Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Ik ben bang dat het geen gezonde concurrentie gaat worden. :P
Nee, dit gaat een waar bloedbad worden. Intel komt met een refresh en halveert de prijzen zowat. TR3 gaat dit afslachten. Ik gok dat AMD zal proberen om zoveel mogelijk SKU's te lanceren die bestaan uit 6c chiplets. De beste 8c chiplets voor Epyc, de beste 6c voor TR3 en de rest voor Ryzen. Er komt in ieder geval een 24C, maar ik verwacht eigenlijk ook een 48C.

GamersNexus was ook naar New York gevlogen, lijkt de zeer sterke indruk te hebben dat Intel in volle paniekmodus is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Check dit dan: YouTube: 64 Core EPYC CPU – HOLY $H!T

Lekker chippie hoor :)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

Nu het toch over HEDT gaat. Bij Tomshardware voeren ze tegenwoordig de belangrijkste testen uit. :Y)
Intel haar 18c 9980XE is nog steeds de koning, als het gaat om pannenkoeken pakken op je CPU. De 32c 2990WX was helaas een teleurstelling. :N
https://www.tomshardware....d-hedt-pancakes,6366.html

Ja echt. Ik denk dat ze zich echt enorm verveelden bij Tomshardware. _O-

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• SpankmasterC
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12-12 12:06

Welkom Ryzen 7 3780U, de apu in Microsoft Surface Laptop 3

Met Vega 11, nog onbekend wat de CPU precies doet. Evenals het nog onbekend is of het 12 of 7nm is.
Mijn water zegt 12nm, maar we zullen zien.

SpankmasterC wijzigde deze reactie 02-10-2019 18:13 (29%)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:52

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:06:
Nu het toch over HEDT gaat. Bij Tomshardware voeren ze tegenwoordig de belangrijkste testen uit. :Y)
Intel haar 18c 9980XE is nog steeds de koning, als het gaat om pannenkoeken pakken op je CPU. De 32c 2990WX was helaas een teleurstelling. :N
https://www.tomshardware....d-hedt-pancakes,6366.html

Ja echt. Ik denk dat ze zich echt enorm verveelden bij Tomshardware. _O-
*Teleurstelling in Windows.
In Linux maakt hij overal gehakt van, het is dat Windows er gewoon niet mee om kan gaan. Volgens mij lag het aan het feit dat hij 2 Numa nodes heeft ipv 1?

Battle.net tag

SpankmasterC schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:12:
[Afbeelding]

Met Vega 11, nog onbekend wat de CPU precies doet. Evenals het nog onbekend is of het 12 of 7nm is.
Diffused in USA. 12nm Zen+ dus. ;)
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

In Linux maakt hij overal gehakt van, het is dat Windows er gewoon niet mee om kan gaan. Volgens mij lag het aan het feit dat hij 2 Numa nodes heeft ipv 1?
Meer Windows 10 in het algemeen. Maar 1903 zou het hebben moeten verbeterd en er zit weer een update aan te komen die W10 zou moeten leren dat sommige Ryzen CPU cores beter zijn dan anderen en dat je hier misschien single threaded workloads op moet laten draaien. Het is wachten op hoe Microsoft dat gaat verpesten. :z

Maar volgens mij was het punt meer dat Skylake-X heethoofden zijn en TR2 niet. :P

SpankmasterC schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:12:
[Afbeelding]

Kijkende naar bijvoorbeeld deze cpu, volgens level1techs een 3500U:

Lijkt dit gewoon een 4c/8t Sku te zijn op 12nm zoals al verwacht werd. Ik laat me graag anders verrassen, maar puur naar het plaatje kijkend komen deze 2 die's en packages wel erg overeen.

De specs die ik langs heb zien zien komen doen mij eigenlijk erg denken aan een lage TDP versie (15W) van de Ryzen 5-3400G, ook een 4c/8t CPU met Vega 11.

Ik heb niet het idee dat dit een semi custom one off CPU is zoals sommige geruchten roepen. Ik denk meer aan een speciaal gebinde bestaande die met een eigen naam waardoor je een "Microsoft eigen" Sku krijgt.
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Volgens mij juist doordat hij 4 Numa nodes heeft, waarvan er maar 2 direct toegang hebben tot het geheugen en 2 slechts indirecte toegang.

Zie ook deze uitleg, volgens mij origineel van Level1techs:
At some point, Microsoft realized that this eternal core contention is a major problem and created a patch that would disable the ‘best NUMA node’ issue on any two-node NUMA system. This is why Threadripper 1950X and 2950X aren’t affected

Systems with three or more nodes, however, are still impacted, which is why we’re seeing the issue hit both Epyc 7551 and Threadripper 2990WX
.

Dit moet inmiddels gefixed zijn trouwens.

Dennism wijzigde deze reactie 02-10-2019 22:28 (28%)

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:21:
[...]

Kijkende naar bijvoorbeeld deze cpu, volgens level1techs een 3500U:

[Afbeelding]

Lijkt dit gewoon een 4c/8t Sku te zijn op 12nm zoals al verwacht werd. Ik laat me graag anders verrassen, maar puur naar het plaatje kijkend komen deze 2 die's en packages wel erg overeen.

De specs die ik langs heb zien zien komen doen mij eigenlijk erg denken aan een lage TDP versie (15W) van de Ryzen 5-3400G, ook een 4c/8t CPU met Vega 11.

Ik heb niet het idee dat dit een semi custom one off CPU is zoals sommige geruchten roepen. Ik denk meer aan een speciaal gebinde bestaande die met een eigen naam waardoor je een "Microsoft eigen" Sku krijgt.

[...]

Volgens mij juist doordat hij 4 Numa nodes heeft, waarvan er maar 2 direct toegang hebben tot het geheugen en 2 slechts indirecte toegang.

Zie ook deze uitleg, volgens mij origineel van Level1techs:

[...]
.

Dit moet inmiddels gefixed zijn trouwens.
Duidelijk, op zich goed dat het niet met 2 nodes dus optreedt.
Dat kan kloppen, maar het is nog steeds niet Linux performance, al zal dat nu wel veel meer afhangen van individuele applicaties.

Battle.net tag

Tijd om de Zen 3 hypetrain op te starten. :P
[YouTube: Innovator Insights: AMD Epyc for High Performance Computing Workloads]

Ik heb zelf nog niet gekeken, maar kennelijk is het volgende relevant voor ons.
-Productietarget is Q3/2020. We lijken dus nog steeds op een cycle van ongeveer 14 maanden te zitten.
-Zen 3 had haar tape out in Q2/2019 en er zijn al samples.
-Milan is SP3 compatible en gebruikt DDR4 en PCI-E 4.0. AM4 blijft dus voor Zen 3.
-Milan is maximaal 64c.
-Milan blijft SMT2.
-Genoa is de opvolger, op socket SP5 met nieuw geheugen. Daar gaan we naar DDR5 en waarschijnlijk PCI-E 5.0.
-Last but not least, de CCD zou naar een unified 32MB L3 cache gaan. Dat zou impliceren dat de CCX verdwijnt en geheugen gedeeld gaat worden tussen alle cores van de CCD. :Y

edit: Nee, ze zeggen minstens 32MB L3 cache in een CCD. CCX is weg. :*)

Verder de configuratie van Rome. Ze gebruiken dus de 8c, 6c, 4c en 2c chiplets voor Rome. Ongetwijfeld alleen het allerbeste spul dat ze terugkrijgen van TSMC. Opvallend is dat 48c dus een model met 8c (7642) en eentje met 6c (7552) chiplets heeft. Ik vermoed dat TR3 haar grootste chip ook 48c kan zijn, de vraag is dan welke configuratie ze daarvoor gaan kiezen.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 05-10-2019 15:57 (28%)

Mooi overzichtelijk de EPYC cycle:

Voor Genoa (post Milan) nodigt hij de aanwezigen uit om input te geven, is nog in designfase.

