ook nog betreffende het marktaandeel tussen Intel en AMD in cpu verkopen. Beetje vergelijkbaar met het aanhalen van de Steam survey als zijnde een betrouwbare bron voor marktaandeel.

Oh en voor de geïnteresseerden. Dit is hoe Intel opereert en markt heeft vergrendeld. :)
Een beetje offtopic, maar wel inzichtelijk en zeer leerzaam. Het gaat in op:
-Patentschending.
-Marktmanipulatie.
-Marktcontrole.
-Afhankelijkheid OEM's en de rest van de industrie aan het Intel platform.
-Intel die iedereen die er serieus onderzoek naar doet, gewoon probeert te kopen met een mooie functie bij Intel.

YouTube: How Intel Stole the x86 Market | Industry Analyst Mike Bruzzone | Br...
Die podcast van de week ook geluisterd inderdaad al vraag ik me wel af wat er exact van waar is. Teveel 1 persoon die wat roept waarvan niets geduid wordt met bronnen en waarover in ieder geval op o.a. .reddit in diverse postings in twijfel getrokken wordt over wat hij zegt, ook omdat hij via zijn marketing bedrijf banden met o.a. AMD zou hebben. Al met al zeker vermakelijk om te luisteren, maar tot er betere duiding komt vraag ik me wel af hoe serieus dat interview te nemen op bepaalde vlakken. Vermakelijk zeker, of het inzichtelijk en leerzaam is zal moeten blijken (mocht het namelijk deels uit die beste man zijn grote duim komen is het niet echt leerzaam ;) ), maar zelfs al zou het allemaal verzonnen zijn wel een uurtje luisteren waard.

Edit:

HWI gaat trouwens ook wel kansloos de fout in hier bij deze post over dit onderwerp: https://nl.hardware.info/...etest-intel-weer-bovenaan

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 16-03-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Ik las net bij de buren dat Medion een PC met een AMD Ryzen 5-3500G wilt gaan uitbrengen.

Nu kan ik wat oude geruchten over de 3500G vinden, maar volgens mij is deze cpu nog niet officieel aangekondigd.

Klopt dit, of heb ik ergens een aankondiging gemist? (op de frontpage en op GoT is het aantal hits op 3500G erg laag in ieder geval). In de bron kan ik ook geen referentie naar de genoemde computer vinden, dus ik weet niet waar hw.info deze informatie van heeft).

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 18-03-2020 10:33 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EMP schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:30:
Ik las net bij de buren dat Medion een PC met een AMD Ryzen 5-3500G wilt gaan uitbrengen.
Niet te serieus nemen dat HWI, gister had die PC ook nog een RTX 2060, zie de reacties onder het artikel.
Nu kan ik wat oude geruchten over de 3500G vinden, maar volgens mij is deze cpu nog niet officieel aangekondigd.
Dat was geen gerucht, gewoon verzonnen door iemand. Werd direct hier als onmogelijk bestempeld.
-The_Mask- in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:50
In reviews: De AMD Athlon 3000G getest - Twee unlocked smt-cores voor 49 dollar staat:
De apu behoort dus tot de Raven Ridge-processors en niet tot de nieuwere Picasso- of Renoir-generatie chips.
Maar als ik bij Asrock, MSI of Gigabyte kijk, staat er Picasso. Welke is nou waar?
Athlon Picasso YD3000C6M20FH 3000G 100 3.5GHz 1MB 4MB B0 35 AMDRadeonVega3 1100MHz
AM4 Athlon 3000G (YD3000C6M2OFH) 35W Picasso 3.5GHz 1MB B1 P3.20
AMD Athlon 3000G 2C/4T 3.5GHz / 3.5GHz 1MB 4MB 1100 MHz Picasso 12nm B1 35W F40

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@chim0
Het is een 14nm Raven Ridge 2, Athlon 240GE met een iets hogere GPU frequentie, een ander naampje en lagere prijs. Het hier om een CPU gaat met 2 core's en dus niet een quadcore waar de helft van de core's zijn uitgeschakeld.
Computerbase gaat er wat verder op in: https://www.computerbase.de/2019-11/amd-athlon-3000g-test/

[ Voor 92% gewijzigd door -The_Mask- op 21-03-2020 13:55 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:50
-The_Mask- schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:46:
@chim0
Het is een 14nm Raven Ridge 2, Athlon 240GE met een iets hogere GPU frequentie, een ander naampje en lagere prijs. Het hier om een CPU gaat met 2 core's en dus niet een quadcore waar de helft van de core's zijn uitgeschakeld.
Computerbase gaat er wat verder op in: https://www.computerbase.de/2019-11/amd-athlon-3000g-test/
Dat weet ik, dat het een dual core is, maar waarom staat er dan bij drie moederbord fabrikanten Picasso?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
We gaan beginnen mensen. Daar is Renoir. ;)

Heel snel:
-4900HS haar GPU is beter dan de MX250.
-Renoir maakt Coffee Lake helemaal af in multi threaded. Veel efficiënter, veel betere clockspeeds die ze ook vast kunnen houden. Dat zegt het eigenlijk vooral. Dit is dan een 35w tegen een 45w van Intel.
-De zwakte lijkt net iets te weinig cache te zijn wat nadelig is voor heel veel data.

