Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:36:
[...]

Dat was mijn plan ook om naar de concurrent te gaan. Helaas is de Asus met 14" net wat te klein, minimale is 15"-16", dus moet ik nog even wachten voor er wat moois is.
Ik zoek iets tussen de 1500-2500 euro wat tegen een stoot kan; videokaart maakt mij niet zo heel veel uit. Dus ik hoop dat er serieus highend modellen komen en niet 101 budget modellen wat je in het verleden helaas bij AMD zag.
Van Dell verwacht ik niks, ASUS lijkt ook grotendeels Intel te gaan en iets "betaalbaars" van ASUS moet je tegenwoordig met heel wat scepsis benaderen, maar HP gaat misschien wel wat leveren. Die zijn eigenlijk nooit anti AMD geweest, eerder noodgedwongen Intel.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als AMD deze lijn blijft doorzetten kan Dell toch niet 'Intel only' blijven, ook met hun premiumlijn? Dan gaan ze zichzelf toch serieus in de vingers beginnen snijden?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Borromini schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:33:
Als AMD deze lijn blijft doorzetten kan Dell toch niet 'Intel only' blijven, ook met hun premiumlijn? Dan gaan ze zichzelf toch serieus in de vingers beginnen snijden?
AMD gaat de komende vijf jaar nooit in staat zijn om de volumes te leveren die nodig zijn. Intel 14nm+++ en Skylake+++ mogen dan een grap zijn, maar TSMC heeft de capaciteit niet voor wat AMD echt zal willen. Niet naast Apple, Qualcomm, HiSilicon (Huawei) en Mediatek. Apple zal naar 5nm gaan en TSMC gaat naar 140.000 wafers per maand. AMD pakt er meteen 30.000 voor H2/2020. Daar plannen ze natuurlijk ook heel wat producten voor.

Zie: https://wccftech.com/amd-...c-currently-fully-booked/

Ik denk dat de PS5 en XBOX APU's al in productie zijn. Zowel Microsoft als Sony lijken iets meer uitgesproken te zijn geworden over echt lanceren in H2/2020. Dat kan je waarschijnlijk pas doen als je yields weet. Het gaat om volumes in de miljoenen en de chips zijn ook niet klein. Waarschijnlijk is TSMC dus al gestart zodat beiden kunnen lanceren voor het feestseizoen.

Daarnaast lijken de eerste geruchten al los te komen dat AMD weer een CPU+GPU launch voorbereid. Ditmaal in oktober met Ryzen 4000/Zen 3 en de hele RDNA2 lijn, Daarvoor kan je maar beter ook de capaciteit hebben en voorbereiden.

Maar stel we nemen die 30.000 die TSMC per maand zou kunnen produceren en we maken er alleen maar Zen 2 chiplets van. Snel naar een wafer calculator gegaan, laten we zeggen gemiddeld 700 chiplets per wafer, maal 30.000 per maand, maal twaalf en dan heb je 252 miljoen chiplets. Intel produceert jaarlijks meer dan 400 miljoen CPU's. AMD komt niet eens in de buurt. Ze moeten die gehele 140.000 wafers per maand opkopen om in de buurt te komen. Dat zal TSMC alleen niet zomaar toelaten omdat TSMC er geen belang bij heeft om afhankelijk te worden van een klant.

Tweede is Samsung die naar 150.000 wafers per maand wil voor hun 7nm EUV. Het probleem is dat Samsung al jaren dingen zegt over 7nm, maar het akelig stil is qua producten. Dat zou alleen wel druk van die ketel kunnen halen en meer capaciteit vrijmaken. Moet je het alleen wel kunnen verkopen en dat is probleem twee. OEM's gaan niet primair naar je overstappen als je met 30.000 wafers komt aanzetten en misschien iets meer, voor het hele AMD 7nm portfolio. AMD heeft veel meer nodig en ook systematisch veel meer. Dat zal alleen pas gebeuren als die Renoir laptops aanslaan. Dat gaat denk ik wel lukken, maar het zal een begin zijn.

AMD zou eigenlijk nieuwe Zen of RDNA product op 12nm van GoFlo kunnen laten produceren, maar dat lijken ze niet te willen doen. Ze lijken liever Zen+, Polaris en I/O chiplets te blijven produceren. Blijft de beperkte productiecapaciteit staan. Ik denk dar AMD pas echt gevaarlijk gaan worden als ze rond de 100.000 wafers per maand zitten, verdeeld over TSMC, Samsung en GoFlo. Denk iets van respectievelijk 50.000, 30,000 en 20,000 wafers. Cézanne (waarschijnlijk de opvolger van Renoir) zou op Samsung kunnen. Rembrandt lijkt voorbestemd voor TSMC 5nm. Dat zou uiteraard de knock out blow moeten zijn, net zoals Vermeer, Ryzen 4000/Zen 3 de knock out foor Skylake moet zijn. Smaak hebben ze wel bij AMD. :Y)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 17:49
Ik heb al eens geopperd dat TSMC misschien GF wel eens kan opkopen voor capaciteit. En ja, al die fabrieken herinrichten met 7nm/5nm machines is duur, maar lijkt me nog altijd minder duur (en sneller?) dan compleet nieuwe fabrieken uit de grond stampen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:35:
Ik heb al eens geopperd dat TSMC misschien GF wel eens kan opkopen voor capaciteit. En ja, al die fabrieken herinrichten met 7nm/5nm machines is duur, maar lijkt me nog altijd minder duur (en sneller?) dan compleet nieuwe fabrieken uit de grond stampen.
TSMC is nauw verbonden met de Taiwanese overheid. Waarom zou TSMC miljarden uitgeven aan wat capaciteit buiten Taiwan, als ze ook gewoon nieuwe fabrieken kunnen bouwen in Taiwan? Die fabrieken in Taiwan zijn waarschijnlijk ook nog eens goedkoper te opereren omdat de hele leveringsketen daar zit en het personeel waarschijnlijk ook goedkoper is. TSMC zal misschien een bod doe als het in het belang van de Taiwanese overheid is om de Amerikaanse overheid een plezier te doen in ruil voor iets anders, maar het is ook een risico. Immers zal een dominantie van TSMC in halfgeleider fabricage ook niet worden geaccepteerd door iedereen. China is daar al mee bezig, en in de VS heb je Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Coreteks heeft een interessante video geplaatst die o.a. ingaat op de energiekosten van communicatie.

En hoe low latency high bandwith via IO throughput m.n. in de nieuwe Sony PS een belangrijke differentiator kan gaan zijn.

YouTube: AMD's Checkmate

Daarnaast hoe de nieuwe consoles met hun prestatieniveau mogelijk de prijzen van (nvidia's) PC GPU's onder druk gaan zetten.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Help!!!! schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:48:
Coreteks heeft een interessante video geplaatst die o.a. ingaat op de energiekosten van communicatie.

En hoe low latency high bandwith via IO throughput m.n. in de nieuwe Sony PS een belangrijke differentiator kan gaan zijn.

YouTube: AMD's Checkmate

Daarnaast hoe de nieuwe consoles met hun prestatieniveau mogelijk de prijzen van (nvidia's) PC GPU's onder druk gaan zetten.
Ik was na 3 minuten al in slaap gevallen...

Waar zijn de geschreven artikelen gebleven waar je gewoon zelf doorheen kan bladeren op je eigen snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:33
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:36:
[...]

Dat was mijn plan ook om naar de concurrent te gaan. Helaas is de Asus met 14" net wat te klein, minimale is 15"-16", dus moet ik nog even wachten voor er wat moois is.
Ik zoek iets tussen de 1500-2500 euro wat tegen een stoot kan; videokaart maakt mij niet zo heel veel uit. Dus ik hoop dat er serieus highend modellen komen en niet 101 budget modellen wat je in het verleden helaas bij AMD zag.
Is Lenovo niks voor je? Redelijk betaalbaar en de ThinkPad lijn kan best tegen een stootje :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:01:

Dat verbaast me niks. Alle OEM's zijn afhankelijk van Intel, maar Dell is waarschijnlijk de enige die echt helemaal in het Intel kamp zit en er ook niet uit zal komen.
Dat valt alleszins mee, als ik kijk op server gebied lijkt Dell het zelfs beter te doen dan HPE. Van de projecten die wij de laatste jaren met AMD hebben gedaan de laatste jaren is het bij het grootste gedeelte Dell geweest dat geleverd heeft.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:43:
[...]

Van Dell verwacht ik niks, ASUS lijkt ook grotendeels Intel te gaan en iets "betaalbaars" van ASUS moet je tegenwoordig met heel wat scepsis benaderen, maar HP gaat misschien wel wat leveren. Die zijn eigenlijk nooit anti AMD geweest, eerder noodgedwongen Intel.
Zoals Asus e.d. niet met support komen komen voor management frameworks e.d. zie ik ze niet als serieuze partij. Leuk voor de consument, maar zakelijk gezien veelal geen optie. HP en Dell zie ik beide trouwens wel AMD Renoir laptops gaan maken. Vraag zal alleen zijn in welke series.

Zen 3 moet ik trouwens dit jaar nog maar zien. Zou me niets verbazen als die naar 2021 gaat (of laag volume 2020).

[ Voor 42% gewijzigd door Dennism op 05-04-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:20:
[...]