Boosts bij Epyc:

Als je nog worstelt met CCD en CCX:

Help!!!! wijzigde deze reactie 06-10-2019 09:28 (76%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10-12 21:12

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is die tapeout de eerste tapeout of de final?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

ocf81 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:02:
Is die tapeout de eerste tapeout of de final?
Waarschijnlijk eerste. AMD zit op een cyclus van ongeveer 14 maanden waardoor je weet dat . Zen 3 zal op haar vroegst pas in de herfst van 2020 verschijnen. Ik zie AMD de Ryzen 4000 lijn eigenlijk over de kerst tillen zodat ze nog heel veel Ryzen 3000 kunnen verkopen voor het feestseizoen van 2020.

Pas in 2022 zie ik een nieuw socket verschijnen met Zen 4/Ryzen 5000. Van wat er nu gelekt is, en wat ik gelukkig nog zag voordat het offline ging, denk ik dat je dan ook pas 3D stacked CPU's gaat krijgen. Meteen iets leuks om naar te upgraden. :7

AMD is lekker aan het knallen. Milan met native 8 core CCD's gaat ook weer strak worden denk ik.

Ben bang dat er de komende jaren ruim onvoldoende produktiecapaciteit bij TSMC zal zijn om de AMD groei te kunnen supporten. TSMC kan het nu al niet aan. Lijkt me één vd grootste issues voor AMD, benieuwd of en hoe ze dat kunnen addresseren.

Help!!!! wijzigde deze reactie 06-10-2019 10:11 (15%)

PC Specs-Gallery

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kunnen ze TSMC niet een handje helpen bij het bouwen van een nieuwe fab? Ergens is het wel jammer dat er zo weinig concurrentie is overgebleven op de markt voor chipproductie.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

Acties:
  • +1Henk 'm!
Denk dat AMD genoeg op haar bordje heeft en niet voor niks fabless is :P

Het is ook niet of je er even een dakkappeltje op zet. :)

TSMC is er vast zelf mee bezig maar een fab neerzetten is een giga project en ook nog eens megaduur en risicovol. + ASML moet ook nog maar tijdig de nieuwe apparatuur kunnen leveren.

PC Specs-Gallery

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:20
ocf81 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:10:
Kunnen ze TSMC niet een handje helpen bij het bouwen van een nieuwe fab? Ergens is het wel jammer dat er zo weinig concurrentie is overgebleven op de markt voor chipproductie.
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel fabs er globaal zijn.

Wikipedia: List of semiconductor fabrication plants

Er zijn meer chip fabs dan ooit tevoren. het probleem is alleen dat er meer vraag is als ooit tevoren en all die capaciteit dus privé gehouden word omdat ze het voor eigen producten nodig hebben.
En daar komt nog bij dat niet iedere fab voor ieder chip design geschikt is.

Daar komt het probleem van intel om de hoek kijken met een chip die alleen op hun fab geproduceerd kan worden donder drastische aanpassingen. En daardoor zitten ze vast.

Daarnaast worden er de komende jaren honderden miljarden in nieuwe fabs gestoken om de vraag bij te kunnen benen.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:32:
Opvallend is dat 48c dus een model met 8c (7642) en eentje met 6c (7552) chiplets heeft. Ik vermoed dat TR3 haar grootste chip ook 48c kan zijn, de vraag is dan welke configuratie ze daarvoor gaan kiezen.
Zo opvallend is dat toch ook weer niet? Dat was eigenlijk al direct al duidelijk toen de lijst met sku's beschikbaar kwam en de verschillen in L3 cache hoeveelheden bekend werden.

Je ziet dit niet alleen bij de 48c Sku's maar ook bij de 16 en 8 core sku's. Zo zijn er 16 core sku's met 128 en 64mb cache en 8 core Sku's met 32, 64 en 128mb cache.

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

computerjunky schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Er zijn meer chip fabs dan ooit tevoren. het probleem is alleen dat er meer vraag is als ooit tevoren en all die capaciteit dus privé gehouden word omdat ze het voor eigen producten nodig hebben.

Daar komt het probleem van intel om de hoek kijken met een chip die alleen op hun fab geproduceerd kan worden donder drastische aanpassingen. En daardoor zitten ze vast.

Daarnaast worden er de komende jaren honderden miljarden in nieuwe fabs gestoken om de vraag bij te kunnen benen.
Volgens mij is dit ook wel het punt van @ocf81. Realistisch gezien kan AMD maar bij een handjevol fabs uit die lijst aankloppen, de rest gaat het gewoon niet voor elkaar krijgen om een CPU van AMD te produceren.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hah zoals ik al dacht, video is verwijderd. Wel jammer, maar te verwachten.

Battle.net tag

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

computerjunky schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Zoals @dcm360 al zegt, bedoel ik niet te zeggen dat AMD niet langer fabless zou moeten zijn. Echter, AMD zit nu met het probleem dat ze niet genoeg capaciteit hebben. Als geld het probleem is dan zou wat investeren wellicht kunnen helpen om dit probleem op te lossen. Zoals intel bijv. ook heeft geïnvesteerd in ASML om ervoor te zorgen dat euv er komt.

Er zijn heel veel fabs, maar er zijn er maar een paar die 7nm doen. TSMC is een van de weinigen die nog in de race is om verdere verkleiningsstappen door te voeren. Zelfs intel hapert in deze race. Veruit de meesten zijn al afgehaakt in de race naar kleinere details.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2Henk 'm!

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21:37

E65

Aka Thunderstorm65

Doet graag mooie dingen met geluid

Achtergrond artikel bij Anandtech:

Already Working on 2nd Gen: AMD’s Ryzen Microsoft Surface Edition and what Semi-Custom Means

FWIW: "AMD sees the Surface Laptop 3 as the best example of Ryzen Mobile in its class."

Help!!!! wijzigde deze reactie 07-10-2019 19:28 (15%)

PC Specs-Gallery

Help!!!! schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:03:
Achtergrond artikel bij Anandtech:

Already Working on 2nd Gen: AMD’s Ryzen Microsoft Surface Edition and what Semi-Custom Means

FWIW: "AMD sees the Surface Laptop 3 as the best example of Ryzen Mobile in its class."
Opzich logisch, volgens mij is het ook het enige high end design win die ze tot nu toe hebben.
Laat er maar snel meer komen.

