Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb ook nog getwijfeld om een B450 te kopen met het oog op een Zen 3-CPU dan later op het jaar (hopelijk in Q3 oOo ). Dan was ik mooi de sigaar geweest.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
W8 even bedoelen ze nu zen 3 als ryzen 3000 of zen 3 als ryzen 4000? Want wanneer komt dan ryzen 4000 uit? Dit jaar toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:40:
W8 even bedoelen ze nu zen 3 als ryzen 3000 of zen 3 als ryzen 4000? Want wanneer komt dan ryzen 4000 uit? Dit jaar toch niet?
Ryzen 3000 = Zen 2, Ryzen 4000 (tenzij ze wat anders verzinnen qua naamgeving) is Zen 3.

Verwarrende daarbij is dan weer dat de Ryzen 4000 Apu's dan weer op Zen 2 gebaseerd zij om het makkelijk te houden ;)

Zen 3 moet eind dit jaar uitkomen, op welke wijze is nog niet bekend (bijv. Datacenter eerst of Desktop eerst).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Is dit niet gewoon een storm in een glas water.
AMD geeft geen official support maar laat het meer aan de motherboard manufacturers over. De bios gebruikt meer ruimte dus is het aan de motherboard manufacturers te besluiten om support voor gen 1 en 2 te laten vallen bijvoorbeeld, en in plaats daarvan support voor gen 3 en 4 te geven.

Zo heb ik dit nieuws gelezen in ieder geval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:08
Help!!!! schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:18:
^

Al die mensen die bij ZEN2 een B450 kochten omdat er nog geen B550 was en X570 superduur was.
Die B550 komt in pas in juli ofzo? Belachelijk. Die B450 mensen zijn echt niet happy.
Ja idd, Juni als het goed is, en de 3300X is eral bij Azerty zag ik.
De B550 heeft betere NVME's support, SSD's die ook nog moeten komen, pff. Ben geen gamer, dus je zou zeggen koop een goedkoop mobo en klaar. Nou nee snelle SSD lust ik wel. Daarbij is het de vraag wat slim is, nu een snelle MLC SSD kopen of een Gen4 SSD die minder superieur maar in principe sneller is.
En ben enthousiast genoeg om gewoon goed geld aan een mobo uit te geven, alhoewel je kan afvragen of een 120 niet gewoon teveel is. Die 130 euro voor de 3300X betaal ik met liefde.

Kom van een i5-2400 af, dus heb zo een verwachting dat ik voor een schok kom te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tenzij jij heel veel IO nodig hebt ga je niks merken qua verschil tussen goeie PCI-E 3.0 of 4.0 SSD's.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bluebear schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:15:
Is dit niet gewoon een storm in een glas water.
AMD geeft geen official support maar laat het meer aan de motherboard manufacturers over. De bios gebruikt meer ruimte dus is het aan de motherboard manufacturers te besluiten om support voor gen 1 en 2 te laten vallen bijvoorbeeld, en in plaats daarvan support voor gen 3 en 4 te geven.

Zo heb ik dit nieuws gelezen in ieder geval...
Nee helaas. Eerst hoopte ik dat ook, zie mijn eerste post hierover in dit topic. Echter Hardware Unboxed heeft een follow up gedaan met AMD waaruit blijkt dat ze het echt gaan afsnijden. Net zoals ze PCI-e 4 hebben afgesneden.

Enige hoop is dat AMD gaat backtracken onder publieke druk.

Zie de eerste 5 minuten:
YouTube: News Corner | No AMD Zen 3 Support on 400 and 300 Series Motherboards

en
AMD Socket AM4 Motherboard Chipset Solutions

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91LoAh0sH2CxRvJMwZn3JAcd4F0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/io9yQttoutEdWHxzJLZXCVh6.png?f=fotoalbum_large
Sjah schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:33:
[...]

Ja idd, Juni als het goed is, en de 3300X is eral bij Azerty zag ik.
De B550 heeft betere NVME's support, SSD's die ook nog moeten komen, pff. Ben geen gamer, dus je zou zeggen koop een goedkoop mobo en klaar. Nou nee snelle SSD lust ik wel. Daarbij is het de vraag wat slim is, nu een snelle MLC SSD kopen of een Gen4 SSD die minder superieur maar in principe sneller is.
En ben enthousiast genoeg om gewoon goed geld aan een mobo uit te geven, alhoewel je kan afvragen of een 120 niet gewoon teveel is. Die 130 euro voor de 3300X betaal ik met liefde.

Kom van een i5-2400 af, dus heb zo een verwachting dat ik voor een schok kom te staan.
Als je nu een mobo moet kopen heeft m.i. de B550 de voorkeur. Maar hangt ook af van prijsverschil met B450 en hoe je de toekomst voor je ziet. Wil je tzt dit mobo gebruiken om te upgraden bijvoorbeeld.
Als je de 3300X nu koopt met het idee 'ik kijk er de komende drie jaar niet meer naar om' kun je mogelijk net zo goed een B450 nemen.

Qua SSD geldt precies wat Borromini hierboven zegt. Tenzij je specifieke I/O loads hebt, heb je het niet nodig. Als je die loads hebt dan wist je het waarschijnlijk al wel.

Nu de nieuwe consoles veel betere I/O krijgen en daarmee de weg vrijmaken voor games die dat ook daadwerkelijk benutten is de verwachting dat op termijn ook binnen PC's een PCI 4.0 NVME SSD nut gaat krijgen voor games echter dat zal nog wel een behoorlijk tijdje duren denk ik.

[ Voor 58% gewijzigd door Help!!!! op 10-05-2020 10:08 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54
Help!!!! schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:18:
Met de verwachting dat met ZEN4 een heel nieuwe socket (AM5) nodig is zie ik een hoop mensen die in eerste instantie wilden upgraden vanaf chipset 3 en 4 nu ZEN3 nog wel overslaan.
Via via had ik al wat opgevangen over de plannen, we hadden de discussie met een aantal bekenden dus al gehad en iedereen was unaniem in het overslaan van de 4000 serie.
Aan de andere kant deze groep heeft nu al 3900X en 3950X CPU's, dus in hoeverre een 4000 echt een stap vooruit is...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hoewel de 1900X geen geweldenaar is op het gebied van rauwe snelheid denk ik toch dat ik liever even wacht tot de DDR5 generatie voordat ik overstap. (en AMD is nog wel in de race, maar intel heeft nu wel een streepje voor omdat ze tenminste geen valse verwachtingen wekken)

[ Voor 29% gewijzigd door ocf81 op 10-05-2020 21:41 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
raymondw schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:20:
[...]

Via via had ik al wat opgevangen over de plannen, we hadden de discussie met een aantal bekenden dus al gehad en iedereen was unaniem in het overslaan van de 4000 serie.
Aan de andere kant deze groep heeft nu al 3900X en 3950X CPU's, dus in hoeverre een 4000 echt een stap vooruit is...
Na wat we hebben gezien wat er gebeurd met een CCX in de 3300X, mag je er toch vanuit gaan dat een unified 8c CCX die allang is gelekt, weer wat gaat opleveren. ;)

Maar het gaat mij denk ik niet eens om wel of niet ondersteunen. Het gaat mij er onderhand om wat ze bij AMD aan het doen zijn. Ze hebben een paar serieus goede engineering teams die winnaar na winnaar ontwikkelen op relatief krappe budgetten. Zen 2, Renoir, RDNA etc. Dit jaar krijgen we ook nog Zen 3 en RDNA2. Die tweede met de aangekondigde 50% perf/watt met waarschijnlijk een geringe node shrink is heel wat. Zulke stappen hebben we al jaren niet meer gezien.

Maar keer op keer zie je nu dat andere afdelingen van AMD maar falen en verprutsen.
-Was die stomme 200MHz boost video nu echt nodig voor Zen 2?
-Waarom moest er wederom worden gekozen voor een RDNA blower die met mindere prestaties gepaard gaat? Zeker als je een midrange chip hebt die je veel hoger kan positioneren omdat Turing zo slap is. Het is zowat omgedraaide Kepler.
-Zijn er ook nog de drivers. Jarenlang van systematisch goede drivers leveren en een reputatie opbouwen in een keer weggegooid tot het punt dat alles nu een driver probleem moet zijn, ook al is het waarschijnlijk iets anders.
-Was alles rond de RX5600XT nu echt nodig? Je kon toch makkelijk zien aankomen dat Nvidia zou reageren? Nu hebben we een hopeloze puinzooi rond een behoorlijk goede chip die hier wel in haar efficiëntiecurve zit.
-Komt na bijna een jaar dan eindelijk B550 en met een PCI-E 4.0 slot en de 3300X die doodleuk de 7700K eigenlijk verslaat. Nu gaat het alleen over het laten vallen van Zen 3 ondersteuning zonder technische reden, nadat AMD jarenlang publiekelijk heeft gecommuniceerd dit niet zomaar te doen. Iets waar heel veel mensen blij meer waren. Diezelfde mensen die van Ryzen een succes hebben gemaakt door die CPU's zo massaal aan te raden.

