Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:43
XElD schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:02:
Interessant om te volgen allemaal. Ik ben van plan mijn systeempje uit 2015 te vervangen en de insteek is om er ITX in een wat ruimere behuizing (bijv. de Fractal Design Define Nano S) met een flinke radiator en high end processor van te maken.

Zo kwam ik al snel tot de conclusie dat het verstandig is even op de B550 chipset te wachten; Immers wat heb je aan een X570 chipset die actieve koeling nodig heeft voor meer PCI-E 4.0 sloten als er op een mini-ITX moederbord toch maar één slot zit.

Maar nu dus ook het nieuws dat redelijk snel de volgende generatie Ryzen er aan komt. Ik had mijn oog op de 3950X maar nu ga ik denk ik toch even de kat uit de boom kijken.
De nieuwe generatie komt niet zo snel hoor. Enige wat we weten is Q4 normaal gezien, dus dat is rond kerstmis pas waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 17:49
Teleurgesteld dat het maar 8cu's zijn. Van Bristol (GCN3/8cu) naar Raven (Vega/11cu) was een flinke stap voorwaarts maar AMD lijkt nu weer flink te stagneren.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@NitroX infinity Daarentegen is de turbo clock van de GPU flink hoger (2,1 vs 1,4 Ghz).

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het aantal CU's zijn express omlaag gehaald. Ze kunnen nu door hogere klokfrequenties een vergelijkbare rekenkracht behalen. En aangezien de bottleneck hoe dan ook de geheugenbandbreedte blijft heeft meer ook geen enkele toegevoegde waarde.

Enige wat realistisch zou kunnen is de toevoeging van HBM geheugen op de CPU voor sommige modellen. Maar zelfs dat is zeer onwaarschijnlijk. Hooguit dat je dat gaat zien als custom lijkt mij, niet iets voor het mainstream desktop platform de komende jaren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
XWB schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:09:
@NitroX infinity Daarentegen is de turbo clock van de GPU flink hoger (2,1 vs 1,4 Ghz).
Ja maar dat levert je hooguit 50% betere prestaties op. Dat is 'gelijk' aan 12cu's op 1,4GHz. Niet veel meer dan de 3400G.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Welke realistische manier had dan wel meer prestaties gegeven volgens jouw?

Naar mijn mening hebben ze juist de beste keuze gemaakt die mogelijk is. Nu gaan de productiekosten omlaag tegenover meer CU's op lage klokfrequentie en de prestaties een klein beetje omhoog. En aangezien er niet meer uit te persen is door geheugenbandbreedte te kort is dit dus de beste keuze.

[ Voor 66% gewijzigd door -The_Mask- op 23-05-2020 00:52 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 08:49
Is er bekend in hoeverre de Renoir CPU's ondersteund worden op een Deskmini A300?

Ben ook heel benieuwd naar de prijzen. Zijn zeer interessant voor kleine builds zonder dgpu. Fijn ook dat ze snellere en meer cores toevoegen aan hun apu lineup. :)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FereiDON schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:57:
Is er bekend in hoeverre de Renoir CPU's ondersteund worden op een Deskmini A300?
Zou gewoon ondersteund moeten worden lijkt mij. Doordat alleen APU's werken heb je niet veel opslag nodig op de firmwarechip. Er zou dus nog meer dan genoeg ruimte beschikbaar moeten zijn. Technisch gezien is er geen beperking.
Ben ook heel benieuwd naar de prijzen. Zijn zeer interessant voor kleine builds zonder dgpu. Fijn ook dat ze snellere en meer cores toevoegen aan hun apu lineup. :)
Ik zou er vanuit gaan dat zowel het hexacore model als de octocore duurder worden dan de huidige Ryzen 5 3400G. 399 dollar voor het topmodel zou ik niet vreemd vinden. We hebben het immers over een Ryzen 7 3700X/3800X met een flinke GPU en een chipset allemaal geïntegreerd op één 7nm die. Dat terwijl een Ryzen 7 3700X/3800X die flinke GPU niet heeft en het chipset op de CPU op een goedkoper 12nm productieproces gemaakt wordt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:36
XElD schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:02:
Interessant om te volgen allemaal. Ik ben van plan mijn systeempje uit 2015 te vervangen en de insteek is om er ITX in een wat ruimere behuizing (bijv. de Fractal Design Define Nano S) met een flinke radiator en high end processor van te maken.

Zo kwam ik al snel tot de conclusie dat het verstandig is even op de B550 chipset te wachten; Immers wat heb je aan een X570 chipset die actieve koeling nodig heeft voor meer PCI-E 4.0 sloten als er op een mini-ITX moederbord toch maar één slot zit.

Maar nu dus ook het nieuws dat redelijk snel de volgende generatie Ryzen er aan komt. Ik had mijn oog op de 3950X maar nu ga ik denk ik toch even de kat uit de boom kijken.
De fan op mijn ITX bord nog nooit horen draaien eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:49:
AMD Readies 3rd Gen Ryzen "Matisse Refresh" Ryzen 7 3850X and 3750X Processors

AMD is planning to immediately update its product stack to counter the Intel 10th gen Core "Comet Lake-S" desktop processor family. Codenamed "Matisse Refresh," the processor will use existing IP, based on the 7 nm "Zen 2" microarchitecture, but could innovate in areas such as clock-speed, and possibly CCD/CCX-level innovations of the kind we saw with the 3300X. As it now stands, the Ryzen 9 3900X appears unfazed by the i9-10900K and i7-10700K at its new $410 price, however, competitiveness of the 3800X and 3700X could buckle under pressure from the i7-10700 series (K, KF, non-K, and F), as well as the Core i5-10600 series. To this effect, we're hearing rumors of a "Ryzen 7 3750X" and "Ryzen 7 3850X" seeing the light of the day soon, with an early-June announcement, and early-July market availability. References to the 3750X date back to October 2019.

Rumors of "Matisse Refresh" gained traction when WCCFTech editor Hassan Mujtaba tweeted a slide from a GIGABYTE AMD B550 motherboard series pre-launch presentation, which references GIGABYTE's own interpretation of AMD's roadmap. It lists out every CPU microarchitecture for the AM4 platform, and right next to "Matisse" is "& Refresh," confirming that "Matisse Refresh" is real. A microarchitecture "refresh" needn't even involve any physical changes to the processor design, core-counts, or architecture, and can sometimes even indicate something as simple as a second major wave of SKUs that replace existing SKUs in the market, leading to their phase-out (eg: Intel "Haswell Refresh" retaining the 4th gen Core model numbering). The slide also adds weight to the theory that desktop "Renoir," like its mobile counterpart, lacks PCIe gen 4.0. The slide also talks about AMD introducing the entry-level A520 desktop chipset in August, which will support PCIe gen 4 when paired with a capable processor.

https://www.techpowerup.c...850x-and-3750x-processors
Of ze brengen de refreshes uit als XT versies aldus wccftech.

AMD Ryzen 9 3900 XT, Ryzen 7 3800 XT, Ryzen 5 3600 XT ‘Matisse Refresh’ Desktop CPUs Confirmed – Same Core Config, Higher Clocks & Price Cuts For Existing Models

Our sources have just confirmed that AMD is indeed preparing three new Ryzen 3000 Desktop CPUs as part of its new 'Matisse Refresh' AM4 family. The new processors are going to adopt an optimized 7nm process node which was first introduced on Matisse CPUs back in 2019, allowing AMD to deliver higher clocks on the new SKUs.

A few hours ago, a rumor emerged that AMD was working on new Ryzen 3000 Desktop CPUs but we can confirm that there are at least three chips in the works. The Matisse Refresh lineup will be featuring the following CPUs:

AMD Next-Gen RDNA 2 ‘Navi 21’ GPU Powered Radeon RX & RDNA 1 ‘Navi 10 Refresh’ GPU Powered Radeon RX Graphics Cards Leaked

• AMD Ryzen 9 3900XT (Ryzen 9 3900X Replacement)
• AMD Ryzen 7 3800XT (Ryzen 7 3800X Replacement)
• AMD Ryzen 5 3600XT (Ryzen 5 3600X Replacement)

Starting off with what to expect from the Matisse Refresh family, the core configuration is going to remain the same. The Ryzen 9 3900XT will feature 12 cores and 24 threads, the Ryzen 7 3800XT will feature 8 cores and 16 threads while the Ryzen 5 3600XT will feature 6 cores and 12 threads. What is interesting is that all three CPUs will feature higher clock speeds & enhanced overclock support. Our sources also suggest that the boost algorithms for the new CPUs are more tightly tuned which should result in 5-10% performance improvement over existing parts.

All three Ryzen 3000 'Matisse Refresh' Desktop CPUs will be featuring support on 400-series and 500-series motherboards. The lineup is aligned perfectly against its three main competitors, the Intel Core i9-10900K, the Core i7-10700K, and the Core i5-10600K. While AMD's existing parts do offer better performance to value ratio compared to Intel's 10th Gen lineup, AMD believes there's still room for improvement and the small lead that Intel has gained with their higher clocked Comet Lake parts can easily be subverted with the Matisse Refresh family, putting AMD once again in the leading position.