• Nieuwevolger
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08-12 18:44
Op reddit dook op dat de surface pro 7 met een i5 beter presteert in een cpu benchmark dan de ryzen 5 in de surface laptop.

https://www.reddit.com/r/...ore_no_less_a_master_and/

En nog meer vroege benchmark vergelijkingen. https://www.notebookcheck...e-workloads.436849.0.html

Nieuwevolger wijzigde deze reactie 09-10-2019 11:06 (32%)

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

En daar zijn de 3900 en 3500X:

nieuws: AMD introduceert Ryzen 9 3900 en Ryzen 5 3500X-cpu's voor oem's

Vooralsnog alleen voor de OEM markt...

It takes two fools to argue.

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:26

\\ XBOX // AMD \\ VoetbalShirtjes Topic // FC Bayern \\

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nieuwevolger schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:03:
Op reddit dook op dat de surface pro 7 met een i5 beter presteert in een cpu benchmark dan de ryzen 5 in de surface laptop.

https://www.reddit.com/r/...ore_no_less_a_master_and/

En nog meer vroege benchmark vergelijkingen. https://www.notebookcheck...e-workloads.436849.0.html
Is dat een eerlijke vergelijking? Die Surface Pro 7 is haast dubbel zo groot, die zal qua koeling een stuk beter zijn. Hij geeft wel aan de laptops beide te testen als ze koud zijn, alleen maakt dat waarschijnlijk weinig uit die koelelementen zijn zo gesatureerd.
Alleen maar mooi dus dat de score zo close is.

Userbenchmark, tjah die kan je toch niet serieus nemen :+.

Battle.net tag

Die is er al van het begin af aan, alleen wordt die 3700X genoemd, dat is het 65W model van de 3800X namelijk welke een TDP heeft van 105W. Een derde CPU met zo goed als dezelfde prestaties voegt natuurlijk niks toe. Al helemaal voor AMD niet omdat het dan niet meer is dan een 3700X welke voor minder winst verkocht moet worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:25:
[...]

Is dat een eerlijke vergelijking? Die Surface Pro 7 is haast dubbel zo groot, die zal qua koeling een stuk beter zijn. Hij geeft wel aan de laptops beide te testen als ze koud zijn, alleen maakt dat waarschijnlijk weinig uit die koelelementen zijn zo gesatureerd.
Alleen maar mooi dus dat de score zo close is.

Userbenchmark, tjah die kan je toch niet serieus nemen :+.
hoe bedoel je dubbel zo groot? Die zie ik even niet, dus mogelijk begrijp ik je verkeerd. Volgens mij is de Surface Laptop 3 juist een stuk groter dan de Surface Pro 7. En zou juist de Surface Laptop 3 meer ruimte moeten hebben voor koeling omdat het scherm niet direct op de hardware ligt, wat bij de Surface Pro 7 wel het geval is.

Als ik kijk naar de Microsoft specs meet de Surface Pro 7 292 mm x 201 mm x 8.5 mm bij een gewicht van 775 gram.
De Surface Laptop 3 15" meet 339.5 mm x 244 mm x 14.69 mm bij een gewicht van 1512 gram.

Als je refereert naar deze foto, De Surface Laptop 3 15", het AMD model, is rechts te zien, de Surface Pro 7 Tablet (met Type cover aangesloten) links.

https://i.redd.it/nt4tiaaeq7r31.jpg

Verder ben ik het wel eens dat die benchmarks enigzins teleurstellend zouden zijn mochten ze kloppen, een 15" Premium laptop die een tablet niet weet te verslaan (al is het wel een high end tablet natuurlijk) zou ik ook niet direct vrolijk van worden als potentiële koper.

Al had ik al wel een idee dat het mogelijk qua CPU scores deze kant op zou gaan toen Microsoft bij de presentatie van de Surface Laptop 3 alleen benchmarks toonde van 3Dmark 2011 en Time Spy waar zelfs op grafisch gebied de extra Vega CU nodig leek te zijn om Intel te verslaan op een gebied waar Intel altijd al relatief zwak geweest is (de iGPU).

Ben wel benieuwd naar een vergelijking straks tussen de top modellen van AMD en Intel beide in de Surface Laptop 3 15". Dan zitten ze in (grotendeels?) dezelfde behuizing en zal het een zeer eerlijke vergelijking moeten zijn. Als AMD dan in de buurt van Intel blijft zou dat zeer mooi zijn en een goede stap naar verdere design wins in het high end verwacht ik.

Dennism wijzigde deze reactie 10-10-2019 10:17 (28%)

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:02

DataGhost

iPL dev

Ik ben vast niet de enige die bij zowel "Pro" als bij een hoger nummer (7 vs 3) een grotere laptop verwacht :P Ik ging er eigenlijk vanuit dat de ene een 17" model zou zijn en de andere 13", hoewel de afmetingen daarvoor iets te dicht bij elkaar leken te liggen.

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

DataGhost schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:16:
Ik ben vast niet de enige die bij zowel "Pro" als bij een hoger nummer (7 vs 3) een grotere laptop verwacht :P Ik ging er eigenlijk vanuit dat de ene een 17" model zou zijn en de andere 13", hoewel de afmetingen daarvoor iets te dicht bij elkaar leken te liggen.
Voor zover ik weet is de Surface Pro altijd een tablet geweest waar je een toetsenbord aan kan klikken en geen volwaardige laptop (Volgens mij zijn de laptops in de Surface reeks de Surface Laptop en de Surface Book) :)

Ik vind ook niet dat het heel lastig is te zien dat het linkse apparaat een tablet 2 in 1 is ipv een volwaardige laptop.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:02

DataGhost

iPL dev

Dennism schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

Voor zover ik weet is de Surface Pro altijd een tablet geweest waar je een toetsenbord aan kan klikken en geen volwaardige laptop (Volgens mij zijn de laptops in de Surface reeks de Surface Laptop en de Surface Book) :)

Ik vind ook niet dat het heel lastig is te zien dat het linkse apparaat een tablet 2 in 1 is ipv een volwaardige laptop.
Mja, bij Microsoft Surface denk ik nog steeds aan dit:

Dat het tegenwoordig een laptop is heb ik ergens vaag meegekregen maar daar houdt het ook op :+ Als je het weet is het logisch ja.

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

DataGhost schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Mja, bij Microsoft Surface denk ik nog steeds aan dit:
[Afbeelding]
Dat het tegenwoordig een laptop is heb ik ergens vaag meegekregen maar daar houdt het ook op :+ Als je het weet is het logisch ja.
Dat concept herinner ik me ook nog wel ja, volgens is dat nooit echt als product uitgekomen toch?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:26:
[...]

hoe bedoel je dubbel zo groot? Die zie ik even niet, dus mogelijk begrijp ik je verkeerd. Volgens mij is de Surface Laptop 3 juist een stuk groter dan de Surface Pro 7. En zou juist de Surface Laptop 3 meer ruimte moeten hebben voor koeling omdat het scherm niet direct op de hardware ligt, wat bij de Surface Pro 7 wel het geval is.

Als ik kijk naar de Microsoft specs meet de Surface Pro 7 292 mm x 201 mm x 8.5 mm bij een gewicht van 775 gram.
De Surface Laptop 3 15" meet 339.5 mm x 244 mm x 14.69 mm bij een gewicht van 1512 gram.