Die ASUS ziet er goed uit hoor. Ik hoop op op meer van dat soort ontwerpen. Als Dell niet wil leveren, dan gaan we wel naar de concurrent. Het is alleen de vraag of de concurrenten wel met iets gaan komen.
Alleen zit op beiden W10, heb ik niks mee, overigens ook niet met Asus of Dell laptops :) Maar niet relevant, iig fijn als de beste hardware overal beschikbaar gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb op Anandtech in de commentaren iets zien passeren over een Ryzen 4000 review en een embargo t.e.m. vandaag 6/4... Weet iemand daar iets over? Ik hoopte effe stiekem dat het over Zen 3 zou gaan maar het zal waarschijnlijk 'maar' Ryzen 4000 Mobile zijn...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Borromini schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:58:
Ik heb op Anandtech in de commentaren iets zien passeren over een Ryzen 4000 review en een embargo t.e.m. vandaag 6/4... Weet iemand daar iets over? Ik hoopte effe stiekem dat het over Zen 3 zou gaan maar het zal waarschijnlijk 'maar' Ryzen 4000 Mobile zijn...
er zijn al reviews en benchmarks van de Ryzen 4000 mobile range though.
een embargo daarop zou een beetje vreemd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Inderdaad, des te vreemder... Zie commentaar #3 (van een Anandtech-medewerker) hier van 2 april:

https://www.anandtech.com/show/15676/intel-h81-eol

Edit: ik vermoed dat het eerder een grap is die voortbouwt op de eerste opmerking (van 1 april)...

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 07-04-2020 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor gamen lijkt de nieuwe 4000 lijn ook erg geschikt en haalt deze hogere performance dan de Intel variant waarmee hij vergeleken wordt.
De vergelijking is lastig omdat de videokaart in de Intel variant een veel groter power budget heeft en daardoor 7-10% sneller is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Jongens, gun Intel toch een beetje marktaandeel zolang het nog kan !
https://www.reddit.com/r/..._cpu_beats_intel_desktop/
https://www.reddit.com/r/...0f_desktop_cpu_does_well/

Ik vermoed dat AMD's 4000-series heel wat brokken gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opzich vind ik die zo raar nog niet, is de NUC formfactor niet een exclusief Intel product. In ken in ieder geval geen officiële NUC's die niet van Intel zijn.

Nu zal Ian natuurlijk NUC achtige machines bedoelen, maar ik vind het wel enigszins vreemd omschreven.

Verder natuurlijk wel te verwachten, al vraag ik me af of Intel dit keer juridisch over de schreef zal gaan, dan zullen ze immers een stuk harder aangepakt worden door o.a. de FTC. En die zal naar verwachting niet zo lang wachten als 15 jaar geleden.

Maar dat Intel hun (financiele) slagkracht in zou gaan zetten was natuurlijk al wel duidelijk.
Phuncz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:00:

Ik vraag het me nog steeds af, en dat zeg ik met een positie in AMD. Ik vraag me bijvoorbeeld echt af hoeveel extra capaciteit AMD bij TSMC erbij heeft kunnen krijgen die niet nodig is voor bijvoorbeeld de consoles. Ik verwacht dat AMD met de huidige productie capaciteit zo'n 20 misschien 25% van de totale x86 markt kan bedienen (AMD zat op +-15% Q4 2019). Daar zal dus nog heel wat bij moeten komen.

De DiY markt is natuurlijk momenteel volledig voor AMD en doordat je daar reports ziet (o.a. Mindfactory) waar AMD de laatste maanden tussen de 85 en 90% marktaandeel heeft bij die specifieke winkel zie je al snel dat mensen lijken te denken dat Intel binnenkort geen cpu meer zal verkopen en dat AMD alle marktaandeel zo op kan pakken. Was het maar zo'n feest :) Nee, daar zal nog wel wat tijd overheen gaan, als AMD die kans al krijgt.

[ Voor 43% gewijzigd door Dennism op 14-04-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is in ieder geval een plausibele verklaring waarom ik al sinds jaar en dag geen Gigabyte Brix meer vind met een AMD APU... Ik heb er één met een A8 zelf maar niks op basis van Zen/Zen+ te zien. Hopelijk wel met Zen 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ryan Shrout marketing op zijn best. Wat een ratten zijn het bij; mijn laatste Intel cpu is een 4670k en ik zal er voor zorgen dat dit mijn laatste Intel cpu ever is en niemand meer een Intel cpu aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
Ik kan die tweet zelf niet vinden op zijn pagina... heeft hij em weer verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

bluebear schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:30:
[...]

Ik kan die tweet zelf niet vinden op zijn pagina... heeft hij em weer verwijderd?
Het is een reply, dus die staat ergens in de tweede tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:00:

No mercy for the weak. }) ;)
Ergens wil ik er niet eens echt heel lollig omdoen. Intel heeft zo'n gigantisch lange lijst van monopolistische, anti consumentpraktijken dat dit van mij nog jaren door mag gaan. Het is immers nog steeds ons belang dat AMD zo blijft winnen en de druk erop houd.
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:11:
[...]

Ryan Shrout marketing op zijn best. Wat een ratten zijn het bij; mijn laatste Intel cpu is een 4670k en ik zal er voor zorgen dat dit mijn laatste Intel cpu ever is en niemand meer een Intel cpu aanraden.
Tja, niet de eerste keer dat Intel dit doet. Zak helaas ook niet de laatste maal zijn.

Nieuws dan. Kennelijk gaat AMD een speciale 5nm node krijgen bij TSMC. Tenminste dat lijkt een vermoeden te zijn. :)
https://www.pcgamer.com/a...ecific-5nm-enhanced-node/

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-04-2020 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-09 16:22
@DaniëlWW2
Het ergste is nog dat ik wel eens bij winkels binnen loop, en dan spreek ik over de kleine jongens, die me vervolgens gaan vertellen dat AMD niet betrouwbaar is etc. Intel zit in sommige mensen hun hoofd gebrandmerkt of zo :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Onwetendheid is van alle markten, leeftijden en culturen. Dat soort prutsers mag je tegenwoordig negeren, de realiteit zal hun wel inhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Zouden er ook nog AMD processors komen met meer dan 4 cores en met geintegreerde graphics?
Ik vind het nu best gek dat je bij Intel er eigenlijk altijd een prima GPU bij krijgt zolang je niet gamed, en dat het bij AMD ophoud na een 3500G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jopie schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:12:
Zouden er ook nog AMD processors komen met meer dan 4 cores en met geintegreerde graphics?
Ik vind het nu best gek dat je bij Intel er eigenlijk altijd een prima GPU bij krijgt zolang je niet gamed, en dat het bij AMD ophoud na een 3500G.
Ja, dat is Renoir. Kwestie van tijd voordat je 65W modellen op AM4 krijgt, met 6c en 8c CPU's en een GPU. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat is een goed teken. Hopelijk wordt de hele AM4 lijn van moederborden incl 300 serie meegenomen. Dan kan mijn C6H X370 nog een keer mee voor de 4000 serie. Ga ik wel een beetje vanuit. Een ander moederboard heeft tot nu toe ook geen voordeel in prestaties.

Dat het maar niet zo'n verrassing mag worden als voor late kopers van een Threadripper 2000 serie, die niet meer konden upgraden ondanks de prijzige moederborden. Nu was dat geen belofte van AMD uit, maar toch.

We zullen het afwachten.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Ik hoop uiteraard hetzelfde. Ben nog heel tevreden over mijn C6H :)

Ga er ergens wel vanuit dat het niet aan AMD zal liggen zolang er geen technische redenen zijn om het niet te doen. Denk dat ze anders hoop goodwill bij gebruikers van het eerste uur zullen verspelen.

Mobomakers daarentegen.....

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat AMD dit erdoorheen zal drukken. Al doen ze dat voor een fabrikant, want dan volgen de anderen ook wel. Ik sla Ryzen 4000 vrijwel zeker over. Voor mij persoonlijk hoeft het dus niet per se, maar het zou wel wenselijk zijn vanuit het oogpunt van AMD dat al jaren hamert op beloften nakomen.

Maar de Renoir laptops blijven wel teleurstellen. HP en Lenovo lijken ook nog niet echt te leveren en AMD nog steeds als budgetoptie te behandelen. Mijn hoop op een goede 4600HS of 4800HS met een RX5500M of RX5600M worden zo klein. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:04
Zou mij niks verbazen doordat de moederbord chipset AB550 en AB520 vertraagd zijn, dit mede oorzaak is dat we (hopelijk nog) weinig laptops zien. Dit zijn zuinige en goedkope chipset. Heb namelijk nog niks gehoord over mobiele moederbord chipset voor amd ryzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Epep schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:29:
Zou mij niks verbazen doordat de moederbord chipset AB550 en AB520 vertraagd zijn, dit mede oorzaak is dat we (hopelijk nog) weinig laptops zien. Dit zijn zuinige en goedkope chipset. Heb namelijk nog niks gehoord over mobiele moederbord chipset voor amd ryzen
Het chipset zit bij Zen sinds de eerste generatie al in de CPU. Wat jij het chipset noemt is niet meer dan een controller voor extra sata en USB poorten o.a., iets waar je niks aan hebt in een laptop. Daarom is het ook afwezig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 21:04
Het ontgaat mij een beetje waarom iedereen warm loopt voor de X570 en de komende B550 chipset, want ik zie de meerwaarde niet t.o.v. de X470/B450 chipset.

X570 ondersteunt maar liefst acht USB3.1 gen2 poorten, maar wie heeft er daadwerkelijk baat bij de snelheid van 8 x 10Gbps? En zelfs al zou 5Gbps niet genoeg zijn, zelfs de B450 ondersteunt al twee USB3.1 gen2 poorten. Dus enkel wie meer dan twee externe devices heeft die een doorvoersnelheid hebben van meer dan 600MB/s, komt misschien niet toe met een B450 chipset. In de praktijk zie ik niet direct veel voorbeelden die dit noodzakelijk achten. Een externe NVME SSD kopiëren naar twee andere NVME SSD's misschien?