[ Voor 48% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-03-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:11:
We gaan beginnen mensen. Daar is Renoir. ;)

[YouTube: AMD Ryzen 9 4900HS Review, Move Aside Intel, Your Days of Laptop Domination Are Over]

Heel snel:
-4900HS haar GPU is beter dan de MX250.
-Renoir maakt Coffee Lake helemaal af in multi threaded. Veel efficiënter, veel betere clockspeeds die ze ook vast kunnen houden. Dat zegt het eigenlijk vooral. Dit is dan een 35w tegen een 45w van Intel.
-De zwakte lijkt net iets te weinig cache te zijn wat nadelig is voor heel veel data.
Laat ze maar in nieuwe MacBooks komen, er was toch al een gerucht in de code van MacOS al diverse aanwijzingen waren naar AMD cpu's dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of de XPS-reeks :9

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Of een tegenhanger van de NUC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

In de "review" van der8auer vervangt hij van de Asus Zephyrus G14 de koelpasta met liquid methal. Blijkbaar heeft de chip nog genoeg ruimte want hij boost gewoon nog 200Mhz hoger :P.

Het is niet echt een indepth review, maar mee een kijk naar wat er in de laptop zit.

Edit:
Had helaas met de Dell support gepraat vorige week. Het lijkt er niet op dat Dell deze in de XPS lijn gaat stoppen, dus van Dell helaas alleen AMD in de goedkope "bagger". Ik wil een fatsoenlijke ultrabookachtig model met deze chip erin die ik als werklaptop kan gebruiken.
Wat mij betreft zonder GPU erin gezien de Vega graphics net zo snel zijn als de GTX 960M in mijn huidige laptop (met een nu voor mijn werkzaamheden trage) Intel 6700HQ. Geen apparte gpu erin betekent meer TDP ruimte voor de cpu :P.

[ Voor 43% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 30-03-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hopelijk verandert dat met het validatieprogramma dat AMD eindelijk heeft opgezet :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Laat ze maar in nieuwe MacBooks komen, er was toch al een gerucht in de code van MacOS al diverse aanwijzingen waren naar AMD cpu's dus wie weet.
Het kan, maar zelf heb ik echt helemaal niks met Apple. Het zou wel handig zijn vanuit marketing oogpunt als je alles voor Apple mag leveren. Je moet ergens beginnen en dat zie je nu al. Intel is een verkapte en gedoogde monopolist die zelfs met overduidelijk inferieure producten, de markt kan beheersen omdat ze door misbruik van hun marktpositie, nu eenmaal veel meer productiecapaciteit hebben dan AMD. AMD kan simpelweg niet genoeg leveren. Kijk alleen al naar wat Intel allemaal aankondigde na Renoir en hoeveel laptops er opeens verschenen. Het gaat nog lang duren, ook al is Renoir zoveel beter. Voor AMD zal het gunstig zijn om Apple als klant te hebben, maar dan blijft er waarschijnlijk helemaal weinig over voor windows laptops.