Als je refereert naar deze foto, De Surface Laptop 3 15", het AMD model, is rechts te zien, de Surface Pro 7 Tablet (met Type cover aangesloten) links.

https://i.redd.it/nt4tiaaeq7r31.jpg

Verder ben ik het wel eens dat die benchmarks enigzins teleurstellend zouden zijn mochten ze kloppen, een 15" Premium laptop die een tablet niet weet te verslaan (al is het wel een high end tablet natuurlijk) zou ik ook niet direct vrolijk van worden als potentiële koper.

Al had ik al wel een idee dat het mogelijk qua CPU scores deze kant op zou gaan toen Microsoft bij de presentatie van de Surface Laptop 3 alleen benchmarks toonde van 3Dmark 2011 en Time Spy waar zelfs op grafisch gebied de extra Vega CU nodig leek te zijn om Intel te verslaan op een gebied waar Intel altijd al relatief zwak geweest is (de iGPU).

Ben wel benieuwd naar een vergelijking straks tussen de top modellen van AMD en Intel beide in de Surface Laptop 3 15". Dan zitten ze in (grotendeels?) dezelfde behuizing en zal het een zeer eerlijke vergelijking moeten zijn. Als AMD dan in de buurt van Intel blijft zou dat zeer mooi zijn en een goede stap naar verdere design wins in het high end verwacht ik.
Dan heb ik een domme aanname gedaan, ik dacht dat de Surface 7 de grote variant was :+.
Ik had mijn verwachting al iets bijgesteld gezien het nog geen Ryzen 2/Navi gebaseerde chips zijn, maar toch wat teleurstellend.

Battle.net tag

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Dan heb ik een domme aanname gedaan, ik dacht dat de Surface 7 de grote variant was :+.
Ik had mijn verwachting al iets bijgesteld gezien het nog geen Ryzen 2/Navi gebaseerde chips zijn, maar toch wat teleurstellend.
Nummers staan bij Microsoft voor zover ik weet puur voor de generatie en heeft niets met grootte te maken :)

Surface Pro 7 is dan de 7de generatie van de Surface Pro Tablet.
Surface Laptop 3 is dan de 3de Genratie Surface Laptop :)

Zen 2 / Navi APU's komen volgens mij pas begin 2020.

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:17
Dennism schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:34:
Dat concept herinner ik me ook nog wel ja, volgens is dat nooit echt als product uitgekomen toch?
Jawel, heb er een jaar of wat 1 in huis gehad :+
Helaas was de interne PC kwaliteit van een aardappel, dus Youtube was al een uitdaging.
De kids hebben echt uuuuuuuren plezier gehad van multitouch tekenen etc etc etc

Later is er nog een LCD versie van de tafel gekomen, maar die was stuk duurder.

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennism schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Zeker wel. Voor een slordige 10k kon je indertijd er eentje aanschaffen IIRC.
Het is omgedoopt tot PixelSense

ocf81 wijzigde deze reactie 10-10-2019 23:28 (15%)

© ocf81 1981-infinity

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Typisch Intel, als ze slechtere producten maken geven we de CPU's voor een baksteen weg. Zolang mensen maar geen AMD kopen. Iedereen die daar aan mee doet is gewoon dom bezig; als Intel AMD weer de markt uit gedrukt gaan ze ineens weer de normale prijs vragen want er is toch niemand anders die ze kan stoppen. ;(
Lijkt wel weer Athlon vs Pentium 4; en als die fabrikanten denken dat Intel niet meer aan stagnatie gaat doen zijn erg dom.
Vanaf 12:35 ongeveer:

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 12-10-2019 17:39 (12%)

Battle.net tag

@Sp3ci3s8472 En dat is dus waarom Zen zo geniaal is. ;)
Dit gaat niet werken met serverchips of DIY desktopchips, alleen met OEM laptopchips. Het is denk ik echt geen toeval dat AMD hier nauwelijks op in lijkt te zetten. De APU's zijn eigenlijk de slechte Zen CPU's die AMD heeft en deze nemen het op tegen de beste die Intel heeft. Nota bene lijken er zelfs echt 10nm CPU's te komen voor de laptops. Zelfs daar werken dit soort verkapte omkoping niet als Intel botweg niet kan leveren. Het lijkt weer eens zover te zijn na de laatste ronde van "hoe lek is Xeon". :z

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 12-10-2019 18:24 (9%)

Nieuws dan. :)

AMD en TSMC zijn duidelijk aan het maken dat ze wel in de vraag kunnen voorzien.
https://www.pcgamesn.com/...rdinal-sin-7nm-production
Tja, of dit betekent dat ze het echt kunnen en ze willen nog veel meer verkopen, of ze zitten wel aan de limiet en dan gaan ze waarschijnlijk Ryzen volumes afknijpen.

Er lijkt per ongeluk een lijst met AMD producten opgedoken te zijn. Inmiddels weg maar de volgende producten lijken in de planning te staan.
-3750X
-15W R9 Renoir
-45W Ryzen's
-32C TR3's
-Pro versies van de 3700 en 3800
-Aantal Epyc SKU's.
https://www.reddit.com/r/...ist_of_a_large_number_of/

24c TR3, 3960X.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 17-10-2019 13:16 (6%)

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-12 15:04

Racing_Reporter

Mediaproducent

"Per ongeluk"

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:28
DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:11:

Tja, of dit betekent dat ze het echt kunnen en ze willen nog veel meer verkopen, of ze zitten wel aan de limiet en dan gaan ze waarschijnlijk Ryzen volumes afknijpen.
Lijkt me niet dat ze AMD volume zullen afknijpen om een ander volume te geven... tenslotte zal dat voor TSMC's 'bottom line' niets uitmaken. Of dat nu 100% AMD volume is of 10x 10% van andere fabrikanten..

PC Specs-Gallery

• EaS
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:41
AMD Reports Third Quarter 2019 Financial Results:

SANTA CLARA, Calif., Oct. 29, 2019 -- AMD today announced revenue for the third quarter of 2019 of $1.80 billion, operating income of $186 million, net income of $120 million and diluted earnings per share of $0.11. On a non-GAAP(*) basis, operating income was $240 million, net income was $219 million and diluted earnings per share was $0.18.

“Our first full quarter of 7nm Ryzen, Radeon and EPYC processor sales drove our highest quarterly revenue since 2005, our highest quarterly gross margin since 2012 and a significant increase in net income year-over-year,” said Dr. Lisa Su, AMD president and CEO. “I am extremely pleased with our progress as we have the strongest product portfolio in our history, significant customer momentum and a leadership product roadmap for 2020 and beyond.”