X570 heeft PCI-E 4.0, maar die extra bandbreedte t.o.v. PCI-E 3.0 blijkt overkill. PCI-E 4.0 GPU's kunnen de extra bandbreedte niet benutten (bron) en PCI-E 3.0 NVME SSD's zijn al zo snel dat je de extra snelheid van PCI-E 4.0 in geen enkele real life situatie nodig hebt. Sterker nog, het is al aangetoond dat zelfs het verschil in snelheid tussen SATA SSD's en NVME SSD's enkel meetbaar is, maar niet merkbaar in normale workloads.

Ik hoor sommigen al zeggen dat B550/X570 chipsets toekomstbestendiger zijn dan B450/X470 chipsets, maar dat hebben jullie fout. Tegen dat PCI 3.0 en USB3.1 gen1 echt tekort schieten en dus PCI 4.0 en USB3.1 gen2 echt noodzakelijk worden, zal blijken dat er andere componenten op je moederbord (lees: CPU + RAM) de bottleneck zullen zijn die de volle potentie van PCI-E 4.0 en USB3.1 gen2 zullen belemmeren. B550/X570 chipsets zijn namelijk de laatste chipsets voor AM4 processoren. De Ryzen 4000 is dus de laatste generatie die nog op AM4-sockets zal werken. Dat wil dus zeggen dat je deze processors in de toekomst - als dus PCI 3.0 en USB3.1 gen1 niet meer afdoende zijn - niet meer kan upgraden naar een nieuwere generatie. Idem voor het DDR4 geheugen dat op de toekomstige AM5-sockets zal vervangen worden door DDR5.
Ik voorspel dat Ryzen 4000 processors en DDR4-geheugen in de toekomst te traag zullen zijn om toekomstige GPU's en SSD's optimaal te ondersteunen die daadwerkelijk niet genoeg hebben aan PCI 3.0 en USB 3.1 gen1 en dus lijken me de X570/B550 chipsets een nutteloze upgrade (features die je nooit optimaal zal kunnen benutten) t.o.v. de X470/B450 chipsets.

[ Voor 3% gewijzigd door ShaiNe op 18-04-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Groot gelijk, ik zit nog steeds op mijn Asus Crosshair VI (X370), waar ik eerst een R7 1700x op had en draai sinds launch een R9 3950x. Zelfs geheugen geeft hier geen problemen (wat bij de oudere borden geen garantie had), 4 dims op 3600 C16, ik zou het waarschijnlijk zelfs op C15 kunnen zetten.

PCI-E 4.0 is leuk voor toekomstige videokaarten, ik denk dat zoals voorheen Nvidia hier het meest baat bij heeft. Pas met de nieuwe generatie consoles denk ik dat mensen echt die PCI-E 4.0 gaan nodig hebben voor de NVME SSDs.
Het zal mij niks verbazen als zo meteen de PC een tijdje de lowest common denominator is als het op storage en laadtijden aankomt. De nieuwe Playstation zal het overal winnen op laadtijden, de XBox zal een stuk(je) trager zijn en dan komt de PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
ShaiNe schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:08:
Het ontgaat mij een beetje waarom iedereen warm loopt voor de X570 en de komende B550 chipset, want ik zie de meerwaarde niet t.o.v. de X470/B450 chipset.
Huh? Wie? Waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 21:04
Ik heb toch de indruk dat velen (niet iedereen) aan het wachten zijn tot B550 op de markt komt, omdat X570 te duur is en een heethoofd is, terwijl X470 en zelfs B450 nog prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:32:

Maar de Renoir laptops blijven wel teleurstellen. HP en Lenovo lijken ook nog niet echt te leveren en AMD nog steeds als budgetoptie te behandelen. Mijn hoop op een goede 4600HS of 4800HS met een RX5500M of RX5600M worden zo klein. :/
Ik denk dat je voor dat soort laptops misschien beter naar Asus en MSI e.d. kan kijken, zeker Lenovo maar ook HP zit meestal meer aan de zakelijke kant. Wat ik nu aangekondigd heb gezien van HP is prima trouwens zolang er volume gaat zijn. Ik zie liever meer probook achtige machines dan massaal thin en lights aankondigen die voor bedrijven vaak boven budget zijn.

Vergis je echter niet dat AMD "maar" iets meer dan 100 design wins heeft dit jaar met Ryzen 4000 naar eigen zeggen. Een flinke verbetering t.o.v. Ryzen 3000, maar misschien nog niet genoeg om in ieder type laptop volop keuze te hebben.

Ik denk dat het feit of AMD als budget optie gezien wordt of niet eigenlijk meer bij AMD ligt, ik heb simpelweg het vermoeden dat dit ligt aan feit dat AMD veel minder investeert dan Intel. Ik krijg het idee dat de OEM's best mee willen doen met AMD, maar dat AMD mogelijk niet genoeg incentive op tafel legt om dat ook massaal te doen. Een andere reden zou kunnen zijn dat AMD simpelweg het volume niet heeft, waardoor het voor OEM's nog geen zin heeft om zoveel verschillende producten te lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 07:29
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:22:

Het zal mij niks verbazen als zo meteen de PC een tijdje de lowest common denominator is als het op storage en laadtijden aankomt. De nieuwe Playstation zal het overal winnen op laadtijden, de XBox zal een stuk(je) trager zijn en dan komt de PC.
Klopt als je nog een PCI-E 3.0 moederbord hebt :)

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Waarom verwachten we zoveel van de gepresenteerde hoge opslagsnelheden van de nieuwe consoles, terwijl bij iedere SSD test blijkt dat er bij gaming momenteel nauwelijks verschil is tussen de snelste SSD's en de goedkoopste?

Begrijp me niet verkeerd, iedere vooruitgang juich ik toe, maar ik snap het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Vraag me af of wij dat wel doen, dit is toch wel redelijk bekend lijkt me. En anders wordt het straks in de praktijk wel duidelijk dat die paar extra MB/s doorvoer toch geen verschil maken in het echte leven (:

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jopie schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:39:
Waarom verwachten we zoveel van de gepresenteerde hoge opslagsnelheden van de nieuwe consoles, terwijl bij iedere SSD test blijkt dat er bij gaming momenteel nauwelijks verschil is tussen de snelste SSD's en de goedkoopste?

Begrijp me niet verkeerd, iedere vooruitgang juich ik toe, maar ik snap het niet.
Ik zie dat ook niet direct, ik heb PC's met top NVME drives en PC met standaard Sata SSD's (voornamelijk Samsung) en merk eigenlijk amper tot geen verschil. De snellere SSD's zullen zeker voordelen hebben in bijvoorbeeld open world games waar je meer naadloos zal kunnen gaan doen, maar of het revolutie gaat zijn die nu gepresenteerd wordt vraag ik me toch echt af.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:22:

Dat blijft mijn inziens gewoon de oudere generatie consoles aangezien zo voor zover ik hoor veel games ook daarvoor nog willen gaan uitbrengen. PC zal denk ik vrij snel richting de consoles kruipen (als we er al niet voorbij zijn wanneer de consoles launchen, dat duurt immers ook nog wel even).

Verder vraag ik me ook af bij welke echt populaire games die snellere storage nu zoveel gaat brengen. het zou mij weinig verbazen wanneer we de voordelen daarvan meer teruggaan zien in middelmatige, veel te dure, AAA games die een maandje populair zijn en dan wegzakken qua populariteit dan in games die eigenlijk altijd wel populair zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Dennism op 19-04-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 22:10
Dennism schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:02:
[...]

Ik zie dat ook niet direct, ik heb PC's met top NVME drives en PC met standaard Sata SSD's (voornamelijk Samsung) en merk eigenlijk amper tot geen verschil. De snellere SSD's zullen zeker voordelen hebben in bijvoorbeeld open world games waar je meer naadloos zal kunnen gaan doen, maar of het revolutie gaat zijn die nu gepresenteerd wordt vraag ik me toch echt af.
De SSD zal wel een verschil zijn/maken met de standaard harde schijven die nu geleverd worden in consoles.
Ben benieuwd of de consument de meerprijs er voor wilt betalen.

Ook ik merk geen verschil tussen een sata SSD (550MB/s / 99.000IOPS) en Intel DC P3700 2,5" 2TB (2.800MB/s / 450.000IOPS) bij het laden van GTA5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgensmij zit het zo:

Tot op heden waren consoles langzaam op dit punt en bij pc's is de installed base van hele snelle nvme pci-4 drives erg klein. Dus voor gamedevelopers had het geen zin om hier veel mee bezig te zijn. Je moet toch vooral rekening houden met de zwakste schakel.

Met de nieuwe consoles verandert dit. Alle nieuwe consoles zullen heel snel zijn op dit punt dus heeft het nu wel zin.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 07:29
jopie schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:39:

Het voordeel zit hem vooral in het veel sneller laden van games en updates gaan veel sneller geïnstalleerd worden. Nu ja, in de praktijk merk je niet heel veel verschil tussen een sata ssd en nvme ssd maar de huidige consoles werken nog met een gewone hdd.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
ShaiNe schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:13:
[...]