Kan AMD nou niet een keer zichzelf niet in de voet schieten? Zelfs Renoir beginnen wat vraagtekens over te gaan hangen. De CPU's zijn uitstekend, maar er lijken maar geen laptops te komen die recht doen aan die CPU's. Puur Intel daar de schuld geven gaat ook wat ver. Zeker met wat Igorslab melde dat AMD zelf ook moeilijk om mee te werken is. Ik mis gewoon echt een goed model met een 4600H(S), 4700H of 4800H(S), een goed 1080p IPS paneel, goede accu, toetsenbord en trackpak met muisknoppen, zinvolle RAM selectie en misschien een 5300M of 5500M.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tja, ik wil niet zeggen dat het allemaal makkelijk voor AMD is (geweest). De beste man die meegeholpen heeft om ze nogmaals op de kaart te zetten werkt nu immers als senior vice president voor Intel. Dit keer ook nog met een enorme bak geld voor R&D. En Nvidia heeft logischerwijs nog geen haast met Ampere. Een paar jaar al dezelfde kaarten met dezelfde prijzen, variantje hier een daar, kassa. Het wordt inderdaad tijd dat AMD zijn prioriteiten nog eens nakijkt voor de komende tijd. Mooie producten verkopen is een ding, klanten behouden is twee. Voor nu ben ik nog zeker tevreden.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:38:
Tja, ik wil niet zeggen dat het allemaal makkelijk voor AMD is (geweest). De beste man die meegeholpen heeft om ze nogmaals op de kaart te zetten werkt nu immers als senior vice president voor Intel. Dit keer ook nog met een enorme bak geld voor R&D. En Nvidia heeft logischerwijs nog geen haast met Ampere. Een paar jaar al dezelfde kaarten met dezelfde prijzen, variantje hier een daar, kassa. Het wordt inderdaad tijd dat AMD zijn prioriteiten nog eens nakijkt voor de komende tijd. Mooie producten verkopen is een ding, klanten behouden is twee. Voor nu ben ik nog zeker tevreden.
Jim Keller doet voor zover bekend is niet aan detailwerk voor CPU's. Dat is al jaren zo. Keller was ook allang weg voordat Zen haar tape-out in 2016 kreeg. Keller zijn invloed op Intel processoren op het moment is waarschijnlijk ook nul omdat hij aan de beginkant van het basale ontwerp zit. Dat komt pas over een paar jaar.

Verder sinds wanneer heeft Nvidia geen haast? Ik verwacht dat ze er alles aan zullen doen om eerder te lanceren dan AMD. Het laatste dat Nvidia kan gebruiken is dat AMD even met de beste videokaart komt en prijzen gaat dicteren. RDNA haar prijzen zijn gewoon slecht, maar Turing is nog veel slechter. Nvidia zal dat gewoon willen voortzetten als het even kan. Het is toch al niet zeker meer dat de Ampère Titan wel sneller zal zijn dan de snelste RDNA2 en het ray tracing argument gaat ook vervallen.

Derde is dat AMD niet failliet is gegaan in 2017 of 2018 omdat mensen die Ryzen CPU's kochten, veelal ondanks reviews die suggereerden dat je beter een i5 kon kopen. Die werden mede verkocht met beloften over AM4 socket comptabiliteit. Iets waar Intel in 2017 mooi een zootje van maakte met 1151v2 en hun 10nm problemen. Nu AMD niet meer op het punt staat failliet te gaan, beginnen ze alleen die leuke trekken te vertonen van de multinational die het allemaal niet genoeg vind. Ik kan moeilijk beweren dat ik dit niet al jaren geleden zag aankomen. Dit is alleen niet iets dat je nu maar moet laten lopen. Elke keer dat je dit doet, is het een signaal dat je verder kan gaan. Wie zit er nu werkelijk te wachten op een tweede Intel of Nvidia waar de marketing gedaan moet worden door een community omdat ze bij AMD zo bizar goed zijn in zichzelf in de voet te schieten? Ja AMD heeft een "oorlogskas" nodig om te blijven innoveren, maar dat kan ook op heel andere manieren dan dit.

Het pijnlijkste is misschien wel dat B550 een goede verbetering over B450 is. Niet alleen omdat je nu 20 PCI-E 4.0 lanes krijgt en de mogelijkheid voor meerdere M.2 slots op B550, maar ook omdat het een kans is voor iets beters dan B450. Heel wat B450 borden zijn gewoon niet interessant en dit is de kans voor meer keuze dan de MSI Tomahawk. Uiteraard gaat het hier niet om, want stupid. De meeste mensen zullen ook nooit hun CPU upgraden, maar juist diegene die dit misschien wel doen, zijn onderhand een betere marketing afdeling voor AMD, dan de marketing afdeling van AMD. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Jim Keller doet voor zover bekend is niet aan detailwerk voor CPU's. Dat is al jaren zo. Keller was ook allang weg voordat Zen haar tape-out in 2016 kreeg. Keller zijn invloed op Intel processoren op het moment is waarschijnlijk ook nul omdat hij aan de beginkant van het basale ontwerp zit. Dat komt pas over een paar jaar.

Verder sinds wanneer heeft Nvidia geen haast? Ik verwacht dat ze er alles aan zullen doen om eerder te lanceren dan AMD. Het laatste dat Nvidia kan gebruiken is dat AMD even met de beste videokaart komt en prijzen gaat dicteren. RDNA haar prijzen zijn gewoon slecht, maar Turing is nog veel slechter. Nvidia zal dat gewoon willen voortzetten als het even kan. Het is toch al niet zeker meer dat de Ampère Titan wel sneller zal zijn dan de snelste RDNA2 en het ray tracing argument gaat ook vervallen.

Derde is dat AMD niet failliet is gegaan in 2017 of 2018 omdat mensen die Ryzen CPU's kochten, veelal ondanks reviews die suggereerden dat je beter een i5 kon kopen. Die werden mede verkocht met beloften over AM4 socket comptabiliteit. Iets waar Intel in 2017 mooi een zootje van maakte met 1151v2 en hun 10nm problemen. Nu AMD niet meer op het punt staat failliet te gaan, beginnen ze alleen die leuke trekken te vertonen van de multinational die het allemaal niet genoeg vind. Ik kan moeilijk beweren dat ik dit niet al jaren geleden zag aankomen. Dit is alleen niet iets dat je nu maar moet laten lopen. Elke keer dat je dit doet, is het een signaal dat je verder kan gaan. Wie zit er nu werkelijk te wachten op een tweede Intel of Nvidia waar de marketing gedaan moet worden door een community omdat ze bij AMD zo bizar goed zijn in zichzelf in de voet te schieten? Ja AMD heeft een "oorlogskas" nodig om te blijven innoveren, maar dat kan ook op heel andere manieren dan dit.

Het pijnlijkste is misschien wel dat B550 een goede verbetering over B450 is. Niet alleen omdat je nu 20 PCI-E 4.0 lanes krijgt en de mogelijkheid voor meerdere M.2 slots op B550, maar ook omdat het een kans is voor iets beters dan B450. Heel wat B450 borden zijn gewoon niet interessant en dit is de kans voor meer keuze dan de MSI Tomahawk. Uiteraard gaat het hier niet om, want stupid. De meeste mensen zullen ook nooit hun CPU upgraden, maar juist diegene die dit misschien wel doen, zijn onderhand een betere marketing afdeling voor AMD, dan de marketing afdeling van AMD. :z
Het kan misschien wel even duren. Voor AMD kwam Zen inderdaad op tijd. Intel kan het wel een tijdje langer vol houden met verkoop onder kostprijs of andere deals als het moet om het marktaandeel van AMD onder druk te blijven zetten. Ik weet ook niet in hoeverre Jim Keller het design heeft voorgelegd. Ze zullen net als AMD wel over op moeten stappen op chiplets voor lagere kosten en betere yields. Unified cores was optimaal maar dat kan niet meer uit voor de yields met manycore CPU's in de servermarkt.

Sinds wanneer Nvidia geen haast heeft? Net zoals Intel geen haast had? Er verandert al een tijd lang weinig op de GPU markt met torenhoge prijzen. Als je de top te pakken hebt en concurrenten nog niks beters te bieden hebben. Bij AMD is het allemaal nog niet waar men op hoopte, Radeon VII was immers ook meer een tussentijds dure oplossing (ook voor AMD) van de Instinct plank af. Kortom er is nog geen reden geweest voor Nvidia om zich echt druk te maken. Anders was er al een 2080Ti Super geweest en was Ampere al eerder op de markt gebracht. Nvidia heeft alle tijd gehad om deze uitgebreid te optimaliseren. AMD mag dus echt wel met wat moois komen of we krijgen straks prijzen van €1500+ voorgeschoteld. Vervolgens hoor en lees je vaak het argument dat dit niet het belangrijke middensegment is, waarbij even vergeten wordt dat prijzen in het high-end segment juist vanwege gebrek aan concurrentie zo idioot over de kop zijn gegaan.

Ik kan de meerwaarde nog niet inzien van een nieuwe AM4 chipset tov mijn X370 C6H anders dan wat extra features. Het meeste aan zit tegenwoordig ook op de SoC/CPU. Een flinke hoeveelheid cache maar zover ik weet nog geen quad-channel geheugen voor de komende 16 cores.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
M-spec schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:27:
[...]
Nvidia heeft alle tijd gehad om deze uitgebreid te optimaliseren. AMD mag dus echt wel met wat moois komen of we krijgen straks prijzen van €1500+ voorgeschoteld. Vervolgens hoor en lees je vaak het argument dat dit niet het belangrijke middensegment is, waarbij even vergeten wordt dat prijzen in het high-end segment juist vanwege gebrek aan concurrentie zo idioot over de kop zijn gegaan.
Iedereen roept dat de prijzen idioot hoog zijn, maar blijven de kaarten wel kopen, waardoor de prijzen dus zo hoog blijven.
Dat is makkelijk te veranderen... helaas zijn pc enthousiast daar goed in; roepen dat ze het ergens niet mee eens zijn, maar met de portomonnee stemmen ze toch anders. Kijk ook naar Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De kritiek op de beslissing van AMD om de oudere chipsets niet te ondersteunen heeft nu ook de frontpage van Reddit bereikt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Ben trouwens benieuwd hoe Amd gaat reageren op launch van de 10 series van Intel. Denken jullie dat ze nog de prijzen gaan verlagen van bijvoorbeeld de 3900x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom zouden ze? Is gewoon weer een plusje bij het proces (ondertussen 14mm+++++...). Intel adverteert met hogere kloksnelheden maar dan moet je naar de kleine lettertjes kijken; het gaat vooral over hogere boost clocks. IPC is marginaal verbeterd, als hij al verbeterd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Goed filmje denk ik wel van GN over de chipset controversie, waarin zowel AMD als AMD's, zoals zij het noemen, "rabid fanboys" beide redelijk de van voren krijgen.