• Misterpc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:57
is er ergens al informatie te vinden omtrent de ryzen 9 3950X ?
wanneer deze uit gaat komen ....
het internet zegt veel maar tot nu toe niks concreets

B & W 5,8 KWp solar system oost west

• PSPfreaky
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:05
Misterpc schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:05:
is er ergens al informatie te vinden omtrent de ryzen 9 3950X ?
wanneer deze uit gaat komen ....
het internet zegt veel maar tot nu toe niks concreets
AMD brengt Ryzen 9 3950X en Threadripper-cpu's van 3e generatie in november uit
R.I.P Cascade Lake. :P

Misschien dat ik iets mis (en dat hoop ik), maar wat is hier nu exact zo interessant aan. Als ik kijk naar zijn screenshot doet zijn 3900X 4545Mhz/4547Mhz tijdens een Single Thread Cinebench test.

https://pbs.twimg.com/media/EIY5D51XsAAc2Lt.jpg

Laten we niet vergeten dat AMD al adverteert met een 4.6Ghz boost speed voor de 3900X vanaf release, als dit dan eindelijk begin november gehaald wordt dankzij een door een user gemaakt power profile zie ik dat nu niet direct als iets heeft positiefs.

Maar goed, hopelijk mis ik iets enorms.

Ander (wel) goed nieuws:

https://www.kitguru.net/p...ines-powered-by-amd-epyc/

Vooral deze laatste comment is leuk, al weet ik niet of deze volledig klopt aangezien vziw nog niet alle 4th Gen instances zijn aangekondigd. Echter de nu aangekondigde 4th Gen instances draaien wel allemaal op Rome.
Unlike AWS, which gives you the chance to choose between AMD and Intel for its latest generation of virtual machines, Azure is building all of its 4th generation instances with AMD processors. This decision will make Microsoft lower its costs, but customers may not want to use AMD on their workloads. What do you think of Microsoft’s decision?
Grote vraag is wel of MS deze lagere kosten ook gaat delen met de klanten of dat ze dit zelf pocketen. Bij Gen 1 Epyc hebben Amazon en MS dit namelijk voornamelijk in eigen zak gestoken.

• Toettoetdaan
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 25-11 17:30
Daar zijn ze: https://videocardz.com/82...x-3970x-and-ryzen-9-3950x

Toettoetdaan wijzigde deze reactie 07-11-2019 14:48 (46%)

Tja, Intel is zo kansloos in dit segment dat AMD flinke prijzen kan blijven vragen, ondanks de prijsverlaging van Intel. Zat er wel een beetje aan te komen dat TR3 duur zou gaan worden. Ongetwijfeld zal er genoeg vraag naar zijn vanuit professionele vraag. Voor de rest, tja ik zou ergens niet verbaast zijn als zowel TR1 als TR2 voorlopig nog wel te krijgen zullen zijn. TR1 omdat Epyc Naples voorlopig ook nergens naartoe zal gaan. TR2 omdat het nu eenmaal beter is dan TR1 en de 12nm capaciteit bij GoFlo ruim zal zijn en de winsten voor AMD hoog genoeg. :)

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 07-11-2019 15:06 (3%)

DaniëlWW2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:04:
[...]

Tja, Intel is zo kansloos in dit segment dat AMD flinke prijzen kan blijven vragen, ondanks de prijsverlaging van Intel. Zat er wel een beetje aan te komen dat TR3 duur zou gaan worden. Ongetwijfeld zal er genoeg vraag naar zijn vanuit professionele vraag. Voor de rest, tja ik zou ergens niet verbaast zijn als zowel TR1 als TR2 voorlopig nog wel te krijgen zullen zijn. TR1 omdat Epyc Naples voorlopig ook nergens naartoe zal gaan. TR2 omdat het nu eenmaal beter is dan TR1 en de 12nm capaciteit bij GoFlo ruim zal zijn en de winsten voor AMD hoog genoeg. :)
Die grote professionele vraag valt denk ik wel mee, ik verwacht dat de meeste vraag uit het "prosumer" segment komt. Wij zien bijv. vrijwel 0 vraag, al zal dat niet direct komen omdat het product slecht is, verre van zelfs. Echter zolang AMD Threadripper niet fatsoenlijk support in de markt zie ik die vraag ook niet komen. Van wat ik er van kan zien lijkt AMD de Threadripper op de markt te zetten maar, in ieder geval tot op heden, er verder vrijwel niet in te investeren. Daardoor blijven ze hangen in het "hobbybob" segment. Willen ze doorbreken in het zakelijke segment dan verwacht dat er fatsoenlijke OEM support. Zodra je HP(E) en Dell workstations e.d. gaat zien verwacht ik die zakelijke vraag ook wel te gaan zien, hopelijk komt dat snel, want tot die tijd verwacht ik dat het bij "de kruimels oprapen" blijft, al zullen die "kruimels" ook nog genoeg opbrengen :)

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik had echt gehoopt dat Zen2 ook voor TR4 beschikbaar zou komen. Helaas is TR2k niet zo aantrekkelijk en AM4 is gewoon kak qua lanes en geheugenkanalen. Jammer dat AMD de trend die ze met AM4 hebben doorgetrokken nu het TR4 socket afserveert.

© ocf81 1981-infinity

ocf81 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:09:
Ik had echt gehoopt dat Zen2 ook voor TR4 beschikbaar zou komen. Helaas is TR2k niet zo aantrekkelijk en AM4 is gewoon kak qua lanes en geheugenkanalen. Jammer dat AMD de trend die ze met AM4 hebben doorgetrokken nu het TR4 socket afserveert.
Snap je gevoel en vind het ook erg jammer. Staat me alleen niet bij dat ze voor TR belooft hebben het socket ook voor nieuwe CPU's te blijven ondersteunen tm approx. 2020.

Waarschijnlijk komen er op termijn ook >32 cores naar TR wat een ander socket misschien inderdaad nodig maakte. Netter en beter was geweest om de =<32 cores wel op de bestaande socket te leveren.

Overigens, dit kritische filmpje zal je ook aanspreken: YouTube: Samsung + AMD: More than meets the eye?

De link tussen China, Taiwan cq Huawei, TSMC is ook een interessante.

Ben er ook niet blij mee maar denk dat AMD niet veel anders kan om ervoor te zorgen dat ze sterk genoeg worden om ook long term mee te kunnen blijven spelen.

Op Epyc wordt het meest verdiend en is de belangrijkste markt dus alles wat ze daar kunnen leveren moeten ze eigenlijk daar afzetten. Dus een enorme vraag creeeren in de Ryzen en TR markt en dat dan heel goedkoop leveren zonder dat je voldoende chips hebt is niet handig.

Help!!!! wijzigde deze reactie 08-11-2019 14:18 (47%)

PC Specs-Gallery

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Klopt, die belofte ging alleen over AM4 :)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zit te zoeken naar compile benchmarks voor de 3950x. Enige die ik momenteel kon vinden is de volgende:
https://3dnews.ru/997670/page-2.html

Het is jammer dat zo weinig review sites dit meenemen in hun reviews.

Battle.net tag

AMD is ver gekomen in korte tijd. Weet je nog dat je je scheel betaalde voor een K quadcore cpu... 8) :

PC Specs-Gallery

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:07
Help!!!! schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:40:
AMD is ver gekomen in korte tijd. Weet je nog dat je je scheel betaalde voor een K quadcore cpu... 8) :

[Afbeelding]
WTF?