Ik heb toch de indruk dat velen (niet iedereen) aan het wachten zijn tot B550 op de markt komt, omdat X570 te duur is en een heethoofd is, terwijl X470 en zelfs B450 nog prima voldoet.
Ik merk dit bij niemand en in bijna elk topic wordt B450 aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ik ben een tijdje terug een schema tegen gekomen, waarvan ik niet weet of het hier is geweest of ergens anders. Daarin stond met kleuren aangegeven welke processor wel en niet goed werken op een chipset, mocht iemand weten wat dat is geweest, dan zie ik graag een linkje!
Zelf zoek ik ook nog eventjes door, maar ik heb nog niets kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mosin schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:16:
Ik ben een tijdje terug een schema tegen gekomen, waarvan ik niet weet of het hier is geweest of ergens anders. Daarin stond met kleuren aangegeven welke processor wel en niet goed werken op een chipset, mocht iemand weten wat dat is geweest, dan zie ik graag een linkje!
Zelf zoek ik ook nog eventjes door, maar ik heb nog niets kunnen vinden.
Ik ken wel deze:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ug2ahg9soo031.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=fb7e2b9da81f0769580120150d9aa93409b71c3b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Dank voor je reactie, alleen is het hem helaas niet.
Het leek wel een Excel bestand, waarbij ze veel Asus borden gebruikt hebben. Daar stond mijn bord ook tussen en daarin stond dat bepaalde processoren niet goed werken, terwijl ze wel op de support lijst staan. Had volgens mij iets met de stroom voorziening te maken, maar dat herinner ik me niet goed meer.
Ik zit er namelijk aan te denken een 3700/3600 op mijn B450-F Gaming te prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Mosin schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:55:
[...]

Het leek wel een Excel bestand, waarbij ze veel Asus borden gebruikt hebben. Daar stond mijn bord ook tussen en daarin stond dat bepaalde processoren niet goed werken, terwijl ze wel op de support lijst staan. Had volgens mij iets met de stroom voorziening te maken, maar dat herinner ik me niet goed meer.
Ik zit er namelijk aan te denken een 3700/3600 op mijn B450-F Gaming te prikken.
Deze: https://docs.google.com/s...yzd1o/edit#gid=2112472504

?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mosin schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:55:
[...]

Deze toevallig?

https://docs.google.com/s...FA/htmlview#gid=639584818

Ik denk namelijk aan deze omschrijving die je nu geeft te herleiden dat je eigenlijk een VRM tierlist bedoeld en niet een supported per chipset list.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Met kleurtjes zal deze zijn :)
https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281

Edit: laatste pagina en reactie van Dennis niet gezien 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 19-04-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ondanks dat deze ook handig is, is het hem helaas niet.

@Dennism @mitsumark
Dat is hem inderdaad! Dank! :)
T ging zich inderdaad om die VRM’s. Ik had even wat door elkaar gehaald.

[ Voor 36% gewijzigd door Mosin op 20-04-2020 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:36
De meeste games gebruiken een bestandsformaat dat de standaard vormt voor de gebruikte engine waar de game op draait. Veelal zijn dit grote bestanden die at 'run time' worden uitgepakt om de nodige assets eruit te halen. Al deze formaten hebben standaard een soort index die je moet zien als de inhoudsopgave van je Atlas. Je weet welke asset je zoekt en de inhoudsopgave vertelt in welke blob je de asset kunt vinden en dan specifiek in welk segment (positie van de eerste byte), de size (voor het bepalen van de laatste bike), iets van een indicatie van de versie van de asset (hash, number, ...) en vaak een waarde die het type asset nog aangeeft ter verificatie. Uiteraard wisselt het per engine wat je er nog meer uit kunt halen, maar deze data praktisch altijd wel aanwezig.

De reden waarom dit goed werkt is omdat je makkelijk updates kunt uitvoeren (je hoeft alleen maar de gewijzigde bytes binnen een blob te vervangen i.p.v. de hele blob opnieuw te downloaden), maar tegelijkertijd blijft access times veel relevanter dan de doorvoer snelheid van je IO. Je kunt wel met meerdere gigabytes per seconden random data gaan laden, maar het RAM geheugen van een console blijft toch nog relatief beperkt, dus je kunt geen assets van 30GB in 1x in het geheugen gaan laden.

Game assets zijn voornamelijk models, textures, audio, videos, fonts, scripts (events, Lua etc) en eventueel binaries met code. De enige game assets die je gaat tegenkomen van formaten die je niet in 1x kunt inladen met een SSD zijn potentieel filmpjes van een hoge resolutie en zelfs die kun je prima bufferen.

Zolang je genoeg geheugen hebt op je desktop zal je OS (bv Windows met Wikipedia: Windows Vista I/O technologies) al genoeg data uit je veel gespeelde games inladen voordat je het spel hebt gestart.

5 seconden laden op een PS5 en dan 1 minuut op je desktop (5-10GBps vs 550MBps)? Ik zie het niet gebeuren :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We moeten kennelijk nog even wachten op meer Renoir laptops. Hopelijk zit er ook wat tussen, want tot dusver zijn de aangekondigde modellen niet bepaald aantrekkelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Niet heel spannend lijkt me maar voor de liefhebber: AMD "Matisse" and "Rome" IO Controller Dies Mapped Out

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 27-04-2020 09:00 ]

PC Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:54
AMD Reports First Quarter 2020 Financial Results:

Revenue grows 40 percent year-over-year; Gross margin expands to 46 percent

SANTA CLARA, Calif., April 28, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- AMD (NASDAQ:AMD) today announced revenue for the first quarter of 2020 of $1.79 billion, operating income of $177 million, net income of $162 million and diluted earnings per share of $0.14. On a non-GAAP* basis, operating income was $236 million, net income was $222 million and diluted earnings per share was $0.18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat we willen horen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat ze maar snel die testexemplaren uitdelen dat we de vooruitgang kunnen zien :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Op deze roadmap staat een fout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RRQUrVoZDgd77QVfbEVGNAiHjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXIWSf09KT23bKhXigci0syy.jpg?f=fotoalbum

X670 lanceren en na iets meer dan een jaar zouden AM5 bordjes al komen. Voor B650 en A620 kan het zelfs minder dan een jaar zijn. Dan maak je ze gewoonweg niet of je kan AM5 processoren gebruiken (= de 600 series zijn AM4+ bordjes, cfr. AM3 processoren en AM2+ bordjes).

Krijgen we AM4+ ook op B550 bordjes? Ik hoor dat AMD met groot nieuws over B550 gaat komen. In de vorige press release kregen we maar een deel van de info (PCIe Gen 4, release date) en het andere deel is onder embargo.

Is AM4+ mogelijk? Is het een andere fout?

Dit kan in Dit kan prima in AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 05-05-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen goed nieuws Erg slecht nieuws voor velen als het klopt:

AMD B550 Chipset Detailed, It's Ready for Zen 3, Older AM4 Motherboards not Compatible

Toch lijkt er wel wat hoop en vraag ik me af of het wel klopt :?

Immers op de sheet staat ook dat de X370 etc geen support hebben voor de Zen 2 "Ryzen 3000 series processors' desktop CPUs terwijl ze dit veelal wel hebben na biosupdate. Dus misschien is het allemaal afhankelijk van wat de mobo makers willen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t70bhST1W7zI3O8NET83PxPqS58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9KrC3sbKpRg89jTszCmi1ew.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door Help!!!! op 09-05-2020 12:08 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor mij komt de timing mooi uit. Ik had een B450 systeem met 3600X op het oog, maar dan wacht ik nog even tot wanneer de B550 bordjes beschikbaar komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Voor mij komt de timing mooi uit. Ik had een B450 systeem met 3600X op het oog, maar dan wacht ik nog even tot wanneer de B550 bordjes beschikbaar komen.
Dat zou ik ook doen. Lijkt me in veel gevallen de betere keuze.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb werkelijk geen idee waarom dit nu weer nodig is. Er zijn volgens mij een paar 300 series borden die Zen 2 niet ondersteunen en dat komt omdat die borden kreupel waren. Er zijn zelfs A320 borden die Zen 2 ondersteunen. Deze slide is klinkklare onzin en onnodig verwarrend. Ik verwacht namelijk dat zeker de high end X370 opties, Zen 3 ondersteuning gaan krijgen. Komt de marketing afdeling van AMD weer eens de uitstekende producten ondermijnen. Zeg dan niks over platformopties van Zen 3 en wacht tot het definitief is.

Maar B550 is er dan ook eindelijk. Ergens verwacht ik dat die duurder gaan worden dan B450. Immers is er een flink gat tussen X570 en B450 dat B550 kan opvullen met een 16x PCI-E 4.0, betere VRM's en wat waarschijnlijk dezelfde chipset zal zijn als B350/B450. De verwarring is alleen weer onnodig gecreëerd. AMD begon zo goed met A320, B350 en X370, maar het gaat weer elke generatie achteruit. B550 is erg laat en wat gaat AMD doen met Ryzen 4000? X670 en B650 of X670 en B550? Dit is denk ik steeds meer een zwakte van AMD aan het worden. Het bedrijf lijkt intern erg opgesplitst te zijn in afdelingen die niet goed met elkaar communiceren. De RTG is het bekendste en waarschijnlijk slechte voorbeeld, maar dit gaat ook niet lekker. Het voelt zo onnodig, zeker als je zo'n goed platform hebt opgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 14:29
Interessant, ik keek voor een 3600 of 3700x voor gaming als upgrade tov mijn 3570k met een 450/470 mobo. Nu neig ik naar een 3300x met een x570 moederboord en dan over 1 of 2 jaar een upgrade naar Zen 3/4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freshnub schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:11:
Interessant, ik keek voor een 3600 of 3700x voor gaming als upgrade tov mijn 3570k met een 450/470 mobo. Nu neig ik naar een 3300x met een x570 moederboord en dan over 1 of 2 jaar een upgrade naar Zen 3/4.
Ik zou alsnog een 3600 of 3700X kopen. Een 3300X, kom op dat maar is net iets beter dan een 7700K. Dat is low end. :P
* DaniëlWW2 kan zich nog goed herinneren dat hij in 2017 zei dat de 7700K een slechte koop was. DaniëlWW2 denkt dat hij aardig gelijk heeft gekregen. :z

Maar er waren in 2017 al games die maar net draaide op 4c/8t. Het zijn er veel meer geworden en met beide nieuwe consoles die min of meer een 3700X hebben, zou ik hoger inzetten. Die 3300X is leuk voor een simpel systeem voor CS:GO, Fortnite etc, maar de zware games gaat die nu al tegen haar limiet zitten. Dat zie je ook al gebeuren in zware games.