We could be looking at a clock speed bump anywhere around 200-300 MHz but we cannot confirm the actual clock speeds for now. What we do know is that in terms of pricing, the new Ryzen 3000 CPUs will be priced the same as existing parts while the original Matisse chips will be getting huge price cuts. The Ryzen 3000 Desktop CPUs have already seen some impressive deals and retailer-specific price cuts over several months but the latest cut would be an official one from AMD. Other than that, we can expect a new bundle promo to go along nicely with the Matisse Refresh family. In the current Ryzen Game promo, buyers get an option of up to 2 AAA games and a 3 months Xbox Game Pass for PC with a select Ryzen 3000 series CPU.

As for when should we expect the launch of these processors, the AMD Ryzen 3000 'Matisse Refresh' CPU family is expected to be announced on the 16th of June with an official release/sales embargo set for 7th of July.

The AMD Ryzen 3000 'Matisse Refresh' family wouldn't be the last Zen 2 based parts that we get to see as AMD's Ryzen 4000 'Renoir' Desktop APUs are also planned for an official announcement in June. We could definitely see AMD announcing both series together. All of these Zen 2 processors will be the last to hit the AM4 desktop platform before AMD unveils its next-generation Zen 3 based Ryzen 4000 'Vermeer' Desktop CPUs which are expected to arrive later this year. We will try to get hold of the full specifications for the chips so stay tuned.

https://wccftech.com/amd-...h-desktop-cpus-confirmed/

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Die 4400G zie ik wel zitten als vervanger van mijn 3200G.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Als ze de 4700G (Zen 2) APU al een 4.4GHz boost geven, wat het dus eigenlijk een 3700x maakt, zou het me niet verbazen als ze op de 4900x toch wel de 5GHz naderen, zo niet aantikken (op de 4950x). Te meer omdat ze naar 7nm+ gaan, waardoor het stroomverbruik verlaagd wordt, en er dus meer ruimte is voor een wat hogere kloksnelheid. Alhoewel, de hogere dichtheid kan ook wel weer voor moeilijkheden zorgen. Anyway, als ze én de 15%+ IPC én er toch in slagen 200-300MHz hogere boost clocks zien te behalen, is Zen 3 ook the way to go voor gamers, en zorgt dat er hopelijk voor dat Intel weer eens competitief gaat worden. AMD zou van Zen 3 trouwens ook een hoop winst kunnen krijgen voor r&d wat weer gunstig is voor de competitie tegen Nvidia. Nu nog vast houden aan september als release en het wordt een geweldige herfst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Al wat ouder erg interessant artikel via filmpje van Adored met enige veelzeggende beweringen:

Part2: TSMC’s Five Keys to Success Leaving Samsung Behind with High Yield Rate

Part1: TSMC’s Five Keys to Success Leaving Samsung Behind with High Yield Rate
A longtime Silicon Valley entrepreneur involved in IC design who is familiar with Intel has told CommonWealth Magazine for the past few years that it was “wishful thinking” for TSMC to take on the American semiconductor giant.

But he now admits to TSMC’s ascendance. “The battle is over. TSMC has taken over the semiconductor industry,” he says.

The industry veteran came to that realization after Intel was forced to farm out some of its lower level chipsets to TSMC because of the huge shortfall in its own 14nm production.

The word was that when new Intel CEO Robert Swan heard TSMC’s quote, the former chief financial officer could not believe how low it was.

“That shows that [this order] will not be going back,” the Silicon Valley entrepreneur says.

The veteran industry insiders interviewed by CommonWealth for this story, including a former senior Intel executive, believed that because of Swan’s financial background and emphasis on the numbers, Intel may not devote additional resources to advanced processes and could even phase out its wafer contracting business.

“I’ve heard that in the future Intel may become more like AMD [and spin off its manufacturing operations]. It would not be surprising,” the entrepreneur says, which would make Intel less of rival to TSMC.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 24-05-2020 17:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

@Potenscia Het is voor de lange termijn gunstiger als Intel voorlopig in gebreke blijft en dus AMD wat meer vet op de botten krijgt. Aangezien een nieuwe 'Conroe' niet uitgesloten is, zeker nu men ook nog Keller binnen de gelederen heeft.

@Help!!!! Dat laatste zou echt uiterst verrassend zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Xadeon op 24-05-2020 16:43 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Xadeon
Het is niet de eerste keer dat deze gedachte opkomt. Op het eerste gezicht lijkt het misschien wel verrassend maar het is denk ik wel een behoorlijk realistisch scenario. Alhoewel het vooralsnog ook nog wel de andere kant op kan gaan. Immers ook TSMC kan in deze mega ingewikkelde materie ergens vastlopen.

Op dit moment heeft TSMC qua proces feitelijk al geruime tijd de leiding. Capaciteit heb ik niet opgezocht maar lijkt me dat intel daar wel groter is.

Wellicht kan Intel weer bijkomen of zelfs voorop komen qua proces, ze hebben het geld ervoor. Echter dit is geen geld probleem maar een kennis probleem. Intel heeft de afgelopen jaren hier ongetwijfeld massa's geld tegenaan gegooid om 10nm werkend te krijgen. En tegen de tijd dat Intel met 10nm komt (voor hun grote chips) zit TSMC wellicht al op 5nm.

Als je niet op de leading process node zit is het erg moeilijk concurreren. Kijk naar AMD. Je chipdesign moet dan zo goed zijn dat het kan compenseren voor de inferieure node. Intel slaagt daar nog soort van in met hun 14nm ++++++++++++++++ maar dat wordt nu toch echt wel aflopende zaak nu.

Verder lijkt TSMC dus aanmerkelijk goedkoper te kunnen produceren dan Intel zelf kan, in ieder geval op de uitbestede chipset node. Dus ook op kosten loop je dan vast.

Dus stel dat Intel niet bij kan komen of erger, nog verder achterop raakt, wat voor keuze heb je dan :?

Op een gegeven moment gaat het vanzelf sense maken om deels fabless te gaan.

Ik zie Intel uiteindelijk nog wel fabrieken in de USA verkopen aan TSMC. Dat zal de USA government ook vast graag supporten.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 24-05-2020 17:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Ik vrees een beetje dat de 4200G en 4400G pas later uitkomen (voor DIYers) en AMD eerst zoveel mogelijk van de 4700G wil verkopen. SI's krijgen meteen meer keuze, cfr. de Biostar leak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dus clockspeeds voor de Zen refreshes duiken op. Dit komt meer overheen met wat een bepaalde video een jaar geleden suggereerde. Toch de belofte nagekomen dan, na een jaar. :z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82N9QQX3JN1Yn37WaWN8ZTdZtwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyS27YUkmyQsFHUFpA98cV31.jpg?f=fotoalbum_large

https://videocardz.com/ne...xt-to-boost-up-to-4-8-ghz

Ook al zal het effectief niet zo snel zijn, een 4,5GHz all core 3800XT lijkt goed mogelijk en dan ga je kijken naar 5GHz= Skylake prestaties in single thread. Zo worden de betere chips wel weer wat interessanter.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 12:23
Het zal mij benieuwen welke voltage dit silicon nodig gaat hebben om, als deze leaks idd correct blijken, deze frequenties te bereiken en of de refresh dus laat zien hoe volwassen het 7nm process inmiddels is geworden.

De 3600XT zou, als deze leaks idd kloppen, dan mijn interesse hebben ter vervanging van m'n huidige 3600, die van dermate slechte/lage silicon kwaliteit is (bottom binned).

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:51:
Dus clockspeeds voor de Zen refreshes duiken op. Dit komt meer overheen met wat een bepaalde video een jaar geleden suggereerde. Toch de belofte nagekomen dan, na een jaar. :z

[Afbeelding]

https://videocardz.com/ne...xt-to-boost-up-to-4-8-ghz

Ook al zal het effectief niet zo snel zijn, een 4,5GHz all core 3800XT lijkt goed mogelijk en dan ga je kijken naar 5GHz= Skylake prestaties in single thread. Zo worden de betere chips wel weer wat interessanter.
Ik vermoed dat het in de praktijk nog wel tegen gaat vallen. Binning is niet ineens zoveel beter met de architectuur als limiet. Alles richting 4.6GHz en hoger is single core waarschijnlijk nog steeds niet sustained mogelijk met een core power van om en nabij 20W. Eerder pieken van milliseconden zoals nu het geval met de 3900 serie.

Voor allcore is 4200MHz op dit moment een 'kritiek' punt bij Zen2 voor perfmance per Watt (tot 90W PPT), waarbij 4300MHz al vaak 0,75-0,1V meer vereist. Ik gok dat 4400MHz op de huidige 1,325V-1.35V stock voltage bij de 3800X misschien haalbaar moet zijn ipv 4300MHz op dit moment bij <57°C coretemp. 100MHz winst. 4.5GHz is op dit moment vaak nog 1.4V+ nodig.

Wie weet zit ik er naast maar dit lijkt me realistisch incl de marge van binning. Er zullen vast heel goede exemplaren tussen zitten. ;)

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Hoe weet je dat de architectuur de limiet is :?

Op dit moment is TSMC inmiddels al zeker een jaar 7nm chiplets aan het produceren voor AMD. Dus clockspeed verbetering lijkt me heel wel mogelijk. De betreffende chips zijn ongetwijfeld apart gelegd en nu nog niet in het wild verkrijgbaar. Dus vergelijken obv resultaten met huidige cpu's lijkt me niet accuraat.

Denk verder wel goede move van AMD.

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 25-05-2020 13:42 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika

1:1 met pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4000C17D-16GTZR?

Waar zal 4000@CL17 eindigen?

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/dF4sjxFh6HNk7GXn.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 25-05-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:07:
[...]