Prijzen tussen ons en de US zijn toch niet zo verschillend en al helemaal niet in ons voordeel? Die budgetten waar zij bepaalde processoren aan toewijzen zijn absurd. Wie raad nu nog een i3-8100 aan wanneer je een i3-9100F voor minder dan €/$ 90 kunt krijgen? En een 3400G in een $500 budget? Dat is R5 1600/RX 570 terrein. :?

Mijn blog; Floating Points

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-12 13:39
NitroX infinity schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:53:
[...]

WTF?

Prijzen tussen ons en de US zijn toch niet zo verschillend en al helemaal niet in ons voordeel? Die budgetten waar zij bepaalde processoren aan toewijzen zijn absurd. Wie raad nu nog een i3-8100 aan wanneer je een i3-9100F voor minder dan €/$ 90 kunt krijgen? En een 3400G in een $500 budget? Dat is R5 1600/RX 570 terrein. :?
En een 3800x ipv een 3700x is ook onzin, net als de 3600x ipv de 3600 (hoewel 3600 tov 2600 ook best twijfelachtig is imho, $80 verschil is best een hoop)

EDIT: de 3000G voor de $300 "gaming potato" is overigens ook onzin, zie hier:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 49,95€ 49,95
1MoederbordenASRock A320M-DVS R4.0€ 44,-€ 44,-
1VideokaartenAsus Arez Radeon RX 560€ 94,50€ 94,50
1BehuizingenAerocool CS-100€ 22,99€ 22,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2800C17S-8GIS€ 28,50€ 28,50
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 33,-€ 33,-
1Solid state drivesCrucial BX500 120GB€ 21,86€ 21,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,80

Een sub 300 euro PC met een echte quadcore en dedicated GPU die zelfs een 3400g achter zich laat

vectormatic wijzigde deze reactie 20-11-2019 22:52 (71%)

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Toettoetdaan
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 25-11 17:30
Haha, Linus is niet blij met Intel, dus hebben ze bij LTT de TreadRipper3 benchmark resultaten blurred in de Intel review video gestopt: YouTube: Intel’s behavior is PATHETIC – Core i9 10980XE Review
Modbreak:Intel presentaties over Intel producten zijn hier offtopic en horen in Intel Nieuwsdiscussietopic - Deel 2

dion_b wijzigde deze reactie 25-11-2019 13:00 (21%)

• gas0line
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13-12 14:19

gas0line

Joomla ❤

vectormatic schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:43:
[...]

Een sub 300 euro PC met een echte quadcore en dedicated GPU die zelfs een 3400g achter zich laat
Vraag het me af. Ligt eraan wat je ermee doet. Ik ben erg blij met mijn 3400G in mijn backup pc.
https://cpu.userbenchmark...yzen-3-1200/m825156vs3931

Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say. E. Snowden

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:07
gas0line schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:43:
[...]

Vraag het me af. Ligt eraan wat je ermee doet. Ik ben erg blij met mijn 3400G in mijn backup pc.
Userbenchmark kun je in de prullenbak gooien. Sinds ze hun algoritmes hebben aangepast is het prut geworden.

Mijn blog; Floating Points

Well, that is a problem. :P

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Goed nieuws voor mijn aandelen AMD. En andersom zijn AMD aandelen ook heel goed nieuws voor mijn beurs de afgelopen maanden :+

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Schijnt door AMD "per ongeluk" online gezet te zijn:

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:36

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Is toch eigenlijk niet leuk meer... 64 cores, 128 threads.

Binnen paar jaar tijd bizar snel gegaan.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Kuusj schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:38:
[...]

Goed nieuws voor mijn aandelen AMD. En andersom zijn AMD aandelen ook heel goed nieuws voor mijn beurs de afgelopen maanden :+
Ik verwacht eigenlijk niet dat dit zoveel zal doen voor de aandelen. HEDT is nooit echt een drijvende factoor geweest omdat het een zeer kleine niche is.
Epyc en Ryzen zijn momenteel veel belangrijker voor de beurskoersen.
Threadripper heeft wel de potentie om eindelijk een interessant (en belangrijk) product te worden, echter moet AMD dan wel meer gaan investeren in Threadripper en zorgen dat ze OEM designwins gaan winnen in de workstation markt.
Niet echt een verrassing te noemen imho.

Dennism wijzigde deze reactie 25-11-2019 13:17 (16%)

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-12 13:39
gas0line schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:43:
[...]

Nee, ik bedoelde dat de rx560 een 3400g op gpu gebied voorbij gaat, tuurlijk is de 3400g op cpu gebied sneller, maar ik heb liever de 1200 rx560 combo om op te gamen

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dennism schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:16:
[...]

Ik verwacht eigenlijk niet dat dit zoveel zal doen voor de aandelen. HEDT is nooit echt een drijvende factoor geweest omdat het een zeer kleine niche is.
Epyc en Ryzen zijn momenteel veel belangrijker voor de beurskoersen.
Threadripper heeft wel de potentie om eindelijk een interessant (en belangrijk) product te worden, echter moet AMD dan wel meer gaan investeren in Threadripper en zorgen dat ze OEM designwins gaan winnen in de workstation markt.
Ik denk heel eerlijk gezegd dat ze deze generatie echt een stuk sterker staan op dat gebied. Je kon vorige generatie nog om AMD heen (vooral qua singlecore performance), maar deze generatie is het *ondanks pricecuts* echt lachwekkend hoe Intel ligt te spartelen.

Ze hebben gewoon geen HEDT product om tegenover Threadripper te zetten, en die 'nieuwe' 3 jaar oude Skylake 10980XE is ook gewoonweg lachwekkend. Als AMD met het mainstreamplatform (3950X) al op dat prestatieniveau zit tegen een lagere prijs moet Intel wel heel rare sprongen gaan maken qua prijs willen ze weer competitive worden in deze generatie.

Ik zie 64C/128T Threadrippers niet zo snel in consumenten PC's verschijnen, maar in de workstation markt zal er vast vraag naar zijn. En als je dan dergelijke unmatched performance kan leveren tegen een relatief lagere prijs denk ik dat er genoeg OEM's gaan zijn die Threadripper in hun PC's gaan verwerken. Het zal echter altijd een niche blijven.

Er blijven altijd volksstammen die zweren bij een merk, en dat moeten ze ook vooral blijven doen. Maar grosso modo is Intel gewoon niet zo'n hele slimme keuze om je Euro's in te pompen. Rest wel de zuinige CPU markt waar nog van alles te winnen is, en Intel Quicksync is daarbij ook een feature die ik niet kan missen in mijn zelfbouw NAS t.b.v. hardware transcoding.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Kuusj schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:26:

Ik zie 64C/128T Threadrippers niet zo snel in consumenten PC's verschijnen, maar in de workstation markt zal er vast vraag naar zijn. En als je dan dergelijke unmatched performance kan leveren tegen een relatief lagere prijs denk ik dat er genoeg OEM's gaan zijn die Threadripper in hun PC's gaan verwerken. Het zal echter altijd een niche blijven.
Dat is nu voornamelijk het probleem. De vraag is er wel (en is groeiende), het aanbod echter niet. Bijvoorbeeld bijna al onze klanten zijn gestandaardiseerd op HP(E) of bijvoorbeeld Dell. En laat nu net deze partijen geen AMD workstations aanbieden (niet op basis van Threadripper en ook niet op basis van Epyc). Ik begrijp vanuit onze contacten bij deze OEMs dat dit voornamelijk lijkt te komen omdat AMD niet genoeg support zou bieden (lees niet genoeg zou investeren), zo zou AMD minder bugdet hebben voor het ontwikkelen van systemen, minder support leveren op het gebied van enginering aan zowel de hardware en software kant, minder investeren in het certificeren van de hardware voor bepaalde software pakketten, minder marketing support bieden en dat soort zaken.