Maar ergens is het wel hilarisch dat een "instapmodel" 3300X, nu de 7700K eigenlijk verslaat. Eigenlijk kunnen de 1600AF en 2600 er ook niet tegenop. Die zullen wel reserve hebben voor nog zwaardere games, maar de prestatieverschillen zijn in zwaardere games ook niet gering. Bedenk je vervolgens dat AMD ook eindelijk goed zal beginnen in GPU land, en dan denk ik dat een zeer snelle CPU, onderhand geen overbodige luxe meer gaat zijn. Je gaat gewoon betere IPC dan Skylake nodig hebben, gecombineerd met heel wat cores en threads.

Het grote vraagteken voor de komende jaren is denk ik niet hoeveel cores. AMD gaat niet stoppen, zoveel mag wel duidelijk zijn. De tijd van een platform voor 5+ jaar is voorbij. Je kan onderhand beter rekenen op twee a drie jaar als je echt bij wil blijven. Dat gaat denk ik nog eens gesterkt worden met de nieuwe consoles. Daar moeten we eens zien wat de ray tracing van RDNA2 GPU's op de consoles is. Wat gaan de PC RDNA2 GPU's daar doen? Wat die extreem snelle console SSD's gaan doen? Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat je een SSD nodig gaat hebben om een game op PC te kunnen starten. Dan bedoel ik ook iets meer dan een simpele SATA SSD. Daar komt AM5 denk ik met PCI-E 5.0.

Maar wat heeft AMD de markt opengebroken voor de PC gamers. Het is klap na klap van ze. Deze 3100X en 3300X kwamen ook zowat uit het niks, een paar maanden na de glorieuze 1600AF, en maken deze 1600AF eigenlijk alweer af. Over een paar maanden komt desktop Ryzen 4000 dan waarschijnlijk en ondertussen is er nog Renoir/Ryzen 4000 voor laptops wat ook klappen uitdeelt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FWIW, Moore's Law is Dead kwam overigens met o.a. het gerucht dat AMD binnenkort komt met kleine speedbumps om wat extra tegenwicht tegen Intel's nieuwe line up te bieden. Bijv. 3750x etc.

Lijkt me vrij goed mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 07-05-2020 19:30 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 14:29
DaniëlWW2 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Ik zou alsnog een 3600 of 3700X kopen. Een 3300X, kom op dat maar is net iets beter dan een 7700K. Dat is low end. :P
Goed punt, maar ik zie in de benchmarks dat de 3300x voor gamen niet echt veel verschilt van de 3600. Als ik dan de 3300X koop en tegen de tijd dat Zen 3 uitkomt een 4800 ofzo (en de 3300X verkoop). Dan kan ik nu alvast genieten van een nieuwe build, zolang ik maar rekening houd dat mijn mobo wel Zen 3 ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freshnub schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:52:
[...]

Goed punt, maar ik zie in de benchmarks dat de 3300x voor gamen niet echt veel verschilt van de 3600. Als ik dan de 3300X koop en tegen de tijd dat Zen 3 uitkomt een 4800 ofzo (en de 3300X verkoop). Dan kan ik nu alvast genieten van een nieuwe build, zolang ik maar rekening houd dat mijn mobo wel Zen 3 ondersteunt.
B550 of X570 dus. Maar dit hoort hier niet, maar in een apart aankooptopic. :)

Igor gaat eens met wat hij weet in over het AMD laptopverhaal. Hij betoogt een combinatie van Intel dominantie en "financiële slagkracht", maar ook technische problemen. AMD lijkt simpelweg niet in staat te zijn om adequate ondersteuning te bieden aan laptopfabrikanten die toch al te veel vertrouwden op Intel iteraties waardoor ze steeds dingen kunnen overdragen. AMD is een nieuw platform waar veel meer voor moet gebeuren. Ze krijgen alleen de ondersteuning niet. De pijnpunten liggen volgens Igor bij RAM en GPU integratie. Qua RAM lijkt AMD totaal geen ondersteuning te bieden. Plausibel gezien de Ryzen problemen eerder. Daarom zou je vaak rare configuraties hebben of terugvallen op miserabele JEDEC timings.

GPU is lastiger. Nvidia haar software stack is vendor agnostisch als het gaat om TDP's balanceren, maar die van AMD dus niet. AMD lijkt haar eigen ecosysteem te willen pushen en daarom zie je nauwelijks high end opties met Renoir + Turing. Immers vertrouwen de mobile Turing GPU's op vrijgemaakte TDP ruimte aan de CPU kant om te presteren. De andere kant is dat Nvidia natuurlijk ook moeilijk doet. Nvidia pusht zaken zoals Optimus en G-Sync. Geen van beide partijen is geïnteresseerd dat dit op de ander werkt. Je hebt dus geen naadloze wisselwerking tussen de APU en GPU.

Spelen ook nog kleine dingen zoals sensoren op Ryzen chips die kennelijk veel verkeerde waarden geven die ventilatoren op hol kunnen laten slaan of de merkenbekendheid. Alles bij elkaar een redelijk verhaal. Het roept alleen wel weer vragen op over de AMD strategie. Ik snap echt niet waarom AMD niet probeert om een "boutique " lijn neer te zetten. Ze gaan Intel niet vervangen of wegdrukken, maar er is genoeg vraag naar goede Renoir laptops. Waarom dan niet een aantal speciaal geoptimaliseerde modellen? Microsoft Surface is er eentje, ASUS G14 een ander, maar het zijn er weinig. Er lijken genoeg laptops te komen die gewoon run off the mill zijn of low end opties met slechte configuraties. Dat werkt gewoon niet. Je uitstekende CPU in een slechte laptop is gewoon onhandig. De OEM's door de problemen laten worstelen helpt ook niet.
https://www.igorslab.de/e...-insights-and-commentary/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
De berichtgeving lijkt niet heel gunstig wat betreft X370 en Ryzen 4000. AM4 ondersteuning tot, of tot en met 2020.. als ze daadwerkelijk tot op de letter gaan en op dezelfde voet 'een Intel' voor de handel gaan uithalen zou ik dat best een streek vinden. Ik ben benieuwd wat er allemaal van klopt. Hopelijk geven de moederbord fabrikanten de borden met een geschikte BIOS alsnog de update.

[ Voor 14% gewijzigd door M-spec op 08-05-2020 17:36 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:36
DaniëlWW2 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:20:
[...]
Wat die extreem snelle console SSD's gaan doen? Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat je een SSD nodig gaat hebben om een game op PC te kunnen starten. Dan bedoel ik ook iets meer dan een simpele SATA SSD. Daar komt AM5 denk ik met PCI-E 5.0.
Daar gaan we weer. Ik ben benieuwd hoe jij verwacht dat games die IO gaan benutten. De access times zijn nog altijd te hoog om direct vanaf IO je textures te bufferen en dus zit je vast aan het maximale beschikbare geheugen. Gezien de consoles 16GB krijgen waarvan voldoende kwijt gaat zijn aan het OS en alle streaming/sharing functionaliteit ga je maximaal 12GB aan RAM geheugen beschikbaar hebben voor het laden van textures die je nodig hebt voor je zoveelste Battle Royale wereld. Een reguliere SSD vult dat geheugen in 24 seconden. Een beetje normale NVME SSD doet dat al in minder dan 6 en een pricewatch: Gigabyte Aorus Gen4 AIC 8TB doet dat in minder dan 1 seconde.

Een reguliere schijf krijgt de snelste GPUs die bestaan volledig op z'n gat. Er gaan meer games komen waarbij je niet om de 20 minuten een nieuw level in gaat en dus komt er gewoon een meer 'open wereld' effect. Verder ga je minder vaak van die in-game momenten zien waar developers op een slimme wijze om de huidige IO problemen werken door het forceren van cut-scenes of andere verplichte vertragingen. Denk aan een ritje door een tunnel waarbij 2 gasten met elkaar praten zodat er in de achterkant een en ander geladen kan worden.

Zie bijvoorbeeld ook:
2GB of data can be loaded in one quarter of a second, meaning that in theory, the entirety of PS5's 16GB can be filled in just two seconds. "As game creators, we go from trying to distract the player from how long fast travel is taking - like those Spider-Man subway rides - to being so blindingly fast that we might even have to slow that transition down," says Cerny.
https://www.eurogamer.net...ver-sonys-next-gen-vision
The concept of filenames and paths is gone in favour of an ID-based system which tells the system exactly where to find the data they need as quickly as possible. Developers simply need to specify the ID, the start location and end location and a few milliseconds later, the data is delivered.
https://www.eurogamer.net...mark-cerny-tech-deep-dive
Paprika schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:43:
De meeste games gebruiken een bestandsformaat dat de standaard vormt voor de gebruikte engine waar de game op draait. Veelal zijn dit grote bestanden die at 'run time' worden uitgepakt om de nodige assets eruit te halen. Al deze formaten hebben standaard een soort index die je moet zien als de inhoudsopgave van je Atlas. Je weet welke asset je zoekt en de inhoudsopgave vertelt in welke blob je de asset kunt vinden en dan specifiek in welk segment (positie van de eerste byte), de size (voor het bepalen van de laatste byte).
:+
With latency of just a few milliseconds, data can be requested and delivered within the processing time of a single frame, or at worst for the next frame. This is in stark contrast to a hard drive, where the same process can typically take up to 250ms. What this means is that data can be handled by the console in a very different way - a more efficient way.
Inderdaad dus access times die te hoog liggen om het bufferen via RAM over te slaan.