Ik vermoed dat het in de praktijk nog wel tegen gaat vallen. Binning is niet ineens zoveel beter met de architectuur als limiet. Alles richting 4.6GHz en hoger is single core waarschijnlijk nog steeds niet sustained mogelijk met een core power van om en nabij 20W. Eerder pieken van milliseconden zoals nu het geval met de 3900 serie.

Voor allcore is 4200MHz op dit moment een 'kritiek' punt bij Zen2 voor perfmance per Watt (tot 90W PPT), waarbij 4300MHz al vaak 0,75-0,1V meer vereist. Ik gok dat 4400MHz op de huidige 1,325V-1.35V stock voltage bij de 3800X misschien haalbaar moet zijn ipv 4300MHz op dit moment bij <57°C coretemp. 100MHz winst. 4.5GHz is op dit moment vaak nog 1.4V+ nodig.

Wie weet zit ik er naast maar dit lijkt me realistisch incl de marge van binning. Er zullen vast heel goede exemplaren tussen zitten. ;)
Volgens mij duiken er de laatste tijd wel meer chips op die veel betere boostclocks behalen met mindere voltages. Als ik AMD was, dan zou ik ook een nieuwe top bin introduceren en extra vragen voor de echte goede chips. Met name de 3800XT kan wel eens interessant gaan worden. 4,5GHz all core zou goed mogelijk moeten zijn als de boost 4,8GHz is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Help!!!! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:40:
^
Hoe weet je dat de architectuur de limiet is :?

Op dit moment is TSMC inmiddels al zeker een jaar 7nm chiplets aan het produceren voor AMD. Dus clockspeed verbetering lijkt me heel wel mogelijk. De betreffende chips zijn ongetwijfeld apart gelegd en nu nog niet in het wild verkrijgbaar. Dus vergelijken obv resultaten met huidige cpu's lijkt me niet accuraat.

Denk verder wel goede move van AMD.
De limiet is de spanning die nodig is voor een bepaalde frequentie en bijkomende warmte/hitte als gevolg. Elke architectuur heeft daar een eigen factor in tot de CPU tegen een spreekwoordelijke muur op loop en de spanning exponentieel omhoog moet. De huidige 3800X binning draait al op de limiet van Zen2 wat allcore betreft.

Een CPU moet nog wel normaal te koelen zijn en even mee kunnen. Hoeveel verbetering er in de binning zit weet ik niet, het is mijn vermoeden. Zie 9900KS als voorbeeld, alleen op papier een redelijk verschil, voornamelijk baseclock. Mijn 3800X komt al nooit onder 4200MHz allcore terwijl 3900MHz opgegeven is. Daarvoor hoeft de spanning op bv 1.25V gezet te worden als onderwaarde en is dat ook afgevinkt.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 25-05-2020 15:15 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Volgens mij duiken er de laatste tijd wel meer chips op die veel betere boostclocks behalen met mindere voltages. Als ik AMD was, dan zou ik ook een nieuwe top bin introduceren en extra vragen voor de echte goede chips. Met name de 3800XT kan wel eens interessant gaan worden. 4,5GHz all core zou goed mogelijk moeten zijn als de boost 4,8GHz is.
Vergeet niet dat die 4.8GHz maar voor 1 of 2 goede cores hoeft te gelden, voor pak m beet <20ms. Zegt niet veel over de overige cores. 4.5 is op dit moment sustained per core maar x8 is nog teveel van het goede. Ik zal het al een prima resultaat vinden als 4.4GHz straks allcore draait op 'stock voltage' van de huidige 3800X'en. Wie weet schuurt AMD ook nog het laatste beetje van de Die af met dikkere IHS voor de koeling. ;) Als het al mogelijk zou zijn bij deze chiplets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

M-spec schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:07:
[...]

In de laatste video van Moore's Law is Dead geeft hij aan dat de yields beter zijn en dat mensen kunnen ocen met een stuk minder volt (dan eerder nodig was). Het lijkt dus voornamelijk het process te zijn en niet de architectuur.

Wat wel meespeelt is dat de winst die je krijgt op hogere snelheden percentueel lager kan zijn. Want je denk ik ook dingen zoals het IF en memory controller sneller moeten laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39
Wat verwachten jullie van dexe XT versies in vergelijking met de 4x serie die later komt?

Zou het kunnen dat dit een goede upgrade is op een 450 bord, aangezien het nog wat voeten in de aarde heeft om de 4x serie hier uberhaupt op te installeren?

Feyenoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:05:
[...]

In de laatste video van Moore's Law is Dead geeft hij aan dat de yields beter zijn en dat mensen kunnen ocen met een stuk minder volt (dan eerder nodig was). Het lijkt dus voornamelijk het process te zijn en niet de architectuur.

Wat wel meespeelt is dat de winst die je krijgt op hogere snelheden percentueel lager kan zijn. Want je denk ik ook dingen zoals het IF en memory controller sneller moeten laten lopen.
Ik begrijp je punt en wie weet zal ik me er over verbazen. Nu grofweg elke 100MHz boven 4.2GHz ~0,1V extra vereist moet de binning ineens wel heel erg goed zijn geworden op grote aantallen. Het geheel verschuift iets op in frequentie totdat dezelfde 'muur' bereikt is. Het punt waarop koeling en betrouwbaarheid een probleem blijft.

Goede bins zijn of waren kennelijk wel zeldzaam genoeg als je kijkt dat een 3950X meestal een '3800X en 3700X' chiplet bin meekrijgt. Voor de meerprijs per core vind ik dat best jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Outl@w schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:21:
Wat verwachten jullie van dexe XT versies in vergelijking met de 4x serie die later komt?

Zou het kunnen dat dit een goede upgrade is op een 450 bord, aangezien het nog wat voeten in de aarde heeft om de 4x serie hier uberhaupt op te installeren?
Ik zou de reviews van de 4000 serie afwachten alvorens te upgraden. Tot die tijd is een beetje koffiedik kijken wat die gaan doen. Voor games op 1440p of hoger is er in beide gevallen geen voordeel als upgrade. Wellicht met de nieuwste videokaarten eind dit jaar, dat 1440p ook een verschil kan laten zien voor de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

M-spec schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:51:
[...]

Ik begrijp je punt en wie weet zal ik me er over verbazen. Nu grofweg elke 100MHz boven 4.2GHz ~0,1V extra vereist moet de binning ineens wel heel erg goed zijn geworden op grote aantallen. Het geheel verschuift iets op in frequentie totdat dezelfde 'muur' bereikt is. Het punt waarop koeling en betrouwbaarheid een probleem blijft.

Goede bins zijn of waren kennelijk wel zeldzaam genoeg als je kijkt dat een 3950X meestal een '3800X en 3700X' chiplet bin meekrijgt. Voor de meerprijs per core vind ik dat best jammer.
Tijdens prime95 doet mijn 3950X gewoon 4.18-4.20Ghz all core (geen OC). Wellicht dat ik met binning geluk heb gehad Ik geloof ook niet dat daar de standaard 3800X of 3700X chiplets inzitten want die kunnen dat echt niet als je een fatsoenlijk TDP wilt houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Outl@w schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:21:

Het gaat om een 200 tot 300MHz verschil, dat is net meetbaar, maar zeker niet merkbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:07:
[...]

Tijdens prime95 doet mijn 3950X gewoon 4.18-4.20Ghz all core (geen OC). Wellicht dat ik met binning geluk heb gehad Ik geloof ook niet dat daar de standaard 3800X of 3700X chiplets inzitten want die kunnen dat echt niet als je een fatsoenlijk TDP wilt houden.
Dat is zonder AVX. Een 3800X blijft met AVX op de 142W PPT limiet hangen, tegen max 4.2GHz. Twee keer dat vermogen zal een 3950X nooit toelaten zonder OC. Die heeft dezelfde powerlimit.

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 25-05-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

M-spec schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:42:
[...]

Dat is zonder AVX. Een 3800X blijft met AVX op de 142W PPT limiet hangen, tegen max 4.2GHz. Twee keer dat vermogen zal een 3950X nooit toelaten zonder OC. Die heeft dezelfde powerlimit.
In je andere posts kwam AVX niet ten sprake. Ik wil best met iets anders testen waar AVX in zit.

Maar ik heb hem niet gekocht voor het aantal Ghz, mijn compiles gaan nu een heel stuk sneller :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:41
Sterker nog, alles boven base clock is OC.

Persoonlijk loop ik niet warm voor deze refresh, maar ik kan mij voorstellen dat het een mooie bonus is voor diegene die willen instappen.
Maar verwacht er niet veel van, +200-300mHz zal hooguit 5% extra geven.

Ik vraag mij af of dit misschien wel de hoofdreden van AMD is geweest om aanvankelijk geen Zen3 support te geven voor de 4xx en 3xx chipset?
Anders is dit wel een kinderachtige move om Intel maar de baas te blijven, nu Zen3 voor dit jaar nog geplanned staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:59:
[...]

In je andere posts kwam AVX niet ten sprake. Ik wil best met iets anders testen waar AVX in zit.

Maar ik heb hem niet gekocht voor het aantal Ghz, mijn compiles gaan nu een heel stuk sneller :P.
Oh nee klopt, :P ik dacht al. Tegen 4.2 is alnog niet verkeerd met 16 cores. Voor een 3800X is dat allcore al 80-90W PPT.