En juist daar heeft AMD nog veel te winnen, met alleen het beste product ben je er nog niet. Je moet ook de hele markt er omheen naar je hand zetten. En juist daar lijken nu enorme kansen te liggen, echter moet AMD die nu wel gaan pakken. Daarom hoop ik dat ze nu ook in deze merkt (en die van de laptops) sneller stappen gaan zetten zodat ze ook daar concurrerend gaan worden.

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, ik wil graag een systeem met meer geheugenkanalen en vooral meer PCI-e lanes dan wat de consumentenborden nu bieden. Helaas lijkt die niche totaal genegeerd te worden.

© ocf81 1981-infinity

ocf81 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:49:
Tja, ik wil graag een systeem met meer geheugenkanalen en vooral meer PCI-e lanes dan wat de consumentenborden nu bieden. Helaas lijkt die niche totaal genegeerd te worden.
Maar dat is toch juist wat Threadripper en zelfs Intels Cascadelake-X bieden ten opzichte van de desktop varianten? Je krijgt er zelfs nog een flinke lading extra cores bij.

ocf81 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:49:
Dat is toch precies wat Threadripper biedt? :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Met de complete focus op de hoge core counts lijkt het erop dat dit nu onbetaalbaar gaat worden. De 2920X was met een prijs van €800 (nu verlaagd naar €400) op zich nog wel enigszins betaalbaar. De 3960X zal naar verluid zo'n €1400 gaan kosten, wat me toch echt te veel van het goede is.

Die extra cores zijn niet zo interessant, maar als je wel eens een VM draait zijn de extra geheugenkanalen wel interessant en ook de extra lanes zijn interessant i.v.m. NVMe sticks.

ocf81 wijzigde deze reactie 25-11-2019 14:02 (23%)

© ocf81 1981-infinity

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:49
@ocf81
Wat is er dan precies mis met het kopen van een 2920X ? Juist doordat die prijzen gehalveerd zijn is dat een vrij aantrekkelijke processor als het je puur gaat om kanalen. Voor jouw doel heb je dan toch ook totaal geen 3xxx TR nodig ?

UNOX: The worst operating system

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik wil een Zen2 op TR4 of misschien een 1900X tegenhanger op sTRX40. Clocks doen er wel toe, en dat mist op Zen1

© ocf81 1981-infinity

Anand sluit zijn Threadripper review lekker af:
I have never used the word ‘bloodbath’ in a review before. It seems messy, violent, and a little bit gruesome. But when we look at the results from the new AMD Threadripper processors, it seems more than appropriate.

PC Specs-Gallery

• Korvaag
ocf81 schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:04:
Ik wil een Zen2 op TR4 of misschien een 1900X tegenhanger op sTRX40. Clocks doen er wel toe, en dat mist op Zen1
Die snap ik niet helemaal. De 2920 Zen+ doet 4,3 GHz. max. en de 3960X 4,5 Ghz. max en dat is een andere manier van boost weergeven dan Zen+ (nl. de standaard Zen2 rel van het weergeven van de absolute maximale 1-core boost). Effectief zullen deze CPU's in GHz. dan ook ongeveer niets verschillen bij een multi-threaded load verwacht ik (al moet ik daar nog wat test van zien hoor, dus het is puur een vermoeden).

Laten we duidelijk zijn: TR 3xxxx is FORS sneller dan de 2xxxx serie, maar als ik het zo van je begrijp is dat voor jou niet zo relevant.

Korvaag wijzigde deze reactie 25-11-2019 17:31 (10%)

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, wellicht dat ik er over een paar manden alsnog een 2920X in gooi, maar het voordeel boven een 1900X is eigenlijk geen meerprijs waard.

© ocf81 1981-infinity

• Korvaag
ocf81 schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:32:
Ja, wellicht dat ik er over een paar manden alsnog een 2920X in gooi, maar het voordeel boven een 1900X is eigenlijk geen meerprijs waard.
Ja die begrijp ik wel. De 1900X kost helemaal geen deuk meer maar dan lever je wel flink in op maximale kloksnelheden tov Zen2 :) maar de prijs is er dan ook naar.

De vraag is dan: vind je de prijs x2 het dan waard voor 12 cores ipv 8 en een boost van 4,3 ipv 4 GHz.

Ik zou persoonlijk neigen naar ja gezien de prijzen van de moederborden. Een X399 Taichi kost al 300 euro en dat is 1 van de goedkopere borden. Een moederbord dat duurder is dan de CPU zou voor mij persoonlijk niet de keuze zijn. Dan maar iets doorsparen en gaan voor de 12-core, maar ik snap volledig dat dat voor iedereen anders is :)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:29

Damic

Afwezig soms

thijsco19 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:11:
Is toch eigenlijk niet leuk meer... 64 cores, 128 threads.

Binnen paar jaar tijd bizar snel gegaan.
Zen 4 zal wrs SMT4 hebben (64c/256t) dan is deze cpu zelfs traag :+

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Dat zegt genoeg. Je wist maanden geleden al dat Cascade Lake totaal kansloos zou zijn tegen TR3, maar nu het eenmaal verschenen is, word duidelijk wat AMD heeft bereikt. Een paar jaar geleden waren ze nog op sterven na dood en nu maken ze Intel helemaal af. En hoe want deze "desktop" CPU's maken de meeste high end server CPU's af. En dit is dan pas de eerste ronde, want er komen nog veel krachtigere TR3's in 2020. :Y

Wendell lijkt me wel een zinnige om te plaatsen.

Het lijkt er in ieder geval sterk op dat alle chiplets gebinned zijn. 4,4GHz lijkt haalbaar voor elke core met lagere voltages dan je met een Ryzen kan verwachten. Was te verwachten want dit spul zal een niveau onder Epyc kwaliteit liggen. Ik zeg het al maanden en ik blijf het herhalen. Wat we krijgen voor Ryzen is de slechte troep. Er zit meer in Zen 2 chiplets dan de meeste mensen denken.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 25-11-2019 18:33 (3%)

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Korvaag schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:37:
[...]

Ja die begrijp ik wel. De 1900X kost helemaal geen deuk meer maar dan lever je wel flink in op maximale kloksnelheden tov Zen2 :) maar de prijs is er dan ook naar.

De vraag is dan: vind je de prijs x2 het dan waard voor 12 cores ipv 8 en een boost van 4,3 ipv 4 GHz.