Deze is ook nog wel interessant:
In short, to get instant access to urgent data, more of it needs to be stored in RAM on the current generation consoles - opening the door to a huge efficiency saving for next-gen. The SSD alleviates a lot of the burden simply because data can be requested as it's needed as opposed to caching a bunch of it that the console may need... but may not. There are further efficiency savings because duplication is no longer needed. Much of a hard drive's latency is a factor of the fact that a mechanical head is moving around the surface of the drive platter. Finding data can take as long - or longer - as reading it. Therefore, the same data is often duplicated hundreds of times simply to ensure that the drive is occupied with reading data as opposed to wasting time looking for it (or "seeking" it).

"Marvel's Spider-Man is a good example of the city block strategy. There are higher LOD and lower LOD representations for about a thousand blocks. If something is used a lot it's in those bundles of data a lot," says Cerny.

Without duplication, drive performance drops through the floor - a target 50MB/s to 100MB/s of data throughput collapsed to just 8MB/s in one game example Cerny looked at. Duplication massively increases throughput, but of course, it also means a lot of wasted space on the drive. For Marvel's Spider-Man, Insomniac came up with an elegant solution, but once again, it leaned heavily on using RAM.

"Telemetry is vital in spotting issues with such a system, for example, telemetry showed that the city database jumped in size by a gigabyte overnight. It turned out the cause was 1.6MB of trash bags - that's not a particularly large asset - but the trash bags happened to be included in 600 city blocks," explains Mark Cerny. "The Insomniac rule is that any asset used more than four hundred times is resident in RAM, so the trash bags were moved there, though clearly there's a limit to how many assets can reside in RAM."
Games vanaf een harde schijf draaien gaat dus inderdaad serieuze problemen kunnen opleveren (en het werd tijd ook, tot op heden had je soms wat lagere FPS, maar het grootste verschil waren toch wel de laadtijden), maar als jij een storage hebt met degelijke access times dan ga je denk ik weinig problemen ervaren. Je GPU moet die gigabytes aan data ook nog kunnen renderen he. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

M-spec schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:44:
De berichtgeving lijkt niet heel gunstig wat betreft X370 en Ryzen 4000. AM4 ondersteuning tot, of tot en met 2020.. als ze daadwerkelijk tot op de letter gaan en op dezelfde voet 'een Intel' voor de handel gaan uithalen zou ik dat best een streek vinden. Ik ben benieuwd wat er allemaal van klopt. Hopelijk geven de moederbord fabrikanten de borden met een geschikte BIOS alsnog de update.
Niet alleen de X370, het lijkt hetzelfde met B450 als ik HW Unboxed mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:44:
[...]

Niet alleen de X370, het lijkt hetzelfde met B450 als ik HW Unboxed mag geloven.
[YouTube: News Corner | No AMD Zen 3 Support on 400 and 300 Series Motherboards]
Opmerkelijk. 'Ookal zou een OEM willen krijgen ze geen support meer'? Ik ga er in de eerste instantie vanuit dat AMD met deze berichtgeving inderdaad aan het kijken is hoe er in de media op gereageerd gaat worden.

En dan nog vind ik deze poging of het besluit pure marketing BS om mensen alsnog te bewegen/'verplichten' een nieuw moederbord aan te schaffen met tot op heden 0,0 voordeel in prestaties. Al helemaal per Euro. Of anders gezegd mensen een poot uit trekken wanneer support gewoon mogelijk zou zijn. Ze verliezen voor mij wel dan wel meerwaarde en ik heb al AMD sinds de XP2500+ Barton.

Concurrentie is goed voor de prijzen, behalve als twee grote fabrikanten dezelfde trucjes gaan hanteren. AMD is relatief gezien nog niet zo groot en ik denk niet dat dit gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

M-spec schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:44:
Ze hebben die streek ook al uitgehaald met TR4, het zou mij niet verbazen als ze het nog een keer doen. Laat wat mij betreft ook zien dat AMD gewoon de ballen verstand heeft van klantenbinding.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@ocf81 Bij de Threadripper lijn heeft AMD alleen geen periode van support genoemd. Al is het net zo goed een teleurstelling. Vooral met een prijzig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Ik ben blij dat ik geen B450 bordje gekocht heb. Zen 3 ondersteuning lijkt ijdele hoop:
AMD back flipped on that after the outrage when MSI announced their 300 series boards won't support Zen 2 processors. So AMD went back and made it happen, but just never announced the official support. We've been told they'll refuse to do that again.- https://twitter.com/Hardw...tatus/1258411872539176960
AMD has no plans to introduce “Zen 3” architecture support for older chipsets. While we wish could enable full support for every processor on every chipset, the flash memory chips that store BIOS settings and support have capacity limitations. Given these limitations, and the unprecedented longevity of the AM4 socket, there will inevitably be a time and place where a transition to free up space is necessary—the AMD 500 Series chipsets are that time.- https://community.amd.com...-future-of-amd-socket-am4
Niet echt AM4, eerder AM4- (min)

Het was een doelbewuste keuze om nu B550 te lanceren (en ondersteuning te beperken). AMD beweert dat B550 niet werd uitgesteld (volgens AMD was de markt nog niet rijp). Dat bijvoorbeeld de 1600AF de verkoop van de nieuwe R3 3100 en 3300X niet kan kannibaliseren (als je B550 wil) is mooi meegenomen. De Ryzen 3 CPUs zijn nu de enige instapmodellen voor B550 (= de budgetoptie; geen A520 tot nu toe).

De 3200G en de (moeilijk verkrijgbare/overprijsde) 3400G werden uitdrukkelijk uitgesloten. Op dit moment is het zelfs niet duidelijk of desktop Renoir zal werken (ontbreekt op de slide). Zolang je geen APUs kan gebruiken heb je echter weinig aan de video-uitgangen. Desktop Renoir's release date? Hopelijk horen we binnenkort meer. Renoir i.c.m. B550 lijkt me best een aanrader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 27-09 17:41
Oef, ik hoop van harte dat dit gewoon een storm in een glas water is.
Juist nu ik er zo naar uit zat te kijken om dit jaar een upgrade naar Zen3 te doen in mijn B450 Tomahawk max!
Ik heb nota bene dat moederbord om die reden aangeschaft.

Het geeft de indruk dat ze inderdaad de B550 willen gaan pushen. Maar waarom ze die chipset überhaupt lanceren is mij een groot raadsel. De oudere moederborden vervullen prima het budget gat.

Dat er niet genoeg bios ruimte is op de flashchip is natuurlijk gewoon kul en al helemaal voor de moederborden die een revisie daarvoor hebben ontvangen.
Ze hebben met Zen2 prima laten zien dat support gewoon mogelijk is door de bios te 'forken' waarbij support voor de de oude cpu's eruit gehaald wordt.
Dat vind ik ook logisch als je 4 jaar ondersteuning voor een socket als verkoopargument gebruikt.
Het debacle rondom Zen2 support heeft mij al een beetje terughoudend gemaakt en al ze dit doorzetten dan ga ik alles met argus ogen bekijken.
Dan wordt het voor mij een kwestie van wachten tot DDR5 komt en het beste kamp kiezen i.p.v. AMD te steunen met een tussentijdse upgrade.

Laten we hopen dat AMD niet zo stom is om het beetje goodwil dat ze hebben opgebouwd te verspelen.
Ik vermoed dat de support er toch wel zal komen, maar fijn is het niet als het via de community geforceerd zal moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluebear
Ik snap de heisa niet.
Ze zeiden dat AM4 supported is UNTIL 2020. Dat betekend dus niet tot en met, maar duidelijk tot 2020. Ze hebben geen woord gelogen. Dat mensen het jammer vinden kan ik begrijpen, maar om ze erop af te rekenen terwijl ze het vooraf duidelijk gezegd hebben... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Dat is nou het punt, AM4 blijft ondersteunt tot zeker 2021 en misschien langer.
De 3xx, 4xx, 5xx moederbord chipsets verschillen onderling niet veel, afgezien van wat i/o funtionaliteit. dus technisch is er geen reden waarom de 4xxx niet op de oudere moederborden kan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 25-09 12:09

ZenTex

Doet maar wat.

Dat er op een gegeven moment keuzes gemaakt moeten worden qua ondersteuning van moederborden wil ik best wel geloven.
Dat de achterliggende reden een gebrek aan beschikbare ruimte voor de BIOS ich echter een kul argument.
een x470 met 32MB krijgt geen ondersteuning, maar een x570 met maar 16MB weer wel?
en een fork zoals met de lancering van zen2 kan dus ineens niet meer?

En dan te bedenken dat met de lancering voor velen een x570 amper een optie was. Te duur, slecht verkrijgbaar en dan nog die vervloekte chipset fan.

Ikzelf was aanvankelijk van plan om voor een X570 te gaan, maar heb uiteindelijk toch een X470 gekocht.
Als Sffpc gebruiker was het aanbod aan mITX zeer schaars, het bord bijna duurder dan de gebruikte cpu en de chipset te warm voor een kastje van nog geen 7 liter.

Als er nu een keuze geweest was voor een iets goedkopere B550... Maar nee, die komt pas een jaar na de lancering van zen2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik snap het hele probleem niet, je kan met een 2 jaar oud bord (X470 en B450) nog steeds tot een 3000-series 16-core CPU gaan en we weten ook niet of de nieuwe CPU's effectief het waard zijn om te vervangen. Als je hoort tot het type koper dat het laatste nieuwe moet hebben, dan zal je ook wel je bijna 3 jaar oude moederbord willen vervangen tegen dat 4000-series CPU's eraan komen. Want de release voor ZEN 3 (niet specifiek Ryzen 4000-series) is voor "late 2020".