Ook geeft Steve wat meer diepgang over het hoe en waarom en de implicaties van bepaalde keuzes gemaakt de laatste jaren door AMD, de boardpartners en waarom bijv. Intel al jaren andere keuze's maakt.
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Nu AMD niet meer op het punt staat failliet te gaan, beginnen ze alleen die leuke trekken te vertonen van de multinational die het allemaal niet genoeg vind. Ik kan moeilijk beweren dat ik dit niet al jaren geleden zag aankomen.
Ik verwacht dat voor redelijk wat mensen dit mogelijk echt als een verrassing komt al je dat bijna niet voorstellen. Ik weet nog dat ik ergens rond de Zen 1 of Zen+ launch aangaf dat we een sterk AMD en sterk Intel nodig hebben als consumenten, omdat wanneer een van beide zwak is, de kans groot is dat de ander dit soort zaken zal doen. Maar toen werd daar toch door een aantal gebruikers redelijk afwijzend op gereageerd in de strekking van "AMD zal dat noooooooit doen!"

Het zelfde zie je nu ook op bijv reddit, echt veel gebruikers die lijken te denken dat AMD geen multinational is die er uiteindelijk ook primair voor de aandeelhouders is.

Ik ben wel benieuwd om AMD dit keer een knieval gaat maken of dat ze de poot stijf houden.
pannalicour schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:09:
Ben trouwens benieuwd hoe Amd gaat reageren op launch van de 10 series van Intel. Denken jullie dat ze nog de prijzen gaan verlagen van bijvoorbeeld de 3900x?
Dat zal verwacht ik liggen aan de verkoop cijfers, ik zie voorlopig nog geen reden voor AMD om te reageren. Doordat de prijs per core lijkt te dalen komt het Intel aanbod er mogelijk voor Intel iets gunstiger uit te zien dan nu het geval is, maar zelfs dan zie ik weinig reden voor klanten in het DiY segment om voor Intel te kiezen. Ik verwacht een kleine opleving vlak na launch voor Intel, maar AMD blijft het betere aanbod houden en daardoor verwacht ik eigenlijk voor reactie van AMD.

Grote kans natuurlijk dat nu ik dit hier neerzet dat AMD wel volop gaat reageren met prijsverlagingen :+

[ Voor 73% gewijzigd door Dennism op 12-05-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Wat de uitleg van Games Nexus in het filmpje betreft kan ik redelijk inkomen. Hij gaat alleen wel erg lang door op het Bios formaat terwijl X570 ook moederborden heeft met een 16MB Bios. Dan vraag ik mij af wat daar dan de bedoeling mee is. Als het echt zo problematisch is om oudere CPU's te kunnen blijven ondersteunen, is het dan nog een valide argument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M-spec schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:15:
Wat de uitleg van Games Nexus in het filmpje betreft kan ik redelijk inkomen. Hij gaat alleen wel erg lang door op het Bios formaat terwijl X570 ook moederborden heeft met een 16MB Bios. Dan vraag ik mij af wat daar dan de bedoeling mee is. Als het echt zo problematisch is om oudere CPU's te kunnen blijven ondersteunen, is het dan nog een valide argument.
Wat hij eigenlijk duidelijk maakt is dat 16MB bios chips eigenlijk de industrie standaard zijn (en ook buiten de industrie), wat het probleem lijkt te zijn is dat AMD's microcode zo groot wordt dat een 16MB bios gewoon te klein wordt om alle Sku's te ondersteunen, laat staan met de grafische schillen die een klant heden ten dage gebruikt. Hierdoor heb je eigenlijk 32MB biossen nodig. Echter zijn deze bij lange niet standaard omdat AMD dit niet afgedwongen heeft c.q. niet bij machte was dit af te dwingen. Ik denk dus dat de mogelijk de moederbord fabrikanten willen dat AMD haar zaakjes zo inricht dat ze gewoon altijd de standaard 16MB biossen kunnen gebruiken. Bij de 500 series met 16MB biossen zul je dan ook vast gaan zien dat bepaalde Sku's niet supported zijn of dat je ook daar grafische kwaliteit moet gaan inleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 27-09 17:41
Er zijn een aantal borden die wél de rom capaciteit hebben om de hele Agesa code te bevatten.
'Limited support' is dus heel goed mogelijk, maar dat weigert AMD vooralsnog pertinent.
Het doet er dus niets vanaf dat de reden die AMD opgaf een glasharde leugen is.
Ik zie het ook nog gebeuren dat de biossen zo meteen doodleuk kleiner dan 16MB zijn, want ze geven al aan dat de B550 chipset geen ondersteuning bied voor generaties < Zen3...

Oorspronkelijk zijn het wel de moederbord fabrikanten die het probleem gecreëerd hebben door te kleine rom's te gebruiken. Iets wat ze héél makkelijk hadden kunnen voorkomen door het in een socket te plaatsen, zodat enkel de chip verwisseld hoeft te worden (in de winkel of door de klant zelf).
Ze hebben een gok genomen en dat heeft slecht voor ze uitgepakt.

AMD heeft dat wel uiteindelijk voor ze opgelost door de Agesa uitgekleed opnieuw op te bouwen voor Zen2.
Daarmee kwam ook de weg vrij om support te krijgen op een aantal 3xx borden.
Ook is het heel coulant geweest door een leen CPU aan te bieden aan diegene die niet bij de winkelier terecht kan. Dat zijn dus dikke pluspunten voor AMD.

Maar als je dat niet opnieuw wilt doen, wees dan gewoon eerlijk tegenover de klant
Iets in de trant van:

"we hadden als doel om tot en met 2020 ondersteuning te geven voor het hele AM4 platform, maar dat blijkt helaas niet meer haalbaar te zijn. De problemen rondom Zen2 heeft ons veel tijd en resources gekost die normaal gesproken bedoelt zijn voor de ontwikkeling van toekomstige producten.
Om als bedrijf competitief te blijven maken we daarom de keuze om ondersteuning voor Zen3 slechts te beperken tot de 5xx serie. We beseffen dat we daardoor de gemaakte belofte moeten doorbreken en bieden daarvoor onze excuses aan"

Overigens had dit helemaal niet hoeven te spelen door vooraf duidelijk te zijn met Zen3 support of de release uit te stellen tot 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of: Suck it up, regel het en geef aan dat het miv AM5 / X770 anders zal gaan.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Desktop Renoir:

https://www.igorslab.de/a...4-im-ueberblick-exklusiv/

Van Gogh zou later volgen en dan Cezanne. Huh? Bedoelt hij dat Van Gogh = 5000 series (laptop en desktop)? Cezanne is toch de opvolger van Renoir (en Van Gogh voor bijvoorbeeld de surface of iets anders/semi-custom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Van Gogh is naar verluidt een custom chip, vermoedelijk voor MacBook en Surface producten.

Cezanne is de opvolger van Renoir, vermoedelijk Zen 3 met Navi graphics. Dat duurt nog wel even voor hier wat van zien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Igor's Lab?
Hoor dat er Duitse sites zijn waar je moet zijn, dat Tweakers en Hardware.info het em niet meer doen.
Weet niet welke sites dat moeten zijn, heb het over sites voor de enthousiaste fanaticus, een groep waar ik zelf allang uitgetreden ben.

[ Voor 38% gewijzigd door Sjah op 14-05-2020 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YAYgee
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:23:
Igor's Lab?
Hoor dat er Duitse sites zijn waar je moet zijn, dat Tweakers en Hardware.info het em niet meer doen.
Weet niet welke sites dat moeten zijn, heb het over sites voor de enthousiaste fanaticus, een groep waar ik zelf allang uitgetreden ben.
Het is vrij kalm hier. Reden = reddit?

Apropos, in een vorig artikel verwacht Igor dat ze ten laatste in Juli uitkomen.

Mogelijk lanceert AMD de Renoir APUs samen met A520, cfr. B550 en de nieuwe Ryzen 3 CPUs. Als ze APU klanten naar deze bordjes willen leiden hoop ik dat ze goed voorzien zijn qua video-uitgangen. Door het B550 debacle en omdat het geen eeuwen gaat duren voordat AM5/DDR5 er komt betwijfel ik dat we een ruime keuze aan B550 en A520 bordjes krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door YAYgee op 14-05-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:41:
Ik mis gewoon echt een goed model met een 4600H(S), 4700H of 4800H(S), een goed 1080p IPS paneel, goede accu, toetsenbord en trackpak met muisknoppen, zinvolle RAM selectie en misschien een 5300M of 5500M.
Dell G5 15 SE is dan misschien wel wat voor je, alleen de GPU is beter dan je wenst, al zal het scherm mogelijk geen IPS zijn gezien de hoge refreshrate optie. Van wat ik gezien heb echter wel een mooie laptop voor niet al te veel geld.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 14-05-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:43
YAYgee schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:31:
Desktop Renoir:

https://www.igorslab.de/a...4-im-ueberblick-exklusiv/

Van Gogh zou later volgen en dan Cezanne. Huh? Bedoelt hij dat Van Gogh = 5000 series (laptop en desktop)? Cezanne is toch de opvolger van Renoir (en Van Gogh voor bijvoorbeeld de surface of iets anders/semi-custom)?
Interessante data! Hoe interpreteren jullie die CClk Fmax*? Is dit de maximale 1 core boost?
Neem aan dat de P0 state de all-core max clock is verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Dell G5 15 SE is dan misschien wel wat voor je, alleen de GPU is beter dan je wenst, al zal het scherm mogelijk geen IPS zijn gezien de hoge refreshrate optie. Van wat ik gezien heb echter wel een mooie laptop voor niet al te veel geld.
Ik ben ongeveer twee maanden geleden naar 1440p IPS gegaan. IPS is geen optionele extra meer. :P
Maar het is over een aantal maanden pas zover. Ik heb de tijd om te wachten op een OEM die wel normaal onderdelen kan selecteren en combineren in een acceptabel product. :z
Nvidia zou wel gek zijn als ze het niet deden. Je gaat je extreem dure videokaarten toch niet combineren met een inferieur platform? :P
Maar als ik zo snel kijk dan denk ik dat een DGX-A100 systeem van Nvidia niet eens kan zonder PCI-E 4.0. Je hebt anders geen 4.0 NMVE en qua GPU's raak je waarschijnlijk al door de lanes heen met een Intel platform dat verder inferieur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Ik ben ongeveer twee maanden geleden naar 1440p IPS gegaan. IPS is geen optionele extra meer. :P
Maar het is over een aantal maanden pas zover. Ik heb de tijd om te wachten op een OEM die wel normaal onderdelen kan selecteren en combineren in een acceptabel product. :z
Ik werk op mijn desktops al 10+ jaar met enkel gecalibreerde IPS schermen, maar moet eerlijk zeggen dat het me op laptops altijd maar vrij weinig kan boeien om een of andere reden. Ik kan zeer makkelijk switchen een highend 4k IPS scherm naar een laptop met een TN scherm en om een of andere reden stoor ik me er op laptops eigenlijk niet aan, terwijl ik op desktops TN schermen echt niet om aan te zien vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:54
Ach... en om dat te bekrachtigen heeft NVIDIA zelf ook maar even 560 DGX A100 servers aan hun in-house reken boerderij toegevoegd. Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Ik werk op mijn desktops al 10+ jaar met enkel gecalibreerde IPS schermen, maar moet eerlijk zeggen dat het me op laptops altijd maar vrij weinig kan boeien om een of andere reden. Ik kan zeer makkelijk switchen een highend 4k IPS scherm naar een laptop met een TN scherm en om een of andere reden stoor ik me er op laptops eigenlijk niet aan, terwijl ik op desktops TN schermen echt niet om aan te zien vind.
Ik was al geen fan van laptoppanelen voordat ik de magie van IPS ontdekte dus. Ik wil gewoon een kijkhoek hebben. Maar dit gaat te veel offtopic. :)

Waarom denk ik nu dat deze fabriek met een capaciteit van 20.000 wafers per maand in Arizona, voor AMD gaat zijn? TSMC zal zich beseffen dat ze met een AMD alliantie de x86 markt in kunnen komen en AMD die capaciteit wel af zal nemen. Als het moet dan kan AMD waarschijnlijk meer betalen dan Apple. Voor AMD lost dit het probleem van capaciteit langzaam op. TSMC doet dit verder vanuit geopolitiek oogpunt. De Taiwanese regering zal hier Amerikaanse concessies uit proberen te halen zoals wapenleveringen vvanwege hun oh zo fijne buurman...
nieuws: TSMC gaat 5nm-chipfabriek bouwen in de Verenigde Staten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:36
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:25:
[...]
Als het moet dan kan AMD waarschijnlijk meer betalen dan Apple.
Is dat zo? AMD moet het voornamelijk toch wel hebben van de hardware. Apple verdient uiteindelijk ook nog eens veel geld met de software en diensten (ruim 15 miljard bleef er over in 2019 van alleen al hun appstore na het betalen van de bedragen die naar de ontwikkelaars gaan, met als totaal dus zo'n 50 miljard aan appstore omzet). De marge op een iPhone gaat ze niet de nek omdraaien. Zie het als de PS/Xbox, daar zit de marge niet in het product zelf. Sowieso is het wel gewaagd om in die richting een statement te maken tussen bedrijven met grote verschillen in netto winsten, zoals in dit geval van ± 350 miljoen en 55 miljard (2019).

Apple lijkt dusver niet het soort bedrijf te zijn dat het risico gaat nemen om op dit vlak concessies te doen.

Veel belangrijker is dat die fabriek pas operatief gaat zijn in 2024. Gezien Apple al een 5nm sampling effort had lopen bij TMSC in 2019 is dat gat te groot om relevant te zijn voor ze, gezien die chip dit jaar al in een telefoon gaat zitten...

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 15-05-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Is dat zo? AMD moet het voornamelijk toch wel hebben van de hardware. Apple verdient uiteindelijk ook nog eens veel geld met de software en diensten (ruim 15 miljard bleef er over in 2019 van alleen al hun appstore na het betalen van de bedragen die naar de ontwikkelaars gaan, met als totaal dus zo'n 50 miljard aan appstore omzet). De marge op een iPhone gaat ze niet de nek omdraaien. Zie het als de PS/Xbox, daar zit de marge niet in het product zelf. Sowieso is het wel gewaagd om in die richting een statement te maken tussen bedrijven met grote verschillen in netto winsten, zoals in dit geval van ± 350 miljoen en 55 miljard (2019).

Apple lijkt dusver niet het soort bedrijf te zijn dat het risico gaat nemen om op dit vlak concessies te doen.

Veel belangrijker is dat die fabriek pas operatief gaat zijn in 2024. Gezien Apple al een 5nm sampling effort had lopen bij TMSC in 2019 is dat gat te groot om relevant te zijn voor ze, gezien die chip dit jaar al in een telefoon gaat zitten...
Je bewijst nu wel mijn punt, hoewel ik beter mijn best had kunnen doen het toe te lichten. ;)
Apple zit in 2024 waarschijnlijk al op 3nm. Tweede is de capaciteit van 20.000 wafers per maand waar TSMC eerder 100.000+ wafer per maand fabrieken bouwt in Taiwan. Het is dus een late fabriek van beperkte capaciteit. Waarom dus niet AMD? AMD splits hun portfolio al jaren en zit bewust de tweedehands markt van Intel processoren te verstoren. Minder belangrijke chiplets kunnen ook want tegen die tijd kijk je waarschijnlijk naar 3D stacked CPU's. APU's kan ook of zelfs lager gepositioneerde videokaarten.

Dan Apple en betalen. We hebben het hier over Apple. Alleen het idee al dat die meer gaan betalen Verder als het echt moet, tja dan heeft AMD altijd nog Epyc om de hogere prijzen terug te verdienen. Blijft ook staan dat Apple iets van tien keer zoveel personeel heeft, tegenover die gigantische winsten die Apple maakt. Die zijn uiteindelijk bedoeld voor de aandeelhouders en die zullen kieskeurig zijn over hogere kosten in de leveringsketen van Apple. Daarom denk ik AMD. Ik denk dat AMD er veel meer te winnen heeft en het beter aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zen 3 komt alsnog naar X470 and B450:

The "Zen 3" Architecture is Coming to AMD X470 and B450

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook uitgebreid artikel bij Anand:

AMD to Support Zen 3 and Ryzen 4000 CPUs on B450 and X470 Motherboards

Begrijp allemaal wel dat het lastig is maar niet meer dan terecht dat de support komt en ben blij voor de B450 en X470 eigenaren.

Tegelijkertijd vind ik dat ook de B350 / X370 hier recht op hebben gezien de uitlatingen van AMD in het verleden.

Anyway, weer een fuck up van AMD (marketing) die vermeden had kunnen worden.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Help!!!!: Hoe hadden ze het moeten vermijden dan? Het blijft een technisch probleem, en zoals het er naar uitziet komt er een lelijke technische oplossing die de situatie niet heel veel beter gaat maken. Ik zou het eerder een engineering fuck up noemen dan een van marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:36
De marketing afdeling is inderdaad niet leidend. Eigenlijk is degene die verantwoordelijk is voor het partnerbeleid (soort van head of partnermanagement) verantwoordelijk. Het is zijn/haar taak om de belangen van boardpartners door te duwen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik vermoed dat de duurdere borden als oplossing twee 16MB BIOS chips zouden kunnen hebben voor support voor enerzijds Ryzen 1000-2000-3000 en anderzijds 3000-4000-????. Desnoods via automatische switch, desnoods via een dip-switch. Ik vraag me af of er toch oplossingen komen voor de Ryzen 1000-series en 16MB BIOS limit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04:25
Mijn mening is dat men met de disclaimer "let op met dit bios geen Zen 1 support" meer dan dan voldoende doet om helder te zijn.
Dat continue vasthanden van het handje, want stel dat het mis gaat tegenwoordig nergens meer over.

[ Voor 4% gewijzigd door Razkin op 19-05-2020 17:22 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:58:
@Help!!!!: Hoe hadden ze het moeten vermijden dan? Het blijft een technisch probleem, en zoals het er naar uitziet komt er een lelijke technische oplossing die de situatie niet heel veel beter gaat maken. Ik zou het eerder een engineering fuck up noemen dan een van marketing.
Dit is oorspronkelijk bedacht in een tijd dat AMD zowat failliet was en ze moeite hadden om überhaupt moederborden ontwikkeld te krijgen. De engineering heeft gewoon een socket ontworpen dat een aantal generaties mee zou gaan. Het was de marketing die hier allerlei beloften aan ging hangen. Het is niet alsof AMD nooit socket ondersteuning halverwege de levensduur van het socket heeft laten vallen. Dat deden ze met zowel AM2+ als AM3+. Als de marketing afdeling niet zo ongelofelijk kortzichtig was geweest en de boel niet alweer was lopen gaan saboteren voor de engineers die al het werk verrichten, dan had je voor X570 waarschijnlijk al gehoord dat het AM4+ was.

Maar kennelijk zijn er de afgelopen dagen, berichten vanuit de top van AMD gekomen. Het zat eraan te komen, ook dat 300 series waarschijnlijk gedumpt zou worden. Ergens heb ik daar vrede mee, hoewel ik high end X370 opties ook graag zou hebben gezien. B450 en X470 zijn gewoon veel grotere, succesvollere en waarschijnlijk wijdverspreide platformen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@DaniëlWW2: Heb je ook een bron die kan aangeven dat engineering er al van op de hoogte was voor de introductie van het socket? Zonder is het niet meer dan een leuk verhaaltje met afgunst naar marketeers.