Voor normaal gebruik doet een redelijk goede bin 4.3GHz allcore op 1.3V load non AVX. Mét AVX is dat een golden sample chiplet. Maar ook dat gaat ook buiten de power spec met twee keer zoveel cores. Lastig te koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hebben jullie al gezien dat Linus Torvalds overgestapt is naar een 3970X Threadripper? B)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wilde het net posten :D. Mooie reclame voor AMD. Comment sectie op Phoronix is leuk om door te gaan.
https://www.phoronix.com/...&px=Torvalds-Threadripper

En deze Wendel van level1tech heeft een 3970X build gemaakt voor een andere Linux kernel dev.

[ Voor 34% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-05-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE NIET DOEN AMD 7(8)7 :X :F waarom is versioning bij jullie toch zo moeilijk

Het volgende was te moeilijk ?????
V1.x.x.x = Zen + Zen+
V2.x.x.x = Zen 2
V3.x.x.x = zen 3
....

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Niet online
https://twitter.com/9550pro/status/1265256141853884416

Cezanne nog steeds Vega :(. Daarna focust AMD eindelijk op de iGPU. Rembrandt krijgt RDNA2 (en Zen 3+: TSMC 6nm, DDR5/LPDDR5, USB4, PCIe 4.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zen 3+ gaat toch geen andere DDR-standaard gebruiken? De logica dicteert dat Zen 3+ een refresh is van Zen 3 zoals Zen + dat ook van Zen was...

Een andere geheugenstandaard impliceert ook een ander moederbord/socket.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Borromini schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:35:
Zen 3+ gaat toch geen andere DDR-standaard gebruiken? De logica dicteert dat Zen 3+ een refresh is van Zen 3 zoals Zen + dat ook van Zen was...

Een andere geheugenstandaard impliceert ook een ander moederbord/socket.
Je vergeet dat APU's een generatie achterlopen. Dus de laatste cpu architectuur voor AM4 en de GPU architectuur die tegelijkertijd uitkomt zullen de eerste APU's vormen voor socket AM5.

Plus, geheugencontroller zit in de I/O die en niet in de cpu chiplets.

[ Voor 6% gewijzigd door NitroX infinity op 26-05-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
XWB schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:09:
[...]

Zoals eerder genoemd, het wordt een zootje.
Maar men kan in ieder geval nog Zen 3 op B450 draaien wanneer deze cpu's uitkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eén voordeel de consument hoeft niks te maken hebben met AGESA code. Dat is in principe tussen AMD en de mobofabrikant. De fabrikant kan zelf bepalen hoe ze hun firmware noemen en beschrijven waar die ondersteuning voor heeft en waar niet voor en wat de optimalisaties zijn. Alleen de echte nerds hebben interesse in de AGESA en die weten de verschillen wel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YAYgee schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:09:
https://twitter.com/9550pro/status/1265256141853884416

Cezanne nog steeds Vega :(. Daarna focust AMD eindelijk op de iGPU. Rembrandt krijgt RDNA2 (en Zen 3+: TSMC 6nm, DDR5/LPDDR5, USB4, PCIe 4.0).
Ik zie het probleem niet echt, als ik kijk naar het gebruik bij onze relaties heeft denk ik 90-95% (als het niet nog meer is) genoeg aan de iGPU die Intel nu bied, Vega zit daar al een flinke stap boven en zal dus ook nog een flinke periode ruim voldoen voor deze groep gebruikers. Lijkt mij echt een prima keuze van AMD als dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan best zijn dat de Vega architectuur gewoon meer geschikt is dan RDNA. Aangezien we dat niet kunnen weten is de logische aanname dat AMD de beste keuze heeft gemaakt. Het zou iig een logische verklaring zijn waarom RDNA wordt overgeslagen.

Maar zolang we vast zitten aan dual-channel DDR zal er nooit veel extra prestaties mogelijk zijn. Dan zien we maar hele kleine stapjes vooruit door sneller werkgeheugen en betere geheugencompressie. Voor grote stappen vooruit is gewoon een andere geheugentype nodig dan dual-channel DDR.

[ Voor 37% gewijzigd door -The_Mask- op 27-05-2020 10:24 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

NitroX infinity schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Je vergeet dat APU's een generatie achterlopen. Dus de laatste cpu architectuur voor AM4 en de GPU architectuur die tegelijkertijd uitkomt zullen de eerste APU's vormen voor socket AM5.
Ik had inderdaad niet door dat het om de APU's en dus AM5 ging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerste indicaties:

AMD Ryzen 9 3900XT and Ryzen 7 3800XT spotted in 3DMark database

[ Voor 37% gewijzigd door Help!!!! op 27-05-2020 17:20 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Apoca

Array Technology Industry

A first look at MSI B550 motherboards

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
25135pt voor de "3800XT" in de bench.

Even getest met mijn eigen 3800X:

Physics score custom run 1080p results op verschillende snelheden @ 4x8GB SR DDR4-3733CL14 X370 Asus C6H:

4200MHz allcore 24982 pt
4300MHz allcore 25462 pt
XFR~4333MHz 25743 pt
4350MHz allcore 25781 pt
4400MHz allcore 26163 pt
4450MHz allcore 26340 pt

Threadbelasting schommeld tussen 70-80% of ~12 threads bij deze benchmark en daardoor redelijke hoge core clock op XFR bij relatief lage 51°C core temp. Dat zal ook de reden zijn dat een 3900XT niet 50% beter scoort met 50% meer cores. In plaats daarvan maar 13% met 12 echte cores.

De score uit de link komt uit rond ~4250MHz XFR score, deze bench lijkt dus van een 'gewone' 3800X zonder custom loop.

[ Voor 10% gewijzigd door M-spec op 27-05-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Ik zie het probleem niet echt, als ik kijk naar het gebruik bij onze relaties heeft denk ik 90-95% (als het niet nog meer is) genoeg aan de iGPU die Intel nu bied, Vega zit daar al een flinke stap boven en zal dus ook nog een flinke periode ruim voldoen voor deze groep gebruikers. Lijkt mij echt een prima keuze van AMD als dit klopt.
Intel's iGPU zal wellicht een pak beter worden. In hoeverre Tiger Lake de achterstand wegwerkt valt nog te bezien. Extra (iGPU) competitie kan iig geen kwaad. Ik hoop vooral dat AMD zal volgen en ook AV1 decoding toevoegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
Weer wat nieuws/geruchten;

https://wccftech.com/amd-...c-5nm-process-node-rumor/

Ryzen 4000 desktop chips (Vermeer) op 5nm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika

[ Voor 75% gewijzigd door Paprika op 28-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt mij ook heel sterk dat AMD als eerste gebruik kan maken van het tweede generatie 5nm productieproces bij TSMC samen met fabrikanten als HiSilicon, Qualcomm en Apple. Net als Lisa Su aangeeft, mobiele SoC's zijn simpeler en die fabrikanten hebben een grotere beurs dan AMD. Het zou extreem vreemd zijn dat AMD dan volop gebruik kan maken van zo'n net nieuw productieproces.

Als AMD niet gebruik zou gaan maken van de volgende generatie 7nm. Wat op zich vreemd is omdat daar nu juist ruimte ontstaat doordat de fabrikanten van hierboven overstappen naar 5nm voor hun high-end SoC's. En men gaat het uitstellen naar begin volgend jaar. Dan zou je denken dat men gebruik gaat maken van de eerste generatie 5nm of 6nm en zeker niet de tweede 5nm.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:24:
[...]

Het gaat om een 200 tot 300MHz verschil, dat is net meetbaar, maar zeker niet merkbaar.
Dat hangt er maar net vanaf wat je doet. Voor gaming ben ik het helemaal met je eens, maar als het om rendering (3D of video) gaat dan is het relatieve performance verschil vrijwel gelijk aan het kloksnelheid verschil.

De economische modellen waar ik veel mee werk schalen vrijwel lineair met cores en frequentie, mits je slim programmeert met veel data localitiet zodat je zoveel mogelijk cache hits houdt. Ik ben inmiddels naar GPUs overgestapt, maar voor sommige modellen met meer voorwaardelijke sprongen is de CPU nog steeds beter en is een vrijwel gratis 300MHz verschil welkom.

Alternatief is een Threadripper; nog veel meer winst, maar dan hebben we het net meer over vrijwel gratis. Threadripper staat hoog op mijn wensenlijst, meer cores en meer PCI-E lanes voor meer GPU's!

Verlies niet uit het oog dat er meer is als gaming!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:32:

Verlies niet uit het oog dat er meer is als gaming!
Hoe kom je er bij dat het over gaming ging? Er staat gewoon 200 tot 300MHz. Bij een klokfrequentie van 4GHz gaat het dus over 5% verschil bij 200MHz en 7,5% verschil bij 300MHz in de meest ideale situatie met perfecte scaling. Gaming behoort daar sowieso niet tot, dus daar is het meestal niet eens meetbaar. Waar jij het over hebt is wel meetbaar maar waarschijnlijk niet merkbaar, tenzij je twee dezelfde machines naast elkaar zet om het verschil te zien. Het is gewoon een simpel statement over hoe klein het verschil is, niet meer en niet minder. Daar hoef je geen complexe dingen achter te zoeken, want het is maar een heel simpel dingetje.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 28-05-2020 17:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Hoe kom je er bij dat het over gaming ging? Er staat gewoon 200 tot 300MHz. Bij een klokfrequentie van 4GHz gaat het dus over 5% verschil bij 200MHz en 7,5% verschil bij 300MHz in de meest ideale situatie met perfecte scaling. Gaming behoort daar sowieso niet tot, dus daar is het meestal niet eens meetbaar. Waar jij het over hebt is wel meetbaar maar waarschijnlijk niet merkbaar, tenzij je twee dezelfde machines naast elkaar zet om het verschil te zien. Het is gewoon een simpel statement over hoe klein het verschil is, niet meer en niet minder. Daar hoef je geen complexe dingen achter te zoeken, want het is maar een heel simpel dingetje.
Waar ik het over heb zijn modellen waarvoor de huidige workstation/server die ik beschikbaar heb met 8-core / 16 thread CPU afhankelijk van het model 8 tot 24 uur staat te rekenen. En waarbij ik om deze tijden te halen al bewust moet kiezen wat ik wel en niet mee neem in de simulaties. Dan heb je het over tot bijna twee uur minder doorlooptijd.