Mensen gaan er ook van uit dat er technisch niet genoeg verschil is tussen 400-series en 500-series chipsets, zonder enige informatie bekend over de nieuwe CPU's. Zo was er ook ineens PCIe 4.0 wat een probleem op 300 en 400-series chipsets is. Zelfde voor de verhoogde power consumption door de 12 en 16-core modellen.

In mijn B350 bordje moet ik ook kiezen tussen de BIOS die 1000-series en 2000-series ondersteunt, of 2000-series en 3000-series, omdat de BIOS niet de storage heeft voor alle drie de generaties.
ZenTex schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:00:
Ikzelf was aanvankelijk van plan om voor een X570 te gaan, maar heb uiteindelijk to een X470 gekocht.
Als Sffpc gebruiker was het aanbod aan mITX zeer schaars, het bord bijna duurder dan de gebruikte cpu en de chipset te warm voor een kastje van nog geen 7 liter.
SFF computers zijn vaak duurder aangezien het zelden over mainstreamcomponenten gaat. Daar kan je AMD niet voor afrekenen, aangezien ook bv. B360 en H370 chipset borden vergelijkbare prijzen heeft.
Hoezo wordt de chipset te warm ? Bedoel je niet de VRM's ? Met de lichtste airflow over beide zouden deze goed genoeg gekoeld moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 25-09 12:09

ZenTex

Doet maar wat.

Phuncz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:50:

[...]

SFF computers zijn vaak duurder aangezien het zelden over mainstreamcomponenten gaat. Daar kan je AMD niet voor afrekenen, aangezien ook bv. B360 en H370 chipset borden vergelijkbare prijzen heeft.
Hoezo wordt de chipset te warm ? Bedoel je niet de VRM's ? Met de lichtste airflow over beide zouden deze goed genoeg gekoeld moeten zijn.
Ik bedoelde dus de meerprijs van de X570 VS de x470 laat staan een B450, dus niet wat betreft mITX ten opzichte van ATX.
vandaar dat ik het dus heb over het gemis van een wat aantrekkelijker geprijsd B550. Een Itx bordje moet het doorgaans toch al niet van de features hebben.
En met chipset bedoel ik dus die chipset met actieve koeling op de X570 die dus 15W kan verstoken tov de helft op de aangelindigde B550.
Elke watt is er 1 teveel in een kastje zonder case fans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ik snap het hele probleem niet, je kan met een 2 jaar oud bord (X470 en B450) nog steeds tot een 3000-series 16-core CPU gaan en we weten ook niet of de nieuwe CPU's effectief het waard zijn om te vervangen. Als je hoort tot het type koper dat het laatste nieuwe moet hebben, dan zal je ook wel je bijna 3 jaar oude moederbord willen vervangen tegen dat 4000-series CPU's eraan komen. Want de release voor ZEN 3 (niet specifiek Ryzen 4000-series) is voor "late 2020".

Mensen gaan er ook van uit dat er technisch niet genoeg verschil is tussen 400-series en 500-series chipsets, zonder enige informatie bekend over de nieuwe CPU's. Zo was er ook ineens PCIe 4.0 wat een probleem op 300 en 400-series chipsets is. Zelfde voor de verhoogde power consumption door de 12 en 16-core modellen.

In mijn B350 bordje moet ik ook kiezen tussen de BIOS die 1000-series en 2000-series ondersteunt, of 2000-series en 3000-series, omdat de BIOS niet de storage heeft voor alle drie de generaties.

[...]

De laatste nieuwtjes kopen betekend ook niet per sé een vooruitgang. Dan kijkt men niet verder dan hun neus lang is. Ik heb een X370 Crosshair VI, noem mij een AM4 bord dat meer prestaties kan bieden voor de CPU? Die is er nog niet en ik heb persoonlijk nog geen interesse in PCIe 4. Dat was met de 500 borden ook een verkoopargument die nog nauwelijk meerwaarde biedt, al helemaal voor het geld. AM4 is ook nog steeds dual channel met DDR4, ook een beperkende factor voor multicore rekenwerk. Het wordt pas interessant wanneer GPU's voordeel hebben met PCie 4 en dat is op dit moment niet het geval.

@bluebear Als consument doet men er goed aan om verkoopargumenten onder de loep te houden en niet alles te slikken als zoete koek. Ik wil best geld uitgeven maar ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee. Niet als er bewust voor wordt gekozen ondersteuning te laten liggen waar het wel mogelijk is. Maar we zijn nu een jaar verder en dus is het allemaal oke? Nee, dat soort praktijken zijn niet in ons voordeel als consument. Maar iedereen is vrij om er anders over te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het inderdaad zo uitpakt vind ik het niet erg handig van AMD. Dit levert weer een hele hoop ergernis en slechte publiciteit op.

Doe dit dan bij introductie van AM5 en geef dan bijvoorbeeld aan dat elke chipset iteratie 2 generaties CPU's ondersteuning krijgt.

De wereld draait helaas op planned obsolescence. Maar het is gewoon ergerlijk om 'gedwongen' te worden een prima functionerend mobo te vervangen voor een ander mobo met verder geen toegevoegde waarde wat je een jaar later dan weer kunt vervangen voor een AM5 mobo. Verspilling.

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 12:23

...snip...
Wat het probleem IMO is:
- de release van B550 zo'n 8+ maanden later na de release van Zen2 + X570 juli 2019 j.l.,
- B450/X470 daardoor het enige redelijke alternatief was,
- AMD hun lippen stijf op elkaar heeft gehouden mbt deze compatibiliteit.

Veel mensen (ik ken d'r een aantal, me incl.) die vorig jaar een volledig nieuw AMD systeem hebben gebouwd, hadden geen interesse in de X570 feature set, noch in de hoge prijs van deze moederborden.
Wij hadden doordat B550 er nog steeds niet was enkel de keuze uit de betere B450 en X470 borden, met het idee dat Zen3 de laatste AM4 cpu zou zijn in (late, of through) 2020 die als laatste upgrade down the line kon dienen in bijv. 2021 op deze borden.

Mijn gok, waar ik vrij zeker van ben, is dat een fors deel van deze mensen dan niet voor B450 of X470 had gekozen: al had AMD vorig jaar duidelijk had gemaakt dat Zen3 niet meer ondersteund zou worden op deze borden.

Ik zou zeggen dat juist dit het hele probleem is wat is ontstaan door AMD's besluit over compatibiliteit nu pas te publiceren.
Tbh geef ik iedereen gelijk, die recentelijk een nieuw AMD systeem heeft gebouwd met de laatste AM4 cpu als laatste upgrade mogelijkheid voor deze build, die nu wat pissed hierover zijn.

Persoonlijk had ik, als ik dit had geweten (ook omdat mijn 3600 van wat ondermaatse silicon kwaliteit is), mijn geld bespaard en wat langer mijn oude s775 Xeon uitgezeten.
Edit: paar typo's, formulering

[ Voor 6% gewijzigd door Gkirmathal op 09-05-2020 16:10 ]

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vraag me af of de soep wel zo heet gegeten moet worden.

Opzich vind ik het vanuit zakelijk oogpunt logisch wat AMD doet. Zij moeten uiteindelijk het product garanderen en gezien de technische beperkingen op veel bordjes kan vrijwel geen enkel AM4 moederbord alle Sku's tegelijk supporten. Officiële support garanderen door AMD per chipset is dan ook heel lastig omdat ieder bordje weer andere beperkingen heeft. Ik dat opzicht snap ik de keuze van AMD dan ook wel. Echter had het vanuit gebruikersoogpunt beter geweest als AMD vanaf de start dit ofwel beter gecommuniceerd zou hebben of wel hardere kwaliteitseisen bij de moederbord fabrikanten neergelegd zou moeten hebben (o.a. bioschips met voldoende capaciteit voor de uitgebreide microcode).

Un-Supported betekent echter niet dat het niet werkt. Zo is volgens dat schema de Ryzen 3000 series ook niet supported op de 300 series chipsets, terwijl we weten dat een aantal fabrikanten dat wel mogelijk maakt op hun borden. Als dat bij de 400 chipsets ook zo gaan zijn, dat AMD officieel geen support geeft maar de fabrikanten wel vrij laat het te suporten, zoals bij de 300 series ook het geval lijkt te zijn is kan dat ook prima werken.

Marketing technisch is het natuurlijk niet handig dat AMD nu vrijwel hetzelfde doet als dat Intel al jaren doet. Terwijl je weten dat Intel daar vanuit de enthousiast niche aardig wat kritiek op heeft gekregen.

Aan de andere kant moet je denk ik ook zeggen dat aan AMD's standpunt dat ze AM4 zouden ondersteunen tot 2020 denk ik niets gelogen is, ze brengen immers nog steeds nieuwe AM4 producten uit (en lijken dat zelfs mogelijk nog door te trekken naar 2021), ik vraag me persoonlijk ook wel af of het reeel was van de community om de "Support tot in 2020" uitspraak te interpreteren als "van 2016 tot 2020 gaat iedere AM4 Sku gegarandeerd werken op ieder AM4 moederbord"

Edit:

Ik luister net een HWU filmpje waarin AMD tegenover hun lijkt te bevestigen dat AMD momenteel geen middelen beschikbaar wil gaan stellen om Zen 3 op de 400 series te laten werken. Als dat klopt is dat wel een tegenvaller voor veel gebruikers

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 09-05-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik ben 1 vd personen die een b450 bord heeft met de verwachting een 4000 serie cpu te kunnen gebruiken wanneer deze uitkomen.

In mijn geval gaat het om de G serie die over het algemeen een generatie achterlopen.
Nu een 2400G die ik graag zou willen upgraden naar een 4X00G, uiteraard mits de grafische prestaties een verbetering hebben die de moeite waard zijn.