Of om het anders te stellen: ook engineering-afdelingen maken inschattingsfouten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Of marketing of engineering of iemand anders de hoofdrol in dit debacle had vind ik niet zo heel boeiend.

AMD wist ook bij introductie van ZEN al welke releases er tot en met 2020 op stapel stonden, dat komt allemaal niet plotseling uit de lucht vallen ofzo. De mogelijke technische argumenten bij langdurige socketondersteuning zijn allemaal niet nieuw en waren lijkt me voldoende bekend bij AMD. Zou wel erg onnozel zijn anders.

Wat mij betreft is de juiste weg om ook voor de eerste chipset generatie (en dus de mensen die AMD initieel gesupport hebben toen ze nog volkomen in de stront lagen) ZEN 3 support te bieden door op zijn minst een AGESA aan de mobofabrikanten te geven.

Prima om daaruit alles tot ZEN 2 danwel ZEN3 weg te strippen.

Mijn standpunt blijft dat AMD / mobofabrikanten de koninklijke weg moeten gaan. Bij AM5 kun je dan een nieuw verwachtingspatroon neerzetten.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het zou me alsnog niet verbazen als iemand zich gewoon misrekend heeft. Mijn huidige AM4-moederbord ondersteunt 54 CPU's met een BIOS van 16MB, en zit daarmee blijkbaar aan de limiet. Het AM3+-moederbord wat hier ligt ondersteunt maar liefst 134 CPU's (en er zit een CPU op die niet op de lijst staat...), en het BIOS is 4MB. De complexiteit is dus enorm toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:48:
Begrijp allemaal wel dat het lastig is maar niet meer dan terecht dat de support komt en ben blij voor de B450 en X470 eigenaren.
Ik weet niet of ik blij moet zijn, de oplossing die in dat Reddit draadje omschreven wordt klinkt alsof het een zootje gaat worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Apoca

Array Technology Industry

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:44:
[...]
Het zat eraan te komen, ook dat 300 series waarschijnlijk gedumpt zou worden. Ergens heb ik daar vrede mee, hoewel ik high end X370 opties ook graag zou hebben gezien.
Ik verwacht niks, maar dit zou wel lekker zijn voor mijn "oude" trouwe C6E :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rg7rHX6/Knipsel2.jpg

https://twitter.com/hms1193/status/1262778942303371265

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Dit kon je al een beetje aan zien komen met alle reacties op het marketing besluit. Technisch was en is er niks aan de hand wat chipsets en Bios'en betreft. Nu high end X370 er nog bij, eventueel 1000/2000 support eruit en we zijn weer klaar voor een toekomstige upgrade. Daarmee neem je ook meer mensen mee om AM5 een verkoop succes te laten worden als toekomstige chipsets weer verschil in prestaties laten zien. Bijvoorbeeld DDR5 met twee geheugenkanalen per module, met twee Dimms dus quad channel op 5000-6000MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:56
Apoca schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]

Wie is die Hassan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Senior Editor bij wccftech.com. Nu weet ik ook wel dat ze er soms langs zitten, maar doordat er eigenlijk geen verschil is tussen 3XX en 4XX lijkt het me niet echt onwaarschijnlijk. Het zou meegenomen zijn als het zou kloppen :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dcm360 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:58:
@DaniëlWW2: Heb je ook een bron die kan aangeven dat engineering er al van op de hoogte was voor de introductie van het socket? Zonder is het niet meer dan een leuk verhaaltje met afgunst naar marketeers.

Of om het anders te stellen: ook engineering-afdelingen maken inschattingsfouten.
Dat denk ik niet. We komen door deze puinzooi namelijk wel wat te weten over hoe dit gaat. Met name GamersNexus heeft wat dingen uitgezocht. Bijvoorbeeld dat Zen/Zen+ CPU's helemaal geen grotere bioschip dan 16MB kan aanspreken. Dat is pas met Zen 2 ingebouwd. Tweede is dat de bios engineers, tja dat is kennelijk een of twee personen, voor al die borden, voor zowel AMD als Intel. Daarom kan ondersteuning zo lang duren. Een ander is dat met name MSI, de B450 lijn wou behouden omdat ze er flink op hebben ingezet met inventaris en al. ASUS wou er het liefst vanaf.

Maar ik denk niet dat de ontwikkelaars die de AGESA schreven, werkelijk zo dom zijn dat ze niet allang wisten dat die 16MB veel te weinig zou worden en het beter was om niks te zeggen. We hebben ook niks uit de engineering afdeling gehoord. Nee, de beloften en suggesties kwamen van AMD marketing mensen, vaak op reddit. Nu bleek zonder enige dekking. Terwijl ze de afgelopen jaren boel op zaten te stoken en te wijzen naar 1151v2, kwam opeens dit. Welke ontwikkelaar gaat dat nu doen als je allang weet dat het niet gaat passen? Iedereen met zelf maar een beetje kennis van het platform, wist dat het niet ging passen. CPU's laten vallen was overduidelijk. Dat opeens 400 series gedumpt zou worden, was ook het zoveelste staaltje van de marketing afdeling van AMD. Het blijft spectaculair hoe ze eigenlijk behoorlijk goede producten, zo kunnen saboteren. :P
Apoca schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]

Dat zou helemaal netjes zijn. B350 verwacht ik echt niet. Zoveel van die borden kunnen waarschijnlijk niet eens echt fatsoenlijk 3200C16 draaien. X370 heeft ook wat problemen, maar er zitten ook borden zoals C6H/C6E, ROG Strix, Gaming 5/7 of Taichi tussen die eigenlijk wel Zen 3 zouden moeten krijgen.

Ze doen het wel slim. Geen flashback ondersteuning als je een Ryzen 4000 bios hebt, tenminste niet officieel. Tweede is dat deze biossen vergrendeld worden en alleen beschikbaar komen als je bewijst dat je een Ryzen 4000 hebt. Het lijkt er dus op dat deze biossen echt Ryzen 4000 only gaan zijn. Verder is AM5 nu min of meer bevestigd. Na Zen 3 heb je een nieuw moederbord nodig. :)

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-05-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:16:
[...]

Geen flashback ondersteuning als je een Ryzen 4000 bios hebt, tenminste niet officieel.

Tweede is dat deze biossen vergrendeld worden en alleen beschikbaar komen als je bewijst dat je een Ryzen 4000 hebt.
Als je mobo flashback ondersteund heb je niet eens een CPU nodig om je moederbord te flashen ( althans bij Asus), dus ik ben benieuwd hoe ze dat allemaal gaan inregelen dat je niet meer terug zou kunnen. Lijkt me alleen dat ze dat kunnen als ze een Zen3 bios hebben zonder andere CPU ondersteuning en men heeft geen flashback en geen "oudere" Zen2 CPU voor handen of iets dergelijks.

Die bios(en) staat binnen no-time op allerlei fora dus dat is een oplossing die minder dan een uur stand gaat houden :)

Maar goed ik snap ook wel dat dit allemaal oplossingen zijn die bedacht worden voor de mainstream gebruiker die het flashen van een bios mega spannend gaat vinden en die zeker wilt weten dat het allemaal goed gaat. En dat willen AMD en de mobo aanbieders zo goed mogelijk afdekken wat wel netjes is natuurlijk, ze zien de RMA ellende al van afstand aankomen natuurlijk.

De gemiddelde tweaker prutst er echter lekker op los en daar is bovenstaande niet echt op van toepassing :+

[ Voor 26% gewijzigd door Apoca op 19-05-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
is natuurlijk maar een 0.0 percentage van de gebruikers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Fijn dat ze zich bekeerd hebben!
Dat geeft toch weer een beetje vertrouwen terug.

Hopelijk is dit ook een les voor AMD en zullen ze zich voortaan wat bescheidener opstellen.
Geen beloften maken, waarvan je niet zeker weet of je dat waar kan maken (maar ja in het land van de superlatieven is alles 'great', 'amazing' en 'fantastic').
Laat het product voor zich spreken, de naamsbekendheid is er nu wel!

Ik vraag mij verder af wat dit gaat betekenen voor de B550 serie en of ze daarbij dan wel eenduidig zullen zijn over de ondersteuning van de toekomstige processor generaties.
Het lijkt erop dat het een gedoemde chipset is, nu AM5 en DDR5 aanstaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
B550 is alleen voor als je goedkoop pcie4 wilt hebben, dat was toch altijd al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het nieuwe motto van AMD was toch "Underpromise, overdeliver". Dat probeerden ze wel heel snel te laten vallen ihgv AM4. :+

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

YouTube: AMD Exclusive Q&A: Zen 3 & X370, B450 Feature Blocking, DDR5, & Post...
Zen 3 & X370, B450 Feature Blocking, DDR5

X370 uiteindelijk dus alleen als alle sterren goed staan en je in een veld staat met alleen maar klavertjes vier op het moment dat iemand hier tot gaat besluiten om die ook te ondersteunen. Maar we hebben nog enkele maanden voor er überhaupt een Zen3 release komt dus we gaan het meemaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Die eerste 4xxxG serie APU (gebaseerd op Zen2 van de 3xxx serie natuurlijk) wordt nu hier en daar gelekt. Dit is een Ryzen 7 versie, waarvan de 'originele' 3xxx versie in de zomer van vorig jaar ofzo uitkwam (toch?).

Denken jullie dat bijvoorbeeld Ryzen 3 versies van een 4xxxG APU nu snel achter die Ryzen 7 zal komen, of zal daar dan ook weer minstens een half jaar tussen zitten?