Kortere berekeningen lopen volledig 's nachts en kan ik meteen de volgende ochten de resultaten van controleren en verwerken, voor de langere is het pure snelheidswinst.

Als je een film aan het renderen bent heb je het over meerdere dagen rendertijd, dan ga je 5% tot 7,5% ook merken zonder er een andere machine naast te zetten.

En ja om eerlijk te zijn, als je dit soort dingen niet doet, dan heb je toch ook geen 12 of meer core CPU nodig en dan boeit de 200-300MHz ook niets. Maar er zijn wel degelijk mensen die dat verschil merken.

(Side note: Ik heb één van de simpelere modellen als test naar CUDA geport en een factor 100 versnelling gerealiseerd, ik ben overtuigd! Van 8 uur naar 5 minuten, geheugen bottlenecked nu!)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen heeft MSI aangekondigd dat alle B450 en X470 borden, Zen 3 ondersteuning krijgen. :)
https://www.guru3d.com/ne...even-with-16-mb-bios.html

Maar het kan denk ik goed dat AMD de APU's gelijk wil trekken met de desktop CPU's, of desktop en laptop APU's gelijk wil gaan trekken en de chiplets voor de duurdere Ryzen's, TR en Epyc wil gaan bewaren. Het kan ook op 5nm omdat een van de grote klanten van TSMC 5nm waarschijnlijk weg is gevallen. TSMC zou namelijk geen bestellingen meer aannemen van HiSilicon/Huawei. Dat sluit ook aan bij TSMC die een fabriek in de VS gaat bouwen. TSMC staat gewoon onder invloed van de Taiwanese overheid en zal moeten inschikken bij dit soort politieke besluitvorming. Taiwan zal ook wal terug willen, namelijk bescherming tegen een steeds vijandelijke CCP.
nieuws: 'TSMC heeft nieuwe bestellingen Huawei stopgezet wegens Amerikaanse m...

Vanuit AMD zou het ook logisch zijn om die 5nm capaciteit op te kopen omdat ze RDNA2, consoles en alle Zen 2 CPU's al op 7nm zitten. Een deel naar 5nm overhevelen zorgt voor meer volume en als ze nog efficiënter worden in laptops en ook Tiger Lake ruim de baas zijn, dan gaan de AMD laptops eens lopen. Voor TSMC is het ook strategisch ze een Amerikaanse x86 fabrikant strikken met flink wat groeipotentieel strikken. Marges op je wafers die behaal je pas echt met de x86 server CPU's en er is geen alternatief. AMD zou onderhand het kunnen betalen om vroeg op een node te gaan zitten en de voordelen hiervan te nemen. Intel lijkt zo noodgedwongen een node achter te blijven.

Voor 2021 zou me alleen wel verbazen. N5P zou pas in Q4 in normale productie gaan en dan haal je de kerst waarschijnlijk niet met producten in de winkel. Het zou alleen wel kunnen dat AMD probeert om "Rembrandt" naar voren te halen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-05-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als HiSilicon weg valt dan kan het wel ja, dat zou ook de enige mogelijkheid zijn voor AMD lijkt mij. Apple had trouwens veel meer 5nm capaciteit ingekocht dan HiSilicon. Apple moet het immers veel meer hebben van hun high-end SoC dan Huawei die veel meer met mainstream en low-end SoC's doet dan Apple.

Hoe dan ook, voor AMD en de consument is het natuurlijk geweldig nieuws mocht het zo gaan zijn. 8)

[ Voor 60% gewijzigd door -The_Mask- op 28-05-2020 22:55 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het meest interessante is wat mij betreft, dat het zou kunnen dat de opvolger van Warhol, Raphael een Navi IGP heeft. De meest mooie oplossing zou een losse chiplet zijn wat mij betreft. Zoals hieronder beschreven 9 dagen geleden. :p
-The_Mask- schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:25:
Als je een IGP nodig hebt dan is zijn het leuke opties, maar anders kunnen ze zich niet echt meten met de Ryzen 3000 serie nee, daarvoor zijn ze gewoon te duur. Ik hoop zelf dat AMD in de volgende generatie (5000 serie) of de generatie daarna (6000 serie) ook over gaat naar meer CPU's met IGP's.

Een beetje zoals Intel nu heeft met Icy Lake met G1, G4 en G7 grafische chips verdeelt over de volledige lineup. Waarbij AMD het dan als een losse chiplet implementeert. Dan is bijvoorbeeld zoiets mogelijk:

Quadcore's:
Ryzen 3 5100
Ryzen 3 5100G3
Ryzen 3 5300X
Ryzen 3 5300G5
Ryzen 3 5300G7

Hexacore's:
Ryzen 5 5500
Ryzen 5 5500G3
Ryzen 5 5600X
Ryzen 5 5600G5
Ryzen 5 5600G9

Octocore's:
Ryzen 7 5700X
Ryzen 7 5700G3
Ryzen 7 5800X
Ryzen 7 5800G5
Ryzen 7 5800G9

Dodeca- en hexadecacore's:
Ryzen 9 5900X
Ryzen 9 5900G3
Ryzen 9 5950X
Ryzen 9 5950G3
Ryzen 9 5950G9

Waarbij de G dan staat voor het aantal Navi CU's. Door de IGP in een losse chiplet te stoppen kun je CPU's maken zonder IGP en kleine en grote IGP's hebben zonder dat je van alles hoeft uit te schakelen waardoor je goedkoper kunt produceren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dit bericht spreekt dat dan weer tegen:

nieuws: 'AMD Ryzen 5000-desktopprocessors heten Warhol en gebruiken 7nm-procedé'

Het zou mij verbazen als Vermeer 5nm is. Nog maar enkele maanden geleden toonde AMD een roadmap die aangaf dat Vermeer 7nm is, op zo'n korte termijn van node switchen zou best bijzonder zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Het zou mij verbazen als Vermeer 5nm is. Nog maar enkele maanden geleden toonde AMD een roadmap die aangaf dat Vermeer 7nm is, op zo'n korte termijn van node switchen zou best bijzonder zijn.
TSMC N7, N7P en N5 zijn IP compatibel, dus daar zijn mogelijkheden lijkt mij. Alleen ging het nieuws over van N7P naar N5+ en dat lijkt mij wel onmogelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:01:
[...]

Dollarprijzen van de Asus bordjes staan op https://www.tomshardware.com/news/amd-b550-motherboards

Je zal goed moeten zoeken om een B550 moederbord van € 120 te vinden :X
Gigabyte daarentegen komt wel met enkele B550 moederborden onder de € 120:

nieuws: Gigabyte en MSI maken prijzen van AMD B550-moederborden wereldkundig ...

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Gigabyte daarentegen komt wel met enkele B550 moederborden onder de € 120:

nieuws: Gigabyte en MSI maken prijzen van AMD B550-moederborden wereldkundig ...
De goedkoopste wil je waarschijnlijk alleen niet. Staan al afbeeldingen op de Gigabyte site. Tja, slechte heatsink, maar de SoC mosfets lijken niet low end te zijn. Vraag is alleen wat de vcore onder de heatsink precies is. Tweede is bios flashen zonder CPU. Dat is onderhand geen luxe meer voor AM4.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-DS3H-rev-10#kf

Maar Warhol lijkt Ryzen 5000 te worden. Wederom Zen 3 en 7nm. Dat impliceert waarschijnlijk dat AM4 nog een generatie langer blijft tenzij AMD Zen 3 als brugarchitectuur gaat gebruiken en Warhol, DDR5 en PCI-E 5.0 krijgt. Dan is het wel AM5. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-05-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ze kunnen anders veel makkelijker dan voorheen meerdere DDR varianten ondersteunen naast elkaar. De I/O chip is immers nu verantwoordelijk voor de geheugen aansturing. Je dan de Zen 3 chiplets dan gewoon aan verschillende I/O chips hangen. Met DDR4 of DDR5 en dan met of geen iGPU (aan)wezig in de I/O chip etc.

In de toekomst krijgen we die volledige chiplet only toepassing wel, ook voor APUs lijkt me. Geen reden om 8 core chiplets te bakken en hem dan ook nog even tegen extra kosten in een SoC in te gaan inbouwen.

Drie I/O chiplets in omloop en één type Zen chiplet in omloop. Een I/O voor servers en Threadripper. Dus waarschijnlijk dus geen iGPU, maar wel vier of meer geheugen kanalen en er kunnen natuurlijk een sloot aan Zen chiplets aan gehangen worden. Een I/O chiplet (de oude die we nu hebben) met DDR4 en geen iGPU en een toekomstige I/O chiplet met DDR5 en ingebouwde iGPU.