Of zou die cpu's / apu's toch wel ondersteuning kunnen krijgen omdat deze nog van een vorige generatie zijn?
Hoe werkt zoiets?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
thijsco19 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:42:
Ik ben 1 vd personen die een b450 bord heeft met de verwachting een 4000 serie cpu te kunnen gebruiken wanneer deze uitkomen.

In mijn geval gaat het om de G serie die over het algemeen een generatie achterlopen.
Nu een 2400G die ik graag zou willen upgraden naar een 4X00G, uiteraard mits de grafische prestaties een verbetering hebben die de moeite waard zijn.

Of zou die cpu's / apu's toch wel ondersteuning kunnen krijgen omdat deze nog van een vorige generatie zijn?
Hoe werkt zoiets?
De Ryzen 4X00G apu is gebaseerd op de huidige Zen2 van de desktop 3X00 cpu's.
Dus ja die kan je prima een B450 bord prikken als ze uit komen.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Maar omdat deze apu's er nog niet zijn moet er toch nog code worden toegevoegd voor ondersteuning aan de bios op het moment dat ze uitkomen?
Juist dat aspect is toch waar het probleem zit?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
Dennism schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:33:

Marketing technisch is het natuurlijk niet handig dat AMD nu vrijwel hetzelfde doet als dat Intel al jaren doet. Terwijl je weten dat Intel daar vanuit de enthousiast niche aardig wat kritiek op heeft gekregen.
Maar Intel verkoopt genoeg, dus zo een groot probleem vinden een hoop mensen het dus niet. Idem voor AMD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bluebear schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Maar Intel verkoopt genoeg, dus zo een groot probleem vinden een hoop mensen het dus niet. Idem voor AMD
Veel klanten zullen nooit upgraden en dit dus ook nooit een probleem vinden inderdaad.

Dit gaat echter juist mogelijk wel de trouwe fans raken die 400 series gekocht hebben met het idee te kunnen upgraden. En laat dat nu juist de groep zijn die dit altijd hebben aangedragen als enorm pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
Dennism schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Veel klanten zullen nooit upgraden en dit dus ook nooit een probleem vinden inderdaad.

Dit gaat echter juist mogelijk wel de trouwe fans raken die 400 series gekocht hebben met het idee te kunnen upgraden. En laat dat nu juist de groep zijn die dit altijd hebben aangedragen als enorm pluspunt.
Ik snap het wel hoor, maar hoeveel % van de actuale markt zal dit nou echt raken. Vrijwel verwaarloosbaar, dus wat dat betreft niet zo een rare business move van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bluebear schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 05:58:
Ik snap de heisa niet.
Ze zeiden dat AM4 supported is UNTIL 2020. Dat betekend dus niet tot en met, maar duidelijk tot 2020. Ze hebben geen woord gelogen. Dat mensen het jammer vinden kan ik begrijpen, maar om ze erop af te rekenen terwijl ze het vooraf duidelijk gezegd hebben... |:(
CMT schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 06:26:
Dat is nou het punt, AM4 blijft ondersteunt tot zeker 2021 en misschien langer.
De 3xx, 4xx, 5xx moederbord chipsets verschillen onderling niet veel, afgezien van wat i/o funtionaliteit. dus technisch is er geen reden waarom de 4xxx niet op de oudere moederborden kan werken.
Daarnaast, ondersteuning bieden voor een bepaalde socket wil niet zeggen dat alle CPU's uit het assortiment ondersteund zullen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
thijsco19 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:56:
Maar omdat deze apu's er nog niet zijn moet er toch nog code worden toegevoegd voor ondersteuning aan de bios op het moment dat ze uitkomen?
Juist dat aspect is toch waar het probleem zit?
Nee, het probleem zijn de Zen3 Ryzen CPU's, bijv de aankomende 4600(X) of 4700X etc.

De APU's zijn nog gebaseerd op Zen2, zoals bijv Ryzen 3600(X) en deze zullen gewoon een bios update krijgen voor 300 en 400 series moederborden (of je kan er iig mee booten omdat een Zen2 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Is zijn zen3+ echt zo'n meerwaarde ten opzichte van Zen3? 2700x was ook niet echt een vooruitgang te noemen ten opzichte van de 1800x.

Het blijft een naaistreek maar missen we echt iets? Ik ben al blij dat zen 3 op x370 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat weet alleen AMD op dit moment. Er zou wel meer prestatieverbetering zijn tussen Zen 3 en Zen 2 dan er tussen Zen+ en Zen 2 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:21:
Is zijn zen3+ echt zo'n meerwaarde ten opzichte van Zen3? 2700x was ook niet echt een vooruitgang te noemen ten opzichte van de 1800x.

Het blijft een naaistreek maar missen we echt iets? Ik ben al blij dat zen 3 op x370 werkt.
Zen 3 werkt echter niet op x370, Zen 2 (Ryzen 3000) werkt in bepaalde gevallen wel op x370, echter zonder officiële support vanuit AMD.

Hetgeen waar iedereen nu over valt is nu juist dat AMD heeft aangegeven dat Zen 3 niet ondersteund zal worden op de met 300 en 400 series chipset uitgeruste moederborden terwijl kopers dat wel verwachtten. Of die verwachting terecht is, is een andere discussie natuurlijk.

Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer MSI wakker gaat worden en hun website gaat aanpassen, al zal het kwaad natuurlijk al geschied zijn mocht AMD niet draaien in deze.

https://www.msi.com/blog/msis-max-motherboard-lineup
If any of the following apply to you, we recommend grabbing a B450 MAX motherboard:

a) You just bought an AMD Ryzen 3rd Generation processor and need a value-oriented B450 motherboard that comes with out-of-the-box Ryzen 3000 series support.
b) You don't want to deal with BIOS updates and other issues before being able to use the CPU you want.
c) You'd prefer having the option of using any AM4 processor that's supported by the B450 chipset without worrying about compatibility.
d) You want access to the full-featured MSI UEFI BIOS without compromising support for any AM4 product.
e) You want a value-oriented motherboard that’ll support not only the latest AMD releases but will also have you covered for all future AM4 product releases.
Ik zie bijvoorbeeld nergens een verdere (beperkende) duiding vinden waarbij het voorbehoud wordt gemaakt van bijvoorbeeld "mits officieel gesupport vanuit AMD"

Dit kan nog wel eens een flinke marketing blunder worden voor MSI, waar ik mogelijk ook nog wel juridische concequenties van zie komen mocht iemand er een zaan van willen maken.

[ Voor 47% gewijzigd door Dennism op 09-05-2020 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Dennism schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Precies dit, ik heb altijd een affiniteit voor AMD gehad omdat ze naar mijn mening voor vernieuwing zorgden en indrukwekkende prestaties weten neer te zetten met slechts een fractie van het budget waar Intel over bezit.
Ik heb ze dan ook behoorlijk verdedigd met feiten en een en ander uiteengezet tegen kortzichtigheid in berichtgevingen.
Juist omdat de kans groot is dat jan alleman dat daar leest en mogelijk niet door de flauwekul heen kan spitten en/of niet objectief kan blijven.
XWB schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:55:
[...]

[...]

Daarnaast, ondersteuning bieden voor een bepaalde socket wil niet zeggen dat alle CPU's uit het assortiment ondersteund zullen worden.
Dat verwacht ik ook niet, maar een 4 jaren plan gaf mij de hoop dat er eindelijk wat focus komt op duurzaamheid en de cyclus van geforceerde upgrades doorbroken zou worden (dus niet moedwillig een pinnetje veranderen om zo compatibiliteit te doorbreken ala Intel).
Tussen de b450 en b550 chipset zit nagenoeg geen verschil, met uitzondering van de bandbreedte voor de algemene pcie lanes. De link tussen CPU en chipset is gewoon hetzelfde: PCIe 3.0.
Zie ook: YouTube: AMD Chipset Differences: B550 Specs Explained vs. X570, B450, & Zen ... (even skippen naar 12:44min).
Het enige verschil is dat er PCIe 4.0 ondersteunt wordt via de CPU, maar dat heeft slechts invloed op de grafische kaart of NVMe SSD.
Een mooi overstap moment zou zijn wanneer er daadwerkelijk aanpassingen nodig zijn aan de socket of PCIe 4.0 noodzakelijk wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
pannalicour schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:21:

Dat is inderdaad nog maar afwachten. Ik schat een ~10% verschil. Een upgrade naar Zen3 is het in ieder geval niet waard als er een nieuw moederbord bij moet. Blijft ook max 16 cores en je wilt ook niet meer cores op dual channel. Ik heb zelf de 2000 serie overgeslagen en van een 1800X naar 3800X gegaan. Dat gaf wel 20-25% prestatie winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
^
Ik denk dat het meer gaat zijn dan 10%. Denk zelf dat 20% wel realistisch is.
  • (Kleine) speedbump.
  • IPC verbetering
  • Een CCX wordt native 8 core waardoor de latency stuk gaat verbeteren. Effecten zie je soort van ook al bij 3100 vs 3300X
Met de verwachting dat met ZEN4 een heel nieuwe socket (AM5) nodig is zie ik een hoop mensen die in eerste instantie wilden upgraden vanaf chipset 3 en 4 nu ZEN3 nog wel overslaan.

Maar goed misschien vindt AMD dat wel best als ze de cores vervolgens als Epycs kunnen slijten.

Het is in ieder geval weer mooi staaltje van je verworven goodwill gelijk weer door de plee spoelen.

Ik denk dat AMD in ieder geval voor B450 en X470 nog wel gaat backtracken.
Al die mensen die bij ZEN2 een B450 kochten omdat er nog geen B550 was en X570 superduur was.
Die B550 komt in pas in juli juni ofzo? Belachelijk. Die B450 mensen zijn echt niet happy.

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 10-05-2020 12:17 ]

PC Specs

Pagina: 1 ... 80 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.