Ik zou persoonlijk neigen naar ja gezien de prijzen van de moederborden. Een X399 Taichi kost al 300 euro en dat is 1 van de goedkopere borden. Een moederbord dat duurder is dan de CPU zou voor mij persoonlijk niet de keuze zijn. Dan maar iets doorsparen en gaan voor de 12-core, maar ik snap volledig dat dat voor iedereen anders is :)
Die 1900X heb ik al hè? Dus ik ben (nog steeds) teleurgesteld over het ontbreken van een upgradepad. De meerwaarde in termen van snelheid die ik nu kan realiseren is tamelijk beperkt, maar een upgrade naar sTRX4 kost gewoon een godsvermogen.

© ocf81 1981-infinity

• Korvaag
ocf81 schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:52:
[...]

Die 1900X heb ik al hè? Dus ik ben (nog steeds) teleurgesteld over het ontbreken van een upgradepad. De meerwaarde in termen van snelheid die ik nu kan realiseren is tamelijk beperkt, maar een upgrade naar sTRX40 kost gewoon een godsvermogen.
Ow dat had ik niet begrepen. Ja dan wordt het een ander verhaal. In dat geval wordt het aanbiedingen spotten denk ik. Je upgradepad houdt inderdaad dan wel rap op :'(

Kan me niet herinneren het ergens officieel bevestigd te hebben gezien. De Threadripper CPU IO-die is 12nm echter de TRx40 chipset die is 14nm volgens de reviewguide slide deck.

https://tweakers.net/ext/f/eglswnRn5HyzQ7VDI4hCGKDO/thumb.png

Hier het interessante interview met Forrest Norrod met ook tidbits over Milan. Klinkt goed.
AMD Inks New Server CPU Deals; Data Center Chief Discusses Them and More

FWIW:
"And though TSMC has reportedly been seeing stretched lead times for its 7nm node amid strong orders from a number of clients, Norrod insisted that supply constraints aren't an issue for AMD.

"I think we are absolutely able to supply whatever the market may demand," he said, while adding that AMD also doesn't expect any "meaningful constraints" on supply long-term."

Help!!!! wijzigde deze reactie 25-11-2019 19:13 (52%)

PC Specs-Gallery

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het lijkt me dat de feature size van de die binnen de marge van de verschillen tussen 12nm en 14nm niet zo veel moet uitmaken om een geschikte IO hub te maken. Het gaat uiteindelijk om signaling en nu die is losgeweekt van de processing zou het juist makkelijker moeten zijn om een versie te maken voor oude TR4 borden.

ocf81 wijzigde deze reactie 25-11-2019 20:44 (11%)

© ocf81 1981-infinity

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:34
TR begint onderhand nogal "Epyc" te worden

64c /128t -- Woows :o
nieuws: AMD brengt volgend jaar Threadripper 3990X met 64 cores uit

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

DaniëlWW2 schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:50:

Het lijkt er in ieder geval sterk op dat alle chiplets gebinned zijn. 4,4GHz lijkt haalbaar voor elke core met lagere voltages dan je met een Ryzen kan verwachten. Was te verwachten want dit spul zal een niveau onder Epyc kwaliteit liggen. Ik zeg het al maanden en ik blijf het herhalen. Wat we krijgen voor Ryzen is de slechte troep. Er zit meer in Zen 2 chiplets dan de meeste mensen denken.
Dat lijkt me een no-brainer, je ziet continu dat AMD alles tot op het uiterste aan het binnen is, dat zal hier niet anders zijn. Dat Ryzen de slechtst gebinde chiplets zal zijn zal denk ik voor ons Tweakers niet direct een verrassing zijn, het zijn immers normaliter de producten met de laagste marge, dat viel gewoon te verwachten.

En dat is voor ons Tweaker in een bepaald opzicht natuurlijk wel jammer, we spelen immers niet meer mee in de "sillicon lottery" waar we een kans hebben een bovengemiddeld presterende die te verkrijgen, maar we krijgen vrijwel gegarandeerd een bottom bin, waardoor de lol van het Tweaken wel een stuk minder aan het worden is.

• multipasser
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 14:09

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik wil nog een 3960x based systeem kopen voor motiongraphics en cinema4d (met gpu rendering).
Ik werk nu nog steeds op een imac pro en daarvoor macpro's. Dus ik sta niet echt te springen om terug naar windows te gaan, maar het gebrek aan cuda in osx begint nu wel doorslaggevend te worden.

Wel baal ik dat er niet echt een TRX40 mobo is wat standaard TB3 ondersteunt.
Terwijl Asrock x570 dat wel heeft.

Dit is voorlopig mijn setup, ik heb nog een 2000W leadex superflow voeding liggen. Die staat dus niet op de lijst. Wat denk je?

image hosting service

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
De Noctua NH-D15 koeler is niet geschikt voor de Threadripper socket.

• Korvaag
@multipasser
De Gigabyte TRX40 Designare heeft een addon TB3-kaart meegeleverd. Ok, het is dan niet onboard, maar wel standaard in het pakket:

https://www.anandtech.com...-motherboard-overview-/11

Klein stukje conclusie voor de lol:
The GIGABYTE TRX40 Designare is aimed more at professionals and content creators with the Thunderbolt 3 AIC card included in the accessories. It drops 5 G or 10 GbE wired networking while sitting giving users dual Ethernet, and as expected, costs quite a bit less than the TRX40 Aorus Xtreme with an MSRP of $629.

Korvaag wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:06 (45%)

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Korvaag ja maar geen 10gb :( Dat begrijp ik dan weer niet.
Spijtig. Maar die addon kaart (asus heeft ook eentje) werken die ook perfect op een Asrock of MSI, of is dat om problemen vragen?

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Rob59 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 01:29:
De Noctua NH-D15 koeler is niet geschikt voor de Threadripper socket.
For real? Wist ik zelfs niet. Wat een bummer :(
https://noctua.at/en/nh-u14s-tr4-sp3 ok deze heb je dus nodig.

multipasser wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:20 (12%)

• Korvaag
multipasser schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:17:
Korvaag ja maar geen 10gb :( Dat begrijp ik dan weer niet.
Spijtig. Maar die addon kaart (asus heeft ook eentje) werken die ook perfect op een Asrock of MSI, of is dat om problemen vragen?
Ik heb geen idee. Ik zou zeggen dat het gewoon een standaard PCIe-kaart is. Het zou nogal onlogisch zijn dat ze speciaal een kaart laten maken die dan alleen samenwerkt met het betreffende mobo. Is kostentechnisch totaal niet interessant.

Hmja geen 10 gigabit. Het zou mij niets uitmaken, maar als je hele interne netwerk inclusief switches 10 gigabit is en je spul opslaat op een SSD-storage NAS dan snap ik het wel.

En eindelijk komt er eens wat concreets qua yields uit TSMC. Om nu te zeggen dat 7nm goed yield, lijkt me een understatement. ;)

^
Anand heeft nu ook een uitgebreid stuk over 5nm online staan:

Early TSMC 5nm Test Chip Yields 80%, HVM Coming in H1 2020

PC Specs-Gallery

Goed om te zien dat Ian Cutress ook de wafer calculator gebruikt. :P
Maar voorlopig is 5nm nog toekomstmuziek. Ik verwacht het niet voor Zen 4 en Zen 4 verwacht ik eigenlijk pas begin 2022 als Ryzen 5000. :)

PC Specs-Gallery

Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True