Op deze manier kun je economisch rendabel een line up vanjewelste neerzetten :+

[ Voor 51% gewijzigd door madmaxnl op 01-06-2020 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En daar is de 5nm SoC van AMD. :P

AMD "Ryzen C7" Smartphone SoC Specifications Listed

Last year Samsung and AMD announced their collaboration which promises to deliver smartphone chips with AMD RDNA 2 graphics at its heart. This collaboration is set to deliver first products sometime at the beginning of 2021 when Samsung will likely utilize new SoCs in their smartphones. In previous leaks, we have found that the GPU inside this processor is reportedly beating the competition form Qualcomm, where the AMD GPU was compared to Adreno 650. However, today we have obtained more information about the new SoC which is reportedly called "Ryzen C7" smartphone SoC. A new submission to a mobile phone leaks website called Slash Leaks has revealed a lot of new details to us.

The SoC looks like a beast. Manufactured on TSMC 5 nm process, it features two Gaugin Pro cores based on recently announced Arm Cortex-X1, two Gaugin cores based on Arm Cortex-A78, and four cores based on Arm Cortex-A55. This configuration represents a standard big.LITTLE CPU typical for smartphones. Two of the Cortex-X1 cores run at 3 GHz, two of Cortex-A78 run at 2.6 GHz, while four little cores are clocked at 2 GHz frequency. The GPU inside this piece of silicon is what is amazing. It features four cores of custom RDNA 2 based designs that are clocked at 700 MHz. These are reported to beat the Adreno 650 by 45% in performance measurements.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4Vb8irLMhUcyW4y4-hjwszARyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHyy6Ykt74WU4QwgchI5O5FX.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.techpowerup.c...soc-specifications-listed
https://twitter.com/HansDeVriesNL/status/1267020683072229379

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 01-06-2020 15:04 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@-The_Mask- AdoredTV denkt dat het nep is; YouTube: OverVolted #9 - AMD's Leaky Ship (begint op 45 minuten)

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 01-06-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan zeker nep zijn, omdat AMD er nooit over heeft gesproken. Maar het lijkt mij wel het meest realistische N5+ product dit jaar van AMD. CPU of GPU's voor laptop, servers of desktops op N5+ dit jaar klinkt zo onwaarschijnlijk. We zitten nu nog op N7, daar zit nog N7P, N7+ en N5 tussen voordat je op N5+ zit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de Dell G15 SE blijkt de enige laptop te worden met SmartShift dit jaar...

Wat je dus krijgt zijn een hele hoop laptops met GTX1660Ti's en RTX2060's die een gezamenlijk TDP budget delen tussen de CPU en GPU. Met SmartShift kan je dat delen waardoor de GPU meer ruimte krijgt. Nvidia heeft haar eigen Max-Q Dynamic Boost die officieel werkt op zowel AMD als Intel, officieel...

Want Nvidia lijkt het te verbinden aan Advanced Optimus en G-Sync. Twee zaken die niet gaan werken met een AMD APU en dat wordt ook geblokkeerd door beide partijen. Nu heb ik even lopen graven en bijvoorbeeld de G14 lijkt dus al geen Max-Q Dynamic Boost te hebben, maar ROG Boost. Dat is ASUS die er gewoon 20W extra tegenaan gooit voor de GPU. Op deze manier heb je dus geen automatische switch tussen de GPU's en geen automatische verplaatsing van vermogen van de CPU naar de GPU als dit kan. Daarvoor moet je naar Intel. Hetzelfde Intel waar ze met dusdanig hoger CPU verbruik zitten dat er weinig meer overblijft voor Max-Q Dynamic Boost. Juist met Renoir zou dit zo goed kunnen werken omdat je zoveel extra vermogen over hebt. :F

Uiteraard doet AMD dit omdat ze RDNA2 in laptops willen gaan pushen met de volgende generatie APU's. Of dat nu Cezanne of Van Gogh is, is verder niet relevant. Wel relevant is dat je nu een generatie hebt waar de ideale oplossing van Renoir+RDNA vrijwel niet bestaat, Comet+Turing gezamenlijk niet zo goed is want Comet en Renoir+Turing te maken heeft met comptabiliteitsproblemen en een mijnenveld is. Geweldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ryzen Burnout? AMD Board Power Cheats May Shorten CPU Lifespan

Unbeknownst to you, your motherboard may be silently killing your Ryzen processor faster than expected. HWinfo introduced a new feature today that the vendor says exposes that some X570 motherboard vendors are clandestinely misreporting key measurements to AMD's Ryzen processors, thus boosting performance. Unfortunately, this tactic is similar to overclocking, but occurs at stock settings. As a result, the chip draws more power and generates more heat, thus potentially reducing the lifespan of Ryzen chips – but all without the user's knowledge.

It's a common practice for motherboard vendors to adjust the chip's stock power limits to squeeze out more performance from a processor, thus positioning their motherboards as faster than competing models. In fact, nearly every motherboard vendor makes adjustments with Intel's chips, but there's a big difference: Intel expressly approves and even encourages motherboard vendors to adjust power limits to differentiate their products, and those adjustments don't impact chip longevity within the warranty period.

According to a post by The Stilt on HWinfo forums, the method used by some motherboard vendors to boost performance on X570 motherboards consists of the motherboard willfully misrepresenting power consumption to Ryzen processors that are assigned to operate at normal stock settings. In contrast to the approach taken with Intel processors, this practice reportedly isn't sanctioned by AMD and could result in a shorter lifespan for the chip.

The Stilt's post is worth reading over for the details, but here's a nice summation from the report:

"In short: Some motherboard manufacturers intentionally declare an incorrect (too small) motherboard specific reference value in AGESA. Since AM4 Ryzen CPUs rely on telemetry sourced from the motherboard VRM to determine their power consumption, declaring an incorrect reference value will affect the power consumption seen by the CPU. For instance, if the motherboard manufacturer would declare 50% of the correct value, the CPU would think it consumes half the power than it actually does.

"In this case, the CPU would allow itself to consume twice the power of its set power limits, even when at stock. It allows the CPU to clock higher due to the effectively lifted power limits; however, it also makes the CPU run hotter and potentially negatively affects its life-span, the same ways as overclocking does. The difference compared to overclocking or using AMD PBO, is that this is done completely clandestine and that in the past, there has been no way for most of the end-users to detect it, or react to it." [Emphasis added]

(Image credit: HWinfo)
HWinfo's new tool provides a means for users to determine if their motherboard is lying to their Ryzen chips with the rationale that, "Since at least two of the largest motherboard manufacturers still insist on using this exploit to gain an advantage over their competitors despite being constantly asked and told not to, we thought it would be only fair to allow the consumers to see if their boards are doing something they're not supposed to do."

"I'd like to stress that despite this exploit is essentially made possible by something AMD has included in the specification, the use of this exploit is not something AMD condones with, let alone promotes. Instead they have rather actively put pressure on the motherboard manufacturers, who have been caught using this exploit," The Stilt added.

HWinfo's new "CPU Power Reporting Deviation" feature allows a user to detect any shenanigans in the motherboard firmware, and it's free to download and use. You simply have to put your CPU under load by using any common multi-threaded test (Cinebench R20 is recommended) and then monitor the value to see its relation to 100%, which represents that the motherboard is feeding correct values to the Ryzen processor so it can modulate performance within expected tolerances.

We're spinning up a few power tests of our own to assess how well the feature works, and of course, to see which vendors are misrepresenting their power consumption figures. We're also reaching out to all the relevant players, AMD included. Stay tuned.

https://www.tomshardware....-may-shorten-cpu-lifespan

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 07:29
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/sjz0w49lau351.jpg

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is helemaal correct, meest interessante is het stukje over HWinfo waarmee je het kunt uitlezen. Het is vooral iets wat interessant is voor reviewers en testers die moeten zorgen dat het uit staat. Je moet zeker niet denken dat je zo maar de CPU stuk krijgt. Dat is al bijzonder lastig met overklokken en dat blijft het nog steeds.

Tevens heeft AMD opnieuw bevestigd dat Ryzen 4000 Vermeer en Navi met RDNA 2 beide op de planning staan voor later dit jaar en beide op 7nm geproduceerd zullen worden. Dus geen 5nm productieproces, ook niet voor Zen 3.

https://ir.amd.com/static...41-424d-9fd9-5a469d96012d
AMD Corporate Presentation June 2020.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:18

thijsco19

KTM 990 SMT

-The_Mask- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:13:
Dat is helemaal correct, meest interessante is het stukje over HWinfo waarmee je het kunt uitlezen. Het is vooral iets wat interessant is voor reviewers en testers die moeten zorgen dat het uit staat. Je moet zeker niet denken dat je zo maar de CPU stuk krijgt. Dat is al bijzonder lastig met overklokken en dat blijft het nog steeds.

Tevens heeft AMD opnieuw bevestigd dat Ryzen 4000 Vermeer en Navi met RDNA 2 beide op de planning staan voor later dit jaar en beide op 7nm geproduceerd zullen worden. Dus geen 5nm productieproces, ook niet voor Zen 3.

https://ir.amd.com/static...41-424d-9fd9-5a469d96012d
AMD Corporate Presentation June 2020.
Hoewel het gekke is, op slide 42, waar het om de 'ryzen' processors gaat, staan geen node's aangegeven of andere informatie. Die hele slide is redelijk kaal vergeleken met de andere vergelijkbare slides zoals bijvoorbeeld slide 13. Daar staat overigens bij 'compute architecture'.