Maar Renoir is echt indrukwekkend. Het is eigenlijk niet eens een discussie meer als je ziet wat een 35W TDP rated 4900HS doet met een Intel tegenhanger die 90W mag verbruiken in een speciale laptop, de Acer Predator Helios. Zie: YouTube: AMD's most important product ever - Ryzen 9 4900HS
Het is een bloedbad. Niet eens een kans als Renoir daar direct mee concurreert in prestatie, maar op alle andere vlakken zo enorm wint.
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:19:
Had helaas met de Dell support gepraat vorige week. Het lijkt er niet op dat Dell deze in de XPS lijn gaat stoppen, dus van Dell helaas alleen AMD in de goedkope "bagger". Ik wil een fatsoenlijke ultrabookachtig model met deze chip erin die ik als werklaptop kan gebruiken.
Wat mij betreft zonder GPU erin gezien de Vega graphics net zo snel zijn als de GTX 960M in mijn huidige laptop (met een nu voor mijn werkzaamheden trage) Intel 6700HQ. Geen apparte gpu erin betekent meer TDP ruimte voor de cpu :P.
Dat verbaast me niks. Alle OEM's zijn afhankelijk van Intel, maar Dell is waarschijnlijk de enige die echt helemaal in het Intel kamp zit en er ook niet uit zal komen. Ik zit hier met een inmiddels bijna antieke 1st gen core laptop die ver voorbij de praktische levensduur is. W7 was nieuw toen ik deze kocht en dat ding is zo gaar dat ik niet eens W10 kon upgraden of W7 opnieuw kan installeren. Inmiddels heb ik langzaam een nieuwe nodig. Ik reken alleen niet op Dell. Ik gok eerder op HP, Acer of ASUS. Eigenlijk wil ik een 4600H(S) met een RX5300M of RX5500M. Dat gaat denk ik nog een hele uitdaging worden. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:01:
[...]

Het kan, maar zelf heb ik echt helemaal niks met Apple. Het zou wel handig zijn vanuit marketing oogpunt als je alles voor Apple mag leveren. Je moet ergens beginnen en dat zie je nu al. Intel is een verkapte en gedoogde monopolist die zelfs met overduidelijk inferieure producten, de markt kan beheersen omdat ze door misbruik van hun marktpositie, nu eenmaal veel meer productiecapaciteit hebben dan AMD. AMD kan simpelweg niet genoeg leveren. Kijk alleen al naar wat Intel allemaal aankondigde na Renoir en hoeveel laptops er opeens verschenen. Het gaat nog lang duren, ook al is Renoir zoveel beter. Voor AMD zal het gunstig zijn om Apple als klant te hebben, maar dan blijft er waarschijnlijk helemaal weinig over voor windows laptops.

Maar Renoir is echt indrukwekkend. Het is eigenlijk niet eens een discussie meer als je ziet wat een 35W TDP rated 4900HS doet met een Intel tegenhanger die 90W mag verbruiken in een speciale laptop, de Acer Predator Helios. Zie: YouTube: AMD's most important product ever - Ryzen 9 4900HS
Het is een bloedbad. Niet eens een kans als Renoir daar direct mee concurreert in prestatie, maar op alle andere vlakken zo enorm wint.

[...]

Dat verbaast me niks. Alle OEM's zijn afhankelijk van Intel, maar Dell is waarschijnlijk de enige die echt helemaal in het Intel kamp zit en er ook niet uit zal komen. Ik zit hier met een inmiddels bijna antieke 1st gen core laptop die ver voorbij de praktische levensduur is. W7 was nieuw toen ik deze kocht en dat ding is zo gaar dat ik niet eens W10 kon upgraden of W7 opnieuw kan installeren. Inmiddels heb ik langzaam een nieuwe nodig. Ik reken alleen niet op Dell. Ik gok eerder op HP, Acer of ASUS. Eigenlijk wil ik een 4600H(S) met een RX5300M of RX5500M. Dat gaat denk ik nog een hele uitdaging worden. :z
Het is alleen zo jammer. De Dell XPS lijn vind ik tot nu toe een van de beste machines, goede balans tussen performance, batterij, gewicht en bouwkwaliteit. Voor mijn werk is het ideaal en ik wil geen grote stoeptegel :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:17:
[...]

Het is alleen zo jammer. De Dell XPS lijn vind ik tot nu toe een van de beste machines, goede balans tussen performance, batterij, gewicht en bouwkwaliteit. Voor mijn werk is het ideaal en ik wil geen grote stoeptegel :P.
Die ASUS ziet er goed uit hoor. Ik hoop op op meer van dat soort ontwerpen. Als Dell niet wil leveren, dan gaan we wel naar de concurrent. Het is alleen de vraag of de concurrenten wel met iets gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:20:
[...]

Die ASUS ziet er goed uit hoor. Ik hoop op op meer van dat soort ontwerpen. Als Dell niet wil leveren, dan gaan we wel naar de concurrent. Het is alleen de vraag of de concurrenten wel met iets gaan komen.
Dat was mijn plan ook om naar de concurrent te gaan. Helaas is de Asus met 14" net wat te klein, minimale is 15"-16", dus moet ik nog even wachten voor er wat moois is.
Ik zoek iets tussen de 1500-2500 euro wat tegen een stoot kan; videokaart maakt mij niet zo heel veel uit. Dus ik hoop dat er serieus highend modellen komen en niet 101 budget modellen wat je in het verleden helaas bij AMD zag.
Pagina: 1 ... 79 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.