Aangezien het hogere segment (om begrijpelijke redenen) altijd eerder wordt uitgebracht. En aangezien de 'originele' Zen2 Ryzen 3 (3100 en 3300X) net uit zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@fruitbakje
Voor de desktop APU heeft AMD altijd 2 versies tegelijk uitgebracht. Zie maar de pricewatch voor de 2xxxG en 3xxxG.
De 3e generatie heeft zo goed als zeker een 8 core variant en ik verwacht dat het lager gepositioneerde model een 6 core zal worden.
Het zou heel onlogisch van AMD zijn om zichzelf te beconcurreren met de zojuist uitgebrachte 3100x en 3300x quadcores.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YAYgee
  • Niet online
https://www.digitimes.com/news/a20200520PD210.html

"600 series chipsets... scheduled for the end of 2020"
= > X670 en Zen3 CPUs lanceren dan toch niet op hetzelfde moment; wat lekkers kan X670 nog brengen ("nieuwe feature" = geen chipset fan?); en zal het een dead-end zijn (of niet = AM4+, latere Zen2/3 refreshes, Zen4 toch op AM4; als AM5 vertragingen oploopt dan verwacht ik eerder Zen2/3 refreshes maar hopelijk zien we AM5 en de Ryzen 5000 series op CES2022)

"AMD's Ryzen 4000 series CPUs are scheduled to become available at the end of the third quarter or early fourth-quarter 2020"
=> bevestiging van eerdere geruchten

"ASMedia is the manufacturer of AMD's B550 and A520 chipsets, which are set to launch in June and September 2020"
=> had A520 eerder verwacht; hopelijk een pak beter dan A320

@CMT Met of zonder dGPU zijn segmenten die naast elkaar kunnen bestaan (cfr. beoogde doelgroepen van Renoir laptops met of zonder dGPU). Volstaat de iGPU voor jou dan ga je gewoon voor de (desktop) Ryzen 3 Renoir ipv de 3100/3300X + de extra kost van een videokaart en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de liefhebbers van concurrentie:

AMD Repositions Ryzen 9 3900X at $410 Threatening both i9-10900K and i7-10700K

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 21-05-2020 10:10 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Goede zet van AMD. Jammer dat waarschijnlijk nederlandse retailers niks met de prijs doen en het lekker in eigen zakje stoppen.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Goede zet van AMD. Jammer dat waarschijnlijk nederlandse retailers niks met de prijs doen en het lekker in eigen zakje stoppen.
Het is altijd ook maar de vraag, of, en hoe snel dat soort prijs verlagingen hier doorkomen. Een prijsverlaging op de US prijzen wil lang niet altijd zeggen dat deze ook hier (gelijk) van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens de comments op TPU was de prijsverlaging van de 3900X al eerder ingezet, dus het is maar de vraag of dit een reactie op Intel is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
410 dollar is nu ongeveer 450 euro met 21% btw en dat is ook zo ongeveer de huidige prijs al een aantal maanden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Daarnaast, in de PW kost een 3900X nu ongeveer e445 en een 10900K e550.

Ok, die laatste is natuurlijk nog early days prijs maar dat verschil lijkt me al meer dan groot genoeg in het voordeel van AMD. Je moet wel heel graag een intel willen / die extra prestaties in games nodig hebben wil je daar voor kiezen :?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Genoeg mensen die blind zweren bij Intel, nog steeds... Dat zie je nog regelmatig opduiken in het aankoopadviesforum hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:51:
Genoeg mensen die blind zweren bij Intel, nog steeds... Dat zie je nog regelmatig opduiken in het aankoopadviesforum hier.
Dat verbaast me eigenlijk ook. Tegelijkertijd is het natuurlijk niet zo dat je met Intel een slechte gebruikservaring hebt. Het is geen rommel ofzo. Maar wat de boer niet kent.

Ben gelijk met Zen1 overgestapt en dat was zeker als je het juiste geheugen had en een goed mobo al een prima ervaring alhoewel ik zelf ook wel kinderziektes ben tegengekomen.

Maar eerlijk is eerlijk in het algemeen waren er wel een hoop kinderziekten en was het een rocky ride. Wat ook niet zo gek is als je ziet waar AMD vandaan kwam en je vergeleken wordt met een zeer volwassen langlopend concurrend platform dat ~95%+ marktaandeel heeft.

Bij Zen1+ was het meeste al opgelost en had ik een volwassen ervaring.

Zen2 desktop is imho echt volwassen. Toch knap als je in een paar jaar tijd zover kan komen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Én dan ook nog es minder veiligheidsgaten hebben dan je grote concurrent :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Borromini schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:24:
Én dan ook nog es minder veiligheidsgaten hebben dan je grote concurrent :P.
Dat ook. Inderdaad.

Overigens lees ik in de conclusie van GamersNexus iets wat me toch wel erg verbaast:
Conclusion

The Intel Core i9-10900K CPU is a drop-in replacement for the 9900K, and it shows: Anywhere we previously recommended the 9900K -- primarily gaming -- we could recommend the 10900K.Our biggest issue has been BIOS and the fact that these Z490 platforms feel equivalent to early Ryzen 1000 platforms. They’re buggy, applying settings doesn’t always work like it should, and the boosting behavior is inconsistent from one to the next. That needs to be fixed.

The 10900K also begins to get us into the philosophical debate of how much CPU differences matter for gaming when at its level of performance, but we’ll talk about that more in the 10600K review getting published later today (likely to our YouTube channel first).

Oddly, AMD has the more mature platform right now, despite Z490 being a direct Z390 reskin + WiFi in the chipset. The 3900X would be our go-to for production or rendering boxes. It’s cheaper and it’s more effective. The 10900K is objectively the ‘best’ in gaming benchmarks, and it also has phenomenal room to play around with overclocking (that we still need to explore), so there’s an enthusiast chip here for people who enjoy the OC tinkering scene. As far as gaming-only builds, $500 is a lot to ask, so check back for the 10600K review. If you’re in the pure “FPS snob” category of gaming, the 10900K is the winning choice. For most people, other cheaper options are getting similarly close. For the production classification of users, check the 3900X.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Dat verbaast me eigenlijk ook. Tegelijkertijd is het natuurlijk niet zo dat je met Intel een slechte gebruikservaring hebt. Het is geen rommel ofzo.
Precies. Het is niet alsnog je niet meer kan gamen met een nieuwe Intel CPU. Qua prestaties kunnen ze nog prima mee met de high-end. Ik bedoel, het zijn geen FX-equivalenten; in de tijd van Bulldozer kon AMD niet eens mee met de Core i5 line-up. Dat is nu niet aan de orde.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Dat ook. Inderdaad.

Overigens lees ik in de conclusie van GamersNexus iets wat me toch wel erg verbaast:

[...]
Na die "in-depth' video's van Gamers Nexus over de AMD chipset support saga verbaas ik me daar eigenlijk niet meer over. Als je daar tussen de lijnen door "leest"(eigenlijk luistert) wat voor shitshow bios development is bij bedrijven als MSI, Asus, Asrock e.d. dan valt het me eigenlijk nog mee dat we überhaupt werkende biossen hebben. Schijnbaar werken bij sommige van die bedrijven maar 1 man (of een zeer klein team) aan de biossen. Eigenlijk treurig om te horen.
Ik verwacht eigenlijk dat dit op een site als Tweakers eigenlijk vrij weinig voor zal komen, al zal je altijd "fanboi's" hebben, al verwacht ik eigenlijk dat AMD een veel grotere schare fan's zal hebben dan Intel, al kun je je altijd vragen stellen bij het "fan" zijn van een miljarden bedrijf. Maar normaliter zou een Tweaker toch wel moeten zien dat AMD momenteel eigenlijk overal de betere keuze is.

Je ziet soms wel hoe ver uiteen dit soort zaken uiteen kunnen lopen, op diverse sites / forums / reddit noem maar op heb ik bijv. genoeg berichten gepost zien worden dat Intel na de release van Epyc / Ryzen 3000 geen cpu meer zou verkopen.

Terwijl je aan de andere kant ziet dat Intel nog steeds gewoon 8.5 (misschien nu 8) van de 10 x86'cpu's verkoopt per kwartaal.

Maar zeker in de algemeenheid zal je inderdaad genoeg mensen zien die blind Intel kopen, of op aanraden van verkopers, of applicatie dev's die nog steeds alleen Intel opvoeren in de requirements en meer van dat soort zaken, AMD zal wat dat betreft nog een lange weg te gaan hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Dennism op 21-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik geef toe ik ook voor langetijd daar een van was, heb/had slechte ervaringen met AMD, en dat heeft me altijd naar Intel gedreven.
Oh zo anders nu met Ryzens, imho heeft AMD nu sedert jaren eindelijk een goede CPU neergezet die absoluut zich kan meten met alles wat intel op dit moment kan aanbieden, en zelfs de draak ermee steekt.

Ik juich ook AMD echt toe met Ryzens en hoezeer ik voorheen Intels aanraadde is dat nu AMD geworden bij mij.
Maar zodra Intel weer met iets aankomt dat Ryzens het nakijken zal geven, zal ik ook weer switchen van kamp, mijn advies heeft niets te maken met voorkeur voor een merk, meer te maken wat is het beste en wie levert dit, en dat is nu op dit moment AMD..