Verder staat er inderdaad bij zen3 dat het om de 7nm node gaat en lijkt mij niet handig om 2 nodes naast elkaar te hebben?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Hoewel het gekke is, op slide 42, waar het om de 'ryzen' processors gaat, staan geen node's aangegeven of andere informatie. Die hele slide is redelijk kaal vergeleken met de andere vergelijkbare slides zoals bijvoorbeeld slide 13. Daar staat overigens bij 'compute architecture'.
Er zal wel een reden voor zijn. Misschien is die zo simpel als gewoon vergeten of niet aan gedacht.
Verder staat er inderdaad bij zen3 dat het om de 7nm node gaat en lijkt mij niet handig om 2 nodes naast elkaar te hebben?
Lijkt mij niet logisch idd. Dan is het logischer om het zoals nu te doen, door twee verschillende productieprocessen te gebruiken voor één CPU. Een I/O die op 14nm en de core's op 7nm. Zo heb je minder productiecapaciteit nodig van het net nieuwe productieproces met misschien een nog wat beperkte capaciteit en kun je een goedkoper productieproces gebruiken voor het deel van de CPU dan relatief weinig verbruikt.

Op slide 53 zie ik trouwens maar drie fabrikanten die laptops produceren, Wistron, Inventec en Quanta. Daar missen sowieso nog twee grote jongens, Pegatron en Compal, naast nog heel veel kleinere fabrikanten. Daar valt voor AMD nog wel veel te winnen en geeft ook wel aan waarom de keuze in AMD laptops nog relatief beperkt is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Langzaam maar zeker komen er ook steeds meer U series resultaten binnen. Deze nominaal 15W chips knuppelen Intel Skylake en Icelake 15W dus ook aardig dood en kunnen zelfs aardig op tegen de 45W H chips.

Renoir blijft gewoon geweldig. Het is niet eens een discussie meer op CPU vs. CPU. Helaas vertaalt zich dit maar niet in laptopconfiguraties die recht doen aan Renoir. Het begint eigenlijk best treurig te worden nu. Veel opties hoefde je al niet te verwachten, maar na enkele maanden is het gewoon vrijwel nul.

Een laptop vinden met een 4500U of beter met:
-Daadwerkelijk dual channel 3200MT/s RAM
-Niet miserabele batterij
-Fatsoenlijke featureset
-Een IPS paneel met fatsoenlijke 100% sRGB coverage

Dat is al een uitdaging genoeg deze generatie. Deze Lenovo Ideapad 5 14" configuratie heeft ook een miserabel 66% sRGB scherm, maar het topmodel dat niet fatsoenlijk te krijgen is via Lenovo, heeft wel een 100% sRGB paneel. De rest van de specs van dat paneel zou ik moeten opzoeken. Komt er misschien na maanden eens iets goeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ondertussen op Amazon.nl:

https://www.amazon.nl/AMD...Cache-Boost/dp/B089WD454D
https://www.amazon.nl/AMD...ssor-Cache/dp/B089WC4VWF/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fk1sZyY0pbPGumieatQBwAaYs4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKq9HjRBhpv2IRnudAqqRAcz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 12-06-2020 23:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

'Onder NDA tot 16 juni' - tsja B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Hah, 100 MHz hogere boost voor de XT's die je waarschijnlijk nooit haalt..
Mijn 3600X draait over het algemeen maar 4.2 GHz terwijl hij tot 4.4 zou kunnen boosten. (Iets wat alleen gebeurt bij zo goed als geen load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is dat niet de single core boost? Ik heb net een systeem met een 3600X in elkaar gezet, moet het sowieso es in het oog houden... Ook het Ryzen Performance power plan geselecteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afgezien van wat issues de eerste paar maanden met boosts die daadwerkelijk niet werden gehaald is Ryzen die zijn boost niet haalt deels een perceptie van de consument.

AMD bint de cpu's redelijk strak waarvoor schijnbaar een cpu al "binnen spec" is als die enkele milliseconden een bepaalde frequentie kan halen, bijvoorbeeld 4.4Ghz voor de 3600X. bij AMD zie je als gebruiker dus vrij vaak een CPU die "zijn boost niet haalt" in de beleving van de klant, maar dat feitelijk wel doet, al is het maar heel kort als je naar de specs van AMD kijkt.

Dit is heel anders dan het boost gedrag waarmee de consument gewend is geraakt over de jaren heen bij Intel cpu's. Die kunnen wanneer bijvoorbeeld de single core boost binnen TDP (PL1) valt deze boost 100% van de tijd vasthouden, valt de boost buiten het TDP (vooral van toepassing bij multicore boosts) dan mag de cpu een bepaalde tijd (Tau waarde) boosten naar een hoger verbruik (PL2) waardoor ze die boost langere tijd kunnen volhouden. Heb je dan ook nog eens een moederbord fabrikanten die standaard de boel buiten spec runt dan zal de consument zelfs zien dat zowel single als multicore boosts 24/7 gedraaid worden.

Dat levert een heel andere verwachting op bij de consument, waardoor je her en der dus geroepen ziet worden dat AMD cpu's hun boosts niet of amper halen. De consument verwacht immers een boost die langere tijd loopt en niet een die alleen met bepaalde monitoringstooltjes enkel meetbaar is voor enkele miliseconden. Dit is iets dat de marketing afddeling van AMD imho veel beter had kunnen managen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 13-06-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Tja, het gaat toch om de prestaties, die kun je prima vergelijken (alleen misschien niet dusdanig verkopen).
Of ie die prestaties haalt op 4GHz of 5GHz maakt in principe niks uit.

Ik heb bij mijn processor nog nooit gekeken op welke snelheid ie draait, aantal benchmarks kwamen overeen met de reviews en dan is het prima.

Edit: natuurlijk kun je wel naar kloksnelheid kijken als je die (review) prestaties niet haalt om de oorzaak te achterhalen.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 13-06-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anandtech gaat ook nader in op de Storage impact van de nieuwe consoles:

Storage Matters: Why Xbox and Playstation SSDs Usher In A New Era of Gaming

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennism schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:07:
Afgezien van wat issues de eerste paar maanden met boosts die daadwerkelijk niet werden gehaald is Ryzen die zijn boost niet haalt deels een perceptie van de consument.

AMD bint de cpu's redelijk strak waarvoor schijnbaar een cpu al "binnen spec" is als die enkele milliseconden een bepaalde frequentie kan halen, bijvoorbeeld 4.4Ghz voor de 3600X. bij AMD zie je als gebruiker dus vrij vaak een CPU die "zijn boost niet haalt" in de beleving van de klant, maar dat feitelijk wel doet, al is het maar heel kort als je naar de specs van AMD kijkt.

Dit is heel anders dan het boost gedrag waarmee de consument gewend is geraakt over de jaren heen bij Intel cpu's. Die kunnen wanneer bijvoorbeeld de single core boost binnen TDP (PL1) valt deze boost 100% van de tijd vasthouden, valt de boost buiten het TDP (vooral van toepassing bij multicore boosts) dan mag de cpu een bepaalde tijd (Tau waarde) boosten naar een hoger verbruik (PL2) waardoor ze die boost langere tijd kunnen volhouden. Heb je dan ook nog eens een moederbord fabrikanten die standaard de boel buiten spec runt dan zal de consument zelfs zien dat zowel single als multicore boosts 24/7 gedraaid worden.

Dat levert een heel andere verwachting op bij de consument, waardoor je her en der dus geroepen ziet worden dat AMD cpu's hun boosts niet of amper halen. De consument verwacht immers een boost die langere tijd loopt en niet een die alleen met bepaalde monitoringstooltjes enkel meetbaar is voor enkele miliseconden. Dit is iets dat de marketing afddeling van AMD imho veel beter had kunnen managen.
Ik snap het punt, en technisch hebben ze wellicht hun gelijk, maar dit is weer knudde marketing van AMD.

Het doorzoeken van set met 10000 elementen (bijvoorbeeld een vertex cloud in een niet 3d-geaccellereerd modelleerprogramma) kost in het slechtste geval toch wel een paar honderd ms. Een boost is nutteloos als die niet op zijn minst een bepaalde taak zoals zo'n lookup kan afronden. Welke snelheden zou Intel kunnen claimen als ze de manier die AMD gebruikt zouden gebruiken? Het verschil zou dan wellicht bijna een GHz bedragen...

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 13-06-2020 14:24 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Renoir heeft weer iets bereikt.
We weten (hopelijk) natuurlijk allemaal dat de ultieme test het draaien van Crysis is. Nou dat kan Renoir, met de achterkant van de laptop eraf en zonder koeling. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:14
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:04:
Renoir heeft weer iets bereikt.
We weten (hopelijk) natuurlijk allemaal dat de ultieme test het draaien van Crysis is. Nou dat kan Renoir, met de achterkant van de laptop eraf en zonder koeling. :P

[Twitter]
Gaaf filmpje om te zien, je kunt de individuele cores zien oplichten! Wel jammer dat er verder 0,0 informatie bij staat (zoals: welke APU? hoe warm werd dat PCB nou? en hoe warm zou het silicium werkelijk geworden zijn? welke frequentie? enzovoorts...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
ocf81 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Ik snap het punt, en technisch hebben ze wellicht hun gelijk, maar dit is weer knudde marketing van AMD.

Het doorzoeken van set met 10000 elementen (bijvoorbeeld een vertex cloud in een niet 3d-geaccellereerd modelleerprogramma) kost in het slechtste geval toch wel een paar honderd ms. Een boost is nutteloos als die niet op zijn minst een bepaalde taak zoals zo'n lookup kan afronden. Welke snelheden zou Intel kunnen claimen als ze de manier die AMD gebruikt zouden gebruiken? Het verschil zou dan wellicht bijna een GHz bedragen...
Bijna een GHz? Vergelijk je wel dezelfde prijsklasse. 4500-4550MHz is ongeveer de max continuboost voor Zen2. Dus geen milliseconden en gewoon zoals geadverteerd bij bijvoorbeeld de 3800X. Daar valt niks extra te claimen. Maar je weet dat kloksnelheid op zichzelf niet zoveel zegt toch? Dan zou een Pentium 4 op 4GHz ook nog snel zijn maar een huidige CPU loopt er spreekwoordlijke rondjes om heen. Een veelvoud sneller per core. Tov 3 a 4 jaar geleden is er al 25% vooruitgang in IPC.

Instructies Per Clock is belangrijker en in het voordeel van AMD. In de praktijk komt het er op neer dat er geen noemenswaardig verschil is tenzij het programma meer geoptimaliseerd is voor een bepaalde CPU. Of het stijlvol is dat er geadverteerd wordt met de piek boost van een 39XX laat ik even buiten beschouwing. Als een programma nog maar 1 core gebruik zou ik eerder wijzen naar de programmeur of een keer extra knipperen met de ogen mocht dat het verschil zijn. ;) Bij multicore toepassingen is de keus duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:43
Jerrythafast schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:46:
[...]

Gaaf filmpje om te zien, je kunt de individuele cores zien oplichten! Wel jammer dat er verder 0,0 informatie bij staat (zoals: welke APU? hoe warm werd dat PCB nou? en hoe warm zou het silicium werkelijk geworden zijn? welke frequentie? enzovoorts...)
HWI heeft de Youtube gelinkt met wat meer info.

https://be.hardware.info/...-renoir-apu-zonder-koeler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:54
Het artikel Supply chain confused by AMD, Intel, Nvidia next-gen chip launch schedules bevat schijnbaar wat interessante informatie, maar zit achter slot en grendel.

Het artikel in het Chinees komt gelukkig zonder slotje. RetiredEngineer® op twitter is zo vriendelijk geweest om het te vertalen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ym1HUbO.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R6Wow22.png

Zen 3 blijkbaar niet eerder dan CES 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
EaS schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:20:
Zen 3 blijkbaar niet eerder dan CES 2021?
Mogelijk slaan ze Zen 3 over, of gebruiken ze het alleen voor servers en OEM's, en noemen ze, wat eigenlijk Zen 4 zou gaan worden, nu Zen 3, dus op 5nm, met DDR5 en PCI-E 5.0.

Eerlijk gezegd verbaast het me niets. De omzet van Intel, en dus waar er voor AMD wat te halen valt, komt grotendeels door servers en OEM's (bijv. laptopfabrikanten). En die hebben natuurlijk niet veel aan desktop Ryzen 4000, maar meer aan EPYC en Ryzen Mobile. Zolang Intel niet met een nieuwe architectuur komt, wat waarschijnlijk begin 2021 is met Rocket Lake, hebben ze eigenlijk geen concurrentie meer te verslaan, want de XT's zullen, denk ik, 10th gen Intel evenaren in gaming, Intel's laatste bastion. Op het gebied van laptops doet Renoir het overigens ook uitstekend, dus daar hoeven ze het voorlopig ook niet voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Potenscia schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Mogelijk slaan ze Zen 3 over, of gebruiken ze het alleen voor servers en OEM's, en noemen ze, wat eigenlijk Zen 4 zou gaan worden, nu Zen 3, dus op 5nm, met DDR5 en PCI-E 5.0.
0% kans dat ze een hele architectuur overslaan. Dan heb je jarenlang gewerkt en miljarden kosten gemaakt zonder dat je het terug kunt verdienen. En dan moet je ook nog zo'n 2 jaar door met Zen 2, waardoor je Intel de kans geeft weer in te lopen. Je kunt immers niet een Zen 4 uitbrengen, terwijl die nog lang niet uitontwikkeld is. Als dat een optie zou zijn, dan hadden ze wel Zen 5 of 6 uitgebracht. Dan is het gat met Intel helemaal extreem en zullen ze binnen de korstte keren een extreem groot marktaandeel hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Natuurlijk wordt Zen 3 niet overgeslagen.

Realistisch gezien was Zen 3 al een 2021 product, zelf als zou de aankondiging in september plaatsvinden. Vanwege het nieuwe coronavirus zijn leveringen van nieuwe producten simpelweg vertraagd. Dan kan de fabrikant net zo goed de aankondiging verplaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 15-06-2020 18:06 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Ja, ik snap wel dat ze niet zomaar een architectuur kunnen overslaan, dat is natuurlijk niet realistisch. Foutje van mijn kant. Ik las CES 2021 ook als eind 2021 |:(

Dan zou dit echter wel kunnen betekenen dat ze extra tijd nodig hebben om van 7nm naar 5nm te gaan (omdat daar aanpassingen voor nodig zijn), zoals een eerder gerucht van Digitimes vertelde, waardoor ze dus niet in september/october kunnen releasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 16:37
Mijn Ryzen 9 3900X, wanneer ik PBO aanzet matched al de nieuwe Intel 10k series met single threat performance. Multi maakt hij gehakt van de Intel.

Zie hieronder mijn resultaat. Enkel door op de MSI X470 Gaming Pro Carbon PBO van Auto op Enabled te zetten. Zonder PBO haal ik een score van 515. Dit is onder een AIO en DDR4 3600 C16.

Ik verwacht eigenlijk dat de XT processoren vrijwel hetzelfde zijn maar met wat agressievere precision boost 2, ala PBO dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-kMgEQgq1mtWzY-A3pbIr2jEH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mt0v2sf77HFcj3rcFkUpzTiL.png?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
[...]

Eerlijk gezegd verbaast het me niets. De omzet van Intel, en dus waar er voor AMD wat te halen valt, komt grotendeels door servers en OEM's (bijv. laptopfabrikanten). En die hebben natuurlijk niet veel aan desktop Ryzen 4000, maar meer aan EPYC en Ryzen Mobile. Zolang Intel niet met een nieuwe architectuur komt, wat waarschijnlijk begin 2021 is met Rocket Lake, hebben ze eigenlijk geen concurrentie meer te verslaan, want de XT's zullen, denk ik, 10th gen Intel evenaren in gaming, Intel's laatste bastion. Op het gebied van laptops doet Renoir het overigens ook uitstekend, dus daar hoeven ze het voorlopig ook niet voor te doen.
Nu ben ik niet helemaal thuis in de CPU wereld, maar volg ik het laatste nieuws en geruchten rondom Zen 3 wel. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat AMD een mogelijkheid tot complete voorsprong op desktopgebied onbenut laat. Ze zijn al zo goed op weg met het opvreten van Intels marktaandeel, een laatste slag zou Intel gewoon second tier kunnen maken. Dat alleen al als PR-stunt zou reden genoeg zijn, mijns inziens, om Zen 3 asap uit te brengen.

Daarnaast wordt door verscheidene "geruchten"-youtubers (adoredtv/moore's law is dead/redgamingtech) gewaarschuwd voor desinformatie door zowel AMD, Intel en NVIDIA. Om valse verwachtingen te creëren. Hoewel ik het heerlijk vind om geruchten te lezen en te fantaseren over alle opkomende hardware, blijft het het beste is om gewoon geduldig af te wachten :P

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28
AMD heeft woensdagavond in een persbriefing bekendgemaakt dat de eerste producten op basis van de Zen 3-architectuur nog altijd in 2020 uitkomen. "Zen 3 is still on track for the end of 2020", aldus technisch marketeer Robert Hallock. Daarmee ontkent AMD met klem onderstaand gerucht van Digitimes, waarover we maandag berichtten.

Wat AMD niet specifiek wilde bevestigen, is of het daarbij om desktop-cpu's zal gaan, of bijvoorbeeld uitsluitend serverchips met Zen 3 in 2020 zullen verschijnen. In het verleden werden nieuwe Zen-cores echter steeds als eerste gebruikt in desktopmodellen, dus dat ligt wel voor de hand.

Bron: https://nl.hardware.info/...-zen-3-naar-2021---update

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +5 Henk 'm!
AMD heeft er herhaaldelijk een punt van gemaakt dat één van hun hoofddoelen is om hun roadmap waar te maken.

Ze willen zo betrouwbaar en voorspelbaar mogelijk zijn. Dit is voor alle afnemers prettig maar noodzakelijk om de data- en server boeren blijvend voor zich te winnen.

Verminderde concurrentie van Intel leek mij dan ook al een nogal onwaarschijnlijke reden voor delay op een bestaande roadmap. AMD is imo ook nog lang niet groot en sterk genoeg om ineens het intel spiel te gaan spelen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
New SMM Callout Privilege Escalation Vulnerability Affects AMD Platforms

Patches onderweg. Onduidelijk in hoeverre performance impacted is.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 18-06-2020 14:24 ]

PC Specs

Pagina: 1 ... 82 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.