Goed ik denk jij ook meer doelt op mensen die ondanks alles bij een merk blijven zweren, en niet kijken naar wat is beter qua prijs/prestatie

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel erg verrassend zal het niet zijn, maar in navolging van Renoir laptop Sku's lijkt ook bevestigd door de mobo fabrikanten dat ook de desktop varianten geen PCIE 4.0 zullen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YAYgee schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 06:35:
https://www.digitimes.com/news/a20200520PD210.html

"600 series chipsets... scheduled for the end of 2020"
= > X670 en Zen3 CPUs lanceren dan toch niet op hetzelfde moment; wat lekkers kan X670 nog brengen ("nieuwe feature" = geen chipset fan?); en zal het een dead-end zijn (of niet = AM4+, latere Zen2/3 refreshes, Zen4 toch op AM4; als AM5 vertragingen oploopt dan verwacht ik eerder Zen2/3 refreshes maar hopelijk zien we AM5 en de Ryzen 5000 series op CES2022)

"AMD's Ryzen 4000 series CPUs are scheduled to become available at the end of the third quarter or early fourth-quarter 2020"
=> bevestiging van eerdere geruchten

"ASMedia is the manufacturer of AMD's B550 and A520 chipsets, which are set to launch in June and September 2020"
=> had A520 eerder verwacht; hopelijk een pak beter dan A320
X670 gaat denk ik eerder om betaalbaarheid. X570 is een lastig platform waar heel wat extra hardware is gebruikt voor PCI-E 4.0 signaal integriteit. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat B550 een jaar later pas komt. Tweede zou een efficiëntere chipset zijn die te koelen is zonder ventilator. Op het moment is het namelijk een 14nm variant van de Zen 2 I/O chip, waar de Zen 2 CPU's een iets efficiëntere 12nm versie hebben. Het zal alleen nog iets beter moeten voordat die ventilator eraf kan. De Zen 3 I/O chiplet misschien. ;)

En uiteraard zijn de marketingafdelingen weer druk bezig om elkaar in de weg te zitten. Opeens volgen namelijk de B550 aankondigingen. :z

Maar Gigabyte en ASUS hebben nu ook bios flashing zonder CPU. Dat is gewoon bijna een must voor AM4. Verder lijkt het relatief high end spul te worden. Ik denk dat dit eerder X470 vervangers gaan zijn dan B450. Nog een reden waarom de Zen 3 bios puinzooi, zo onbegrijpelijk was...
https://www.techpowerup.c...-rog-tuf-gaming-and-prime
https://www.techpowerup.c...md-b550-motherboard-range
https://www.techpowerup.c...s-b550-motherboard-lineup
https://www.techpowerup.c...s-b550-motherboard-family

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-05-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:36:

Maar Gigabyte en ASUS hebben nu ook bios flashing zonder CPU. Dat is gewoon bijna een must voor AM4.
Ik zou eigenlijk niet eens bijna willen zeggen, dat had er, gezien de shitshow omtrent biossen op dit platform bij vrijwel iedere generatie, gewoon vanaf het begin een verplichte feature van alle borden geweest moeten zijn.

Verder al wel een aantal mooie bordjes gezien, hopelijk dat de prijzen ook "mooi" gaan zijn en niet wederom veel te duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 21-05-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hmm, dus de B550 series zijn aangekondig, nu de vraag wanneer ze op de pricewatch te zien/krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Ik zou eigenlijk niet eens bijna willen zeggen, dat had er, gezien de shitshow omtrent biossen op dit platform bij vrijwel iedere generatie, gewoon vanaf het begin een verplichte feature van alle borden geweest moeten zijn.

Verder al wel een aantal mooie bordjes gezien, hopelijk dat de prijzen ook "mooi" gaan zijn en niet wederom veel te duur.
Voor de 300 series niet omdat dit een gevalletje lanceren of failliet gaan was. MSI heeft het voor B450 heel erg slim gedaan en het was een van de redenen waarom ik bijvoorbeeld die borden hier zo hard heb gepust totdat het standaard werd. Gigabyte kwam met X570 er ook bij en daar complementeerde het ook een goede lijn.

Maar qua prijzen verwacht ik de instappers eigenlijk al op minstens €120. Zit gewoon te veel hardware op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:54:
[...]

Voor de 300 series niet omdat dit een gevalletje lanceren of failliet gaan was. MSI heeft het voor B450 heel erg slim gedaan en het was een van de redenen waarom ik bijvoorbeeld die borden hier zo hard heb gepust totdat het standaard werd. Gigabyte kwam met X570 er ook bij en daar complementeerde het ook een goede lijn.

Maar qua prijzen verwacht ik de instappers eigenlijk al op minstens €120. Zit gewoon te veel hardware op.
Ik snap uiteraard de redenen waarom het er niet opgezeten heeft bij de 300 series, maar achteraf gezien had het eigenlijk gewoon op alle generaties moet zitten gezien de problemen die er bij iedere generatie wel geweest zijn met biossen. Blijft toch een zwak punt van AMD. Hopelijk dat ze daar nu van leren en vanaf nu dat beter gaan regelen (zowel op technisch als marketing vlak).

Verder eens met MSI, vrijwel alle B450 die ik aanbevolen heb zijn MSI bordjes geweest, net als Gigabyte met X570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:54:
[...]

Dollarprijzen van de Asus bordjes staan op https://www.tomshardware.com/news/amd-b550-motherboards

Je zal goed moeten zoeken om een B550 moederbord van € 120 te vinden :X

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 21-05-2020 18:02 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met die chipsets hebben ze marktbreed inmiddels gewoon een nvidia'tje gedaan. Alles een laagje opgeschoven. Kijk ook eens naar de prijzen van sommige high end Z490 mobo's. Gaat helemaal nergens meer over.

Een high end asus crosshair kostte drie jaar geleden laten we zeggen E280 ongeveer bij launch.

Voor die prijs had je de beste chipset en top of the line board.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Ik snap uiteraard de redenen waarom het er niet opgezeten heeft bij de 300 series, maar achteraf gezien had het eigenlijk gewoon op alle generaties moet zitten gezien de problemen die er bij iedere generatie wel geweest zijn met biossen. Blijft toch een zwak punt van AMD. Hopelijk dat ze daar nu van leren en vanaf nu dat beter gaan regelen (zowel op technisch als marketing vlak).

Verder eens met MSI, vrijwel alle B450 die ik aanbevolen heb zijn MSI bordjes geweest, net als Gigabyte met X570
Ik hoop vooral dat de marketingafdeling helemaal niks zegt over Zen 3 en RDNA2. Krijgen we misschien eens een fatsoenlijke launch. :P

Qua platform hoop ik dat AMD met AM5 gewoon een roadmap neerzet vanaf het begin. Maak duidelijk wat je kiest, wat je krijgt en iedereen zal het accepteren of toejuichen. Oke, bijna iedereen. Dit zou ik doen. A en B series is huidige en volgende generatie en klaar. X is vorige, huidige en volgende. X770 en de vierde generatie alleen met bepaalde high end modellen, Je Crosshair, Taichi etc. Laat de moederbordfabrikanten dit ook aankondigen als verkoopargument. De laatste generatie van een socket blijft zwak, dus een generatie terug ook maar. Mede voor de oudere CPU's erop gebruiken voordat het socket EOL gaat.

Ter illustratie ook wat ze nu hebben, na weer heel wat gedoe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbF1T3Aihe1ZmIP5G2U-tTo37VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeLlcmtGqDYuDBbrIPIbrcjU.jpg?f=fotoalbum_large
XWB schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:01:
[...]

Dollarprijzen van de Asus bordjes staan op https://www.tomshardware.com/news/amd-b550-motherboards

Je zal goed moeten zoeken om een B550 moederbord van € 120 te vinden :X
Inschatting in ieder geval correct. :P
Maar kom op ASUS. Heb medelijden met die ene bios engineer die dit allemaal moet gaan ondersteunen. Zo veel zinloze SKU's die overlappen met X570 en veel te duur zijn. :')

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-05-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:43
fruitbakje schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:11:
Die eerste 4xxxG serie APU (gebaseerd op Zen2 van de 3xxx serie natuurlijk) wordt nu hier en daar gelekt. Dit is een Ryzen 7 versie, waarvan de 'originele' 3xxx versie in de zomer van vorig jaar ofzo uitkwam (toch?).

Denken jullie dat bijvoorbeeld Ryzen 3 versies van een 4xxxG APU nu snel achter die Ryzen 7 zal komen, of zal daar dan ook weer minstens een half jaar tussen zitten?

Aangezien het hogere segment (om begrijpelijke redenen) altijd eerder wordt uitgebracht. En aangezien de 'originele' Zen2 Ryzen 3 (3100 en 3300X) net uit zijn...
Ja, de verwachting is dat de hele lineup desktop apu's samen worden gelanceerd.
Er komen minimaal 3 modellen.

Een 8c16t topmodel, die Ryzen 7 dus die op de foto is gezet
Een 6c12t midmodel, Ryzen 5
Een 4c8t instapmodel, Ryzen 3.

Mogelijks van beide 2 varianten, een 65W model en een 35W model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2

Opzich zeker een gedachte gang die ze zouden kunnen volgen. Echter ben ik er geen fan van. Ik zie liever een harde afspraak, en dat mag best iets beter zijn dan dat Intel doet, bijvoorbeeld in plaats van 2, standaard 3 generaties dan deze boterzachte "support" zoald wat ze op de 300 series al gedaan hebben. Ik vind "bepaalde sku's met een beta bios" geen support, dat kan je gewoon niet verkopen aan klanten.

Het moet gewoon duidelijk zijn voor alle klanten dat eigenlijk bij aankoop van een bord al duidelijk is dat generaties X, Y ( en Z) gesupport gaan worden. Bijvoorbeeld highend bordjes een generatie langer supporten terwijl de chipset hetzelfde is vind ik ook lastig uit te leggen aan de "leek" die zijn eerste PC gaat bouwen.

Nu bijvoorbeeld ook weer met dat 400 series verhaal en de knieval de laatste dagen, als je die hele statement leest is het ook allemaal weer boterzacht qua beloftes met allemaal mitsen en maren, ook lijkt als ik de statements correct lees de ondersteuning niet eens officieel te zijn, want ook hier komen weer termen als "beta bios" naar voren. Dat ze na de marketingfaal dat nu op deze manier gaan proberen recht te breien snap ik wel, maar het blijft er gewoon, in ieder geval naar mijn mening, richting de consument zeer slecht op staan.

Eerst stop je de support nadat marketing wat anders lijkt te hebben beloofd de laatste paar jaar.
Dan hou je even voet bij stuk.
Dan toch maar de draai nadat reddit ontploft is en niet stopt, maar wel zo moeilijk mogelijk met zo min mogelijk harde beloftes.

Nu weten klanten voor zover ik kan inschatten eigenlijk nog niet waar ze aan toe zijn, gaat ieder bordje de nieuwe bios krijgen bijvoorbeeld en wat zijn de uiteindelijke implicaties.

Nu ben ik al consument ook geen fan van de korte socket support van Intel, maar een ding moet ik ze wel nageven, na de release hebben ze het vrijwel altijd goed voor elkaar qua bios versies (afgezien van de bugged release ten tijde van meltdown, ken ik eigenlijk geen botched bios release van Intel op het consumenten platform), iedereen weet vanaf moment 1 waar ze aan toe zijn qua support.

Als AMD nu dat niveau van kwaliteit kan bieden met een generatie extra support zou ik al zeer tevreden zijn.

Edit: Die Asus prijzen zijn trouwens wel lol, daar is weinig budget meer aan :P
Het eerste enigzins fatsoenlijke bord lijkt bij $160 te beginnen, das wel pijnlijkt in een range waar je bordjes verwacht vanaf een eurotje of €90 als het niet nog iets minder is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 21-05-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
Dennism schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:55:
@DaniëlWW2

Nu ben ik al consument ook geen fan van de korte socket support van Intel, maar een ding moet ik ze wel nageven, na de release hebben ze het vrijwel altijd goed voor elkaar qua bios versies (afgezien van de bugged release ten tijde van meltdown, ken ik eigenlijk geen botched bios release van Intel op het consumenten platform), iedereen weet vanaf moment 1 waar ze aan toe zijn qua support.
Wat ik op dit moment mij afvraag is hoeverre een x570 bord nog mee gaat als AM4 word verlaten.
Qua chipset zou deze voorlopig dus nog toekomstige CPU's ondersteunen, maar als AM4 word verlaten, dan zijn deze borden alsnog dus niet Future Proof ondanks hun chipset.

Of begrijp ik dit verkeerd ?

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArranChace schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:03:
[...]

Wat ik op dit moment mij afvraag is hoeverre een x570 bord nog mee gaat als AM4 word verlaten.
Qua chipset zou deze voorlopig dus nog toekomstige CPU's ondersteunen, maar als AM4 word verlaten, dan zijn deze borden alsnog dus niet Future Proof ondanks hun chipset.

Of begrijp ik dit verkeerd ?
Die support waarschijnlijk inderdaad beperkt zijn, in ieder geval krijg je Zen 3, maar daarna zal inderdaad de vraag zijn. Komt er nog een generatie en gaan ze die supporten op AM4 of gaan ze direct naar AM5 met DDR5 en is AM4 "klaar".

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AMD Readies 3rd Gen Ryzen "Matisse Refresh" Ryzen 7 3850X and 3750X Processors

AMD is planning to immediately update its product stack to counter the Intel 10th gen Core "Comet Lake-S" desktop processor family. Codenamed "Matisse Refresh," the processor will use existing IP, based on the 7 nm "Zen 2" microarchitecture, but could innovate in areas such as clock-speed, and possibly CCD/CCX-level innovations of the kind we saw with the 3300X. As it now stands, the Ryzen 9 3900X appears unfazed by the i9-10900K and i7-10700K at its new $410 price, however, competitiveness of the 3800X and 3700X could buckle under pressure from the i7-10700 series (K, KF, non-K, and F), as well as the Core i5-10600 series. To this effect, we're hearing rumors of a "Ryzen 7 3750X" and "Ryzen 7 3850X" seeing the light of the day soon, with an early-June announcement, and early-July market availability. References to the 3750X date back to October 2019.

Rumors of "Matisse Refresh" gained traction when WCCFTech editor Hassan Mujtaba tweeted a slide from a GIGABYTE AMD B550 motherboard series pre-launch presentation, which references GIGABYTE's own interpretation of AMD's roadmap. It lists out every CPU microarchitecture for the AM4 platform, and right next to "Matisse" is "& Refresh," confirming that "Matisse Refresh" is real. A microarchitecture "refresh" needn't even involve any physical changes to the processor design, core-counts, or architecture, and can sometimes even indicate something as simple as a second major wave of SKUs that replace existing SKUs in the market, leading to their phase-out (eg: Intel "Haswell Refresh" retaining the 4th gen Core model numbering). The slide also adds weight to the theory that desktop "Renoir," like its mobile counterpart, lacks PCIe gen 4.0. The slide also talks about AMD introducing the entry-level A520 desktop chipset in August, which will support PCIe gen 4 when paired with a capable processor.

https://www.techpowerup.c...850x-and-3750x-processors

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

-The_Mask- schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:49:
AMD Readies 3rd Gen Ryzen "Matisse Refresh" Ryzen 7 3850X and 3750X Processors
Als Zen3 gewoon zijn eerder gedachte release date gaat halen van Q4 dan is het toch niet echt logisch om nog een tussentijdse refresh de markt in te gooien die niet een echt noemenswaardige uplift gaat geven?

Of ze moeten de "oude" Matisse CPU's van de markt halen en alleen de refresh nog aanbieden over de gehele CPU stack, dan zou ik de iteratiestap nog wel snappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het productieproces verbetert en hierdoor hogere klokfrequenties mogelijk zijn dan is het een logische keuze wat mij betreft. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de snellere Ryzen 7 3750X en 3850X uitbrengen voor dezelfde prijs als de huidige 3700X en 3800X om een betere prijs/prestatie te krijgen ten opzichte van je concurrent. Of je verkoopt ze voor meer om meer winst op je product te maken. Daarnaast komen er natuurlijk ook weer reviews, wat natuurlijk een zeer effectieve vorm van reclame is.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 22-05-2020 10:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Inderdaad. Als AMD gewoon druk kan zetten op Intel omdat het kan, waarom niet? Lang geleden dat zij nog in die positie zaten.

Ondertussen kan Intel weer met zijn turboclocks patsen :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Via Anandtech's interessante artikel over het Hotchips event eind vd zomer:

Fortune: Why Intel is betting its chips on microprocessor mastermind Jim Keller (gebruik readerview in FF)

He’s the Forrest Gump of our industry,” says Fred Weber, former chief technology officer of AMD. “He keeps being in the middle of the interesting stuff and making a difference.”

And in April 2018, Forrest ran again, so to speak, when Keller left Tesla and joined Intel, the 800-pound gorilla of the chip industry—a company against which he’s been competing for most of his career.

[ Voor 32% gewijzigd door Help!!!! op 22-05-2020 12:14 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
Dennism schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:10:
[...]

Die support waarschijnlijk inderdaad beperkt zijn, in ieder geval krijg je Zen 3, maar daarna zal inderdaad de vraag zijn. Komt er nog een generatie en gaan ze die supporten op AM4 of gaan ze direct naar AM5 met DDR5 en is AM4 "klaar".
Freggels, dan hoop ik maar mijn 3900x een tijdje mee gaat.
Net een heel systeem aangeschaft paar maanden geleden, en gehoopt hier toch echt een langere tijd mee te kunnen doen met tussendoorse upgrades

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 12:09
Interessant om te volgen allemaal. Ik ben van plan mijn systeempje uit 2015 te vervangen en de insteek is om er ITX in een wat ruimere behuizing (bijv. de Fractal Design Define Nano S) met een flinke radiator en high end processor van te maken.

Zo kwam ik al snel tot de conclusie dat het verstandig is even op de B550 chipset te wachten; Immers wat heb je aan een X570 chipset die actieve koeling nodig heeft voor meer PCI-E 4.0 sloten als er op een mini-ITX moederbord toch maar één slot zit.

Maar nu dus ook het nieuws dat redelijk snel de volgende generatie Ryzen er aan komt. Ik had mijn oog op de 3950X maar nu ga ik denk ik toch even de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van die 3750X en 3850X. Ik moet nog maar eens zien of met PBO aan het verschil zo groot zal zijn dat het de meerprijs waard is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ocf81 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:08:
Ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van die 3750X en 3850X. Ik moet nog maar eens zien of met PBO aan het verschil zo groot zal zijn dat het de meerprijs waard is.
Idealiter zet AMD deze voor dezelfde prijs als de 3700X en 3800X in de markt, en faseert vervolgens de oude uit.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:55
Zou mooi zijn dat ze dat doen omdat het verschil met de 48xx daarna anders veel te groot is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:10:
...Komt er nog een generatie en gaan ze die supporten op AM4 of gaan ze direct naar AM5 met DDR5 en is AM4 "klaar".
Met Raphael (= Zen4?) gaan ze direct naar AM5 met DDR5, PCIe Gen 4 en USB 4 (volgens AMD's interne roadmap). Gigabyte lijkt dit te bevestigen (zie slide):

https://videocardz.com/ne...-coming-to-amd-am4-socket

Matisse (& refresh), Renoir, Vermeer (+/- refresh?), Cezanne (APU Zen3 RDNA2), Rembrandt (APU Zen3+) en dan is AM4 "klaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Niet online
Wie weet meer hierover:
In all the Renoir/Renoir-notebook reviews we never see any exploration of the DCN and VCN un-core portions on the APU. Is this something we might expect more of when Desktop Renoir launches? i.e. DCN 2.1 (vs 2.0 in Navi), and VCN 2.5 (vs 2.0 in Navi) HDMI 2.1 / AV1
B550 bordjes met HDMI 2.1 gaan binnenkort verkrijgbaar zijn. Bijvoorbeeld de Aorus Pro (supporting a maximum resolution of 4096x2160@60 Hz; support for HDMI 2.1 version, HDCP 2.3, and HDR).
=> waarom een maximum resolution van slechts 4K@60Hz?
Pagina: 1 ... 81 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.